TRTNETI 1. KIRLYOK Knyve 01 - 04 rsz
KIRLYOK ELS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Tussai Jnos, lelksz
Bevezets - A knyvek neve.
A Kirlyok kt knyve eredetileg egysges knyv volt a Smuel kt knyvvel. A Septuaginta „Basileion” elnevezssel foglalta ssze ezt a ngy knyvet. A Vulgta is ehhez a beosztshoz csatlakozik, de a 3. s 4. knyvet Kirlyok knyvnek nevezi. A Kirlyok knyvnek kt knyvre osztsval elszr a Septuagintban tallkozunk. Innen vette t a hber Biblia 1448 ta. A kettoszts alapja csak formai lehet. Nem trtneti, vagy tartalmi szempontbl, hanem terjedelme szerint vlasztottk kett, krlbell a knyv felnl.
Helye a knonban.
A hber knonban a Kirlyok kt knyvt a „korai prftk” kztt talljuk. Ez az elnevezs utal e knyvek trtneti s prftai jellegre. A tudomnyos kutats is egy mnek tekinti ezeket a knyveket. Neve: deuteronmista trtneti m. Azrt nevezik deuteronmistnak (dtr) ezt a trtneti mvet, mert a Deuteronmiumban lefektetett normk szerint tli meg a mltat.
Szerzje.
Nvszerint nem ismers. Ugyanaz a valaki, aki az egsz dtr mvet rta. Magyarzatunkban Dtr megjellssel fogunk r hivatkozni. lltotta ssze s rendezte sajtos teolgiai szempontjai szerint, a klnbz forrsokban rendelkezsre ll trtneti anyagot. A Kirlyok kt knyve teht sok rgi hagyomny s forrs sszedolgozsa ltal kszlt. Sok emberi eszkz egyttes bizonysgttele a hordozja Isten kegyelmt s tlett kijelent zenetnek. Azt rezhetjk olvassnl, hogy a „bizonysgok fellege” vesz krl, melyeknek hangja a Dtr trtnetr sszelltsban dicsti a kijelentst ad Istent, a trtnet Urt. Olyan ez a kt knyv, mint egy l organizmus, melynek klnbz rszei egymsra vonatkoznak s klcsnhatsukban lnek igazn. A magyarzatnl ezt az l testet kell megrtennk.
Keletkezsi ideje s helye.
A knyvek keletkezsi idejt kt ismert idpont kztt kereshetjk. A Kirlyok msodik knyve a Jehjkin megkegyelmezsrl szl hradssal vgzdik, melynek idpontja 561. Msrszt mg nem tud a szerz a babilni birodalom 539-ben bekvetkezett buksrl. gy mve e kt idpont kztt keletkezhetett. A kutatk vlemnye szerint a keletkezsi idt az 550 krli vekre tehetjk. Keletkezsi helye a fogsg ideje alatt, de nem a fogsg terletn kereshet. A Dtr fiatal emberknt lhette t Jeruzslem pusztulst. Az orszgban maradtak csoportjhoz tartozhatott s lakhelye a Jeruzslem lerombolsa utn kialakult ideiglenes kzpontban, Micpban lehetett.
Clja.
Mindazoknak, akik odahaza vagy a fogsgban letben maradtak, nyugtalant krdsk volt, hogy az isteni gretek ellenre hogyan trtnhetett meg Jeruzslemnek, a templomnak s a Dvid nemzetsgnek pusztulsa. A Dtr trtnetr elkezdte ezrt a np trtnetre vonatkoz adatok sszegyjtst, hogy feleletet kapjon s adhasson krdskre. Mvt teht nem a ksbbi kor szmra rta, hanem kortsait szeretn a feljegyzett bizonysgok ltal bnbnatra s Isten igazsgnak megismersre hvni. gy akarta ket vgasztalni, az rban val bizalomra s remnysgre serkenteni.
Forrsai.
A Kirlyok kt knyve Dtr trtnetrjnak sok s sokfle forrsanyag llt rendelkezsre. Az albbi felismerhet forrsokat soroljuk fel:
A) Dvid trnja rklsnek trtnete. Ez a hagyomnyanyag a 2Sm 9. fejezettl az 1Kir 2. fejezetig terjed. Az 1–2 rszek teht forrsok szempontjbl is kzvetlenl a Smuel knyvhez kapcsoljk a Kirlyok knyvt. E forrsanyag szerzjt nem ismerjk. Olyan valaki rta le a Dtr ltal tvett 1–2 fejezeteket, aki jl ismerte mindazt, ami Dvid udvarban trtnt. Tallgats lenne az, ha a szerzt valakivel az esemnyekben szereplk kzl azonostani prblnnk.
B) Salamon trtnetnek knyve. (11:41). letrajz jelleg m lehetett, melyet az udvari trtnetrk „ad majorem regis gloriam” jegyezhettek fel.
C) Jda kirlyainak trtnete (14:29; 15:7 stb.).
D) Izrel kirlyainak trtnete (14:19; 15:31 stb.). Udvari vknyvek lehettek ezek, amelyekben a kirlyok uralkodsi adatait, klnleges esemnyeket s kirlyi intzkedseket jegyezhettek fel. A szerz s kortrsai mg ismerhettk, de a ksbbi nemzedk mr csak ezekbl a hivatkozsokbl tud ezekrl a knyvekrl. A bennk foglalt adatokat az llami rnokok, a mazkirok jegyeztk fel.
E) Prfta-elbeszlsek.
a) Ills-trtnetek: 1Kir 17–19; 21; 2Kir 1. Eredetileg klnll egyes elbeszlsek voltak ezek, melyeket szjhagyomny alapjn prftai krkben jegyeztek fel, valsznleg nemsokra a prfta mkdse utn.
b) Elizeus-trtnetek: 2Kir 2–13. fejezetekben. Fljegyzsk krlmnyei hasonlk az Illsrl szl trtnetekhez. Jellemz ezekre az elbeszlsekre, hogy a trtneti anyagot npies hagyomnyok s legendk ltal meghatrozott keretben mondjk el.
c) zsais-trtnetek: 2Kir 18:23–20:19-ig. Ksbb hozzcsatoltk ezeket az elbeszlseket sais prfta knyvhez is a 36–39. rszekben.
d) Ms prfta-elbeszlsek: 1Kir 11:29–39; 12:21–24; 13; 14:1–18.
F) hb-trtnetek: 1Kir 20. s 22. rsz.
G) Egyb forrsok:
a) Egyes kisebb trtnetek Salamonrl (1Kir 3:16–28; 9:10–14; 10:1–11:13),
b) Listk: (1Kir 4:2–5; 8),
c) Kzlemnyek: (1Kir 14:14–28),
d) Emlkirat a trvnyknyv megtallsrl (2Kir 22:3–23:3),
e) Adatok a templomkrnikbl.
Trtneti jelentsge.
A Dtr szerznek ksznhetjk a kirlyok kora 400 vnek ttnetre vonatkoz ismereteinket. Mve trtneti vzt azok a keretek adjk, amelyekben a kirlyok uralkodst foglalta ssze. A keretek alkot rszei: a bevezet s zr formk, s az egyes kirlyokrl lert rtkelsek. A bevezet formk tartalma: a kirlyok trnralpsnek szinkronizlt keltezse, mely szerint Izrel vagy Jda kirlya uralkodsnak kezdett a msik kirly uralkodsi vvel adja meg, a kirlyi szkhely megjellse, az uralkods idtartama, jdai kirlyoknl a kirly letkora s az anyja neve is.
A zr formk utalnak a forrsra, szlnak a kirly hallrl, temetsi helyrl s utdjrl.
Az rtkelsek az egyes kirlyok magatartst a kultuszhoz s az rhoz val viszonyuk szerint tlik meg. A dtr szempontjnak megfelelen az izreli kirlyokat mind eltli, mivel a jeruzslemi kultusztl elszakadva, „Jerobom bnben” jrtak. A jdai kirlyok rtkelsben is az a dnt szempont, hogy egyedli kultuszhelynek ismertk-e el a jeruzslemi templomot, vagy pedig a magaslatokon is ldoztak.
Nem r a Dtr a kirlyok politikai tetteirl. Egy uralkodrl nha csak egyetlen versben szmol be. A trtnszek szempontjbl teht egyoldalan s szk perspektvban nzi az esemnyeket. Nem objektv trtnetrs ez. A Dtr szerint ugyanis nem az emberi erfesztsek, nem bels vagy kls politikai tnyezk hatrozzk meg az esemnyek alakulst, hanem maga Isten, aki prfti ltal irnytja npe trtnett. Mind a kirlyok, mind az egyes npek csak eszkzk az r kezben akaratnak vgrehajtsra.
Teolgiai jelentsge.
A Kirlyok mindkt knyvben jl felismerhet, hogy a Dtr szerz a teolgiai mondanival szempontjbl rta meg mvt.
Hitvalls ez a kt knyv, melyet a Deuteronomium „status confessionisnak” hatsa alatt rt. Vallst tesz Istenrl, aki a prftai sz ltal irnytotta a vlasztott np trtnett. Mve nem profn trtnet, nem vallstrtnet, hanem dvtrtnet. Az r mellett val dnts hatrozta meg a np llami, politikai s gazdasgi lett is.
Bnvalls ez a kt knyv, melyet a szerz a 722-ben s az 587-ben bekvetkezett katasztrfk rnykban rt. Egy hatalmas trtneti gyns, amelyben Dvidtl kezdve ttekinti a kirlysg trtnett s elmondja, hogy mikor s miben vtkeztek az r ellen. Jellemzje ennek a bnvallsnak, hogy kzpontjban a kirlyok szemlye ll. Vlemnye szerint ugyanis mind Jdban, mind Izrelben a kirlynak, az r felkentjnek az rhoz val viszonytl fggtt az egsz np sorsa. Izrel trtnett a Dtr szerint mr els kirlynak, Jerobomnak bne meghatrozta. vitte vtekbe Izrelt s utdai mind az bnben jrtak. Htlensgk s engedetlensgk lett az oka az orszg pusztulsnak. Jda trtnete is bnk s engedetlensgek sorozatbl ll. Ott is csak „Dvidrt” hagyott az r „szvtneket” addig is, amg Jda fltt is teljeslt az tlet. Nem az r lett htlenn nphez, hanem a np fordult el tle s vtkezett ellene. A Kirlyok knyveiben mr nincs sz az esemnyeknek arrl a klns ritmusrl, melyet Izrel addig nemzedkeken t meglt: bnbnat, szabadts! Ezek a knyvek 400 v bnlajstromt soroljk fel s a bnk miatt bekvetkezett tletet rjk le. A mlt tnyeit azonban nem a remnytelen lemonds hangjn sorolja fel a Dtr, hanem ltala mg most is bnbnatra s megtrsre hvja ket. gy lesz knyve kora szmra bnvallsban is vgasztal zenett.
Bizonysgttel ez a kt knyv az rnak a npe trtnetben az ige ltal vgzett munkjrl. Az r int, figyelmeztet s szabadt szava irnytotta az esemnyek alakulst. A Dtr kornak tvlatbl jl ltja mr, hogy egsz trtnetk a prftai sz ltal adott jvendlsnek s azok beteljesedsnek sorozata. Amint az tletek teljesedsben Isten igazsgos tlett ltta, gy bzott az gretek teljesedsben is. Ezrt vonul vgig e knyveken a trvny s gretek kettssgnek ltsa. A Deut trvnynek mrtke szerint mrlegeli ugyan a kirlyokat, mgis mind Jda, mind Izrel sorsnak meghatrozja az az gret, amelyet az r Ntn prfta ltal a Dviddal kttt szvetsgben adott. Dvidrt tri el a bns kirlyokat s ad jra „szvtneket” a jvend jell. A Dvidnak adott gretre nzve tartja meg az r bnk s buksok kztt is npt. Dvid alakja, mint elkp s plda messisiv n a Dtr szemlletben. A Dviddal kttt szvetsg a Dtr evangliumv lesz, melynek grett a legremnytelenebbnek ltsz helyzetben is hirdeti. Majd Jda pusztulsa utn nyitva marad a Dtr szmra is a krds: vajon kialudt-e vgleg a Dvid szvtneke? Csak egy halvny fnysugrnyi remnysggel zrdik knyve a Jehjkin megkegyelmezst hrl ad tudstsban. Mgis jell lesz ez szmra a Dvidnak adott gret rvnyre nzve. Mi azonban mr tudjuk, hogy a Dvidnak adott „szvtnek” Betlehemben jra felragyogott s Jzus Krisztus a Dvid magvbl, mint Dvid fia rkezett meg Isten kirlysgnak megvalstsra.
Felosztsa.
A Kirlyok kt knyve hrom frszre oszthat:
I. 1Kir 1–11-ig: Salamon trtnete.
II. 1Kir 12-2Kir 17-ig: Jda s Izrel kirlysgnak trtnete.
III. 2Kir 18–25-ig: Jda kirlysgnak trtnete.
Irodalom. Fr. Keil: Die Bcher der Knige. 1865. A. Klostermann: Die Bcher Samuelis und der Knige 1887. J. Benzinger: Die Bcher der Knige 1899., R. Kittel: Die Bcher der Knige 1900., H. Gressmann: Die lteste Geschichtschreibung und Prophetie Israels 1921, M. Thilo: Das AT. ausgelegt fr Bibelleser, M. Rehm: Die Knigsbcher 1949, J. A. Montgomery: The Books of Kings 1951, P. Ketter: Die Knigsbcher 1953, J. Fichtner: Das erste Buch von den Knigen 1964, M. Noth: Knige (1–16-ig) 1968/69. A. Alt: Kleine Schriften zur Geschichte des Volkes Israels 1962, M. Noth: Geschichte Israels 1950, G. von Rad: Theologie des AT-s 1957, W. Vischer: Das Christuszeugnis des AT-s II. 1946, R. de Vaux: Das AT. und seine Lebensordnung 1960.
1 Kir. I. RSZ - Mint bevezetsnkben emltettk, az els kt fejezet a Dvid trnja rklsnek krdsvel foglalkoz hagyomnyhoz tartozik. Innen vette t a Dtr szerz a kvetkez elbeszlsek bevezetsre. Mindkt fejezetben diplomciai sakkhzsok, prtoskodsok s udvari intrikk zavaros esemnyein t bontakozik ki a dvidi trn rklsnek megoldsa, melyet nem az emberi gyeskeds dnt el, hanem a kivlaszt Isten akarata.
1 Kir. 1,1–4. A megregedett Dvid.
Smuel knyve egy Istentl rendelt hatalmas kirly kpt trta elnk. Itt a megregedett, megfradt s magval is tehetetlen Dvidot ismerhetjk meg. Mgis hozztartozik ez a kp is Dvid szemlyhez. regen is szeretett s megbecslt ember 70 ves lehetett. polul a nagyon szp sunemi Abisgot rendelik a kirly mell. Az pol hber kifejezsnek hmneme magas kirlyi tisztet jell (zs 22:15), gy Abisg nem sorolhat a kirlyi hrem tagjai kz. Sunem (Jzs 19:17) 12 km-re fekszik Nzrettl dlre. A sunemi lny szpsgt dicst nekek nekben Abisg szpsgnek megneklsre gondolhatunk.
1 Kir. 1,5–10. Adonij kirlysgra tr.
Dvid betegsgt s gyengesgt ltva, Adonij mr rgen szvgethette terveit a kirlysg megszerzsre. Br a 4. gyermeke Dvidnak (2Sm 3:1–4), de az idsebbek mr meghaltak (2Sm 13:29; 18:14), gy tarthatott ignyt a trnra. Nem volt ugyan Izrelben megfogalmazott rksdsi jog a kirlysgra nzve, st a Deut 17:15 kirlyi trvnye szerint a vlaszts Isten joga, de a keleti tradcik alapjn az a szoks alakulhatott ki, hogy a legidsebb fi lett a kirlysg rkse. Adonij megszervezi trnkvetel terveinek vgrehajtst. A harcikocsik, lovasok s a kirly kocsija eltt fut „kengyelfutk” a kirlyi ceremnihoz tartoztak. Dvid tudott ugyan Adonij tervrl, de nem szlt neki semmit. A kirlyi udvar vezet emberi kt tborra szakadva llnak Adonij, vagy Salamon mell. Adonij kirlly kikiltsra sszejvetelt tartottak, amelyhez termszetesen hozztartozott az ldozat s az ldozati lakoma is. A hromfle llat az ldozat nagysgra mutat. Helye: a Zohlet kvnl, a Rgel forrsa mellett volt, mely a Hinnm vlgye dli rsznl fekszik. Ma is kirndul helye a jeruzslemieknek. Az ’h s a bn szavakat az szvetsg gyakran tgabb rtelemben hasznlja. Itt Dvid hznak felntt frfi tagjai rtendk alatta. 1 Kir. 1,11–40. Nyilvnval lesz az r dntse Salamon mellett. Hrom beszlgetst, Dvid vlaszt s Salamon felkenetsnek rvid lerst tartalmazza ez a szakasz.
A 11–14 v. Ntn prfta s Betsab beszlgetst rja le. Ntn Salamon nevelje volt. llt Dvid mellett, mint Isten eszkze, mikor gretet kapott. intette meg a vtkez Dvidot. ltal hallja meg az isteni kegyelem szavt is. a tanja annak, hogy Salamon szletse az r irgalmnak jele volt Dvid letben. Salamon neve a hber slm szbl szrmazik, mely kls s bels jltet, minden irnyban val megbklst jelent. Az rtl kapott bkessgrl tesz vallst Dvid fia nevben. Ntn prfta azonban mg egy mellknevet is adott Salamonnak: Jedidj-nak, az r kedveltjnek nevezi (2Sm 12:24–25). Ez a nv jelenti ki azt, amit az r Salamon fell hatrozott. Erre a titokra nzve veszi Ntn prfta az rtl adott s Dvid ltal elfogadott gretnek azt, hogy Salamonnak kell a dvidi kirlysg rksv lenni. Ezrt kldi Betsabt Dvidhoz. A „megerstem szavaidat” kifejezs rtelme: bevltani, hasonl szavakkal ugyanazt mondani.
A 15–21 v. Betsab s Dvid beszlgetse. Betsab beszmol Dvidnak Adonij tervrl. Felhvja Dvid figyelmt, hogy neki kell kihirdetni (ngad) utdjt. Arra mutat a ngad sz, hogy Dvid nem a sajt elgondolsa szerint adhatja t a kirlysgot, hanem az r dntst s akaratt kell hrl adni, megmutatni. Ez a kihirdets teszi nyilvnvalv az r eddig elrejtett dntst. A ht ige rtelme a grg amartn jelentsnek felel meg: clttveszteni, eltvedni, vtkezni.
A 22–27 v. Ntn s Dvid beszlgetse. Ntn krdse ltal azt hangslyozza, hogy Dvidtl nem szrmazhat a dnts Adonij kirlysga mellett. Prftai szavval emlkezteti Dvidot az r akaratra.
A 28–40 versekben Dvid most mr eskvel is megersti, hogy az rtl fogadta el a dntst Salamon mellett. Betsab meghajlssal s a keleti kirlyi udvarokbl ismert szavakkal vlaszol (Neh 2:3; Dn 2:4; 5:10). Majd bizalmas embereinek utastst adott Dvid, hogy Salamont tegyk Izrel kirlyv. A kirly szvrre val ltets azt jelkpezte, hogy a nyilvnossg eltt mr kirlyknt jelenhet meg. – Az szvetsgben itt s a 2Kir 11:4–12-ben olvasunk a kirlysg tvtelnek nneplyes aktusairl. Mindkt hely szerint kt f mozzanata volt a kirlysg tvtelnek: az egyik a felkens a szenthelyen, a msik a trnralps a kirlyi palotban. A felkenst a pap s a prfta egytt vgeztk. A prfta az igt mondta, a pap pedig a szertartst vgezte. A felkenshez tartozott belsleg az r Lelknek elfogadsa, klsleg pedig az olajos szarubl val kenet (1Sm 16:13) s a fpaptl tnyjtott nzr: „diadm”, „korona”, „kirlyi jelvny” s az ’dt: „a bizonysg” elfogadsa (2Kir 11:12). A felkens utn kvetkezett a felkilts: ljen a kirly! Ez a felkilts nem a np vlasztst jelentette, hanem az r akaratnak elfogadst, a kirlynak, mint az r felkentjnek dvzlst. A felkens helye: Gihn. Egy forrs neve ez, melyet szenthelynek tekintettek (2Krn 32:30; 33:14). A Kidron vlgyben, a Sion hegy lbnl volt. A szenthelyen val felkens utn a kirly a palotba vonult a np ksretben s elfoglalta a kirlyi trnt. Itt fogadta a vezet emberek hdolatt (34.47 v.). A fejedelem, hberl: ngid. Eredeti jelentse a sznak: „a megmutatott”, „a kijellt”. Ngid-d csak az r tehet valakit. Az r dntsre mond ment Benja, mintegy a np nevben is. ldskvnsa, kornak szhasznlata szerint, a dinasztia dicstse s az r tovbbi vezetsnek krse. – A kertiek s peltiek Dvid hdtsai alatt kerltek a kirlyi testrsg szolglatba.
1 Kir. 1,41–48. Adonij csaldsa – Dvid rme.
A Salamon kirlysgt nnepl np rvendezsnek zaja eljut Adonij lakomjnak rsztvevihez. Majd Jntn hrt hozott nekik a trtntekrl, mely tervk meghisulst jelentette. Jntn, mint Ebjtr fia, jratos lehetett a kirlyi udvarban, ezrt mondhatott kzvetlen beszmolt az esemnyek alakulsrl. Adonij s prthvei csaldtak, a kirlyi udvarban pedig rm volt. Kszntik Dvidot is. Dvid rlt, mert az r kezbl fogadta el a trtnteket. Imja hasonl a Jkbhoz (Gen 47:31).
1 Kir. 1,49–53. Adonij kegyelmet kap.
Adonij prthvei a hr hatsra mindnyjan otthagytk a lakomt. Adonij pedig, Salamontl flve a szvetsglda szmra fellltott storba ment menedket keresni. Az oltr menedkhely is volt. Az oltr szarvai klnsen a szentsg helyei voltak (Ex 30:10; Lev 16:18). Az oltr szarvainak megragadsa ltal a menekl az r oltalma al helyezte lett. Adonij kegyelmet kapott Salamontl. Hazakldse azonban a kirlyi udvarbl val eltvoltst jelentette (2Sm 14:24–28).
Salamon lett teht Dvid rkse. , aki emberi jog szerint kevss volt illetkes erre. Megismtldtt az, ami Dvid kivlasztsban trtnt. Isai fiai kzl az r a legkisebbet jellte ki, azt, akire senki sem gondolhatott. Most Dvid hzbl, a kirly fiai kzl, ppen Betsab fit jellte ki Isten a kirlysgra, hogy a kegyelem fundmentumra ptse az gretek teljeslst. Az isteni kegyelem botrnkoztat titkra tbb helyen utal Jzus Krisztus nemzetsgtblzata is (Tmr, Rhb, Rt). Az gretek beteljesedsre nzve kell Jzsefnek magt Jzust is, mint jegyesnek, Mrinak a fit, a Dvid hzba trvnyesteni.
1 Kir. II. RSZ
Ez a fejezet tartalmilag s irodalmilag is az elshz kapcsoldik s a trnrkls krdsnek befejezst trgyalja. Az 1–4 s 10–12 versekben azonban rezheti a Dtr szerz tdolgozsa.
1 Kir. 2,1–9. Dvid intelmei s utastsai.
Dvid letben is elkzelgett az ideje annak, hogy „minden fldinek tjn” pihenni trjen, azrt intelmeket ad finak, aki utna az gretek hordozja lesz. Helyes ez intelmeknl a rgi atyai ldsokra gondolni, amelyekben az atyk, mint Isten eszkzei, tovbbtottk ldsaikban az rtl megjellt jvend grett (Gen 27:49; Deut 33; Jzs 23). Mint Jzsunak a honfoglalsnl (Jzs 1:6–7), Salamonnak az orszg megrzsnl kell ersnek s frfinak lenni ahhoz, hogy az r szolglatban llhasson. Ezrt kell ismernie s kvetnie Isten akaratt. Az itt hasznlt kifejezsek az r akaratnak megnyilvnulsait jelentik. Az r tjn val jrs ldsait Salamon az gretek beteljesedsben fogja megtapasztalni. Az gret tartalma: a 2Sm 7:12–16; melyet itt Dvid felttelekhez kttten mond el.
Utastsaiban nem a bosszvgy hangja szlal meg. Nem magngyeit akarja rendezni, hanem mint a np kirlya s brja szeretn jvtenni rgi mulasztsait. A jvend rdekben is fontos azonban, hogy ilyen veszedelmes emberek ne ronthassk meg az orszg bels egysgt.
Jbnak kt bnt emlti: Abnr s Amsz jogtalan meglst (2Sm 3:22–27; 20:8–10). Mint fvezr, gyilkossga ltal a kirlyt is vtkess tette. Absolont is Jb lte meg, de ezt nem emlti, mert harc kzben trtnt s nem bkben. Dvid szmt Salamon blcsessgre, utastsainak vgrehajtsban.
Barzillai fiai fel hlra ktelezi Salamont, mert apjuk mellette llt prbltatsa idejn (2Sm 17:27–29; 19:32–39). Az reg Barzillait mr nem fogadhatta udvarba, azrt fiai fel szeretn hljt gy kifejezni. A kirlyi asztalnl val tkezs a kirly teljes gondoskodst jelentette. Dvid Mfibsetet fogadta gy hzba (2Sm 9:10–13).
Simei ellen az tlet vgrehajtsa azrt fontos, mert Dvid szemlyben az r felkentjt szidalmazta (2Sm 16:5–13; Ex 22:28). Dvidot eskje kttte Simei bnnek szmonkrsben, Salamon azonban nem hagyhatja magn az r felkentjre mondott tkot.
1 Kir. 2,10–11. Dvid halla.
Miutn tadta Dvid Salamonnak az r nagy greteirl szl zenetet s felhvta figyelmt utastsainak teljestsre, pihenni trt atyihoz. Dvid j csaldi srt kapott Jeruzslemben, Dvid vrosban. Srja az apostoli korban is ismert volt (ApCsel 2:29). Jeruzslemben temettk el ksbb mg a tvol meghalt jdai kirlyokat is (2Kir 9:27). Uralkodsnak ideje 40 v volt. Kronolgiai ismereteink szerint 1004–965-ig uralkodott.
1 Kir. 2,12–25. Adonij sorsa.
A 12 v. felirat a kvetkezk sszefoglalsra. Adonij nem nyugodott bele a kirlysg elvesztsbe, hanem fondorlatosan ksrletet tett annak megszerzsre. Betsab tjn felesgl prblja krni Salamontl a szp sunemi Abisgot. Salamon azonban tltott Adonij szndkn. Mint Absolon esetbl tudjuk (2Sm 16:20–22), a kirlyi hrem birtoklsa szimbolikus cselekmny volt a kirlysg ignylsre. Ez a szoks Betsab eltt sem lehetett ismeretlen (2Sm 12:8), de Abisgot nem szmthatta a Dvid hremhez tartoznak. A np szemben azonban gy tnhetett volna fel. Ez a krs adott alkalmat Salamonnak Adonij megletsre.
A 19 vers lerja Betsabnak, mint a kirly anyjnak megtisztel fogadst. A „kirly anyja” hivatalos rangot jelent cm is volt. Nagyobb a tekintlye, mint a kirly felesgnek. Tisztelethelye a kirly jobbjn volt (Zsolt 45:10). Mltsgt a gebrh: legfelsbb rn elnevezs jellte (1Kir 15:13; 2Kir 10:13).
1 Kir. 2,26–27. Ebjtr szmzetse.
Mint a 22 vers mutatja, Ebjtr Adonij prthvnek szmtott. Salamon azzal bnteti, hogy Anttba, Jeremis hazjba szmzi. Antt 5 km-re fekdt Jeruzslemtl szakra. Ebjtr fldbirtoka alatt nem az si izreli jog szerint val tulajdont kell rteni. Nki, mint papi csaldbl szrmaznak, ilyen nem lehetett. Fpapi szolglatban azonban kirlyi tisztvisel is volt, gy kaphatott Dvidtl a kirlyi koronajavakbl. Salamon a fpapi szolglatbl elbocstotta ugyan, de ezeket a javakat meghagyta szmra. Enyhe tletnek kt okt emlti: hordozta az r ldjt s osztozott Dvid szenvedseiben. Ebjtr szmzetsvel megsznt a fpapi szolglatnak addig fennll kettssge is. Sorsban az r li hza felett kimondott tlete teljesedett be (1Sm 2:30–35). Ebjtr helybe Cdk papot rendelte a kirly, akinek papi nemzetsge szzadokon t hsgesen szolglt az rnak.
1 Kir. 2,28–35. Jb megletse.
Adonij halla s Ebjtr szmzetse utn vilgosan ltta Jb, hogy ezutn kerl majd sorra. Rgi bneire nem is gondol, csak Adonij tmogatsa miatt keres menedket. Salamon vgrehajtotta Dvid utastst. Megletsvel a kirlyi hzat terhel rtatlan vrt bosszlta meg (Deut 19:13).
1 Kir. 2,36–46. Simei megbnhdik.
Salamon nem tallt kzvetlen okot Simei rgi bneinek szmonkrsre. Mltjra tekintettel azonban megbzhatatlannak tartja, azrt egy jeruzslemi internls ltal gy rendezi, hogy mindig szemmel lehessen tartani. Hrom ven t engedelmeskedett is a kirlyi parancsnak. Kt rabszolgjnak szkse azonban elfeledteti vele a kirlyi tilalmat. Eljtt teht a kedvez alkalom rgi bneinek megbntetsre is.
Az esemnyek kls kereteire nzve tokrl, bosszrl, gyilkossgrl, emberi sorsok tragdijrl olvastunk ebben a fejezetben. A keleti kirlyi udvarokban megszokottak voltak az ilyen cselekedetek, amikor egy j kirly konszolidlt krlmnyek kztt kvnta elkezdeni uralkodst. Mgis valami msrl van itt sz. Nem Dvid s Salamon ellen vtkeztek elssorban ezek az emberek, hanem az r ellen, az npnek fejedelmei ellen, gy gretnek s akaratnak teljeslse ellen. Nem az emberi bossz, hanem az isteni igazsgszolgltags rte utol ket.
1 Kir. III. RSZ
A 3–11. fejezetben Salamon kirlysgrl olvasunk. Salamon 965–926-ig uralkodott. Uralkodsval j szakasza kezddtt el Izrel letnek. Rgi ksrtse volt a vlasztott npnek, hogy olyann akart lenni, mint a tbbi npek. Ezrt kvnt kirlyt (1Sm 8). Az r engedett a np kvnsgnak s kegyelembl Dvidban a kirlysgot az uralmnak s greteinek eszkzv tette. Majd Dvid hdtsai ltal Izrel nagy s ers orszg lett. Ezt kapta Salamon rksgl. Uralkodsa alatt Izrel npbl egy, a tbbi keleti npek kzssgben jl elhelyezked s belsleg is szervezett llam alakult ki. Fontos klpolitikai lpsnek tekinthet az egyiptomi fra lenyval kttt hzassga. Az llam bels megszervezsben is sok fontos intzkedst foganatostott.
Ezekben a fejezetekben mr ms forrsokat is felhasznlt a Dtr szerz. Nem tekinthet t knnyen a fejezetek felptse sem. Gyakran egymstl elvlasztva talljuk a tartalom szerint szetartoz adatokat. A Dtr lnyege szerint s nem idileg rendezte az anyagot, ahogy az a legjobban megfelelt bizonysgttelnek. A tudstsok kzpontjban a jeruzslemi templom s Salamon szemlye ll.
A 3. fejezet hrom szakaszra oszthat. 1–3 v.: Kt hrads Salamonrl, 4–15 v.: Salamon blcs szvet kap, 16–28 v.: Salamon tl blcsessgrl.
1 Kir. 3,1–3. Kt hrads Salamonrl.
Salamon hatalmnak hangslyozsa szempontjbl ad a szerz hrt arrl, hogy Salamon az egyiptomi fra lenyt vette felesgl. Nem az els hzassga volt ez. Az ammoni Naam, Robom anyja, mr korbban a felesge volt. Az szvetsgi trvny nem tiltotta a tbbnejsget. Az egyiptomi kirlylny nevt nem tudjuk. A Kr. e. 1090–945-ig uralkod 21. dinasztia valamelyik frajnak lenya lehetett.
A msik hrads az ldozati magaslatokat emlti. A magaslatok az r tiszteletre kivlasztott ldozati helyek voltak. A magaslati kultuszt Izrel a kananiaktl vette t. A Dtr. szerz azzal menti Salamon s a np cselekedett, hogy mg nem volt templom. Salamon dicsretre kt dolgot emlt: szerette az Urat (Deut 6:5) s Dvid tjn jrt.
1 Kir. 3,4–15. Salamon blcs szvet kap.
Nem vletlenl tette a szerz ezt az elbeszlst Salamon trtnetnek bevezetsl. Az jabb kutats rmutat arra, hogy mr Salamon alatt az egyiptomi kirlyi szertartsokat vette t a fiatal izreli kirlysg. Egyiptomban az j kirlyok gy kezdtk el uralkodsukat, hogy a szenthelyen jslatot krtek jvjkre nzve s krtk uralkodsuk llandstst. Ilyen cllal mehetett Salamon is Gibeonba, hogy ott ldozatot mutasson be az rnak s ltala az r kegyt keresse. Gibeon 12 km-re szakra fekdt Jeruzslemtl, de mr nem jdai terleten. Mr Izrel honfoglalsa eltt is vros volt itt, amelynek lakosaival Jzsu szvetsget kttt (Jzs 9:15). Gibeonban volt a legtekintlyesebb ldozati magaslat s a 2Krn 1:3 szerint itt llott a gylekezet stora is, melyet Mzes a pusztban kszttetett. Az gldozat: hdolat, hla s tisztelet kifejezsre szolglt. Az elbeszls hangslya azonban nem a tlzottan nagyszabs ldozaton van, hanem az r kijelentsn. Az r lomban jelentette ki magt Salamonnak. A Bibliban az lom gyakori formja a kijelentsnek (Gen 20:3; 40:5; 1Sm 3:4 skv.; 28:6; Mt 1:20; 2:12). Klns jelentsge volt mind az szvetsgben, mind a keleti npeknl a kirlyok lmnak. Salamonnak is kijelentst ad az r lmban a gibeoni szenthelyen.
Salamon az r kegyelmrl szl hitvallssal kezdi krst, majd alkalmatlansgrl tesz alzatos vallomst. 20 ves lehetett akkor. Krse, hogy „hall szvet” adjon neki az r. A szvben egyesl a gondolat, az rzs s az akarat. A szv akkor blcs s engedelmes, ha hallja Isten szavt. Az ember akkor ltja jl a dolgok sszefggst, ha felismeri Isten szndkt. Salamon gy akar Isten npnek kirlya lenni, hogy tlni tudja a npet s vlasztani tudjon a j s rossz kztt. Az r meghallgatta Salamon krst s adott nki „hall szvet”. St sokkal tbbet kapott, mint amit krt. Az emberi krsre isteni mrtkkel vlaszolt az r. A hber szavak mltban mondjk el, hogy: „adtam, megcselekedtem”. Az „me lom volt” kifejezs nem azt jelenti, hogy „csak” lom volt, vagyis valtlansg, hanem azt a meggyzdst fejezi ki, hogy az lom a kijelents eszkze lett. Sz szerint ez a kifejezs van a Gen 41:7-ben a fra lmnl, melynek jelentsgt a kvetkez versek vilgosan mutatjk. A 15 vers tbbi rsze a Dtr kiegsztse lehet. Clja Jeruzslem fontossgnak hangslyozsa.
1 Kir. 3,16–28. Salamon tl blcsessge.
Akkor rtjk helyesen ez elbeszls zenett, ha Salamon lmval s a kapott tl blcsessggel sszefggsben olvassuk. Els alkalom ez Salamonnak arra, hogy felhasznlja az rtl kapott ajndkot. Kt asszony krt dntst tle arra nzve, hogy melyikk az l gyermek. Az elbeszls szavai szerint az asszonyok egy vendgfogadban teljesthettek szolglatot s a gyermek halla olyan alkalommal trtnt, amikor nem volt vendgk, gy sem tanja, sem gyanstottja nem lehetett a hallesetnek. A kirly meghallgatja elbeszlsket. Az a feltn, hogy az tlett nem az Izrelben szoksos mdon hozza meg (Ex 22:7.9; Num 5:11 skv.; Jzs 7:14 skv.), hanem gy dnt, ahogy erre Istentl kapott blcsessget. tlete nem a trvny alkalmazst jelenti. Rejtve van az, hogy ki a j s ki a rossz. Salamon az let s a hall kztt val dntsbl ltja meg, hogy ki az igazi anyja az l gyermeknek.
Salamon blcsessgrl sokfle trtnet jrt szjrl szjra a np kztt. St motvumnak nhny vltozata a vilgirodalomban is megtallhat. Gressmann 22 vltozatt emlti a salamoni dntsekrl szl elbeszlseknek, melyek klnbz npeknl megtallhatk. Nlunk is ismert s hasznlt a „salamoni tlet” kifejezs.
1 Kir. IV. RSZ
Ez a fejezet az 5:1–8 versekkel egytt Salamon kirlysgnak bels rendjt rja le. A bizonysgtev annak megmutatsrt tartja szksgesnek a listk s adatok felsorolst, hogy Salamon valban mlt tdja lett Dvidnak, megtartotta s jl berendezte Dvid kirlysgt. ltala nemcsak a kirlyt kvnja dicsteni, hanem az greteket s ldsokat ad Istent, aki blcs kirlyt adott Dvid trnjra. Erre utalnak a 4:20; 5:1.4 versek. A listkat „Salamon trtnetnek knyv”-bl vehette (11:41).
1 Kir. 4,1–6. Kirlyi tisztviselk.
Az els vers a j szervezs fontossgt hangslyozza. Salamon egsz Izrel kirlya, vagyis Jda, Izrel s Jeruzslem kirlya. Mr Dvid idejbl is tudunk arrl, hogy a kirlyi udvarnak meghatrozott szervezete volt. Mutatjk ezt a 2Sm 8:15–18 s 20:23–26 versek listi. Salamon, mivel bkben lhettek, mg jobban megszervezte az orszg kormnyzst.
A fpap, Azarjh, Cdk fia ll a lista els helyn.
Volt kt kancellr. Az itt hasznlt hber szfr sz llamrnokot jelent. Feladata volt az llami kormnyzat vezetse, a diplomciai levelezs s a nemzetkzi kapcsolatok polsa.
A ftancsad mr Dvid alatt is Jehsft volt. A hber mazkir sz a zkar igbl szrmazik. Jelentse hiflben: „emlkeztetni”, „kifejezsre juttatni”. Feladata volt a kirly s az alattvalk kztt a kapcsolat polsa. adta tudtl a kirly akaratt a npnek s tjkoztatta a kirlyt minden fontos llami esemnyrl.
A hadseregparancsnok Benj. – Cdok s Ebjtr emltse ksbbi megjegyzs lehet, mert Ebjtrt Salamon szmzte, Cdk helyett pedig fia lett a fpap.
Hrom olyan j tisztsg kvetkezik azutn, melyekrl Dvid alatt mg nem olvashattunk.
A helytartk feje. Ezt a tisztet a 7–19 versekben lert krzetekre, tartomnyokra oszts tette szksgess.
A „kirly bartja” kifejezs nemcsak egy bizalmi kapcsolat megjellse, hanem tisztsg volt Salamon udvarban. Szemlyes dolgainak intzsben tancsolta a kirlyt. Az egyiptomi kirlyi udvarban is volt ilyen tisztvisel. Ilyen tisztre gondolhatunk Abimleknl (Gen 26:26). Ilyen tiszt emlkt rizheti a „csszr bartja” kifejezs is (Jn 19:12).
A palota ln ll tisztvisel, kirlyi kamars, a kirlyi javak kormnyzja volt. Fontos volt ez a tiszt a ksbbi kirlyok alatt is.
A knyszermunkk vezetje Adonirm volt mr Dvid alatt is. Salamon idejn a nagy ptkezsek klnsen fontoss tettk ezt a tisztsget (lsd a 9:15–24. magy.-nl).
1 Kir. 4,7–19. A kirlyi helytartk.
Az orszg bels kormnyzsa s a kirlyi udvar pompjnak elltsa szempontjbl Salamon fontosnak tartotta az orszg krzetekre, tartomnyokra osztst. A helytartk elssorban a beszolgltatsokrt voltak felelsek. Minden tartomny az v egyik hnapja alatt gondoskodott a kirlyi udvar elltsrl. Ez a gondoskods fknt a fldmvels s llattenyszts termkeinek a szlltst jelentette. – A felosztsokra jellemz, hogy a rgi 12 trzs pldjt veszi alapl. Azt fejezi ki ltala, hogy mint Isten npnek orszga, az r trvnynek rendjben, a 12 trzs szvetsgben akarnak lni. Jellemz tovbb az is, hogy br az egsz Izrel felosztst emlti, Jda tartomnyai nem szerepelnek. Az lehet az alapja ennek, hogy Jda s Izrel Dvid s Salamon alatt is nllak voltak s csak a kirly szemlye egyestette ket. De lehet az is, hogy a Jda felosztsrl szl feljegyzsek nem maradtak meg. Jzsu knyvbl tudjuk, hogy Jda maga is 12 tartomnyra volt osztva. Az izreli 12 tartomny felosztsban fldrajzi rend is felismerhet, melyet azonban trtneti s politikai szempontok is meghatroztak. A felsorolsban a 12 tartomny hrom csoportra oszlik. Az els csoport „Jzsef hznak” kzponti terlete, 7 tartomny (8–14 v.). A msik a galileai csoport, 3 tartomny (15–17 v.). A 3. csoport kt tartomnya: Benjmin a Jordntl nyugatra s Giled keletre.
1 Kir. 4,20. lveztk az let rmeit.
Az orszg bels rendjnek felsorols autn a 20. vers arra mutat r, hogy beteljesedtek a rgi gretek (Gen 22:17; 32:12). Mindennapos letk boldogsgt nhny szavas megllapts fejezi ki: „ettek, ittak s rltek”. Az emberi letnek Istentl adott tartalma az rm. Fontos szerepe van ennek a sznak az egsz szvetsgben. Izrel feladata: az Urat rmmel, vidm szvvel szolglni (Deut 28:47). rmk alapja a hlaads volt azrt a bsgrt, amit az rtl kaptak. Az rm szerzje Isten, de az rm formja egszen emberi: ettek, ittak (Deut 12:7). tlet lesz az rajtuk, ha megsznteti az r Jeruzslemben az rmnek s vgassgnak szavt (Jer 7:34). Az r szabadtsa az rmket sokastja meg (Zsolt 125:2). A messisi idnek is az rm lesz a nagy ajndka (zs 9:2). Salamon alatt teht a np mintegy kstolt l meg Dvid fia: Jzus Krisztus kirlysgnak ajndkaibl. Az let rmeinek megvetse nem bibliai letrtelmezsbl fakad.
|