//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: BIRK Knyve 06 - 12 rsz

BIRK Knyve 06 - 12 rsz


Br. VI. RSZ - Br. 6,1–6. Isten Midin kezbe adja Izrelt.

A 6–8. rszek s a fggelknek szmt 9. rsz Gedeonnak, Izrel legjelentsebb brjnak a trtnett beszlik el. Gedeon szemlynek a jelentsgre mutat, hogy volt az els olyan vezetje Izrelnek, akinek a np felajnlotta az rklsi renden alapul kirlysgot! (8:22–23). Gedeon trtnett a deuteronomista szerz a szokott smval illeszti Izrel trtnetnek a menetbe. Izrel fiai jra azt cselekedtk ami „rossz az r szemben”. Ezrt az r ht esztendre a midianitk kezbe adta ket. Midin Gen 25:2 szerint rokona Izrelnek, satyjnak, brahmnak gyastl Keturtl szrmazik. Midin az arab flsziget nomd trzseinek az sszefoglal neve az szvetsgben. Dli rokonaikkal Izrel j viszonyban volt, klnsen Mzes szemlyes kapcsolatai kvetkeztben (Ex 2:15kk.). A Palesztntl keletre lak midianita trzsekkel Izrel ezzel szemben ellensges viszonyban volt, mr a honfoglals kortl kezdve (v. Num 25; 31; rszeket). Mzes megtiltja velk a keveredst, valsznleg vallsi okokbl. Gedeon trtnetben a tevken jr beduinok rablkknt tnnek fel Palesztna kzps vidkein, els sorban Manass trzsi birtokain. A midianitk betrsnek esetben azonban tbbrl van sz, mint egyszer rablhadjratokrl. Az Arab Flsziget nomd trzsei igyekeznek a sivatag s a puszta fell a lakott terletek, a nagyobb biztonsgot nyjt kultrterletek fel. Ez a trekvs egyik lncszeme annak a npvndorlsi folyamatnak, amely sorn Izrel is eljutott Palesztnba. A midianitk trekvse (hasonlan a mobitkhoz v. 3:12–30) azonban mr Jahve felsgjogaiba tkzik, mert Palesztna, mint az gret fldje Jahve tulajdona, amelyet Izrelnek grt. A midinitk uralmt Izrelben a Br sskajrshoz hasonltja (5 v.). Ezek a pusztai nomdok teviken a kelet-jordniai szraz folymedrekben, vdikban jutottak el a Jordnig, majd ezen tkelve a termkeny kzp-palesztnai hegysget s Jezrel sksgt elrasztottk portyz csapataikkal. A gzai t megjellse azt jelenti, hogy egszen a tengerparti sksgig, a filiszteusok terletig k uraltk az orszgot. A fld termst s az llatokat egyarnt elvittk. Izrel (ez a megjells ebben az esetben fleg az szaki s a kzp-palesztnai trzsekre vonatkozik) barlangokba rejtzve tengette lett. Amikor mr igen slyoss vlt a helyzet, szoksuk szerint „az rhoz kiltottak segtsgrt”.

Br. 6,7–11. Egy ismeretlen prfta tletet hirdet s bnbnatra hv fel.
Mieltt Isten szabadt harcval beavatkozna Izrel s Midin hborjba, prftt kld, hogy npt bnbnatra indtsa. A prfta szemlyrl nem maradt semmi kzelebbi adat rnk, de ami fontosabb, az ltala kldtt zenet fennmaradt. A prfta szerepe, hogy rdbbentse a npet arra az engedetlensgre, ami miatt Isten bntetse van rajtuk. Nem elg a szorultsgban az rhoz kiltani. Ha ezt a seglykrst nem ksri szinte bnbnat s a megtrs szndka, nem rte el sem a bntets, sem a kls szabadts Isten nevel s dvzt cljt. A prftai igehirdets sszefoglalta Izrel trtnetnek tanulsgt. Ennek lnyege Isten hsge, mindig segteni ksz hatalma s a np htlensge. Br a prftai igehirdets kvetkezmnyeire mr nem tr ki a Br szerzje, az elmondottakbl vilgos, hogy csak a blvnyozstl val elszakads s az l Istenhez val megtrs utn fog kvetkezni a kls szorongatsbl val szabaduls.

Br. 6,11–24. Gedeon elhvsa.
Gedeon volt az az Isten ltal elhvott ember, aki mindkt feladatot teljestette: a Bal-kultusszal szemben rvnyre juttatta Jahve tisztelett, aztn megszabadtotta Izrelt a midianitk kezbl. Gedeon Manass trzsbl, az Abizer nemzetsgbl szrmazott. Ofra helye ma mr ismeretlen, az elbeszlsbl azonban arra lehet kvetkeztetni, hogy Sikem kzelben lehetett. Az elhvs Gedeont bzacspls kzben tallja. A helyzetre jellemz, hogy nem a szrn, hanem a borsajtban cspeli a bzt, hogy szksg esetn elrejtse a midianitk ell. Itt szltja meg az r angyala. Az „r angyala” az szvetsgben Jahve megjelensi formja. A szveg sokszor nem tesz klnbsget kzte s Jahve kztt (14.16.23). Az emltett versek egyszeren Jahvt rnak. Gedeon elszr nem veszi szre, hogy kivel beszl. Az ismeretlen frfi ksznse, a jvevny szoksos dvzlete keleten: „Az r van veled”. Gedeon azonban jelenlegi helyzetben ezt a megszltst s hozz az „ers vitz” cmet nem tartja helynvalnak. Ha az r valban Izrellel van, nem volna ilyen nyomorsgos helyzetben. Az r vlaszkppen kijelenti Gedeonnak, hogy lesz Izrel szabadtja. Gedeon ktelkedse s szabadkozsa (14kk.) nem a kishitsg, st a hit komolysgnak a jele, Isten nagy embereihez s a prftkhoz hasonlan (Mzes, Jeremis) ltva erejnek kicsinysgt s a feladat nagysgt, mltatlannak tartja magt a megbzatsra (15 v.). Gedeon nem meggondolatlan ember, hanem kalandor termszet, mint a fia Abimelek (v. 9. rsz). Elbb meg akar gyzdni az elhvs bizonyossgrl s azutn cselekedni.

A kijelentsknt hat gretre: „veled leszek” (v. 16 v. Ex 3:12) – Gedeon ldozatot kszt. A kecskegdlye s a kovsztalan kenyr telldozat, a leves pedig az Isten kvetnek a megvendgelsre sznt eledel. Gedeon a cserfa alatt vgzi el az ldozatot. A cserfa Palesztinban szent fnak szmtott, mint az orszg egyik legtereblyesebb fja. Az ismeretlen azt parancsolja, hogy a levest ntse a hsra, ezzel azt akarja mondani, hogy Gedeon nem emberrel ll szemben, Istennek nincs szksge eledelre. Gedeon azonban csak akkor dbben r, hogy magval Jahvval tallkozott, amikor tz emsztette meg az ldozatot. Elbb arra gondol, hogy meg kell halnia, mert „Jahve angyalt”, azaz Jahvt ltta sznrl sznre (22 v.) Az r azonban „bkessg neked” kszntssel megnyugtatja Gedeont. Az r megjelensnek ms clja van, nem tok, hanem lds. Gedeon az r megjelensnek helyn oltrt ptett az rnak, amelynek „Jahve-salom” nevet adott. A salom ebben az esetben kifejezetten ezt az rtelmet nyeri: „srtetlen maradni”. Gedeon ezzel az grettel indulhat el az eltte ll nagy feladat elvgzsre. Az oltrpts aktusa azt jelenti, hogy azt a terletet, amelyen az ember az oltrt ptette, Istennek szenteli (v. Gen 11:4–9).

Br. 6,25–32. Gedeon a lerombolt Bal-kultuszhelyen Jahvnak llt oltrt.
Az elhvs napjt kvet jjel Gedeon megkapja az els hatrozott parancsot az rtl a helyi Bal oltr lerombolsra s Asera ligetnek kivgsra, egyben arra is, hogy ptsen az rnak oltrt, s az Asera-liget fjval gyjtson tzet az rnak ksztett ldozathoz. Gedeon, tekintettel a vllalkozs veszlyessgre, titokban, jjel hajtja vgre. Reggel a vros laki kiadst s hallt kvetelik. A vallsgyalzs bntetse hall, a kor szoksa szerint. A Gedeon apja, Js, azonban – meggyzdve fia igazban – azzal a gnyos mondssal utastja el fia felelssgre vonst, hogy „ha isten (ti. Bal), akkor szlljon perbe magrt”. A Bal elleni harcban jelszv lett ez a monds, amint azt Illsnek a Bal-papok elleni harca is mutatja (1Kir 18:27). Gedeon akkor kapja a Jerubbal nevet, ami a npi etimolgia szerint ezt jelenti: „Szlljon perbe vele Bal” (22 v.). A rb ige, amelynek jelentse: kzdeni, perelni, elszr fordult itt el a Bal nevvel kapcsolatban. Az egsz trtnetbl arra lehet kvetkeztetni, hogy a Jerubbal nv, Gedeonnak a nptl kapott dszt jelzje, epiteton ornans, s eredetileg ezt jelentette: Bal ellen kzd. Gedeon Bal elleni els csatja gyzelemmel vgzdtt. Ezutn kvetkezett a kldets msodik rsznek vgrehajtsa: Izrel megszabadtsa a midianitk kezbl.

Br. 6,33–35. Gedeon az r lelktl indttatva hadba szltja Izrelt.
A 33. v. klnbsget tesz a midianitk s az amlekitk, ill. a kelet fiai kztt. Amlek s a kelet fiai a midianitk szvetsgeseiknt szerepl beduin trzsek. Amikor a midianitk a szvetsgeseik jra tlptk a Jordnt, tbort tttek Jezrel vlgyben s elkezdtk portyzsaikat. Gedeont az r „felruhzta lelkvel”. Az szvetsgnek ez az egyik kifejezse a Llek ajndkozsnak krlrsra. Ezzel Gedeon megkapta a feladata elvgzshez szksges blcsessget s ert. Elszr hadba szltja sajt nemzetsgt, aztn kveteket kld trzshez, Manasshoz, majd a kzvetlenl veszlyeztetett trzsekhez, ser, Naftli s Zebuln trzshez. Ezek megrtettk, hogy elrkezett a szabaduls napja s kvettk Gedeont.

Br. 6,36–40. Gedeon jabb jelt kr Istentl.
Gedeon mgegyszer meg akar bizonyosodni felle, hogy Jahvtl kapta-e a megbzatst. A szrre tett gyapjfrttel val prba, a palesztinai ghajlatnak abbl a jelensgbl rthet, hogy az estlen vszakban is igen b harmat hull jszaknknt. A ktszer megismtelt prba brahmnak az Istennel val alkudozsra emlkeztet Sodoma s Gomora elpuszttsa eltt. A szentr Gedeon „jelkvnst” nem marasztalja el. Isten alkalmazkodott elhvott szolgja gondoskodshoz, mint az dvtrtnet folyamn annyiszor alkalmazkodott az emberi rtelemhez s gondolkodshoz, hogy tudtul adja akaratt s vgasztalst (v. Fil 2:5kk.) – megadta neki a krt bizonyossgot, megerstette hitben s elhvsban.

Br. VII. RSZ - Br. 7,1–8. Gedeon seregt az r parancsra hromszzra cskkenti.
A ngy trzsbl sszesereglett hadinp a Jezrel sksga dlkeleti rszn, a midianitk tborval szemben ttt tbort. Az r azonban tl soknak tartotta ezt a sereget az ellensg legyzshez. Ha ezzel a nagy sereggel gyz Izrel, az az Istennel szemben ggs dicsekedshez vezethet. Ez pedig bnbe ejten Isten npt. Isten gy akarja megszabadtani npt, hogy egyben helyes istentiszteletre is neveli. Gedeon elszr a Deut 20:8-ban olvashat haditrvny szerint megadja a lehetsget a hazatrsre azoknak, akik flnek. A megmaradt tzezer ember mg mindig sok az r szemben. Az r parancsa szerint csak azok maradhatnak, akik a vzbl, a kutyhoz hasonlan, nyelvkkel nyalva isznak. Ilyen mdon vgl is hromszzra cskken Gedeon serege. A sereg cskkentsnl nem stratgiai, nem is llektani szempontok, egyedl az r akarata dnt. Egyes exegetk gy vlik, hogy a gondosaknak el kell tvozniuk, a mohbbak s hanyagabbak maradhatnak, hogy ezzel is vilgos legyen, hogy nem emberi blcsessg s ernyek dntik el a csata sorst. Ezeknek a meggondolsoknak azonban nincs trgyi alapja. Isten szuvern akaratbl csak hromszz embert vlasztott akarata vgrehajtsra. A tbbiek, akik tvoznak, kapnak majd feladatot, de csak akkor, ha Isten hatalma ltal lnyegben eldlt a csata. A tvozk tadtk lelmket s krtjeiket a maradknak. Teht a legszksgesebb eledel, hromszz ember harci krtkkel, elegend volt Istennek a csata eldntshez. Ez az elkszlet bizonyos rtelemben prhuzamba llthat Jerik bevtelvel, ahol csak Isten parancsnak engedelmes vgrehajtsra, s krtkre volt szksg (Jzs 6).

Br. 7,6–14. Gedeon az ellensges katona lmt isteni jeladsknt rtelmezi.
Ez a szakasz bizonysga annak, hogy a hromszzra cskkent sereg s vezre nem voltak emberileg tekintve magabiztos hsk. Isten br jra biztostotta Gedeont a gyzelemrl, mg egy lehetsget adott neki a teljes megbizonyosodsra. Gedeon nyilvn mg mindig flt, mert lt az r ltal nyjtott lehetsggel (10 v.). Szolgjval a midianitk tborhoz lopakodott, hogy kikmlelje az ellensges sereg hangulatt. A midianitk igen komolyan vettk Izrel szokatlan felkelst, ez nemcsak az rsg pontos fellltsbl ltszott, hanem abbl a nyomaszt lombl, amelyet az egyik ellensges katona beszlt el trsnak. Egy hatalmas rpakenyr (a fldmvel Izrel jelkpe) elsodorta strukat Midin tborban (a stor a beduin midianitk jelkpe). Az ellensges katona lma, s ennek olyan rtelm megfejtse trsa rszrl, hogy az lom Gedeon gyzelmt jelenti, a gyzelem vgleges bizonysgt adta Gedeonnak. A „llektani hadviselst” is Isten vgezte el.

Br. 7,15–22. Gedeon hromszz embervel megfutamtja a midianitk tbort.
Gedeon az lom hallatra leborult imdkozni, azaz Istent dicsteni. Aztn visszatrve a tborba, azonnal tmadst rendelt el. Gedeon s emberei a cserpkorsk sszetrsvel, a krtk megfjsval, a korsk all hirtelen elvett fklykkal s a hadikiltssal olyan zavart okoznak az ellensg tborban, hogy az sszezavarodva s egyms ellen harcolva megfutamodik. Gedeon s emberei egy helyben llva figyelik az ellensg futst. Nem emberi er, nem ember hsiessge, hanem az r gyztt.

Br. 7,23–25. Izrel megsemmisti a fut ellensget.
A megzavart midianita sereg a Jordn tkel helyei fel futott. Ott viszont Manass, Naftli, ser jra fegyverbe szltott harcosai s Manass nagy testvrtrzse, Efrajim lltk tjt a meneklknek a Jordn egsz fels folysnak hosszban. Az ellensgre nzve legnagyobb csaps volt, hogy kt fejedelmt Orbet (Varj) s Zebet (Farkas) is elfogtk s megltk. A midianita fejedelmek kivgzsrl szl histriai tudsts hitelessgt bizonytja az a tny, hogy a kivgzsk helyt rluk neveztk el, s az gy elnevezett helyet ksi nemzedkek is ismerik. A kivgzett fejedelmek levgott fejt, mint gyzelmi trfet Gedeonhoz viszik a Jordnon tlra, aki mr ott folytatja az letben maradt ellensg seregrszek ldzst.

Br. VIII. RSZ - Br. 8,1–3. Efrajim irgysge.

Az Efrajim s Manass testvrtrzsek kztt fennll fltkenysg kijul s egy pillanatra veszlyeztetni ltszik a gyzelmet. Br Manass volt Jzsef idsebb fia, Jkb mgis Efrajimot teszi elsv ldsban (v. Gen 48). Efrajim valban nagyobb szerepet jtszott Izrel trtnetben, mint a ltszmhoz mrten is jelents Manass, amelynek a Jordnon tl is voltak telepei. Efrajim frfiai szemre vetik Gedeonnak, hogy nem hvta ket azonnal segtsgl, ezrt a gyzelem dicssgt most egyedl Manassnak tulajdontjk. Gedeon, aki tudja, hogy mennyire nem az v a trzs a gyzelem kivvsnak rdeme, higgadt szavakkal csendesti le a dicssgre szomjas testvrtrzset. Azltal, hogy a midianitk vezrei Efrajim kezbe estek, a gyzelembl, ill. a zskmnybl vk a nagyobb rsz. Br Efrajim beavatkozsa csak utszretnek, mezgrlsnek szmt mgis ez nagyobb s bsgesebb volt, mint Abizer, azaz Gedeon nemzetsgnek szretje. A testvrharc sokszor veszlyezteti Isten szabadt hatalmnak s gyzelmnek teljes rvnyre jutst. Az ilyen viszlyban az gyz, aki sajt dicsvgyt legyzve, higgadt testvri szval lecsllaptja az indulatokat. Gedeon nemcsak az ellensg elleni harcban mutatkozott Isten embernek, hanem az irigy s fltkeny testvrekkel szemben is. Nha ez a nehezebb feladat (v. 12:1–7).

Br. 8,4–9. Szukkt s Penul megtagadja a Gedeon ltal krt segtsget.
Szukkt s Penul kt izreaelita vros a Jabbk parjn, Gd trzs terletn. Most az egykori Mrozhoz hasonlan (v. 5:23) megtagadjk a segtsget az ellensg vezreit ldz s let-hall harcot vv testvreiktl. A kt vros frfiai nemcsak megtagadtk a segtsget, hanem gnyoltk is Gedeont s vllalkozst. Gedeon fogadalmat tesz, hogy gyzelem esetn pldsan megbnteti mindkt vrost. Brmi is volt Szukkt s Penul magatartsnak oka a Br knyve a kortsakkal egytt eltli ket. Ha eljn az Istentl rendelt cselekvs rja, akkor Izrelnek engedelmeskedni kell Isten elhvott szolginak. Br. 8,10–21. Gedeon vrbosszt ll a midianitk kirlyain s megbnteti Szukkt s Penul lakit. Zebah s Calmunn a midianitk kirlyai a nyugat fell meneklt csapatokkal egytt biztonsgban reztk magukat. Gedeon azonban meglepetsszeren rjuk tr, a tbort sztszrja, a kt kirlyt pedig foglyul ejtve viszi magval hazafel. tkzben megbnteti Szukkt s Penul lakosait. Szukkt embereit elrettent pldakppen megknozza, Penult pedig leromboltatja s frfiait kivgezteti. Miutn kiderlt, hogy Zebah s Calmunn nyugat-palesztnai hadjratukban a Tbor hegynl megltk Gedeon testvreit, Gedeon a vrbossz trvnye szerint megli ket is. Miutn Gedeon elsszltt fia, akit els rendben illetett volna a vrbossz joga, fiatalsga miatt vonakodik vdtelen emberek legyilkolstl, maga Gedeon hajtja vgre a bosszt. Feltn, hogy Gedeon az elfogott midianita fejedelmekkel nemeslelken bnik. Kijelenti, hogy letket is megkmlte volna, ha nem lik meg testvreit. Ugyanakkor az t harc kzben gnyol Izraelita vrosokat fenntarts s kmlet nlkl megbnteti.

Br. 8,22–23. Gedeon visszautastja a kirlysgot.
A nagy gyzelem utn Izrel felajnlotta az rksdsi joggal br kirlysgot Gedeonnak. Gedeon ezt nem fogadta el. Elhatrozst a kvetkezkkel indokolja: „Az r uralkodik rajtatok!” Izrelben egyedl Jahve a kirly! Ez az epizd nagy jelentsg a brk kornak theologiai megrtse szempontjbl. Izrelben a brk korban mg ersen lt Jahve kirlysgnak a gondolata. Voltak jelents krk, amelyek hatrozottan elutastottk az institucionlis kirlysg gondolatt, s megelgedtek a charismatikus jelleg bri intzmnnyel. Ui. az kori keleten a kirlyi jog ellenttben llott Jahve szuvern szvetsgi jogval. Ennek a theologiai nzetnek a szempontjbl Gedeon az idelis br, aki feladatnak elvgzsvel visszaadja Istennek a kirlyi hatalmat, mert nem tekinti azt zskmnynak. Gedeon magatartsa sszhangban ll 1Sm 8. s 12. rszeinek valamint Hses prftnak a theologijval. (A krds rszletes trgyalst lsd a bevezetsben!)

Br. 8,24–27. Gedeon bne: blvnyozsa.
Br Gedeon Izrel eszmnyi brja, a Szentrs mgsem hallgat bnrl. Az ember bne nem teszi kisebb Isten tetteinek nagysgt. Gedeon bne a msodik parancsolat megszegse volt. A midianitktl zskmnyolt kszerekbl s amulettekbl egy efdot kszttetett, s az efdnak szentlyt pttetett Ofrban. Az efd itt nem az Ex 28:6kk.-ben lert papi ltzetet jelenti, hanem egyfajta istenkpet. Gedeon nem egy idegen istent, hanem Jahvt brzolta ki. Ezzel a tettvel ugyanazt a bnt kvette el, mint ron s Jerobom (Ex 32; 1Kir 12). Az l Istent nem szabad kibrzolni, trgyiastani, blvnyknt „kezelni”. A Gedeon ltal kszttetett efd jslsra szolglt s jelents jvedelmet jelentett Gedeon csaldjnak.

Br. 8,28–35. Gedeon uralkodsa s halla. Izrel jabb htlensge.
A 28 v. sszefoglalja Gedeon gyzelmnek jelentsgt. A midianitk felett aratott dnt gyzelemmel lezrultak az Arab-flsziget beduin trzseinek a ksrletei, amelyekkel igyekeztek megvetni lbukat az gret fldjn.
Gedeon szemlynek jelentsgt mutatja kirlyhoz ill hztartsa, sok felesge, hetven fia s az Ofrban fellltott fejedelmi szently. A kanani mellkfelesgtl szrmazott finak neve: Abimelek (atym kirly). Hossz s bks let utn, amely egy egsz emberltt fellelt, halt meg Gedeon. A 30–33. versek beszmolnak arrl, hogy miutn meghalt Gedeon, nem volt aki a Bal-kultusz ellen kzdjn, Izrel jra hdolni kezdett a baloknak. Egy olyan Istent vlasztottak fistenl, akinek a nevben a „szvetsg” sz benne volt: Baal-Berit (a szvetsg ura). A forma hasonltott a Jahve kultuszhoz, de a tartalom ms volt. Igen knnyen elmosdnak a hatrok az l Isten tisztelete s a blvnyozs kztt, ha nincs hatrozott prftai sz s alkuvs nlkli bizonysgttel. Izrel fiai a trtnelem s a mindensg Ura helyett a termszeti erket kezdtk imdni. A Jahve irnti htlensg magval hozta a Gedeon hzhoz s emlkhez val htlensget is.

Br. IX. RSZ - Br. 9,1–6. A sikemiek kirlly vlasztjk Abimeleket.
Abimelek nem tartozik a brk kz, Izrel Istentl-rendelt brinak sorba. Pldja elrettent torzkpe az Istentl rendelt s a nptl nknt elfogadott szabadt szemlyek pldjnak. A szvegbl vilgosan kitnik, hogy Abimeleket nem Isten hvta el, hanem maga szerezte kirlysgt, radsul becstelen ton. Sikem kananita vros polgrai utalnak ki pnzt neki a Bal-Berit templombl, hogy testvreit brgyilkosokkal kirthassa. Abimelek a sikemiek loklpatriotizmusnak hzeleg, s a vrsgi kapcsolataikra hivatkozva nyeri meg ket gald tettnek. Feltn, hogy a kananita sikemiek ugyanott tettk kirlly Abimeleket, a „sikemi emlkoszlop tlgyfjnl”, ahol egykor Jzsu megjtotta a szvetsget Jahve s Izrel kztt (Jzs 24:26). A 6. v. klnbsget tesz Sikem s Mill kztt, br a kt hely kztt szoros kapcsolat volt. Mill az elbeszlsbl kvetkeztetve Sikem fellegvra lehetett, ahol a Bal-Berit temploma llott. Br. 9,7–21. Jtm mesje. Abimelek kirlysga fltt Jtm mesje mondja ki a megsemmist prftai tletet. Jtm Gedeon (akit a 9. rsz kizrlag Jerubbaal nven emlt) legkisebb fia, aki gondviselsszeren megmeneklt a kivgzstl, amikor btyjait legyilkoltk. Jtm a Garizim hegyrl, amely Sikem fltt ll, beszdet mond Sikem polgraihoz. A beszd „Jtm mesje” nven ismert az szvetsgi irodalomtrtnetben, s az hber elbeszl mvszet egyik legszebb rnkmaradt emlke. Minket els renden theologiai tartalma rdekel. Jtm pldzatszer mest mond a fk balul sikerlt kirlyvlasztsrl, amelyik a sikemiek kirlyvlasztst s annak vrhat vgt pldzza. Sem az olajfa, sem a szl nem fogadjk el az ajnlatot, mert az embereknek hasznot hajt gymlcsterms helyett nem kvnnak „hajlongani a fk eltt”. Ez a jellemzs a kirly ceremonilis pzolsnak kignyolsa, amelyet a szabad izrelita ember teljesen haszontalannak s nevetsgesnek tart. Mivel nem akad a hasznos s tiszteletremlt fk kztt egy sem, amelyik elvllaln a kirlysgot, a leghaszontalanabb nvnyt a tskebokrot krik fel a fk a kirlyi tiszt elvllalsra. A tskebokor kirlysga azonban veszedelmess vlik, mert szraz boztja knnyen gyullad, s tze belekaphat a leghatalmasabb fba, a Libanon cdrusba is, s megemsztheti azt. A tskebokornak az a kvnsga, hogy a fk rnykban pihenjenek, gnyos clzs Abimelek silny krkedsre. A fenyegets pedig utals arra a valsgos veszedelemre, ami Abimelek s Sikem szvetsgbl szrmazik a vrosra, amely Kzp-Palesztna legnagyobb s legtekintlyesebb vrosa volt mindeddig.

Jtm alkalmazza mesjt az adott helyzetre. A hangsly a sikemiek htlensgn s bnn van. k azok, akik lehetsget adtak Abimeleknek testvrei legyilkolsra, k vlasztottk kirlly Abimeleket. Ha igaz mdon s hsgesen cselekedtek, legyenek boldogok kirlyukkal, de ha nem, legyenek egyms szmra klcsnsen veszedelemm s pusztulss. Jtm szavai prftai ihletssel s btorsggal kimondott szavak. Az elkvetkez esemnyek igazoljk Jtm prftai tlett.

Br. 9,22–49. Abimelek lerombolja Sikemet s kirtja polgrait.
A 22. versben azt a klns megjegyzst olvashatjuk, hogy Abimelek hrom esztendeig uralkodott Izrelen. gy ltszik, hogy tallt magnak hveket Izrelben is. Testvrgyilkossgt bizonyra „igazolta”. Gedeon emlke pedig mltatlan fira is kihatott, Izrel a mlt apa utdjt ltta benne. Az embereket meg lehet tveszteni, azonban Istent nem. A 23. versben olvashat megjegyzs: „Isten egy gonosz lelket bocstott Abimelek s Sikem polgrai kz” – azt akarja kifejezni, hogy olyan trtnelmi idkben, amikor ltszlag a gonoszsg, a hatalom- s nyeresgvgy, gyilkolsi sztn s cinkossg szab trvnyt nmagnak, a hatalom akkor is Isten kezben van, aki gondoskodik arrl, hogy minden elkvetett bn visszaszlljon a vtkesek fejre. A trtnelmi igazsgszolgltats, ha olykor ksik is, nem maradhat el. Isten malmai, ha olykor lassan, de biztosan rlnek.

A sikemiek kapzsisga vesztkk lett. Nem volt elg nekik vrosuk gazdagsga, a szenthelybl s a vrost krlvev termkeny fldekbl szrmaz jvedelem, tonllsra adtk magukat. Ezzel ellenttbe kerltek Abimelekkel, aki Izrel kirlyaknt knytelen volt fenntartani a kzrendet. A sikemiek nem elgedtek meg az orszg kzbiztonsgnak slyos megzavarsval, hanem fellzadtak Abimelek fennhatsga ellen. A lzads szervezje egy Gal nev frfi volt, Atyja nevnek, Ebednek emltse valsznleg alacsony szrmazsra utal. Gal csaldjval egytt Sikemben tallt menedket Abimelek ell, s ott egy szi nnep alkalmval a np Abimelek ellenes hangulatt kihasznlva, nylt lzadst szt a kirly ellen (22–29 v.). Zebul, Abimelek sikemi helytartja azonban rtesti a kirlyt a lzadsrl, aki meglepetsszeren megjelenik Sikem alatt s megveri Gal seregt. Erre a sikemiek elzik Galt (30–41 v.), de Abimelek nem elgszik meg ezzel, hanem csellel elfoglalja a vrost, lakosait legyilkoltatja s a vros helyt sval behinteti (42–45 v.). Hasonlan cselekszik Millval, Sikem fellegvrval s a benne lev Bal szentllyel (46–49 v.). Egy lerombolt vros sval val behintse azt jelenti, hogy a helynek ezentl pusztasgg kell vlnia. gy teljesedett be Jtm prftai zenete. Tz jtt ki a tskebokorbl s megemsztette a cdrust. Gedeon kananita gyasnak fia, akit a sikemiek tettek maguk felett kirlly, most elpuszttotta Sikem si s bszke vrost. Sikem lerombolsnak tnye jelentsgben meghaladja egy vros lerombolsnak trtnett. Sikem ezentl megsznt kananita vrosnak ltezni, megsznt benne a kananita szently, a Bal-Berit szentlye. A helyn mr Izraelita vros plt. Az emberi zrzavar s Isten gondviselse folytn gy szabadult meg Izrel Kzp-Palesztina legjelentsebb kananita vrostl, amely Bal szentlyvel lland veszedelmet jelentett szmra.

Br. 9,50–57. Abimelek pusztulsa.
Abimelek sem elgedett meg Sikem elpuszttsval, hanem a Sikemmel szvetsges Tbecet is meg akarta pldsan bntetni. (Tbec kb. 15 km tvolsgra volt Sikemtl.) Abimelek a vrost elfoglalta ugyan, de a fellegvrat nem tudta bevenni. Amikor Abimelek a fellegvr kzelbe nyomult, hogy Sikemhez hasonlan felgyjtsa, egy asszony egy malomk fels rszvel (10–15 cm 30–40 cm szles s 5–7 cm vastag ovlis alak k) bezzta koponyjt. A kirly rezve, hogy hallos sebet kapott, krte fegyverhordozjt, hogy lje meg, ui. szgyen volt egy harcos frfinak asszony keztl meghalni. A fegyverhordoz enged ugyan a kirly krsnek, de ez nem vltoztat azon a tnyen, hogy Abimelek, aki szgyenletesen ragadta maghoz a hatalmat, szgyenteljes hallt halt.

Br Abimelek trtnete csak epizd, s br nem szmtjk Izrel bri kz, jelentsge pozitv s negatv tulajdonsgaival egytt tl utal nmagn s igen fontos a kirlysg intzmnynek korabeli theologiai megtlse szempontjbl. A kirly (mlk) sznak klns csengse volt az izraelita flben. Izrel kirlynak nevezte magt Jahvt (zs 6:5; Zsolt 93; 95–99). Mivel az kori keleten a kirlynak isteni jogai voltak, Izrelben ennek a megvalstsa lehetetlen volt, a kirlysg intzmnye mindig a szvetsg theologijnak ers kritikja alatt llott. Izrelben legfeljebb egy olyan kirlynak lehetett ltjogosultsga, akit Isten hvott el, s aki tiszteletben tartja Jahve-kirly szvetsgi trvnyeit.

Br. X. RSZ - Br. 10,1–2. Tl brskodsa.
Tl Izrel n. „kis bri” kz tartozik. Rszben igaz az, hogy a nagy s kis brk kztt annyi a klnbsg, mint a nagy s a kis prftk kztt, ti. az egyikrl tbb, a msikrl kevesebb hrads maradt rnk. Ez azt jelenti, hogy kicsiknek s nagyoknak, az tkor eltt ismertebbeknek s kevsb ismertebbeknek megvan az Istentl rendelt szerepe Izrel trtnetben. Az n. kis brkrl szl rvid tudstsok hvjk fel figyelmket arra, hogy a rendkvli megbzatssal felruhzott charismatikus szemlyek letmve kztti idben sem sznt meg a bri tiszt folyamatossga. Az n. nagy brk trtnett ezzel a formulval vezeti be a Brk knyve: „…s az r szabadtt tmasztott Izrel fiainak” (3:9.15). Az n. kis brk trtnete pedig ezzel a formulval kezddik: „XY flkelt Izrel megszabadtsra”, de a szabadt tettekrl ltalban nincs sz, csak a hivatalban eltlttt vei szmrl. Amikor nem volt szksg nagy szabadt tettekre, Isten akkor is gondoskodott Izrel bels rendjrl, az ellensg tvoltartstl s ennek a feladatnak az elvgzsre alkalmas szemlyekrl. Abimelek csfosan vgzdtt kirlysga utn az Issakrbl val Tl „kelt fl Izrel megszabadtsra” (1 v.). Szabadt tetteit nem rszletezi a Br. Csupn annyit tudunk meg rla, hogy neves nemzetsgbl szrmazik, amelyet Gen 46:13 s Num 26:23 is emlt. Mg annyit mond el rla a Brk knyve, hogy Smirban, Efrajim hegyvidkn lakott s ott is temettk el. Smir helye ma ismeretlen. Nmelyek a ksbbi Samrival azonostjk. Mivel az Issakrbl val Debr szintn Efrajimban brskodott, lehetsges, hogy kzponti fekvsnl fogva Efrajimban volt a brskods lland helye.

Br. 10,3–5. Jir brskodsa.
Jir Giledbl szrmazott, a rgebbi tudstsok alapjn kvetkeztetve, Manass trzsbl (Num 32:41; Deut 3:14). Csaldjnak nagysgra s tekintlyre utal az a megjegyzs, amely firl s a csald ltal birtokolt harminc teleplsrl beszl. A szamrcsikk (cajrim) s a vrosok (crim) szavak kztt a np etimolgiai sszefggst ltott, ezrt a szjhagyomny ltal rnk maradt szvegben mindkt fogalmat cajrm szjtkkal jelzi. Jir inkbb a hivatalbl vlasztott, mint a charismatikus szabadt szemlyek kz sorolhat.

Br. 10,6–16. Izrel htlensge s bnbnata.
A 6. verssel, egy jabb, nagy szabadtnak, Jeftnek a trtnete kezddik. De a theologiai bevezetsben mg nem esik sz rla, csupn Izrel jabb htlensgrl, s a re kvetkez bntetsrl s megtrsrl. A Br szerzje felsorolja azokat a npeket, amelyeknek isteneit Izrel imdta. A kanani istenek, a Bal s Astarte mellett ott talljuk Arm (a Palesztntl szakra fekv terlet, Szria), Szidn (fnciai kiktvros, Jezbel idejben a Bal-kultusz felvirgoztatja Izrelben), Mob, Ammn s a filiszteusok isteneit. Izrel nknt ezeknek a npeknek vallsi s kulturlis vonzsba kerlt, a vallsi behdolst, politikai hdts kvette. Bn s bnhds egytt jrnak. A szakasz kt npet emlt elnyomknt a Jir utni idkben. Az egyik nyugaton, a msik keleten fenyegette Izrelt. A Br elszr az ammonita veszllyel foglalkozik, de a filiszteusok emltse is mutatja, hogy ez a rsz theologiai bevezets kvn lenni a Smsonrl szl elbeszlsekhez is.

Az j ellensg Ammn, amelyik a kelet-jordniai kultrterlet szln, a puszta fell lakott. Ammn a Jabbk s az Arnon kztti terletre tartott ignyt, amint az a 11:3-bl kitnik. Az ammonitk azonban, hasonlan a mobitkhoz (3:12–31) s a midianitkhoz (6:4) betrtek a nyugati orszgrszbe, s ezzel a tettkkel az gret fldjt veszlyeztettk s Jahve illetkessgi krt zavartk (v. 10:9 v.).
Izrel tizennyolc vig lt ammonita hdoltsg alatt. Amint az elzleg hasonl esetekben trtnt, nyomorsgbl az rhoz kiltott. Itt olvassuk elszr, hogy az r azokhoz az istenekhez utastja ket, amelyeket imdtak. A szentr ezzel egyrszt azt akarja kifejezni, hogy Jahvt bntja Izrel ingatagsga, msrszt azt, hogy Isten nem knyszer s ltszatbnbnatra vr, hanem tettekben megnyilvnl megtrsre s j letre. Amikor Izrel eltvoltja az idegen isteneket krbl, akkor Isten „megelgelte Izrel nyomorsgt” (16 v.). Br Isten elzleg kimondja az tletet: „Ezrt tbb nem szabadtalak meg titeket” (13 v.), irgalma mgis gyz megtorl igazsga felett. Isten nem foglya sajt vgzseinek. Szavai s tettei kztt olykor kimutathat kvetkezetlensg, npe irnti hsgnek, szeretetnek s kegyelmnek aktusban olddik fel, s vlik rthetv.

Br. 10,17–18. Izrel s Ammn dnt tkzetre kszlnek.
Izrel a betolakodk ellen Micpban gyl hadba. Micpa a keleti orszgrszben (az azonos nev nyugat-palesztinai szent helyhez hasonlan) a keleti trzsek kzponti szent helye lehetett, ahov az „r szne el” gyltek egybe (11:11 v.). Giled fldjnek, azaz a kzvetlenl veszlyeztetett terletnek a harcosai azonban nem talltak maguk kztt alkalmas s tapasztalt hadvezrt. Csak annyiban tudtak megllapodni, hogy azt a frfit, aki vllalkozik erre a tisztsgre, fejedelemm fogjk vlasztani.

Br. XI. RSZ - Br. 11,1–11. Giled frfiai az elztt Jeftt visszahvjk s vezrkk vlasztjk.

Jefte (Isten kinyit) egy elkel, Giled nev embernek volt a fia. Jefte apjnak neve csak a trzs satyjhoz hasonl, egybknt kt klnbz szemlyrl van sz. Anyjnak trsadalmi helyzete miatt Jefte nem lvezhetett egyenl jogokat apja trvnyes felesgeitl szrmazott fiaival. Testvrei elzik Giledbl, hogy ne rkljn velk egytt. Jefte Tb fldjn (a Jrmuktl szakra fekv terlet) telepedik le, szabadcsapatot gyjt maga kr s portyzsbl l. Mindenesetre ers s tapasztalt katona hrben llott, hogy Giled frfiai t tartottk a legalkalmasabb hadvezrnek az Ammn elleni harcban. Elmentek hozz, segtsgt krtk s gretet tettek neki, hogy vezrkk vlasztjk. Jefte, br volt a srtett fl, elfogadta a jvtteli ajnlatot s segtsgre sietett npnek. Giled vezeti s Jefte elmentek Micpba, a szent helyre, ott vezrr vlasztottk Jeftt, pedig „elbeszlte az egsz gyt az r szne eltt” (11 v.). Ez azt jelenti, hogy az r szne eltt megerstettk a kttt szvetsget.

Jefte Abimelek ellentte, viszont Dvidnak pozitv elkpe. Jefte brv vlasztsa ppen ellentte Abimelek kirlly vlasztsnak, annak ellenre, hogy a kt ember sorst letk kezdetn prhuzamba lehet lltani. Abimelek is alacsonyabb sorbl szrmazott, mint testvrei. Gedeon kananita gyasnak volt a fia. is szabadcsapatot gyjttt maga kr, de nem nvdelembl (mint Jefte), hanem testvrei legyilkolsra, az uralom megszerzsre. Abimeleket kananita rokonsga vlasztja kirlly, az rtl sem kap elhvst.

Jeftt Izrel vlasztja vezrl s Isten szne eltt trtnik a vlaszts megerstse. Dvid is Jeftvel hasonl mdon jut uralomra. t is elzik vi, bujdossra, gerilla letmdra knyszerl nvdelembl. De nem maga ragadja maghoz a hatalmat, az r hvja el s Izrel vlasztja meg kirlyv. Isten s a np egyttes vlasztsa Izrelben a vezri tiszt elfogadsnak trvnyes felttele.

Br. 11,18–28. Jeftnek az ammonitkkal folytatott bketrgyalsai meghisulnak.
Jefte elbb megprblja Ammn kirlyval bkessgben rendezni a terleti vitt. Ammn kirlya lltlagos trtneti jogokra hivatkozik, amikor ignyt tart az Arnn s a Jabbk kztti terletre. Azt lltja, hogy Izrel ezt a terletet a honfoglalskor Ammntl vette el. Jefte vilgosan megcfolja ezt a „trtnethamistst”. Izrel ezt a terletet nem Ammntl, hanem az emriaktl, Szihontl, Hesbon kirlytl vette el, miutn az nem akarta tengedni terletn Izrelt az gret fldje, Nyugat-Palesztina fel. Izrel mr hromszz esztendeje l ezen a terleten. Nyilvnval, hogy ez a mondvacsinlt trtneti igny csak rgy a jogtalan, terletrabl hborhoz. Feltn, hogy a 15 v. egytt emlti Ammnt s Mobot, s a 25 versben is Mob kirlyrl van sz a honfoglals esemnyvel kapcsolatban. Ennek az eljrsnak az oka az, hogy Ammn s Mob egszen kzeli rokon nptrzsek voltak, amelyeknek trtnelmi sorsa s hadi vllalkozsai annyira egybeszvdtek, hogy nem vlaszthatk el egymstl. Miutn Ammn kirlya visszautastja Jefte rvelst s bkt ksrlett, Jefte az Urat hvja segtsgl s tl brul.

Br. 11,29–33. Jefte fogadalma s gyzelme.
Jeftnek az ammonitk felett aratott gyzelmben nyilvnval, hogy jra nem Izrel s vezre, hanem az r a f cselekv s a gyztes. „Az r Lelke jtt Jeftre”, s ennek erejvel ellenllhatatlanul vonult t Giledon s Manass fldjn (btor pldjval harcosokat toborzott), hogy minl hamarabb megtkzhessen Ammn seregvel. Az tkzet eltt azonban fogadalmat tett, hogy azt ami (a szveg gy is fordthat: aki) gyzelmes visszatrse esetn elszr lp ki hza ajtajn, g ldozatul megldozza az rnak. Jefte dnt csapst mrt az ammonitk seregre, gy hogy azoknak „meg kellett alzkodniuk Izrel fiai eltt”. A szentr azonban nem felejti el megemlteni, hogy „az r kezbe adta ket”. Jeft s Izrel fiai csak az engedelmes odaszns volt, de a gyzelmet az r aratta.

Br. 11,34–40. Jefte teljesti fogadalmt:
felldozza a lenyt. Jeftt hazarkezsekor elsnek lnya ksznti, aki Giled lnyainak ln gyzelmi tnccal dvzli a diadalmasan hazatr vezrt. Jefte megdbbenve veszi tudomsul, hogy ha teljesteni akarja fogadalmt, egyetlen lenyt kell felldoznia. Fjdalma jell megszaggatja ruhjt. Azonban maga a leny ad biztatst apjnak fogadalma teljestsre: „Apm, ha szavadat adtak az rnak, cselekedjl velem gy, ahogyan kijtt a szdon…” A leny csak kt hnap haladkot kr, hogy lenytrsaival a hegyek kz vonulva elsirassa lnysgt. Ezutn az apa „teljestette azt a fogadalmat, amelyet tett felle”. Micpban Izrel lenyai minden esztendben ngy napos nnepen emlkeztek meg Jefte lenyrl. A Jefte lenya felldozsnak trtnetben meglep az emberldozat, amelyik tiltott dolog volt Izrelben (Lev 18:21; 20:2–5; Deut 12:31; 18:10). Jeftnek s lenynak az gyt azonban ettl a tilalomtl fggetlenl tli meg a knyv szerzje. Feltn, hogy nem brlja s nem helyesli, csak a maga tragikus nagysgban szemlli s trja el Jefte tettt. Megrzan felemel, ahogyan az apa s egyetlen lenya komolyan veszik az rnak tett fogadalmat, akkor is ha annak teljestse egyikk letbe, a msikuknak gygythatatlan fjdalomba kerl. A szveg ugyan vatosan fogalmaz s a 39 v. nem mondja ki nyltan az emberldozat tnyt, de a 31 versbl nyilvnval, hogy Jefte fogadalmban gldozatrl van sz.

Br. XII. RSZ - Br. 12,1–7. Az Efrajimmal folytatott harc megkeserti a gyzelem rmt.

Efrajim frfiai kivonulnak Jefte ellen, hogy fegyveresen vonjk felelssgre azrt, hogy ket kihagyta a hadjratbl s gy elestek a zskmnytl s a gyzelem dicssgtl. Jefte szemkre veti, hogy ppen az ellenkezje igaz, mert amikor hvta ket, nem jttek segteni. Efrajim azonban tovbbra is tmadan lp fel. Jefte a gilediak ln megtkzik velk, s megfutamtja ket. A gilediak lezrtk az tkel helyeket a Jordnon, s a „Sibblet” sz segtsgvel „igazoltattk” az tkelket. Aki nem tudta kiejteni a szt helyesen, felkoncoltk. Az efrajimiak ui. az „s” mssalhangzt nem tudtk kiejteni, ezrt „Szibbletet” mondtak. Az elbeszls hitelessgt altmasztja az a nyelvszeti megfigyels, hogy Efrajim hegysgnek egy rszn a legutbbi idkig a lakossg „s” helyett „sz”-et mond. Az elesett efrajimiak szma mutatja, hogy milyen ldozatokkal jr a testvrharc. Ami Gedeonnak egykor sikerlt, a fltkeny testvr-trzs lecsillaptsa, ebben Jefte kudarcot vallott. Isten npnek letben sokszor megtrtnt, hogy amikor Isten megszabadtotta ellensgeitl s bkessget adott neki, testvrharcokban rlte fel erejt.

Br. 12,8–15. Ibcn, ln s Abdn brskodsa.
A hrom vezet szemly Izrel n. „kis brinak” a sorba tartozik. Nevkhz nem fzdik semmilyen szabadt tett. Abbl a tnybl azonban, hogy a Br feljegyzi nevket s bri mkdsk idtartamt, arra kvetkeztethetnk, hogy ezeket a szemlyeket egy meglev intzmnyes bri tiszt betltsre vlasztottk. Isten nemcsak hbors veszly idejn gondoskodott szabadtkrl, hanem bke idejn is adott intzmnyt s hozz alkalmas szemlyeket Izrel bels rendjnek fenntartsra. A hrom br kzl az els Ibcn volt, aki Bethlehemben brskodott. Nem jegyzi fel a szerz, hogy a jdeai, vagy a Zebuln terletn lev Bethlehemrl van sz. Valszn, hogy a jdeai Bethlehemrl, mivel ez az ismertebb, ezrt nem fz kln jelzt hozz a szerz. Ibcnrl csak annyit tudunk, hogy harminc fia volt. Ez arra vall, hogy gazdag s tekintlyes ember lehetett. ln, br Zebuln trzsbl szrmazott, Ajjlonban, Efraim terletn brskodott. Ez a tny valsznv teszi azt a felttelezst, hogy a legtekintlyesebb szaki trzs, Efrajim terletn volt ltalban a brk szkhelye (v. 4:5; 10:1). Abdnrl, aki mr Efrajimbl szrmazott, csak annyit jegyez fel a knyv, hogy hatalmas csaldja volt. A nagy csald az szvetsgi gondolkozs szerint lds volt. A negyven fi s harminc unoka jele annak, hogy Abdn lett Isten gazdagon megldotta.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!