//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
:

2. SMUEL 01 - 06 rsz

2. SMUEL 01 - 06 rsz


SMUEL MSODIK KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Nagy Antaln Kulcsr Erzsbet lelksz

2 Smuel. I. RSZ - 2 Sm. 1,1–27. Dvid rtesl Saul hallrl.

A sauli korszak utols szakasznak torld esemnyeirl olyan sorrendben tudst a Szerz, amilyet a vonalvezets szempontjbl a legjobbnak tartott. Ebben a fejezetben a hangsly nem Saul halln, hanem Dvid magatartrsn van. Csak remnysggel lehet tekinteni annak az embernek az uralkodsa el, aki legnagyobb ellensge hallhrt ilyen llekkel tudja fogadni.

Az amlekiek legyzse utn Dvid rgtn visszatrt Ciklgba. Nem sokig rlhetett a diadalnak. Kt nap mlva rteslt Izrel veresgrl, Saul s fiai hallrl. A hrt egy amleki vitte meg Dvidnak. A hrnk gyantlanul, nmi ntudattal emlegeti szrmazst. Nem sejti, milyen rossz csengse van az elzmnyek utn Dvid s emberei flben az amleki nvnek. Klseje gyszt mutat, de ez szmt ravaszsgot takar. Hrnek a lnyege igaz. Akkor tved veszlyes terletre, amikor a maga szereprl kezd beszlni. Gondolatmenete a kvetkez lehetett: Dvid csak gyllheti Sault. Ellensge halla rmhr neki. Az, aki Sault meglte, jutalomra szmthat. Ezrt elferdti a tnyeket, amiket Dvid nem ismert, de az olvas az elz fejezetbl tud. Az 1Sm 31:9 szerint a filiszteusok csak Saul fegyvereit talltk meg. Az amleki teht megelzte ket, s zskmnyval rgtn elindult Ciklgba. Dvid s emberei gyszuk jell megszaggatjk ruhjukat, srnak, bjtlnek. A Saul s Jntn halla miatti megrendlsk egybeolvad az izreli sereg pusztulsrt rzett fjdalmukkal (1–12).

A hrvv remnyei nem vltak be. Rosszul szmtott, amikor Dvid gylletre ptett. Meg kell halnia, s nem igazsgtalanul. Dvid szemben Saul elvetett voltban is Isten vlasztottja volt. maga sohasem emelt r kezet, st szolginak is megtiltotta (1Sm 24:8; 26:9). Tilalma nem lszent s ktrtelm „nem” volt, hanem Isten kirlyi hatalmnak s jogkrnek a tiszteletben tartsa. Dvid hitelesnek fogadja el, amit az amleki a Saul hallban val szereprl mondott. Mint br tletet hirdet, s a vrbnt az amleki fejre hrtja: A magad szja vallott ellened. Aki Isten felkentjre kezet emel, hallt rdemel. Az tletet rgtn vgrehajtottk. A Szerz nem az amleki halla jogossgt boncolgatja. A sorok kzl is kirzdik vlemnye: a hazug, hullarabl, a sajt szerencsjt a msok szerencstlensgre s gonosz indulataira alapoz ember megrdemelte sorst. A trtnetet azrt tartotta lnyegesnek, mert Dvid tiszta lelkisgt emeli ki. Most ismt kitnik, mi van a szvben (1Sm 16:7c). Itt s a kvetkezkben is lthat, mennyire igyekezett Dvid tiszta lgkrt teremteni maga krl. Erre a szigorsgra azrt is szksg volt, mert Saul krnyezetben otthonra talltak a rgalmazk s gyllkdk (1Sm 21:8; 22:8kk.; 23:7.19) (13–16).

Dvid igaz s mly gyszt mutatja sirat neke is. A Szerz itt utal egy korabeli dokumentumra: Jsr knyvre, ami a legfontosabb esemnyek, dalok, korai feljegyzse mellett tanuskodik. Az elttnk lev dal elmondsa alkalmt tekintve qin, azaz gyszdal, formai s tartalmi vonatkozsban azonban inkbb hsi neknek lehet nevezni. Felptse – mint Budde megllaptja (197) – teljesen szablytalan, csak a 25a-ban van egy igazi qin-strfa. Elszr Izrel virgnak, ifjsgnak a pusztulst siratja, amivel gyakran tallkozunk az szvetsgben (Jer 9:20–21). E gysznek rtke szintesgben van. Semmi olyanrt nem dcsri Sault, ami hinyzott volna belle, s ami gyszt hazugg tenn. Becslhet emberi rtkeit sorolja fel: btorsgt, erejt, bkezsgt a zskmny sztosztsnl. Itt jra megmutatkozik Dvid nemeslelksge, s elfogulatlansga. Br sokat kellett szenvednie Saul miatt, ezekrl nem beszl, hanem csak rdemeirl. Ezzel nemcsak nemesen, de blcsen is cselekedett, hiszen Saul tiszteli kzl is tbb ember jindulatt nyerhette meg gy, mintha csrolta volna elbukott eldjt. Klnsen szpen beszl bartjrl, Jntnrl, akit itt testvrnek nevez. Nincs semmi tlzs abban, amikor szeretett csodlatosabbnak tartja az asszonyok szeretetnl (1Sm 17:55–18:4). Egyeneslelk, btor ember volt, aki tudott hsges bart s az apja mellett hallig kitart gyermek lenni. Kln fel kell figyelnnk a 22 v. megjegyzsre: az elesettek vrtl, a hsk kvrtl Jntn ja vissza nem rettent. Jntn tbb zben is gy ll elttnk, mint akihez az j olyan elvlaszthatatlanul hozztartozott, mint Saulhoz a drda (1Sm 20:36–38). Ebben az sszefggsben vilgosodik meg a 2Sm 1:18 rtelme, mely szerint Dvid Jntn hallrl rteslve elrendeli, hogy Jda ifjait tantsk meg nyilazni. Ezzel a parancsval is hsges bartjnak, az „jas” Jntnnak akart maradand emlket lltani. Gordon megllaptsa szerint a Fldkzi-tenger keleti trsgben szoks volt az, hogy a harcosokat az elhunyt hskrl szerzett gyszdalokkal buzdtottk a harcra. A megindt dalok arra serkentettk ket, hogy k is hsiesen lljanak helyt – vagy haljanak meg a csatatren (Gordon, 153–154). gy lehetsges, hogy Dvidnak ez a gyszdala az jszok kedvelt harcidala lett. Jsr knyve Gordon szerint a homroszi Iliszra emlkeztet izreli eposz volt, ami a honfoglalstl a dvidi korszakig eltelt id hsi emlkeit rktette meg (Gordon, 142). (17–27).

A 2Sm 1. fejezetvel j szakasz kezddtt Isten npe trtnetben. Dvid eltt Isten szabadd tette az utat a trnra, s azok alapjn, amiket eddig rla megtudtunk, csak remnysggel nzhetnk kirlysga el.

2 Sm. II. RSZ - 2 Sm. 2,1–32. Dvid s Isbset ketts kirlysga.

Saul halla utn a dolgok sok tekintetben nem gy alakultak, ahogyan azt vrnnk. Noha a legjobb megolds lehetsgrl – Dvid kirlly vlasztsrl – minden felels izreli vezet tudott, az egsz nppel egytt, mgis ms utakon jrtak. Nemzeti egysg helyett prtviszlyok, bkessg helyett testvrharcok robbantak ki. De Isten terve nem vltozott meg, s a vlasztottjt eljuttatja a meggrt clhoz. Ezt rja le a Szerz a 2. s kvetkez fejezetekben.

Dvid nem ptette fel a lerombolt, felgetett Ciklgot, hanem hazatrsre gondolt. Brmennyire termszetesnek ltszott is, hogy ezt tegye, elbb mgis megkrdezte Istent. A krdezs a szent sorsvets eszkzeivel trtnhetett. Az Isten akarata irnti tudakozds mindig lnyeges, itt most mgis kln hangsly esik r: j dolog csak azon az oldalon trtnhet, ahol Isten akarata rvnyesl. gy a jv esemnyeit illeten, brmennyire belthatatlanok is azok egyelre, nem lehet ktsgnk. Isten tmutatsa nyomn Dvid Hebronba ment, s ott lakott egszen Jeruzslem elfoglalsig. Hebron nagy rgi vros volt. Rgi neve Kirjat Arba. A honfoglals idejn az ris termet Arba leszrmazottjai, az Ankok laktk (Num 13:32). Jdnak gy fldrajzilag, mint vallsilag kzppontja volt. Dvid s emberei csaldjaikat is magukkal vittk. Vgleges a visszatrs, teljes a szakts a filiszteusokkal. Dvidot hamarosan kirlly kentk Hebronban – de csak Jda frfiai. Csak ez az egy trzs ismerte fel Isten akaratt, s hajolt meg eltte. Dvidot nem trte le a „kicsiny kezdet”. Isten nagy grete beteljeslse zlognak tekintette. Isten orszga megvalsulsnak alapvet trvnye, hogy mustrmagnyi kezdetbl indul ki, de a hit a beteljesls grett lthatja benne (1–4a).

Elrkezett a cselekvs ideje. Dvid szvetsgesek utn nzett. Ennek a jegyben kldte el kveteit Jbs-giledba. A jbs-gilediak voltak azok, akik Saul s fiai holttestt – btor kockzatvllalssal – megmentettk a tovbbi megszgyentstl (1Sm 31:12). Eszerint Saul hznak a leghsgesebb hvei kz tartozhattak. Mit vrt Dvid tlk? Az zenetbl lthatjuk, hogy Dvid tudatosan kapcsoldott a jbs-gilediak fent emltett tetthez. A gonosz szndk emberekkel minden kzssget megtagadott, mg akkor is, ha gonoszsgukkal az gyt akartk elsegteni. Ezrt lette meg az amlekit, aki Saul gyilkosnak adta ki magt, s ksbb Isbset orvgyilkosait is (2Sm 4:11–12). Szvetsgeseit azok kztt kereste, akik igazsgot cselekedtek, mg ha egykori ellensgvel tettk is azt. Az igaz emberekre szmthat az, aki igaz gyet kpvisel, mg a gonoszok, ha fordul a kocka, bartaikat is elruljk. Dvid btor, frfias dntsre szltotta fel a jbs-gilediakat, mert az igazi btorsgot Isten gynek a vllalsban kell megmutatni. Vlaszukrl nem rteslnk. gy nyitva marad a krds, hogy csatlakoztak-e azonnal Dvidhoz, vagy megmaradtak a Saul hza irnti hsgkben (4b–7).

Mg Dvid gy indult a kirlysg fel, hogy megkrdezte Isten akaratt, a msik oldalon errl semmit sem hallunk. Ott nem Isten akarata, hanem emberi szndkok rvnyesltek. A vesztes csata utn Saul hadseregparancsnoka, Abnr ragadta maghoz a vezetst s a kezdemnyezst. Br Saul letben maradt fit, Isbsetet tette kirlly, a tnyleges hatalom s vezets az kezben volt. Az 1Krn 8:33; 9:39 szerint Saul kirlly vlasztott fit Isbalnak hvtk. Eredeti nevt taln az 1Sm 14:49 (LXX) rizte meg: Isj (Jahve frfia). A kirly szkhelye a Jordn keleti oldaln, Mahanajimban volt. Ennek az okt a filiszteusok gyzelmben kell keresni. A Szerz csak nagyvonalakban sorolja fel az Isbset uralma alatt lev terleteket: Giled (a Jarmuk s a Jabbk kztti hegyvidk); a Jordntl keletre es izreli teleplsek; a Jordntl nyugatra Efraim (ami alatt valsznleg a kzp-palesztinai hegyvidket rti Manass trzse terletvel egytt); tovbb Benjmin s Aser (az assuriak felteheten elrs az aseriek helyett) terletei s Jezrel. A filiszteusok gyzelme teht nem sokat vltoztatott a korbbi helyzeten. Kzp-palesztint s Kelet-jordnit az izreliek zrtan megtartottk, amit Abnr rdemnek tekinthetnk. Ezzel egyttal a kt kirlysg kztti erviszonyokat is jellemzi a Szerz: Dvid egy trzs kirlya, Isbset az sszes tbbi. Saul egysges orszga kt rszre szakadt, olyan idben, amikor az egysgre igen nagy szksg lett volna. Ebben elssorban Abnr hibztathat: Tudott Isten tervrl, Dvid kivl ernyeit is nagyon jl ismerte. Mgis keresztezte Isten tjait. Abnrnak a Saul hza irnti hsge nyilvnval htlensg Isten akaratval szemben. Az emberi kvetkezetessg nem mindig jrhat t. Az Isten szolgja nem nmaghoz vagy emberekhez hsges, hanem a vilg lett a beteljesls fel viv Isten kijelentett akarathoz. Ezen az ton Isten megtlheti letnk egy szakaszt, tetteinket, letformnkat. Ilyen esetekben nem gerinctelensg, vagy kvetkezetlensg a felismert j utat kvetni; hanem ppen a felismert j elfogadsban mutatkozik meg az Isten irnti hsgnk. Abnr hamisan rtelmezett hsge sok szenvedst zdtott Isten npre. Az 1 s a 11 v. idmeghatrozsa zavaros. Taln msolsi hibval van dolgunk, s a 10. s a 11 v. felcserldtt. A 9. v. utn kvetkezhetett a 11 v.: „Csak Jda hza kvette Dvidot” megllaptsa s Dvid hebroni uralkodsi idejnek a kzlse, ami egyezik az 5:5-tel. A 10 v. pedig a 12 v.-sel kezdd trtnetet vezette be. (V. Hertzberg, 200–201). A tudsts teht eredetileg gy hangozhatott: Kt ve volt kirly Isbset, amikor Abnr, a Nr fia …kivonult stb. (8–11).

A testvrharc elbeszlse rendkvl eleven s rszletes. Az r jl ismerhette az esemnyeket. Abnr s Jb egyarnt Gibeon fel tartott seregvel. Gibeon megerstett vros volt Izrel terletnek meglehetsen dli rszn, Jeruzslemtl 9 km-re; a hivviek fvrosa volt s csatk gyakori szntere. Romjait a mai el dsib mellett talltk meg. Jbbal itt tallkozunk elszr. Dvid nvrnek, Cerujnak a fia (1Krn 2:16). Testvrvel, Abisajjal, nagy szerepet jtszott Dvid mellett. Alattomos, erszakos ember volt, de trhetetlen hsggel llt Dvid oldaln. A kt sereg a gibeoni tnl tallkozott. Tulajdonkppen vztrol medence volt, aminek a romjait Gibeontl keletre, egy forrs kzelben talltk meg. Abnr javaslatra harci jtkot rendeztek 12–12 harcos rszvtelvel. A szhaq jelentse: jtszani, harci jtkot rendezni. Tell-Halaf-ban (Mezopotmia szaknyugati rszn) elkerlt egy domborm, amely kt frfit brzol, pontosan a szakaszunkban lert harci llsban: egyik kezkkel egyms hajt fogjk, a msikkal meg oldalbaszrjk egymst (Gordon, 28). A Fldkzi-tenger trsgben a prviadal tbbnyire a harc kezdett jelentette: az egyni, vagy csoportos prviadalt kvette a seregek sszecsapsa. Abnr szavait teht harci kihvsnak is lehet tekinteni. A tudstsbl mgis arra lehet kvetkeztetni, hogy egyik flnek sem volt szndkban ilyen nagymret testvrharc (12–16). A bajvvk hallos sszecsapsa mindennl szemlletesebben tkrzi azt a feszlt lgkrt, ami a kt orszgrsz kztt kialakult. A jtkbl (prviadalbl) vres testvrharc lett. A felelssg ezrt elssorban a kezdemnyez Abnrt terheli. Ilyen ellensges hangulatban nem lett volna szabad jtszani a tzzel. Az ember lete nem jtk. A veszedelmes indulatok felbresztse tragdikhoz vezet. Egy vezetnek mindig t kell gondolnia, milyen kvetkezmnyei lehetnek kimondott szavainak. Lehet, hogy a kt fvezr valban csak a katonk vitzsgben akart gynyrkdni. A katonk azonban hallosan komolyan vettk ezt a harcot. A ksbbi esemnyek ismeretben mg arra is gondolhatunk, hogy a testvrharc kirobbantsban, klnsen pedig tovbbi alakulsban nem kis szerepe lehetett a kt fvezr kztti ellenttnek, hatalomrt folytatott harcnak. Az els helyre egyik sem plyzott, de a msodikra mindkett. Akkor sem lltottk le a kzdelmet, amikor mr nyilvnval vrengzss lett. Abnr serege futni knyszerlt. Jbk ldzbe vettk a meneklket. Abnrnak Aszl, Jb testvre szegdtt a nyomba. Abnr csak most dbbent r, hogy ez testvrharc. Nem akarta meglni Aszlt, mert nem akart Jbbal engesztelhetetlen ellensgknt tallkozni. Aszl azonban nem hallgatott a jzan szra, s voltakppen belerohant a megfordul Abnr lndzsjba. A felelssggel Abnr is elksett. Hamarbb kellett volna erre a lehetsgre gondolnia. Minden harc testvrhbor, de erre rendszerint csak akkor dbben r az ember, amikor valban testvrt, bartot kell lnie. Amikor a „keser vg” nagyon nyilvnvalv lett, Abnr bkt javasolt. Sajnos nagyon sok ember letbe kerlt, hogy csak most gondolt erre. Jb Abnrt tette felelss a trtntekrt. Pedig is legalbb annyira hibs volt, mint ellenfele. Neki is gondolnia kellett volna a „keser vgre”. Elfogadta a kihvst, s akkor sem lltotta le a harcot, amikor gyvasg gyanja nlkl megtehette volna, hiszen llt gyzelemre. Nem rezte felelsnek magt, mert nem kezdte. Hny testvrharc, hborsg rne vget, st el se kezddne, ha nem fertzne a hatalomvgy, s nem lenne kznl ez a hamis fegyver s rv: nem n kezdtem. A harc Dvid embereinek a gyzelmvel vgzdtt, noha Dvid keze nem volt benne. Az erviszonyok egyre inkbb Dvid javra toldtak el. Ezt – mint a kvetkezkbl is kitnik – nem erszakkal, fegyverrel rte el. Isten vitte t egyre kzelebb ahhoz a clhoz, amit meggrt neki (17–32).

2 Sm. III. RSZ - 2 Sm. 3,1–39. Abnr tllsi ksrlete s halla.

A harc hosszra nylt Saul hza s Dvid hza kztt. A 2. fejezetben lert testvrharc nem az egyetlen, hanem csak az els volt. Az r megelgszik a tny sszegz megllaptsval, s arra a pontra teszi a hangslyt, ahol a fordulat bekvetkezett. Emberileg nzve az lett volna a termszetes, ha Dvid elbukik ebben az egyenltlen harcban. Az eslye sokkal kisebb volt, hiszen csak Jda csatlakozott hozz. Mgis, Isten mellette volt, s ez dnttt. Ezrt ersdtt egyre inkbb a harcok sorn, mg Saul hza gynglt (1).

Nvekeds jellemzi Dvid csaldi letnek az alakulst is. Hebronba kltzse eltt csak kt felesge volt: Ahinom s Abigajil. jabb hzassgktsei rvn hatra emelkedett asszonyainak a szma. A lista felteheten csak az elsszltt fik neveit sorolja fel, a lnyokat nem is emlti. Az 1Krn 3:19-ben Kileb helyett Dniel szerepel. A „Dvid felesge” megjegyzs Egl neve mellett kivltsgos helyzett hangslyozhatja, hiszen a tbbi is felesge volt. A fik neveinek a jelentse: Amnn: megbzhat, Absolon: az atya bkessg, Adnijj: Az n Uram Jahve, Sefatja: Jahve tl, Jitrem: A np maradka. A kt utbbi fi nevvel ezenkvl csak az 1Krn 3-ban tallkozunk. Ezeknek a hzassgoknak a slyt, Dvid tekintlynek emelkedst mutatja az is, hogy az j felesgek kztt kirlylny is volt (Gesur kis nll kirlysg volt a Genezreth t szakkeleti rszn, Jzs 13:13). (2–5).

Az esemnyek alakulsban egy jelentktelen dolognak lett dnt szerepe. Abnr hsgesen kitartott Isbset mellett a testvrharcokban. Hatalma, befolysa egyre ntt. Br a korona utn nem nyjtotta ki a kezt, Isbset mgis csak bbkirly volt mellette. Egy alkalommal Abnr bement Ricphoz, Saul gyashoz. Amint ksbbi magatartsa mutatja, szmra ez csupn asszonykaland volt. Nem tulajdontott az gynek klnsebb jelentsget. De Isbset msknt fogta fel a dolgot. Az elz kirly asszonyaihoz, gyasaihoz az utdnak volt joga. Ezrt kerlt Adnijjnak is az letbe, hogy Dvid utols gyast felesgl krte Salamontl (1Kir 2:13kk.). Abnrt vrig srtette Isbset felelssgrevonsa. Neki nem volt semmi hts szndka. Hatalmt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy szemtl szembe megmondta Isbsetnek: n tettelek kirlly, n veszem is el tled a kirlysgot. Taln idkzben Abnr is megbnta mr, hogy Isbset mell llt. Emberi indulatok vezettk akkor is, amikor kirlly tette, s most is, amikor elfordult tle. Akkor tudott Isten akaratrl, de semmibe vette. Most is flbe helyezi magt Isten greteinek: Nem eszkz akar lenni Isten terve megvalsulsban, hanem Isten helyre akar llni. Nem tmutats szmra Isten szava, hanem fegyver, amit felhasznlhat az t rt srelem megbosszlsra. Ezrt kellett Abnrnak elbuknia, brmilyen sok rokonszenves tulajdonsga is volt. Dvid kirlysga nem Abnrtl fgg. Isten lltja fel Dvid kirlyi szkt. Abnr dntse nem sokat r, mert nem Isten irnti engedelmessgbl, hanem bosszbl szletett. Isbsetet megrmtette Abnr kijelentse, de semmit sem tudott tenni ellene (6–11).

Abnr nem trt el szndktl. Kvetei ltal szvetsget ajnlott fel Dvidnak. zenete hatrozott. Terve megvalsthatsgban nem ktelkedett. Dvid nem utastotta vissza Abnrt. Az orszg egyestsnek a lehetsge rmmel tlttte el. A tovbbi trgyalsokat azonban felttelhez kttte: Miklt, Saul lnyt, els felesgt, vissza kell kapnia. Dvidot ebben az elhatrozsban tbb ok is vezethette. Mikl szerelembl lett Dvid felesge (1Sm 18:20–28; 19:11). Saul erszakkal vlasztotta el ket egymstl (1Sm 25:44). Kvnsga teljestsvel egy rgi srelem nyer orvoslst. E lps tovbb fontos lehetett politikai szempontbl is. Mikl visszajvetelvel helyrell a Saul hzval val kapcsolata, s ez megknnytheti szmos – eddig Saulhoz hsges – ember hozzllst. Vgl taktikai vonatkozsban is hasznos volt: Abnr feltns nlkl, st hivatalos kldetsben jelenhetett meg Dvid udvarban. Dvid a kveteket nem Abnrhoz, hanem Isbsethez kldte. E lps Dvid erejt, tekintlyt is mutatja. Olyan kirly, aki kveteket kld, kvnsgnak slya van. Isbset nem merte megtagadni Dvid krsnek a teljestst. Parancsot adott Mikl visszakldsre. A vgrehajtst Abnrra bzta. Paltil bnata rthet, de nem jogos. sem bzott Dvid kirlysgban, ezrt fogadta el Miklt Saultl. Ezzel rszesv lett a Dvidot rt jogtalansgnak, s ksbbi bnatnak magjt elvetette (12–16).

A 17–19 versekben elmondottak felteheten a Mikl visszaadsval kapcsolatos trgyalsok s intzkedsek kzben trtntek. Abnr szemlyes beszlgetsekben s gyesen megrendezett sszejveteleken megtette az els lpseket az tprtolsra. A btor katont most j politikusnak ismerjk meg. A legteljesebb mrtkben latbaveti tekintlyt – ki mern ms ezt a krdst felvetni –, s ugyanakkor az egsz np, a vnek kvnsgaknt tnteti fel: mr rgen is ezt akarttok. m legyen, n is benne vagyok. Hivatkozik Isten greteire, hogy Dvid ltal szabadtja meg a npet ellensgei kezbl. Mindez nagyon szpen hangozna, ha nem lenne mgtte Abnr srtdttsge. Itt vilgosan ltszik Abnr felelssge az eddig trtntekrt. A np s a vnek kezdettl Dvidhoz hztak. Ha Abnr Saul halla utn rgtn Dvid mell ll, az orszg gye rgen rendbejtt volna (17–19).

Dvid bizalommal fogadta Abnrt. Hitt szndka tisztasgban. Az r csak a trgyals vgeredmnyrl tudst: minden lnyeges dologban megegyeztek. Abnr az egysges kirlysg helyrelltsnak a remnysgvel tvozott el Dvidtl. Ekkor avatkozott a dolgok menetbe Jb. Valsggal megdorglja Dvidot jhiszemsgrt. Szerinte Abnrrl semmi jt nem lehet felttelezni. Dvid tudta nlkl, csellel visszahvatja Abnrt, s orvul megli. Jb tettt a Szerz s Dvid is vrbosszval magyarzza. A vrbossz azonban nem volt jogos, mert Aszl csatban esett el. Jb tettnek az oka sokkal inkbb fltkenysgben keresend. Fltette a Dvid mellett elfoglalt helyt Abnrtl, ezrt lte meg (20–27).

Dvidot megrendtette Abnr halla. Megtkozza Jbot. Abnrt gyszdalban siratja el. lnok ember keztl, igaz ltre bolond, rtelmetlen halllal halt meg. Dvid szavai, magatartsa meggyzte a npet arrl, hogy rtatlan volt Abnr hallban. Mgis, mg reg korban is nyugtalantotta Dvidot ez az eset, s Salamonra bzta a bosszllst (1Kir 2:5–6). A 39 v. szerint Dvidnak is voltak bels nehzsgei, amiken nem tudott rr lenni, ezrt nem tudta megtorolni Abnr hallt. Ceruj fiai ersebbek voltak nla. De ez a felismers nem tlttte el flelemmel, mint Isbsetet Abnr ereje. Sorst, lett Isten kezben tudta, aki megfizet mindenkinek cselekedete szerint. Abnr meggyilkolsa veszlyes helyzetbe hozhatta volna Dvidot. Mr minden a legjobb irnyban haladt ahhoz, hogy a kt orszgrsz egyesljn, s most a testvrhbor j kirobbansa fenyegetett. Kizrlag Isten munkjnak az eredmnye, hogy nem ez trtnt (28–39).

2 Sm. IV. RSZ - 2 Sm. 4,1–12. Izrel vezr nlkl marad.

A 4. fejezet Izrel llamnak az sszeomlst mutatja be. Abnr hallval az orszg s Isbset egyarnt elvesztette egyetlen tmaszt. A fvezr meggyilkolsa nem gylletet s bosszvgyat vltott ki, hanem flelmet, megrendlst, zrzavart. A dolgok ilyen alakulsa mgtt Isten munkjt kell ltnunk, aki a szv gondolatait is irnytja. Izrel olyan, mint a psztor nlkli nyj. Isbset tehetetlen. Se nem szoroz, se nem oszt. Most tnik ki, mennyire csak eszkz volt Abnr kezben. Abnr halla utn szinte pillanatok alatt omlik ssze Izrel llama, amely pedig kezdetben sokkal nagyobb esllyel indult, mint Jda. Lnyegesen tbben voltak, Isbset Saul „jogszerint” utda, Abnrban kivl hadverzrk van. De az emberek, npek sorst vgs fokon nem a szmbeli flny s az emberi igazsgok dntik el, hanem szellemi tnyezk: vitzsg, elszntsg, a magasabbrend igazsgban val hit. Sokkal inkbb gy van ez Isten npe trtnetben. Izrel llama Jdval szemben elbukott, mert nem az Isten igazsgra, hanem emberi igazsgokra; nem Isten erejre, hanem emberi erkre plt (1).

Vannak, akik a zrzavart, fejetlensget szerencsjk megalapozsra akarjk felhasznlni, s ennek rdekben nem riadnak vissza semmitl. Isbset kt berti szrmazs zsoldosvezre hidegfej, szmt ember. Bert a Jzs 9:17-ben emltett tetrapolisz egyike. A ngy vros – Gibeon, Kefira, Bert s Kirjat-jearim – lakinak sikerlt csellel szvetsget ktni Izrellel (Jzs 9:14). Az 1Kir 9:20–21 szerint egszen Salamonig lvezhettk viszonylagos szabadsgukat. A bertiaknak – elttnk ismeretlen ok miatt – el kellett meneklni vrosukbl s Gittajimban telepedtek le „idegenknt”, vagyis jvevnyknt. Gittajim ezenkvl csak a Neh 11:13-ban fordul el. Bert helye bizonytalan. ltalban a mai El-Birevel azonostjk. A kt zsoldos nem akar res kzzel menni Dvidhoz. Ezrt hatrozzk el – nagy jutalom remnyben – Isbset meggyilkolst. A gyilkosok berti szrmazsnak a kiemelsvel a Szerz azt hangslyozza, hogy Isbsetet nem izreliek gyilkoltk meg, hanem az Isten egyenes parancsa ellenre letben hagyott idegenek utdai. A rgi mulasztsok ksbb gy bosszljk meg magukat. Isbset meggyilkolsnak a jelentsgt nveli, hogy Saulnak Isbseten kvl nem volt olyan utda, aki trnkvetelknt fellphetett volna. Ezrt van szksg itt a 4 v. tudstsra. Jntn fia nem nyomorknak szletett, hanem baleset ldozata lett. A Jezrelbl jv hr Saul csatavesztsre s hallra utal (28).

A kt gyilkos krltekinten hajtotta vgre tettt. A dli hsg idejt vlasztottk, amikor – keleti szoks szerint – lehetleg mindenki a hvsn pihent. A 6 v. s a 7 v. ugyanarrl az esemnyrl tudst. Mg a 6 v. rviden kzli azt, hogyan jutottak be s ki feltns nlkl – mint gabonahordk –, noha nappal volt s rztk a hzat; addig a 7 v. visszatr a bels szobban trtnt esemnyekre, mert el akarja mg mondani, hogy a fejt levgtk, s magukkal vittk bizonytkul. Isbsetet lmban ltk meg. Ez mg jobban kiemeli a bn aljassgt (5–7).

Rkb s Baana a bnt az igazsg palstjba csomagolva tlalja Dvid el. Isbset Dvid ellensge. letre trt. Elnyerte mlt bntetst. A maguk szerept gy ecsetelik, mint akik Isten akaratnak a vgrehajti voltak. Isten nevre hivatkozsukkal csak gonoszsgukat tetzik. Dvidot nem lehet hzelg szavakkal flrevezetni. tlt a gyilkosokon. Nyeresgvgybl, a jutalom remnyben ltek. Vlaszban elutastja a gyilkosoknak azt az lltst, hogy k szereztek nki szabadtst. lett Isten rzi. szabadtotta meg minden veszedelembl. Nem szorul emberi bosszll kezek segtsgre. Kirlyi jogkrben cselekedve kigyomllja a gonoszokat a fldrl. Emlkeztet az amlekivel trtntekre, akinek mr azrt is meg kellett halnia, mert „rmhrhoznak” tartotta magt. Dvid ezutn sem enged teret maga krl az aljassgnak. A slyos bntets elrettent plda. Akik elfeledtk az amleki hallt, azok okuljanak a bertiaknak adott „jutalombl” (8–12).
A Szerz az elmondottakkal hangslyozza: Dvidnak ebben a gyilkossgban semmi szerepe sincs. Az ms krds, hogy Isten a rosszat is fel tudja hasznlni terve megvalstsban. Ez azonban a gonoszokat sohasem menti. Dvid nem cselszvsek, brgyilkossgok rn, hanem Isten akaratbl lesz az egsz Izrel kirlya.

2 Sm. V. RSZ - 2 Sm. 5,1–25. Dvid egsz Izrel kirlya.

Az 5. fejezet hrom lnyeges dologrl tudst: 1. Az egysges birodalom megalakulsa. 2. A birodalmi fvros megalaptsa. 3. Kt dnt tkzet a filiszteusokkal. E hrom nagy tmhoz kisebb szakaszok kapcsoldnak: Az elshz Dvid uralkodsi idejnek az adatai; a msodikhoz a Dvid nvekedsrl s a Hirmmal val kapcsolatrl szl hrads s a Jeruzslemben szletett gyermekek listja. Abnr halla nem akadlyozta meg Izrel s Jda egyeslst. Dvid kirlysga vllalsban a np s a vezetk egyetrtenek. Hossz vargabet utn megtalljk azt a psztort, akit Isten rendelt a npnek. Ez az engedetlensg feladst, a klnutak elhagyst jelenti. Megmaradsukat az engedelmessgben keresik s talljk meg. Kiss a tkozl fiak szgyenkezsvel jrulnak Dvid el. Megvalljk hozztartozsukat: Csontod s hsod vagyunk. Ezek a szavak nem a Dviddal val vrsgi kapcsolatukra utalnak, hiszen Dvid Jdbl szrmazott. Elssorban a szvetsg felajnlsa s az engedelmessg vllalsa jut kifejezsre benne: gy teljestjk akaratodat, mintha tulajdon csontod s hsod lennnk (19:14; Gen 29:14; Deut 17:15). Hivatkoznak Dvid korbbi hadisikereire. S ha Saul csatavesztsre s hallra gondolunk, akkor nem res formula csupn, mikor ezt mondjk: „Te vezetted ki a harcba s hoztad vissza Izrelt”. Mg Dvid volt a vezr, nemcsak kivezette a hadinpet, hanem vissza is vitte – gyztesen. (Egybknt a „kivezetni” s „visszahozni” a hadivllalkozs vezetst jelenti). Meghajolnak Isten grete s akarata eltt. Ezrt ennl a jelents lpsnl nem Dvid van a kzppontban, hanem Isten, akinek Dvid s a np engedelmessggel tartozik. A np s a vnek Isten gretnek megfelelen nem kirlyrl, hanem ngd-rl beszlnek. Dvid Istentl rendelt karizmatikus vezet. Nem a np kt szvetsget Dviddal, hanem Dvid a nppel, teht nem Dvid fut a kirlysg utn, s ragadja maghoz zskmnyknt, hanem a np knlja fel neki. Nem Dvid gr engedelmessget a npnek, hanem a np neki. Mivel a hebroni felkens fordulpont Dvid letben, hamarosan szkhelye is megvltozik, ezrt kzli itt a Szerz Dvid uralkodsi adatait. A szmok nincsenek kerektve, teht bizonyra pontosak. Az 1Krn 29:27-tel szemben ezt kell elnyben rszesteni. (1–5).

Dvid els jelents vllalkozsa hebroni felkense utn Jeruzslem elfoglalsa volt. Knnyen mozgathat, tapasztalt hadseregt – amiben zsoldosok is lehettek – nem eresztette szlnek. A vros elfoglalsa szinte Dvid magn-vllalkozsa: Embereivel hajtja vgre. Ezrt lett Jeruzslem Dvid vrosa (az 5:6a-t elnyben kell rszestennk az 1Krn 11:4-gyel szemben). Jeruzslem nagyon rgi vros. Mr Kr. e. a 3. vezredben laktk. si neve Uru Salim. A Salim – Salem szt a Zsid 7:3 a slm – bkessg – szval hozza kapcsolatba. si kultuszhely, aminek az eredete elvsz a nagyon tvoli idkben, s amint erre Melkicedek, brahm kortrsa nevbl is kvetkeztetni lehet, taln az si egyistenhittel is sszefggsben volt. A vrost az amarnai levelek is emltik (Kr. e. 1400). Sion vagy Cion vra, a fellegvr, a vros dlkeleti sarkn plt. Hrom oldalrl megkzelthetetlen volt. Az szaki oldalon lev keskeny tmadsi felletet knnyen meg lehetett vdelmezni. A Sion nv ksbb a templomot is magban foglalta (zs 8:18; 18:7; Jel 3:17; Mik 4:7), st az egsz vrost is jelentette (2Kir 19:21; Zsolt 126:1; 129:5; zs 33:14 stb.). tvitt rtelemben is szerepel: 1Kir 2:10; 8:1; Zsid 12:22; Jer 14:1 stb. (Pkozdy L. M. Lbjegyzet az j ford.-hoz.) Jda s Izrel hatrn fekdt, elvlasztva egymstl a kt orszgrszt. Ezrt tartotta Dvid nagyon fontosnak elfoglalst. A vros teht ers volt. Dvid nem rendelkezett ostromfelszerelsekkel. Innen rthet a jebusziak magabiztossga: Mg a sntk s vakok is elzik Dvidot, illetve meg tudjk vdeni a vrat. De Isten Dvid kezbe akarta adni Jeruzslemet, s ezrt az slakk ggjt sszetrte. A vros elfoglalsrl szl tudsts nagyon szkszav. Ez taln rthet is, mert lnyege a Jeruzslem vdelmt biztost hadititkok kz tartozhatott a ksbbi idkben is. A titokra vletlenl jttek r. 1867-ben Warren egy zarndoklat alkalmval a Mria-forrsnl – Siloah-forrs – egy reget fedezett fel. Kiderlt, hogy sziklba vjt folyos bejrata, amit kb. Kr. e. 2000 krl ksztettek. A vros laki ezen az ton biztostottk ostrom idejn vzszksgletket. Dvid tudomst szerzett errl az alagtrl s gy foglalta el a bevehetetlennek hitt erssget. Dvid visszafordtja a jebusziakra gnyold szavaikat: Mind sntk s vakok, ezrt nem llhatnak meg. A 8c megjegyzse homlyos. A Lev 21:18 a papokra vonatkozik (6–10).

Dvid Jeruzslembe tette t szkhelyt. Az ers vrost mg jobban megerstette. Az satsok szerint az szaki falat lebontatta s a vr terlett megnvelve pttette fel jra. Ez az j vrfal kapta a Mill nevet. Dvid Jeruzslem elfoglalsval a honfoglals mvre tette fel a koront. Olyan fvrost alaptott, ami korbban sem Izrelhez, sem Jdhoz nem tartozott, s gy az egysges orszg politikai s kultuszi kzppontjnak kivlan alkalmas volt. Dvid teht egyre jobban emelkedett, mert az r vele volt. Isten szolginak a nvekedse, nagysga, mindig tlmutat nmagukon, a nvekedst ad Istenre. Dvid hre tlmegy Izrel hatrain. Tirus kirlya kveteket kld hozz, kereskedelmi kapcsolatot ltestenek. Dvid letnek a kedvez alakulst Isten szeretetnek s munkjnak tekinti. Alzata s istenflelme pldamutatan ragyog: Isten nem rte teszi mindezt, hanem vlasztott nprt. Isten szolginak mindig tudni kell: A kivlaszts s az lds a tbbiekrt trtnik. De Isten npnek is j tudni: Isten egyeseket rette vlasztott ki s magasztal fel. A Jeruzslemben szletett gyermekek listja is Dvid gyarapodst mutatja. A felesgek s gyermekek szmnak a nvekedse Isten ldsnak a jele. A tovbbiakban a fik kzl csak Salamonnal tallkozunk (9–16).

A kt orszgrsz egyeslse, Jeruzslem elfoglalsa, cselekvsre kszteti a filiszteusokat. A 17 v. megjegyzse szerint hadat indtanak Dvid ellen, akinek a harci kpessgeit ismertk. A Dvid letben jelentkez j veszedelem arra mutat, hogy Isten vezetse nem mindig a bajok tvoltartsban nyilvnul meg, hanem abban, hogy megrzi vit a prbk kztt is. A filiszteusok most nem azzal az Izrellel llnak szemben, mint Saul idejben a Jezrel vlgyben – amelyet Isten elhagyott; hanem azzal, amelynek Dvidban szabadtt rendelt. Dvid Istentl krt tancsot. A kedvez vlaszt megkapta flelem nlkl, mint pusztt r zdul a filiszteusokra s fnyes gyzelmet arat. Mindenki gy ltja: Megverte Dvid a filiszteusokat! Dvid pedig alzatosan ezt mondja: ttrt az r. Istennek adja a dicssget. Isten gyztt. Ebben az sszefggsben klns hangslyt nyer, hogy a veszedelemben a filiszteusok blvnyaikat eldoblva meneklnek. A blvnyok nem tartanak meg, nem szabadtanak meg. A bajban felesleges terhet jelentenek csupn. Egyedl az l Isten tud megszabadtani. t nem kell hordozni – hordozza az vit (zs 44). rte nem kell harcolni – harcol az virt. A filiszteusok nem nyugodtak bele veresgkbe. Dvid hatalmt a kezdet kezdetn akartk letrni. Hatalmas sereggel vonulnak ellene. Ismt a Refim-vlgyben tboroznak le. Refim-vlgye, vagy fldje termkeny vlgy Jda s Benjmin hatrn, nem messze Betlehemtl (zs 17:5; Jzs 15:8; 18:16; 1Krn 11:15–18). A vlgyben a korbbi kkorszakbl szrmaz leteleplsek maradvnyaira bukkantak. A Refim „halotti szellem”-et, „halotti rny”-at is jell, de a vlgy nevben az slakk emlke maradt fenn. A Refimnak nevezett np (Gen 14:5) valban lt. Rf leszrmazottai voltak. Ugariti hivatalos rsok is emltik – amelyek esetben legendk s mtoszok hatsa kizrt (Lexikon 1138, Gordon, 94–95). Igen nagy termet emberek voltak (2Sm 21:16–17). Dvid – noha kzenfekv lenne az elz taktika megismtlse –, jra Istentl kr tancsot. Isten szolglatban nincsenek kitaposott utak. Most ms tancsot kap Dvid: Kerljn az ellensg htba. Isten jelt is ad: Ha meghallja a zgst a balzsamfk irnybl, akkor induljon a harcba, mert akkor vonul ki eltte Jahve, hogy leverje a filiszteusokat. Isten npe jra megtapasztalhatja: Az r hadakozik rette. gy trte ssze Isten Izrel szorongatinak az igjt. E gyzelem Dvidnak utat nyitott egszen a tengerparti sksgig, s hosszabb idre biztostotta a nyugalmat a filiszteusoktl (17–25).

Izrel engedelmessgt gy koronzta meg Isten ldsa. Teljestette grett, amit Dvidnak adott: Te legelteted az n npemet, Izrelt! A veresgek kora vgetrt. j, dicssges korszak ksznttt Izrelre, mert nem hagyta el az r az npt az nagy nevrt.

2 Sm. VI. RSZ - 2 Sm. 6,1–23. Isten Ldjt Jeruzslembe viszik.

A filiszteusok felett aratott kt nagy gyzelem megszilrdtotta az orszg politikai helyzett. Elkezddhetett a bels rendezs s pts. Dvid mindenekeltt az istentiszteletet, a kzponti kultusz krdst akarja megoldani. Jeruzslemet, Izrel politikai fvrost, vallsi, kultuszi kzpontt is kvnja tenni. Ebben elssorban nem emberi megfontolsok vezetik, hanem Istennek szeretne hlt, dicssget adni. A Szvetsg Ldjt Istennek kijr nagy pompval kszl Jeruzslembe vitetni. Ezrt hvja ssze Izrel szne-virgt: Harmincezer ifjt. Van ebben a mozzanatban is valami szp, felemel vons. De van baljs eljel is. Semmit sem hallunk Jahve megkrdezsrl (Deut 12:11). Pedig ilyen fontos dologban meg kellett volna tudakolni akaratt (1).

A Szerz attl a ponttl kezdi a rszletesebb tudstst, amikor a Ldval elindultak Jeruzslem fel. Ezrt a 2 v. adataiban nincs szksg mdostsra. Baal-Jehuda Kirjat-Jerim rgi neve (1Krn 13:6). Ide hoztk a Szent Ldt Btsemesbl, miutn a filiszteusok visszakldtk (1Sm 6:13–7:1). Azta sok id telt el. Ezrt, br Uzzt lehetne azonostani Elezrral, mgis helyesebb, ha testvrvel Ahjval egytt Elezr fiainak, Abindb unokinak tekintjk ket. A Szent Ldt j szekrre helyezik, s teheneket fognak el. Diadalmenetben vonulnak. Igazi npi nnep kpe trul elnk, aminek a klnleges jellegt a szent, kultuszi tnc adja meg, amibl, a lers szerint, a jelenlevk mind kiveszik rszket, Dviddal egytt. Az 5b klnbz hangszereket sorol fel: citera (kinnr): hros hangszer. Egyiptomban korn ismertk. A Gen 4:21 s 31:27 is emlti. Hasonltott az egyiptomi lanthoz. Derkszg fakeretre klnbz hosszsg hrokat fesztettek ki. rvendetes alkalmakon, fleg istentiszteleteken hasznltk. Lant (nbl): hrfaszer hros hangszer. Klnbz nagysg, formj keretre 3–12 hrt fesztettek. Dob (tf): thangszer, kzi-dob. Keretre kifesztett br, amit ujjaikkal vertek. A csrg, mint neve is mutatja, rzs hangszer: rcrmra erstett rudakra rckarikkat, rcgyrket fztek. A cintnyr szintn thangszer (2–5).

Az rmnnepet vratlan tragdia szaktja flbe. A marhk megbotlottak. Uzza a Szent Ldhoz kapott, ezrt Isten hallra sjtotta. Dvid haragra lobban. Hangslyozottan nem Uzza, hanem Jahve tette miatt. Nagy lelkesedssel kszlt erre az nnepre. Isten elrontotta rmt. A vgassgot gyszra fordtotta. De haragjt hirtelen felvltja a flelem. Ha Isten ilyen szent, s a legkisebb – jszndk – hibt is halllal bnteti, akkor a Szent Ldt nem vitetheti maghoz, mert neki is hallt okozhatja. Ezrt az nnep abbamarad. A Szent Ldt Obed-Edom hzban helyezik el. Szemlye sok vitra ad okot. A „gti” jelzt rendszerint gy rtelmezik, hogy filiszteus szrmazs. Az 1Krn 15:18.21.24 szerint pedig lvita. Szerintem a „gti” jelz nem npi, hanem illetsgi szrmazst jellt. seinek valami kze lehetett Gthoz. Az, hogy Jahve Ldjt, melynek szentsge ppen szemk lttra mutatkozott meg, pogny ember hzban helyeztk volna el, kptelensg. Ha Obed-Edom filiszteus lett volna, akkor a Szent Lda mell kln gondviselt kellett volna lltani. De errl sem most, sem ksbb nem olvasunk. Uzza hallnak az oka homlyos. A lers alapjn a Szerz is a Szent Lda megrintst rthette az „eltvelyeds” alatt. A Num 4:15 szerint a Szent Lda rintse hallbntetst von maga utn. A Szent Lda teht semmit sem vesztett szentsgbl. Nem rgi ereklye, hanem Jahve jelenltnek az eszkze s jele. De Dvidnak is igaza van, amikor els pillanatra nem tartja mltnyosnak Jahve tlett. Uzza jt akart. Mi trtnik, ha leesik a Szent Lda a szekrrl? S itt taln tlsgosan allegorikusan hat arrl beszlni, hogy Jahve trnja nem szorul emberi tmogatsra, noha ez valban gy van. A baj forrst msban kell keresni. A Szent Lda szlltsnl nem tartottk be Jahve rendelkezseit. Amit Isten elfogadott a filiszteusoktl (j szekr, tehenek), azt nem fogadta el nptl. A filiszteusok nem tudhattk, hogyan kell szolglni Jahvt, de Izrelnek tudnia kellett volna. A Szent Ldt ugyanis nem lehetett szekren szlltani. Kzen kellett vinni. Ez a lvitk, elssorban Kht fiainak a tiszte volt (Ex 25:14; Num 4:4.18–19). Ezt ersti meg a Jzs 3:3; 6:6; 2Sm 15:24 is. Ahol Jahve utastsait nem tartjk be, ott ebbl tovbbi bajok szletnek, st hallos veszedelem szrmazhat. S ha az elbb emltett – kiss allegorikus – kpnl maradunk, akkor ezt mondhatjuk: Jahve trnja csak ott ltszik meginogni, ahol nem gy szolgljk t, ahogyan kell (6–11).

Isten Ldja ldst hozott Obd-Edom hzra. Ez kzzelfoghat, szemmel lthat javak ajndkozsban mutatkozhatott meg: gyermeklds, szaporulat, b terms. Dvid ezt kedvez jelnek tekinti. A Szent Ldt Jeruzslembe lehet hozni. Kzben megtallta a baj forrst is. Az elbbi npi nnep kultikus nnepp lesz. Az 1Krn 15:12–15 szerint Dvid szigor parancsot ad a mzesi trvnyek betartsra. Lvitk viszik a Szent Ldt. ldozatokat mutatnak be. De ez semmivel sem cskkenti az rmt, st nveli. Egsz Izrel ujjong. Dvid fpapi ruhban tncolt a Szent Lda eltt, amit az ltala kszttetett Storban helyeztek el. A mzesi Szent Stor a viszontagsgos idkben elpusztulhatott. Dvid nemcsak fpapi ruht visel, hanem fpapi teendket is vgez: ldozatokat mutat be, megldja a npet Jahve nevvel (felteheten az roni ldsrl van sz: Num 6:22–27) s szent kommunit, ldozati kzssget rendez: mindenkinek ad lepnyt, hst, mazsols kalcsot. (Dvid fpapi tnykedshez ld. a 2Sm 7:4–16 magyarzatt.) A testvrharcok utn most forrt igazn eggy a np. A szolgasgot felvltotta a szabadsg, a flelmet az rm. Ezt rzi mindenki: „boldog vagy Izrel! Kicsoda olyan, mint te? Np, akit az r vd, a te segtsgednek pajzsa, aki a te dicssgednek fegyvere!” (Deut 33:29.) (12–19).

Dvid hzanpt is megldotta. Ekkor kerlt sor a Mikllal val sszetzsre, akit megbotrnkoztatott Dvid magatartsa, tncolsa. Mikl tragikusan sauli. Igaza van, s mg sincs igaza. Igen, a kirlynak mltsgosan kell viselkedni, de az Isten eltti alzat nem ejt csorbt a mltsgon, st emeli. A np, a szolglk megrtik alzatt s tisztelik rte. Dvidnak ez az alzata kedves volt Isten eltt. Az ilyen lelklet kirly csak psztora lehet npnek s nem zsarnoka. Mikl lelkisg tekintetben is Saul lnya. Ezrt nem lehetnek gyermekei. Saul vrbl nem kerlhet senki Izrel trnjra (20–23).BR>

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!