TRTNETI 1. KIRLYOK Knyve 05 - 09 rsz
1 Kirlyok. V. RSZ
E fejezet tartalmt hrom szakaszra osztva teintjk t. Az 1–8 versek az elz fejezet folytatst kpezik s Salamon udvartartsnak lerst adjk, kirlyi feljegyzsek alapjn. A 9–14 versek Salamon blcsessgrl szlnak. Forrsanyaguk szerint a 3:4–28 versekhez kapcsoldnak. A 15–32 versek a templompts elksztst ismertetik.
1 Kir. 5,1–8. Salamon udvartartsa.
E szakasz mondanivalja: Salamon megrizte Dvid orszgt, Isten npe bkben s biztonsgban lhet szli s fgefi alatt. Ez az llapot az r ldsaknt van, aki megtartotta a Dvidnak adott grett (2Sm 7).
Az els vers az orszg hatrait krvonalazza. Dvidtl kapta gy rksgl Salamon. Hdol ajndkokat azok a szomszdnpek hoztak, melyek nllak maradtak ugyan, de elismertk a dvidi kirlysg felsbbsgt. A 2–3 versek az udvartarts lelmiszer s hs szksglett rjk le. Ha egy kr 393,84 liter, akkor a napi liszt szksglet 118 hl + 236 hl volt. Hasonlan nagy a hsszksglet is. A keleti udvartartsok ltalban ilyen nagystlek voltak. De ez adatok mg Salamon dicssgt is hangslyozni kvnjk. A kirlyi udvar gondoskodsban nemcsak a felesgek, tisztviselk, udvari szolgk s csaldtagjaik rszesltek, hanem a Jeruzslemben s a tartomnyokban l zsoldosok is. Mint ltalban a keleti udvaroknl, gy Salamonnl is csak termszetbeni fizets lehetett. A „Dntl-Bersebig” kifejezs Izrel fldjnek szak-dli kiterjedst jelli. A lovak szmt hitelesebben emltheti a 2Krn 9:25. A hadiszekerek Izrelben Salamon korban hasznlatosak elszr. A lovakat a harcikocsik vrosaiban tartottk (10:26). Ide szlltottk a helytartk a szksges takarmnyt.
1 Kir. 5,9–14. Salamon blcsessge.
Valszn, hogy Izrelben sok anyagot gyjtttek ssze Salamon blcsessgrl s ezek egy sszefgg tudstst kpeztek. A Dtr. szerz rendezte el gy, amikor felvetette bizonysgttelbe. Salamonnak az r adott blcsessget. Ez a blcsessg ltszott meg tletben (3:16–28), politikai s diplomciai tevkenysgben (5:26). Arrl is tudott azonban a hagyomny, hogy a kirly elmletileg is polta udvarban a blcsessget s nki rendkvli blcsessge volt. A hokmh: gyakorlati letblcsessget, a tebnh: az rtelem lessgt, beltst, judiciumot, a rhab lb: a szellem kpessgt, az rtelmet jelenti. Az itt lert blcsessg olyan egyetemes megismer kpessg, amely megrti s rendezni tudja a vilg jelensgeit, felismeri a teremtett vilgban Isten szndkt s minden dolog rendeltetst. A Rm 1:20 alapjn gy mondhatnnk, hogy kibetzte a kozmosz elemeinek csodlatos bc-jt. A 10–11 v. elbb ltalban Kelet fiaival, majd egyes szemlyekkel hasonltja ssze Salamon blcsessgt. A salamoni tantsok eszkze a pldzat volt. Isten gy teremtette a vilgot, hogy jelkpekkel van tele. Jzus is a vilgbl vett pldzatokkal s hasonlatokkal fejezte ki Isten orszga titkait. A 3000 pldzat egy kerekszm lehet. Az 1005 rtelme pedig: tbb mint ezer.
Klns dolgokat sejttet a 13 vers Salamon blcsessgnek titkairl. Beszlt a fkrl, a legnagyobb cdrustl a legkisebb nvnyig, az izspig. Bin Gorion szerint ez valsznleg azt jelenti, hogy tudta minden frl s nvnyrl mire j s milyen letkrlmnyek a legkedvezbbek szmra. Ismerhette a nvnyek gygyt hatst. Ismerte az llatok jellegzetessgeit s rtette sajtos nyelvket. Hress is lett mindenfel (14 v.). Salamon blcsessge nem csak kortrsai eltt volt ismert s hres (10:1–13), hanem Izrelben ksbb is a blcs ember pldakpe maradt. Ezrt tulajdontottk neki az izreli blcsessgirodalomnak azokat a darabjait is, melyek nyilvnvalan nem tle szrmaztak.
1 Kir. 5,15–32. A templompts elksztse.
Irodalmi szempontbl kt rszbl ll ez a szakasz. A 15–26 v. a Dtr szerz ltal lert elbeszls Salamon s Hirm bartsgrl, a templomptssel kapcsolatos zenetkrl s egyezsgkrl. A 27–32 versek pedig az elbeszlshez csatolt hivatalos feljegyzsek.
Mikor Hirm meghallotta, hogy Dvidot, akivel j bartsgban volt (2Sm 5:11) fia, Salamon kvette a trnon, kveteket kldtt Salamon kszntsre. Ez a ltogats adott alkalmat Salamonnak arra, hogy is zenetet kldjn Tirusz kirlyhoz s segtsgt krje a templomptshez. Hresek voltak ugyanis a tirusziak s szidniak mvszetkrl s kereskedelmkrl egyarnt. Libnon cdruserdi pedig igen j ptanyagot szolgltattak, mr Dvid palotjhoz is. Salamon zenetben elssorban is hrl adja szndkt, hogy a Dvidnak adott isteni gretek beteljestsrt hzat szeretne pteni az rnak, mert mr nyugodalmat adott az r npnek e nagy feladat elvgzsre. Nincs ellentmond: sztn sem. Ajnlatot is tesz Hirmnak. Hirm vlaszban szintn az r dcstsvel kezdi (lsd 10:1–13 magy.-nl), majd lerja a szlltsra vonatkoz ajnlatt. Az „addig a helyig”: a 2Krn 2:15 szerint Jopp. A 24–25 versek a kereskedelmi megegyezst mondjk el. A mennyisg az 5:2-vel sszehasonltva elfogadhat. Az ApCsel 12:20 mutatja, hogy a szidniak Herdes korban is Palesztinbl szereztk be az lelmet.
A 27–32 versek a munka megszervezsrl szmolnak be. Salamon 30 000 munkst kldtt Libanonba s szablyozta szolglatuk rendjt is. A munksok nagy szmnak szksgt igazoljk az ptkezsekrl szl trtneti feljegyzsek is. Josephus szerint Herdes 10 000 munkst hasznlt a 3. jeruzslemi templom ptsnl.
1 Kir. VI. RSZ - A jeruzslemi templom.
A 6–8. fejezetek szvegnek magyarzata eltt, ahol a templom pletnek, felszerelsnek s flszentelsnek lersrl olvashatunk, szksges szlnunk a templom trtneti s dvtrtneti jelentsgrl.
A templom s Dvid-hza.
A jeruzslemi templom rendeltetst csak a Dvidnak adott gretbl lehet megrteni (2Sm 7). Dvid gy gondolja, hogy bkessget adott mr neki az r, maga palotban lakik, azrt hzat szeretne pteni az rnak is. Akkor Ntn prfta ltal vilgos kijelentst kap arra nzve, hogy nem pthet hzat, templomot, az rnak, hanem az r fog nki Dvidnak hzat, dinasztit pteni. Mr a juhok melll ezrt vlasztotta ki t, fejedelemm, ngd-d. Az r nem cdrusbl val hzban akar npe kztt lakni. Nem kti magt egy helyhez. Dvid szemlye, az kirlyi hza lesz az a hely, ahol ki akarja magt jelenteni. Dviddal s az magvval kt rk szvetsget. Dvid hznak kirlysga ltal akar npe kztt lakni. Dvid magvt fogja finak tekinteni. Amint Dvid imja is mutatja (2Sm 7:17–25), nincs sz templomrl a Dvidnak adott gretben. Csak utlag kerlt bele a templompts hitelestsre. Azt mondhatjuk rla, amit Pl apostol a trvnyrl mond a Rm 5:20-ban: „kzbe jtt”. Mikor Salamon gy gondolja, hogy az r nyugodalmat adott s neki kell megpteni a hzat az r nevnek, eltr a Dvidnak adott grettl, emberi erfesztssel akarja megvalstani azt, aminek beteljesedsrl maga az r fog gondoskodni. s mgis az trtnik, hogy mint a kirlysgot, melyet nem az r, hanem a np akart, az r irgalmasan beptette a jvendt kijelent tervbe, gy elfogadta a megptett templomot s a benne foly kultuszt is, st a kirlysg egsz trtnete alatt a jeruzslemi templomhoz s kultuszhoz val viszony lett a kirlyok szolglatnak rtkmrje. Olyan alaptma lett, mely Izrel egsz tovbbi trtnett meghatrozta.
A templom helye.
A 2Krn 3:1 rja le, hogy Salamon temploma a jebuzeus Ornn szrjn, a Mria hegyn plt. A 2Sm 24:16–25 pedig azt mondja el, hogy ez a hely a Dvid szemlyes tulajdona lett. Prftai figyelmeztetsre Dvid Isten haragjt az engedetlen npszmlls miatt gy engesztelte ki, hogy megvsrolta a szrt s ott oltrt ptett az rnak. Ez az oltr a szent szikla kzelben llhatott. Valszn, hogy ugyanezen a helyen plt fel a jeruzslemi templom. Izrel honfoglalsa eltt jebuzeus szenthely lehetett itt. Gondoljunk brahm s Melkisdek tallkozsra (Gen 14). Slem, vagyis Jeruzslem pap-kirlya a „Magassgos Istennek” ldozatokat mutatott ott be. Ez a Melkisdek prototpusa lett a Messisnak (Zsolt 110; Mt 22:41 skv.; Zsid 1:13; 5:6). Ha a Mria hegyt is itt kereshetjk, az brahmnak adott gretek is megszentelik e helyet.
A templom s a kirly.
A templom helyzetnek ismerethez szlnunk kell a kirly s Jeruzslem, valamint a templom s a kirly kapcsolatrl is. Jeruzslem egyike volt a rgi knani vrosllamoknak. A honfoglals utn sem kerlt Izrel birtokba, hanem nll vroskirlysg maradt Jda s Izrel hatra kztt. Amikor Dvid lett a kirly, szkhelye 7 vig Hebronban volt. Itt kerestk fel az szaki trzsek s Izrel felett is kirlly kentk (2Sm 5). gy egyeslt Dvid szemlyben Jda s Izrel egy kirlysgban. Ekkor hatrozta el Dvid, hogy szkhelyt egy semleges helyre, a jebuzeusok birtokban lv Jeruzslembe teszi t. Jeruzslem elfoglalsrl a 2Sm 5:6–10 s az 1Krn 11:4–9 tudst. Mivel a vrost nem Jda vagy Izrel seregeivel, hanem sajt embereivel foglalta el, Jeruzslem az tulajdona lett: Dvid vrosa. gy az ott lak jebuzeusok is az kirlysga al kerltek. Ezzel Dvid nemcsak Jda s Izrel, hanem Jeruzslem kirlyv, a rgi jebuzeus kirlysg urv is lett.
Amikor teht Salamon templomot pt Jeruzslemben, a templom a Dvid ltal elfoglalt vrosban s az ltala megvltott telken plt fel. ptje is a kirly volt. gy szerepelt azrt, mint a kirly temploma. A kirlyi palota s a templom szoros kapcsolata is mutatja ezt az sszetartozst. A kirly gondoskodott az ldozatokrl, papjai kirlyi tisztviselk is voltak. A jeruzslemi templom, mint kirlyi szenthely volt az llam szenthelye is (v. m 7:13).
A templom s a szvetsglda.
Mr Dvid azzal biztostotta az j fvros elismerst s a np hite szmra is kzponti jellegt, hogy ide hozatta az r szvetsgldjt. A szvetsglda kapcsolta ugyanis ssze a rgi izreli trzskzssgeket. Elhelyezsre kln stort ksztett. Ksbb Salamon nnepi szertartssal vitette be a jeruzslemi templomba (8:1–11). A szvtsglda ltal lett a templom az egsz izreli trzskzssgek kultuszhelyv. A szvetsglda jele volt az r felettk val uralmnak s jelenltvel szorosan ssze volt ktve (Num 10:33–36; 1Sm 4:4–8:2; 6:2).
A templom s a szentstor.
A szentstor ksztsre az r adott parancsot Mzesnek (Ex 25:8). A templomptst Salamon hatrozta el (1Kir 5:19). A stor vndorolt, a templom az lland lakhely kpe lett. A templom a szentstor mintjra kszlt. Formja ugyanaz, csak nagyban s maradandan. Szpsgvel mindkett tkrzni akarja Isten orszgnak dicssgt.
Jzus s a templom.
A 2Sm 7 szerint Dvidnak adott gret Jzus Krisztusban teljesedett be. Mikor Jzus emberi formt vett fel, Isten Dvid nemzetsgbe iktatta be s gy tette grete szerint llandv s maradandv a Dvid hzval val szvetsgt npe s az egsz emberi nemzetsg szmra. Benne, aki „Dvid magvbl lett test szerint” (Rm 1:3), lakozott Isten kzttnk (Jn 1:14). lett a kpe, a kibrzolja a lthatatlan Istennek (Kol 1:15), az szemlye lett az a templom, ahol az Atya mindenki szmra jelen van. Leronthattk ugyan ezt a templomot is, de feltmadsval egy j templompts kezddtt el, melynek szegeletkve maradt. Benne lesz az egsz plet szent templomm az rban (Ef 2:20–22), l kvekbl (1Pt 2:5). Az vrosa az j Jeruzslem, melyben mr nincs templom, mert az r az templomuk (Jel 21:1–22:5).
1 Kir. 6,1–38. A jeruzslemi templom ptse.
Nehz a bibliai szveg alapjn ttekinthet kpet kapni a jeruzslemi templomrl, mert nem az elkszlt templomrl olvashatunk itt lerst, hanem valsznleg a templompts tervezsrl s az ptsvezetk ltal ksztett feljegyzsekbl lltak adatok a Dtr szerz rendelkezsre. Erre mutat az is, hogy a lers a mrtk, az anyag s a kivitelezs szempontjait tartja fontosnak. gy a 2–7 versek a kbl, a 9–10.15–21 versek a fbl kszlt munkkra vonatkoznak, mg a 23–35 a fbl s aranybl val disztseket rjk le. Ezeket a feljegyzseket megtallhattk a „Salamon trtnetnek knyvben” s ezekbl lltotta ssze a szerz a fejezet anyagt. Magt a szveget nem tudjuk rendezni, hanem a templom hrmas beosztsa szerint adjuk a fejezet magyarzatt.
Az 1 v. az pts idejnek kezdett jegyzi fel. Ez a feljegyzs ksbbi, mint az anyag tbbi rsze. Vlemnynk szerint a 480. v nem a pontos idejt jelli a templompts kezdetnek, hanem Izrel trtnetnek szimbolikus peridusokra osztsval fgg ssze. A templompts idpontja 962–955 kztt lehet. Ziv hnap a 2. hnap rgi megjellse.
A jeruzslemi templom hrom rszbl llt: az ’lm, a hkl s a debr.
Az ’lm volt az elcsarnok. Ez volt az sszekt hely a profn s az isteni szfra kztt. Hosszsga 10 m, szlessge pedig 5 mter.
A hkl jelentse: „nagy hz”. A sz sumir-akkd eredet. Akkdban akallu: nagy hz. Sumrban e-gal: palota. Itt a tulajdonkppeni szenthely, az istenhza megjellsre szolglt. A hkl sz az szvetsgben sem csak a szenthelyet jelenti, hanem ms pletekre is alkalmaztk s az plet fhelyisgt jellte. Mretei: hossza 30, szlessge 10, magassga pedig 15 mter. A hkl-t az elcsarnoktl vastag fal vlasztotta el. A falak vastagsgnak mrete Ezkiel lersa szerint 3 mter. A falakat bell cdrusfbl val bortssal burkoltk be, a padlzatot pedig ciprusfa burkolattal. Mivel a kls ptmnyek miatt az ablakok magasan voltak, kiltni nem lehetett a templombl.
A debr: a szentek szentje. Homlyos a sz etimolgija. A kopt: tabir sz „belst” jelent. Levezethet a dbr gykbl, melynek jelentse a hberben: „beszlni”, az arabban: „htul lenni”. A hkl-on bell plt 10 mteres kocka alak rsz. Ablaka nem volt, gy teljesen stt. Falainak cdrusfa burkolatt mg arannyal is bevontk. A debr volt a templom szve. Benne volt az r jelenltt jelkpez szvetsglda, amely mellett kt kerb llt, kiterjesztett szrnyakkal. Szrnyaik a falakat rintettk. Magassguk 5 mter. A 2Krn 3:13 szerint a kerbok arccal a hkl fel fordultak. A debr s a hkl kztt lev cdrusfa fal kzepn volt egy ajt, tszg ajtkerettel. A 2Krn 3:14 fggnyrl is r a debr ajtajnl, ami a 2. templomnl is ismert. Errl a fggnyrl olvasunk a Mt 27:51-ben s a Zsid 6:19; 10:20-ban. A legtbb keleti templomnl volt ilyen elklntett hely az istensg szmra. Salamon templomnak sajtossga, hogy benne nincs istenkp.
A hkl falain krl emeletek voltak a falakhoz ptve. Ajtajuk kvlrl, szakrl s dlrl volt. Innen vezetett fel csigalpcs az emeletekre. Az emeleteken voltak a kamrk, melyek Ezkiel szerint a papok szmra kszltek (40:44). A kamrkban riztk a templom kincseit s a kultuszban hasznlt trgyakat is.
A templom egsz hossza 47 mter volt. A templom bels udvart faragott kbl kerts vette krl. A 2Krn 4:9 kls udvart is emlt.
A templom falait bell s az ajtszrnyakat dombormvek dsztettk: kerbok, plmk s virgfzrek (23–25 v.).
Ktfle kerbokrl van sz az elbeszlsben: az olajfbl kszlt kt kerbrl, melyek a debr-ben lltak s a kerb alak dombormvekrl. A szveg elfelttelezi ismeretket s nem rja le formjukat. A kerb sz nem izreli eredet. Noth szerint az akkd karabu: imdkozni, szentelni, ldozni szval lehet sszefggsbe hozni. Az szvetsg szerint ketts szolglatuk van: k az r megjelensnek hrnkei (Ez 1:8; 10:19; Zsolt 18:11; 2Sm 22:11) s k a szenthely rei (Gen 3:24; Ez 28).
A plmk a nvnyvilg fejedelmei. Szpsgk, nagysguk s rkzld levelk ltal a vegetatv let dicssgt egyestik magukban. A bke jelkpei is voltak. Palesztna jellegzetes nvnyei.
A virgfzrek az let szpsgnek kifejezi. A dombormvek elhelyezsrl az Ez 41:18-bl tudunk. Kt plma kztt volt egy kerb, s virgfzrek kapcsoltk ssze a kerbokat s a plmkat. Tbb sorban lehettek. Arannyal voltak bevonva.
A 7 v. ksbbi ptls. Azt emeli ki, hogy a templomptsnl nneplyes csend uralkodott. Lehet, hogy a ptls htterben az Ex 20:25 v. trvnyre val emlkezs volt. A templompts szent munkjt hangslyoztk e megjegyzs ltal.
A 11–13 versekben, a templomptsrl szl feljegyzsek ismertetse kzben a Dtr szerz az r zenett hirdeti. A fejezet bevezetsben a templom s Dvid-hza kapcsolatrl lertak alapjn az r zenetnek rtelme: elfogadja a Salamon ltal vlasztott utat, megengedi a templomptst s felhvja Salamont a Mzes ltal adott parancsok teljestsre. A Dvidnak adott gret beteljestsrl pedig majd fog gondoskodni. Mintegy rnykpe s zloga lesz az ptend templom annak, hogy az r megtartja kegyelmnek szvetsgt, npe kztt val lakozsa ltal is. A „jtt az r igje” kifejezs prftai kzvettsre mutat.
1 Kir. VII. RSZ
Mind a fordts, mind a magyarzat szmra nehzsget jelent, hogy a hber szveg rossz llapotban maradt rnk. Az elbeszls anyaga a jeruzslemi kirlyi ptkezsek aktibl s feljegyzseibl szrmazik. Ezekbl kerlhetett Salamon knyvbe s a Dtr szerz vltoztats nlkl tvette. Hasonlan az elz fejezethez, itt is ltszik, hogy nem ksz pletek s ednyek lersrl van sz. Kln talljuk a k, fa s fm munkkra vonatkoz adatokat. Fknt a 13–51 versek mutatjk, hogy egyms utn felsoroltk a ksztend trgyakat s a feljegyzsekbl utlag formltak beszmol jelleg elbeszlst. Ptllag csatoltk hozz a Hirmrl szl megjegyzseket is (13–14.40.45 v.). Feltn ismtlsek fordulnak el a szvegben.
1 Kir. 7,1–12. A kirlyi palota.
Ezek a versek megszaktjk a templom lersrl szl beszmolt s a kirlyi palota ptkezseirl adnak rvid tudstst. Az 1 v. megjegyzse szerint a palota 13 vig plt. Nem arrl lehet azonban sz, hogy ht vig a templomot s utna 13 vig a palott ptettk, hanem mindkett egyszerre plhetett, de a palota ptse tovbb tartott. A palota fekvsrl annyit tudunk, hogy dlre volt a templomtl s kt bekertett udvar vette krl. De az egsz plet-komplexumot is falak veztk. A lers tbb hz ptst emlti.
A Libnon-erd hznak mrete nagyobb mint a templom. Nevt a sok cdrusoszloprl kaphatta. llami, reprezentatv plet volt. Falak nlkli nagy csarnok, melyet hrom sorban 45 oszlop tartott. Felette emelet volt kamrkkal. Ezekben helyeztk el a klnfle eszkzket (10:16–17; zs 22:8) s kincseket (10:21; zs 39:2).
Az oszlopcsarnokok (6 v.) a Libnon-erd hza eltt voltak. Cljukrl nem tudunk. Vrakoz helyek lehettek.
A kirlyi szk csarnoka volt az tl csarnok. Ide az elz csarnokokon t lehetett jutni. Ez lehetett a f reprezentcis terem, ahol a kirly alattvalit vagy ms orszgok kveteit fogadta. Itt volt a 19:18–20-ban emltett elefntcsont kirlyi trn.
A kirlyi lakosztly a kirlyi szk csarnoka mgtt volt, a hts udvarban. Fbejrata a csarnokon t lehetett. Kln plet volt a fra lenynak a hza. De kln plet lehetett Salamon tbbi asszonyai szmra is a kirlyi lakosztly mgtt. A 9–12 versek az pletek s az udvar falairl szmolnak be.
1 Kir. 7,13–22. A templom eltti kt oszlop.
Az oszlopok lersa eltt a Hrmrl szl tudstst olvashatjuk. Szoks volt az, hogy egy specilis munkt klfldi szakemberekre bztak. Hrm pedig anyai gon izreli szrmazs is volt. Els nagy mve a kt oszlop elksztse. A qm ige jelentse hifilben: „fellltani”. Teht szabadon ll s nem az elcsarnokot tart oszlopokrl van sz. Az oszlopokon mg kln dszes oszlopfk is voltak. Mindkt oszlopnak neve volt. Nevket a feliratukrl kaptk. Nehz a kt nv rtelmnek megfejtse. Jkim jelentse: „ (Jahve) alapt”. Boz jelentse: „benne er van”. Nmelyek egy mondatt kapcsoljk ssze a kt nevet. Msok egy-egy felirat kezd szavaiknt rtelmezik. Mi a nevek alapjn azt a kvetkeztetst ltjuk helyesnek, hogy az oszlopok szimbolikus bizonysgok Isten hatalmrl, aki a szenthely alaptja s oltalmazja volt. E kt oszlopra a 2Kir 25:17-ben s a Jer 52:20–23-ban tallunk utalst.
1 Kir. 7,23–51. A templom flszerelsei.
A templomi flszerelsek felsorolsa anyaguk szerint trtnik. A 23–40 v. a rzbl kszlt trgyakat rja le, a 41–47 v. a rzmunkk ismtelt felsorolsa, a 48–50 v. az aranybl kszlt trgyakrl szl.
A nagy tenger (23–26 v.) rzbl nttt hatalmas edny volt. 12 bika tartotta annak jelkpezsre, hogy Izrel 12 trzsbl ll papi nemzetsg. Ngy csoportban, hrmanknt, az gtjak szerint lltak a bikk. Mreteire gondolva – a 2Krn 4:6 megjegyzse ellenre – nem szolglhatott praktikus clt, hanem szimbolikus rtelme volt. A tenger szerepel mind a kanani, mind a babiloni mitolgiban. A babilniak szerint a tenger a termkenysg s az let sforrsa. Montgomery utal arra, hogy a szriai s palesztinai szenthelyeken is voltak szent tavak. Helyes teht az stenger kpmst ltni a nagy tengerben. Ezkiel prfta ltomsbl mr hinyzik. Feleslegess lett, mert a templombl l vz fog fakadni (47:1 skv.).
Mosdmedenck (27–39) hasznlata is ismert volt a rgi Keleten. Az satsok alkalmval is talltak ilyen ednyeket. Tbb hber szt nem lehetett pontosan visszaadni a szvegben. Az r ismertnek vehette s bizonyra csak a klnbsgeket akarja kiemelni. A 2Krn 4:6 v. szerint az ldozati husok megmossra hasznltk. Feltehet, hogy szimbolikus jelentsk is volt. Kittel emlti, hogy a nagy tenger mellett ezek a felhket jelkpeztk. A rajtuk lev llatkp dsztseknek mitolgiai rtelme lehetett.
A 40–47 v. arrl kzl adatokat, hogy a szksges flszerelsek elkszltek. Krds, hogy a szvegben elfordul ’admh sz vrost, vagy fldet jelent-e itt? Admh a Jordn keleti partjn fekdt, Szukkt tle szakra, Zaretn pedig szemben a nyugati parton. Ez a vidk gazdag volt rcekben. Ezrt nem volt fontos a rz mregetse.
A 48–50 v. az aranybl kszlt felszerelseket rja le:
Az oltr. A 6:20.22 skv.-ben olvasunk egy cdrusfbl kszlt oltrrl, melyet arannyal vontak be. Ugyanerrl az oltrrl van sz itt is. Ilyen oltr volt a szentstorban is (Ex 30:1–10). Ez nem ldozati oltr volt, hanem fstl oltr. A rzbl val ldozati oltr a templom elcsarnokban volt (8:64). Ez az oltr a pedig a debr eltt a hkl-ban. Mi volt a fstl oltr rtelme? Gyakran olvasunk arrl, hogy a fstfelh az r jelenltt hirdette (Ex 19:16; 40:34; zs 6:4; Jel 15:18). Msutt a szentek imdsgnak kpe (Zsolt 141:2; Jel 5:8). Az r jelenltnek jele volt teht ez az oltr az imdkoz gylekezet kztt.
A szentkenyerek asztala hasonlan megvolt a szentstorban is (Ex 25:23–31). A babiloniaknl is ismert. Istenk szmra tettek oda kenyereket. Elkpzelsk szerint az istenek mindennapi eledele is a kenyr volt. Az szvetsgben is az r tkezst, s az rral val, meg nem szn asztalkzssget jelkpezi. Azt a gondolatot fejeztk ki ltala, hogy az r nem csak lthatatlanul trnol kzttk, hanem megosztja velk mindennapi kenyerket is.
A mcstartk a mennyei vilgttestek reprezentnsai lehetnek (Gen 1:16). A 49–50 v. kisebb kultusztrgyakat sorolnak fel. A hintednyekkel az ldozati vrt fogtk fel s ezekkel hintettk meg megszentelsre az oltr szarvait is (Ez 43:20). A kanalak pedig az italldozatoknl voltak hasznlatosak.
Az 51 vers megjegyzse szerint Salamon a Dvidtl rksgl kapott kincseket bevitte az elkszlt templomba. A tudsts a 2Sm 8:10–12-re tekint vissza (1Krn 22:14.16; 29:2–9).
1 Kir. VIII. RSZ
Ez a fejezet a Kirlyok knyveinek a legterjedelmesebb rsze. Irodalmi szempontbl is hatalmas kompozci, mely sokak bizonysgttelbl alakult ki. Olyan jelentss lett a jeruzslemi templom Isten npe szmra, hogy a templomszentels eredeti beszmoljhoz a ksbbi korok bizonysgtevi ptlsokat s kiegsztseket csatoltak. Az elbeszlsek akkor mg nem voltak knoni tekintllyel br Szentrs rszei, hanem eleven hagyomnyknt ltek. Ezrt egsztettk ki ket ksbbi korok emberei a sajt koruk szmra fontos, aktulis mondanivalkkal. Jepsen pl. 6 forrsbl erednek vli a mai elbeszls anyagt. Fknt azonban a Dtr szerz mve ez a fejezet. Mint az egyes szakaszok cmei is mutatjk, a fejezet felosztsa jl ttekinthet.
1 Kir. 8,1–11. A szvetsgldt a templomba viszik.
Mint a jeruzslemi templomrl rt bevezetsben mr emltettem, Izrel kultusznak dnt esemnyrl van sz ezekben a versekben. Mivel a szvetsglda volt az a rgi kultusztrgy, mely sszekapcsolta a trzseket, a Salamon ltal ptett kirlyi templom azltal lett az egsz Izrel szenthelyv, hogy a szvetsgldt a templomba vittk. Alapvet aktusa volt teht ez az alkalom a jeruzslemi templom kultusznak. Ez az esemny olyan nyomot hagyott a np letben, hogy egy venknt megismtld kirlyi Sion-nnep fejldtt ki belle. vrl vre tlte ezen az nnepen a kultuszkzssg Jeruzslem s Dvid kivlasztst. Ez venknt ismtld nnepi szertarts emlkei alapjn lert tudstst olvashatunk teht ezekben a versekben. Felismerhetk benne az nnep alapelemei: sszejvetel, felvonuls, ldozat, lds. Ez nnepre mutat a Zsolt 132 is. A 7., vagyis ’tnm hnapban vittk fel a ldt a templomba. Valszn azrt, hogy a fnnep, a lombstoros nnep kezdetn vonuljon be a szvtsglda a templomba, az llami kultusz kzpontjba. A fejezet kezd szava, az „akkor”, ezt a napot jelli. Mivel a 6:38 szerint a Bl, vagyis a 8. hnapban lett ksz a templom, a flszentels a kvetkez v 7. hnapjban lehetett. Az 1 v. Izrel sszejvetelt hromfle vltozatban is emlti. Ismertek s hasznltak voltak ezek a kifejezsek. Dvid vrosa s Sion egyet jelent (2Sm 5:7). Az sszejvetel utn az nnepi felvonuls kezddtt. nnepi alkalmakon a papok vittk a ldt s a tbbi flszerelst a lvitk. A „Jelens-stora” alatt a mzesi szentstor rtend, mely Gibeonban volt, ahol Salamon is ldozott. A felvonuls utn az ldozat kvetkezett, melyet a templom elcsarnokban mutathattak be. Aztn bevittk a ldt a debr-be s a kerbok szrnyai al tettk. A rudak hosszsga megfelel az Ex 25:15 elrsban megadott mretekben. A szvetsglda tartalmra nzve hangslyos a szvetsgben, hogy csak a kt ktbla volt benne (Deut 10:1–5). A Zsid 9:4 apokrif hagyomnyokra pt amikor azt lltja, hogy a mannval telt kors s az ron vesszeje is a szvetsgldban voltak, mert ezeket rgen a szvetsglda el tettk (Ex 16:33; Num 17:25).
10–11 v. Elvgeztk a templompts nagy s emberileg pomps munkjt. A felvonuls, az nnepi ldozat s a szvetsgldnak a szentek szentjbe, a debr-be helyezse ltal felajnlottk a templomot Istennek. Most az r vlasza volt a dnt. s az r vlaszolt. Mint Mzes idejn a vndorl gylekezet szentstort (Ex 40:34–38), most ugyangy, felhbe s megjelense kbd-jba rejtve, elfogadja a dvidi kirlysgban l gylekezet templomt, mint kegyelmnek s jelenltnek lthat zlogt, alszllsnak kifejezst. A felh, az atyk hite szerint, az r megjelenshez tartozott. A kbd Jahvh az r fldi megjelensi formja volt. Azt olvassuk rla, hogy Izrel ltja (Ex 16:7.10), a Sinain lakik (Ex 24:16), elvonul Mzes eltt (Ex 33:18–23). A kbd szban a sly, a tekintly, a tisztelet fogalma van. Az r kbd-ja az hatalmt s tekintlyt jelenti. Kbd-ja ltal van jelen nneplyesen. A P. forrs hasznlja az r megjelensi formjnak ezt a kifejezst. Most teht az r dicssge tlttte be a templomot.
1 Kir. 8,12–13. Salamon mondsa.
Szoks volt az a keleti templomszentelseknl, hogy a kirly egy mondsban fejezte ki hitvallst. Ebben a kt versben Salamonnak az rrl val vallsttele van. Valszn, hogy eredeti formjban nem a hber szveg, hanem a LXX rizte meg. A Septuaginta szerint gy hangzik a monds szvege: „az r helyezte a napot az gre. maga sttben akart lakni. gy ptettem nked fejedelmi hzat, egy helyet, hogy itt lakozz rkre.” Vagyis sszekti Isten teremti dicssgt s a trtnet urnak elrejtettsgt. A menny fnyessgnek teremtje itt a fldn elrejtve akar maradni, akkor is, mikor kzel jn az emberekhez, mert az ember nem lthatja titokzatos fensgt. Az r, a kozmikus erk ura az, aki ksz gy elrejtve alszllni az emberekhez.
1 Kir. 8,14–21. Salamon igehirdetse.
A 14 vers arra mutat, hogy Salamon a templomszentel szavait a szentek szentje fel fordulva mondhatta el, azutn visszafordult a templom elcsarnokban ll gylekezethez s megldotta ket. Keleten a kirlyok papi szolglatot is vgeztek. A kvetkez versekben lert igehirdetst a Dtr szerz megfogalmazsban olvashatjuk. zenetnek lnyege gyakran ismtldik a Kirlyok knyveiben: az r beteljesti greteit. A templomptst az dvtrtnet sszefggsben szemllteti s gy teszi azt jelentss a ma szmra. Hangslyos a Dtr bizonysgttelben Dvid kivlasztsnak s Jeruzslem, mint Isten lakhelye, kivlasztsnak kapcsolata. gy, az r akaratra hivatkozva, kvnja megalapozni azt, hogy csak ezen a helyen lehet az Urat igazn imdni. S gy hozza szoros kapcsolatba a templomot a dvidi dinasztival. A debr-ben elhelyezett szvetsglda a kt ktblval a bizonysg arrl, hogy „ott van az r szvetsge”.
1 Kir. 8,22–53. Salamon imdsga.
Nehz lenne pontosan s biztosan megllaptani, hogy Salamon templomszentelsi imja milyen vltozsokon ment t, amg mostani vgs formjban elnk kerlt. Sok ptlst s kiegsztst vehetnk szre fogalmaiban, nyelvben s trtnetszemlletben egyarnt. Legnyilvnvalbban azonban a Dtr szerz hitvallst ismerhetjk fel a Salamon szjba adott imdsgban. Nem megvltoztatni, nem meghamistani akarta ezltal, hanem kora szmra is zenetet hordoz bizonysgg tenni.
Salamon imdsgt tatalma szerint hrom rszre oszthatjuk: 22–30 v. bevezet hitvalls s knyrgs 31–51 v. ht krs, hogy az r konkrt helyzetekben engedje magt megtallni s hallgassa meg a hozz fordulk imdsgt, 52–53 v. zr fohsz.
22–30. Hitvalls s knyrgs. Legrgibb pldja ez az imdsg az szvetsg liturgijnak. Nem tudjuk llt-e (22 v.), vagy trdelt (54 v.) Salamon az oltr eltt. Az eredetibb a 22 v. lehet. Az szvetsg korban nem sszekulcsolt, hanem az g fel kiterjesztett kezekkel imdkoztak, melyben az imdsgot meghallgat Isten ajndkainak elfogadsra val kszsg jutott kifejezsre. – Imdsga hitvallssal s az r dicstsvel kezddik. Arrl tesz vallst, hogy nincs olyan Isten, mint az r, aki npe mltjban mr bizonysgt adta szvetsgnek s hsgnek. Dicsti az Urat a Dvidnak adott gretek beteljestsrt, mely Salamon szmra a megplt templomban lett nyilvnval. Knyrg a Dvidnak adott msik gret megtartsrt: Dvid kirlyi szknek az utdokban val llandsgrt. A 2Sm 7:14-ben grt apa-fi viszonyrl van sz, mely a dvidi utdokra vonatkozik. A helyes megrtshez figyelni kell arra, hogy mg a keleti npek ltalban a kirlyt titokzatos mdon isteneiktl szrmaztattk, a Dvidnak adott gret alapjn Izrelben Isten s a kirly viszonyt adoptci, rkbefogads formjban rtelmeztk (Zsolt 2:7; 110:3). Prftai sz ltal lett a kirly Isten fiv. Salamon teht azt kri, hogy ezt az gretet is teljestse be az r.
A 27–30 versek ltalnos krst tartalmaznak az imdsgok meghallgatsrt. Isten s a templom viszonyrl olvasunk itt. A nyilvn ksbbi eredet 27 vers Isten transcendens voltt fejezi ki. Ugyanakkor azt a klns titkot, hogy az r a sm Jahvh ltal, „Neve” ltal, mgis itt lesz npe kztt knyrgsk meghallgatsra. Titokzatos feszltsg van teht az r mennyben laksa s Nevnek a templomban lakozsa kztt. E kommentr keretei kztt csak utalhatunk arra, hogy az szvetsgben tbbszr elfordul a sm Jahvh, mint a kijelents nll formja. Kt hely klnsen sokatmond a Deuteronomium eltti irodalombl. Az Ex 23:20–21-ben a sm Jahvh nem ms, mint maga az r, aki vezrli Izrelt. Msrszt az r trvnyes kpviselje gy, hogy nem maga az r ksri az npt, hanem maleak-ja, akiben az Neve van. Az zs 30:27-ben szintn a sm Jahvh az r megjelensi formja. A Deut szemllete szerint az r vlasztott egy helyet, hogy ott lakozzk az Neve. Ez a hely Jeruzslem (1Kir 11:36; 14:21; 2Kir 21:4.7). Teht az Urat az Neve kpviseli a templomban. Ezt az rtelmezst ismerhetjk fel itt is. Titokzatos mdokon jelenti ki magt az r npnek, mg vgl Jzus Krisztusban tallhat testet lttt az Neve (Mt 1:21; ApCsel 4:12).
31–51. Az imdsg alkalmainak pldi. Ez a szakasz mintapldkat sorol fel az imdsg alkalmairl. Ht pldban szemllteti s foglalja ssze npe letnek trtnett, benne az r ellen val vtkezsk s megtltetsk okt s a megtrs lehetsgt. A felsorols, mint lehetsgeket emlti ugyan ezeket az alkalmakat, de a Dtr szerz tudja, hogy mindezek mr megtrtntek. A ht plda:
31–32 v. Ha valaki felebartja ellen vtkezik. Httrben az Ex 22:6–12 s Deut 5:11 skv. lehet.
33–34 v. Ha a np veresget szenved vtkei miatt s megalzkodva a templomba megy az Urat keresni.
35–36 v. Ha szrazsg lesz. A vlasztott np trtnete sorn gyakran elfordult ez a termszti csaps.
37–40 v. Ha klnbz csapsok lesznek. Tbbnyire egytt fordulnak el ezek a csapsok az szvetsgben. Egyetemes bnbnat.
41–43 v. Ha idegen keresi az Urat. Az r az egsz vilg Ura, hogy hatalmt s tetteit a pognyok is megismerjk. Az idegen nem megy ugyan be a templomba, de imdkozhat a templom fel fordulva is.
44–45 v. Ha a np hadba vonul. Az r fog igazsgot szolgltatni npnek ellensgeik eltt.
46–51 v. Ha fogsgba viszik ket. Vigasztal zenet lehetett a Dtr kortrsai szmra, hogy Salamon imdsgba mr a tvoli jvre is gondolt, mikor Izrel messze a templomtl vgyakozik az r templomba. Ez a szakasz elfelttelezi a fogsgot. A vaskemence kpe a nyomor nagysgt jelzi (Deut 4:20; Jer 14:4; zs 48:1).
Jellemz vonsa Salamon imdsgnak, hogy szmol Izrel vtkvel, de tud a megtrs, a bnvalls s bnbocsnat lehetsgrl is. A sb: „megtrni” sz ngyszer is elfordul benne. A megtrs a Dtr szmra az adott ra parancsa s lehetsge. Az egsz imdsgbl kitnik, hogy a Dtr nzete szerint a jeruzslemi templom az a hely, ahol az r nevt segtsgl lehet hvni. St mr az imdsg irnya is (orszg, vros, templom fel forduls), azt jelenti, mintha ide jnnnek.
De nemcsak visszatekint ez az imdsg Izrel mltjra, az Istentl adott igazsgos tletekre, hanem azt vrja, hogy imdsgukat meghallgatja az r s mint az npe s tulajdona irgalmat tallnak az r eltt.
52–53 v. Zr fohsz ez a kt vers. Ksbbi betolds lehet. Az imdkoz kri benne az r kszsgt a np knyrgsnek meghallgatsra. Krst az r kivlaszt, a tbbi npektl elklnt kegyelmre alapozza, mely ltal az r rksgv lettek.
1 Kir. 8,54–61. Salamon ldsa.
Az imdsg utn Salamon zr ldst talljuk. Ez a szakasz hinyzik Salamon imdsgbl a Krnikk knyvben. Noth szerint bizonyra azrt, mert a Krniks korban mr nem ismertk el a kirly jogt a np megldsra. Tartalmilag ngy gondolat van benne: hlaads, krs, ints s bizonysgttel. Hlaads az rnak, hogy nyugodalmat adott npnek. A nyugalmon a biztonsgos s bks let rtend az gret fldjn. Ezt a nyugalmat rszben mr Jzsu alatt megadta Isten (Jzs 21–44; 23:1), de csak a kirlysg idejn vlt teljess (2Sm 7:1), mert Dvid gyzelmei ltal szerzett az r nyugalmat npnek. Dvid ltal a Mzesnek adott gretek teljesltek be. De az gretek mg tovbb mutatnak (Zsid 4:8–11).
Krs, hogy az r legyen velk (Ex 33:15–17). Ints az r tjn val jrsra. Bizonysgttel, mert Izrel sorsa ltal fogjk a npek megismerni az Urat. A 61 vers a tulajdonkppeni lds: bkessgben lenni az rral: slm cim Jahvh.
1 Kir. 8,62–66. Az nnepi ldozat.
A templomszentels nnepi cselekmnye az ldozat bemutatsa volt. Kt hber szt olvasunk itt az ldozatok megjellsre: zbah s selmm. Az szvetsg klnfle sszefggsekben emlti a kt ldozatot, de mindig az rral val szvetsg vonatkozsban. A zbah az ldozat kls formjt jelli: vres ldozat. A selmm pedig a tartalmt s cljt: bkeldozat. Ehhez az ldozathoz hozztartozott az ldozati lakoma is, az rral s az egymssal val kzssg meglsre. Az ldozati lakoma az r jelenltben az rm s vidmsg nnepe volt. Az ldozati llatok szma tlzs lehet az alkalom nneplyessgnek hangslyozsrt. A 65 vers azt akarja elmondani, hogy a templomszentels Izrel fnnepe, a lombstoros nnep alkalmval trtnt. A ktszer ht nap a 2Krn 7:9 v. rtelmben trtnt betolds. A Hamt bejrattl Egyiptom patakjig megjells egyrtelm a szoksos „Dntl Bersebig” kifejezssel. A 66 v. jra kiemeli a kzssgi ldozatban s lakomn rsztvev np rmt.
1 Kir. IX. RSZ
Ebben a fejezetben – eltekintve attl a kijelentstl, melyet Salamon vlaszul kapott imdsgra az rtl – olyan feljegyzseket olvasunk, melyekbl a kirly uralkodi tevkenysgt ismerhetjk meg.
1 Kir. 9,1–9. Az r vlasza Salamon imdsgra.
Ezek a versek is a Dtr trtnetr fogalmazsban llnak elttnk. Arrl tudstanak, hogy az r ismt megjelent s kijelentette magt Salamonnak. Ebben az nnepi kijelentsben mond igen-t az r a templomptsre. Elfogadja az emberi tervet s sajt tervnek, akaratnak jelv s eszkzv teszi. A kijelents Salamon imdsghoz kapcsoldik. Meghallgatta az r Salamon knyrgst, elismeri s megszenteli ezt a templomot, hogy ez a hely lthat jele legyen Neve ltal val jelenltnek s zloga a Dvidnak adott gret beteljesedsnek. Dvidot, mint az rnak val engedelmessg elkpt, gyakran emlti a Dtr. A 6–9 versekben tlethirdetsrl olvasunk. Megrtshez ltnunk kell, hogy amit a Dtr a Salamonnak szl figyelmeztetsben elmond, az az korban mr beteljesedett. A trtntekben Isten igazsgos tlett ismeri fel. A np legnagyobb bnt az idegen istenek szolglatban ltja (Deut 12:29–31). A bntets pedig hromflekppen teljesedik, illetve teljesedett be: elzets arrl a fldrl, melyet az r nkik adott (Deut 4:26), a templom elpuszttsa, Isten npe pldabeszdd s gnytrgyv lesz (Deut 29:23–27; Jer 7:1–15).
Nem a templom birtoklsa, hanem az r parancsainak teljestse jelenti az grt boldog jvt. Csak ilyen felttellel lehet a templom az Isten eltt val hdolat helye. Izrel azonban az r szabadt tetteire s akaratnak kijelentsre hltlansggal felelt. A Dtr trtnetszemlletnek alapvonsait ismerhetjk fel ezekben a versekben. Feltn a templom s a dinasztia sszekapcsolsa. Mindkett csak akkor llhat meg, ha a kirly s a np Isten tjn jrnak. Mert a npnek s a kirlynak a sorsa minden korban az rnak val engedelmessgtl fgg. A megtltets kshet, de nem ksik s nem marad el.
1 Kir. 9,10–28. Feljegyzsek Salamon uralkodsrl.
Egyms mell illesztett tudstsokat olvashatunk ebben a szakaszban Salamon uralkodsnak klnfle dolgairl. A Dtr ezt az anyagot vltoztats nlkl tvette klnfle forrsokbl.
10–14 v. Salamon s Hrm kapcsolatairl szl. A 11 vers „akkor” szavnak idejt nem lehet biztosan meghatrozni. A 10 v.-ben megadott id nem lehet helyes, mert Hrm uralkodsa Dvidval esik egybe (5:15) s csak Salamon uralkodsnak els negyedig tarthatott. A hsz vros tengedse Galilea szakkeleti rszn aranyrt, frt s munkrt trtnt. A Krnikk knyve megfordtja ezt a tudstst gy, hogy Hrm adott t Salamonnak vrosokat (2Krn 8:2). A ksbbi korban ugyanis megengedhetetlennek tartottk azt a gondolatot, hogy a kirly az r ltal a vlasztott npnek adott fldbl eladhasson. Kbul a Jzs 19:27 szerint, az ser trzse terletn fekszik. A npies etimolgia alapjn a jelentse: „mint semmi”, teht rtktelen. Az „atymfia”, vagy „testvrem” megszlts szoksos volt a keleti kirlyoknl. A 120 talentum arany millikat jelent sszeg. Egy talentum ugyanis 55–60 kg lehetett.
A 15–24 versekben a knyszermunkkrl, a munkk ltal foly ptkezsekrl olvasunk. A knyszermunka, mint intzmny ismert volt az egsz kori Keleten. Izrelt csak az egyiptomi szolgasg emlkeztette erre (Ex 1:11–14; 5:4–19; Deut 6:6). Izrelben Dvid alatt hallunk elszr knyszermunkrl. Salamon pedig teljesen kifejlesztette ezt az intzmnyt a sok ptkezs ideje alatt. Br a 9:20–22 igazolni prblja, hogy csak idegeneket alkalmaztak erre a munkra, a rgebbi adatok (5:27) azonban vilgosan mutatjk, hogy „egsz Izrelbl” szedtk a rabszolga munkt vgzket. Megerstik ezt a 11:26–28 s a 12:4–16 versek forrsai is. Salamon halla utn ppen a ktelez s terhes knyszermunka a kzvetlen oka a politikai feszltsgnek. A knyszermunkknak kln vezeti voltak, akik Salamon tisztviseli kz tartoztak. A hber szakkifejezse: masz. Alkalmazsukat az ’lh: hif.-ben „kiemelni” szval fejezik ki.
A knyszermunkkrl szl hrads kzben esik sz azokrl az ptkezsekrl, melyeket Salamon a templom s a palota ptsn kvl vgeztetett. Ezek tbbnyire nem j ptkezsek, hanem a mr meglevk kibvtsei. gy Mill-rl mr Dvidnl is olvasunk (2Sm 5:9). Salamon teht csak megerstette. Rajta, a mlh: „tlteni”, „feltlteni” igbl, a vros citadelljt, vagy akropolist kell rteni. Ms vrosoknak is volt ilyen Mill-ja (Br 9:6.20). Hcr-t s Megiddt az satsokbl is ismerjk. Hcr Szria fel volt hatrvros. Megidd a Jezrel sksgon, fontos kereskedelmi tvonal mentn fekdt. Nem ismert a fra hadjratnak clja Gezer ellen. Salamon a nszajndkul kapott vrost is megerstette. Bthoron vdelmi vros volt (Jzs 10:11; 16:3). Raktrvrosok az orszg egsz terletn voltak a hadsereg s a lakossg lelmezsre. A harcikocsik s lovasok vrosai rszben azonosak voltak a raktrvrosokkal. A 23 v. egy lista felirata lehet. A 24 v. „ekkor” szava arra mutat, hogy hivatali feljegyzssel van dolgunk a fra lnynak az j palotba kltzsrl.
A 25. vers Salamon ldozatrl kt dolgot hangslyoz: csak Jeruzslemben, az ltala ptett oltron (8:64) ldozott, teht mr nem a magaslatokon (3:3) s az izreli trtneti nnepek keretben mutatta be ldozatait a hrom fnnepen (Ex 23:14–17).
A 26–28 versek Salamon kereskedelmrl szlnak. E versekhez tartoznak a 10:11 s a 10:22.26–29 versek is. A szh: „csinlni” igt, a 10:11-re gondolva, helyesebb „szerezni” szval fordtani itt. Vagyis a Hrm ltal csinltatott hajkat Salamon megvsrolta, vagy hasznlatra megszerezte. Trusz laki ismertek voltak a tengeri kereskedelemrl. Ofir fekvse vitatott. Gondolnak Dl-Arbira vagy Dlkelet-Afrikra. Gen 10:29 Sba s Havil kztt emlti. Aranyban gazdag hely volt (zs 12:12). Az arany mennyisge tlzott lehet.
|