//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
:

RUTH knyve 01 - 04 rsz

RUTH knyve 01 - 04 rsz


RUTH KNYVE MAGYARZATA

rta: Dr. Bksi Andor lelksz

Bevezets - A knyv helye a knonban.

Feltn, hogy a knyv egszen mshol tallhat a hber knonban, mint a fordtsokban. A legksbbi rszben, az „iratokban” mint az „t tekercs” msodik tagja fordul el. Ez nyilvn nem jelent egy elz rangsorolssal szembeni lertkelst, hiszen a zsinaggban megbecsltk ezen a helyen is a knyvet, mint nnepi tekercset olvastk a hetek nnepn, a pnksdnek megfelel aratsi nnepen. A fordtsokban viszont egszen ell, a trtneti knyvek kztt, mindjrt a Brk knyve utn talljuk, st egyik hagyomny egyenesen a Brk folytatsnak tekintette. Origenes is kifejezetten lltja, hogy a zsidk a Brk s Ruth knyvt egy knyvnek szmtottk. Ma mr nem lehet eldnteni, hogy ksi keletkezse miatt kerlt-e a hber knon harmadik rszbe, vagy – a keletkezs idejtl fggetlenl – mintegy lefokozskppen egyes kifogsolhatnak tetsz jelenetei miatt. Ha ksi, fogsg utni eredet volna, akkor elre hozatalnak az lenne az oka, hogy a brk idejre es trtnetet beszl el. Ha valban Smuel prfta lenne a szerzje, ahogy egyesek lltjk, akkor tnylegesen indokolva volna a trtneti knyvek kztti helye, ezt azonban egyltaln nem lehet bizonytani.

A knyv tartalma.

Elimlek s felesge Nami kt fival – hnsg miatt – elhagyja Betlehemet s kzel tz esztendeig mint vdelmet lvez idegen (gr) a szomszdos Mob terletn l. A kt fi idegenben idegen, moabita nkkel kt hzassgot, Orpval s Ruthtal. Elbb Elimlek, majd a kt fi is meghal. Nami, amikor hrt kap, hogy „az r rtekintett npre s kenyeret adott neki”, elhatrozza, hogy visszatr hazjba. Menyei is vele akarnak menni mind a ketten, de vgl is csak Ruth vllalja az ismeretlen s bizonytalan sorsot s indul el anysval. ppen az rpt aratjk, amikor Betlehembe rnek (1).

Ruth, hogy anysa s a maga eltartsrl gondoskodjk, l a szegnyek trvny biztostotta jogval s kimegy a hatrba, hogy az aratk utn kalszt szedegessen. ppen egy Boz nev jmd frfi fldjn ll munkba. Ksbb kiderl rla, hogy elhalt apsnak kzeli rokona. Boz szeme megakadt Ruthon, szt vlt vele s kedvez neki munkjban (2).

Anysa tancsra Ruth egyik dlutn kimegy a szrre, ahol Boz kedvez szllel a kicspelt gabont tiszttja. Munkja vgeztvel Boz lefekszik aludni. Ruth alkalmas pillanatban emlkezteti t a „sgorhzassg”-bl add ktelessgre. Boz ksz vllalni rmmel, feltve, ha egy mg kzelebbi rokon, mert tudomsa szerint van ilyen is, lemond errl, az elssorban t illet jogrl s ktelessgrl. Ha az nknt flrellt, Boz vllalja, hogy teljesti a „megvlt” (g’l) ktelessgt, Ruthnak „nyugv helyet”, az elhunytnak pedig – ha az r akarja – utdot tmaszt (3).

A kzelebbi rokon a vros kapujban, a vnek eltt lefolytatott eljrs sorn elll a re es flddarab tvllalstl s az azzal kapcsolatos hzassgtl. Nincs most mr akadly, Boz felesgl veszi Ruthot. Hamarosan fiuk szletik, aki az Obed nevet kapja. Nami karjaiba veszi az jszlttet s hangos szval ldja az Urat, hogy nyomorsgban vgasztalt, regsgre pedig gondviselt adott neki. Csak ksbb, az dvtrtnet kifejlse sorn tnik ki – br a csatolt szrmazsi tblzat mr sejteti –, hogy ennl tbbrl van itt sz: annak kszti itt a Mindenhat az utat, aki mindeneknek „szabadtja”, dvztje lesz.

A m bels clja.

A kis rsm nmagban is rtkes, a hber prza valsgos gyngyszeme, nem ktsges mgsem, hogy nem nmagrt, a kis npi trtnet puszta elbeszlsrt rtk, hanem bizonyos szndkkal. Nehz eldnteni, hogy mi volt ez pontosan. Csak feltevseink vannak, de ezek nagy szmmal. Nhnyat emltnk csupn:

1. Szigort enyht szndkkal rtk. Esdrs s Nehmis – a fogsgbl hazatrve – az otthon maradtak kzt gyakoriv lett vegyeshzassgokat knyrtelenl felszmolja. Egyszeren el kellett bocstani az idegen felesget, tbbszr gyermekeivel egytt (Ezsd 10:2.12; Neh 13:23–27). Mintha a prfta jslata teljesedett volna be rajtuk: „Mint a fszkbl kiztt bjdos madr, olyanok lesznek a Mob lenyai”. A knyvet eszerint az otthon maradottak kzl rta valaki, hogy ezt az irgalmatlansg szmba men szigorsgot – a dvidi sanya esetre hivatkozva – enyhtse.

2. Szocilis reformot szolgl iratnak szntk, mely az Izrel npe fennmaradsa szempontjbl nagy jelentsg, mivel a fogsg alatt feledsbe ment sgorhzassg (levirt hzassg) intzmnyt kvnja feljtani a npszaporulat biztostsra. A knyv eszerint a feltevs szerint – az elzhz hasonlan – termszetesen a fogsg utn rdott volna.

3. A knyvet dinasztikus clzattal rtk, a Dvid hz rdekben. Ezt ktflekppen is tehettk: a) Informatv jelleggel. Ebben az esetben azt akarja elmondani a szerz, hogy kik voltak a nagy kirly sei, meg akarja okolni a moabita betst s azt is, hogy mirt segtettk Dvidot trnrajutsban klnbz nemzetisgi, nem-zsid csoportok. E felfogs szerint – a szk nemzeti kereteken tl – dvtrtneti tvlatok nylnak meg, melyek azutn Dvid fiban, a Krisztusban tgulnak ki egszen. Ebben a ltsban Boz, a g’l lesz a falak, aki – ha nagyon kezdetleges mdon is – de mr az eljvend Messis elkpv vlik. b) Eufmisztikus, szpt jelleggel rtk. Flttelezik, hogy Dvid moabita szrmazsa rgtl ismert volt. Ki is mert volna ilyesmit utlag kitallni s terjeszteni? Innen rthet, hogy Dvid, amikor Saul ell kellett bujdosnia, szleit Eglon moabita kirly gondjaira bzta (1Sm 22:3–4). Ez a ktes rtk moabita szrmazs azonban nem szolglta az uralkod hz dicssgt s birtokai jogszersgt se alapozta meg kellen. A szerz most feljtja az esemnyeket, rthetv teszi, hogy Dvidnak csak egyik ddanyja volt idegen szrmazs, de – mint nneplyes vallsttele bizonytja – az is teljesen beolvadt a vlasztott npbe. E felfogs szerint a knyvet korn, a salamoni felvilgosods idejn rtk.

4. A krnyez npek termkenysg kultuszval hozzk kapcsolatba. A trtnetben szerepl prokban – Elimlek-Naomi, Boz-Ruth – a mitolgiai istenprt: Tammuz–Istrt vlik felfedezni. Ennek Egyiptomban Izis–Oziris, El-zsiban pedig Tammuz–Adonis–Istr prostst talljuk. Boz, akinek nevt a salamoni templom egyik oszlopa is viseli, eszerint eredetileg „Baal” lehetett. A kultuszlegenda valamilyen formban tovbb lt Betlehemben, ezt akarja szelidteni, emberi szintre leszlltani az elbeszls.

5. A knyvet pt szndkkal rtk. Nem az zvegyi hsget, nem is Ruth „kegyessgt” akarja a szerz megnekelni, hanem Isten gondviselst, valsgos vezetst akarja szemlltetni, elszr egy csald, majd pedig egy egsz np trtnetben. Ruth trtnete Isten vezetsnek a trtnete. Ezt a vezetst nem kls csodk ltal rzkelteti, mint a rgi mondkban, hanem a szvek bels ihletsvel s maguknak az esemnyeknek lthatatlan irnytsval. Az r csodsan mkdik, – mondannk ma. Tallan llaptotta meg Rudolph, hogy az elbeszls fszereplje nem Ruth, nem Naomi, hanem Jahve maga. Az esemnyek rszletben, mint dnt hatalom, az gondviselse bizonyul gyzelmesnek. Ebben a tekintetben nagyon hasonlt az elbeszls a Jzsef trtnethez. Ennek is, mint annak egyes esemnyeiben megmutatkoz vezets: nagy tvlat, egyetemes dvtrtneti vezets megrtsre segt. rdemes erre a vezetsre rbzni magt az embernek, rdemes „az r szrnyai alatt oltalmat keresni” (2:12).

E mellett az egyszernek tn rtelmezs mellett dntenek sokan. Egybeesik ezzel a rgi puritn kommenttorok szemllete, akik – az emberi oldalt, a vezetsre val figyelst hangslyozva – „a hit tja s jutalma” tnyben ragadjk meg Ruth knyve igazi mondanivaljt.

Az irat mfaja.

Eissfeldt meghatrozsa szerint a knyv: „npmondbl kikerektett novella”. Trtnetisgt illeten Rudolph megllaptsa kzelti meg legjobban az igazsgot: „Ruth knyvben annyi a hitelre mlt trtneti tartalom, amennyit egy ilyen npi elbeszlstl az ember elvrhat”. Az elbeszls „szjhagyomnyra pl” (Sellin), de vannak, akik rott forrst tteleznek fel a mostani mvszi egybefoglals mgtt. (Knig)

Ez a ketts eredet – a monda s a novella egybefondsa – lehet meghatroz az irat keletkezsnek idpontjra nzve is. Azok, akik a novella formra teszik benne a hangslyt, a fogsg utni idre, az 5. szzad vgre gondolnak, akik viszont a mgtte lev mondra, azok visszamennek ez idpont keressben a kirlyok korig, nmelyek egszen Salamon idejig.

A knyvben tallhat „arameizmusokat” ma mr nem tekintik a korbbi keletkezs akadlynak. Az a tny is, hogy adsvteli szerzdsek ktsre mr a 7. szzadban rsos formult hasznltak s nem jelkpes cselekmnyt, mint ebben a knyvben a sarulehzst, a korbbi idpontot, mindenkppen a fogsg elttit teszi valsznv.

A sgorhzassg (jibbum). ltalnossgban tilos volt hzassgot ktni az elhalt fvr zvegyvel (Lev 1:16), viszont ktelez volt ez, ha a vele egy fedl alatt lak fivr magtalan volt (Deut 25:56). Az letben marad fivr egy mdon szabadulhatott a ktelezettsg all: az gynevezett „sarulehzs” (halich) eljrs elszenvedsvel. Az zvegy lehzta nyilvnosan a vonakod sgor sarujt, majd szemen kpte s gy szlt: „gy jrjon minden frfi, aki nem akarja megpteni testvre hzt!” (Deut 25:9) Eleinte csak akkor hrult ktelezettsg a sgorra, ha figyermek nem maradt az elhalt utn. A grg fordts mr csak gyermeket emlt, nemre val tekintet nlkl. Ugyanez a sadduceusok gyakorlata is Jzus idejben (Mk 12:19).

Ruth hzassgt is a sgorhzassg (levirt hzassg) kategrijba szoktk sorolni ltalban, pedig Boz valjban nem mint levir (latin, sgor), hanem mint g’l (kivlt, megvlt) veszi felesgl Ruthot. A Gl intzmnye. A kzelebbi rokon jellsre hasznljk, noha eredetben: kivltt, megvltt jelent. A csald, a nemzetsg s a np szolidaritsbl kvetkezett, hogy brmely fontos tevkenysget, amit a csaldon belli valamelyik frfi nem tudott teljesteni, azt a legkzelebbi rokonnak, mint a g’l-nek kellett elvgeznie helyette az let akadlytalan folytatdsa rdekben. Ez a ktelessgekre ppengy vonatkozott, mint a jogokra (Lev 5:21–26). A megvlts ktelezettsge elssorban az eladott, vagy elzlogostott fldtulajdon visszaszerzsre ksztette a rokont. Ksbb ez a szigor enyhlt, vgl csak a rokon eljogt jelentette a sajt rszre val megvsrlshoz (Jer 32:8–12). A rokon feladata volt a rabsgba jutott csaldhoz tartoz szemly kivltsa is, de fknt a meglt testvr vrnek megbosszulsa (g’l/haddm). Ez a rendelkezs az idegenek vdelmt szolglta elssorban. „Ne bntsd, mert vrt szmon krik!” A g’l kpzete – spiritualizlt formban – Izraelnek Istenhez val viszonyt is tsznezte, Isten szolidartst vllalt npvel, Izrael Glje lett. mentette ki npt Egyiptombl s sokfle ms ellensg kezbl. A Gl szemlye Deutero-zsaisnl telik meg igazn lettel s nyer az jszvetsgbe tvel tvlatot.

Mob s a moabitk. Abban az idben, a brk korban a Holt tengertl keletre es terletet, az Arnon s Zered folyk kztt, neveztk Mob fldjnek. Az orszg egsz terlete magas fennsk, tlag 1060 mterre a Fldkzi tenger szintje felett. Mob mezejn, ahov Elimlek kzelebbrl kltztt, az Araba foly s a Jordn vlgynek azt a rszt rtik, amely a folytl s Jeriktl keletre hzdik. Mobot a legrgibb idkben Lotan-nak, vagy Lot-nak hvtk. A genezis elbeszlsei, melyek Ltot teszik Mob atyjv, azt jelzik, hogy a moabitk ezen a terleten telepedtek le. A moabitkat ugyanaz az arameus hullm sodorta a tjra, amely az izrelitkat. Az utbbiak rkezst nagy rettegssel nztk, de nem mertk ket megtmadni (Num 22–24; Deut 23:4; Br 11:15). Ruben s Gd moabita terleten szortott magnak helyet (Jzs 13:15–39). Ksbb a moabitk ezeket is ellenrzsk al vontk, st mg a benjaminitkat is szorongattk. Egy id mlva a Ruben trzs nyilvn beleolvadt a moabitkba. Saul harcolt ellenk, Dvid legyzte ket s adfizetiv tette.

Salamon halla utn a moabitk visszanyertk fggetlensgket. A „moabita k”-vn Mesa moabita kirly elmondja, hogy Akhb uralkodsa alatt – istenk Khems segtsgvel – Mob visszanyerte szabadsgt. Ksbb gyakran betrtek izraelita terletre. A prftk sokszor prftlnak Mob barbrsgai ellen. Nehmis idejben a nabatusok znlttk el az orszgot, st ksbb egszen megszntettk Mobot, mint nll llamot.

A moabitk nyelve – mint a „moabita k” feliratai mutatjk – kzel llt az akkori hber nyelvhez, st valsggal azonos volt vele. A moabitk istene Khemos volt. A moabita kvn tallhat Aster-Khemos sszevont nv mutatja, hogy a babilniai Istrnak, a termkenysg istennek imdata tsznezte a moabita isten tisztelett. Innen van a kultusz visszataszt jellege. A „moabita k”, amikor emberldozatot emlt, megersti a Bibliai tansgt (Num 25:5; Zsolt 106:28).

Irodalom: Gerleman, G: Ruth das Hohelied. Biblischer Kommentar. Neukirchen 1965. Haller, M. – Galling. K.: Die Fnf Megilloth. Tbingen 1940. Hertzberg, H. W.: Die Bcher Josua, Richter, Ruth. Das ATD 9. Gttingen 1953. Marton L.: Ruth knyve. Bpest. 1896. Morison, J.: The Book of Ruth. The Pulpit Commentary. Grand Rapids 1958. Rudolph, W.: Das Buch Ruth. Kommentar zum At. Heidelberg 1939.

Ruth. I. RSZ - Ruth. 1,1–5. Tz esztend idegenben.

Az elbeszls bevezetsben csak mintegy vezrszavakban kapunk felvilgostst az esemnyek helyrl, idejrl s a szerepet viv szemlyekrl. A „brk” idejben jtszdnak az esemnyek, annak egyik csendesebb idszakban, amikor nem voltak hbork, valsznleg nem sokkal a kirlysg megalaptsa eltt. Ekkor vndorol Elimlek csaldjval a Mob fldjre, hnsg miatt, amely nyilvn nem hbors puszttsok, hanem aszly miatt szakadt az orszgra. Az hnsg nem volt ritka Palesztinban s krnykn, s nem egyszer nagy jelentsg esemnyek elindtjv lett. brahm s Izsk is hnsg miatt vette kezbe a vndorbotot s indult neki az ismeretlen tnak, mely azutn a hit s engedelmessg tjv lett szmra (Gen 12:10; 26:1).

Betlehembl ment Elimlek a moabitk fldjre. Kt Betlehemrl tudunk a szent fldn. Egyik szakon, a Zebulon fldjn fekdt (Jzs 19:15), a msik Jda fldjn. Hogy tveds ne eshessk, a szerz meghatrozza a vrost kzelebbrl is, st rgebbi nevt is kzli. Efrata volt ugyanis Betlehem („kenyr hza”) rgi neve, s mindkt nv egyenlkppen a vros s krnyke termkenysgt emeli ki (Gen 35:19). Annl feltnbb, hogy Elimleknek mgis hnsg miatt kellett elhagynia szlfldjt. Ezzel sejteti a szentr, hogy itt is, mint az satyk esetben, mlyebb rtelme van a dolgoknak s ez csak ksbb lesz nyilvnval. De ezt mutatja mr az a tny, hogy mint vdelemre szorul idegen (gr) tartzkodott Elimlek mindvgig Mob fldjn, hazja Jda Betleheme maradt.

Betlehem fekvse nemcsak szp, hanem vdelmi szempontbl is rendkvl elnys. A szemtanuk elragadtatssal beszlnek az arnylag keskeny, hegygerincen plt vrosrl s a teraszosan mvelt, mly vlgyekbe alereszked olajfa ligeteirl s a gazdagon term szl tblirl.

A trtnetben szerepl szemlyek neve msutt nem fordul el az szvetsgben. Elimlek jelentse: „Istenem kirly”. A grg fordts – mintha kzelebb akarn hozni – a sinai kdex szerint vgig „Abimlek”-et olvas: „atym kirly”. A fik nevei mindenkppen jelkpesek, tragikus sorsukat, korai hallukat rktik meg. Machlon: „betegeskeds”, Kiljon: „sorvards”. Meddig lt a csald zavartalan egyttltben, nem tudjuk. Elimlek meghalt, valsznleg nem sokkal megrkezsk utn. Apjuk halla utn a fik meghzasodnak, de nem gy, mint Izsk, a szlfldrl, hanem krnyezetkbl, moabita lnyt vesznek felesgl. Arrl rteslnk, hogy k is hamarosan meghalnak, s a hrom n magra marad. A nk neveinek etimolgija bizonytalan. Elimlek felesgnek Nami, illetve Noomi, jelentse egyesek szerint: „n gynyrsgem”, msok szerint a gyksznak, amelybl ered, „dessg” az alapjelentse. Hls anyja adhatta neki szletsekor az r dessgt, jsgt megrkt nevet. Ennek ellentte volt a msik nv, amit szomor sorsa miatt maga adott magnak: „Mra”, keser. Amint shajtotta: „nagyon megkesertett engem a Mindenhat (20). Az Orpa nv jelentse: „akaratos”, vagy htatfordt. Ruth nevt mr a korai szr fordts „trsn”-nek, „bartn”-nek rtelmezte. Egyesek szerint: „rzst” is jelenthet. A szk ltkr Talmud azt lltja, hogy a fik korai halla bntets volt, az idegen asszonyok miatt, Nami nyomorsga hasonlkppen, a szlfld elhagysa miatt. Ezt csak azok mondhatjk, akik nem veszik szre, hogy ezek az emberek mind eszkzk Isten kivlaszt s dvssgre vezrl akarata elvgzsre. A hangsly egybknt is nem azon van, hogy elmentek, hanem hogy visszatrtek. A Betlehembe indulst az elbeszl – nemcsak Nami, hanem Ruth esetben is – „hazatrs”-nek mondja.

Ruth. 1,6–18. tban hazafel.

Nami hrt veszi, hogy az r megltogatta, pontosabban „kedvbe fogadta npt, hogy kenyeret ad nekik”. Ekkor nyugtalan lesz, mint aki hvst hall s nincs maradsa tbb Mob fldjn. Menyeit vissza akarja kldeni szleik hzba, hogy azutn egyedl rhessen haza. Mg nem tudja, hogy ppen az az szolglata, hogy az idegen nt magval vigye, Isten npe kz iktassa, jell s zlogul a npek majdani eggyltelre. (Ef 2:14–16). Orpa visszafordul, Ruth mindenkppen vele akar menni. Nami csak hosszas prbeszd utn enged az irnti val hsget mindennl elbbre helyez idegen nnek. Az lnk prbeszd gyakori az elbeszlsben egyebtt is. A knyv 85 versbl ll, ebbl 55 vers prbeszd.

Jutalmul szeretetkrt Nami azt kvnja menyeinek, hogy talljanak „nyugv helyet” (mench). Ez a sz, noha mindssze ktszer fordul el, mgis az elbeszls kulcsszavnak tekinthet (1:9; 3:1). A katonai szaknyelvben „tmaszpontot” jelent, a Bibliban leginkbb az gret fldjt (Deut 12:9; 1Kir 8:56; Zsolt 95:11), majd Sion hegyt, mint Jahve lakhelyt, s jelkpesen azt a nyugalmat, amit az r vinek ad: a csaldban, a fldi Sionban s egykor a mennyben. Ebbe a nyugalomba bemenni a legtbbet, magt az dvssget jelenti (Zsid 4:1.11).

Egyelre Nami csak nagy nyomorsgt rzi, azt, hogy „az r ellene nyjtotta ki kezt” (13). Tudatban van, hogy nem kpes azt a re hrul ktelessget se teljesteni, hogy – mg fiakat szlve – a sgorhzassg rvn j frjet adjon menyeinek (Deut 25:5–10). Sorsa, jvje – emberileg – kiltstalan s remnytelen, aki vele megy, az a teljes bizonytalansgba indul, a sttbe ugrik. Annl meglepbb – s nyilvn csak dvtrtneti sszefggsben rthet, hogy Ruth mgis ragaszkodik hozz, valsggal „bel ragad” (v. Zak 8:23) s a hitvalls nneplyessgvel elmondott szavaiban nemcsak a maga, hanem minden emberi szv Isten s npe kzssge utni oldhatatlan vgynak ad kifejezst: „Nped az n npem, Istened az n Istenem” (16). A teljes emberi egzisztencia latbavetse ez, az let legvgs valsgainak, a blcsnek s koporsnak, a npnek s hitnek felmutatsban.

Ruth. 1,19–22. Egytt otthon.

Kt fradt asszony rkezett csak Betlehembe, mgis „megmozdult miattuk az egsz vros”, gy ahogy megmozdult a fld, amikor a szvetsg ldjt Silba vittk (1Sm 4:5), ahogy megmozdult Jeruzslem, amikor Salamont kirlly kentk (1Kir 1:45), s gy, mint amikor a Salamonnl nagyobb vonult be oda (Mt 21:10). Egyelre csak szrke, panaszkod embereket ltunk a jelenetben, mgis roppant horderej esemnyek kezdett jelenti a Betlehembe rkezsk. Eljvetelre, megrkezsre, az igazi dventre emlkeztetnek a trtnsek, amikor majd hangzik a kilts: „Kapuk, emelkedjetek, m j fejedelmetek!”. Nami valban „ressgben” rkezett vissza (21), de Ruth szemlyben mr ott van az gret, hogy az rm teljessgt kszti az r. Nami tja nehz t volt, igazi „via dolorosa”. A kivlasztottak tja, amelyen engedelmessgben kell jrniuk, sohasem knny, de rdemes rlpni: mindig kzelebb visz ama vgcl, „a vigadozssal val arats” fel (Zsolt 126:5). Most is, alighogy megrkeztek, „kezddik az arats ideje”. Elbb mjus kzepe tjn, az rpt arattk s csak azutn a bzt. Nami mskpp szlt volna, ha mindezekben megltta volna az r kezt, vezetst. Esemnyek, jk s rosszak, emberek, lk s halottak, mg eltakartk elle Istent. „Bibliai trtnetnknek abban van az igei mondanivalja, hogy megtant klnbsget tenni a kztt, amit emberek tesznek s gondolnak s a kztt, amit a Biblia Isten velnk val munkjnak nevez; s hogy megtudjuk: Isten munkja minden krlmnyek kzt clhoz r s nem mlik annak esendsgn s nem hisul meg attl, amit mi gondolunk, mondunk vagy cseleksznk” (von Rad).

Ruth. II. RSZ - Ruth. 2,1–10. Tallkozs Boz fldjn.

Ruthrl, aki a kpeken mosolyogva, kteg rett gabonval karjn ll elttnk, itt tnik ki, hogy milyen kemny kzdelmet kell megvvnia a puszta ltrt. A szegnyek s idegenek joga s egyben nehz munkja volt az, amit most vllalt, ami legalbb a ltminimumot biztostotta szmukra. Ruth mltn ignyelhette ezt, mert szegny is volt, idegen is. Az elbeszlsnek ezekben a fraszt paraszti munkt megrkt jeleneteiben Ruth mr msodszor vizsgzik, s jl vizsgzik. Elszr akkor vizsgzott, amikor szemlyesen s nneplyesen dnttt s kockzatot vllalva elindult Namival, s vizsgzik most msodszor, amikor munkba ll s abban hsggel kitart, az get napstsben is, hogy Nami s a maga eltartsrl gondoskodjk.

Ebben a fejezetben ismerjk meg az elbeszls harmadik fszerepljt, Bozt. A mr ismert szemlyekhez val viszonyt emlti a szerz mindenekeltt; A mdc s a qrb hber szavak vilgtanak r erre. Ezek „ismerst” s „rokont” is jelenthetnek. Nem tartozik az elhalt Elimlek szkebb csaldi krhez, a lelki rokonsg kettjk kztt taln szorosabb volt, mint a vrsgi, de abbl, amit tesz kitnik, hogy kzelebb ll a megholthoz s csaldtagjaihoz, mint a legkzelebbi rokon. A hagyomnynak, amely szerint Elimlek unokaccse lenne, nincsen semmi alapja. A szerz ’is gibbr hajil-nak nevezi Bozt, amely egyknt kifejezheti, hogy harckpes s azt is, hogy „jmd” frfi. De nyilvn „nem harci ernyeit akarja kiemelni, hanem tehets, derk voltt, szemben a segtsgre szorul Namival s Ruthtal” (M). Klns, sokat mond csengse lehetett nevnek a hber flek szmra: „baz”, benne er van.

A szegnyeknek trvny adta joguk volt a kalszszedegets (Lev 19:9–10), de a tulajdonos jindulata is szksges volt hozz. Nem mindentt, csak ott lehetett kalszokat szedegetni, ahonnan a markokat mr sszeszedtk, kvbe raktk, illetve – ahogy ott szoksban volt – mindjrt a szrre hordtk, hogy mg aznap kicspeljk. Ezrt fordul Ruth krsvel Bozhoz. Ksbb arra is engedlyt kap, hogy a kvk, pontosabban a „marokszed lnyok” kztt is szedegethessen, teht mindjrt a munkavonalban azok utn, akik kzvetlenl az arat frfiak utn haladtak. Ezek nem kaszval, hanem – a talaj kves volta miatt – sarlval arattak.

Ruth „trtnetesen” ppen Boz fldjre tall. A hber sz (miqre) msutt (Pld 2:14) „sorsot” jelent, itt pedig „vletlent”, vagyis azt, ami az illet akarata vagy kzremkdse nlkl trtnik, s egyben azt jelzi, hogy az embereknek nincs hatalmukban a trtnsek menett meghatrozni. Nyilvnval, hogy itt is egy lthatatlan kz vezeti Ruthtot elhatrozsban s odarkezsben, s abban is, hogy Boz ppen akkor megy ki megnzni munksait; gy veszi szre Ruthot s kedvessget tanust irnta. Boz nem vr srget knyrgsre, hanem gy cselekszik, mint aki rl az alkalomnak, hogy rgi bartjnak, illetve az szeretteinek szolglatot tehet.

Ruth. 2,11–17. Isten szrnyai alatt.

Amikor Boz azt is megengedi Ruthnak, hogy az aratk korsjbl igyk, s az esetleges bntalmazsoktl is megoltalmazza a frfiaknak adott tilalmval, Ruth lbaihoz veti magt s gy kszni meg a remnysgen fell kapott segtsget. Boz nneplyes szavakkal vlaszol neki. Kitnik, hogy tud rla, ismeri sorst, mltnyolja Nami irnti ragaszkod szeretett. Ruth nem is gondolja, milyen mlyen belelt szvbe. A jellemet a jellem, az rtket az rtk ismeri fel leghamarabb. Ruth igaz veret, jellemes emberrel tallkozott, aki msban is tudja rtkelni a jellemet, hsget, helytllst.

Mint a trvny ismeretben jrtas ember eltt nem ismeretlen eltte a trvny intencija (Deut 23:3–4), amely szerint a moabitk rkre ki vannak zrva az r gylekezetbl. Boz azonban Ruth szemlyes dntsre emlkezve megrtssel s szeretettel irnytja az idegenbl jtt n tekintett Izrel Istenre. Valsggal fogadja t s meghvja Izrel npnek nagy csaldjba. Jl dnttt, nem fog csaldni, mert az rtl lesz jutalma annak, aki szrnyai alatt keresett oltalmat. Boz nneplyes szavai a jvre mutatnak s biztatst sugroznak: Ruth tapasztalni fogja, hogy rdemes oltalmat keresni az rnl. Ha valamelyik mozzanatnl, akkor ennl felttlenl tall a megllapts, hogy „az elbeszls keretben az rzsek gazdagsgnak bmulatos mrtkt talljuk” (G). De mg tbbet is. Az a hit s meggyzds fti t Boz szavait, hogy Isten igazsga s vltsga nincs leszktve egy bizonyos hagyomny rzire. Mg egy moabita n is, aki a visszataszt Khems imdatban ntt fel, akihez mg most is hozztapadhatnak a blvnyimds maradvnyai, helyet tallhat Izrel Istennek szrnyai alatt. gretek vannak itt beteljesedben. Az brahmnak adott gret, hogy az „magvban” ldatnak meg a vilg minden npei, Ruthban termette els zsengjt (Gen 11:3; Gal 3:8).

A „szrnyai alatt” kifejezs igen szemlletes (12). Dvid is kedveli (Zsolt 17:8; 36:7), s hasonlkppen a Dvid Fiai is szvesen alkalmazza (Mt 23:37). Ott nem tudjuk biztosan, itt azonban valsznleg nem a fiait elrejt anyamadr kpe lebeg a szerz szemei eltt, hanem a krubok eltakar, vdelmez mozdulata, amely Isten vdelmt szimbolizlja. Ruth amikor Isten szrnyai al menekl, a leghatkonyabb vdelmet nyeri, „rszese lesz Jahve vdelmnek s jogkrnek”.

Az tkezsben val rszvtel is – noha az csak kenyrbl, frisst borecetbl s csemegnek szmt prklt rpbl llt – megtiszteltets a befogadott idegennek. Taln szakrlis sznezdse is van, kzssgbe fogadsrl lvn sz. A napi munka eredmnye, amit Ruth helyben kicspel – Dalman szerint ilyen kis mennyisget bottal, vagy fakalapccsal – arnylag igen szp mennyisg, 36 liter volt. Elg volt hton hazavinni, a vlgybl fel a hegygerincen fekv vrosba.

Ruth. 2, 18–23. Nami hlaadsa.

Amikor Nami megltja a haza vitt gabont, annak mennyisgt, mindjrt tudja, hogy valaki klnleges jindulatnak ksznhetik azt, ezrt nkntelenl ldst mond az ismeretlen jtevre. Amikor pedig meghallja, hogy kinek a fldjn szedegetett Ruth s az milyen kedves volt hozz, egyszerre megvltozik az eddig llandan nyomott hangulata s az Urat, akinek eddig – ahogy mondta – csak felemelt kezt tapasztalta, most ldani kezdi, hogy „nem vonta meg kegyelmt se lktl, se holtaktl”. Az beszl gy, aki evangliumot, rmhrt hallott. Feltmadt rmnek s j remnysgnek okt is megnevezi, amikor ezt mondja Bozrl: rokonunk , megvltink egyike! Teht „gl”, aki esetleg felesgl veheti Ruthot, aki irnt az – amint is kirzi a beszmolbl – az els pillanattl fogva rokonszenvet tanustott. Biztatja Ruthot, hogy az arats vgig maradjon Boz fldjn s annak szolgl lenyaival tartson, kt okbl is. Egyfell, mert – amint az eredmny mutatja – megri a fradsgot, msfell pedig ott biztonsgban lehet az esetleges zaklatsoktl, s gy j hrnevn nem esik csorba. Ezt annl inkbb meg kell tennie Ruthnak, mert Nami most biztosra veszi, hogy Boz komoly szmtsba jhet a csald szmra, mint „g’l”, mint megment.

A g’l a g’al hber gykbl szrmazik, amelynek jelentse: kivlt, visszaszerez, megment. Az szvetsgi gyakorlatban a „gl” az a rokonsghoz tartoz frfi, akire tbbfle feladat hrulhat: 1. hogy visszavsrolja a rokonnak azt a birtokt, melyet a hitelez lefoglalt, zlogolt (Lev 25:25); 2. hogy kivltsa a rokont, akit rabszolgasgra adtak el (Lev 25:47); 3. megbosszlja azt a rokont, akit ellensg lt meg (Num 35:19); 4. esetleg felesgl vegye a meghalt rokon gyermektelen zvegyt s magot tmasszon annak (Deut 25:5). Ez utbbi kifejezetten csak a megholt fivrnek, az zvegy sgornak a ktelessge.

A szentrk Istent is, mint az emberek bnbl s hallbl kivltjt, szintn „Gl”-nek nevezik. Jb ezrt mondhatja: „Tudom, hogy az n Megvltm (g’l) l (19:25). zsais kb. tizennyolcszor hasznlja ezt Istenre vonatkoztatva, aki mint „Gl” megmenti Izrelt az ellensgektl, az embereket pedig egynenknt a bnbl.

Ruth. III. RSZ - Ruth. 3,1–9. A nyugalomba vv ton.

Az els fejezetbl ismert „nyugv hely” itt kifejezetten a hzassgot jelenti (3:1). „Hogy jl legyen dolgod” – arra cloz, hogy a fiatal n a csaldban tallhatja meg boldogsgt s ott tltheti be hivatst. Az a „nyugalom” is, amit Isten kszt az embereknek, a csaldban, kzelebbrl a „betlehemi csaldban” tallja meg kiindulst s jelkpt, s majdan teljessgt „az atyai hajlk”-ban, Isten nagy csaldjban, a szentek egyessgben (Jn 14:2).

A tapasztalt s gyakorlati rzk Nami kezdemnyez itt is, hogy Ruthnak otthont, a csaldnak pedig utdot biztostson. Vgs kifejlsben a legszentebb dolog, az dvtrtnet egyik nagy esemnynek elindtsnl vagyunk, meglep, hogy az mgis a legteljesebb „profanits” lgkrben jtszdik le. De ez rthet is, hiszen a szentnek nincs kln sajt terlete, annak mindig a profn terletn kell jelentkeznie s megvalsulnia. Nami tudja, hogy az arats befejeztvel Boz kint van a szrn s kedvez esti szllel a kicspelt gabont szeleli. Kikldi hozz Ruthot, hogy szemlyesen emlkeztesse t a rokon jogra s ktelessgre, tudtra adva: „Te vagy a legkzelebbi rokon!”

Nyilvn szimbolikus jelentsge van annak is, hogy Ruth gy felkszl, kiltzik „mint egy frje szmra felkestett menyasszony”. Amikor mintegy vdelmet keresve az alv Boz lbaihoz hzdik, szemmel lthatan olyat tesz, amire ll az satyk trtnetbl ismert kifejezs: „nem szoktak ilyet cselekedni Izrelben” (2Sm 13:12). Nem ktsges, hogy – Nami tancsra – tlsgosan emberi mdon igyekszik Ruth siettetni az gretek beteljesedst. Kt krlmny szolglhat ennek magyarzatul. Elszr az, hogy Nami kezdettl fogva trzi a re hrul felelssget egyfell Ruth, msfell pedig a csald rdekben, hogy Ruth vgre a megrdemelt otthon nyugalmba jusson, a csald pedig utdhoz, fi gyermekhez, akiben neve fennmarad s lte folytatdik. Msodszor az, hogy Ruth valban itt is Istenre nz, akinl oltalmat keresett. Feltn ugyan, hogy ebben a fejezetben Isten neve csak futlagosan emlttetik s gy tnik, mintha emberek vettk volna kezkbe a dolgok irnytst, a valsg mgis az, hogy a „veszlyes vllalkozsbl” a fellrl val vezets s a gondvisels itt sem hinyzik. Emberileg nzve veszlytelenebbl is lehetett volna intzni a dolgot, gondoljuk. gy, hogy Nami megy el alkalom adtn Bozhoz s megbeszli vele a dolgot. Ruth tja valban nem megfontolt emberi t. Nagy kockzattal jrt. A hit mersz kockzataira emlkeztet. A gabona szelelse esti, jszakai munka volt, kizrlag frfiak vgeztk; nnek semmi helye ilyenkor a szrn, ahogy a grg fordts is megjegyzi. Ruth tettben azrt van a drmai feszltsg, olyan mint Eszterben, amikor az gy szl: „bemegyek a kirlyhoz, a trvny ellenre; ha azutn elveszek, ht elveszek!” (4:16). Mi csak azt ltjuk, amit Ruth – a hit merszsgben – cselekszik, de az gy maga, annak tovbbmenetele azon mlik, amit az r kivlaszt, megszentel s felhasznl az emberi cselekedetbl.

Ruth. 3,10–19. Az gret zloga s rme.

Bozt nem lepi meg – br lmbl felijed – Ruthnak a szokatlan idben s helyen val jelenlte. Nyilvn bels elkszts trtnt itt is. Ahogy nem vrnk, az r ldottnak nevezi, mint angyali jelensekben szoks, majd – sokat mond kifejezssel – „derk asszony”-nak ’st hajil nevezi. Frfiakra (Ex 18:21.25) s nkre vonatkozan is elfordul ez a kifejezs (Pld 12:3; 31:10), s mindkt esetben az illetket a szolglatra alkalmass tev erkre utal. „Er” birtokosa volt Ruth, ppengy mint maga Boz is. A kldetssel megbzottak felksztse ez. Hogy valban megvan, azt mindig msok veszik szre. Boz megdicsri Ruthot szeretetnek ez jabb megmutatsrt a csald irnt. Annak idejn elhagyta szlhzt, vallst a napa irnti ragaszkodsbl s meghalt frje irnti kegyeletbl, most pedig mg nagyobb szeretetre sznta el magt. Arra, hogy hzassgra lpjen rokonnal, hogy frjnek utdot, napnak pedig gondviselt tmasszon. Boz ebben ksz vllalni a re, mint rokonra hrul felelssget, de a mg kzelebbi rokon jogt, mint trvnyt ismer ember, tiszteletben kvnja tartani. Ha az lemond a „kapuban”, „akkor n vltalak meg” – mondja, s erre meg is eskszik. A kapu keleten az volt, ami Rmban a „frum”, nyugati viszonyok kzt pedig a „piactr”, az a nyilvnos hely, ahol a np sszejtt s – a vnek irnytsa mellett – megbeszlte s elintzete csaldi s kzgyeit.

Ruth kldetst elvgezve haza is mehetne. Boz nem ksrheti el, mert neki a gabont kell riznie. De mivel a fiatal asszony s a sajt j hrnevt is flti, Rutht rszben az jszaka veszlyeitl, rszben pedig attl, hogy megltjk s flre magyarzzk ottltt, visszatartja t s csak hajnali szrkletkor kldi haza. De nem res kzzel. Megajndkozza, nyilvn azrt, hogy kintltt msok fel ezzel is igazolja, de fknt azrt, hogy elhatrozst, mintegy grete zlogval megpecstelje. A Ruthnak adott gabona mennyisge 6 mrtk, krlbell 40 kilogramm lehetett. Noha Ruth „derk asszony” volt, ekkora mennyisget nem lehetett knny elvinni hazig. A targum itt megjegyzi, hogy az r adott Ruthnak, mint a Messis jvend sanyjnak ert ekkora teher elbrshoz.

Nami, aki tbbszr panaszkodott, hogy „resen” hozta t vissza az r, me most rvendezhet Boz ajndknak, s fknt az gretnek, amit az megpecstel. Ruth most mr „veszteg maradhat”, azaz nyugodtan vrhat, mert akin a megolds mlik, az most mr haladk nlkl, „mg ma” cselekszik. Boz ebben is a kegyes ember pldakpe. Isten az orszga gyben gyakran vr ilyen azonnali cselekvst (Zsid 3:7–8).

Ruth. IV. RSZ - Ruth. 4,1–10. Hzassgkts a kapuban.

Boz a szrrl egyenesen a vros kapujba ment, lelt az ott tallhat kvek, vagy kpadok egyikre. Nyugodtan vr, mert tudja, hogy a rokonnak ott kell elmennie, akr ki a fldekre megy, melyek terasz-szeren terltek el a vros alatt hzd vlgyekben, akr – mint maga – most jn be a szrkrl. Jtt is a vrt rokon hamarosan, meg is szltja t Boz: „Jer csak, lj ide atyafi!” Az atyafi sz nincs az eredetiben, az illet neve se, hanem van egy lefordthatatlan kifejezs, amely rendszerint a megnevezni nem tudott vagy nem akart nv helyett szokott llni, s krlbell ennyit jelent: ez s ez, vagy N. N. Boz tudja a rokon nevt, nyilvn nevn is szltja, az elbeszl azonban nem nevezi meg, vagy azrt mert nem tudta mr, vagy ami mg valsznbb – a rokonnak a nem ppen dicsretes viselkedse miatt – nem akarta.

A „vros vnei”-re se kellett vrni. Mindig kznl voltak ezek a jobb md, trvnyismer, de nem felttlenl reg emberek, akik a vrost vezettk s intztk a np gyeit. Boz tzet krt fel az gy lebonyoltshoz. Ennyi frfi kell ma is a zsinaggban, hogy az egyttes gylekezetnek legyen tekinthet. Nyilvn jelkpes ez is, hogy a kt fllel egytt most tizenketten vannak, mint a tizenkt trzs, majd a tizenkt apostol. A valsgban ennl tbb vn, „senator” volt Betlehemben, hiszen Sukkotban is hetvenheten voltak (Br 8:14).

Az elbeszl vigyz arra, hogy az gy lefolytatsa jogszer, az si szoksoknak megfelel legyen. Kiemeli, hogy Boz elismeri a kzelebbi rokon eljogt. Amg csak a birtok megvltsrl van sz, ez ksznek is mutatkozik vllalni a „megvlt” szerept. Az olvasnak itt elll a llegzete, s nkntelenl krdezi: mi lesz most? Ruth felesgl megy hozz anlkl, hogy ismern, hogy vonzalmat rezne irnta? De nem kerl sor erre. A lthatatlan kz mr itt is cselekedett. A rokon egyszeren visszalp, amikor megtudja, hogy a birtok csak „l tartozkaival egytt” vsrolhat meg. Bevallja, hogy nem akarja „rksgt elveszteni”, azaz sajt vagyont megkrostani. Nincs okunk arra gondolni, amire a Targum utal, hogy a rokon – hzas ember lvn – attl flt, hogy rks perlekeds lenne otthon a kt asszony kztt. Az sem ll, hogy Ruth moabita szrmazsa lett volna az akadly. Arra gondolhatott, hogy a frj halla is e miatt val tlet lehetett, s nem akarja ilyesminek kitenni magt. A szr fordts egszen jszvetsgi hangot t meg, amikor azt mondja, hogy „a hit hinya volt ez szvben”. A krdst a hberben kiemelt „magamnak” s „magadnak” szcskk bels rtelme dnti el. Ezzel elrulja a rokon, hogy benne lenne a dologban, ha az a sajt rdekt szolgln. Ha haszna lenne belle, vllaln. Boz mindenkppen vllalja, mrlegels nlkl. Mirt? Egyszeren azrt, mert – ahogy valaki megjegyezte – ott van szvben az a szeretet, amely „nem keresi a maga hasznt” (1Kor 13:5).

Az „eladja” igen nem fejezi ki a sz eredeti rtelmt. A hberben befejezett mlt van, s neknk is azzal kell fordtanunk. Nami, illetve mg Elimlek „eladta” mr elbb a birtokot. Ha ugyanis Naminak eddig birtokban lett volna elhalt frje vagyona s csak most adn el, akkor hogyan lehetett volna annyira szegny, hogy menyvel egytt kalszok szedegetsre szorult? A valsg az, hogy Nami mr rgebben eladta, ha a fldet nem is – mert ahhoz vgeredmnyben nem volt joga –, de a haszonlvezetet mindenkppen, s ezt kellett most visszavltani.

A saru lehzsnak nagy jelentsge volt – s rszben mg mindig van – keleten (7–8). A sarunak vagy a sarus lbnak a megvett fldre tevse a birtokba vtelt jelkpezte (Zsolt 6:10), a lehzsa s a msik flnek val jelkpes tadsa pedig a jogignyrl val lemondst jelentette. A kzelebbi rokon teht lehzza sarujt s tadja Boznak, jelezve, hogy lemond arrl a jogrl, hogy mint tulajdonos a nevezett fldre lpjen. A sgorhzassg visszautastsnl a sarulehzsnak megszgyent szerepe is volt (Deut 25:9). Br a kzelebbi rokon bizonyos rtelemben rszolglt, a megszgyents (halch) itt elmaradt, nyilvn azrt, mert a kzelebbi rokon se volt „sgor”. Nami, mint tulajdonos, aki tulajdonkppen truhzza a jogokat Bozra, nem jelenik meg a sznen. A jelenetet Boz nneplyes nyilatkozata fejezi be, amely szerint a birtokot megvltja, Ruthot pedig felesgl veszi, hogy „ki ne vesszen a meghalt neve atyjafiai kzl s az vrosnak kapujbl” (10). A hzassg Boz s Ruth kztt ezzel az nneplyes nyilatkozattal megktttnek volt tekinthet. A zr jelenetben biztosan Ruth is megjelent a vnek eltt, br az elbeszl ezt nem emlti.

Ruth. 4,11–17. ldskvns anyra s jszlttre.

Az lds szavait – az elbeszl szerint – a np Bozhoz intzi. Nyilvn nemcsak nagylelksgrt, hanem azrt is, mert – noha a szletend gyermek Mahlon lesz – mgis Boz lesz annak tnyleges apja. pedig, mg egyfelell eleget tesz a trvny rendelsnek, valjban sajt elhatrozsbl cselekszik, szeretetbl veszi el Ruthot s teremti meg szmra a megrdemelt nyugalmat, s az gy idegen ltre is megtapasztalhatja, hogy rdemes Izrel Istennek szrnyai al meneklni.

A figyelem mg egyszer Namira fordul. Neki is rsze lesz a „megvltsban”, a szletend gyermek „megjtja s gondviselje” lesz neki. A „lelked megvidmtja”, szszerint ezt jelenti: lelkt, lett visszaadni valakinek, s gy megrvendeztetni. A hetes szm szent szm volt abban az idben is, itt csak a sok gyermeket akarja jellni. A Obed nv is elssorban a Namihoz val viszonyt hatrozza meg. Egyesek szerint Jiblemnak (Gunkel), msok szerint Ben Noam-nak (Eissfeldt) kellene nevezni, az eltte ll kifejezs rtelmben. Nem ktsges azonban, hogy Obed az „r szolgja” is lesz, amikor a Mindenhat dvtervben nagyatyjv lesz Dvidnak.

Ruth. 4,18–22. rkkvalsgra nyl tvlatok.

Az eddig vezetett szrmazsi vonal itt – a 17 vers vgn – kirlyi vonalba torkollik bele, s ezzel egytt Ruth s Boz idillikus elbeszlse magba az emberisg trtnetbe szerkesztdik bele, s ezzel bebizonyosodik, hogy Isten vezetse tbb volt, nagyob clt szolglt, mint kt elrvult n sorsnak formlst. Amikor az jszvetsg egybe fogja az itt szereplket Jzus Krisztus megjelensvel, akkor a vlasztott np dvssgre vezetsn tl – ppen Ruth, Tmr s Rahb felvtelvel – ms npek, minden np dvssgre vezrlsre egyengeti az utat. A tovbbi tblzat is (18–12), akr eredeti, akr utlagos hozzcsatols, ahogy tbben lltjk (v. 1Krn 2:5–15), ennek tudatostsra, megerstsre szolgl.

Az ldskvns vgl Ruthnak is szl. A vnek „gratulcija” hzelg lehetett egy izrelita nre is s mg inkbb egy idegenre, amikor a kt sanyhoz, Lehoz s Rchelhez hasonltja, akiktl az egsz Izrel szrmazott. A messze idegenbl jtt Ruth rendelt cljhoz rt, betlttte kldetst, amire kivlasztatott, amikor Izrel Felkentjnek sanyjv lett. Miv lehet egy esend ember, ha Isten kzbe veszi? Nagy titok ez, csak elhinni lehet, megmagyarzni nem. Egyik magyarz is, amikor visszatekint a trtnetre s annak tantst kvnja sszegezni, erre gondol s az egyedl lehetsges megokolskppen az apostol bizonysgttele jn emlkezetbe: „A ti letetek el van rejtve Krisztussal Istenben” (Kol 3:3). Majd gy zrja az elindtott gondolatsort: „Vajjon a mi letnk semmi-volta miatti kersztyn sirnkozsunk nem keresztynietlen lamentci? Nem kellene-e magasztos rzseknek eltlteni szvnket arra a gondolatra, hogy Isten hasznlni tudja letnket, – taln ppen az nagy aratsban, ahogy Rutht is, aki segteni tudott az aratsban, amely ppen folyt Izrelben”.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!