RGISGTANI S NPRAJZI ADALKOK 3. V. Vallsos let
V. A vallsos let
1. Szent helyek
A „szent” sz alaprtelme: elklntett, elhatrolt, ti. a profn hasznlattl, vagy a profn vilgtl. Az istentisztelet helye az kori keleten ilyen rtelemben vett szent terlet volt, amelyet legfõkppen megszentelt Isten jelenltnek a hite. Az egyes vrosok szent terletnek, templom-negyednek a megnevezsre hasznlt grg szakkifejezs (temenos) ppgy ezt az elklntettsget fejezi ki, mint pl. az arab haram sz, amelyben mg az is benne van, hogy avatatlannak bntets terhe mellett tilos a belps ilyen helyre. – Mzesnek megllst parancsolt az r az gõ csipkebokornl (Ex 3:5), a Sinai-hegyhez sem volt szabad Izrelnek egy bizonyos krn bell kzeledni (Ex 19:12.21). – Avatott szemlyek mgis odajrulhattak a szent helyre, a „megszentelõds” elõrt kvetelmnyeinek a megtartsa mellett, mert hiszen vglis a szent hely az Istennel val tallkozsnak, az õ tiszteletnek, vagy kijelentse elfogadsnak a helye volt. Ezt a tallkozst szemllteti a pusztai vndorls szent strnak a neve: ’hl md = a tallkozsnak s e rven a kiejelents-nyersnek a stra.
A ptriarcha-trtnetek elbeszlsei szerint egyes helyeket szintn az Istennel val tallkozs avatott szentt. (Pl. Btel, Gen 28:11–22; Mrija, Gen 22 r.). Az ilyen helyeken emlkkveket lltottak fel, vagy oltrt ptettek az õsatyk. Ezek aztn az izraelita korban is ldoz-helyek voltak, de a knani Baal-kultusszal val fertõzttsgk miatt a prftai kritika, majd a kultuszi centralizci megszntette a vidki kultusz-helyeken foly istentiszteletet.
A hagyomny szerint a pusztban vndorl izraelitk istentiszteleti szent helye a mr emltett szent stor volt. El kellett ismernnk, hogy lersa a Pentateuchos Papi iratbl val ksei anyag, azonkivl beosztsa, berendezse tkrzi a ksõbbi jeruzslemi templom kpt, csupn emiatt azonban nem lehet a megltt ktsgbevonni. Ahogyan a nomd mdon vndorl izraelitk strakban laktak, ugyangy az Istennek szentelt hajlk is stor volt s erre a storra tbbek kzt azrt is szksg volt, mert benne foglalt helyet a Jahve-hit legfontosabb kultuszi trgya, a szvetsg ldja. – A szent stor jelentõsge a letelepeds utn kisebb lett. Feltehetõ ugyan, hogy az elsõ idõkben, a szvetsg ldjnak klnbzõ vrosokba (Gilgl, Sikem, Btel) val thelyezsvel egytt a stor is vele vndorolt, de mr Silban kõtemplomban õriztk a ldt, a (kzben gy ktszz vess regedett) stor pedig valsznûleg elpusztult a filiszteus hbork idejn.
A sili templom nem lehetett nagyobb, mint a knani vrosok helyi jelentõsgû szentlyei. Ezzel szemben minden tekintetben kiemelkedõ, kirlyi szkhelyhez s orszgos kzponthoz mlt lett a Dvid ltal tervbe vett s Salamon ltal megptett jeruzslemi templom. Salamon fõniciai mrnkk s mesteremberek vezetse mellett vgeztette el az ptkezs nagy munkjt. Az 1Kir 6–7 r. pontosan lerja a templom plett, a hozz tartoz helyisgekkel, valamint a kultuszi trgyakkal, berendezssel egytt. E szerint a templom plete kiemelkedõ helyen volt, lpcsõkn lehetett felmenni hozz s egy elõcsarnokon keresztl lehetett bejutni a tulajdonkppeni templom-helyisgbe (hkl); szoktk szentlynek is nevezni. Egyes istentiszteleti cselekmnyeket itt vgeztek a papok. Itt llt az illatldozat oltr, a szent kenyerek asztala, a vilgtshoz szksges gyertyatartk, kelyhek, tmjnezõ ednyek, mindezek sznaranybl. A hts falra vgott ajtn t lehetett vgl bejutni az n. szentek szentjbe (debr). Ez a kocka alak helyisg (az korban a tkletessg mrtani kibrzolja) megvilgtatlan volt s az r jelenltnek a helyt kpviselte (1Kir 8:12). Itt volt a szvetsg ldja, a hagyomny szerint a tzparancsolat kõtblival. Klnleges jelentõsge volt a lda lezr fedelnek, melynek a neve (kappret), a „kiengesztelõds” kifejezõje: az engesztels nnepn a fõpap odajrult hozz s az ldozat vrt rhintve krte a np bûneire a bocsnatot (Lev 16:15–16). A szent lda egybknt rudakon hordozhat trgy volt, amit a pusztai vndorls hagyomnya termszetesen magyarz azzal, hogy egy-egy tovbbvndorls alkalmval vllon vittk az arra rendelt szemlyek. Igen valsznû azonban az, hogy a letelepeds utn is mg sokig szoks volt az, hogy nagy nnepeken processzikban hordoztk a templom krl; a Zsolt 24 pl. egy lda-processzis nek. Taln csak a Jsis-fle reform kttte vglegesen helyhez (2Krn 35:3).
A templompletet kõfal vette krl, melynek fõbejrata kelet felõl volt, szemben a templom ajtajval. Az udvaron szembetûnõ helyet foglalt el a lpcsõ kt oldaln szabadon ll kt rzoszlop. Az udvaron volt a nagy gõldozati oltr; kb. 5 mter magas volt s lpcsõkn kellett felvinni az elgetsre sznt ldozati llatot, illetve egyes rszeit. Ugyancsak az udvaron foglalt helyet egy msik nevezetessg, az n. nttt tenger: egy kb. 5 mter tmrõjû rzmedence, melynek tizenkt rz bika-szobor kpezte a talapzatt. Rszben vztartly volt ez, a szent cselekmnyekhez, mosakodshoz szksges vz trolsra, de szimbolikus jelentõsge is volt: az kori vilgkphez hozztartoz „vilg-cen” kicsinytett msa.
A salamoni templom a babiloni hbork sorn elpusztult. De mr a fogsg idejt Ezkiel, a jvõbe nzõ prfta, felvzolja az j templom kpt, a salamoni templom mintjnak megfelelõen (Ez 40–43 r). Valsznûleg e modell szerint, br szernyebb kivitelezsben (Hag 2:3) kszlt el a fogsg utni templom Kr. e. 515-re. A kvetkezõ szzadokban bizonyra dszesebb lett, kincstrban is egyre tbb rtk gyûlt ssze. Az idõk mlsa, hbors viszontagsgok azutn szksgess tettk a templom jjptst s ehhez a nagy munkhoz Nagy Herdes fogott hozz Kr. e. 20-ban. Az ptkezs hossz idõn t tartott, mert magn a – tz v alatt ekszlt – templom-pleten kvl egsz sereg ms mellkplet, erõdts, oszlopcsarnok is plt egyms utn. Jn 2:20 szerint ezt mondtk Jzusnak a ktkedõ zsidk: 46 esztendeig plt ez a templom – pedig az egsz templomtr kiptse csak jval ksõbb, Kr. u. 64-ben fejezõdtt be, hogy aztn nemsokra a rmai hbork ldozata legyen.
Herdes templomnak a beosztsa szintn a salamoni templomhoz volt hasonl. Klnbsg volt az, hogy a szentek szentjt a szentlytõl nem fal s ajt, hanem egy nehz fggny, a „krpit” vlasztotta el. A szentek szentjben nem volt tbb semmi. A szvetsg ldja a babiloni hborban elpusztult, vagy zskmnyul esett, mst nem ksztettk el (Jer 3:16). A szentlyben viszont ott llt egy (a salamoni templom kisebb gyertyatartitl eltrõ) hatalmas ht kar sznarany gyertyatart, a gylekezeti, majd nemzeti szimblumm is vlt menrh. (Gyertya helyett persze akkor mg olajban levõ kanc gett a mcses formra kikpezett karok vgn).
A templomplet risi faragott kõtmbkbõl plt (Mk 13:1), krltte tert el a papok udvara, a nagy ldozati oltrral. Ezen kvl volt a zsidk (frfiak) udvara, majd az asszonyok udvara. Ezt a terletet kõfal vette krl, amelyen bell pognyoknak tartzkodni tilos volt (v. ApCsel 21:18). A falon t bevezetõ kapuk kzl legnevezetesebb volt a templom-ajtval szemben levõ keleti, n. kes-kapu (ApCsel 3:2). – Az eddig emltett zrt trsgen kvl volt a pognyok udvara, ahova nem-zsid istenflõk is bemehettek imdkozni. Maga az egsz templom-tr kb. 480-szor 300 mter kiterjedsû volt. A klsõ udvar szlei mentn oszlopcsarnokok hzdtak. Ezek egyikben foglalhattak helyet azok az rusok s pnzvltk, akiket Jzus kikorbcsolt onnan. (Mt 21:12 stb.)
A jeruzslemi templom jelentõsgt soha semmilyen ms templom nem mlta fell. Mert voltak ms templomok is. Az orszg kettszakadsa utn az szaki orszgrszben I. Jerobom kirlyi szentlly minõstette Btel s Dn vrosok rgi templomait. Rajtuk kvl is tbb vidki vrosnak volt helyi jelentõsgû szentlye, Jdban azonban ezeket felszmolta a deuteronomista reform. – Partikulris jelentõsge volt a fogsg utn kln alakult samaritnus felekezet templomnak a Garizim hegyn. Ms szempontbl volt jelentõs az Egyiptomba emigrlt zsidsg kt temploma, egyik az Elefantine szigetn, a msik Leontopolisban, mert ezek abba az irnyba mutattak, hogy a lelki szksg rvn hogyan fognak megplni a Jeruzslemen kvl, fõknt pedig a diaszprban lõ zsidsgnak ha nem is templomai, hanem imahzai, zsinaggi, amelyek a Krisztus szletse krli idõkben a vallsos let polsnak a kzpontjai lettek. Templomnak nem neveztk õket, mert ilyen a trvnyhû zsidsg szerint csak egy volt, Jeruzslemben s egyedl ott volt szabad ldozatot bemutatni. Viszont ppen akkor, amikor ez az egy templom a rmai hborban elpusztult s vele egytt megszûnt az ldozsnak tl materilis jellegû istentiszteleti alkalma, mr ott voltak orszg- s vilgszerte a zsinaggk, mint az ige-olvass s imdsg lelkibb jellegû istentiszteletnek a helyei.
2. A papok s lvitk
A ptriarchk csaldjuknak a papjai is voltak s maguk mutattk be az ldozatokat. Izrel npp vlstl kezdve azonban egy hivatsos rteg feladata s kivltsga lett az istentiszteleti szolglat elltsa, ezek voltak a lvitk. Kzlk is kiemelkedõ szerepe volt a tulajdonkppeni ldozpapsgnak, ron leszrmazottainak.
Az gy vzolt egyszerû bibliai brzols a trtneti fejlõds valsgban nmileg sszetettebb, br pp ez a hagyomny-komplexum az, amelyet vgsõ sszetevõire sztbontani hiteles mdon alig lehetsges. ll ez mindjrt a Lvi trzsre, illetve a lvitkra. A tizenkt trzs rendszerben Lvi eredetileg gy szerepel, mint Jkb utdainak egyik ga. Gen 34:25–29 mg egy nagyon is vilgi termszetû hagyomnyt fûz Lvinek, a trzsatynak a szemlyhez s a Gen 49:5–7 Lvi trzsnek a sztszrdottsgt e trtnet kvetkezmnynek mondja. – A pusztai vndorls sorn, az aranyborj imdst kvetõ vrengzsben Lvi fiai mr az rrt buzglkodtak (Ex 32:26–28) s ennek megfelelõen a ksõbbi rtkels szerint hûsgk jutalma lett az a szolglat, hogy õk egsz Izrelben vgezhettk az istentiszteletet s tanthattk a npet az r tiszteletre (Deut 33:8–10). Ezzel egytt jrt az, hogy Lvi trzse nem kapott olyan zrt terleti egysget a letelepedsre, mint a tbbi trzsek: az r volt az õ rksgk (Deut 18:1–2). Elvileg mindenhol otthon voltak az orszgban, a valsg azonban olyan kpet mutat, hogy inkbb mindenhol jvevnyek voltak, hacsak valamelyik szentlynl lland papi funkcihoz s jvedelemhez nem jutottak. Az emberiessg trvnyei nem egyszer emltik egy sorban a szegnyeket, a jvevnyeket s a vndor lvitkat, mint jtkonysgra szorulkat. (Deut 16:11.14 stb.) – Egy ksei idelis brzols szerint az n. lvita-vrosok lettek volna azok a centrumok, ahol otthont s anyagi bzist talltak volna s ahonnan rajzottak volna ki szolglatuk vgzsre.
Izrel rgebbi trtnetben egy-egy olyan elbeszls, mint a Br 17–18 r. mutatja, hogy egyes szentlyekben hogyan juthattak a lvitk lland papi hivatalhoz egyes csaldok, vagy nagyobb kzssgek jvoltbl. A 17:12 mg a papi hivatalba iktats s fizets-megllapts jellegzetes kifejezst is hasznlja: „megtlteni a kezt” (v. Ex 32:29; Lev 8:33). li fiainak a trtnete pedig azt mutatja, hogy az ldoz papoknak rgtõl fogva kijrt a termszetbeni javadalmuk az ldozati hsbl (1Sm 2:13–14). A ksõbbi papi trvnyek ezt a kteles jrandsgot pontosan meghatroztk.
A deuteronomista reform, a kultuszi centralizci a vidki szenthelyeken foly istentiszteletet megszntette s az ottani papi ldsokat felszmolta. Az ilyen papokat, ha kzelebb laktak, vagy kltztek (Deut 18:6), beosztottk a jeruzslemi papsg keze al, hogy alsbbrendû szolglatot vgezzenek a templomnl s az ldozatok krl. A jeruzslemi vezetõ-papsg s az alacsonyabb beoszts lvitk kzt ez a viszony megmaradt a fogsg utn is. (Olv. Ez 44:10–16.) Ily mdon azonban kialakult egy bizonyos hierarchikus rtegezõds. A gylekezetnek, mint valsgos np-egyhznak az ln llt a fõpap, ron leszrmazottja. Mellette llott az ldoz papsg, szintn „ron fiai”, az õ kpviseletket alkotta a „papok vnei” testlete (2Kir 19:2). A lvitk pedig, mint akik a papok keze al voltak adva (netnm), segdkeztek az ldozsnl, be voltak osztva nnekkari szolglatra, a templomkapuk õrizetre, vagy ppen favgsra.
A pusztai vndorls trtnetben ksei lers adja elnk ronnak s fiainak a papp szentelst s a papi kivltsgokkal val felruhzst. (Lev 8 r.) A hagyomny szerint a (fõ)papi tiszt ron kt finak, Elezrnak s tmrnak a leszrmazsi vonaln rklõdtt. li fõpap Silban tamr utdja volt ppgy, mint Nb vrosban Ahimelek (1Sm 21:1). Az utbbinak a fia, Ebjtr lett Dvid elsõ fõpapja, aki mellett azonban ksõbb feltûnt egy msik fõpapi rang szemly, Cdk, õt a hagyomny Elezr leszrmazottjnak tartja. Amikor Salamon trnra jutott, a hozz hû maradt Cdkot erõstette meg tisztben, Ebjtrt eltvoltotta Jeruzslembõl. Ettõl kezdve a fõpapi tiszt Cdk ivadkaira szllt, a fogsg utni idõben is. (A Makkabeusok ugyan magukhoz ragadtk a fõpapi tisztet is, de ezt a hithû zsidsg trvnytelennek is tartotta.)
A fõpap ruhi kzl (Ex 28 r.) kt klnleges drab emltendõ itt meg. Egyik az efd, amely rvidebb, de dszesen kihmezett ruhadarab volt (nem tvesztendõ ssze a „gyolcs efddal”). Ezt rendkvli alkalmakkor szokta magra lteni a fõpap, nevezetesen ha valaki „megkrdezte az Urat” (1Sm 23:9–12). Hozztartozott a hsen, egy valsznûleg zseb-szerûen ksztett s ell tizenkt drgakõvel dsztett, mellre erõsthetõ ruhadarab. Zseb-rszben voltak az rim s tummim nevû sors-kockk, amelyeknek a leessi helyzetbõl „igen”, vagy „nem” vlaszt lehetett kiolvasni a feltett krdsre. A papnak a feladata teht kijelents-ads is volt, amit ksõbb mr nem a sorsvets mechanikus mdjn, hanem a trvnyek ismeretre tmaszkod tants (trh), eligazts formjban gyakorolt. (Hag 2:11)
A papi tisztbe val beiktats, felavats egybknt ppen a szent ruhkba ltztetssel trtnt meg. (Lev 8 r.) Aki ilyen mdon a papi hivatalba lpett, annak nemcsak kivltsgai, hanem ktelezettsgei is voltak, amit egyszerûen ezzel a szval lehet jellemezni, hogy a papnak szentnek kellett lennie. A fõpapi svegen levõ fejdsz felirata is ezt mondja ki tmren: qds lejahvh = „az rnak szentelt”. A ritulis tisztasg elõrsainak szigor megtartsban, hzasletnek tisztasgban, a gyszszertartsoktl val tartzkodsban llt ez, fõknt pedig abban, hogy a szent dolgokkal, a templomi eszkzkkel, az ldozati hssal s kenyrrel illõ tisztelettel, a trvnynek megfelelõen kellett bnnia (v. Lev 21–22 r.).
A papsgnak a feladata teht vgeredmnyben kettõs volt. Egyrszt tantottk npket Isten rendelseire, a szent s a profn kzti klnbsgttelre. Msrszt az ldozatok bemutatsval kzvettettk npk hlaadst, vagy bûnvallst Istenhez, a szent cselekmnyekkel pedig engesztelst szereztek. Mind a kt funkci kzbenjr jellegû Isten s a gylekezet kztt, ha a kettõ ellenttes irny is. E kzbenjr tevkenysg rvn a papot is megillette a mal’ak Jahvh = „az r kvete” elnevezs (Mal 2:7). Legmagasabb fokon taln a nagy engesztelsi nnep liturgijban fejezõdtt ki a fõpapnak az ldoz s imdkoz kzbenjri tiszte. (Lev 16 r.) – A Zsidkhoz rt levl tipolgikus magyarzata ehhez kapcsoldva hangslyozza ki Krisztus fõpapi tisztnek egyedlll voltt. (Zsid 7:24–27).
3. Az ldozatok
Az sz. npnek az istentiszteletben, klnsen a ksõbbi szzadok liturgijban helye volt az neklsnek, az imnak is, legnagyobb jelentõsge mgis az ldozati szertartsnak volt. Az ldozat egyetemesen ismert jelensg a vallsok trtnetben s e vallsok jellegnek megfelelõen klnfle emberi gondolatok tapadnak hozz. Klsõsgeiben az szv.-i ldozat sok tekintetben azonos a pognyok ldozataival, de pp a hozz kapcsold gondolatokat tiszttotta a prftai teolgia s e rvn klnbzik eszmeileg az szv.-i ldozati istentisztelet a pogny npektõl.
Az ldozatok legltalnosabb neve (a ksei qorbn-tl eltekintve) a hber minhh sz. Kain s bel trtnetbõl lthatan jelenthetett llati s nvnyi ldozatot egyarnt (Gen 4:3–4), ha ksõbb az telldozat specilis elnevezse lett is. A sz alapjelentse adomny, hdol ajndk, sõt hadi-ad. – Ez az etimolgia tbb mindent elrul. Utal arra az rzsre, hogy az ember igyekszik adomnyval kedvt keresni Istennek, sõt kifejezõdik az is, hogy az ember gy rzi, tartozik valamivel Istennek azokrt a javakrt, amelyeket kapott tõle. Az ember gy jelkpesen visszaad valamit Istennek, amikor ldozatt elgeti, hogy az testetlenl szlljon hozz. Ilyen formban az ldozat a hla kifejezõje, pogny vonatkozsban azonban kapcsoldott hozz olyan gondolat is, hogy az ember ldozatval tpllja az isteneket, sõt lektelezi õket. Az sz.-ben az utbbi gondolatok httrbe szorultak. Legfeljebb annyit olvasunk N ldozatnl, hogy Isten megelgedssel rzkelte a j illatot (Gen 8:21) s egyltaln a kedvesen fogadott ldozatnak a jelzõje az, hogy „kedves illat az r elõtt” (Lev 1:9.13). Azt a hiedelmet azonban, mintha Istennek szksge volna az ldozati tpllsra, vagy hogy Õt ilyen mdon le lehetne ktelezni, az sz. hatrozottan elutastja (Zsolt 50:8–13). A prftk n. kultusz-ellenessgnek az oka nem puszta ellenszenv volt a liturgikus szertartsoskodssal szemben, hanem annak a ltsa, hogy az emberek nem tiszta szvvel, hanem Istent megvesztegetni akar szndkkal hozzk ldozataikat. Legrvidebb summjt sais adta ennek a kritiknak: Bûnt s nneplst egy idõben nem fogad el Isten. (zs 1:11–13; v. Jer 6:19–20; m 5:21 skv.)
Az ldozat a hla jeln kvl lehetett a bûnbnat s a vezekls kifejezõje. Amikor az ldoz ember a levgand llat fejre rtette a kezt, akkor jelkpesen azt fejezte ki, hogy azonostja magt az ldozattal, mert bûne miatt neki magnak kellene meghalnia. Az ldozatnak ilyen vonatkozsban helyettestõ jellege van. De hogy az ilyen ldozat tredelmes llek s megjulsi szndk nlkl mit sem r, arra megint a prftk figyelmeztettek. (Jer 7:3 skv.)
Vgl az ldozattal kapcsolatban volt egy misztikus vonatkozs. Egyes ldozati fajtknl az llatnak el nem getett hst az ldoz ember s csaldtagjai, illetve meghvottjai elfogyasztottk (1Sm 1:3–4). E kzs vendgsgben (ahol maga Isten is a „meghvottak” kz tartozott a neki nyjtott ldozat rvn) a rsztvevõk asztal-kzssgbe, teht a legkzelebbi kapcsolatba kerltek Istennel s egymssal. E nemben az ldozatnak communio jellege volt. – Az Isten el lls, a vele kzssgbe, kapcsolatba kerls viszont megkvnta a teljes „tisztasgot”, ami elsõsorban ritulis klsõsgekben llt, a klsõsgeknek azonban vgeredmnyben a lelki-erklcsi tisztasgot, a szentsg eszmnyt kellett kibrzolniuk (v. Zsolt 15 r.).
A hlaad jellegû ldozatokkal kapcsolatban kln megemltendõ az, hogy a fld termsnek az elsõ kvje vagy gymlcse ppgy az Urat illette, mint egy-egy anyallat elsõ szaporulata. A „minden elsõszltt az r” gondolat kiterjesztse ugyan veszedelmesen kzel vezet a pognyoknl, klnsen a knanitknl meglevõ emberldozathoz, ezt azonban a trvny mindjrt el is hrtja azzal, hogy br az elsõ figyermek is az r, de ldozattal megvltand (Ex 13:12–13). A trvnyt pedig illusztrlja egy fontos trtnet, Izsk ldozatra vitelnek az elbeszlse. (Gen 22 r.)
A papi trvnyhozs pontosan rszletezte az ldozatok fajtit s bemutatsuk mdjt. (Lev 1–7 r.) Az llatldozat ltalnos neve zebah; ldozatul szoktak vinni szarvasmarht, juhot, vagy kecskt, a szegnyebbek egy pr gerlict, vagy galambfikt. Legrtkesebbnek szmtott az lh, az „egszen gõ-”, vagy teljes ldozat, amikor az egsz llatot (a bõrt kivve) elgettk. Ezzel szemben a selmim, a bke-, vagy kzssgi ldozat esetben az llatnak csak a kvr rszei s nemesebb szervei (mj, vesk) kerltek az oltrra. Klns gondot fordtottak a vr felfogsra, melynek egy rszvel meghintettk az oltrt, a tbbit az oltr tvbe ntttk. A vr ugyanis õsi animisztikus gondolat szerint llek-szkhely, ezrt megenni nem volt szabad, hanem oda kelett adni az letet ad Istennek (Lev 17:14). Az llat hsbl ki kellett adni az ldoz papnak jr rszt, a tbbit az ldozati vendgsg rsztvevõi elfogyasztottk. – Mg a bkeldozat hlaad jellegû volt (nkntes felajnls, fogadalom ttele kvetkeztben is), addig a vtekldozat clja az engesztels volt olyan esetben, ha valaki megsrtette a trvnyt, sokszor szndkn kvl is. Ugyanilyen jellegû volt a krttel esetn bemutatott jvtteli ldozat. Mindezek a fogsg utni istentiszteletben meglehetõsen differenciltan fordultak elõ s bemutatsukra sor kerl pl. betegsgbõl felgygyulskor, vagy az azzal szinte azonos rtelmû tisztulsi szertartsnl, azutn fogadalomttelbõl kifolylag, kzvagyon megsrtse, vagy magnember flrevezetse esetn stb. Az ldozat mindezekrt engesztelst szerzett, helyrelltotta a megromlott viszonyt Isten s ember kztt.
Az telldozatok sorban megemltendõ az elsõ termsknt bemutatott kve a pska nnepn, valamint a kt „j kenyr” a hetek nnepn. lland ldozatknt szombatrl szombatra felraktk a templomi asztalra a szent kenyeret Isten szeme el. – Egybknt a vres ldozatoknak rendszerint ksrõje volt az telldozat is, ami olajjal sttt finom bzakenyr volt, vagy pedig finomliszt, olaj s tmjn. Kovszt ezekhez az ldozatokhoz nem volt szabad hasznlni. Annl fontosabb volt a snak a szerepe az ldozatban. Racionlis jellegû magyarzat szerint konzervl s zestõ tulajdonsga miatt volt nlklzhetetlen; jelkpesebb rtelmezs szerint a kzssg kifejezõje volt, innen ered a „szvetsg sja” elnevezs (Lev 2:13).
Italldozatknt bort ntttek az oltrra. Nmelykor vz is szerepel gy, pl. az õszi storos nnep liturgijban, ahol a vz kintsnek õsi mgikus (az esõs vszakot hvogat) rtelme flreismerhetetlen.
Vgl mg az illat-ldozatokat kell megemltennk. Legltalnosabb volt e nemben az egyszerû tmjn getse. A qetrt szammim nevû fstõlõszernl a tmjnhez mg egyb illatos gyanta- s fûszerflket kevertek.
4. Az nnepek
Az nnepek Izrelben – nhny bõjti s gysznnep kivtelvel – a pihensnek s a boldog rvendezsnek az alkalmai voltak, amit fokozott az, hogy az sz. ezeknek az nnepeknek elõbb, vagy utbb dvtrtneti megalapozst adott. Hrom csoportba sorozhatjuk az nnepeket: a szombat, a nagy zarndoknnepek s a ksei, fõknt emlk-nnepek.
Izrel legõsibb s legfontosabb nnepnapja a szombat volt, a nyugalom napja, amikor abba kellett hagyni minden foglalkozs-szerû munkt s zletet. A pihenõ kiterjedt mg a rabszolgkra s llatokra is. Az nnep eredett sokfel kerestk mr a magyarzk. Egyszerû csillagszti magyarzata, mint a legtbb nnepnek, nincs. A ht napos peridusok rendje nem fr bele sem a nap-, sem a hold-vek, illetve hnapok szisztmjba. Legvalsznûbbnek ltszik a mezopotmiai eredet, ahol elsõsorban a holdtlte, a hnap 14. napja volt kiemelendõ jelentõsgû. Mivel a holdtlte primitv elgondols szerint ront erõk kiradsnak az ideje, ezrt nem vgeztek egyes llami, papi, orvosi teendõket. E nap neve volt az akkd nyelvben sapattu, amely kettõs szm formja a sibittu = „ht” sznak. Ksõbb nemcsak a holdtlte, hanem a hnap minden hetedik napja ilyen ominzus jellegûv vlt. Felttelezhetõ, hogy ennek a hatsra alakult ki Izrelben a sabbat = szombat nevû nnep, mint pihenõnap. A baljslat jelleg viszont elmosdott s a helybe dvtrtneti indokols lpett. A 4. parancsolat deuteronomista indokolsa arra emlkeztet, hogy Izrelnek az egyiptomi terhes szolglata megszûnt, amikor kivezette õket onnan az r (Deut 5:15). A Papi r kiegsztse pedig Isten legelsõ s legnagyobb dvtettre, a teremtsre emlkeztet s ebben az emlkezsben proklamlja, hogy minden hetedik nap az r. Egy-egy nyugvpont a szombat, amelyen az ember olyan jlesõ elgedettsggel tekinthet vissza jl vgzett munkjra, mint Isten a teremts hetedik napjn (Ex 20:11).
A zarndoknnepek kz tartozott a pska a kovsztalan kenyerek nnepvel, a hetek nnepe, mint aratsi hlaads s az õszi lombstorok nnepe. Ezek az nnepek a Pentateuchos tbb helyn fel vannak sorolva, de bizonyos varicikkal, ami miatt eredetk s eredeti tartalmuk nem egszen egyrtelmû s tisztn irodalom-kritikai ton nem is hatrozhat meg. Annyi bizonyos, hogy ez nnepek egyes vonsai a nomd ember letkrlmnyeire mutatnak, itt felttelezhetõ a Knan elõtti eredet; ms pontokon viszont kimondottan a fldmûvelõ kultra kpezi a htteret, ezek knani eredetre s a letelepeds utni idõre utalnak.
A pska s a kovsztalan kenyerek nnepe az elnevezsbõl is lthatan kt rszbõl ll. A pska a nomd kor emlke. A tavaszi elsõ holdtlte jszakjn (az bib-Niszn h 14-n) fogyasztottk el a pskabrnyt nagy sietsggel, tra kszen ltzve. A sztyeppvidk szlein tartzkod nomdok ebben az idõszakban indultak tnak j legelõt keresni, mert kvetkezett a szraz vszak. A macct, vagyis a kovsztalan kenyerek nnepe egy htig tartott a pska-jszaka utn. Ez viszont az rpaarats kezdetn szentelt nnep volt, ekkor vittk fel ldozatul bemutatni az elsõ kve gabont, addig az j gabonbl nem volt szabad semmit fogyasztani (Lev 23:10.14). Az nnepnek ez a rsze teht a fldmûvelssel kapcsolatos, eredeti sszefggse a pskval nincs. Ezt az sszefggst teremtette meg az sz., amikor az egyiptomi szabadts nagy dvtrtneti keretbe kapcsolta bele az egszet. Az egyiptomi pska volt a nagy felkerekedsnek, a sietõs tnak indulsnak a klnleges alkalma. Az sz. trvny-adsa aztn ezt az nnepet csaldi nnepnek sznta s egyttal kivl alkalomnak tartotta arra, hogy a csaldfõ oktassa a gyermekeket s elmondja, miknt szabadtotta meg az r Izrelt Egyiptombl. (Ex 16:26–27). Az jabbkori Haggdk szerint is a brny vre emlkeztetett arra, hogy az izraelitk azzal jelltk meg ajtikat s gy az ldklõ angyal az õ hzaikat elkerlte, „tugrotta” (ez a peszah = pska etimolgija). A kovsztalan kenyr emlkeztetett a nagy sietsgre, amellyel tnak kellett indulniuk; a pska-vacsorhoz hozz tartoz keserû fvek pedig arra, hogy az egyiptomiak hogyan kesertettk meg az izraelitk lett.
A „hetek nnepe” ezt az elnevezst onnan kapta, hogy a psktl htszer ht napot kellett szmtani s az gy kvetkezõ tvenedik napon tartottk meg az aratst befejezõ hlaad nnepet. Rendtartsa a Lev 23:15–21-ben olvashat. Az nnepi szoksok kzl jellegzetes, hogy ez egyetlen alkalommal vittek kovsszal sttt kenyeret ldozatul. Ez az nnep teljesen fldmûvelõ jellegû, knani eredetû s csak egszen ksõn jrult hozz az az dvtrtneti motivls, hogy ez a Sinai hegyi trvnyads emlknapja.
Az õszi lombstor-nnep (szukkt) az elsõ õszi holdtlte napjtl egy htig tartott. Jellegzetessge volt, hogy a szabadban nnepeltk, ahol is minden csald egy-egy favzra rakott gakbl, lombokbl ksztett kunyhban lakott. Szintn a fldmûvels krhez tartoz nnep volt: a szret, a gymlcsszeds befejezsrt, a termsrt val hlaads alkalma. Mint ilyen, szintn vidmsggal teli rmnnep volt: ksõi lersokbl ismert szertartsaihoz hozz tartozott az ldozatokon kvl az nnepi krtls, az oltr krbejrsa gymlccsel s plmaggal a kzben, fklyatnc. – Trtneti magyarzatul pedig az sz. azt fûzte hozz, hogy emlkezs ez arra az idõre, amikor az Egyiptombl kijtt Izrel strakban lakott a pusztban (Lev 23:43).
E hrom nagy nnepet sszefoglal nven processzis, vagy zarndoknnepeknek szoktuk nevezni. Az ilyen nnep hber neve hag, ami egyesek szerint eredetileg krmenetet jelentett. Ksõbb mindenesetre a Jeruzslembe, mint kultuszi kzpontba zarndokls kifejezse is lett. Az nnepi kalendriumok ltalnos sszefoglalja ez: vente hromszor jelenjk meg minden frfi az r szne elõtt! (Ex 23:17). s br a pska, klnsen pedig a storos nnep kiemelkedõ jelentõsgû volt, azrt mg az egy napig tart aratsi nnepre is szemmellthatan sokan szoktak sszegyûlni Jeruzslemben a Palesztinbl, vagy tvolabbi orszgokbl rkezõ zarndokok, amint azt az elsõ pnksd trtnete mutatja (ApCsel 2:5–11).
A fogsg utni szzadokban beiktatott nnepek kzt legnagyobb jelentõsgû volt a nagy engesztelsi nap, az elsõ õszi hnap (Tisri) 10. napjn. Az nnepi ceremnia kt rszbõl tevõdtt ssze. Egyrszt a fõpap engesztelõ ldozatot mutatott be magrt s a gylekezetrt, sõt a szentlyrt is. Msrszt egy sajtos szertartst vgzett: kt kecskebakra sorsot vetett, az egyik az r lett ldozatknt, a msik pedig „Azzel”. Az utbbi nv rtelme bizonytalan, nyilvn valamilyen dmont rtettek alatta. Az Azzelnak jutott bakra a fõpap jelkpes kz-rtevssel rruhzta a np bûneit s aztn ezt a „bûnbakot” egy ember kivitte a pusztba s eleresztette: hadd vigye magval a npnek rruhzott bûneit. – A szertarts rszletes lersa a Lev 16 r.-ben olvashat, de br ksei irodalmi rtegben ll, vannak egszen rgies motvumok benne, amelyek megint a nomd kort idzhetik emlkezetbe. Pl. a sorsvets, egy llat kivlasztsa a gonosz dmon kielgtsre, sõt a „pusztba” klds. Rgebbi trvnyekben s trtnetekben azonban nem tallkozunk vele.
A prim nnep httert alkot trtneti elbeszls az Eszter knyvben olvashat. A Babilniban maradt zsidk kiirtsra tervezett sszeeskvs meghistsra emlkeztek ezen az nnepen, amely a ksei zsidsgnak a legvidmabb nnepv lett.
A Makkabeusok korban letbe lptetett nnepek kzl legnevezetesebb a hanukka, azaz a templomszentelsi nnep. Annak az emlkre ltk, hogy Makkabeus Jds a IV. Antiochus ltal beszennyezett templomot jbl felszentelte.
Vgl mg meg kell emltennk, hogy az utbbi vtizedekben nagy irodalma van az izraelita jv-nnepnek, amelyet felttelezs szerint a kirlysg korban babiloni mintra Izrelben is megnnepeltek volna, csak nem a tavaszi, hanem az õszi vkezdetkor s ez az nnep Jahve trn-elfoglalsi nnepe lett volna. Templomi liturgijhoz tartoztak volna elsõsorban a „Kirlly lett az r!” intronizcis felkiltst tartalmaz zsoltrok (47; 93; 96–99), valamint tbb ms kirly-zsoltr is, az itt nem rszletezhetõ isteni kirlysg keleti jellegû gondolatkrvel kapcsolatban. Tulajdonkppen a lombstor nnep ceremonilja ehhez az jv-nneplshez tartozott volna. – Az jv-nnep elmlet sznes s rdekes kpet fest. Fogyatkossga azonban, hogy az sz.-i nnepi kalendrium sehol sem emlti az jv napjt, majd csak a Misnban fordul elõ. Mg kevsb tallhat meg az sz.-ben a trn-elfoglalsi gondolat. Azt mondhatjuk teht, hogy ha az sz. npe kirlyknt nnepelte az Urat, azt tehette brmelyik nagy nnepn, hiszen azok mindegyiknek trtneti indokolsa az r szabadt nagy tette s Izrelnek szvetsges npv fogadsa volt.
Dr. Tth Klmn
|