RGISGTANI S NPRAJZI ADALKOK 2. III. Foglalkozsok IV. Mrtkek, pnzek, naptr
III. Foglalkozsok
1. A fldmûvels
A szntfld megmunklsnak a rendjt Palesztinban eleve befolysolja az az ismert krlmny, hogy a szraz nyri idõszakban egszen oktberig a kiszradt fldet mûvelni nem lehet. A fld megmunklsa csak az õszi esõk bekszntsvel kezdõdhetett. A vetst megelõzõen a fldet felszntottk, mgpedig egyszerû, kerekek nlkli faekvel, melyre r volt erõstve a fldbe mlyedõ szntvas. Az eke el rendszerint kt szarvasmarht fogtak egy jromba. (A terletmrtk egysge volt az a flddarab, amelyet egy pr igs llattal egy nap alatt fl lehetett szntani 1Sm 14:14). Az szv.-i trvny, amely minden felems megoldstl idegenkedett (pl. tiltotta ktfle nvnynek egy szntfldbe vetst, Lev 19:19), nem engedte, hogy egy jromba ktfle llatot, pl. egy szarvasmarht s egy szvrt fogjanak. tvitt rtelemben ez a felems iga, amelyre 2Kor 6:14 hivatkozik. – A sznts munkjt gondos figyelemmel kellett vgezni, hogy az egyenletes legyen, az llatok flre ne rntsk az ekt. Aki az eke szarvra tette a kezt, az nem tekintgethetett msfel (Lk 9:62). Az igavon llatokat „sztkvel”, vashegyben vgzõdõ hossz bottal ngattk a haladsra (Br 3:31; v. ApCsel 26:14).
A vets a bibliai korban termszetesen kzzel trtnt. A gazda gondosan megtiszttotta a vetõmagot (Mt 13:24.27), aztn a szntfldn elhintette s alszntotta. Legkorbban vetettk el a gabonaflket (csak bzt s rpt termesztettek), majd a babot, lencst, fûszernvnyeket. – A tovbbiakban aztn a magvak kikelst s nvnny fejlõdst r kellett bzni az idõre. Az Isten-adta esõk kellõ idõben val megjveteltõl fggtt fõknt, hogy milyen termst adott a „magtl” nvõ gabona (Mk 4:26).
Az arats a gabona rsekor, teht prilisban kezdõdtt. Elõszr az rpt, azutn a bzt arattk s ez az aratsi idõ tulajdonkppen kt nnep kz esett: a pska idejn kezdõdtt s a „hetek nnepvel”, a mai szval pnksdkor vgzõdtt. Lass, hossz ideig tart, de vidman vgzett munka volt ez. Aratni sarlval szoktak, marokszm vgva le egy-egy csom gabont, amit aztn kvkbe ktttek s szvrhton, vagy szekren vittek be a csplõszrûre, itt trtnt meg a cspls. – Rgebben egyszerûen botokkal vertk ki a szemet a fldre tertett kvkbõl. Ksõbben ltalnoss vlt a nyomtats: a lerakott gabonn llatokat hajtottak krbe s azoknak a patja taposta ki a kalszokbl a szemet. (A nyomtat krnek a szjt nem volt szabad bektni, Deut 25:4). Hasznltk azutn az n. csplõ-szekeret is, melynek az aljra les vasdarabok voltak erõstve. A kerekek kinyomtk a kalszokbl a szemet, a vasdarabok pedig felaprtottk a szalmt.
A cspls utn kvetkezõ fontos mûvelet volt a gabona szelelse, tiszttsa. Estefel, amikor enyhe szl fjt, fogtak ehhez a munkhoz. „Szrlapttal”, vagy villval feldobtak a levegõbe egy-egy halom polyvval vegyes gabonaszemet. A slyosabb gabonamagvak visszahulltak a szrûre, a knnyû polyvt pedig elfjta a szl. Az gy klnvlasztott gabont mg meg is szoktk rostlni, hogy a gyommagvaktl, kavicsszemektõl megtiszttsk. – Mindezek annyira ismert s fontos munklatok voltak, hogy a bibliai pldzatok gyakran idzik õket. (Mt 3:12; Lk 22:31 stb.) – Vgl a gabont nagy cserpkorskban, vagy gabons vermekben troltk.
Palesztina fldmûvelsre alkalmas terlete j termõ fld volt. A Jzus pldzatban emltett hatvanszoros, vagy ppen szzszoros hozama az elvetett magnak nem res beszd (Mt 13:8). Ennek ellenre a tapasztalat rvezette az embereket arra, hogy a fldnek is kell pihenõt adni, klnben a termõereje kimerl. A szombat-vnek megvolt a gazdlkodsi vonatkozsa is (Lev 25:4). Azonkvl valsznûleg azt a fajta nyomsos gazdlkodst folytattk, amelynl a hatr egy rsze mûvels alatt ll, ms rsze parlagon marad. Mikor aztn a mûvelt fld termõereje kimerlõben volt, akkor „j szntst” szntottak, a pihent fldet vettk mûvels al (Jer 4:3; Hs 10:12).
Szõlõmûvels. Mr a honfoglals elõtt Knanba kldtt kmek megcsodltk az orszg gazdag szõlõ termst (Num 13:24). A honfoglals utn pedig Izrel npe a sznt-vetõ munkval egytt eltanulta a szõlõmûvelst is a knanitktl s hogy milyen nagyra rtkelte, annak bizonysga az, hogy a szõlõ s a bor gyakran az letnek, a bõsgnek, sõt a lelki letnek is a jelkpe. (Zsolt 80:9; 128:3; Mt 26:27; Jn 15:1 skv.)
A szõlõteleptsre kiszemelt terletet mlyen megszntottk, a kvektõl megtiszttottk, a talajbl kikerlt kveket pedig arra hasznltk, hogy gyept, azaz alacsony kõfalat raktak belõlk a szõlõskert krl (zs 5:1 skv.; Mt 21:33). A szõlõ sok s gondos munkt kvnt (metszs, kapls, vadhajtsok levgsa), de rendszerint gazdagon meg is fizette a rfordtott munkt. – A tõkrõl dsan hajt vesszõket vagy vzszintesen futtattk a fld kzelben, vagy szomszdos tõkk vesszõit egymsba hagytk fondni s lugas-szerûen neveltk. Valsznû, hogy jobbra piros, illetve fekete szõlõt termesztettek, mert a Biblia a bort gyakran hasonltja vrhez (Mt 26:28).
A korai szõlõfajtk mr jliusban rni kezdtek, a szret ideje azonban ltalban szeptember–oktber hnapokra esett. Mint az arats, ez is vidm munka volt, a szõlõhegyek ilyenkor a hangos jkedv sznterei voltak (v. zs 16:9–10). A leszedett szõlõ kiprselsre egy klnlegesen ksztett „sajt” szolglt. Sziklatalajba kt kdszerû mlyedst vgtak egyms mell gy, hogy egyik mlyebb volt, mint a msik. A szõlõt a felsõ mlyedsbe ntttk s ott kitapostk, a must innen egy nylson keresztl lefolyt az als medencbe. A mustot korskba, vagy kecskebõr-tmlõkbe tltttk, mgpedig – a jl ismert pldzat szerint – lehetõleg j tmlõkbe, mert az erjedõ must a rgi, ernyed tmlõt knnyen sztszaktotta (Mt 9:17). A letisztult sznbort a seprõrõl lentttk egy msik ednybe.
Szõlõteleptsre legalkalmasabbak voltak a napsttte hegyoldalak. Hogy pedig a Palesztinban gyakran elõfordu felhõszakads-szerû zporok le ne hordjk a termõtalajt, terraszos mûvelst is alkalmaztak, azaz szakaszonknt alacsony svnyfalat, vagy kõrakst hztak a hegyoldalon. (Deut 32:32 – „Gomora terraszos szõlõi).
A szõlõn kvûl gymlcsskerteket is teleptettek. Taln a legfontosabb gymlcsfa volt Palesztinban az olajfa, amelynek hsos termsbõl sajtoltk az tkezshez, vagy egyb clokra hasznlt olajat. Egy msik jellegzetes dlszaki gymlcsfa a fgefa, amely klnsen gazdag gymlcstermsrõl nevezetes. Tavasszal a leveleivel egytt mr hozza a gymlcst is, ez azonban mg csak a korai fge (n 2:13), amely mg kiss fanyar, de frisstõ tpllk. A fgers ideje, teht az jabb, teltebb s desebb gymlcsk nyron, augusztusban van. (gy rthetõ meg Mk 11:13). A fa lombozata szinte storszerûen hzza le az gakat (Jn 1:49). – A fldrajzi ttekints megfelelõ helyn olvashat, hogy milyen egyb gymlcsfk dszlenek Palesztinban. Jellemzsl elg legyen Fl. Josephus szavait idzni, aki a Genezret-t krnyknek a szpsgeit rajongva rja le: – „A difa, amely inkbb a hûvssget szereti, nagy tmegben tenyszik itt ppen gy, mint a plma, amely viszont a hõsget kedveli; kzvetlenl mellettk fgefk s olajfk tenysznek, amelyeknek inkbb a mrskelt ghajlat val. – A talaj meglepõ mdon a legklnflbb fajtj gymlcsket termi, mgpedig szntelenl. Tz hnapon t egyfolytban termi a legpompsabb szõlõt s fgt, a tbbi gymlcsket pedig egsz ven t.” (Zsid hbor III, 10).
„Ideje van az ltetsnek s ideje van az elltetett kiszaggatsnak.” (Prd 3:2). Ha valahol, gy pp a mezei munkk vgzsnl rvnyes a Prdiktornak az a megllaptsa, hogy megvan a rendelt ideje mindennek. Mr emltettk a vets, arats, gymlcsrs, szret idõpontjait. Most mg rdekessg kedvrt emltsk meg, hogy ezeket a terminusokat pontosan szmon tartottk a rgiek is, ezt illusztrlja az smita betûrssal rt gzeri „paraszt-naptr” Salamon korbl. Ez a szeptember kzepvel kezdõdõ gazdasgi vet gy osztja fel: Az olaj-szret (kt) hnapja, a vets (kt) hnapja, a ksei vets (kt) hnapja, a len-arats hnapja, az rpa-arats hnapja, egyb aratsok hnapja, a szõlõ-szeds (kt) hnapja s a gymlcs-szeds hnapja. – Ez volt az emberileg meghatrozhat kerete a mezei munknak, amelyik azonban csak akkor volt ldssal koronzott, ha Isten megadta a szksges termkenytõ esõket a maguk idejben (Deut 28:12; Jel 2:23–24).
2. llattenyszts
Izrel õsei, a ptriarchk a Genezis elbeszlseibõl is jl lthatan – llattenysztõ nomdok voltak, akik egyik legelõrõl a msikra vonultak nyjaikkal; nsges idõben akr Egyiptomba is tkltztek. Br egyes felsorolsok szerint (pl. Gen 12:16) szarvasmarhik s tevik is voltak, mgis elsõsorban kisebb llatokat, juhot s kecskt tartottak. A ksõbbi Izrel a Knanban trtnt letelepeds utn is, a fldmûvels mellett is folytatta az llattenyszts rgi mdjt az arra alkalmas legelõkn, s mg sokig az volt a gazdagsgnak a fokmrõje, hogy kinek mekkora juhllomnya volt. (1Sm 25:2).
Az llatok õrzse, a psztorkods nem felttlenl szolgai munka volt. Elõkelõnek tarthat csaldok tagjai (olykor mg lenyok is, pl. Ex 2:16) maguk õriztk a nyjukat, mint pl. Jkb, majd a fiai, Mzes, Dvid stb. Sõt az kori keleten a psztor foglalkozs olyan megbecslsben llt, hogy a kirlyoknak a jelkpes cme „psztor” volt. Az sz. pedig mg Istenre s a Messisra is kiterjeszti a j psztor elnevezst (Zsolt 23; Ez 34:15.23; v. Jn 10:11). – Termszetesen nagy nyjtulajdonosok breseket is fogadtak a nyj õrzsre, akik szmad felelõssggel tartoztak a rjuk bzott llatokrt. – Egyes bibliai helyek, pl. a Zsolt 23; vagy zs 40:11 rendkvl szpen rjk le a hûsges, gondos psztornak a munkjt. A psztornak tudnia kellett, hogy hol van bõsges legelõ s ami mg fontosabb, j itathely. Tovbbvndorlskor a psztor elõtte ment a nyjnak a sokszor keskeny, veszlyes hegyi svnyen, az llatok pedig a nyomban haladtak. A gyengbb brnyokat a karjra vette. Juhait egyenknt ismerte s ha szrevette, hogy valamelyik eltvedt a nyjtl, nyomba eredt, hogy megkeresse (Lk 15:4). Psztorbotja s parittyja arra val volt, hogy elriassza a juhaira leselkedõ vadllatokat, vagy rablkat. Estnknt karmba terelte a nyjat s ilyenkor klnvlasztotta a juhokat s a kecskket (Ez 34:17; v. Mt 25:32), leeresztett psztorbotja alatt egyenknt engedte t õket, hogy gy megszmolja, nem hinyzik-e kzlk (Lev 27:32). Az ilyen kõfallal krlkertett karmok kinn voltak a vroson kvli legelõkn, a psztorok teht jszaka is a szabad g alatt tanyztak, vigyzva a nyjukra (Lk 2:8).
A szarvasmarha-tarts tbb tpllkot kvn, kltsgesebb dolog volt. Ahol igavon llatnak tartottk, ott gondot jelentett nyron t, a szraz idõszakban, az lelemmel val elltsuk. Csordkban pedig csak ott tarthattk, ahol nagy kiterjedsû gazdag legelõk voltak, elsõsorban a bsni tartomny volt nevezetes e tekintetben. – A fldrajzi ttekintsben, az llatvilgrl szl rszben mr emltettk, hogy teherhordsra, lovaglsra ltalban az ignytelenebb szamr s szvr volt otthonos az izreli gazdasgokban. A teve a puszta-lak beduinoknak s a kereskedõknek az llata volt, az orszghoz kttt Izrel npnl kevsb volt fontos a tartsa. De a babiloni fogsgbl hazatrõ zsidk tevehton is hoztk a holmijukat (Ezsd 2:67). – A ltarts luxus-szmba ment, a l megmaradt mindvgig a hadszat krben lovagl, vagy harcikocsi-hz llatnak.
3. Ipar
A ptriarchlis trsadalom korban az ipar a sz szoros rtelmben hziipar volt: a csald maga gondoskodott mindannak az elõlltsrl, amire szksge volt, teht az lelmen kvl a ruhaflrõl, hasznlati eszkzkrõl, fegyverekrõl stb. Mindebbõl egszen ksõi korig megmaradt a csald krben a fons-szvs, a ruhaellts gondja – kimondottan asszonyi munkakrben (Pld 31:13.19.24). Az egyszerû hzi szvõszk nem egybbõl llt, mint kt lcbõl, amelyek kzl az egyik a fldbe, vagy a falba vert cvekhez volt ktve (aszerint, hogy vzszintes, vagy fggõleges elhelyezsû volt a szvõszk), a kt lc kifesztve tartotta a hosszanti szlakat, amelyek kztt a keresztszlakat hajdan kzzel, ksõbb vetlõvel (Jb 7:6) hztk t. – Az egyes ipargak azonban idõ mltval a hozzjuk szksges szerszmok s gpek, valamint a szaktuds szksge miatt specializldtak. Nevezetes ebben a vonatkozsban az, hogy a klnbzõ ipargak tbbnyire egyes csaldokon bell rklõdtek, aprl fira szllt a felszerels, a szaktuds (esetleg a gyrtsi titok). Ugyanez a magyarzata annak, hogy a hasonl foglalkozst ûzõ iparosok rendszerint egy vrosban, vagy annak is egy utcjban ltek. Jeruzslemben kln utcja volt a pkeknek (Jer 37:21), a ruhafestõknek (zs 7:3), Nehmis korban az aranymûvesek, meg a kenetksztõk nll chet alkottak (Neh 3:8).
A klnbzõ foglalkozsok kzl rviden megemlthetjk az ptõipart. Hozzrtõ kõmûvesnek kellett lennie annak, aki a szablytalan, faragatlan kõtmbkbõl egyenes falat tudott pteni. Kln munkakr volt a tetõszerkezethez szksges faanyagnak, gerendknak a kifaragsa. – A hzi fons-szvs munkjn kvl kifejlõdtt termszetesen az nll takcsmestersg is, kapcsolatban a gyapjfeldolgozs s ruhafests munkjval. Klnsen az utbbi volt virgz iparg Palesztinban, ahol a klnbzõ bbor- s egyb ruhafestkek segtsgvel a klfldiek elõtt is rtkes ruhaflket tudtak kszteni. A dl-jdai Debir vrosnak a romjai kzt egsz csom gyapjmos s ruhafestõ medenct trtak fel, ami ennek a vrosnak a specilis iparrl tanskodik. – Ugyancsak a ruhzkodssal kapcsolatos ipar volt a bõrfeldolgozk, tmrok, õv- s saruksztõk mestersge. – Volt azutn kt olyan munkakr, amely klnsen fontos volt az kori iparban s ez volt a fmfeldolgozs s a fazekasmestersg.
Palesztina fldje svnyi kincsekben szegny. Ha egy helytt olyan jellemzst tallunk rla, hogy olyan fld, amelynek a kveiben vas van s a hegyeibõl rezer lehet vgni (Deut 8:9), akkor ez elsõsorban a Holt-tengertõl dlre esõ bnykra vonatkozik, amely Salamon gazdagsgnak egyik alapjt kpezte. Eredetileg az edomitk terlethez tartoztak azok a rzbnyk, amelyeknek a maradvnyait a Chirbet-Nachas nevû helyen talltk meg, a Holt-tengertõl kb. 4 km-re. A kzelben levõ salak-tmegek mutatjk, hogy a kibnyszott rcet elõszr ott helyben olvaszt kemenckben nagyjbl kiolvasztottk s aztn a tovbbi finomts cljbl elszlltottk a tengerparti Ecjn-geber rzkohiba. A bnya terlett magas kõfal vette krl, hogy a munksok meg ne szkhessenek, mert ott a sivatagi hõsgben s szrazsgban embertelenl kemny munka volt a bnyszat: rabszolgkat, hadifoglyokat kldtek ide bnyamunkra. (Eusebius szerint a keresztynldzsek korban a rmaiak ezekbe a rzbnykba kznsges gonosztevõk mellett keresztyneket is kldtek knyszermunkra). – A kiolvasztott fmet bronztvzetknt dolgoztk fel gy, hogy kõbe vjt formkban ntttk meg hasznlati trgyaknak, tõrknek, drda- s nylhegyeknek. A kzhasznlat trgyakon kvl itt kszttette el Salamon a templomi kultusz cljra sznt ednyeket s szerszmokat.
A nemesfmek megmunklsval kln ch foglalkozott, az arany- s ezst-mûvesek nemcsak kszereket, hanem knani hatsra olykor mg blvnyszobrocskkat, amuletteket is ksztettek (Hs 2:10.15). E mestersghez klnleges olvasztkemenck, illetve tgelyek tartoztak, amelyeknek a segtsgvel tbbek kzt azt is meg lehetett llaptani, hogy egy arany- vagy ezst-trgy milyen finom, mennyi benne a nemesfm s mennyi az idegen anyag, a salak. Olyan munka volt ez, amelyet a Biblia gyakran emlt Isten prbl tletnek a jelkpe gyannt. (Jer 6:27–30; Mal 3:3 stb.)
Az korban vilgszerte egyik legfontosabb iparg volt a fazekas-mestersg, a kermia. A drga fmednyek helyett szinte minden hztartsi clra cserpednyt hasznltak, fõzshez ppgy, mint liszt, olaj, vagy bor trolshoz, ivednynek, vagy mcsesnek. – A kellõkppen elõksztett anyagot a fazekas-korongon formltk ednny. Ez a munkaeszkz kzs tengelyre szerelt kt kerek vzszintes kõlapbl llt. Az alst a lbval hajtotta a fazekas, a felsõ volt a tulajdonkppeni formzasztal. A kzzel kiformlt ednyt aztn arra val kemencben kigettk. Forma, dszts, fests tekintetben a klnbzõ szzadok folyamn a legvltozatosabb ednyek kszltek, gyhogy minden kornak, szzadnak megvolt a maga jellemzõ kermiatpusa, ami az archeolgia szmra igen nagy segtsg egyes teleplsek kornak a meghatrozsnl. – Jellemzõ dolog a Biblia szhasznlatban az, hogy a fazekasnak az ednyt forml munkjt jelentõ sz (jcar) Istennek a teremtõ tevkenysgre is hasznlt. (Gen 2:7; zs 45:18 stb.) Sõt azzal kapcsolatban, hogy a fazekas a kezben levõ agyagot tetszse szerint formlhatta brmilyen clra szolgl ednny, vagy egy elromlott masszbl j ednyt kszthetett, e mestersg a Bibliban Isten predestincis akaratnak, valamint a trtnelmet szuvern szabadsggal irnyt hatalmnak a pldakpe lett. (Jer 18:1–6; Rm 9:20 skv.)
4. Kereskedelem
A zsidk arnylag ksõn kezdtek kereskedelemmel foglalkozni. Jellemzõ, hogy a „kereskedõ” megnevezsre sokig azt a szt hasznltk, hogy „knanita” (Pld 31:24), ami azt mutatja, hogy a kereskeds idegen foglalkozsnak szmtott. A msik ilyen rtelmû sz (rokl) vndorkereskedõt jelent s legtbbszr fordul elõ Ezkielnek a Tirus felõl mondott prfcijban (Ez 27 r.). – A trtneti bevezetsben, Salamon kornak a jellemzsnl mondottuk, hogy Salamonnak kitûnõ kereskedelmi rzke volt, szrazfldi karavnjai s tengeri haji egyarnt jrtk a vilgot, ez azonban kirlyi monoplium volt s haszna magnak Salamonnak a gazdagsgt nvelte. (1Kir 9:26–28; 10:15). Az llami kereskedelmi gyletek kz tartozott ksõbben is az, amikor egy-egy idegen orszg fõvrosban szabad piacot nyitottak s ott rustottk az orszg termkeit, de ennek a fordtottja is ismeretes volt (1Kir 20:34).
A kiskereskedelem az egyes vrosok fõtern bonyoldott le, ahol a fldmûvelõk a termnyt, az iparosok pedig ksztmnyeiket rustottk, rendszerint cserealapon. Mint mondtuk, a fogsg elõtti idõben kzvettõ, hivatsos kereskedõrteg nem is volt, legfeljebb fõniciai kereskedõk jelentek meg a piacokon importlt ruikkal. – Maguk a zsidk a hivatsos kereskedelemmel a babiloni fogsg idejn kezdtek el foglalkozni, ahol nem lvn tõsgykeres birtokosok, j kereseti lehetõsgl knlkozott az, hogy mint kzvettõ kereskedõk, vagy nagy zleti cgek gynkei keressk meg kenyerket. Gyakran idzett archeolgiai rdekessg, hogy a Nippur vrosban tevkenykedõ „Murasu s fiai” bankhz zleti iratain egsz csom zsid nv szerepel a Kr. e.-i V. sz.-bl. – Ettõl kezdve lett, fõleg a diaszprban lõ zsidsgnak egyik kedvelt foglalkozsa a kereskedelem, pnzgyletek lebonyoltsa. E tren nem riadtak vissza attl sem, hogy Krisztus korban a sajt hazjukban „vmszedõ” hivatalt vllaljanak, ami a magas vmok s adk behajtsbl ll foglalkozs volt s tekintlyes jvedelmet biztostott. Mivel azonban e hivatalt a gyûllt rmai hatsg megbzsbl vllaltk s honfitrsaik rovsra gazdagodtak belõle, a zsidk megvetettk õket, sõt a vmszedõket s a bûnsket egy sorban emlegettk (Mt 9:11). – Az zlet-szerû kereskedelem ltalban mindig gyans foglalkozs maradt. Az apokrifus blcselõ, Jzus Sirach azt mondja knyvben, hogy a kalmr alig maradhat mentes a bûntõl (26:36).
A perzsa korig vert pnzt nem hasznltak. Kezdetben cserekereskeds folyt, hosszas alkudozssal, ksõbb rjttek az ezst, illetve arany kzvettõ szerepre, amit azonban j ideig csak korong vagy rd alakban hasznltak a fizetsnl. Az ilyen fmdarabot a slya szerint rtkeltk, fizetskor lemrtk. ppen ezrt minden elad, vagy vevõ szndkban jr ember magval hordta knnyû kzi mrlegt s hitelestett kõ- vagy fmslyait, gy mrte le a fizetsre adott arany, vagy ezst fizetõeszkzt. Az szv.-i trvny trekedett arra is, hogy a kereskedelem tisztessgt fenntartsa, gy pl. szigoran tiltotta a hamis slyok hasznlatt (Deut 25:13).
5. Tudomny s mûvszet
A termszettudomnyok krbe tartoz ismeretek az kori keleten ltalnosan elterjedtek voltak s az sz. is a kornak megfelelõ vilgkppel s ismeretekkel rendelkezett, legfeljebb az egszet thatotta a monotheizmus kizrlagossga. Az sz. is ismerte pl. a mezopotmiai, vagy a fõniciai mtoszokat, egyes rszleteket idz is belõlk az õstrtnetekben, egyes zsoltrokban, vagy prfcikban, de oly mdon, hogy azok is az egy r vilgfltti nagysgt s hatalmt tkrzik. pp ebben ll az sz. sajtossga, ezrt van az, hogy pl. a Bibliban a teremts valban az anyagi vilg ltrehozst adja elõ, de hinyzik belõle a keleti mtoszokban mindentt jelenlevõ theogonia s az istenek egymst vlt uralmval egytt jr vilgkorszakok lersa.
Az kori vilgkp, amit az sz. is elnk vett, a mindensget hrmas beosztsnak tartja. „Ott fenn” van az g, itt lenn a fld s a fld alatt az alvilgi cen. E hrmas tagoltsgon bell aztn van mg tovbbi tagolds is. Az g magban vve is egy tbbrtegû felsõ vilg, amelyben van az Isten mennyei lakhelye, als rszben viszont ott van az gi cen, amelyet egy gt, a „boltozat” vlaszt el a fldi vilgtl. Erre a boltozatra erõstette Isten a csillagokat. Alatta van a levegõ, a madarak lettere. Maga a szrazfld pedig egy vzszintesen elterlõ korong alak kontinens, amely br az cenon foglal helyet, mgis szilrdan ll, mert a hegyek lba fundamentumszerûen mlyed a fld al s oszlop-szerûen tartja a fldkereksget. A fldn levõ folyk forrsaikon t az alant levõ cenbl tpllkoznak, vzmennyisgk aztn a fldet krlvevõ tengerbe tokollik, amely megint sszefgg az alvilgi cennal. Lenn az cen mlyn van a halottak birodalma, a Sel. (Mindezekkel kapcsolatban olv. Gen 1:6–8.16–17; Ex 20:11; Jb 38:4–6.16–17; Zsolt 24:2; 104:5; Prd 1:7 stb.)
Az kori ember fldrajzi ismeretei termszetesen csak egy szûkebb vilgra korltozdtak, ami Elõ-zsit, .-Afrikt s a Fldkzi-tenger keleti medencjt foglalta magban. Az sz.-nek erre vonatkoz ismeretei a Gen 10 r.-ben, a npek eredetrõl s fldrajzi elhelyezkedsrõl szl fejezetben tallhatk meg.
A vilgkp ktsgkvl geocentrikus, a keleti ember azonban gondosan tanulmnyozta a csillagos eget; e tekintetben a babilniak voltak az emberisg tantmesterei. Az sz. ezen a terleten meglehetõsen elzrkz maradt. Rszint azrt, mert a babilniak a csillagokat (elsõsorban a bolygkat) megistentettk, ami az sz. szmra botrnkozs volt (Ez 8:16; m 5:26). Msrszt a babilniaknl az asztronmia egyttal asztrolgia is volt: a csillagszat tudomnya a csillagjslsba tvedt, amely utbbi elõl az sz. ismt elzrkzott (zs 47:13). – A csillagszati alapismereteket mindamellett tvette az sz. npe is, tudott a csillagos g vszakonknti vltozsairl, az llatvi csillagkpekrõl, a bolygk jrsrl. Mindezekrõl azonban bizonyos racionalizmussal annyit szûrt le, hogy az gboltozat s csillagai az Isten teremtõ hatalmt s blcsessgt hirdetik (Zsolt 19:2), maguk a csillagok – elsõsorban a nap s a hold – azonban arra valk, hogy vilgtsanak a fldre s szablyos jrsukkal az idõ mrsben, sõt az nnepek meghatrozsban segtsenek (Gen 1:14). Az gboltozat megfigyelse Izrelben ppen ilyen vonatkozsban volt a papok feladata: meg kellett figyelnik az j hold feltûnst, mint a hnapkezdett s annak megfelelõen kellett meghatrozniuk a kalendriumot, az nnepeket.
A csillagszattal szoros kapcsolatban lltak a szmtani ismeretek, elsõsorban a 60-as szmrendszer keretben. Mg ez a szmrendszer elsõsorban az idõmrssel volt kapcsolatos, addig pl. az ûrmrtkeknl hatrozottan a 10-es szmrendszer dominl. – Voltak klns jelentõsgû szmok (pl. 4, 7, 12, 70 stb.), sõt ezzel kapcsolatban a ksõi szzadokban jelentkezett bizonyos szmszimbolika, illetve szmmisztika is (v. Dn 9:24; Zak 4:2 s 4:10b), de semmi esetre sem olyan mrtkben s formban, ahogyan azt a kabbala mûvelõi alkalmazzk. (Egyedl Jel 13:18 az a hely, ahol pl. a betûk szmrtke kombinciba vonhat).
Olyan filozfiai tudomny, amely a grg blcselethez hasonlan a lt elvi krdseit trgyalta volna, Izrelben klnskppen nem fejlõdtt ki. A Prdiktor knyvben ugyan ki lehet mutatni nmi egyezst a sztoicizmus s az epikureizmus gondolataival, de ez perifrikus jelensg, egybknt az egsz szv.-i blcseleti gondolatkr ismt a Jahve-hit dntõ jegyben ll. A „blcsessg” (hokmh) az sz.-ben praktikus letblcsessget jelent s a blcsessg-irodalom rvid velõs mondsaival, vagy hosszabb fejtegetseivel tbbnyire arra figyelmeztet, hogy az ember elõtt kt t ll, az let tja s a hall tja s az ember aszerint nyeri el jutalmt, vagy bntetst, hogy melyiket vlasztja a kettõ kzl (Zsolt 1). Ezrt a legfõbb alapigazsg az, hogy „az rnak flelme a blcsessg kezdete (Pld 1:7 stb), mert az istenflelem rszint erklcsi fket jelent, rszint arra sztnz, hogy az ember Isten tancst (ch) keresse s kvesse (Zsolt 73:23–24). – A vilg fltt ll Isten ismerete s a benne megnyugvs segt a lt nagy krdseiben is az eligazodshoz. Amikor Jb knyve a szenveds rtelmt, az isteni igazsgossg krdst boncolja, egyedl abban tallja meg a megoldst, hogy Isten vgzsei kztt vannak az emberi rtelem szmra kifrkszhetetlenek, az ember itt a fldn nem ltja, hogy mi trtnik a mennyben, ahol az Isten esetleg hatalmat ad a Stnnak az ember megprblsra. – A vgsõ dolgok elemzsvel (metafizikai rtelemben) azonban az sz. mlyrehatan nem foglalkozik, az emberi rtelmet ehhez kevsnek is tallja (zs 55:9), jobbnak tartja, ha az ember a maga letnek a helyes folytatsra sszpontostja figyelmt s erejt. Ebben jut nyugvpontra a Prdiktor szkepticizmusa, sõt agnoszticizmusa is. (Prd 5:18–19; 7:14; 9:9 skv.)
A praktikus letvitel helyes formit, a trsadalmi egyttlsre tekintettel is, a jogszablyok, trvnyek adtk meg. A jogtudomny – ha szabad ezt a szt hasznlni – Izrelben erõteljes volt s egyre szlesebben fejlõdtt. Megvolt az sszefggse az ltalnos -keleti jogrenddel; a babiloni, asszr, hettita trvnyknyvek hatsa flreismerhetetlen. Mgis a jogi letnek s a jogszablyok fejlõdsnek is megvolt a specilis izreli vonala. Alapttel az, hogy a jogrend legfõbb õre maga az r, aki embertrsa ellen vtkezik, az az r ellen is vtkezik (Gen 39:9). A trvnygyûjtemnyek rendszerint az egy Isten tiszteletnek a kvetelmnyeivel kezdõdnek. Sajtos izreli fogalmazsi md az n. apodiktikus trvnyformulzs, amely ellentmondst nem tûrõ tteleket mond ki, pl. „Szeretned kell (szeretni fogod) felebartodat, mint magadat! – vagy tilt rtelemben pl. „Nem lhetsz (nem fogsz lni)!” Ezeken az alapvetõ trvnyeken tl termszetesen hovatovbb szksg lett a konkrt esetekre, kzusokra vonatkoz trvnyes tbaigaztsokra is, elsõsoran a brskods, az igazsgszolgltats alapjul. gy alakult ki az n. kazuisztikus trvnyek csoportja, amelyeket jellemez a bevezetõ „ha” szcska, kveti a per trgyt kpezhetõ eset lersa s aztn az alkalmazand eljrs, vagy ppen tlet. (Olv. pl. Lev 27 r.) – Minthogy a szlesebb krû trvnyalkots a kijelentsben nyert alaptrvnyekre alapult s isteni tmutatsnak (ez a trh rtelme) szmtott, az igazsgszolgltatsnak is az volt a feladata, hogy Isten igazsgt juttassa rvnyre. Az a rgi kifejezs, hogy „tegyen az r igazsgot kztem s kzted” (Gen 16:5), ilyen rtelemben kvnja a jogszoksnak, a trvny-paragrafusnak az rvnyestst.
Az orvostudomnyrl keveset lehet mondani. A betegsgnek, valamint a krokozknak a felismersnl a bibliai korban termszetesen nem vrhatunk semmifle modernnak mondhat eljrst vagy ismeretet. Mg az jsz. korban is gyakran olvassuk azt a vlemnyt, hogy a betegsget gonosz szellem okozza. ppen emiatt mondtk a betegeket tiszttalanoknak s pl. a blpoklosokat szigoran elklntettk a lakott teleplsektõl – amivel egybknt meggtoltk a betegsgnek fertõzs tjn val terjedst. A gygyits maga is rszben exorcizls, vagy legalbbis mgikus rolvass volt. Dvid hrfzsa s neke egy-egy idõre elûzte Saulbl a gonosz lelket (1Sm 16:23). Nyilvnvalan ismertk azonban a klnbzõ gygyfveket s azokbl sebgygyt kenõcsket is ksztettek. gy ltszik, hogy klnsen Giled tartomnya volt nevezetes ilyen vonatkozsban (Jer 8:22; 46:11). Figyelemremlt Ills illetve Elizeus prftnak a sikeres lesztsi ksrlete, a halln levõ gyermeknek a mestersges llegeztets valamilyen formjval val letre keltse (1Kir 17:21; v. 2Kir 4:33–35). A poklosok beteg, vagy gygyult llapotnak a megtlõi a papok voltak (Lev 13 r.), de mûkdtek hivatsos orvosok is. rdekes jelensg, hogy Mezopotmiban elõszr a holdtlte (sapattu), azutn minden hetedik nap baljslat nap volt s e napokon az orvos, a szerencstlen kimenetel elkerlsre, nem foglalkozott gygytssal: olyan rgi eredetû szoks, amely persze ms indoklssal, a szombati nap nyugalmnak a ktelezõv ttelben, Jzus korban is fennllt. gy rthetõk meg a szombatnapi gygytsokbl kvetkezõ konfliktusok. (Mt 12:10; Jn 5:8 skv.)
A mûvszetek sorban a prza-irodalom s a kltszet, mûforminak s kifejezõ eszkzeinek az ismertetsvel egytt az sz.-i bevezetstan lapjaira tartozik. – A kpzõmûvszetek kzl a szobrszat s a festszet elg mostoha szerepet jtszott Izrelben, fõknt a kibrzolsi tilalom tlhajtott rtelmezse miatt. Viszont rdekes, hogy magnak a jeruzslemi templomnak az ptsnl ppen Salamon kirly tette tl magt ezen a gtlson s templomban nemcsak a kerubok szerepeltek dsztsi motvumknt, hanem pl. a rz-medence talapzatul tizenkt bikaszobrot ntetett. A kerekeken jr mosdmedenck oldallapjait is klnfle llatok dombormûvei kestettk. A dsztõ motvumok kztt szerepelt a plmafa kpe is. Az oszlopok, klnsen a magukban llk (teht nem tart-oszlopok), bizonyra fknak az brzolsai, lombos, vagy virgkehely alak kikpzssel az oszlopfõn. – Az iparmûvszet szintn megtallta a dombormûvû, vagy festett alakok brzolsnak a mdjt. llatalakra formzott tletes mrleg-slyok, mcsesek kszltek. A pecstnyomk vsetei szintn gyakran brzoltak llat-alakokat, plmaft. – Igen gyakran idegen hats rezhetõ e kpzõmûvszeti alkotsokon. Azok a pecstnyomk, amelyeknek a felsõ rsze skarabeusz-bogarat formz, nyilvn egyiptomi modellek alapjn kszltek, az n. henger-pecstek viszont asszr eredetûek. A festett agyagednyek vltoz divatjban legszebb volt az n. filiszteus-kermia, geometriai brival s llat-brzolsaival. A legrtkesebb archeolgiai leletek kz tartoz samriai elefntcsont-vsetek a fõniciai ipar termkei voltak, de a motvumok s az brzolsi md egyiptomi hatst rul el.
Hogy a zene szinte egyidõs az emberi kultrval, azt a Gen 4:21 hûen brzolja, amikor a legõsibb foglalkozsok kztt felemlti. A zene elemei kzl legrgibbnek a ritmus tekinthetõ, ezrt a legrgibb hangszerek kz tartoztak a dobflk, elsõsorban a kis kzi dob, amelyet akr mgikus szndkkal (smn-dob szerûen), akr a tncritmus megadshoz hasznltak (Ex 15:20). A fvs hangszerek kzl legtermszetesebb alkalmatossg volt a kos-szarvbl kszlt krt, a sfr, amely az nnepek kezdetnek a jelzõje, hbors idõben pedig vszjel adsra szolgl hangszer volt. A fbl kszlt (gyakran ktg) fuvola az nnepi muzsikusok hangszere volt, a ksõbbi szzadokban a rzfv hangszerek is hasznlatba jttek. A hros hangszerek kzl a kzzel pengethetõ lant s hrfa volt ismeretes. Mindezeknek jelentõs szerepk volt a templom kultuszban (Zsolt 33:2–3; 47:6), de hasznltk õket elõkelõ emberek mulatsgain is (zs 4:12). – A rgebbi idõk egyszerû hangszereinek a felsorolsval az eksztatikus prftkkal kapcsolatban 1Sm 10:5-ben tallkozunk, mg egy ksõi nagy templomi zenekar hangszerei Dn 3:5-ben vannak megnevezve.
Az neklsnek, klnsen a ksõbbi szzadokban jelentõs helye volt a templomi kultuszban, a Krnikk rja az nekes lvitk szolglatba lltst Dvidra viszi vissza (1Krn 15:16–22). Egybknt azonban az nek lland ksrõje az rzelmeit kifejezni akar embernek, akr a mindennapi munkjban, akr lakodalmi, vagy gysznnepsgek sorn. Az sz. npnek az neklsi mdja azonban ms volt, mint a mienk. Ez nem sztagol, hanem egy sztag neklst rengeteg melizmval (hajltssal) dsztõ s amellett les torokhang, gyakran vibrl neklsi md volt, hasonlan a mai keleti vilg npi neklsi modorhoz. Ez a modor radsul a fõhangok megtartstl eltekintve sokszor improvizl jellegû a dallamdsztseknl. A rengeteg dallamhajltst, vibrlst alig lehet hangjegyekkel rgzteni. Ezek miatt is lehetetlen a zsoltrok eredeti dallamnak a rekonstrulsa.
IV. Mrtkek, pnzek, naptr
1. Slymrtkek
A slymrs alapegysge az szv.-i korban a sekel (siklus) volt. Tbbszrsei voltak: a min s a talentum. E mrtkek arnya a babiloni 60-as vltszm mellett ez volt: 1 talentum = 60 min, 1 min = 60 sekel. – 1 talentum teht = 3600 sekel.
A babiloni szmtsi arny mellett azonban volt egy msik is, amelyet a fõniciai kereskedõk hasznltak. Itt 1 min 50 sekel volt. Valsznûleg ezt hasznltk Izrelben is (v. pl. 2Kir 15:20; Ez 45:12). A fõniciai mrtk-arny szerint teht: 1 talentum = 60 min, 1 min = 50 sekel. – 1 talentum = 3000 sekel.
A sekelnek kisebb egysgei voltak a kvetkezõk: beka = fl-sekel (Gen 24:22); a gr = a sekel huszad rsze (Ex 30:13).
A babiloni slyrendszerben volt „nehz” s „knnyû” sekel. A nehz sekel slya ktszer annyi volt, mint a knnyû. Azonkvl mg klnbsg volt a kirlyi s a kznsges slyegysg kztt; ez elõbbi, amely az adfizets alapja volt, valamivel nagyobb sly volt, mint a kereskedelemben hasznlt kznsges slyegysg.
Fizetõeszkz gyannt aranyat s ezstt hasznltak. A ktfle nemesfmnek a slyegysge azonban nem volt azonos, sõt orszgonknt is vltozott. Babilonban egy arany sekel slya kb. 16,4 gramm volt, egy ezst sekel a babiloni-perzsa korban 10,9 gramm. A fõniciai ezst sekel slyt 14,5 grammra becslik. (Ez utbbi felel meg a Gen 23:16-ban emltett „kereskedelmi forgalomban hasznlt” ezst sekelnek).
Megjegyzendõ, hogy az satsok sorn Palesztinban tallt slyok ezektõl az alap slyrtkektõl nmileg eltrnek. A hitelestõ jeggyel elltott mrõkveknl 1 sekel slya 10–11 gramm kztt ingadozik, ahol persze a kopsbl szrmaz klnbsget is figyelembe kell vennnk. – Mindez azt mutatja, hogy a slyegysg nagysga helyenknt s koronknt vltoz volt. (Fel kell itt hvnunk a figyelmet arra is, hogy az egyes bibliai lexikonok s kziknyvek is az emltett sokfle tnyezõ kzrejtszsa miatt nem teljesen azonos mdon kzlik a mrtk-egysgeket. Az itt s a kvetkezõkben kzlt adatok egy modern, de szold sszellts alapjn vannak csoportostva: Bratcher, R. G.: Weights, Money, Measures and Time. – The Bible Translator, 1959 vf. 165–174. old.)
ltalnosan elfogadott az a becsls, hogy a kereskedelemben fizetõeszkz gyannt hasznlt arany sekel 16,4 gramm, az ezst sekel pedig 14,5 gramm sly volt.
Az jsz.-ben kt helyen (Jn 12:3; 19:39) emltett grg litra slyegysget azonosnak veszik a latin libra-val, melynek a slya 327 gramm.
2. Pnzek
A kereskedelemrõl szl fejezetben emltettk, hogy rgente a vert pnz ismeretlen volt, helyette arany s ezst darabokkal fizettek, melyeknek a slyt mindig lemrtk. Ebbõl kvetkezik, hogy rgen a slyegysg s pnzegysg azonos volt, pnz gyannt elsõsorban a sekelt s a talentumot emlti a Biblia. A palesztinai kereskedelmi letben fõknt ezstt hasznltak fizetsi eszkzl, a pnzegysg teht az ezst sekel volt. Ez a Biblia ri szmra annyira termszetes volt, hogy amikor fizetsrõl van sz valahol, akkor rendszerint csak az „ezst” szt emltik, rtvn alatta az ezst sekelt. (Ex 21:11 stb.)
Hogy mai pnzben kifejezve mennyit rtek ezek a pnzegysgek, azt nehz megmondani, mert a pnz rtke nemcsak a benne levõ nemesfm rtktõl fgg, hanem mindig az adott helyen s idõben meglevõ vsrlrtktõl. ppen ezrt csak hozzvetõlegesen becslhetjk meg a fenti egysgek rtkt, hogy valamelyest fogalmat alkothassunk rluk. E szerint:
1 arany sekel (16,4 g) rtke kb. 645 Forint,
1 arany talentum (3000 sekel) 1 935 000 Ft,
1 ezst sekel (14,5 g) 10 Ft,
1 ezst talentum (3000 sekel) 30 000 Ft.
A mai rtelemben vett vert pnz elõszr a perzsa korban jelent meg Elõ-zsiban s ezt volt az I. Drius kirly ltal veretett drikus (Ezsd 2:69 stb.), egy 8,4 gramm sly aranypnz. A grg-rmai korban mr sokfle pnz kerl hasznlatba. Nemcsak a Ptolemaios s Seleukida uralkodk verettek pnzt, hanem a Makkabeusok s Herdes is; a zsidk rszrõl utoljra Bar-Kochba.
Az jsz. grg s rmai pnzekrõl tesz emltst. A leggyakrabban emltett pnz a rmai dnr (Mt 18:28 stb.), rtkt hozzvetõlegesen 3 Ft-ra lehet becslni. A dnr rtknek a tizenhatodra tehetõ az assarion (a latin as kicsinytett formja); mg kisebb rtkû pnzek voltak a kodrantes (latin quadrans) s a lepton. (V. Mt 10:29; Mk 12:42.) – A grg ezst drachma (Lk 15:8–9) kb. ugyanolyan rtkû volt, mint a dnr. Ktszeres rtkû volt a didrachma, a templomad sszege (Mt 17:24), ngyszeres rtkû pedig a sttr (Mt 17:27). – Ha az jsz. csak „ezstt” emlt pnz gyannt, az alatt ltalban a dnr, vagy a vele egyenlõ rtkû drachma rtendõ. (Kivtelt kpez a Jzus elrulsrt fizetett 30 ezst pnz, ami a rgi sekel rtelmben s rtkben veendõ: egy rabszolga ra, Ex 21:20). Nhny helyen elõfordul az sz.-bõl ismert min s talentum elnevezs is.
3. Ûrmrtkek
Rgente a gabont nem sly, hanem ûrtartalom szerint mrtk. ppen ezrt a bibliai korban is ktfle ûrmrtk-rendszert klnbztetnk meg aszerint, hogy gabona- vagy folyadk-mrsrõl van sz. Egybknt az ûrtartalom alapegysge mind a kt mrsnl egyforma, csak az elnevezsek msok.
Az sz.-ben elõfordul legfontosabb ûrmrtkek a kvetkezõk:
A gabona-mrs egysge volt az f, ûrtartalma 36,92 liter. Az f tzszerese a hmer. Kisebb mrtkek: 1 f = 3 sz, 1 sz = 6 kab. – Ritkbban elõfordul mrtk mg az mer s az isszrn, mindkettõ az f tizedrsze (Ex 16:16 skv.; Num 28–29 r.) – A Hs 3:2-ben emltett letek az f tszrse.
A folyadkok mrsnl hasznlt egysg volt a bat: 36,92 liter, ugyanannyi, mint az f. Tzszerese a kr; ez utbbi mint gabonamrtk is emltve van (1Kir 4:22 stb.), a hmerral azonos ûrtartalm. – Kisebb folyadk-mrtkek: 1 bat = 6 hn, 1 hn = 12 log. Az utbbi egysg teht kb fl liternek felel meg.
Az jsz.-ben a gabonamrs egysge a szaton (Mt 13:33), megfelel a hber sznak. A korosz (Lk 16:7) ugyanaz, mint az szv.-i kr. Grg elnevezsû mrtk a choinix (Jel 6:6): valamivel tbb, mint 1 liter, tovbb a modiosz, kznsgesen mrce (Mt 5:15): kb. 8,75 liter.
Folyadk-mrtk gyannt szerepel az sz.-bõl ismert bat (Lk 16:6), tovbb a knai mennyegzõnl emltett mtrta: kb. 40 liter.
4. Hosszmrtkek
A bibliai korban a mai mter-rendszerhez hasonl pontos hosszmrtk-rendszer nem volt, az emberek karhosszal, arasszal stb. mrtek. Megvoltak azonban a viszonylagos mret-arnyok a kvetkezõkppen: 1 knyk = 2 arasz, 1 arasz = 3 tenyr(szlessg), 1 tenyr = 4 ujj.
„Knyk” alatt (a Kroli-Biblia „sing”-nek fordtotta) rtettk a kinyjtott alskar hosszt, a knyktõl a kzpsõ ujj hegyig. tlagosan 44,4 cm-nek felel meg. – Ezkiel templom-lersa arrl tanskodik, hogy volt olyan mrtk-rendszer is, amelynl egy knyk a szoksos 2 arasznl mg egy tenyrrel hosszabb, teht sszesen 7 tenyrnyi volt (Ez 40:5). Csak Ezkielnl fordul elõ a mrõnd-hossz, amely 6 hosszabb knyknek fele meg s 3 mter 11 cm-rel egyenlõ.
Az jsz. szintn emlti a knyk hossz-egysget (Jn 21:8). Elõfordul ApCsel 27:28-ban egy hosszabb mrtk is, az 1 m 85 cm-nek megfelelõ „l”.
Nagyobb tvolsg utakat csak ltalnosan, becslsszerûen hatroztak meg. gy az sz. beszl egy mrfldnyi trl (Gen 35:16), mshol egy vagy tbb napi jrfldrõl. Az elõbb emltett tvolsgot 5–6 km-re becslik, egy napi jrfldet pedig kb. 30 km-re. – Az jsz. emlti a grg stadion (a Kroli fordtsban „futamat”) thosszsgot, ez kb. 185 mter. Mt 5:41 emlti a „mrfld” tvolsgot; a rmai mrfld 8 stdium, azaz 1478 mter volt. Vgl a „szombat-napi jrfld” (ApCsel 1:12) hossznak meghatrozsa bizonytalan. Mindenesetre akkora utat jelentett, amennyire szombaton a templomtl szabad volt eltvozni. Felttelezs szerint 2000 knyk, teht nem egszen 900 mter hosszsg t volt.
5. Idõszmts, naptr
A zsidknl egy napi idõtartam napnyugttl a kvetkezõ napnyugtig tartott. (A teremts-trtnet refrnje: lett este s lett reggel.) Az egsz nap teht jszakra s nappalra oszlott s mind a kettõ 12 rbl llt. Mivel azonban az vszakok vltozsnak megfelelõen az jszakk s nappalok nem egyforma hosszak, ezrt az „rk” sem egyforma 60 perces idõkzk voltak, hosszsguk az vszaktl fggtt. Az idõpont meghatrozsnl arrl szoktak beszlni, hogy a nappalnak, illetve jszaknak hnyadik rja van (Jn 1:39; ApCsel 23:23). Az jszakt az szv.-i korban hrom õrvltsi idõre (4–4 ra), a rmai korban ngyre (3–3 ra) osztottk fel.
A ht egyes napjainak kln neve nem volt, csak elsõ, msodik stb. naprl beszltek. Csak a ht utols napjnak volt neve, ez volt a sabbat, a nyugalom napja.
Az vnek hnapok szerint trtnõ felosztsa ltalban ktfle rendszer alapjn lehtsges. Egyik az n. szolris, vagy nap-vet veszi alapul, teht azt a nagy idõegysget, amely alatt a nap az llatv csillagkpein vgigvndorol (ltalban a tavaszi napjegyenlõsgtõl szmtva a kvetkezõ v ugyanazon napjig). Ez – mint tudjuk – 365 s egy negyed napot tesz ki. A nap-v alapjn kszlt legegyszerûbb kalendriumok tizenkt 30 napos hnapot vettek fel s hozzcsatoltak mg 5 kiegsztõ napot.
Van olyan felfogs, mely szerint rgente Izrelben is a nap-v volt a kalendrium alapja. Mindenesetre korn tvettk a lunris v, azaz hold-v beosztst, amelynl 12 hold-hnap alkot egy vet. A hold-hnap egyik jholdtl a kvetkezõ jholdig tart, ami majd 29, majd 30 napnak felel meg. (Egy hold-hnap tulajdonkppen 29 nap s 13 ra.) A 12 hold-hnap azonban sszegezve csak egy 354 napos hold-vet ad ki. Ennek kvetkeztben az egyes hnapok kezdete az egyms utni vekben 10–11 nappal eltoldik a nap-ves naptrhoz kpest. Sõt a hinyz 11 nap hrom v alatt mr tbb, mint egy hnapnyi idõre rg, amin a rgiek egy szkõ-hnap kzbeiktatsval segtettek. A lunris s szolris v eltrsnek a kiegyenltsre Babilonban vezettk be azt a rendszert, melyet a ksei zsidsg is elfogadott. E szerint alapul vettek egy 19 ves ciklust, amelyben minden 3., 6., 8., 11., 14., 16. s 19. v tizenhrom hnapos szkõv volt.
Orszgonknt klnbsg volt a tekintetben is, hogy melyik v elsõ hnapja. Babilonban a tavaszi napfordul ideje volt az vkezdet, Knanban viszont az õszi napfordul; az jv napja a megfelelõ idõszakra esõ elsõ jhold volt. A babiloni fogsg idejtõl a zsidk is a tavaszi jvvel kezdtk a hnapok szmllst, az õszi napfordul az agrr-v kezdete maradt. A hnapok nevei kzl csak egy nhnyat ismernk a Biblibl, kztk egynhny rgi knani eredetû nevet, pl. bib = a kalsz(rs hnapja), Zv = a virgzs (hnapja). A ksei babiloni nevek kzl is csak nhnyat emlt az sz., mert a legltalnosabb keltezsi md az volt, hogy sorszm szerint jelltk meg, hogy az v hnyadik hnapjrl van sz.
A kvetkezõkben felsorojuk a hnapok neveit (zrjelbe tve a rgi knani nevet). Mai kalendriumunkkal egyeztetve kt hnap-nevet szoks feltntetni, ami gy rtendõ, hogy az elsõ helyen emltett hnapban levõ jholdkor kezdõdik a megfelelõ smita hnap.
1. Niszn (bb) mrcius-prilis
2. Ijjr (Zv) prilis-mjus
3. Szivn mjus-jnius
4. Tammz jnius-jlius
5. b jlius-augusztus
6. Ell augusztus-szeptember
7. Tisr (tnm) szeptember-oktber
8. Marhesvn (Bl) oktber-november
9. Kiszlv november-december
10. Tbt december-janur
11. Sebt janur-februr
12. Adr februr-mrcius
(13. Adr-sni = „msodik Adr”: szkõ-hnap).
|