//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: BIRK Knyve 13 - 21 rsz

BIRK Knyve 13 - 21 rsz


Br. XIII. RSZ - A 13–16. rszek a Smsonrl szl trtneteket tartalmazzk.

Ktsg nlkl, a Br legrdekesebb alakja Smson, aki szemlynek erejvel s sokrt gazdagsgval a trtnelem folyamn nemcsak theolgusokat s igehirdetket, hanem festket, szobrszokat s zeneszerzket is megihletett. ppen ezrt Smson trtnete a legszemlyesebb hang hrads a brkrl szl elbeszlsek kzl. Smson nem npvezr, inkbb magnos hs, aki barlangban lakik, aki nem vezet sereget, mint Izrel bri, nem sztnz msokat felkelsre s harcra, mint Debr, nem arat dnt gyzelmet, mint Gedeon, tettei mgis az egsz Izrel rdekben trtnnek. Ez a hatalmas, fkezhetetlen erej ember azonban egyben nagy gyermek is. Tettei inkbb nagyszer s flelmetes csnytevsnek hatnak, mint hstetteknek. Az szvetsg, mint ms hsbl sem, nem csinl Smsonbl kbe merevtett szentet. A nagy hst esend emberknt mutatja be. Smson, br anyja mhtl Isten elvlasztott embere, akin „Isten Lelke volt”, mgis ertelen bbb vlik egy parzna n karjai kztt. Ennek ellenre a szentr gy tudja sszegezni Smson lett, hogy mindabbl amit tett az derlt ki, hogy az „Isten volt vele”. Smson mg nem vvta ki a vgs gyzelmet a filiszteusok felett, de amit tett az mr a szabadts kezdete volt. Az r angyala gy jelenti szletst: „… kezdi majd megszabadtani Izrelt a filiszteusoktl” (5 v.).
A Smsonrl szl elbeszlsek anekdtaszer, nha egymstl fggetlennek ltsz tudstsok gyjtemnye. Ezeket a laza tartalmi sszefggsben ll elbeszlseket a bels theologiai vonalvezets tartja egybe: Smson szabadt tettei Isten eljvend nagy szabadtsnak eljelei. Az egyes anekdtk, klnbz nevezetes helyekhez kttt elbeszlsek, amelyeket bizonyra Dn trzse krben riztek meg, mint a trzs nagy hsnek emlkt, egyben az r szabadtsnak bizonysgt.
A cri ksziklhoz fzdik az r angyalnak megjelense, aki hrl adja Smson szleinek klns dvtrtneti feladattal felruhzott fiuk szletst (13:2–24). Cr Jeruzslemtl nyugatra kb. 20 km tvolsgban fekszik.
Mahan-Dn (13:25 v. Jzs 15:33), Dn tbora Cr s Estol kztt terlt el. Estol Crtl nhny km-re szakra volt. Itt kezdte elszr az r Lelke Smsont „nyugtalantani”, harci tettekre indtani. Timn, Smson felesgnek lakhelye, s a filiszteusokkal trtnt els sszetzs sznhelye, Crtl dlnyugatra, kb. 5 km tvolsgban lehetett (14:1–8). Askeln, egy a filiszteusok t vrosa kzl, Smson els hstettnek sznhelye. A tengerparti sksgon terl el, kb. Hebron magassgban. Askelnban Smson harminc filiszteus frfit lt meg (14:19). Etm sziklabarlangja, ahov Smson a filiszteusok gaboninak felgyjtsa utn rejtztt, Bethlehemtl dlre volt (v. 15:18; 2Krn 11:6; 15:11; zs 2:21). Lehi jdeai helysg, helye ma mr ismeretlen. Ezen a helyen Smson egy szamrllkapoccsal ezer filiszteust lt meg (15:9–16).
n-Hakkr, forrs Lehinl, ahol vz fakadt a hallos szomjsggal kzd hs megelgtsre (15:17–19).
Gza, a tengerparti sksgon legdlebbre fekv filiszteus vros, amelynek kapujt Smson kapuflfstl kiszaktotta s elvitte egy kb. 60 km-re fekv hegy tetejre. Hebronnal szemkzt (16:1–3). Gza egyben Smson fogsgnak, utols hstettnek s hallnak sznhelye (16:21–30).
Szrk vlgye Cr s Timn kztt terlt el. Itt jtszdik le Smson s Delila trtnete (16:4–20).
Smson srja Cr s Estol kztt, teht Dn tbora kzelben lehetett (16:31).
Smson hstettei teht lnyegben Dn rgi trzsi birtokain, kis rszben Jdban s Izrel s Filisztea hatrterletein jtszdtak le, lnyegben nem nagy terleten. Ez a terlet Palesztnnak a Jeruzslem, Gza, Hebron, Askeln vrosok kztt hzhat vonalak ltal hatrolt rsze.

Br. 13,1. Isten Izrelt a filiszteusok kezbe adja.
Isten bntetse az engedetlenn vlt Izrelen most a filiszteus elnyomsban jelentkezik. A filiszteusok a Kr. e.-i 12. szzadban telepedtek meg Palesztna partjain, a termkeny tengerparti sksgon. A filiszteusok az gei-tengeri npek csoportjba tartoznak. ms s Jeremis knyve szerint Krta szigete volt shazjuk (m 9:7; Jer 47:4). Telepeik t erdtett vros krl (Asdd, Askeln, Ekron, Gt, Gza) helyezkednek el. Maga Palesztna is a filiszteusoktl kapta a nevt. A filiszteusok Izrel legszvsabb ellenfeleinek bizonyultak a trtnelem folyamn. A kananitk mellett Izrel si ellensgeinek szmtottak, mert ignyt tartottak az gret fldjre. Szzadok telnek el, mg vgre sikerl Izrelnek a teljes flnyt biztostani a filiszteusok fellett.

Br. 13,2–23. Smson szletst az r angyala jelenti.
Smson szemlynek jelentsghez tartozik annak a tnynek a hangslyozsa, hogy szletst Isten elre jelenti. Csak egszen kevesen voltak olyanok az dvzts trtnete folyamn, akiknek az lete ilyen mdon kezddtt. Izsk, Smson, Smuel, Keresztel Jnos s Jzus szletst elztk meg angyali jelensek.
Smson szlei Dn nemzetsgbl szrmaztak. Feltn, hogy a 2 v. nem Dn trzsrl, hanem „nemzetsgrl” beszl. Mivel Dnnak a nemzetsgtblzatok bizonysga szerint csak egy fia volt, ezrt a trzs s a nemzetsg egybe esett, gy mindkt elnevezs geneolgiailag jogosult (v. Gen 46:23; Num 26:42 v. Br 18:1.11). Smson szlei Dn trzsnek eredeti trzsi birtokn laktak Kzp-Palesztinban. Ezt mutatjk a Smson trtnetben tallhat sszes fldrajzi nevek, de az az egyszer tny is, hogy csak ezen a terleten lehettek lland rintkezsben a filiszteusokkal. A Br 18-ban lert esemny mg vagy nem kvetkezett be, vagy nem rintette Smson rokonsgt. Smson apjnak a neve Manah, anyjnak nevt nem ismerjk. gy nem tudjuk Sra, Anna, Erzsbet s Mria neve mell sorolni, de hite s hitnek btorsga pldaknt maradt fenn.

Smson szletsnek trtnete azzal kezddik, hogy az r angyala mezei munka kzben megszltotta Mnah felesgt. Az asszony eddig medd volt, de most az angyal fi szletst jvendli neki. Ezt a jvendlst azzal egszti ki, hogy a „gyermek szletstl fogva Isten nzirja lesz” (v. 5.7 v.). Az asszony utastst kap arra nzve, hogy milyen letmdot folytasson terhessge alatt. Mnah miutn megtudta, hogy az r angyalhoz hasonl jelensgtl kaptak jvendlst, knyrgtt az rhoz, hogy jra kldje el kvett, mert szeretnk megtanulni, hogy mikppen kell nevelni nagyra hivatott fiukat. Az r angyala ekkor jra megjelent a mezn dolgoz asszonynak, ez elfutott frjrt, most mr ketten mennek a jelens helyre s krnek tancsot szletend fiuk nevelsre nzve. A klns vendg vlasza azonban jra csak az anya terhessg ideje alatt ktelez letmdjra vonatkozik. Azzal, hogy a gyermek az r nzirja lesz (5 v.), az r angyala mr vlaszolt a krdsre. Most azt a rendelkezst ersti meg, hogy az desanynak is vllalnia kell a fia megszletsig a nzir letmdot (13–14 v.). Ez a rendkvl gondos elkszlet a szletend gyermek rendkvli isteni megbzatsra utal s rendkvli megbzatst van hivatva elkszteni. A nzir, az r felszenteltje (az nzr gyk jelentse: tartzkodni, magt megtartztatni, nmegtartztatssal magt megszentelni, odaszentelni) nem ihat bort s rszegt italt, sem tiszttalant nem ehet, nem nyrhatja le hajt s halottat sem rinthet (v. Num 6:1–8). A nazirtus trvnye kt formban volt ismers Izrelben, volt egy ideiglenes nazirtus, amely csak egy bizonyos idre szlt, de Smson pldjbl ltjuk, hogy volt egy egsz letre szl nazirtus is. A Mt 2:23-ban tallhat angyali monds Jzus nevrl (nazoraios) valsznleg szintn arra utal szjtkszeren, hogy Jzus is anyja mhtl Istennek szentelt nazireus volt, akkor is, ha ez nla nem kls szablyok megtartsban mutatkozott. Smson esetben csak arrl tudst a Br, hogy nem nyratta le hajt sohasem (16:17). A le nem nyrt haj a nzir fejn, Isten teremti szabadsgnak jele volt. Az Istennek szentelt ember brzatnak olyannak kellett lennie, ahogyan Isten teremti kezbl kikerlt. A szeszes ital fogyasztsa azrt volt tilos, mert az ember ltal keltett mmor esetleg dmoni inspircit eredmnyezett. Ez a mestersges inspirci a pogny vallsok papjainl s a hamis prftknl szoksban volt. Isten szent embere viszont csak Isten Lelknek ihletse alatt llhat.

Mnah tallkozsa az angyallal elibnk idzi a keleti ember vendgszeretett s embersgt a jvevnnyel szemben. A meghvs s a kecskegdlybl vagy ms fiatal llat hsbl ksztett eledel felknlsa annak a jele, hogy a vendgltk tudjk, rendkvli vendggel llanak szemben (v. Gen 18:7–8; Br 6:19). A vendg nevnek megkrdezse is erre a sejtskre utal. Klnben az udvariassg tiltja, hogy a keleti ember hrom nap eltelte eltt megkrdezze a vendg nevt. A jvevny a krdsre gy vlaszol: „Csodlatos”, azaz nincs neve, csak csodlatos tetteibl lehet megtudni, hogy kicsoda. Tbbek kztt ennek a trtnetnek az rtelmezse is hozzjrult ahhoz, hogy Jahve nevt ksbb egyre ritkbban vagy egyltaln nem ejtettk ki. Az szvetsgi kijelents Istennek nincs emberhez vagy pogny istenekhez hasonl neve. megidzhetetlen s sszehasonlthatatlan Isten (Zsolt 40:6). Mzes is lnyegben hasonl feleletet kap, amikor Isten nevt akarja megtudni (Ex 3:14kk.).
Amikor a vendg nem fogadja el a felajnlott nnepi lakomt, Mnah – szintn a vendg parancsra – az rnak ldozatknt bemutatja. A kzelben lev kbl oltr lett, ahol az ldozat lngjban felszllt „az rnak angyala” (20 v.). Ekkor dbbent r Mnah s a felesge, hogy az „r angyala” volt az, aki kt zben is nluk jrt s beszlt velk. Az r angyala az szvetsgben Jahve egyik megjelensi formja, Jahve kpviselje vagy maga Jahve (v. Gen 18:1–33; Br 6:22–23). Mnah megdbbenve llaptja meg, hogy az Istent lttk, s ezrt meg kell halniok (22 v.). Felesge azonban vilgosabb hittel, s a hit nagyobb btorsgval rtette a jelenst, tudta, hogy az r megjelense nem hallt, hanem ldst s letet, egyben nagy feladatot jelent szmukra. Az r kegyelmesen lehajolt hozzjuk, kijelentette magt nekik, az ldozatban kzssgre lpett velk, klnleges szolglattal bzta meg ket. Nevket kiemelte az ismeretlensg homlybl, letknek s munkjuknak maradand rtelmet adott. Ez Isten kegyelmes kinyilatkoztatsnak rtelme.

Br. 13,24–25. Smson szletse s els indttatsa.
Smson anyja finak „nap-ember” elnevezst adta. Egyes exegetk szerint ez a nv s viselje Heraklsz grg mondahsre emlkeztet. Ha lehetnek is tvoli reminiszcencik s kzs vonsok a kt hs alakjban, azonban Smson egsz szemlyisge olyan mlyen be van gyazva az szvetsgi kijelents theologijba s dvtrtneti gondolkozsba, hogy lnyegt illeten nem hasonlthat ssze Heraklsszel. A gyermek Smsonrl azt olvashatjuk, hogy „az r megldotta”. Az szvetsg a Gen 1-tl kezdve ezzel a mondssal jelzi Isten szeretetnek gazdag kiradst teremtmnyeire s vlasztott eszkzeire. A 25 v.-ben egy igen jellegzetes megjegyzst olvashatunk, amely Smson letnek tall jellemzst is adja: „s kezdte az r Lelke nyugtalantani…” Smson lete valban lland nyugtalan tettreksz llapot volt, amelyben mindig kszen llott betlteni Istentl rendelt szabadt kldetst: a filiszteusok megflemltst s elrettentst az Istentl kapott hatalma erejvel. Smson kegyetlennek ltsz tettei azt rzkeltetik a filiszteus elnyomkkal, hogy hatalmuknak s zsarnoksguknak van hatra. Ez a hatr Isten szabadt szeretete.

Br. XIV. RSZ - Br. 14,1–20. Smson hzassga s ellentte a filiszteusokkal.

Amilyen klns s vratlan fordulatokkal teljes a Smson lete, olyan a hzassga is. Timnban, szlfaluja kzelben, megszeretett egy filiszteus nt. A kor szoksa szerint szleit kri, hogy bonyoltsk le a szoksos hzassgi szerzdst, azaz vegyk felesgl neki a filiszteus nt. A szlk elszr felhborodva tiltakoznak ellene. rthetetlen elttk, hogy valaki, aki az rnak nzirja, hogyan vehet a „krlmetletlen”, blvnyimd filiszteusok kzl felesget. Izrel kzelben lak npek, mind smi npek voltak, akik krben szoks volt a krlmetls. Egyedl a filiszteusok voltak krlmetletlenek, ui. az gei tengeri npek nem gyakoroltk ezt a keleti szokst. Szlei azonban nem tudtk, hogy Smsonnak ez a szndka „az rtl” van, ui. hzassga rvn kerl majd kapcsolatba s egyben ellensges viszonyba npe nyomorgatival. 3–9 v. Smson hatalmas ereje akkor mutatkozik meg elszr, amikor szleivel Timnba megy leend felesghez. Azt olvassuk, hogy amint egy oroszlnklykkel tallkozott, „megszllta az r Lelke”, s kettszaktotta a vadllatot. Hazafel menet Timnbl a ketthastott oroszln tetemben egy mhrajt tallt s mzet. Ez ad neki alkalmat arra a talls krdsre, amellyel a lakodalma alkalmval zavarba fogja ejteni a filiszteus nsznpet.

10–20 v. Smson lakodalma a keleti mennyegzk szoksos keretei kzt folyt le. Ht napig tartott, amelyen a szertartsok vezetst a vfly, „a vlegny bartja” vgezte. A mennyegzi tncok mellett sok trfs vers s talls krds is elhangzott. Smson ennek kapcsn tett fel egy talls krdst, amely az oroszln tetemben tallt mz lttn fogamzott meg benne: „tel jtt ki az evbl, des jtt ki az ersbl”. Smson a megfejtsnek feltteleket szabott. Azt grte, hogy ha megfejtik, a jelenlev harminc frfinak egy-egy ruht ad. De ha nem tudjk megfejteni, akkor a nsznp kteles neki harminc ltz ruht adni. A filiszteus nsznp, mivel kptelen volt Smson talls krdst megfejteni, felesgt knyszertette r, hogy tudakolja meg Smsontl a talls krds megfejtst, ui. a harminc ltny ruha anyagi romlsba dnttte volna a rszvevket. Smson ugyan felesge unszolsra elrulja a krds rtelmt, de bosszbl harminc filiszteus frfit l meg, s fosztja meg ket ruhiktl, hogy megfizethesse tartozst. Haragjban otthagyta felesgt s visszament apja hzhoz. De nem is lett volna neki tancsos az askelni eset utn a filiszteusok kzt maradnia. Smson apsa viszont frjhez adta Smson felesgt a vflyhez, a „vlegny bartjhoz”. Az aps a trtntek utn mltn remlte, hogy nem lesz tbb dolga Smsonnal, radsul ketts hasznot hzhat a lnya ktszeri frjhezadsval. Ez az gy jra okot szolgltat Smsonnak a bosszra.

Br. XV. RSZ - Br. 15,1–8. Smson felgyjtja a filiszteusok fldjnek termst.
Smson hzassga n. sadika-hzassg lehetett, amelyben az asszony az apa hznl marad. Ezrt Smson rszrl magtl rtetdnek ltszik, hogy haragja elmltval visszamegy apsa hzhoz. tudja, amit a filiszteusok mg nem tudnak, hogy neki nincs oka flelemre a filiszteusok kztt sem. A bklst a magval vitt kecskegdlyvel akarja egyengetni. Smsont azonban apsa nem engedi „bemenni” a felesghez, st tudtra adja, hogy le kell mondania az asszonyrl, mert az mr ms frfi, a lakodalmas vfly felesge lett. Az apsa flelmben felajnlja az asszony hgt. Smson azonban nem fogadja el az ajnlatot, mert rzi, hogy mltnytalansg trtnt vele. Nemcsak anyagi kr rte, hiszen tetemes sszeget kellett fizetnie felesgrt, hanem gnyt ztek belle azzal, hogy a vflyhez adtk felesgl. Hiszen ppen a „vlegny bartjnak” lett volna a ktelessge, hogy a menyasszonyra vigyzzon s a vlegnyhez vezesse. Smson nagy haragra gerjedt, s gy gondolta, hogy most mr mltn ll bosszt a filiszteusokon.

Kegyetlen trft eszel ki. A farkukkal sszektztt rkk kz g tzcsvkat kt s az llatokat a filiszteusok gabonatbliba, szlibe s olajligeteibe engedi. Mivel ppen arats ideje van (mjus–jnius hnap Palesztinban), a kr igen nagy, klnsen a gabonban. Az ellensg termnye megsemmistsnek ezt a mdjt, mint harci eszkzt alkalmaztk a mameluk szultnok a 14. szzadban. Mivel a farkuknl sszektztt llatok kt ellenkez irnyba igyekeztek, tirnyukat nem lehetett kiszmtani, szinte lehetetlen volt elfogni ket s vdekezni a tzvsz ellen.

A filiszteusok a kor szoksa szerint – a kollektv felelssgrevons rtelmben – a tettes csaldjn lltak bosszt, akkor is, ha azok nem voltak kzvetlen okai a trtnteknek. Meggetik Smson apst s felesgt, akik vgs fokon a szerencstlensg okozi voltak, amirt csfot ztek Smsonbl. A filiszteusoknak ez a tette jabb bosszt vlt ki Smson rszrl. Smson apsa s jog szerinti felesge elpuszttsrt „vlluktl a tomporukig elverte” a gyilkosokat, ez a kifejezs azt is jelentheti, hogy agyonverte ket. Ezek utn Smson egy nehezen hozzfrhet barlangban, az etmi sziklahasadkban lakott, hogy megmenekljn a filiszteusok dhtl. Etm, jdeai vros, Bethlehemtl dlre, kiss tvolabb volt a filiszteus hatrvidktl, mint Smson szlfaluja.

Br. 15,9–19. Smson hstette Lehiben.
A filiszteusok Smson kiszolgltatst krik, az izraelitktl. A filiszteus uralom flnyt mutatja, hogy az izraelitk ellentmonds nlkl kszek engedni a filiszteusok kvnsgnak. Hromezer izraelita frfi indul el Smson elfogsra. Smson ellenkezs nlkl megadja magt, azonban egy felttellel, ha honfitrsai nem lik meg, csak megktzik. Amikor annak a helynek a kzelbe rtek, ahol a filiszteusok vrtk Smson kiadatst, s diadalordtssal fogadtk a Smsont hoz izraelitkat, Smsont „megszllta az r Lelke” s a ktelkek gy pattantak le rla, mint ahogyan a lenrost a tzben sztmllik. Egy ki nem szradt, azaz friss szamrllkapoccsal, amelyet Smson ppen kznl tallt, ezer filiszteust lt meg. Smson gyzelmt versben foglalja ssze (16 v.). Smson nem csak hatalmas erej, hanem mvsz-llekkel megldott ember is volt. A helyet, ahol ezt a gyzelmet aratta „Rmat-Lehinek” (llkapocs-magaslat) nevezte el.

A rettenetes harc utn Smsonon hallos szomjsg vett ert. Vz azonban nem volt a krnyken. Isten ekkor azzal mutatta meg szabadt hatalmt, hogy forrst fakasztott szolgjnak. Smson ezt a forrst „n-Hakkr”-nak (kilt-forrs) nevezte, mert az rhoz kiltott s meghallgatta.

Br. 15,20. Smson hsz esztendeig Izrel brja.
Ez a megjegyzs mg a tizenhatodik rszben is visszatr (31 v.). A Smsonrl szl trtnetekben nem olvasunk arrl, hogy bri tevkenysget folytatott volna. Azonban nem lehetetlen, st termszetesnek ltszik, hogy Smsontl, aki tetteibl s szavaibl tlve, nemcsak ers, hanem eszes ember is volt, peres gyekben sokan tancsot krtek Izrelben. De a „br” sz msik rtelmben (azaz: „szabadt”) is lehet t brnak nevezni, mert tettei Izrel elnyominak, a filiszteusoknak az elrettentsre szolgltak.

Br. XVI. RSZ - Br. 16,1–3. Smson Gzai hstette.
A Br szerzje elfogulatlanul r arrl, hogy Smson Gzban beleszeretett egy parzna nbe s bement hozz (v. Gen 38:15kk.). A filiszteusok szrevettk s lesben lltak, hogyha kijn a hzbl, meglik. A keleti vendgjog szoksokbl rthet, hogy mirt nem trtek r a hzban. Smson szre veszi a filiszteusok szndkt, figyelmket elkerlve eltvozik a hzbl s Gza vrosnak a vrkapujt kitpi sarkaibl s zrbl, s felviszi egy kb. 60 km tvolsgban lev hegytetre, Hebronnal szembe. Ezzel a szinte trfsnak mondhat hstettvel mutatja Istentl kapott erejnek flnyt. Smsonnak ez a tette, flelmetes erejnek bizonysgaknt figyelmeztetsl szolgl a filiszteusoknak.

Br. 16,4–22. Smson elrulja erejnek titkt Delilnak s a filiszteusok fogsgba esik.
A filiszteus nkkel val kapcsolata vgl is vesztre lesz Smsonnak. A filiszteusok fejedelmei (valsznleg az t vros fejedelme) ajnlatot tesznek Delilnak, 1100 ezst pnzt grnek neki, ha segt megtudni Smson erejnek titkt, s ezzel lefegyverezi a rettegett ellensget. Delilban nagyobb a pnz szerelme, mint Smson irnt rzett szeretete, ezrt mindent megtesz Smson titknak kikutatsra. Smson Delila krdsre hrom zben is flrevezet dolgokat mond ereje forrsrl. A mg nyers s hasznlatlan ktelek azzal a mgikus hittel llanak kapcsolatban, hogy mg klns leter van bennk. Ezrt ltszik valsznnek Delila eltt Smson vallomsa. Smson azonban minden ktelet szttp, s a szvszkhez szegezett hajfrtjeit is kiszabadtja. Smson a szvszk mellett aludt, a szvszk a „zugolyszegek” segtsgvel a fldhz volt erstve. Delila mltn hihette, hogy a szvszken lev vszonba belesztt hajfrtknl fogva Smson a rleselkedk knny zskmnya lesz. A hetes szm szent szm, egyben varzsszm is, amelyet megtudva azt hitte Delila, hogy Smson titknak birtokba jutott.

Smson vgl is enged Delila lland unszolsnak s elrulja nzir voltnak titkt. Istentl kapott ereje knnyelm kiszolgltatsval olyann lett „mint brmelyik ms ember” (16:17), azaz mint brmelyik kznsges ember. Ez azrt trtnt, mert „az r eltvozott tle” (16:20). Smson erejnek is van hatra. Ereje addig marad meg, amg maga h marad erejnek forrshoz, teremt s szolglatra elhv Istenhez, s ennek az Istennek a parancshoz. Smson kiszolgltatta titkt, Istenhez val kapcsolatnak jelkpt. Ezzel beteljesedett rajta annak az embernek szomor sorsa, aki kincseit a disznk el dobja (Mt 7:6).

Ekkor a filiszteusok elfogjk, kiszrjk a szemt, leviszik Gzba, rgi gyzelmnek sznhelyre, s ott, a brtnben malmot kell hajtania, azaz rabszolga s ni munkt vgeznie bilincsbe verve. Ennl mlyebb megalztats a hs frfit nem rhette.
A 22 v.-ben rvid megjegyzs trtnik Smson nvekv hajra. Smson hstetteinek sora mg nem zrult le. A megjegyzs sejteti, hogy jabb veszly kzeledik a filiszteusokra.

Br. 16,23–31. Smson halla s temetse.
A filiszteusok ketts nnepet lnek, az egyiket Dgon istenk tiszteletre, a msikat Smson foglyulejtsnek rmre. Dgon si smita isten, a gabona istene. Tisztelete mr a Kr. e.-i 15. szzad Mezopotmijbl ismert. A filiszteusok mint kananita istent a Palesztnba kltzsk utn vettk t (v. 1Sm 5). Az nnepi mmorban valakinek az az tlete tmad, hogy hvjk el Smsont, hogy „szrakoztassa” ket. Smsont, mint trfacsinlt ismertk s remltk, hogy szellemes mondsaival, esetleg ermutatvnyaival majd szrakoztatja az nnepi sokasgot, vagy egyszeren az idtlen vakk vlt, egykori flelmetes ellensg ltsval akartk teljess tenni nnepi rmket. Smson, az r nzirja nem vllalta ezt a szerepet. jra tudatban volt kldetsnek. A bne miatt tmadt nyomorsgban jra magra tall s Istenhez folyamodik. Az rhoz fohszkodott errt, hogy mg egyszer bosszt llhasson npe elnyomin, a filiszteusokon. Megragadta s kidnttte a palott tart kt foszlopot, amelyben az nnepl sokasg volt. A palota rszakadt, de vele egytt a hztetn s a hzban levk is elpusztultak, mintegy hromezren. Hallban „tbbet juttatott hallra”, mint letben. Rokonsga hazavitte holttestt, s atyja Mnah srboltjba temette el, mert a kor hite szerint nagy szerencstlensgnek szmtott, ha valakit idegenben kellett eltemetni. A temetse mutatja, hogy nem lltak mgtte tmegek. Inkbb magnos hs volt, mint npvezr.

Smson trtnete nem morlis pldatr. Emberi trtnet, amely Isten megszentel s bnbocst irgalmbl betagoldik az dvtrtnetbe. Ebben az rtelemben els abban a sorban, amelynek tagjai: Smuel, Saul, Dvid s Salamon. Ilyen rtelemben emlegeti Zsid 11:32 a hit hsei kztt. Az egyhzi atyk allegrizl mdszerkkel Jzus egyik stpust ltjk benne. Ez az exegetikai mdszer idegen a Biblia lnyegtl s dvtrtneti szemllettl, ezrt nem kvethetjk, de valljuk, hogy Smson minden ernyvel s gyarlsgval egytt, csak gy, mint Isten tbbi vlasztott embere az dvzts trtnetnek a nagy sszefggseiben a tkletes szabadtsra s a tkletes szabadtra mutat. Az ltaluk vgzett szabadts Jzus Krisztus fel mutat jel, remnysg s seglykilts.

Br. XVII. RSZ - A Br kt fggelke, 17–18. s 19–21. rszekben, nem tartozik szorosan a brk trtnethez.
Nincsen sz bennk brkrl, csak a szvetsges nprl. Mindkett Izrel szvetsgszegsrl szl, abban a korban, mikor mg nem volt kirly Izraelben. Egyik trtnet az Istennel szemben, a msik a szvetsges trssal szemben elkvetett szvetsgszegsrl szl. Mindkett a brk kornak jellemzse, annak a kornak a lersa, amikor ers kzponti hatalom hinyban, nem volt aki elrettentse s eleve elriassza a szvetsg megszegit, amikor mind istentiszteleti, mind erklcsi tren messzemenen az emberi nkny uralkodott. Az els elbeszls a Dnban keletkezett trvnytelen szently eredetrl szl. A trtnetet a Br-ben tallhat formjban Jdban, minden valsznsg szerint jeruzslemi papi krkben riztk meg. Ezt bizonytjk az elbeszls theologiai szempontjai, a trvnytelen szenthely elleni polemia, valamint a 18:30-ban tallhat adat, amely az szaki orszgrsz pusztulsrl tudst.

Br. 17,1–6. Mik blvnykpe s szenthelye.
A 17. rsz bevezets a trvnytelen szenthely keletkezsnek trtnethez. Egy Efrajim hegyvidkn l ember, Mik (az 1 s 4 versben Mik-jhu – Ki olyan mint Jahve) ellopta anyjnak pnzt, ezeregyszz ezst pnzt. Tetemes sszeg lehetett, mert a ksbbiekben ltjuk, hogy elegend volt templom, blvnykp s egsz kultuszi felszerels elksztshez. A Smson elrulsnak is ezeregyszz ezst pnz volt a dja (16:5). gy ltszik, hogy a Smson vrdjnak sszege a gonosz clra fordtott s megtkozott pnz szimblumv lett Izrelben. Keleten ismers egy legenda a Jds-pnz vndorlsrl, amely a Gen 37:28-ban lert esemnyekkel kezddik el. Nem lehetetlen, hogy egy ilyen legenda llt a Mik lopott pnze mgtt is. Az sszeg mindenesetre clzs arra, hogy a bnsen szerzett pnz bnt szl.
Mik anyja megtkozta a pnzt s a tolvajt. Mik erre megijed s visszaadja a pnzt az anyjnak. Mikor kiderl, hogy a fi a tettes s a megtkozott, az anya rml meg. Hogy elfordtsa a firl az tkot, a pnzt „szent clra” ajnlja fel, blvnyt kszttet belle. A „faragott s nttt blvny”, fbl kifaragott s ezstlapokkal bebortott istenkp lehetett. A blvnynak hzi szentlyt is ptettek, efdot, azaz papi ruht s jslsra hasznlt terfokat, kismret istenkpeket is ksztettek (v. Ex 28; Gen 31:19kk.). A hzi szently a jeruzslemi templom megptse s az istentisztelet centralizlsa eltt, nmagban vve nem volt bn, ha az csak egy oltrbl llott, vagy ha a szentlyben nem volt ms egy oltron kvl, amelyen a csaldf, vagy ha volt helyben lvita, ldozatot mutatott be Jahvnak. Viszont a blvnykszts tiltott volt a szvetsgi trvnyben (Ex 20:4; Deut 27:15). Mik szentlye nem Bal szently volt, Mik neve is arra vall, hogy Jahve tisztelje volt. Viszont szentlyben mgis pogny mdra folyt az istentisztelet. A 2. parancsolat ui. nemcsak a blvnyok ksztst tiltja, hanem az egy l Isten brmilyen kibrzolst is (Ex 20:4–6). ron, Mik s Jerobom vtke nem az volt, hogy idegen isteneket imdott, hanem az, hogy Jahvbl blvnyt csinlt. Minden blvnykszts s blvnytisztelet kapcsolatban van a mgival. Ez a magatarts, amely hv engedelmessg helyett „brni” akarja az Istent, bn Jahve szuvern hatalma s kegyelme ellen (Ex 32; 1Kir 12:28kk.). Minden olyan trekvs, amely Istent s az szabad szeretett intzmnyesteni akarja, formk kz merevteni, emberek ltal ellenrizni s kiszolgltatni, minden idben Isten tlete al esik. A kultusz, az istentisztelet nem cl, hanem eszkz Isten tletes s kegyelmes akarata s szeretete kiradsnak rdekben, olyan eszkz, amely nem vlhat blvnny s amelyben nem lehetnek blvnyaink, nemcsak materilis, de lelki rtelemben sem.
A felsorolt kultuszi kellkekbl tlve Mik szentlye a pogny tvelygs gyjthelyv lett. Jahve pogny mdon trtn imdsa jellegzetes vallskevereds, szinkretista jelensg. Mik fiai kzl vlasztott papot. A felavats terminusul az 5 v. ezt a kifejezst hasznlja: „megtlttte a kezt”. Ez a kifejezs egy tisztsgbe val beiktatsnak a jellegzetes terminusa. A felavatott megkapja mind az eszkzket, mind a felhatalmazst szolglata elvgzshez. Az a szoks, hogy valaki a csaldbl vgezze az istentiszteletet, nem volt egyedlll eset a templom megptse eltti korban. Br a papp avats tlment a megengedett hatron, mert a Lvinek adott tiszt megsrtst jelentette. Ezt rezhette Mik is, amikor alkalom adtn fia helyett egy lvitt fogad papjul.

Br. 17,7–13. Mik Lvita papot szerzdtet szentlybe.
A jdei Bethlehem nem volt lvita vros (v. Jzs 21:9–16), ezrt volt ott jvevny a lvita, aki jobb meglhetst keresett magnak Efrajim vidkn. A Leviticus knyve, valamint Ex 28 si bizonysg arra nzve, hogy a papsg tisztsge Lvi fiaira, klnskppen ron nemzetsgre bzatott. Az igaz s helyes istentisztelet, a szvetsg trvnyeinek a megrzse volt az a szent feladat, amit a lvitk Izrael egsz trtnete folyamn nagy hsggel vgeztek. Most azonban egy lvita s leszrmazottjai hamis istentisztelet bnbe keverednek. Mik a lvita szerzdtetsvel rangoss akarja tenni s trvnyesteni hzi szentlyt. A lvitt „atyjv” teszi. A pap megszltsa keleten: „atym”, vagy „atynk” (abuna). Bizonyos keresztyn felekezetekben ma is megtallhatk ennek az szvetsgi s kori keleti szoksnak a maradvnyai, amikor a papot gy szltjk meg: „atya”, „atym”, a lelki atya rtelmben.
Feltn, hogy sem Miknak, sem a lvitnak nem okoz egy pillanatra sem lelkiismereti krdst a Jahve-blvnyszently mkdse. Ha nincs hatrozott irnymutats s vezets istennpe kztt, elvsz a lelkiismeret rzkenysge s meggyengl az tlkpessg, amellyel j s rossz, igaz s hamis kzt klnbsget tud tenni az ember. Mik a hamis istentiszteleti kultusz ltrehozsa s a lvita szerzdtetse tnyben klns isteni gretet lt (13 v.), s remli, hogy jt fog vele tenni az r. Hamis remnysg az, amely a lops, tok, trvnyszegs s blvnykszts utn jt reml.

Br. XVIII. RSZ - Br. 18,1–10. Dn trzsnek egy rsze j trzsi birtokot keres.
A trzsekre vonatkoz jvendlsek szerint Dn trzsnek legfbb jellemz tulajdonsga a btorsg s vakmersg (v. Gen 49:16k.; Deut 33:22). Jzs 19:40kk. szerint Dn trzse megkapta a maga birtokt Palesztna kzps rszn. Smson trtnete mg Dn eredeti trzsi terletn jtszdik le. A trzs egy rsze azonban, amelyiknek nem jutott megfelel osztlyrsz, vagy nem tudta azt birtokba venni az slakk s filiszteusok miatt, a kananiak ltal gyrebben lakott terleten, szakon, termkeny fldet keres magnak j trzsi birtokul. Az j birtokot keres csoport Crbl s Estlbl, amely helysgek a trzs politikai letnek a kzpontjai lehettek, kmeket kld szakra, akik a Jordn forrsvidkn fekv Lajis vrost alkalmasnak tartjk letelepedsre. Lajis vros laki a „szidoniak mdjn” ltek (7 v.), azaz bks keresked s iparz letet folytattak, nem voltak hadban jratosak, ezenkvl szvetsgeseik s rokonaik is tvolabb voltak.
A kmek Lajis kikmlelsre indulva, Efrajim fldjn mentek t, s Mik hznl tltttek egy jszakt. Dialektusrl felismertk a bethlehemi lvitt, s megtudtk tle, hogy a Mik hzi szentlynek a papja. Jslatot s ldst krtek tle vllalkozsukhoz. Mindkettt megkaptk. Mivel a jslat beteljesedett, emlkezetkbe vstk a szenthelyet, ahol a kedvez jslatot kaptk.

Br. 18,11–31. Dn trzsnek harcosai elraboljk Mik szentlyt, s fellltjk az elfoglalt Lajisban.
A 11 v. szerint az j hazt keresk csoportja hatszz fegyverforgat frfibl s csaldtagjaikbl llt. A kor szoksa szerint a nk s gyermekek szmt nem jegyzi fel az r. Ez a szm a trzsnek csak egy kicsiny szzalka lehetett, mg akkor is, ha a Num 1:39 s 26:43 adatait s ksbb npszmlls visszatkrzdsnek tartjuk, amely szerint Dn trzsben kb. hatvanezer fegyverforgat frfi volt. Mivel a kmek Lajist rendkvl alkalmasnak talltk lakhelynek, ezrt ksedelem nlkl tborba szll, s honfoglalsra indul a csoport. A gylekezs helye, Kirjat Jearim (Jeruzslemtl szaknyugatra kb. 10 km tvolsgra fekv hely). Innen indulnak el az Efrajim terletn t vezet f tvonalon szak fel. Amikor Mik hzhoz rnek, az t ember, aki elzetesen mr jrt ott, felhvja a honfoglalsra indult harcosok figyelmt a szentlyre, amelyet a jslat beteljesedse kvetkeztben hasznosnak s hathatsnak vltek. Amg egyesek kszntik a lvitt – ez ui. elg hossz s bonyolult gy keleten – a mr jrtas t frfi, bizonyra a hz kls lpcsjn felmenve a szentlybe, elviszi annak berendezst. A lvitt pedig nagyobb jvedelem s tisztsg gretvel knnyen rveszik arra, hogy velk, ill. a szently berendezsvel menve, otthagyja elbbi kenyradjt, Mikt. Egy trzs papjnak lenni nyilvnvalan nagyobb jvedelmet jelent, mint egy csaldi szently papjnak. Mik, amikor szreveszi a szentlye kincseinek s papjnak elrablst, kivonul a rablk utn, de a felfegyverzett s tlerben lev tmeg ell knytelen meghtrlni, mg azt a jogt sem ismerik el, hogy vdolja a tolvajokat. A tolvajlssal, a hamis istentisztelettel, a szvetsgi trvny megszegsvel kezddtt szently trtnetben ezzel az esettel is halmozdnak a bnk. Dn fiainak cselekedett egyedl az kljog igazolja. A lvita hltlanul s htlenl otthagyja elbbi gazdjt, mert nem Jahve papja, csak bres, akit a rang s jvedelem rdekel. Jogi zrzavar, rabls, htlensg, pogny elkpzelsek, hamis istentisztelet trzsi szinten jellemzik a kort s terhelik egyre inkbb a Lajis-Dnban fellltand, ksbbi kirlyi szently trtnett.

Dn trzsnek harcosai lemszroljk a gyantlan s bks Lajis lakit, a vrost elfoglaljk s a trzs satyjrl Dnnak nevezik. Az ilyen mdon alaptott vrosban lltjk fel a lopott s megtkozott pnzbl keletkezett s elrabolt szenthelyet, amelynek a papsga ugyan Mzesre vezeti vissza eredett, de valjban trvnytelen istentiszteleti helyen hamis istentisztelet vgez. Gerson, Ex 2:22 szerint (v. 18:4) Mzes elsszltt fia. A szetlyben elhelyezett blvnyok Saul korig, a sili szently pusztulsig szolgltk a hamis istentisztelet cljait. I. Jerobom, a kettszakad birodalom szaki rsznek els kirlya Dnba aranyborj szobrokat lltatott (1Kir 12:28–29 v. Ex 32). gy teljesedett ki Mik tvelygse az egsz szaki orszgrsz, Izrel hamis istentiszteletv.
Mik tvelygse azrt szlhetett ilyen gymlcsket, mert „ebben az idben nem volt kirly Izrelben” s „mindenki azt cselekedte, amit jnak ltott” (17:16 v.). Amikor a szentr utal az szaki orszgrsz fogsgba vitelre, kifejezi azt a meggyzdst, hogy szoros kapcsolatot lt a hamis istentisztelet s az szaki trzsek pusztulsa kztt. Igaz, hogy a dli orszgrsz is ksbb (Kr. e. 586) elpusztult, de a maradk, amelyet egyben tartott Jahve igaz tisztelete s ismerete, visszatrt s felptette a jeruzslemi templomot. Viszont a Kr. e. 722-ben Asszria ltal elhurcolt szaki tz trzs nyomtalanul felszvdott a pognyok kztt. Az istentisztelet krdse nem mellkes krds. Az igaz istentisztelettel ll vagy bukik Isten vlasztott npe.

Br. XIX. RSZ - A 17–18. rszek a vallsi s jogi zrzavarrl, a 19–21. rszek pedig arrl az erklcsi zrzavarrl rnak, amelyik a kirlyok kora fell nzve a brk kort jellemezte. Egyttal azonban arrl is bizonysgot tesz a trtnet, hogy brmilyen nagy is a zrzavar Isten npe kztt, az szvetsg Istene helyn van s rendet teremt.

Br. 19,1–10. Egy lvita visszafogadja bethlehemi mellkfelesgt.
Egy Efrajim hegyvidkn jvevnyknt l lvita mellkfelesget (nem teljes jog felesget) vett magnak a jdeai Bethlehembl. Az asszony hzassgtrst kvetett el, elhagyta frjt s hazatrt atyjhoz Bethlehembe. A frj egy id mlva megbocstott az asszonynak, elment hozz s helyrelltotta a hzassgot. Az aps naprl napra marasztotta a vt hznl. Ez a rendkvli bartsgos marasztals a keleti ember vendgszeretetnek jellegzetes megnyilvnulsa. De az is lehet, hogy az apa ott akarta tartani a vt hznl, s nem akart lemondani lnyrl. A „falat kenyr” a kt f tkezsnek jellegzetes kifejezse (5 v.). Amg az elksztsre s megstsre vrtak, idrl idre eltelt egy nap.
A lvita magatartsnak lersbl, ki nem mondottan is ltszik a szentr szndka. Rmutat arra, hogy ezekben a zrzavaros idkben is voltak olyanok Izrelben, akik rtettk a szvetsg iginek lnyegt, s rtettk az irgalmas, a bnsnek megbocst isteni szeretet titkt.

Br. 19,11–21. A lvitt Gibeban csak egy jvevny fogadja be.
A lvita az tdik nap estjn indul hazafel Efrajim hegyvidkre. Felesgvel s szolgjval alkonyatra Jeruzslemig jutott, de nem akart ott megszllni, mert Jeruzslem urai akkor mg a jebusziak voltak. Azt remlte, hogy egy kzeli izraelita helysgben nagyobb biztonsgban tltheti az jszakt. Mivel Palesztinban a naplemente utn hirtelen ll be a sttsg, knytelenek voltak ott megszllni, ahol a naplemente meglepte ket. Nem jutottak el Rmig (kb. 8 km szakra Jeruzslemtl), csak Gibeig, ezrt ide trtek be szllst keresni. Gibea, azonos a ksbb Saul Gibeja nevezet benjminita vrossal, 6 km tvolsgban szakra Jeruzslemtl (v. 1Sm 11:4; 15:34). Kiderlt azonban, hogy gibea lakibl kiveszett nemcsak a szvetsg rendelseinek tisztelete, a szvetsges trs irnti szolidarits rzse, hanem az embersg legalapvetbb megnyilvnulsa is, a vendgszeretet. Gibea laki kzl senki nem fogadta be az utasokat jszakai szllsra. Ezrt a vros piactern tboroztak le s kszltek jszakai pihenre. Ms vrosba menni mr nem lehetett, mert a falakon kvl maradt utas ki volt szolgltatva a rablknak. Vgre egy olyan ember fogadta be ket hzba, aki maga is jvevny volt Gibeban. Gibea laki kzl egyetlen igaz sem akadt a jvevnyen kvl. Mint egykor Sodomban egyetlen igaz ember volt, a jvevny Lt (v. Gen 19), gy Gibeban most egyetlen ember volt, akiben lt az istenflelem s az emberszeretet. A vendgbartsg ratlan trvnyei szerint a hzigazda elltta az utasokat mindennel, amire szksgk volt, az embereket s a teherhord llatot lelemmel. A lbmoss is a vendgltshoz tartozott. A tz naptl megforrsodott, szikls utakon meztlb vagy saruban jrtak az emberek. A lbakat megviselte az t, porosak voltak, a brk repedezett. A lbmoss feldls s gygyuls volt ilyen krlmnyek kztt, a vendg irnti figyelmessg els jelei kz tartozott (v. Gen 24:32 v. Lk 7:44).

Br. 19,22–30. Gibea lakinak gyalzatos tette.
Rvidesen az is nyilvnvalv lett, hogy Gibea laki nem klnbek Sodoma lakosainl. A drmai gyorsasggal perg esemnyek tbb vonsukban prhuzamba llthatk a sodomaiak bntettvel. A gibeai frfiak sszegylnek a vendglt hz eltt s a frfi vendg kiadst kvetelik, hogy vele homosexulis zelmeket folytassanak. A vendglt gazda ltva a tmadk elvetemltsgt s krlelhetetlensgt, felajnlja nekik lnyait a vendg helyett. A vendgei bztonsga fontosabb neki gyermekei biztonsgnl, becsletnl s letnl. A lvita, hogy megmentse a vendglt gazdt, felajnlja felesgt. A gibeaiak az idegen megrontsa helyett megelgednek felesge megbecstelentsvel. A megbecstelentett asszonyt olyan mrtkben elgytrik, hogy az, amikor hajnalban a vendglt hz kszbig vonszolja magt, a kszbn holtan rogy ssze.
Az gy ettl kezdve mr hallos komolyra fordul. A szvetsgi jog ilyen durva megsrtse, egy ember egyni sorsbl az gyet kzggy avatja. A frj megdbbent, de a kortrsak szmra beszdes mdon adja tudtul s bizonytja a gibeaiak megtorlst kvn vtkt: A holttestet tizenkt darabra vgja, s megkldi Izrel mindenik trzsnek. A hats: egyetemes megrendls s elszrnyeds. Egyrtelmen megllaptja az egsz np, hogy ilyen gyalzatos megszegse a szvetsgi jognak mg nem trtnt, mita Izrel az gret fldjre lpett. A szvetsgi jog ellen val vtsg azt kvnja, hogy az egsz np egytt vizsglja ki a bntettet s torolja meg a vtket. Az ilyen jelleg bn Jahve ellen val vtek, aki Egyiptombl szabadtotta ki npt, szvetsget kttt vele, trvnyt adott neki. Jahve Izrelt pap-npp tette, hogy hirdesse a pognyok kztt az l Isten ismerett, hatalmas szabadt tetteit. A gibeaiak gyalzatos tette szgyent hoz Jahve nevre s Izrelre egyarnt a npek vilgban, s hitelvesztett teszi az l, szent s igaz Istenrl szl hitvallst.

Br. XX. RSZ - Br. 20,1–11. Izrel vezetinek tancsa elhatrozza Gibea megbntetst.
A gibeaiak pratlan bntettnek hallatra „egy emberknt” gylt egybe az egsz Izrel Micpba. Dn, Berseba s Giled fldrajzi meghatrozssal azt akarja az elbeszl mondani, hogy szaktl-dlig s kelettl nyugatig, teht az egsz Izrel, kivtel nlkl. Mgis volt egy kivtel a Benjmin trzse, amelyik hamis szolidartst vllalt a bnskkel s nem ment el Izrel szvetsgi trzsi gylsbe. Micpa, Jeruzslemtl szaknyugatra fekv helysg, nem messze Gibetl, Micpa a kirlysg eltti korban s a babiloni fogsg idejn fontos politikai dntsek helye volt Izrelben (1Sm 7:5–14; 10:17; 2Kir 25:23–26). Miutn a trzsi szvetsg hatalmas ervel mkdsbe jtt, mintegy ngyszzezer harcos gylt egybe, elllott a lvita s az „oszlopos emberek”, a vezetk tancsban, eladta panaszt s elbeszlte a gibeaiak gaztettnek rszleteit. Amikor ezt meghallottk, „egy emberknt” elhatroztk Gibea felelssgre vonst. Elhatroztk, hogy „annak a bolond dolognak megfelelen” cselekednek Gibeval, teht fajtalan s perverz magatartsukat, hasonl visszs tettel viszonozzk, s a nem a szvetsgi hsg s szolidarts szerint bnnak vele. A hborra krltekinten felkszlnek, amikor a sereg tz szzalkt a „hadtpvonal” elltsra rendelik.

Br. 20,12–17. Benjmin ellene szegl a trzsi szvetsg akaratnak.
Mivel szerettk volna elkerlni a nagyobb vrontst, s az rtatlanok megbntetst a vtkesekkel egytt, ezrt a trzsi szvetsg kveteket kld Benjmin trzsnek vezetihez a bnsk kiszolgltatsa gyben. Benjmin trzse azonban a trzsi, vrsgi kapcsolatot ktelezbb erejnek tartja, mint a szvetsg iginek parancst s az igazsgot. Isten npnek cselekvst nem a „vr szavnak”, hanem Isten szavnak kell meghatrozni. A bnsk kiszolgltatsa helyett az egsz Benjmin trzse fegyvert fog a bnsk vdelmben, ezzel cinkossgot vllal velk, bnk s bntetsk rszesv lesz. Huszonhatezer harckpes frfi harcra kszl Izrel egyeslt serege ellen. Benjmin harcosai kztt volt htszz „balkezes” parittys, akik „nem hibztak” (16–17 v.). gy ltszik, hogy Benjmin trzsi adottsgai kz tartozott, hogy sok „balkezes” volt kzte (hud is ilyen volt v. 3:15). Ez a tulajdonsg a jobb kz hasznlathoz szokott emberekkel szemben nagy elnyt jelentett a harcban. Benjmin fknt ezekben a flelmetes harcosokban bzott, akik koruk mesterlvszeinek szmtottak, amikor szembe helyezkedett a tbbi trzs akaratval.

Br. 20,18–48. Izrel serege a kezdeti veresg utn teljes gyzelmet arat Benjmin trzse felett.
Mieltt Izrel serege elindult Benjmin ellen, Btelben „megkrdeztk az Istent” (18 v.). A bteli orkulum-krs oka, hogy ebben az idben ott volt a szvetsg ldja (27 v.), Fines fpappal egytt. Fines nevnek emltse kzvetlenl a honfoglals utni idkben utalja az esemnyt. Mivel ms tudstsok szerint a szvetsg ldja a brk korban Silban volt (v. Jzs 18:1; 1Sm 1:3; 3:3; 4:1), lehetsges, hogy a stor s a lda vndorl szentlyknt szerepelt, ezrt a bteli si szenthelyen is felllthattk. Isten „megkrdezsre” azt a vlaszt kapjk Izrel fiai, hogy Jda indtsa el a harcot Benjmin ellen. A trzsek kztt az elssg felelssggel, pldamutatssal s ldozattal jr egytt. Az els tkzetben Izrel seregei maradtak alul. Benjminnak elnyt jelentett az ismers terep, flelmetes parittysai a 21 v. szerint huszonktezer embert tertettek le Izrel seregbl. Ezutn a kudarc utn jra megkrdik az Urat Btlben, hogy folytassk-e a harcot Benjmin ellen, aki ha bns is, mgis „atyafi”. Az r parancsa a harc folytatsa. A msodik sszetzs eredmnye is kedveztlen Izrel egyestett seregeire nzve: tizennyolcezer ember vesztesg. Izrel seregt mr megtizedelte Benjmin serege. Ekkor bizonytalann vlnak dntsk helyessgben s Btlben ldozatokat hoznak, s jra megkrdik az Urat bjt kzben. Az g ldozat bnrt val ldozat, a bke ldozat pedig szvetsg megerst, kzssgi ldozat, amikor a np az r jelenltben ldozati lakomn vesz rszt. Az r parancsa vltozatlan, egyben azonban grete is a gyzelemre nzve: „Vonuljatok fl, mert holnap kezedbe adom t”.

A harmadik prblkozst nagyobb krltekintssel vgzik Izrel seregnek vezeti. A sereget kt rszre osztjk, az egyik tmad Gibetl szaknyugatra, a Btlbe vv ton, a msik pedig lesben ll Gibetl dlnyugatra. Az szaknyugatra elhelyezkedett csapat futst sznlel (Bal-Tmr ismeretlen hely, Gibea s Btl kztt lehetett), s elszaktja a Benjmin Gibet vd seregt a vrostl. Ezalatt a dlnyugatra ll sereg elfoglalja a vrost s felgyjtja. Benjmin serege kt tz kz kerl s megsemmisl, Gibea s a tbbi benjmini vros hrmknt pusztul el. Benjmin trzse huszonhatezer kardforgat harcosbl (15 v.) huszontezer esett el azon a napon (46 v.). Ngyszz az elz napon eshetett el, mert a 47 v. szerint csak hatszzan maradtak Benjmin seregbl. Ezek elmenekltek egy hozzfrhetetlen ksziklra, a Btltl keletre elterl Szela-Rimmn (Grntalma-szikla) hegyre. Ezeket nem ldztk tovbb, hanem elbb a vrosokat puszttottk el, lakosaikkal egytt. Nlklk a hatszz emberre is megsemmisls vr.

Br. XXI. RSZ - Br. 21,1–3. Izrel eskje s gysza.
Izrel jra sszegyl Micpba s miutn a „rossz kirtst” kmletlenl elvgezte, megeskdtek Izrel emberei, hogy senki nem adja lnyt felesgl a Benjmin trzsbl megmaradt frfiaknak. gy lesz teljess az tlet Benjmin felett.
A gyzelmet azonban nem rm, hanem gysz kveti. A np elment Btlbe s srt „az Isten szne eltt”. Majd j oltrt ptettek, az j kezdet jell, g s bkeldozatot mutattak be. A bnat s a szvetsg megjtsa, s az ldozatban kzlt bnbocsnat kzben feltmad a krds: Mirt trtnt mindez? Hogy lehet az, hogy egy tag kivgatott Izrelbl? Hogyan lehet teljes a szvetsg, ha hinyzik belle egy trzs? Hogyan lehetnek rvnyesek a npnek adott gretek, amikor nincs egytt mr az egsz np?
Ami ttnt, az Isten parancsbl trtnt. A feklyt ki kellett vgni Izrel testbl. De miutn ez megtrtnt, Isten bnbocst kegyelme folytn nem lehet-e irgalmassgot gyakorolni a megmaradtakkal?

Br. 21,5–25. Izrel helyrelltja a Benjmin trzst.
A trzsek tancsa elhatrozza, hogy Benjmin trzst jra felpti. A megmaradt frfiaknak megkegyelmeznek. A trzs helyrelltshoz azonban anyk kellenek, viszont Micpban mindnyjan megeskdtek, hogy nem adjk lenyaikat a Benjmin trzsbl megmaradt frfiakhoz. A krdst gy oldjk meg, hogy kirtjk Jbes-Giled frfilakossgt, mert megtagadta a kzs harcban val rszvtelt, a vrosban tallt ngyszz hajadont pedig frjhez adjk Benjmin fiaihoz. Mivel ezzel mg mindig sok frfi maradt felesg nlkl, azt a tancsot adjk Benjmin fiainak, hogy amikor a sili lnyok, az r venknti nnepe alkalmval kijnnek krtncot, azaz nnepi tncot jrni Silbl, raboljanak kzlk maguknak felesget. A nrabls tiltott volt Izrelben, mert az emberrabls krbe tartoz bn volt. Most azonban, mivel Izrel egyik trzsnek megmaradsrl volt sz, kivtelesen megengedtk. Izrel tancsnak eme eljrsbl az lett nyilvnval, hogy az irgalmassg fontosabb volt szmukra, mint az esk s a jog formlis megtartsa.
Izrel trzsi szvetsgnek a magatartsa a vtkes Benjminnal szemben a maga idejn s szmunkra szokatlanul kemny s hatrozott mdjn, plda Isten npe tagjainak egyms s a kzssg irnt gyakorolt felelssgre egyben szeretetre. Az egy test trvnyszersge uralkodik Isten vlasztott npe kztt. Ha egy tag szenved, vele szenvednek a tbbiek is. A bn felszmolsa s a fegyelmezs ppen olyan fjdalmas a fegyelmeznek, mint a fegyelmezettnek. A kzssg egyszerre mozdul meg s cselekszik, amikor Isten szentsgnek a megcsfolsrl s a kldets veszlyeztetsrl volt sz. De akkor is egy emberknt indult fel a kzssg, amikor gygytani kellett a beteg testrszt. A Brk knyve azzal a megllaptssal vgzdik, hogy mindez azrt trtnhetett, mert nem volt kirly Izrelben. A szentr haja nem egy keleti knyr, hanem egy Isten szerint val uralkod, aki a szvetsgi jog, a szvetsg rendelseinek legfbb re s garancija lehetne. A Brk knyvnek kt fggelk elbeszlse tanulsg arra nzve, hogy Isten npe sem nlklzheti a trvnyes vezetst s a hatrozott irnytst. Ezekre ppen a vlasztott np kldetse rdekben van szksg, a hitvall s a bizonysgtev let tisztasgnak megvsra (v. Ex 19:5–6; 1Pt 2:9).
Br nem volt lthat kirly ebben az idben, az is nyilvnval lesz a szentr bizonysgttelbl, hogy Izrel ezekben a zrzavaros idkben sem volt kirly nlkl, mert a szvetsg Istene, Jahve uralkodott npe felett trvnyvel s irgalmval. gondoskodott eszkzkrl kirlyi akarata rvnyre juttatsra, s az dvztse trtnetnek tovbbvitelre.

A Br trtnetnek vge nem felemel gyzelem, mgis ert s remnysget ad bizonysgttel, amely Isten hsgrl beszl, aki npe htlensge ellenre s vlasztottjainak csdje ellenre is hatalmasan kijelenti kirlyi uralmt npe, az idegen npek s istenek felett egyarnt. Izrel hanyatlsa, csdt mondsa nem jelenti a szvetsgi gretek vgt. Az Izrelt teremt s elhv Istennek van hatalma npe trtnetnek mly pontjain is jat kezdeni, s az dvzts trtnetben j utakat nyitni (v. Ez 37).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!