JZSU KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Ndasdi Vilmos lelksz
Bevezets - A knyv cme, szerzje.
Mzes utda, Jzsu, Nun fia a honfoglalsrl szl elbeszlsek vezralakja: az nevt kapta cml ez a bibliai knyv jehsa’. A zsid hagyomny Jzsut egyben a knyv szerzjnek is tekinti, ez az llts azonban a kritikai vizsgldsok sorn tarthatatlannak bizonyult. Bels bizonysg nem tanskodik Jzsu szerzsge mellett (a 24:26 utalsa semmikppen sem vonatkoztathat a knyv egszre). Nyilvnval, hogy a sajt halla utni esemnyekrl szl beszmolt nem maga rta meg (24:29–33). Az esemnyek eladsnak mdjbl rszletes elemzs nlkl is kitnik, hogy a knyv szerzje ksbbi korban l, trtneti tvlatbl rtkelve foglalja ssze mondanivaljt. (Jellemz a knyvben gyakran elfordul „mind e mai napig” kifejezs.) A knyv szerzjrl kt elzetes megllaptst tehetnk: 1. Nem a cmet ad Jzsu; – 2. vszzadokkal ksbb lt.
Kapcsolata az szvetsg tbbi knyveivel.
A honfoglals Izrel trtnetben jelents fordulpont volt. Az brahmnak tett gret beteljesedett. Ugyanekkor az R szvetsges npv formldott s hazt tallt Izrel szmra j letforma keretei kztt gretes lehetsgek tvlata nylt meg. Ha a beteljesedett gretet tekintjk, akkor Jzsu knyve a Pentateuchos folytatsnak ltszik. Voltak exegetk, akik e tartalmi sszefggs mellett egyb rokon vonsokat is talltak a Pentateuchos s Jzsu knyve kztt. gy lttk, hogy a Pentateuchos knyveiben felismerhet ngy f forrs (J, E, D, P) Jzsu knyvben is kimutathat. Meg kell emltennk, hogy azok az rsmagyarzk, akik ebbl a ttelbl indultak ki, az egyes forrsokhoz tartoz szakaszok meghatrozsban eltr, st ellenttes eredmnyre jutottak.
A hagyomny elvlasztja Jzsu knyvt a Pentateuchostl. A zsid knonban Jzsu a „korai prftk” csoportjnak els knyve. A samaritnusok s Trt szent iratnak tekintik, Jzsut mr nem. Ezt a klnvlasztst az jabb kritikai kutatsok eredmnyei is altmasztjk, megllaptva, hogy Jzsu knyve anyagnak eltrtnete a Pentateuchostl klnbzik.
Szervesebb a kapcsolat Jzsu knyve s az utna kvetkez bibliai knyvek kztt. Nemcsak az egysges tma kti ssze ket, kapcsolatukra utal a bennk felfedezhet sajtos szemllet s trtnelemrtkels is. E hasonlsg alapjn terjedt el a „Deuteronomista trtneti m”, vagy „Deuteronomista Pentateuchos” sszefoglal cm a Deut, Jzs, Br s 1–2Kir knyvekre vonatkoztatva.
A szereztets mdja s ideje.
A „Deuteronomista” nven emlegetett ismeretlen trtnetr munkjt Lukcs evanglisthoz hasonlthatjuk (Lk 1:1–4). A honfoglals tmjval kapcsolatba hozhat sszes fellelhet forrsanyagot sszegyjttte, s gy rendezte el, hogy a klnbz korokbl szrmaz s eredetk szerint igen eltr jelleg rszletek szerves egysget alkossanak. Az anyag eredett vizsglva kiderl, hogy tallunk kzte „hieros logos”-t (– valamely kultuszhelyet legitimizl adat), etiologikus mondt (– amely valamilyen topogrfiai, vagy etnikai adottsg megltt, vagy pedig valamilyen szoks gyakorlatt okolja meg), hsi elbeszlst, trzsi hatrok, vrosok, legyztt ellensgek felsorolst, trtnelmi tanulsgokat leszr prdikcit… stb.
A knyvben feldolgozott forrsok eltrtnete nagy vonalakban a kvetkezkppen vzolhat: A szjhagyomnyknt l trzsi, vagy helyi jelentsg anyag tovbbadsban, rsba foglalsban s rott formban val megrzsben fontos szerepk volt a kultuszi kzpontoknak (Gilgl, Sikem, Btl, Hebrn…). Idk sorn nagyobb sszefgg egysgek, gyjtemnyek alakultak ki. Vgl – legksbb Jsis kultuszkzpontostsnak idejn – az sszes forrsanyag Jeruzslembe kerlt. Az rsmagyarzk ltal ajnlott „Gyjt”, „tdolgoz”, „Szerkeszt”, „Kiad” nevek mg nehz meghatrozott trtneti szemlyeket odakpzelnnk, e nevek abban vannak segtsgnkre, hogy az anyag formldsnak egyes szakaszait szemlltetik. Nem lehet megllaptani, hogy a gyjts, feldolgozs, szerkeszts s az anyag vgs formba ntse egyes szemlyek, vagy csoportok mve volt-e.
ltalnosan elfogadott vlemny az, hogy a deuteronomista szellemben trtnt feldolgozs formlta egysges mv a klnfle forrsanyagokat. Jzsu knyve teht lnyegben az ismeretlen „Deuteronomista” alkotsnak tekinthet, akinek munkjt az egysges mondanivalt hatsoan hangslyoz cltudatos szerkeszts jellemzi.
Nem egyntet a magyarzk llsfoglalsa a tekintetben, hogy a knyv nvtelen szerzje mely korban lt. Vannak, akik a fogsg alatti vagy fogsg utni idre helyezik Jzsu knyvnek megrst, msok viszont Ezkis, vagy Jsis uralkodsnak idejvel, az r prftk tantsval hozzk kapcsolatba. Dnt bizonytk egyik feltevs mellett sincs. Nem bocstkozunk vgletes tlzsba, ha a Deuteronomista munklkodsnak idszakt a Kr. e. VII–VI. sz. forduljra tesszk. Ez azt jelenti, hogy a jrszt XI–IX. sz.-bl keltezhet forrsok alapjn 600 krl kszlt el Jzsu knyve lnyegben vve a ma ismert formjban. E megllapts nem zrja ki annak lehetsgt, hogy kisebb vltoztatsok ksbb ne trtnhettek volna. Feltehet, hogy egyes rszek a dli orszgrsz fogsgbavitele utni idbl szrmaznak, s utbb kerltek bele a knyv szvegbe.
Trtneti rtke.
Megszokott felosztsunk szerint Jzsu knyve trtneti knyv. A zsid knon a prftai mvek kz sorolja. Trgyt tekintve trtneti knyvnek tarthatjuk, hiszen trtneti esemnyeket beszl el, sajtos prftai szemllete miatt azonban nem egyszeren Izrel npe trtnelmnek egyik rszlett ismerhetjk meg belle, hanem az dvtrtnet egy szakaszt. A trtnelem s dvtrtnet dialektikus viszonybl kvetkezik, hogy az dvtrtnet esemnyei jellegknl fogva a trtnelemtudomny eszkzeivel trhatk fel, az dvtrtnet mgtt ll isteni terv viszont a profn trtnettudomny eszkzeivel nem kzelthet meg.
Jzsu knyve trtneti rtkt tekintve les vlemnyklnbsg alakult a magyarzk kztt. Egyesek, arra hivatkozva, hogy a Brk knyve a honfoglalst lass beszivrgs formjban rja le, ktsgbe vonjk a Jzsu nagyszabs hadjratairl s gyzelmeirl szl tudstsokat, s Jzsu szemlynek trtnetisgt is vitatjk. gy vlik, hogy a mlt irnti nosztalgia szlte a hsi trtneteket, vagy pedig egy-egy rgi szoks, nv, vagy trgy etiolgiai mondja szlesedett ki npi elbeszlss, s az gy keletkezett hagyomnyanyag ksbb kerlt kapcsolatba Jzsu nevvel.
A Biblin kvli forrsokbl ismeretes, hogy a Kr. e. XIII. szzadban Palesztina terlete az Egyiptomi birodalom rdekkrbe tartozott. (V. a Jubileumi Kommentr 31–33. lapjain olvashat trtneti ttekintssel). Knan laki sok kis vrosllamban ltek. Mindegyik vrosllamnak sajt „kirlya” volt, egymstl fggetlenek voltak, de ez a fggetlensg nem jelentett elszigeteltsget. A karavnutak forgalma rvn a hrek minden irnyban hamar elterjedtek. Ha a fra hallt, vagy hatalmnak gyenglst hrl vettk a vrosllamok kirlyai, megegyeztek egymssal s egyszerre tagadtk meg az adfizetst. Kzs veszedelem hrre vdelmi szvetsgre lptek egymssal. Az ilyen idleges kapcsolatokon kvl ismernk olyan tarts jelleg vrosszvetsgeket is, amelyekben ngy-t, nha egymstl elg nagy tvolsgra es llamocska vett rszt.
Ebbe a trtneti keretbe jl beleillik az a kp, amely Jzsu knyvbl trul elnk: Izrel rkezst megelzi a hre (2:2; 5:1), majd a vrosllamok szvetkeznek ellenk (9:1–2; 10:1–5; 11:1–5). Csak a szervezett ellenlls legyzsvel vlik lehetv, Izrel szmra, hogy Knan fldjn megvesse a lbt, majd – jabb harcok rn – lpsrl-lpsre tovbbi terleteket foglaljon el.
A legutbbi vtizedek rgszeti kutatsainak eredmnyei is tmogatjk Jzsu knyve trtneti adatait. Szmos helysgnevet sikerlt megbzhat mdon azonostani. Bebizonyosodott, hogy jelents teleplsek (pl. Lkis, Debir, Hcr) hbors pusztts ldozatai lettek a Jzsu honfoglalsval egybees idben. Ha maradtak is mg tisztzatlan kronolgiai s topogrfiai krdsek, az sszkp azt mutatja, hogy Jzsu knyve, – dvtrtneti szemlleti mdjt figyelembe vve – Izrel npe trtnetnek is megbzhat forrsa.
Theologija.
Isten a trtnelem ura. A trtnelmi esemnyekben sajt szndkt valstja meg. Ez a hatalmas r brahmmal s utdaival szvetsget kttt. Azt grte, hogy Istenkk lesz, kivlasztott npt megajndkozza a testi s lelki ldsok sszessgvel, nekik adja azt a fldet, amelyen az satyk vndoroltak. Az r h szvetsgesnek bizonyult. greteit sorra teljestette. A meggrt fldet npnek adta. Nem Izrel hadiernyeinek ksznhet a honfoglals sikeres vgrehajtsa. grete szerint maga az r cselekedett rtk, jelenltt jelek ltal tette nyilvnvalv: Knan lakira rettegst bocstott, hogy kizze ket npe ell.
Semmi baj nem trtnhet addig, amg Izrel is hsges marad Urhoz, s engedelmesen teljesti parancsait. Ha htlenn vlik, azonnal megtapasztalja, hogy az r fltkeny Isten, aki htlen npt magra hagyja s tletvel sjtja. Kegyelmes is az r, mert a htlensg megbnsa s eltvoltsa utn hajland megjtani a szvetsget.
A fld, amelyen Izrel mindennapi lett li, nyitott knyvknt tant az grett teljest Isten hsgrl. A ksbbi nemzedkek is lthatjk a szabadt Isten tetteinek emlkjeleit. Krdezskdjenek fellk, gondolkozzanak el tantsukon, dntsenek k is az r szolglata mellett, tartsk meg szvetsgt, hogy lhessenek a tle kapott fldn.
Tmja, szerkezete.
Az egsz knyv arrl szl, hogy az R grete szerint hogyan adott hazt szvetsges npnek. A legkisebb rszlet is szerves kapcsolatban van a ftmval, ms-ms oldalrl megvilgtva mindig rirnytja a figyelmet. Nyilvn nem vletlen ez, hanem a szerz tudatosan trekedett arra, hogy a knyvet olvask, vagy a felolvasst hallgat gylekezet tagjai, figyelmt megragadja, s ezltal a mondanival j megrtst elsegtse. A kzponti tmt hangslyoz szerkesztsi elv megvalstsa kvetkeztben httrbe szorult a felhasznlt forrsok eredeti jellege. nllsgukat elvesztve a nagyobb szerkezeti egysg ptelemeiv vltak. Jelen magyarzatban a knyv egysges gondolatmenett igyeksznk nyomon kvetni, a forrsanyag eltrtnetre csupn rviden utalunk. Elvi alapja e mdszernek az, hogy Jzsu knyve gy egszben lett kanonikus bibliai knyv, s nem klnll mondk, listk, tantsok… stb. formjban; – gyakorlatilag pedig a kommentr terjedelme nem teszi lehetv a rszletekig men elemzst.
Szembetn a knyv kt frszre tagozdsa (1–12.; illetve 13–24. rszek). nll egysgnek is tekinthetnnk ket. Egybetartozsukat a knyv szerzje azzal juttatta kifejezsre, hogy az els frsz elejn megkezdett tmkat a msodik ftma vgn zrta le. A Jzsu szemlyvel s a kt s fl trzzsel foglalkoz szakaszok mintegy keretknt foglaljk egybe az egsz knyv anyagt.
1. Az orszg elfoglalsa. 1:1–12:24.
a) Elkszlet a honfoglalsra. 1:1–5:15.
Az r btortja Jzsut s npt. Jelek ltal mutatja meg nekik, hogy kztk van. A np megtiszttja magt.
b) Az r gyzelmet ad npnek. 6:1–12:24.
A harcok sikere a np engedelmessgtl fgg. Jelek bizonytjk, hogy az r hadakozik rtk. – Ha engedetlenek, akkor magukra maradnak s veresget szenvednek. – Az elbeszlsekben a „megver” s „elpusztt” vezrszavak ismtldnek.
2. Az orszg birtokba vtele. 13:1–24:33.
a) A trzsi hatrok kijellse. 13:1–21:45.
A mr elfoglalt s mg elfogalsra vr terleteket felosztjk a trzsek kztt. Kijellik a lvitk lakhelyt s a menedkvrosokat. A sok fldrajzi adat azt szemllteti, hogy Isten grete mennyire valsgosan – az emberi rzkels minden terletn tapasztalhat mdon – teljesedik be. A verzrsz: „rksgl kap”.
b) Izrel az r szvetsgese akar maradni. 22:1–24:33.
A honfoglals trtnetbl meg kell tanulnia Izrelnek, hogy az r szvetsge irnti hsg let-hall krdse szmra. Amint nem tudtk volna az segtsge nlkl elfoglalni az gret fldjt, el is veszthetik hazjukat, ha htlenn vlnak Urukhoz.
Irodalom.
Noth, Martin: Das Buch Josua (Handbuch zum alten Testament. 7.) Tbingen, 1938. Gutbrod, Karl: Das Buch vom Lande Gottes (Die Botschaft des Alten Testaments. X.) Stuttgart, 1957. Hertzberg, Hans Wilhelm: Die Bcher Josua… (Das Alte Testament Deutsch. 9.) Gttingen, 1959. May, H. G.: Joshua (Peake’s Commentary on the Bible) London, 1963. Blair, E. P.: Deuteronomy, Joshua. (Layman’s Bible Commentaries) London, 1965.
Jzsu. I. RSZ - Jzsu. 1,1–4. rsgvlts.
Mzes hallnak vt nem tudjuk pontosan meghatrozni, krlbell Kr. e. 1250 tjra tehet. Mzes Isten szolgja, Jzsu pedig Mzes. Ez a kt viszonyuls nem azonos. Mzes az R cbd-je. Megtisztel ez a nv. gy nevezi az szvetsg brahmot, Dvidot, Jbot, zsaist, Zorobbelt, Semachot. Az R Szolgjrl jvendl Deuterozsais, st Bbel kirlya is az R szolgja, amikor Isten akaratnak vgrehajtjaknt cselekszik. Jzsu Mzes mesrt-je. Ez a sz a tantvny s tantmester, vagy a lvita s az ldozst vgz pap viszonynak a jellsre hasznlatos. Eddig Jzsu Mzes mellett tanulta, hogyan kell Istent szolglni. Mzestl kapott neve arra utal, hogy j tantvny volt. Rgi neve hsa’ „szabadts” volt, ezt Mzes Jahve nevvel kapcsolta ssze, gy lett jehsuac (Num 13:8.16). Az sszettel szszerinti jelentse: Jahve nagylelk, de ha az eredeti nv jelentst vltozatlanul hagyjuk, akkor a „Jzsu” nevet „Jahve szabadts”-nak fordthatjuk. A Spetuaginta Iesous-nak rja Jzsu nevt s ugyangy olvashatjuk az szvetsgben is (ApCsel 7:45; Zsid 4:8). Az emberi elljr, Mzes irnti engedelmessg gyakorlsa kzben bizonytotta meg Isten irnti engedelmessgt s hsgt, s jl vgzett szolglatai jutalmul kapja a mg nagyobb megbzatst. (Mt 25:21).
Mzes engedetlensge miatt nem lthatta meg Isten gretnek beteljesedst. Isten gye azonban nincs emberekhez ktve, mg a kivlasztottakhoz sem. Senki se bizakodjk el! Ha valaki alkalmatlann vlik a rbzott szolglat hsges betltsre, Isten mst llt a helyre. (Mt 3:9).
A Mzesnek adott gret most Jzsu fel hangzik: minden talpalatnyi hely a titek. A 4 vers szvege sajnos romlott, de Deut 11:24-ben jl rthet. A meggrt fld hatrai: dlrl s dlkeletrl a puszta, szak fell a Libnon, kelet fell az Eufrtesz, nyugatrl a Fldkzi-tenger. A „hittiek egsz fldje” utals nyilvn nem a hittita birodalomra vonatkozik, hanem csak a szr-hittita terletre, amely a Libnon s az Eufrtesz kztti rszt jelenti. Dvid uralma valban kiterjedt ezekre a terletekre is.
Jzsu. 1,5–9. Btorts s figyelmeztets.
Mzesnek csodajelre volt szksge, hogy el merje vllalni Istentl kapott megbzatst, Jzsunak elg Isten jelenltnek grete, hiszen ltta Mzes letben, hogy milyen erforrs ez az gret. Az grethez figyelmeztets is kapcsoldik: Isten jelenltnek felttele a trvnyhez val ragaszkods (7–8). Izrel hitletben kiemelt helyet kapott a trvny tanulmnyozsa. A Zsoltrok knyve bevezet rszben szinte ugyanezekkel a szavakkal ajnlja a Tra olvasst (Zsolt 1:2–3). A qumrni szekta tagjai egymst vltva jjel-nappal folyamatosan olvastk a trvnyt. Ktsgtelen, hogy a bet szerint rtelmezett lland trvnyolvass gyakorlsa gpiess s llektelenn vlhat – a keresztyn egyhz trtnetben ppgy tallunk erre pldkat, mint Izrelben. Mgis, szmunkra is idszer, hogy megvizsgljuk magunkat az Isten Igjvel val lsnk tekintetben. Nem vlik-e egyhangv szmunkra az Ige, azrt, mert nem tudjuk vagy nem akarjuk megrteni a belle kapott j zeneteket? Elg idt sznunk-e naponta a Biblia elmlylt tanulmnyozsra? Valljuk, hogy egyhzunk az Ige egyhza. Lssuk meg, hogy egyni letnkben s gylekezeteinkben mg sok fogyatkozs van e tren.
Jzs. 1,10–11. Jzsu megkezdi szolglatt.
Istentl kapott megbzatsa alapjn Jzsu cselekvsbe fog. A np elljri engedelmeskednek neki, tudomsul veszik, hogy lett Mzes utda. Nem ismerjk a np szervezeti rendjt. Azt sem tudjuk pontosan, hogy az itt emltett elljrk hnyan voltak s mi volt a feladatuk. Itt Jzsu parancst adjk tovbb a npnek, de valsznleg k vgeztk a fegyverfoghat frfiak szmbavtelt is. A hrom napos hatrid magyarzata nmi nehzsggel jr. Hrom napi idrl van sz a 2:22-ben s a 3:2-ben is. Ha az itteni hrom napot a 3:2-ben olvashat hrom nappal azonostjuk, akkor a parancs kiadst kvet negyedik napra esik a Jordnon val tkels. A nehzsg abban van, hogy ebbe a hrom napba nem fr bele a msodik fejezetben elmondott trtnet, hiszen a kmek hrom napot tltttek a hegyvidken s ehhez mg hozz kell szmtani a Jerikba rkezs idejt s a hegyvidkrl Jzsu tborba val visszajuts idejt is. Brhogyan prbljuk az idpontokat egyeztetni, valahol mindig lesz hiny, vagy tbblet. Felttelezhet, hogy az ellentmonds szveg-romlsbl, vagy a klnbz forrsok egybeszerkesztsbl addik, de valsznbb, hogy az n. proleptikus transzpozci egy pldja ll elttnk. Ez a stirlis forma az elbeszls folyamatossgt igyekszik biztostani, abban az esetben, ha ugyanabban az idben msutt trtn esemny elmondsa miatt a cselekmny fonalt meg kell szaktani. A kitr utn a megszaktott trtnet utols mondatnak ismtlse jelzi az eredeti sznhelyre val visszatrst. (Ld. pl. Gen 37:28; 37:36 s 39:1-ben.)
Jzs. 1,12–18. Egysg az R irnti engedelmessgben.
Kt s fl trzs a Jordntl keletre es terleten kapta meg osztlyrszt. Jzsu emlkezteti ket ktelessgkre: segtenik kell a tbbi trzseket a nyugati orszgrsz elfoglalsban. Nem tudjuk, hogy az sszes rdekelt frfiakat hvtk-e ssze, vagy csak a vnekkel tancskozott Jzsu. A kapott vlasz mindenesetre kielgt. Engedelmessget fogadnak Jzsunak – de nem felttel nlkl. A „csak legyen veled a te Istened” jkvnsgknt is felfoghat lenne ugyan, de a 3:7 alapjn arra kvetkeztethetnk, hogy inkbb Jzsu vezet tisztsge elismersnek feltteleknt mondtk ki. Figyelemre mlt a „te Istened” kittel. (A Szeptuagintban „mi Istennk” olvashat e helyen). Ez is Jzsu tisztsgnek karizmatikus jellegt hangslyozza. Azt ismerte el a np vezetjnek, akirl felismertk, hogy Isten Lelke munklkodik benne. Ha nem volt karizmatikus vezet, akkor a np egysge felbomlott. Dnt jelentsg, hogy Jzsu els tettvel biztostani tudta az egsz np egysgt. A hallbntets kimondsa mutatja, hogy a nemzetsgek vezeti nemcsak formlis gretet tettek, hanem komolyan elkteleztk magukat a harcban val rszvtelre. Helyes hogy vezetjk elhivatottsgrl meg akarnak gyzdni, de ha egyszer errl megbizonyosodtak, akkor kvetkezetesen helyt kell llniok.
Jzs. II. RSZ - Jzs. 2,1. Jzsu kmeket kld ki.
rdemes sszehasonltani a Num 13. rszvel ezt a verset. Ott a trzsek kpviseli indulnak el, rszletes utastst kapnak, hogy mire terjedjen ki figyelmk, s hazatrve a nyilvnossg eltt szmolnak be tapasztalataikrl. Jzsu titokban kt kmet kld ki, feladatukat nem jelli meg rszletesen, s k dolguk vgeztvel neki magnak tesznek jelentst. A trtnet alapjn arra lehet kvetkeztetni, hogy a kmek feladata a tlparton lakk hangulatnak kifrkszse volt. Jzsu azrt kldte ki embereit, hogy Isten elkszt munkjnak jelt lthassa. Isten nem veszi rossz nven, ha valaki jelt kr tle, hogy hitben megersdjk (Br 6:36–40; 2Kir 20:9–10; Jn 20:25–29); st inkbb arra haragszik, ha valaki a felajnlott jeladst visszautastja, (zs 7:13). Jzsu hisz Isten gretben s amikor az gret megvalsulsnak jelt kvnja ltni, azrt teszi ezt, hogy mg ersebb s btrabb lehessen.
Jzs. 2,2–3. Veszlyben a kmek lete.
A kmek elvigyzatosak voltak, kerltk a feltnst, a parzna Rhb hzba mentek be, ott nem kellett bemutatkozniok, nem kellett elmondaniok, hogy kik, honnan jttek s mi jratban vannak. Azonnal le is fekdtek, hogy az esetleges kellemetlen krdseket elkerljk. Minden vatossguk ellenre is gyansak lettek, ami rthet, hiszen Izrel kzeledtnek hre izgalomba hozta a krnyk lakit. A vros vezetje, a „kirly” azonnal kikldi embereit, amint a gyans idegen szemlyek jelenltrl rtesl. Azt is tudjk, hova trtek be, gy egyenesen Rhb hzhoz mennek, s kvetelik, hogy adja ki a kt veszlyes idegent.
Jzs. 2,4–7. Rhb elreltan cselekszik.
Rhb nem adja ki a kmeket a kirly embereinek. Ravasz vlaszval mg azt is elri, hogy hzt nem kutatjk t, hanem a Jordn gzlihoz sietnek, hogy ott foghassk el az idegeneket. Nem vilgos, hogy a kmeket mikor s hova rejtette el. Amikor a kirly emberei bezrgettek hozz, semmikppen sem vihette fel ket a tetre, mert a hztetre ltalban kls feljrn lehetett feljutni, egybknt sem kslekedhetett sok az ajtnyitssal, ha nem akart gyanba keveredni. Lehet, hogy a zrgets zajra bent rejtette el ket ideiglenesen, s ksbb vitte fel a tetre, ebben az esetben azonban utbb mgegyszer vissza kellett ket csempszni a hzba, hogy az ablakon keresztl leereszkedhessenek. Legvalsznbb, hogy Rhb az els perctl fogva tudta, hogy kikkel van dolga s vatos elreltsbl a hztetn jellte ki hlhelyket, (nyron szoks volt a hztetn aludni) – ott knnyen elrejtzkdhettek, st adott esetben meneklni is knnyebben tudtak volna a tetkn t.
Jzs. 2,8–11. Rhb vallsttele.
Tettt szp vallsttellel indokolja Rhb. Meggyzdse alapjn prtolt el nptl, mivel megismerte Izrel Istennek hatalmt s Isten nphez kvnt csatlakozni. – Jeremis prfta Izrel npnek kzvlemnyvel kerlt szembe, amikor azt hirdette, hogy engedelmeskedjenek az R szolgjnak, a babiloni kirlynak. Azt is vllalta, hogy rulnak tekintsk meggyzdsrt. (Jer 27:6; 37:13) – Rhb vallsttelnek slyt nveli az a tny, hogy rvid id alatt kellett mindent meggondolva dntenie. Dntsnek alapja a hit, olyan nagy hit, amilyet Izrelben sem lehet tallni. Ott is talljuk rhb nevt a hit hsei kztt (Zsid 11:31; Jak 2:25). A zsid hagyomny szerint utdai kztt nyolc prfta s pap volt (kztk Jeremis prfta is); st Mt evangliuma Jzus Krisztus sei kz sorolja be t (Mt 1:5).
Jzs. 2,12–17. letrt – letet.
Rhb a kmek letnek megmentsrt sajt hzanpe letbenhagyst kri cserbe. Jzsu emberei el is fogadjk a felttelt, s eskvel ktelezik magukat gretk megtartsra. Az eskformula (2Sm 3:26; 1Sm 3:17; 1Sm 14:44) elmondsa Isten legszigorbb bntetst hozza az eskszegre. ppen ezrt fontos, hogy a feltteleket mindkt rszrl pontosan meghatrozzk, mert a meggondolatlan esk is ktelez erej (Jzs 9:18). Az esk elmondsa utn Rhb kijuttatja a kmeket Jerikbl, hiszen ldzik brmikor visszatrhetnek a sikertelen kutatsbl s tzetes hzkutatst tarthatnak nla. A vroskapun nem mehetnek ki, mert azt az ldzk eltvozsa utn bezrtk. Az ablakon ereszti ht le ket, s egyben j tancsot is ad: ne menjenek kelet fel, hanem az ellenkez irnyba, a hegyek kz. Ott nem fogjk keresni ket, de ha kutatnnak is utnuk, sok rejtekhelyet tallhatnak, mert a vidk tele van barlangokkal. Kzel is van a hegyvidk (Jda pusztja) Jerikhoz, mintegy msfl km-re, gy mg napkelte eltt el tudnak rejtzni.
Jzs. 2,18–21. A vrs zsinr.
Szoks volt Izrelben az gret megpecstelsre zlogot adni (Gen 38:18), az itt emltett vrs zsinrt azonban nem tekinthetjk zlognak. Jel csupn, amelyrl annak idejn a hdtk felismerhetik, hogy melyik hz lakit kell mentesteni a hrm all. Valsznleg nem a kmek adtk Rhbnak, hanem beszlgets kzben Rhb holmijai kztt lttk meg s alkalmasnak tartottk e clra, mivel szne szembetl, ugyanakkor pedig nem kelt klnsebb feltnst, hiszen Rhb is ksztett lenfonalat. Vannak magyarzk, akik gy vlik, hogy a vrs zsinr rvn jtszotta Rhb az izrelitk kezre a vrost. Szerintk ez jelezte volna, az ostromlknak a fal gyenge pontjt. A szveg azonban semmi alapot sem ad ilyesfajta felttelezsekre.
Jzs. 2,22–24. A kmek jelentse.
Az izgalmas jszaka utn hrom napot a hegyvidken rejtzkdve tlttt a kt km, majd – Jerikt elkerlve – visszatrtek Jzsuhoz. Milyen eredmnyekrl szmolhatnak be a vezr eltt? Alig rkeztek Jerikba, rgtn gyansak lettek, csoda, hogy el tudtak meneklni a vrosbl. Utna hrom napig a lakatlan hegyvidken rejtzkdtek, majd a lakott terletek elkerlsvel trtek vissza Sittimbe. Egsz id alatt gyszlvn csak Rhbbal beszltek, jelentskben is az szavait ismteltk meg. – Jzsu elgedett a jelentssel. ppen ezt vrta. Meggyzdtt rla, hogy Isten bevltotta grett: rettegst bocstott az orszg lakira. Szabad az t az gret fldjre. Ki is adta a parancsot a tborbontsra.
Jzs. III. RSZ
Jzs. 3,1–6. Az tkels elkszletei.
Itt folytatdik az 1:11-nl megszakadt elbeszls. Hrom parancs kihirdetse kvetkezik egyms utn. Az elst az elljrk hirdetik ki: a np menjen a szvetsg ldja utn. A 4. vers figyelmeztet a lda irnti tiszteletre. A lda szent, teht flelmes s veszlyes az avatatlanok szmra (Uzza halla 2Sm 6:1–11). A vers msodik fele szerint a lda jelzi az utat. Az „t” jelentst itt tgabb rtelemben foghatjuk fel. – Nem a gzl helyt jelzi, hiszen a papok csak a meder kzepig mentek be, ott meglltak –, a np megelzte ket s k a np utn vittk t a szvetsg ldjt a Jordnon. A Jordnon val tkels j korszak kezdete. Izrel npe j krnyezetbe kerl, letformjuk megvltozik. Fontos, hogy nagyon figyeljenek Isten tmutatsra. A msik kt parancs a korabeli levelezsben hasznlatos formulval kezddik: „Ezt mondja X (a felad), Y-nak (a cmzettnek)”. Teht ezeket is hrnkk tjn parancsolta Jzsu. Bejelenti, hogy az R msnap csodt fog tenni. A csoda az R szemlyes jelenltnek kvetkeztben trtnik, szksges teht, hogy a np minden tagja a szentsg, azaz a kultikus tisztasg llapotban legyen addigra. Ezrt kerlnik kell mindent, ami ltal tiszttalann vlnak, – halott rintse, poklos rintse, nemi rintkezs stb. (Lev 19; Num 11–15), – illetve az elrt tisztulsi szertartsokat el kell vgeznik (Ex 19:10–11). A papoknak szl parancs a trvnyes ktelessgk teljestsre vonatkozik. Idmeghatrozst nem tartalmaz, itt mg nem az elindulsrl van sz, hanem csak a menetkszltsg elrendelsrl.
Jzs. 3,7–8. Isten felmagasztalja Jzsut.
Az induls napjn az R megismtli grett (1:5). Azt is elmondja, hogy milyen csodt fog tenni. Az elbeszl az R szavainak csak egyik rszt mondja itt el, a csattant (13. v.) ksbre hagyja. Tlsgosan monotonn vlnk az elbeszls, ha elszr Istennek Jzsuhoz intzett zenett, msodszor Jzsunak a np eltt mondott beszdt s harmadszor az esemny bekvetkezst teljesen egyformn mondan el. Az elttnk ll szvegben hatsos fokozs van: elszr a hrnkk adjk hrl; holnap valamilyen csodk fognak trtnni. A 7–8. versekbl kiderl: a csoda ma lesz a Jordnnl. A cscs a 13. versben Jzsu bejelentse: meg fog llni a Jordn vize. Vannak akik e fejezet szvegt zavarosnak, tredezettnek, szokatlanul rendezetlennek tekintik. Tny, hogy a versek nem szigor idrendi sorrendben kvetkeznek egyms utn. Az idrend felbontsa azonban nem veszlyezteti a cselekmny megrtst, st elevenn, fordulatoss teszi. A „rendhagy” sorrend oka nem szvegromls, hanem az r tudatos szerkesztsi szndka.
Jzs. 3,9–13. Isten npe kztt van.
A 9 vers az 5 s 6 versekhez hasonlan hrnk ltal kihirdetett zenet. A 10 verstl kezdden viszont maga Jzsu szl az sszehvott nphez. Nem vltozatlanul ismtli meg az R szavait, hanem a np szmra alkalmazza az zenetet. Sajt szemlye felmagasztalsa helyett az l Isten jelenltt hangslyozza s mindjrt hozz is teszi, hogy az adott trtneti helyzetben ez mit jelent. Isten zenetnek tadsa egyben tolmcsols is. A jl megrtett zenetet gy kell tovbbtani, hogy a hallgatk is jl rtsk. Isten npe kztt van, hogy a meggrt fldet nekik adja. Jelenltnek bizonytka, hogy a szvetsg ldja eltt kett fog szakadni a Jordn vize.
Jzs. 3,14–17. A csoda. – A Jordn vze megll.
A Jordn als szakasza a Tiszhoz hasonlthat. Kanyargsabb, mint a Tisza volt szablyozsa eltt, a vzllsa pedig ugyanolyan szeszlyesen ingadozik. Szrazsg idejn csak a medre kzepn folyik, de van id, amikor teljesen megtlti medrt, st az ess vszakban elnti jelents rtert is. A folymeder tlagszlessge mintegy 40 m.
A Jordn viznek meglltst a np nem tekintette szerencss vletlennek, hiszen Jzsu elre megmondta, hogy Isten mit fog tenni. Isten bebizonytotta, hogy Jzsuval ugyangy vele van, mint Mzessel volt. Amint a szvetsg ldja a Jordn szlhez rt, megllt a vz. Az elbeszls hatrozottan hangslyozza, hogy az egsz fld Ura, az l Isten cselekedett s nem krdezi azt, hogyan cselekedett. Mlyrehat klnbsg van a mi gondolkodsunk s a bibliai kor embereinek gondolkodsa kztt. k a mindennapi megszokstl eltr jelensgeket isteni erk beavatkozsnak tekintettk. A Jahve-hit egyistenhit volt. Ez azt jelentette, hogy minden hatalmat az R kezben tudtak, s ez a hatalom nem korltozdott egy bizonyos fldrajzi terletre, hanem az gre s fldre – azaz az g sszes seregeire s a fld minden orszgra – kiterjedt. Jzsu s kortrsai (s Jzsu knyvnek rsbafoglalja) vilgkpbe szervesen beleillett az, hogy az R vizet fakasztani, vagy vizet elapasztani kpes. A nagy dolog az szmukra, hogy Isten ppen akkor, ppen Jzsu kedvrt s ppen a np rdekben cselekedett.
Feljegyzsek tanstjk, hogy a Jordn medre partomls kvetkeztben tbbszr is eltorlaszoldott. Az arab Nuwairi arrl szmol be, hogy 1267. december 8.-ra virrad jjel tz ra hosszat nem folyt a vz. Hasonl eset trtnt 1909-ben s 1927. jlius 11.-n is. Ez utbbi alkalommal fldrengst kvet fldomls torlaszolta el a folyt, gy hogy huszonegy ra mlva mosta csak el a vz az omladkot. Nem jutunk messzire azzal, ha a vz elapadsra ilyen vagy hasonl termszettudomnyos magyarzatot keresnk. jabb krdsekre kell vlaszolnunk: mi okozta a fldcsuszamlst? – mirt ppen akkor rendlt meg a fld?… stb. Ha az r bizonysgttelt elfogadjuk, akkor a mai ember szemlletvel is ugyanarra a vgkvetkeztetsre jutunk, hogy a Jordn viznek megllsa Isten beavatkozsnak eredmnye. A csoda elzetes bejelentse a szerencss vletlen lehetsgt kizrja. Tlsgosan mersz elkpzels lenne azt felttelezni, hogy Jzsunak mdjban llott volna ilyen mret fldomlst elidzni, vagy elre pontosan kiszmtani, hogy egy almosott partszakasz mikor fog magtl leomlani.
Gyakorlati kihatsait tekintve a Jordnom val tkels kevsb jelents, mint a tenger kettvlsa volt az elz nemzedk szmra. Isten beavatkozsa nlkl semmikppen sem tudott volna a tengeren tjutni a np, ldzik pedig mr a sarkukban voltak. A Jordn gzlin (2:7) a csoda nlkl is t tudtak volna kelni. A tengeren val tkels azonban nem szemlyes lmnyk volt (Jzsu s Kleb kivtelvel), hanem az elz nemzedk elbeszlse alapjn megismert hagyomny. A Jordn elapadsa viszont az egsz np lmnye volt. Nemcsak az akkor kapott kijelentst pecstelte meg szmukra, hanem a hagyomnyt is lv tette. A csods dvtrtneti esemnyek megrtshez gy juthatunk kzelebb, ha felismerjk a magunk letben az l, gondvisel Isten cselekedeteit.
Jzs. IV. RSZ
Jzs. 4,1–9. Az tkels emlkkvei.
E fejezet szvegn ltszik, hogy tbb forrs egybedolgozsbl szrmazik. Ktszer beszli el a kvek fellltst (a 8 s 20 v. szerint a tborhelyen; a 9 v. szerint a Jordn medrben), valamint a kvekkel kapcsolatos tantst is (6–7 v., illetve 21–23 v.). Nyilvnvalan a 3:12-ben emltett tizenkt ember kivlasztsa is az emlkkvekkel fgg ssze. Az szvetsgben tbbszr is olvashatunk arrl, hogy Isten valamilyen cselekedetre val emlkezsl kvet lltanak fel. (Gen 28:18; 31:45–49; Jzs 7:26; 8:29; 24:26; 1Sm 7:12; zs 28:16 stb.) Az gy fellltott kvek az emlkeztetsen kvl gyakran kultikus clt is szolglnak („maccbk”). A Jordn medrbl felhozott kvek Isten hatalmas tettnek beszdes bizonytkai. A tizenkettes szm hangslyozsa arra utal, hogy a tizenkt trzs – egy np. A 9. vers hber szvegben a hangslyos „is” sz nem fordul el. A Szeptuaginta fordtsa gy hangzik, „msik tizenkt kvet is”. Ez a fordts nyilvnvalan az elbeszls kettssgt igyekszik elsimtani. Az elz versekben nem olvassuk azt, hogy Jzsu parancsot kapott, vagy adott volna arra, hogy a Jordn medrben is lltsanak fel tizenkt kvet. (Ilyen utasts esetleg a 3:33-hoz kapcsoldhatott volna.) A mederben fellltott kvek az emlkeztets feladatt nem tudtk volna jl betlteni, hiszen legfeljebb csak alacsony vzlls idejn lehetett volna ket a partrl ltni.
Jzs. 4,10–18. A Jordn vize visszatr medrbe.
Ez a szakasz mg egyszer hangslyozza, hogy a csoda szoros sszefggsben van a szvetsg ldjval. Nehz megllaptani, hogy Izrel npe milyen rendeltetst s milyen jelentsget tulajdontott a ldnak, mert mindkt tekintetben vltozott a kzfelfogs az idk folyamn. Eleinte Isten lthatatlan jelenlte trnusnak tekintettk (1Sm 4:4), A trvny ktblinak az R ldjban trtnt elhelyezse a trvny tekintlyt fokozta. Jelentsge kitnik a 3:10–11-bl. Amikor a csatkba magukkal vittk a szvetsg ldjt, a harcosokat btortotta az a tudat, hogy Istenk elttk jr s biztostja szmukra a gyzelmet. Hasonlkppen rtelmezik ezek a versek is a szvetsg ldja szerept. Amint a folyhoz rt, megllt a Jordn vize – az egsz np tkelhetett a lda oltalmban – s amint a szraz partra feljutottak a ldt vv papok, jra megtelt a foly vzzel. Ez a jel nemcsak azt bizonytotta, hogy Isten jelen van, hanem Jzsu kivlasztott voltt is nyilvnvalv tette az egsz np eltt. A kt s fl trzs tagjai is meggyzdtek rla, hogy Jzsu valban karizmatikus vezet, meg is tartottk gretket (1:17).
Jzs. 4,19–24. Ha fiaitok krdezik…
A pskannep liturgijhoz (Ex 12:26) hasonl az emlkkvekkel kapcsolatos tants. A dramatizlt forma hatkonyan segti el a didaktikus cl megvalstst. A felnvekv nemzedk hite az elttk jrk vallstteln alapszik. Az elz szakasszal sszehasonltva lthatjuk, hogy az esemny eredeti rtelmezse hogyan mdosul az utdok szmra adott tantsban. A csods tkels tli szmra Jzsu felmagasztalst jelentette a csoda; a tantsban mr a R flelmre kerl a hangsly. A vrs-tengeri tkels megemltse pedig trtnet keretbe lltja be az elmondottakat.
Jzs. V. RSZ
Jzs. 5,1. Elterjed az tkels hre.
Tartalmilag szorosan az elz fejezethez kapcsoldik ez a vers. Azt mondja el, hogy a csodlatos tkels megtrtnte mit jelentett az orszg laki szmra. Az emriak s kananiak nv sszefoglal rtelemben a Jordntl nyugatra lak sszes npeket jelli (3:10). A hr hatsra ugyanaz, mint amit Rhb mondott a kmeknek (2:10). Az R ers keznek munkjt ltva rettegs fogta el ket Izrel fiaival szemben.
Jzs. 5,2–9. A Pusztban szletettek krlmetlse.
A Septuaginta szerint a 2. vers vge gy fordthat; „Csinlj magadnak kkseket les kbl s telepedj le, metld krl Izrel fiait”. E szveg alapjn arra lehetne gondolni, hogy a krlmetls gyakorlata Jzsu idejbl ered. Ms helyekrl azonban kitnik, hogy Jzsu eltti idkben is gyakoroltk mr (Gen 17:9–14; 21:4; Ex 4:25–26; 12:43–51). A kksek hasznlata is a szoks rgebbi eredett mutatja. A honfoglals ideje a bronzkorszak vgre, illetve a vaskorszak elejre esik. Arra sem kell gondolnunk, hogy a pusztai vndorls alatt annyira visszaesett Izrel kultrsznvonala, hogy a kkorszakra jellemz llapotok uralkodtak volna kztk. A kksek ksztsre vonatkoz parancs inkbb a megszokott eszkzk hasznlattl val eltrsre utal.
A krlmetls az kori Keleten ltalnosan ismert szoks volt. A krlmetlst tnylegesen gyakorl npeknl vagy kisebb csoportoknl a szoks jelentse klnbz. A hzassgra elkszt aktusnak, vagy a termkenysg istensge szmra bemutatott ldozatnak, vagy trzsi ismertetjelnek, vagy ezek valamilyen kombincijnak tekintettk. Izrelben mindezektl fggetlenl az R szvetsghez val kapcsolat jele volt. Miutn Isten a maga rszrl megbizonytotta, hogy a szvetsgben vllalt grett teljesti, szksgess vlt, hogy a np is kifejezsre juttassa, hogy az brahmmal kttt szvetsg rksnek tekinti magt. Az egsz frfinp krlmetlst nyilvn nem szemlyesen maga Jzsu vgezte el. A teljes biztonsg rzett mutatja, hogy az ellensges terleten egyszerre minden frfit harckptelenn mertek tenni (Gen 34:25).
A „krlmetletlen” jelzt a pogny npek megjellsre gnynvknt alkalmaztk (Br 14:13; 15:18; 1Sm 14:6; 31:4; 2Sm 1:20; 1Kir 10:4; Jer 9:26 stb.). A Gilglnl tboroz npre is rillett ez a gnynv, a krlmetls megtrtnte utn viszont nem kellett tovbb szgyenkeznik, nem viseltk mr a pognysg jelt.
Gilgl nevnek eredett a 9 v. a krlmetls esemnyeivel hozza kapcsolatba npies szmagyarzattal. Valsznbb azonban, hogy a kr alakban fellltott kvekrl kapta eredeti nevt. Magt a helyet a mai Khirbet Mefdzsirrel azonostottk a rgszek. A mai Jeriktl mintegy 2 km-re szakra – a Jzsu korabeli Jeriktl csaknem ugyanannyira keletre – feszik. Az 1954-ben vgzett kutatsok eredmnyekppen megllaptottk, hogy leletanyaga a Kr. e. 1200–600 kztti idbl val. Bibliai forrsok is tanstjk, hogy Saul idejtl kezdve fontos szenthely volt. (m 4:4; 5:5; Hs 4:15).
Jzs. 5,10–12. Az els pskannep.
Nem beszl arrl a tudsts, hogy Izrel fiai hogyan jutottak hozz a fld termshez. Termszetesnek tekinti, hogy miutn Isten Izrel npnek adta a fldet, annak termse is az vk. A krnyk laki rejtekhelyekre, vagy megerstett vrosaikba menekltek, otthagyva aratatlan fldjeiket. (Hasonl, csak ppen fordtott helyzetrl tudst a Br 6:1–10). Az Izrelitk birtokukba vettk az elhagyatott fldek termst. A kivonuls alkalmval elrendelt (Ex 12:13) pska s macct nnep rendje szerint elszr bemutattk az j termsrt a hlaldozatot s az ldozat bemutatsa utn ettek az gret fldje termsbl. A kvetkez naptl fogva megsznt a manna, – hiszen mr nem volt r tbb szksg. (Izrel nevezetes pska nnepeirl Ex 12; 13; Num 9:1–5; 2Kir 23:21–23; Ezsd 6:19–22 szmol be. Szmunkra legjelentsebb Jzus Krisztus hallnak s feltmadsnak pskja).
Jzs. 5,13–15. Oldd le sarudat…
Az elzkben tbbszr is olvastuk, hogy az R szlt Jzsuhoz, de a szveg nem utalt r, hogy ez a megszlts lomban, vagy ber llapotban, ltoms ksretben, vagy egyszeren az R hangja meghallsa rvn trtnt-e.
Amint ppen Jerik kzelben volt – taln a vros elfoglalsnak lehetsgt latolgatta – egyszerre egy idegen emberrel tallta magt szemben Jzsu. Meglepett krdsre a kardos idegen (Gen 3:24) azt vlaszolja, hogy az R seregnek vezre. A „sereg” sz itt egyes szmban ll, msutt azonban gyakori a tbbes szm cebt alak, amely Izrel harcosain kvl a mennyei seregekre is vonatkozik. Izrel seregvel egytt harcolnak Isten angyalai s az gitestek is (10:10–15). Ugyanazt parancsolja az R Jzsunak is, amit az g csipkebokornl Mzesnek parancsolt (Ex 3:5). A hely Isten jelenltnek kvetkeztben szent. A jelenet szszerinti megismtlse jbl azt hangslyozza, hogy Jzsu ugyanolyan kapcsolatban van Istennel, mint Mzes volt. A jelens Jzsu sarujnak lehzsval nem r vget, hanem egy kzbevetett magyarz mondat utn a 6:2–5-ben olvashatjuk az R zenetnek szvegt.