Jzsu XIII. RSZ
Jzs. 13,1–14. Jzsu parancsot kap az orszg felosztsra.
Jzsu sikeres hadjrataival a kananitk haderejnek zmt megsemmistette, de ez mg nem jelentette az orszg egsz terletnek teljes birtokbavtelt. A Fldkzi-tenger partja mentn az egyiptomi hatrtl Szidnig terjed sv s a Libanon s Hermn vidke meghdtatlanul maradt, s az orszg belsejben is maradtak kisebb kananita gcok. Kzben az vek mltak, Jzsu megregedett, nem remlhette mr, hogy megri az idt, amikor az gret Fldje teljesen Izrel kezre kerl. Ekkor kapta Istentl j megbizatsknt, hogy az gret alapjn ossza fel a kilenc s fl trzs kztt a nyugati orszgrszt. A kt s fl trzs Mzestl kapta meg rksgt a Jordnon tl. Jzsu egy lpssel jutott tovbb, azt a fldet, amelyet Mzes csak messzirl lthatott, osztja ki a tbbi trzsek kztt. Az ember rvid fldi lete Isten beteljesedett s mg beteljeslsre vr gretei kztti feszltsgben folyik le. Az gretek beteljesedst trelmesen kell vrni, de semmi esetre sem ttlenl.
A keleti terleten is maradtak az ott lak npek kzl. Gesur s Maakh arm kirlysg volt. Dvid idejben kerltek Izrellel szoros kapcsolatba (2Sm 3:3).
A lvitk rksgrl hrom klnbz tudstst kapunk (13:14; 13:33 s 14:4–5; illetve 21:23), egybehangz megllaptsuk az, hogy lvi trzse nem kap trzsi birtokot. (V. 21:2–3 magyarzatval.)
Jzs. 13,15–33. Ruben, Gd s a fl Manass rksge.
A Jordntl keletre es terlet elfoglalst olvashattuk mr a Deut 2:1–3:29 s Jzs 12:1–6 verseiben. A 21/b s 22. vers nem illik bele a szveg sszefggsbe, hiszen a midinitk terlete messze dlen az Akabai-bl vidkn terl el, Blm lakhelye pedig az Eufrtesz mentn. Ruben trzsnek a Holt-tengertl keletre es terletnek az Arnon medrtl szakra es rsze jutott Szihn orszgbl. Gd lett Szihn orszgnak msik fele egszen a Jabbkig, valamint Mahanaimtl fel szakra a Genezreti tig egy fokozatosan keskenyed sv a Jordn mentn. Manass fiainak jutott – az elbb emltett sv kivtelvel – szak-Giled s a Jarmuk folytl szakra es terlet (Bsn). Az orszg keleti hatra a lersokbl nem llapthat meg hatrozottan.
Jzs. XIV. RSZ
Jzs. 14,1–5. Jzsu, Elezr s a femberek szerepe.
E versekben a hagyomny hrom ga fondik egybe. Egyik szerint az orszg felosztst egyedl Jzsu vgezte el sorsvets tjn (v. 13:1–7; 18:2–10), a msik Izrel fiai tevkenysgt hangoztatja (14:5; 19:49–50), a harmadikban pedig jelents szerepe van Elezr papnak s a nagycsaldok fembereinek (14:1; 19:51; Num 34:16–29). A hrom llts kztt nincs ellentmonds, st jl kiegsztik egymst. Termszetes, hogy Jzsunak, a karizmatikus vezetnek tekintlyre szksg volt a fontos aktus lebonyoltsnl, de ez nem zrja ki Elezr s a nagycsaldfk kzremkdst, hiszen a sorsvets (az ’rim s tummim ltal) papi feladat, – s nyilvnvalan a np fembereinek jelenltben trtnt. Az orszgot Isten adja npnek. Jzsu, Elezr s a tbbi emberek csak az rendelkezseinek vgrehajti. A tizenkt trzs egysge itt is hangslyozott (v. 1:12–15). Tizenkt rszre osztjk az egsz orszg terlett. Kln indoklst kap a tizenkt trzs s a tizenkt rsz sszefggse. Lvi fiai nem kapnak trzsi terletet – gy csak tizenegy rszre volna szksg –, Jzsef hza viszont ktfel gazik (Efraim s Manass), gy kerekedik ki a trzsi terletek szma tizenkettre. Nem res gret az, hogy Lvi rksge az R. A lvitk lakhelyet kapnak minden trzs terletn, meglhetsk alapja azonban nem a fld, hanem a tized (Num 18:21). ppen a kvetkez szakasz mutatja meg, hogy Isten grete s ldsa mennyire megtapasztalhat mdon nyilvnul meg annak letben, aki hsggel szolglja t.
Jzs. 14,6–15. Klb rksge.
E szakasz eredetileg etiologikus monda volt. Arra a krdsre vlaszol, hogy mirt laknak a kenizziek Jda fiai kztt. Tovbb krdezhetjk: mirt ppen ide, a fldoszts bevezetsbe, ptette be a knyv szerzje ezt a rszletet? A felelet a 21:45-ben fogalmazdik meg: minden beteljesedett, amit az R grt. Klb sorsnak alakulsban szinte annak szemlltetst is lthatjuk, hogy hogyan lesznek az utolskbl elsk. Edomita szrmazs (Gen 39:11), de nem a jvevnyek kiszolgltatott helyzete jut neki osztlyrszl, hanem legelsknt kapja meg jutalmt. Jda fvrosa, az satyk temetkezsi helye, v lesz a kapott gret szerint (Num 14:24; Deut 1:36). Klb azt is az R ajndknak tekinti, hogy testi-lelki erinek teljes birtokban letben maradhatott. (letkori adatai szerint a Jordnon val tkels ta mintegy ht v telt el).
rdemes az Urat szolglni (v. 14:4). A hsgnek lthat jutalma van (v. Mk 10:28–31). Kimondatlan figyelmeztets: a jutalmat el is veheti az R azoktl, akik htlensgkkel rdemtelennek bizonytjk magukat. Hebrn rgi nevt szvegnk az ankokkal hozza kapcsolatba. Felttelezhet, hogy a „Ngyvros” nv eredetileg egy – a Gibenihoz hasonl – vrosszvetsgre utal, vagy onnan ered, hogy a vrosban tbb np lakott egytt.
Jzs. XV. RSZ
Jzs. 15,1–12. Jda hatrai.
A dli hatr egybeesik az orszg hatrval (v. Num 34:3–5), a Holt-tengertl dl-nyugati irnyban fut Kdes Barneig, onnan szaknyugat fel halad tovbb a Fldkzi-tengerig. Kelet fell a Holt-tenger partvonala a hatr a Jordn torkolatig. Az szaki hatr a Jordn torkolattl szablytalan vonalban hzdik nyugat fel, egy nagy vargabetvel kikerli Jeruzslemet (a vros Benjmin terletre esik), majd Jafftl dlre ri el a nyugati hatrt jelent Fldkzi-tengert (M-Nefta sszecseng Merneptah fra nevvel).
Jzs. 15,13–19. Vz a sivatagban.
A 14:2–19 fonala folytatdik itt. Klb a neki adott rksget elfoglalta, kizte Hebrnbl az ankokat. A tovbbiakban megtudjuk, hogy mirt laknak a kenizzi Otnil leszrmazottai Debirben. Felbukkannak azonban olyan krdsek is, amelyekre magunknak kell vlaszt tallnunk.
Ki foglalta el Hebrnt s Debirt, s mikor? – Mindkt vros bevtelrl sz van a Jzs 10:36–39-ben, valamint Br 1:10–15-ben. Felttelezhet, hogy az elbbi helyen emltett dl hadjrat utn a kananiak jra megerstettk a lerombolt vrosok nmelyikt, s ezeket ksbb az orszg birtokbavtelnek idejn ismt el kellett foglalnia Izrelnek. A msodik ostrom idejt a 14:10 idmeghatrozshoz kapcsolhatjuk.
Ki kit unszolt, hogy krjen Klbtl ajndkot? A hber szuffikszumok alapjn a n nszolta a frfit, hogy krjen a n apjtl mezt (18 v.). A kvetkez versben mgis Aksza hozakodik el a krssel. A bv’ gyk rnyalt jelentst figyelembe vve a krdses rsz krlrt fordtsa gy hangzik: „Egybekelskkor rvette felesgt…” Aksza tettt a frje irnti szerelem, Klbt pedig a lnya irnti szeretet befolysolja.
Az satsok beszdesen bizonytjk, hogy a Negeb nem volt mindig termketlen sivatag. A rgi teleplsek maradvnyainak feltrsa sorn ntz rendszerek nyomra bukkantak a rgszek. Valszn, hogy Klb ajndka is ntzsre szolgl vztrol volt.
Jzs. 15,20–63. Jda vrosai.
A lista tizenegy vroscsoportot tartalmaz. Felteheten Jda kirlysga tizenkt kzigazgatsi krzete (Josaft, vagy Jsis korbl) kpezte az alapjt. Mivel Jda kirlysghoz nem csak Jda trzsi birtoka tartozott, hanem Benjmin s Dn terletnek egy rsze is, Jzsu knyvnek rja a forrsknt hasznlt tizenkt krzetet tartalmaz listbl a ms trzsek terletre es vrosokat kihagyta. Az eredeti lista rekonstrulsa megksrelhet a 18:21–28 s a 19:41–46-ban felsorolt vrosokkal kiegsztve.
Jzs. XVI. RSZ
Jzs. 16,1–10. Efraim rksge.
Jda utn Jzsef fiai kvetkeznek, de nem szletsk sorrendjben, hanem a Jkbtl kapott ldsnak megfelelen (Gen 48:14–19). Efraim terletnek dli hatra Jerik-Btl-Gezer vonala. (Gezertl a tengerig terjed szakasza meghatrozatlan.)
Az szaki hatr Sikemtl nhny km-nyire dlre hzdik, Taanat-Siltl nyugat fel tart, majd a Vdi Kn vonalt kvetve r a Fldkzi-tengerig. A 9. vers megemlti, hogy Manasse terletn fekv vrosok is Efraimhoz tartoznak, de a vrosok nevt nem kzli. (A 17:8 is csupn Tappuah nevt emlti.)
Gezer laki tovbbra is ott maradtak Efraim terletn. Gezer Salamon idejben kerlt izreli fennhatsg al (1Kir 9:15–22). Husaj, Dvid bizalmas udvari fembere az arkiak kzl val volt. Az Als Bt-Hrn kzelben emltett jafltiek is a kanani slakossghoz tartozhattak, nem azonosak az 1Krn 7:32-ben emltett Jaflt leszrmazottaival.
Jzs. XVII. RSZ
Jzs. 17,1–6. Manasse leszrmazottai.
Celofhd lnyainak rksgi gye azt szemllteti, hogy a trzsek egy ga sem csonkulhat meg. Isten gyel arra, hogy grete teljesen megvalsuljon. Celofhd lnyai a Num 27:1–11-ben lertaknak megfelelen kapjk meg rkrszket. Manasse utdai tz rszt kapnak a Jordntl nyugatra es terleten. Klns azonban, hogy a lnyok nagyapjuk testvreivel kerlnek egy sorba. Giled hat fia kzl t kap egy-egy rszt. (V. Num 26:29–34), a hatodiknak az t lenyunokja hasonlkppen, gy jn ki a tz rsz. Tovbb bonyoltja a krdst az, hogy 1Krn 7:14–19-ben Manasse csaldfja egszen ms.
Jzs. 17,7–13. Manasse hatrai s vrosai.
Az eddigi hatrlersok pontrl pontra elgg rszletesen hatroztk meg a trzsi hatrok szakaszait. Itt hinyzik a hatr rgztett pontjainak felsorolsa, helyette csak ltalnos tjkoztatst kapunk: a dli hatr azonos Efraim szaki hatrval, a nyugati a tenger, szak fell sr, kelet – pontosabban szakkelet – fell pedig Isskr hatrig terjed Manasse terlete. (A keleti oldal Isskr terletrl dlre es rszn a Jordn vonala a hatr.)
A trzsi hatrokat nem tekintettk merev vonalnak, Manasse terletn fekv helysgekben efraimitk laktak (8 v.), viszont Issakr s ser terletre es jelents vrosok laki – Manasse trzsbl valk voltak. Megidd feltrsa sorn kiderlt, hogy a helyi uralkodnak a XII. szzadban ugyanakkora palotja volt, mint amekkort ksbb Jeruzslemben Salamon pttetett magnak. A vrost 1150 tjn leromboltk. A romok kzt tallt aranybl elefntcsontbl s alabstrombl kszlt rtktrgyak a vros gazdagsgrl s magasfok kultrjrl tanskodnak. Bt-Sen mg hossz ideig a kananiak, illetve a filiszteusok kezn volt. A leletek alapjn tlve, csak Dvid idejben tudtk az izrelitk ezt a fontos erdtmnyt elfoglalni.
Jzs. 17,14–18. Jzsef fiai keveslik rszket.
A szakasz stlusa anekdtaszer. A 14:4 dramatizlt illusztrcijnak tekinthetjk. Jzsef fiai elszr Efraim hegyvidkt kaptk osztlyrszl (a Btl s a Sikem kztti terletet). Keveseltk rszket az R ldsra s az lds lthat jelre, nagy ltszmukra hivatkozva. Ekkor jellte ki nekik Jzsu a Sikemtl szakra es terletet, hogy vegyk birtokukba. Aki tbbet kvn magnak, tegyen is tbbet rte! – A 11–13 versbl kitnik, hogy Manasse fiai fokozatosan el is foglaltk a msodik rkrszkknt kapott terleteket. M. Noth a Refim fldjt a Jordntl keletre, nevezetesen a Jabbk s Jarmuk kztti erds terleten keresi. Ennek alapjn arra a kvetkeztetsre jut, hogy olyan hagyomnyanyag van itt elttnk, amely nem tud arrl, hogy a Jordntl keletre lev terlet mr a kt s fl trzs kezn van. A ref’im sz azonban nem egy bizonyos meghatrozhat etnikai csoportot jell, hanem az cankm-hoz hasonlan, mintegy gyjtnvknt Knan legendshr, flelmetes slakira vonatkozik. Ez a homlyos utals nem alap arra, hogy szembehelyezkedjnk azzal a tbbszr is hangslyozott lltssal, mely szerint a keleti orszgrszt mg Mzes vezetsvel foglaltk el s vettk birtokukba Izrel fiai.
Jzs. XVIII. RSZ
Jzs. 18,1–10. A fennmaradt terletek felosztsa.
Az els vers szemllteti az id mlst s a krlmnyek megvltozst. Izrel mr nem Gilglnl tboroz, hanem behzdott az orszg belsejbe. Sil Efraim hegyvidknek kzepe tjn fekdt. Izrel kultuszi letben fontos szerepe volt, kzponti kultuszhelly tette a szvetsglda jelenlte. li fpap is itt lakott. 1050 tjn a szvetsglda a filiszteusok kezre kerlt, Silt is elpuszttottk (Jer 7:12kk.; 26:6kk.). Mg mindig maradtak el nem foglalt terletek. A tny megllaptsa mellett theolgiai indoklst tallunk: a ht ksleked trzs a hibs, hiszen az R nekik adta a fldet! Hogy a halogatsnak vge legyen, Jzsu utastst ad a fennmaradt terletek szmbavtelre. A huszonegy megbzott ltal sszert terletet ht egyenl rszre osztjk, s a ht trzs kztt kisorsoljk. A sorsols az egsz np kzs gye, ezt hangslyozza a mr letelepedett trzsek felemltse. Egyben kultikus esemny is (a qhl s az cdh az istentiszteletre egybegylteket jelenti) az R szne eltt a Jelens Stornl jtszdik le. Az ltalnossgba vesz nagy szavaknak sokszor semmi foganatja nincs, tbbet r a jl alkalmazott hatrozott tmutats. Mindegyik trzs megkapta a maga rkrszt, ez azonban egyben meghatrozott feladatot is jelent szmukra.
Jzs. 18,11–28. Benjmin rksge.
Az elz versekben olvasott bevezets utn azt vrnnk, hogy az ott emltett sszers eredmnynek felsorolsa kvetkezik. A ht trzs rksgnek lersa azonban nem egyntet. Mindegyik szakaszban van vroslista, emellett nhnyban hatrlers, nhnyban pedig egyb megjegyzs is tallhat.
Benjmin szaki hatra Jerik, Btl s Als-Bt-Hrn vonala. A nyugati hatr Bt-Hrntl Kirjt-Jerimig hzdik. A dli hatr azonos Jda szaki hatrval ugyanazokat a pontokat sorolja fel, de fordtott sorrendben (15:5–9) (Gilgl neve helyn itt Gelilt olvashat!) Benjmin terlete az orszg kettszakadsa utn Jda kirlysghoz tartozott. Az itt felsorolt vrosokkal lehet kiegszteni Jda orszga tizenkt kzigazgatsi krzetnek lerst (15:20–62). Btl ksbb Izrel kirlysghoz tartozott (1Kir 12:29). Avvim taln Ajjal azonosthat, Micpe valsznleg az 1Sm 7-ben s Jer 40-ben Micpa nven emltett szenthely, de nem azonos a 11:8-ban az szaki vrosok kzt felsorolt Micpvel. Giben, Kefira s Bert Benjminhoz tartozik, Kirjat-Jerim, a tetrapolisz negyedik tagja viszont Jda tulajdona. Geba s Gibea Saul trtnetvel kapcsoldik ssze. Rma Smuel prfta lakhelye volt.
Jzs. XIX. RSZ
Jzs. 19,1–9. Simen rksge.
Simennak nincs sajt krlhatrolt terlete, Jda terletnek dli rszn kapott tizenht vrost. Simen nll trzsi lte gyakorlatilag megsznt. Lassan teljesen beolvadt Jda trzsbe, a kenizziekhez hasonlan (v. 14:6). Mr Jkb mondsaiban olvashatjuk, hogy Simen, Lvivel egytt, szt fog szrdni (Gen 49:5–7). Mzes ldsban pedig meg sincs emltve Simen neve (Deut 33:6–29).
A gyakori hbork kvetkeztben a Negeb teleplsei elnptelenedtek, az ntzses fldmvels megsznt, a terlet lassan sivatagg lett. Saruhen pldul Kr. e. 900 tjkn elpusztult s ngy vszzadon keresztl lakatlan volt.
Jzs. 19,10–16. Zebuln rksge.
A galileai trzsek kztt kzpen helyezkedik el Zebuln terlete. A hatron lev vrosok felsorolsa sszevegylt a tbbi vrosokkal gy, hogy nem lehet megllaptani, hogy melyek tartoznak a tizenkt vros kz. A dli hatr Joknem, Szrid s Kiszlt-Tbor vonala. (A Tbor hegynl hrmas hatr tallkozik.) A keleti hatr pontosan nem llapthat meg, a Tbor-hegytl szak fel hzdik. Az szaki hatr szintn bizonytalan, krlbell Hukkt s Neil vonalban kereshet. A nyugati hatr kzps rsze a Jiftah-l vlgye. A vrosok kzt emltett Btlehem Nzrettl 15 km-nyire nyugatra feszik, nem a Jeruzslem melletti Btlehem.
Jzs. 19,17–23. Issakr rksge.
Simenhoz hasonlan itt sem tallunk hatrlerst. Elkpzelhet, hogy az rsbafoglals idejben mr Issakr trzsi nllsga is csupn emlkknt lt (v. Gen 49:14). A felsorolt helysgek a Tbor-hegy, Jezrel, Bt-Sen s a Genezreti t dli cscske kztti terleten fekszenek.
Jzs. 19,24–31. sr rksge.
Dl fell termszetes hatr a Krmel hegye. Keleten Zebuln, majd Naftli terletvel hatros. szak fel a Szidn fennhatsga alatt lev terletig terjeszkedik sr, a nyugati hatr egy szakasza a Fldkzi-tenger. (Tirusra Dvid s Salamon se tudta kiterjeszteni a hatalmt).
Jzs. 19,32–39. Naftli rksge.
A lersbl a dli hatr elg pontosan megllapthat: a Kinmeret-t dli cscsktl, a Jordn kifolystl egyenesen nyugatnak tart a Tbor-hegy szaki oldalnl lev hrmas hatrpontig. Innen derkszgben szaknak fordul, majd Hukktnl ismt derkszgben nyugatnak a Neil kzelben lev msik hrmas hatrpontig. A nyugati hatr n-Hcr fel hzdik, pontos lersa – sr keleti hatrhoz hasonlan – hinyzik. Valahol szakon elri a hatr a keleti oldal termszetes hatrt kpez Jordnt. A 34 versben emltett Jda semmikppen sem vonatkoztathat Jda trzsi hatrra, a LXX nem is emlti.
Jzs. 19,40–48. Dn rksge.
A hatrok lersa hinyzik. A 47 vers szerint a trzs elhagyta eredetileg kijellt terlett s a Jordn forrsvidkn telepedett meg. A knyv szerzje mgis fontosnak tartja, hogy az gret Fldje eredeti felosztsrl teljes kpet adjon. Dn kisorolt rkrsze Benjmintl nyugatra Jda s Efraim kztt fekdt. Valsznleg a filiszteiusok egyre ersd nyomsa knyszertette ket j terlet keressre. Nevk fennmaradst azzal biztostottk, hogy az elfoglalt vrost Dnnak neveztk el. (Br 18:1–29). Dn az orszg legszakibb fekvs vrosa.
Jzs. 19,49–51. Jzsu rksge.
Az orszg felosztsa eltt, bevezetsknt, Klb megjutalmazst olvashattuk, a befejez szakasz Jzsu hsgnek jutalmrl szl. (V. Num 14:24.30.) Jzsu szrmazst tekintve efraimita (Num 13:8), a trzse terletnek kzepn fekv Timnat-Szerahot kapja birtokul. A zradk ismt felsorolja, hogy kik mkdtek kzre az orszg felosztsban (14:1–5).
Klb s Jzsu szemlyes pldjnak kiemelse az egyni felelssg gondolatt hangslyozza. Az orszg nem szerzett birtoka Izrel fiainak. Az R adta kezkre s osztotta ki nekik rksgl. A pusztban elhullt nemzedk a hitetlensg s engedetlensg kvetkezmnyt pldzza. A np s az orszg megmaradsa, jvjnek alakulsa a npet alkot egynek hsgtl fgg. „Ha nem hisztek, bizony meg nem maradtok” (zs 7:9) – de ha a prbk idejn hsgesen helytlltok – nem marad el a jutalom.
Jzs. XX. RSZ
Jzs. 20,1–9. A menedkvrosok.
Mzes idejbl eredeztetett rendeltets vgrehajtsrl szmol be ez a rvid fejezet. (Num 35:9kk.; Deut 19:2–13). Sikem s Hebrn mr az satyk trtnetbl ismert szent hely, Kedes neve is ezt jelenti. Hasonlkppen Rmt (magaslat) s Becer (megkzelthetetlen) neve is erre utal, Gln neve pedig a glh (felfed, kijelent) gykkel hozhat kapcsolatba. Mind a hat nv szerepel a lvitk lakhelyeknt kijellt vrosok listjn. A vrosokhoz tartoz krzet a keleti orszgrszen egy-egy trzs terlete (Deut 4:43), a nyugati orszgrsz hrom krzete pedig Gelilea, Samria s Jdea. Mirt kapcsoldik ez a szakasz az orszg felosztsrl szl lershoz? Egyrszt azt hangslyozza, hogy az orszg szent fld, melynek tisztasgt meg kell rizni, ugyanakkor arra is rmutat, hogy Isten az gret fldjn azok szmra is kszt helyet, akik vtkk miatt rdemtelenekk vltak. A vletlen gyilkoss vlt ember nem knyszerl arra, hogy az orszg hatrn tlra menekljn, letben maradsa biztostva van, st idvel otthonba is visszatrhet. Az orszg Isten tulajdona, a trvnyt szabja meg. (A menedkvrosok vdelme azokat illette meg, akik vtkes szndk nlkl, vletlenl biseggh ltek meg valakit, – a szntszndkkal bejad rmh gyilkolkat nem.)
Jzs. XXI. RSZ
Jzs. 21,1–8. Kisorsoljk a lvitk lakhelyeit.
A bevezet mondatok (1–3) szerint a lvitk lakhelyeinek kijellse Mzes rendelkezsre hivatkozva, (Num 34:2–8) Silban trtnt, ugyanott, ahol a ht trzs rksgt kisorsoltk (18:10). A samriai vrosok feltn mellzse azonban a fogsgbavitel utni idk viszonyait tkrzi, a lvitk egyes csoportjainak jut vrosok elhelyezkedse pedig sajtos rangsorolst kvet. Gerson fiait, – a szlets szerinti sorrend felcserlsvel (Gen 46:11) – megelzik a kehtiak, kzlk is kln kiemelve kerlnek az lre ron leszrmazottai. Ennek megfelelen az roni papok lakhelyei Jeruzslem krnykn vannak, a tbbi kehtiaknak a nyugati orszgrsz kzps vidkn, a tbbi lvitknak pedig a tvolabbi terleteken jut hely. A „lvitk” kifejezs nem annyira Lvi trzst, mint inkbb a „lvita rendhez” tartozst jelenti. A lvitk nem birtokot, hanem csupn lakhelyet kapnak, szinte gy laknak Izrel fiai kztt, mint idegenek, mint vagyontalan jvevnyek.
Jzs. 21,9–19. ron fiai az elsk.
Jda (s Simen) terletn kilenc vros lett az roni-kehti lvitk. Az elsknt emltett Hebrn valsznleg nem szerepelt az eredeti 124-es sma szerinti listn. A nyolc vros mindegyike Hebrntl dlre fekszik. Ez az adat taln arra emlkeztet, hogy Lvi trzse a korbbi idben Simennal egytt a dli vidken lt s ksbb szrdott szt (Gen 49:5–7). A Benjmin terletrl kijellt vrsok Jeruzslemhez elgg kzel vannak. Giben laki a kivlasztott kultuszhely szolgi (9:27).
Jzs. 21,20–42. A tbbi lvitk Jeruzslemtl tvolabb kerlnek.
A tbbi kehtiak az eredeti kioszts szerinti Dn, valamint Efraim s Manass terletn kapnak lakhelyet. Gerson leszrmazottainak az szaki terlet jut (v. Br 18:30), Merri utdai ngy-ngy vrost kapnak Zebuln, illetve Ruben s Gd fldjn. A negyvennyolc vros kztt Jeruzslem neve nem szerepel. Ha hozzszmtannk, akkor ppen a szent 77 lenne az eredmny. A Num 35:5 szerint minden vroshoz ngyzet alak terlet tartozik. A ngyzet oldala ktezer rf, kzepn van maga a vros. Nem kizrlag csak lvitk laknak ezekben a vrosokban, hanem a vrost birtokl trzs tagjai kzt kapnak lakhelyet k is. A lvitk klnleges helyzete lland figyelmeztets az egsz np szmra: Ez az orszg ms, mint a tbbi orszg. Ez az orszg Isten orszga, aki azt akarja, hogy szent fldjn szent np ljen.
Jzs. 21,43–45. Az gret beteljesedett.
A befejez szavakban ismt az dvtrtneti szemllet nyilvnul meg: Istennek „minden j szava” teljesedsbe ment. Az orszg, mgpedig az egsz orszg az R keze ltal a vlasztott np tulajdonv lett. Ez az llts nem a knyv rjnak visszavettett vlemnye. A Biblia els knyveinek theologiai jelleg brzolsn kvl a trtnelem tnyeibl is hatrozottan megllapthat, hogy Izrel erre a fldre rgtl fogva ignyt tartott. Br Jzsu knyvben is tallunk trtnelmi utalsokat, jl lthat, hogy az rt elssorban az rdekli, hogy Isten akarata hogyan megy vgbe. Nem az nmagban val, Istentl fggetlentett trtnelmet akarja megrni, hanem azt, hogy Isten mit s hogyan cselekszik a vilggal. Az dvtrtneti szemllet alapjn megrajzolt kp s az r eltt ismert trtnelmi helyzet kztt feszltsg van. Ha Isten az egsz orszgot Izrelnek adta, akkor mirt nem tudtk teljesen birtokukba venni? Mirt bomlott fel a tizenkt trzs egysge? Ha minden j sz teljeslt, akkor mirt nem j minden?
A kvetkez fejezetekben lehet megtallni a vlaszt az ilyen krdsekre.
Jzs. XXII. RSZ
Jzs. 22,1–8. Jzsu hazabocstja a keleti orszgrsz harcosait.
A fejezetek egymsutnja nem jelent idrendi besorolst. Elkpzelhet, hogy a kt s fl trzs harcosai a nagy hdt hadjratok utn hazatrtek mr s nem maradtak hossz vekre tvol a tls parton hagyott csaldjuktl. Inkbb a knyv szerkezete miatt kerlt ide ez a rsz. Az 1:12–18-ban megkezdett tma itt nyer befejezst, keretbe foglalva a kzben elmondottakat. Isten nyugalmat adott npnek. Ez a nyugalom az lds beteljesedsnek ismertetjele (Mik 4:4; Zak 3:10), az engedelmessg s hsg jutalma. (Jl felismerhet az elbeszls prdikci jellege.)
Jzs. 22,9–12. Oltr a Jordn partjn.
Gelilt helyett a LXX-ban Gilgl olvashat. (Ezt az azonostst altmasztja a 15:7; ill. 18:17 hber szvege is.) Az ptmnyt feltn nagysga jellemzi, eredeti nevt a hber szveg sajnos nem kzli. Vagy mizbah ’d lehetett, – a szr fordts s a 34 v. magyarzata alapjn –, vagy taln a Gen 31:47–48-hoz hasonlan gal’d (ebben az eseben Giled nevnek npies magyarzatval fggene ssze). A testvri trzsek ellen csak igen slyos esetekben indtottak hadjratot (Br 20:1–48; 21:10). Az oltrptst az elszakads jelnek tekintettk, ezrt gondoltak rgtn fegyveres megtorlsra.
Jzs. 22,13–20. Finesz kldetse.
Egy-egy fember kpviseli a kilenc s fl trzset. Vezetjk az roni-lvita Finesz, megalkuvst nem ismer buzg hve az Rnak. Htlensggel vdolja a kt s fl trzs tagjait s a mlt pldira hivatkozva figyelmezteti ket, hogy maguk ellen – s ugyanakkor az egsz np ellen – kihvjk az R haragjt. Finesz szavai szerint az Rnak csak egy oltra van. E ttel a Deuteronomium theologijnak felel meg. Klnsebben hangzik a keleti s nyugati orszgrsz kzti klnbsgttel. Hasonl szemllet jut kifejezsre Ez 47:13–20-ban s a 48. fejezetben, amely szerint mind a tizenkt trzs a Jordntl nyugatra es terleten kap rszt.
Jzs. 22,21–29. Nem oltr, hanem tanjel.
A kt s fl trzs szszli tokformulval erstik meg vlaszadsukat. Jelkpes oltr az, amelyet ptettek. Nem akarnak ldozatot bemutatni rajta, nem akarnak a kln kultusz gyakorlsval elszakadni a tbbi trzsektl, st hangslyozni kvnjk egyv tartozsukat, s azt, hogy br a Jordnon tl laknak, k is vgezni kvnjk az R szolglatt, st ennek lehetsgt utdaik szmra is biztostani akarjk. Ez az indokls a trtnet ksbbi hallgati s olvasi szmra is sokatmond. Megmagyarzza, hogy az egyetlen legitim kzponti kultuszhelyen kvl msutt tallhat oltrszer ptmnyeket minek szabad tekinteni. Figyelmet rdemel, hogy a lersbl hinyzik a „mind a mai napig” kifejezs. A hallgatsbl arra kvetkeztethetnk, hogy az r idejben az ptmny mr nincs meg, vagy idkzben ms hagyomnyanyag kapcsoldott hozz (v. 4:8).
Jzs. 22,30–34. Nem trtnt htlensg.
kn htlensgnek kvetkezmnyeknt Isten magra hagyta Izrelt (7:12). A kldttsg tagjai rmmel llaptjk meg, hogy nem trtnt htlensg, teht Isten tovbbra is npe kztt marad. Isten jelenlte nlkl Izrel nem tudott volna magnak orszgot szerezni – de magra maradva megtartani sem tudja. Ezrt fontos, hogy a vlasztott np tagjai sajt cselekedeteikre s egymsra is gyeljenek.
Jzs. XXIII. RSZ
Jzs. 23,1–5. Mit tett az R?
Ez a fejezet a knyv legksbbi idbl szrmaz rszei kzl val. Prftai hangvtel prdikci. A mondanival slyt nveli, hogy Jzsu vgrendeleteknt hangzik (14 v.). A hallgatsg megjellse mutatja, hogy az egsz orszgot rint dolgokrl van sz. Az Izraelitk a tbbi keleti nphez hasonlan az sk utols szavt igen nagy becsben tartottk (Gen 27:2–4; 49:1–35; Deut 33:1–29). A beszd hrom rszre tagoldva mondja el, hogy mit tett Isten, mit kvn nptl s mit szndkozik a jvben cselekedni. Az els ttel a Deut 1–11 fejezethez hasonlan emlkeztets: maga az R zte ki a kananitkat, hogy a meggrt fldet npnek adja birtokul.
Jzs. 23,6–11. Mit kvn a nptl az R?
A tra megrzst s cselekvst. A maradk kananitkkal minden kapcsolat megszaktst. Az R irnti ragaszkodst s szeretetet. A tteles tilalmakrl a hangsly inkbb a ragaszkods s szeretet fel toldik el. A ragaszkods a hzastrsak letkzssgnek jellemz kifejezse (Gen 2:24). A szeretet a „halld meg Izrel” nagy parancsa (Deut 6:4–5) – a legnagyobb parancsolat (Mk 12:29–31).
Jzs. 23,12–16. Mit hoz a jv?
Amilyen maradktalanul beteljesedtek az R gretei („j szavai”), ugyangy bekvetkezhet a fenyegetsek („rossz szavak” megvalsulsa is. Izrel csak nmagt okolhatja, ha elveszti hazjt. A npek sorsnak alakulst nem a vletlen hatrozza meg, hanem az R formlja a maga szndka szerint (Jer 18:1–10); a nagy uralkodk is az akaratt viszik vghez (zs 44:28). Lehet, hogy a kanani istenek kultusza ltvnyosabb, nnepeik fktelen mulatozsa vonzbb, de csak egyedl az R az l, cselekv, trtnelemforml Isten.
Jzs. XXIV. RSZ
Jzs. 24,1–13. Jzsu az R tetteire emlkezteti a npet.
A sikemi orszggyls idrendileg nem fgg ssze kzvetlenl Jzsu hallval. A 24:1–28 kibvtett formban lnyegileg ugyanazt mondja el, amit mr a 8:30–35-ben olvashattunk. Termszetes, hogy a sikemi amfiktionirl s a Sikem krnykn tallhat srokrl szl hagyomnyanyag egybekapcsoldott s mivel Jzsu srjnak emltse logikusan a knyv vgre illik, gy kerlt ide a sikemi orszggylsrl szl beszmol is.
Az R hatalma nem korltozdik egy bizonyos orszg terletnek hatrai kz. A folyamon tlrl ki tudta hvni az satykat, Egyiptombl meg tudta szabadtani a npet s minden akadly (tenger, harckocsik, varzsls, foly, kfalak) ellenre bevitte ket az gret Fldjre. Az R hatalmnak tevleges beavatkozsa nlkl meg kellett volna semmislnik. Elkpzelhetetlen, hogy sajt erejkbl fennmaradhattak volna.
Jzs. 24,14–24. Az R szent s fltkeny Isten!
Jzsu s „Jzsef hza” (Efraim s Manasse) pldt mutat a tbbi trzsnek az R melletti dntsben. Trtnelmk nagy jeleire hivatkozva csatlakozik hozzjuk az egsz np. Jzsu figyelmezteti ket, hogy az R nem hasonlthat a knani, vagy a Folyamon tli istenekhez. Amilyen csorbtatlan a hatalma, ugyanolyan a dicssge is, nem adja msnak s meg sem osztja mssal. A tle elforduls, vagy a szinkretizmus kvetkezmnye az lehet, hogy npe irnti magatartsa az ellenkezjre fordul. A hromszor ismtelt fogadalom gyakorlati kvetkezmnye az idegen istenek elvetse. (Jkb is Sikemnl sta el a csaldtagjainl tallhat istenszobrokat s amuletteket Gen 35:1–4.)
Jzs. 24,25–29. A k a szvetsg tanja.
A kananiak vallsban a fellltott koszlopok az istensg jelenltt szimbolizltk. Jkb is kvet lltott fel a bteli ltoms sznhelyn (Gen 28:18). Jzsu szmra a k nemcsak Isten jelenltnek jelkpe, hanem az Rral kttt szvetsg „fltanja” (Ez 36:1.4; Mik 6:1–2) s egyben figyelmeztet emlkjel is a kortrsak s a ksbbi nemzedkek szmra. A szent fa, amelynek kzelben a kvet fellltottk, a ptrirkk trtnetbl is ismert mr (Gen 12:6; 35:4). A fk s kvek kultikus szerepnek a Deut 16:22-ben olvashat megtlse ksbbi felfogst tkrz.
A sikemi satsok sorn elkerlt egy fehr mszkbl gondos megmunklssal ksztett nagy oszlop. A lelet fellltsnak idejt a rgszek Kr. e. 1450–1200 kztt hatroztk meg. Nem bizonythat, csupn elkpzelhet, hogy a Jzsu kvrl megrztt hagyomny taln ppen ehhez a khz kapcsoldott.
Jzs. 24,29–33. Az sk srjai a haza fldjn.
Amikor Isten brmot elhvta, azt kvnta tle, hogy hagyja ott hazjt, fldjt s rokonait (Gen 12:1). brm engedelmeskedett: hontalann s trstalann lett. Hite s engedelmessge jutalmaknt utdait npp szaportotta Isten s grete szerint orszgot adott nekik. Ez a fld nem ismeretlen szmukra. Lpten-nyomon emlkeket rejt: a Jordn medrbl kiltsz kvek, rgi vrosok romjai, helynevek, szoksok magyarzatai mind arrl tanskodnak, hogy Isten nagy dolgokat cselekedett vlasztottaival. Az sk srjai letk esemnyeit idzik fel. Nem hstetteikkel mutattak pldt az utdok szmra, hanem Isten irnti hitk s engedelmessgk jutalmaknt sokasodott meg rajtuk az R ldsa.
Nem tekinthetjk vletlennek, hogy Jzsu letkora Jzsefvel egyezik (Gen 50:22.26) s csupn tz vvel kevesebb Mzesnl (Deut 34:7). Mzes utn Jzsu is az „R szolgja” lett. Ez a jelz Jzsura vonatkoztatva nem csupn az R irnti klnleges szemlyes viszonyra utal, hanem arra a fontos szerepre is, amelyet Isten tervnek megvalstsban tlttt be. Jzsu az Rtl kapott megbzatst btor helytllssal teljestette, mltn kerl neve az satyk, az dvtrtnet alakjai kz.
Jzsef srhelye a rgi Sikemet rejt Tell-Balta kzvetlen kzelben tallhat. Josephus tudstsa szerint Jzsef srja is Hebronnl a Makpela-barlangban van, ez az llts azonban ksbbi tradcin alapul. Elezr s Finesz valsznleg egy srban nyugszik. Finesz Gibeja fekvsnek meghatrozsa bizonytalan.
A 31 vers mg egyszer sszefoglalja a knyvben elmondottakat, de egyben kitekints a jv fel. Amg tudtak az R cselekedeteirl, addig semmi baj sem trtnt. s azutn? – Jttek a np htlensgnek s Isten tletnek idszakai. Az tletbl megszabadulni csak megtrs tjn lehetett, ennek els lpse pedig a megemlkezs volt. A felemelkedssel mindig egytt jrt a j hagyomnyok feljtsa s megbecslse. Jsis reformja idejn a megtallt trvnyknyv alapjn jtottk meg az Rral kttt szvetsget (2Kir 23:1–3), Nehmis pedig sei srjaira hivatkozva krt engedlyt a hazatrsre s Jeruzslem jjptsre (Neh 2:1–5).
A szntelen megjuls szksgt rz s vall anyaszentegyhz lehetsge s ktelessge is, hogy az eldk pldjbl okulst mertve keresse meg a hit s engedelmessg j tjt.