//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: 2. SMUEL 07 - 12 rsz

2. SMUEL 07 - 12 rsz


2 Smuel. VII. RSZ - 2 Sm. 7,1–29. „Az r pt neked hzat!”

A 7. fejezetben foglaltak a Dvid-hagyomny legjelentsebb magvt adjk elnk. Kt vonal fut benne, olykor teljesen sszefondva: az, amit Isten cselekszik, s ezrt rk s tkletes; s az, ami ennek az emberi vetlete, amiben hibk, s ezrt tletek lehetnek. Ezrt helytelen kizrlagosan felvetni a krdst: messisi vagy kzvetlen histriai rtelme van-e szakaszunknak. A messisi s histriai vonatkozs prhuzamos szereplsnek nagyon egyszer oka van: a messisi gret histriai szemlyek lncolatn t jut el a beteljeslshez. A szakasz hrom kisebb egysgbl ll: 1. Dvid templomptsi szndka (1–3), 2. Isten vlasza (4–16), 3. Dvid imja (17–29).

A sok bels, kls hborskods utn szeld, bks kp ll elttnk. Dvid palotja mr felplt. Isten bkessget szerzett neki ellensgeitl. Dvid csak eszkz volt ebben Isten kezben. Dvid valami szp s nagy dologgal szeretn Isten irnti hljt megmutatni. Szndka, s annak mozgat rugja nemes, alzatos szvre vall: Isten hajlka nem lehet albbval, mint az v. Ezrt pendti meg templom ptsi szndkt Ntn prfta eltt, akivel itt tallkozunk elszr. gy ltszik, szabad bejrsa volt Dvidhoz, aki a prftai sz irnt mindig nagy tiszteletet s engedelmessget tanstott. A gondolatot Ntn is helyesnek tallja, s biztatja Dvidot szndka megvalstsra (1–3).

Dvid Ntn vlaszval elintzettnek vette a templompts gyt. A prfta szavt Isten vlasznak tekintette. De Isten mg azon az jszakn kijelentette magt Ntnnak s keresztlhzta Dvid elgondolst. A trtnetnek ez a mozzanata is nagyon tanulsgos. Legszebb, legnemesebb, legkegyesebb terveink is ellenkezhetnek Isten akaratval. Isten tjain csak az l kijelentse fnyben lehet jrni. Enlkl a prfta is legfeljebb csak a maga nevben beszlhet. Kijelents nlkl a prfta is mondhat olyat, ami ellenkezik Isten akaratval. A prftk blcsessge nem nmagukban volt, hanem a fellrl kapott szban. Ezrt kellett Ntnnak helyesbteni korbbi szavait: Azt n mondtam, de az r ezt mondja. Isten vlasza krdssel kezddik: Te akarsz nekem hzat pteni? Ez vgeredmnyben nem a templompts gondolatnak a gykeres elvetst jelenti, hiszen Dvid utdjnak megengedi Isten. Teht nem templom- vagy kultuszellenes prfcival van dolgunk. Az a krds, hogy mirt nem pthetett Dvid templomot, elevenen foglalkoztathatta a kortrsakat s az utkort. Az 1Krn 22:7–8 Dvid hborival hozza sszefggsbe a tilalmat. De mg ha igazi prftai kijelentssel lenne is dolgunk az emltett helyen, akkor sem a benne megnevezett okon van a fhangsly. Dvid az r hborit harcolta. rtatlan vr nem tapadt kezeihez. Szakaszunk ilyen vonatkozsban nem marasztalja el Dvidot. Isten tbbszr is szolgjnak nevezi. A krdsben inkbb csodlkozs van: ppen neked jut ilyesmi eszedbe, Dvid? leted nagyobb rszben vndorl, bjdos voltl. A Stor-szently esetben ppen azon van a hangsly, hogy Isten vele vndorol npvel. Emlkezteti Dvidot: Soha, senkinek nem adott templomptsre parancsot. A hangsly sohasem a pompn volt, hanem az engedelmessgen. Ezt Dvid a Saul pldjbl s a maga letbl egyarnt tudhatta. De az elutasts nem elvets, hanem nagyobb kegyelem jele. Dvid egsz eddigi lete Isten jttemnyeinek a kelyhe: Mindent cselekedett. Vele volt a mltban: vlasztotta ki. Juhok psztorbl Izrel psztorv tette. Kiirtotta ellensgeit. Olyan nevet szerzett neki, mint amilyen a leghatalmasabbaknak van. ltala s rette az egsz npnek nyugodalmat adott. Vele van a jelenben, s vele lesz a jvben. Ez a folyam nem szakad meg: Ezutn is dicssgem eszkze leszel, akin megmutatom hatalmam, szeretetem. Eddig is n tettem mindent, ezutn is n teszek: Nem te ptesz nekem hzat, hanem n tenked! Ha majd betelnek napjaid s pihenni trsz atyidhoz, magot tmasztok nked s megerstem az kirlysgt. Az a hz, amit Isten pt Dvidnak mindrkre megmarad s kirlyi szke rkk megll. Istennek ebben az gretben a messisi s a histriai vonal egyarnt benne van. A Jda hzra vonatkoz korbbi gret Dvid hzra szkl le (Gen 49:10). A messisi vradalom a tovbbiakban Dvid hzhoz kapcsoldik: A Messis Dvid fia (leszrmazottja) lesz. Az intertestamentlis korban gyakran tallkozunk olyan messis-vradalommal, amely ron hzbl szrmaz lvitai-papi Messist vrt (Test Ruben 6:5–12; Test Levi 18:1kk.; Test Benjamin 9:2. Russel, Zwischen den Testamenten, 127; E. Stauffer, Az jszvetsg teologija, ford. dr. Kocsis Elemr, 8). A qumrni kzssg tagjai kt Messist vrtak: az ron hzbl szrmaz pap-messist, s a Dvid hzbl szrmaz fejedelem-messist. „A 4Q-ban tallt messisi Florilegium szerint a 2Sm 7:11–14 alapjn valsznleg egynek vettk a dvidhzi messist Istennek rejtett, sidk ta lev fival.” (Dr. Pkozdy L. M.: A qumrni essznusok s az segyhz. Th. Sz. III. 1960. 11–12. sz. 345.) Az segyhz Jzusban egyestette a Messis papi s kirlyi funkciit. A Zsid 7 ezrt hangslyozza: Jzus nemcsak Dvid leszrmazottja, hanem a Zsolt 110:4 alapjn pap is a Melkicedek rendje szerint. Jogos-e az sgylekezetnek ez a Jzus szemlyre trtn koncentrlsa? A messisi vradalom kt gra (papi s kirlyi) szakadsa a kvetkez mdon trtnhetett: A prftk bizonysgtteleiben a Messis papi s kirlyi tiszte egyarnt lnyeges. Mivel Izrelben ezeket kt kln „rend” tlttte be, ezrt ez a kt messisi tisztsg lassanknt kt szemlyben kristlyosodott ki. De Izrelben a Melkicedek rendje szerinti papsg vlemnyem szerint azonos Dvid, illetve a Dvid-hza papsgval. Ez szoros sszefggsben van Jeruzslem elfoglalsval, s azzal, hogy Jeruzslem a Dvid vrosa. Jeruzslem si kirlyai, gy Melkicedek is pap-kirlyok voltak. Dvid teht nemcsak Izrel kirlya, hanem a jeruzslemi pap-kirlysg jogszerinti rkse is. Ezen az alapon vgzett Dvid a Szent Lda Jeruzslembe vitelekor kifejezetten fpapi teendket: ldozatok bemutatsa, kommuni rendezse, a np megldsa Jahve nevvel. Az a hz, amit Isten Dvidnak pt, egyesti a fejedelmi s papi vonsokat, ezrt a dvidhzi Jzus egyttal Melkicedek rendje szerinti fpap is, pap-kirly, ppen azrt, mert Dvid fia. A messisi vradalom kt gra szaktsa tvt volt, amit az sgylekezet joggal helyesbtett az sszes messisi tiszt Jzusra val ruhzsval.

A prftai sz a kzvetlen folytatsrl is beszl: Nked n ptek hzat – nkem az utdod. Ha pedig vtkezik, megfenytem, de irgalmam nem vonom meg tle. Trtnelmi tvlatbl nzve a dolgokat: Az a hz, amit Jahvnak ptettek, elpusztulhatott; de az a hz, amit Isten ptett Dvidnak, rkk megll (4–16).

Dvid alzatosan s vgtelen hlval fogadja Isten szavt. Felismeri s vallja: az, amit Isten cselekszik, vgtelenl tbb annl, mint amit megtiltott. Szve csordultig van s gyorsan a Storba, Isten szne el siet. Megvallja kicsinysgt, rdemtelensgt. Nem ktelkedik Isten szavban. Amit meggrt, az trvny: Megmsthatatlan, felttlen rvny, amihez az embernek tartania kell magt. A 19 v. utols mondatnak a fordtsa nehz. Taln leghelyesebb a rgi Krolyi fordtst megtartani: „s ez trvny az emberre nzve”. A hlaads hitvallsba megy t: Nincs olyan Isten, mint Jahve, aki leszll nphez, megvltja, nevet ad neki. Hls Istennek ezrt, hogy beavatta ebbe a „nagy dologba”, kzlte vele szndkt. Bizonysgot tesz arrl, hogy letben is megtapasztalta Isten nagysgt: Valban olyan nagy , mint ahogy „hallottuk fleinkkel”. Hlaad imdsgban Izrel dicssgrl is beszl. Amikppen sajt maga s csaldja dicssgt Isten tettnek tulajdontja, ugyangy Izrel kiemelt voltban is Isten megvlt s szabadt tetteinek a sort ltja. Pratlan helyzete van Isten npnek, mert Jahve kivlasztotta magnak. Figyelemremlt, mennyire egynek tudja magt npvel s Isten gyvel. Az az lds, amit Isten nki s csaldjnak gr, Isten npe nagysgt szolglja, s ezen keresztl vgsfokon Isten dicssgt. Isten tbbet adott neki, mint amit remlhetett. Imja vgn ldsrt knyrg: „Mert a te ldsod teszi ldott szolgd hzt mindenkor”. Ezzel Dvid egsz letnek a tapasztalatt mondja el. Egy let ldsos volta nem az ember cselekedettl fgg, legyen az a legkegyesebb tett is, hanem az Isten ldstl (17–29).

2 Sm. VIII. RSZ - 2 Sm. 8,1–18. Dvid nagy birodalma.

A 8. fejezet histriai szempontbl igen rtkes, mert tfog kpet nyjt Dvid hdtsairl. Olyan birodalmat teremtett, amihez hasonl sem eltte, sem utna nem jtt ltre Palesztinban. Nyugaton leverte a filiszteusokat, s a Fldkzi-tenger volt a termszetes hatr. Keleten az armok, Ammn s Mb legigzsval vont vdgyrt az anyaorszg kr, s uralmt kiterjesztette a Nagy-Folyamig, az Eufrteszig. szakon a termkeny Orontes vlgyig nyomult elre, Dlen pedig Egyiptom hatrig, ami lgvonalban 600 km. Felvetdik a krds: Hogyan volt kpes a filiszteusok igjbl felszabadul kis Izrel ilyen nagy hdtsokra? A Szerz s Dvid – a 7:9 s a 8:6.14 sszefggsben – kizrlag Jahve munkjnak tulajdontja a gyzelmet. Most ltszik, milyen slyos tartalma van a 7:9-nek: „Oly nevet szerzek neked, amilyen neve a legnagyobbaknak van a fldn”. Emberileg Dvid hdtsait a kedvez klpolitikai helyzet tette lehetv. De az emberi tnyezk mgtt is Isten keze van, aki mindent akarata szerint igazgat. Dvid korban, ppen gy, mint Jzsu honfoglalsa idejn, nem volt olyan szmottev vilgbirodalom, amely terjeszkedsvel Izrelt fenyegette volna. Nyugaton a filiszteusok dnt veresget szenvedtek. Ha olykor fel is tik mg fejket, komoly veszedelmet nem jelentenek. Dlen Egyiptom XI. Ramses halla utn egy hatalomhes papi-klikk kezn esett szt. Klpolitikai tekintlyt teljesen elvesztette. Keleten az asszrok levertk Babilnit, s a Ktfolyamkzt egszen az Eufrtesz fels folysig meghdtottk. De Asszria csak ktszz v mlva lesz az kori Kelet vilgbirodalma. szakon az armok kis llamokban ltek, s fleg Kelet fel igyekeztek terjeszkedni. k voltak Izrel vetlytrsai a hatalomrt vvott harcban. Igazn nagy csatkat ellenk vvott Dvid. A kocka azonban msknt is fordulhatott volna. Ezrt szerepel a 8. fejezetben ktszer is a jsc gyk, ami Isten szabadt beavatkozst fejezi ki, s egyttal az esemnyek teolgiai rtkelst is adja. Dvid harcait vizsglva mg egy nagyon fontos dolgot llapthatunk meg. Csak Mb s Hadadzer (Cba kirlya) esetben nem tudjuk, ki kezdte a harcot. Egybknt mindig a pogny fl tmadt: a filszteusok, Amlek, Ammon, Damaszkusz. A Zsolt 60 szerint ugyanez vonatkozik Edomra is: a 13. v. alapjn Dvid kerlt szorongatott helyzetbe. Dvid hbori teht inkbb „honvd hbork” voltak, nem vilghatalomra tr hdtsok. Beleknyszertettk a harcokba, amikbl Jahve kegyelme folytn gyztesen kerlt ki, s uralmt a tmadk terleteivel is nvelhette. A szakasz kt nagyobb egysgre tagolhat: 1. Dvid gyzelmes hborinak a felsorolsa (1–14). 2. A dvidi llam vezetinek a listja (15–18).

Az 1 v. „ezek utn”-ja ltalnos kapcsolsi formula. A filiszteusok mg egy ksrletet tettek korbbi uralmuk visszaszerzsre. Az r nem beszl a harc elindulsrl, lefolysrl, csak az eredmnyt sszegzi: Dvid leverte a filiszteusokat. Krdses a mtg h’amm fordtsa. A mtg jelentse: kantr, gyepl: az utbbi pedig knyk, alskar. Knig az ’amm sznak anyavros jelentst tulajdont, s Gtra a filiszteusok fvrosra vonatkozna. Helyesebb, ha a szveg jelentst a sz szerinti rtelmen bell keressk: Dvid elragadta a filiszteusoktl a kantrt(tart) kezet, vagy: Dvid kezbe vette a gyeplt, s a filiszteusokat szolgiv tette. Mb a Holt-tengertl keletre lakott. Az ellenk indtott hbor okt nem ismerjk. Az 1Sm 22:3 mg bartsgos kapcsolatot felttelez a kt np kztt. Nagyon gonosz dolognak kellett trtnnie, ha Dvid oly kemnyen megbntette ket. A lefektets s a ktharmad kivgzse valsznleg a hadinpre vonatkozik. Ktfle mrtket alkalmaztak. A megkegyelmezetteknl teljes ktllel mrtek. A kegyelemben nagyvonalbbak voltak, mint az tletben. A harcok sorn Dvid csak ebben az egy esetben rvnyestette a vres hadijogot. Az okok s krlmnyek ismerete nlkl helytelen lenne emiatt Dvidot kegyetlen vrszopnak blyegezni. Dvid itt is Isten eszkze, aki rtatlanul nem bntet egy npet sem, hanem csak a „betelt gonoszsguk” mrtke szerint (Gen 15:16) (1–2).

Legnagyobb fegyvertnynek Hadadzer legyzst tekinthetjk, akinek az uralkodsa alatt Cb a legersebb arm llam volt. Hadadzer Asszria rovsra akart terjeszkedni. A Tigris melletti palotkban tallt ez idbl szrmaz krsos szvegek nyugatrl fenyeget veszedelemrl beszlnek, ami az armoknak ez a terjeszkedsi ksrlete lehetett. Ilyen helyzetben nyomult Dvid elre Kelet-Jordnibl szak fel, egszen az Orontesig. Akkor verte le az arm kirlyt, amikor az tmadsba lendlt, hogy az Eufrtesz mellett asszr terletet foglaljon el. A korabeli asszr szvegekkel val egybevets is bizonytja a Szerz tudstsnak a histriai rtkt. A Hadadzer feletti diadal nagymrtkben nvelte Dvid hrnevt s gazdag zskmnyhoz is juttatta. A lovakkal mg nem tudott mit kezdeni. Izrel sem a gazdasgi letben, sem a hadakozsban nem hasznlt lovakat. Ezrt semmistette meg ket inaik elvgsval. Az 1Krn 18:4 adata bizonyra az 1700 elrsbl addik. Damaszkusz segtsget akart nyjtani Hadadzernek, de nyilvn elksett. Dvid a damaszkuszi sereget is leverte. Adfizetjv tette Damaszkuszt, st helyrsget is hagyott benne. A Szerz s a kortrsak Isten segtsgben lttk gyzelmeinek a magyarzatt. Ezrt jegyzi meg az r ezen a helyen: Jahve adott gyzelmet Dvidnak mindentt, ahov csak ment. Dvid is Istennek tulajdontotta sikereit. Ezrt szentelt minden arra mlt dolgot az rnak. Ksbb ezeket is felhasznltk a templom ptshez (3–8).

Dvid gyzelmeinek a slyt, tekintlynek a nagysgt mutatja Hmt kirlynak a magatartsa. Ez a vros 200 km-re fekdt Damaszkusztl szakra. Ajndkval rszben rokonszenvt fejezte ki – is hadilbon llt Hadadzerrel –, rszben Dvid jindulatt akarta megszerezni – sikerrel. Jrm s az 1Krn 18:10 Hadorm-ja egyarnt Ti kirly finak a neve lehet. A Szerz a Hadad arm istennv lerst akarta elkerlni. Hmt kirlya ajndknak kapcsn felsorols kvetkezik azokrl a legyztt npekrl, ahonnan Dvid szintn zskmnyt vihetett Jeruzslembe. A listn szereplk kzl a fejezetben nem esett sz Ammnrl s Amlekrl, vagy azrt, mert ezutn r rla rszletesen (Ammn, 10. rsz), vagy azrt, mert korbbi esemnyre utal (Amlek, 1Sm 27:30). Br az is lehetsges, hogy olyan harcokrl van sz, melyeknek nem volt klnsebb jelentsgk. A gyzelmek sort Edom leigzsrl szl tudsts zrja. Elfoglalsa kt szempontbl is jelents volt: Egyfelell gazdag rz- s vasrc lelhelyei miatt, msfell dli rszn vezetett keresztl a legfontosabb dl-arbiai karavnt, gy Dvid szabad utat nyert a Vrs-tengerhez is. E summs felsorols vilgoss teszi, hogy Dvid kiterjesztette hatalmt mind a ngy gtj fel. Ezrt olvashatjuk itt jra az Isten szabadtsra vonatkoz megjegyzst (9–14).

Dvid a birodalmat polgri kormnyzssal irnytotta. Az „egsz Izrel felett” kifejezs arra utal, hogy a szakads ta a kzhasznlatban az Izrel nv csak a tz trzset jelentette. A legfbb bri tisztet Dvid magnak tartotta fenn, s mivel lnyegben karizmatikus vezet volt, ez Isten legfbb bri jognak az elismerst s rvnyeslst jelentette. Biztostotta a jogot s igazsgot. Nemcsak Isten irnt volt alzatos s igaz, hanem istenflelme, a np irnt is megmutatkozott a jogossg s igazsg megrzsben. A birodalom irnytsnak a megszervezsben Dvid nem vette t szolgai mdon az kori vilgbirodalmak, elssorban Egyiptom llamszervezett, az egyes tisztsgek lnyege, s e tisztsgeket betltk hatskre azonban csak az kori, fleg az egyiptomi mintkbl rthet. Klnsen gy van ez a mazkr (rev. Krolyi: emlkr; j ford. ftancsad) s a szfr (rev. Krolyi: rdek; j ford.: kancellr) esetben. E kt tisztsg jellsre hasznlt szavak az egyiptomi s a hber nyelvben ugyanazt jelentik: mazkr: beszl (emlkeztet), szfr: rnok. A sorrend Egyiptomban a fordtottja volt a szvegnkben levnek: rnok s beszl. Salamontl kezdden Izrelben, illetve Jdban is megelzte a szfr a mazkr-t. Hivatskrk pontos meghatrozsa szinte lehetetlen. Nehezti a helyzetet az is, hogy Egyiptomban mindkt cm mltsgjelz is volt, teht olyanok is viseltk, akik nem valsgos rnokok s beszlk voltak. Az rnok a kirly szemlyes titkra volt. Az rnok szemlynek a jelentsgt kesen mutatja, ahogyan egy egyiptomi rnok dicsekedik – s ez a tbbiekre is rvnyes –, hogy csak lphetett a kirly el, s csak lthatta a kirlyi palott teljes pompjban. Az rnok llt az „rnokok csarnoka” (Jer 36:12.20) ln. kezelte a kirlyi irattrat. Feladata volt tovbb a birodalmi s a diplomciai levelezs intzse, a kirlyi rendeletek megfogalmazsa, vagy lersa diktls utn, neki kellett gondoskodni a trvnyek s a rendeletek tudtul adsrl. Olykor vezette a klfldi kvetsgeket is. Egyiptomban a fra sokszor az rnokot kldte a templomba, hogy rette imdkozzon (v. 2Kir 22:14). Rendrfnki (belgyminiszteri) s pnzgyi (pnzgyminiszteri) szerepe is volt. A mazkr feladatkre is szertegaz volt, ezrt nem lehet egyszeren „emlkeztet”-vel fordtani. Helyesebb „beszlnek” nevezni, br ez sem pontos kifejezs. A mazkr kzvetlenl a kirly szolglatban llt. Irnytotta az udvari ceremnit, a fogadsokat. Tjkoztatta az uralkodt a birodalom helyzetrl. A lakossg szszlja volt a kirly eltt. adta tudtul az orszgban a kirly akaratt, ezrt neveztk olykor heroldnak is. Fontos szerepe volt a tisztviselk kinevezsben. A mazkrnak is volt rendri feladata, s rszt vett a diplomciai gyek intzsben is. Br Izrelben kzvetlenebb volt az uralkod s femberei, valamint az uralkod s a np kapcsolata, mgis az egyiptomi plda alapjn alkothatunk vilgosabb kpet magunknak az izreli szfr s mazkr szereprl is. (V. J. Begrich, Sofer und Mazkir. ZAW. Bd. 58. 1940–41. 1–29). Fvezre Jb volt. Papjai Cdk s Abjtr. E kt nevet talljuk a kvetkez helyeken is: 2Sm 15:29; 20:25; 1Kir 1:7–8.25–26. Abjtr lett vgigksrhetjk. Szrmazsrl biztos adatunk van (1Sm 22:9kk..20; 1Krn 24:3.6). Kegyvesztettsgrl az 1Kir 2:26 tudst. Cdk az 1Krn 6:53; 9:11 szerint Elezr leszrmazottja (v. 1Sm 2:30–36). Dvid uralkodsa alatt Abjtr s Cdk egyarnt fpap volt, utbbi a gibeoni magaslaton lev Szent Stornl (1Krn 16:39). Mindketten komoly segtsget nyjtottak Dvidnak, amikor meneklnie kellett Absolon ell (2Sm 15; 19). Dvid lete vgn Abjtr Adnijjhoz prtolt. Cdk hsges maradt Dvidhoz. Salamont Dvid parancsra Cdk kente kirlly (1Kir 1:7–8.32–45). Salamon Abjtrt Anattba szmzte, s ezzel a fpapsg vglegesen az elezri gra szllt vissza (1Kir 2:26–27; Ez 44:15). (Lexikon, 1551). A testrk parancsnoka Benja volt, tekintlyben a fvezr, Jb utn kvetkezett. A kertiek s a peltiek valsznleg ugyanahhoz a npfajhoz tartoztak, mint a filiszteusok. Krtrl szrmaztak. Van Gelderen szerint a kertieknek mg tiszta krtai vr folyt az ereikben, a peltieknek mr nem. (Lexikon, 1075.) A kzs szrmazsra utal az is, hogy a 2Sm 15:18-ban a kertiek, peltiek s a gtiak egyms utn vannak felsorolva. Dvid idegen testrsge rszben a kirlyok szoksbl magyarzhat, rszben pedig abbl, hogy nem oszlatta fel zsoldos csapatt, mely mg bujdossa idejn szegdtt hozz, hanem tovbbfejlesztette. A zsoldosokbl ll sereg fleg a testrsget ltta el, mg a tulajdonkppeni „lland” hadsereg izreliekbl llt. A hadiszolglat rendjrl az 1Krn 27:1–15 tudst. A megbzhat testrsg s az lland hadsereg megszervezse nagyon fontos lps volt. Ezek nlkl komoly kzponti hatalom, ers birodalom elkpzelhetetlen Dvid fiainak a papsga (a Lvi leszrmazottai kivltsgaiban val rszestsk) nem volt trvnyes. A Krniks a kirly „els szolgi”-ra szelidti a dolgot. Bizonyra Smuel knyvnek az adata a rgibb.

2 Sm. IX. RSZ - 2 Sm. 9,1–13. Dvid maghoz veszi Mfibsetet.

A 2–8. fejezetek nagy vonalakban a trtneti menetnek megfelelen adjk elnk Dvid letnek a legfontosabb esemnyeit. Az els komoly idrendi krdst a 9. s a 10–12. fejezet veti fel.
A 9. fejezet Dvid Mfibset irnti jttemnyt mondja el. A trtnet idpontjra vonatkozan semmi biztos tmpontot nem ad a Szerz. Elhelyezsbl arra kvetkeztethetnk, hogy az egysges birodalom megteremtse utn s az ammoni hbor eltt – vagy legfeljebb kzben – kerlhetett r sor. Az rsmagyarzk ltalnos vlemnye szerint a 21:1–14 esemnye megelzte az itt elmondottakat. E vlemny szerint Dvidnak lelkiismeret-furdalsa van a ht saulida meglse miatt, s ezt a szrnysget akarja jvtenni. Hivatkoznak a 19:29-re: „Atym egsz hza hallfia volt”, s a 16:7-re, ahol Smei Absolon lzadst Isten igazsgos bntetsnek tekinti Dvidon „Saul hza minden kiontott vrrt”. Emellett tanskodna a 9:1.3 is – Dvid krdse: Maradt-e mg valaki Saul hzanpbl?, s Ciba felelete, aki csak Mfibsetrl beszl. (Pkozdy L. M.: j ford. Lbjegyzet a 2Sm 21:1-hez.) A krds elemzse alapjn e nzetet nem fogadhatjuk el. A 9. fejezet olyan helyzetet tkrz, amelyben Saul leszrmazottai a nyilvnossgtl flrehzdva lnek. Dvid teljesen tjkozatlan, klnben nem krdezn, l-e mg kzlk valaki. Dvid sohasem trt Saul letre. Utdait sem gyllte s nem ldzte. Kirlysgt nem fltette tlk. Nem trdtt velk. A 21:6b-ben ezzel szemben kifejezetten tud Mfibsetrl s nem engedi bntani. Ha a 9. fejezet esemnye a 21:1–14 utn trtnt volna, akkor Dvid nem krdezhetn ezt: Maradt-e mg valaki Saul hzbl? Mivel Dvid az 1 v. krdsben kifejezetten emlti Jntnt, s az irnta val szeretete egybknt is kztudoms volt, rthet, hogy Ciba is Jntn fit, Mfibsetet ajnlja, aki testi fogyatkossga miatt is leginkbb r volt szorulva a kirly prtfogsra. Tvbb Ciba joggal rthette gy Dvid szavait, hogy nem Saul egsz hzval, hanem csak kzlk egy valakivel akar jt cselekedni. De ez a tbbieknek is rtheten a tudomsra hozza: Nem kell flnik Dvidtl. A 19:29 Saul ht leszrmazottjnak a meglse nlkl is rthet. Saul hza kt okbl is „hallfinak” szmthatott Dvid eltt. Egyrszt, mert ldzte Dvidot, letre trt, ezrt megrdemeln a hallt. Msrszt a keleti kirlyok eljrsa alapjn, akik uralmuk biztostsa rdekben sok esetben az elz uralkodhz minden tagjt kiirtottk. Vgl Smei megjegyzse (16:7) rthet a 21:1–14 esemnyei eltt is, hiszen Abnr s Isbset erszakos halla a rosszhiszem emberekben gyant kelthetett Dviddal szemben.

Dvid, mikor sorsa jra fordult, megemlkezett a Jntnnal kttt szvetsgrl, s annak megfelelen akart eljrni. A hsg (hszd), amire Dvid tbbszr is hivatkozik, a szvetsgbl r es rsz teljestst jelenti. Cibt (Arm nv, jelentse: g, hajts), Saul szolgja s legnyeknt emlegetik, teht h maradt Saul hzhoz. Dvid krdse nehz dnts el lltja: J, vagy rossz szndk vezeti a kirlyt? Dvid szavaiban klnsen hangslyos az Isten hsgre val hivatkozs: Isten beteljestette grett – kirlly tette –, s ez t is hsgre ktelezi. Ciba nem vonja ktsgbe Dvid jindulatt. Megmondja, amit tud. Mivel Dvid Jntnt emltette, ezrt javasolja Mfibsetet. A tesi fogyatkossg megemltsvel veszlytelensgt s segtsgreszorult voltt emeli ki. Mkir, aki Mfibsetet gondjaiba vette a 17:27kk. szerint igen tehets ember volt. A 17:27 adata azt is mutatja, hogy tisztelte Dvidot. Mfibsetet nem Dviddal szembeni ellensges szndkbl rejtette el, hanem embersgbl. Tudott s mert jt cselekedni az elbukott Saul unokjval. Jttemnye helyesnek s idllnak bizonyult, s amit esetleg korbban rovsra rtak, az vgl dicssgre vlt. A j cselekvse all soha semmi sem mentest (1–4). L-Debr giledi helysg volt a Jordntl keletre. Mfibset rthet szorongssal jelent meg Dvid eltt, aki nneplyes s hatrozott szavakkal oszlatja el flelmt: Jntn finak nincs oka aggodalomra. Dvid valban cselekszi a hsget: visszaadja nki Saul egsz vagyont. Nem tudjuk, hogy a fldet ki mvelte addig. Mivel nincs sz arrl, hogy elvettk volna valakitl, bizonyra a „korona tulajdona” lehetett. Teht Dvid mondott le a haszonlvezetrl Jntn fia javra. gy a kirly tette mg rtkesebb. A „kirly asztalnl enni” nagy megtiszteltetst jelentett. Mfibset Dvid bels udvarhoz tartozott, s rszt vett a nyilvnos tkezseken. Jntn teht nem tvedett Dvid irnti bizalmban (1Sm 20:15). Mfibset udvariasan s tisztelettudan fogadja Dvid jindulatt: Dgltt kutynak nevezi magt, amivel mly alzatt fejezi ki (1Sm 24:15). (5–8).
Dvid Cibt bzta meg Mfibset birtoknak a mvelsvel. A 7 v. s a 10 v. kztt nincs ellentmonds, hiszen csak Mfibset tkezett a kirly asztalnl, (s ez sem jelentette azt, hogy minden esetben ott tkezett) s hzanprl (12 v.) s rangjhoz mlt hztartsrl is gondoskodni kellett. Ciba nagy csaldjval el tudta ltni e feladatot, s nyilvn meg is tudott lni belle. Mikval az 1Krn 8:34-ben tallkozunk. A Krnikk knyve nem kzli e trtnetet (9–13).
Dvid clba rkezett. Isten beteljestette grett: Nagy nevet szerzett neki. Birodalma a Nagy-tengertl (Fldkzi-tenger) a Nagy-Folyamig, a Libnontl a Veres-tengerig terjedt. Mindenben hsgesen, Isten akarata szerint jrt el. Rendezetlen gy nincs mgtte. lete, uralkodsa hegyormra rt, ahonnan magasabbra mr nem vezet t – legfeljebb lezuhanni lehet. A kvetkez fejezetek Dvidnak, s rajta keresztl Izrelnek ezt a tovbbi tjt mutatjk be.

2 Sm. X. RSZ - 2 Sm. 10,1–19. Az ammni hbor elkezddik.

A 10–12. fejezetben a 8:11–12 ajndk-, illetve zskmnylistjban mr jelzett izreli–ammni hbort olvahatjuk, valamint kzbeiktatva – mert ezalatt trtnt – Dvid Betsabval val vtkezst. A Szerz minden szpts nlkl, rszletesen rja le Dvid botlst. Ez rthet, hiszen olyan esemnyrl van sz, ami Dvid egsz tovbbi uralkodsra s a trnrklsre is kihatssal van. Az ammniak elleni hbor oknak a b eladsa is hasznos, mert alhzza, amit a 8. fejezet magyarzatban mr hangslyoztunk: Dvid hbori honvd, s nem hdt hbork voltak. Ezt a hadjratot sem kezdemnyezte. Fejezetnkben kt zben is tallkozunk az armokkal, elszr az ammniak zsoldosaiknt, majd a Hadadzer kezdemnyezsvel ltrehozott s vezetse alatt ll Dvid elleni armszvetsgben. Az itt lert hbork nem azonosthatk azokkal, amikrl a 8:3–6 tudst, mivel a krlmnyek merben klnbznek.

Ammn eredetrl, lakhelyrl, Izrellel val kapcsolatrl az 1Sm 11:1–3 magyarzatban szltunk. Szakaszunk szerint j kapcsolat volt a kt llam kztt. Ennek az eredete Dvid bujdossnak az idejre megy vissza. Nhs – az 1Sm 11-bl rtheten – Dviddal rokonszenvezett, s ezt tettekben is megmutathatta. Bartsguk Dvid trnra jutsa utn is megmaradt. Dvid bkben hagyta Nhst, aki viszont semleges maradhatott a korbbi arm hadjratok sorn. Dvid Nhs halla utn utdjval, Hnunnal (a nv jelentse: kegyelt) is bkessgben akart maradni. Az udvariassgi szoksoknak megfelelen rszvtnyilvnt, s egyben dvzl kvetsget kldtt az j uralkodhoz. Hnun tancsadi nem bztak Dvidban. Fltettk orszguk fggetlensgt. A kveteket kmkedssel gyanstottk, s vatossgra intettk kirlyukat. Rosszhiszemsgkkel nagy veszedelem elidzi lettek. A fiatal kirly tbbet tett, mint amire tancsot kapott. Nem vatos, hanem feleltlen. Megszgyenti Dvid kveteit. Gnyt z bellk. A szakll a rgi hbereknl a frfiassg jele volt, s ezrt a frfi bszkesge is. Csak nagy gysz esetn nyrtk le (zs 15:2; Jer 41:5), de ezt is szvesen elkerltk ideiglenes befedsvel (Ez 24:17.22). Radsul csak a felt nyrtk le, s ezzel az egyiptomi meskbl ismert bolond-klst adtk nekik. Ehhez jrult a ruha als rsznek a levgsa, ami nmagban is igen nagy megszgyents volt. Gyztes hadvezrek alkalmaztk olykor hadifoglyaikon a legyztt ellensg gyalzsra (zs 20:4). A kvetek maguktl nem vltoztathattak klsejkn, mivel jogi vonatkozsban ez fontos tny volt. Ezrt kld eljk Dvid, s ezzel hivatalosan tudomsul vette Hnun „vlaszt”, s egyttal megkmli kveteit a tovbbi szgyentl. Jerikba kldi ket, s ott maradnak mindaddig, mg szgyenkezs nlkl emberek el lphetnek (1–5).

Dvid a megszgyents ellenre sem kezdemnyezett hbort. Az ammniak hamar belttk, milyen slyos hibt kvettek el. Jogosnak tartjk a megtorlst, s ezrt biztosra veszik. Meg akarjk elzni Dvidot. Hadat gyjtenek. Zsoldjukba fogadjk a krnyez kirlyok seregeit. Az 1Krn 19:6 szerint 1000 tlentum ezstt fordtottak erre a clra. Bt-Rehb arm llam volt a Jordn forrsa vidkn; Cbhoz ld. 8:5-t; Maaka Izrel ltal krlzrt arm terlet volt (Jzs 13:13) a Hermontl D-re. A tbi emberek is arm csoportot jellnek, a Jordntl K-re, Giledban ltek. A felsorolsbl hinyzik Gesur. Bizonyra a Dviddal val rokonsg miatt nem kapcsoldott a vllalkozsba (6).

Dvid hamarosan rteslt az ammniak kszlsrl. A gyors beavatkozst tartotta clravezetnek. Rgtn tnak indtotta Jbot az lland hadsereggel – az ppen szolglatot teljest trzzsel – s a hskkel. Ezzel sikerlt ugyan megakadlyozni az ammni s az arm haderk egyeslst, de az izreli sereg is szortba kerlt, ami knnyen vgzetess vlhatott volna. Az ammni sereg fvrosuk, Rabba kapuja eltt (a mai Amman) llt fel, az arm szvetsgesek pedig az 1Krn 19:7 szerint Mdebnl tartzkodtak (Rabbtl kb. 29 km DNy-ra. gy Jb kt tz kz szorult. Seregt kt rszre osztja. A veszedelmesebb ellenfelet magnak vlasztja. Rvid buzdt beszdben a veszly slyossgt a nagy tttel ellenslyozza: Npnk s Istennk vrosai forognak kockn. Jb egyetlen ms esetben sem ll gy elttnk: kemny katona, rettenthetetlen hs, de a harc kimenetelt Istenre bzza. A tettrekszsg, pontossg, ktelessgtudat, helytlls s az Istenre hagyatkozs nem zrjk ki egymst, st szorosan sszetartoznak. Mivel a kzdelemben Izrel Istene kerlt a kzppontba, a harc rszletezse szksgtelen. Komoly ellenllsra nem is kerlt sor. Az armok Jb els rohamra megfutamodtak. A pnik tterjedt az ammniakra is, bemenekltek a megerstett vrosba. Ostromra az izreliek nem kszltek fel, sem hossz hadviselsre, ezrt visszatrtek Jeruzslembe (7–14).
Hadadzer nem nyugodott bele a veresgbe. Dvid hatalma tlsgosan veszlyess vlt. Ezrt mozgstja teljes haderejt. A Folyamon tlrl is felvonultatja seregt (az asszrok a Ktfolyamkzt csak az Eufrtesz fels folysig hdtottk meg, azon tl az armok kezn volt) s hatalmas arm szvetsget hoz ltre. Dvid is mozgstja Izrel egsz haderejt s szemlyesen vezeti. Fnyes gyzelmet arat. Hadadzer kivtelvel az sszes arm kirlyok szvetsget ktnek vele s szolgiv lesznek. Az Ammn-krds mg nem zrult le, de az ammniak teljesen magukra maradtak. Dvid bntet hadjrata nem sokig ksik, amirl a kvetkez fejezet tudst. Isten az armok ellen is megsegtette Dvidot, nprt, Izrelrt (15–19).

2 Sm. XI. RSZ - 2 Sm. 11,1–27. Rabb ostroma. Dvid hzassgtrse.

Szakaszunk tudstst nem olvashatjuk a Krnikk knyvben, noha a Krniks is tudott arrl, hogy Dvid nem vett rszt Rabb ostromban (1Krn 2:1). A trtnet elhallgatsa vagy kzlse az rk cljbl addik. Smuel knyvnek a Szerzje a tnyek kzlst tartja fontosnak. Nem szpt. Meggyzdse szerint Isten akarata nem azrt jut teljesedsre, mert bntelen, tkletes eszkzei vannak. Nem az ember, hanem Isten cselekvse a dnt. Szolginak a botlsai, engedetlensgei mgtt mg fnyesebben ragyog Isten hatalma, nagysga, az ember irnti szeretete s kegyelme. De ez sohasem menti a bnt s azt, aki elkveti. A 11:1–12:27 szorosan sszetartozik s kt f rszre tagoldik: Dvid hzassgtrse (11:1–27) s Isten tlete (12:1–25).

Ammn gye mg nem zrult le. A segtsgkre siet armokat leverte ugyan Dvid, velk azonban nem bocstkozott harcba. Ebben szerepet jtszhatott a tli vszak kzeledse is. A krds napirenden maradt, s mihelyt eljtt a tavasz – a hadba vonuls ideje –, Dvid azonnal elindtotta Jbot Ammn teljes leigzsra, s fvrosa, Rabba bevtelre. A Szerz nem marasztalja el Dvidot otthon maradsrt. A vros ostroma sokig elhzdhatott. Elg, ha Dvid az utols rohamnl jelen lesz (12:26–31). Mgis ez a knyelem tartogatott olyan prbt, amin elbukott. A dli hsg idejn Keleten, aki csak teheti, hvsre hzdik. Dvid is ezt tette. Dlutni lmbl felbredve a palota lapos tetejre megy, ahol este s jszaka kellemes hvs van. A palota magasabb volt a krnyez hzaknl, gy lthatott be Dvid a msik hz udvarba, ahol ppen egyik testrnek, Urisnak a felesge frdtt. A n megltsa felkeltette Dvidban a vgyat. vatos: kipuhatolja, kirl van sz. Mikor megtudja, hogy egyik testrnek a felesge, elhozatja. Nem tartja az egszet nagy gynek. Pedig Uris elkel helyet tlthetett be Dvid testrsgben. Emellett szl az is, hogy hza kzel volt a palothoz. Hitti szrmazs, de Jahve tisztelje. Mint neve is mutatja: Uris, Urijjh: Jahve az n vilgossgom. Egyike volt Dvid hseinek (23:39). Felesge, Betsab (esk-lnya), elkel csaldbl szrmazott: lim (1Krn 3:5 Amnil) lnya, Ahitfel unokja. Ez a tny mg slyosbtja a kirly bnt: Olyan ember ellen vtkezik, aki hozz hsgesen ragaszkodott. Betsab nem tanstott ellenllst Dvid kvnsgval szemben. Ez a helyzeten semmit sem vltoztat. Ksbb Dvid is kizrlag nmagt vdolja a trtntekrt. A tisztulsi frd emltse rthetv teszi, mirt jrt egyetlen ballps kvetkezmnyekkel. Izrelben s az araboknl egyarnt ezt az idt tartottk a legalkalmasabbnak a fogamzsra. Mgis ezt kell mondanunk: Isten nem engedi, hogy Dvid bne titokban maradjon. Betsab megzeni terhessgt. Dvid ezutn mindent megtesz, hogy bne titokban maradjon. Egyre mlyebbre sllyed a bnbe. Egyetlen bn a bnk lncolatt szli (1–4).

Dvid els terve egyszer, s knny sikert gr. Ha Uris bemegy a felesghez, el van intzve a knos gy. Ez a terv azonban ztonyra fut Uris kegyes magatartsn, aki mg ittas llapotban sem hajland megszegni a hborban lev katonkra vonatkoz nmegtartztatsi tilalmat (5–13). Vgl Dvid egyetlen kiutat lt: Urisnak meg kell halni. Visszakldi a hborba, ahol feltns nlkl „rhet kard hol egyet, hol mst”. De ez csak ltszat. Valjban kznsges gyilkossgrl van sz, amiben Jb kszsgesen segt. az ilyesmibl nem csinl krdst. Uris nemkvnatos szemly. El kell tnnie. Jb ezt sokkal gyesebben megrendezi, mint ahogyan Dvid kigondolta. gy a kirly vtke miatt nem csak Uris halt meg (14–21). Dvid kpmutat szavai, amikkel Uris hallhrt veszi, nem Jbnak szlnak, hanem a hrnknek, nehogy szrevegyen valamit. me, aki a bnbl bnnel akarja kimosni magt, egyre jobban bemocskoldik. Dbbenetes dolog, hogy az a Dvid, aki a legslyosabb prbk idejn tiszta tudott maradni, s aki sohasem embereknek, hanem Istennek akart tetszeni, milyen mlyre zuhant. ppen gy megvan benne a vgy a bn takargatsra, mint azokban, akik nem flik Istent. A klnbsg csak az, hogy neki nem sikerlhet. Hiba veszi felesgl Betsabt a gysz letelte utn – ami a lehetsges legrvidebb ideig tarthatott –, Isten nem tekinti lezrtnak az gyet. Szmadsra szltja Dvid, mert „az r rossznak tekintette, amit Dvid cselekedett”. (22–27).

2 Sm. XII. RSZ - 2 Sm. 12,1–25. Isten tlete.

A 11. fejezet bemutatja, hogy hov juthat a legkegyesebb ember is, ha a bn elkvetse utn nem Istennl keresi a megoldst s feloldozst, hanem bne eltitkolsval akarja rendbehozni dolgait. Szakaszunk a bnbnat s tlet ltal val megtisztuls tjt adja elnk. Isten Dvid irnti szeretete abban mutatkozott meg, hogy nem hagyta bnben. A prfta s a kirly prbeszde llektani s mvszi szempontbl egyarnt igen magas fokon ll. Ntn pldabeszde – msl-ja – nagyon letszeren hat. Dvid egy pillanatra sem vonja ktsgbe valdisgt. Az rtk, amit a gazdag a szegnytl elvesz, nem sok. Jogilag az Ex 21:37 (MT) rvnyestse elegend is lenne. Fizessen ngyet egy helyett. Dvid amiatt az indulat miatt szab ki hallos bntetst, ami a tett elkvetse mgtt volt: a gazdag a szegny ember szempontjbl nem mrlegelte tettt. Nem trdtt azzal, milyen fjdalmat okoz a msiknak: nz, rszvtlen, knyrtelen. Ezrt tartja Dvid igazsgosnak s szksgesnek a szigor bntetst (1–6).

Ez az a llektani pont is, ahol ellenllhatatlan s megsemmist ervel hangozhat el a prftai sz: Te vagy az az ember! A msl elrte cljt. Az rkkval Br tletet hirdetett Izrel legfbb brja felett gy, hogy elbb vele mondatta ki nmaga felett az tletet. A legfbb Br bnsnek jelentette ki Dvidot, majd kvetkezik a megokols s a bntets kiszabsa. Dvid tette hltlansg volt Isten irnt. Mindent olyan mrtkben kapott meg Istentl, mint senki ms, sem eltte, sem utna. Kapott asszonyt bven s mg kaphatott volna. Mivel kedves volt Isten eltt, minden krst, kvnsgt teljestette volna Isten. De Isten ldsai ilyen mrtkben csak azon nyugodnak meg, aki figyelmesen hallgat szavra s rendelseit megtartja. Dvid megvetette Jahve igjt – amin itt elssorban a felebartra vonatkoz trvnyeket kell rteni. Dvid ez esetben nem krt, hanem vett! Dvid titka Isten kijelentse nyomn kiderlt: Urist fegyverrel vgattad le! Az Ammn fiai fegyvervel ugyan, de te gyilkoltad meg. Uris hallt Isten nem Jbtl, nem az ammniaktl, hanem Dvidtl kri szmon. A prfta nem a Betsabval val vtkezssel kezdi Dvid bnlajstromt, hanem Uris meglsvel. Az gy teht mskppen is rendezdhetett volna. Akkor vlt slyoss, amikor az els bnbeesst nem a megbns kvette, hanem tudatosan elkvetett bnk egsz sora. A megokolst kveti a bntets kiszabsa, ami rendkvl slyos. Tlmegy az Ex 20:5 hatrain: „Megbntetem az atyk vtkt a fiakban harmad s negyed iziglen”, mert nem tvozik el soha a fegyver Dvid hzbl. Nemcsak Dvid lete tovbbi esemnyeinl, hanem Izrel, majd Jda kirlysgnak trtnetben sem lehet ezt figyelmen kvl hagyni. Az tlet mr Dvid letben megkezddik. Feldlta egy bks csald lett, Isten is feldlja az vt. titokban cselekedett, Isten egsz Izrel szemelttra teszi (Lk 12:2–3). A 8 v. szerint annak az okt is Dvid bnben, s a bntetsben kell ltnunk, hogy birodalmnak hatrai Rabba bevtele utn nem szlesednek tovbb. Istennl nincs szemlyvlogats az tletben. Akikre sokat bzott, azoktl sokat vr, s akik hozz kzel vannak, azoknak kell megszenteltetnie (Lev 10:3). (7–12).

Dvid nem mentegeti magt. Beismeri bnt, aminek megragad bizonysga s kifejezje a Zsolt 51. Bnbnatval a hallos tlet elhrul fejrl – amit gy tnik, a legfbb Br is kimondott r. gy tudjuk meg, hogy Dvid szvben nemcsak hatrtalan hit, hanem mlysges alzat s bnbnat is lakozott. Ezrt tallt kegyelmet Isten eltt. A bnbocsnat s a hallos tlet hatlyon kvli helyezse nem jelenti a bntets visszavonst. Dvid vtke nem szemlyes gy. Bnvel okot adott Isten ellensgeinek a gyalzkodsra, Jahve neve szidalmazsra. Ezrt a vtekben fogant gyermeknek meg kell halnia. Dvid j letet kezdhet, s bnbnata, alzata valdisgt az eljvend tletek vllalsban kell bebizonytania (13–14).

A gyermek gyors megbetegedse s halla annak a jele, hogy Isten tlete bevgzett dolog, visszavonhatatlan. Dvid bjtlssel, knyrgssel keresi Istent, knyrg a gyermek letrt. Isten azonban nincs rszvttel irnta, mint ahogyan sem volt Uris irnt. Dvidot Istennek ez az tletben val kemnysge nem eltvoltja Urtl, hanem kzelebb viszi hozz. Mihelyt rtesl a gyermek hallrl, azonnal megfrdik, megkeni magt, tltzik s a Storba, Isten szne el megy. Meghdol Isten eltt, s ebben az imdsgban ujjszletik. Szolgi nem rtik magatartst. Dvid tantsa minden idkre rvnyes: Akkor s addig kell knyrgni, amg annak az ideje van. Isten knyrletvel az utols pillanatig lehet szmolni. De Isten tlete ellen lzadni, miatta panaszkodni nem szabad. Azzal adunk neki dicssget, ha valljuk: „Igazsgosak s igazak a te utaid szentek Kirlya!” (Jel 15:3). (15–23). Jahve nemcsak az tletben h, hanem a kegyelemben is. Ezrt ldja meg Dvidot s Betsabt figyermekkel. A gyermekldst Dvid Isten megengeszteldse, bocsnata jelnek tekinti. Ezrt adja neki a Selm nevet: Az (Jahve) bkessge. A gyermek nevt a slm fnv 3. szemly suffiglt formjnak tekinthetjk, ahol a h (het) mater lectionis a v (vav) helyett. Ntn Jedidjnak nevezi Salamont – az r kedvence. Dvid Ntnra bzza a gyermek nevelst. A kirly s a prfta kztti kapcsolat nem romlott meg. Ntn nem fordtott htat a bnbeesett kirlynak, de Dvid sem bocstotta el igazmond prftjt. Ezrt szolglhatnak tovbbra is egytt Isten npe vezetsben. Isten kezt kell ltnunk abban is, hogy Dvid ppen Salamon nevelst bzta Ntn prftra. Isten mr tudja, mi lesz ebbl a gyermekbl, aki ennyi bn, szenveds, tlet kzepette szletett erre a vilgra (24–25).

2 Sm. 12,26–31. Rabba bevtele.

Szakaszunk Rabba bevtelvel, az ammni hbor befejezsrl tudst. Az rsmagyarzk ltalnos vlemnye szerint csupn szerkesztsi szempontbl kerlt erre a helyre. Az ostrom nem tarthatott ilyen sokig (kt gyermek megszletse). A Szerz nem akarta a Betsab-trtnetet megszaktani. Ez a nzet elfogadhatnak ltszik. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznnk arrl sem, hogy az korban egy megerstett vros bevtele olykor vekig elhzdott. Salmanassar pl. hromvi ostrom utn tudta bevenni Samrit (2Kir 17:5). A vzivros elfoglalsa megpecstelte a fellegvr sorst. Jb h fvezre Dvidnak. Kirlya dicssgt akarja nvelni. A vros elfoglalshoz a meglev sereg is elg lenne, de a kirly nem vonulhat hadba sereg nlkl. Rabba elestvel az ammn kirlysg is Dvid uralma al kerlt. Az j korona igen slyos volt, egy tlentum 59 kg. Kicsit nehz fejdsz. Viszont ha arra gondolunk, hogy Keleten a nk pl. a fejkn hordtk a vizet, aminek a slya olykor a 40 kg-ot is meghaladta, akkor mr nem is ltszik olyan nehznek. Lehetsges az is, hogy a 30 v.-nek jelkpes rtelme van: Dvid megfosztotta Ammn kirlyt uralkodi mltsgtl, s maga lett Ammn kirlya. A 31 v. nehz krdst vet fel. Eszerint Dvid roppant kegyetlen mdon vgeztette ki a foglyul esett ammni katonkat. Az ilyen rtelmezst azonban gyanss teszi az, hogy csupa kziszerszmokrl olvasunk. Mirt ppen ezeket vlasztotta knzeszkzl? Helyesebb teht, ha egy msik fordtsi lehetsget alkalmazunk. A szm + be gy is fordthat: valakit valamilyen eszkz mell lltani, teht knyszermunkra rendelni, ahogyan az egyiptomiak tettk egykor Izrellel. E magyarzatot tmasztja al az a tudsts is, amit Suetonius kzl: „Az uralkod okozta nagy bajokhoz s csapsokhoz mg nhny szerencstlen vletlen is hozzjrult… a Keleten elszenvedett gyalzat, hogy Armeniban iga alatt hajtottak t egy lgit…” (De vita duodecim caesarum. Ford. Kiss Ferencn, Eurpa Knyvkiad, Budapest, 1961. 242.) Hasonl utalsokkal ms kori Szerzknl is tallkozunk. Dvid nagy birodalmban sok munkskzre volt szksg, Dvid eljrsa teht rthet. Ammn leversvel a dvidi nagy birodalomban egy idre bkessg van. Kls ellensgtl nem kell flni. Dvid letben mgsem nyugalom kvetkezik, s ennek magyarzata ppen a 11. s 12. fejezetben van.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!