1. SMUEL 05 - 10 rsz
1 Smuel. V. RSZ - 1 Smuel. 5,1–12. Isten az tletben is gyzedelmes r.
A filiszteusok gyzelme teljes volt. Nemcsak Izrelre mrtek dnt veresget, hanem Isten Ldjt is hatalmukba ejtettk. Ezt a tnyt nyilvn gy rtelmeztk, hogy istenk diadalmaskodott Izrel Istene felett. Ezzel a np s np kztti harc az isten s Isten kztti harc skjra lett thelyezve. Ezrt tettk Isten Ldjt gyzelmi jelknt istenk templomba, Asddban (az jszvetsgi Aztus – ApCsel 8:40 –, a mai Eszdud). Dgon a filiszteusok fistene volt. Neve a smi „hal” s „gabona” szavakkal van sszefggsben. Felsteste emberalak, alsteste – derktl lefel – halalak volt. Taln ez az alakja is emlkeztet arra, hogy „tengeri npek” istene volt (1–2). Isten a filiszteusoknak is megmutatta hatalmt. Elszr tletet tartott istenk, Dgon felett, aki elbb arcra esett – mint a rabszolga ura eltt –, majd sszetrt a Szent Lda, azaz Isten szne eltt (3–5). Dgon sszetrse utn Isten a filiszteusok felett is tletet tartott. Rjuk nehezedett keze s zavarba ejtette ket. Hatraikat egerek puszttottk (LXX), a npet pedig – a tnetek alapjn – felteheten bub-pestis tizedelte. rthet, ha az asddiak mielbb szabadulni akartak a Szent Ldtl, ami miatt Jahve istenket, testket s fldjket nagy csapssal sjtotta. A fejedelmi tancs sszehvsbl arra lehet kvetkeztetni, hogy nagyon komolynak tltk a helyzetet. A LXX szerint Gt nknt vllakozott a Szent Lda elvivsre. Ha ez a bvts helynval, akkor arra utal, hogy a fejedelmek lekicsinyeltk az asddiak flelmt, s nem tartottk jogosnak a Szent Lda s a trtntek kztti sszefggs felttelezst. De a gtiak is hamarosan megtapasztaltk Jahve sjt kezt, s gyorsan Ekronba tovbbtottk a Szent Ldt. Az ekroniakat a Szent Lda megjelensnek mr a puszta gondolata is hallos rmlettel tlttte be. Rgtn bejelentettk tiltakozsukat a fejedelmi tancsnak, de a fejedelmek mg mindig nem szntk r magukat a krds gykeres megoldsra. A kslekeds rengeteg szenvedsnek s gysznak lett a forrsa. Isten a filiszteusoknak is leckt adott abbl, hogy a termszet, az let, a hall s a trtnelem Ura (Ex 12:33). (6–12).
1 Sm. VI. RSZ - 1 Sm. 6,1–21. Ki llhat meg a szent Isten eltt?
A csapsok Asdd, Gt s Ekron utn a filiszteusok ltal lakott egsz terletre kiterjedtek. Br felismertk a Szent Lda s a csapsok kztti sszefggst, mgis ht hnapig hztk-halasztottk a krds megoldst. A halogatsbl ltszik, milyen knos volt ez az gy a filiszteusoknak. Ha politikai-katonai tekintlykn taln nem is ejtett volna nagy csorbt, a Szent Lda visszakldse mgis veresg: Jahve hatalmasabbnak bizonyult mint k s isteneik. Joggal gondolhattak arra, hogy Izrel ezt csak gy rtkelheti, s ennek katonai vonatkozsban is lehetnek kvetkezmnyei. De azrt is knos volt ez az gy, mert a hadvezrek s a politikusok olyan krdsekkel kerltek szembe, amikben teljesen tancstalanok voltak. A csapsok nemzeti ltkben fenyegettk ket, de ezt a veszedelmet karddal nem lehetett elhrtani. Ezrt fordultak a papokhoz s a jsokhoz, akik vgeredmnyben helyes tmutatst adtak (1–2). Tancsuk pontos s krltekint. Elszr megmondjk, hogyan kell gy hazakldeni a Szent Ldt, hogy Izrel Istene szentsgt ne srtsk meg, s ne hozzanak magukra jabb bajt. Azzal, hogy elvettk a Szent Ldt, bnt kvettek el – nem Izrellel, hanem Jahvval szemben, ezrt jvtteli, engesztel ldozattal kell hazakldeni. Az ’sm jelentst itt is a Lev 5:15 hatrozza meg: engesztel jelleg vtekldozat olyan esetben, amikor Isten tulajdonjogt srtik meg. Ezzel a szhasznlattal az is kifejezsre jut, hogy a Szent Lda nem azonos Istennel, csupn hozztartozik, a tulajdona. Theologiai szempontbl a vtek beismerse mellett lnyegtelen az engesztel ldozati ajndk formja. Ha itt mgis emltve van, gy ebben a csapsok s az Isten keze kztti sszefggs felismerse fejezdik ki, teht az ajndk formjban is a Jahve hatalma eltti meghdols jele. Az ajndktrgyak szma tekintetben eltrs van a 4 v. s a 18 v. kztt. Klnbz forrsokra nem szksges ebbl kvetkeztetni. Knnyen elkpzelhet, hogy a filiszteusok – az ajndkbl sohasem rt a sok jelszval – tlptk a megadott keretet (3–5a). A papok s a jsok figyelmeztetik a vezreket az ellenlls kiltstalansgra s veszlyre is. Ezrt hozakodnak el trtnelmi leckvel s tanulsggal. A fra s az egyiptomiak sokig vonakodtak, s ezzel csak tbb csapst zdtottak magukra. Vgl minden killott szenveds hibavalnak bizonyult, mert mgis engedelmeskednik kellett. Ezrt helynval az ints: Ne kemnytstek meg szveteket, mert ez teljes pusztulst jelenthet. Az engesztel ldozattal s az engedelmessggel gy adnak dicssget Izrel Istennek. A „dicssgadsnak” itt is az az rtelme, mint a Jzs 7:19-ben: bnvalls, az tl Isten igazsgnak az elismerse. gy csillanhat fel a remny: taln megknyrl. De honnan szrmazik ez a remny? rezheten nem az ajndkok hatkonysgbl. Az korban hre volt annak, hogy Izrel kirlyai irgalmas szvek. Jahve irgalmnak mg nagyobb hre lehetett, hiszen a filiszteusok s a ninivebeliek egyarnt komolyan bztak knyrletben (5b–6). A papok s a jsok azzal a lehetsggel is szmoltak, htha nem Izrel Istentl van a csaps. Ezrt megadva a szent Istennek jr hdolatot (j szekrbe olyan teheneket kell befogni, amelyeken mg nem volt jrom), az emberi megbizonyosodsnak is tg teret nyitnak. Ha a tehenek minden akadlyozs nlkl nem az istll fel igyekeznek, ahonnan borjaik bgst halljk, akkor nyilvn termszetfeletti erk uralkodnak termszetes sztneik felett. gy a prba is Jahve nagyobb dicssgt szolgja: a tehenek a legrvidebb ton, folyton bgve – termszetfeletti er knyszernek engedve – viszik vissza a Szent Ldt a „maga helyre” (Izrelbe). A vezrek megnyugodva hazamennek. Rszkrl befejezdtt az gy. m egy krds mgis nyitva marad: Miutn gy megbizonyosodtak arrl, hogy Jahve az l, igaz Isten, aki eltt a blvnyok ledlnek, aki hatalmas kzzel cselekszik – mirt nem jutottak a filiszteusok erre a kvetkeztetsre: Jertek, szolgljunk ennek az Istennek? (7–12).
Ezek utn ismt olyan dolog trtnt, amit nem vrnnk. A Szent Lda – felteheten a Brk knyvben nagy szerepet jtsz sreki vlgyn t – Btsemes hatrba jutott. A vros hegyoldalon fekdt. A szntfldek a sksg fell estek. Mivel bzaarats ideje volt (mjus vge, jnius eleje), ezrt szinte az egsz lakossg azonnal megtudta a nagy esemnyt. Btsemes papi vros volt, teht rthet a lvitk jelenlte. Az rm azonban hamar gyszra fordult. Isten keze rnehezedett a btsemesiekre is: meglt kzlk hetven frfit. A bntets oka az, hogy belenztek a Szent Ldba (19 v.). A Szent Ldnak pedig mr az illetktelen rintse is hallbntetssel jr (Num 4:15–20). A cselekedet mgtt taln kivncsisg s tvhit volt: mi van a Szent Ldban? Benne van-e az Isten? A tett mindenkppen vakmersg s tiszteletlensg volt. Ggs, vagy feleltlen belps olyan szent terletre, aminek a hatrn is csak levett sarukkal lehet megllni. Ha Isten Ldjt most nem is veszi krl a Szent Stor, s nem rejti a szentek szentje, akkor sem menti fel semmifle krlmny az embert a tisztelet, a hdolat all. Isten szent, akr a filiszteusok fldjn van, akr a „maga helyn”. ldst csak ott ad, ahol szentsgben s igazsgban szolglnak neki. Annak az Istennek a Ldjt, aki ilyen felttlen s tkletes hdolatot kvn, Btsemesbl is tovbb kldtk. gy jutott el Kirjatjearimba, a ngy gibeoni vros egyikbe, s ott is maradt mindaddig, mg Dvid Jeruzslembe nem vitette. A 19 v. a hetven frfi mellett tvenezer ember pusztulsrl is tudst. Nem lehetetlen, hogy ez az adat egy sokkal nagyobb tragdia emlkt rzi. Az cam (np) sznak ugyanis nincs jelzje. Valszn, hogy nem Btsemesre vonatkozik, mert ez esetben a vrosnak igen nagy llekszmnak kellett volna lenni, hanem a npre. Isten keze nem csak a btsemesieket sjtotta, hanem az egsz npet is, ami szintn a hdolat elmaradsval lehetett sszefggsben. Ha ehhez hozzvesszk, hogy az Izrellel szomszdos Filiszteban felteheten bub-pestis dhngtt, akkor egyltaln nem elkpzelhetetlen, hogy ez Izrelbe is tcsapott. Ez a csaps tlet jellegn semmit sem vltoztat. Isten szent npe kzepette is. A Szent Lda visszakerlse nmagban nem jelent s nem r semmit (19–21).
1 Sm. VII. RSZ - 1 Sm. 7,1–17. A megmarads tja a megtrs.
A 6. s a 7. fejezet esemnye kztt hsz v tvolsg van. A lazbb bevezets s a pontos adat jl megfr egyms mellett: Teltek-mltak a napok, eltelt hsz esztend. Mi trtnt kzben? Politikai vonatkozsban jelents vltozs nem trtnhetett, mert errl a Szerz tudstana. Az afeki gyzelem utn a filiszteusok a helyzet urai. Az eltelt hsz v arra enged kvetkeztetni, hogy Izrelben a vallsi let tern nagy bnuls llhatott be. Az emberek nehezen tudtak felocsdni abbl a megdbbenskbl, hogy a Szent Lda nem biztostja a gyzelmet, st az ellensg kezbe eshet, s visszatrse pusztulst hozott rjuk is. Ezrt a Szent Lda elvesztette jelentsgt. A np egy rsze kzmbs, nagyobb rsze pedig blvnyoknak hdol. Az, hogy ebbl a mlypontbl kijutott Izrel, emberileg Smuel prftai munkssgnak ksznhet. Hsz v kellett ahhoz, hogy Izrel egsz hza shajtozzk az r utn. A nhh gyk alapjelentse: panaszkodni; itt abban a pozitv rtelemben szerepel, mint a Brk knyve szmos helyn (1–2). Smuel volt az is, aki a felbresztett vgyakozst helyes irnyba terelte. Isten tleteinek a clja nem npe elpuszttsa, hanem megjobbtsa. Azrt bnteti npt, mert elhagyta t s idegen isteneket szolgl. Az tlet akkor fokozdhat vgpusztulss, ha az Isten ltal kvnt megtrs elmarad. A shajtozs azonban nem elg. Smuel az igaz megtrst hrom dologban hatrozza meg. A szur jelentse az elvetsen kvl: flrelltani, elhrtani. Amg az idegen istenek ott vannak Jahve s a np kztt, addig csak tlet jn rjuk. A msodik kvetelmny az, hogy szvket, vagyis egsz valjukat, legbensbb lnyket, rzelmi-akarati vilgukat osztatlanul s szilrdan az rra irnytsk. Ez nem valami passzv szemlldst jelent, hanem a parancsra, a Jahve szavra figyels llapott. Ezrt a harmadik kvetelmny a szolglat, ami nlkl nincs igazi megtrs. A szolglat esetben is a kizrlagossgon van a hangsly; csak Jahvnak szolgljatok. Az ilyen megtrs a megmarads felttele. Isten a prftk ltal minden korban a teljes szvbl val megtrst hirdettette meg a megmarads tjaknt (3–4).
Most tnik ki, hogy a 3–4 v. mgtt Smuel csendes munkja van. A prfta jr-kl a np kztt, hinti a magvakat. Mindentt, mindenkinek ugyanazt mondja (ez van a 3 v. „Izrel egsz hznak” kifejezse mgtt). A magvets berik, gymlcst terem. Izrel megtr: elveti a blvnyokat, Jahvnak szolgl. Smuel ekkor elrkezettnek ltta az idt, hogy sszehvja a npet Micpba (Jeruzslemtl 7 km -ra). A ksbbiek szerint ennek az sszejvetelnek nem volt politikai clja. Istentiszteleti sszejvetel volt, amire azrt volt szksg, hogy az egynekben vgbement vltozs kollektve is kifejezdjk: az egyni megtrst, bnbnatot, Isten szolglatnak a vllalst pecstelje s erstse meg a kzssgi bnvalls s odaszns. A np sszehvsra vonatkoz parancsot Smuel felteheten az irnytsa alatt ll prfta-tantvnyoknak (prfta csoportnak vagy csoportoknak) adja ki. Ezek a „szent”, eksztzisba es emberek – egyenknt vagy csoportosan – akadly nlkl bejrhattk Izrelt, hiszen nem bntotta ket senki, a filiszteusok sem. A lnyeg az, hogy Smuel mellett olyan „munkacsapat” volt, amelyet a szksges pillanatban aktivizlni tudott, s tagjai a rjuk bzott feladatot elvgeztk. Smuel azrt hvta egybe Izrelt, hogy prftai-papi kzbenjr knyrgsben vigye Isten el a np bnbnatt, s krje annak elfogadst. Smuel ezzel a prftai tiszt legsibb s legmaradandbb szolglatt gyakorolta, s nem vletlen, hogy a Szentrs brahm s Mzes utn a harmadik nagy imdkozknt tartja szmon (Jer 15:1) (5). A 6 v. a micpai bnbnati istentiszteletet rja le nagyon tmren. Felbecslhetetlen kincs lenne, ha a Szerz rszletesen lerta volna lefolyst. A bjt mellett csupn a kt legfontosabb mozzanatot emeli ki. Az istentisztelet cscspontja az volt, mikor az Isten eltti meghdols, alzat s bnbnat jeleknt vizet mertettek s kintttk az r eltt. Ahogyan kintjk, eltted a vizet, gy ntjk ki szvnket is (1Sm 1:15; Zsolt 22:15; JSir 2:19); s ahogyan elnyeli a fld a rnttt vizet, gy tnnk el szned ell, ha nem knyrlsz rajtunk. Ezt kvette a bnvalls: Vtkeztnk ellened! Ahol bnbnat, bnvalls van, ott a np mr jra a szvetsg talajn ll, s remlheti, hogy Isten rszesti a meggrt megtartsban, szabadtsban (Lev 26:40–42; Deut 3:1–6). Ezrt a 6c szorosan idetartozik, de a sft gyknek itt nem a szoksosabb – a brk esetben ltalban hasznlt – „tlni”, „brskodni” rtelme van, hanem „igazsghoz, vagy igazsgra juttatni”. „gy juttatta igazsgra Smuel Izrel fiait Micpban” (6).
A 6c helyes fordtsa nyomn mg vilgosabban ltszik, hogy a 7–11-ben lert esemnyek milyen szorosan kapcsoldnak a bnbnati istentisztelet lefolyshoz. A filiszteusok rtesltek az izreliek sszegylekezsrl, s azonnal cselekedtek. Gondos megfigyels alatt tartottk Izrelt s szksg esetn azonnal be tudtak avatkozni. A Szerz gy lltja be a filiszteusok hadbavonulst, mint ami rthet ugyan, de jogosulatlan. rthet, ha a filiszteusok ilyen nagy megmozdulsban lzadst gyantanak s csrjban akarjk elfojtani, mgis jogosulatlan, mert a micpai egybesereglsnek nem volt politikai clja. Az izrelieket vratlanul rte a filiszteusok tmadsa. Pnikszer flelmk mg inkbb rthet, ha figyelembe vesszk a 13:19kk. tudstst teljes lefegyverzskrl. Izrel csak az imdsg fegyvert tudja szembelltani a filiszteusok tmadsval s gy tnik, hogy szorultsgukban nagyon hittek ennek a fegyvernek a hatkonysgban. Smuel mint imdkoz lesz szabadtv. Kzbenjr imdsgt ldozat vezeti be, aminek klnleges jellegt hangslyozza az l s a kll szavak hasznlata – mindkett teljes ldozatot jelent –, az a szokatlan dolog, hogy szops brnyt mutat be ldozatul. Ezzel az engesztel ldozat klnleges hangslyt nyert, s egyttal azt is hven kifejezi, hogy Izrel is ilyen tehetetlen, gyenge brnyknt esik a filiszteusok kezbe, ha Isten nem knyrl rajta. Az esemny tavasszal trtnt, amint erre a szops brny alapjn kvetkeztethetnk (7–9). A filiszteusok az ldozati istentiszteleten lev Izrelt tmadtk meg. Hasonl esetrl nem tudst a Szentrs. Mlysgesen megrendt, hogy az izreliek nem kapkodnak, nem meneklnek. Ha hallos flelemben is, de ott maradnak az oltr mellett. Istenre bzzk magukat. A fordulat a legkritikusabb ponton kvetkezett be. Smuel elmondta kzbenjr imjt. Isten hatalmas mennyei szval vlaszolt. Ez lehetett a kezdete annak a roppant mennydrgsnek, amivel Isten elkezdett beavatkozni az esemnyek menetbe. A hmm a magasabb hatalom ltal keltett flelem, az a pnik, amivel az Exodusban (14:24), Jzsu knyvben (10:10kk.) s a Brk knyvben (4:15; 7:21 tbbszr tallkozunk. A szabadts meghallgats, s) teljesen Isten munkja (Jzs 6; 10:13; Br 5:20). Erre utal a vajjinngefu lifn jiszr’l kifejezs is: „leverettettek Izrel szemelttra”. Isten hadakozott rettk, k csupn szemlli voltak szabadtsnak. Igaznak bizonyult Smuel szava: Ha teljes szvbl megtrtek s egyedl az rnak szolgltok, kiment titeket a filiszteusok kezbl (7:3). Az a harc, amit Smuel vvott a filiszteusok ellen, nem politikai, hanem theologiai termszet. Histriai rtke mellett fontos programszer jelentsge is van. Isten npe gyzelmei mindig gy jttek s jnnek ltre, mint az, ami itt van lerva. Nem Izrel, hanem Jahve gyzelmei, aki megdicsti nevt a npek szemelttra. Ez a trtnelem prftai szemllete, ami a prftk bizonysgttelben a ksbbi korokban is vgigvonul (10–11). A gyzelem emlkre Smuel emlkkvet lltott fel Micpa s Sn kztt, hogy az ksi szzadokban is hirdesse Isten szabadtst, mint a Jordn medrben elhelyezett tizenkt k a csodlatos tkels emlkt (Jzs 4:4–9). Olyan korokban is, amikor az emberek mr elfelejtettk, s nem beszlnek rla. Az - s jszvetsg szerint olyan kor lehetsge is fennll, amikor csak a kvek beszlnek. A fellltott emlkk ezt hirdeti: ’bn hczr: Szabadt kszikla (ti. az r) (12). (V. 4:1.)
A fejezet befejez versei sszefoglal jellegek, s hosszabb korszakot lelnek t. A gyzelem nem jelentette a filiszteusok vgleges leverst, de Smuel hallig nem ismtldtt meg az afeki veresg utni helyzet, mert Jahve keze a filiszteusok ellen volt Smuel egsz letben. Ezeknek a szavaknak teht histriai jelentsge van. A filiszteusok nem terjeszkedhettek, st szmos hatrmenti vros visszakerlt az izreliekhez. Az a szabadts, amit Isten Smuel imdsgra nyjtott, az slakkat is megflemltette, s bkben ltek Izrellel. A szvetsg jogrendjnek az rvnyeslst Smuel bri tevkenysge biztostotta. Az igazsgszolgltats mellett az ldozatok bemutatsrl is gondoskodott, ezrt ptett oltrt Rmban, amit prftai elhivatsa s lvitai szrmazsa alapjn egyarnt megtehetett. Ez az adat is a sili szently elpusztulst bizonytja (13–17).
A 7. fejezettel lezrult Izrel trtnetnek a kirlysg elltti szakasza. Ebbl a szempontbl fontos mindaz, amit itt olvasunk. Izrel lett sokszor fenyegette hallos veszedelem. Ezekbe mindig azrt jutott, mert elfordult Jahvtl. A megmarads tja a megtrs, a hit, az rnak val szolglat. Valahnyszor Izrel ilyen llekkel tekintett Urra, mindig megtapasztalta szabadtst. Ezt hzza al a 7. fejezet is. Smuelben Isten olyan kvetet kldtt nphez, amilyen Mzes ta nem lt kztte. Munkssga nyomn a theokrcia tkletesen rvnyeslt a politikai, a jogi s a vallsi let terletn egyarnt. A kvetkez fejezet csak ebben az sszefggsben rtkelhet helyesen.
1 Sm. VIII. RSZ - 1 Sm. 8,1–22. Izrel kirlyt kr.
A 8. fejezet az izreli kirlysg kort vezeti be. Olyan dntsrl tudst, ami vszzadokra meghatrozza Izrel trtnett. Helyes volt-e ez a dnts? A knyv prftai szemllet Szerzjnek az llspontja mr a szerkesztsbl is kitnik: A 7. fejezet utn a kirly-krst csak lzadsnak lehet tekinteni. A 8. fejezet magyarzsa sorn hrom krds vetdik fel: Mirt krt Izrel kirlyt? Mirt ltta ezt Smuel rossznak? Mirt kapta meg Izrel mgis a krt kirlyt?
A kirlysg fellltsnak a gondolatval a vnek valamilyen nnepi ldozati alkalommal hozakodtak el. gy rthet a vnek s a np vltakoz szereplse. A vnek mind jelen voltak. Az egsz Izrel kirlyt akart. A krsnek vannak kimondott s ki nem mondott okai. A vnek elszr Smuel ids korra hivatkoztak. rthet, hogy a ksbbiek sorn Smuel szemlye elleni tmadsnak is vette a kirly-krst. Ez a megokols ppen a vnek szjbl nagyon meglep. Izrel jogi letnek az az alapttele, hogy a vnek hivatottak a vezetsre. Ezrt kpviselhettk a npet a vnek Smuel eltt. A prftk esetben pedig klnsen nem a testi ern volt a hangsly, hanem azon a Lelken, ami bennk s ltaluk munklkodott. A msik ok az, amit a knyv Szerzje is tnyknt llapt meg a 8:1–2-ben: Fiaid nem a te utaidban jrnak. Smuel ids korra olyan helyzetbe kerlt, mint annak idejn li. A derk apnak mltatlan fiai voltak. Gedeon (Br 8:28–9:6), li (1Sm 2:12.22) s Smuel fiainak a pldja int jel lehetett volna: az rklses kirlysg esetn a np ki lesz szolgltatva a mltatlan utdoknak is. De az igazi okok csak ezutn jutnak szhoz. Izrel karizmatikus vezeti (Mzes, Smuel) prftai-papi kzbenjrk voltak. A np nem kzbenjrt akar, hanem hadvezrt. Taln nem vletlen a „mi harcaink” hangslyozsa sem. Izrel harcai ugyanis a karizmatkus vezets idejn az „r hbori” voltak. A vnek s a np megokolsban egyarnt elhangzik: Olyanok akarunk lenni, mint a tbbi pogny npek. E kvnsg kt dolgot is takar. Az kori pogny npek rendszerint gy tekintettek kirlyukra, mint aki a nemzeti isten megtesteslse. A kirly szemlyben lthatan, kzzelfoghatan van jelen istenk. Izrel korbban keservesen megtapasztalta, hogy a Szvetsg Ldja nem biztostja Jahve jelenltt (4:11). Az izreli kirlysg fellltsa a pusztai aranyborj kszts jabb vltozata (Ex 32:1.4.8). A msik dolog az, hogy Izrel terhesnek rzi „szolglatt” s ezt megtagadva visszjra akarja fordtani Isten megvlt tervt. Nem Izrelnek kell olyann lenni, mint a npek, hanem a npeknek kell olyann lenni, mint az Isten akarata szerinti Izrel: Megismerni az Urat s szolglni Nki teljes hdolattal.
Smuel a np kvnsgt Isten elleni lzadsnak tekintette. A szavak mgtt megltta a lnyeget. A np krse a theokrcia megsrtse. Mint M. Buber megllaptja: „a Sinai-szvetsg… kirly-szvetsg. Jahve nem csupn a kizrlagos „vd-Isten”… a kizrlagos politikai f (99). Jahvnak ez a kirlysga azt jelenti, hogy „nem elgszik meg azzal, hogy vallsos rtelemben vett „Isten” legyen, nem adja t az uralkodst a vilgi let egyetlen terletn sem az embernek – aki nem „Isten”: ppen erre az uralkodsra tart ignyt s ezt gyakorolja, mert semmi sincs, ami nem Isten lenne” (Buber, 88.89). Izrel trtnetben korbban is trtnt ksrlet a kirlysg fellltsra. Elszr a midianitkat lever Gedeonnak knltk fel a kirlyi koront, de visszautastotta: „n nem uralkodom felettetek, sem az n fiaim nem fognak uralkodni rajtatok: az r uralkodik tifelettetek” (Br 8:23). Jtm mslja szerint a kirlysg gonosz embereknek val gonosz dolog (Br 9:8–15). Abimelek csfos vget r kirlysgt csak „mindenre kaphat” emberek segtsgvel tudta fellltani, testvrei iszonyatos meggyilkolsa rn (Br 9:1–5). A np kvnsga nem csak lzads, hanem hltlansg is. Hiszen az a nemzedk sajt szemeivel lthatta Isten szabadtst. Ezt szemllteti a knyv szerzje is azzal, hogy kzvetlenl a nagy gyzelem utn kzli a kirly-krst. Smuel ltta a ki nem mondott, igazi okot: Ez a nemzetsg llekben teljesen elszakadt Jahvtl. Tisztelik ugyan, de magukban jobban bznak. Ezrt akarjk felcserlni a karizmatikus vezetst kirlysgra, az elhvst vlasztsra. Llekben mr olyanokk lettek, mint a tbbi npek (gj: olyan np, amely nem ismeri Jahvt s a maga feje utn megy). Most klskppen is olyanok akarnak lenni. Tehernek rzik azt, ami legnagyobb kivltsguk. Nem Jahve kezbe akarjk letenni sorsukat, hanem sajt kezkbe akarjk venni (1–6).
Smuel semmit sem cselekedett magtl. Imdsgban Istent krdezte meg. A vlasz megerstette abban, hogy a np kvnsga bn, de ugyanakkor nagyobb sszefggsbe lltotta a np krst. A 7 v.-tl kezdve helytelen a sm’ gykt mindig ugyanazon rtelemmel fordtani. A „meghallgatni” azaz „teljesteni” rtelemben csak a 22 v.-ben szerepel. A 7 v.-et helyesebb gy fordtani: „Figyelj csak a np hangjra – mindarra, amit neked mondanak: Nem tged dobtak flre, hanem engem dobtak flre, hogy ne uralkodjak felettk”. A Gen els fejezetei szerint a trtnelem alapvonala az, hogy az ember egyre jobban elszakad Istentl. Ez all a vlasztott np sem kivtel. Az egyiptomi szabadts ta egyebet sem csinlnak, mint Isten ellen lzadoznak, elhagyjk, blvnyoknak szolglnak. Smuel csak „sorstrs” ebben az egsz folyamatban: gy cselekesznek veled is. S nem az egyetlen, akivel ez trtnik. Isten szolgi sorsban mindig a vlasztott np s az embervilg Isten elleni lzadsa tkrzdik, Mzestl elkezdve, Smuelen s a prftkon t egszen Jzus Krisztusig – s az szolgi letben is –: „Nem akarjuk, hogy uralkodjk mirajtunk” (Lk 19:14). (7–8).
A 9–18 szerint mg egy utols ksrlet trtnt a np kijzantsra. A 8 v. fordtsa nehzkes. Pontosabb rtelmt gy adhatjuk vissza: „De most jl figyelj oda hangjukra, hogy tanu lgy ellenk. Kzld velk a kirly jogignyt is, aki rajtuk uralkodnk”. E fordts mellett szl a 8:10.11; 12:1–19 is. A prfta Isten tanuja a lzad np ellen. A mispt hammlk nem kirly-trvny, hanem a kirly jogignye, az a md, ahogyan a kirlyok majd eljrnak. Jogignykbl hatalmuknl fogva „jogot” csinlnak. Azrt krtek kirlyt, hogy legyen hadvezrk: a kirly mindent a hbor cljaira llt be. Nem Jahve hborit, nem is a np, hanem a maga hborit harcolja. Jogorvoslst vrnak tle: ezen a tren is csaldnak. A kirly egyetlen jogot ismer: az ersebb jogt. Kiadsai fedezsre tizedet szedet – egyenlv teszi magt Istennel. Vgl szemlyi szabadsguk is csorbt szenved: a kirly rendelkezik velk. Nem szabadok lesznek, hanem szolgk. A hatalom dmonizldsnak flelmes megrajzolsa ez, s a helyzetet csak slyosbtja, hogy Isten nem tmaszt majd brt, aki kimenten ket kirlyaik kezbl (9–18). De a np hajthatatlan maradt. Bizony, a np szava nem Isten szava. Csak ezek utn kapta Smuel a parancsot: Hallgass szavukra s adj nekik kirlyt. Isten nem okolja meg a krs teljestst. Theologiailag nzve itt is arrl van sz, mint a bnesetnl: Isten szvblfakad engedelmessget akar. Ezrt engedi npt – s az embervilgot is – menni a magavlasztotta ton, mg egyszer szenvedsei nyomn el nem jut bne felismersre s megalzva magt visszatr Urhoz. De ez nem jelenti a kirly-krs jogossgnak az elismerst. A kirlysg ltrejtte Izrelben nem trtnelmi szksgszersg, hanem lzads, bn. Izrel tovbbi trtnete azt mutatja, hogy ebben a krdsben is Istennek volt igaza. Arra a krdsre, hogy mgis mirt adott nekik kirlyt, a Hs 13:11 adja meg a vlaszt: „Adtam nked kirlyt haragomban s elvettem az n bsulsomban!” Ezen az sem vltoztat semmit, hogy a kirly ksbb a messis-kirly elkpv lett. S ha a babiloni fogsg utn Izrel a kirlysgot nem is lltotta vissza, szve mlyn mgis az maradt, aki volt: Isten kirlysga ellen lzad np, aki a mennyei kirly helyett a fldit vlasztja. Ennek az tnak a vgs csdje, a kirlyper utols felvonsa Piltus udvarn ment vgbe, mikor a np ezt kiltotta: „Nem kirlyunk van, hanem csszrunk” (Jn 19:15). Ktsgtelen, hogy a 8. fejezet theologiai eljel nemcsak Saul, hanem az egsz izreli kirlysggal kapcsolatosan. Azt, ami itt elhangzott, sohasem szabad figyelmen kvl hagyni.
Az elzekben megszletett az „elvi dnts” a kirlysg fellltsrl. A kvetkez fejezetek a gyakorlati kivitelezst adjk elnk szp sorjban s igen rszletesen. A np szemlyi javaslattal nem hozakodott el. A theokrcia abban mg rvnyesl, hogy a kirly szemlyt Isten vlasztja ki (19–22).
1 Sm. IX. RSZ - 1 Sm. 9,1–27. Isten elindtja Sault a kirlysg fel.
A 8. s 9. fejezet kztt nincs sem histriai, sem szemlleti szakadk. Isten, noha nem szveszerint val a kirlysg, mindent megtesz azrt, hogy a rosszbl is j szrmazzk. Nem rezteti rosszalst a leend kirllyal sem. Az intsnek, figyelmeztetsnek akkor van helye, amikor a np s a kirly egyttesen ll Isten szne eltt. A Szerzt szent csodlat tlti be Isten irnt, aki mindent blcsen cselekszik.
Isten vlasztsa a Benjmin nemzetsgbl val Kis fira, Saulra esett. Benjmin volt a legkisebb trzs. E kicsisg okt a Br 17–19 kzli s innen tudjuk meg azt is, hogy e trzs tagjai rendkvl btor harcosok voltak. Mivel a legkisebb trzs, a tbbi trzsek nem lehetnek fltkenyek r, mgis azt kapjk, aki utn vgyakoznak: btor harcost. A csaldfa bemutatsa j s elkel szrmazsra mutat. Saul megjelenst – mint ksbb is –, rmmel rja le: keresve sem lehetne klnbet tallni. A szpsg kiemelse is a vlasztottsg jele (1Sm 10:23; 14:42; 16:12; 2Sm 14:25; 1Kir 1:6; zs 33:17; Zsolt 45:3). Neve jelentse: Elkrt, azaz Istentl kiknyrgtt. A 13. fejezet szerint mr nem fiatal, hiszen ifj harcos fia van, br maga is a szli hzban, apja irnytsa alatt l. Az izreli csald ugyanis ltalban nem szrdott szt, hanem harmad- s negyedzig is egy fedl alatt laktak. Lakhelyt itt nem nevezi meg az r, de nyilvn a ksbbiekben Saul Gibejnak nevezett vros lehetett (Jeruzslemtl -ra, kb. 5 km). (1–2).
Isten blcsen cselekszik abban is, ahogyan az esemnyeket elindtja. Vgeredmnyben, ha Saul uralkodsnak az els szakaszra s az t kvet Dvid uralkodsra gondolunk, nagy esemnyek elksztsrl van sz. Isten a nagy dolgokat is egyszeren s csendesen kszti el. Ebben tekintettel van Izrel trtnelmi helyzetre is. Ha mindez ltvnyos klssgek kztt trtnik, akkor a filiszteusok felfigyelnek s csrjban fojtanak el minden megmozdulst. De ugyan melyik filiszteus fejedelem tartotta veszlyesnek, hogy egy embernek elvesztek a szamarai, fia keresskre indult legnyvel s vgl Smuel prftnl ktttek ki? Isten cselekvsvel van teht dolgunk, akinek a tervben minden trtnsnek clja van. Isten szndkbl az ember olykor nagyon sokig semmit sem lt s nehezen tall r az Isten ltal kvnt tra. Saul s szolgja az llatok felttelezett tvonalt kvetve bolyong erre-arra. A 9:20 szerint a keress idtartama nem tl hossz: legfeljebb kt jszaka s kt nap. A bolyongs legtvolabbi pontja Cuf fldje. Mivel visszafel Benjmin szaki hatrt rik el elszr – Btelbe menk jnnek szembe velk –, Cuf fdje Efraim dli rszn volt, ami megfelel az 1:1-nek. Saul rthet megokolssal akarja itt abbahagyni a keresst. Ez a keress eredmnytelensgt s a tovbbi t cltalansgt is jelenti. Az, hogy a dolog az emberi eredmnytelensg s lemonds pontjn vesznek ms irnyt, a httrben munklkod Istenre mutat. Saul – legnye javaslatt elfogadva – rlp az Isten ltal munklt clhoz vezet tra. A tovbbiakbl kitnik: eddig minden, a szamarak elkborlsa, keresse, ennek az rdekben trtnt. Az „Isten embere” kifejezst gyakran hasznltk a prftk jellsre. Szavai a szolga beszde szerint felttlen bizalmat rdemelnek. E megllapts a ksbbiekre nzve is lnyeges. Az „Isten emberei” az let szolglatban llottak, mg az ilyen jelleg tbaigaztst sem tartottk mltsgukon alulinak. Saul restelt res kzzel megjelnni Smuel eltt. A szveg szerint nem fizetsrl, hanem ajndkrl van sz. Nem az Isten embere kvnja, hanem a hozzfordul ember rzi gy, hogy valamivel kifejezsre kell juttatni ksznett. Az a tny, hogy a legnynl pnz volt, kedvez fnyt vet az izreli szolgk akkori helyzetre.
Sok flrertsre s tallgatsra adott okot a 9. v. megjegyzse: „akit most prftnak neveznek, rgen nznek hvtk”. N. Walkernek ksznhet, hogy erre a krdsre fny derlt. Walker meggyzen kimutatta, hogy a hber nb’ egyiptomi eredet sz az n-b-bl kpezve. Egyiptom trtnetnek korai korszakban a hivatalos templomhoz hm ntr (Isten embere, Isten szolgja) cmmel fordultak. (Teht az „Isten embere” kifejezs is egyiptomi eredet s tartalm.) A nb’ azoknak a szemlyeknek a mltsgjelzje volt, akik a kultuszi szolglatban magasabb fokra jutottak. (N. Walker, What is a Nabhi? ZAW 73.1961. 99.100). gy a 8 v.-ben a „rgen” sokkal messzebbre mutat vissza, mint azt korbban feltteleztk. A „lt” elnevezs a rgi shazbl, Mezopotmibl, a nb’ pedig az egyiptomi kultrkrrel val tallkozs korbl szrmazik. A nb’ elnevezs ezrt hasznlatos mr brahmmal (Gen 20:7) s Mzessel (Deut 18:15.18) kapcsolatosan is.
A vros nevt, ahol az Isten embere ppen tartzkodott, ismertnek tekinti a Szerz. Felteheten Ramatajimrl van sz, ahonnan Smuel szlei szrmaztak. gy ltszik, nem lland lakhelye volt Smuelnek. A 9:25-ben emltett hz a prfta megszokott szllshelye, esetleg az si hz lehetett. Saul s legnye estefel rkezett a vrosba. A vzhords a lnyok, asszonyok dolga volt, rendszerint alkonyatkor vgeztk. A kt a vroson kvl, az alacsonyabb oldalon volt, az ldozhalom pedig a vros tuls oldaln, a vrosnl is magasabban fekdt. Az ldozhalmokkal sokszor tallkozunk. A honfoglals eltt tbbnyire knani szentlyek voltak e halmokon. Amint a szvegbl kitnik, az izreliek Jahvnak mutattak be ldozatokat ezeken a helyeken, amik azonban lassan megteltdtek a knani kultuszok tartalmval, kicsapongsaival. Sok esetben nyltan is a blvnyimds helyeiv vltak. Ezrt harcoltak a prftk olyan nagy szenvedllyel ellenk (pl. Ills, Hses, Jeremis). Trvnyessgket ersen ktsgbevonjk a Mzes ltal adott rendelkezsek, amelyekben szigoran rvnyesl az egy kultuszhely – egy ldozati oltr elve. E krds megtlsnl nem szabad figyelmen kvl hagyni azt a ktsgtelenl histriai tnyt, amirl a Jzs 22 szmol be. A Jordn keleti oldaln teleplt harmadfl trzs oltrptst a tbbi trzsek Isten elleni lzadsnak tekintettk s a bntet hadjratot csak akkor hagytk abba, amikor kiderlt: nem ldozsra ptettk, hanem csupn emlkeztet jelnek szntk. Az ldozhalmok jelentsgnek a nvekedse szoros kapcsolatban van a brk kora zrzavaros helyzetvel, majd a kzponti szently elpusztulsval. Ezek azonban csak rthetv teszik, de nem trvnyestik ket. Jsis kultuszreformja nem j helyzetet teremtett ezen a tren, hanem a mzesi rendelkezseknek szerzett rvnyt (V. a 14:32–35 magyarzatval.) (10–13).
Isten kell idben tjkoztatta Smuelt szndkrl. A „hogyant” nem rszletezi az r. A 17 v. szerint Smuel olyan prfta, aki lland kapcsolatban van Urval s brmely pillanatban ksz zenete tvtelre. A kapott kijelents s utasts szerint Smuel nem kirlly keni Sault hanem ngd-d: fejedelemm. E szban elhomlyosul az uralkodi korltlan hatalom. A fejedelem „meghirdetett”, Jahve felkentje. Csak nevben klnbzik a brktl, feladata ugyanaz. Olyan tetteket visz vghez, mint azok, akikkel Jahve van. Isten cselekszik majd ltala, mert „rtekintett” npre (Ex 3:7). A felkens is a megbzats kapott jellegre utal (14–17). Saul bolyongsnak a sikertelensge egyszerre megsznt, amint rlpett a Smuelhez vezet tra. Ettl kezdve minden simn megy. A prfta ppen a vrosban van. A vros kapujban a szrkletben megpillantanak egy embert s amikor a prfta fell tudakozdnak tle, az hozzjuk fordulva gy szl: n vagyok. Krdeznik sem kell s Smuel rgtn megnyugtatja ket a szamarak dolgban. Ezzel betlti az igaz prftasgnak azt az ismrvt, amit Nabukodonozor a Dn 2:5.9-ben fellltott. A szamarak keresse befejezdtt, de mindaz, ami eddig trtnt, csak bevezetse volt tjuk igazi cljnak. Smuel sokat sejtet szavaira – Saulnak s csaldjnak semmije sem veszhet el, mert minden az vk – Kis fia a szernysg felsfokn vlaszol. S noha ennek j rsze a keleti udvariassgbl szrmazik, nyilvn van benne szintesg is. gy Isten cselekvseinek egyik fontos alaptrvnye is kifejezsre jut: a kicsiket vlasztja nagy tettei vgrehajtsra, az alzatosaknak ad kegyelmet. A leend kirlynak rgtn meg kell tanulni az els – s rk leckt: az engedelmessget: Menj fel… reggel elbocstlak. Saul egsz tovbbi tja ennek a lecknek a megtanulstl s helyes alkalmazstl fgg. Smuel hatrozottan utal arra, hogy Saul szvt nyomta valami. Mivel Saul szve titknak a kijelentse pontosan egybeesik kirlysga megjelentsvel, sszefggs lehet a kett kztt. A kirlysg s az els kirly sorsa ezzel mg jobban sszefondik. Ha Saul szve mlyn szeretett volna kirly lenni – s mirt nem kvnhatta volna ezt –, akkor lete ksbbi tragdijban vilgosan kifejezsre jut: az az Izrel, amely kirlyt kvn magnak, az az ember, aki kirly kvn lenni Izrel felett, egyarnt a vesztbe rohan (18–21).
A 9:22–10:16-ban folytatdik Saul felksztse. Ltnia kell: Isten irnytotta lpseit s ezen a helyen mr vrtak r. Isten tjain elvgzett idkkel s alkalmakkal van dolgunk, amikrl nem szabad leksni. Sault krlveszi Isten gondoskod szeretete: Tarisznyjukbl kifogyott az lelem – elksztett lakoma vrja ket. Az idegenben nincs hov fejket lehajtani – jjeli szllsukrl gondoskodva van. Szve zaklatott a prfta sejtelmes szavai, a lakomn tapasztalt tiszteletads miatt – Smuel nem hagyja magra, hanem hosszan beszlget vele az jszaka csendjben. De az Istentl rendelt idnek nem szabad elbe sem menni. Smuel a bizalmas beszlgets kzben is tud hallgatni arrl, amirl mg hallgatnia kell. Saulnak ez jabb lecke: meg kell tanulnia vrni (22–27).
1 Sm. X. RSZ - 1 Sm. 10,1–16. Saul a jelek tjn.
Smuel lthatan titokban akart cselekedni. Ezrt vlasztotta a hajnali idpontot s kldette elre a legnyt. Az, ami trtnik, egyelre nem tartozik senkire, csak Istenre, Smuelre s Saulra. A felkens szakrlis cselekmny. Klnleges tisztre, szolglatra val ehvs kls pecstje (Ex 29:7). A felkent Isten szolgja, megbzsban jr el, ezrt oltalma s tlete alatt ll. A felkensnl Smuel Jahve megbzottja. A tulajdonkppeni felken maga Isten: „Az r kent fel tged”. A felkens nem tesz ms emberr, lelki rtelemben szentt, aki csak Isten akarata szerint cselekedhet. A megbzatst engedetlensg esetn is csak a megbz Isten vonhatja vissza. gy rthetjk meg Saul lettjt. Ezrt nem emelt r Dvid soha kezet. A felkens a kirly esetben a Jahvnak val alvetettsget, a theokrcia j keretek kztti rvnyestst fejezi ki. A csk – ami Keleten uralkodkkal kapcsolatosan a hdolat kifejezse volt (Zsolt 2:12) – nem tartozott a felkenshez. Itt Smuel atyai jindulatnak s szeretetnek a jele, amivel egsz lete vgig ksrte Saul tjt – mg elvettetse utn is (1).
Isten jnak ltta jelekkel is megersteni Sault, amint ezt a karizmatikus brk esetben tbbszr megtette (Br 6; 7:9kk.). Saul nem kri, hanem kapja a jeleket. Isten hrom jelt gr neki. Sznhelyket az adatok ellenre sem tudjuk pontosan meghatrozni. Rhel srja a Jer 31:15kk. szerint is az Efraim s a Benjmin trzs hatrn volt. A Tbor-tlgy helye ismeretlen. A harmadik jel helyt nem jelli meg az r. Leginkbb Saul lakhelyre gondolhatunk: az emltett Isten halma a Saul Gibejhoz tartoz ldozhalom lehetett (13:3; 14:2). Sault itt mr jl ismerik, nagybtyjval is tallkozik. Homlyos a necb pelistim rtelme is. A necb jelentse: oszlop; helytart; helyrsg, megszll csapat. Taln egyarnt gondolhatunk az oszlopokra, mint felsgjelekre, s az ott llomsoz megszll helyrsgre. Az els jel megpecsteli Smuel szavainak az igazsgt: a szamarak megkerltek. A tbbi jelekkel egytt pedig a fejedelemsgre vonatkoz szavakat is megersti. A msodik jel Isten gondoskodsnak jabb bizonysga. Menetkzben mindent megkap, amire szksge van. A legfontosabb a harmadik jel. Erre mutat az a krlmny is, hogy az elz kettnek csupn a beteljeslsrl tudst a Szerz, ezt viszont rszletesen eladja. Saul maga is felels azrt, hogy azz legyen, amiv Isten akarja tenni. Fel kell ismernie a cselekvs idejt s mdjt. Az alkalmat azzal a hittel ragadhatja meg, hogy Isten vele lesz, s gyt gyzelemre juttatja. Cselekvsi szabadsga azonban korltozott. Smuel prftai-papi vezetse alatt ll. A 8 v.-ben jelzett gilgli tallkozs arra mutat, hogy Smuel s Saul kztt a micpai esemnyig szorosabb kapcsolat volt, mint az a lersbl kitnik. A 10:8-nak semmi kze nincs a 11:14kk.- s a 13:7kk.-hz (2–8).
A 10:1–13-ban ismt fontos vallstrtneti jelensggel tallkozunk: a prftk csapatval. Ms npeknl is tallkozunk velk. Rendszerint ktelkekben ltek, vezet irnytsa alatt. Szentlyek mellett, vagy azok kzelben voltak tborhelyeik. Csoportosan, olykor magnosan jrtk a vidket, orszgot. Ilyen helyek voltak: Rma (1Sm 19:18), Btel (2Kir 2:3), Jerik (2Kir 2:5), Gilgl (2Kir 4:38). Az eksztzis elrse rdekben kls eszkzket is felhasznltak (zent, tncot, temes kiltozst, 1Kir 18:20kk..28kk.; 22:6.10kk.). Olyan szlssges dolgokkal, mint amilyenekrl az 1Kir 18-ban a Bal-prftkkal kapcsolatosan olvasunk, az izreli prftai csoportoknl sehol sem tallkozunk. Szerepk azoknak a feladatoknak az elvgzsben llt, amiket vezetik bztak rjuk. Smuel mellett gy lehet tekinteni ket, mint a prfta jl szervezett munkacsapatt, amit fel tudott hasznlni az Izrel megjtsrt vgzett fradozsban. Addig nem volt baj, amg nagy prftai szemlyisgek irnytsa alatt llottak. Mihelyt ez elmaradt, ds tptalajv vltak a hamis prftasgnak. Az 1Kir 22-ben mr gy tallkozunk velk. Azt nem mondhatjuk, hogy Jahve Lelke nem volt jelen ezekben a csoportokban. Mgis esetkben inkbb pszicholgiai jelensggel van dolgunk, mint a sz igazi rtelmben vett prftizmussal. Klnsen megfigyelhet ez tmeghatsukban. Az olyan prftk, mint Smuel, Ills, Elizeus, vagy az n. r-prftk nem hozhatk velk egy nevezre. Smuelre nincs hatssal a prftk csapatnak a rvlete. Mr elhvsnl lnyeges, hogy tudatos llapotban veszi Isten kijelentst. St tovbb is mehetnk: A prftk csapatnak a „tmeghatsa” azokra is hatstalan volt, akikben Jahve Lelke tlagon felli mrtkben munklkodott. Dvidra is veszlytelen volt a prftk csapatval val tallkozs (1Sm 19:18kk.). A Saulnak adott hrom jel kzl azrt ez a legfontosabb, mert ez ll legszorosabb kapcsolatban a szolglatra val felksztsvel. A „ms emberr leszel” kifejezs elsdleges rtelme nem valami lelki, szellemi megtrsre, megjulsra utal, hanem az eksztzis llapotnak a jellsre szolgl. De szjtkszeren tbbet is jelent. A 9 v. szerint Saul „mss” vlsa abban a pillanatban megtrtnt – vagy elkezddtt –, amint Smueltl elvlt. gy az eksztzis csak folytats, annak a pecstje, hogy Isten Sault eszkzv vlasztotta. Alkalmass akarta tenni arra, hogy ereje, Lelke beavatkozsa szmra nyitott legyen. Amint a ksbbiekben majd ltjuk, ez meg is trtnt. Saul tragdija az, hogy nem csak Jahve Lelke eltt lett nyitott, hanem a gonosz llek eltt is. gy is mondhatnnk: Saul nem prfta, hanem mdium. A kirlysg dicssge helyett Saul egyelre megvetst s gyalzatot tapasztalt. A prftk csapathoz tartozkat tiszteltk ugyan, de meg is vetettk. ltalnos vlemny szerint valamireval ember nem csatlakozott ezekhez a „senkihziakhoz”, akiknek nem volt atyjuk (tiszteletremlt nemzetsgtblzatot nem tudtak felmutatni). A Szerz innen szrmaztatja a kzmondst: Ht mr Saul is a prftkhoz tartozik? A 19:24-gyel szemben ezt kell eredetinek tekintennk, mivel itt kerlt Saul elszr kapcsolatba a prftk csapatval. Saulnak vllalnia kellett a gyalzatot. Ez is hozztartozott felksztshez. Az - s jszvetsg tantsa ebben teljesen sszhangban van. (9–16).
1 Sm. 10,17–27. Kirlyvlaszts – csaldssal.
A gondos elkszts utn a np kvnsgnak a teljestsre Micpban kerlt sor. Az egybehvott npen a vlasztjoggal rendelkez frfiakat kell rteni, akiknek a zmt a hadkteles korak alkottk. Az sszehvs mdjrl nem rteslnk. Felteheten ez esetben is a prftk csapata ltal trtnt. A sorsvets eltt Smuel jra figyelmeztette a npet: Isten nem azrt teljesti krsket, mert helyesli. Izrel kizrlag Jahvnak ksznheti npi ltt (egyiptomi szabadts) s fennmaradst (ellensgei kezbl val megszabadts). Amit a np tesz, az hltlansg s lzads. gy tnik, mintha Smuel vlaszt vrt volna a kemny feddsre. Ez volt az utols lehetsg a visszafordulsra. A np igazt nem tudta vdeni, de kvnsgtl sem akart elllni. Ezrt hallgatott. Veszlyes s sorsdnt hallgats volt ez (17–19a). A sorsvets a Jzs 7:16–18-nak megfelelen itt is az urimmal s a tummimmal trtnt. Az urim hagyomnyos rtelme: fny, taln a bnt leleplez fny; a tummim jelentse pedig: tkletessg, rtatlansg. (Lexikon, 850). Saul rejtekhelyt viszont szbeli prftai kijelents ltal tudhattk meg. A kirly szemlynek sorsvets ltali kijellse a theokrcia rvnyestst jelenti. Ugyanakkor az egsz npnek ellenrizhet s ktsgbevonhatatlan mdon juttatja kifejezsre: Jahve vlasztottja valban Saul. A prftai sz s a titkos felkens mellett ezrt van szksg a sorsvetsre is. Enlkl a „semmirekell emberek” az egszet Smuel kitallsnak minsthetnk. A 9:1–10:16 sszefggsbl rthet Saul magatartsa. Nehz lenne eldntennk, hogy elrejtzkdsben a szernysg, vagy az aggodalom volt-e tlslyban. A jelek utn jra megtapasztalhatta: Isten beszde igaz. Ezzel komoly travalt kapott szolglata betltshez. A Szerz ismt utal Saul dlceg alakjra. Isten a np szve szerint vlasztott. Smuel Saul mltatsnl sem ejti ki a kirly szt. Saul Isten vlasztottja: nem kevesebb s nem tbb (19b–24). Mivel a felkens mr megtrtnt, ezrt Smuel ilyen vonatkozsban nem intzkedett. A npnek pedig lthatan eszbe sem jutott. Nem volt teht ms fontos teend htra, mint a kirly jogkrnek a tisztzsa s rgztse. A kirly s a np szempontjbl ez egyarnt lnyeges. Smuel szemlyesen rta be ezeket a knyvbe, s elhelyezte az r szne eltt. Ez utbbi mozzanat azt is jelkpezte, hogy Isten maga rkdik a jogszablyok megtartsn. Igen lnyeges dolog ennek a bizonyos knyvnek a szereplse. Eszerint Izrelben rgtl fogva ltezett egy knyv, amibe a fontos dolgokat, elssorban a trvnyeket bejegyeztk, s amit az r szne eltt, teht a Szvetsg Ldjban vagy mellette tarthattak. A Deut 31:26 is tud ilyen knyvrl, ami mg Mzes korbl szrmazott. Felteheten ezzel lehet azonostani az 1Sm 10:25-ben szerepl knyvet. Ez a hely is vilgos bizonytka annak, hogy az rs Izrelben sokkal rgebbi kelet, mint sokan felttelezik. Ez megfelel annak a kultrtrtneti httrnek, amiben Izrel nppvlsa eltt, s az j hazban val letelepeds utn lt. Az rsnak fontos szerepe volt az kori Keleten. Egyiptomban pedig klnsen. Nagy iskolk voltak, ahol az rnokokat kpeztk. Ha az rsnak ilyen nagy jelentsge volt Izrel korbbi krnyezetben, akkor lehetetlen, hogy ez ne lett volna hatssal r. Sohasem szabad elfelejtennk: Izrel nem primitv npknt lpett a trtnelem sznpadra. Sok esemny rsbafoglalsa igen korn, vagy mint az 1Sm 10:25 is mutatja, azonnal is megtrtnhetett. A Dvid s a Salamon korban virgz trtnetrs elkpzelhetetlen ilyen elzmny nlkl (25a). Smuel a rbzott feladat teljestse utn hazakldte a npet. Saul is hazament – Gibeba, szlfldjre, ahol ksbb szkhelyt is kiptette. A lersbl itt mr nem az rm, hanem a csalds hangja szl. A np nem gy kpzelte az egszet. Valami nagyot vrt – s nem trtnt semmi. A hazafel tart kirly mell kevesen szegdtek. Csak azok, akiknek Isten megrintette szvt. Msok csfoldva mondtk: Hogyan szabadthatna ez meg minket? S ha a Szerz haszontalan embereknek nevezi is ezeket, mgis az ltalnos vlemnyt mondtk ki, azt, amit msok elhallgattak. A np csaldott. De csaldott Saul is, hallgatott s vrt. Az olvas is feszlten vr: mi lesz ebbl? Egy vilgos: A kirly nmagban semmit sem r. A np kvnsgnak a teljeslse sem r semmit. Ha szzszor, ezerszer teljesl is krsk, nem rhetnek el j eredmnyt, ha Isten nem rinti meg a szveket. Ez az tlete minden emberi tnak, de itt csillan fel a j kibontakozs lehetsge is (25b–27).
|