Jzsu VI. RSZ
Jzs. 6,1. Jerik felkszlt az ostromra.
E vers rtelemszeren az 5:13 versvel fgg ssze. Megllaptja a fennll helyzetet. Jerik vezeti, mivel tudjk, hogy a benyomul izrelitk nem kerlhetik el kulcsponti fekvs vrosukat, megteszik a szksges elkszleteket az ellensg fogadsra: a vroskaput lezrjk, a falakra rsget lltanak, se ki, se be nem engednek senkit.
Fallal krlvett vros elfoglalsnak ngy f stratgiai mdozata volt ismeretes az korban: 1. Vratlan rajtatssel lehetett a leggyorsabban sikert elrni – ezt a lehetsget a jerikiak felkszlse kizrta. 2. Csel, vagy ruls rvn jutottak be az ostromlk a vrosba (Jzs 8:3–23; Br 1:22–26). – Vannak magyarzk, akik szerint Rhb vrs fonala a fal gyenge pontjt jelezte volna az izrelitknak, – e magyarzat azonban szubjektv feltevsen alapul csupn. 3. A falak megmszshoz, vagy lerombolshoz tapasztalt emberekre s ostromfelszerelsre lett volna szksg – Jzsu egyikkel sem rendelkezett. 4. Vgl az ostromlk megksrelhettk azt is, hogy kiheztetssel knyszertsk megadsra a vdket. A kiheztets hossz idt vett ignybe, s csak akkor volt sikeres, ha az ostromlk lelmezse biztosthat volt, az ostromlottak pedig nem kaphattak kls segtsget.
Ha ezek mellett figyelembe vesszk mg az ismeretlentl val flelem rombol llektani hatst (Deut 1:28 „gigr” falai), megllapthatjuk, hogy Jzsunak nem volt eslye arra, hogy pusztai npvel el tudja foglalni Jerikt. – A knyv szerzje ppen ezt a helyzetet kvnja szemlltetni.
Jerik rgszeti feltrsa sorn kiderlt, hogy helyn mr a Kr. e. V. vezredben lakott telepls volt. J. Garstang (1929–36) ketts fallal krlvett vros nyomaira bukkant. A bels fal vastagsga mintegy 3,5 m, a kls 1,5 m, egymstl mrt tvolsguk 3,6 m. Garstang ezt a vrost azonostotta a Jzsu-korabeli Jerikval. K. Kenyon ksbb (1952–57) arra a megllaptsra jutott, hogy ez a ketts falrendszer a Kr. e. XVI. szd.-bl val, a Kr. e. XIII. szd.-ban elpusztult vros maradvnyait az erzi ersen megronglta, ebben az idben a Tell-esz-Szultnon csak kisebb erdtmny llott. Felttelezhet, hogy: 1. Jzsu a XIII. sz.-i teleplst puszttotta el s az elbeszls ksbb ktdtt a XVI. sz.-i romokhoz. 2. A XVI. sz.-ban egy rokon npcsoport puszttotta el a vrost, a hagyomny ksbb e gyzelmet is Jzsu nevvel kapcsolta ssze.
Jzs. 6,2–7. Jzsu megkapja s tovbbtja az R parancst.
Miutn Jzsu levette sarujt, az R angyala tadta neki az R zenett. (A bevezet formula ugyanaz, mint amelyet 3:5–6.9-ben Jzsu parancsa tovbbadsnl talltunk). Izrel serege szmra kiltstalannak tnhetett a vros elfoglalsa, de az R ismt cselekszik, s otrom nlkl kezkre adja Jerikt. Nekik csak az R parancst kell vgrehajtaniuk.
A papoknak szemlyesen, a npnek pedig a szoksos mdon hrnkk tjn adja tovbb Jzsu az R angyala kzvettsvel kapott parancsot. A 3. fejezetben felismerhet hrmas tagozdst itt is megtalljuk. A hromszori szvegismtls kzti klnbsgek oka is ugyanaz, mint a fenti helynl volt.
Jzs. 6,8–14. Hatszor krljrjk Jerikt.
Jerik ostroma nneplyes mdon megy vgbe. Szembetn a szvetsglda kiemelt szerepe, a hetes szm ismtldse (tizenngyszer!), s a np fegyelmezett magatartsa. A lda ebben a trtnetben is azt jelzi, hogy az R npe kztt van. A hetes a teljessg, tkletessg szma. Istennek szentelt szmnak tekintettk. Nhny plda: a ht napjai, htnapos nnepek, a pap s oltr felszentelsnek htnapos idszakai, htszeri meghints a vrrel, a htg mcstart, az R ht szeme, a ht bsges s ht szk esztend, Nmn htszeri frdse a Jordnban… stb. A hat nap alatt Jzsu serege csendben marad. Nem kiltoznak a jerikiak fel hetvenked, gnyos szavakat, mint ms npek szoktk tenni (1Sm 17:10.16.42–47; 2Kir 18:19–35), gyalzkodsukat (Jzs 10:21) sem viszonozzk. A parancs szerint csendben, nnepi rendben vonulnak az R ldja utn.
Jzs. 6,15–21. Hrm sjtja Jerikt.
A hrm fogalom rvid magyarzatt 1955-ben megjelent bibliafordtsunk jegyzetei kztt Jzs 2:10-nl megtallhatjuk. A gyk eredeti jelentse: kizr, krlzr, – azaz a profn hasznlatbl kizr s az istensg szmra tad. Jerikt az R gyzi le s ignyt tart r, hogy mindenestl az v legyen. A hrm vgrehajtsnak megszegse slyos kvetkezmnyeket von maga utn (Jzs 7:1; 1Sm 15:19–23).
A hetedik napon a hetedik fordul vgn gy trtnt, amint Isten meggrte: a krtket megfjtk, a np hatalmas harci kiltsba trt ki, a vros kfala pedig leomlott. Ebben az jabb csodban is az a fontos, hogy Isten cselekedett s nem lnyeges, hogy milyen ton-mdon vitte vghez tettt. (V.3:14–17 magyarzatval.)
Jzs. 6,22–25. Mirt maradhat letben Rhb?
Rhb s csaldja menteslt a hrm vgrehajtsa all, gy, amint a kmek megeskdtek neki (2:12–21). Izrel kivlasztsa nem egyedli kivltsg; Isten a vlasztott npen kvl lket is szvetsgbe fogadhat. Izrel npi tudatban jra meg jra elbukkan az a gondolat, hogy kivlasztottsguknl fogva klnbek a fld tbbi npeinl, akiket elbb-utbb utol fog rni Isten megsemmist tlete. Ezzel az elbizakodottsggal szemben egyre kemnyebben hangzott a prftk tantsa – de Izrel npe nem tudta megszvlelni a feddst. A kivlasztottsg hamis rtelmezsbl ered npi vradalmak tartalmt a prftk polemizlsbl (pl. m 5:18), Eszter knyvbl, az apokrif apokaliptikus iratokbl – s a qumrni szekta irataibl ismerhetjk meg. A prftai tants vonala onnan kiindulva, hogy az elsszlttet jog szerint megillet lds zsau helyett Jkb lett (Gen 27), vgigvezet az szvetsg knyvein, s Jzus pldzataiban kicscsosodva (pl. Lk 15:11–32) a pognyok apostola, Pl theologijnak f ttelv vlik (Rm 11:11).
Szmunkra is azt tantja Rhb trtnete, hogy gykeresen s kvetkezetesen szaktsunk az „egyhzon kvl nincs dvssg” ttelbl kvetkez gondolkodssal s magatartssal. Vegyk sz szerint komolyan, hogy az R a fld teljessge. rljnk annak, hogy az anyaszentegyhz tagjaiknt Isten munkatrsai lehetnk, de vegyk tudomsul, hogy Isten rajtunk kvl msokat is felhasznlhat tervei vghezvitelben.
Jzs. 6,26–27. tok a romok felett.
A rgszek az szvetsgi Jerikt a mai rika falutl kb. 2 km-nyire szakra fekv Tell-esz-Szultnnal azonostottk. Megllaptottk, hogy igen rgi telepls volt, amely a Kr. e. msodik vezredben tbbszr is elpusztult. Eltr a kutatk vlemnye abban a tekintetben, hogy Jzsu honfoglalsnak korval hogyan fgg ssze a telepls elpuszttsnak idpontja. Van, aki 1300-ra, van, aki 1500-ra, s van, aki 1800 krlre teszi a vros lerombolsnak idpontjt, de dnt bizonytk egyelre mg nincs. Remljk, hogy jabb kutatsok sorn a ma mg nyitott krdsek tisztzdni fognak, mert a domb egy rsze mg feltratlan. Szndkosan hagytk rintetlenl, hogy a ksbbi kutatmunkt ne tegyk lehetetlenn.
Jerik fstlg romjai felett tkot mondatott Jzsu. A rgszeti adatok kt ponton is kapcsoldnak az tokhoz. Bizonytjk, hogy a lerombols utn hossz ideig lakatlan volt Jerik, s azt is, hogy csecsemknek az plet alapjba temetse az idtjt Palesztnban elterjedt gyakorlat volt. Tbb helyen is talltak cserpkorsba tett gyermekcsontvzat a fundamentum kvei kzt. A csontvzak nem termszetes halllal meghalt, hanem ptsi ldozatknt meglt, vagy elevenen eltemetett gyermekek maradvnyai. (Hasonl ptsi ldozatrl szl Kmves Kelemen balladja is.) Az tok szvegnek a rgszeti adatokkal val tallkozsa Jzsu knyve forrsainak trtneti rtke mellett tanskodik.
Jerik elestnek hre hamar elterjedt. Egyszerre ismertt vlt Jzsu az orszg npei eltt. Izrel utn a tbbi npnek is meg kellett tudni, hogy Jzsu az R szolgja, aki azrt hatalmas, mert az R vele van.
Jzs. VII. RSZ
Jzs. 7,1. kn bne felgerjeszti az R haragjt.
Az R tkletes engedelmessget kvn nptl. Egy ember egy bne is a szvetsg megszegst jelenti. A titokban elkvetett bn sem marad rejtve. A bn kvetkezmnyei nemcsak a vtkest magt sjtjk, csaldjra s krnyezetre is kihatssal vannak. Isten nagy tetteinek megvalsulst is htrltathatja az emberi engedetlensg.
Jzs. 7,2–5. Veresg Ajnl.
Aj Jeriktl szaknyugatra, mintegy 16 km tvol fekdt. A rgszek a mai et-Tell nev dombbal azonostjk. Btl (mai neve Btin) rgebbi neve Luz volt (Gen 28:19). Bt ven nev telepls helyt a rgszek mg nem tudtk megllaptani. Lehetsges, hogy nem lakott telepls, hanem egy puszta neve volt (18:22), st vannak, akik gy vlik, hogy a Bt ven (Ronts hza) a Btl (Isten hza) nv eltorztsbl ered. Igaz, hogy ms a kt nevet szjtkban kapcsolja ssze (m 5:5), s Hses a bteli szenthelyre zarndoklst „Bt venbe felmensnek” nevezi (Hs 4:15); a szjtk azonban nem jelenti azt, hogy Bt ven mint egy terlet vagy telepls neve nem ltezhetett volna.
A kikldtt kmek nem tartjk szksgesnek, hogy az egsz hadnp felmenjen Aj megostromlsra, mivel becslsk szerint Aj laki kevesen vannak, az odavezet t pedig fraszt. (Jerik 250 m-rel a tenger szintje alatt, Aj mintegy 800 m-re felette fekszik, gy a 16 km-nyi tra tbb mint 1000 mter szintklnbsg esik.)
Aj vdi a tmadkat nylt harcban megfutamtottk. A szmszer vesztesg nem volt nagy ugyan, de a np magabiztossgnak egyszerre vge lett, hangulatuk az ellenkez vgletbe csapott t, rr lett rajtuk a flelem (2:9–11).
Jzs. 7,6–9. Jzsu imdsga.
Egsznapos gysz utn Jzsu ktsgbeesett, perleked hang, imdsgban fordul Isten fel. Szinte szmonkri Istentl, hogy mirt maradt el a meggrt segtsg. Ha a knaniak meghalljk, hogy Izrel nem verhetetlen, felbtorodnak s sszefogva kipusztthatjk ket. Jellemz az utols rv: ha Izrelt kiirtjk, mi lesz Isten nevvel? A nagy prbk idejn Mzes vgs rve is ez volt (Ex 32:12; Num 14:13–16; Deut 9:28; 32:26–27). Jzsu nem a hadiszerencse pillanatnyi vltozsa miatt esett ktsgbe, hanem azrt, mert a kananitk nem rettegnek Izreltl, st Izrel fl tlk. Az a rettegs, amely eddig az ellensget szorongatta – Isten grete szerint –, most egyszerre Izrel npt bntja meg. Mi lehet a vltozs oka?
Jzs. 7,10–15. Isten vlasza.
A ttlen gysz helyett cselekvsre szltja fel az R Jzsut. A szvetsg tudatos megszegse miatt hrm sjtja Izrelt. Ez a veresg oka, s amg a hrm kztk marad, addig gyzelemre nem szmthatnak. Egy ember bnt Isten az egsz np bnnek tekinti. ltalnostva tbbes szmban sorolja fel az elkvetett vtek rszleteit. Az tszr ismtelt vegam hangslyozza, hogy nem vletlen vtsgrl van sz. Erre a bnre a neblh jelz illik legjobban. A „blcsessg” Isten szvetsgnek j rendjben val megmarads. Ezzel szemben viszont „bolondsg” az, ha valaki Isten kijelentett akaratrl megfeledkezik, vagy az ltala kijellt korltokat semmibe veszi s thgja. Ilyen bolondsg, ha valaki megfeledkezik arrl, hogy az let minden rtke Isten ajndka (Zsolt 49:11–14), ha a prfta a maga elgondolsa szerint cselekszik s szl (Jer 29:23), vagy ha valaki gy vli, hogy nincs Isten (Zsolt 14:1). A hrm eltvoltshoz hrom dolog szksges: 1. A np szentelje meg magt. A Jordn partjn Isten csodjnak megtapasztalsra ksztettk fel magukat, most Isten tletre kszlnek. 2. Meg kell llaptani a vtkes szemlyt. Ebben Isten fog segteni a sorsvets ltal (Urim s Tummim Deut 33:8). 3. A vtkest minden tulajdonval egytt hrm-m kell tenni.
Jzs. 7,16–18. A sorsvets.
Nem tudjuk pontosan, hogy a sorsols milyen mdon jellte meg a bnst s az rtatlant. A bns kivlasztsa a legnagyobb egysgtl az egyre kisebb egysgekben t rkezett el a szemly megjellsig. E versekbl elttnk ll a np tagozdsa: trzs, nemzetsg, nagycsald (bt- b, a qer alapjn), frfi (aki nem csak legnyember, hanem csaldos is lehet).
Jzs. 7,19–23. Beismer valloms.
kn nem is prbl tagadni, bevallja, hogy mit vett el a hrmmel sjtott dolgokbl s hov rejtette el a holmit. A babiloni kpeny klnsen dszes ruhadarab lehetett. Az ezst slya 3,27 kg, az arany 818,5 g (1 sekel = 16,37 g). A fmek viszonylagos rtke az korban a mainl magasabb volt. kn „zskmnya” igen nagy rtket kpviselt. A bnjeleket az R ldja el szrjk az egsz np szeme lttra.
Jzs. 7,24–26. A hrm vgrehajtsa.
knt csaldjval, minden tulajdonval s a bnjelekkel egytt kivittk a tborbl, hogy vgrehajtsk rajta az tletet (7:15). Izrelben nem volt hhr, a hallos tletet a kzssg hajtotta vgre a szemlytelen jelleg megkvezs tjn. A hullkat s a holmit tzzel meggettk, utna emlkeztet khalmot hordtak ssze a kivgzs helyn. A 25 vers szjtka nem szolgltat alapot arra, hogy az elbeszlst mondnak tekintsk. A szjtk a hber nyelv sajtos lehetsgeit aknzza ki, a trtnetet rdekess teszi, a tanulsgot pedig jl a hallgatk emlkezetbe vsi.
Miutn knon vgrehajtottk a hrmet, megsznt az R hangjt elidz ok. A tboron kvl vgrehajtott tlet a bnrt val ldozat szertartsval mutat hasonlsgot (Lev 4:2–21; 16:27; Ez 43:21; Zsid 13:11–13). knt terheli az Isten ellen elkvetett bn gyalzata, a np pedig mentesl a szvetsg megszegsnek kvetkezmnyeitl. Cselekedetvel Izrel npt szerencstlensgbe sodorta, most vlik szerencstlenn, hogy a nprl a szerencstlensget elfordtsa.
Jzs. VIII. RSZ
Jzs. 8,1–2. Az R parancsot ad Aj elfoglalsra.
A hrm eltvoltsa helyrelltotta az R s a npe kztti szvetsgi viszonyt. Btran folytathatjk tovbb a harcot, Isten kezkbe adja ellensgeiket. Ajt is chrmm kell tenni lakival egytt, de a zskmnyt a np megtarthatja magnak. (Jzs 8:2; Deut 14:16; Num 31:7.9). Az els tmads alkalmval az emberek tancsa szerint cselekedett Jzsu (7:3), most Istentl kap eligaztst. Az elz veresgbl Jzsu is a np is tanulhatott: a sajt elgondolsuk szerint, a maguk erejvel nem gyzhetnek.
Et-Tell krnyke pontosan megfelel a kvetkez versekben olvashat tjlersnak. Vlgyekkel tagolt dombos vidk veszi krl. Idelis terep rejtett csapatmozdulatok vgrehajtsra. A vrostl nyugatra, sz szerint „a vros mgtt”. Az gtjakat a felkel nappal szembefordulva hatroztk meg (Gen 13:14; 28:14; Br 18:12).
Jzs. 8,3–13. Jzsu felvonultatja csapatait.
E szakasz ugyanazt az esemnyt kt prhuzamos forrs alapjn ktszer egyms utn mondja el (3–9 vers, ill. 10–13). Itt is lthatjuk, hogy a szerz vltoztats nlkl dolgozza fel forrsanyagt. sszegezzk elszr azt, ami mindkt forrs alapjn egyrtelmen ll elttnk: a sereg zme szak fell kzeledik, egy kisebb csapat pedig titokban Ajtl nyugatra rejtzkdik el, hogy a megfelel idpontban a vrost felgyjtsa s az ellensget htbatmadja. A klnbsgek: az els forrs 30 000, a msodik 5000 harcos elrejtzsrl szl. (Az utbbi adat a relisabb). A 9 s 13 vers utols mondata csupn kt mssalhangzval tr el egymstl (vajjln-vajjlk, illetve betk h’m – betk h’mq) ez a kis eltrs azonban egszen ms jelentst eredmnyez. A 9 vers szerinti szveg rendkvli lltst nem tartalmaz. A 13 vers szvege klnsebb. Mirt ment Jzsu jszaka a vlgybe? Szemlyesen akarta kikmlelni a terepet? Az r seregnek vezrvel szeretett volna tallkozni (5:13)? Vagy magnyosan kvnt imdkozni? – Egyik felttelezs sem valszn. A mondat frappns rtelmt akkor kapjuk meg, ha a 10:9-hez hasonlan az egsz seregre vonatkoztatjuk „Jzsu (serege) mg ugyanezen az jszakn a vlgy kzepre vonult”. gy kerekedik ki elttnk a cselekmny: Az R parancsa utn Jzsu seregszemlt tart, majd az egsz hadnpet felvonultatja Al ellen. Egy kisebb csapat kln megbzatst kap: rejtzzenek el a vros kzelben nyugat fell. A derkhad szakrl kzelti meg Ajt s mg ugyanazon az jszakn a szoksos csatatr kzepre vonul. A sietsg azrt indokolt, hogy ne maradjon id az elrejtztt csapat felfedezsre.
Jzs. 8,14–23. A csel sikerl.
Jzsu mindent az R parancsa szerint tett. Isten is bevltotta grett. Aj serege az elbizakodottsgtl elvakulva futott bele az elksztett kelepcbe. Mg Btl harcosai is Izrel ldzsre siettek. Jzsu drdjnak felemelse volt a jelads. A leshelyen rejtzkdk berontottak a vdtelenl maradt vrosba s felgyjtottk azt. Ugyanakkor a sznleg menekl sereg is tmadst indtott. Valszn, hogy Jzsu valamelyik magaslat tetejrl szemllte s irnytotta a csatt, ahonnan maga is ttekinthette a harcteret, jelzst pedig a leshelyen rejtzkdk is lthattk. A felemelt drdnak ugyanakkor szimbolikus jelentse is van: az R hadakozik nprt. Jzsu kinyjtott drdja mintha Mzes plcja lenne. Ajt ugyangy az R keze gyzi le, mint a fra seregt (Ex 14:14; 16:27).
Jzs. 8,24–29. Romhalom rkk.
Jzsu serege a vrost lakosaival egytt hrmm tette. A romhalom int jel a ksbbi nemzedkek szmra. Az elbizakodottsg kudarcot szl. Isten npe nem fggetlentheti magt Ura akarattl s segtsgtl.
Aj kirlya, mint egsz npnek megszemlyestje, gyalzatos vget rt. Az akaszts, mint kivgzsi md, Izrelben nem volt szoksos. A 10:26-hoz hasonlan itt is a mr meglt kirly holttestt akasztjk fel (Deut 21:22). Ez a felakaszts lthat mdon hirdeti Isten tknak s tletnek beteljesedst. Hasonlan r Pl Krisztus kereszthallrl (2Kor 5:14; Rm 5:12.21; Gal 3:13).
Jzs. 8,30–31. gldozat s bkeldozat.
Az bl-hegyi jelenet a Jzs 24:1–28 rvidebb vltozata (v. Deut 11:29; 27:1–26). Az si kultuszhely a Garizimon volt. A samaritnusok gyakorlatban gy is maradt fenn. A kanonikus knyvekbe a zsid-samaritnus ellentt miatt kerlt a Garizim neve helyre a ma olvashat bl. Ezt az elbeszlst a knyv szerzje azrt kapcsolta kn s Aj trtnethez, hogy olvasi jl megrthessk: van lehetsg a megjulsra! Ha a htlenn vlt np kiirtja maga krl a gonoszt, akkor az R ismt velk lakozik, megjtja velk szvetsgt. – Ezen a helyen grte meg az R brmnak: „A te magodnak adom ezt a fldet” (Gen 12:17). A vidk kananita slakossga az ’l-bert, vagy Ba’al-bert nev istent tisztelte (Br 8:33; 9:4.46).
Az gldozatnak sznt llatot (‘lh) – bre s vre kivtelvel – teljesen meggettk az oltron. A bkeldozatnak (selmim) csak a kvrt gettk el, a hst az ldozati lakomn megettk. Ez a kzs tkezs az R s npe kztti szvetsg megerstst jelentette. A slm fogalmhoz kapcsoldik az is, hogy az oltrt p (selmt) kvekbl kell felpteni. A k eredeti – teremtett – formjnak megvltoztatsa profanizlst jelent.
Jzs. 8,32–35. lds s tok.
Az bl s Garizim kztti vlgy termszetes amfitetrumot alkot. A lejtkn letelepedett sokasg a szertartst jl lthatta s hallhatta. A trvny msolata (LXX: „deuteronomium”) nem a teljes Deut knyve, hanem csak egy rsze annak; taln az 5–26., vagy a 12–26. fejezetek. Az korban szoks volt, hogy az orszg trvnyt kre rva lltottk kzszemlre (pl. Hammurabi kdexe). Egyiptomban meszelt kvek felletre is szoktak rni – az ottani ghajlati viszonyok kzt ez a mdszer elgg tarts is –; a palesztnai nedvesebb ghajlat kvetkeztben azonban a meszels hamar mlladozni kezd s az rs olvashatatlann vlik.
Ugyanilyen szertartsrl olvashatunk a Jsis kirly reformjrl szl beszmolban (2Kir 23:1–3), s a fogsgbl val visszatrs idejbl (Neh 8:1–12). A qumrni kzssg szablyzata is hasonlkppen rja le a szvetsg venknti megjtst.
Jzs. IX. RSZ
Jzs. 9,1–2. Szvetkezs Izrel ellen.
Izrel sorozatos gyzelmei hrre a kananitk sszeszvetkeznek, hogy egyttes ervel lphessenek fel Jzsu serege ellen. Nem sikerlt a teljes sszhang biztostsa, a dli orszgrsz s az szaki terlet kirlyai kln-kln szerveztk meg az ellenllst.
Jzs. 9,3–15. A gibeniak ravasz terve.
Izrel jl megtanulhatta, hogy csak az R jelenlte biztostja szmukra a gyzelmet. A harctren aratott gyzelmeik utn most mgis veresget szenvednek a diplomcia mezejn. Isten kifejezett tilalma ellenre (Ex 23:32; 34:10–17; Deut 20:10–16) szvetsget ktnek az gyesen sznszked gibeniakkal. Ez a trtnet az kori ember fortlyossgnak jellegzetes pldja. A Bibliban tbb hasonl trtnetet is tallunk, amelyek szintn azt mondjk el, hogy ravasz gyeskedssel hogyan tudott valaki nehz helyzetbl kimeneklni, vagy valamilyen elnyt biztostani magnak (Gen 27:1–29; 30:36–43; 38:14–26; Lk 16:1–8).
Jzsu s a vezet emberek kt hibt kvettek el: 1. A „kzzelfoghat tnyek” alapjn dntttek, az R parancsnak megkrdezse nlkl. 2. Megfelel kiktsek nlkl tettek eskt. (A 2:20-ban a kmek eskvse plda az vatos meggondoltsgra).
Jzs. 9,16–21. A meggondolatlan esk is ktelez!
Mire a csel kiderlt, mr ks volt, az eskt nem lehetett visszavonni. A vezet emberek azzal prbltk lecsendesteni a np jogos felhborodst, hogy Giben, Kefir, Bert s Kirjat-Jerim lakosait rabszolgasgba vetettk. Knyszermegolds volt ez, s igen nagy veszlyt rejtett magban. Az idegen npek kiirtst ppen azrt parancsolta meg Isten, hogy a pogny vallsok hatsa ne rontsa meg Izrel erklcsi s kultikus lett (Ex 23:32–33; 34:11–16; Deut 18:9–14; 20:16–18). A gibeniakat letben hagytk, radsul a kultuszi hely szolgiv tettk ket, gy a pogny szoksok eltanulsnak veszlye mg nagyobb lett. Ez a meggondolatlansg kvetkezmnye: az ember az egyik hibjt egy msik, taln mg nagyobb hibval prblja elpalstolni.
Jzs. 9,22–27. A gibeniak indoka.
Rhb nem csak azrt llt Izrel oldalra, mert az lett fltette, hanem azrt, mert Izrel Istent l Rnak ismerte meg (2:11). A gibeniak szavaibl az l R melletti vallsttel hinyzik. Tovbbi sorsuk is azt mutatja, hogy nem olvadtak bele Isten npbe. A kultuszhely szolgi lettek, de szvk mlyn nem szolgltk az Urat. Szolgai feladataikat elbb a gibeni szentlynl lttk el (1Kir 2:4–5), ksbb valsznleg a jeruzslemi templom szolgi lettek.
Giben fekvst a rgszek pontosan azonostani tudtk a helysznen tallt hber felirat boroskorsk alapjn. Megtalltk a vros vztroljt, amely a Kr. e. XI–XII. sz. tjn plt. A mintegy 24 m mlyen fekv forrst a vros kzepvel lpcs kttte ssze. Egy msik, 44 m hossz lpcss alagutat is talltak, amely a X. szzadban kszlt, s a vros alatti szikls talajon keresztl a domb aljnl lev ciszternig vezetett. gy ostrom idejn is biztostva volt a vros vzelltsa.
Jzs. X. RSZ
Jzs. 10,1–5. Megtorl hadjrat Giben ellen.
A kanani vrosllamok kztt hamar elterjedt a hr, hogy a gibeniak a hdt izraelitkkal szvetsget ktttek. Giben jelents vros volt, tprtolst nem lehetett bntetlenl hagyni. Nehogy ms vrosok is szvetsgre lpjenek Izrellel, Jeruzslem kirlya szvetkezik Hebrn, Jarmut, Lkis s Egln kirlyval, hogy pldaad bosszt lljanak Gibenon. Hebrn Jeruzslemtl 35 km-re dlre fekszik. Lkis, Egln s Jarmut pedig mintegy 50 km-nyire dlnyugat fel.
Jzs. 10,6–10. Jzsu rajtatsszer tmadsa.
A szorongatott gibeniaknak sikerlt Jzsut rtestenik. Msnap hajnalra meg is rkezett a felment sereg. Nem kis teljestmny volt a tbb mint 35 km-es tvolsgot a nehz hegyi terepen megtenni, – de megrte. A htbatmadott ostromlk a meglepetstl annyira megzavarodtak, hogy fejvesztett meneklsbe kezdtek. Jzsu nem elgedett meg az ellensg megfutamtsval, azonnal ldzbe vette a meneklket. Izrel serege kelet fell rkezett, a vert hadak nyugat fel menekltek.
Jzs. 10,11–15. Az g seregei is Izrelt segtik.
Az elbeszls itt is hangslyozza, hogy a gyzelem nem Jzsu s Izrel mve. Az R maga avatkozott a harcba, jgest zdtva a menekl ellensgre.
Jzsu knyvnek rja egy rgi gyjtemnybl: a Jsr knyvbl vett idzettel szemllteti, hogy az R milyen plda nlkl ll tetteket visz vgbe Izrelrt harcolva. Az idzethez fztt kiegszts (13b) a lert esemnyt csillagszati csodaknt lltja elnk. E szerint a nap dltl szmtva egy napig nem nyugodott le. (A holdrl a kiegszts nem szl.)
Ha csak magt a Jsr knyvbl vett szakaszt vizsgljuk, abbl nemcsak a nap, hanem a hold megllsra is magyarzatot tallunk. A pogny npek mindkt gitestet istenknt tiszteltk. Ha npk harcba keveredett, isteneik is harcoltak rtk. Most tehetetlenl kell vgignznik npk pusztulst, mert az R, Izrel Istene, az egyetlen l s hatalmas Isten.
Jzs. 10,16–27. Az t kirly szgyenteljes vge.
Jzsu mg a kirlyok megtallsnak hrre sem engedi abbahagyni a meneklk ldzst. Lehetleg meg akarja akadlyozni, hogy a megerstett vrosokba jussanak. Amikor mr nem volt kit ldznik, akkor tlkeztek az t kirly felett. Elbb a sereg vezrei a legyzttek nyakra tettk a lbukat, majd megltk ket s fkra akasztottk holttesteiket (8:29).
Jzs. 10,28–39. A dli vrosok ostroma.
Jzsu nem hagyott idt a kananiaknak a kzs vdekezs megszervezsre. Sorra ostrom al vette az tjba kerl vrosokat. Makkda fekvst nem ismerjk. A jdai hegyvidk nyugati szln Azka kzelben lehetett. Tle dlre kereshetjk Libnt is.
Lkist a rgszeknek sikerlt megtallni, st az is megllapthat, hogy Kr. e. 1200–1250 tjn felgettk. Lkis ostroma nem ment olyan knnyen mint az elbbi vrosok esetben, csak a msodik napon sikerlt bevennik. Kzben Gezer kirlya az ostromlott vros segtsgre sietett. Lkison nem tudott segteni, st seregvel egytt maga is elpusztult. A kt vros elg messze esik egymstl (kb. 40 km), egyttmkdskrl azonban az Amarna-levelekben is tallunk adatot. Felttelezhet, hogy a gibeni csata menekltjei kzl nhnyan Gezerben talltak menedket, s k is csatlakoztak a Lkis felmentsre indul sereghez. Egln feltrsa is tanstja, hogy a vrost ezidtjt felgettk. A Hebrn ostromrl szl lers nem lltja, hogy egy nap alatt vettk be a vrost. Hebrn kirlynak meglst mr a 23 s 26 vers elmondta.
Debir feltrsa sorn is kiderlt, hogy Lkishoz s Eglnhoz hasonlan, ezt a vrost is felgettk.
Jzs. 10,40–43. A hadjrat eredmnyeinek sszefoglalsa.
A dli hadjrat gyors s sikeres volt. A gyorsasgra azrt volt szksg, hogy az ellensgnek ne maradjon ideje szervezkedsre. A sikert bizonytja, hogy Jeruzslem kivtelvel a dli orszgrsz valamennyi jelentsebb erdtmnye elesett. A sikeres hadjrat utn Jzsu serege visszatrt a gilgli tborba. Vannak, akik a beszmol adatait fenntartssal fogadjk s gy vlik, hogy Izrelnek nem voltak ilyen sikeres villmhadjratai, hanem csak fokozatosan, lpsrl lpsre szllta meg az orszgot, gy mint a Brk knyvben olvashatjuk. Valjban pedig nincs rtelmi ellentt a kt lers kztt: msrl beszl az egyik s msrl a msik. Ms dolog egy orszg katonai erejt megsemmisteni s ismt ms az orszg terlett tnylegesen birtokba venni. (A magyar trtnelembl is ismernk hasonl pldt: a mohcsi csatban a magyar sereg csaknem teljesen megsemmislt, a trkk azonban csak ksbb fokozatosan szlltk meg az orszg egy rszt). Jzsu itt lert sikeres hadjrata tette lehetv azt, hogy ksbb a trzsek a nekik jut terleteket elfoglaljk s benpestsk. Nem felejthetjk el, hogy az R segtette gyzelemre Jzsu seregt.
Jzs. XI. RSZ
Jzs. 11,1–5. Jbin szvetsget szervez Izrel ellen.
Az orszg kzps s dli terleteit mr meghdtotta Jzsu, szak fel azonban csak az blig nyomult elre. Hcr kirlya a krnykbeli kirlyokat szvetsgbe tmrti Izrel ellen. A szvetsges seregek a Mrm forrsviznl gylekeznek Hcortl dlnyugatra mintegy 12 km-nyire. A 12:18–24 alapjn kiegszthetjk Jbin szvetsgeseinek nvsort. A sereg nagysgrl szmszer adatunk nincs. Igen sokan voltak s mg flelmetesebb tette ket a sok l s harci kocsi, a korabali hadvisels csatadnt „nehz” fegyverneme.
Jzs. 11,6–9. Az R npnek nincs szksge lovakra s hadi szekerekre.
Az ellenfl flelmetes, de az R btortsa ersebb. Jzsu vratlan tmadsa a hadi szekerek alkalmazst lehetetlenn teszi, a f erssgtl megfosztott ellensg meghtrl. A meneklket szak fel egszen Szidonig (kb. 60 km), szakkelet fel pedig a Hermn hegysgig ldzik. Az R parancsnak engedelmeskedve a lovakat megbntjk s a kocsikat elgetik. Nincs szksgk ezekre a harci eszkzkre, hiszen az R harcol rtk.
Jzs. 11,10–15. Galilea vrosainak elfoglalsa.
Jzsu idejben Hcr vrosa 74 hektr terletet foglalt el. A felsvros 10 hektr kiterjeds dombon fekdt, ettl szakra volt a dnglt fldsnccal krlvett alsvros. Becslsek szerint az egsz vrosnak 40 000 lakosa volt. A rgszek bizonytottnak tekintik, hogy a XIII. szzad kzepe tjn a vrost leromboltk s felperzseltk. Ez az id ppen egybeesik a honfoglals korval. A dli hadjrathoz hasonlan az ellensg seregnek megsemmistse utn vrosaikat is sorra elfoglalta Jzsu. Hcrt elpuszttottk, a tbbi vrosokbl csak lakikat rtottk ki (Deut 20:16–17).
Jzs. 11,16–23. Visszatekints Jzsu hadjrataira.
Trtneti tvlatbl foglalja ssze e szakasz Jzus hdt hadjratait. (A 21 versben Jda s Izrel emltse mutatja, hogy az r az orszg kettszakadsa utni idben l.) A trtnelmi esemnyeket sajtos theologiai megvilgtsba helyezi. Nem tekinti lnyegesnek, hogy Jzsu harcai hny vig tartottak, ismtelten hangslyozza viszont, hogy minden az R terve s grete szerint trtnt. Kanan laki (a gibeniak kivtelvel) kemnyen ellenlltak. Jzsu azonban az R segtsgvel minden ellenllst letrt, mg a rettegett, risnvs ankokat is kipuszttotta. (Num 13:33–34), Izrel npe most mr flelem nlkl birtokba veheti az gret Fldjt.
Jzs. XII. RSZ
Jzs. 12,1–6. Mzes legyztt ellenfelei.
A Jordntl keletre es terlet meghdtsa Mzes letben trtnt (Num 21:21–35; Deut 2:26; 3:22). Mzes ki is osztotta kt s fl trzsnek birtokul. Ha a keleti s nyugati orszgrsz terlett sszehasonltjuk, arnytalannak tnik a trzsek kzti feloszts, a kt s fl trzsnek jut terlet kiterjedse nem sokkal kisebb a kilenc s fl trzsnek jut rsznl. A trzsek kzti feloszts azonban nem a terlet nagysgt vette alapul, hanem a fld termkenysgt. A keleti vidk a Jordntl nyugatra es terlethez hasonltva termketlenebb, viszonylag kevesebb ember meglhetst tudja biztostani. Ezrt igazsgos, hogy a termketlen fldbl nagyobb kiterjeds terlet jut egy trzsre.
Jzs. 12,7–24. Jzsu legyztt ellenfelei.
Jzsu eredmnyes csatinak tmr sszefoglalst olvashatjuk e szakaszban. Minden kln megjegyzs nlkl szmllja vgig a legyztt kirlyokat. Ez a lapidris stlus a frak gyzelmi sztlinek feliarataira emlkeztet. A felsorols az elz fejezetek sorrendjt kveti. Jerik s Aj kirlya utn a dli, majd az szaki hadjrat sorn legyztt kirlyok kvetkeznek. Jzsu a Fldkzi-tenger partvidke kivtelvel a Kopaszhegytl a Libanonig minden szmottev kanani hadert legyztt. ltalban a legyztt kirlyok vrosait is elfoglalta – csak Jeruzslemrl s Gezerrl tudjuk, hogy ksbbi idben kerltek izreli kzre (2Sm 5:6–7; 1Kir 9:16).
Az R segtette Jzsu harct, gyzte le sorra a kirlyokat, megmutatva, hogy a meggrt orszgot npnek adta.