2. SMUEL 20 - 24 rsz
2 Smuel XX. RSZ - 2 Sm. 20,1–26. Seba felkelse.
A 20:1 vesm-ja kzvetlenl a 19:44-hez kapcsoldik. Seba kihasznlja az izreliek felhborodst, s jabb Dvid elleni lzadsra hangolja ket. Szemlyrl nem sokat tudunk. A Szerz elvetemlt embernek nevezi. Ugyanezt a jelzt alkalmazza li fiaira (1Sm 2:12), Nblra (1Sm 25:25), gy nevezi Smei is Dvidot, amikor szidalmazza (2Sm 16:7). A 2Kor 6:15 a Stnt jelli ezzel a szval. Ezt a jelzt Seba nyilvn tettvel rdemelte ki. Benjmini szrmazsn nemcsak azrt van hangsly, mert az szaki s dli orszgrsz hatrterletn ez a trzs nyugtalansgrl volt hres, hanem azrt is, mert Saul trzsbl szrmazik az jabb rossz. A lzads az tkels utn hamarosan kitrt. A srtdtt izreliek – ahogy jttek, gy vissza is mentek. Dvidot csak Jda ksrte Jeruzslemig. Mr emltettk, mennyiben felels Dvid az jabb szakadsrt. Nem lehet azonban csak t hibztatni. Izrel is slyosan hibzott. Prtos np. Nem azt keresi, mit kvn Isten, hanem azt lteti s kveti, aki szjaze szerint beszl s cselekszik. Ilyen „semmirekell” ember pedig mindig, mindentt akad (1–2).
Jeruzslembe rve Dvid els dolga volt elklnteni azt a tz asszonyt, akiket a palota rzsre otthagyott. Nem az asszonyokat akarja ezzel bntetni, hanem a trvny rendelkezseinek tesz eleget. Absolon politikai „sakkhzsa” ezeknek az asszonyoknak az letben slyos kvetkezmnyekkel jrt (3).
Dvid tisztban van azzal, hogy Seba felkelse ugyanolyan veszedelembe sodorhatja az orszgot, mint az Absolon lzadsa. Ezrt adja ki a parancsot Amsznak Jda fegyverbeszltsra. Itt rteslnk Amsz kinevezsrl. Dvid megtartotta grett. Levltotta Jbot a fparancsnoksgbl. De ez jabb baj forrsa lett. Jb nyilvn igazsgtalannak tartotta Dvid eljrst. Dvid rossz idpontra idztette a fvezrvel val leszmolst, mert Jb a levltst kizrlag az Absolon meglse kvetkezmnynek tekinthette. Ebben a krdsben pedig, mint lttuk, Jbnak volt igaza, brmilyen fjdalmat jelentett is ez Dvidnak. Jb ennek ellenre nem fordul Dvid ellen, kitart mellette. De rezhet: Csak az alkalmas pillanatra vr, hogy hatalmt, befolyst visszaszerezze. Ez hamar elrkezett. Amsz nem tudta vgrehajtani Dvid utastst. Igaz, a hrom nap tlsgosan rvidnek ltszik, de az adott helyzetben gyors cselekvsre volt szksg. Ezrt Dvid nem vr az erstsre, hanem a kznl lev sereget veti be Seba ldzsre. Jb testvrt, Abisajt bzza meg a felkels leversvel. Amsza nem sokat kshetett. Gibeonnl a nagy knl – ismert maccba lehetett – tallkozott az Abisaj vezetse alatt ll testrk s hsk csapatval. A szveg nagyon homlyos ezen a helyen. A lnyeg azonban vilgos: Jb ppen olyan aljas mdszerrel teszi el tjbl Amszt, mint egykor Abnrt. gy tesz, mintha bartsggal kzeledne hozz – taln a kard kiejtse is gyesen megrendezett csel volt –, s dvzls kzben a gyantlan Amszt hasba szrta. (A szakll megragadsa s megcskolsa ma is a barti dvzls jele az araboknl.) Jbot fltkenysge msodszor sodorta gyilkossgba. Ezzel nagyon visszataszt vons vegyl Dvid irnti ragaszkodsba. Nem brja elviselni a mellzst. Nem hajland osztozni a kirly bizalmban. Az Amsz holtteste mell lltott legny felhvsban mr Jb s Dvid melletti dntsre szltja fel a katonkat. Teht azokat is, akik Amszval jttek. Ettl az esemnytl kezdve jra Jb Dvid fvezre (4–14).
Seba valban azt teszi, amitl Dvid tartott, br nem nagy szerencsvel. A gyors beavatkozs miatt helyzett nem tudja megszilrdtani. Jb llandan a nyomban van. Seba vgl Izrel legszakibb terletn, bl Bt-maakban keres menedket. (Megerstett vros, Dntl 8 km lgvonalban Ny-ra. Valsznleg azonos a mai Tell-abil-lal.) A 14 v.-ben a „briek” helyett tbb rsmagyarz a „bikriek” vltoztatst javasolja. gy Seba nemzetsgrl lenne sz, aki rtheten meneklse irnyt rokonai lakhelye fel vette. Az 1Krn 7:36-ban a „Bri” szemlynvknt szerepel. A 14b rtelme is homlyos. A „megvetett” helyett a Qr „sszegylekezni”-t javasol, amit el kell fogadnunk. A fordts elkpzelhet gy, hogy a briek sszegyltek s ksrtk t, ti. Sebt. De gy is lehet fordtani, hogy a „briek” sz mg az elz flvershez tartozik: „Izrel minden trzsn keresztlvonult, bl Bt-maakig s az sszes briekig (egszen a briekig).” gy az „sszegylekeztek” mr Jb embereire vonatkozik, s a 14b a 15a-val egytt sszegezve kzli Seba ldzst. Mivel a vros lakitl csak Seba fejt kvnja Jb, tancsosabb ez utbi lehetsget elfogadni. Jb teht mindent elkvetett Seba kzrekertse rdekben. Nyilvn Amsza meggyilkolst akarta Dvid eltt semlegesteni a lzads teljes elfojtsval. A vros szorongatott helyzetbe kerlt. Nem sokig llhatott volna ellen az ostromnak. A vlsgos helyzetben ismt egy blcs asszony tallja meg a kiutat. Beszdben rgi kzmondsra hivatkozhat, ami szerint bel vrosa rgi szoksok rzje volt Izrelben, s jl rtett a viszlyok elsimtshoz. Jb most egy ilyen „anyt” (anyavrost) akar elpuszttani. Az asszony hangslyozza: Azokhoz tartozik, akik bkt akarnak. Jbnak sem clja egy izreli vros elpuszttsa. Szt rt az asszonnyal. Csak Seba fejt kri, amit meg is kap. A bnst utolrte mlt bntetse. Jb grethez hven, elvonult a vros all (15–22).
Jb felelssgre vonsrl nem olvasunk. Az 1Kir 2:5 szerint Dvid nem felejtette el Jb gyilkossgait. Megbntetst utdjra bzta. A 23–26 Dvid udvari embereinek a listjt kzli. Ez kt okbl is indokolt: Bizonytja vele Jb visszahelyezst rgi tisztbe s lezrja vele Dvid lete jabb nagy szakaszt. A 8:15–18-cal sszevetve j nv is szerepel a listban: Adorm (az 1Kir 12:18-ban Adonirm).
Az rnok neve is msknt hangzik, br bizonyra ugyanarrl a szemlyrl van sz, csak bizonytalanul hagyomnyoztk a nevt. Dvid fiainak papi szolglatrl itt mr nincs sz. A 8:18 csak tmeneti helyzetet tkrz. Dvid Melkicedek rendje szerinti papsga sznetel „a” Dvid fia: Jzus eljvetelig. A jairi Ira Dvid udvari papja lehetett. A lista lezrja a sok veszedelemrl tudst 10–20. fejezeteket. Dvid birodalmban jra helyrellt a rend. Isten kegyelme jra teljes fnyben ragyog Izrel felett (23–26).
2 Sm. XXI. RSZ - 2 Sm. 21,1–14. hnsg Saul bne miatt.
Az esemny idejrl nincs pontos adatunk. Az elbeszls elhelyezsbl arra kvetkeztethetnk, hogy Dvid lete vge fel trtnhetett. Az hinsg a hossz ideig tart szrazsg kvetkezmnye volt. Dvid Istentl krdezi meg a csaps okt. Izrel Istene a Mindensg Ura, hatalma korltlanul rvnyesl a termszet eri felett is. Ezt nagyon jl tudta Izrel. A kes, a sttsg, szrazsg stb. nem azrt volt csoda, mert nem tudtk megmagyarzni keletkezst. A „csodt” Isten kegyelmes, vagy tletes beavatkozst az esemnyekbe, abban lttk, hogy ppen ott, s akkor trtnt, ahol s amikor a legnagyobb szksg volt r, vagy a legtragikusabb tletet jelentette. Ezrt nem menti fel a termszeti erk mkdsi trvnyeinek az ismerete Isten npt ma sem az all, hogy mgttk Isten irnyt kezt lssa (1a).
Isten vlasza az volt, hogy az hnsg Saul bnnek a kvetkezmnye, aki meglette a gibeoniakat. Nyilvn nem mindet, hanem sokat kzlk. Nem rszletezi, mikor s hol trtnt a vrengzs. A 2Krn 1 szerint a gibeoni szently rizte a Szent Stort. A Jzs 9 szerint a gibeoniak ennek a szentlynek a szolglatra voltak rendelve. Gibeon s Nb kzel volt egymshoz. Mindkt vros Jeruzslemtl -ra fekdt. A magyarzk arra gondolnak, hogy a gibeoniak kztt vghezvitt vrfrd a nbi papsg kiirtsval lehetett kapcsolatban (1Sm 22:1–23). Eszerint Saul nemcsak a nbi papokat gyilkoltatta le, hanem a szomszdos gibeoniak kzl is sokat lemszroltatott. Az r nyilvn azrt nem rszletezi Saul tettt, mert nem azon van a hangsly, hogy s mikor irtotta ki ket, hanem azon, hogy Saul megszegte azt az eskt, amit az atyk tettek a gibeoniaknak (Jzs 9:15). Ezt az eskszegst egyltaln nem menti, hogy „Izrel fiairt s Jdrt rzett fltkenysgbl” cselekedett. Isten npe tetteit nem irnythatja a nacionalizmus, csak az Isten akarathoz val hsg. Saulnak ppen „Izrelrt s Jdrt” kellett volna megtartani az eskt. Isten ugyanis nemcsak Izrel, hanem a pognyok igazsga felett is rkdik. Az eskszegs elnzse a pognyok szemben Isten hatalmnak a lejratst jelenthetn: Nem elg ers ahhoz, hogy szmon krje a bns bneit. Saul meghalt ugyan, de a bnt Isten szmon tartotta (Ex 20:5). (1b–2).
Dvid clja a gibeoniak kiengesztelsvel az, hogy ne tkozzk, hanem „ldjk Jahve rksgt”. Az brahmnak tett gret Izreltl is pozitv magatartst kvetel (Gen 12:3). Ha valban tkot rdemel a np, Isten nem fordtja azt vissza az tokmond fejre, hanem szmon kri nptl gonosztettt. A gibeoniak ht embert kvetelnek Saul utdai kzl. A 7 szent szm, valsznleg a teljes elgttel jele. Az a md, ahogyan Saul bnrt elgttelt vesznek a gibeoniak nagyon borzalmas. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy itt nem Izrel Istennek bemutatott emberldozatrl van sz. Saul ht leszrmazottjnak az lett nem Isten krte, hanem Isten hozzjrult ahhoz, hogy a gibeoniak sajt trvnyeik szerint kapjanak elgttelt a rajtuk esett srelemrt. „Hasonlan ldozott fel Achiles az Iliszban tizenkt elkel trjait, hogy a meglt Patroklus lelknek engesztelst szerezzen. Az emberldozat a klasszikus hberek szemben ppen olyan fertelmes dolog volt, mint a klasszikus grgkben. De mindkett mgtt a 2. vezrednek (Kr. e.) ugyanaz a keleti-mediterrn kultrja ll, ami a kt np epikus hagyomnyainak sok hasonlsgt megmagyarzza” (Gordon, 319). (3–6a).
Dvid hozzjrult a ht ember kiadshoz. Mfibsetet azonban megkmlte a Jntnnak tett eskjrt (1Sm 20:17). Ez vilgosan bizonytja, hogy Mfibset mr Dvid udvarban volt (ld. a 9. fejezet magyarzatt). Ricpa kt fit jelli ki (3:7), s Mrab t fit. A szvegnkben szerepl Mikl elrs. Az 1Sm 18:19 szerint Mrabot adtk felesgl Adrilhez, Mikl a 2Sm 6:23 szerint gyermektelen maradt, teht nemcsak Dvidtl nem volt gyermeke, hanem egyltaln nem szlt. Abel Mehola Kelet-Jordniban van. Barzillaj bizonyra nem azonos Dvid bartjval (17:27). Az esemny idpontja az rpa-arats kezdete, vagyis prilis kzepe (6b–9).
Ricpa tettnek a lersval a Szerz szp pldjt adja az anyai szeretet ldozatkszsgnek. Izrelben a legnagyobb bntetsnek szmtott, ha valakinek a holttestt, a madarak s vadllatok prdjv tettk (2Kir 9:10; Ez 29:5). Ricpa nfelldoz tettvel a tisztessges eltemets lehetsgt akarta biztostani, s ezzel halottainak a nyugalmt. Ezrt rizte ket az es megrkezsig. Ez lehet a korai es, ami oktber-novemberben jn meg, de lehet a ksei es is, jnius krl. Itt bizonyra az utbbirl van sz. Az es megindulsa azt jelentette: Isten elfogadta a gibeoniaknak adott elgttelt, s a halottakat el lehet temetni. Ricpa tbbet kapott, mint amennyit remlt. Dvid ugyanis azt is megengedte, hogy Saulnak s fiainak a csontjait is elhelyezzk az sk srjban (10–14).
Isten minden bnt elhoz tletre. A bntets halasztsa nem jelenti a bn elfelejtst. Olykor nemzedkek vszzadok sorn t halmozdik fel az a bnadssg, amit Isten vgl igazsgosan, flelmes tletekben torol meg (Gen 15:16; Ex 32:34).
2 Sm. 21,15–22. Harcok a filiszteusokkal.
Szakaszunk a Dvid letnek msodik felben bekvetkezett filiszteus-harcokrl szmol be. Az 1Krn 20:4–8 csak a 18–22 verseket kzli, az els hatrl nem tudst. Az els legyztt filiszteus neve: Jisbi Benb. (Rfhoz ld. a 2Sm 5:22–25 magyarzatt.) A meglt filiszteus kopjja nyelnek a slya fele annak, amilyet egykor Dvid ellenfele viselt. Dvidot Abisaj, Jb testvre mentette meg a filiszteus kezbl (16–17).
A kvetkez harc sznhelye Gb. Ismeretlen fekvs hely. Az 1Krn, mely itt kezdi tudstst, Gezr-t ad. A husai Szibbekaj a 23:27 Krnikk ltal helyesbtett szvege szerint Dvid harminc hsnek az egyike volt. A meglt filiszteus neve – szintn Rf fiai kzl val – a Krnikkban Szippaj. Egyik helyen sem prviadalrl van sz, hanem arrl, hogy az r egy-egy tkzetbl csak a legnevezetesebb hstettet rktette meg (18).
A harmadik vitzi tett sznhelye is az ismeretlen Gb. A betlehemi Elhnn vitte vghez. Elhnn apjnak a neve mskppen lett hagyomnyozva a 23:24-ben, az 1Krn 20:5-ben s szakaszunkban. Mgis valszn, hogy mindhrom helyen ugyanarrl a vitzrl van sz, Dvid harminc hsnek egyikrl.
Nagyobb problmt jelent a legyztt filiszteus neve. Az 1Sm 17-ben szerepl Glittal val nvrokonsg miatt sok magyarz jut arra a kvetkeztetsre, hogy ugyanarrl a trtnetrl van sz. Ez azonban teljesen lehetetlen. Dvid s Glit harca, Dvid gyzelme olyan hress vlt, hogy egyszeren kptelensg felttelezni az rrl a nvtvesztst vagy elrst. Annak, hogy Dvid fiatal korban legyzte Glitot, szilrd hagyomnya van (1Sm 21:10). A 2Sm 21:15–21-ben elmondottak Dvid ids korban trtntek. Ezt hangslyozza a 2Sm 21:17b is: Dvidot nem engedik tbb harcolni. A 2Sm 21:19 Glitja teht nem lehet azonos az 1Sm 17 Glitjval. Eszerint Elhnn nem lehet Dvid korbbi neve sem. gy valsznleg helyes az 1Krn 20:5 kiigaztsa: Elhnn Glit testvrt (vagy leszrmazottjt) lte meg (19).
A negyedik harc sznhelye Gt. Az itt legyztt ris filiszteus mg torzszltt is volt. Jehntn lte meg, Dvid btyjnak, Simajnak a fia. A Krnikkban Simea fia, kevs eltrssel mindkett azonosthat az 1Sm 16:9 Samm-jval (20–21).
Mind a ngy hs „Dvid, azaz szolgi” keztl esett el. Nem szksges ehhez felttelezni, hogy Dvid is ott volt a harcban. „Dvid harcai”, „Dvid hbori” voltak mindazok a harcok, amik Dvid uralkods alatt mentek vghez, fggetlenl attl, rsztvett-e azokban Dvid vagy nem. Itt is ilyen rtelemben ll a „Dvid keze ltal” kifejezs.
Dvid letben Isten kegyelme nemcsak abban mutatkozott meg, hogy t magt megldotta vitzsggel, ervel. Isten szeretetnek a jele volt az is, hogy olyan emberekkel vette krl, akik mltk voltak hozz. Flt-szeretettel veszik krl akkor is, amikor megregszik. Izrel szvtneknek nevezik. rzik, tudjk: Isten rette s miatta ldja meg ket. Istentl rendelt szabadt akkor is, ha nem tulajdon kezvel forgatja a fegyvert (22).
2 Sm. XXII. RSZ - 2 Sm. 22,1–51. Dvid hlaneke.
Az itt kzlt zsoltr csaknem teljes egszben azonos a 18. zsoltrral. A Krniks nem kzli. Az nek helyt az r igen jl vlasztotta meg. Dvid harcait, st egsz letmvt zrja le vele. A zsoltr tfog jelentsgvel magyarzhat, hogy ppen ez kapott helyet Dvid zsoltrai kzl Smuel knyvben. Nagyjbl kt f egysgre lehet osztani, br a rszek nem vlnak el lesen egymstl. Az 1–31 hladal Isten szabadtsrt, amit a zsoltrr megtapasztalt. A 32–51 pedig csodlatosan szp Istent dicst himnusz.
A zsoltrr Istennel val szoros kapcsolatrl vall. Tallan jegyzi meg Hertzberg: „gy tnik, mintha a beszl nem tallna elg szt annak a kifejezsre, hogy teljesen az rra van utalva” (319). Csupn e nhny versben ngyszer fordul el a js’ gyk klnbz formja, ami Isten szabadtst jelli. Ezzel Dvid mr a zsoltr elejn bizonysgot tesz arrl, akinek hatalma s ereje egsz lett hordozta (1–4).
Minden nyomorsgbl megtallta a szabaduls tjt, mikor Istenhez kiltott. Rendkvl elevenn teszi a nyomorsg llapotnak az brzolst azzal, hogy hol perfektumot, hol imperfektumot hasznl: „Mr krlvettek a hall hullmai, elvetemltsg rja ijesztget…” (5–7).
A 8–16 Isten megjelenst rja le. Termszeti tnemnyekkel sznezi e megjelens fensgessgt s lenygz voltt. Isten hatalma s mltsga oly nagy, hogy amikor megjelenik, haragjtl megreszket g s fld.
E hatalmas, mindenek felett val csodlatos Istennek gondja van vlasztottjaira. Isten lnynek elbbi lersbl rthet, mirt nincs eltte akadly. valban meg tudja szabadtani Dvidot. Mintegy fellrl nylt le rte, hogy kiemelje, a bajbl kiragadja. Helyesen jegyzi meg Hertzberg ennl a szakasznl, mennyire fontos, hogy maga Dvid tesz bizonysgot e versekben Istennek azokrl a szabadt tetteirl, amiket letben vghezvitt. Dvid lete tele volt olyan csodlatosan nagy dolgokkal, amik az utkort arra csbthatjk, hogy e tetteket Dvid tehetsgnek, nagysgnak tulajdontsk. „Ez a fejezet gondoskodik arrl, hogy a hatalmas s nagy Isten tetteiknt rtsk, aki gy cselekszik Dviddal, mint egykor Mzessel” (Hertzberg, 321). (17–19).
Dvid a megtapasztalt szabadtsban annak a jelt is ltja, hogy Isten eltt „fedhetetlen”. Ez a fedhetetlensg nem bntelensget jelent. A tmm (tkletes, fedhetetlen) sz azt fejezi ki, hogy Isten s ember kztt rendben van a dolog. Elrendezdtt. Nem meg nem trtntt teszi bnt, hanem megbocstotta azt. „Igazsgom szerint bnik velem az r” (21 v.) s „visszafizet nkem az r igazsgom szerint” (21 v.) szintn nem azt jelenti, hogy Dvid tkletes ember. Az igazsg viszonyfogalom. Isten azt kvnja vitl, hogy „rendelseiben” jrjanak. Teljestse ki-ki amit Isten meghagyott nki – rizzk meg az Isten tjt. Isten az rendelseihez val ilyen hsges magatartst tulajdontja „igazsgul” az vinek. Ezrt beszl Dvid is itt arrl, hogy megrizte Isten „rendelseit, utait”. Nem szakadt el Istentl. Dvid vallomsa teht, hogy „fedhetetlen” egyltaln nem zrja ki a tnyt, hogy az letben is egyttmunklkodik Isten igazsga s kegyelme (20–25).
Dvid Isten igazsgrl beszl. pp azrt, mert az igazsg viszonyfogalom, az ember tette egyltaln nem kzmbs Isten eltt. Kinek-kinek igazsga szerint fizet meg. Isten igazsghoz azonban az is hozztartozik, hogy az alzatosokat megszabadtja, mg a kevlyeket megalzza. Isten igazsga teht az alzatosoknak kegyelem, szabadts (26–27).
A szvtnek kedvelt kp az szvetsgben. Eredete s tartalma kt dologgal van sszefggsben: A tzoszloppal, ami Izrel eltt jrt s vezette ket (Ex 13:21–22) s a templomi szvtnekkel (Ex 25:31–39; 1Sm 3:3 stb.), ami szintn Isten l, lland jelenltre emlkeztetett. Harcaiban sohasem a maga erejre tmaszkodott, hanem Isten jelenltben bzott, s ezrt rontott neki btran, hatalmas seregeknek a biztos gyzelem tudatban. Dvid letnek az alkonyn a honfoglal Jzsuhoz (Jzs 21:45) hasonlan tesz bizonysgot Isten szavainak a tisztasgrl, tjainak a tkletessgrl: Mindent megcselekedett, amit nki meggrt, bajaiban, harcaiban pajzsknt megoltalmazta (29–31).
A 32–46 tartalma hasonlt az elz nagy szakaszhoz. Hangvtele himnikus. Dvid minden eredmnyt Isten kegyelmes vezetsvel magyarzza. Ellensgei legyzst, tlk val megszabadtst Isten vgezte el, aki tancsval, zenetvel is tmogatta t, mg ellensgeitl megvonta az tbaigaztst. Hiba krdeztk, nem vlaszolt. Nem csak kls ellensgeitl, hanem a bels harcokbl is kimentette t. Az a nagy kirly tesz itt bizonysgot, akinek Isten npeket vetett uralma al.
Isten l, llandan munklkod, cselekv Istennek bizonyult letben. St nemcsak a kirlyt szabadtotta s szabadtja meg minden bajbl: Hsgt megbizonytja Dvid „magvnak” is rkk. Hadd zrjuk e zsoltr magyarzatt Hertzberg szavaival, aki gy rtkeli, mint ami „theologiai kommentr” Dvid trtnethez: „Ennek a zsoltrnak az rtelme szerint kell olvasni s hallgatni a Dvid-trtnetet (319). (47–51).
2 Sm. XXIII. RSZ - 2 Sm. 23,1–7. Dvid utols mondsai.
Igen jl illeszkedik a 22. fejezet zsoltrhoz, mintegy kiegszti azt. Az Istent magasztal nek utn gy rtkelhetjk, mint „a dinasztia jvre vonatkoz theologiai programjt”. (Hertzberg, 324). Az „utols szavak” megjellssel a mondanival fontossgt hangslyozza. A hallra kszl utols szavait komolyan kell venni. Felptsben hasonlt a Num 24; Pld 30–31. fejezet bevezetshez. Ez nem irodalmi klcsnzst jelent, hanem azonos stlusforma hasznlatt.
Az 1 v. „bemutatkozsa” egyttal njellemzs is. A ne’um sz hasznlata feltn. Az Isten akarata kzlsre szolgl kifejezs emberi beszddel kapcsolatban ritkn fordul el (Num 24:3–15; Pld 30:1). Dvid teljes nevn nevezi meg magt. Kirlyi tisztt azonban krlrssal fejezi ki. Kvetkezetesen nem nevezi magt kirlynak. Tudatban van annak, hogy ez a cm kizrlag Istent illeti. Ha az idegenek, a pogny npek kirlyknt tisztelik is, nmagt fejedelemnek, karizmatikus vezetnek tekinti. Hrom kifejezssel adja meg njellemzst. „Mltsgra emelt frfi”: A passzv igetrzs hasznlatval jl rzkelteti az r Dvid alzatt. ldsokban, eredmnyekben gazdag lete nem egy nerejbl magasra emelkedett ember tja, hanem olyan, akit valaki ms emelt fel. A kvetkez jelzvel meg is mondja, ki emelte fel. „Jkb Istennek felkentje”: Az atyk Istenre val utals egyttal emlkezs Isten gondoskod szeretetre, aki nemzedkek hossz sorn t hordozta vlasztottait. „Izrel nekeinek a kedveltje”: Ez a kifejezs nyelvtanilag ktfle rtelmet is hordozhat. Egyfell jelenti azt, akit Izrelben sokszor megnekeltek; msfell pedig azt, aki „az nek tekintetben kedvelt” teht megbecslt nekes (1).
Mint felkent, szakrlis szemly. Isten Lelke van rajta. Nem gy, mint az eksztatikusokon, hanem mint a nagy prftkon. Isten beszdnek a hordozja s kzvettje. Nem ggs kijelents ez, hanem annak a megvallsa, hogy magt mindenkor al tudta vetni Isten akaratnak; mindvgig eszkz tudott maradni Isten kezben. A kvetkez tancs eltt ez a kijelents figyelmeztet annak isteni eredetre. Nem a „napok s vek sokasgnak a blcsessge” az, amit a hallra kszl reg Dvid tovbb akar adni, hanem „a Mindenhat lehellsnek” a „Lleknek” az zenete (Jb 32:7–8). (2–3a).
Igazsgossg s istenflelem az uralkod kt kessge s ktelessge. Az egyik az Isten, a msik az emberek irnyban kvetend magatarts. Az ilyen uralkodra ll a 4 v. hasonlata: „Reggeli vilgossg, mikor a nap felragyog”, s „estl zldlt pzsit a fldn”. Ahogyan a reggeli vilgossg elzi az jszaka sttjt, s dervel, rmmel tlti be a szveket, ahogyan az es j letre s nvekedsre serkenti a mezk fvt (Palesztina sok szraz, napgette foltja hirtelen kizldl, ha az es esik r), gy biztostja az igazsgos s istenfl kirly a np bks, rvendez, nveked lett (3b–4).
Az 5 v.-nek hitvalls jellege van, amiben Dvid sajt lete pldjn szemllteti Isten kegyelmnek a megelevent hatst. gy tekint vissza az letre, mint ami az Istennel val rk szvetsg jegyben telt el. Az crk jelentse: sorba helyez, rendbehoz. Isten a vele kttt rk szvetsgen bell mindent elrendezett, rendbehozott. Ezzel a verssel prftai rtkelst adja annak, amit megtapasztalt. lete sok szenvedse, nyomorsga, hnyatottsga fltt ott ltja Isten mindent helyre rak, elrendez szeretetnek a munkjt (5).
A kvetkezkben az igazsgban s istenflelemmel uralkodval szemben az elvetemlt ember lett, s annak hatst mutatja be. Mivel nem a fnybl s erbl mertenek, nem ragyogs s let van krlttk, hanem csak rossz s baj. Utals lehet ez Dvid ellensgeire, akiket lete sorn megsemmistett, rtalmatlann tett Isten. De ltalban utalst tallhatunk arra nzve is, mennyire maguk okozzk pusztulsukat a gonoszok. Nem is lehet hozzjuk szelden s szpen kzeledni, kihvjk maguk ellen az tletet s az erszakot, mert csak ez vezet eredmnyre velk szemben. Dvid lete sorn megtapasztalta az Istennel jrs „j zt”. Ez kszteti tapasztalatai sszegezsre, a kvetend t megmutatsra. A fiakon, az utdokon mlik, tanulnak-e Isten felkentjnek a tantsbl, vagy megvetik azt (6–7).
2 Sm. 23,8–39. Dvid hsei.
A szakasz kt nagyobb egysgre tagoldik. Az els (8–24) egy-egy kivl harcos nevezetes tettt sorolja fel, a msik (25–39) Dvid harminc hsnek a nevt kzli. A 8–24 felsorolsa nem rang szerint trtnik. A sorrendet minden bizonnyal az elkvetett hstettek nagysga hatrozza meg, ezrt lehetsges, hogy nem Benjhu, Abisaj, vagy Jb van az len (az utbbi teljesen ki is marad, taln azrt, mert a tisztsgviselk kzt szerepel), hanem egy ismeretlen ember: Jsb Basebet. Az 1Krn 11:11; 27:2-ben Jsobm-ot olvashatunk. sem a Hrmak, sem a Harmincak krhez nem sorolhat. Az cme ez volt: r’s hasslisi. A LXX nyomn itt hassels-ra lehet vltoztatni. Ez azonban nem helyes, mert a Hrmak feje mr megvan: Abisaj (18 v.) Thenius szerint a hasslisi a „hrom” szmnvbl ered, ebbl kpzett mellknv. Keleti szoks szerint egy harckocsin hrman voltak. A „vezr-harckocsin” pl. a fvezr, mellette mg egy elkel ember, aki a fvezr vdelmrl gondoskodott s a kocsi hajtja. A salisi a kirly kzvetlen krnyezethez tartoz elkel harckocsiz volt: a fvezr s a kocsi hajtja mellett a „harmadik”. Thenius ezrt segdtiszttel, hadsegddel, Luther pedig lovaggal fordtotta. Ezek kztt is lbeli volt Jsb Basebet. Szrmazsi megjellst msknt kzli az 1Krn 11:11; 27:32 (Hakmoni fia). A 800 elesettrl szl adatot elnyben kell rszesteni a Krn 300-val szemben, mert az lre kerlt, fell kellett mlnia Abisajt, aki 300-at lt meg. A „drdt forgatni” kifejezs egy harci szoksra utal: a hs a csata vgn ezzel a szimbolikus cselekedettel jellte meg azokat, akiket lt meg (8).
Elezr neve az 1Krn 11:12-ben is gy olvashat. A „hrmak” csoportjhoz tartozott. Hstettnek sznhelye a Krn szerint Paszdammim. Hertzberg szerint azonos az 1Sm 17:1 Efesz-Dammim-jval. Ha a hely azonos is, az esemny bizonyosan nem. Elezr is Isten szabadt munkjnak volt az eszkze. Az r szerzett szabadulst ltala. Izrelben tiszteltk a hs vitzeket, de nem blvnyoztk ket. Csak mint Isten eszkzei jtszottak szerepet npk letben. A „Hadinp is visszatrt, de csak fosztogatni” megjegyzsbl lthatjuk, Isten npe krben sem volt mindenki btor, s tette azt, amit Isten rendelt. Csak egyes, kivltkppen kegyes emberek kvettk Isten akaratt, a tbbsg azt kereste, mikor, mibl lehet nagyobb elnye, kevesebb baja. A tbbsg itt is megfutott a harcok ell. Isten kegyelmnek a jele, hogy mgis adott olyan hsket, akik elvgeztk a szabadts munkjt, ha a np nem is rdemelte meg (9–10).
Samma trtnete az 1Krn 11-ben sszeolvad Elezr tettvel (Sammt nem nevezi meg). Lehi ismeretlen fekvs hely (Br 15:9). Nem tartozott sem a Hrmak, sem a Harmincak kz. is szabadt tettet vitt vghez (11–12).
A 13–17 nem a Hrmak tettrl tudst, hamem hrom vitz frfirl, akik a Harmincak kzl valk voltak, amint ezt a 13 v.-ben olvashatjuk is. Nevk nem maradt fenn. Taln azrt, mert ha vitz tettet vittek is vghez, nem szabadt tett volt. Ez az elbeszls szp pldjt adja a katonk Dvid irnti szeretetnek. letket is kockra tettk kvnsga teljestsrt. Lthatjuk azonban azt is, mennyire megbecslte Dvid ezt a ragaszkodst. Tisztelte ezeket az embereket. Mltatlannak rezte sajt szemlyt ilyen ldozat elfogadsra. gy tekintett a vzre, mint a hrom vitz vrre, hiszen letk kockztatsval szereztk. Ezrt nem itta meg, hanem „Istennek adta”. Ilyen ldozat egyedl Istennek jr. A hrom frfi hsiessge mellett Dvidnak ez a magatartsa is szerepet jtszhatott ennek az esemnynek a megrktsben (13–17).
Abisaj a Hrmak egyike, mghozz vezre volt. Rla sokat hallottunk. Ceruj fia, Jb testvre. Dvidnak is rokona. Benjhu a harmadik a Hrmak kztt. Az 1Krn 11:21-ben Benja. Dvid testrsgparancsnoka volt. Mg Salamon uralkodsa alatt is tallkozunk vele, aki knyes gyek elintzst bzta r (18–23).
A Szerz Aszllel kezdi a Harmincak nvsort, akit Abnr meglt (2Sm 2). Azrt emlti az elejn, mert a harminc nv nlkle is megvan. Ez arra utal, hogy halla utn betltttk a helyt. A felsorolt hsk kpezik a Harmincak rendjt. A legtbb hs nevt megtallhatjuk az 1Krn 11 s 27 listiban. Tbbet kzlk mindkt helyen is. Az 1Krn 11 listja azonban nem zrul le Uris nevvel, hanem mg tovbbi 16 nevet sorol fel. Ez annak a bizonytka, hogy a Sm listja hamarabb lezrult, mg akkor, amikor Uris lt. Felvetdik itt az a krds, hogy a harminc csak nvleges szm volt-e, teht gy hvtk ezt a testletet, de nem ragaszkodtak a harmincas szmhoz; vagy szigoran mindig csak harmincan lehettek s csak a hallozs vagy ms kiess miatt megresedett helyeket tltttk be jakkal. Helyesebb az utbbit felttelezni. Ezt ersti meg jelen listnk is. Aszl nevt mg a Harmincak kzt emlti, de mr tud arrl, hogy meghalt. Viszont nlkle is ppen harminc nv szerepel, teht betltttk a helyt. Az utols hs neve Uris. Hertzberg ebben a nvben figyelmeztetst lt, ami meg akarja vni az utkort Dvid heroizlstl (24–39).
2 Sm. XXIV. RSZ - 2 Sm. 24,1–25. Dvid npszmllsa.
Szakaszunk Dvid msodik botlst beszli el. Az esemny idpontjt nem hatrozza meg az r. Az 1 v. elejn ll „ismt” szbl sokan arra kvetkeztetnek, hogy eredetileg a 21. fejezet utn llhatott. Az r azrt rendezte el gy az anyagot, mert a 21. fejezet mg inkbb a Saul gyhez kapcsoldik, mg a 24. fejezet a templompts alapjnak a megadsval mr a kvetkezket vezeti be. Mindenesetre a 21. fejezetre val utals gy is elkpzelhet, ha nem ttelezzk fel a kt fejezet eredeti egymsmellettisgt. Az r utalhat kt fejezettel elbb trtnt elbeszls esemnyeire is az „ismt”-tel. St, utalhat Izrel sok-sok engedetlensgre, ami eddig trtnt, s ami miatt Isten haragja jra meg jra felgerjedt ellenk. A kt fejezetben csak az Isten haragjrl szl tudsts az, ami kzs. Ms a harag kivlt oka, s ms a bntets mdja is.
Isten bntetse az, hogy megksrti, engedi elbukni a kirlyt. Az 1Krn 21:1 szerint nem Isten, hanem a Stn kisrtett. A kt tudsts kztt nincs ellentmonds. A vilgmindensg nem kt r hatalma alatt ll. Nincs semmifle dualizmus. A Stn mkdse is Isten beleegyezstl, engedlytl fgg. Ilyen rtelemben beszl a Stn munkjrl a Jb 1:12 is, ahol Isten engedlyt ad Jb megksrtsre, vagy Jzus is, amikor ezt mondja: „A Stn kikrt titeket”. Sem j, sem rossz nem trtnhet ezen a vilgon Isten engedlye nlkl. Isten a np bnt bnteti Dvid elbuksval. A vlasztott np letben a bn sohasem magngy. Mindig kihat az egsz kzssg letre (Num 14:34; Jzs 7; 2Sm 11–12).
Dvid bne a np megszmllsa. Az r eltt termszetesnek ltszott, mirt bn ez. Ezrt nem rszletezi. De tudta ezt Jb is, aki megprblta eltrteni a kirlyt szndktl. Ksbb Dvid maga sem rzi igazsgtalannak a kapott bntetst. Krds, mirt tlte el Isten a np megszmllst. Erre a legvalsznbb feleletet akkor kapjuk meg, ha figyelembe vesszk a 9 v. tudstst. Nem ltalnos npszmllsrl volt sz, hanem a hadinp szmbavtelrl, a fegyverforgat np megszmllsrl. Izrel npnek eddig minden harca vilgosan s kimutathatan „Isten hborja” volt Dvid uralkodsa alatt. A harcok kimenetele sohasem az izreli sereg ltszmtl, erejtl, felszerelstl vagy btorsgtl fggtt, hanem attl: vele volt-e az r, vagy ellene harcolt. Dvid nagy birodalma sem haderejnek a nagysgtl fgtt, hanem annak volt fnyes bizonysga, mire kpes Isten ereje. A hadinp megszmllsa beavatkozs volt Isten hatskrbe. Ksrlet arra, hogy az Isten kegyelmbe vetett hit helyett ms biztonsgot keressen magnak Dvid. Isten azonban nem enged ktfel sntiklni. Az npnek ebben a vilgban ppen az a feladata, hogy megmutassa: egyedl Isten kegyelmben van a megmarads s a nvekeds (1–2).
Jb ltta Dvid akaratnak helytelensgt. me egy ritka eset, amikor Jb kpviseli Isten akaratt Dviddal szemben. De nem tudta a kirlyt eltrteni szndktl. Nem az igazsg szava gyztt, hanem a hatalom szava. Vgzetes, amikor ez a kett gy sztvlik. Jbk nem tudtk vllalni az apostoli dntst: Istennek kell inkbb engedni, hogynem embereknek (ApCsel 5:29). Dvid npszmllsa kvetkezmnybl ltszik, milyen sok szenvedstl menthettk volna meg a npet, ha inkbb Istenre hallgatnak. Az Istenre val hallgats mindig ilyen pozitv dolgot jelent. Dvid nem krdezte meg az Urat. Dvid lett megvizsglva lthatjuk, mindig akkor bukott el, amikor sajt beltsa, vgya szerint dnttt (3).
A szmlls Dvid utastsa szerint egsz Izrelre kiterjedt. Kelet-Jordniban kezdtk. A megadott terletek lersnl az a szempont rvnyesl, hogy a Szerz csak a hatrterleteket kzli, Tirussal s Sidonnal pedig az irnyt. A „Knaniak vrosai” kifejezs bizonyra nem idegen terleteket jell, hanem olyan teleplseket, ahol mg mindig megvoltak az slakk. A szmlls elg hossz ideig tartott: kilenc hnapig s kt napig. A npszmlls eredmnyrl nincs pontos, megbzhat adatunk. Ms adatokat kzl a Krniks s a LXX. Ennek a bizonytalansgnak az oka abban lehet, hogy a npszmlls adatai Isten kzbejtt tlete miatt nem lettek hivatalosan feldolgozva, st tulajdonkppen ez a munka be sem fejezdtt. Erre utal az 1Krn 27:24 is (5–10a.).
Dvid utlag beltta, hogy bnt kvetett el. Istenhez knyrg bocsnatrt, krve t: vegye el bnt. A bn felismersnek s megvallsnak a clja mindig ez: Meg kell szabadulni tle. Csak gy rendezdhet Istennel a megzavart kapcsolat. E krsvel Dvid kifejezsre juttatja: nem akarja meg nem trtntt tenni bnt. Tudja, szmot kell adnia rte. Mintegy arra kri Istent, vonja felelssgre. A helyes magatarts nem „ftylat bortani” arra, ami trtnt, hanem „rendezni” azt, ami trtnt. Ezt a rendezst csak Isten viheti vghez (10b).
Isten eleget tesz Dvid krsnek. Elkldi hozz Gd prftt, s vlaszts lehetsge el lltja. Ebben kgyelme mutatkozik meg. Dvid maga vlaszthatja meg bntetst. Ezzel jabb lehetsget kap arra, hogy vlasztsval – ha ez helyes – sok mindenen vltoztasson. Nem mindegy, mit vlaszt. Dvid mersz dntssel Isten karjaiba veti magt. Tudja, Isten az tletben is kegyelmesebb, mint az ember. A bntets: Hetvenezer halott. Ez egyezik a Krniks adatval. Tragikus, hny embernek kellett elvesznie Dvid bne miatt. Az 1 v. ismeretben azonban hozz kell tennnk: az bnhdik, aki bns. A np vtkezett, teht bnhdnie kellett (11–13).
A magyarzk egy rsze szksgesnek tartja a 17 s a 16 v. felcserlst. (Pl. Budde). Szerintk Dvid knyrgse megelzte a csaps megszntetst. Ez megszegnytse a mondanivalnak. Itt ppen az a fontos, hogy Dvid j helyre vetette bizodalmt. Isten kegyelmes volt, s hamarbb megszntette a csapst, mint ahogyan tletben meghirdette. Dvid azonban ezt mg nem tudja. Ltja, a pestis angyalt ppen a szr felett. Az angyal megpillantsa nem lnyegtelen mozzanat. A dghall nagyon kzzelfoghat dolog. De minden kzzelfoghat mgtt ott van Isten angyala – vgsfokon maga Isten. Meghat Dvid imjnak mly bnbnata. Minden bnt magra vllal, s a bntetst is magra kri az elkvetett rosszrt. A „nyjrt” knyrg, mely „nem vtkezett”. Dvid annyira rzi bnnek a slyt, hogy ennek ismerete eltakarja szeme ell a np bnt. Dvid magatartsa figyelmeztets is: msok bne sohasem ment fel bennnket sajt bnnk vllalsa all (14–17).
Arauna, akinek szrje mellett az angyalt megpillantotta Dvid, jebuszi szrmazs volt, teht az slakossghoz tartozott. Ez azt bizonytja, hogy Dvid nem irtotta ki az slakkat Jeruzslembl, st mg birtokaikban is meghagyta ket. Arauna nevt az 1Krn 21:15 Ornn-nak, a LXX Ornnak rja. Szakaszunkban fleg Arauna szerepel. Ezrt valsznleg ez a helyes. A szrt rendszerint tgas, szljrta helyen ksztettk. Itt trtnt a gabona csplse s szrsa. A Krniks adata szerint Arauna ppen gabont cspelt, amikor Dvid Gd prfta utastsra felkereste, hogy oltrt ptsen a szrjn. Arauna, rteslve Dvid jvetelnek a cljrl, felajnlja ajndkknt a szrt, st az ldozathoz szksges dolgokat is. Ebben a keleti udvariassg (Gen 23:11) s a kirly irnti tisztelete egyarnt kifejezsre jut. Dvid nem fogadja el az ajndkot, mert nem akar ingyen ldozatot bemutatni Istennek. Csak a magunkbl ldozhatunk. Az nem ldozat, ha a mst adjuk neki, vagy azt, amihez knnyen jutottunk. A szr rt az 1Krn 21:25 hatszz sekel aranyban llaptja meg. Ez lnyegesen tbb, mint amennyit szvegnkben olvasunk.
Isten teht megengeszteldtt a np irnt. Ennek az oka nem Dvid knyrgsben, vagy az ldozat bemutatsban van, hanem kizrlag Isten knyrl irgalmassgban. Az ldozatnak mr nem kr, hanem hlaad jellege van. A nagy rosszbl, ami a np kztt vgbement, vgl nagy lds szrmazott. Az angyal megpillantsbl, a Gd prftn keresztl kapott utastsbl, nyilvnvalv lett, hol kell Dvid magvnak felpteni Isten templomt. Fleg ezrt tarthatta fontosnak a Szerz ennek az esemnynek a kzlst, s ezrt helyezte a szorosan Dvidrl szl tudstsoknak a vgre.
Dvid letnek a befejez rszrl a Kirlyok knyve tudst. Taln feltn, mirt nem Smuel knyvnek a vgn olvashatunk a Dvid hallrl. Isten npe trtnete nem egyes embereknek, mg csak nem is kirlyoknak a trtnete. Dvid letnek minden fontos esemnyrl rt a Szerz. Ami ezutn kvetkezik, annak mr nem van a kzppontjban. j, ms dolgok kerlnek eltrbe: az utd trnralpse, s a templom felptse. Dvid elvgezte feladatt. Abban, hogy ezzel a tudstssal fejezdik be Smuel knyve, nyilvnvalan kifejezsre jut: Dvid alakjt nem lehet heroizlni. Nagysga nem nmagban volt, hanem Isten kegyelmes cselekedeteiben. Nem Dvid volt nagy, hanem Isten, aki ltal cselekedett. Dvid s a vlasztott np minden bne s nyomorsga ellenre Isten temploma kszl s pl a vilgban. Ez ennek a szakasznak s Smuel knyvnek sszefoglal, nagy zenete.
|