SMUEL ELS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Nagy Antal Mihly lelksz
Bevezets - A knyv neve s felosztsa.
Smuel kt knyve az szvetsgi knon msodik rszbe, az „els prftk” csoportjba tartozik. A TM-ban (textus massoreticus) kzvetlenl a Brk knyve utn kvetkezik. A LXX kzbeiktatja Ruth knyvt.
Nevt a kor kiemelked nagy prftjrl, Smuelrl kapta, aki oly jelents szemly volt, hogy neve a Jer 15:1-ben Mzes, a Zsolt 99:6-ban Mzes s ron mellett szerepel. A rgi hber kziratokban nincs kt knyvre sztvlasztva. Ezrt tartalmaz olyan esemnyeket is, amelyek Smuel halla utn kvetkeztek be. A LXX szerkeszti Smuel s a Kirlyok knyvt sszetartoznak tekintettk. „Kirlysgok knyve” cmsz alatt ngy egysgre bontva soroltk be a Knonba. A Kirlysgok els s msodik knyve Smuel 1., 2. knyvnek, a Kirlysgok harmadik s negyedik knyve pedig a Kirlyok 1., 2. knyvnek felel meg. Hieronymus „Kirlysgok knyve” helyett a „Kirlyok knyve” kifejezst hasznlja. Smuel knyve kt rszre tagolst 1448-ban tvette egy hber kzirat, majd 1517-ben Daniel Bomberg hber bibliakiadsa is. Smuel s a Kirlyok knyve elvlasztsa nem ltszik szerencssnek, mivel az 1Kir 1., 2. fejezete mg Dvidrl szl. Ennek azonban felteheten szemlleti s keletkezsi oka van. Az 1Kir 1., 2-ben lert esemnyeket Salamon korhoz tartozknak tekintettk. Smuel knyve anyaga ezzel az idi hatrral llhatott elttk, s a hagyomny, a meglev szveg irnti tisztelet miatt nem vltoztattak a beosztson. Smuel knyve kt rszre osztsnl Saul hallt vettk alapul.
Smuel knyve trtnetileg s idileg a Brk knyvben lert esemnyek folytatsa. Izrel trtnelme siralmas mlysgeibl a legmagasabb s legdicsbb cscsokra vezet. Idtartama kb. 100–120 vre tehet a Kr. e.-i 1000. v forduljn.
Az 1–2Sm anyaga a kvetkez szakaszokra oszthat: 1. Izrel trtnete Smuel szletstl a kirlysg kialakulsig (1Sm 1–7). 2. Izrel trtnete Saul kivlasztstl elvetsig (1Sm 8–15). 3. Izrel trtnete Dvid kivlasztstl Saul hallig (1Sm 16–31). 4. Izrel trtnete Dvid trnrajutstl az egysges birodalom megteremtsig (2Sm 1–9). 5. Izrel trtnete az egysges birodalom megteremtstl Dvid lete alkonyig (2Sm 10–20). 6. Fggelk (2Sm 21–24).
Szvegkritikai krdsek.
A Biblia kritikai vizsglata sorn a Smuel knyvek anyaga eredett illeten is szmos elmlet ltott napvilgot. Vannak, akik a Pentateuch s a Hexateuch, valamint a Brk knyvhez hasonlan kt forrst feltteleznek, a Jahvistt s az Elohistt (Thenius, Ewald, Lhr, Wellhausen, Cornill, Budde, Kittel, Sellin, Hlscher, Mowinckel stb.). Smend s Eissfeldt hrom forrsra gondol: Jahvista, Elohista s L – forrs. Msok szerint szmos nll forrs, tradici sszedolgozsrl van sz (Alt, Rost, von Rad, Noth, Weiser, s rszben, ide sorolhat Gressmann is). A knyv anyaga klnbz redakcikon ment keresztl. Ezek sorn a Redaktor szemllettl fggen sok anyagot kihagytak, betoldottak. Klnsen viszontagsgos sorsa lett volna a 2Sm 9–20-nak, ami eredetileg Smuel knyve anyaghoz tartozott, de egy Redaktor kihagyta, majd jval ksbb egy msik Redaktor jra visszahelyezte. ltalnos vlemny szerint az utols Redaktor a Deuteronomista volt. A klnbz, egymssal ellenttes szemllet forrsok felttelezsnl Smuel knyve esetben az n. ketts elbeszlsekbl indulnak ki: A kirlysg kialakulsa (1Sm 9:1–10:16; 11:1–15 – 1Sm 8; 10:17–25a; 12), hogyan kerlt Dvid Saul udvarba? – (1Sm 16:14–23 – 1Sm 17–18), Dvid tartzkodsa a filiszteusoknl (1Sm 27:1; 28:2 – 1Sm 21:11–16), Saul elvetse (1Sm 13:8–15 – 1Sm 15:10–26), Saul a prftk kztt (1Sm 10:10–12 – 1Sm 19:18–24), Dvid nagylelksge Saul irnt (1Sm 24 – 1Sm 26), Dvid meneklse (1Sm 19:11–17 – 1Sm 20:1b–21:1 – 1Sm 19:18–24; 20:1a), Saul halla (1Sm 31 – 2Sm 1:1–5), a zifiek rulsa (1Sm 23:19–28 – 1Sm 26:1kk.), ki lte meg Glitot? – (1Sm 17 – 2Sm 21:19).
Vlemnyem szerint a felsorolt helyeken nem klnbz szemllet ketts elbeszlsekrl van sz. Az izreli kirlysg kialakulsrl az szvetsgi knyveknek, a Smuel knyvnek is, egysges szemllete van. Az 1Sm 8–12 a kirlysg ltrejttnek theologiai s gyakorlati vonatkozsait mondja el egysges szemllettel s rszletesen. jabb ismereteink alapjn a kettzsekbl nem lehet klnbz forrsokra kvetkeztetni. Az ismtlsek a homroszi stlusra is jellemzek. Az Ilisz s Odsszeia keletkezsi kort a Kr. e.-i 9. szzadra teszik (pl. Szerb Antal, A varzsl eltri plcjt. Homrosz eposzai. 209.207). Smuel knyve keletkezsi korban mr kialakult s ltalnosan ismert volt az eposzi stlus. Szerb Antal szerint „Smuel knyvnek egyes jelenetei homrosiak vagy taln mg Homrosnl is dbbek”. (A vilgirodalom trtnete 122.) Az 1Sm 16–18 fejezetekben tudatos szerkesztssel van dolgunk, s az egyes rszek nincsenek ellenttben egymssal. A 2Sm 9–20 emltett kalandos sorst elfogadhatatlannak tartom.
A Smuel knyvben lev anyag eredetnek a krdsre pontos vlaszt nem tudunk adni. Egy rsze magra Smuelre mehet vissza. A knyv szerzje felhasznlta sajt ismeretanyagt, a np ajkn l hagyomnyokat, a korabeli rsos feljegyzseket (prftai feljegyzsek: 1Sm 10:25; 1Krn 29:29; Jsr knyve: 2Sm 1:18; vknyvek). A Szerz tudatos tervszersggel rendezte el az anyagot. A trgyi szempontot olykor elbe helyezte az idrendinek. A Brk knyvhez hasonlan tudatos szerkesztsi felfogsbl erednek tekinthet a knyv vgn lev fggelk is. A szveg, klnsen az elbeszl rszekben, j llapotban van. Felteheten msolsokbl ered szvegromlsok elfordulnak, de e tren is jzanoknak kell lennnk. Ma mr egyre tbben elismerik, hogy az irodalomkritikai mdszer zskutcba vezetett. A Biblia sokoldal kritikai vizsglata szksges, de az eddig megtett utat alaposan fell kell vizsglni, s a helyes eredmnyek megtartsa mellett a slyos hibkat, tvedseket ki kell kszblni.
Smuel knyve s az szvetsgi Knon.
Smuel knyvnek a Kirlyok knyvvel val kapcsolata nyilvnval. Ezrt fejezdik be Smuel knyve a 2Sm 20; illetve a 2Sm 24 fejezetben foglaltakkal. Ezt bizonytja az is, hogy a LXX a Smuel s a Kirlyok knyvt „Kirlysgok knyve” cm alatt kzli. A TM nagyobb egysgre enged kvetkeztetni azltal, hogy a Jzsu, Brk, Smuel s Kirlyok knyvt az „els prftk” cmsz alatt fogja ssze. Fennll egy mg nagyobb sszefggs lehetsge is. Eissfeldt szerint a Smuel knyvben eladott esemnyeknek nll knyvben val elhatrolsa a Pentateuch megszerkesztsvel lehetett kapcsolatban. gy a Pentateuch csak kezdete annak a nagy trtnelmi mnek, amihez a Jzsu, Brk, Smuel s a Kirlyok knyve is tartozik. Ezek szerint Hexateuchrl, Oktateuchrl, Enneateuchrl lehet beszlni (Budde, Eissfeldt, Hlscher). Vannak, akik a Deuteronomiumban ltjk a Kirlyok knyvig terjed trtnelmi m kezdett, s a Tetrateuch elnevezst hasznljk (Noth, Engnell). Sajnos, a krdst illeten csak feltevsekre szortkozhatunk. A nagyobb sszefggs tnye ktsgtelen. Dvid s Salamon kora kivlan alkalmas lehetett ilyen nagyszabs trtnelmi m ltrehozsra.
A knyv Szerzje s rsbafoglalsa.
Az izreli tradci szerint (Talmud, baba batra 14b) a knyv szerzje Smuel prfta. A tartalombl azonban vilgos, hogy Smuel nem szerzje e knyvnek, hanem csak rla neveztk el. De ez nem zrja ki azt, hogy az 1Sm egyes rszei magtl Smueltl, vagy kzvetlen krnyezettl szrmaznak. Az 1Sm 10:25 szerint Smuel szemlyesen is vgzett ri tevkenysget. Az 1Krn 29:29 pedig arrl tudst, hogy a Dvid letnek s uralkodsnak az esemnyei „a Smuel prfta knyvben, a Ntn prfta knyvben s a Gd prfta knyvben” lettek feljegyezve. Az itt emltett „Smuel prfta knyve” termszetesen nem azonos a knonbelivel. ltalban egyetrtenek abban, hogy a knyv Szerzje az esemnyek szemtanja, a fszereplk kortrsa volt. A legaprbb rszletekig ismerte Dvid lete esemnyeit, s munkjt pratlan trgyilagossg jellemzi. „E tekintetben Smuel knyve az szvetsg sszes przai knyvei kztt az els helyen ll.” (Hertzberg, 8.) A knyv megrsa sorn felhasznlta a mr meglev rsos feljegyzseket, az 1Krn 29:29-ben emltett prftai knyveket, valamint az vknyveket s a klnbz listkat. Szemlye ismeretlen. A knyv rsbafoglalsnak az idejt Dvid uralkodsa vgre vagy Salamon uralkodsa elejre tehetjk.
A knyv clja, theologiai summja.
Smuel knyve keletkezse, klnsen egy nagyobb trtnelmi m sszefggsben, szerves rsze s megnyilatkozsa az izreli nemzeti ntudat bredsnek. A sztszrt trzsekbl egysges llam, a ltben is veszlyeztetett npbl palesztnai hatalom lett. A knyv rjt thatja az a meggyzds – s erre akarja olvasit is eljuttatni –, hogy Jahve, Izrel Istene a trtnelem Ura, a Mindensg Kirlya. hatrozza meg s irnytja az emberek s a npek sorst. Az egyes esemnyeket ok-okozati sszefggsbe lltja, s ezltal a trtnetekbl trtnelmet forml. A trtnelem theocentrikus szemllete azonban nem jelenti az emberi oldal megrvidtst vagy elhanyagolst. Isten dicssgt s pratlan nagysgt emeli ki azltal, hogy minden esemnyt a hit s engedelmessg, a hitetlensg s engedetlensg, s ennek kvetkeztben az lds s az tlet szoros kapcsolatban lt. gy kszteti az embert ragyog eredmnyek kztt is Isten eltti meghdolsra s alzatra, s gy mutatja meg a legktsgbeejtbb mlysgekbl is kivezet hit s engedelmessg tjt. ppen a knyv rjnak a szemllete alapjn – s ennek folytatsaknt – mondhatjuk, hogy Izrel s Jda trtnetnek e korai szakasza lnyeges rsze Isten orszga trtnetnek, Isten dvterve clbajuttatsnak. Smuel s Dvid a tulajdonkppeni Kirly tegyengetje s hrnke.
Forrsmunkk.
A vonatkoz irodalombl csak azokat a szerzket soroljuk fel, akiktl a magyarzat sorn idznk, vagy akiknek a mveire utalunk. A ZAW a „Zeitshrift fr die alttestamentliche Wissenschaft” folyirat cmnek a rvidtse, Budde, Karl: Die Bcher Samuel. Tbingen und Leipzig. 1902. Hertzberg, Hans Wilhelm: Die Samuelbcher. Gttingen. 1956. (Das Alte Testament Deutsch. Neues Gttinger Bibelwerk. Teilband 10.) Thenius, Otto: Die Bcher Samuels. Zweite Auflage. Verlag von Hirzel. Leipzig. 1864. Lthi, Walter: Das erste Buch Samuel. (22 Predigten mit Eingangs- und Schlussgebeten.) Verlag Friedrich Reinhardt. Basel. (1964.) Weiser, Artur: Einleitung in das Alte Testament. Fnfte, verbesserte und vermehrte Auflage. Evangelische Verlagsanstalt. Berlin. (1963.) Buber, Martin: Knigtum Gottes. Dritte, neu vermehrte Auflage. Verlag Lambert Schneider. Heidelberg. 1956. Keller, Werner: Und die Bibel hat doch recht. Forscher beweisen die historische Wahrheit. Econ-Verlag GMBH. Dsseldorf. (1960.) Noth, Martin: Geschichte Israels. Fnfte unvernderte Auflage. Evangelische Verlagsanstalt Berlin. (1961.) Lexikon zur Bibel. Hrsg. Fritz Rienecker. R. Brockhaus Verlag. Wuppertal. (4. Auflage, 1962.) Gordon, C. H.: Geschichtliche Grundlagen des Alten Testaments. Zweite, berarbeitete deutsche Auflage. Benziger Verlag Einsiedeln. Zrich Kln. (1961.) Jacobi, Bernhard: Beszl kvek. Gondolat. 1968. Szerb Antal: A vilgirodalom trtnete I–II. Msodik kiads, Budapest, 1958. A varzsl eltri plcjt. Magvet. Budapest, 1969.
Sm. I. RSZ - 1 Sm. 1,1–20. Smuel szletse.
A knyv a kor nagy prftja, Smuel szletse elbeszlsvel kezddik. Apja, Elkna (’l qn: Isten teremtett) az 1Krn 6:11–12 szerint (TM) a Lvi trzshez tartoz Cfaj vagy Cuf leszrmazottja. Az Efraim hegyvidkn lev Ramatajimbl (az jszvetsgi Arimthia, Mt 27:57; a mai rentis, Liddtl K-re, Siltl kb. egynapi jrfldre) feltheten a filiszteusok elretrse miatt vndorolt a benjmini Rmba (a mai er-ram, Jeruzslemtl 8 km -ra, Saul Gibejtl 4 km szintn -ra; a ksbbiek sorn csak ez a Rma kpzelhet el az esemnyek szinterl – 1Sm 19:18kk.; 20:1), Smuel lvita szrmazsn a knyvben azrt nincs hangsly, mert tisztt prftai elhvs alapjn tlttte be. Efraim hegyvidke a Brk knyvbl blvnyimds s fajtalankods helyeknt ismers. Isten munkja nyomn ilyen krnyezetbl is szrmazhat j (v. Jn 1:47). Elknnak kt felesge volt: Anna (kegyelem, tetszs) s Peninna (korall). De a tbbnejsgbl add kesersgek is eltrbe lpnek, amik Isten teremtsi rendjre figyelmeztetnek (Gen 1:27; 2:21; Mt 19:4kk.). (1–2).
Elkna kegyes ember volt. Isten irnti ktelessgnek vrl-vre eleget tett. A zarndoklatok helye Sil (a mai Selun, Rmtl 25 km K-re). A honfoglals korban itt helyeztk el a Szent Stort s a Szvetsg Ldjt (Jzs 18:1). Elkna teht a trvnyes kultuszhelyen tisztelte Jahvt. Csaldjt is magval vitte. Ez az irntuk val szeretet s felelssg, valamint az r parancsai irnti hsg jele. Ezek a zarndoklatok az izreli emberek, csaldok szmra nnepi, rvendez alkalmak voltak, vidm lakomkkal egybektve. Elkna s csaldja rmbe azonban sok rm is vegylt. Anna, a kedvelt (f)felesg, gyermektelen volt. Az izreliek a gyermekldst Isten legnagyobb ajndknak tartottk, amiben Isten letad szeretete s jvtteremt hsge mutatkozik meg. Ezrt a gyermektelensg a legnagyobb csapsnak szmtott. A Szentrs ma is gy tant a gyermekldsrl. Peninna nem csak otthon, hanem a zarndoklatokon, a szenthelyen is kesertette Annt. A szveg szerint nem csupn ingerelte, bosszantotta, hanem megvetette s folyton megalzta. Bszkesge miatt nem ltott a dolgok mg, amire az r klns hangsllyal hvja fel a figyelmet: Anna nem hibs. Isten zrta be mht. Ezek a szavak mr sejtetik, hogy Istennek terve van Annval: nem megvetett, hanem kegyelembe fogadott, nem megalzott, hanem felmagasztalt. Elkna nemes szvvel llt Anna mellett. Szeretete nem hideglt meg. Ragaszkodsnak szmos jelt adta. Vgasztal szavai a hzastrsi kapcsolat legmlyebb lnyegre utalnak: „Nem tbbet rek n neked tz finl?” Csak ott van igazi hzastrsi kzssg, ahol ezt mindkt fl magv teszi. nhibjukon kvl gyermektelen hzastrsak nagy vgasztalsa s erforrsa ez (3–8).
Az elzmnyek ismertetse utn az r rtr a dnt jelentsg sili zarndoklatra. A lakoma vgeztvel Anna szrevtlen eltnik, s bnatval odamegy, ahol gygyulst remlhet: a szentlybe, az r szne el. Feltn, hogy a szentlyt hkl-nak nevezi a Szerz. A sz alapjelentse: templom, palota, szilrd ptmny. A Jelens Stort (1Sm 2:22) pletek (a papok laksai s kamrk) vettk krl. A viszontagsgos idk miatt valsznleg megerstettk a bejratot is. Az r az egsz tmbre gondolhatott, s ennyiben jogos a hkl sz hasznlata. Anna lelkillapott nagy megrtssel s megrz ervel rajzolja meg a Szerz. Lelke mlyig el van keseredve, ezrt knyrgse is szve legmlybl fakad. gy lp be Anna a nagy imdkozk sorba a mindenkppen ldstakark knyrgsvel. Imdsgban Istent Seregek Urnak nevezi. A nv mgtt lev fogalommal jval korbban tallkozunk (Jzs 5:13–15). A „seregek” sz jelenti Izrel seregeit (Ex 7:4; 12:41; 2Sm 7:8), a mennyei seregeket (Gen 32:2; Jzs 5:13kk.), a csillagok seregt (zs 40:26; Zsolt 148:2). M. Buber szerint a „Seregek Ura” elnevezsben is a Jahve istennv lnyege rejlik: A seregek (mind a mennyeiek s mind a fldiek) azt dicstik, aki „velnk van” (Num 14:43; Deut 20:1). A Seregek Ura az, aki vele megy npvel (Ex 33:16). (V. M. Buber, 67.) E nv Isten mindenekfeletti hatalmnak a kifejezsre is szolgl. Anna attl kr, aki jelenlev, s akinek hatalma van mindent megadni. Krshez fogadalmat csatol: Ha Isten meghallgatja, szletend fit nazireusknt az rnak szenteli egsz letre. Fogadalma nem szmtsbl fakad – adok, hogy adj –, hanem hlja s hdolata kifejezje (9–11).
A hosszan imdkoz, ajkt hangtalanul mozgat Annt li rszegsggel gyanustja. Ebben li sok rossz tapasztalata tkrzdik. Az ldozati lakomkba egyre jobban benyomult a knani blvnykultuszok erklcstelen szelleme. Magatartsa azonban figyelmeztet plda mindazoknak, akik emberekkel, lelki dolgokkal foglalkoznak. Nem szabad ltalnostani s felletesen tlni. Nem nehz elkpzelni, mit rezhetett Anna a vd hallatn. De megjrja a megalztatsnak ezt az tjt is. li szavai s szemlye fltt jra felragyog Anna Istenbe vetett hite s bizalma. li nem kutatja, mi volt az a nagy kesersg s mit krt Anna az rtl. Elegendnek tartja, hogy Anna Istennek elmondta. Slm kszntssel bocstja tjra, s megersti abban a remnysgben, hogy Isten megadja szve krst. (Szavait nyelvtanilag gretnek is lehet fordtani.) Anna megtallta amit keresett. Szomor s keser szvvel jtt az r el, vidman s rvendez szvvel tvozott onnan. Ez az imdsg s az igazi istentisztelet ldsa. Rajta is beteljeslt Agg 2:9 grete (12–18).
A hit, az Isten irnti bizodalom maradand rmmel tlttte be Annt. Az ilyen rm csak abban a szvben vesz lakozst, amelyik gyermeki nagy hittel van tele. Az ilyen hit nem szgyenl meg. A krt fi megszletett. Anna Smuelnek nevezi. Az „rtl krtem t” nem a nv magyarzata, hanem megokolsa. A Smuel nv a „meghallgatni” gykbl s az „Isten” fnvbl van sszetve. Hirdesse a gyermek egsz lete – amit neve is jelent: Isten meghallgat! (19–20).
1 Sm. 1,21–28. A hlaad ember teljesti fogadalmt.
A kvetkez zarndoklatra Anna nem ment el. Nem akart a szenthelyen Isten szne el jrulni, mg nem teljestette fogadalmt. A gyermeket abban az idben 2–3, gyakran 4–5 ves korban vlasztottk el. (Lexikon, 767.) Elkna megrti Annt, de elmegy Silba. A fontos csaldi esemny sem gtolja ebben. A fogadalmi ldozat kifejezett emltse arra mutat, hogy Elkna is tett fogadalmat arra az esetre, ha Anntl fia szletik. Elkna a szletst kvet zarndoklaton vltotta be fogadalmt. Anna sem hzza-halasztja fogadalma teljestst. A 24 v. hangslyozza, hogy Smuel egszen kicsiny korban kerlt a sili szentlybe. Ez felteheten a szoksos zarndoklat alkalmval trtnt. Szlei klnbz ldozatokat mutatnak be: a szoksos vi ldozatot, hlaldozatot, az elsszlttet kivlt ldozatot (Ex 13:11–16). A 25 v. ez utbbit emeli ki. Anna sugrz arccal, boldog szvvel ll azon a helyen, ahol egykor sszetrten llt: Ezrt a firt imdkoztam, most azrt n is kszsgesen felajnlom az rnak!
1 Sm. II. RSZ - 1 Sm. 2,1–10. A hlaad ember magasztalja Istent.
A fogadalom teljestse utn Anna hlaad imdsggal magasztalja Istent. Imja sok ponton szoros kapcsolatban van helyzetvel, de rthet, ha egyni lete esemnyeit sszefggsben ltja Isten egyetemes, igazsgos uralkodsval. A zsoltrt sok rsmagyarz elvitatja Anntl. Mivel csaknem ltalnosnak mondhat az a vlemny, hogy a 10. v.-ben szerepl kirly s felkent nem a fldi kirlyra, hanem Isten eschatologikus kirlyra s felkentjre vonatkozik, – a zsoltrban tbb eschatologikus vons is van –, nincs okunk ktsgbe vonni, hogy Anna korbl val, s magtl Anntl is szrmazhat. A „zsoltros n” nem ritka jelensg Izrelben (Ex 15:20–21; Br 5; Lk 1:41.42.46–55). Az eschatologikus vradalmak keletkezsi kort jval korbbra lehet tenni, mint ltalban szoks. (J. Klausner a messisi vradalmat Izrel „els megvltsa” – az egyiptomi szabadts – idejbl szrmaztatja. Szerinte a messis stpusa Mzes. The Messianic Idea in Israel. Macmillan Company. New York, 1955.) A zsoltr hrom f gondolatkrre tagolhat: Egyedl Isten mlt a dicstsre (1–2), Isten igazsgosan uralkodik (3–5), Isten pratlan hatalma s vgs diadala (6–10).
Anna „betelt rmmel” magasztalja Istent. A mgtte lev trt, a tapasztalt ldsrt ad hlt. Ezt emelik ki az 1 v. perfektumai: ujjongott szvem, megntt szarvam, megnylt szm, szabadtsodnak rltem. A gyermektelensg tkt, a gnyoldsok miatti szgyent felvltotta a gyermeklds rme. Ezzel Isten felemelte szarvt: hatalomra, tisztessgre juttatta, s most mr megfelelhet ellensgeinek, letorkolhatja ket. Mindezekben Isten szabadtst ltja. Olyat, mint ami vele trtnt, egyedl az l, igaz, szent Isten tehet, s csak t illeti meg a dicsret s a hdolat (1–2).
Anna azt, ami vele trtnt, Isten igazsgos uralkodsa nagy sszefggsbe lltja be. Isten beavatkozik az emberek, a npek letbe, s az ertelenek, megvetettek, gyengk oldalra ll. Ezrt inti az elbizakodottakat: a vakmer, ggs beszd semmit sem hasznl, „mert Jahve a tuds Istene”. Egyedl tudja, mi a clja a msik emberrel. A kevlysg, a msik ember megvetse Isten elleni lzads. Isten azt is tudja, hogy az ilyen felfuvalkodott emberek letben „nincsenek rendben a cselekedetek” (a 3 v. vge gy fordthat. Hasonl irnyba mutat a LXX mdostsa is: „a cselekedeteket mri le”. A TM szvege azonban lesebb s nincs szksg vltoztatsra). A 4–5 v. pldkon szemllteti Isten igazsgossgt: a hsket megflemlti, bizodalmukat sszetri; a botladozkat, elgncsoltakat felemeli; a medd bvlkdik gyermekldsban, a sokgyermekes meg kiszrad. A Szentrs mshol is szvesen dicsiti Istent a meddsg megszntetsben megmutatkoz hatalmrt (Gen 18:14; Lk 1:36; Rm 4:19–21; Zsid 11:11). Az 5a pontos fordtsa a kvetkez: „Akik jllaktak kenyrrel, brrt szegdnek el, hesek pedig nem lesznek tbb”. A zsoltrnak ezek a szavai is eschatologikus vonatkozsak. Az emberisg legnagyobb krdse, a kenyrkrds Isten ltal tervbe vett megoldsra utalnak. A trsadalmi egyenltlensgek megsznnek (3–5).
Isten mindenekfeletti hatalma legnyilvnvalbban abban mutatkozik meg, hogy let s hall Ura. Nemcsak arra van hatalma, hogy hallra adjon, hanem arra is, hogy letre keltsen. Az szvetsgi feltmads-hit villan fel itt, aminek a lehetsgt az szvetsg kegyesei Isten mindenhatsgban lttk. Az ember nem szakthatja ki lett, sorst Isten kezbl. Az elszegnyts s meggazdagts gondolatnak jra felvtele azt a clt szolglja, hogy tovbb vezessen, eschatologikus tvlatokba mutasson: Isten a gymoltalanokat felemeli a porbl s a tekintlyesek kztt ad nekik helyet. Isten mindent megtehet, mert mindent teremtett. A dolgok vgkimenetelt is hatrozza meg. Az igazak s a gonoszok tja elvlik. Isten eschatologikus gyzelmt semmi sem tartztathatja fel. Az alapgondolat itt is ugyanaz, mint Jzus fpapi imjban: Isten nem kiveszi kegyeseit ebbl a vilgbl, hanem megrzi ket, a gonoszok tja pedig sttsgben vsz el. Isten orszgt nem emberi er juttatja diadalra: Isten tri ssze az ellene perlekedket, amikor tletet tart a fld felett – amire felkente s hatalommal felruhzta kirlyt, a vgidk szabadt messis-kirlyt. A zsoltr Smuel szletst s lett Isten dvcselekmnybe lltja, s kzeli rokonsgot mutat a Lk 1:46–58-cal. Az szvetsgi Magnificat-nak is nevezhet.
Az 1Sm 1:1–2:10 kivlan tkrzi Smuel knyve szemllett. A legkiltstalanabb helyzetbl is van szabaduls, mert Isten mindenhat s meghallgat Isten. Az emberi oldal az alzat, imdsg, hlaads, magasztals.
1 Sm. 2,11–21. A htlen papok s a hsges szolga.
A 11. v. csak Elkna hazatrsrl tudst. Felttelezhet, hogy Anna egy ideig ott maradt a gyermekkel, s nincs szksg a LXX mdostsra: hazamentek. A szakasz prhuzamosan brzolja Smuel s li fiai szolglatt. Smuel li felgyelete alatt Jahvt szolglja. Szolglata tartalmrl nem rteslnk. A hangsly a tisztasgon s a szentsgen van. A msik oldalon li fiai „szolglata” ll. A Szerz tudatosan alkalmazza a szembelltst. Mg az egyik vonal llandan sllyed, a msik folyton emelkedik, mint ksbb Saul s Dvid esetben. li fiainak a bne abbl eredt, hogy nem ismertk az Urat, sem a npre vonatkoz papi jogszablyokat. Ez nem valami trgyi ismeret hinyra utal. Nem voltak „letkzssgben” sem az rral, sem a jogszablyokkal; vagy gyakori jelentse szerint: nem trdtek az rral, sem a jogszablyokkal. Maguk csinltak maguknak trvnyt – a maguk hasznra. Az ldozatokbl a papoknak jr rszt a trvny ponosan megszabta (Lev 7:34; Deut 18:3). Az ldozk s a papok csak az ldozat bemutatsa utn kaphattk meg a maguk rszt. Ezrt hangslyos a szvegben li fiai nknyes eljrsa: Nem elfogadnak, hanem elvesznek, s magukat elbe helyezik Istennek. A fzs s sts ellentte is nyilvn ebben lezdik ki. A tzn val sts, illetve elgets az ldozat esetben Isten kivltsga. Az emberek nem tehetik magukat egyenlv Istennel. A papokra ez fokozottan rvnyes. Az imperfektumi s perfektumi formk li fiai eljrsnak a folyamatossgt s tnyszersgt fejezi ki. li fiai bnt slyosbtja, hogy kvetkezmnyei az egsz npre kihatottak. A 17 v. pontos fordtsa: „Az ifjak vtke azrt volt igen nagy Jahve eltt, mert az emberek megvetettk Jahve ldozatt.” Nem Istenhez vezettk a npet, hanem elriasztottk, vagy kzmbss tettk. Az ldozat elvesztette jelentsgt, s csupn a papok meglhetsi forrsnak ltszott (11–17). li fiai bneinek stt htterbl egyre vilgosabban emelkedik ki Smuel alakja. A htlen papok mellett nvekszik a hsges szolga. Az fd Izrelben s ms kori npeknl egyarnt ismeretes volt. Izrelben az fd a fpap ruhzathoz tartozott, de egyszerbb len fdot a papok is viseltek (1Sm 2:18; 22:18; 2Sm 6:14). A fpapi fdhoz szorosan hozztartozott a hsen, ami 12 kvel volt dsztve, az Urim s a Tummim pedig bele volt tve (Ex 28:4–30). A szent sorsvets esetn ezrt szerepel az fd. A Br 8:27-ben az fd istenszobor (vagy egytt az istenszobor s a rajta lev ruha), a Br 17:5-ben s a 18:14.17–18-ban pedig az istenszobron lev ruha. Ms npeknl az fd felltztetett istenszobor volt, ennek a ruhjt vette fel a pap, amikor jvendlt. Az asszr feliratok (Kr. e. 19. sz.) s az ugariti szvegek (Kr. e. 15. sz.) szerint kznsges ruhadarabknt is ismeretes volt, s fleg nk viseltk. (Lexikon, 839.) A me’l az elkelek ruhja volt, az Ex 28:4 szerint a fpap hivatali ruhjt is gy hvtk. Smuel pldja is mutatja, hogy Istennek nemcsak a felnttek szolglhatnak, hanem a gyermekek is (Zsolt 8:3; Mt 21:16). A Szerz tudatosan s gyesen kzli li ldst itt, ahol a beteljeslsrl is beszmol. Az Istennek val engedelmessgbl, a fogadalom teljestsbl j ldsok szletnek. Egyttal az id mlst is szemlletesen rzkeljk: Mire az t gyermek megszletett Smuelbl ifj lett, s ezzel el is jutottunk a kvetkez esemnyekhez (18–21).
1 Sm. 2,22–36. Isten megtli lit s fiait.
Az vek mlsval nem csak li rgedett s Smuel nvekedett, hanem li fiainak a bnei is sokasodtak. A 22 v. sokfle bnre enged kvetkeztetni, s kln kiemeli a Szent Stornl szolgl asszonyokkal val parznlkodst. Nem trvny ltal meghatrozott szolglatrl van sz. Feladatuk a takarts s a szent kenyerek stse lehetett, vagy pedig bjtlsekkel s imdkozsokkal szolgltak (Lk 2:27). Jahve szentlye a parznlkods miatt hasonlv lett a blvnymagaslatok szentlyeihez, s az a veszly fenyegetett, hogy a jahve-kultusz beolvad a knani magaslati kultuszokba. li csak akkor prblt kzbelpni, amikor mr az egsz np beszlt fiai bneirl. Intsben kt dologra hivatkozik. Nem j az, hogy a np ilyeneket beszl rluk. Isten szolginak szentl kell lni. Ne adjanak okot semmivel se szbeszdre, sem Isten neve gyalzsra. Bns magatartsukkal Isten haragjt vonjk magukra. Ha az ember ember ellen vtkezik, a trvny pontos tletet tesz kzttk, megszabja a bns bntetst. De Isten bntetsnek senki s semmi nem szabhat hatrt, a bntets mrtke kizrlag tle fgg. Ezrt rendkvl veszlyes dolog ellene vtkezni. li berte az intssel. Kemny szigorral taln mg megmenthette volna gyermekeit. A bnbnat s a megtrs elmaradt, ezrt kellett bekvetkezni Isten megsemmist tletnek (22–25). De Isten gye nem jut csdbe a htlen szolgk miatt. Ezrt irnytja a Szerz egy pillanatra Smuelre a figyelmet, aki egyre kedvesebb lett Isten s emberek eltt. Kln hangslyt ad ennek a megllaptsnak, hogy a Lk 2:42 a gyermek Jzusra alkalmazza (26).
Isten itt azrt jelenti ki eljvend tlett, hogy amikor bekvetkezik, senki ne magyarzhassa flre. Nem vletlen csaps ri li fiait, hanem Isten bnteti meg ket (25c). Az tlet meghirdetst a kivlasztsra val emlkeztets s az tlet megokolsa vezeti be. Isten npnek szentnek kell lenni (Ex 19:5). A papokra ez fokozottan rvnyes. Az tlet megokolsban kifejezsre jutnak azok a tnyek, amikben vtkeztek, tovbb a bn s a bntets emberi s isteni oldala. A bn emberi httere az, hogy li tbbre becslte fiait, mint Istent. A hallba szerette ket. A bntets isteni oldala pedig az, hogy csak azokat dicsti meg, akik t megdicstik. Azokat, akik gyalzatot hoznak r, gyalzatra juttatja. Pontosan arrl van sz itt is, mint Ndb s Abihu esetben (Lev 10:3) (27–29). A meghirdetett tlet szerint Isten elveszi a fpapsgot li hztl s csaknem kipuszttja. A megmaradkra is gyalzat s nyomorsg vr. Isten szava a ksbbiek sorn igaznak bizonyult. li ron fiatalabb finak, Itamrnak a leszrmazottja. Josephus szerint (Ant V. 11,5) az elezri grl Uzzi fpap halla utn ment t a fpapsg az itamri gra, s lett li a fpap. A vltozs oka ismeretlen. Ha li bns mdon ragadta volna maghoz a fpapsgot, akkor ez az tlet megokolsban helyet kapott volna. Az elezri g kihalsrl sem lehet sz, mert Dvid mellett ott van az elezri Cdk. Az tlet Hofni s Fines hallval kezddtt el. Ksbb a nbi vrfrdbl csak Abjtr meneklt meg, akit reg korban Anattba szmztt Salamon. A jeruzslemi papsg Cdktl szrmazott. Jsis reformcija sorn a vidki papsg elvesztette szolglatt s kenyert. A Deut 18:6–8 szerint alkalmazst s eltartst ignyelhettek a szentlynl (a jeruzslemi templomnl), de a 2Kir 23:9 szerint csak elltst kaptak, szolglni nem engedtk ket. gy lettek li leszrmazottjai kenyrkregetkk (30–34). Isten gye a papsg, illetve a fpapsg vonaln sem jut csdbe. Isten a htlen pap helyre hsgeset tmaszt, akinek a hzt llandv teszi. A prfciban nincs sz kifejezett szemlyrl. A ksbbi Cdk fpapra sincs utals, hiszen az cmn (h) s nem a cdq (igaz) gyk szrmazka szerepel. A histria rtelmen tl messisi jvendlsre, is gondolhatunk (35–36). A prfcia theologiai jelentse vilgos: A szolglatra Isten hv el. Az elhvsbl nem kvetkezik semmifle megvltozhatatlan jogfolytossg. A htleneket Isten flrelltja, de dvtervt tovbb viszi.
1 Sm. III. RSZ - 1 Sm. 3,1–21. Isten kijelenti magt Smuelnek.
Az 1Sm 3:1–4:1a Smuel elhvst, s a rbzott els zenetet adja elnk. Azrt is nagyon fontos esemny ez, mert abban az idben Isten ritkn jelentette ki magt. A jqr jelentse: ritka, drga, rtkes. gy a kifejezs ezt is jelenti: akkor tudtk meg, milyen rtkes Isten kijelentse, amikor ritka lett. Nem voltak ltomsok, prfcik, amik az let, a trtnelem dolgaiban igaz tmutatst adtak volna (1). Smuel els kijelentsvtelnek rszletes lersa a prftai elhvs tnyt hangslyozza. Ez a vgs pecstje annak, hogy Isten elfogadta Anna fogadalmi ajndkt (1:11). gy lett Smuel hivatalos szolgbl Isten elhvott szolgja. li regsgnek a kiemelse az eltelt idt szemllteti. Smuel nem kisgyermek mr, hanem ifj. A 3 v. szerint Smuel fekhelye kifejezetten a hajlkban volt. Felteheten nem a Szentek Szentjben, hanem a pitvarban. A Zsolt 134:1 magasztal imdsgra buzdtja azokat a papokat, akik jjelente Isten hzban llottak. Ezzel lehet sszefggsben, hogy Smuel jszaknknt a hajlkban tartzkodott. A kijelents jfl utn s virradat eltt trtnt. Erre utal a 3a: Mg mieltt Isten szvtneke kialudt volna (Ex 27:20; Num 24:2). Amikor Isten megjelenik a Jelens Storban, alvt tall. li pedig aludni kldi azt, akit Isten felbresztett. Smuel a legfontosabb dologban nem kapott tantst. linek csak harmadszorra jutott eszbe, hogy Isten szltja Smuelt. Most is pontosan tudja, mit kell tenni: Isten hv szava az engedelmessgre ksz feleletet vrja. A part. smac a hallsraksz llapotot fejezi ki. Smuel ber llapotban rszeslt Isten kijelentsben. A skb gyknek qal-ban nincs „aludni” jelentse. Smuel nem lomlt, hanem Mzeshez hasonl prfta, akivel Isten szemtl-szembe beszlt (2–9). Az els kijelents, amit Smuel kapott, tletet tartalmaz, ami egsz Izrelre eljn. A „fletmegcsendt” dolog ms helyeken olyan tletet jelent, ami magt a ltet fenyegeti (2Kir 21:12; Jer 19:3). A szmonkrs napjn li hzt is utolri Isten bntetse. li s fiai vtkt slyosbtja, hogy tudatosan vtkeztek. gy ltszik, hogy a korbbi tlethirdets mg figyelmeztet szndk is volt. A „taln” (Jn 3:9) lehetsge fennllt. De li nem szortotta kordba fiait (a khh gyk jelentse itt a kemnyebb rendreutast, kordbafog). A 14 v. nyelvtanilag gy is rtelmezhet, hogy a vresldozat s telldozat nem az engesztels mdjra vonatkozik, hanem a bn tartalmra: li hzanpnek az ldozatok tern elkvetett bneirt nem lehet engesztelst szerezni (10–14). Smuel flt elmondani linek a kapott kijelentst. Isten szavt azonban akkor is tovbb kell adni, ha tletet tartalmaz. li elfogadta Isten tlett, de nem tett semmit annak elhrtsra. gy flelmes kettssg ll elttnk: Isten cselekedjen gy, ahogyan akar – s fiai is tegyk azt, amit akarnak (15–18). A 3:19–4:1a sszefoglal megjegyzs, ami lezrja a knyv els szakaszt s bevezeti a kvetkez fontos esemnyt. A htlen szolgk kztt felntt az anyja mhtl fogva kivlasztott hsges szolga. Isten elhvta a szolglatra s hsgesnek bizonyult: Egyetlen Igt sem hagyott a fldre esni. Az els kijelentst jabbak kvettk. A Szent Stor ismt Jahve megjelensnek a helyv lett. A hr egsz Izrelt bejrta: Van prfta Izrelben! A sili szently pratlan jelentsg lett. De az is nyilvnval, hogy a kultuszhely nmagban nem sokat r. Az igazi vonzer az l kijelents. Ugyanez vonatkozik a mi kultuszhelyeinkre is. A prftai sz fontosabb, mint a kultuszhely. Sil ksbb elpusztulhatott, de a prftai sz tovbbra is hangzott Dntl fogva Bersebig.
1 Sm. IV. RSZ - 1 Sm. 4,1–11. Isten minden tvhitet megtl.
Sokan gy vlekednek, hogy az 1Sm 4–6 s a 2Sm 6 nll hagyomnyt kpvisel, az n. Lda-hagyomnyt vagy Lda-forrst. Feltevsket azzal indokoljk, hogy az 1Sm 4–6 nincs szoros kapcsolatban az 1Sm 1–3-mal: Nincs benne sz sem li s fiai bneirl, sem Smuelrl. Ha ltezett volna olyan Lda-hagyomny, mint amilyenre gondolnak, akkor a Ldrl sokkal tbbet kellene tudnunk. Az 1Sm 4–6 szervesen illeszkedik a knyv szerkezetbe. li s fiai halla igazi megrtse elkpzelhetetlen a 2:27–36 s a 3:10–14 nlkl. A meghirdetett tlet elkezddik. Ennek sorn bepillantst nyernk a kor trtnelmi krlmnyeibe, Izrel hitvilgba, s eljutunk a kirlysg kialakulsa kzvetlen elzmnyeihez. A knyv rja mindezt mesteri mdon egyetlen dnt esemny lersval ri el. Az elbeszls igazi kzppontjban nem a Lda van, hanem Isten, aki tlett vghezviszi, de az tletben is dicssget szerez nevnek.
Smuel knyvben itt tallkozunk elszr a filiszteusokkal. Eredetkrl keveset tudunk. A Gen 10-ben lev „npek listjban” szerepelnek (10:13–14). Els csoportjuk igen korn megrkezhetett Kaftorbl, azaz Krtrl (Deut 2:23; Jer 47:4; m 9:7) a rluk elnevezett Palesztnba (Filisztea). brahmnak s Izsknak kapcsolata volt a filiszteusokkal, teht mr brahm eltt ott ltek (Gen 20; 26:1.8.18). A Grrban vgzett satsok sorn a Kr. e.-i 2000–1500 kztti idbl olyan tpus ednyek kerltek el, amilyeneket a ksbbi filiszteusok is hasznltak. Sok tekintetben, fleg nyelvkben, kananizldtak, gy hogy a ksbbiek sorn nem volt szksg tolmcsra a smi hberek s az gei-filiszteiusok kztt. Egy terleten szilrdan ellene lltak a smizldsnak: a krlmetlkedst nem vettk t, ezrt neveztk ket az izreliek sokszor krlmetletleneknek. A Kr. e.-i 13. sz. vgn, 12. sz. elejn a „tengeri npek” hatalmas vihara zdult a hitti birodalomra, Ugaritra s Egyiptomra. A hitti birodalom s Ugarit megsemmislt. Egyiptomnak sikerlt visszaverni a „tengeri npeket”. A III. Ramszesz (Kr. e. 1195–1164) ltal legyztt „tengeri npek” kztt a filiszteusok is szerepelnek. A „tengeri npek” gei csoportjnak egy rsze e vllalkozs sorn rkezett Palesztinba. A mr korbban ott lev filiszteusok ez j hullm rvn jelentsen megersdtek. Gaza, Askalon, Asdd, Gt s Ekron meghdtsval megteremtettk a pentapolis-t (t vrosllam szvetsge). Gordon szerint nem vletlenl van hasonlsg a filiszteusok s a sprtaiak llamszervezete kztt: a hasonlsg kzs gei htrre utal. Ennek az j hullmnak a megrkezsvel kezddtt el az izreliek s a filiszteusok kztt az az let-hall harc, amirl a Brk knyve s a Smuel knyve tudst. Az Enkomi-i leleten brzolt filiszteusok ktnyt s rvidujj mellnyt viseltek. fejkn pedig gombsorral dsztett homlok-diadmot, nyakukon egyms fltt sorakoz nyakvd karikkat. Mvszetk az gei-mknei vilgra emlkeztet. (Lexikon, 1074k; Jacobi, 138–141; Gordon, 115–116, 144–311). – Szoksaikrl, vallsukrl, fegyverzetkrl keveset tudunk, de ez a kevs feltn rokonsgban van a keltkval (1Sm 17:2.4–11.41.54; 31:9; 1Krn 10:10). Lehetsges, hogy a „tengeri npek”, akiknek az gei csoportjhoz a filiszteusok is tartoztak, keltk voltak. Olyan fegyvertnyre, mint amilyet a „tengeri npek” vghezvittek, csak igen hatalmas np – vagy npek szvetsge – lehetett kpes.
Az, hogy a szakaszban lert sszecsapst melyik fl kezdemnyezte, nem llapthat meg. A LXX szerint a filiszteusok vonultak hadba Izrel ellen. Ebben az esetben Izrel rszrl csak vdekezsrl van sz. A TM szvege szerint viszont Izrel kezdemnyezte a harcot, s az izreliek magatartsa alapjn (4:3) ezt kell elnyben rszestennk a LXX szvegvel szemben. gy a 4:1a-val val sszefggs is vilgos: Az r jra megjelent Silban s kijelentette magt Smuel ltal. Ebbl Izrel azt a kvetkeztetst vonta le, hogy Isten velk van, s eljtt a filiszteusokkal val leszmols ideje. Ehhez az 1Sm 3:11 flrertse is hozzjrulhatott. ben-hzer – az izreliek tborhelye – nem azonos a 7:12 ben-hzervel. Az elbbi telepls lehetett, az utbbi pedig csak emlkoszlop. Afek a filiszteusok uralmi terletnek az szaki peremn fekdt – hadszatilag rendkvl kedvez helyen (1–2).
Mr az els sszecsaps sorn heves kzdelem alakult ki, ami a filiszteusok gyzelmvel vgzdtt. Izrel vneinek a krdsbl az derl ki, hogy a biztos gyzelem remnyben vonultak hadba. A veresget nem a filiszteusok szmbeli flnynek tudjk be, hanem annak, hogy Jahve verte meg ket. Ez a kiindulsi pont ktsgtelenl helyes. A tovbbiakban azonban tves vgnyra futnak. Isten jelenltt kls eszkzzel akarjk biztostani. Ezrt hozatjk el a Szent Ldt Silbl, amelyen lthatatlanul ott trnol a Seregek Ura (3–6). A Szent Lda megrkezse ketts hatst vltott ki a filiszteusokban. Elszr rendkvl megrmltek. Az szvetsg tbb helyen tudst arrl, hogy Izrel Istent ms npek is nagyon komolyan vettk. (Jzs 2:9; 5:11; 1Kir 20:23; 2Kir 5:15). Az egyiptomi szabadtsra val hivatkozs klnsen helynval. A 8b szvege csak els ltsra hat zavarlag. A bekl-makk bammidbr nyelvtanilag gy is fordthat: „Ez az Isten az, aki totlis (teljes) csapssal sjtotta Egyiptomot a pusztban”. Ezek szerint nem a tz csapsrl, nem is a pusztai vndorls csodirl van sz, hanem a vrs-tengeri szabadtsrl. Az emltett puszta azonos az Ex 14:11–12-ben szerepl pusztval. A filiszteusok teht attl fltek, hogy Izrel Istene ugyangy megsemmisti ket is, mint az egyiptomi sereget. A biztosnak ltsz veresg azonban egy ellenttes llektani hatst is kivltott: a flelem helybe hallt megvet hsi elszns lpett. De ez nmagban nem lett volna elg. Isten akarta npt a filiszteusok kezbe adni. gy trtnhetett meg, hogy a filiszteusok dnt gyzelmet arattak, st az Isten Ldjt is zskmnyul ejtettk. Ezzel a veresggel Izrel olyan mlyre zuhant, amihez csak a Kr. e.-i 587-es esemnyt, Jeruzslem s a templom elpuszttst lehet hasonltani. A veresg tanulsga azonban nyilvnval: Isten jelenltt az ember semmifle eszkzzel, a legszentebb kultuszi eszkzkkel sem biztosthatja. A prftai sz jelenltbl sem lehet hamis kvetkeztetseket levonni. Isten a tvhitet lerombolja, megsemmisti, brmilyen formban jelentkezik – s brmilyen ldozattal jr is. Megtrs, engedelmessg nlkl nincs szabadts. Az sszefggs alapjn mr itt felismerhet, hogy mindez Isten akaratbl trtnt. Az linek meghirdetett jel bekvetkezett: kt fia egy napon halt meg (2:34). A Szent Lda fogsgra jutsnak a megengedsvel Isten valban olyat cselekedett Izrelben, hogy belecsendlt mind a kt fle mindenkinek, aki csak hallotta (3:11–12), (7–11).
1 Sm. 4,12–22. Isten tlete folytatdik li hzn.
A vesztes csata, s fleg a Szent Lda elvesztse hatst Sil lakosai magatartsn szemllteti a Szerz s ezzel elvezet Isten tovbbi tletnek a sznterre is. A hrnk teljestmnye a marathoni futshoz hasonlthat: a csata felttelezett helytl Sil lgvonalban is kb. 30 km-re volt. Mr kls megjelense is elrulta, hogy rossz hrt hoz (a megszaggatott ruha, a porral behintett fej a gysz jele volt). m az, amit mond, minden vrtnl rmtbb: elvettk az Isten Ldjt! Sil lakosai ktsgbeesetten jajveszkelnek. Ha a Szent Lda elveszett, akkor minden elveszett. Isten nem a Seregek Ura, ha ez megtrtnhetett. A hamis remnysg gy torkollik remnytelen ktsgbeessbe. A szently a kvet rkezsi helyhez viszonytva a vros tuls oldaln lehetett. Az lirl kapott kp itt is megfelel a korbbinak. Remeg a szve a Szent Lda miatt, mgis megengedte, hogy elvigyk. Ezrt figyeli llandan az utat. A 13 s a 15 v. nincs ellenttben egymssal. A cfh jelentse: figyelni. A vak ember br nem lt, figyelni tud (12–14). A hrnk ajkrl egyre slyosod tartalommal peregnek a Jb-hrek: megfutamodott Izrel, igen nagy veresg rte a hadinpet, kt fiad is meghalt – az Isten Ldjt is elvettk. li most jutott el odig, hogy az Isten gyt mindennl tbbre becslje. Minden csapst kibrt, mg fiai hallt is, de a Szent Lda elvesztsnek a hrre holtan esett ssze. A bri mkdst sszegez megjegyzs – amit vagy mint a legtekintlyesebb szently fpapja, vagy mint a kis brk egyike gyakorolt (Hertzberg) – a helyn van itt. A LXX 40 v helyett 20-at kzl. Az 1Sm 1–4 alapjn azonban elkpzelhetetlen, hogy 78 ves korban kezdte volna el mkdst. gy a TM adatt kell helyesnek tekinteni (15–18). A Szent Lda elvesztse miatti ktsgbeesst szemllteti Fines felesgnek a sorsa is. A megrzkdtats miatt megleptk a szlsi fjdalmak (a kr’ a keleten szoksos szl testtarts). Az anya szmra legnagyobb rmhr sem tudja megvgasztalni: fia szletett. A Szent Lda elvesztse teljesen sszetrte, s a tbbi csapsokkal egytt hallt okozta. Haldokolva is ez volt minden gondolata: Oda van a dicssg (ezt fejezi az a nv – Ikbd –, amit finak adott). E rvid szakaszban tszr fordul el, hogy elvettk az Isten Ldjt. gy ltszott, hogy Isten felett emberi erk, vagy blvny istenek diadalmaskodtak. Ezrt rmltek meg. A jajveszkelsbl azonban hinyzott a hit s a helynval cselekvs felismerse. Elfeledkeztek arrl, hogy meghirdetett esemnyek kvetkeztek be. Isten gy cselekedett, ahogyan jnak ltta (3:18). tlett elkezdte s vghezviszi li hzn s Izrelen, de ppen ez mutatja, hogy a mindensg Ura.
A fejezetben lertak a kor megrtse szempontjbl igen fontosak. rteslnk a kirlysg kialakulsa eltti esemnyekrl, a filiszteusok harci sikereirl, az izreliek nyomorsgos helyzetrl. Az afeki veresgnek sokkal slyosabb kvetkezmnyei voltak, mint az a fejezetbl kitnik. Sil teljesen elpusztult. A szently a lngok martalka lett. Romjai ksbbi szzadok prfciiban is int pldaknt szerepelnek (Jer 7:12). A romhalmot H. Kjaers archeolgus vezetsvel dn expedci trta fel (1926–1929). A Kr e.-i 1050 krli idbl szrmaz jelents romrteg a filiszteusok gyzelmt hirdeti. De a Jda hegyvidk ms rszei is osztoznak Sil sorsban. Az archeolgusok si ms helyeken is hasonl korbl szrmaz hamurtegeket trtak fel (Debir, Bt-cur stb.). A fejezet komor sorain tcsillan az r prftai hitvilga: Isten nincs a Szent Ldhoz s semmifle kultusztrgyhoz vagy kultuszhelyhez ktve. A trtnelmet jelenlte jelkpeitl fggetlenl irnytja. Isten akkor is jelen van, ha kultuszhelyi elpusztulnak. Ez olyan rendkvl messzehat felismers, aminek a vgs kvetkeztetst Jzus vonja le a samriai asszonnyal val beszlgetsben (Jn 4:19–24). (19–22).
|