//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: KRNIKK ELS Knyve - TRTNETI 17 - 29.

KRNIKK ELS Knyve - TRTNETI 17 - 29.


1 Krn. XVII. RSZ - 1 Krn. 17,1–14. Az egsz fejezetnek ezt a cmet lehetne adni: Az r hza s Dvid hza.

Dvid szemlyes hitnek s hsgnek bizonytka, hogy a gyzelmeket kvet bke idejn hzat akar pteni az rnak. Szndkt kzli Ntn prftval s a prfta helyesli a tervet. Az Isten gyt szolgl nzetlen emberi gondolat s jszndk sokszor tall osztatlan emberi helyeslsre. De mit sem r, ha hinyzik belle a dnt jvhagys: az Isten helyeslse (1–2). Nem Dvid, hanem fia fogja megpteni a templomot. A prfta jszakai kijelentst kap az rtl s Isten elutastja a kirly tervt (3 skv.). Itt nincs mg sz arrl, hogy Dvid hadakoz s vres kez ember, hiszen harcai jrsznek mg eltte van. Az r azt mondja, hogy eddig sem lakozott hzban, csak storban s mgis vele jrt Izrellel minden tjn az egyiptomi szabaduls ta. Ezrt ad gretet Dvidnak, mint vlasztottjnak s npe vezrnek, hogy pti meg Dvid hzt. Vagyis nem egy nemzedkig tart az irgalma mint eldjnl, hanem Dvid fit a maga finak tekinti s megersti kirlyi szkt mindrkre. Izrel kirlysgban az uralma jelenik meg a fldn. Br a 11. v. grete csak Salamonra gondol, a 12. v.-bl mr messisi gret csendl ki. Igaz, ez az gret vgleg csak az „idk teljessgben” lt testet, de a jv nem hagyott emberi gondolattal szemben itt mr in nuce megjelenik az Isten dvakarata, messisi orszgnak grete s Dvid kirlysgnak mint Isten uralmnak mlyebb rtelme. Az elutastott emberi gondolattal s ttal szemben gy jelenik meg az isteni dvgondolat s messisi t, hogy sokkal magasabb rtelemben beteljesti az emberi gondolatot is (zs 55:8–9). Dvid hzat akart pteni az rnak s az r Dvid hzt pti meg s a maga rkkval kirlyi uralmrl ad kegyelmes gretet.

1 Krn. 17,15–27. Dvid hlaimja.

Dvid hlaadssal veszi tudomsul az r kijelentst. A templompts fldi tervn tl megltja az Isten tervt s azt, hogy a neki adott isteni gretek egyszersmind a np dvre szolgl gretek. Ahogy Dvid hza megersttetik Izrel felett, gy lesz Izrel az r npe mindrkk. Ha nagy lesz a Dvid neve, igazn a Seregek Urnak neve magasztaltatik fel rkre. gy ltja meg a maga alacsony voltt – a 17. v. rtelmhez a LXX segt – s annl nyilvnvalbb lesz eltte az r nagysga s dolgainak csodlatos volta. Dvid lelki nagysgra jellemz, hogy tudott megalzkodni is az r eltt. Az szinte alzatban lett igazn naggy s beteljesedik rajta az ige a Lk 14:11 szerint.

Imdsga vgn Dvid az r ldsnak erejrl tesz vallomst. A fldi uralkod hatalmt az Isten ldsa teszi llandv. Ezrt azt kri, hogy ha mr egyszer az r ldsa tjrta lett, juljon meg s maradjon rajta llandan. Mert sokat rhet a fegyver, btorsg, diplomcia s emberi akarat, de llandv az let javait csak Isten ldsa teheti. Ez az lds Isten szabad kegyelmben van. Nem knyszerthet, ki nem erszakolhat s meg nem vsrolhat. Egyedl Isten adhatja, szabadon, tetszse szerint. Dvid az rnak ezrt a jtetszsrt knyrg, amelynek vgs mozgatja nem vak vletlen, nem ember mdjn elkpzelt nkny, hanem nknt alhajl isteni irgalom.

1 Krn. XVIII. RSZ - 1 Krn. 18,1–13. Dvid gyzelmes hbori.

Miutn Dvid nem ptheti meg az r templomt, hozzfog, hogy leszmoljon rkk tmadsra ksz ellensgeivel. Elszr a filiszteusok erejt tri meg, akik nem tudtak belenyugodni fvrosuk s lenyvrosaik elvesztsbe. A Mob legyzsrl, a cbai Hadadzer, valamint szr szvetsgese leversrl sszevont tudstst olvasunk. A Hadadzertl zskmnyolt harci lovak harckptelenn ttelrl szl feljegyzsbl arra kvetkeztethetnk, hogy Dvid korban mg nem volt nagyobb katonai jelentsge a harckocsiknak s a lovas fegyvernemnek. Az ellensgtl zskmnyolt, vagy pl. Hamatbl hdol bartsg jeleknt kapott arany-ezst kincseket az ptend templom cljaira tettk flre. A zskmnyolt kincsek felajnlsnak nem volt akadlya, mert a gyzelmet az r adta. Az szaki hdtsok befejezse utn Dvid Dlen Edomot teszi hbress. Edom rcbnykban volt gazdag, ezenfell a Vrs-tengeri tvonal biztostsa a terjeszked birodalom nemzetkzi kereskedelmnek nvekedst mozdtotta el.

Ha igaz lenne egynmely magyarz feltevse, amely szerint a Krn itt Dvid sok vrontsnak igazolsra (22:8; 28:3) sorolja fel a hdt hadjratokat, joggal vethetnk ellene, hogy egyrszt a mobitkon elkvetett megtorlsrl sem tudst (2Sm 8:2) s Uris erszakos hallt, Absolon gyszos vgt sem beszli el. Msrszt ppen a Krn jegyzi meg, hogy Dviddal vele volt az r s megsegtette minden harcaiban (18:13). Nyilvnval hogy Dvid harcairl beszlnie kellett, mert lnyegesen hozztartozott a trtneti anyaghoz. Viszont ezzel az r ismt azt szemllteti, hogy az r kezbl j a gyzelem (19:13) s a birodalom nvekedse. Ami a hborban elkerlhetetlen szenvedseket illeti, itt mg ezek is az isteni gretek beteljesedst mozdtottk el.

1 Krn. 18,14–16. Jog- s igazsgszolgltats.

A birodalom igazgatsban s kormnyzsban kln kellett vlasztani egyrszt a jog- s igazsgszolgltatst, msrszt a honvdelmet. Amazt vgs fokon Dvid magnak tartotta fenn, emennek Job lett a felels vezetje. A kzigazgats, pnzgy, diplomcia a ftancsad s kancellr kezbe futott ssze. A papi szolglatokat Cdk s Abimelek vgezte. A kirlyi palota rsge klfldi szrmazs zsoldosokbl – krtaiak s filiszteusok – llott. Ezek szrmazsuk folytn fggetlenebbek voltak az izreli krnyezettl, de annl jobban fggtek a kirlyi kegytl. A kirly bizalmas sszekti lehettek a kirly szemlye s a ftisztviselk, illetve a np kztt az idsebb kirlyfiak; szrmazsuknl fogva elsk voltak a kirly bizalmban s a vgrehajts intzsben. Igaz, a 2Sm 8:18 szvege papoknak nevezi ket, de ez a Krn szmra az Ez 44:15 skv. s a Papi kdex flrerthetetlen rendelkezsei ta nehezen volt elfogadhat. Bber papi mltsgnak, tiszteletbeli cmnek fordtja.

1 Krn. XIX. RSZ - 1 Krn. 19,1–15. Hadjrat az ammniak ellen.

Az r nem sszegezi a hdtsok eredmnyeit, nem vonja le tanulsgait, nem vizsglja, hogy Dvid vdelmi vagy tmad hbort viselt-e, mint a Sm teszi. Szmra az a fontos, hogy olvasi lssk az orszg erejnek nvekedst, amit az r a felkent uralkod hsgnek elismersl ad.

Az ammniakkal vvott hbor igazi indt okai jrszt homlyban maradnak s csak rszben magyarzhatk a Dvid kveteinek megcsfolsval. Ez csak a vgs, br lenyelhetetlen csepp a pohrban. Hnun elg ersnek rezte npt arra, hogy ellenlljon Izrel tovbbi szaki terjeszkedsnek s ezt srt mdon hozza Dvid tudomsra (1–5). A kihv fl katonai erejt a Hermon vidki Maaka s Cba szvetsge nvelte. Jb j stratgnak bizonyult a nehz hadi helyzet megtlsben s kihasznlsban, de buzdtsban rmutat a harc vllalsnak legmlyebb indokra is: a np s Isten vrosai ltrl van sz. De hite nagysgt mutatja, hogy minden katonai er s gyessg mellett is teljesen az rra bzza a harc kimenetelt (14b). Az r megadja a gyzelmet, az egytt tmad ellensges hader veresget szenved mg Izrel megosztott seregtl is. Az ammniak visszameneklnek megerstett vrosukba.

1 Krn. 19,16–19. Gyzelem az aramok felett.

Az aram sereg azonban j erstst kap a folyvizen tli szrektl s Sfk, Hadadzer hadseregparancsnoka maga vezeti az egyeslt hadakat Izrel ellen. Az izreli sereget Dvid vezeti harcba. Az tkzet szr veresggel vgzdik s a legyztt szvetsgesek kln bkt ktnek Dviddal. Ammn magra maradt. Az r segtett: megosztotta az ellensg erejt.

1 Krn. XX. RSZ - 1 Krn. 20,1–3. Rabba bevtele.

Jb jra hadat indt a magukra maradt ammniak ellen s elfoglalja fvrosukat, Rabbt. A vgs gyzelemnl Dvid is jelen van s zskmnya lesz mg az ammniak egy talentum sly aranykoronja is. Feltehet, hogy Dvid nem az egsz koront, hanem a korona egyik nagy drgakvt tette a fejdszre, kifejezve ezzel, hogy a meghdtott npnek lett az uralkodja. A 3. v. Buber fordtsa szerint ltszik legrthetbbnek: Dvid a legyztt ammni frfiakat erdei robotmunkra fogta. Megersti ezt a feltevst a Sm szvege is.

1 Krn. 20,4–8. Harc a filiszteusokkal.

Az r a hadi tudstsokat a filiszteusok ellen hrom zben vvott harcok s egyb hstettek feljegyzsvel zrja. Forrsval elg szabadon bnik, de minden trtneti anyaga azt az eszmei tartalmat fejezi ki, hogy Jahve segtsge hozott gyzelmet s bkt Dvidnak (18:6.13 skv.). Dvid erre a segtsgre teljes engedelmessgvel s hsgvel szolglt r. Ehhez a kirlyi arckphez s a Dvid kirlyi, hadvezri, orszgalapti mvhez semmikppen nem illett volna a Sm s Kir-bl ismert tbb esemny, mely rnykot vethetett volna a 22 skv. fejezetekben eladott papi-lvitai rendi, kultuszi s templomptsi elkszt nagy mvre. Az ember szemlyes letnek vtkei mindig szgyent hoznak Isten gyre s bntetst sajt fejre. De amit Isten maga vgez el, azt mg az ember tmeneti alkalmatlansga sem akadlyozhatja meg. Az r megteszi, amit eleve elvgzett s meggrt. A Krniks nem beszl Dvid vtkeirl, mert trtnetrsnak nem clja, hogy emberi bnk rnykval takarja el az r akaratnak trtnett Izrelben. Az r dvzt akarata a Sionbl fakad s l vz marad, br olyan emberi bnk iszapjt is magval sodorja, mint amilyenek Dvid kirlyi nevt rnykoltk s melyekrl a Krniks nem emlkezik meg.

1 Krn. XXI. RSZ - 1 Krn. 21,1. A npszmlls bne.

A Krn szerint Dvidot a Stn indtotta fel a np megszmllsra. Dvid nem ltalnos npszmllst rendelt el, hanem a keleti uralkodk gyakorlatt kvetve a np fegyverforgat tagjait akarta a maga hadi cljaira szmba venni, hogy ismerje haderejnek nagysgt. Ez azonban htlensg az r ellen s bizalmatlansg annak az rnak hatalmval szemben, aki Izrel minden hborjt maga vitte gyzelemre. A Stn itt nem vdol angyal, mint Zakarisnl (3:15 skv.), nem is a bnt szmon tart, Istennel ellenkez llek (Jb 1:6; 2:2). Zakarisnl s Jbnl a Stn mg Istennek egyik angyala, akinek valami sajtos megbzsa van, pl. hogy a titkos bnt, a tiszttalansgot felfedje. A Stn itt konkrt szemlyes hatalom, aki sajt gonosz akaratbl ksrtst hoz Dvidra s makacssgot tmaszt benne az r akaratval szemben. Ennyiben Dvidnak mg mentsge is az, hogy a parancsot stni sugallatra adta ki. A Krn szerint a Stnban istenellenes lnyegi gonoszsg van. Nem nylt szval ri el cljt, hanem bels rejtett ksrtssel. A Stn gonoszsga nincs benne az r akaratban. Ez a felfogs ksbb alakult ki, mint a Jb s Zakaris knyv. A Papi irat szellemtl tvol llt, hogy elismerjen kzplnyeket Jahve s a vilg kztt. A fogsg utni kor hite a Stn ksrtsben kereste s tallta meg a magyarzatot, mert szmra elfogadhatatlan volt, hogy Dvid engedetlen elhatrozsnak az r az oka, aki maga a felttlen szentsg. A Sm szvege rgibb, de a Krn elbeszlse cltudatosabb, mert sajt kora theolgijnak megvilgtsban adja el a trtnetet. 1 Krn. 21,2–7. A npszmllst vgrehajtjk, de a parancs vgrehajtsnak vonakodsa folytn hinyosan.

A ius resistendi isteni parancsra: ktelessg. Lvi s Benjmin trzst Jb meg sem szmllta. Lvi trzst valsznleg a Num 1:47 alapjn hagyta ki, Benjmin trzst pedig mivel terletn fekdt Gibeon, amit az r lakhelynek tekintettek. Az egyes szmadatok kerektettek.

Miutn a cenzus sugallata a Stntl jtt s Dvid erszakkal is vgrehajtotta, az r bntetst el nem kerlhette. A bntetssel fejezi ki az r, hogy a npszmlls elrendelst bizalmatlansgnak tekinti. Az r harcai ugyanis nem a hadinp ltszmtl fggen hoztak sikert vagy veresget, hanem az r adott szabadtst s gyzelmet, ha engedelmes volt a np, s balsikert, ha engedetlen. A bizalmatlansg, az engedetlensg, a hitetlensgbl fakad nerre tmaszkods: bn.

1 Krn. 21,8–14. Dvid megbnja esztelensgt.

Dvid lelki nagysgt mutatja, hogy beltja, esztelenl cselekedett s elvllalja a bntetst. A bn megvallsa, a vtkezs elismerse s a bocsnatrt val esedezs az a hrom lnyeges mozzanat, ami Dvid bnbnatt igazz s Isten eltt kedvess teszi. Az elkvetett bnrt Dvidnak bnhdnie kell, de mg a bntets sem szakaszthatja el az rtl. Csak a bntl szakad el s ha szenved is, mr kegyelemben szenved. A 8. v. igei zenete korrespondel a Zsid 12. rsszel. Az r kegyelmt mutatja, hogy az r a bntets nemei kzt vlasztsi lehetsget ad Dvidnak s Dvid azt vlasztja, amely ltal az r kezbe esik, mert jobb az irgalmassgra hagyatkozni, mint emberek kezbe esni. A bntets: pestis, aminek hetvenezer ember esik ldozatul. Dvid bnbnatnak mlysgt mutatja az, hogy sajt magt ldozatul ajnlja fel, csak a np talljon kegyelmet az rnl (17).

1 Krn. 21,15–25. A bntets s megsznse.

Az r bntet angyalt kld az tlet vgrehajtsra (v. 2Krn 32:21), de mikor parancsol a pusztulsnak, a jebuszi Ornan szrjn megll a hall. Dvid szemei bels ltsra nylnak (gondoljunk Blmra, a megnylt szem prftra), megltja az r angyalt a levegben, kezben a kivont karddal s az r eltt a vezekl vnekkel egytt fldre esik. A szemek megnylsa utn kvetkezik be a nagy fordulat: az angyal az r nevben kijelentst ad Gd prftnak, hogy Dvid ptsen oltrt a pestis megsznse helyn. A Dvid bne ldsra fordul, az ldozatban s kultuszban tallkoznak a bns ember s az irgalmas Isten. A tallkozs s megbocsts helyn gldozati oltr s templom pl, az r megbocst irgalmnak helye az emberi hlaads helyv lesz. Elkpe ez annak a helynek, ahol az egyetlen, rk tallkozs vgbemegy Isten s ember kztt: a Golgotnak. Dvid nem fogadja el ingyen Ornan felajnlott szrjt, hanem a Sm-ben feljegyzett 50 ezst sekel sokszorost, 600 sekel sly aranyat ad rte. Ez tbb mg a Makpela barlangjrt fizetett sszegnl is. (A Gen 23:16 400 ezst sekelt emlt.) A szrrt fizetni kell, mert amit az ember maga szentel az rnak, azt nem fogadhatja el mstl ajndkul. Nem a ms ldozata, hanem a sajt nkntes ldozatunk fejezi ki mlt mdon az Isten irnt rzett hlt.

1 Krn. 21,21:26–22:1. Dvid oltrt pt Ornan szrjn.

Az r jelt ad. Dvid megpti az oltrt s g- s bkeldozatokat mutat be. Az r irgalma mr a Dvid ldozata eltt jbl odafordult nphez. Ezrt az r kedvez vlaszaknt tz szll al az oltrra s megemszti az ldozatot. Az oltr tze Dvid szmra vgleges jel, hogy az r elfogadta ezt a helyet s megplhet a templom. Az Isten ad jelt a hv embernek, ha az ember el nem felejtkezik az egyetlen rk jelrl, amit Isten adott. Dvid az lete htralev rszt a Krn szerint egszen a templompts elksztsnek szentelte.

1 Krn. XXII. RSZ - 1 Krn. 22,2–5. A templompts elksztse.

Dvid ksedelem nlkl hozzlt az ptkezs elksztsnek munklataihoz, mert a feladat nagy s fia, Salamon tapasztalatlan. Ha Ornan szrjn a dghall rnykai az r irgalmnak fnyl jeleiv vltak, akkor most Dvid letnek utols fnyl tette lesz a Krn elbeszlse szerint az ptanyagok: k, fa, vas, rz, nemes fmek, kincsek sszegyjtse s a kvetkez fejezetek szerint a templomi szolglattevk rendjnek s munkjnak megszervezse, az orszg kormnyzsnak, vdelmnek korszerstse s vgl Salamon kirlly ttele. Ezekben tallja meg lete rtelmt s amint Mzes elksztette a honfoglalst, a szent stor ksztst, gy kszti el Dvid a templom ptsnek, kultuszberendezsnek s Salamon kirlly koronzsnak hatalmas mvt. Az elbeszls mgtt ott lktet az r szemlyes hite, cltudatos theolgiai gondolkozsa. gy ltja, hogy Dvid mr befejezte a birodalom megalaptst s most mr lelke legmlyn csak az a vgy lteti, hogy a templompts anyagi s lelki feltteleit biztostsa, a kultusz dologi, rendi, szemlyi krdseit megoldja. Az regkor nagy szenvedlye lt benne vonz kirlyi pldt: mindenestl szolglni Isten gyt.

1 Krn. 22,6–16. Dvid felkszti Salamont a templom ptsre.

Az ptanyag sszegyjtse utn Dvid elszr fival, Salamonnal beszl, akit az r kivlasztott az uralkodsra, templomptsre s akinek nevben benne van az ptshez szksges isteni bkessg grete (Selm: az bkessge). Vgrendeletknt mondja el neki, hogy jrjon Mzes trvnyben s frfiasan lsson hozz minden munkjhoz. De fleg a templomptst kti lelkre, amelytl t sok vres hadakozsa miatt eltiltotta az r, mivel a templompts szent gyt csak tiszta kzzel lehet szolglni. A felsorolt ptanyagok (14 skv.) s felhalmozott drgakincsek mess gazdagsga a felptend templom mindenek felett val nagysgt s nagyszersgt van hivatva kifejezni. Csak a szzezer talentum arany pl. amirl a 14. v. beszl (az egymilli talentum ezstrl nem is szlva), az 1900. vben egsz fldnkn kitermelt aranymennyisg kilencszerese! A kincsek szmrtke a mgttk lev ldozatkszsg nagysgt akarja brzolni. E kincsek igazi rtkt a mgttk l ldozatksz hit adja. Az r a kvetend plda kedvrt ttelesen sorolja fel Dvid felajnlott kincseit. Minden nagy gynek, gy az Isten gynek szeretett is az rte nknt hozott ldozat nagysga mri s az a llek, amelynek szenvedlyt az ldozat mrtke kifejezi.

1 Krn. 22,17–19. Dvid a np segtsgt kri.

Dvid ezutn az orszg fembereit is felhvja, hogy a templomptsben legyenek Salamon segtsgre, mert ez nem egy szemly, nem a kirly gye, hanem az egsz np. Isten gyrt mindenki felelssggel tartozik, akit Isten felemelt s a np vezetjv tett. Isten gye nem csak egyes szemlyekre, hanem az egsz kzssgre van bzva. Dvid, a femberek eltt is szmot vetve vres harcaival, abban ltja a harcok igazi rtelmt, hogy utna az r bkessget ad a npnek, amikor hborts nlkl megpthetik a templomot. Izrelnek a hbork bkt hoztak s Isten mindkettt fel tudja hasznlni a maga cljai szolglatra.

1 Krn. XXIII. RSZ - 1 Krn. 23,1–2. Salamon kirly lesz.

Miutn Dvid az r akarata szerint kirlly tette Salamont Izrel felett, sszehvta az orszg politikai, katonai vezetit s a trzsek kpviselit (ld. 28:1), hogy utols intzkedseit elttk ismertesse. Mivel azonban a meghvottak felsorolsba a papok s lvitk is belekerltek, az r ttr most szvgynek, a lvitk, papok, kapurzk, kincstartk rendjnek ismertetsre s csak a 28. fejezetben folytatja az orszggyls trtnett. 1 Krn. 23,3–32. A lvitk megszmllsa s tisztsgeik. A lvitk szmbavtele s beosztsuk ismertetse utn (3–5), a templomban szolgl lvitacsoportok felsorolsa (6–11), a csoportfk megnevezse (12–23) kvetkezik s ezutn kerl sor a lvitk hivatalbeli ktelessgei sszefoglalsra (24–32). Br a lvitk nagyobb rsze a hajlk krl teljestett szolglatot, mgis jelents szmban tltttek be tiszttarti, bri stb. tisztet. Szmuk egszben vve meglepen nagy s a 25. s 26. fejezetek adatainl lnyegesen tbb. Megszmllsuk a Num 4. alapjn trtnt s nem hasonlthat a Stn sugallta katonai cenzushoz. Szolglatra sorolsuk kora korszakonknt s beoszts szerint vltozott. Mzesnl pl. (Num 8:23 skv.) 25 v volt, a Num 4:3 szerint 30 v, a Dvid utols rendelse szerint 20 v (23. v.). A templomban szolgl lvitk a papok mell voltak beosztva s a helyisgek gondozsa, kenyerek ksztse, ltalban a kisebb elkszt s gondoz munkk vgzse volt a dolguk. A szent helyre azonban nem lphettek be s az ldozatok bemutatsban nem vehettek rszt. rthet, hogy ebbl hatatlanul srldsok keletkeztek, aminek emlkeit a dvidi rendelkezsek jellege s egyes feljegyzsek rzik. Pl. mg Mzes fiai sem soroltatnak (14 skv.) a papok (13), hanem csak a lvitk kz, noha a Br 18:30 szerint Mzes egyik leszrmazottja pap volt Dnban. A 31. v. verbum regens-e ezrt a 30. v. els szava, a velacamd s itt nem az ldozat bemutatsrl van sz, hanem a felsorolt alkalmakon vgzett nekes szolglatrl, ami a gylekezet letben szoksos Hallel s Hodu recitlsban llhatott.

A lvitk szolglata a szvegbl kiveheten nem alkalmi s nem idszaki, hanem a templomi kultusz kezdete ta rendszerestett gyakorlat volt. Ezt hitelesnek kell tartanunk, mert semmilyen szokst, rendet nem kezdemnyezhetett volna az r, amely teljesen j s nem gykerezik rgi trtneti hagyomnyban, viszont semmilyen bevlt templomi-kultuszi gyakorlatot nem nyilvnthatott volna megszntnek csoportok, vagy rdekek kedvrt. Arrl, hogy milyenek lettek volna a Dvid ltal ksztett templomi hangszerek, nincs trtneti feljegyzsnk. De arrl van, hogy a hangszerek nem zenei nclsgra, hanem az r dicstsre szolgltak. Itt nem az eszkz lersa a fontos, hanem a cl, aminek szolglatban ll.

1 Krn. XXIV. RSZ - 1 Krn. 24,1–19. ron fiai szolglatnak beosztsa. Papi femberek.

Mr a 23:13 szerint vitn fell ll ron s utdai kivlasztsa a kultuszi ldozatok bemutatsra. Szakaszunkban a valsznleg papi r kiegyenlt szndkkal tudst Elezr s Itamr egyenrang papi hivatsrl. Ndbot s Abihut ugyanis, akik idegen tzet vittek az r el, tz emsztette meg (Lev 10:1 skv.). Mivel fiaik nem voltak, a papi tiszt a msik kt testvrkre szllt. Viszont megllapthat a szvegbl (4. v.), hogy az Elezr-Fines-Cdk (1Krn 6:3 skv.) g az egyenrangsg ellenre is kiemelkedik. A ketts papi rend ketts fpapsgot jelentett, amely csak Salamon idejben sznt meg (1Kir 1:26) s utna a fpapi tiszt az elezri gra szllt. Az 5. v.-ben emltett szenthely fejedelmei s Isten fejedelmei elnevezsekkel msutt nem tallkozunk. Ezrt vagy kln osztlyt alkottak, vagy a feljegyzsi kor ismers fogalmai s mltsgai lehettek. Az elnevezs emlkeztet az jszvetsgi papi fejedelmek kifejezsre.

1 Krn. 24,20–31. A lvitk femberei.

Mg a nagy ltszm papi nemzetsgek sorsolst rszleteiben ismerjk, a lvitknl ez hinyzik s az r csak sommsan utal r. A sorsvetsnek semmi kze sem volt a vletlenhez, hanem az isteni akaratot fejezte ki. Ezrt vette sorsvets tjn birtokba szllsfldjt mind a tizenkt trzs s ezrt nyugodott bele mindenki. Ez az rtelme az ApCsel 1:26-nak is. Maga a lvitai nvsor rszben prhuzamos a 23:16–24 szakasszal, de bvebb ennl, viszont Gerson utdai itt hinyoznak. A kultuszi lvitk vgezhettk a 23:26.28 skv.-ban elrt szolglatokat s az egyes papokhoz tartoz lvitk szintn sorsvets tjn nyertk el beosztsukat. Az r szolglata rszekre oszlik, de egysges. Ezrt slyos kvetkezmnyekkel jr minden elklnls, vagy srt megklnbztets. A szolglati feszltsgekre adott teljes vlasz azonban nem a sorsvets, mg ha az r akaratt ltjk is benne, hanem az, hogy aki els akar lenni, mindenkinek szolgja legyen (Mk 10:44).

1 Krn. XXV. RSZ - 1 Krn. 25,1–6. A templomi nekesek rendje.

Fejezetnk a Dvidtl szrmaztatott templomi kultusz egyik legnpesebb seregt, az nekes lvitk rendjt s csaldfjt mutatja be. A 23:5 ngyezres ltszmval szemben itt 24 rendbl sszesen 288 nekesrl van sz. Ezek mind szf, Hmn s Jedutun leszrmazottai. Az nekesek az 1–3. szerint prftai lelket is kaptak szolglatuk vgzshez (hannibbe’im), vagy olykor szabadabb prftai szlsra (2Krn 20:14 skv. stb.). Miutn a sematikus beoszts (9–31) inkbb a fogsg utni gylekezet nekeseinek rendjre volt jellemz, mint a templom megptse eltti dvidi korszakra, gy tnik, mintha a fogsg eltti korszak kultuszprftai tisztt itt az nekes lvitk vettk volna t. Akr van azonban klnbsg a 25:1–3 s a 2Krn 20:14 skv. prftlsa kztt (Rudolph feltevse), akr nincs, magnak a kifejezsnek jogossgt nem vonhatjuk ktsgbe. Mert a fogsg utni vagy fogsg eltt lvitai „prftls” bizonyra tbb volt, mint zenei rgtnzs s a zenhez elvlaszthatatlanul hozztartozott az nekmonds. Ezrt kaphatta Hmn is – s msutt szf s Jedutun – a ltnok nevet (5. v.). A rgi prftk ltsa s kijelentsvtele is legtbbszr klti formban, nek-, zeneksrettel ment vgbe. A prfta prftlsa s az nekes neke kztt nemcsak a megjelensi formban volt hasonlsg, hanem az ihletettsgben is. Mert amennyire a prftai szt ihletettsg, lendlet, kltisg jellemezte, ppgy az nekmonds is lelki megindulst, bels ihletet tkrztt, klnsen ha az r dicsretrl volt sz. A papi ldozat mellett a lvitai nek fejezte ki az nnepi gylekezet rmt, hljt, megbklst. Az istentiszteleten nekelt zsoltrok is az isteni kegyelem megtapasztalsa s az tlt szabadts lmnybl szlettek s gy azokat is prftai llek jrta t.

De az neken kvl vehettek ihletett igt, kijelentst szabad przban, nektl fggetlenl is, mint a lvita Jahziel (2Krn 20:4), vagy a prftlsrt megkvezett Zakaris pap (2Krn 24:20 skv.), akirl megrendt jvendlsben mg Jzus is megemlkezett (Mt 23:35). A trtneti valsg sokkal gazdagabb, mint a rla alkotott irodalmi sematizmus, ppen ezrt nem fogadhat el, hogy a nb’ igt csak a klasszikus nagyprftkkal kapcsolatban hasznlhatjuk, s a kultuszi papok s lvitk mindenkor az ellentbort alkotnk. Teljesen helytll az az llts, hogy a formlis klnbsgek elismerse mellett a zsoltrneklst is prftai igehirdetsnek nevezhetjk (Rothstein) s a prftls kifejezst a Krn szvege alapjn az nekes lvitk szolglatra is mltn alkalmazhatjuk.

A lvitai szabad prftai beszd problmjn tl elssorban az nekes lvitk rdemnek tartjuk azt is, hogy a Zsoltrok knyve fennmaradt s hogy egyes darabjaiban ismernk hiteles egykor liturgikat s knyrgseket. A kultuszban kimondott, elnekelt sz az nekes lvitk szjban llekkel telt meg a bnbocsnat s slm hirdetsre.

A 4. v. tulajdonnevei kzl ht – Hannitl Mahzitig – egyes magyarzk olvassa szerint si klti tredket ad. A szveg esetleges egyik fordtsa a kvetkez: Irgalmazz nekem Uram, irgalmazz, Te vagy Istenem, Te nyjtottl nagy s felemelt segtsget (?) a bajban lnek. Szabadts meg, Te vagy menedkem. A nevek s rtelem klns egybecsengsre rdemes figyelemmel lenni, mert a hber nevek gyakran egy-egy nagy istenlmnyt rktenek meg (ld. pl. a kirlyok neveinek jelentst) s gy maga a nv is bizonysgttel volt. Mg ha ez az nekes csoport a neveikkel enharmonikus szveg neket nekelt volna is a szolglatra jelentkezskor, mg akkor is figyelemre mlt. De a szveg ltal megkvnt sematikus 24 nevet mgis az egyesek ltal klti tredknek vlt, tulajdonneveket jelent szavak adjk ki.

1 Krn. 25,7–31. A szolglati rend beosztsa.

Az nekesek itt tallhat sematikus beosztsa az r egysgest szndkrl tanskodik. Az nekesek szereprl Mzes sehol nem beszl. Dvid a klt s nekes kirly az, akinek nevhez az r szerint termszetesen fzdtt a kultuszi nekls megszervezse s magas sznvonalra emelse. A dicsr nek, zene s annak elemi erej megnyilatkozsa egyrszt az r hatalmnak s irgalmassgnak szemlyes ismeretbl, msrszt a hber llek vallsos adottsgaibl s zenei kpessgeibl eredt. A Zsoltrok knyve vilgi rtelemben vve is egyedlll emlke az kori keleti irodalomnak, a keresztyn gylekezetnek pedig az Isten dicstsre mig hasznlt – a holland reformtusok egy rsznl teljes egszben hasznlt – l kincse.

A Llek ihlet erejt illusztrl pldnak tekinthetjk a 15:28-at, amely az extzissal hatros lelkesedsrl tudst. De olvasunk szabad, spontn neklsrl is, amilyen pl. a Mirjm neke (Ex 15:20 skv.), a Jete lenya neke (Br 11:34), vagy a Dvid gyzelmt nnepl asszonyok rmneke (1Sm 18:6 skv.). Nincs l hit s hv let a llekbl forrsszeren felbuzg nek nlkl s nincs istendicsr nek a Llek ihletse nlkl. Hv korszakok nagy nekeket teremnek. Nagy nekek teremt erej, l hitrl beszlnek.

Az nekes lvitk szolglati rendjnek 24-es csoportszma s a csoporton bell mindentt 12 fi szrmazhat az r sematikus trekvseibl, vagy abbl a szndkbl, hogy az nekes lvitkat a papokkal s kultuszi lvitkkal egy sorba lltsa. De mgis nem a szm a dnt, hanem a szolglat tnye, amelynek az r itt emlket llt.

1 Krn. XXVI. RSZ - 1 Krn. 26,1–19. A kapurzk rendje s szolglata.

A kapurzk Meselmis, Obed-Edom s Hza csaldjaibl kerltek ki. Obed-Edom, aki a 16:5 szerint a szvetsg ldjt rizte, a 4 skv. szerint kapurz lett s Isten ldsa csaldjt s vitz fiait is krlvette (v. Zsolt 127:3 skv.). Az Ex 20:6 nemcsak a tteles trvny grete volt, hanem az istennek engedelmes hv szemlyes letben is megtapasztalt valsg. A templomkapuk rzst ngy sorsvetssel osztottk el s mivel hrom kapurz csoport volt, gy a Selmis csaldjra kt szolglat esett, amibl a msodikat fia, Zekria, a blcs tancsad nyerte el. Blcs tancsait, amelyeket a szolglatra nzve adhatott, nem ismerjk, de ha ezt feljegyzsre rdemesnek tartotta az r, ez pp oly dszt jelz, mint kirlyoknl a „nagy”. A szolglat rtke felett mondott legfbb tlet az ige tlete. Mivel a fogsg eltti templom dli kapuja, mely a kirlyi palotra nylt, nem volt nyitva kzlekedsre, hanem kln rsg rizte, itt nyilvn a fogsg utni templomrl lehet sz. Az rzs s vigyzs (Zsolt 134) a templomi lelki szolglatval egyttjr lland ktelessg. Gondozatlan templom a felelssg hinynak kilt jele. 1 Krn. 26,20–28. A templomi kincsek rzi. Az r hznak rztt kincsei kz tartoztak a szent ednyek, az ldozatok anyaga, valamint a felajnlsok s a hrm-bl szrmaz kincsek. Ez utbbiakat a templom javtsra (hzaq) s berendezsre hasznltk fel. Smuel s Saul templomi felajnlsrl csak itt olvasunk (28). A kzletben elkel helyet betlt szemlyek ktelessgei kz tartozott a kultusz tmogatsa s ehhez mlt ldozat vllalsa. Az ldozathozatal ktelezettsgt nem ertlenti meg az, hogy az r hznak s Isten npnek igazi kincsei nem arany s ezst felhalmozsban llnak (ApCsel 3:1 skv.) s azokat ki nem shatjk s el nem lophatjk (Mt 6:20–21). Az anyagi javak rendeltetse az, hogy ne ncl, hanem mindenestl eszkz legyen az r szolglatban.

1 Krn. 26,29–32. Elljrk s brk rendelse.

A lvitai brskods s a kelet-jordni kzigazgats mkdsnek jellemzsre j trtneti rszletekkel szolgl a Jsaft igazsgszolgltatsi rendelkezse is (2Krn 19:5 skv.; v. Deut 10:17). A jogszolgltats alapjrl a 2Krn 19:5 magyarzata sorn szlunk. De mr itt megjegyznk annyit, hogy az izreli jogszolgltats alapja nem termszetjog, nem trsadalmi megllapods, nem is hagyomny volt, hanem az l r kijelentse. Az rral val kapcsolat, az r flelme a jogszolgltats vgs alapja.

1 Krn. XXVII. RSZ - E fejezet megrkti a dvidi honvdelem, a trzsek kzssgrendje, Izrel ltszma, a koronauradalmak igazgatsa, Dvid ftisztviseli s tancsosai lnyeges adatait.

1 Krn. 27,1–15. A hadsereg tizenkt parancsnoka.

A lvitk kzl vlasztott vilgi tisztviselk emltse indtja az rt arra, hogy utna a birodalom vilgi intzmnyeirl beszljen. Amint 12-szer 24 nekes lvita szolglt a templomi kultuszban, gy 12-szer 24 ezer, azaz sszesen 288 000 fnyi hadsereg vgezte vente az orszgos hadigyeletet. A sematikus kereten bell elgondolhatjuk a csapatok tnyleges ltszmt, ha pl. figyelemmel vagyunk arra, hogy van Selms szerint III. Salmanasszr 854-ben, amikor Akhbot is legyzte, sszesen 120 000 fnyi asszr sereget tudott mozgstani. Szakaszunk utal a 11. fejezet nvsorra. Lehetsges, hogy a szakasz (1–15) smjban a Jsis kornak katonai vrszolglatai vannak megrktve. De inkbb valszn, hogy a tudsts a salamoni udvar trzsi havonknti elltsnak mintja volt s a szveg eredetileg Jda s Benjmin haderejrl tudst.

1 Krn. 27,16–24. Izrel trzsfi.

A szakasz ugyan megnevezi Izrel 12 nemzetsgnek trzsfit, akik Dvid idejben a trzseket kpviseltk, de Izrel npe szmt mr nem kzli, mert ezzel Dvid az r megsokast lds-greteit vonn ktsgbe. A megkezdett npszmllsrt itt Js felels. A trzsek nemzetsgtblzata szakaszunkban s ms szakaszokban is pldzza a nemzetsghez tartozs ldst. A trzsi hovatartozs szkkebl rtelmezse elszigetel s szembellt egymssal, amint ezt az orszg kettszakadsnak elzmnyei bizonytjk. Viszont a trzsi odatartozs sajtos szolglatot ad, a mlt megbecslsre indt s kifejezi az r kivlasztst s akaratt nemzedkrl nemzedkre. Isten egynileg hv el, de mindig kzssgileg ktelez s oltalmaz. Ez ll az egyhz kzssgre is.

1 Krn. 27,25–31. Dvid vagyonnak gondnokai.

A szakasz egykor trtneti feljegyzs lehet a kirlyi birtok felgyelirl. A kevs adat s nv is rzkletesen szemllteti a koronauradalom gazdagsgt; az egykor gazdlkods gait s egsz szervezett. Az r ldsa Dvidon fldi javakban is megsokasodott.

1 Krn. 27,32–34. A kirly tancsosa s bartai.

A szakasz adatai azrt rtkesek, mert olyan szemlyes jelleg tisztsgekrl tudstanak, mint pl. a kirly tancsosa s bartai. Mivel bizalmi tisztsgekrl van sz, amelyeknek viseli dnt mdon szltak bele Dvid sorsba s a kirlysgt fenyeget esemnyekbe, nem ltszik feleslegesnek ms forrsok adatainak figyelembevtelvel is e tisztsgek jelentsgt szemlltetni.

Akhitfel cme a „kirly tancsosa” volt. Viszonya a kirlyhoz inkbb szemlyes s alkalmi jelleg, annl is inkbb, mivel nem Jeruzslemben lakott, hanem Gilban, Betlehem mellett. Ksbb mint Betsab nagyapja innen csatlakozhatott a lzad Absolonhoz. lete tragikus vgrl, ngyilkossgrl ms forrs tudst. letben Dvid is, Absolon is gy fogadtk tancst, mintha Isten szavt hallgattk volna. Okossga melll azonban hinyzott a hit titka, a hsg s a hitben val engedelmes let. Szmtsa s szemlyes indulata a lzad Absolon fel s a felkent uralkod ellen fordtotta, ezrt az r nem akarta, hogy j tancst Absolon megfogadja, mert az r Absolonra veszedelmet akart hozni. Sorsa emlkeztet sok kori keleti uralkod, vagy rmai csszr szemlyes tancsadinak tragikus sorsra.

Ellenpldja Khusai, a „kirly bartja”. Ez a cm s mltsg inkbb szemlyes magnjelleg kapcsolatra mutat, amely azonban lland s nem alkalmi lehetett. Khusai mersz, nagyvonal diplomcijval s cltudatos taktikjval bizonyult mltnak a kirly bizalmra. Absolon lzadsa idejn Dvid tancsra kpviselte az ellensg tborban az elmeneklt uralkod rdekeit s mghozz teljes sikerrel. Jl ltta, hogy Akhitfel tancsnak elfogadsa Dvid gyre vgleges veresget jelenthet, ezrt, mindent egy lapra tve fel, hatsosan rvelt Absolon eltt Akhitfel terve helytelensgrl. rvelse s kesszlsa meggyzte Absolont s az gy ezzel elveszett. Khusait sznlelt alkalmazkodsa mlyn az r felkentjhez, Dvidhoz val hsge vezette s ez a hsg vitte sikerre Dvid veszlybe jutott gyt. A „kirly bartja” bkben a kirly szemlyt, terveit, szndkt npszerstette, hadvisels idejn a kirly rdekeinek vdelmezje s kpviselje volt. A cm megtisztel mltsgnl csak a vele jr felelssg s kockzat volt nagyobb. Mg a kirlynak is szksge van bizalmas s h bartokra. Nlklk elidegenedhetik alattvalitl s uralkodsa csdbe juthat. Az r Dvidot megldotta j bartokkal is. A j bart s j tancs Isten ldsa. Az egsz rsz azt szemllteti, hogy nincs fldi birodalom s kzssgi let, de nincs trsadalmi boldoguls, sem rend jog s szervezettsg nlkl. Vlsg kvetkezik be akkor, ha a rend s szervezet nem a kzssg, hanem csak kis rdekcsoportok elnyt, vagy egyesek jogtalan kivltsgainak lvezett biztostja.

1 Krn. XXVIII. RSZ - 1 Krn. 28,1–10. Dvid utols orszggylse.

Az r vgre vissza trhet a 23:2-ben flbeszakadt elbeszlshez, Dvid utols orszggylshez. Nem foglalkozik a megvnhedett uralkod testi gyengesgeivel, vagy a trnrkls krl tmadt cselszvevnyekkel, hanem arrl tudst, amit a legfontosabbnak tart s ez Salamon bemutatsa az orszg szne eltt, Dvid bcsbeszde az orszg politikai s katonai nagyjaihoz, vgl fihoz intzett utols atyai buzdtsa az r irnti engedelmessgre s a templom megptsre. Dvid szavaibl s az r meggyzdsbl jra kicsendl az, hogy csak egy trvnyes kirlysg van, a dvidi, mert az r Dvidot s az hzt vlasztotta ki, hogy Izrel felett uralkodjk. Igaz, ez a kivlaszts a ntni prftai szval szemben (17:3 skv.) mr nem felttel nlkli, hanem a kivlaszts rvnye a mindenkori uralkod tra-tisztelettl s engedelmessgtl is fgg. Az r csak akkor ersti meg Salamon kirlysgt, ha az parancsolatait szorgalmasan megtartja (7. s 9. v.). Dvid maga betelt az lettel, mert megldotta az r. Ezrt a maga lete pldjval is inti, hogy teljes szvvel szolgljon Istennek. Az orszggyls msik nagy tanulsga az, hogy a kivlasztott kirly is csak ember, akinek npe az Izrel s testvrei az orszgnagyok (’ahaj vecammi 2.4.). A kirly Jahve vlasztott fia, de tvol ll szemlytl minden istents, ami Asszritl Egyiptomig az kori Kelet minden monarchijnak nagy ksrtse volt. 1 Krn. 28,11–21. Dvid jbl a templomptsre buzdtja fit.

A 12. s 19. v. flrerthetetlen utalsa szerint a templom mltsgt annak isteni eredete adja. A Salamonnak tadott tervet Isten lelke ihlette a Dvid lelkben (12: bruah ’imm), st maguk a tervek Isten tulajdon keze ltal rattak meg. Az Ex 35:31 szerint Bslielt is Isten lelke tlttte be minden tervezsre. A szemlyes btorsghoz az r segtket ad. A legkivlbb vezet is tehetetlen, ha nincs munkatrsa s segtsge. A legegyszerbb alattval is felbecslhetetlenl rtkes, ha kszsg, bizalom s hsg l benne vezeti irnt. A vezett az a hit ersti meg minden aggodalma kztt, hogy vele van az r. De nemcsak a blcs szakemberek, papok, lvitk s fejedelmek lesznek Salamonnak segtsgre az pts nagy munkjban (21. v.), hanem az egsz np. Az az igazi templom, amit nemcsak egyes vezetk, egyes adakozk ptenek, hanem Istennek egsz npe.

1 Krn. XXIX. RSZ - 1 Krn. 29,1–9. Dvid s a vezetk adomnyai.

Dvid befejezsl mg egyszer elsorolja szemlyes adomnyait, mely csak rsze a 22:3.14 skv.-ban felsorolt mennyisgnek, hogy a np vezetit sajt pldjval is ldozatkszsgre indtsa. A felsorolt adomnyok nagysga mutatja, hogy Dvidnak semmi sem drga, ha Isten gyrl van sz. Az ldozatkszsg ldozatkszsget szl s a szabad akaratbl vllalt ldozathozatal gazdagabb eredmnyre vezet, mint a kiknyszertett s kivetett hozzjruls. Viszont az nkntessg nem lehet az nzs kibv menedke. Az r ugyan ofiri aranyrl beszl, de errl legkorbban csak Salamon uralkodsa utn lehet beszlni, ppengy mint grg vert pnzrl, drikrl csak a fogsg utn, vagy a templomban rztt kincsekrl (8. v.) is csak a templom megptse utn lehet sz.

1 Krn. 29,10–19. Dvid imdsga.

A bcsbeszdet kirlyi imdsg kveti: Dvid hlaimja. Az imdsg az r kornak liturgikus knyrgst tkrzi, amelynek egyes fordulatai a zsinaggiai gyakorlatban a mai napig fennmaradtak. Eredeti klti formja mai sz, vgbl is kirezhet (hatos, illetve ktszerhrmas). Dvid azzal kezdi imjt, hogy ldja Izrel Istent, mert Jkb, aki Izrel nevet nyert, klnsen megtapasztalta az r testi s lelki ldsainak bsgt. Azutn ldja Isten mindenek felett val hatalmt s dicssgt, amellyel telve a fld s g (v. zs 6) s amely forrsa minden fldi ernek, hatalomnak, gazdagsgnak s dicssgnek (10–12). Ezrt nem lehet helye semmi emberi ndicstsnek, mert minden, amit ember Istennek adhat, csak visszaadott hlaajndk (13–16). Ez teljesen sszecseng Pl apostol krdsvel: mid van ugyanis, amit nem kaptl volna? (Az 1Kor 4:7-ben utals van az 1Krn 29:24-re.) Az ember egyetlen helyes magatartsa Isten eltt a hla s az alzat. A zsoltrban elmondott valloms arrl beszl, hogy az ember nem birtokosa a fldnek, csak haszonlvezje, mint zselli s jvevny. Ennek ellenkezje, hogy ti. nem vagyunk zsellrek s jvevnyek, csak Isten atyai szeretetnek olyan megismerse utn hangozhatott el (Ef 2:18 skv.), amilyenrl az Ef 3:18 stb. beszl. Az szvetsgi hv e versek szerint mg csak gyorsan tovatn reggeli rnyknak ltta az letet, amelynek dt jelenlte a forr dlre eltnik (15. v.). Minden fldi kincs s gazdagsg az Isten. a tulajdonos, az ember csak kapja, hogy kezelje, mint a sfr (Lk 12:42) s forgassa, mint a szolga (Mt 25:14–30). A 16–17 v.-bl rad a vissza adakozs rme. Az igaz hitbl mindig jkedv adakozs, ldozatkszsg s rm fakad. Az ldozatkszsg hinya a hitbeli megszegnyeds vszjele. Az adakozs indulatt Isten tarthatja meg s jthatja meg npe szvben (18. v.). Ezrt Dvid az engedelmessg s ldozatkszsg ajndkt kri a np s Salamon szvbe, mert egyik sem alapvonsa az emberi termszetnek, hanem Isten ajndka. Amiben Dvid bzik, az a szv szintesge s tiszta rzse. Az szvetsgi imdsg ezzel a gyermeki nyltsggal s bizalommal megkzeltette a jzusi kijelentst (aki nem gy fogadja az Isten orszgt, mint gyermek… Mk 10:15). Csak az nrdem tves voltt s az nmagrl val lemonds felszabadt hatalmt nem volt kpes mg felismerni. De az az alapmagatartsa plda marad minden idk imdkozi eltt, hogy az ember semmi, Isten minden s az imdsg clja az Isten dicssge. A krniks ebben a kirlyi knyrgsben az imdkozs mlysgeit s magassgait jrja meg s maradand plda az igazi imdkozsra.

Dvid imdsga konkrt s gyakorlati krssel vgzdik: a np legyen j szvvel adakoz np, az j uralkod maradjon h az rhoz s ptse fel a templomot. Az igaz hitbl mondott imdsgban egyes gyakorlati krsek teljestsrt is szabad s kell knyrgni. Az elhangzott imdsgra felelve az egsz orszgos gyls fennhangon ldotta az Urat. A krniks a nemzetsgfk s harcosok orszgos gylst qhl-nak nevezi (20. v.), ami a fogsg utni gylekezet megnevezsnek terminus technicusa. A nemzet s gylekezet eggy vlva tiszteli az Urat.

1 Krn. 29,21–25. Salamont kirlly kenik.

A felkenetst megelz nagy ldozatot egsz Izrelrt mutattk be. Ebben is az volt kedves az r eltt, ami az ajndkok felajnlsra indtott: az ldozatra ksz igaz szv. A kirlyt s fpapot egyszerre kenik fel s ez azt fejezi ki, hogy az r a hatalom s a mltsg.

1 Krn. 29,26–30. Dvid halla. Egynisge.

A krniks Dvid hallrl rva nhny szval is mesterien foglalja ssze lete jellemz vonsait. A rvid tudsts azonban nmi kifejtst ignyel.

Dvid egynisgnek s trtnelmi szerepnek sszetett voltt mutatja az, hogy a birodalom megalaptja egyszersmind a templompts elksztje s szellemi ihletje, tovbb hogy a gyzelmes hbork vezre a templomi neklsnek s liturginak egyik megteremtje. Ha mindez sszeegyeztethetetlen az irodalomkritika egyes irnyzatai szemben, igaznak bizonyul nemcsak a krnikar szenvedlyes nevel, hitre buzdt trtnetltsban, hanem az esemnyek nagy sszefggsei s az egysges trtnelmi lts rtelme szerint is. Dvid uralkodi nagysgt mi sem bizonytja jobban, mint az, hogy Saultl egy legyztt orszgot, megflemltett npet vett t s ers, gazdag birodalmat hagyott utdjra. Ha csak a Krn alapjn foglaljuk is ssze uralkodsnak jellemz vonsait s jelentsgt, azt kell mondanunk, hogy szletett uralkod s llamfrfi volt.

Egynisgnek alapvonsait nzve szembetl egynisgnek nagysga s nagyvonalsga. Termszeti adottsga volt az rtelmi flny. Kevs vons alapjn egyszerre s tfogan ismerte meg az embereket s tudott velk bnni. Gyors volt a helyzet felismersben, megtlsben s vilgos ltssal vlasztotta a helyes dntst. Jzan volt s relis, ezrt nem rte csalds, taln csak atyai gyngesgt vagy gyngd elfogultsgt kivve.

Politikai kpessgeit, szervez tehetsgt mutatja, hogy uralkodsa alatt 12 trzs egysges birodalomban egyeslt. A krnyez llamok hbresekk, vagy barti szvetsgesekk lettek, bell egysges jog- s igazsgszolgltats uralkodott. Katonai sikerei, kiterjedt kereskedelme a gazdasgi s ipari jelleg alapanyagok megszerzst tette lehetv, ezzel megteremtette Salamon gazdagsgnak alapjait. Koronauradalmai a Krmelig terjedtek s egysges igazgatsa jelents kirlyi jvedelmet biztostott. Szemlyi biztonsgt fggetlen, idegen szrmazs testrsg vdte s Absolon lzadst kivve sohasem forgott veszlyben.

Vonz szemlyi vonsai kzl elsnek jegyeztk fel rla, hogy ifjan egszsges s szp tekintet volt, de els helyen ktsgtelenl btorsga llt. Szembeszllt vaddal, medvvel, oroszlnnal, pnclos ellensggel, ltszmflnyben lev sereggel s a btorsggal prosult vratlan stratgijval s taktikjval kivvta a gyzelmet. Kitart volt, id, nehzsg, elprtols meg nem ingatta s vgl magval ragadta a csggedket is. A harcban eszesebb volt katoninl, btor, de nem vakmer, kezdemnyez, de megfontolt. A ius talionis trvnyt vgrehajtotta, ncl kegyetlensg vagy elvakult bossz azonban soha nem vezette.

rzsvilga gazdag volt s ers. Mindig egszen azonosult azzal, amit trzett: egsz szvvel tudott rlni, vagy gyszolni. Npt, amelynek egyszer fiaknt kezdte, forrn szerette s boldogulsrt nem sznt meg fradni s kzdeni. Megzlelte az igaz bartsg ritka rzst, tudott zokogni elvesztse felett. Megingathatatlanul hitt kivlasztatsban, de nismerete, fegyelme megvta a gg s nimds vaksgtl. Fellobban keleti rzkisge az r tlete alatt llt s ezt alzattal elfogadta. Egsz egynisgnek dinamizmust s vgs titkt lelki ajndkokban gazdag karizmatikus vallsossga, az rba vetett szemlyes l hite adta. A hit hsei kz tartozik is. Rendthetetlenl hitt a kivlaszt kegyelemben, de az r hatalmrl tlt meggyzdse megrizte attl, hogy magnak rdemet tulajdontson. Az rrt tudott ujjongani az orszg npe eltt, tudott nagy szemlyi vagyont felajnlani az r templomnak felptsre. Tudott szenvedlyes igazsgszeretettel tlkezni nmaga felett s szinte bnbnattal meghajolni az tlet ostora alatt. A Krn-ban tallhat imdsgai a krniks szellemben vannak feljegyezve s ha sz szerint nem tartjuk is Dvidinak, a rluk rztt hagyomny minden bizonnyal a valsgba gykerezik s a bennk megnyilatkoz hit hitelesen dvidinak mondhat. Kultusz-szeretete, ihletettsge, zenei kpessgei is indokoljk, hogy a krniks hagyomny tle szrmaztatja a templom megtervezst, a templomi kultusz s papi-lvitai nekesrend megszervezst; a Zsoltrok knyvnek sok nekt. Vallsossgnak, hitnek jellege nem ellene szl, hanem ppen bizonyt amellett, hogy kornak kiemelked egynisge, npnek j uralkodja volt, mert mindezekben az r volt s az r maradt. Az elemz trtneti vizsglds munkjnak eredmnyeknt lepattogzik alakjrl a levitikus utkor kegyes mza s mgle idn, trtnelmen t kiragyog l, vonz kirlyi egynisge. Az volt, amit neve jelent: Dvid, a szeretett; kedveltje Istennek s kedveltje npnek, ngid, Istennek vlasztott felkentje, npnek legnagyobb fejedelme.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints