//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: 1. SMUEL 11 - 17 rsz

1. SMUEL 11 - 17 rsz


1 Smuel XI. RSZ - 1 Smuel. 11,1–15. Megvetettbl szabadt.

A fejezetben lert esemny s a micpai gyls kztt eltelt id tartamra nem utal a Szerz. Ez esetben is a dnt fordulpontra irnytja a figyelmet. gy tnik, a 10:7-ben jelzett alkalom elrkezett. Emberileg nzve a helyzet egyltaln nem rett a fordulatra. A Saul kirlysgval kapcsolatos remnyek sztfoszlotak. Azok is magra hagytk, akik Micpbl kvettk. Izrel kirlya egyszer sznt-vet ember, akivel senki sem trdik. Izrel ltalnos, helyzete is lehangol. A filiszteusok megtrtk erejt. A szomszdos npek ezen felbtorodva igyekeztek terletket Izrel rovsra gyaraptani. Itt az ammoniak vllalkozsrl rteslnk, akik Izrel rokonai voltak – a Gen 19:38 szerint Lt leszrmazottai. A kt np kztt keser gyllet izzott, ami a babiloni fogsg utn sem sznt meg. A Jabboktl keletre, a rgi giled fldjn laktak. Taln a Jabboktl szakra is volt nmi terletk. Korbbi terjeszkedsi ksrletket Jefte histotta meg (Br 11). Tmadsuk clpontja Jbes-Giled volt. A Br 21 szerint Benjmin utdai laktk. A vros remnytelennek ltta a harc felvtelt s szvetsget ajnlott. Az ammniak olyan felttelt szabtak, ami hven tkrzi gylletket s kegyetlensgket. Biztosak sikerkben. Izrelt semmibe veszik. Ennl szemlletesebben aligha lehet lefesteni Izrel elesett llapott: az ammniak mg a ht napi haladkot is megadjk. Ez a gg s magabiztossg mr a buks jele. Izrel gyalzsa Jahve gyalzsa. Ezrt avatkozott be Jahve (1–3). Az esemnyek menete mgtt nyilvnvalan felismerhet Isten keze. A kvetek tja, Saul felindulsa, a hadinp engedelmessge egyarnt Isten Lelknek a munkja. Saul szerepe itt ugyanaz, mint a karizmatikus vezetk, a szabadt brk volt. A tmads kiindulpontja Bezek, ami hozzvetleg Jbessel szemben, a sikemi t feljratnl fekdt. A lersbl komoly haderre kell kvetkeztetnnk. A LXX mg nagyobb szmadatokat kzl. A hadinp szmbavtelnl feltn mdon kln esik sz Izrelrl s Jdrl. Tbb jel utal arra, hogy Izrel s Jda sztvlsa nem minden elzmny nlkl kvetkezett be Salamon halla utn. A 11:8c is ennek a bizonytka (4–8).

A kvetek a szabadts j hrvel trtek vissza a szorongatott vrosba. Jahve cselekvse npnek rm, gyalzinak tlet. A jbesiek mg nagyobb biztonsgba ringatjk az ammniakat. Ez hadicsel s nem hazugsg. Ammn sorsa nem is ezen dlt el. A ggs npet Isten verte meg vaksggal. A hadivllalkozs legelemibb vatossgi szablyait sem tartottk be. Az jszaka leple alatt Saul szrvtlenl tkelt a Jordnon. A hajnali, vagyis a harmadik rvltskor, 2–6 ra kztt, bekertette az ammniak tbort s megsemmist csapst mrt rjuk. (A hrom hadcsoport taktikhoz v. 17:7–8; 2Sm 18:1–2; Br 7:16; 9:43.) (9–11).
A 10:27-ben felvetett krds feleletet nyert. A megvetett Saul Istentl kldtt szabadt. Saul nagy politikai blcsessggel elejt vette a bossznak, a testvr vrontsnak. Abban, ahogyan ezt megalapozta, az Isten irnti hdolata s alzata fejezdik ki. A szabadt: Jahve. csak eszkz Izrel Istene kezben. Az ammniak feletti gyzelem llektani szempontbl is nagy jelentsg volt. Izrel kiss maghoz trt. Ennek a jele a kirlysg gilgli megjtsa is (12–15).

1 Sm. XII. RSZ - 1 Sm. 12,1–25. Smuel leteszi bri tisztt.

A kirlysg gilgli megjtsval Saul tnylegesen Izrel kirlya lett. Ennek megpecstelseknt mondott le Smuel bri tisztrl, de ezrt volt idszer a figyelmeztet sz is. Bcsbeszdt sajtos prdikci-stlusban mondja el. Ez az igehirdetsi forma olyan mly gykereket eresztett Izrelben, hogy mg az jszvetsgi korban is megtalljuk nyomt (pl. Istvn vrtan beszde, ApCsel 7:22–53). Az szvetsgben korszak-vltsoknl tallkozunk vele. A pusztai vndorls kort Mzes (Deut 29–30), a honfoglals kort Jzsu (Jzs 23–24) prdikcija zrja le. Az els brt prdikci vezeti be (Br 2:6–3:6), Smuel prdikcija pedig a brk kora befejezsnek s a kirlysg kora kezdetnek a hatrkve. Smuel lemondsa, st beszde is, a prdikci-stlus mellett brsgi trgyals keretben van elhelyezve. A prfta a legfbb Br: Jahve, s fldi felkentje, a kirly szne el ll. A hangsly az erszak s az igazsgtalansg krdsre esik. Smuel j lelkiismerettel s btran lp a np el. Senki sem akadt, aki a legkisebb rosszat is mondhatta volna rla. Ez azonban nem csupn Smuel feddhetetlensge s felmentse szempontjbl fontos. Az egsz brk kora mrlegelsrl van sz: amg Isten brkat tmasztott, olyanokat, mint Smuel, addig minden rendben ment. Ez burkolt emlkeztets a 8:10–18-ra, de megteremti a kvetkez beszd erklcsi alapjt is. Smuel btran beszlhet. Jahve igaz s h szolgja (1–5).

A prdikci is megmarad a brsgi trgyals keretben. Smuel perbe szltja Izrelt, de rajta keresztl maga Isten perel npvel (Jer 2:35). Az egyik oldalon ott vannak Jahve igaz tettei – a cidqt Jahve Istennek a trtnelemben vghezvitt szabadt tetteit jelli, amiket a szvetsgi hsg alapjn cselekedett (Br 5:11; 1Sm 12:7; Mik 6:5); a msik oldalon pedig a np htlensge, gonosztettei, Izrel Istennek ksznheti ltt s fennmaradst. Ezrt utal ktszer is az egyiptomi szabadtsra. Mzest s ront Jahve „teremtette”. Jahve kldte a brkat is, akik ltal sokszor megszabadtotta ket, ha hozz kiltottak. (Mivel a Szerz Smuel halla utn rta e knyvet, ezrt szerepel a 11 v.-ben Smuel neve). A kirlykrs azrt rendkvl slyos bn, mert ezzel ktsgbevonjk, hogy Jahve meg tudja-e s meg akarja-e szabadtani ket. A 12 v. olyan esemnyre utal, amirl a Szerz nem tudstott, s sszefggsben lehet a 8:20-szal (6–12). A kirlysg fellltsa nem csodaszer s nem megolds. Isten kegyelme abban mutatkozik meg, hogy vltozatlanul megtartja szvetsgi hsgt. Minden azon mlik, hogy a np megtartja-e a parancsolatokat. A legfontosabb teht most is, mint a brk korban, a hsg s az engedelmessg. Csak Jahve tarthatja s szabadthatja meg ket. Ezutn is hibaval lesz minden emberi intzkeds, ha Isten keze ellenk lesz (13–15). A jel Smuel szavainak az igazsgt s a np bnssgt pecsteli meg. A bzaarats ideje kb. a mi pnksdnkre esik. Es s mennydrgs mjus vgtl augusztus vgig ltalban nem fordul el Palesztnban. A jel magyarzata nem a termszeti ritkasgban van, hanem abban, hogy Smuel imdsgra kvetkezett be. A npet flelem szllta meg, de a vlasztott ton maradt. Az olyan bntudat, ami a bntl nem akar megszabadulni, nem sokat r (16–19).

A befejez versekben Smuel a megmarads tjt trja fel. Ha mr megtrtnt is a rossz, jabb ne kvesse. m legyen kirlyuk, de Istent szolgljk. Ne forduljanak el az l Istentl hibavalsgokhoz, a blvnyokhoz, amik nem szabadthatnak meg. Izrel fennmaradsnak a titka Isten vltozhatatlan szvetsgben, az szvetsgi hsgben van. A 22 v. a kijelents legmagasabb cscsain jr. De ez sem old fel a felelssg all. Hsges szolglatra buzdt s nem feleltlensgre. A kirlysggal teht nem olddott meg semmi. A np jra az let s a hall vlasztja eltt ll. Ez nem csak Smuel kortrsaira, hanem a ksbbi nemzedkekre is rvnyes. Ezrt van szksg a prftai-papi szolglatra, aminek olyan fontos rsze a kzbenjr imdsg, hogy elmulasztst Smuel egyenesen bnnek tekinti (20–25).

1 Sm. XIII. RSZ - 1 Sm. 13,1–23. Isten elveti Sault.

Az ammniak feletti gyzelem j remnyt gyjtott Izrel szvben. Mgsem csaldtak Saulban. A j kezdet jobb folytatst vrjk. A 13–14. fejezet errl a folytatsrl tudst, a filiszteusok elleni felszabadt hbor megindulsrl. A lert esemnyekben nem knny dolog kiigazodni. A pontos adatok ellenre nehz a hadmozdulatok nyomon kvetse, a helyek azonostsa. Klnsen a 14. fejezet mutatja, milyen pontos ismeretei voltak a Szerznek a trtntekrl, mgis a 13. fejezetben sok olyan dolog van, amirl egyltaln nem (Smuel szerepe a vllalkozs megindulsban), vagy csak hzagosan (a filiszteusok els hadmozdulatai s sikerei) rtest. Nehz az idpont megllaptsa is. A 13:1 szerint az esemny Saul uralkodsnak msodik esztendejben, valsznleg Gilglban, valamilyen nnepi sszejvetel alkalmval indult el. Saul kivlasztott hromezer harcost, a tbbiek hazamentek. A filiszteusok ltva a np hazatrst, megnyugodtak. Kzben Saul kiptette a neki legelnysebb hadllst: ktezer emberrel megszllta a Vadi ec-Cuveinit szaki oldaln lev Mikmszt, elrsket lltott a bteli hegysgen, ahonnan a filiszteusok tmadsa vrhat volt. Jntn pedig ezer emberrel a vlgy msik oldaltl nem messze fekv benjmini gibeban ttt tbort htvdknt. Kvetkez lpsknt Jntn megbeszlt haditerv szerint – a 4 v. adja a 3 v. hiteles magyarzatt – elfoglalta a Mikmsszal tellenben, a vlgy dli oldaln fekv Gebt, ahol filiszteus helyrsg volt. Ezzel ketts clt rtek el: megsemmistettk ezt a Saul htban lev veszlyes tmaszpontot, biztostottk a kt seregsz biztonsgt s kapcsolatt, – s odadobtk a kesztyt a filiszteusoknak. Ezzel elkezddtt a harc dnt szakasza. Saul – felteheten megbeszlt jeladsknt – megfvatta a krtket (Br 3:27; 6:34; 2Sm 20:1). Az izreli harcosok gylekezni kezdtek Gilglban. Saul a ktezer embert a mikmszi hadllsnl hagyva lement Gilglba. Jntn vltozatlanul Gbban maradt (1–4).

A filiszteusok teljes hadigpezetket mozgstottk. Haditervk, mint rendesen, a megflemltsre plt. Az a hader, amivel felvonultak, akkor is tekintlyes, ha figyelembe vesszk a LXX mdostst, amely a harmincezer harckocsi helyett csak hromezret ad. Gyors ellentmadsukkal ketts eredmnyt rtek el: megakadlyoztk az tkpes izreli hader sszegylekezst s kiszortottk Saul seregt a mikmszi llsokbl. Ez felteheten nem harcok nlkl trtnt. Erre utal a ngsz gyk is, ami egyarnt jelent szorongattatst s pnikszer meneklst. Ebbl a ktezer emberbl legfeljebb csak hrmondk juttottak el Gilglba. A tbbiek kihasznlva a bvhelyekben gazdag hegysg lehetsgeit, elrejtztek. Jntn nem mozdult ki llsbl. A filiszteusok nem is t veszi clba, hanem a gilgli tbort. Ezrt a velk tart hbereket – a sz itt nem izrelieket jell, hanem kbor nomd trzseket (14:21; Num 24:15–24) – a Jordnon tlra, Saul htba kldtk. Ezzel megakadlyoztk, hogy a Jordntl keletre l izreliek csatlakozhassanak Saulhoz, s elvgtk a Jordnon tlra val menekls tjt is (5–7).
A filiszteusok nagyerej felvonulsa, a mikmszi sereg felbomlsa, a teljes bekerts veszlye rtheten nagy flelemmel tlttte be a Gilglban sszegylt izrelieket. A harc kiltstalannak ltszott. A sereg nem nvekedett, hanem llandan fogyott. Ebben a helyzetben sznta r magt Saul az ldozat bemutatsra, ami miatt Isten elveti. Az elvets okt inkbb a sorok kzl olvashatjuk ki. Nem a kirly profn jogkre s kultuszi ignye kztti sszetkzsrl van sz. Saul bne az engedetlensg. Megszegte Smuel prftai tmutatst, teht Isten rendelkezst. Nem tudott vrni. Smuel csak ksett, de nem „elksett”, hiszen az oltr mg fstlgtt megrkezsekor. Saul engedetlensgt slyosbtja, hogy varzsszernek tekintette az ldozatot, amivel biztosthatja emberei kitartst s Jahve kedvez indulatra hangolst (nem kegyelem-krsrl van sz). Ugyanazt vrta az ldozattl, amit az afeki tkzet eltt a Szent Ldtl vrt Izrel. Mindezt betetzte azzal, ahogyan vghezvitte: „btorsgot vettem magamnak”. A btorsgra nagy szksg van Isten tjain. A btorsgnak azonban Isten parancsai vgrehajtsban kell megmutatkozni. Saul a sajt feje utn indult el, mint a pogny npek. Isten terve azonban nem vall csdt. Az engedetlen helyt Isten engedelmessel tlti be (8–14). A 13:15–23 a dnt esemny eltti helyzetet vzolja fel. Smuel elhagyta a gilgli tbort, de az esemnyek sznhelyn maradt. A benjmini Gibea kzvetlenl Geba kzelben volt. Saul sem maradhatott Gilglban. Hatszz fnyi seregvel a Jntn ltal tartott llsokba sietett. A prfta utastsa teht az lehetett, hogy kzdelmet nem szabad feladni. A helyzet azonban remnytelen volt. Utnptlsra nem szmthattak. szak, Nyugat s Kelet fell egyltaln nem vrhattak segtsget. A hrom dlcsapat kikldse a megflemltsen kvl nyilvn ezt a clt szolglta. Csak Dlrl jhetett volna ersts, ha a vllalkozst nem teszi teljesen remnytelenn az risi filiszteus tler. Radsul az izreliek nem rendelkeztek fegyverekkel. A filiszteusok rtheten teljesen lefegyvereztk Izrelt. Mg munkaeszkzeikkel is a filiszteusokhoz kellett menni. A felsorolt szerszmok kzl kln magyarzatra szorul az sztke. Ez legfeljebb mellkesen szolglt az igsllatok irnytsra. Ahhoz, hogy a vas sztke elgrbljn, nagyon kegyetlenl kellett volna bnni az llatokkal. Ezzel az eszkzzel a sznts folyamatossgt biztostottk, hogy menet kzben ne kelljen megllni, az ekt kivenni a fldbl. Szlhelyemen (Hajdnns) kb. egy mter hossz bot vgre erstett, vsre emlkeztet vas volt, amivel sznts kzben a csoroszlya s az ekeagy kz akadt gazt, grngyt dfkdtk ki, fordulnl pedig szksg esetn az ekevasat tisztogattk vele. Az izreliek fegyertelensgre vonatkoz megjegyzs indokolt ezen a helyen. A hatalmas filiszteus tlervel maroknyi izreli csapat llt szemben, s mindssze a kt vezrnek volt fegyvere. nkntelenl ms prfta szavai jutnak esznkbe: „Hogyan llhat meg Jkb, hiszen kicsiny?” (m 7:5). (15–23).

1 Sm. XIV. RSZ - 1 Sm. 14,1–23. Az r eltt nincs akadly.

A 14. fejezetben vltozik a kp. A remnytelen helyzetben Jahve kzbelp. Szabadtst teremt. De eszkze nem Saul, hanem fia, Jntn. (Nevnek jelentse: az r adta). A Szerz szeretettel s lelkesedssel rja le alakjt. Az esemnyek meghatrozsa hzagos. A lersbl hosszabb id eltelsre gondolhatunk. A filiszteusok Mikmsz hgjig elretoltk elrseiket. Saul a Geba s Gibea kztti Migrnban tartzkodott, ami kulcsfontossg volt a Mikmszba vezet t szempontjbl. Ezt az utat mindkt fl gondosan rizte. Az izreli sereg mg jobban leolvadt. Jntn kln ezer emberrl semmit sem hallunk. Saulnak sszesen van hatszz embere. Az tkzetre egyik fl sem sznta r magt. Saul maroknyi csapatval tmadsra gondolni sem mert. A filiszteusok hadereje pedig ilyen harci adottsgok kztt alkalmatlan volt knny sikert gr tmadsra. A harckocsikkal s lovasokkal itt semmit sem rtek. Saul a filiszteusok rszrl vrta a kezdemnyezst. Berendezkedett Migrnban. Mellette volt Ahijja pap (azonos az 1Sm 22:9 Ahimelekjvel) a sorsvets eszkzeivel, st gy tnik, a Szent Ldt is oda vitette. (A LXX a 18 v.-ben fdot ad). Mindez jl beleillik a Saulrl alkotott kpbe: a veszlyes helyzetekben nem akar semmit sem elhibzni. Ezrt kell a Szent Lda, az fd s a pap (1–5).

Az esemnytelensget Jntn trte meg. Kvlrl nzve egyszeren unta a helyzetet. Valjban sokkal tbbrl van sz. Isten indtotta fel a szvt. Az, amihez hozzkezd, vakmersg s rltsg. Elindulnak ketten – egy hadsereg ellen. Saul biztosan nem jrult volna hozz vllalkozshoz. De itt van a magyarzata annak is, hogy Jntn s Dvid ksbb olyan jl megrtik egymst. Jntn btor harcos, kiemelked jellem, de mindennek alapja a hit. Nem a filiszteusok haderejre nz, nem Izrel, vagy a maga kicsinysgre, hanem Jahvra. A filiszteusok krlmetletlenek, Izrel vlasztott np. Bzik abban, hogy Jahve tud s akar tenni valamit nprt. Szabadtst sok vagy kevs ltal egyarnt elvgezheti (6–7). Jntn kezdemnyez, de a dntst s a vezetst Jahvra bzza. Ksz megllni, de ksz a legkptelenebb helyzetbe belemenni, ha Jahve akarja. A felttlen engedelmessg jegyben jelt kr. Tudja: Jahve irnythatja a hitetlenek beszdt is. Olyan esemnyben ajnlja fel magt eszkzl, aminek a szerzje Isten. S ha tisztelettel adzunk Jntnnak, ne feledkezznk meg nvtelen szolgjrl sem, aki letre-hallra mellette van hitbl fakad dntse vgrehajtsban (8–10). Ezutn minden a Jntn remnysge szerint trtnt. Jahve kedvez jelt adott, amit mg jobban kiemel a filiszteusok elbizakodottsga, akiknek a szavaiban trfa, gny, alattomossg van. Nem tudtk, hogy ggs kiablsukkal azt a gyzelmi jelt mondtk ki, amit Jntn Istentl krt. A terep nagyon htrnyos volt Jntnnak, de btran felvette a harcot. Egszen kicsi helyen – egy nyomtvolsg fele szlessgben, egy dlfld hosszsgban (az iga-fld nemcsak terletet jelent, hanem hosszsgot is) – nagy gyzelmet arat. De ez csak a kezdet. Jahve ezutn kezdi megmutatni hatalmt. Fldrengs tmad, hatalmas pnik tr ki a filiszteusok tborban, s mint egykor a midiniak (Br 7:22), egymsnak esnek, s a zrzavarban egymst gyilkoljk (11–15).

Jahve valban cselekedett. Az izreliek tborban hamar szrevettk a filiszteusoknl tmadt felfordulst. Saul nagyon hatrozottan intzkedik – valjban kapkod. Elbb megllapttatja, ki hinyzik seregbl. Majd kegyes akar lenni. Elhozatja a Szent Ldt, nyilvn Istent akarta megkrdezni. Ki is adja Ahijjnak a parancsot, de nincs trelme megvrni Jahve szavt. m arra van ideje, hogy Isten szava helyre oda tegye a magt s megeskesse a npet (24 v.). Ez Saul. A maga feje utn megy. Taln sok minden mskppen alakul, ha nem gy cselekszik. Az izreliek mg vratlan szvetsgeseket is kaptak azokban a hberekben (13:7), akik eddig a filiszteusokkal tartottak. Isten eltt teht valban nincs akadly. A kevs is sok lehet, hiszen a dnt esemnyt maga, emberi rszrl pedig Jntn s fegyverhordozja ltal vitte vghez. Ezrt tulajdontja az r is teljesen Jahvnak a szabadtst (16–23). 1 Sm. 14,24–52. A szabadt tok alatt.

Mg mindig a mikmszi csata sznhelyn s esemnyei kztt vagyunk. A kzppontban azonban mr nem az tkzet van. Ezrt jogos a 23 v. zrjelleg sszefoglalsa, s indokolt az is, ha a tovbbiakban az esemnyeknek megfelelen rteslseket kapunk a kzdelem vgs alakulsrl s befejezsrl. A 24 v. tudst arrl, mit tett Saul Jahve megkrdezse helyre. A Szerz az idi sorrendet alveti a ler szempontoknak. A LXX mr rtkeli is Saul eljrst: Saul pedig igen nagy bolondsgot kvetett el, mert megeskette a npet (24 v.). Ez hrom dologban mutatkozott meg: Hallos veszedelemnek tette ki Jntnt, bajba sodorta a npet, s megakadlyozta az Isten ltal adott gyzelem teljes kihasznlst (24). Saul a np megesketsnl nem gondolt arra, hogy fia s fegyverhordozja nincs ott. gy trtnhetett meg, hogy Jntn tudatlanul s akaratlanul megszegte az eskt. (Palesztna gazdag volt vadmzben, Gen 42:11). Jntnt itt is szkimond, az igazsgot szeret embernek ismerjk meg. Nem inti le az egyszer kzkatont sem, ha igazat mond. Mint gyermek fjdalommal, mint az igazsg embere nyltan levonja a vgs kvetkeztetst: Atym bajba, romlsba sodorta az orszgot. A np megesketse taktikailag nagyon helytelen volt. Lefokozta a harci lendletet. Ha a filiszteusok ellentmadsba mennek t, vgzetes veresg rhette volna Izrelt. Az eredmny gy is jelents: Ajjalonig, teht a sksgig ztk a filiszteusokat. A hegyvidk felszabadult. De sokkal nagyobb gyzelmet is arathattak volna (25–31).

Az esk ms vonatkozsban is veszedelembe sodorta a npet. A kimerlt s hes emberek nekiestek a zskmnyolt llatoknak, s mohsgukban figyelmen kvl hagytk Jahve rendelkezseit. Br az llatokat szablyosan levgtk (scht), a kiml vrrel nem trdtek, rajta tapostak, felette ettek. A kultikus rendelkezsek szerint a szablyosan levgott llatok vrnek a sorsa sem kzmbs. Mg a vadszaton lelt llatok vrt sem lehetett szabadon hagyni, hanem be kellett takarni flddel (Lev 17:13). Egybknt pedig az llat vrt ldozatknt az oltrra kellett nteni (Lev 17:11). Valsznnek tartom, hogy az egyes teleplsek melletti ldozhalmok, oltrok eredett s szerept is ebben kell keresni. A pska-brny vrvel sem volt szabad a kszbt meghinteni. gy rthet Saul intzkedse is: kvet helyeztet el, amin az llatokat levgjk, s gyorsan oltrt pttet a kiml vrnek. Az oltrpts teht nem jrulkos s rthetetlen elem, hanem lnyeges s rthet cselekedet (32–35).

A gyzelem kiaknzatlan maradt. Ezt Saul is rezte. Ezrt jszakai rajtatst tervez. Most, mikor nyeregben rzi magt, eszbe sem jut Jahve megkrdezse. Ahijja figyelmezteti, akit hitben s mltsgban egyarnt srthetett Saul korbbi magatartsa (14:19). A megkrdezs felteheten a szent sorsvets eszkzeivel trtnt. De Jahve nem vlaszolt. Ez annak a jele, hogy olyan bnt kvettek el, amirt mg nem szereztek engesztelst. Saul nagyon tettreksz. Maghoz hvatja a np oszlopait (azaz vezetit: Br 20:2; zs 19:13; Zak 10:4). Sorsvetst rendel el a bns kikutatsra. jra eskszik, szent lelkesedssel, de mgis feleltlenl. A sorsvets Jntnt jellte ki bnsknt. S itt nem csak arrl a drmai dologrl van sz, hogy az apa hallra adja a fit, hanem arrl a tragikus feszltsgrl is, hogy az rtatlannak kell a bns miatt bnsknt meghalni. A szabadtnak a trvny szerint meg kell halni. Az, aki Isten rendelsbl szabadt, az ember bne miatt hallfia. Jntnt a np kivltotta. Ez felteheten gy trtnt, hogy a np magra vllalta a bnterhet, s valamilyen engesztel ldozatot is mutattak be. Saul azonban olyan feszltsget rzett, ami miatt lemondott a harc folytatsrl. Ezrt van itt helyn a 46. v. megjegyzse (36–46).

A 14:1–46 emberi fszereplje Jntn. Saul alakja egyre inkbb httrbe szorul. Ahol eltrbe kerl, ez ott is fleg elvetse indoklsa miatt trtnik. Ezrt helyezte a Szerz ide az letvel, kirlysgval kapcsolatos sszefoglalst, noha az amlekiekkel val leszmolst a kvetkez szakaszban kzli. Alkalmasabb helyre nehezen helyezhette volna, hiszen a kvetkez fejezet mr Dvid elhvst vezeti be. Amennyiben ez a zr sszefoglals pozitv, ebben az sszefggsben ezt a kvetkezkppen kell rtennk: Isten mg ez ltal a Saul ltal is sok jt tudott vghezvinni. Itt tudst a Szerz Saul csaldjrl s fvezrrl. A csaldi lista kiss pontatlan. Jisvi valsznleg Isballal azonos. Abindb pedig, aki a tragikus csatban Malkisuval s Jntnnal egytt elesik, bizonyra msolsi hiba miatt hinyzik. Az 52 v. fontos dologknt emlti, hogy a filiszteus-krds Saul letben nem olddott meg. Saul ugyan gyjtgette maga kr az ers s btor embereket, s ezzel lerakta az lland izreli hadsereg alapjait, de mr nyilvnval: nem lesz az, aki megszabadtja a npet a filiszteusok kezbl (47–52).

1 Sm. XV. RSZ - 1 Sm. 15,1–35. Gyzelem s – veresg.

A 15. fejezettel lezrul Saul uralkodsnak els szakasza. A tovbbiakban csak „gyakorlatilag” kirly, de a theokrcia jogrendje szerint mr nem trvnyes uralkod, hanem trnbitorl. Mivel nmagtl nem tudja levonni a vgs kvetkeztetst s nem tudja tadni helyt a vlasztottnak, ezrt van szksg kirlysga hosszas uttrtnetre. A 13. s a 15. fejezetben nem Saul elvetsnek ketts hagyomnyval van dolgunk, hanem Isten tletnek fokozdsval. Els engedetlensge miatt Isten nem pt neki hzat (kirlysgt nem utdai rklik, 13:13–14), jabb engedetlensgvel pedig tragikus vget von fejre. Saul kirlysgnak s szemlynek az elvetse e fejezet nlkl homlyos s flrerthet lenne. Knnyen a prfta s a kirly szemlye, hatalmi kre kztti sszetkzs kvetkezmnynek lehetne feltntetni. Ez a fejezet vilgosan megmutatja: Saul nem Smuellel, hanem Jahvval kerlt olyan sszetkzsbe, ami indokoltt tette elvetst.

Az elbeszlsbl vilgosan kitnik az amlekiek elleni hadjrat ketts termszete: egyfell Jahve szmonkr tlete, msfell Saul megprblsa. Az nneplyes bevezets az gy komolysgt, a felkensre val hivatkozs pedig Saul szolga jellegt emeli ki, akinek felttlenl teljestenie kell annak a parancst, akitl hatalmt kapta. Az amlekiek a Gen 36:12 szerint zsautl szrmaztak, teht Izrel rokonai voltak. A dli sztyeppn ltek. A kt np kztti gyllet a pusztai vndorls korra megy vissza. Az amlekiek az hsgtl, szomjsgtl tikkadt izrelieket megtmadtk. Jahve megmentette Izrelt, de mr akkor parancsot adott Amlek eltrlsre (Ex 17:8kk.; Deut 25:17kk.). Ennek az ideje rkezett el. Saulnak hrmmel kell sjtani Amleket. A hrm az egsz kori keleten ismers volt: a harcosok tok-esk alatt kteleztk magukat az ellensg teljes megsemmistsre. Izrel esetben a hrm sohasem a nptl indult ki, hanem Jahve parancsra trtnt. Nem a np bosszja, hanem Jahve igazsgos bntetse a nemzedkek sorn felhalmozdott bnk miatt. Sokak szmra megbotrnkoztat, kegyetlen eljrs a hrm. A krds megtlsnl kt dologrl nem szabad elfeledkezni. Elszr: aki Jahve tjt keresztezni akarja, npt ltben veszlyezteti, az Jahve megsemmist tletvel tallja magt szemben – az brahmnak adott gretnek megfelelen (Gen 12:3). Msodszor: a hrm elrendelst nem kultikus (Isten szemlyt kzvetlenl srt) vtek, hanem az Isten jogrendjt, az letet, az emberek, npek egyenlsgt s szabadsgt srt embertelen tettek elkvetse, vagy szndka indokolja. Isten nem magrt ll bosszt, hanem az igazsgtalansgot torolja meg. Kegyetlen s embertelen volt Amlek, amikor a fradt izrelieket megtmadta. Agg kardja anykat tett gyermektelenn (15:33), s ez felteheten nem csupn egy ember vtkre, hanem az egsz np lelkisgre, cselekedeteinek a gonoszsgra utal. Nem vletlen, hogy Eszt 3:1 Izrel flelmes ellensgt, Hmnt, agginak nevezi. A hrm Jahve igazsgos uralkodsnak s tletnek a pecstje, aki kigyomllja a gonoszt a fldrl, hogy ne rettentsen a porbl val ember (1–3).

A hadjrat lefolysrl szkszavan tudst a Szerz. Lthatan nem a harc van rdekldse kzppontjban. Saul az amlekiektl nem messze fekv Telajimba (valsznleg azonos a Jzs 15:24 Telemjvel) vonta ssze a hadert. A lehet legnagyobb hadsereg felvonultatst a szent hbor – a hrm – s az ellensg veszlyes volta egyarnt indokolja. Jda is tekintlyes ert mozgstott. Ez rthet, hiszen Amlek veszlyes szomszdja volt. Saul a jl bevlt izreli harcmodort, a lesvetst alkalmazta (Br 9:32; Jzs 8; Br 20 stb.). Az emltett vros az amlekiek fvrosa lehetett. A harc megindulsa eltt Saul tvozsra szltotta fel a knieket, akik Mzes hzassga rvn Izrel rokonai voltak (Br 1:16). Az emltett jttemnyrl a Num 10:29kk.-ben olvasunk. A Dl-vidken, fleg Jda kztt telepedtek le, de az orszg legklnbzbb pontjain is megtallhatk voltak. Nevkbl s sztszrt telepedskbl kovcs mestersgkre kvetkeztethetnk (Br 4:11; 5:24). Az 1Krn 2:55 a rekabitkat is a kniek kzl szrmaztatja (4–6).

Az, ami emberileg dnt volt, sikerrel jrt. Amlek felett fnyes gyzelmet arattak. Jahve utastst azonban nem hajtottk vgre. Fenntartsokkal engedelmeskedtek. Brcsak arrl hallannk – rja Lthi (183), hogy az anykon s a csecsszopkon esett meg Saul szve. Ezt az emberiessget taln megbocstotta volna neki Isten. De nem: az llatok javt megkmlte, a gyermekeket s az anykat kirtotta – csak a hasonl lls Aggot kmlte meg, valsznleg azrt, hogy diadalmenetben mutogathassa. Engedetlensgkkel Jahve tulajdonjogt is megsrtettk. A hrm-et bizonyos vonatkozsban Jahvnak sznt teljes ldozatknt is felfoghatjuk. A hitvnyat Istennek adtk, az rtkest megtartottk maguknak. A tovbbiak szempontjbl lnyeges a 9a: Saul s a np teljesen egy volt ezeknek a dolgoknak az elkvetsben (7–9).

Smuel Jahve kijelentse ltal rteslt a vgzetes bnkrl (1Kor 14:24.25). Amleket legyztk ugyan – Jahve vghezvitte tlett –, de Saul elbukott a prbn. Isten t tette felelss a np bnrt is. Nem szerzett rvnyt Jahve igjnek. Itt tallkozunk Smuel knyvben elszr az Isten rszrl trtn megbns fontos theologiai fogalmval. Saul mltatlan lett Isten elhv kegyelmre, ezrt Isten megbnta (11 v.), hogy kirlly tette. Elvetse bevgzett dolog, ezen semmi sem vltoztathat (29 v.). Istennek vannak rk s vltozhatatlan tancsvgzsei, amiktl soha el nem tr. De az ember bnvel lds helyett tletet, megtrsvel tlet helyett kegyelmet vonhat magra. Isten az ember bne miatt megbnhatja a jt – amit tett vagy tervezett (Gen 6:6–7; Jer 18:9–10), de szve szerint az van, ha a rosszat (tletet) bnhatja meg s jt cselekedhet (Jer 18:7–8; Jn 3:10). Smuel nem Jahvra haragszik, hanem Saulra. Taln helyesebb a chrh gykt itt „ersen felindulni” rtelemben venni. A Jahve irnti tisztelet s a Saul irnti fltszeretet jegyben rthet az egsz jszakn t tart prftai knyrgs. De nem csak Saulrl van sz. A hrm megszegsvel az egsz np veszedelembe kerlt (Jzs 7). Ha Jahve haragja nem sjtott le a npre, hanem csak Sault vetette el, mr ez is vgtelen kegyelem, amiben Smuel knyrgsnek dnt szerepe lehetett (10–11).

Saul nem sokig idztt a csata sznhelyn. Krmelen t (Hebrontl dlre 12 km) Gilglba sietett. Krmel volt az els izreli vros, amit visszatrben rintett. A gyzelem emlkt hirdet oszlop fellltsa rthet, st szksges (Jzs 4; 1Sm 7:12). De Saul kifejezetten magnak lltott emlkoszlopot. Nem Istennek adta a dicssget. Ismt kitkzik az, ami a Saul trtnetek sorn egyre jobban napvilgra lp: Saul nem Isten szve szerinti ember. Smuel Gilglban tallkozott Saullal, aki gy lpett a prfta el, mint akinek teljesen tiszta a lelkiismerete: rvnyt szereztem Jahve igjnek! m a szp szavakat az elkvetett bn rul jelei veszik krl – tlsgosan szreveheten. Igaz, Saul ezt is meg tudta magyarzni: Az llatok javt a np tartotta meg – Isten nagyobb dicssgre. Azt, amit a parancsbl vgrehajtott, gy lltja be, mintha mindent megtett volna. Smuel flben resen csengtek Saul szavai. Csupn a Jahvtl kapott kijelents igazsgt pecsteltk meg. Ezrt mondja: Hagyd el. Kr a szrt. Nekem van mondanivalm szmodra (12–16).

Smuel emlkezteti Sault arra a jra, amit Isten tett vele. A maga szemben is senki volt, Isten mgis kirlly kente. Hlbl is teljestenie kellett volna Isten akaratt. Ezzel szemben engedetlennek bizonyult. A zskmnyt elbe helyezte Isten igjnek. Saul mg mindig nem rzi magt bnsnek. A hadinp hagyta meg az llatokat. De a hadinp sem hibs, hiszen Jahvnak akarja ldozni azokat. Nem mindegy, hogy hrm-mel puszttjk-e el, vagy Jahvnak ldozzk? A felelet hatrozott: Nem. Ms az engedelmessg s ms az ldozat vilga. Az engedelmessg all mg a teljes ldozattal sem lehet kibjni. Isten az embertl engedelmessget kvn. Az engedetlensg, a lzads, olyan, mint a terf-blvnyozs s a jvendmonds. A qszm jvendmonds, de nem prftai rtelemben, hanem gy, ahogyan Blk akart „jvendt mondatni” Blmmal (Num 22:7; 23:23). Ezrt varzslsnak is lehet fordtani. A terf istenszobor. Akr a msodik parancs megszegseknt, akr pogny szoksok tvteleknt, blvnyimds (19:13kk.; Gen 31:19kk.; Br 17:5 stb.). Az ldozatban az ember nem ajndkoz, hanem megajndkozott (Lev 17:11). Sz sincs itt az ldozat lertkelsrl vagy elvetsrl. Minden a helyre kerl. Saul azrt bns, mert – korbbi szavaival ellenttben (15:13) – nem szerzett rvnyt Isten akaratnak. Csak most derl ki: Saul tudta, hogy rossz dolog trtnt. Engedett, mert flt a nptl. De Isten szolgjnak nem a nptl kell flni, hanem Istentl. Br flelmes, amikor Isten akarata s a np akarata sszetkzik, mgsem szabad meginogni. Mr ks megragadni a prfta palstjt. Ennek elszaktsa is csak a meghirdetett tletet ersti meg: Nem lehetsz kirly! Elvetetted Jahvt, is elvetett tged. Visszavonhatatlanul. gy Saulnak nem marad ms htra, mint a ltszat megrzse: Add meg a tiszteletet npem vnei s Izrel eltt. Smuel ebben engedett neki, de ez a lnyegen nem vltoztatott (17–31).

Smuel vgrehajtja a hrm-et Aggon. Nehz eldnteni, hogy Agg magatartsa kevlysget vagy hallflelmet takart-e. A szveg alapjn inkbb hetykesgre lehet gondolni. Smuel szavaibl kitnik: t sem ok nlkl sznta hallra Jahve (32–33).

Smuel s Saul tja ezzel vglegesen elvlt. Ez elssorban nem a testi ltsra vonatkozik. Jahvnak nem volt tbb szava Saulhoz Smuelen keresztl. A 35 v. bepillantst ad Smuel lelkbe. Ers szv, Jahve akaratt hsgesen betlt ember. Akkor is vgrehajtja Ura parancst, ha majd megszakad bele a szve. Gyszolst hangtalan kzbenjrsknt is rtkelhetjk (Ezsd 10:6). A npre s a kirlysgra, amitl olyan sokat vrtak, stt felleg borult. De Jahve nem hagyta el npt az nagy nevrt. Saul elvetsvel prhuzamosan meghirdette a szve szerinti felkent eljvetelt (34–35).

1 Sm. XVI. RSZ - Az 1Sm 16–17-ben a Szerz a Jahve ltal rendelt vezetknl, karizmatikus szabadtknl (pl. Mzes, Jzsu, Smuel, Saul – jszvetsgi vonatkozsban Keresztel Jnos s Jzus) tbbnyire megfigyelhet „forma” szerint hrom dnt mozzanatban adja elnk Dvid sznrelpst. A kvetkez hrom cm e mozzanatokat emeli ki.

1 Sm. 16,1–13. Dvid titokban sznrelp.

A szakasz szorosan kapcsoldik a 15. fejezethez. Saul elvetse Jahve megvltoztathatatlan dntse. Ezen Smuel gysza – hangtalan kzbenjrsa – sem vltoztathat. St, Jahve szavaibl nmi rosszals is kirzdik: Mirt gyszolod azt, akit n elvetettem? Nem a gysz, hanem a cselekvs ideje van. Az j kirly felkensre adott parancs vgleg megpecsteli Saul elvetst. Isten Smuel eltt sem leplezte le egszen tervt. Csak annyit mondott el neki, amennyire a kvetkez lps megttelhez szksg volt. Isten vlasztsa a betlehemi Isai egyik fira esett. Jda trzse ezzel elszr kapott kiemelked szerepet. Egyttal az is rezhet, hogy Isten tancsvgzseinek titkos vilgban jrunk. Kezdett veszi Jkb ldsnak a beteljeslse (Gen 49:10). A Jdra vonatkoz gret rsbafoglalsnak krdstl fggetlenl a Jda vezet szerepvel kapcsolatos remnysg, valamint a Jda trzsbl szrmaz Messisra irnyul vradalom nagyon rgi lehetett. Az j kirly alakjt az gret vilga veszi krl. Smuel flelme jabb oldalrl mutatja be Sault: Mg Smuel megletstl sem riadna vissza. A megbzats veszlytelen elvgzsre Isten teszi blccs a prftt. A hsg s a btorsg mellett blcsessgre is szksg van. Erre figyelmezteti Jzus is tantvnyait (Mt 10:16). A felkens ldozati keretben trtnik, de a hangsly nem az ldozaton van. A taktikhoz hozztartozik, hogy msok is legyenek jelen, a lnyeg szempontjbl azonban mindez mellkes. A reflektorfny Dvidot keresi. Ezrt nem rteslnk rszletesebben sem az ldozat lefolysrl, sem a jelenlevk szemlyrl. A parancs vgrehajtsa l s lland kapcsolatot kvnt Isten s Smuel kztt (1–3). Az Isten embernek a megrkezse nagy riadalmat okozott Betlehemben. Nyilvn tudtak a Smuel s Saul kztti szaktsrl. Attl fltek, hogy a prfta ltogatsa bajt hozhat rjuk. Izrelben teht mindenki flt: Flt a prfta, flt a np s flt Saul is. A kirlysg, az Isten elleni lzads, az Isten uralma lerzsnak a rossz gymlcsei korn jelentkeztek. A megtisztulsra azrt adott parancsot Smuel, mert az ldozat Jahvval val kzssg. Sajnos, nem tudjuk, hogy e szertarts mibl llt. Az Ex 19:10.14; Lev 20:7; Num 11:18; Jzs 3:5; Jb 1:5; Jel 2:16; 2Krn 30:17kk.; 1Kor 11:28; Jak 4:8 vet r nmi fnyt (4–5).

Mg az ldozati elkszletek folytak, Smuel szrevtlen elvgezte a rbzott feladatot. A vneket s az ifjakat nem avatta be, csak Isait. Isten csak lib esetben okolta meg, mirt nem t vlasztotta. Kls megjelense hasonltott a Saulhoz (9:2; 10:23–25). Elvetsre is ugyanazt a szt hasznlja, mint a 15:23-ban s a 16:1-ben a Saul esetben. Az emberre dnt hatssal van a kls, a ltszat. Jahve a belst nzi, azt ami a szvben van (Jer 17:10; 20:12). Dvidra nem is gondolt Isai, aki az 1Krn 2:13–15 szerint a hetedik fia volt. De itt is az 1Kor 1:27 rvnyeslt. jabban tbben felttelezik, hogy Jahve elhvottja csak ksbb kapta a Dvid nevet, mivel a mari-szvegekben gyakran elfordul a davidum sz parancsnok, vezr rtelemben. De ez csak feltevs. Kiemelked szemlyeknl az rs kifejezetten tudst a nvvltozsrl (brahm, Jkb). A nvvltozsnak Dvid esetben is nyomnak kellene lenni. Valsznleg si smi sz, aminek a jelentse „fejedelem, kirly” (Pkozdy L. M. lbjegyzet az 1Sm 16:19-hez).

Dvid felkense titokban trtnt. A beqrb jelentse itt testvrei „kzl” s nem testvrei „kzepette”. Jahve Lelke a felkens pillanatban hatalmba vette Dvidot. Nemcsak a felkens kls jelben rszeslt, hanem bels tartalmban is. Felkense titokban trtnt, de az, hogy Jahve Lelke vele van, mostantl egyre nyilvnvalbb vlik krnyezetben. Erre utal a 16:18 is. A felkenssel Dvid Jahve eszkze lett. gy hzhat meg Dvidtl az a vonal, aminek a vgn a vgidk kirlya ll (zs 11:2; 61:1–2; Lk 3:22; 4:18kk.). Mindazt, ami ezutn trtnik, ennek a jegyben kell rteni s rtkelni. S ezzel, noha mg titokban, a Jahve ltal rendelt szabadt a sznre lpett (6–13).

1 Sm. 16,14–23. Dvid az udvar nyilvnossga el lp.

A Szerz a Dvid felkense s a szakaszban lert esemny kztt eltelt idt nem kzli. Ltszlag Saulhoz kanyarodik vissza, valjban Dvid tovbbi tjt mutatja be. Jahve elvetse Saulon abban is megmutatkozott, hogy Jahve Lelke elhagyta. Saul kirly maradt ugyan, de az Isten npe krben szksges legitimci nlkl. A kt szakasz egyms mellett a Llek-vlts jelensgt mutatja. Isten embereinek a trtnett Isten Lelke trtnetnek is nevezhetjk. Isten Lelke elhagyta Sault, s ezzel megsznt Isten embere lenni. Isten Lelke helyt a gonosz llek foglalta el. A szentrs nem ismer kzputat. Az ember ltalnos s klnleges rtelemben vagy Isten Lelke uralma s irnytsa alatt van, vagy a dmoni llek hatalma s irnytsa alatt (Lk 11:24–26; Mt 12:43–45). A gonosz llek ltali megszllottsg tneteirl nem rteslnk. A ksbbiek alapjn fleg bskomorsgra s heves dhkitrsekre gondolhatunk. De nem elmebeteg. Nem lland llapotrl, hanem megismtld esetekrl van sz (a perf. cons. itt az ismtldst fejezi ki). A gonosz lelkek hatalmtl Jahve Lelke megvd, de a gonosz lelkek is Jahve hatalma alatt vannak. A 16:14-ben ez vilgosan kifejezsre jut. A Szerz Jahve Lelke ajndkozsban Jahve kegyelmt, a Llek elvtelben s a gonosz lleknek val kiszolgltatsban pedig Jahve tlett ltja. Nem sokat rt, hogy Smuel megadta a tisztessget a np eltt, ha Isten szemmellthatan megvonta tle. Saul szolgi helyesen rtkelik uruk llapott, de az igazi kvetkeztets levonsval adsok maradnak. Ezrt csak tneti kezelst tudnak javasolni. Smuel megkrdezse lthatan eszkbe sem jutott, vagy nem mertk emlteni a prfta nevt Saul eltt. Pedig nla kellett volna keresni a megoldst. Saul, mint kirly, elbukott. De mint ember, mg megtallhatta volna a megmarads tjt. Mivel nem tudott csak „ember” lenni, ezrt kellett mint embernek is elbuknia. Szolgi a zenei gygymdot ajnlottk. Idegrendszeri megbetegedsek esetben a zene jtkony hatst mr az korban ismertk. A grgk is alkalmaztk lelki betegek gygytsra. A zene rendkvli llektani hatsa ktsgtelen. De nem csak j, hanem rossz hats keltsre alkalmas zent is lehet komponlni (14–16).

Saul elfogadta szolgi tancst. Ezzel hallgatlagosan maga is beismerte betegsgt. Az egyik jelenlev Dvidot hozta szba. Egsz sor jtulajdonsgot sorol fel: tud pengetni (Dvid zenei adottsgt ms helyek is bizonytjk: 2Sm 1:17kk.; 3:3kk.; 6:5kk. stb.), j csaldbl val (a gibbr chajil itt ugyanabban az rtelemben szerepel mint a 8:1-ben), hadakoz frfi – nyilvnvalan a 17:34–35 rtelmben, de emltse azrt fontos, mert Saul a 14:52 szerint gyjti maga mell a btor frfiakat; ezek mellett okos beszd, j megjelens, s ami a legfontosabb: olyan ember, akivel Jahve vele van. (Mr nehz feladatok sikerltek neki.) Noha fiatal, ntlen, de kiprblt szemly. Ebbl a lersbl rendkvl harmonikus egynisg rajzoldik ki elttnk (17–18). Saul nyomban intzkedett. Isai s Dvid engedelmeskedtek. Egyikk sem tudta, mi Saul igazi clja. Nem hallott-e meg valamit Dvid felkensrl, s nem csapdt ksztett-e. Dvid azzal a hittel indul, amivel ksbbi tjait is jrta: Isten tjait s akaratt ember nem keresztezheti. Az ajndk, amit visz, nem a flelem, hanem a kirlynak kijr hdolat jele. A felsorolsbl azonban igen egyszer krlmnyekre lehet kvetkeztetni (19–20). Dvid azonnal Saul el kerlt. Az cmad lifn rtelme nem „szolglatot teljesteni”, hanem elbe bocstani, kihallgatst kapni (szolglatot teljesteni cmad cal, Budde, 120). Saul rgtn megkedvelte Dvidot. Megkrte Isait, hadd maradjon Dvid a krnyezetben. (Az cmad lifn rtelme az elz verset figyelembe vve gy adhat vissza.) Teht nem lland szolglatrl van sz. gy a 17:15 nem simts, hanem kiegszts. Az, hogy Saul fegyverhordozjnak tette meg, inkbb udvari besorolst jelentett, mint tnyleges szolglatot. Ha az udvarban volt, akkor a fegyverhordozknak kijr elltsban rszeslt. Hadivllalkozsoknl eszbe sem jutott Saulnak a gyermek Dvid szolglatt ignybe venni. A szolgk ltal ajnlott gygymd bevlt. De ezltal az nyert hangslyt, hogy Dvid valban olyan ifj, akivel Jahve vele van – mg ilyen vonatkozsban is. Az esemny eladsmdjbl nyilvnval, hogy Jahve irnytotta a dolgokat. Dvid nem vletlenl, hanem az akaratbl kerlt Saul udvarba. gy maga Saul kszti el akaratlanul is Dvid kirlysgnak els lpcsit. A titkos felkens utn megtrtnt a msodik fontos lps: Jahve vlasztottja – br inkognitban – az udvar nyilvnossga el lpett (21–23).

1 Sm. XVII. RSZ - 1 Sm. 17,1–54. Dvid a np nyilvnossga el lp.

A fejezetben lert esemny idpontja ismeretlen. Dvid harcosknt mg nem jtt szmtsba, teht nem sok id telhetett el azta, hogy Saul udvarba kerlt. A kt sereget az l-vlgy (tlgyes, terebint-vlgy, ma vadi Esz-Szant, Jeruzslemtl DK-re) vlasztotta el egymstl. A tlgyfa a kelta npeknl szent fa, az istensg szimbluma volt (Jacobi, 219k). Taln ezrt is tttek a filiszteusok tbort az l-vlgyben. A felsorolt helyek kzl csak nhnyat tudunk azonostani. Szk kb. 21 km-re volt Betlehemtl Ny-ra, Azeka Szktl 5 km-re Ny-ra, ma Tell-el-Zakarija (Jzs 10:10; Jer 34:7) (1–3).

A filiszteusok bajvvt lltottak ki. gy akartk a csata sorst eldnteni. A Szerz rszletesen lerja Glit alakjt s fegyverzett. Csaknem hrom mter magas. Testt tkletesen vdte a rzsisak s a kb. 82 kg sly rzpncl. Tmad fegyverekben sem szenvedett hinyt. Vllain doblndzsk, kezben hatalmas drda – a vgn 6–7 kg vasheggyel. Ez utbbi megjegyzs kultrtrtneti szempontbl is lnyeges: a vaskorszakba val tmenet idejn vagyunk. A filiszteusok bajvvja iszonyatos alak, rmt fegyverzetben. Ggjnek s gyalzkodsnak az alapja is abban a bizonyossgban van, hogy nem lesz senki, aki ki merne llni vele szemben. Ez a biztonsga s ggje naprl-napra nvekedik – negyven napon t. Az, hogy szitkozdsa Saul, Izrel, st Jahve gyalzsa, csak ksbb, s fleg Dvid szavaibl tnik ki. Glit fegyverzete feltnen hasonlt a keltkhoz, mintha csak egy kelta harcos llna elttnk. A prviadal, az ellenfl csrlsa kedvelt kelta szoks volt. A prviadalt a grgk is szerettk (Jacobi, 215k) (4–11).

Ez volt teht a helyzet, amikor a jdai Betlehemben Isainak – aki apja volt annak a Dvidnak, aki ki- s bejratos volt Saul udvarban –, az a gondolata tmadt, hogy a tborban lev hrom finak lelmet kld Dviddal, s megtudja, lnek-e, halnak-e. A Szerz itt jra kzli Dvid csaldfjt. Szerintem ennek szvegkritikai jelentsge nincs. Mostantl Dvid nyltan sznrelp. Ha a szrmazsa megemltsre okot keresnk, ez ppen elg. Egybknt Glit szrmazsa is ktszer szerepel a fejezetben (4.23). Mint a bevezetsben emltettk, az ismtls a homroszi-eposzi stlus sajtos jellemvonsa. A 19 v. mg Isai beszdhez tartozik: Dvidnak adja meg a szksges felvilgostst. Mr itt nyilvnval: A vletlennek tn esemnyek mgtt Jahve irnyt keze van. Dvid pont a negyvenedik – a legkritikusabb? – napon rkezik a tborba. ppen akkor, amikor a seregek csatarendbe llottak. Ez annyira megragadja, hogy kldetsrl is megfeledkezik. A csomagjt a tborban hagyva a csatarendekhez siet. A tovbbiakban nem is esik sz az apjtl kapott megbzs teljestsrl. Isai parancsa csak azrt volt fontos, mert gy jutott el Dvid az Isten ltal akart clhoz. Noha megkeresi testvreit is, a dnt mgis ez: ltja a filiszteust, hallja gyalzkodst, s tapasztalja Izrel gyvasgt (12–25).

Dvid elbb csak rdekldik, de mr ezzel is Izrel ntudatt bresztgeti. Emlkeztet Izrel kivltsgra: l Istene van, hogy merszeli ez a krlmetletlen gyalzni Jahvt s csatarendjeit? Ezzel szttri a Glit szemlye s fegyverzete okozta varzst. A flelmes bajvvt egyszer krlmetletlenre fokozza le. De az is egyre vilgosabb vlik, hogy mg gy sem akad vllalkoz – s Dvid nem is mst keres, hanem maga kszl a bajvvsra. Nem a jutalomrt, hanem Jahve dicssgrt. Ezt hzza al az libbal s a Saullal folytatott prbeszd is. Dvid nem a maga erejben s btorsgban bzik, hanem Jahvban. volt vele a vadllatokkal szemben is. Jahvt srti a filiszteus gyalzkodsa. Dvid nem csupn egyszer hv, aki Jahvra bzza magt, hanem eszkz az l Isten kezben. Ebbl rezhetett meg Saul is valamit, s ezrt engedlyezte a kzdelmet. Saul fegyverzetvel Dvid nem boldogult, s gy mg nyilvnvalbb lesz: Jahve nem fegyverrel, hanem a fegyvertelennel szerez gyzelmet a fegyveressel szemben (26–40).

Az sszecsapst homroszi hskre emlkeztet prbeszd elzi meg, aminek azonban itt fontos theologiai szerepe s tartalma van. A filiszteus beszdbl rad a gg s a megvets. De rezni lehet, ez a nagy elbizakodottsg a biztos buks eljele. Dvid szavaibl a felttlen hit s bizalom surgrzik. A fejezet cscspontja tulajdonkppen nem is a gyzelem, hanem Dvid beszde, amit joggal nevezhetnk prftai tlethirdetsnek is. Nincs hathatsabb fegyver Jahve nevnl. Nincs biztosabb t a bukshoz, mint Jahve nevnek a gyalzsa. Jahve ad kezembe –, s ezzel a dicssget Istennek adja – nem csak tged, hanem az egsz filiszteus sereget is. Ebbl tudja meg a fld, de az egybegylt gylekezet is, hogy Jahve az Isten. A „gylekezeten” Izrel csatarendjeit rti. Kultikus kzssgknt szltja meg ket, mert elssorban nem mint harcosok, hanem mint Jahve szabadtsnak a tani vannak jelen. Isten orszgnak alaptrvnye ez: Nem karddal szerez szabadulst, gyengvel szgyenti meg az erset. Dvid, s rajta keresztl Izrel a Gen 12:3 vdelme alatt ll. A filiszteus tkozta (gll) Dvidot s Istent, ezrt Jahve megsemmisti (’rr) (41–47).

Minden gy trtnt, ahogyan Dvid megmondta. A filiszteusok „harcosa” elbukott Izrel „harcosval” szemben. Rmlten menekltek, s Izrel egszen a megerstett vrosokig ldzte ket. gy lpett Dvid Jahve ltal rendelt szabadtknt a np nyilvnossga el. A trtnetbl kitnik: Bizony, Izrel Istene az Isten, aki tud szabadtt ajndkozni npnek, s ez a szabadt: Dvid (48–53).

Az 54 v. arrl tudst, hogy Dvid elvitte Glit fejt Jeruzslembe. Dvidnak ez a tette nagyon klnsnek ltszik. Mr utaltunk r, hogy a filiszteusok a „tengeri npek” gei csoportjba tartoztak, a tengeri npek pedig minden bizonnyal keltk voltak. A levgott fej – az ellensg, klnsen az ellensg vezrnek a levgott feje – a keltknl fontos szerepet jtszott. Feltrt kelta templomban a bejrati oszlopokba kln flkk voltak bemlyesztve, s ezekbe helyeztk el a levgott fejeket (Jacobi, 219). Dvid eljrsa ebben az sszefggsben rthet: Itt van a nagy hs feje – tegytek istenetek templomba! A filiszteusok kelta szrmazst tmasztja al az is, hogy ksbb Saul fejt istenknek, Dgonnak a templomban helyeztk el (1Sm 31:8–9; 1Krn 10:10) (54).

Az 55–58 kt beszlgetsrl tudst. Az els beszlgets a prviadal eltt Saul s Abnr kztt folyt le. rtelmt pontosan meghatrozza s megfejti ez a krlmny. Saul a prviadal kimenetele fell rdekldtt Abnrtl. A mi nemcsak ezt jelenti: ki, kicsoda, hanem ezt is: mi, micsoda. A bn nem csak az apa-fi kapcolatot fejezi ki, hanem gyakran szerepet tvitt rtelemben is, pl. bn-mvt – hall fia (1Sm 20:31). Saul teht ezt krdezi: „Minek a fia lesz ez az ifj, Abnr?” let-fia? Hall-fia? Gyz, vagy elesik? De erre a krdsre sem Abnr, sem msok nem tudtak vlaszolni. Nem hittek Dvid gyzelmben. A msik beszlgets Saul s Dvid kztt ment vgbe a gyzelem utn. A veszly teht mr elmlt. Most az a Saul krdez, akit Jahve elvetett, s aki tudja: Jahve mr vlasztott magnak j kirlyt. Krdsnek ms szinezete van, mint az elbbi esetben: „Mifle ifj vagy te?” Dvid szernyen, a ksbbiek sorn r annyira jellemz blcsessggel vlaszol: Szolgdnak, a betlehemi Isainak a fia vagyok. Vagyis: Nem vagyok n semmifle klnleges ifj. Dvid ezzel a vlaszval elaltatta Saul felvillan gyanjt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!