//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: 1. SMUEL 18 - 25 rsz

1. SMUEL 18 - 25 rsz


1 Smuel. XVIII. RSZ - 1 Sm. 18,1–5. Dvid s Jntn bartsga.

Dvid azzal, hogy legyzte Glitot, a kiprblt harcosok sorba lpett. Most mr ilyen minsgben tartotta Saul maga mellett. Egyedl Isten tudta, milyen veszlyeket rejtett ez magban. Ezrt adott mell h bartot, megbzhat szvetsgest Jntn szemlyben. Ebben a bartsgban flrerthetetlenl felismerhet Isten munkja. Jntn csak nzte Dvidot mg az atyjval beszlgetett, s lelke egybeforrt vele. Ezzel megszletett az szvetsg – s a vilgirodalom – legcsodlatosabb bartsga. Szeretetk klcsns volt, aminek a mlysgrl megrendlten vall Dvid is a 2Sm 1:26-ban. Ebben a bartsgban ktsgtelenl Jntn vllalta a nehezebb rszt: a trnrl is le tudott mondani Dvid javra. Felismerte Isten akaratt s alvetette magt. Ezrt jelents alak Jntn a Dvid–Saul-trtnetek tkzpontjain: Benne brzoldik ki, milyen utat kellett volna Saulnak is vlasztani. Jntn szerette atyjt, de lelke a Dvidval volt rokon. Prftalelkek sszeforrsa volt ez a bartsg. A ruha s a fegyverzet odaajndkozsa is a szemlyisg teljes tadst fejezi ki (1–4). Kezdetben Saul is bizalmba fogadta Dvidot. Feladatokkal bzta meg. Dvid mindenben blcsen, s gy sikerrel jrt el. A skl gyk hasznlata kiemeli: Nem vakszerencsrl van sz, hanem olyanrl, ami a blcs megfontols nyomn jr. A blcsessg s siker egyarnt Isten vezetsnek a jele. Dvid egyre feljebb jutott, vezr lett, amit mind a hadinp, mind Saul udvara lelkesedssel vett tudomsul (5).

1 Sm. 18,6–19. Saul Dvid letre tr.

Saulnak a Dvid irnti indulata hamar megvltozott. Amikor egy hadivllalkozsbl hazafel mentek, felkeltette fltkenysgt a krtncot lejt nk neke – ami a Saul–Dvid-trtnetek egyik leghitelesebb emlke. Rdbbent a valsgra: Mr csak a kirlysg hinyzik Dvidnak. Ezzel jra vlaszt el kerlt: Vagy meghajlik Jahve akarata eltt s flrell, vagy felveszi a harcot Dvid – voltakppen Jahve – ellen. Saul nem kpes flrellni, s az utbbit vlasztja. Mg a gyilkossgtl sem riad vissza. me, ilyen mlysgekbe jut az, akitl Jahve Lelke eltvozott. Jellemz, hogy megszllott llapotban is mennyire tudatosan a maga javra cselekszik. De a gyilkossgi ksrlet kvetkezmnye nem az, hogy Dvid ijed meg, hanem Saul. Beltja, Jahve Dviddal van, de a harcot nem adja fel. Ezredess teszi Dvidot, csatkba kldi. Ezt is azzal a hts szndkkal teszi, htha elesik Dvid a harcokban. Saul terve kudarcot vall. Dvid nem veszt semmit, st nyer: kifejtheti katonai s vezeti kpessgt, s meghdthatja egsz Izrel s Jda szvt (6–16). Saul tovbbra is a harcmezn akarja elveszteni Dvidot. Ezrt gri neki Mrabot felesgl. gy nmagt is megnyugtatja: nem lesz a hibs, ha meghal. Ezzel csak a sajt lelkiismerett altathatta el. A 18. v.-ben Dvid a jl nevelt ember szernysgvel vlaszol, ami nem jelenti az ajnlat visszautastst. Saul nem tartotta be szavt. Ezzel vrig srtette Dvidot. A srtdtt ember knnyen kvet el balgasgot. Dvid ez esetben is blcsen jr el: Hallgat s vr (17–19).

1 Sm. 18,20–29. Dvid Saul vejv lesz.

Kzben Mikl beleszeretett Dvidba, s ez j fordulatot adott a dolgoknak. Saul rlt, mert gy vlte, most mg veszlyesebb csapdt llthat Dvidnak. Saul kt hzassgi grete kztt fokozds is van – Saul rovsra. Mrabot is kelepcnek sznta, de nem volt szerelmes Dvidba. Mikl szerette Dvidot. Saul tulajdon lnya szvt, boldogsgt is ksz sszetrni a maga clja rdekben. gy az sem vrhat tle, hogy Izrel rdekeire tekintettel legyen. A gonosz terv vgrehajtsban a kirlynak vannak cinkosai. Szerepket lthatan nem alattvali flelembl, hanem rokonlelksgbl vllaljk. Dvid egyedl ll a cselszvsek kztt. Jntnt nem avatta be Saul. gy ltszott, Dvid vgl beleesett a csapdba. Valjban ezt az akadlyt is gyzelmesen vette. A krt jegyajndkot hatrid eltt Saulhoz juttatta. A kirly knytelen volt bevltani grett. Terve visszjra fordult. Igazsg szerint ezzel meg kellett volna sznni gylletnek, hiszen Dvid a veje lett. Mivel nem ez trtnik, ebbl is lthat, milyen dmoni httere van Saul cselekedeteinek. Ltta, tudta, hogy tulajdon gyermekei kzl immr kett szvvel-llekkel Dviddal tart, Jahve is vele van, mgis folytatja a harcot, aminek a vge csak a biztos buks lehet (20–29).

A 30 v. Dvid jabb harci sikereirl szmol be. Csupn ezekbl a megjegyzsekbl tudunk arra kvetkeztetni, mennyire nem bks korszakban trtntek ezek az esemnyek. Izrel lethallharcot vv a filiszteusokkal. Dvid sikereit ebben az sszefggsben kell ltnunk. Mg Dvid rszt vett ezekben a harcokban, Izrel mindig gyzelmet aratott.

1 Sm. XIX. RSZ - 1 Sm. 19,1–24. Dvidnak meneklnie kell.

Saul a maga rdeke szemszgbl nzte Dvid sikereit, s kptelen volt alvetni magt a np rdeknek. Ahogyan ntt Dvid hrneve, gy nvekedett Saul gyllete is. Mivel sem a megszllottsgval sszefggsbe hozott gyilkossgi ksrletei, sem rmnykodsai nem sikerltek, a nylt erszak tjra lpett. Elkezdte mondogatni: Dvidot hallra kellene adni. A kirlytrtnetekbl, -drmkbl is tudjuk, milyen veszlyes az, ha a kirly ilyeneket mond. Mindig akad valaki, aki jutalom remnyben vghezviszi a gonosztettet. Isten gondviselst s hatalmt mutatja, hogy Dvid esetben mg csak orvgyilkossgi ksrletrl sem hallunk. Saul tervnek legkomolyabb akadlya Jntn volt. Ezrt igyekezett apja t is megnyerni cljnak. Saul rveit a 20:30–31-bl ismerjk. Jntn vonatkozsban emberileg rthet Saul szndka. De mivel indokolhatta meg szolgi eltt? Jntn a ksrtsben igaz bart s igaz gyermek maradt. Figyelmeztette Dvidot a veszlyre, s vllalkozott a kzbenjrsra. A 2–3 v. szerint Dvid s Jntn korbban is tett vatossgi rendszablyokat. Az emltett rejtekhelyen Dvid – Jntn jvoltbl – nem ez alkalommal hallgathatta ki elszr Saul s Jntn beszlgetst (1–3).

Jntn nagyon hatrozottan beszlt atyjval. Ez nem szeretetlensg. szinte, egyenes ember, aki a felelssg terhe all nem menekl. Tudja, sem atyjnak, sem nmagnak nem vlik javra, ha nem igazsg szerint cselekesznek. Br az ilyen felelssgvllals a nehezebb t, de ez a helyes. Jntn vilgosan rtsre adja atyjnak: az, amit tervez, bn. Hltlansg is Dviddal szemben, aki kockra tette lett a nprt, s gy rettk is. rthet, ha Jntn itt Dvid legnagyobb hstettre, Glit legyzsre utal. Ha megleti, rtatlan vrt ont, s gy azzal a Jahvval tallja szemben magt, aki Dvid ltal cselekedett – s aki szmon kri az rtatlan vr kiontst. Saul meghajlik Jntn rvei eltt. Eskvel gri: Nem lesz bntdsa Dvidnak. Ezzel a bke helyrellt. Saul itt gy jelenik meg elttnk, mint akire jzan, rtelmes beszddel lehetett hatni. A baj az, hogy minden hats eltt nyitva llt. Ezrt nem lehetett tarts az grete (4–7). Egy nagyobb hadisiker utn ismt megksrelte meglni Dvidot, akinek sikerlt kitrni a drda ell s hazament. Dvid nem tulajdontott klnsebb jelentsget az esetnek. Mikl azonban felismerte a veszlyt – taln megtudott valamit – s rbeszlte frjt a meneklsre. A lers szerint (12 v.) Dvid laksa a vros, vagy az erdtmny faln lehetett (Jzs 2:5; 2Kor 11:33). Saul teht elsznta magt a vgsre: Dvid letartztatsra s kivgeztetsre. Itt is ltszik, mennyire tudatos llapotban cselekedett, teht felels tettrt. Nem rlt, hanem dmonian gonosz. Nem tud uralkodni a „bn” felett (Gen 4:7). Isten Saul szndkt tulajdon lnyval buktatja meg. Miklnak sikerlt flrevezetni a kikldtt embereket, s ezzel idt nyert Dvidnak. A terf itt csak a szabadts eszkzeknt szerepel, sem Dvidra, sem Miklra nem lehet ebbl semmi kvetkeztetst levonni. Mikl nmagrt nem aggdott. Ravaszsggal, blcsessggel majd kivgja magt – ezeket Keleten egybknt is a nk fegyvereinek tartottk (8–17).

Dvid Smuelhez meneklt. Ez az egyetlen rott bizonytk kapcsolatukrl a felkens utni idbl. A 19:18kk. hangneme arra mutat, hogy lland sszekttetsben voltak – taln fleg kzvettk ltal. rthet, ha Dvid most szemlyesen megy a prfthoz. gyben jelents fordulat kvetkezett be: Saul nyltan letre trt. A helyzetet Smuel is veszlyesnek tlte, s vdelmet nyjtott Dvidnak: A prftk Rma melletti telephelyre, Njtba vitte. Smuel Isten Lelke vdelme al helyezte Dvidot, s hamarosan kiderlt, milyen ttrhetetlen ez a vdelem. Sem a kikldtt csapatok, sem Saul nem tudott thatolni rajta. E trtnet rokon a 2Kir 1:9–14-gyel s a 2Kir 6:16–17-tel. Saul jra Isten Lelke hatalma al kerlt, mint a 10:6.11-ben. m a kett kztt risi klnbsg van. Isten Lelke egyarnt tud felkszteni s lefegyverezni. Ezrt kellene Isten npnek mindig a Llek vdelme s tmogatsa al helyezni magt. (A prftacsoport, az eksztzis, a 19:24c megjegyzshez a magyarzatot ld. a 9. s a 10. fejezet magyarzatnl) (18–24).

Hallos veszedelem s szabadts – ez a 19. fejezet ritmusa. Isten j utakat tallt, hogy megmentse vlasztottjt az j veszedelmekbl. Saul erszakkal sem gyzhette le Dvidot. gy ez a trtnet a tovbbi esemnyek eljelt is megadja.

1 Sm. XX. RSZ - 1 Sm. 20,1–42. Dvid s Saul tja elvlik.

Dvid bizonytalansgba kerlt helyzett s tovbbi magatartst illeten. Ezrt – kihasznlva Saul s kzvetlen krnyezete eksztatikus llapott – Jntnhoz sietett a tovbbi teendk megbeszlsre. Felzaklatott lelkivilgt s rtatlansgnak a tudatt hven tkrzi az 1 v. hrom krdse. De nvizsglatra, alzatra, a hall elfogadsra is ksz, ha bnsnek tallnk. Ezeknek a krdseknek a felvetse s megvizsglsa lnyeges. Dvid nem gonosztev, nem prtt. Saul azt tekinti vtknek, ami az igazsga: Isten kivlasztottja s eszkze. Jntn mg bizalommal van Saul irnt, s nem ltja az eddiginl veszlyesebbnek a helyzetet. Mgis enged Dvid meggyz rveinek, nem vitatkozik, hanem legteljesebb tmogatsrl biztostja bartjt (1–4).

Dvid terve vilgos. Az jhold jelents nnepnek szmtott. A szombatra vonatkoz rendszablyok is rvnyesek voltak r. Az nnepi tkezsen a kirly asztalnl csak a legjelentsebb szemlyek vettek rszt: Jntn, Abnr s Dvid. A 6 v.-bl Izrel rgi kultuszi szoksairl tudunk meg egy lnyeges dolgot: a nemzetsg – a trzs utn kvetkez legnagyobb egysg – venknt ldozatra gylt ssze, ahol nyilvnvalan az ldozat kzssgi jellegn volt a hangsly. Az 5–7-ben nem ravaszsgrl, hanem jelkrsrl van sz. Gyakorlatilag a hallgats s a dhkitrs egyarnt kifejezhetn Saul gyilkos szndkt. Jntn eltt ismers vilg ez (14:8–10), s ezrt kszsgesen elfogadja Dvid javaslatt (5–9). A tervet pontosan kidolgoztk. Erre az adott helyzetben szksg volt. Az eltrben mgsem a kzvetlen esemnyek, hanem a tvoli jv s a kt ifj kapcsolata ll. Jntn nneplyes, eskszeren hat szavakkal biztostja Dvidot jindulatrl. Dvid hllkodsnak mg a lehetsgt is elhrtja: Ha te lennl hasonl helyzetben, ugyanezt tennd rtem. Szavaibl balsejtelem s prfcia csendl ki. rzi, maga is belepusztulhat atyja engedetlensgbe. Dviddal azonban Isten vele lesz, mint atyjval is vele volt, mikor elhvta, s amg el nem vetette. Dvid kirly lesz. Kirlyi dntseket hoz. Akkor rajta lesz a sor a szeretet s hsg megmutatsban. Dvid gye felett Isten rkdik, aki elgttelt kvetel ellensgeitl s megsemmisti ket. Az esk s a szvetsg megjtsnak az alapja nem bizalmatlansg, hanem a klcsns szeretet (10–17). A terv pontos megbeszlsrl csak vzlatosan tudst a Szerz (24a.35). A 18 s a 19 v. eleje a pqd jelentstartalmt figyelembe vve gy hangzik: „…holnap jhold. Menj el (vagy lp le, tnj el), hogy helyed resen maradjon. De harmadnapra…” stb. Eszerint nem csak kifogsrl, hanem valsgos fedakcirl van sz, s a 24a nem jelenti azt, hogy Dvid az egsz id alatt a rejtekhelyen tartzkodott. A 19 v. rtelme is homlyos. Felteheten a szokott titkos rejtekhelykrl van sz, amit Saul els gyilkossgi ksrlete ta rendszerestettek (erre utalna a rejtlyes „cselekmny” sz). A jeladsnl a legrosszabb s legnehezebb krlmnyt veszik figyelembe, s ezrt nincs ellenttben a ksbbiekkel (41–42 v.). Az Isten nevre val hivatkozs egymsirnti tiszta indulatukat fejezi ki, de Isten legyen a Br is, ha valamelyikk megszegn szvetsgket (18–24a).

A Szerz rendkvl szemlletesen rja le az esemnyeket. Jntn kedvez jelnek tekinti Saul hallgatst, ezrt szlal meg a kirly titkos gondolatait leleplez hang: Dviddal valami olyan dolog trtnhetett, ami tiszttalann tette. Msnap kitrt Saul haragja. Nem mondja ki Dvid nevt. Isai finak nevezi. Ez is gyllett mutatja. Jntn a megbeszls szerint cselekszik. Saul fktelen haragjban, gyalzattal illeti Jntnt anyjval egytt (elfajzott gyermek, zabigyerek). Most robban ki belle gylletnek az oka: amg Dvid l, addig veszlyben van az s a Jntn kirlysga. Ezrt kell Dvidnak meghalni. Meggyz rv, s taln adott esetben mindenki msra hatott volna. Jntn nem inog meg. Tudja: Dvid Jahve vlsztottja. jra megprbl kzbenjrni s bkltetni, mint a 19:1–7-ben, de eredmnytelenl. St: Saul mg t is meg akarta lni. gy megrtette Jntn is: Apja visszavonhatatlanul elhatrozta Dvid meglst. Szvben haraggal s bnattal ott hagyta az nnepi asztalt. Nem maga, hanem Dvid miatt szomorkodott (24–34).

Jntn a megllapods szerint cselekedett. A megbeszlt idben s helyen megjelent egy legnykvel, s megadta a jelt. A nyljtk nem felesleges. Jntn nem tudhatta elre, nem jr-e arra valaki. A nyilazssal tkletesen fedve volt Saul eltt is. Azon meg senki sem csodlkozott, ha a trtntek utn ebben sem telt kedve. rthet teht, hogy Jntn s Dvid – mivel lehetsg volt r – elbcszott egymstl. Az elvlst nem csak az egyms irnti szeretetk tette nehzz, hanem az a sejtelem is, hogy mindketten nehz harcok eltt llnak. Jntn slm kvnssal bocstotta el Dvidot – s a slm valban csak Dvid letben teljesedett be.
Saul s Dvid tja ezzel elvlt. Nem Dvid akarta. Isten vlasztottjnak s igazi szolgjnak meneklni kell az ell, aki egykor Isten embere volt, de htlen lett Megbzjhoz (35–42).

1 Sm. XXI. RSZ - 1 Sm. 21,1–10. Ahimelek fpap segti Dvidot.

Az els kt vers rtelme gy adhat vissza: Dvid teht elmeneklt. Jntn visszament a vrosba, Dvid pedig Nbba vette az irnyt (Jeruzslemtl K-re, Benjmin terletn). Sil pusztulsa utn ott volt a szently. A fpapi szolglatot Ahimelek, li leszrmazottja ltta el abban az idben. Az a tny, hogy Dvid Nbba ment, j kapcsolatot felttelez kztte s a szently, klnsen Ahimelek kztt. Ez arra mutat, hogy Dviddal nem csak a prftai (Dvid meneklse Rmba), hanem a papi krk is rokonszenveztek. Ahimelek ksz volt minden segtsget megadni Dvidnak. A fpap rokonszenve olyan nagy volt, hogy – ms nem lvn – a szent kenyereket is hajland volt Dvid rendelkezsre bocstani, csak a legelemibb tisztasgi elrsokat kvnta meg (Lev 15:16–18; Ex 19:5). Ennek a ltszlagos trvnysrtsnek igen nagy jelentsge van. Vgs kvetkeztetseit Jzus vonta le (Mt 12:3–4). Vannak szigor, thghatatlan szablyok, trvnyek. De vannak magasabb trvnyek, amelyek adott esetben feloldhatjk az alacsonyabbakat: a termszeti vilg trvnyeit a termszetfelettit (jobb kifejezs hinyban), ide tartoznak a prftk, s mindenekfelett Jzus csodatettei (a hborg tenger lecsendestse, betegek gygytsa, halottak feltmasztsa); az tlet trvnyt az irgalom s a kegyelem trvnye; a kultuszi trvnyt az Isten akarata s terve nagyobb szolglatnak a trvnye. Nem a kultusz s az let sszetkzsrl van itt sz, hanem arrl, hogy semmi sem ncl – a kultusz sem, hanem mindennek be kell plni Isten terve megvalsulsnak a szolglatba. A 8 v.-nek ketts szerepe van: Utal arra, hogy a 7 s a 8 v. kztt mg trtnt valami, s elkszti a 22:6–19-et. Ekkor krdezhette meg Ahimelek Istent Dvid gyben (22:15). Ennek sorn, vagy amikor Ahimelek kihozta a szentlybl Glit kardjt, tudta meg Dvid, hogy Nbba rkezsnek nemkvnatos tanja van Dg szemlyben, aki felteheten valamilyen fogadalom teljestse vagy kijelentskrs cljbl volt a szentlyben. Edomi szrmazsnak a puszta emltsre is felszisszen a kegyes izreli olvas: Ez nem jelenthet semmi jt! Az edomiak si ellensgei voltak Izrelnek, ami egszen a kezdeti idkre megy vissza (Gen 25:25). Az exilium bekvetkezse utn (Kr. e. 587) flelmes esemnyekben robbant ki ez a gyllet. A 22:22 szerint maga Dvid is rgtn rosszra gondolt. Ahimelek tudta, hogy Dg a szentlyben van, mgsem zrkzott el Dvid krse ell. Tudatosan vllalta a kvetkezmnyeket. Dvid teht szent kenyerekkel a tarsolyban, s a nagy gyzelemre emlkeztet karddal az oldaln megy tovbb. A kitasztott, menekl Dvid ezzel a „szent szfrban” marad (Hertzberg).

1 Sm. 21,11–16. Dvid kis kirlyhoz menekl.

Dvid mgis egyedl volt, csak a sajt rtelmre tmaszkodhatott. Isten papi megkrdezse csak arra a krdsre adhatott vlaszt, hogy Isten vele lesz-e vagy nem. Az esemnyek felkavartk. A legbiztosabbnak grkez megoldst vlasztotta: Klfldre, kis kirlyhoz meneklt. De szmtsban csaldott. kis szolgi a gyllt s veszlyes ellensget lttk benne. Ilyen rtelemben igyekeztek urukat is befolysolni. Dvid hamar szrevette, milyen veszlybe kerlt, s mieltt kis nyilatkozott volna, megjtszotta az rltet. Ezzel az rlteknek kijr vdelem al helyezte magt s megmeneklt. Dvid letnek ez a legmlyebb pontja. A httrben azonban rezhet Isten jelenlte, aki j tletet ad Dvidnak, elfogadtatja a sznlelt rltsget, s ellensgeivel hrdetteti: Dvid kirly! (V. az 1Sm 27:1–4 magyarzatval.)

1 Sm. XXII. RSZ - 1 Sm. 22,1–5. Isten prftt ad Dvid mell.

A majdnem vgzetess vlt prblkozs utn Dvid Adullmba meneklt (Betlehemtl kb. 20 km DNy-ra). Az regekben, barlangokban bvlkd sziklafszek, mint termszetes „erssg”, j tartzkodsi hely volt a bujdosnak. Elbb a csaldja – amit a 22. fejezet indokol –, majd mindenfle eladsodott s megkeseredett lelk np (igen ers kifejezs) csatlakozott hozz. A Szerz nem eltlen jellemzi gy ezeket az embereket. Saul kirlysgnak s a filiszteusok tmadsainak az ldozataira kell gondolnunk. Ezek az emberek Dvid mellett hskk lettek. Ngyszz frfi mr jelents er. Dvid nem akarta csaldjt kitenni a bujdos szabadcsapat viszontagsgainak, ezrt Mb kirlynl biztonsgba helyezte. A mbiak s a Dvid hza kapcsolatra a Ruth knyve is utal (1:1; 4:17). Adullmbl Gd prfta tancsra Jda belsejbe hzdtak. A Heret-erd mai neve Charasz, 7 km-re Adullmtl D-re. Ezzel lezrul Dvid bujdossnak els szakasza. Az ldzttbl szabadcsapat vezre lett, aki mellett oltalmat, feladatot kapnak a tnkrement s megkeseredett lelk emberek. Isten prftt rendelt mell, teht nem hagyta magra. Istennek ez a gondoskodsa vgigksri Dvidot tovbbi tjn. Gd Dvid mellett volt bujdossa idejn. Ksbb is Dvid prftja s ltnokaknt emlegetik (2Sm 24:11–19; 1Krn 21:9–19; 2Krn 29:25). Dvid mindig ksz volt engedelmeskedni Isten szavnak. A nagyobb sszefggsben a prfta megjelense annak a pecstje, hogy Dvid nem lzad, hanem Isten vlasztottja. Az az ember, akivel Jahve vele van.

1 Sm. 22,6–23. Abjtr az efddal Dvidhoz menekl.

Dvid szabadcsapatrl Saul is hamarosan rteslt. A hrbl csak ezt a kvetkeztetst vonhatta le: Dvid a nylt lzads, prtts tjra lpett. Szolgi kzl senki sem tjkoztatta, teht Dvid fel tekintgettek. Saulnak igaza volt – s a lnyeget illeten mgis tragikusan tvedett. Mivel krnyezetvel szemben is bizalmatlann vlt, az els leszmolst nagyon krltekinten ksztette el. A lers alapjn valamilyen nnepi alkalomra gondolhatunk. Saul a magaslaton, a tamariszkusz alatt trnolt, minden szmottev embere jelen volt. A kls kp, amit a Szerz megrajzol, igazn kirlyi. Saul gy trnolt, mint egy nagy kori kirly. A bels tartalom mg jobban hasonlt a zsarnok kirlyok kphez. Krnyezetben, ha nem is kizrlag, de tbbsgben benjminiek voltak. Sajt trzst elnykben rszestette. Erre akart pteni Dviddal szemben. Isai fia jdai, a benjminiak nem vrhatnak tle semmit. A 7. v. nem csak ebbl a szempontbl fontos. Vilgosan utal a 8:14-re: a kirly valban elveszi a szntfldeket, kerteket s udvaroncainak adja. Ugyanakkor a 22:2-t is tartalommal tlti meg. S vgl gy ltszik, nem is olyan valtlan az a kp, amit Saul magnak festett. A jelenlevk mind hallgattak. Csak az idegen, a gyllt edomi ragadta meg az alkalmat a feljelentsre, a jutalom remnyben. (6–10). Saul azonnal intzkedett. Most sem fontolta meg igazn tettt, sem annak kvetkezmnyeit. Kegyessgt az rdeke hatrozta meg. Br a vdban csak az Ahimelek neve szerepelt, a papokat mind maghoz rendelte s sszeeskvssel vdolta ket. Most ltjuk, mennyire joggal flt Smuel Saultl (16:2), aki valban nem riad vissza semmitl, ha kirlysga megvdsrl van sz. Zskmnynak tekinti, amit minden ron meg kell vdenie (v. Fil 2:6). Dvidon nincs hatalma. gy azokat puszttja, akik mellette vannak. Ez teszi Saul tettt klnsen dmoniv (Jel 12:17). Fegyveres rsge kzl senki sem merte a papokra emelni kezt. De ott volt Dg, az edomi. A papok kzl a lers szerint senki sem prblt meneklni. Mltsggal, ldozati brnyokknt vrtk be a hallos csapst. De ez csak a kezdet. Saul lemszroltatta az egsz papi vrost, az llatokkal egytt, vagyis hrm-mel sjtotta, amit Jahve ellensgein szoktak vgrehajtani. A vrfrdbl csak Abjtr meneklt meg, aki az efddal Dvidhoz futott. Dvid vtkesnek rezte magt – mgsem volt a vtkes.

Saul egyre mlyebbre sllyedt. Tettn minden jrzs izreli megborzadhatott. Mr korbban szaktott a prftkkal, most visszavonhatatlanul szaktott a papsggal is. Jahve szolginak e kt klnleges csoportjval. Ugyanakkor Isten Saul bnvel is bnt bntetett. Most teljesedett be az tlet li hzn (2:31–33). De ez az tlet is elgondolkodtat. Ahimelek igaz cselekedetet vitt vghez azzal, hogy segtette Dvidot. Az atyk bnei miatt meghirdetett tletet ez nem fordtotta el, m az mgsem kzmbs, hogy valakit igazsgot vagy gonoszsgot cselekedve r utol Isten haragja. A msik oldalon – Dvid elbbre jut. Az ldztt mellett menedket tallnak az ldzttek, Isten oltalmt a kls veszlyekkel szemben. S mg Saul vgzetesen szaktott a prftkkal s a papsggal, addig Dvid mellett ott van a prfta s a pap, a prftai vezetshez megkapta a papi tancsadst is (11–23).

1 Sm. XXIII. RSZ - 1 Sm. 23,1–13. Dvid megszabadt s megszabadul.

A 23:1kk. szorosan kapcsoldik az elz fejezethez. Nem csak trtneti folytonossgrl van sz. Az ldztt Dvid Isten eszkze. A menekl – szabadt. Azok is hozz mennek, akiknek szabadtsra van szksgk. Jahve hborit Dvid harcolja. Br Saul is harcol a filiszteusok ellen, „szabadt” (jsc) tetteket nem visz vghez. Az esemny sznhelye s ideje arnylag pontosan meghatrozhat. Dvid Adullmban van. Keil Adullmtl D-re kb. 10–11 km-re volt. A filiszteusok azt a kedvelt idt vlasztottk a portyzsra, amikor a gabona a szrkn volt. gy az idpontot arats utnra, a nyr kzepre tehetjk (1).

Dvid lelke a hr hallatra azonnal felindult a cselekvsre. Nem a harci dicssg, politikai megfontolsok, hanem a segts szndka vezette. Balsikerre, vagy flmegoldsra nem is gondolt, csak teljes gyzelemre. Magatartsnak alapja a Jahvnak val engedelmessgben van. Felbuzdulst nem tekintette kijelentsnek, hanem alvetette Jahve dntsnek. Ha Jahve akaratt cselekszi, akkor nem lehet ktsges a vllalkozs kimenetele. Jahve megkrdezsnek a mdjrl nem rteslnk. A lers alapjn a szent sorsvetsre gondolhatunk. Dvidnak le kellett kzdeni krnyezete kishitsgt is. Emberei ellene voltak a vllalkozsnak. A krdst nmaguk s nem a segtsgreszorulk szemszgbl nztk. Jda s Keil szembelltsa feltn. A Jzs 15:44 szerint Keil is Jdhoz tartozott. Dvid emberei nem az „eszmei”, hanem a tnyleges helyzetet tartottk szem eltt: Keil abban az idben a filiszteusok fennhatsga al tartozott. Dvid mg nincs abban a helyzetben, hogy harcosait akaratuk ellenre kzdelembe vihetn. Nem neki, hanem embereinek van szksge a megerstsre. A lers alapjn most inkbb prftai megkrdezsre kell kvetkeztetnnk. Ezt bizonytja a rszletes vlasz is. Ez kt szempontbl fontos. Itt is lthatjuk: a np szava nem Isten szava, hanem – ez esetben – a flelem. Isten gyzelmet gr: kezedbe adom a filiszteusokat. St, a vlasz egyenesen srget: „Rajta, menj;” A Szerz csak a vllalkozs vgeredmnyrl tudst: minden Isten akarata, kijelentse szerint trtnt. A filiszteusokat levertk, a zskmnyt visszavettk, st a filiszteusok igs llatai is a kezkre kerltek. gy lett az ldztt Dvid szabadt (2–5).

A 6 v. szerint lezrja Keil megszabadtst, rszint elkszti a kvetkez esemnyt. A harcban Abjtr bizonyra nem vett rszt, st msok is maradhattak Adullmban. Semmi esetre sem arrl van sz, hogy itt ms forrs lp be, amely szerint Abjtr most kerlt Dvidhoz. A vers megkzelten gy fordthat: „Majd Abjtr, az Ahimelek fia, Dvidhoz sietett Keliba, s kezben vitte az efdot is.” Felteheten vitte meg a hrt Saul kszldsrl. A nagy sietsnek, futsnak ez a magyarzata. Egy bizonyos: Saul s Dvid egyarnt igen gyorsan cselekszik. A hrszerzst mindkt oldalon kitnen oldottk meg. Saul mg el sem indult, s Dvid mr megtette az ellenintzkedst (6).

Saul s Dvid szemlye jra les ellenttben ll. Dvid Jahve hborit harcolja, Saul a magt. Dvid Jahve kijelentse vilgossgban jr, Saul csak a maga rtelmre tmaszkodhat, s kiderl, vlt vilgossga mekkora sttsg. Az esemnyeket megdbbenten flremagyarzza s tves kvetkeztetseket von le. Dvid Jahve kijelentsn tjkozdik s kslekeds nlkl megteszi, amit tennie kell. Nem ll bosszt Keil lakosain hltlansgukrt, mg csak szv sem teszi. De nem is fatalista, s nem mondja: Jjjn, aminek jnnie kell. Isten azrt jelenti ki magt gyermekeinek, hogy a biztos pusztuls ell megmenekljenek. Dvid megy, ahov mehet: ztt vadknt bolyong csapatval. Mgis tudjuk: Jahve vdelme alatt van. Saul terve kudarcot vallott – mieltt elindult volna vghezvinni. A szabadt Dvidbl gy lett megszabadtott (7–13).

1 Sm. 23,14–28. Jahve megersti s megmenti Dvidot.

Saul Keil ellen nem vonult ugyan ki, de Dvid ldzsrl nem tett le. Dvid bujdossnak egyik legnehezebb szakasza ez. Bolyongsnak sznhelye a Hegyvidk s Jda pusztja, a hegysg keleti kopr lejtje. Saul kitart ldzse ellen Dvid gyors helyvltoztatsokkal vdekezik, s nehezen megkzelthet helyeken t rvid idre tbort (a mecd nehezen megkzelthet hely, reg, barlang, amiben bvlkdtt Jda pusztja). Az r csak azokat a pontokat jelli meg, ahol kln emltsre mlt esemnyek trtntek. Saulnak ezek a ksrletei nem jrtak sikerrel. Isten rkdtt Dvid felett. Nem adta ellensge kezbe. Az lland veszly, bujdoss, Dvidot is komoly prbra tette. Klnben sem az az ember, akinek kenyere a bujkls, a tisztzatlan helyzet (20:8). rthet, ha t is elfogta a flelem. A 15 v.-ben a TM lbjegyzete s Ewald nyomn a vajjar’ (ltta vagy szrevette) helyette helyesebb vajjir’-t (flt) punktlni, a vers msodik fele pedig krlmnyt magyarz mondat. A vers teht pontosan gy fordthat: „Dvid pedig flt, mivel Saul akciba lpett, hogy letre trjn. Dvid – akkor ppen – Zif pusztjban, az Erdsgben volt” (14–15).

Isten nemcsak kls vdelmet nyjtott Dvidnak, hanem belsleg, lelkileg is felvrtezte. Ezt a clt szolglta Jntn ltogatsa. Nem nehz elkpzelni, milyen dt hatssal lehetett Dvidra Jntn bartsgnak ez az jabb megnyilvnulsa s az, amit mondott: Ne flj, atym keze nem r el, kirly leszel. Jahve dntse vltozatlan. Dvid szorongatott helyzete nem vltozott meg, st mg nagyobb megprbltats eltt llt, de ert kapott a teher elhordozshoz. Bartja megtallja hozz az utat, ellensge nem (16–18). Zif Hebrontl DK-re kb. 6 km-re fekszik. Jdhoz tartozott (Jzs 15:55). rthetetlen, mirt fordultak a zifiek Dvid ellen. Jelenlegi ismereteink alapjn csak ezt mondhatjuk: megtallja zsk a foltjt. Saulnak is voltak „jakari”. Ebben az sszefggsben vilgos, mennyire klnbznek erklcsi s hitbeli tekintetben Dvid bartjtl, illetve bartaitl. Saul rl, s ha a helyzetet nem ismernnk, igazat is adnnk neki, hogy a zifieket Jahve ldottainak nevezi. Valjban Isten kromlsa, amit mond. A legaljasabb emberi magatartsok egyiknek a dicstse (19–24).

A zifiek rulsa miatt Dvid nehz helyzetbe jutott. Az r csak a vgeredmnyt kzli. Dvid szorongva menekl. A gyr csaknem bezrul krltte. Saul mr kezben rezheti a sikert, amikor a filiszteusok betrsnek a hrre abba kell hagynia Dvid ldzst. De ez nem vletlen. Isten lpett kzbe a vlsgos pillanatban. Megpecsteli, amit Jntn mondott: Saul keze nem rheti el Dvidot. Egyik ellensgt a msikkal semlegesti. Kzben nyitva marad a krds: ki a nagyobb ellensge a vlasztott npnek s Isten gynek: a krlmetletlen filiszteus, vagy az izreli Saul? A szakasz rtelme vilgos: a Dvid elleni harcban Saul nem szmthat Isten segtsgre (25–28).

1 Sm. XXIV. RSZ - 1 Sm. 24,1–23. Dvid legyzi a ksrtst.

Saul nem ismerte fel, hogy Mon pusztjban Isten llt tjba, s mentette ki kezbl Dvidot. Ezrt, mihelyt tehette, folytatta az ldzst. Saul serege szmbeli flnynek s minsgnek a kiemelse egyarnt a Dvidot fenyeget veszedelmet hangslyozza. Kzben Dvid mg keletebbre hzdott. Jda pusztjnak a Holt-tenger nyugati partvonulatn fekv ngedi pusztjba vette be magt. ngedi meglehetsen szegnyes ozis volt. Mai neve Ain Dsibi. A szmos szakadk s barlang miatt ez a vidk kivlan alkalmas volt bvhelynek. A barlangok kztt tbb olyan van, amely szakaszosan fut, s a bejrati barlanghoz tovbbi barlangok, homlyos folyosk csatlakoznak. A 4 v.-ben emltett juhaklok esetben is ilyen barlangokra kell gondolni, amiket a bejratnl vdkertssel lttak el. Nagy barlangok, barlangrendszerek esetn a barlangon bell is csinltak kertst kvekbl. Dvid taktikja a kvetkez lehetett: Kmeivel figyeltette Saul megmozdulsait. Amikor kzeledett, Dvid hirtelen s titokban visszavonult, s elrejtztt egy barlangban embereivel. gy trtnt, hogy Saul ppen abba a barlangba ment szksgt elvgezni, amelyben Dvid rejtztt embereivel. Nem vletlenrl van sz, hanem Isten keznek a munkjrl. Az, amit Saul fradsgosan s szvs ldzssel sem tudott elrni, Dvidnak az lbe hullt. Ezt a trtnetben szereplk egyformn felismertk: Dvid emberei ppen gy, mint ksbb Saul. A dnt krds az, hogyan kell Istennek ezt a tettt rtkelni (1–4).

Dvid emberi szerint elrkezett a bossz s a megszabaduls ideje. Isten Dvid kezbe adta Sault. Teht emberi is tudtak Isten tervrl, Dvid leend kirlysgrl. Helyzetrtelmezsket prftai kijelentssel tmasztjk al: „Lsd, ez az a nap, amelyet Jahve megmondott neked: „me, n adom majd kezedbe ellensgedet.” Dvid azonban msknt rtelmezte a helyzetet, mint emberei. Nem a bossz alkalmt ltta elrkezettnek, hanem felismerte a ksrtst, Isten prbattelt. Mg vilgosabban lthatjuk ezt, ha az 5c-t a prfcia szveghez vesszk, ami nyelvtanilag lehetsges: „me, n majd kezedbe adom ellensgedet, tgy vele aszerint, amint jnak ltod!” Isten ppen azt figyeli, mit lt Dvid jnak. Ebben van a prba. Most kitnik, mi van a szvben (16:7c). Dvid megllja a prbt. gyt, sorst, s a bosszt Istenre bzza. A 7b-t imdsgnak is felfoghatjuk: „Jahve vjon meg engem attl…” Dvid nem azrt cselekszik gy, mert nagylelk akar lenni Saul irnt. Nem is a kirly szemlynek a szentsge tartja vissza, noha maga is hivatkozik erre. (Az izreli kirlysg ksbbi trtnetbl ltjuk, milyen jelentktelen szerepet jtszott Izrelben ez a gondolat.) Cselekvsnek az alapja az, hogy fli Istent. Semmi mst nem akar, csak Istent tisztelni, s az adott helyzetben akarata szerint cselekedni. Istenflelmnek a kvetkezmnye, hogy az - s jszvetsgi kegyessg cscspontjain jr. Itt is megmutatkozik a Dvid s Saul kztti nagy klnbsg. Saul elbukott az elre meghirdetett prbkon (13:1–14; 15:1–34), Dvid felismeri s helytll. A rosszul rtelmezett prftai mondssal az Isten igaz flelmbl kvetkez helyes magatartst lltja szembe (Mt 4:1–10) (5–8a).

Az elmondottakat igazolja Dvid Saulhoz intzett beszde is. Felvetdhet a krds, mirt nem prblta meg Dvid hamarabb a trgyalsnak ezt az tjt. Azrt, mert most trgyi bizonytkot tud felmutatni. Saul ebbl megrtheti, Dvid valban nem tervez semmi rosszat ellene. Dvid rendkvl udvarias. Nem Sault hibztatja, hanem gonosz tancsadit. A Szerz itt is mesterien lltja prhuzamba Sault s Dvidot. Saul gonosz tancsadkra hallgat. Dvid ellene ll a gonosz tancsnak (11 v.). Saul nem tudott harcosaival szemben rvnyt szerezni Isten akaratnak (15:15–24). Dvid ellenllt embereinek, gyt tovbbra is Istenre bzza. A vgkimenetel fell azonban nincs ktsge. Ez fejezdik ki a 16 v. igealakjaiban: „Jahve lesz a br s tl majd kzttem s kztted” (perf. propheticum). „ ismeri s leperli az n peremet, s elgttelt szerez nekem veled szemben” (praes. inst.) (8b–16).

Sault lefegyverezte s megrendtette Dvid tette s beszde. Ez a hats azonban nem termszetes. Dvid Isten Lelke ltal s hatalmval szlt (16:13). Jval gyzte meg a gonoszt, s az ltala megnyilvnul Llek felszabadtotta Sault – penget szerszm nlkl is – a gonosz llek hatalma all. Saul beismeri vtkt. Igazat ad Dvidnak. Megersti Jntn szavait Dvid kirlysgra vonatkozan. Ennek a bizonysga az az esk is, amit Dvidtl kr. gy leplezdik le flelmetesen az a dmoni er, ami Saul tetteiben megnyilvnult: Tudja Isten akaratt, ismeri a vgs kimenetelt, mgis harcol ellene mg csak bele nem pusztul. A kibklsnek nincs klnsebb kvetkezmnye. Dvid nem kerl vissza Saul udvarba. Ennek az ideje elmlt. Egyik is, msik is megy a maga tjn, a maga sorsa fel (17–23).

1 Sm. XXV. RSZ - 1 Sm. 25,1–44. Isten jelt ad Dvidnak.

A 25. fejezetben Dvid bujdossnak legbksebb, utols eltti szakaszrl rteslnk. Ez az id nem lehetett nagyon rvid. Emellett szl az Ahinommal s az Abigaillal kttt hzassg is.

A Smuel hallrl szl tudsts felteheten az idi sorrend kedvrt van ezen a helyen. A prfta szemlyhez s rdemeihez kpest tlsgosan rvidnek tnik ez a megemlkezs. A Szerz nem ad halotti bcsztatt. A figyelmet nem a nagy regre, hanem arra a szerepre irnytja, amit Smuel betlttt s ami temetsnl is kifejezsre jutott: az egsz Izrel jelen volt. Ha ezt nem is lehet sz szerint venni, a lnyeg ugyanaz: Smuel szemlye s szolglata Izrel egysgt jelentette s fejezte ki. Ez az egysg elssorban nem npi, nemzeti, hanem kultuszi, vallsi egysg volt – a sz legigazibb rtelmben. Mzes ta nem volt ilyen vezralakja Izrelnek. Mltn siratta ht az egsz np, amely a kultuszi-vallsi egysget megvetve a „npi egysg” tjra lpett, s a prtviszlyok, fenyeget testvrhbor s kls veszedelmek zrzavarban vajdott. A temetsen bizonyra Dvid is jelen volt. Az 1b a tovbbi esemnyek sznhelyre vezet. A LXX Prn helyett Mnt ad, valsznleg ez a helyes szveg. A szvegromls msolsi hibbl kvetkezhetett be (1).

A Dvid s Abigail hzassgval vgzd elbeszls rendkvl sznes s bjos. Bels tartalma azonban annl slyosabb. A szakasz elejn bepillantst nyernk Dvid s szabadcsapata letbe. A Szerz igen kedvez kpet nyjt Dvidrl: nem rablvezr, serege nem rablbanda. Ellenkezleg: krnyezetben vigyz a jogrendre s a biztonsgra. Ezzel minden jzan emberben elismerst s megbecslst vlt ki. A trtnetben szerepl Nbl (a nv jelentse: rtelmetlen, ostoba) igen gazdag, m durva, ggs ember volt. Olyan, aki Istent nem fl, embert nem becsl. Ez fejezdik ki magatartsban s beszdben egyarnt. A juhnyrs az aratshoz hasonl nnep volt, amikor nem csak a bartoknak, hanem az ismersknek, szomszdoknak is csurrant-cseppent valami. Dvid udvarias s szerny. Tz embert kld csupn, s ezzel a vrt ajndk nagysgt is kifejezi. De Nbl nz s hltlan. A jt elfogadja, de nem hajland semmivel sem viszonyozni. Vgtelen gggel s megvetssel szktt szolgnak nevezi Dvidot. Ez mutatja, hogy valban bolond: Nem ismeri el Dvidot Jahve vlasztottjnak. Nem tud ma szolglni a holnap embernek. Nbl szavaibl s magatartsbl nmi korrajzot is kapunk. Nyilvn nem az egyetlen, aki nem veszi szre s nem rti, hogy a Dvid s Saul kztti viszlyban valjban mi megy vgbe. Vannak Nblok, s vannak Abigailok. A sok szktt szolgra val utals pedig hven tkrzi az ltalnos helyzetet. A trsadalmi rtegzds Saul kirlysgval nagyot lpett elre. A szolgk nem a jlt s az igazsgossg miatt szktek meg (2–11).

Dvidot mltn hbortota fel Nbl eljrsa. Srelem rte. Jogosnak vlt bosszjban Nbl felesge, Abigail lltotta meg. Abigail nem szmtsbl, hanem meggyzdsbl rszesti Dvidot kirlynak kijr tiszteletadsban. Tud Isten tervrl s hisz annak megvalsulsban. Az igazi veszlyt nem az ldzsekben ltja, hanem abban, hogy Dvid tud-e diadalmaskodni a ksrtsek felett. Isten most is prba el lltotta s majdnem elbukott. Nem krt tmutatst, s Isten egy asszony ltal lltja s leckzteti meg. Abigail a srtst igazi rtkre szlltja le. Nem csak a srelmet kell nzni, hanem azt is, kitl szrmazik. Ne trdjn a Nblok – a bolondok – bolondsgaival, hanem igyekezzen mltnak bizonyulni Isten elhvshoz, aki megtartja grett. A kirlysgban csak akkor lesz rme, akkor lesz rajta Isten ldsa, ha a hozzvezet ton semmi bnt nem kvetett el. Abigail lds kivnsa egyttal prfcia is: Isten gy tesz majd Dvid ellensgeivel, mint Nbllal, az lett pedig megtartja. Az „lk csomja” kifejezs az let-knyvnek felel meg (Zsolt 69:29). Itt szlal meg elszr az az gret is, hogy Isten maradand hzat pt Dvidnak (14–31). Dvid felismerte, hogy az asszonyon keresztl Isten szlt hozz s nagy veszedelemtl vta meg. Ezrt ldja Istent s eszkzt. Felismeri a ksrtst, amit nem vett szre. Pontosan meg is jelli: vronts, s sajt kezvel akart elgttelt szerezni magnak. Abigailt felemelt orcval (vcsszh pnjik: s felemeltem arcodat – megkedveltelek, igazat adok neked) bocstja el, ami azoknak a kivltsga, akik jt cselekszenek (Gen 4:7) (32–35).

A 36–39a azt bizonytja, hogy Abigail valban Isten akarata szerint beszlt. Most derl ki, milyen slyos tartalma van Abigail szavainak: Jrjanak gy, mint Nbl, ellensgeid. Dvid ezt az esemnyt jell is kapta: Vigyzzon a ksrtsekre, a tbbit bzza Istenre, aki meg tudja szabadtani minden ellensgtl. A Szerz itt kzli Dvid csaldi letnek eddigi esemnyeit: Saul Miklt mshoz adta felesgl, Dvid pedig korbban mr felesgl vette a jezreli Ahinomot, Nbl halla utn meg Abigailt is. Ezek a hzassgok ktsgtelenl hozzjrultak Dvid tekintlynek s helyzetnek a megszilrdulshoz, de kirlly Isten akaratbl lesz – aki csaldi vonatkozsban is megldotta vlasztottjt (36–44).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!