KRNIKK ELS Knyve - TRTNETI 01 - 16.
A KRNIKA ELS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Domjn Jnos lelksz
Bevezets - A knyv helye a knonban. Cme.
A Krnika kt knyve a hber knoni knyvek utols, ketubim csoportjnak vgn foglal helyet. A knyv befejez versei (2Krn 36:22–23) csaknem azonosak az Ezsd 1:1–3-mal, amibl a kt m gondolati, nyelvi s egyb hasonlsga alapjn arra kvetkeztethetnk, hogy a Krn-Ezsd-Neh eredetileg egy mvet alkotott. Az Ezsd-Neh azonban elbb lett rsze a knonnak, mint a Krn. Amikor a Krn is knoni knyv lett, kitnt, hogy az utols versek tudstsa Jeruzslem pusztulsrl s a np fogsgba hurcolsrl remnytelen vgs kicsengst ad az egsz knonnak. Ezrt hozz fztk a Crus hazatrsi parancsrl szl s jvre utal esdrsi bevezet verseket. A knyv a LXX hagyomnya ta a Kir s Ezsd kztt ll. Ezt kveti a Kroli rendje is.
Az egysges m a LXX ta kett vlt s a Paralipomena nevet kapta, ami arra utalt, hogy azt foglalja magba, ami a tbbi trtneti knyvbl kimaradt. Ez azonban, amint ksbb ltjuk, csak rszben helytll feltevs. Hieronymus a Prologus galeatus-ban Chronikon-nak fordtja a Dibr hajjmim hber elnevezst, latinul Verba dierum-nak mondja. A Vulgatban azonban mg a rgi Paralipomena kifejezst hasznlja. Ha Annalest mondott volna, jobban megkzelti a m jellegt.
Tartalma. Anyagnak beosztsa.
A Krn trtneti knyv. Anyagt ngy bels frszre oszthatjuk: Az 1. frsz dmmal kezdi s az 1–9. fejezetben nemzetsgtblzatok felsorolsval adja el az emberisg, a npek, Izrel trzsei s nemzetsgeik leszrmazst. A 2. frsz Saul hallnak elbeszlsvel kezddik s az els knyv vgig Dvid trtnett mondja el (10–29). A harmadik Salamon uralkodsrl szl (2Krn 1–9), mg az utols frsz Jda kirlyainak trtnett beszli el a fogsgig (10–36). Ignyt, anyagt tekintve teht a Biblia legtfogbb trtneti knyve.
Trtnetszemllete.
Az eladott trtneti anyagot vizsglva azonban azt ltjuk, hogy tulajdonkppen nem az emberisg vagy Izrel trtnetnek esemnyeit akarja elbeszlni, hanem csak Dvidnak, Salamonnak s Jda kirlyainak trtnett. Az szaki orszgrszrl is csak akkor beszl, ha a dli trtnete ezt elkerlhetetlenn teszi. De mg Jda trtnetnek elbeszlsben sem az esemnyek rszletezsre trekszik, hanem az esemnyek, kls trtnsek mozaikja mgtt a nagy egysg kpt, az r dvre vezet akaratt keresi.
A knyv szerzjt erre az a sajtos szemllet indtja, amelynek f vonsai eladsmdjban meglehets rszletessggel felismerhetk. Ezek rviden sszefoglalva a kvetkezk:
Az r mind a tizenkt trzset, Izrel egsz npt mr a teremtstl fogva kivlasztotta, hogy az npe legyen. Az emberi bn miatt azonban csak Dvid hza, Jda orszga s Jeruzslem maradt meg az r kivlaszt kegyelmben, mert Jerobom lzadsval az szaki tz trzs kiszaktotta magt az r uralma all, gonosz kirlyok alatt lt s htlen lett az r igaz tisztelethez. Ezrt igazi theokrcia csak Jdban van, Dvid hza az egyetlen trvnyes kirlyi hz s a jeruzslemi templom az igazi kultusz szkhelye. Ez hallgatlagos, de flrerthetetlen trtnelmi tants a knyv keletkezsi kornak vallsi ellenttre nzve is, mely Jeruzslem s Samria kztt az r igaz tisztelete krdsben fennllt.
Az r hatalma s kegyelme Izrel felett annak fldi trtnetben mutatkozik meg s a np trtnete nem egyb, mint az r vlasza a vlasztott np hsgre vagy htlensgre. Amikor a np keresi az Urat, vagyis bzik benne, kveti trvnyt, azaz t tiszteli s engedelmeskedik parancsainak, akkor gyarapodik, bkben l, hborit gyzelmesen fejezi be, mert az r maga harcol vele egytt s helyette. Ha azonban nmagban, fldi erben, szvetsgesekben bzik, idegen isteneket imd, ezzel megtri a szvetsget, htlen lesz az rhoz s akkor az r bntetsbl nyomorsg kvetkezik r, veresget szenved, utolri a katasztrfa. Mert az r igazsgos s megfizet. A jnak jl, a gonosznak rosszul megy dolga s ki-ki mg sajt letben elveszi jsgrt az ldst, gonoszsgrt a bntetst. A visszafizets trvnye az ember (pl. Uzzis) s a np letben egyformn rvnyesl. Ha egy kegyes kirly veresget szenved, vagy erszakos halllal fejezi be lett (pl. Jsis), ez azrt trtnik, mert vtkezett s engedetlen volt. Ha egy gonosz uralkod (pl. Manass) sokig lt a trnon, azrt volt lehetsges, mert kzben megtrt az rhoz. Az r igazsgos, megfizet kinek-kinek az cselekedetei szerint.
A megfizets isteni trvnye azonban nem gpiesen rvnyesl, mert az r kegyelmes s ksz a bocsnatra. Ha azt ltja, hogy vtkeznek ellene, elszr elkldi kveteit, a prftkat, hogy bnbnatra hvjk a kirlyt s a npet. Aki megtr, az kegyelmet tall s letet nyer. A bntets csak a megtalkodott bnst ri utol. A megtrs maga nem rdem. Az r eltt kedvesebb az imdsg, a benne vetett bizalom, a knyrletessg (2Krn 28:15) s a szv tisztasga, mg a kultuszi tisztasg hinyossga mellett is (2Krn 30:19), mint a trvny kls megtartsa.
Az isteni kivlaszts, a theokrcia s az isteni igazsgossg tantsnak bibliai-theolgiai rtkelse tlmegy e Bevezets keretein. De meg kell mondanunk, hogy a kivlasztott dvidi hzban voltak mltatlan uralkodk is, akikben csaknem kialudt a Dvid szvtneke (2Krn 21:7) s vgl a dvidi uralkodhz is kihalt. A messisi gret, hogy az r Dvid magvnak kirlyi szkt megersti mindrkk, st hogy a maga szkbe lteti, nem a Dvid-hzi uralkodk egyikben teljesedett be, hanem az Emberfiban. Az izreli theokrciban, mint fldi-trtneti valsgban ppen az lett nyilvnvalv, hogy Isten uralma nem egy konkrt fldi orszg fldrajzi, trtneti, nemzeti, politikai krlmnyei kztt valsul meg. Az igazi theokrcia nem valamely fldi orszgban, hanem az Emberfiban jn el s amennyire konkrt, fldi krlmnyek kztt mindig megvalsul, ppen annyira eljvend. Vgl az isteni igazsgossgbl kvetkez megfizets tannak teljes igazsga nem a racionlis rtelmezs szerint, hanem az Isten rk szeretete ltal a helyettes elgttel isteni trvny szerint lt testet, de amikor ez vgbemegy, mr tl is haladta nmagt, mert benne nyilvnvalv lesz, hogy az Isten igazsgossga: kegyelem.
Trtneti hitelessge, forrsai, rangja.
Az r azzal a szndkkal rta meg mvt, hogy a fogsgbl visszatrt npet a trtnelem esemnyei ltal hitre tantsa, a theokrcia megvalsulst a kirlysg trtnetben vgigksrje s a jeruzslemi gylekezet igazhitsgt s a lvitk szolglatnak dvidi eredett igazolja. Ezzel mr vlaszt kaptunk a Krn trtneti hitelessgnek problmjra is. Forrsai, melyekbl helyenknt szrl szra mert, elssorban a Pentateuchus, a Sm s Kir, a Gen-tl a Kir-ig terjed nagy deuteronomiumi m. Utalsai tbb mvet idznek, gy Jda s Izrel kirlyainak knyvt (2Krn 16:11; 25:26; 28:26; 32:32), Izrel s Jda kirlyainak knyvt (2Krn 27:7; 36:8 stb.), Izrel kirlyainak knyvt (2Krn 20:34), Izrel kirlyainak dolgait (2Krn 33:18) s a Kirlyok knyvnek magyarzatt (2Krn 24:27). Valszn, hogy valamennyi benne volt az utoljra emltett magyarzatban, midrsban, vagy valamennyi utals erre vonatkozik. (Midrs: a bibliai trtnet pt-tant feldolgozsa, itt azonban elssorban knyv, trtneti forrsm.) E midrsban olvashatta az ltala idzett prftai iratokat is, br a 2Krn 33:18–19 szerint a ltk beszdei kln is kezben lehettek.
Az Izrel s Jda kirlyainak knyvn, illetve magyarzatn tl mertett ms, ma mr ismeretlen forrsokbl is, amelyek a kirlyokrl, korabeli ptkezsekrl, hadszati, fldrajzi viszonyokrl fennmaradt feljegyezseket tartalmazhattak. Rendelkezsre llhattak vknyvek, st ezek forrsai is. Vgl nyomt talljuk szjhagyomnynak s az r szemlyes tapasztalatain nyugv korabeli adatoknak. Mindezek, tl a midrs anyagn, a Krn anyagnak kb. felt teszik ki.
Az r a tallt trtneti forrsok gazdag anyagt a maga neveli szndka szolglatba lltja s a fentebb ismertetett theolgiai nzeteinek szemlltetsre hasznlja fel. gy pl. az Isten igazsgossgnak rzkeltetsre egyes letrajzi vagy trtneti adatokat elhagy, msokat kiemel, hogy a klnben szndktalan sematizmusval hitbeli igazsgot fejezzen ki. Szmadatai nem mindig pontosak s az korban megszokott mdon kikerektettek, de ennek is hitbeli magyarzata van: az r hajlknak helyrt arannyal mlt fizetni (a Kir-nl ezsttel), az tkzetben elesett ellensg nagyobb szma az r nagyobb segtsgt bizonytja, az adomnyok nagysga az ldozatkszsg nagysgt fejezi ki. Jhiszemsge s hitelessge ezek alapjn llapthat meg, ezrt trtneti megbzhatsgt a Wellhausen-i rtelemben ktsgbe vonni ma mr elavult tudomnyos llspont lenne. Egyes, mig vitatott krdseket, hogy pl. a redaktor egy szemly volt-e (Galling), vagy tbb szemly munkjrl s folyamatrl van-e sz, teljesen tisztzni nem is igen lehetsges. De hitelessge ppen neveli szndknak ismerete rvn megnvekedett.
Ebbl kvetkezik, hogy a Krn rangja s rtkelse tern teendink vannak. A Krn a legjabb kutatsok eredmnyei szerint – fleg Welch, Noth, von Rad, Rudolph tanulmnyaira gondolunk – tbb nem a kevs trtneti hitel kegyes papi irat, hanem Izrel npe trtnetnek s a gylekezet letnek rtkes forrsa. Ha eladsa nem ri is el a nagy elbeszlk – Jahvista, Ruth, Jns – mvszett, elbeszlse a nehzkes nyelv ellenre is szemlletes (pl. 1Krn 21; 2Krn 30; 35) tfog s egysges (Akhz, Hiskis trtnete). A kirlyokrl fennmaradt portri, vzlatossguk s sematizmusuk ellenre is az szvetsgi trtnetrs rtkes jellemrajzai (pl. Akhz, Ezkis), amelyeket az egyes kirlyok jellemzsnl mrlegelni s hasznlni fogunk. A gylekezeti vonatkozs s pt rszletei az jabb kutatsok eredmnyei alapjn rtkesebbek lettek s korunk nem egy krdsben rtkes, igei segtsget nyjtanak, mint pl. a bke s hbor, az egyms mellett ls, a trtnelmi esemnyekben megnyilvnul isteni tlet s kegyelem, a hagyomny s reform, a faji krds, a gylekezeti let tisztasga, a kultuszi szolglat alapja, az ige s kultusz viszonya stb. krdsben. Joggal mondhatjuk, a Krn a hv gylekezet knyve s a deuteronomiumi nagy trtneti m mellett az izreli trtnetrs msik nem kevsb rtkes tant-nevel szellem alkotsa.
Keletkezsnek ideje.
Keletkezsnek idejre kvetkeztethetnk abbl, hogy az r nem egy helyt eleven elbeszl, aki nagy egysgekben tudja ltni Izrel npe, illetve Jda trtnett. Az ilyen munka viszonylag trtnelmi szlcsendben, bks idben volt lehetsges. Msrszt mr a kzgondolkozs eltt is ismeretes az a vallsos-pragmatikus sma, amely szerint sszefogja a trtneti esemnyeket. Lpten-nyomon kitnik elszeretete a templom, kultusz, lvitk, kultuszi zene irnt. Mindez a fogsg utn kialakult gylekezeti letre mutat, amelyet a mlt nagy bizonysgttelvel akart nevelni a Krniks, a jeruzslemi gylekezet, vagy lvitai papsg s trtnetrs hv nagy egynisge. Az esemnyeket 398-ig ksri, viszont tvedseibl kvetkeztetve (pl. Esdrs mkdst Nehmis el teszi) mr tbb emberlt vlaszthatja el ettl a kortl. A m ksbb mg bvlhetett. 190-ben mr tudnak ltezsrl.
Szvege.
Kisebb mrtkben romlott s pontatlan, amit mr Hieronymus is panaszolt (inextricabiles morae et silvae nominum). Egyes helyek olvassa bizonytalan s el kell fogadnunk a non liquet elvt. Keletkezsi idejnek fels hatra, a fentiek szerint, a 4. szzad els felre tehet, ha arra gondolunk, hogy a samaritnusok szakadr ksrletei mr jval az elszakads bekvetkezte eltt jelentkezhettek. Az als hatrt mindenkppen a makkabeusi kor felett kell keresni, mg ha a ksbbi ptlsok s kiegsztsek kort figyelembe vesszk is. De ez nem vltoztat azon, hogy a Krn-ban sok rgi, st si anyagot tallunk s ez a m trtneti hitelessgt ersti.
Irodalom.
A gazdag irodalombl vlogats alapjn soroljuk fel a kvetkez mveket: J. Benzinger: Die Bcher der Chr 1901 (Kurzer Handkomm), R. Kittel: Die Bcher der Chr 1902 (Nowacks Handkomm), E. L. Curtis and A. A. Madsen: The Books of Chron 1910 (ICC), W. Rothstein und J. Hnel: Komm zum 1. Buch der Chr 1927 (Sellins Komm), J. Goettsberger: Die Bcher der Chr 1939 (rm. kath. m), A. van Selms: I–II. Kronieken 1939–47, – I. W. Slotki: Chronicles 1951 (izr. m), K. Galling: Die Bcher der Chr 1954, G. Riccioli stb.: La Sacra Biblia III/2 1948 (rm. kath. m), H. Caselles: Les livres des Chr 1954, W. Rudolph: Chronikbcher 1955 (Handbuch z. A. T.), P. C. Barker: I–II. Chr 1958 (The Pulpit Comm), A. S. Herbert: I and II Chr 1964 (Peake’s Comm), J. M. Myers: I–II. Chr 1965, A. C. Welch: The Work of the Chr 1939.
1 Krn. I. RSZ
Az 1–9. fejezetek kevs elbeszl szvegtl eltekintve nemzetsgtblzatokat, lajstromokat, fldrajzi feljegyzseket foglalnak magukba. Ezek bels rtelmnek a mai bibliaolvas ember szmra mr nincsen klnsebb jelentsge. Ezrt nem ltszik szksgesnek, hogy a knyv igei mondanivaljt keresve a klnfle listk egykor trtneti sszefggst s hitelessgt vizsgljuk, nem is szlva arrl, hogy elgg romlott s kuszlt szveg ll rendelkezsnkre. E helyett inkbb a mgttk lev ri szndkot s clt igyeksznk megkzelteni s megragadni. Igyeksznk elkerlni azt a ksrtst is, hogy a nevek rendjben, hinyossgaiban theolgiai felfogsokat keressnk, amelyek egyformn igazolhatk, vagy elvethetk. Nem lehet clja a magyarzatunknak az sem, hogy lajstromok magyarzata cmn rszletes trtneti ismertetst adjunk. (Ld. ehhez a teljes m 21 skv.; 65 skv. lapjait.)
A fleg nemzetsgtblzatokat tartalmaz 1–9. fejezet elssorban Izrel 12 trzsnek mltjra tekint vissza. Ezt a mltat az utkor nemzedke eltt jl ismert csaldfk kpviseltk s a mlttal s egymssal val sszetartozs kibrzolsv vltak. Nem tallunk bennk utalst a kivonulsra, az satyk trtnetre, a honfoglalsra, hanem csak a 12 trzs s fleg Jda s Dvid leszrmazsra.
1 Krn. 1,1–54. Nemzetsgtblzat Admtl Izskig. zsau utdai. Edomi kirlyok listja.
A fejezet nemzetsgtblzatnak fforrsa a Gen 1–36. rszei, melyeknek adatai a korabeli olvas eltt jl ismertek lehettek. A felsorols dmmal, az els emberrel kezddik s vszzadokat lpve rvid ton eljut brahmig, az els satyig, onnan Izrelig (gy nevezi Jkbot). Mindebben szemlyes l hittel egyrszt azt szemllteti, hogy az r az egsz emberisg Teremtje, msrszt hogy Izrel npe a teremtstl kezdve benne volt Isten rk tancsvgzsben. A nemzetek s npek leszrmazst az akkori ismeretek alapjn kzli s dmtl Nig (1–4), N leszrmazottaitl brahmig (4–23), Smtl Thrig (24–26), brahmtl Izrelig (28–34), majd zsau s Szeir fiaiig (35–42), vgl az edomi kirlyokig (43–54) sorolja fel a nemzetsgeket. brahm fiai kzl Izsk megelzi az elsszltt Ismaelt, nyilvn kivlasztsnl fogva. Az Edommal val szomszdsgot a fogsg utn sokszor fjdalmas hatrkrdsek (v. Abdis knyve) tettk elviselhetetlenn. Nv vltozsok, bet vltozsok a szveg trtnetnek viszontagsgaira utalnak. (A hber tulajdon- s helynevek trsa itt s a tovbbiakban Kroli s j fordts szvege kzti tmenetet tkrzi.)
1 Krn. II. RSZ - 1 Krn. 2,1–55. Izrel, Kleb utdai.
Az r rviden sszefoglalva az els embertl Izrel 12 trzsnek kialakulsig terjed trtnetet a 2:3-tl kezddleg egszen a 8:40-ig mr Izrel trzseirl beszl. Izrel fiainak anyjuk rendje szerint val felsorolsa utn elszr Jda utdait sorolja fel (2:3–4:23), mivel szerinte Benjminnal s Lvivel egytt Jda kpviseli az igazi Izrelt. Kleb csaldfja Wellhausen szerint fogsg eltti viszonyokat tkrz (42 skv.), viszont a 18 skv. s 50. a fogsg utnra utal, br a pusztai emlkek rvn a ksbbi anyag a dvidi csaldfhoz fzdhetett. A fejezet anyaga az idk folyamn szemmel lthatan bvlt.
1 Krn. III. RSZ - 1 Krn. 3,1–24. Dvid, Salamon, Jeknis utdai.
A jdeai letelepls jegyzkt megszaktja a 3. fejezet s a dvidi leszrmazottakat sorolja fel (1–9). A tudstst a 14:4 skv. megismtli a 2Sm 3:2–5 s 5:14–16 alapjn. A Dvid utdainak nvsora Kir forrsra utal (2Kir 23:31.36 s 24:18), de nem egyszer tvtelrl van sz, mert ms hagyomnyra is tmaszkodhatott. Pl. a Kir-ben Jsisnak hrom fia van, a Krn szerint ngy. A hagyomny-forrsok eltrseibl magyarzhatk a Kir s Lk nemzetsgtblzataiban tallhat kisebb eltrsek is. Az eltrseknl sokkal fontosabb az a kzs vons, hogy mindegyik Dvid messisi utdra mutat. Hiteles, de tredkes a Zerubbel utdairl maradt feljegyzs (19–24).
A nvjegyzkben felsorolt nemzedkekre tlag 20–25 vet szmtva a nemzedkek sornak vgt 420–400 krlre tehetjk. Ez azonban a Krn keletkezsnek idejre nzve nem nyjt elg trtnelmi alapot.
1 Krn. IV. RSZ - 1 Krn. 4,1–23. Jda utdai.
A Jda utdainak lajstroma, mely az 1. v.-sel folytatja a megszaktott 2. fejezetet, tbb rgi letelepedsi feljegyzs egyes adatait foglalja magban, rszben mr Dvid idejbl. Az r mg a belsleg ssze nem fgg tredkeket is gondosan megrizte. A 15. v. a 12. utn jobb helyen ll. A kirlyi fazekasok s gyapotszvk emltse (21.23) arra enged kvetkeztetni, hogy az r korban az ilyen hagyomnyok jelentsge ntt.
1 Krn. 4,24–43. Simeon utdai.
Simeon utdait lakhelyk trtnete s flnomd letk egyes esemnyei tredkes, si adatai alapjn kvethetjk. A szveg adatai egykor rsos emlkekbl szrmazhatnak. Az amlekitk maradkainak megsemmistse s lakhelyk elhdtsa rthet, ha Saul s Dvid rgebbi gyzelmeire gondolunk. A 31. v. vge kiegszt jegyzet lehetett, mert az 1Sm 27:10 s 30:14 nem beszl Simeon trzsbeliekrl. Bizonyos, hogy Simeon csak Jda segtsgvel telepedhetett meg a dli vezetben. Erejnek korai vgzetes meggyenglsre utal a Gen 34:25 skv.; valamint a trzs nevnek hinyzsa Mzes ldsbl (Deut 33).
1 Krn. V. RSZ - 1 Krn. 5,1–10. Ruben utdai.
A Ruben trzsrl fennmaradt adatok hinyosak, a 3. v. a Pentateuchus egykor feljegyzsein alapul (Num 26:5 stb.). A trzs kelet-jordniai szllsfldjt a Jzs 13:15–23 is emlti. Maga a trzs mr Dvid kora utn meggyenglt s nllsga idvel megsznt. Az asszr hdts idejn mr csak sztszrt maradkairl hallunk.
1 Krn. 5,11–17. Gd utdai.
Gd trzse utdairl nem maradt fenn nemzetsgtbla, de letelepedsk emlkt a felsorolt kelet-jordniai helynevek rzik. A 17 skv. npszmllssal kapcsolatos megjegyzse mg a keleti orszgrsz fggetlensgnek idejbl szrmazhat.
1 Krn. 5,18–22. Ruben, Gd s Manass gyzelmes harcai a Jordnon tl.
Az r nemzetsgtblkat felsorolva egykor trtneti emlkek alapjn az esemnyek prftai szemlletvel tant arrl, hogy a Jordnon tl letelepedett kt s fl trzs az rban vetett bizalomrt nyert gyzelmet Hgr utdai felett. Az r meghallgatja a knyrgst s a benne bzknak gyzelmet ad.
1 Krn. 5,23–26. Manass kelet-jordniai fltrzsnek sorsa.
A blvnyimds vtke az r elkerlhetetlen tlett vonja maga utn s ennek eszkze Pul, ms nevn Tiglt-Pilzer asszr kirly a maga hdt politikjval. Az r megragadja az alkalmat (26), hogy nemzetsgtblk adatainak felsorolsa kzben is tantson s a megfizets isteni trvnynek rvnyessgt olvasi szvbe vsse. Manass flnemzetsge Rubennel s Gddal egytt szerezte meg szllsfldjt s egytt szenvedtk el az asszr hdts els pusztt hullmt, az elhurcoltatst s politikai, szemlyi vesztesgeit, br a vesztesgek elszr inkbb csak a np vezetit rinthettk.
1 Krn. VI. RSZ - 1 Krn. 6,1–15. (5:27–41) A Lvi utdai.
A Lvi utdai nemzetsgtbljnak felsorolsbl kitnik az az ri szndk, hogy az elezri-cdki fpapsg, valamint a lvitai-papi rend trvnyes trtneti rklsi jogt vrsgi leszrmazs alapjn bizonytsa. Ezrt elszr Lvi fiait sorolja fel a Num 3:17–20 adatai alapjn, ezutn a fpapsg elezri gt kveti – kihagysokkal – egszen a babiloni fogsgig.
1 Krn. 6,16–53. (6:1–38) A Lvi s ron fiai nv s hely jegyzke.
A Lvi s ron fiai nv s hely jegyzkre jellemz, hogy az efraimita Smuel lvitai szrmazsnak minsl, mert lvitai kultuszi teendket vgzett. Hasonlkppen lvitai szrmazs lett az eredetileg jdai Ammindb, mint ron felesgnek, Elizebtnak atyja s Dvid se. Miutn a lvitk ldahordozi tiszte a szvetsglda Jeruzslembe vitelvel megsznt, a Krn szerint Dvid a templomi kultuszi nekes szolglatra rendelte ket. Az r szksgesnek tartja azt is, hogy Hmn fnekes elssgt szffal s Etnnal egytt lvitai szrmazsuk alapjn bizonytsa s megbzatsuk dvidi eredett a fpapi szolglat tblzata utn igazolja. Az rt a korabeli szolglatok hatskri srldsa indthatta arra, hogy trtneti tudstsban hatrozott klnbsget tegyen (49–50) a lvitk templomi szolglata s a papok ldozat bemutat, valamint kzbenjr szolglata kztt (v. Num 18:4–7).
1 Krn. 6,54–81. (39–66) Menedkvrosok, lvita birtokok.
A lvitai s menedkvrosokat a Jzs 21 szerint Jsu idejben sorsvetssel jelltk ki. E felsorols is a Jzs 21 alapjn ll. A lvita vrosok jegyzke szerint Lvi trzsnek rkrsze jelentsen tlterjedt Jda trzsi s kzigazgatsi hatrain. Az r ron fiainak legelbirtokai utn Kht, Gerson s Merri legelit s vrosait sorolja fel, de a maga sajtos roni-lvitai szempontjai szerint tr el a Jzs 21 adataitl.
1 Krn. VII. RSZ - 1 Krn. 7,1–40. Izsakhr (1–5), Benjmin (6–12), Naftali s nyugati Manass (13–19), Efraim (20–89) s ser (30–40) utdai.
A tbbi trzseket a Num 26 s Gen 46 alapjn sorolja fel az r. Nemzetsgtblzataikat katonai cenzusjegyzk adataival egszti ki.
Izsakhr fiainak adatai a Dvid korba vezetnek. A Benjmin utdairl szl tudstsban rgebbi forrs s honvdelmi szmlls adatai olvadnak ssze. Dn (?) s Naftali rvid jegyzkkel szerepelnek. Naftali a Brk kora utn lassan eltnik. Dn trzsre csak kvetkeztethetnk a szvegben. Mg a tizenkt trzs tagjai sem maradnak fenn srtetlenl mind a trtnelemben. Fennmaradsuk az isteni kivlasztson s Isten szvetsgi hsgn nyugszik, sorsuk a tanstott engedelmessgtl fgg. Manass s Efraim csaldfjnak adatai a Num 26-hoz kpest romlottak s hinyosak. Efraim nvsora a honfoglal Jsuval fejezdik be. A teleplsi helyek ma mr csak rszben azonosthatk. Aser utdainak nvjegyzknl cenzuslistt is tallunk. A honfoglals s meggykerezs vtizedeiben a bke s hbors let eltphetetlenl egybefondott. Zebulont a Num 26:26-tal ellenttben nem emlti a fejezet.
1 Krn. VIII. RSZ - 1 Krn. 8,1–40. Benjmin csaldjtl Saul utdaiig.
Benjmin trzsnek nemzetsgtblja klnbzik a Gen 46-tl s Num 26-tl s egszben vve sem nem egysges, sem nem sszefgg. Ez az eltrs a forrsszveg jellegbl magyarzhat. A 6. v. tudstsa pl. a honfoglals korra utal. A nemzetsgtblban talljuk (24–38) Saul csaldfjt, melyet a 9:34 skv. megismtel. Ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy az r kt forrsanyagot is ismert s mindkettbl mertett. Ez a tny a Krn trtnetrsnak rgebben ktsgbe vont megbzhatsgt igazolja s megersti. A csaldfa (29–38) tizenkt nemzedket sorol fel s gy kereken hrom vszzadon t ksri a Saul csaldja bks sorst a trzs letn bell, Dvid hatalomra s dicssgre jutott nemzetsgnek rnykban is. Csak a ksbbi, Jahvhoz htlen uralkodk trtnetben fordul el, hogy az erszakkal hatalomra jutott kirlyok eldeiknek mg rmagjt is kiirtjk.
1 Krn. IX. RSZ - 1 Krn. 9,1–44. Jeruzslem lakosainak jegyzke. Templomi kapurk lajstroma.
A trzsek nemzetsgtblit meglepetsszeren Jeruzslem lakinak jegyzke fejezi be. A jegyzket a Neh 11 is tartalmazza, de rvidebben s valszn, hogy a Nehmis korabeli vros csaldjairl tudst. A Krn nagyobb szmadatokat kzl s Efraim-Manass leszrmazottairl is beszl. A kt jegyzk gy a fogsg eltti s fogsg utni lakossg folyamatossgt is kifejezi. A fejezet adatai szerint Jeruzslemben ltek Jda s Benjmin trzsnek vilgi tagjai (4) s a fpapi csald leszrmazottai (10–13). Az r jeruzslemieknek tekintette a templomban szolgl, de krnyez falvakban lak papokat s lvitkat is. A fvros lakinak lett teljesen betlttte a papi (10–13), lvitai (14–16) s kapuri (17–26) szolglat. Az r elszeretettel rszletezi a lvitk feladatait (26–32) s kiemeli az nekes lvitk lland szolglatnak fontossgt (jjel s nappal, 33. v.). Feljegyzsnek clja, hogy a szp, de terhes templomi lvitai szolglatokat megrdemelt elismersben rszestse az utkor eltt.
A Gibeon laki jegyzke (35–44) termszetesen vezet t a nemzetsgtblzatokrl a Saul hallnak trtnetre s nemzedkeken t sorolja fel Saul leszrmazottait. A 10:6 szerint viszont Saulnak egsz hzanpe kihalt a filiszteus gyzelem utn. Sm ezt gy rtelmezi, hogy a csald minden frfi korban lev tagjrl van sz. E jegyzk e szerint ms hagyomnygbl kerlt ide s mint a Krn-ban annyi helyen, itt is fokozatos, rteges kiegsztsek utn alakulhatott ki a vgleges szveg.
1 Krn. X. RSZ
(ltalnos megjegyzs. Miutn a Krn rja sok helyen a Sm s Kir szvegre, illetve anyagra tmaszkodik s miutn a msik kt trtneti knyvben sok a prhuzamos elbeszls, nem ltszik sem szksgesnek, sem clszernek s gazdasgosnak, hogy a szveghez minden esetben olyan rszletes magyarzatot adjunk, amely a msik kt knyv magyarzatt figyelmen kvl hagyja. Ezrt lehetleg csak a Krn sajtos szvegt s eltrseit fogjuk magyarzattal ksrni s a kisebb jelentsg eltrseket figyelmen kvl hagyva a lnyeges igei zenetet igyeksznk megszlaltatni. A trtneti httr kln felvzolsra is csak annyiban kerl sor, amennyire a jobb megrtshez felttlenl szksges.)
1 Krn. 10,1–14. Saul s fiai halla a gilboai csatban. Holttesteik kifosztatsa.
A nemzetsgtblzatok s eltrtntei adatok ismertetse utn az r vratlanul, az elzmnyekre val minden utals nlkl vg bele a filiszteusoktl elszenvedett veresg s Saul halla elbeszlsbe. Ezrt fel kell tteleznnk, hogy a szerkeszts sorn nhny bevezet vers elmaradt. Az ismertets az 1Sm 31 forrst kveti, de eltr tle abban, hogy szerinte az r tlete Saul egsz hzn vgbemegy, viszont Saul holttestnek kifggesztsrl nem beszl. A 13. v. szerint Saul tragikus hallban, annak krlmnyeiben s kvetkezmnyben az r bntetse teljesedett be, mert Saul engedetlen volt az r szava irnt s ezzel htlen lett az rhoz. Mr az rtl val elhagyatottsg is, amelynek kvetkezmnyeknt az endori asszonyhoz fordult, isteni bntets volt. A Saul hallrl szl tudstsban megzendl a tant zordon szava s szigor tlete. E szerint az engedetlensg kvetkezmnye buks s hall, az engedelmessg let s dicssg. Saul emberi arct, oroszln erejt, saskesely gyorsasgt, fegyverforgatst, hsi egynisgt (2Sm 1:23) a Krn tudstsban rnykba takarja az r tlete, mely szerint nem a kivl emberi vonsokon, hanem az r irnt val engedelmessgen fordul meg let s hall, kivlaszts s elvettets. Nincs nagyobb bn, mg ha felkent kirlyi szemlyrl van is sz, mint az r s igje irnt tanstott engedetlensg. Ha kirlyi szemly a vtkes, mg slyosabb a bn s mg nagyobb a bntetse: a felkent kirlyi ft is meggyalzzk, az aranykorona is porba hull.
1 Krn. XI. RSZ - 1 Krn. 11,1–9. Dvid kirly lesz. Jeruzslem elfoglalsa.
Az elz fejezet tletes, stt htterbl, amely mgtt ott lktet a np fogsggal bntetett engedetlensgnek gytrelmes emlke, ragyogtatja fel a Krn Dvid arct. A kirlyvlasztsra Hebronba egybegylt vnek egsz Izrelt kpviselik s mindnyjan megegyeznek Dvid szemlyben. A 3:4 ugyan megemlti Dvid ht s fl ves hebroni kirlysgt, de az elbeszl nem a rszletek pontos kzlst tekinti cljnak, hanem annak bizonytst, hogy Dvid az r akaratbl lett a tizenkt trzs kirlya. Izrel npe trtnetben nem emberi akarat, hanem az r akarata valsul meg s a kirlysgot az r mr a Smuel Saulnak adott vlaszban (1Sm 15:18) Dvidnak grte. Az r elfelejtett igje most jra felragyog. A kirlly kenets nnepi szertartsa emlkeztet az brahmnak adott gretre (Gen 17:6: kirlyok is szrmaznak tled) s a ksbbi ezekieli prfcia szavra (37:22–24). Az izreli monarchira jellemz, hogy a kivlasztott uralkod s a np vnei szvetsget ktnek az r eltt (3. v.). A kirly az rnak felels a np jltrt.
Jeruzslem elfoglalsrl azrt is megemlkezik az r, mert az r ltal vlasztott istentiszteleti helyrl s Dvid vrosrl van sz. A jebuszi zenet dlyfs s gnyos rsze kimaradt a tudstsbl, de az r nem is pontos elbeszlst akar adni, hanem arra emlkeztet, hogy Dvid azrt emelkedett folyton, mert a Seregek Ura volt vele s nem tvozott el tle, mint Saultl (1Sm 18:26). A Seregek Ura nneplyes kifejezs mg az 1Krn 17-ben fordul el. Azt fejezi ki, hogy a kivlasztott uralkodnak a mennyei seregek Ura a legfbb oltalma.
1 Krn. 11,10–47. Hsk galrija.
Dvid azonban fldi hsknek is ksznhette sikereit s Job hstette utn sor kerl a kivl vitzek tbb, rgi forrsbl, de fleg a 2Sm 23-bl gyjttt neveinek ismertetsre. Jrszk nem is Dvid kirlly vlasztsban vette ki a rszt, hanem mr elbb hozz csatlakozott. A gyzelmes csata vgn a hs kopjt emelt (11. v.), a 2Sm 23:8 szerint drdt forgatott a fegyvertl elhullt ellenfelek fltt. Az r trtnetszemlletre jellemz, hogy Dvid emelkedst egyrszt az r segt kegyelmnek tulajdontja s tvol ll tle minden emberimds ksrtse, msrszt a hsket mgis egyszerre emberi nagysgukban s emberi kzvetlensgkben mutatja be. Nem is a vitzek egyes hstetteit akarja elbeszlni, hanem azt rkti meg, hogy ezek a harcosok Dvid kirlysgrt letket tettk kockra, vrket ontottk s ezzel az r akaratt szolgltk, hogy Dvid egsz Izrel kirlya legyen. A 15–19. v. elbeszl kzvetlensggel mondja el Dvid get szomjsgt, de nemes emberi vonst, nmegtagadst is, amellyel lemond a hrom hs lete kockztatsa rn szerzett szomjat olt vzrl s italldozatul kinti az r eltt, mivel ez a vz az rte kockztatott vrt jelkpezi s az emberi let felldozsnak vllalsa ltal lett kimondhatatlanul rtkess. A szakasz emlkeztet a vr s vz sszetartozsnak (1Jn 5:6) s az ldozatknt kiontott vrnek misztriumra.
A tudsts beszl a harmincak s hrmak rendjbe tartoz hskrl. Az utbbiak hrmasval alkottak egysget s klnleges harci feladatok vgzsben tmogattk egymst. A 41–47. ms, egykor jegyzkbl szrmazhat nvsort tartalmaz.
1 Krn. XII. RSZ - 1 Krn. 12,1–23. Dvid ciklgi vitzei.
„Mind hsk k”, lehetne mondani, akik Dvidnak mr ciklgi bujdossa idejn segtsgre voltak. Voltak kztk tvoli harcra kikpzett benjaminitk (1–8), kzelharcban gyakorlott gditk (9–16), jttek Benjmin, Jda (17–19), Manass trzsbl (20–23), egsz Izrelbl. Elenysz szmban csak Jda, Simeon s Lvi fiai szerepeltek,
A Krn rgi hagyomnya szerint teht Izrel minden trzse adott hsket a dvidi kirlysg megalapozshoz. Ezt akarjk kifejezni a nagy, kerektett szmok is. Az r jl szemllteti eladsval azt a meggyzdst, hogy szksg van a szemlyes kivlsgra, az egyni erre, az oroszln btorsgra, a gazella gyorsasgra, de ppgy szksg van a kzssgre s egysgre is. A hs, a kivl ember nem autonm szemly, hanem eszkz az r akaratnak vghezvitelben. Viszont ha ilyen, mlt arra, hogy neve fennmaradjon.
A hst is megragadhatja a Llek, mint pl. Amzait (18 skv.; ill. 19 skv.). Amzai a harmincak vezre volt, fegyverforgat ember, de is vehette a Lelket (lbes: magra lttte) s ennek erejben jelentette ki mr Dvid ldztetse idejn annak kivlasztst. A slm itt az let teljessgt fejezi ki, amelyben mindenki rszesl, aki vette az r ldst. Dvid az r ldst vette s az is rszesl benne, aki hozz csatlakozik.
1 Krn. 12,24–40. (24–41) Dvid hebroni serege.
A Krn szerint Dvid haderejbl nem hinyozhatnak a lvitk s papok sem (26 skv.). A kirlyvlasztshoz hozztartozik az nnepi lakoma s nnepi rm is (39–40), amirl ugyan a 11:3 nem emlkezett meg, de az 1Sm 11:15 is utal r. A megvendgels terhnek hordozsban, mint a ksbbi nagy zarndoklatok esetben is trtnt, Zebulonig s Naftaliig egsz Izrel kivette a rszt. Az rm kzssgnek termszetes rsze az ldozatvllals kzssge.
Mindkt fejezet (11–12) anyaga lthatlag rgi trtneti forrsokbl val. De nvsor, trtnet, epizdok, harci esemnyek mind az rnak azt a bels cljt szolgljk, hogy az r nemzet-teremt akaratnak megvalsulsrl szl tantst nemzedknek emlkezetbe vsse.
1 Krn. XIII. RSZ - 1 Krn. 13,1–8. A szvetsglda felvitele Jeruzslembe.
Jeruzslem elfoglalsa s j kirlyi szkhelly ttele utn Dvid els elhatrozsa az volt, hogy a szvetsgldt Kirjat-jerimbl az j szkhelyre vitesse. Saulnl az engedetlensg jele volt, hogy nem trdtt a lda sorsval, Dvid az engedelmessgnek jelt adta azzal, hogy a szent lda mlt elhelyezsrl gondoskodni kvnt. Az nnepi esemnyre egybehv sz a papokat s lvitkat is magba foglalja, a ksbbi tudsts azonban hallgat rszvtelkrl, valsznleg a bekvetkezett esemnyek miatt Az orszg hatrnak jellsre hasznlt sih az zs 23:3 s Jer 2:18-ban a Nlust jelenti, de itt a Wadi-el cAris-rl lehet sz, amely Salamon idejben (2Krn 7:8) hatrfoly volt Izrel s Egyiptom kztt.
1 Krn. 13,9–14. Az rmnnep flbeszakad.
Az rmnnep flbeszakad, mert Uzza a szvetsgldra teszi kezt s vakmersgrt az r bntetsbl halllal lakol. Uzza segteni akart s mgis halllal sjtja az r, mert a szent trgyak kznsges kzzel val rintsrt hallbntets jrt (Num 4:15 skv.). A szent lda, noha filiszteus zskmny lett s szentsgtelen kezek rintettk, azutn is megtartotta szentsge erejt. A tudsts nem beszl rla, de a kudarcbl szksgszeren kvetkezik, hogy a Lda szlltsnak mdja az r szmra elfogadhatatlan volt. Mivel a Lda az r jelenltnek jele s eszkze, csak papok nylhattak hozz s csak kzen hordozhattk, jrmvn nem. Az egsz nnepls is inkbb diadalmenet volt, mint az r bevonulsa npe kz. A 8. v. szerint nemcsak Dvid, hanem az egsz Izrel tncolt az r eltt.
A Ldval teht nem rendelkezhetett ember gy, mint valami ereklyvel, vagy blvnnyal. A felletes gondolkozssal az r szentsgt srtettk meg s az r flrerthetetlenl tudtra adta egsz Izrelnek, hogy az szentsge tiszteletnek megsrthetetlen felttelei vannak. A szentsg a trvny megtartst is megkveteli s a szentsg vgzetes hatssal lehet az r ltal adott elrsok megtartsa nlkl. A hvnek, de a kzssgnek is szakadatlanul gyelni kell arra, hogy az r szentsgnek tiszteletbe, elismersbe bele ne keveredjenek emberi gondolkozs kzhelyei, profn hiedelmei, megresedett hite, idegen eredet romantikja, blvnyimdsa.
Obed-Edom a nevbl kvetkeztetheten Edom imd volt s Gtbl, az t fejedelmi filiszteus vros egyikbl szrmazott. Izrelhez Dvid ciklgi bujdossa idejn csatlakozhatott s most hite ltal mltnak bizonyult arra, hogy egyelre nla helyezzk el Isten ldjt. Hit s engedelmessg ltal pogny szrmazs is kedvess lehet Izrel Istene eltt (ApCsel 10:35), mint Rhb s Ruth. Obed-Edom hitnek btorsgt mutatja az, hogy a Ldt Uzza tragikus halla utn is ksz befogadni hzba. Az r gazdag ldssal felel a hitbl fakad engedelmessgre.
1 Krn. XIV. RSZ - 1 Krn. 14,1–17. Dvid kirlyi hatalmnak bels s kls megersdse.
Az r az esemnyek idrendjtl fggetlenl csoportostja anyagt s a szvetsglda vgleges felvitelnek elbeszlse helyett a tyrusi uralkod, Hirm kvetkldsrl, Dvid csaldjnak nvekedsrl (3–7) s a filiszteusok felett aratott kt gyzelemrl beszl (8–12 s 13–16). Hirm barti kzeledse a Dvid hrnek (17) s az r segtsgnek kvetkezmnye volt. A filiszteusok felett aratott gyzelem nem a Dvid, hanem az r volt, akit megkrdezett. A gyzelem tja nem mindig szokvnyos. Dvid az r irnti engedelmessgrl tett bizonysgot, amikor msodszor is megkrdezte az Urat a harc eltt. Isten nem mindig ad egyetemes rvny vezetst, t hitben jra s jra meg kell krdezni. A hitben val engedelmessg folytonos figyelst is kvn Isten tmutatsra, csak gy szrmazhat belle lds s siker.
A filiszteusok veresgnek hre visszatartotta a szomszd npeket attl, hogy Dvid ellen forduljanak. Isten megflemltheti a tmadsra kszl gonoszt. Dvid Isten irnti hsgnek jele volt, hogy az ltalnos szokssal szemben a filiszteusok blvnyait nem vittk magukkal haza mint gyzelmi jelvnyeket. (V. Amzia a 2Krn 25:14-ben s Akhz a 2Krn 28:23-ban.)
1 Krn. XV. RSZ
A 15. s 16. fejezetben egyformn megtalljuk a 2Sm 6 anyagt, egyb forrsok trtneti adatait s az r sajtos szemllett. A szvetsglda felhozatala itt mr nem nemzeti-vallsos esemny, hanem gazdag liturgij kultuszi nnep. Az r az nnep elbeszlst hasznlja fel arra, hogy a lvitk ldahordoz rendjt ismertesse, az nekesek rendjnek dvidi alaptst bizonytsa, szolglatuk beosztst elbeszlje s a zeneeszkzk fajait felsorolja.
1 Krn. 15,1–15. A szvetsglda vgleges felvitelnek elksztse. Az nekesek rendje.
Az 1 skv.-bl tudjuk meg, hogy a ldt csak lvitk hordozhattk – vllon – s kzlk is a Kht nemzetsge (Num 4:4.15.18–19).
Teht az r haragja azrt gerjedt fel, mert elszr nem gy trtnt s nem a rendtarts szerint kerestk az Urat. Az igazi rendtartsban Isten akarata valsul meg, ezrt nem kzmbs annak teljestse vagy megszegse. Az emberi, ncl szndkok rdekben megvltoztatott rendtartst megveti az r. Ilyenkor vissza kell trni az isteni parancs igazi rtelmhez s teljestshez. Dvid most mr a mzesi hagyomnyt juttatta rvnyre.
1 Krn. 15,16–24. Az nekesek rendje.
A szakasz kzbevetett nagy lvita nvsorbl az nekesek s kapurzk rendjnek fogsg utn kialakult szolglatt ismerhetjk meg. Obed-Edomot vitra utal eltrsekkel (18.21.24 s 16:38) hol az nekesek, hol a kapurk kzt talljuk. A szveg mindenesetre a lvitk kzt tartja nyilvn. E tudsts szerint Dvid rendelte el, hogy a lvitk femberei lltsanak nemzetsgeik tagjai kzl nekeseket az r dicsretre. (Az nekesekrl s hangszerekrl ld. a Zsolt magyarzatt.) Erre a rendelkezsre azrt volt szksg, mert a szvetsglda hordozsnak tiszte vget rt s a lvitk szolglat nlkl maradtak volna. A kirlyi rendelkezst a 16:4 skv. tartalmazza.
1 Krn. 15,25–29. A szvetsglda Jeruzslemben.
Miutn a lvitk a helyes rendtarts szerint vittk a ldt, az r megsegtette a lvitkat s baj nlkl helyre juttathattk a szent kultusztrgyat. Nyilvnval, hogy amikor a szent ldt vittk, maga az r vonult be npe kz s ezrt Dvid az r eltt hlaldozatot mutatott be (mskpp a 2Sm 6:13). Az ldozatok bemutatsnl a papok nincsenek megemltve, de a 11.14.24. v. az szolglatukra utal. Az r a dvidi rendelkezs ismertetsvel itt most inkbb a lvitk tisztnek jelentsgt akarta hangslyozni.
Dvid papi ruhba ltzve vezette az nnepi menetet s a fehr bbor (byssus) ruhn kvl az efdot is viselte, amit csak a fpap hordhatott. A 28. v. a 19–21. s 24. v.-re utal. Az r, valahnyszor a lvitk szolglatrl beszl, hangslyozza, hogy nagy rmmel vgeztk s az r dicsretben az egsz np velk rvendezett. Az r igaz dicsrete mindig rmteli, mert hlbl fakad.
A Dvid felesge, Mikl megbotrnkozsrl szl feljegyzs tomptottabb a Sm szvegnl s Mikl megbotrnkoz szavaibl semmit sem kzl. Az r nem akarja megrkteni a Dvid magatartsnak megtlst az utkor szmra. Dvid fpapi ruhban rvendezett az r eltt. Tncval (29) azt fejezte ki, hogy szv szerint boldog volt, mert a szent lda zavartalan szlltsban az r kedvnek jelt ltta. A vallsi tnc a kanaanita kultusz szertartsai kz tartozott, aminek theurgia volt a clja. Ennek a tncnak clja hla, rm s dicsts kifejezse. Mikl eltt a Dvid hitbl fakad elragadtatottsga rthetetlen volt. csak a kirlyhoz mltatlannak tartott mozdulatokat tlte meg s a tncban a kirlyi mltsg lealacsonytst ltta a np eltt. Az rba vetett szemlyes hitbl fakad, vagy a kegyelem lttn rzett elragadtats az szvnek nem volt osztlyrsze. Mikl azzal, hogy Dvidot megutlta szvben, szve legbels indulatait rulta el s teljesen rthetetlenl llt szemben a vallsos elragadtatottsg megnyilvnulsval. A szveg Mikl ksbbi meddsgrl sem szl, mert nem az r bntetsrl akar beszlni, hanem a hitnek mint szemlyes, exisztencilis magatartsnak s a hit nlkl viselt kirlyi mltsgnak bels ellenttrl. Ezt hatsos mdon s les megvilgtsban mutatja be. Az epizd klnsen alkalmas a hit s hitetlensg indulatainak s sszetkzsnek szemlltetsre.
1 Krn. XVI. RSZ - 1 Krn. 16,1–6. s 37–43. A szvetsglda nneplyes elhelyezse s rei.
Az nnepi esemny egyik rsze a kultuszi ldozat, amelyet Dvid maga mutatott be s amelynek vgeztvel a npet megldotta. Msik rsze a nagy npi nnep volt, melyet Dvid ajndka tett a np minden tagjban emlkezetess s az egy ajndk tette a npet egy kzssgg. Vgl rendelkezett Dvid az nekes lvitk rendje fell (ld. mr 15:15 skv.). Eszerint szfot s rendjt az r nevnek hirdetsvel, tisztelsvel s dicsretvel bzta meg s Hmnt, akit eredetileg a lvitk vlasztottak fejkl, Gibeonba rendelte az r dicsretre. A munkakri, hatalmi versengsek legjobb megoldsra a szolglat megosztst hasznlja fel. A papok dolga lett a krtls az r ldja eltt. Cdk s atyjafiai az ldozatok bemutatst vgeztk Gibeonban (39).
A krniks erre a dvidi rendelkezsre hivatkozhatott az Esdrs korban fennllott papi-lvitai feszltsgek idejn s igyekezett ismt vonzv tenni a lvitk ldahordoz tisztt s azt az alsbb papi szolglatot, amelyre ket az ezekieli szemllet s a papi trvnyads szortotta. Mint lttuk, az oltri szolglat a trombitk megfvsval egytt a papok tiszte maradt. A Krn ebben si hiteles hagyomnyokat kvethetett. Az 1Krn 6:1–15 s 49–53 is Cdk gn kveti a fpapi leszrmazottakat. Obed-Edom, aki a szent lda rzsvel tette magt nevezetess, br ms forrs ktszer is az nekes lvitk kz sorolja, most a kapurzk tisztben nyer megerstst.
1 Krn. 16,7–36. Dvid hlaneke.
A Krn tudstsa szerint Dvid a hadvezr s birodalomalapt itt liturguss, nekesrend szervez kirlly lesz, aki maga is dicsr neket szerez s ad szf kezbe.
A nemes emelkeds himnusz elszr (7–22) hlra hvja fel a gylekezetet az r dvtrtneti csodirt, szvetsgi hsgrt s gretei beteljestsrt. Utna (23–34) az egsz npet buzdtja az r tetteinek s dicssgnek hirdetsre a pognyok kztt, hogy blvny isteneik imdsbl hozz trjenek. Isten a npt annak hirdetsre kldte el, hogy az r az igaz Isten, hogy uralkodik mindenek felett s egyszer elj megtlni a fldet. ppen ezrt (34–36) a gylekezet knyrg az rhoz, hogy gyjtse ssze s hozza haza a np pognyok kzt sztszrt maradkt. A vrt szabadts indtja majd Izrelt a szent s hatalmas r mg buzgbb dicsretre. A zsoltr nnepi htata s szrnyalsa fokozatosan emelkedik egszen a gylekezet kzsen recitlt imdsgig (35). A liturgus doxolgija (36) koronzza be a gylekezet imjt s vltja ki a np ltal mondott men, Halleluja responsoriumokat. A hlaad himnusz 8–22. verseit megtallhatjuk a Zsolt 105:1–15-ben, a 22–33-at a Zsolt 96:1–13-ban, a 34–35-t a Zsolt 106:1.47 skv.-ben. A Krn vgs lersa idejben a Zsolt mr e rszekkel egytt kzkincs lehetett.
A 8–36. szakasz egykor bizonytk arra, hogy Izrel vallsos letben a kultuszi ldozat mellett mindig helyet foglalt az ige, akr mint emlkezs a mltra, nagy tetteire, amelyeket az r vitt vghez, akr mint felhvs az r neve hirdetsre a npek kztt. Mg a hlaad nnepeknek is elmaradhatatlan rsze volt a knyrgs Jahve szabadt kegyelmrt. Az szvetsgi kultusz pldt s mintt ad a keresztyn gylekezet istentisztelete egyes rszeinek fellvizsglathoz.
|