//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
:

BIRK Knyve 01 - 05 rsz

BIRK Knyve 01 - 05 rsz


BRK KNYVE MAGYARZATA

rta: Dr. Kocsis Elemr professzor

Bevezets - A knyv cme.

A knyv elnevezst azoknak a trtneti szemlyeknek a mltsg jelzjtl kapta (sfetim), akik rszben charismatikus, rszben institucionlis vezetkknt, mint brk kormnyoztk Izrelt, vagy Izrel egyes trzseit, a Jzsu halltl a Smuel fellpsig terjed korszakban. Az n. „nagy brk” a bels zrzavar s a kvlrl fenyeget veszedelem idejn Izrel szabadtiknt jelennek meg. Ilyenek voltak: Otnil (3:7–11), hud (3:12–30), Debr s Brk (4–5. r.), Gedeon (6–8. r.), Jefte (10:6–12:7) s Smson (13–16 r.). A „nagy brk” els renden Izrel szabadti voltak. Arrl, hogy szabadti tetteiket megelzen is bri funkcit vgeztek volna, csak Debr (esetleg Otnil) esetben olvashatunk. Mskppen ll a helyzet az n. „kis brk” esetben. Mivel a rluk szl elbeszlsekben (Smgr 3:31; Tl 10:1–2; Jir 10:3–5; Ibcn 12:8–10; ln 12:11–12; Abdn 12:13–15) nem olvasunk az egsz Izrelre nzve jelents szabadt tettekrl, csak legfeljebb, mint pl. Smgr s Tl esetben egyni hsiessgrl, fel kell tteleznnk, hogy ezek a szemlyek egy intzmnyesen ltez bri tiszt hivatalos viseli voltak. A Brk knyvben teht Izrel vezetinek egy olyan sorrl van sz, akik rszben isteni felhatalmazs alapjn charismatikus joggal, rszben hivatalos, ill. intzmnyes ton kormnyoztk a npet, vagy annak egyes trzseit vagy trzsi szvetsgeit a honfoglals utni kortl a kirlyi intzmny bevezetsig.

A knyv szerkezete
knnyen ttekinthet. Egyrszt vilgosan betagoldik abba a rendbe, amelyet az szvetsg trtneti knyvei vzolnak, msrszt nmagban is vilgosan tagolt, zrt egysget alkot. 1:1-ben s 2:6-ban utalst tallunk Jzsu hallra, arra az esemnyre, amely jelkpesen lezrja a honfoglals els nagy korszakt. Ezzel az utalssal kapcsoldik a Brk knyve Jzsu knyvhez, ill. folytatja tovbb a Jzsu knyvben lert esemnyek elbeszlst. A knyv vgn viszont megtalljuk azokat a flrerthetetlen utalsokat is, amelyek a Smuel-knyvekben vzolt j korszak, a kirlysg kora fel mutatnak (17:6; 19:1; 21:25).

A knyv els nll egysges szakasza 1:1–2:5; amely trtneti bevezetsknt lerja Izrel trzseinek azokat a hadi vllalkozsait, amelyeket Jzsu halla utn kezdettek. Ezekkel a vllalkozsokkal igyekeztek megszilrdtani s befejezni a honfoglals els nagy korszaknak eredmnyeit. A knyv kzps s egyben f rsze a 2:6–16:31 ltal hatrolt szakasz, amelyben a brkrl szl elbeszlsek tallhatk. Ennek a kzps, egyben legnagyobb szerkezeti egysgnek igen fontos a bekezd rsze, a 2:6–3:6 kisebb szakasza, amelyben a Brk knyvnek a theologiai alapgondolata tallhat. Ez a szakasz a knyvben foglalt esemnyek dvtrtneti magyarzatul szolgl. A harmadik nll szerkezeti egysg, a knyv befejez rsze, a 17–21 rszekbl ll szakasz. Ez a szakasz nhny olyan elbeszlst tartalmaz a trzsek letbl, amely illusztrlja a brk kornak vallsi s llami tren rendezetlen krlmnyeit, s ezzel kifejezi azt a tnyt, hogy a trtnelmi helyzet megrett a korszakvltozsra, az ers kzponti hatalommal rendelkez kirlysg intzmnynek bevezetsre.

A knyv szerzsge s theologiai tartalma.
A kt krds a Brk knyvnek vizsglatakor szorosan egyv tartozik. A knyvben ui. az n. deuteronomista theologia jellegzetes vonsai fedezhetk fel. A deuteronomista trtnetrs legfbb jellemz vonsa az, hogy Izrel trtnetben az ember bnt s az Isten bnbocst kegyelmt jellegzetes sszefggsben s egysgben szemlli. A deuteronomista trtnetr theologus elbb vzolja Izrel szvetsgszegst, engedetlensgt Isten parancsai irnt, ami fknt abban nyilvnul meg, hogy ms isteneket imd Jahve mellett. Jahve bntetsl idegen npek kezbe adja npt, akik megfosztjk szabadsgtl s sanyargatjk. A bntets slya alatt Izrel bnbnatra indul s segtsgl hvja Jahvt elnyomi ellen. Jahve megemlkezik szvetsgi greteirl, irgalmassgot gyakorol htlen npvel, a bnbocsnat jell egy-egy charismatikus, ltala felhatalmazott s Lelke ltal indtott vezet ltal megszabadtja Izrelt az idegen elnyomktl. Ez az esemnysor szinte minden nemzedk letben megismtldik a brk korban. Minden nemzedknek sajt letben, trtnelmi sorsban kell megtapasztalnia a szvetsgszegs, az engedetlensg pusztt erejt s az Isten bnbocst, szabadt hatalmt s szvetsgi hsgt, amely mlyebb fundamentuma a szvetsgnek, mint az ember botladoz hsge.

A deuteronomista theologia msik jellemz vonsa egy bizonyos idszmtsi sma, amelyben Izrel legrgibb trtnetnek esemnyeit elhelyezi. E sma szerint az Egyiptombl val szabaduls a Salamon templomptse kztt 480, azaz 1240 esztend telt el (v. 1Kir 6:1). A pusztai vndorls (Num 14:33), Jzsu, Smuel, Saul s Dvid kora 40–40 vet lelnek fel (v. 1Sm 7:2; 1Kir 2:11), 540, azaz 200 esztendt, akkor a brk kornak 740, azaz 280 esztendt kell kitlteni. A Brk knyvben tallt adatok, a szksg s a nyugalom veinek sszege valban 280 vet eredmnyez. A 40-es szm a deuteronomista trtnetrsban egy Istentl elrendelt s lezrt korszakot jelent. Isten a rendnek az Istene, aki dvtrtneti tervt Izrellel az ltala tervezett egszben s rszleteiben meghatrozott rendben viszi elre.

A deuteronomista trtnetr theologus kezenyomt mutatja mg a brk tizenkettes szma. (Debr lenne a tizenharmadik). A tizenkettes szm Izrel trzseinek a szma. Ha nv szerint nem is szerepel minden trzs azok kztt, amelyekbl br szrmazott, mgis a tizenkettes szm jelkpesen azt fejezi ki, hogy Isten minden trzset felhasznlt Izrel megszabadtsban s a szvetsg rendjnek fenntartsban vagy helyrelltsban. A deuteronomista trtnetrnak ezek a theologiai kifejezsi formi azonban nem szortjk ki, vagy teszik mellkess azokat a kijelentstrtneti tnyeket, amelyeket a szvetsg Istene a brk korban npvel tett. Pl. a knyv szerzje v. szerzi nem alkalmazzk mereven s sematikusan a 40-es kerek szmot a trtneti tnyek rovsra.

A Brk knyvnek forrsai.
A knyv szvege a deuteronomista theologia keretben igen rgi rsos s szjhagyomnybl szrmaz anyagot tartalmaz, jl lehet a mai formjban csak a Pentateuch lezrsa idejn, teht kzvetlenl a fogsg eltti korban, vagy a babiloni fogsg idejn llott el. A szerz rendelkezsre llott minden bizonnyal Izrel brinak listja, a „nagy brkrl” szl rsos vagy szjhagyomny, ezen kvl az egyes trzsek krben megrztt anekdotaszer trtnetek, amelyek a trzsek trtnetnek fontosabb esemnyvel s kimagasl alakjaival foglalkoznak. A szveg irodalmilag rtkes gyngyszemei: a Debr-nek s a Jtm mesje, amelyek a hber kltszet legrgibb emlkei kzl valk. Ezeknek szvege a bennk megrktett esemnyekkel egyidej. A klasszikus forrselmleti kutats jeles kpviselje, Eissfeldt gy vli, hogy a hagyomnyos Pentateuch-forrsok, a Jahvista (J) s az Elohista (E) forrs, st egy n. laikus (L) forrs is elklnthet, ill. megklnbztethet a Brk knyvben a deuteronomista theologia mellett. Az szvetsgi tudomny kpviselinek tlnyom tbbsge szerint ezek a forrsok a deuteronomista theolgus mvben olyan egysgbe olvadtak, amelyben a hatrok mr nehezen, vagy egyltaln nem ismerhetk fel. A klasszikus forrselmleti kutatsnak mindenesetre annyi eredmnye van, hogy vilgoss lesz: a Brk knyvnek a ltrejttben Izrel theologiai, krygmatikus jelleg trtnetrsnak nemcsak a deuteronomista, hanem a Deuteronomium eltti tradcii is kzrejtszottak. (A forrselmlet kifejtst 1.135.1).

A Brk knyve Izrel trtnetnek kereteiben.
A Brk knyve Izrel trtnetnek egy igen lnyeges s esemnyekkel teljes korval foglalkozik. Jzsu hallval lezrul Izrel npp alakulsnak korszaka, amelyet az Egyiptombl val szabaduls, a Sinai trvnyads, ill. szvetsgkts s a honfoglals hatrkvei jeleznek. A laza trzsi szvetsg, amelyet csak a kzs kultuszhely s valls kt ssze, az ers kzponti hatalommal rendelkez krnyez npek s vrosllamok gyrjben csak Isten irgalmassga s charizmatikus vezetk tmasztsa rvn vlhat alkalmass Izrel nemzeti ltnek megtartsra. Ez a helyzet rthet bizonytalansgot s sok bels ellentmondst szlt. Egyrszt a rgi rend hvei igyekeznek az „Isten kirlysgnak” szvetsgi gondolatn s tnyn alapul szabad trzsi szvetsget fenntartani. Msrszt ksrletek trtntek jra s jra egy ers kzponti hatalommal rendelkez kirlysg ltrehozsra, amelyben biztostkot lttak Izrel llami ltnek megszilrdtsra. Gedeon mg ezekkel a szavakkal utastja el a felajnlott kirlysgot: „Az r uralkodik rajtatok!” (8:23). Viszont, finak, Abimeleknek rvidlet kirlysga bizonysg arra, hogy milyen ers volt a vgy a npben a kirlysg lehetsgei ltal nyjtott szilrd llami lt utn. A knyv vgn tbbszr is elhangzik a megllapts a khotikus bels llapotok lttn: „Ebben az idben nem volt kirly Izrelben. Ezrt mindenki azt cselekedte, amit helyesnek ltott” (21:25 v. 17:6; 19:1).

Ezeknek az irnyzatoknak megfelelen ketts szemllet vonul vgig a Brk knyvn. Egyrszt hlaads Isten kirlyi uralmrt npe felett, hlaads az idrl-idre kldtt szabadt szemlyekrt, msrszt azonban szinte vgyakozs az Istentl kldtt kirly utn, aki a bels zrzavarban, a szvetsg rendelkezseinek vallsi s jogi termszet megszegst kikszblve, rendet teremt, kifel pedig biztostja a bkt, megvdi az orszgot a szomszdos npek s a pusztai nomdok tmadsaival s rabl hadjrataival szemben. gy alkot a Brk knyvben lert kor tmenetet a honfoglals s a kirlysg korszakai kztt. Ez a kor tmenet, de olyan tmenet, amelyben Isten dvzt tervnek egy szakasza a vlasztott np trtnetben mgis megvalsul.

Irodalom: - Kommentrok: Budde, 1897; Moore, 18982; Lagrange, 1903; Kittel, 1922; Gressmann 19222; Ntscher, 1950; Hertzberg, 1953; de Fraine, 1956.

Br. I. RSZ

Az 1. rsz trtneti illusztrciul szolgl a knyv theolgiai mondanivaljhoz. Jzsu letben a honfoglals legjelentsebb szakasza vgbement. Izrel trzsei behatoltak Palesztna nyugati rszbe, az „gret fldjre”, s ott megvetettk lbukat. Ez az esemny azonban nem jelentette az egsz Palesztna maradktalan birtokba vtelt. Jzs 13:1 ezt a tnyt gy rkti meg: „Amikor Jzsu megregedett s megvnlt, azt mondta az r: Te megregedtl s igen megvnltl, pedig mg igen sok maradt az orszgbl birtokba venni val”. A Br 1 arrl tudst, hogy a Jzsu hallig el nem foglalt terleteket hogyan igyekeznek birtokba venni Izrel trzsei. A Jzsu vezetse alatt vgbement honfoglals Izrel 12 trzsnek egysges vllalkozsa volt (v. Jzs 6–12. r.), Br 1-ben olvashat honfoglal harcok viszont csak az egyes trzsek vllalkozsainak tekinthetk. Ez a tny a trzsi szvetsg lazulsnak jele. A trzsek kztt fennll szvetsgi kapcsolat lazulsa a Jahvval val szvetsgi kapcsolat lazulst vonta maga utn. Ennek azonban fordtottja is rvnyes: a Jahvval kttt szvetsg lazulst mindig megsnylette a trzsek szvetsgi ktelke is.

Az nll hadi vllalkozsba kezd trzsek nem brtak Palesztna slakival, akiket az szvetsg „kananita” gyjtnven emleget. Ennek a sikertelensgnek egyik oka a kananitk fejlettebb haditechnikja (v. 1:19), msik s a deuteronomista theologus trtnetr szempontjbl fontosabb ok Izrel bne s engedetlensge. Mint ahogyan az Egyiptombl szabadult els nemzedk kishitsge miatt nem mehetett be az gret fldjre, hasonlan, a Jzsu utni nemzedk sem juthatott kishitsge miatt az gret fldjnek teljes birtokba. A Br 1 trtneti bevezets s illusztrci ahhoz az Izrel szmra gytr krdshez: Mi az oka annak, hogy a szvetsg Istennek Kananra vonatkoz gretei ellenre, az gret fldje mg szzadokon t nem lehetett Izrel korltlan birtoka? (v. Gen 12:7; Deut 7:24kk.; 11:22–25; Jzs 21:43–45).

Br. 1,1–21. A dli trzsek honfoglal vllalkozsai.
A hadi vllalkozs eltt szent sorsvets ltal krdeztk meg Izrel fiai az Urat (v. Ex 28:30; Num 27:21; Br 20:27; 1Sm 28:6). Az r megkrdezse Gilglban, a honfoglals kornak els szent helyn, a 12 trzs vallsi szvetsgnek, az n. amphyktion-szvetsgnek a kzpontjban trtnhetett (v. Jzs 4:1–18; 5:2–11; 14:6; Br 2:1). Ez az eljrs annak a meggyzdsnek a kifejezdse, hogy az gret fldje nem hadizskmny, hanem Isten ajndka, st Isten birtoka, amely az egyes trzsi kzssgeknek sfrsgra adatott. Jda elssge nemcsak kivltsg, hanem felelssg is. Jda erejnl s kivlasztottsgnl fogva egy trzsi szvetsg vezetje, egyben segtje s vdelmezje is. Ebbe a szvetsgbe tartozott mindenekeltt Jda testvre Simeon, amely hbors vesztesgek kvetkeztben mr Izrel korai trtnete folyamn igen meggynglt. Erre enged kvetkeztetni Jkb ldsa (Gen 49:5–7). Mzes ldsa mr nem is emlti (Deut 33). Ennek a trzsnek az osztlyrsze Jzs 19:1 szerint „Jda fiainak rksge kztt fekszik”. A trzsi szvetsghez tartozott mg Kleb csoportja (12 v.), valamint a kniek, Jetrnak, Mzes ipnak rokonsga (16 v.), s Benjmin trzse (21 v.).

A hadjrat a 3–4 v. szerint Jda s Simeon kzs vllalkozsval kezddik. Az ellensg a kananiak s a perizziek. A „perizziek” az szvetsg ms helyen tallhat adatai szerint Kzp-Palesztina terletn lak npcsoport (Gen 13:7; 34:30; Jzs 11:3; 17:15). Az tkzet helye Bezek (v. 1Sm 11:8). Ez a hely mai fldrajzi s archeolgiai ismereteink szerint Samritl szakkeletre fekszik, a mai „chirbet ibzik”. Hasonl nev helyet Palesztina dlebb rszein nem ismernk az korbl. Nem lehetetlen, hogy volt id, amikor ez a viszonylag szakra fekv hely a Simeon trzs birtokaihoz tartozott, de ksbb, – mint ahogyan a Dn trzse is (v. 18. r.) – kiszorult Palesztna kzps rszrl. Jda s Simeon trzse olyan nagy gyzelmet aratott, hogy nemcsak tzezer ellensges harcos esett el, de az ellensges tbor hatalmas vezrt, Adnibezeket is foglyul ejtettk, s legyzetse jell megcsonktottk (6 v.). Adnibezek, sorsban Isten trtnelmi igazsgszolgltatst ltja beteljesedni, ui. is hasonlan csonktotta meg az ellene harcol s fogsgba esett kirlyokat (7 v.). A 8–9 versekben olvashat elbeszls Jeruzslem bevtelrl ltszlag ellentmond a 21 versben olvashat adatnak, amely szerint Benjmin trzse nem tudta elfoglalni Jeruzslemet. Az szvetsg klnben egyrtelmen s egybehangzan tudst arrl, hogy csak Dvid foglalta el Jeruzslemet vglegesen, s akkor sem puszttotta el lakosait, s nem gyjtotta fel a vrost (v. 2Sm v. Jzs 15:53). Itt valsznleg a vros krnyknek elfoglalsrl van sz, vagy pedig a vros ideiglenes bevtelrl.

A 9. versben a Hegyvidk, Dlvidk s Alfld elnevezsek pontosan krlhatroljk a dli trzsek birtoknak tjegysgeit. A Hegyvidk a Jeruzslemtl Hebronig terjed hegyes vidk, amelynek hegyei 1000 m magassgig emelkednek a tengerszint fl. A Dlvidk, a Negeb Hebrontl dlre kb. Kdesig terjed, sztyeppe, a flnomd psztorok kedvelt legeltet helye. Az Alfld pedig a Jdeai hegyvidktl nyugatra, a tengerig terjed dombvidket s sksgot jelzi. A felsorolsbl csak Jda Pusztja maradt ki, a Hegyvidk s a Holt-tenger kztt hzd fennsk. A 10–15 v. a dli trzsek hadjratnak msodik jelents mozzanatt, Hebron s Debir elfoglalst beszlik el. Miutn Gilglbl kiindulva elfoglaltk a nekik jutott osztlyrsz szaki rszt s Jeruzslem krnykt, innen dlre fordultak s a Hegyvidk kt legjelentsebb vrost s a hozzjuk tartoz terleteket is megszlljk. Hebron, rgi nevn Kirjat-Arba, Debir azeltt Kirjat-Szfer si vrosok, amelyek ekkor mr sok szz ves mltra tekinthettek vissza. Debir bevtelnl tallkozunk Kleb nevvel. Kleb Jzsu kortrsa s harcostrsa, a Mzes ltal Kananba kldtt kmek egyike (Num 13:7), hitvel kivlik a pusztban elhult kishit nemzedk kzl (Num 14:24). Most hv btorsga elismersl gazdag osztlyrszt kap Jda trzsi birtokn.

Otnil hzassgnak trtnett ler elbeszlsben rszben bepillanthatunk az kori kelet szoksaiba, trsadalmi rintkezsi formiba (a hs frfi megkapja a fejedelem lenynak a kezt), rszben kpet nyerhetnk arrl a tiszteletrl s mly embersgrl, amellyel a szvetsges np tagjai egyms irnt viseltettek. A nagyobb s hatalmasabb vros, Hebron ura, a nemzetsg feje, Kleb, a Hebronhoz kzelebb es forrsokat a vz szkben lev lenya csaldjnak ajndkozza. A 16–20 v. a Jda ltal vezetett trzsi szvetsg hadjratnak harmadik szakaszt, a Dlvidk, Negeb s az Alfld elfoglalst rjk le. A kniek egy csoportja szintn Jda szvetsgben s vdelmben igyekezett letelepedni. Ard vrosa, amely Brsebtl dlre 30 km tvolsgban terlt el, a kniek ltal lakott terletnek szmtott. 1Sm 15:6-ban is tallunk utalst arra, hogy a kniek az amlekitk kzelben laktak. A kniek ms rsze a Br 4 szerint szak-Palesztinban storlak, flnomd letmdot folytatott. Ard utn Simeon msik dlen fekv osztlyrszt foglaltk el, Cefat vrost, amelyet hrmmel slytottak. A hrm szent tok, amely teljes megsemmistst von maga utn. A hrmmel sjtott vrost mintegy ldozatul az rnak szenteltk (v. Num 21:3; Jzs 12:14). Az j nv Horma, a hrm eredmnye.

A Dlvidk elfoglalsa utn kerl sor az Alfld, azaz a tengerparti dombvidk s sksg birtokba vtelre. A szveg a 19. versben a filiszteusok t vrosa kzl hrmat emlt: Gza, Askeln s Ekrn vrost. A LXX egy olyan szveget rztt meg, amely szerint ez alkalommal nem trtnt meg az emltett vrosok elfoglalsa. Ez arra utal, hogyha trtnt is valamilyen jelleg megszlls, az olyan tmeneti volt, mint Jeruzslem megszllsa (v. 8–9 v. a 21 verssel). A filiszteusok vrosait csak Dvid s Salamon tudta vgrvnyesen bekebelezni Jda trzsi birtokai kz, s ezzel teljesteni a Jzs 15:45–47-ben kapott gretet. A 19 v. jelzi, hogy Jda nem tudta teljesen birtokba venni a neki sorsvets ltal jutott terletet. A hegyekben nem talltak ersebb ellenllsra, viszont a sksgon fekv kananita vrosok vas harcikocsik birtokban olyan haditechnikai flnyben voltak, amellyel az akkor mg kisllattenyszt, flnomd, a vrosi kultrt, kzmves ipart ppen tanulni kezd izrelitk nem tudtak megbrkzni. A 20 vers utalsszeren megemlkezik rla, hogy Hebront a Mzes ltal nyert gret szerint Kleb nyerte el (v. Num 14:21; Jzs 14:9).

A 21 v. csaknem sz szerint ismtlse Jzs 15:63-nak, azzal a klnbsggel, hogy Jzs mindkt esetben „Jda” szt olvas a „Benjmin” helyett. Jeruzslem eredetileg valban Benjmin rksge lett volna, de Dvid foglalta el vglegesen az szvetsg mindentt „Dvid vrosa” nven emlegeti. Ilyen mdon tnylegesen Jd lett. Egy msik lnyeges klnbsg a kt szveg kztt az, hogy Jzs szerint a jebusziakat „nem brtk” kizni, a Br szerint pedig „nem ztk el”. Ami ott gyengesgnek szmtott azt itt bnl rja fel a szentr.

Br. 1,22–36. Az szaki trzsek honfoglal vllalkozsai.
A kt nagy szaki trzset a 22–26 v. „Jzsef hza” sszefoglal nven emlti, a 27–29 v. mr nvszerint is emltik Efraimot s Manasst. Az els jelents vros, amit „Jzsef hza” elfoglal, Btel. Btelhez mr a patriarchk korbl is fontos tradicik fzdtek (Gen 28:19; 31:13). Ksbb az szaki orszgrsz kirlyi szenthelye volt (1Kir 12:28). Gilglbl szak fel indulva Btel volt az els nagyobb vros. A vrost hrmmel sjtottk, mint annak idejn Ajt s Jerikt (Jzs 6:18; 8:26), vagy Cefatot (1:17). A szentrt nem zarvarja az a tny, hogy Btel nem a Jzsef-trzsek hsiessge, hanem ruls s csel kvetkeztben esett birtokukba. St, ezzel dombortja ki azt az igazsgot, hogy Btel, ppen gy mint ltalban az gret fldje, nem Izrel hsiessge s hadi ereje, hanem Jahve hatalma rvn jutott rksgl npnek. Izrel fiai megtartottk szvetsgi eskjket, adott szavukat, szabadon bocstottk a velk szvetsgre lpett bteli frfit s nemzetsgt, aki messze szakon a hittiek fldjn, Btel kananita nevn (Luz) j vrost alapt. A 27. verstl kezdve a meg nem hdtott vrosokat a knyv ugyanazon sma szerint sorolja fel. Ez s ez a trzs nem zte ki a vros lakit, a kananiaknak sikerlt ott maradniuk, amikor azonban Izrel megersdtt adfizetkk tette ket. A honfoglals s a brk korban az ersebb kananita vrosok szigetknt lltak az izraelita trzsektl megszllt terleteken. Izrel ekkor mintegy a „kapuk eltt” maradt. Ksbb Dvid s Salamon uralkodsa idejn, az egysges orszgban megsznt a kananita vrosok politikai nllsga s kzigazgatsilag is betagoldnak Izrelbe. Ez a megolds diplomciailag s gazdasgilag is hasznosnak ltszott, hadszatilag pedig rthet volt. Azonban a Brk knyvnek a szerzje eltt ezek a szempontok msodlagosak, egyetlen lnyeges szempont a Jahvnak a val-engedelmessg. A „nem zte ki” terminus lland ismtlse olyan mint egy vdirat az engedetlen Izrel ellen. Amint a 2. rsz theologiai rtkelsbl kiderl, ez a diplomciailag hasznosnak tn lps ksbb slyos krokat okozott. Manass nem tudta meghdtani Bt-Sent, Taanakot, Drt, Jiblemot s Megiddt (v. Jzs 17:11–13). Valjban ezek a vrosok a Samriai hegysgtl szakra, a Jezrel sksg szln fekv si kananita erdgyr tagjai voltak.

A 30–36. versekben a Palesztna legszakibb rszre szorult Zebuln, ser, Naftli s Dn trzsek sorsrl beszl a szerz. Fontos megjegyzs, hogy ser s Naftli esetben nem a kananiak laktak az izraelitk kztt, hanem fordtva, ezek laktak a kananiak kztt. ser nem zte el a tengerparti kiktvrosok lakit. Amint a Debr-nekbl (4:18), hajs munkra ezek szolglatba szegdtt. Dn trzse, mivel ksbb szakra szorult, szaki trzsnek szmtott, ezrt sorolja fel a knyv Zebuln, ser s Naftli mellett. A 35. versben viszont Dn trzsnek eredeti rksgrl van sz, amely a nyugati orszgrsz kzps rszn terlt el. Az emriak Gen 10:16 szerint az egyik kananita trzs, amely Palesztna kzps terleteinek sksgain lakott erdtett vrosokban. Ezeket a terleteket ksbb Efraim s Manass hdtotta meg.
A lista nem emlti a trzsek kzt Issakrt, amely mg nehezebb helyzetben lehetett a tbbinl. Jkb ldsa azt mondja errl a Jezrel sksgn lak trzsrl, hogy robotoss lett (Gen 49:15). Issakr helyzetnek slyossgt az magyarzza, hogy a legersebb kananita szvetsgesek erdgyrjben lt (v. Jzs 19:17–23). A Brk knyvnek szerzje eltt azonban nem a listk teljessge, elsrenden nem a histriai s topogrfiai adatok a fontosak (br a modern archeolgia eredmnyei szerint ezek is messzemenen megbzhatknak bizonyultak), hanem a theologiai mondanival, az esemnyek dvtrtneti jelentsge s zenetnek magyarzata.

Br. II. RSZ - Br. 2,1–5. Az r angyalnak megjelense Bkimban.

Az egsz 1. rsz rtelmezsnek kulcst ez a szakasz adja meg. Az r angyalnak megjelense emlkeztet az r jttemnyeire, szvetsgre s szvetsgi greteinek beteljesedsre. Az r az angyalt kldte Izrel npe eltt a pusztai vndorls kezdetn (Ex 23:20; 33:2). Most az angyal Izrelt htlensgre, engedetlensgre s a szvetsgszegsre emlkezteti. Emlkeztet Istennek a szvetsghez fztt parancsra, amely szerint az gret fldjnek teljes birtoklsa annak a rendelkezsnek a vgrehajtstl fgg, hogy Izrelnek nem szabad az gret fldjnek elbbi lakival sem szvetsget ktni, sem azok kultuszt tvenni (v. Ex 23:33; 34:12; Deut 12:3; Jzs 23:3). Ami rgen parancsknt hangzott el, most tletknt szl. Mivel Izrel nem trekedett teljes erejvel a kananiak kizsre, st szvetsget kttt velk, azrt Isten sem nyjt segtsget ezentl kizskhz. Ott maradnak Izrelnek prba s ksrts gyannt. Isten npe szmra az engedelmessg elmulasztott alkalmai, lds helyett slyos prbv s ksrtss vlnak. Isten zenete hallatn a np rdbbent bnre s srva fakadt. Ezrt az angyal megjelensnek helyt „bkim”-nak (srk) neveztk el. A LXX hozzfzi az 1 vershez: „s Btelbe, Izrel hzhoz”. Gen 35:8 is arra enged kvetkeztetni, hogy ez a hely Btel kzelben volt, vagy a bteli szentlyhez tartozott. Btel ugyan a Jzsef-trzsek tulajdona volt, de az zenet egsz Izrelhez szlt.

Br. 2,6–10. Jzsu halla utn kvetkez nemzedkek htlensge.

Jzsu nevnek emltse nemcsak a trtneti kapcsolat, hanem a theologiai mondanival miatt is lnyeges. Mzes utn Jzsu volt Isten vlasztott embere, Izrel charismatikus vezetje, Jahve akaratnak lettemnyese. Az szemlye volt a garancia a szvetsg iginek megtartsra, de ugyancsak volt a gt a tvelygsek ellen is (v. Jzs 24:11kk.). Jzsu neve azonban a honfoglal nemzedk jelkpv is lett. Jzsu nemzedke volt, amelyik ltta Isten nagy tetteit az gret fldjnek birtokba vtele alkalmval, amely megtapasztalta Isten szvetsgi greteinek beteljeslst (Jzs 21:43–45). A Jzsu utn tmadt nemzedk azonban mr „nem ismerte az Urat” (10 v.). Ez nem az intellektulis ismers hinyt jelentette, hanem azt, hogy nem ismertk el a szvetsg Istent egyetlen Istennek, nem vllaltk vele a kzssget abban az rtelemben, ahogyan Jzsu tette. Hallottak ugyan rla, szabadt s gyzelmes tetteirl, de hinyzott letkbl a szemlyes s kzvetlen hittapasztalat s a szemlyes kapcsolat Jahveval, ami az elz nemzedk letben megvolt.

Br. 2,11–23. Isten szmonkr igazsgnak s szabadt kegyelmnek megnyilatkozsa a htlen Izrel letben. Isten igaz ismeretnek hinya, egyetlensgnek s akarata felttlen voltnak el nem ismerse szksgszeren blvnyozshoz vezet. A 11 v. a kananiak isteneit gyjtnevkn emlti: balok. A 13 v. pedig a kanani istenpantheon ln ll frfi s ni istent nevezi meg Ba’al s ’Astrt. Bal jelentse: „r”, „tulajdonos”. Felesge Astrt a termkenysg istennje (babiloni megfelelje Istr), akinek kultusza az egsz kori keleten elterjedt. A kananiak kultuszban minden helynek megvolt a maga Balja s az ennek megfelel ni istensge. Ezeknek az isteneknek a kultuszt a 17 v. „parznlkodsnak” nevezi. Ez a kifejezs rszben jelkpesen rtend, a Jahve irnti htlensget jelenti, rszben sz szerint, ui. a Bal-kultusz n. tenyszet-enyszet kultusz volt, amely figyelmt a termkenysg krdsre sszpontostotta. A termszet elmlsnak s letre kelsnek kultikus s mtikus kibrzolsa gyakran a kultikus parznasg jelensgvel kapcsoldott egybe. Valban, a balok jelentettk Izrel szmra a legnagyobb kisrtst trtnete folyamn, hogy letr a szvetsgben kijellt trl, megtagadja „pap-np” kldetst, s megsznik az l Isten megvlt tetteinek s akaratnak hirdetje lenni a vilgban (v. Ex 19:5kk.).

Hogyan vltak kisrtss a Balok Izrel szmra? Izrel Isten parancsa ellenre nem zte el a kananiakat. A kananiak, mint rgi telepes s vroslak emberek magasabb kultrval rendelkeztek, mint a flnomd Izrel. A kananiak Izrel tantmesterei lettek fldmvelsben, vrosptsben, iparban, kereskedelemben. A kereskedelmi (commercium) s hzassgi (connubium) kapcsolatok szksgszeren vallsi kapcsolatokhoz vezettek. Izrel a kananiaktl rksgbe kapta a fldmvelssel kapcsolatos kultikus s mgikus szoksokat is, valamint az orszg si szent helyeit, azok pogny istentiszteleti szertartsaival. Fennllt a veszly szntelen Izrel hitben, hogy Jahve illetkessgt az egyiptomi szabadtsra s a honfoglals idejre, a mltra korltozza, a jelenre nzve pedig a Balok illetkessgt vallja. Fennllt a veszly, hogy br Jahve a harcban gyztt, de bkben az let egsz terletn a Balok diadalmaskodnak.

Isten tleteivel figyelmezteti npt elfelejtett kldetsre, az egyetlen, az l Istenrl val bizonysgttelre. Az tlet az ellensg formjban jelentkezett. Izrel sokat szenvedett a brk korban ellensgeitl. De ez a szenveds nem sorsszer volt, hanem Isten nevel munkjnak eszkze. Jahve volt az, aki „fosztogatk kezbe adta ket”, „eladta ket ellensgeik kezbe” (14 v.). De Izrel az tletben s az tleten tl jra s jra megtapasztalta Isten knyrl irgalmassgt, hsgt s szabadt szeretett. Ez abban nyilvnult meg, hogy „megsajnlta ket” (18 v.), „brkat tmasztott nekik”, „akik megszabadtottk ket fosztogatik kezbl” (16 v.). A „br” sz tartalma teht els rendben: „szabadt”, „megment”.

Az szvetsgi theologia ezt az llandan visszatr gondolatsort a Brk knyve theologiai smjnak nevezi. Ez a folyamat azonban tbb, mint a deuteronomista theologus trtnetr smja, ez Isten npe engedetlensgnek, htlen feledkenysgnek, de egyben a bnsn knyrl Isten kegyelmnek s igazsgn gyzedelmesked szeretetnek egyik legkiemelkedbb dvtrtneti pldja. Izrel tbbszri visszaesse s megkemnyedse vgl is Istent tarts tletre indtja: Nem nyjt tovbb segtsget engedetlen npnek a kananiak kzshez, ezek lland ksrtskppen ott maradnak az gret fldjn. Isten a megkemnyedett szv s engedetlen npt azzal bnteti, hogy meghagyja kedvelt bneiben, hogy azok slyos ksrtss s prbv legyenek szmra. Azonban ebben a tettben sem vonja meg vgleg kegyelmt nptl, nem a fra pldja szerint bnteti vit, mert meghagyja szmukra a megtrs tjt, hogy a prbk tzn t hitk megtisztuljon, s szvetsgi hsgk megjuljon (22 v.).

Br. III. RSZ Br. 3,1–6. A kananiak Isten nevel munkjnak eszkzei.
Az el nem ztt kananiakat Isten nemcsak Izrel megkisrtsre, hanem harci erejnek megedzsre is felhasznlja. A knyv theolgiai bevezetsnek utols soraiban egy j gondolat vetdik fel a kananiak megmaradsnak rtelmrl: „hogy megtantsa (ti. Jahve) hadakozsra mindazokat, akik azeltt nem rtettk” (2 v.). Isten tletben teht a kegyelem ketts mozzanata rejlik: a ksrtseken s prbkon keresztl megtiszttani Izrel hitt, az ellensg tmadsai ltal megedzeni az j nemzedkek harci erejt, s ezltal biztostani Izrel nemzeti fennmaradst. A 3. s 5. versekben felsorolt npek Dl-Palesztintl a Libanonon t vezet s az Eufrteszig terjed terleten laktak. Eddig terjedt az gretek szerint az „gret fldjnek” eszmnyi hatra (v. Deut 5:7; 11:24; Jzs 1:4).
A Br theologiai bevezetse kimondja azt a hitvallst, hogy amint a pusztai vndorls idejn, gy a brk korban is, Izrel nem sajt igazsga s hsge, hanem Isten csodlatos s megmagyarzhatatlan szeretete s irgalma folytn maradt fenn. A Br knyve ennek a hitvallsnak az illusztrlsa: maradjatok Jahve mellett, tekintsetek az kiprblt hsgre. A Brk knyvben olvashat trtnet mindenekeltt dvtrtnet, prdiklt trtnet.

Br. 3,7–11. Otnil legyzi az aramokat.
Izrel els brjnak trtnete is a vlasztott np htlensgnek a lersval kezddik. Izrel fiai „elfeledkeztek” az rrl, az istenkrl, s a baloknak s aserknak szolgltak (7 v.). Az r bntetsl Aram Naharaim (Folyamkz, Mezopotmia) kirlynak, Kusn-Ristajimnak a kezbe adta ket. A Kusn nv a kirly negroid szrmazsra utal, a Risatajim pedig „ketts szgyent” jelent. A kirly mezopotmiai s aram kapcsolatrl vilgosan beszl a 8 v. A kirly szemlye s palesztnai hdtsa rejtlyt jelent Izrel trtnetben, br nem valszntlen, mert mezopotmiai kirlyoknak Palesztna trtnetbe val beavatkozsrl mshol is ad hrt az szvetsg (Gen 14.). A nyomorsgban Izrel fiai az „rhoz kiltottak” segtsgrt. Az r Otnilt, Kleb unokaccst kldte szabadtul. Otnil alakjval tallkoztunk mr az 1:12kk.-ben. Otnil a honfoglals utni nemzedk kiemelked alakja a dli trzsek krben (v. Jzs 15:17). Otnil azonban nemcsak hs s kiemelked szemlyisg, hanem charismatikus vezet is. Trzsi jelleg hstetteibl azonban csak gy lphet tovbb egsz Izrel rdekben vgezend szabadt tettekre, ha az r Lelke „jn r” (10 v.), s alkalmass teszi erre. Otnil gyzelme rvn 40 esztendeig bkben lhetett Izrel. Mr az els br esetben lthatjuk, hogy a bri tiszt egy olyan Istentl rendelt intzmny, amely az Istentl adott idben szabadt segtsgg vlik Izrel szmra. Lnyeges felttele az, hogy a bri tiszt brskodsban s harcban egyarnt Isten Lelknek ihletsre gyakorolhat. Egyedl Isten illetkes abban, hogy npe szmra a nyugalom s a harc veiben egyarnt alkalmas vezetst s segtsget adjon.

Br. 3,12–30. hud megszabadtja Izrelt a mobitktl.
hud az a „nagy br”, akirl az els rszletes elbeszlst olvashatjuk. hud trtnete is, mint a kijelents trtnetnek minden fejezete az ember bnvel kezddik: „De Izrel fiai ismt azt cselekedtk, ami rossz az r szemben” (12 v.). Isten megtorl bntet igazsga Eglnnak, Mob kirlynak a szemlyben jelentkezik. Izrel segtsget kr imjra Isten a Benjmin trzsbl szrmaz hudot kldte szabadtul. Az elbeszlsbl kitnik, hogy hudnak mr a szabadt tette eltt is vezet szerepe volt Izrelben, ui. az adt az vezetsvel vittk az izrelitk Eglnnak. hud a szabadt tettt rszletekbe menen eltervezi. Mob kirlya a „plmk vrosban” tartzkodhatott, amelyet a mobitk elfoglaltak, vagy a jeriki ozisnl lev kirlyi palotjban. hud, balkezes lvn, jobb cspjre ktl „kardot” vezett (gmad ismeretlen hosszmrtk, etipiai nyelven botot jelent). Ezt a trszer kardot szokatlan helyen viselve, feltns nlkl vihette be a kirlyhoz. A hadisarc tadsa utn, Gilglbl, a szenthely melletti faragott blvnyoktl (a szinkretizmus vilgos bizonytkai) azonban visszatrt a kirlyhoz, azzal az rggyel, hogy titkos isteni zenetet kapott s ezt t kell adnia a kirlynak. Ezzel a csellel elrte, hogy a kirly testrei s udvari emberei magukra hagytk ket, a nagytest kirly felllt, hogy tisztelettel hallgassa az isteni zenetet. hud ezt a pillanatot kihasznlva, hallos szrssal tdfte a kirly testt. Majd bellrl bezrva a kirly emeleti szobjnak a f ajtszrnyt, egy hts kijraton eltvozott, s valsznleg a kls lpcsn lefutva eltnt a palotbl, ui. keleti szoks szerint az emeletre vezet lpcsk a hz kls oldaln voltak. A szolgk, amikor lttk, hogy be van zrva az ajt, egy darabig vrtak, ui. hozzszoktak, hogy korpulens uruk mskor is hosszan vgzi szksgt. hud ezt a mozzanatot is beszmtotta tervbe. Az gy nyert idt s a kirly hallval tmadt zrzavart kihasznlva, „megfjta a krtt”, azaz riadztatta Efrajim hegyvidkt. Az izrelitk elzrtk a Jordn tkel helyeit s a nyugati parton rekedt mobita sereget lemszroltk. hudnak ez a szabadt tette 80 v bkt jelentett Izrelnek, a kvetkez nemzedk letre is kihatott. Az elbeszls rszletesen, megelgedssel, st olykor gnyosan rja le Egln meggyilkolsnak trtnett. Nem szgyelli, st nem titkolja, hogy hud csellel vitte vgbe gyilkos tettt. rl a csel sikern. hud tette nem erklcsi plda, hanem a maga egyedisgben rthet meg. hud tette mgtt egyrszt meg kell ltnunk Isten szabadt munkjt, msrszt felvetdik a zsarnok meggyilkolsnak lehetsge. Mb terjeszkedse esetben tbbrl van sz, mint egyszer elnyomsrl. Mb elbb elfoglalta a Jordntl keletre fekv terletet az Arnn s Jabbk folyk kztt, majd tlpi a Jordnt s megszllja Jerikt. Innen igyekszik Palesztna nyugati vidkein terjeszkedni. Ezzel Izrel honfoglalst utnozza, s Jahve illetkessgi krt zavarja, ui. az „gret fldje” Jahve tulajdona, amelyet szvetsges npnek grt.

Az n. zsarnokgyilkossg s a felszabadt harc krdsben pedig lthatjuk, hogy az szvetsg is vallja: Isten parancsai, akaratnak ltalnos rvny kinyilatkoztatsai nem lehetnek akadlyai szabadt szeretetnek. A „Ne lj!” ltalnos rvny parancsa a sokak szabadtsa rdekben ragadott „kard” esetben ideiglenesen felfggesztst nyerhet. hud tette s a rla val bibliai tudsts, ha nem is rszleteiben, hanem egszben s kihatsaiban nem lnyegtelen bibliai rsz a felszabadt hbork s forradalmak theologiai rtkelsnek krdsben.

Br. 3,31. Smgr hstette a filiszteusok ellen.
Smgr trtnett egyes LXX kziratok a 16:31 utn soroljk be. Ennek az lehet az oka, hogy tartalmilag rokon a Smsonrl szl elbeszlsekkel. Viszont Smgr emltse az 5:6-ban azt mutatja, hogy az eredeti hber szveg Smgr brskodsnak idejt helyesen llaptotta meg, s helyesen sorolta be t Otnil utn s Brk, ill. Debr el.
Smgr az n. „kis brk” kz tartozik. Az az egyetlen feljegyzs maradt rla, amely szerint egy krsztkvel hatszz filiszteus frfit lt meg. Az krsztke nem harci eszkz. Az krk hajtsra hasznlt fard, vgn vas heggyel. Smgrnak csak ilyen „fegyver” llott rendelkezsre. Ez mutatja, hogy az ellensg nemcsak legyzte, kizskmnyolta, de teljesen le is fegyverezte Izrelt. Istennek azonban nincs szksge fegyverekre a szabadtshoz. Smgr tette az krsztkvel jelkpes rtelm. Arrl beszl, hogy Isten segtsgvel kis lehetsgekkel is nagy tetteket lehet vghez vinni. Smgr tette azonban nem jelenthetett hosszabb idre szl szabadulst. Ezt mutatja az 5:6 megjegyzse. Azonban Istennek megvolt a maga clja ezzel a nagy szemlyes btorsggal, de kevs lehetsggel rendelkez brval is. Tettt beillesztette a nagyok tettei kz.

Br. IV. RSZ - Br. 4,1–3. Jbin s Sisera sanyargatjk Izrelt.

A 4. s 5. rszek tartalmilag egysget alkotnak. A 4. rsz az szak-kanani szvetsg ellen vvott dnt tkzet przai lersa. Az 5. rszben ugyanennek az esemnynek a klti megrktse tallhat, az n. Debr-nek, amely az szvetsg egyik legszebb s legrgibb klti gyngyszeme. Az szak-kanani szvetsg vezetje Jbin, Hcr kirlya. Jbinnal a honfoglals trtnetben mr foglalkozott Jzs 11. Jzs 11 szerint Jbin elesik s Hcrt is elpuszttja Jzsu. A Br szerzje vagy tvzi a kt esemnyt, vagy Hcr elfoglalsa is ideiglenes lehetett, s itt egy ksbbi, hasonl nev uralkodrl van sz. Mindenesetre itt Jbin a cselekmny passzv szereplje. A szvetsg tnyleges vezre Sisera, Jbin fvezre. Ez Harset Cjim-ban, Jezrel sksgnak szaknyugati rszn lakott. A terlet neve a „pognyok Harsetje, mai elnevezse: el charetije. A szveg a szvetsges vrosok kztt emlti Taanak s Megidd vrost. Ezek a Jezrel sksga dlnyugati rszn terltek el. Sisera kilencszz vasharcikocsival rendelkezett. Ez abban a korban rendkvl korszer s tkpes hadert jelentett, amellyel szemben hadszatilag igen kedveztlen helyzetben voltak a lovassggal s hadiszekerekkel nem rendelkez izreliek. Sisera rmuralmnak ideje hsz esztend. A Br 4:3 „kemny” sanyargatsrl ad hrt. Sisera s rmuralma elrettent bizonysga az engedetlensg kvetkezmnynek (v. 2:3).

Br. 4,4–11. Debr felhvsra Brk sereget szervez Sisera ellen.

A cselekmny fszereplje Debr, aki prftai adottsgai rvn Izrel brja volt, s Efrajim vidkn, Rma s Btel kztt „Debr” plmja alatt mondott tletet peres gyekben. Debr trzsi hovatartozandsgrl nem szl az elbeszls. A bri szkhelyrl arra lehet kvetkeztetni, hogy Efrajim trzsbl szrmazott, viszont a Debr-nek alapjn (5:15) mgis gy ltszik, hogy Issakr trzsbl val. Valszn, hogy ltalban a brk lland szkhelye a vezet szaki trzs, Efrajim terletn volt (v. 12:11). A harc Debr Istentl kapott prfcijnak indttatsra kezddhetett el. hvja Brkot Naftali trzsbl, hogy gyjtsn hadsereget s a Tbor hegyrl induljon Sisera ellen, mert az r kezbe adja a kananeus vezrt. Brk ugyan btor hs, de hatrozatlan sorsdnt krdsek esetben. Az isteni felhatalmazsbl ered hatrozottsgot Debr kapja. Brk csak gy hajland vllalni a felelssget, ha Debr is vele megy. Debr ksz elmenni, de akkor nem Brk, a hadvezr, hanem n lesz a gyzelem dicssge. Debr els sorban magra cloz, de amint a ksbbiekben nyilvnvalv lesz, szavai Jlre is rvnyesek, aki megli Sisert. Debr mondsa (9 v.) azonban utal arra is, hogy Isten tud egy gynge n ltal is hatalmasokat legyzni, hogy emberi er ne dicsekedjk vele szemben.
A przai tudsts csak Zebuln s Naftli trzst emlti a Sisera ellen harcol izreli trzsek kztt. A Debr-nek ellenben Efrajim, Benjmin s Issakr trzst is az izreli harci szvetsghez sorolja (5:14–16). Az izreli hadsereg gylekezsi helye Kedes volt, amely szenthelynek szmt. A tmads pedig a Tbor hegyrl indult el, amely si idk ta szintn szent helynek szmt. A 11 v. megemlti a kni Hbert, aki elvlt a dlen lak rokonaitl, s Kedes s Hcr kztt tborozott, jvevnyknt a kananiak kztt, szvetsgeskknt. Hber felesgnek Jlnek fontos rsze lesz a csata eldntsben.

Br. 4,12–16. Debr s Brk legyzi Sisert.

Az izreliek hadi kszldsnek hrre Sisera azzal vlaszol, hogy harcba indtja ellenk egsz haderejt. A kananiak hadereje a Kisn patakjnl ll hadirendbe. Kisn a Jezrelt tszel keskeny, de lland viz patak. A Tbor hegyrl ered, tfolyik a sksgon s az Akki-blbe mlik.

Az tkzet eltt Debr mgegyszer prftai szval ersti az izreli sereget. Az izreli sereg harcba indul, de nyomban ezt a megjegyzst olvashatjuk: „Az r pedig sszezavarta Sisert minden harcikocsijval s egsz tborval egytt…” (15 v.). Maga az r harcol Izrel seregeivel. A kanani harcikocsik rendjnek sszezavarsa prhuzamba llthat az egyiptomi harcikocsik elpuszttsval a Vrs-tengeren val tkels alkalmbl (Ex 14:24). A teljes zrzavarban Sisera leugrott harcikocsijrl s gyalog meneklt, a kananiak szvetsgesnek a kni Hebernek szllshelye fel. Heber felesgnek strba futott, s ott krt menedket az ldzk ell. Jl bartsgot sznlelve fogadta, de amikor Sisera a kimerltsgtl mly lomba merlt, halntkt tverte egy storcvekkel. (A storcvek is bkben hasznlt eszkz v. 3:31). Mire Brk Sisera ldzse kzben Jl strhoz rt, Sisera mr halott volt. gy ktszeresen is beteljesedett Debr prfcija: „…asszony kezbe adja el az r Sisert” (9 v.).
Az kori szemllet szerint a szvetsg s vendgbartsg megszegse Jl rszrl bnnek szmtott. Az szvetsg Jlnek ezt a tettt szintn nem erklcsi pldaknt, hanem kivtelknt jegyezte fel. Jl, akinek nevben benne van a Jahve neve, Jahve gyrt szllt skra s ezrt az gyrt vgzett a flelmetes zsarnokkal. Az szvetsg rtkelse szerint ezrt a kivteles hitbeli btorsgrt dicsret illeti. A przai tudsts trgyilagosan s tnyszeren beszli el a Kisn melletti csata trtnett, a theologiai rtkelst a klti tudstsban talljuk.

Br. V. RSZ - Br. 5,1. Bevezets s cmirat.
A Debr-nek a trtneti elbeszls fontos s lnyeges kiegsztse. A kltemnyben benne van az eredeti lmny dinamikja s gazdagsga, egyben a przai tudsts prftai rtkelse. A cmirat szerint Brk, aki Debr trsa volt a harcban s a gyzelemben, a gyzelmi dalban is trsszerznek szmt. A 2–11 verseket, amelyek egyes szm els szemlyben hangzanak el, Debrnak tulajdonthatjuk, akiben valban mvszi llek volt. A prftai mondsok ltalban ritmikus jellegek. A 12–31 versek, amelyek Debr s Brk megszltsval, ill. felszltsval kezddnek, mr a krus szmra szlnak.

Br. 5,2–31. Debr s Brk gyzelmi neke.
A 2–3. versekben a gyzelmi nek (mfajilag drmai kltemny) felhvja a kirlyokat s fejedelmeket, hogy legyenek szemlli s hallgati az eladott esemnyeknek. A hallgatsgot a trtnelem fldi irnyti alkotjk, a cselekmny rsztvevi Izrel npe s fejedelmei, de legfbb irnytja maga az r. Az nekmond mindenek eltt a szabadsg lelkrt dicsri az Urat. A szabadon nvesztett, hossz haj – az kori nzetek szerint – a szabadsg jele. Br Izrelben Jahve a kirly, minden kezdemnyezs tle indul ki, s minden gyzelem az szabadt hatalma ltal trtnik, a np mgsem vlik kiskorv ezltal. A szvetsges np a szvetsg Istennek nkntes trsa, amely szve szerint cselekszi Isten akaratt. Az nek kln dicsretre mltnak tartja azt a tnyt, hogy a „np nknt kelt fl”. Isten s a szvetsges np s vezetinek egysge az eredmnyes vllalkozs felttele. Ezrt az egysgrt is Istent illeti a dicsret, mert Lelke ltal csak tudja a egysget ajndkozni. 4–5 versekben a bevezets utn azonnal az rra irnyul a figyelem, mint a cselekmny f mozgatjra, s a trtneti drma nagy rendezjre. Mint ahogyan a Sinainl trtnt kijelents alkalmval (Ex 19:18k.; 20:18–21), eget-fldet megrz, az elemeket szolglatba llt erejvel jelent meg, hasonlan avatkozott bele most is a trtnelembe npnek javra. Az r maga volt, aki sszezavarta Sisera harcikocsijainak rendjt az elemek szolglatba lltsval (4:15). Ennek a gyzelemnek a Sinai hegynl trtnt kijelentssel val kapcsolatba hozsa arra utal, hogy Isten ezt az esemnyt is bevonta a szvetsg s a kijelents, egyben az dvztse munkjnak trtnetbe, hogy pldul, vgasztalsul s btortsul szolgljon a kvetkez nemzedkeknek.

A 6–8 versekben az nek azt a nyomorsgot ecseteli, amelybe Izrel engedetlensge miatt kerlt. Br szabadt szemlyek voltak, de Isten szabadtsa mg ksett. Smgr szemlyes hstettvel csak kevs enyhlst hozott, s csak a filiszteusokkal szemben. A kananiak ellenlls nlkl sanyargattk Izrelt. Jl sem tehetett semmit az r beavatkozsa nlkl. Debr s Brk felkelse eltt megbnult a forgalom Izrelben, elnptelenedtek a ftvonalak, mert a karavnok a jogbiztonsg nlkli orszgot elkerltk. Teht megsznt a kereskedelem. A bizonytalansg miatt megsznt a fldmvels is. Egyes szvegvltozatok szerint kifogyott az rpakenyr s megszntek az ldozatok is. Vgl a teljes bizonytalansg betetzseknt megfosztottk Izrelt fegyvereitl is. A kereskedelem s a fldmvels megsznse olyan nyomorsgot eredmnyezett, hogy a trvnyben elrt legszksgesebb ldozatokat sem tudtk bemutatni. Az j istenek vlasztsa az elkesereds, fejetlensg s bizonytalansg jele. Isten hatalma s szabadt erejnek kszenlte ellenre is ilyen nyomorultan tud lni Isten npe, ha megfeledkezik Urrl s sajt vgyai s gondolatai utn megy.

A 9–11 versek a Debr s Brk szabadt tette utni korszakot ecsetelik. Most mr minden mskppen van. Vge a nyomorsgnak, Izrel lvezheti hlaadssal Isten ajndkainak a gazdagsgt. Az nek dicsri Izrel vezetinek nkntes odasznst s felelssgvllalst. Aztn felhvja az egsz npet, hogy minden rangban, foglalkozsban s lethelyzetben dicsrje az Urat, az r igazsgnak tetteit, azaz szabadt-megvlt tetteit. Isten szabadt tette ltal lehetsges jra az let teljessge s gazdagsga, az utakon jrs, bks pihens az otthonokban, psztorok neke az itatvlynl. A fldmvel is Isten szabadtsa ltal lvezheti fradsgos munkjnak gymlcst. Brkik s brhol vagytok, ne feledkezzetek meg a hlaadsrl! A megszabadtott s megvltott gylekezet tartozsa a hlaad hitvalls.

12–18 versekben rtr a gyzelmi nek a csata lersra. A 12 v. szerint a Debr szerepe a btorts, az ihlets, Brk pedig a fegyverforgats volt. A 13 v. lerja, hogy miknt vlaszolt Izrel Debr harci felhvsra. „Lement a kapukhoz”, azaz azonnal sszegylt s Debr kr sereglett. A npet s a hsket, azaz a vezetket jra egytt emlti az nek. A 13. versben s a kvetkezkben igen fontos adatokat ismernk meg az egyes trzsek helyzetrl a kananiakkal folytatott harc idejrl. Az nek mindenek eltt Kzp-Palesztina hegyvidknek hrom trzst emlti: Efrajimot, amelynek „gykere Amlekben volt” (ezzel a meghatrozssal a trzs nagysgra utal, amelynek teleplsei mlyen dlre nylnak, Amlek fel), utna pedig Benjmint s Manasst. Mkir Manass elsszltt finak a neve, s jelkpesen a trzs elnevezse (Gen 50:23; Num 26:29; Deut 3:15; Jzs 17:1). Az szakon leteleplt trzsek kzl Zebuln, Issakr, a Debr trzse s Naftli a Brk trzse vett rszt a harcban. A Jordnon tli trzsek nem csatlakoztak a felkelkhz. Ruben csak „fontolgatta” rszvtelt, de inkbb vlasztotta a „semlegessg” knyelmes llspontjt, mint a kockzatos harcot. Mivel Jzs 13:24–28 szerint Giled minden vrost a Gd trzse kapta, feltehet, hogy „Giled” hasznlata ezen ahelyen a Gd trzsnek jelkpes megnevezse. Gd is „pihent a Jordnon tl”. Lehet, hogy a Jordn mly vlgyn val gyors tkels volt az akadly, lehet, hogy maguknak is voltak vits gyeik szomszdaikkal, lehet, hogy a hatalmas kanani vrosszvetsggel nem akartak ujjat hzni. Brmi is volt semlegessgk oka, az nek megrja ket, hogy nem ismertk fel a nagy pillanatot, ami cselekvsre hvta ket, s a maguk dolgt elbbre helyeztk Isten s a np gynl. Klnsebbnek tnik, hogy a harcban kzvetlenl rdekelt Dn s ser trzse nem vett rszt. Ezek a trzsek elszegdtek a fnciai tengerpart nagy kiktvrosaiba hajsmunkra, ezzel a kananiak szvetsgbe s szolglatba llottak. Innen magyarzhat semlegessgk. k sem ismertk fel az Istentl kldtt nagy alkalmat, a cselekvs s dnts rjt. Velk szemben klnskppen kiemeli az nek Zebuln s Naftli trzsnek hsiessgt. Ez a kt trzs hordozta a harcban a legnagyobb terhet. A Siesera elleni harcban Jdrl egyltaln nem tesz emltst Debr neke. Ez a harc csak a jezreli kananita szvetsg ltal elnyomott trzsek szabadsgharca volt, a ksbbi szaki orszgrsz trzseinek „bels gye”, br hatsa az egsz Izrelt rintette.

A 19–22 verseknek az tkzetrl szl klti lersban rtkes trtneti adatok vannak. Megtudjuk, hogy a csata Taanaknl s Megidd vizeinl folyt, s szakra a Kisn patakja fel vonult. A kananeusok magabiztosan, zskmnyra hesen gylekeztek a harcra, de hamarosan meghisult minden gyzelmi remnyk, mert magval Jahvval talltk magukat szemben. Jahve mind a mennyei, mind a fldi erket harcba indtotta ellenk. A „csillagok” harcoltak ellenk, s a „Kisn patakja sodorta magval ket”. A szokatlan mret felhszakads kvetkeztben a klnben nhny mter szles patak folyv dagadt, megzavarta s elsodorta az ellensg tbort – az ldzkbl ldzttek lettek. Ez az apokaliptikus jelleg esemny valban hasonlt az Egyiptombl val kivonuls esemnyeihez, ahogyan azt az szvetsgi zsoltrirodalom s apokaliptika is ltja (Zsolt 2; 46; 48; Ez 38). Jahve jelentette ki itt nmagt trtneti szabadt tetteiben. A 23 versben egy kis epizdot olvashatunk Mroz vrosa lakinak magatartsrl. Ma mr nem ismerjk ennek a vrosnak a helyt. Valsznleg a csata sznhelye kzelben fekv Izraelita telepls, amely a kananeusokkal volt szvetsgben. Mroz nem nyjtott segtsget Izrelnek a csata ideje alatt. A harc eltt mg lehetett helye a megfontolsnak, de amikor Jahve nyilvn kijelentette gyztes hatalmt, mr nem volt helye a ttovzsnak. Amikor Isten kzbeavatkozik, mr csak az lds s az tok felttele alatt lehet cselekedni (v. Gen 12:3; Deut 11:26; 30:15). Mivel Mroz a rszvtelt minden formban megtagadta, Izrel az r angyalnak parancsra tokkal sjtotta, ami szoks szerint hrmet jelentett.

24–27 v. A csata lersnak drmai cscspontja az ellensg rettegett vezrnek, Sisera hallnak lersa. Sisera, seregvel ellenkez irnyban meneklt. A kni Heber szllshelye ui. a Kisn patakjtl szakkeleti irnyban, Hcr mellett volt. Sisernak sikerlt elmeneklnie a csata sznhelyrl, s menedket krni szvetsges Hber felesgnek strban. Valsznleg azt remlte, hogy az asszony strban nem fogjk keresni. Jl szvetsgeshez illen, fejedelmi mdon fogadta Sisert, de amikor az a kimerltsgtl mly lomba merlt, prllyel agyonti s storcvekkel tszrja halntkt. Az nekmond s az neket hallgat gylekezet most csak egyre gondol: Jl ksz volt az r szolglatba llani, amikor ttt az ra (v. 1Kir 18:40kk.).
28–30 v. Az utols jelenetben nagy llektani finomsggal brzolja a kltemny a Sisera hazatrst vr asszonyokat. Az anya aggdik fia ksse miatt. A felesgek s az gyasok azzal nyugtatjk meg az anyt, hogy fia bizonyosan gazdag zskmnyra tallt, s a prda osztsa miatt ksik. A klt drmai rzkre vall, hogy nem fejezi be a gondolatmenetet. Nem ecseteli az asszonyok rbredst a rettenetes valsgra. Nem kvn gynyrkdni azoknak a vdtelen embereknek a fjdalmban, akik a harc igazi vesztesei, akkor sem, ha azok az ellenfl oldaln llnak.
31 v. A kltemny vratlanul, az elbeszls tetpontjn, drmai cscsn r vget egy tok s egy ldsmondssal. Jahve ellensgeinek Siserhoz hasonl sorsot kvn azoknak, akik Jahvt szeretik, olyan ellenllhatatlan ert, mint amilyen ellenllhatatlan ervel nyomul elre a kel nap. A 31b v. utal a gyzelem ldsos kvetkezmnyeire. Debr s Brk diadalt negyven esztendei bke kvette. A Debr-nek brmennyire is Izrel npnek a gyzelmt nnepli a kananiak felett, mgis vilgosan kitnik belle, hogy Isten gyzelmrl van sz, aki terveit npnek csdje s ellensgei hatalma ellenre is kvetkezetesen vghez viszi. Mindenki az akaratnak eszkze.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!