//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: 1. SMUEL 26 - 31 rsz

1. SMUEL 26 - 31 rsz


A 26. fejezet tartalma tbb vonatkozsban hasonlt a 23:19–24:23-ban elmondottakhoz: Saul a zifiek hradsra indul Dvid ldzsre, hromezer emberrel; Dvid a Hakil halmon van, megkmli Saul lett. Ezrt tbben (pl. Budde, Hertzberg) ugyanazon esemny kt vltozatban val elbeszlsnek tartjk. Az egyezsek mellett azonban olyan lnyeges klnbsgek vannak, amik ezt a feltevst, a klnbz forrsok elmletvel egytt, kizrjk. Ez az esemny jszaka trtnik, Saul nem vletlenl kerl Dvid kezbe, Sault egsz serege krlveszi s mgis vdtelen, a trgyi bizonytk Saul lndzsja s vizeskorsja, Dvid beszde nmely ponton ms hangnem: a 27. fejezet mr elreveti rnykt. A 26:3b–4 fordtsa kiss nehzkes. A r’h gyknek „rteslni” rtelme is van. A szveg teht helyesen gy hangzik: „Dvid a pusztban lakott. rteslt, hogy Saul utna ment a pusztba. Dvid kmeket kldtt ki s megtudta, hogy Saul Nknba rkezett.” A Szerz nem az esemny trtneti lefolysra, hanem a helyzetet rtkel hrom prbeszdre irnytja a figyelmet (1–4).

Dvid az jszaka leple alatt Saul tborba ment. tletszer vllalkozsnak ltszik, de Isten akarata s cselekvse van mgtte. Ez esetben is igaz a pldabeszd: Az ember elmje gondolja meg az tjt, de Isten igazgatja annak jrst (5–7).

Az els prbeszd a tbor kells kzepn, Saul mellett folyt le Dvid s Abisal kztt. Fest ecsetjre kvnkoz megdbbent kp: az alv Saul felett letrl s hallrl vitatkoznak. Dvid ksrnek, tannak vitte magval Abisajt, aki azonban a ksrt szerept tlti be. Hasonl minsgben ll elttnk a 2Sm 16:9–10-ben is. Abisaj gy vlekedik, mint korbban Dvid emberei: Isten Dvid kezbe adta Sault. Dvid most is ellenll a ksrtsnek. A barlangi eset s a Nbllal trtnt dolog mg jobban felvrtezte. Saul gye Istenre tartozik. Isten hvta el, szmol majd le vele. A trtnelmet Isten teremti s irnytja. Dvid csak eszkz. Nem is akar ms lenni. Trelmesen vr. Isten igazsgos tletben nem ktelkedik, aki termszetesen halllal, vagy ms mdon is flreteheti Sault az tbl. Dvid rezheten gy beszl, mint akin Jahve Lelke van. A Saul sorsra vonatkoz szavaibl komor prfcia csendl ki. A 31. fejezet elreveti rnykt. Dvid a jelenre vonatkozan is tudja, mit kell tenni. Az ngedii barlangban mg csak sztnszeren cselekedett, itt tudatosan (v. ApCsel 5:1–10): bizonysgknt magval viszi Saul drdjt s korsjt. A 11 v.-ben Dvid Abisajnak parancsolja meg, hogy vegye maghoz a bizonysgokat, a 12 v. szerint maga Dvid viszi el ket, a 22 v.-ben pedig csak a drdrl van sz. A 11 s a 12 v. kztti ellentt a Dvid s Abisaj prbeszdbl magyarzhat. Abisajt megdermesztette Dvid magatartsa. Leszrni ksz Sault, m drdjt s korsjt kslekedik maghoz venni. Hossz vitra nincs id, ezrt Dvid viszi el a jeleket. A kors a 16 v.-ben is szerepel. Jelentsge a drda mellett eltrpl, ami egyttal kirlyi jogarnak is szmtott. Visszaadsa hitvalls. A kors sorsa kzmbs. Dvid emlkeztetl magnl is tarthatta. Az alv Saul feletti vitban teht az let eri gyztek a hall eri felett. Msknt is trtnhetett volna. Dvid megllta a prbt. A 12 v. szerint Isten szerezte ezt a helyzetet. adta Sault ismt Dvid kezbe. Nem az jszaka sttje vdte Dvidot s Abisajt (inkbb teljes holdvilgra lehet gondolni), hanem az a mly lom, amit Isten bocstott a tborra (Gen 2:21; 15:12; zs 29:10; Jb 4:13; 33:15 stb.) (8–12).

A msodik prbeszd clja a harmadik elksztse. Dvid biztonsgos tvolbl felkiablta Abnrt. Abnrnak nincs igaza, amikor tiszteletlensggel vdolja Dvidot, hiszen nem Saulnak kiablt, hanem neki. Dvid legrzkenyebb pontjn veszi clba Abnrt: A legvitzebb harcos – s nem tudott vigyzni urra. Az az r, aki elalszik, hallt rdemel. Az emberi vatossg, vigyzs semmit sem r ott, ahol Isten nem rkdik (13–16).

Dvid elrte cljt. Saul felbredt, s kzvetlenl hozz intzheti szavait. J lelkiismerettel tesz vallst rtatlansgrl. rezhet, mennyire hborog lelke a sok mltatlan ldzs miatt. A krdst mindenkppen meg lehetne oldani. Dvid azt a lehetsget sem zrja ki, hogy ingerelte fel Istent valamilyen bnnel, aki ezrt ldzteti t Saullal. Ebben az esetben Istent kell ldozattal kiengesztelni. E gondolat felvetse nyomn kitnik, mennyire nem errl van sz. Dvid udvariasan nem beszl Saul felelssgrl. A gonosz tancsadkat hibztatja. Ecseteli keser sorst. Attl akarjk megfosztani, amihez minden izrelinek joga van: kizik az gret fldjrl, Jahve rksgbl. Ha mr meg kell halnia, akkor inkbb a szent fldn haljon meg, hogy rtatlanul kiontott vre ne tnjn el Jahve szne ell (m 9:3; zs 1:16), s az igaz Br hallja meg kiltst s lljon bosszt rte (Gen 4:10; Jb 16:18). Saul beismeri bnt, de erre nem lehet pteni. Az ilyen bnbnat s fogadkozs semmit sem r. Ezrt nem tr vissza Dvid hozz. Drdjt (jogart) visszakldi. Azt csak Isten veheti el Saultl. majd megfizet mindenkinek cselekedete szerint. Dvid azt kri: Isten legyen olyan knyrletes hozz, mint amilyen volt Saul irnt azon a napon. Ezzel Dvid Isten igazsga trvnynek vetette al magt (Mt 7:2). A kvetkez fejezetek rnykban az Isten igazsgra val hivatkozs igen komoran hangzik Saulra vonatkozan. Dvidot pedig hallos ellensge ltal ersti meg Isten: ldsa megnyugszik rajta, s az elkezdett ton vgig vezeti. Saul s Dvid tja ezzel vgleg elvlt. Tbbet nem tallkoztak (17–25).

1 Sm. XXVII. RSZ - 1 Sm. 27,1–12. Dvid nkntes szmzetsben.

A 27:1–4 nem a 21:11–16 ms forrsbl szrmaz parallel elbeszlse. A kt trtnet kztt lnyeges klnbsgek vannak. Dvid itt nem grlszakadt meneklt, hanem jelents sereg vezre. Tekintlyt a hzassgai rvn szerzett rokoni kapcsolatok is nveltk. Mindkt flnek haszna van a dologbl: Dvid nyugalmat tall, kis kiprblt vezrt kap benne, aki mgtt brmelyik percben mozgsthat komoly er van. Dvid gondolatmenete rthet. Nincs ms megolds. Mgis felvetdik a krds: Helyesen cselekedett-e? Vgeredmnyben Izrel si ellensghez ment. Emberileg nzve az gret beteljeslstl a legmesszebb szakadt. Isten oltalma helyett emberi oltalom al helyezte magt. A trtnetnek ktsgtelenl van ilyen oldala. Dvid kortrsai magban a tnyben nem lttak rulst. A Szerz nem ebbl a szemszgbl nzi az esemnyt: Helyes volt-e vagy nem. Isten nem hagyta el Dvidot. Ez a lnyeges (1–4).

kis Gtban tartja Dvidot s embereit. Ebben az udvariassg mellett nmi vatossgi rendszablyt is lthatunk. Dvid tehernek rzi ezt a nagy figyelmessget. Rendkvl udvarias formban s blcsen fog hozz a krds megoldshoz. Nem mlt arra, hogy llandan a kirly krnyezetben legyen. Terhelni sem akarja ilyen nagy ltszm vendgsereg elltsval. A letelepeds irnti krs szndkt is megpecsteli: vgleg kis szolglatban akar maradni. A megoldssal klcsnsen meg lehetnek elgedve. kis nagy tehertl mentesl, Dvid pedig szabad mozgshoz jut. kis azonnal teljestette Dvid krst. Ez is bizalmnak a jele. A 6 v. megjegyzse szerint – ami valsznleg ksbbi korbl szrmaz magyarz betolds – nem csupn letelepedsi engedlyrl van sz. kis Dvidnak ajndkozta Ciklgot, ami gy lett a jdai kirlyok rks korona-javadalma. Ciklg (mai neve: Tell el-chuwelfe) kb. 20 km-re fekdt Bersebtl k-re, Jda legdlibb rszn. gy helyzetnl fogva is alkalmas volt Dvidnak. A 7 v. pontosan meghatrozza azt az idt, amit Dvid a filiszteusoknl tlttt (5–7).

gy tnik, mintha Dvid portyzsai tletszeren kezddtek volna el. Dvid a dli trzseket akarta megnyerni. Tmadsait az slakk ellen vezette, akik kzl az amlekiek Jda legveszlyesebb ellensgei voltak. Dvid teht roppant veszlyes jtkba kezdett. Meg kellett riznie kis bizalmt, ugyanakkor honfitrsainak is be kellett bizonytania, hogy nem lett htlen Izrelhez. Dvid kivl politikusnak bizonyul. De tbbrl van sz. Isten van vele. Ezrt nem vesz szre kis semmit. A Szerz Dvid brutlisnak nevezhet eljrst is msknt tli meg. Dvid Isten parancst hajtja vgre (Deut 7:2). Jahve hborit harcolja idegen fldn is (8–12).

1 Sm. XXVIII. RSZ - 1 Sm. 28,1–2a. Dvidnak hadba kell vonulni.

Kzben Jahve is haladt elre a trtnelemben s a Dvidnak adott grete beteljestsben. A filiszteusok mozgstottak Izrel ellen. Elrkezett a nagy leszmols ideje. Dvid is nehz helyzetbe kerlt. kis oldaln hadba kell vonulnia npe ellen. Most vlik nyilvnvalv Dvid emberi megoldsnak a csdje. Ez a helyzet sokkal slyosabb veszlyeket rejtett magban, mint Saul ldzse. Dvid udvarias, de ktrtelm vlaszt ad kisnak, aki most sem vesz szre semmit. Kitntet bizalommal – ami Dvidnak ppen nem kvnatos – testrsge parancsnokv teszi. Az archiszmatophilax, amivel a LXX a smr ler’si-t fordtja, a ptolemus-udvarban a testrsg parancsnoknak a cme volt. Dvid szakadk szlre kerlt. Belthatatlan kvetkezmnyekkel jr az is, ha rszt vesz az Izrel elleni harcban, de az is, ha kivonja magt. S ha Dvid ktrtelm vlaszbl az ltszik is, hogy a maga rszrl az elvi dntst meghozta, mgis nyitva marad a szorongat krds: Hogyan tall Dvid, hogyan tall Isten ebbl a helyzetbl kiutat?!

1 Sm. 28,2b–25. Isten megcselekszi, amit megmondott.

A 2b–25 kzppontjban Smuel szellemnek a megkrdezse s a kapott felelet ll. A 3–6 az elzmnyeket ismerteti. Az l Smuelt nem lehet megkrdezni, mert mr meghalt. Szellemnek a megkrdezse is nehzsgekbe tkzik, mert Saul eltvoltotta (jelentheti a kivgeztetst is) az orszgbl a halottidzket s jvendmondkat. A helyzet rendkvl komolyra fordult, a filiszteusok hadereje mr Sunemig elrenyomult. Sunem a mai Solem, Issakr terletn, Gilboval szemkzt a jezreli sksgon fekdt. A felvonuls gyorsasga, az ellensg szmbeli flnye megrmtette Sault. Jahve elfordult tle, hiba krdezte, nem vlaszolt. Ktsgbeessben olyan eszkzhz folyamodik, amit korbban maga is a legteljesebb mrtkben ldztt (2b–6).

A halottidzs a trvny tilalma s Saul szigor intzkedsei ellenre is megtallhat volt Izrelben. Saul kzvetlen krnyezetben is voltak, akik rgtn ajnlani tudtk a legkzelebbi lehetsget. Endr a Hermon szaki oldaln, Sunem s a Tbor hegye kztt fekdt. Mai neve Endur. Az asszony provokcitl tart. Flti lett. Csak Saul eskvse utn hajland teljesteni az ismeretlen frfiak kvnsgt. Szomor kettsgnek vagyunk a tani. Nehz eldnteni, melyik a nagyobb bn: a halottidzs, vagy az, hogy ezt a bnt a Jahve nevre val eskvssel palstoljk. A halottidzs mdjrl nem rteslnk. A Szerz semmifle klnleges eljrsrl nem tesz emltst. Nem tudunk meg kzelebbit az elfordul „szakkifejezsekbl” sem, mivel ezek nem annyira a lnyeget fedik, mint inkbb a be nem avatottak elkpzelseit. Ezrt messzemen kvetkeztetseket nem vonhatunk le bellk. Az ’b jelentse: halotti szellem. Az asszony Smuel szellemt ’elhmnak nevezi. Az ’elhm sz gazdag jelentstartalma lehetv teszi a halotti-szellem rtelmet is. Az asszony ezzel a megjellssel azt a klnbsget rzkeltette, ami a Smuel szelleme s ms szellemek megjelense kztt szembetn volt. Azt, akin keresztl a halott szelleme megnyilvnult bacal- vagy bacalat-’b-nak neveztk. A Szerz a halottidzs tnyt nem vonja ktsgbe. Az asszony nem csal, nem is hasbeszl. Az asszony Smuel megjelensekor felismeri Sault, mivel ekkor mr a szellemvilggal val rintkezs szfrjban van, ahol a legrejtettebb titkok is leleplezdnek. Saul a lers alapjn azonnal hitelesnek ismeri el Smuel szellemnek a megjelenst – amit a kvetkezk minden ktsget kizran igazolnak –, s teljes hdolattal ksznti (7–14).

Smuel s Saul kztt a beszlgets az asszonyon keresztl trtnt. Smuel kzvetlenl hallotta Sault, s az asszony beszl szerveinek a felhasznlsval vlaszolt. Itt is hangslyos, hogy valsgos beszdrl van sz. Smuel Saul eljrst hborgatsnak, nyugalma megzavarsnak (2Sm 19:1; zs 14:9; 57:2) nevezi. Ez a bevezets mr kellkppen hangslyozza a dolog trvnytelen voltt. Saul szernyen trja fel helyzett. Szorult helyzetben van. Isten eltvozott tle. Azt szeretn tudni, mit kell cselekednie. Smuel vlaszban fokozza Saul tragikus helyzett, Isten nem csak elhagyta, hanem ellensgv lett. Azt cselekszi, amit korbban megmondott. Emlkezetbe idzi Isten haragjnak az okt is. Meghirdeti az tletet: Holnap fiaival egytt meghal, s egsz Izrelt a filiszteusok kezbe adja Isten. Ha Smuel vlaszt megvizsgljuk, a kvetkez eredmnyre jutunk: Az a beszd, amit hallunk, igazi prftai beszd. Nem jvendmonds, hanem tlethirdets. Bizonyos fenntartsokkal ezrt utal ez a hely az jszvetsgi „lelkek megtlsnek” a problmjra. Smuel szelleme nem mond mst, mint amit az l prfta mondott. A tbblet csupn annak a meghirdetse, hogy az tlet msnap bekvetkezik. A halotti szellem, ha „Istentl van” (mint Smuel), nem mondhat mst, mint ami megegyezik a prftk, az rs szavaival. Nem lpheti t az Istentl rendelt hatrokat. Ezrt kell Isten npnek Istentl krdezskdni s nem a halotti lelkektl (zs 8:19). A halotti lelkek Isten tletvel szemben nem adhatnak varzsszert. Isten megmondta, mit kvn (Deut 10:12–13). Saulnak is megmondta mg az l Smuel. Itt is rvnyes Jzus szava: „Van Mzesk s prftik, hallgassk azokat… Ha Mzesre s a prftkra nem hallgatnak, az sem gyzi meg ket, ha valaki a halottak kzl feltmad” (Lk 16:29–31) (15–19).

Smuel szavai flelmes hatssal voltak Saulra. Tartalmt ismerve ezen nem is csodlkozhatunk. A Szerz mly egyttrtzssel viseltetik irnta. Ez fejezdik ki az asszony magatartsban is. Isten gyermekeit Isten jogos tletei sem mentik fel a rszvt s az egyttszenveds all (20–25). A trtnet rtkelst illeten nincs homlyos pont. Saul Endrban tiltott ton jrt. Ez a tilalom ma is rvnyben van (zs 8:19; 57:9; 65:4; Deut 18:11 stb.). Isten a tilalom fellltsban az ember javt akarja. A bns ember a szellemvilggal val rintkezs sorn flelmetes dmoni erk hatalmba kerlhet. Ha a gyermek megszegi szlei tilalmt s tzzel kezd jtszani, knnyen felgyjthatja a lakst, st nagyobb katasztrfa is szrmazhat. Ezrt nem szabad thgni Isten tilalmait. Ennek a negatv jelensgnek egyetlen pozitv rtkelse lehet csupn: Az let, a vilg tbb, mint az anyag. Isten nem a halottaknak, hanem az lknek Istene. Ezrt kell fellvizsglnunk s alapos tanulmnyozsnak alvetnnk azt a felfogsunkat, amit az szvetsg a halllal, a hall utni lettel kapcsolatos tantsrl alkottunk magunknak. Ha a Szerz tudst az endori esemnyrl, ez csupn azrt van, mert nem ktelkedik abban, hogy valban Smuel jelent meg, s e trtnetben is Dvid eljvend kirlysgnak a megerstst ltta, ami – ha fjdalmas esemnyek vajdsn keresztl is – mr a kszbn ll.

1 Sm. XXIX. RSZ - 1 Sm. 29,1–11. Isten kimenti Dvidot.

Smuel els knyvnek az utols fejezetei sorrendjnek a krdst a 29. fejezet is felveti. A 28:4 szerint a filiszteusok mr Sumemnl, a csata sznhelynek a kzelben vannak, itt pedig mg jval korbbi helyzet tkrzdik. A filiszteusok a seregsszevonst az 1Sm 4-bl baljs csengs Afeknl ejtettk meg. Ugyanakkor Izrel a Jezrel-forrsnl, a Gilba hegyvonulattl nem messze tborozott. Az anyag elrendezse a Szerznek is problmt jelenthetett, s azt a megoldst vlasztotta, amit a legclravezetbbnek tartott. F szempontja nyilvn az lehetett, hogy az 1Sm 31 s a 2Sm 1 esemnyei kz mr ne kerljn semmi, hiszen a 1Sm utols fejezeteinek a f esemnyt mgis a 31. fejezet adja. A 29–30. fejezet tatalmilag szorosan sszetartozik. Amennyiben elfogadjuk, hogy a 28. fejezet a 27. fejezet ellenprja (az egyik Sault, a msik Dvidot mutatja be a mlyponton), akkor a 29–30. s a 31. fejezetek szerkesztsi sszefggst is felttelezhetjk, s ezek is ellentt-prban llnak egymssal. Dvidot Isten kiszabadtja bajbl. Mg az egyik oldalon Dvid gyzelmes harcot vv az amlekiekkel – szabadtst vgez –, vagyis Jahve hborit harcolja, a msik oldalon Saul tragikusan elbukik. Az anyag jelenlegi elrendezse legalbb annyira logikus s tanulsgos, mint brmilyen ms elrendezsi ksrlet.

Dvid teht valban harcba vonult kissal. A filiszteusok Afekben hadiszemlt tartottak. Ezen kis serege ktelkben Dvid is jelen volt. Az elt testalkat s fegyverzet felhvta a filiszteus vezrek figyelmt. Okfejtsk sszer. Az szemszgkbl nzve rthet lenne, ha Dvid a harcban ellenk fordulna. Kis ltszm csapatt nem becslik le, hiszen arrl a Dvidrl van sz, akirl azt neklik, hogy a Saul ezrvel szemben tzezret vert meg (1–5).

kisnak meg kellett hajolni a tbbsg akarata eltt. Neki szemlyesen is knyes volt ez az gy, hiszen kvnta Dvidtl, hogy vegyen rszt az tkzetben. Ez akkor tnhetett gy is Dvid szemben, hogy kis nem bzik benne. Most pedig a vezrek a leghatrozottabban elkldik. A knos parancsot szemlyes bizalma s dicsrete ruhjba csomagolja. Mint bartjt inti minden elhamarkodott lpstl. Dvidnak titkolnia kell rmt. Ezrt adja a srtettet. Azt azonban jra lthatjuk, hogy kis valban teljes bizalommal s megbecslssel van irnta. Szemlyes bizalma azonban nem vltoztat a helyzeten. Dvidnak el kell vonulnia (6–10).

A filiszteusok teht elindultak a harc sznhelyre, Dvid pedig Ciklgba tartott embereivel. A fejezet csattanja a sorok kztt, a felsznen fut esemnyek mgtt van. A filiszteusok gondolatait Isten irnytotta. gy szabadtotta ki Dvidot a rendkvl knos helyzetbl. A filiszteusok gyzhetnek Saul felett, de csak Isten tletnek az eszkzei. Az igazi gyztes most is Jahve, aki legyzte a filiszteusokat, mieltt csatba mentek, s brmikor legyzi ket, ha ellenk fordul (11).

1 Sm. XXX. RSZ - 1 Sm. 30,1–31. Isten szabadtv teszi Dvidot.

A fejezet szorosan kapcsoldik az elzkhz. Dvid embereivel „hazafel” tart. Az t hossz. Tbb mint szz km-t kell megtennik. Nem is sejtik, hogy rm helyett milyen szomorsg vr rjuk. Az amlekiek jl idztettk a rablhadjratot. Azt az idpontot vlasztottk, amikor – rteslseik szerint – a filiszteus hader elindult Afekbl. gy tnik, csak Ciklgot gettk fel. Ez rthet. Dvid betrsei nyilvn kituddtak. gy lltak bosszt az elszenvedett csapsokrt. Az embereket megkmltk. Fleg zskmnyt akartak szerezni. Az amlekiek Egyiptom rabszolga-piacainak egyik f szllti voltak (1–2). Dvid embereinek az elkeseredse rthet. A szemet-szemrt trvnye most rajtuk csattant. Az elkesereds megvaktja ket. A csapst ltjk s nem a lehetsget. Dvid tli Izrel nagy vezeti sorst. Serege az „rk” izrelit kpviseli. A jt termszetesnek veszik, vagy szre sem veszik. Ha baj szakad rjuk, elcsggednek, lzadnak. Akr Mzes ellen a pusztban. Meg akarjk lni Dvidot. Pedig ezzel mg jobban elrontank helyzetket. De erre nem gondolnak. Dvid is megrendlt, azonban megtallja az erforrst, Jahvt. Az ermerts nyilvn imdsg ltal trtnt. gy kap indtst Jahvtl a cselekvsre. Nem elkeseredni kell, hanem cselekedni. Nem a maga feje utn megy. Elbb tancsot kr Jahvtl, aki vlaszol s teljes sikert gr (3–6).

A rablsereg ldzse sorn is nehzsg vetdtt fel. Dvid emberei mgtt Afektl Ciklgig mr hossz t llt. Egy rszk nem tudott tkelni a Beszr patakon. Dvid embersges. Nem kockztatja harcosai lett. Br ez jelents ercskkenst jelentett az ismeretlen ellensggel szemben, mgis ott hagyta ket, s csak ngyszz emberrel ment tovbb. Ms nehzsg is volt. Csak felttelezett nyomon haladtak. Jahve megsegtette ket. A fosztogat seregben egy egyiptomi szolga beteg lett. Gazdja kegyetlenl sorsra hagyta. Dvid rtallt. Gondozsba veteti s gy pontos rteslst szerez, s j vezett kap (9–15).

Az amlekiek mr visszatrben voltak. Teljes biztonsgban reztk magukat. Megfeledkeztek a legelemibb vatossgi szablyokrl is. De ez Jahve munkja, aki Abigail krse szerint ostobv tette Dvid ellensgeit. Gyzelmet nnepeltek a pusztuls rnykban. Dvid maroknyi seregvel Jda oroszlnjaknt tmad az amlekiekre. Az erviszonyokat tekintve rltsg az, amit Dvid csinlt. De csak azzal trdtt, amit Jahve mondott: Kezedbe adom ket. A harc a vratlan tmads ellenre is nagyon slyos s hossz volt. A 17 v. adata tbbflekppen is rthet: hajnaltl estig, alkonyattl msnap estig, hajnaltl msnap estig. Az amleki sereg nagysgra utal az elmeneklt ifjak szma is. A gyzelem teljes. Dvid kemny tusban teljesen megsemmistette a dl sereget. Mltnak bizonyult arra a hrnvre, amirl a krtncokban nekeltek. Minden zskmnyt kiragadott az amlekiek kezbl. A ncl gyk a zsoltrok kedvelt kifejezse. Jahvnak azokra a szabadtsaira hasznljk, amikkel npt, kegyeseit kiragadja ellensgei kezbl. Dvid nem csak azt szerezte vissza, amit Ciklgbl vittek el az amlekiek, hanem mindaz a kezbe kerlt, amit a rablhadjratban sszeharcsoltak. A „hls” np ezt Dvid zskmnynak tekinti, amivel rendelkezik (16–20).

Alig mlt el az egyik veszly, rgtn jtt a msik. Gonosz s haszontalan emberek azzal a kvnsggal lltak el, hogy azok, akik nem keltek t a Beszr patakon, ne rszesljenek a zskmnybl, csak felesgeiket s gyermekeiket kapjk vissza. Ezzel veszedelmes hangulatot keltettek. Dvid megllta helyt. A gyzelem kizrlag Jahvnak ksznhet. Ezrt kptelensg, st vakmer lzads s hltlansg Jahvval szemben a felvetett kvnsg. Mindenkinek egyenlen kell rszeslni a zskmnybl. Ezzel adnak dicssget Jahvnak, aki a gyzelmet adta. Dvid rvnyt tudott szerezni annak, ami Jahve eltt kedves. A Num 31:27 Mzesre vezeti vissza ezt a jogszokst. Felteheten azrt, mert minden olyan trvny, ami Jahve akaratval egyezik, mzesi tekintly (21–25).

Dvid ajndkot kldtt Jda vneinek, azokra a terletekre, ahol bujdossa idejn kszlt. rm s hla ajndk ez, de egyttal kirlysgnak az tjt is egyengeti (26–31).

A trtnet szemlletesen trja elnk, hogyan hzza keresztl Jahve ellensgei szndkt. Amikor a legnagyobb biztonsgban rzik magukat, akkor tr rjuk. S ha a 28. fejezet tragikus esemnyeket hirdet, a 30. fejezet meg vilgoss teszi: Isten npnek van jvendje. Dvid kiprblt vezrr neveldtt Jahve iskoljban. Sok nehz prbban helytllt. A 28. fejezet a sauli korszak alkonyt, a 30. fejezet pedig egy j, dicssges kor hajnalhasadst hirdeti.

1 Sm. XXXI. RSZ - 1 Sm. 31,1–13. Izrel veresget szenved.

A csata sznhelyt a 29:1 s a 28:4 adja. Ha a nif. part.-ot figyelembe vesszk, akkor az 1 v. gy adhat vissza: „Kzben a filiszteusok harcban lltak Izrellel” (Hertzberg, 183). A Szerz attl a pillanattl beszl rszletesebben az esemnyekrl, amikor az izreli hader megingott. Els pillanatra gy ltszik, mintha a filiszteusok olcs s gyors gyzelmet arattak volna. De ez nem gy van. A hossz harcrl mr a nif. part. is rulkodik. Ezt bizonytja a 8 v. is, amely szerint a halottakkal val trdsre, kifosztsukra csak msnap kerlt sor. gy ltszik, mintha azt is csak msnap tudtk volna meg a filiszteusok, hogy Saul is elesett. A csata – keleti szoks szerint –, hajnalban kezddhetett, s egszen ks jszakig tartott. Hatalmas, hsi kzdelem volt, mindkt fl rszrl, ami az izreliek veresgvel vgzdtt. A Szerz, rthet mdon, kln figyelmet szentel Saul s fiai pusztulsnak. Elszr Saul fiai estek el: Jntn, Abindb s Malkisua. Isbsetrl nem esik sz. Taln nem volt jelen. Sault nylvessz tallta el. Ezzel harckptelenn vlt. Nem akart lve a filiszteusok kezbe kerlni, ezrt krte fegyverhordozjt: szrja le. De az nem mert kezet emelni urra, Jahve felkentjre. A hallba azonban kvette. Saulnak ezt a tettt nem lehet ltalnos rtelemben vett ngyilkossgnak nevezni. Tragikus letnek hsies befejezse ez. Az igazi hsi hall nem adatott meg neki. Hallval nem fejezdtt be a harc. Testrsge az utols szl emberig harcolt holtteste felett. A filiszteusok vesztesgeirl nem r a Szerz. Nem jutottak olcsn a gyzelemhez (1–7a).

Saul hallnak elszr politikai kvetkezmnyeirl rteslnk. A harctrtl szakra s keletre es terletek lakossga elmeneklt. Teht tnylegesen csak mostantl kerltek a filiszteusok birtokba. Flrerthetetlen a „Jordnon tl” kifejezs is. De nem kell tlbecslni. Jbs Giled pl. biztosan nem tartozott fennhatsguk al. Taln csak a fontos tkel helyekre kell gondolnunk. A kzp-palesztnai hegysgrl nem hallunk. Saul fia, Isbset – fleg hadvezre, Abnr rdeme rvn –, itt a helyzet ura maradt. Ha a filiszteusok igyekeztek volna gyorsan kihasznlni a gyzelmet, akkor nyilvn sokkal slyosabb helyzetbe jutott volna Izrel (7b).

A filiszteusok diadalnnepet ltek. Saul levgott fejt s fegyvereit krlhordoztk orszgukban. Majd fegyvereit Astret, fejt Dgon (1Krn 10:10) templomban helyeztk el – gyzelmi jell. (V. az 1Sm 17:48–54 magyarzatval.) Ez a kt szently felteheten Btsenban volt, amelynek falaira – megszgyentsknt – Saul s fiai holttestt felakasztottk. Btsen a Jezrel vlgye keleti szln fekdt. Emlkt a Tell el-Hucn romhalom rzi. 1921-ben s 1933-ban trtk fel. Eltakartott szemthegyeibl emelkednek ki az szaki s dli lejtn Dgon s Astret templomnak ers alapfalai. A megllaptsok szerint Kr. e. 1000 krl kultuszhelyeivel egytt a fldig leromboltk. Dvid megsemmist csapssal llt bosszt a vroson, ahol Izrel els kirlya holttestt oly csfosan meggyalztk. A hamurteg felett semmi sem utal arra, hogy a kvetkez szzadokban jra beteleptettk volna (8–10).

Az utols versek a jbs-gilediak kegyeletes tettt beszlik el. Ezzel mutattk meg Saul irnti hljukat (11:1kk.). Most tnik ki, milyen kemny, btor harcosok voltak. Saul s fiai holttestt megmentik a tovbbi szgyentl. A holttestek elgetse nincs megokolva. A Lev 20:14; 21:14 gonosztevk hallos tletnek megszgyent slyosbtsaknt rja el. Itt ellenkez szndkkal trtnhetett: a meggyalzott holttesteket akartk ily mdon megtiszttani s a tovbbi megszgyentstl megmenteni. Saul plyafutsa ott fejezdtt be, ahol kirlyi dicssge elkezddtt. A csontokat ksbb Dvid helyeztette el Saul seinek a srjba (2Sm 21:11–14). (11–13).

A Szerz ugyanazzal a mly emberi rzssel s rszvttel tudst Saul hallrl, mint amivel egsz lett vgigksrte. Saul tragikus hsknt ll elttnk, aki elbukott. lete s az, ahogyan sajt fit is ksz bntelen-bnsknt hallra adni, grg tragdiba kvnkozik. Tragdijnak a forrsa abban van, hogy legnagyobb igyekezete mellett sem tallta meg az Isten irnti igazi engedelmessget. Emlke nem lett tradci-teremt erv. Legfeljebb az sszetrt felkent tpusaknt jelenik meg. A Krniks mr csak hallrl rtest. A Zsolt 78 s az „Atyk himnusza” (JSir 3:44kk.), pedig teljesen trli emlkt az dvtrtnetbl (Noth 340).

Az a remnysg, amit Izrel a kirlysg irnt tpllt, slyos kudarcba fulladt. Ugyanott voltak, mint a kirlysg fellltsa eltt. Smuel szava hamar beigazoldott: „Ha gonoszul cselekedtek, ti is, kirlyotok is, elvesztek” (12:35). De a 31. fejezet stt gyszn ttr a remnysugr. Isten beteljestette igjt. Megtlte engedetlen npt. Ez az tlet mgis a kegyelem zloga. Isten beteljesti kegyelmes grett is: „Nem veti el az r a maga npt, az nagy Nevrt” (1Sm 12:22). S ha Saul trtnete azt mutatja meg, milyen mlysgekbe vezet a lzads, az engedetlensg, gy a kvetkez fejezetekbl kitnik: hogyan dicsti meg magt Jahve, engedelmes szolgja, a kivlasztott, felkent s felksztett Dvid ltal.BR>

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!