2. SMUEL 13 - 19 rsz
2 Sm. XIII. RSZ - 2 Sm. 13,1–39. Amnn parznasga s meggyilkolsa.
A 13–20. fejezet sszetartozik. Az elmondottakkal ketts clt rt el az r. Egyrszt a 11. s a 12. fejezet folytatsaknt elbeszli, hogyan rte utol Isten bntetse Dvidot Urisrt: „Nem tvozik el a kard a te hzadtl” s „ppen a sajt hzadbl tmasztok ellened rosszat”. Msrszt a tragikus esemnyek sorn kezd kibontakozni elttnk Isten kegyelmes gretnek a megvalsulsa is: Az uralkodsra alkalmatlan dvidfiak flrettelvel Isten Salamon tjt kszti a trnhoz.
A trtnet fszereplje Amnn, Dvid elsszltt fia Ahinomtl (3:2; 1Krn 3:1). A parznasggal vtkez apt Isten lvhajhsz, feleltlen, sztnein uralkodni nem tud s nem is akar parzna fival bnteti. Amnn rzse nem szerelem, hanem hirtelen fellobbant testi kvnsg. Nem tarts, trvnyes kapcsolatot keres fltestvrvel, Tmrral, hanem csak meg akarja „szerezni” (1–2).
Amnn vgya rkre vgy marad, ha nincs mellette bartja, unokatestvre, Jndb, Dvid testvrnek, Sammnak a fia (1Sm 16:9). Jndb igen igen agyafrt ember volt. Okossga (hkm) azonban nem prosult krltekint blcsessggel. Ammnban a trnrkst ltja. gy nem igazi bart, hanem szolga. Amnn vgyainak, szeszlyeinek a kiszolglja. Az igazi bartsgban a bartok egyenrag trsak, nevelik egymst. Ha a bartsg tekintlytiszteleten alapul, hatatlanul zsarnok lesz az egyik, szolga a msik. Jndb terve nemcsak azrt rossz, mert segtsget nyjt egy szz leny meggyalzshoz, hanem azrt is, mert Dvid jhiszemsgnek a kijtszsa. Visszals az apai szeretettel. Dvid, amint Jndb szavaibl is ltszik, szeretetteljes kapcsolatban volt csaldjval. Fiaihoz gyengd, kvnsgaik teljestst nem tagadja meg. Klnsen rthet ez az elsszltt fi, a trn vromnyosa esetben. A tancs arra val, hogy megfontoljuk. Amnn nem mrlegel. Azonnal elfogadja, mert vgyt gy teljeslni ltja. Nem rdekli sem apja, sem Tmr, sem Isten trvnye (3–6).
Amnn „szv alak” stemnyt akar sttetni Tmrral. Hertzberg szerint a lebiba nem szv alak stemny, hanem olyan tel, amit a szv kvn, teht kedvenc tel. Nem a stemny formja a lnyeges. Nem szerelmi varzslatrl van sz. Amnnnak ez csak rgy arra, hogy Dvid elengedje Tmrt. A lny magatartsa jzan blcsessget s felelssgtudatot tkrz. Vlaszbl kiderl, hogy br tiltva volt Izrelben a kzeli rokon hzassga (Lev 18), amit a krnyez npek gyakoroltak, mgis volt plda r. Tmr is lehetsgesnek tartja, hogy Dvid beleegyezne hzassgukba (Gen 20:12). Tmr figyelmeztetse: „Nem szoktak gy cselekedni Izrelben” – nem a fltestvrek hzassgnak a lehetetlensgre utal, hanem a hzassgon kvli szerelmi viszony bns voltra. A nbl jelentse: balga, ostoba, istentelen – gy intellektulis, mint morlis rtelemben. Amnn kvnsga olyan esztelensg, amivel Isten trvnye ellen vtkeznnek. A Szerz szeretettel s rszvttel r Tmrrl. Kitnen rzkelteti tartzkodst s Amnn irnti rokonszenvt. Tmr becsletessge, finomsga, felelssgtudata mellett annl jobban kitkzik a kjenc Amnn durvasga s feleltlensge. Elutastja Tmr javaslatt. rvnyt szerez akaratnak. Amilyen hamar fellobbant vgya, olyan hirtelen el is mlt. Vgynak a kielglse iszonyatos rt hagyott maga utn. Ezrt tantja az - s jszvetsg: A szerelem Isten ajndka, de csak a hzassgon bell lds. E renden bell szpsget, bkessget teremt, azon kvl kigst, gylletet. Elrettent plda erre Amnn, aki meggylli s ltni sem brja Tmrt. A lny tovbbi sorsa nem rdekli. Kidobatja. Ezzel jabb gonoszsgot kvet el (Deut 22:28–29; Ex 22:16–17). (7–18).
Tmr a gysz kls jeleivel fut haza: Fejn por, ruhja megszaggatva, keze a fejn. gy tallkozik Absolonnal, aki rgtn tudja, ki gyalzta meg hgt. Vgasztalsa res beszd. Amit tennie kellett volna (Ex 22:16–17) nem tette meg. Ha sejtette a veszedelmet, jobban kellett volna vigyznia hgra. Tmr az szemben is eszkz volt csupn: bosszjnak (s Amnn flrettelnek) az eszkze. Tmrnak nem bosszllsra lett volna szksge, hanem a lnyokat vd trvny rvnyestsre. Arra a krdsre, vajon Tmrnak jobb lett volna-e ezek utn, ha Amnn trvnyes felesge lesz, nehz vlaszolni. Az korban, Izrelben is, sszehasonlthatatlanul nehezebb sorsa volt a magnos asszonynak, mint napjainkban. Lett volna otthona s ez is valami. Dvid sem tesz semmit Tmrrt. Taln azrt, mert nehz olyan dologban brnak lenni, amiben magunk is vtkeztnk. Pedig ppen ezrt kellett volna intzkednie. A felelssgre vons elmulasztsa nem a szeretet, hanem a cinkossg jele s slyos kvetkezmnyekkel jr (19–22).
Absolon megfontoltan kszl a bosszra. Kt v mlva, mikor mr senki sem gondolt rosszra, lakomra hvja a kirlyt s a kirlyfiakat, hiszen a juhnyrs vigassg alkalma volt (1Sm 25:2–13). Bal-Hacor Jeruzslemtl 23 km-re volt -ra. Eszerint a kirlyfiak fldbirtokosok voltak. Amnn az ivsban sem tart mrtket. Absolon viszont tiszta fejjel ad jelt a gyilkossgra. A szolgk biztatsa rthet, a trnrksrl volt sz. Az eset rmhrknt jutott Dvid udvarba. A fejetlensgben Jndb blcs szavakkal nyugtatja a kirlyt. Ha a gyilkossg elksztsrl nem is lehetett tudomsa, a testvrek haragjrl s Absolon nem csillapod bosszvgyrl tudott. Mgis ttlenl, kvlrl szemllte az esemnyeket. Sem Amnn irnti bartsga, sem a kirly irnti tisztelete nem indtotta cselekvsre. Ksn megmutatkoz blcsessgvel csak magyarzni tudja, ami trtnt (23–29).
Absolon nagyapjhoz menekl. A 34–38-ban hromszor is olvasunk Absolon meneklsrl. Nem szksges ebben ismtlst ltni. A 34a mg Jndb szavaihoz tartozik. Absolon a gyilkossg utn nem maradhatott Izrelben. Szndkos gyilkossg esetn a menedk-vrosok sem nyjthattak menedket. Ezrt felttelezi meneklst. A 37 v. mr tnyknt llaptja meg. A 38 v. pedig a gesuri tartzkods tartalmt kzli. Dvid elhatrozta ugyan Amnn hallnak megtorlst, de hrom ven t nem tesz semmit (30–39).
Dvidot azzal bntette Isten, amiben maga is vtkezett. Nem szokatlan dolog ez Isten npnek trtnetben. Jkb is visszakapta Lbntl, majd fiaitl, amit apja s btyja ellen elkvetett. Szakaszunk – mikzben Isten Dvid letben vghezvitt bntetst elbeszli – azt is vilgosan megmutatja: Aki itt Dvid bne miatt meghalt, maga is vtkes, romlott lelk ember volt. Halla nem rtatlan hall. Absolon bnre Isten ksbb hozza el a bntetst. Elbb nyilvnvalv kell lenni szve egsz gonoszsgnak.
2 Sm. XV. RSZ - 2 Sm. 15,1–33. Vrbossz helyett kegyelem.
A 13:39 s a 14:1 esemnye kztt hrom esztend telt el. Dvid mindeddig nem vonult ki Absolon ellen. Absolon a mzesi trvnyek rtelmben rszolglt ugyan a bntetsre (Ex 21:14; Num 35:19–20.33), mgis firl volt sz, akit szeretett. Tovbb, egy Absolon ellen indtott hadjrat Dvid ellensgv tenn apst, Gesur kirlyt, akivel bks viszonyban volt.
Jb szrevette, hogy Dvid gondolata Absolonon jr. Az cal fordthat „ellen” s „-nl” jelentssel is. Jb krltekint eljrsbl arra kvetkeztethetnk, hogy az elbbi lehetsget kell vlasztani. gy vette szre, veszlyesen alakul a helyzet Absolonra nzve. Jbot ebben az gyben Dvid s csaldja irnti szeretete vezeti. Hozat egy blcsessgrl hres asszonyt Tkobl (Jeruzslemtl D-re 16 km; ksbb ms szlvrosaknt ismert). Eljrsval oly mdon akart clt rni, mint Ntn a msl-lal (2Sm 12). Magval Dviddal akarja kimondatni a felment tletet. Jb az asszony „szjba adja” a mondanivalt. Kitall egy trtnetet kt firl, ami hasonlt a kt dvidfi tragdijhoz (1–3).
Az asszony Jb utastsnak megfelelen gyszba ltzik, s gy mondja el trtnett Dvidnak. Mr az elbeszls elejn hangslyos: a testvrgyilkossg azrt jhetett ltre, mert „senki sem volt, aki megmentse ket”. (A ncal jelentse: megment, kiragad). Nem volt, aki a kztk lev viszlyt elsimtotta volna. A kvetkez lnyeges pont: A megmaradt fi, akinek az lett a vrbosszul rokonsg kveteli: rks. Ezzel ktsgtelenl Absolon trnrks voltra utal. Az rksgre val clzssal sejteti: a rokonok azrt akarjk elpuszttani az rkst, hogy megszerezzk az rksget. Ez azrt lnyeges, mert elkpzelhet, hogy Dvid Absolon irnti rzelmeit igyekeztek befolysolni azok, akik „rks”-knt szmbajhettek Absolon halla esetn. A kirly els vlasza nem elgtette ki az asszonyt. Ha gy megy el, nem teljestette a megbzatst, esetleg a cselre is fny derlhet. Folytatja a beszlgetst. jabb szavaibl kitnik: sejti, mi nyugtalantja a kirlyt: nem kvet-e el mulasztst, ha futni engedi a gyilkost? Dvid jabb kitr vlasza utn esk alatt kvnja a fi bntetlensgnek a biztostst (4–11). Dvid eskvse utn az asszony ellene fordtja a vdat. Ezzel egy sorba lltja a vrbosszt kvetel nemzetsggel. Absolont nem nevezi meg, de a „kitasztott” csak r vonatkozhat. Dvid Isten npe ellen vtkezik, ha nem fogadja vissza. A 14a Amnnra utal. A hall tnyn nem lehet vltoztatni. A 14b pedig mr tancs Absolon gyben. Ez a vers az egsz szakasz cscsa. Ha Dvid szvben ez a krds volt: „Vrbossz, vagy kegyelem?” – akkor Isten ezen az asszonyon t megadta a vlaszt. Isten a mzesi trvnyben helyt ad a vrbossznak – elrettentsl. Az letet csak Isten veheti el. Szv szerinti akarata a kegyelem. Mindig is azt akarta (perf.), hogy ne legyen eltasztva az eltasztott sem. A 15 s a 16 v.-ben az asszony „kdst”. Dvidnak vgig azt kell hinnie, hogy a sajt gyben jtt s csak a kt eset hasonlsga btortotta szlsra. A „kirly nyugalmat szerez nekem” egyarnt vonatkozik a maga s a Dvid problmjra. Valban ideje lenne az Absolon-krdst nyugvpontra hozni (12–17).
Dvid rgtn rjtt Jb mesterkedsre. Eszerint mr mskor is megksrelhette Absolon gyt szba hozni. Az asszony – dicsretes mdon – vdekezsvel nem mrtja be Jbot, st biztostja Dvidot fvezre j szndkrl. A kirly ksz tanulni mindenkitl, aki az igazsgot kpviseli. Jb rme nem a diadalmaskod ember. Tancsa meghallgatst gy rtkeli, mint a kirly felje fordul szeretett. Rszesl a bkessgszerzk rmben (Mt 5:9). (18–20).
A kirly bocsnata nem teljes. Absolon hazajhet ugyan, de nem jelenhet meg a szne eltt. Absolont megnyer, szp klsej frfinak brzolja az r. Olyan volt, aki megjelensnl fogva is uralkodsra termett. Hajnak slya 2 kg volt. (Az kori sekelek tlagos slya 10 g.) A gyermekeirl szl adat eltr a 18:18-tl. Taln korn meghaltak s csak Tmr rte meg a felnttkort. Absolon mindenkppen vget akart vetni felems helyzetnek. Jbot kri kzbenjrsra, aki azonban tbbszri hvsra sem megy el hozz. Absolon durva mdszerrel vgl elrte, amit akart: Jb Dvid el terjeszti krst. Dvid megadja a teljes bocsnatot. A szakasz elolvassa utn azt rezhetjk, Dvid kezbl kicssztak gyermekei. me, Absolon is elrte, amit akart. Pedig nincs igaza. Nem hivatkozhat „igazsgra”. Dvid, amikor hozzjrult hazatrshez nem „igazsgot szolgltatott” neki, hanem kegyelmet gyakorolt felette. Mgis – Isten akarata ez a teljes bocsnat. Dvid teljes bocsnata mg visszatasztbb teszi Absolon gyalzatos tettt: Apja elleni lzadst (21–33).
2 Sm. XV. RSZ - 2 Sm. 15,1–12. Absolon lzadsa.
Rvid, lnyegretr s nagyon eleven tudstst olvasunk itt Absolon lzadst elkszt mesterkedsrl. Ismeri a propagandaeszkzket. Tudja, mi kell a npnek. Pogny mintra fnyess teszi udvartartst. Hadiszekereket, lovakat vsrol, kengyelfutkat futtat maga mellett. Ez nem volt szoks Izrelben. Az 1Sm 8:11 is gy emlti ezeket, mint gonosz dolgokat, amik a kirlysg pogny voltt bizonytjk. Egyiptomban a kirly s a femberek joga volt kengyelfutkat alkalmazni. A 15:1 s a 14:25 ismeretben elkpzelhet, mennyire lenygzhette a npet Absolon „kirlyi” megjelense. Mg ravaszabbul bnt azokkal, akik Dvidhoz mentek igazsgot keresni. A „kapu” Izrelben a trvnyhozs helye volt. Dvid magnak tartotta fenn a legfbb br tisztt. Itt tmad Absolon. Az izrelieket veszi clba. A tz trzset lazbb szlak fztk Dvidhoz. Erre pti tervt. Rszrehajlssal gyanstja Dvidot az izreli panaszosok eltt. gy fordtja sajt javra a trzsi ellenttet. Kzben gondoskodik tja egyengetsrl is. Egyfell hangoztatja, mennyire igazsgos lenne, ha gyakorolhatn a bri tisztet; msfell megjtssza a j bartot mindenki irnyban. Nem ignyli a kirlyfinak kijr hdolatot sem, hanem mindenkit keblre lel s megcskol. Nem tlzs, ha az r gy ltja: E magatartsval sikerlt ellopnia apjtl az izreliek szvt (1–6).
A 7 v. 40 esztendje nyilvn elrs. Ennyi volt Dvid egsz uralkodsi ideje. A ngy v helyessgt bizonytja a LXX Luc Vet Lat s Josephus is. Absolon nem siet el semmit. Ngy esztendt vr – bizonyra a kibkls utn – mg megrnek a dolgok a cselekvsre. Terveiben eddig nem jutott hely Istennek. Most olvasunk elszr „az rnak tett fogadalomrl”. A ksbbiekbl azonban nyilvnval, mennyire nem Isten irnti hsge bizonytkrl van itt sz. Absolon nemcsak azt tudja, mi kell a npnek, hanem azt is, mivel nyerheti meg Dvidot. Az ldozat j rgy a tvozsra s egyttal lehetv teszi sok jelents ember eltvoltst is Dvid melll. A 200 meghvott teljesen gyantlanul kvette – ahogyan a 11 v.-bl megtudjuk. Mikor a lzads kitrt, mr nem tehettek semmit. Absolon jl vlasztotta meg a lzads kiindulpontjul Hebront. Ott szletett, bizonyra voltak Hebronban bartai s tiszteli. Egyttal megakadlyozta Jda csatlakozst Dvidhoz. Krtjel adta hrl a felkels kezdett, amit egyik hely a msiknak tovbbtott. Absolon hvei kztt kiemeli az r Ahitfelt, Dvid tancsost, Betsab nagyapjt. tprtolsnak az okrl nem olvashatunk. Mivel nem Jeruzslemben, hanem Gilban tartzkodott, arra kvetkeztethetnk, hogy nem volt Dvid aktv tancsosa. Taln Uris halla miatt romolhatott meg kzttk a viszony. (Gil a mai Khirbet Dsala, Hebrontl 11 km -ra.) Absolon nem ngd, hanem mlk kvn lenni (v. 1Sm 9:16; 10:1). Emberileg gy ltszik, bevlt szmtsa. Az sszeeskvs megersdtt, a np egyre szaporodott mellette. A siker azonban nem Isten jvhagysnak a jele. Isten engedi Absolon gonoszsgnak a teljes kibontakozst (7–12).
2 Sm. 15,13–37. Dvid menekl Jeruzslembl.
Dvid csak akkor szerzett tudomst Absolon tevkenysgrl, amikor Hebronban kitrt a lzads. Nem gondol a harc felvtelre Jeruzslemben, mert ez neki htrnyos lenne, s a vrost sem akarja kitenni az ostrom szenvedseinek. Ktszz megbzhat embere Hebronba ment. Jeruzslem nincs felkszlve az ostromra, hadsereget sem tud mozgstani. Ha a vrost krlzrjk, akkor vgkppen nem kaphat erstst. gy az a leghelyesebb, ha kivonul Jeruzslembl (13–16).
Bt Hammerhq jelentse: legszls hz. Itt tart Dvid csapatszemlt. A 18 v.-ben a „szolgi” sz valsznleg Dvid egsz ksrett jelli, ami a testreibl (a kertiek s a peltiek), s a hatszz gti emberbl llt. Nem rteslnk arrl, hogy ez utbbiakon kiket kell rteni. Egyes magyarzk szerint filiszteusok voltak, akik valamilyen prtharc miatt menekltek Dvidhoz. Elfogadhatbbnak ltszik O. Thenius magyarzata. Szerinte azokrl az emberekrl van itt sz, akik Dviddal annak idejn Gtba kivndoroltak (1Sm 27:2–3), majd vele elszr Ciklgba (1Sm 27:8; 29:2.5) mentek. k lennnek azok, akik „hsk” (gibbrium) nven vltak ismertt (Thenius 218). A gti Ittaj mr valban szmzttknt tartzkodott Izrelben. Dviddal val prbeszde ismtelten megmutatja Dvid nemes gondolkodst, aki meneklse idejn sem magval van elfoglalva. Br neki jl jnne, ha Ittaj vele tartana, mgis lehetsget ad neki a tvozsra. A 14 v.-ben is csak azokat szltotta, akiknek veszedelmes lett volna Jeruzslemben maradni irnta val hsgk miatt. Ittaj idegen, nem forog veszedelemben. Dvid nem akarja magval rntani a bizonytalansgba, jabb szmzetsbe. Nem gnyoldik, mikor Absolont kirlynak nevezi. Elfogadja a tnyt. Ittaj ragaszkodsa nagy nyeresg Dvidnak. Az r hatsosan lltja szembe az idegen filiszteus hsgt az izreliek s az Absolon htlensgvel. Dvid hljrl itt nem olvasunk, de a 18:2 bizonyra a kirlyi mdon megmutatkoz hla jele. Az „egsz orszg” itt Jeruzslem lakosaira vonatkozik. A Kidron vlgye a Jeruzslem s az Olajfk hegye kztt hzd vlgy neve. A menekls irnya a puszta. Az izreliek htlensgrl mr tud, oda nem mehet. Jda nem lett htlen – amint ksbb kiderl –, de Absolon Hebronban van, gy ha odamenekl, ppen karjaiba fut. Nyugaton a filiszteusokban szintn nem bzhatott, ha le is verte ket (17–23).
A papok is felkszltek a meneklsre. Termszetesen a Szent Ldt is magukkal akartk vinni. Dvid ketts megokolssal visszarendeli ket. Mindenekeltt nem tekinti varzseszkznek a Szent Ldt. Isten segtsgt semmifle eszkzzel sem lehet kierszakolni, a Szent Lda jelenltvel sem (1Sm 4:11). Isten tetszse szerint cselekszik. Ezt jl tudja Dvid. Ezrt mondja: Nem az a krds, vele lesz-e a Szent Lda, hanem az, kegyet tall-e az r eltt, vagy nem. Ha Isten kegyelmes lesz hozz, visszahozza Jeruzslembe s megltja a Szent Ldt s az Isten lakhelyt. Az istenfl ember higgadt, krltekint blcsessge mutatkozik meg a msik megokolsban. A papok feltns nlkl Jeruzslemben maradhatnak. Fontos rteslseket juttathatnak el a menekl kirlyhoz s ezzel nagy segtsget nyjtanak neki. A papok vllaljk a megbzatst (a nbi elrettent plda ellenre is). (24–29).
Dvid s ksrete gyszolva mennek az Olajfk hegynek a lejtjn. „Ezen az ton ment az elrult Jzus Krisztus is, a Dvid fia” (Pkozdy L. M. j ford. Lbjegyzet a 2Sm 15:30-hoz). Dvid itt rtesl Ahitfel elprtolsrl. Ez jabb csaps (csak az ostoba emberek nem rtkelik a blcsek tancst). Ahitfel okossga sokat lendthet Absolon gyn. Dvid az ima erejt lltja szembe a rossz hrrel. Mostani nyomorsga sem ingatta meg Istenbe vetett bizalmt. Tovbbra is tle vr segtsget. Amikor a hegyre felrtek, szembe jtt velk Husaj. Dvid Isten segtsgt ismeri fel Husaj megjelensben. me, mris meghallgatsra tallt imdsga. Ezrt beszli r Husajt a veszedelmes szerep vllalsra. A Husaj szrmazst jell „akri” a Jzs 16:2 rtelmben efraimit jelent. A „kirly bartja” kifejezs nem csupn Husaj Dvid irnti rzelmnek a kifejezsre szolgl, hanem udvari cm lehetett, amire mltnak bizonyult (30–37).
2 Sm. XVI. RSZ - 2 Sm. 16,1–14. Dvid tallkozsa Cibval s Smeivel.
Dvid a pusztba vezet ton mg kt emberrel tallkozik. Mindkett Saul trzshez tartozik. Egyik hsgrl biztostja, a msik gyalzza. Cibt a 2Sm 9-bl mr ismerjk. Itteni lltsa ksbb rgalomnak bizonyul (19:25). Nem a hsg vezeti Dvidhoz. Mfibset vagyont akarta megszerezni. Szolga helyett r akart lenni. Ez sikerlt is neki. Dvidot sok bartja elhagyta. Nem tartja lehetetlennek Mfibset tllst sem. Ciba „ragaszkodst” rmmel fogadja s Mfibset birtokaival jutalmazza. Ciba teht nemcsak Mfibsetet rulta el, hanem Dvid szorongatott helyzett a maga hasznra igyekezett kihasznlni (1–4).
Smeivel a puszta szln fekv Bahurimnl tallkozott Dvid. A hegy egyik oldaln ment Dvid s csapata, a msikon az tkozd Smei. Vrengznek nevezi Dvidot. Mint a 9. fejezetben emltettk, ehhez nem szksges feltteleznnk a 21. fejezet esemnyeit. Smei hitelt adhatott egy olyan hresztelsnek, mely Dvidot tartotta Abnr s Isbset gyilkosnak. Az emberek mindig hajlamosabbak a rosszat elhinni, mint a jt. Br Smeinek nem jelenthet elnyt, ha Absolon vltja fel Dvidot, mgis krrmmel szemlli Dvid nyomorsgt. Dvid – ha nem is abban vtkes, amivel Smei vdolja – elfogadja, hogy korbbi bneinek a bntetse mostani llapota. Isten kldte r a szenvedst. Taln mondta Smeinek, hogy gyalzza. Ezrt tiltja meg Abisajnak Smei meglst. Br gy rzi, tbb ez, mint amit megrdemelt, Istenre bzza, mikor elgeli meg. Most sem szerez magnak elgttelt. Ajfim ismeretlen fekvs hely.
Dvid otthontalan bujdosknt teljesen Istenre van utalva. Nem lzad. Elfogadja az tletet, mint bneinek meggrt igazsgos bntetst. Ezrt vezet Dvid tja az tleten t a megszabaduls fel s bntetse nem vlik elvettetss (5–14).
2 Sm. 16,15–23. Absolon bevonul Jeruzslembe.
Absolon akadlytalanul vonulhatott be Jeruzslembe. Mellette van az elprtolt Izrel. Ahitfel elfoglalta a tancsosi posztot. Nem volt ht felesleges Dvid elrelt intzkedse. Husaj nem kveti pontosan Dvid utastst, az adott helyzetekben igyekszik megtallni a legmegfelelbb utat Absolon bizalma elnyershez. Valban Istentl nyert blcsessggel vlaszol Absolon gnyoldsra. Nem csrolja Dvidot. Ezzel ellenkez eredmnyt rhetett volna el. Inkbb megokolja: mirt van Absolon oldaln. Absolon a vlasztott kirly. Annak szolgl, akit az r s a hadinp vlasztott. Klnben sem idegen az, akit szolgl, hanem bartjnak a fia. Absolon nem veszi szre az tletet Husaj szavaiban. Az kirlysgnak semmi kze sincs Isten vlasztshoz. Csak a np, a megtvesztett np tette t kirlly. A np akarata pedig nem Isten akarata. Atyja trnfosztsval viszont a fii tisztessgrl feledkezett meg. Kirlysgbl teht mindkt fontos tnyez hinyzik: Isten kenete ppen gy, mint a Dviddal val jogfolytonossg (15–19).
Husajnak sikerlt megnyerni Absolon bizalmt. E biztat jel utn jabb rossz kvetkezik. Ahitfel biztatsra Absolon bemegy apja otthon hagyott felesgeihez. Keleti szoks szerint ez a hatalomtvtel megpecstelst jelentette. A tetn fellltott stor az egsz np tudtra adta: Absolon az j kirly. Dvid s Absolon kztt minden szl elszakadt. Hveinek nem kell flni a kibkls lehetsgtl. Absolon bnt slyosbtja, hogy nem egyszeren az „eld” asszonyainak az elvtelrl van sz, hanem az l apa felesgeirl. Ruben (Gen 35:22) elvesztette elsszlttsgi jogt s tkot vont magra (Gen 49:3–4), mert bement atyja gyashoz. Hasonlan kell rtkelni Absolon tettt is. Ami pillanatnyilag gyes sakkhzsnak s prthvei erstsnek ltszik, vgl egy lpssel kzelebb viszi a gyszos bukshoz. Aki tlteszi magt Isten trvnyein, annak elbb-utbb el kell pusztulni. Absolon tettt nem enyhti az, hogy Isten ezltal beteljestette a Dvidnak kiltsba helyezett tletet (12:11). Az r megemlti Ahitfel nagy tekintlyt. Tancsval mgis jabb bn elkvetsre biztatta Absolont. Blcsessgt nem Isten igazsga, hanem az emberi bossz szolglatba lltotta. Elszakadt Isten trvnytl. Az Istentl elszakadt blcsessg pedig istentelen s embertelen tettekbe sodor (20–23).
2 Sm. XVII. RSZ - 2 Sm. 17,1–23. Husaj meghistja Ahitfel tancst.
Ahitfel msodik tancsa veszedelmesebb az elsnl. Igazi szndka s Absolon rdeke fedi egymst: Dvidot kell elpuszttani. Nem szabad idt adni Dvidnak sorai rendezsre. Gyorsan rajta kell tni fradt seregn. Ha Dvid kzrekerlt, semmi sem veszlyezteti Absolon kirlysgt. A tancs elfogadsa vgzetes lehetett volna Dvidra nzve. Tetszik is mindenkinek, de Absolon hallani akarja Husaj vlemnyt is (1–4).
Husaj clja az idnyers. Ismt blcsen jr el. Nagyon udvariasan utastja vissza Ahitfel tancst: „Ez egyszer nem j.” Elevenen ecseteli Dvid s katoni btorsgt. gy tudnak kzdeni, mint a klykeitl megfosztott medve. Felhvja a figyelmet Dvid vatossgra: Nem tlti az jszakt a hadinppel, s egy ilyen rajtatsnl ppen csszna ki Absolon kezbl. Klnsen Dvid vitzsgt hangslyozza. Nhny harcos elesse is pnikot okozhat az j kirly seregben. Gondos elksztst javasol, ami ltvnyos gyzelemhez juttatja Absolont. Husaj szavai nyomn Absolonban fellkerekedik vatos, megfontolt termszete. Nem akar semmit elsietni. Husaj tancsa mellett dnt. A 14 v. mr megmutatja, nem ktsges, ki lesz a gyztes. Isten meghallgatta Dvid imjt. Meghistotta Ahitfel tancst (5–14).
Husaj a megbeszlsnek megfelelen gondoskodik a hr tovbbtsrl. Ahitfel tancst is megzeni, nehogy meglepets rje Dvidot abban az esetben, ha Absolon mgis megvltoztatn elhatrozst. A kt papfi: Jehntn s Ahimaac volt az sszekt Dvid s a jeruzslemi papok kztt. Nem tartzkodtak a vrosban, nehogy gyant keltsenek. Ha rulsuk kiderlne, a papi kenet sem menten meg apikat a halltl (1Sm 22:6; 1Kir 2:26). Egy leny hordta a hreket a papok s a papfik kztt. Hsges szolglatn sok mlott. A Rogel-forrs, a mai Bir Ejjub (Jb- vagy Jb-forrs), a Kidron- s a Hinnom-vlgy tallkozsnak a kzelben. A nagy elvigyzatossg ellenre is majdnem felfedeztk ket. Egy bahurimi ismers rejtette el a fikat. A kt bizonyra res ciszterna volt. Br sokan elfordultak Dvidtl, mgis voltak, akik letk kockztatsval is hek maradtak. Ahitfel ngyilkossga abbl a felismersbl fakadt, hogy Absolon gye elveszett. Halla Absolon stt vgnek is elre veti rnykt (15–23).
2 Sm. 17,24–29. Dvid Mahanajimban.
Husaj terve sikerlt. Dvid idt nyert csapatai rendezsre. Mire Absolon a Jordnhoz rt, mr Mahanajimban volt. Absolon a rokont, Amszt bzta meg az izreli sereg vezetsvel. Amsza apjnak a neve „Jitra, az izreli”. Az 1Krn 2:17-ben „izmeli” szerepel. Az utbbi lehet a helyes, mert a szrmazst csak nem izreliek esetben jelltk. Anyja neve Abigail, „Cerujnak, Jb anyjnak ntestvre”. Az 1Krn 2:16 szerint Ceruja s Abigail Isai lenyai voltak, teht Dvid testvrei. Krds, mirt ll szvegnkben gy: „Abigail, a Nhs lenya?” Taln arrl lehet sz, hogy csak fltestvrei voltak Dvidnak. Anyjuk els hzassgbl szlettek s Nhs, az els frj neve. A csatban Absolon szemlyesen is rszt vesz. Az izreliek Giled fldjn tnek tbort, Kelet-jordniban (24–26).
A 24 v.-ben az r megszaktotta Dvid helyzetnek az ismertetst az izreli sereg vezrrl szl tudstssal. Most jra visszatr Dvidhoz. Megtudjuk e versekbl, hogy Dvidnak kelet-jordniai bartai is voltak. Sbi, a Nhs fia, a 11:1kk.-ben tisztessgre tantott Hnun testvre. Dvid helytartjaknt mkdhetett Rabbban. Mkirral mr tallkoztunk. Dvid akkor nyerte meg, amikor Mfibsetet udvarba fogadta. Barzillaj Giledbl val. Dvidhoz mindvgig hsges, gazdag ids ember (v. 19:32). Ezek az emberek megjelenskkel erklcsi btorts mellett anyagi segtsget vittek Dvidnak. Ajndkuk a gondoskod szeretet bizonysga. Csupa praktikus, hasznlati dolgok, amikre Dvidnak nagy szksge van. Segtsgk Isten gondoskodsnak a jele. Dvidnak nem kell rekvirlssal gylletess tenni magt a kelet-jordniaiak eltt. Megkapja ajndkknt, amire szksge van (27–29).
2 Sm. XVIII. RSZ - 2 Sm. 18,1–8. A lzads leverse.
Dvid tapasztalt hadvezr. Tudja, a sereg tkpessge nagymrtkben fgg a j szervezstl. Hrom rszre osztja harcosait. A vezrek: Jb, Abisaj s Ittaj. Benjrl nem hallunk. Nem valszn, hogy ne lett volna Dvid mellett. Ittaj miatt mellzhette Dvid. Dvid szemlyesen rszt akar venni az tkzetben. Nagyon fontos volt most csatt nyernie. Ezenkvl fia volt az ellensg vezre, taln gy akart vigyzni letre. Ksrete lebeszli. Aggdnak rte. Neki nem az a feladata, hogy btorsgval adjon pldt a seregnek. Megvolt ennek is az ideje. Serege akkor kzd btran, ha tudja: Kirlya, akirt harcol, biztonsgban van. A segtsg emltse arra utal, hogy Dviddal tartalk csapat volt (1–3).
Dvid enged a np kvnsgnak. A hrom fvezrnek az egsz hadinp eltt szvre helyezi a fia kmlst. E parancs mutatja, hogy Dvid gyzelemre szmtott. De hven tkrzi Absolon irnti szeretett is. Szve mg most is nyitva van eltte. Ksz megbocstani. A Szerz ezekben a fejezetekben mesteri rajzt adja Dvid s Absolon egymssal oly ellenttes jellemnek (4–5).
Az tkzet sznhelye Efraim erdeje. Nem a nyugat-palesztinai Efraim hegysg erdsgrl van sz. Az r a Kelet-Jordniban lev Giled cserjs-boztos erdsgre gondol. Nevt onnan kaphatta, hogy Jefte idejben ott szenvedtek veresget az efraimiak (Jzs 17:15.18; Br 12:4kk.). Budde lersa szerint a palesztinai erd egyltaln nem hasonlt a mi erdeinkhez. „…kmez, egyfajta sziklatenger. Termszetesen fk is nnek a sziklatmbk kztt. Ha ilyen kmez peremn megy vgbe egy csata, akkor a gyors menekls klnsen gyilkos dolog lehet.” (Budde, 283.) gy rthet a megjegyzs: „Tbbet emsztett meg az erd, mint a fegyver” (6–8).
2 Sm. 18,9–32. Absolon halla.
Efraim erdeje nem csak az izreli sereget puszttotta el, hanem Absolont is. Menekls kzben feje beakadt egy nagyobb fa gai kz. Taln eszmlett is elvesztette, s gy maradt fggve g s fld kztt, mivel szvre kiszaladt alla. Jb egyik katonja vette szre. Dvid parancshoz hven nem nylt hozz, hanem rtestette Jbot. Jb szavaibl kitnik, nem vette komolyan Dvid parancst. Akkor nem ellenkezett ugyan, de nyilvn elhatrozta, nem kmli Absolont. A Szerz igen jl jellemzi az egyszer kzkatona logikjt. Semmi szn alatt nem szegi meg a kirly parancst. Elbb vagy utbb gyis kiderl az igazsg. Akkor pedig – tudja – Jb nem vden meg a kirly haragjtl. Szvegnk szerint Jb szemlyesen lte meg Absolont, legnyei pedig lete utols szikrit is kioltottk. Ez egyttal azt is kifejezi, hogy Absolon meglse kzs tettk volt. Jb eljrsa – br Dvid egyenes parancsa ellenre lte meg Absolont – rthet s jogos. Nem fltkenysg vagy egyni rdek vezette, hanem Dvid s a birodalom rdeke. Absolon gesuri tartzkodsa idejn Jb a bklsen munklkodott. A teljes bocsnatot is szerezte meg. Most viszont ltta, mire kpes Absolon a hatalomrt. jabb bocsnat jabb lzadst szlne. Jb jl ismerte Dvidot. Tudta, nem lenne ereje leszmolni fival. Ezrt vgzett vele. Isten gy kmlte meg Dvidot attl, hogy fival szemben kelljen igazsgt keresnie. Absolon hallval vget is rt a harc. Jb megfvatta a krtt. Absolon holttestvel gy bntak, mint a kivgzett gonosztevkvel, mint knnal, s Ai felakasztott kirlyval (Jzs 7:26; 8:29). A Szerz megemlkezik itt egy Absolon ltal fellltott emlkoszloprl. Az oszlop fellltst Absolon gy okolta meg: „Nincsen nkem fiam.” A 14:27 szerint Absolonnak hrom fia volt. Az emltett oszlopot teht vagy mg fiai szletse eltt llthatta, vagy – ami mg valsznbbnek ltszik – meghaltak a fik, s halluk alkalmval tette ezt a fiatal ember szjbl meglehetsen szokatlanul hangz kijelentst s llttatta fel sajt emlkoszlopt. A „kirly-vlgy” a Gen 14:17 szerint ismert hely lehetett valahol Jeruzslem kzelben. Josephus szerint (Ant VII. 10,3) Absolon emlkoszlopa a Kirly-vlgyben volt, Jeruzslemtl kt stdiumra. Az n. Absolon-emlkoszlop a Jozaft-vlgyben ksbbi korbl szrmazik (9–18).
Jbnak rtesteni kellett a kirlyt a trtntekrl. Ahimaac, Cdk fia jelentkezett hrvivnek. A feladatra nem a jutalom remnyben vllalkozik, hanem a gyzelem hrvel szeretn a kirly szvt megrvendeztetni, aki korbban annyi rossz hrt vitt neki. Jb nem akarja engedni. Tudja, a mai gyzelem nemcsak rmt, hanem bnatot is jelent Dvidnak. Flti Ahimaacot a csaldstl, s esetleg attl is, hogy Dvid haragra gerjedhet a hr hallatn (v. 4:10). Egy kusit kld a hrrel. (Nem szemlynv, hanem a nemzetisgt jelli: etipiai nger.) Ahimaac kitart krlelsre Jb vgl engedett. gy ketten is elmentek. A kikkar a Jordn vlgye. Kiptett t, itt knnyebb volt futni, mint a kusi tvonaln, aki valsznleg a rvidebb, de a rosszabb utat vlasztotta. Ezrt rt hamarabb Ahimaac Dvidhoz (19–23).
Dvid Mahanjimban vrta az tkzetbl jv hrt. Az kori Keleten az ersebb vraknak ketts kaputornya volt, a tornyokat folyosszer szabad hely kttte ssze (Pkozdy L. M. j ford. Lbjegyzet a 18:24-hez). Itt tartzkodott Dvid. Egy ember j hrt hozhat, mert veresg esetn tmegesen fut a menekl sereg. Ahimaac kszntse „bkessg” nem csupn dvzlet, hanem a j hr sszefoglalsa is. Dvid nem elgszik meg ennyivel. Absolon utn rdekldik. Nem vilgos, hogy Ahimaac valban nem tudott-e Absolonrl, vagy csak kitr a felelet ell. A kusi kzli Absolon hallt (24–32).
2 Sm. XIX. RSZ
2 Sm. 19,1–9. Dvid siratja Absolont.
A Szerz megrendten beszli el Dvid bnatt. Nem trdik a gyzelemmel, pedig ez nyomorsgnak a vgt jelenti. Absolon gonoszsgra sem gondol, a sok kesersgre, amit neki okozott. A megtvedt s elvesztett gyermekt siratja. lett is ksz lett volna odaadni Absolon letrt – aki viszont szvfjdalom nlkl ksz lett volna kioltani apja lett. Az r megrti Dvid bnatt, de nem helyesli. Ez lehetett a kortrsak vlemnye is. Jb kemny szavakkal prblja felrzni a kirlyt. Szemrehnyssal illeti, amirt ennyire nem tud uralkodni magn. Magatartst katoni joggal gy rtkelhetik, hogy tbbet jelent neki a htlen gyermek, mint szolgi hsge, akik letket kockztattk rte. Jbnak igaza van. Eskje nem fenyegets. Amit mond, valban bekvetkezhet, ha Dvid nem tr jobb beltsra. Egyni gysza s fjdalma felett rr kell lenni az orszg jvje, bkessge rdekben. Dvid hallgat Jb szavra (a mrtktelen gyszt korbban maga is Isten elleni engedetlensgnek tekintette, v. 12:23). Hozzjrul a dszszemle megtartshoz, s ezzel tisztzta magt a hltlansg vdja all.
A nagy megprbltats ideje ezzel vget rt. Isten jra elhozta Dvid letben a felemelkedst. Amint lthattuk, Absolon sem rtatlanul halt meg, noha lzadsa s halla beletartozik az Urisrt Dvidra mrt bntetsek sorba. Mgis azt kell mondanunk, hogy Dvidot Isten nem pusztn abban a tnyben bnteti, hogy fiai meghalnak. Ezek a fik sajt gonoszsguk miatt pusztulnak el. Az igazi bntets az, hogy a kegyes s istenfl Dvidnak ilyen romlott fiai vannak.
2 Sm. 19,10–44. Dvid visszatr Jeruzslembe.
Szakaszunkban a hazatr Dvid tjrl olvasunk. A Szerz mesterien szemllteti a megvltozott helyzetet e tallkozsok elbeszlsvel. Ugyanazok a szemlyek ezek, akikkel meneklse alkalmval is tallkozott. A 10–15., valamint a 42–44. a 20. fejezetet vezeti be, elmondva az Izrel s Jda kztt kialakult jabb ellentt okt.
Izrel csak a vesztett csata utn mrlegeli, mi is trtnt. Az ellen a Dvid ellen lzadt fel, aki megmentette ket a filiszteusok kezbl. Hittek Absolon rgalmainak, kszpnznek vettk greteit. A teendket illeten nincsenek egy vlemnyen. Dntsket Dvid korbbi rdemei s Absolon halla egyarnt befolysolja. Az r azok vlemnyt kzli, akik Dvid visszahozst srgetik. Nem egy Dvidhoz mindvgig hsges izreli csoport nyilatkozata ez, hanem olyanok, akik maguk is hozzjrultak Absolon felkenshez. A kialakult helyzetben Dvid visszahozst tartjk clravezetnek. Meghalt az j kirly – ljen a rgi. Dvid bizonyra rteslt Izrel szndkrl. Taln nem volt egszen biztos a vita vgs kiemenetelt illeten, bnthatta is, hogy egyltaln ennyit vitznak a dolgon, srgetni is szerette volna az esemnyek menett. Ezrt folyamodik a 12–15-ben lert eljrshoz, ami ugyan gyesnek ltszik, mgis j ellenttek okozja lett. Dvid kln slyt helyez Amsza megnyersre, amit a fvezrsg odagrsvel el is r. Ebbl nyilvnvalan kitnik Jb kegyvesztettsge. Jb tretlen hsggel llt Dvid mellett. Ez elvitathatatlan rdeme. Dvid mgis meg akar szabadulni tle, mert terhesnek rezte tbbszr is megmutatkoz nknyes eljrst. Absolon meglse miatt klnsen is ellenszenves lett eltte. A vrt hats nem maradt el. Jda nemcsak hatrozatot hozott Dvid hazahozatalra, hanem azonnal cselekedett is (10–15).
A Dvid el vonul jdaiakhoz csatlakozik a 16. fejezetbl ismert Ciba s Smei is. Az utbbi ezer benjminival. Ciba nem lett ugyan Dvid ellensge Absolon lzadsa idejn, mgis szksgt rzi hdolata megmutatsnak. Nyilvn sejti, hamarosan kiderl a Mfibset ellen elkvetett rulsa, s ezrt igyekszik elre biztostani Dvid jindulatt. Smeinek nagy oka van a kirly kegyeit keresni. Magatartsban rokonszenves vons az szintesg. Nem tagadja, mg csak magyarzni sem akarja azt, ami trtnt. Dvid eltt arra hivatkozik, hogy jtt elszr az ellensg oldalrl dvzlni a visszatr kirlyt. Dvid jindulatra s politikai blcsessgre szmt. Abisaj – meg sem vrva Dvid vlaszt – Smeit hallra mltnak tartja. Dvid elutastja Abisajt, szatan-nak, kisrtnek nevezi. Ezzel igen tallan jellemzi Ceruja fiainak igyekezett, akik jra meg jra arra akarjk rbrni, hogy elgttelt szerezzen magnak (1Sm 26:8; 2Sm 3:24; 16:9). Dvid kegyelmet gyakorol, s ezzel Isten irnti hljt fejezi ki, aki megszabadtotta (Mt 18:23–35). Itt mutatkozik meg az is, hogy valban Istenre tudja-e bzni az ellene elkvetett bnk szmonkrst. Smei a keze kztt van, ha nem ll rajta bosszt, ez valban nagylelksgt bizonytja. Vgl nem lnyegtelen szempont az sem, amit Smei mrlegelt. Nem lett volna blcs dolog Dvidtl Smeit megletni, mert ezzel elriasztotta volna azokat, akiknek hozz hasonlan volt okuk a flelemre. A Smeinek adott kegyelem viszont ket is felbtortja a csatlakozsra (16–24).
Mfibset is megjelenik Dvid eltt. „Saul fia” ismt kzvetett rtelemben szerepel: Saul unokja. Gondozatlan klseje Dvid irnti hsgt bizonytja. Most derl ki, hogy a Dvidnak ajndkba vitt szamarak voltakppen Mfibsetnek voltak felnyergelve. Nagyon alzatos. Bnasgra hivatkozik, ami miatt ki volt szolgltatva a htlen szolgnak. Tudatban van, mivel tartozik Dvidnak. Mint Saul leszrmazottja csak hallt rdemelne (1. s 9. fejezet magyarzatt). Dvid mgis jsgos volt hozz. Dvidra bzza a dntst: hisz-e neki vagy nem. A kirly bajban van. Mfibset rtatlansga vilgos, viszont Cibnak is vannak rdemei. Ezrt osztotta meg Saul birtokt kzttk. Mfibset belenyugszik a dntsbe. Vlasza a Dvid irnti szeretett tkrzi (25–31).
Barzillaj is eljn. Kiderl, hogy a 17:27 nemcsak egy esetre vonatkozik, az els segtsget tarts vendglts kvette. Barzillaj dt jelensg Dvid tjn. Mikor bajban volt, vagyonval szolglt neki. Hitt az igazsgban, Dvid gye gyzelmben. Amit tett, nzetlenl tette. A visszafel vezet ton sokan mennek Dvid el. Vannak, akik mosakodni mennek, vannak, akik markukat tartani mennek. Barzillaj egytt rlni megy. Dvid meghvst szernyen elutastja. Szavaibl nem az reg kor lemondsa, hanem az reg kor blcsessge szl. Csendesen – megismerve s betelve az lettel – kszl hazafel (32–40).
Izrel addig vitatkozott, amg elksett. Mire megrkezett, addigra Jda thozta a kirlyt a Jordnon. Az izrelieket nagyon rzkenyen rintette az eset. A kirly nneplyes visszahozatalba ktsgtelenl hiba csszott be. Nem lett volna szabad semmilyen cmen okot adni a kt orszgrsz kztti viszlyra. Tulajdonkppen a korbban Jdhoz kldtt zenet akadlyozza meg Dvidot abban, hogy beleszljon az izreli s jdai kldttek egyre hevesebb vl vitjba. Ezrt mrgesedhetett el az annyira, hogy vgl ellensgknt vltak el. A Szerz a vita lersval hven brzolja a prtos np magatartst is. Nem az a fontos, hogy eljutottak a helyes dntsre: Itt van Dvid, s rendezdhetnek a bajok. Vita trgyt kpezheti kzttk az is, kinek van joga a j dnts vgrehajtshoz. Sok j gy szenvedhet hajtrst ilyen indulatok miatt (41–44).
|