RGISGTANI S NPRAJZI ADALKOK 1.
RGISGTANI S NPRAJZI ADALKOK
Bevezets.
A „Bibliai rgisgtan” szmra legtbb adatot maga a Biblia szolgltat. Belõle ismerhetjk meg elsõsorban az - s jsz.-i kor emerereinek, kzelebbrõl Izrel npnek a mindennapi lett s szoksait, trsadalmi s kulturlis viszonyait, vallsi szertartsait. A Biblibl sszegyûjthetõ adatok azonban sok tekintetben maguk is magyarzatra szorulnak a tr s idõ tvolsgbl add idegensgk miatt, de azrt is, mert sokszor kzkeletû szavak hallatn, pl. kenyr, hztetõ, lmpa, pnz, vroskapu stb., nkntelenl az ltalunk ma ismert megfelelõ dolgokra s formkra gondolunk, amibõl helytelen kpzetek s flremagyarzsok kvetkezhetnek. A bibliai rgisgtan ezrt kiegsztsl felhasznlja kori szerzõk magyarzatait, a Kzel-Keleten ma lõ arabok sok õsi vonst megõrztt npszoksait, valamint az archeolgiai kutatsok egyre bõvlõ trgyi s irodalmi anyagt.
Az itt kvetkezõ rvid sszefoglals ilyen alapokon prbl a legfontosabb trgykrkben szemlletes kpet adni a bibliai kor letrõl. Megrshoz – tbb ms knyv s rszlettanulmny ismerete mellett – kt nagyobb mû szolglt elsõsorban forrsul. I. Benzinger: Hebrische Archologie (3. kiad. 1927) c. knyve bõ illusztrcis anyagval s az kori keleti npek letviszonyainak prhuzamba vonsval mg mindig az egyik legalaposabb idevg mû. R. de Vaux: Das Alte Testament und seine Lebensordnungen I–II. (francibl fordtva, 1960) c. knyve pedig fõknt a rgi Izrel trsadalmi s vallsi letnek a rszletes lerst adja, a legmodernebb ismeretanyag alapjn, pozitv biblicitssal. – Magyar nyelven rszletes sszefoglalst nyjt Czegldy S.: Bibliai rgisgtudomny (Sylvester bibliai kziknyvek V. kt. 1928). Rvidebb cikkeket s litograflt kiadvnyokat nem emltve, utalhatunk mg Kllay K. tanulmnyra: Zsid mestersgek s foglalkozsok Jzus korban (1926), tovbb a vallsos lettel kapcsolatban Varga Zs.: Bibliai vallstrtnet (1938) c. nagy mûvnek a 392–494. oldalain levõ fejezetekre. Vgl az szvetsg j fordtsnak a prbafzeteiben (1951-tõl), a jegyzetanyagban – ha elszrtan is – szintn sok trgyi magyarzatot tallhat az olvas.
I. A mindennapi let
1. A laks
Az ember legrgibb lakhelyl barlangok szolgltak. A palesztinai õsemer barlanglaksait is megtalltk a Karmel-hegy oldalban, Nzret kzelben s msutt. Klnsen a mszkõhegyek kzt vjt a karsztvz barlangokat. Gzer vrosa alatt olyan barlanglaksokat trtak fel, amelyekben mg a knaniak bevndorlsa elõtt lakott egy kis termetû, nem smita faj np. A bibliai korban termszetesen mr csak tmenetileg laktak ilyen barlangokban termszeti csaps, vagy egyb ok miatt menedket keresõ emberek. (Pl. Lt – Gen 19:30; Smson – Br 15:8; Dvid – 1Sm 22:1).
A vndorl, nomd letet lõ emberek strakban laktak. Storlak (fl)nomdok voltak a ptriarchk s a honfoglals elõtti izreli trzsek is. – A storlapot llatbõrbõl varrtk ssze, vagy kecskeszõrbõl, ksõbb teveszõrbõl szõttk. Rgebben a strak kpformjak voltak, ksõbben hossz tglalap alapak, amilyenek ma is a pusztalak beduinok strai.
Az egyszerûbb emberek stra kt rszre volt osztva: egyikben laktak a frfiak, msikban a nõk s a kisgyermekek. Elõkelõbb emberek a nõk szmra kln strat lltottak. – A storoz letmd emlkt a letelepeds utn is megõrizte tbb lland szls-forma, vagy kltõi hasonlat. sais prfta egy kltõi kpben gy rja le Jeruzslemet, mint egy pomps strat, melynek a ktelei el nem szakadnak s cvekei meg nem mozdulnak (zs 33:20). A storponyvaksztõ Pl apostol pedig az ember fldi lett hasonltja „storhzhoz” (2Kor 5:1). – Mg Jeremis korban is volt olyan npcsoport Jdban, a rekabitk nemzetsge, amely konzervatv mdon elutastotta a knani kultra tbb vonst s tbbek kzt strakban lakott, j 600 vvel a honfoglals utn (Jer 35:7–10).
Palesztina birtokbavtele utn a zsidk hamarosan ttrtek a leteleplt, falu- s vroslak letformra, a hzptsre is. A hzak nem voltak nagyok s knyelmesek, nem is volt erre szksg, mert az emberek naphosszat a szabadban vgeztk munkjukat s inkbb csak aludni trtek haza, vagy az esõs vszakban volt szksgk a hz vdelmre. – Minthogy a hz a stor szerept vette t, a kezdetlegesebb hzak a strak mintjt tkrztk mreteikben s berendezskben. Az egyszerûbb emberek hza egy helyisgbõl llt, amelyet esetleg gy osztottak ktfel, mint a strat volt szoks. A nagyobb hzakat tbb helyisgre elvlaszt falaknak a tetõszerkezet tartsban is fontos szerepk volt. Az elõkelõk paloti gyakran n. „udvar-hz” formban pltek: a kzpen levõ nyitott udvar krl hzdtak a lakszobk s egyb helyisgek.
ptõanyagnak hasznltk a vlyogot, de hasznltak kvet is, ami Palesztina hegyvidkein knnyen kitermelhetõ volt. A szablytalan alak termskõ-darabokat gyesen illesztettk egyms mell, a hzagokat trmelkkel, malterral tltttk ki. Faragott kockakvekbõl csak a ksõbbi korban s csak a gazdagabb emberek ptkeztek. Gondjuk volt r, hogy a falaknak mly fundamentumot ssanak, lehetõleg a sziklatalajig, hogy a hz viharos idõben is szilrdan lljon. (Mt 7:24 skv.). Az alapfalak tallkozsi pontjra klnsen jl megvlasztott sarokkvet helyeztek el (zs 28:16; Mt 21:42). – A hzak legtbbje csak fldszintes volt, ksõbb a gazdagabb emberek ptettek emeletet is (ez a Kroli-Bibliban a „felhz”), melyre az pleten kvl hzd lpcsõn lehetett felmenni. A falakat kvlrõl s bellrõl bevakoltk.
A hzak teteje rendszerint lapos volt. A falakra nhny gerendt fektettek, s azok kz gakat raktak, ezt pedig bevontk agyag, msz s apr kvek keverkvel. A hztetõ alkalmas hely volt a naplemente utn bell hûvsebb idõben a pihensre, sõt az alvsra is (1Sm 9:25–26). Be lehetett ltni rla az egsz vrost (2Sm 11:2) s hangos kiltssal lehetett onnan egy-egy fontos dolgot kzhrr tenni (Mt 10:27).
Az ajtt retesszel (tolzrral) szoktk bezrni, sõt a reteszt mg annak a megfelelõ nylsaiba fllrõl beleilleszkedõ szegek is biztostottk. Az gy bezrt ajtt nem lehetett mskppen kinyitni, csak egy olyan „kulcsnak” a segtsgvel, amely e biztost szegeket kiemelte a retesz nylsbl. Nagyobb hzaknl, palotknl bizalmi llst jelentett az ajtk zrsnak, nyitsnak s ezzel egytt a „kulcs” kezelsnek a feladata. Ez az alapja a „kucsok hatalma” bibliai kifejezs rtelmnek. (zs 22:22; v. Jel 3:7). – Ablakot ritkn vgtak a hz falba, klnsen az utcra nyl oldalon. Ha volt is ablak, az rendszerint kicsiny, rccsal biztostott volt. (n 2:9). A laksban ppen ezrt meglehetõsen stt volt, nlklzhetetlen volt minden hznl a mcses, klnsen ha valami elvesztett trgyat kellett megkeresni (Lk 15:8).
A hz „padlja” simra lednglt agyagos fld volt. A btorzat is ltalban igen egyszerû volt. Kzjk tartozott az gy: alacsony dvn-szerû heverõ, amelyet a gazdagabb emberek drga szõttesekkel takartak le (Pld 7:16). A szegnyebbek gyat sem hasznltak, hanem a felsõ ruhjukba burkolzva a fldn aludtak. – Az „asztal”, a nv eredeti jelentsbõl is kivehetõen hajdan csak egy, a fldre kigngyltett, kinyjtott llatbõr volt, amelyre raktk az telt. (V. a hber sulhn sz rtelmezst a slah gyk alapjn.) Ksõbb alacsony, fbl kszlt asztalt hasznltak, amely kr a fldre, vagy letertett szõnyegre ltek a csaldtagok az tkezsnl. Csak a ksõbbi szzadokban ltek az asztal mellett szkre, vagy alacsonyabb pamlagra. Termszetesen ezt az egyszerû btorzatot is lehetett a vagyoni helyzetnek megfelelõen drga kivitelezsben kszteni, aranyozssal, elefntcsont-intarzival, bbortakarkkal dszteni. (V. m 3:12; 6:4 stb.) A gazdagok megengedhettk maguknak azt a luxust is, hogy nyri laksukon kvl mg tli palott is pttettek maguknak valamely enyhbb ghajlat vidken (m 3:15). Falfestmnyek a hzakban az izraelita korban nem voltak, legalbbis az archeolgia erre nzve nem szolgltatott mg adalkokat (ellenttben a knani s a hellenisztikus kor egyes emlkeivel). Az elõkelõ emberek esetleg faragott faburkolattal lttk el a falakat (Hag 1:4). E nemben a legnagyobb szabs lehetett a salamoni templom belsõ dsztse, az izreli kpzõmûvszet legjellemzõbb motvumnak, a kerub-alakoknak az alkalmazsval. (1Kir 6:23 skv.)
Az izreli vrosokban az ptkezs mdja teljesen szablytalan volt. Az alkalmasnak ltsz telken kiki a tetszse szerint pttette fel a hzt s e hzak meglehetõs sszevisszasgban lltak egyms mellett, szûk, grbe utck mentn. Csak a ksei szzadok vrosainak az alaprajza mutat rendezettebb kpet.
A nagyobb vrosokat, klnsen a sksgon fekvõket, erõs kõfallal vettk krl. Hbors idõben az ilyen erõdtett vrosokba menekltek a krnykbeli falvakbl, a „kertetlen vrosokbl” is az emberek. A knani korban hatalmas mretû, n. ciklopsz-falakat ptettek nagy termskvek felhasznlsval. Nmelyik vrosfal 4–5 mter vastag, 8–10 mter magas volt. Ez „gig rõ” vrosfalak tvben reztk gy magukat az orszg kikmlelsre kldtt izreli emberek, mintha apr sskk volnnak (Num 13:34; Deut 1:28). Az izreli korban az n. kazamta-fal volt az ltalnos. Ez llt kt, egymstl msfl-kt mter tvolsgban prhuzamosan hzd kõfalgyûrûbõl, amelyet szakaszonknt szintn kõfal kttt ssze: a kzbe esõ trsget kõtrmelkkel, flddel tltttk ki. Kettõs vdelmi fal csak hadszatilag igen fontos vrosok krl plt. – A kõfalon keresztl rendszerint csak egyetlen kapu vezetett be a vrosba, amely fedett kapuszn jellegû volt. Belõle egy vagy kt egymssal szemben levõ beugr trsg mlyedt be a falba (v. Ez 40:6 skv. lerst), itt volt a kapuvdõ õrsg.
A vroskapu belsõ oldaln beptetlen szabad trsg volt hagyva, ez volt a vros fõtere, fruma, a hivatalos gyek megtrgyalsnak, a trvnykezsnek a sznhelye. A Biblia ezt a teret egyszerûen „a kapu”-nak nevezi. (V. Ruth 4:1 skv.; Zsolt 127:5; m 5:10 stb.)
Vrosi teleplseknl kln gondot jelentett az ivvzzel val elts. A mszkõszikls talajban kutakat nem nagyon lehetett sni, a hegyvidk laki n. ciszternkban, cementtel kitapasztott fal gdrkben gyûjtttk ssze az esõvizet. A nagyobb vrosokat azonban rendszerint forrsok mellett ptettk. Hogy e forrsok vizhez hbors idõben is biztonsgosan hozzjuthassanak, helyenknt fradsgos munkval alagutat vgtak a vros s a forrs kztt (Gzer, Megidd, Jeruzslem).
2. Ruhzkods
Az den-keleti trtnet s folytatsa bemutatja, hogy a primitv ember ruhzkodsa milyen fokozatokon keresztl fejlõdtt: elõszr falevelekbõl, fûbõl, majd ksõbb llatbõrbõl ksztett magnak ruhaflt (Gen 3:7.21). A bibliai kor azonban mr az llattenyszts s a kultrnvnyek termesztsnek a kora, az emberek ennek megfelelõen gyapjbl vagy lenbõl szõtt ruht viseltek.
A szabadban dolgoz frfiak ruhja, a hõsgre val tekintettel, egyetlen rvid vszon alsnemû volt, a derekukra csavarva. Egybknt az ltalnosan viselt alsruha egy ujjatlan, trdig rõ ingfle volt (hberl kuttnet, grg megfelelõje: chitn). Az v, amely e chitnt sszefogta, nem egyszerû derkszj-flnek kpzelendõ, hanem szles, a cspõt krlvevõ ruhadarabnak, amelyet rendszerint finom anyagbl, tarka szvssel ksztettek (ez a hber ’zr). Ennek a dszes ruhadarabnak a felltsvel vlt teljesebb a frfinak a ruhzata, ha „felvezte magt”, azaz tra, vagy ppen harcba kszlt (Zsolt 18:33.40; Jn 21:18).
Nyilvnossg elõtt, emberek trsasgban a felsõruha (szimlh) egsztette ki a ruhzatot. Ez voltakppen egyetlen ngyszgletes ruhadarab volt, amelyet egyik vllukon tvetve burkoltak magukra. Ell mellmagassgban blsen hagytk, hogy oda pnzt, lelmet, vagy egyb holmit tehessenek. Az egyetlen darabban szõtt, varrs nlkli ruhadarab rtkes volt; Jzus ruhjra azrt vetettek sorsot a katonk, hogy ne kelljen sztvgni (Jn 19:23–24). A szegny embernek ez a felsõruha volt a takarja is, abba burkolzva aludt s mivel a palesztinai jszakk a nappalhoz kpest elg hûvsek, ezrt a zlogba vett ruht jszakra vissza kellett adni a tulajdonosnak (Ex 22:26). – Az egyszerû egysznû ruhn kvl az elõkelõk szvesen hordtak tarka szvsû, vagy bborral festett drga ruhkat (Gen 37:3; Br 5:30). Mr a fogsg elõtti korban igen magas fok volt Izrelben a ruha szvsnek s festsnek a technikja, az asszr gyõzelmi feliratok a zskmnyolt rtkek sorban kln felemltik az rtkes ruhkat.
A perzselõ napsts ellen a szabadban jr vagy dolgoz emberek vllig rõ fejkendõt hordtak s ugyangy, mint a mai arabok, zsinrral erõstettk meg a fejkn. Az elõkelõbbek finom lenbõl szõtt turbnt csavartak a fejkre. – Lbbeliknt sarut viseltek. Egyszerû bõrtalp volt ez, amelyet szjakkal ktztek fel.
A nõk ruhzata jformn ugyanazokbl a darabokbl llt, mint a frfiak, csak ltalban finomabb anyagbl kszlt. Az alsruha ujjakkal volt elltva s trden alul rt. A felsõruht ugyangy viseltk, mint a frfiak. Fejkendõjk azonban hosszabb volt, vllon alul rt s egyttal arra is alkalmas volt, hogy az arcot elftyolozzk vele. A ftyolvisels ugyan nem volt olyan ktelezõ, mint ksõbb a mohamedn araboknl, munka kzben sohasem volt szoks, de az illendõsg olykor megkvnta. Pl. a menyasszony a võlegnye elõtt elftyolozott arccal jelent meg (Gen 24:65).
A keleti ember szvesen hordott kszereket, frfiak s nõk egyarnt. Rszint dsz, rszint amulett gyannt viseltk ezeket. Gedeon trtnetben azt olvassuk, hogy a midianitk mg a tevik nyakra is akasztottak aranylncokat s (flhold alak) kszereket (Br 8:21.26) – A frfiak specilis dsztrgya volt az kes plca, s a pecstgyûrû (Gen 38:18). Az utbbit zsinrra, vagy lncra fûzve a nyakukban viseltk, esetleg az ujjukra hzva hordtk s okiratok hitelestsre hasznltk. Sima ovlis lapjba a tulajdonos neve, azonkvl gyakran valamilyen alak (oroszln, fa stb.) volt bevsve. – A nõk, fõknt a gazdagabbak, mindenfle kszert hordtak az orr- s flkariktl elkezdve a csukln s bokn viselt arany s ezst kszerekig, sõt a ruhjuk aljra erõstett kis csengettyûkig. saisnak egyik gyakran idzett, keserû hang prfcija egsz listba foglalja mindezeket (zs 3:17–24). – Frfiak s nõk egyarnt hasznltak illatszereket is. Vendgsg alkalmval olajjal kentk meg a hajukat (Mt 26:7). Az egyszerû olajhoz gyakran kevertek mg that illat nvnyekbõl nyert kivonatot: az alo, nrdus, mirrha ismert drga ksztmnyek voltak (Zsolt 45:9; n 3:6; 4:14). Nõk krben nem volt szokatlan az arc- s szemldk-festk hasznlata sem (2Kir 9:30; Jer 4:30).
3. Tpllkozs
A Biblia npnek legfontosabb tpllka a kenyr volt. Ezt a kifejezst, hogy „kenyeret enni”, ltalban hasznltk az tkezsre, brmi kerlt is az asztalra (Ex 18:12), sõt ugyanez a kifejezs a csaldi egyttltet, a csald kzssghez tartozst is jelentette (Ex 2:20), legmesszebb menõ alkalmazsa a mennyek orszgba val befogadst fejezte ki (Lk 14:15).
Tpllkul szolglt, fõleg az utas ember szmra, a letpett gabonakalszokbl kimorzsolt gabona is (Mt 12:1), nemklnben a prklt gabonaszemek. Otthon azonban mindennap frissen stttek kenyeret. Ehhez a bzt vagy rpt elõszr lisztt kellett õrlni. Legrgibb mdja ennek az volt, hogy mozsrban megtrtk a gabonaszemeket. Ksõbb kemny kõlapon hosszks kõdarabbal morzsoltk szt a gabont. Vgl kialakult a kzimalomnak az a formja, amely az egyszerû arab lakossgnl mig is hasznlatos maradt. Ennek az als rsze egy, a fldn rgztett kiss dombor felletû kõdarab. Kzpen levõ csapjba illeszkedett a felsõ rsz, a tulajdonkppeni malomkõ, melyet fogja segtsgvel krben forgattak s gy õrltk lisztt a kt kõ kz szrt gabonaszemeket. Ez a munka rabszolgk, vagy asszonyok feladata volt s nehz munka lvn, rendszerint ketten vgeztk. („Kt asszony õrl a malomban…” Mt 24:41.) – A kenyrtsztt kovsszal szoktk keleszteni (Mt 13:33), azutn lngos-szerû, kb. 20 cm tmrõjû kerek darabokat formltak belõlk s gy stttk meg. Ezt a vkony, kismretû kenyeret (az sz.-nek tbb szava is van r, a Kroli-Biblia gyakran pogcsnak nevezi) kzzel lehetett trni s enni. Az r Jzus „megtrte” a kenyeret (Mt 26:26).
A kenyrsts termszetesen szintn az asszonyok munkja volt. Klnfle mdokon trtnhetett.
Kezdetlegesebb eljrs volt pl. az, hogy parzzsal megtzestett kõlapra helyeztk a kenyrtsztt s aztn forr hamuval betakartk. A nomd, vagy utas emberek kenyrstsi mdja volt ez ppgy mint az a msik szoks, amikor kvekre fektetett vaslapot megtzestettek s arra dobtk r a megstni val kenyeret, ilyenkor gondosan kellett vigyzni arra, hogy nhny perc mlva megfordtsk, klnben a kenyr egyik fele elgett, a msik sletlen maradt volna. (Olv. Hses pldzatt, Hs 7:8). – A letelepedett, hzakban lak izraelitk kln kemenct is ptettek a kenyrstshez.
A hs nem tartozott az egyszerûbb emberek mindennapi tpllkai kz, inkbb csak nnepi alkalommal, vagy vendgek tiszteletre vgtak llatot (Gen 18:7; Lk 15:23). Az llat levgsa egyttal ldozat szmba is ment, a vr pl. mindig Isten „rsze” volt, embernek megenni nem volt szabad Izrelben (Gen 9:4; Lev 17:14). Az n. bke-ldozattal mindig vidm evs-ivs volt egybektve. Juhot s kecskt, a szrnyasok kzl galambot szoktak gy levgni. Hizlalt marht mr csak a nagy hztartst vvõ, vendgeskedõ gazdagok vgtak, az ilyen vendgeskeds azonban mr fnyûzsnek szmtott, klnsen abban a korban, amikor a szegnyebb nposztlynak alig volt ennivalja. Ezrt rja meg a trsadalmi igazsgtalansgok ellen kikelõ msz prfta a gazdagokat amiatt, hogy nap mint nap a hizlalt llatok hsbl lakmroznak (m 6:4). – Ellenben fontos nptpllk volt a hal. A tenger mellett s a Genezret-tban gazdag halszati lehetõsg volt s a szrtott, vagy szott halat az orszg belsejbe is szlltottk. Nehmis idejben Jeruzslemnek az egyik kapujt Hal-kapunak neveztk (Neh 3:3), bizonyra e mellett volt a halpiac (v. Neh 13:16).
A kenyr mell az egyszerûbb emberek leginkbb friss gymlcst, dinnyt s hagymaflket ettek, tovbb fõzelkeket, elsõsorban babot s lencst. Az aszszõlõt, a szrtott fgt, datolyt sszeprselve el lehetett tartani, vagy travalnak vinni s fogyasztani (1Sm 25:18). – Az lland tpllkok kz tartozott mg a nomd kortl kezdve a tej s a belõle kszlt termkek is, a tejszn, vaj, sajt. – Az dessgek kzl legfontosabb volt a sokfel tallhat vadmhek mze. A lpesmz a legkvnatosabb telek kz tartozott (Pld 24:13).
A stshez, fõzshez az olajfa termsbõl kiprselt olajat hasznltk; a zsr, az llati kvrje a vrrel egytt az oltrra adand volt. – Az telek elksztshez nlklzhetetlen volt mg a s, amit fõleg a Holt-tenger mellkrõl bõven lehetett szerezni. zestõ tulajdonsga jelkpezi a tantvnyoknak a vilgban betltendõ hivatst (Mt 5:13).
Palesztinban mg az ivvz is drga rtk volt, klnsen a nyri idõszakban. A forrsok, kutak birtoklsa a nomd llattenysztõknl ltkrds, sokszor viszlyok forrsa volt (Gen 21:25). A hzak mellett gyakran vjtak a sziklatalajba esõvz-trol ciszternkat, a vrosok kzelben levõ forrsokhoz reggel-este jrtak korsikkal az asszonyok vizet merteni. Nagy szrazsgban megtrtnt, hogy a vizet is pnzrt rultk; a vrosok utcin mg a legutbbi idõben is ott jrt a vzrus, aki a htn hordott llatbõr-tmlõbõl rulta az ivvizet. (zs 55:1 egy ilyen vzrusnak a mondkja.)
Knan orszga rgtõl fogva hres szõlõtermõ fld volt (Num 13:24). A szõlõ- s bortermelst a letelepedett izraelitk is hamar megtanultk s azutn a bornak fontos szerepe lett nemcsak az nnepi tkezsen, vendgltskor, hanem mg az istentiszteletben is. (Ex 29:40 stb.) Bizonyos passzv tiltakozst ltunk ugyan a nzirok fogadalmban (Num 6:3), vagy a nomadizl rekabitk magatartsban (Jer 35:6), ez azonban ritkbb jelensg volt s feltehetõen a knani kultuszi kilengsek vltottk ki. (Hs 4:11 skv.) – A bor lvezete tekintetben a Biblia nem ad semmilyen trvnyeskedõ szablyt (Prd 9:9; 1Tim 5:23), de a rszegsget, ami szgyenbe s vtekbe visz, eltli (Gen 9:21 skv.; Pld 23:29). A papok szolglatuk ideje alatt nem ihattak bort (Lev 10:9).
II. A trsadalmi let
1. A Csald
A teremts-trtnet a monogm hzassg (egy frfi s egy nõ hzaslete) kpt vetti elnk, ami az sz. kornak a viszonyait ismerve, nem annyira teremtsi rendknt szerepel itt, mint a trzsek, vagy npek leszrmazsa, elszaporodsa brzolsnak a megfelelõjeknt, mely szerint egy trzs, vagy np – a teremtsnl az egsz emberisg – egy õsatynak s anynak az utdaiknt tekintendõ. Az sz. npnl mr, a kor ltalnos szoksnak megfelelõen, ltalnos volt a poligmia, a tbbnejûsg. Ennek okt klnbzõ trsadalmi motvumokban lehet keresni. gy pl. a gyermekldsra trekvsben (ami viszont mr valban teremtsi rend, Gen 1:28). Msodik asszonyt gyakran olyan esetben vett a frfi nõl, ha az elsõ magtalan volt (Gen 16:1–2). Lehet gondolni arra a motvumra is, hogy az j asszony j munkaerõ volt a csaldban, sõt taln arra is, hogy keleten a lenyok hamar rnek nõv, korn frjhez mennek, de korn is vnlnek. Mindenesetre a tbb asszony tartsa attl is fggtt, hogy milyen tehetõs volt a frj. A szegnyebb emberek krben inkbb volt szoksos az egynejûsg, mint a gazdagoknl. A kirlyok pedig egsz hremet tartottak; Salamon asszonyairl mess szmok szlnak (1Kir 11:3). – Az asszonyok kzt sokszor rangbeli megklnbztets volt. Ms volt a helyzete a frjjel trsadalmilag egyenlõ rang felesgnek s ms az alsbbrendû, nmelykor a szolglk kzl kikerlõ mellkfelesgnek, gyasnak. Helyzetket az kori kelet hzassgi trvnyei pontosan megszabtk. A ptriarcha-kor hzassgjogi vonatkozsaira nem egy ponton a Hammurabi-kdex paragrafusai vetnek fnyt.
A korai szv.-i korban a csaldi let rendje a ptriarchlis trsadalomnak megfelelõ volt. Rgebben bizonyra keleten is megvolt a matriarchtus, ennek azonban a Bibliban mr csak egy-kt emlke l, tbbek kzt pl. ebben a mondsban, hogy a frfi elhagyja apjt s anyjt s ragaszkodik a felesghez (Gen 2:24). A ptriarchlis rendben mr fordtott volt a helyzet: a nõ kltztt a frje csaldjhoz s a gyermekek a frj rokoni ktelkhez tartoztak. Rendszerint hrom generci (szlõk – gyermekek – unokk) lt egytt egy „hznp” (hberl bt-’b = apai hz), vagy ms szhasznlat szerint egy „nagycsald” krben. A csaldfõ, a hznp ura s egyben tgabb trsadalmi krben a kpviselõje, a nagyapa, illetve a csald legidõsebb frfitagja volt.
A hzassgkts keleten rendszerint igen fiatal korban trtnt. A ptriarchlis jogon kvl ez a krlmny szinte termszetess tette, hogy a szlõknek is volt beleszlsuk a hzassgba, sõt rendszerint az apa szemelte ki finak a felesgl sznt lenyt. – A hzassgkts elsõ formai mozzanata volt az eljegyzs, rendszerint ilyenkor trtnt megegyezs arra nzve, hogy a võlegny milyen „vtelrat” fizet a menyasszonyrt. Ez az r volt hber nven a mhar (Gen 34:12), a mtkapnz. sszege a hzasulk anyagi s trsadalmi helyzete szerint klnbzõ volt, nmelykor termszetbeni munkval is lehetett teljesteni, gy szolglt Jkb ktszer ht vig Lert s Rchelrt. Az eljegyzst hamarosan kvette az eskvõ, de a menyasszonyt jogilag mr addig is gy tekintettk, mint a võlegny trvnyes hozztartozjt. (V. pl. Gen 19:8.12; Mt 1:18).
Maga a hzassgkts az egsz kori keleten kimondottan jogi vonatkozs gy volt. Asszr–babiloni szerzõdsekbõl ismerjk trvnyes formasgait, sõt az egyiptomi elefantinei zsid kolnia fennmaradt irataibl is. Az utbbi szerint a frj nneplyesen kijelentette: „Te az n felesgem vagy, n pedig a frjed vagyok mindvgig”. Ezzel a hzassg jogilag megkttetett. – A hivatalos rszen kvl aztn igen vidm mennyegzõi nnepet ltek, a meghvott nagyszm rokonsg krben. Legnneplyesebb pillanat volt az, amikor a võlegny bartaival egytt az kesen felltztetett, de gondosan leftyolozott menyasszonyt a szlõi hztl elhozta a maga hzhoz. (A võlegnyvrs magyarzza a tz szûz pldzatt, Mt 25:1–13.) Ezutn kezdõdtt a vidm lakodalom, amely gyakran egy htig is eltartott s itt volt lakoma, jtk, tnc s nek bõven. A mennyegzõi dalok a võlegny s a menyasszony szpsgt s szerelmt nekeltk meg s elterjedt õsi szoks szerint gy magasztaltk õket, mint kirlyt s kirlynt. Ilyen mennyegzõi dalok gyûjtemnye az nekek neke is, brha a Bibliban specilis allegrikus jelentssel foglal is helyet. – A menyegzõi szertartsok s a vendglts j rendjnek a gondja a „võlegny bartjra” hrult (v. Jn 3:29), aki nsznagyszerû tisztet tlttt be.
Az sz. npnl – mint mondtuk – a hzassgkts egyik elõfelttele bizonyos vtelr lefizetse volt a menyasszonyrt, aminek az az egyszerû jelentse volt, hogy benne a menyasszony apja mintegy krtrtst kap a hztl elvitt munkaerõrt. Ennek ellenben az asszony a frjnek a tulajdonv vlt; a frj hber neve baal = r, tulajdonos. Mg a tzparancsolat is egy vgtben sorolja fel a felesget, a szolgt s a hzillatot, mint a hzigazda tulajdonait (Ex 20:17). Viszont a felesg e sorban mgis az elsõ helyen llt s a hzassgi szerzõdsben is biztostott emberi jogokat lvezett. Vele nem rendelkezhetett gy a frje, mint ahogyan a szolgival, s ha vette is, el nem adhatta (mg a rabszolglbl felesgl vett nõt sem). Mgis, br az asszony – a teremtstrtnet szp szavaival lve – a frfihoz hozzillõ segtõtrsul volt rendelve, a nõ trsadalmi helyzete az korban, gy az sz. npnl is, alacsonyabb szintû volt, nem volt a frfival egyenlõ rang tagja a trsadalomnak, nem volt beleszlsa a kzgyekbe. Ellenben rnehezedett – a kicsi gyermekek nevelsn kvl – a hzi s hzkrli sokfle nehz munknak a gondja s taln ennek is rsze volt az asszonyoknak elõbb emltett korai vnlsben.
A hzassgi hûsget szigor trvny kvetelte meg. A hzassgtrõ asszonyt halllal kellett bntetni az elcsbtjval egytt. (Deut 22:22; v. Jn 8:3 skv.)
Az elvls ppolyan egyszerû jogi gylet volt, mint a hzassgkts. A hzassgktsi formula ellenkezõjnek nneplyes kijelentsvel: „Õ nem az n felesgem s n nem vagyok a frje tbb” (Hs 2:4) – a frj elkldhette magtl a felesgt. Csupn vllevelet kellett adnia, ami a trvnyes elvlst bizonytotta (Deut 24:1), ennek birtokban az asszony jbl frjhez mehetett. A vlst az asszony nem kezdemnyezhette. – Jzus eltlte az elvlst: „Amit Isten egybeszerkesztett, ember azt szt ne vlassza!” (Mt 19:6). Mondsnak a kiegsztse ugyan arra mutat, hogy elõllhat olyan eset – a hzassgtrs miatt –, amikor a hzassg nmagban felbomlik (Mt 19:9).
Az zvegysgre jutott asszony sorsa, fõleg ha gyermektelenl maradt, nagyon nehz volt. rksdsi joga nem lvn, ha csak elhalt frjnek a rokonsga nem gondoskodott rla, vissza kellett trnie szleinek a hozztartozihoz s ott kellett sokszor kegyelemkenyren tengõdnie. (Olv. Ruth 1 r.) – Volt azonban a zsidsg krben egy jellegzetes szoks. Ha egy fiatalasszony gyermektelenl zvegyen maradt, akkor meghalt frjnek a testvre tartozott õt felesgl venni. Ez volt az n. levirtus-hzassg. (A latin levir sz jelentse: sgor). A sgor-hzassg intzmnye egyike az asszonyok sorst gondjba vevõ szocilis trvnyeknek (Deut 25:5–6; v. Mt 22:23 skv.).
A gyermeket az sz. npe Isten ldsnak tartotta, a gyermektelensgben viszont szinte az Isten csapst ltta. Az az asszony, akinek nem volt gyermeke, gny trgya lett (Gen 16:4; 1Sm 1:6). Klnsen a figyermeket tekintettk drga ajndknak, mivel a ptriarchlis felptsû trsadalomban frfigon plt tovbb a csald; a lny frjhez menvn, egy idegen csaldnak a tagja lett.
A gyermeknek szletse utn nevet adtak. A nvads nem volt egyik szlõnek sem kizrlagos joga, hol az aprl, hol az anyrl olvassuk azt, hogy nevet adott a gyermeknek. A figyermekeket nyolc napos korukban krlmetltk, ez volt a vlsztott nphez, az Isten szvetsghez val tartozsnak a testi jegye (Gen 17:9–14). A nvads s a krlmetls szertartsa azonban nem fgtt ssze. – A nv jelentstartalmban sokszor kifejezõdtt a szlõknek az rzse, remnysge gyermekkkel kapcsolatban. A bibliai nvmagyarzatok kzl legtanulsgosabb a Jkb fiai (Gen 29–30 r.) Az n. theophoros nevek – amelyekben Isten neve valamilyen sszettelben szerepel – hitvalls szmba mentek, pl. lijjh (Ills) = „az n Istenem az r”, nha azonban a blvny-hit rossz hatsrl rulkodnak, pl. Isbaal = „Baal embere”. – A szrmazs pontosabb megjellse kedvrt gyakran hasznltk a nv mellett az apa nevt is, pl. sais, mcnak a fia, vagy Simon, Jnnak a fia stb.
A csecsemõt az anyja jval hosszabb ideig tpllta, mint az ma nlunk szoks, hrom ves korig is. A nevels csak a kicsiny gyermekkorban volt az anya feladata, az igazi nevels s tants az apa dolga volt. Õ tantotta meg az elemi gyakorlati ismeretekre s foglalkozsokra a fit, taln az rs elemeire is. A trvnyek s szent trtnetek megtantsa elsõrendû szlõi ktelessg volt. (Olv. Ex 12:26; Deut 6:7 stb.) Iskolkrl a bibliai korban nem tudunk, de valsznû, hogy mint a krnyezõ orszgokban, gy Izrelben is voltak olyan iskolk, ahol a tisztviselõ rteget neveltk. Szokss vlt a ksei szzadokban az is, hogy egy-egy tudsabb ember tantvnyokat gyûjttt maga kr; a Pldabeszdek knyvnek elsõ fejezetei egy ilyen blcsessgtant beszdmodorban vannak fogalmazva. Tantvnyok tmrltek a nagy prftk kr (zs 8:16), nemklnben a Krisztus krli szzadokban a szentiratok ismeretben s magyarzatban jrtas rstudk kr, ilyen volt Pl apostol mestere, Gamliel (ApCsel 22:3). – A hajdani csaldi nevels, a tudomnyok aprl fira szllsa tkrzõdik abban, hogy az ilyen tantmester megszltsa „atya” volt (Mt 23:9). A „mester”-nek megfelelõ hber sz pedig volt a jl ismert rabb, vagy az nneplyesebb rabbn (= uram). gy hvtk Jzust is a tantvnyai (Jn 1:38; 20:16).
Ha meghalt valaki, arra az sz. ezt a szimbolikus kifejezst hasznlja, hogy „atyihoz gyûjtetett” = õsei mell kerlt. (Br 2:10). A mondsban kifejezõdik az a hit, hogy a meghalt ember ugyanoda jut, ahov az õsei (az sz. a halottak birodalmt Selnak nevezte), de tkrzõdik benne az a konkrt tny is, hogy az egyes csaldok – ha elg tehetõsek voltak hozz – csaldi srboltot ksztettek s oda temettk az egyms utn kvetkezõ genercikat. Ilyen volt mr a ptriarchk trtnetben a Makpla-barlang. – E srok legismertebb tpusa volt a hegyoldalba vgott szoba-szerû srkamra, melynek a falai mentn hzd kõpadon helyeztk el a lepelbe takart, vagy sajt ruhjukban eltemetett holttesteket. A hellnisztikus korban az ilyen srkamrk falba mg egyes benyl flkket vgtak a holttestek szmra. A srreg bejratt malomkõ alak nehz kõlappal zrtk el. (V. Mt 27:60; Mk 16:3). – A zsidk, ms smita npekhez hasonlan, a halott-getst nem gyakoroltk, csak egszen kivteles esetekben, mint pl. amikor Saul megcsonktott s meggyalzott testt elgettk (1Sm 31:12).
A meghalt embert a hozztartozi szertartsos klsõsgek kztt gyszoltk. Ilyen klsõsg volt a ruha megszaggatsa, vagy ppen rossz darcruha ltse (zskba ltzs), tovbb hamu vagy por hintse a fejre, meztlb jrs. Tiltott dolog volt pogny mdra kssel sebeket ejteni az arcon (Deut 14:1). Hangos jajszval sirattk el a meghaltat (Jer 22:18), sõt egsz gyszneket nekeltek el fltte (2Sm 1:19–27). A szertartsos gysz a hozztartozk kegyeletes ktelessge volt.
A csaldi vagyon rksei az apa halla utn a figyermekek voltak. Kzttk kivltsgos jogot lvezett az elsõszltt fi, aki ktszer akkora rszt rklt, mint a tbbiek (Deut 21:17). A lenyok nem rszesedtek az rksgben, kivve ha fi-rks nem volt. Ilyen esetben a csaldi vagyon lenygon rklõdtt, de hogy a nemzetsgek kztt birtokjogi problmk fel ne merljenek, az ilyen lenyok csak a sajt nemzetsgkbõl val frfihoz mehettek felesgl. (Num 27:8 s 36:8). Ha lenyutdok sem voltak, akkor az elhaltnak a birtokt a testvrei rkltk.
2. Trsadalmi tagolds
A ptriarcha-trtnetekben a trsadalomnak olyan kpe tkrzõdik, mely szerint egy-egy kisebb rokonsgi ktelk, nemzetsg (kln) a csaldfõ irnytsa alatt l egyms mellett, vndorol nomd lettjn s vgzi mindenki a r esõ munkt. A legkiterjedtebbnek lert nemzetsg e trtnetekben az Egyiptomba bekltzõ Jkb csaldja: hetven frfi a hozzjuk tartoz asszonyokkal, gyermekekkel s szolgkkal. (Gen 46 r.)
A honfoglal Izrel trsadalma egy ideig megõrizte ezt a ptriarchlis nemzetsgi szervezetet. Bibliai brzols szerint a letelepeds trzsenknt s azon bell nemzetsgenknt trtnt. Ahol tehettk, meghdoltattk az õslak knaniakat s szolgasorsban tartottk õket. Maguk az izraelitk pedig az orszg uralkod szabad npessgt alkottk. Az utbbinak a kifejezse hberl: am-h’rec = „az orszg npe”. (Jer 1:18 stb.) Ez a kifejezs klnben mindig az orszg uralkod rtegt jelentette. Mg a ptriarchk idejben a knanitk voltak az „orszg npe” (Gen 23:12–13; v. Num 14:9), a honfoglals utn azonban mr az izrelitkat illette ez a nv. jra vltozott a nv jelentse a fogsg utni korban, amikor az orszg jelentõs hnyadt bekltztt idegenek vettk birtokba s kzttk a hazatrt zsidsg, a „fogsg npe”, csak nehezen boldogult jjptõ munkjban (Ezsd 4:4; 9:1). – Mindenesetre mg a brk s a kirlysg korban az izraelitk alkottk azt a nprteget, amely volt a fldbirtok s amely mint a szabad polgrok kzssge, teljes joggal vehetett rszt a kzletben csakgy, mint a klnbzõ foglalkozsok vgzsben.
A kzgyek intzsre a np egsze termszetesen nem jhetett mindig ssze, hanem ez kpviseleti alapon trtnt. Legrgebbi, mr a Mzes korban elnk vettett alakja ennek az, hogy a nemzetsgfõk, az n. vnek testlete intzte a kzgyeket, a brskodst, sõt ez volt a vallsos gylekezet kpviselete is. (Ex 3:16; 24:1 stb.) Az igazgats s brskods decentralizlsnak a kpt a kisebb trsadalmi egysgekre nzve pedig Ex 18:24–26 mutatja be. – A letelepeds utn egy-egy vrosnak a vnei, azaz csaldfõi voltak az elõljrk s brk. Csak a kirlysg korban trtnt olyan vltozs, melynek sorn kialakult egy elõkelõ, tisztsgviselõ s vagyonos nposztly, amely egyfajta szrmazsi s vagyoni arisztokrcit kpezett az orszg egyszerûbb lakossga fltt. Ezek a fõemberek, vagy nemesek lettek aztn az orszg gyeinek az intzõi a „vnek” ptriarchlis testlete helyett.
A honfoglalskor gy osztottk fel az orszg fldjt, hogy a trzseken s nemzetsgeken bell egyformn rszesedjk belõle minden csald s gy egyforma vagyoni szinten lljon az egsz szabad npessg. Ez a vagyoni egyenlõsg azonban a szzadok mltval nagymrtkben eltoldott. Az archeolgia pl. arrl tanskodik, hogy mg a Kr. e.-i X. szzadban egy-egy vrosban a hzak egszen egyformk voltak nagysgra, berendezsre nzve, addig a VIII. sz.-ban mr voltak nagyobb s gazdagabban berendezett hzak, mgpedig kln vrosnegyedben, elklnlve a szegnyebb nprteg kisebb hzaitl. ppen ez alatt a kt vszzad alatt ment vgbe Izrelben a nagy trsadalmi talakuls. Egyik oldalon felhalmozdott a vagyon, megindult a „hzat hzhoz, fldet fldhz ragaszts” folyamata (zs 5:8). A msik oldalon pedig kialakult egy elszegnyedett, sõt eladsodott nprteg, a nincstelenek osztlya (hber szval: dallm). Az sz. trvnyei megprbltak segteni ezen a helyzeten. Idõnknt jra fel kellett volna osztani a fldet arnyosan a csaldok kztt; az elzlogostott birtokot fel kellett szabadtani, az adssgokat elengedni, az adssga miatt rabszolgv knyszerlt izraelitnak vissza kellett adni a szabadsgt. Mindezeknek a foglalata lett volna a ht venknt sorra kerlõ szombat-v s minden tvenedik esztendõ, a jubileumi v, mint a nagy elengedsnek, felszabadtsnak az alkalmai. (Deut 15 r. s Lev 25 r.) – Hogy azutn e rendelkezseket vgrehajtottk-e, az ktsges. A gazdagok nem szvesen adtk ki kezkbõl azt a vagyont, amit egyszer megszereztek. (Olv. Jer 34:12 skv.) A nagy prftk trsadalom-kritikjnak ppen a vagyonos nposztly embertelensge volt a ltrehvja. (m 5:11–12; 8:4–6; Mik 2:1–2; 3:1–3 stb.) Ennek ellenre az osztlyellentt szemmel lthatan problmja volt a fogsg utni kornak is (Neh 5:1–5).
Az elszegnyedett emberek rendszerint elszegõdtek napszmosoknak, akr napi brrt, akr idnymunksoknak, mint psztorok, aratk, vagy szretelõk. Az ilyen munksok vi bre – bibliai s Biblin kvli adatok sszevetsbõl lthatan – 10 ezst sekel volt (V. Ex 21:32; Deut 15:18). A trvny e munksoknak az rdekeit is vdte az esetleg igazsgtalan munkaadkkal szemben, elrendelte pl, hogy a napszmost ki kell fizetni minden este (Deut 24:14–15).
A rabszolgasg.
Mint ahogyan az korban mindentt, gy Izrelben is voltak rabszolgk. Nagy rszben idegen szrmazsak voltak ezek, akiket hborban szereztek, vagy pnzrt vsroltak; egy rabszolgnak 30 ezst sekel volt a megszabott ra (Ex 21:32). De voltak izraelita rabszolgk is, akik adssguk letrlesztsre voltak knytelenek eladni magukat vagy csaldtagjaikat erre a sorsra. Az utbbiakra nzve nemcsak embersgesebb bnsmdot r elõ a trvny, hanem azt is, hogy a szombat-v eljttvel fel kell õket szabadtani (Ex 21:2–11), sõt mg nmi anyagi tmogatssal is el kellett õket ltni, hogy j letet kezdhessenek. (Deut 15:12 skv.) Ha azonban a rabszolga nem akart lni a felszabaduls lehetõsgvel, akkor egsz letre szolga maradt. – Klnbsg volt a pnzen vett s az ura hznl szletett rabszolga kztt, amennyiben az utbbi nem szabadulhatott fel. A rabnõk valamelyikt az ura trvnyes gyasv emelhette (v. Gen 16:1–4), a tõle szletett gyermeket adoptlhatta s akr rksget is ruhzhatott r, ha az elsõbb rang felesgtõl gyermeke nem volt (Gen 15:2; v. 21:10).
A magnemberek nem sok rabszolgt tartottak. A velk val bnsmd is, klnsen a rgebbi korban patriarchlisnak, csaldiasnak ltszik. (Olv. Gen 24 r.) Trvny szerint ki kellett terjeszteni rjuk is a szombatnap pihenõjt s bevontk õket a csaldi krben meglt nnepekbe (Ex 12:44; 20:10). Ettõl eltekintve azonban helyzetket jellemzi az a kifejezs, hogy a szolga urnak a „pnze”, azaz jszga, vagyontrgya (Ex 21:21). – Az egyes csaldok rabszolgin kvl voltak llami rabszolgk is, akik templomi szolglatra voltak rendelve, vagy ptkezseknl, bnykban, kirlyi birtokokon dolgoztak. – gy ltszik, hogy nagyobb llami vllalkozsoknl mg a szabad izreli lakossgobl is toboroztak knyszermunksokat, mint pl. Salamon a nagy ptkezseinl. (1Kir 5:13 skv.)
A jvevnyek.
Volt az izreli trsadalomnak mg egy rtege, amelyet meg kell emltennk: a Biblia „jvevnyeknek” nevezi õket. Az kori keleten ratlan trvny volt a vendgjog s akr gazdasgi, akr politikai okokbl brki ignybe vehette egy msik npnek a vdelmt s vendgbartsgt. Ez a vendgszeretet azonban bizonyos mrtkben korltozott volt. A jvevnynek adtak ugyan letlehetõsget, de nem szmtott a trzslakossggal egyenjog polgrnak. Jobbra napszmosknt tartottk fenn magukat e jvevnyek. Helyzetk legslyosabb vonsa az volt, hogy ha bajba kerltek, egyedl lltak, nem volt melettk a rokoni szolidarits. A szocilis gondoskods trvnyek ezrt veszik vdelmkbe a jvevnyeket is, egytt emlegetvn õket a szegnyekkel, zvegyekkel s rvkkal s titltjk a flttk val hatalmaskodst, emlkeztetvn arra, hogy egykor Izrel is jvevny volt Egyiptomban (Ex 22:21).
3. Az llami let
A honfoglals utn Izrel npe mg j ideig trzsi nemzetsgi szervezetben lt. Br az amfiktionikus jellegû szvetsg egysgbe foglalta volna az egsz npet, egysges megmozdulsokra csak egyes nagy hbors veszedelmek esetben kerlt sor. Maguk a trzsek azonban meglehetõsen elklnlten, sajt igazgats alatt ltek, az n. brk is jobbra csak egy-egy trzsnek, vagy legfeljebb nhny szomszdos trzsnek voltak a vezrei s kormnyzi.
Mintegy ktszz vvel a honfoglals utn a trzsi-nemzetsgi szervezet mr meglehetõsen felbomlott; egyes trzsek beolvadtak, msok – mint Efraim, vagy Jda – vezetõ szerepre tettek szert. Vgl a trzsi kzssg sszetart ereje s kzigazgatsa helybe a kirlysg intzmnye lpett. A kirlysggal szemben az izraelitk eleinte tartzkodk voltak. Ennek elvi alapja, a theokrcia (Izrelnek az r a kirlya) nem felttlenl ksei absztrakt teolgiai gondolat. Nagyon jl indokolja az egykor vilgban ltott gyakorlat, ahol az egyes orszgok kirlyai szinte istenknt voltak npk fl emelve, amibõl kvetkezett az nknyuralom. A theokratikus belltottsg tiltakozs (amely mindenesetre prftai jellegû volt) ppen a Jahve-hit tisztasgt s a np szabadsgjogait fltette a kirlysgtl. (Olv. 1Sm 8:11–18.) – A fejlõds mgis elkerlhetetlenl a trzsi szvetsget felvlt llam s a kirlysg fel haladt.
Saul kirlysga – mint tudjuk – mg egyszerûen szervezett, fõknt katonai jellegû monarchia volt. Dvid s Salamon azonban mr igazi nagy keleti uralkodk voltak, akik nemcsak vdekezõ-felszabadt, hanem hdt hborkat is folytattak, nagy ptkezsekkel emeltk s rktettk meg uralkodsuk fnyt, azonkvl egy politikailag s pnzgyileg is jl megszervezett birodalmat hoztak ltre. Salamon a rgi trzsi tagolds helybe az 1Kir 4:7–19-bõl lthat j provincilis beosztst lptetett letbe, ami elsõsorban pnzgyi cllal kszlt, az adztats s a rendszeres szolgltatsok alapjul. – A kettszakadt orszg kirlyai prbltk ugyan utnozni Dvid s Salamon nagyszabs kormnyzst, a valsgban azonban messze elmaradtak mgttk. A kt politikailag is, gazdasgilag is legynglt orszg egy szintre kerlt azzal a tucatnyi kis szriai kirlysggal, amelyekhez olyan igen akartak hasonltani az izraelitk a kirlysg bevezetsekor (1Sm 8:5.20).
A kirly – ppgy, mint a tbbi keleti npeknl – kivltsgos szemly volt. Nem istentettk ugyan, mint ms orszgok kirlyait, de a Dvid csaldjval kttt szvetsgben kifejezõdik az a gondolat, hogy a kirlyt Isten a fiv fogadja (2Sm 7:14). Ez az adopci (v. Zsolt 2:7) megint nem valami misztikus, vagy mitolgikus isteni szrmazs kifejezõje, hanem egyszerûen az atyai szeretetbe s tmogatsba fogadsnak a kinyilvntsa. A kirly szemlye, ennl fogva elvileg szent s srthetetlen (1Sm 24:7), ami azonban zavaros politikai viszonyok idejn nem volt akadlya a kirlygyilkossgoknak. – A kirlyi tisztsgbe iktats rendszerint gy trtnt, hogy a fõpap az uralkodi jelvnyt, a diadmot fejre helyezte a kirlynak, tovbb szentelt olajjal megkente a hajt, az Istentõl jvõ kharizmatikus erõk tradsnak a jeleknt, a np pedig ujjongva kiltotta: Kirlly lett (pl. Jhu! 2Kir 9:13). – Ez a kt trvnyes kellke volt a kirlyvlasztsnak: az isteni designatio, a np rszrõl pedig az acclamatio.
A kormnyzs teendõit a kirly elsõsorban udvari tisztviselõin keresztl gyakorolta. Mr Dvid udvarban ott talljuk azokat a fõtisztviselõket, akik a ksõbbi korokban is szinte miniszteri jelleggel irnytottk legfelsõ fokon az llam lett (olv. 2Sm 20:23–26). Kzttk elsõ helyen kerltek emltsre a katonai tisztsgviselõk, a hadsereg fõvezre s a kirlyi testõrsg parancsnoka (ld. a kv. fejezetet). Az adgyek s kzmunkk intzõi az orszg gazdasgi letnek az irnytsval s felgyeletvel voltak megbzva. Nevezetes feladata volt az „rnoknak” (szfr), aki a kirlyi rendeleteket fogalmazta, valamint a klfldi orszgokkal a levelezst folytatta. Ugyancsak rstud hivatal volt az „emlkr” (mzkr) tisztsge. Ez utbbi nem egyszerû krnika-r volt, hanem inkbb az a szemly, aki a klnbzõ hivatalos gyeket a kirly el terjesztette, tovbb a kormnyzsi teendõk rendjre „emlkeztetett” (ez a mzkr sz jelentse), egyszval llamtitkr s udvarmester volt egy szemlyben. Valamennyi udvari tisztviselõ kzl legfõbb volt azonban az, akit az sz. krlrssal gy nevez meg, hogy a „kirlyi hz fõembere” (pl. zs 22:15) s mai szval miniszterelnknek, vagy kancellrnak neveznnk. Az õ ellenõrzse al tartoztak az orszg sszes hivatalai, az õ pecstje hitelestette legfelsõ fokon az llami iratokat. Hivatali jelvnye, a „kulcs” jelezte, hogy õ a palota legfõbb õre is, a kulcsok hatalma (ahogyan a laksrl szl fejezetben utaltunk r) az õ kezbe adta a kirly utn a legfelsõ intzkeds jogt. – Dvid s Salamon udvarban nagy tekintlye volt az udvari prftknak is (Ntn, Gd), akiknek a tancsait, sõt brl szavait is engedelmesen fogadtk ezek a kirlyok. Az udvari prftasg megmaradt a ksõbbi idõkben is, de nem annyira a Jahvizmus kritikai-helyesbtõ llspontjt kpviselve, mint inkbb azt a gpies szerepet jtszva, amely jltet, bkessget, vagy gyõzelmet hirdetett akkor is, amikor tletre kellett volna felkszlni (olv. Jer 28 r.) – Vgl a legmagasabb tisztsgviselõk kz tartozott a fõpap is, akinek a tancsa, llsfoglalsa szintn dntõ jellegû volt, sõt politikai felelõssggel is jrt, ahogyan azt Ebjtr fõpap pldja mutatja a Salamon s Adnia kzti trnviszly idejn. (1Kir 1:7; 2:26–27.)
A kirlyi csald tagjai termszetesen rangjuknak megfelelõ mdon ltek az udvarban. A hrem elõkelõbb asszonyaitl szletett kirlyfiak kln palotban laktak. A trnrkst a kirly rendszerint mg letben kijellte, sõt betegsg vagy egyb ok miatt az a kirly mellett rgensknt is uralkodott olykor (2Kir 15:5). gy ltszik, hogy mint a keleti orszgokban ltalban, gy Izrelben is kiemelkedõ szerepe volt a kirly anyjnak (gebrh = anyakirlynõ), mint tancsadnak (olv. 1Kir 2:19; Jer 29:2; v. Dn 5:10). Egy zben az is megtrtnt Jdban, hogy Atalja anyakirlynõ finak a halla utn maghoz ragadta a kirlyi hatalmat (2Kir 11:1).
A kirlyt ugyan a gylekezetben is elsõ hely illette meg, mgis a kultusz vgzse a papsg feladata volt. Izrelben nem kvettk azt a gyakorlatot, ami sok keleti orszgban ismeretes volt, hogy ti. a kirly egyttal a fõpapi tisztet is betlttte. A hagyomny mr a pusztai vndorls idejn is elklntette a vilgi s kultuszi vezetst Mzes s ron alakjban s a ksõbbi idõben sem volt szabad a kirlynak beleavatkozni a kultusz vgzsbe. Ennek ugyan ellentmondani ltszik nhny olyan eset, amikor a kirly is ldozatot mutat be, ez azonban olyankor trtnik, amikor egy szenthely, vagy oltr hasznlatba vtelrõl van sz s azutn a kirly tadja a kultusz vgzsnek a jogt s ktelessgt a papsgnak. (Dvid 2Sm 6:17; Salamon 1Kir 8:63–64; Jerobom 1Kir 12:32–33; hz 2Kir 16:12.15). Tpusa ennek az eljrsnak az az brzols, amely szerint a pusztai vndorls idejn az elsõ ldozatot a papszentels alkalmval maga Mzes mutatta be az oltron (Lev 8 r.). Egybnt azonban a kirlynak a kultusz vgzsbe val beavatkozst szigoran eltltk, ahogyan az a Krnikk rjnak Uzzis fltt kimondott kritikjbl lthat (2Krn 26:16 skv.). – Nem rvendett npszerûsgnek a Makkabeusok fõpap-kirlysga sem. A fogsg utni szzadokban inkbb az volt a helyzet, hogy politikai nllsg hjn a fõpap volt a gylekezet-llam vezetõje, ebbe az irnyba mutat Zakaris prftnak a relis helyzettel val szmolsa a 6:9–15 prfcijban.
4. Izrel hbori
A nomd trzsek frfinpnek fegyverhez is rtõ, harcra ksz embereknek kellett lennik, hogy szksg esetn npk s javaik vdelmre kelhessenek. A psztban vndorl izreli trzsek megszmllsnl (fggetlenl a Num 1 r. rszadatainak a kiritikai megtlstõl) jellemzõ, hogy szm szerint a fegyverfoghat frfiakat tartottk nyilvn. Az az brzols is kzenfekvõ, hogy a vndorls sorn a fegyveres erõk ngy oszlopa kzrefogta a trzsek kzs palladiumt, a szent ldt s a hozz tartoz strat, tovbb mindazt, ami vdelemre szorult. A fegyvereseknek kellett felvennik a harcot a beduin trzsekkel s rjuk vrt aztn a honfoglals harcainak a megvvsa.
Hogy milyen lehetett e nomd trzsek fegyverzete, azt kori brzolsokbl ismerjk. Kzismert pl. a beni-hasani falfestmny, amely egy Egyiptomba bevndorl zsiai csoportot brzol. A frfiak fegyerzete j s nyl, tovbb lndzsa s fejsze. Ilyen fegyvereik lehettek a vndorl s honfoglal izraelitknak is: valdi knnyû fegyverzet, amely kevss volt alkalmas a knani vrosok vvsra. E vrosok egy rszt hadicsellel, fortlyos lerohanssal sikerlt kzre kerteni (pl. Jzs 8:10–22; Br 1:23–25), a tbbieket csak hosszabb idõ mltn tudtk elfoglani.
A letelepeds utn Izrel a fegyverkezs s a hadvisels technikjban is hasonult a knani viszonyokhoz. A brk kornak, sõt Saul nvdelmi harcainak a sorn fejlõdtt odig ez a technika, hogy Dvid mr tmad hborkat folytathatott. Legfontosabb feladat volt itt mindenesetre a korszerû fegyverzet s hadsereg megteremtse.
Az emltett fegyverek kzl a nyl s a lndzsa fbl kszlt, csak a hegyk volt bronzbl, ksõbb vasbl. A legegyszerûbb fegyverek kz tartozott a parittya, amely kznsges kõ elhajtsra val volt, a gyakorlott ember kezben mgis j fegyver lehetett; az kori hadseregekben egsz parittys osztagok voltak (v. Br 20:16). Legrtkesebb fegyver volt az egszen fmbõl kszlt kard, inkbb (fl mter krli hosszsg) tõr. – Vdõfegyverknt hasznltk a bõrbõl vagy fbl kszlt knnyû kerek pajzsot; ugyancsak bõrbõl kszlt az egy egyszerûbb pncl s sisak. Az utbbiaknak a fmbõl kszlt vltozata, tovbb az egsz testet vdõ „nagy pajzs” a nehz fegyverzetû gyalogsgnak, illetve kivl vitzeknek a fegyvere volt, ugyangy a lndzsa hosszabb vlfaja, a drda vagy gerely is. Az igazi „llig felfegyverzett” elõkelõ harcos tpust Glit alakjnak a bemutatsnl lthatjuk (1Sm 17:5–7).
A hadsereg tlnyom rsze gyalogsgbl llt. Lovassgrl csak a fogsg utni ksei szzadokban lehet beszlni. Ellenben a knani npek mr a honfoglals korban rendelkeztek harcikocsi-egysgekkel; pp ezekkel nem tudtk felvenni a kzdelmet a gyengn felfegyverzett izraelita gyalogosok (Br 1:19). A fmbõl kszlt harcikocsi ugyanolyan mintj volt, mint aminõket a grg csatajelenetek rajzaibl ismernk: knnyû ktkerekû kocsi, melybe kt l volt fogva, magn a kocsin pedig hrom ember foglalt helyet, a kocsihajt, a harcos s a fegyverhordoz. Mivel gy a harcikocsi, mint a l drga (importlt) portka volt, Izrelben csak elg ksõn, Salamon korban kerlt sor bevezetskre.
A „messzehord fegyverek” (nyl, parittya) hatsn, meg a fegyelmezett csapatmozdulatok vgrehajtsn kvl az tkzetben dntõ tnyezõ volt a kzdõ katonk szemlyes ereje s btorsga. Az egymssal szemben ll seregek ltszma a rgi idõben nem is volt olyan nagy. Valsgnak lehet elfogadni, hogy Gedeon 300 emberrel (Br 7:7), vagy Saul 600 fõnyi sereggel (1Sm 13:15) komoly gyõzelmet tudott aratni. Ilyen krlmnyek kztt termszetesen nagy becsletk volt a nagyerejû hõsknek. Saul „ahol csak ltott egy btor frfit, azt maghoz fogadta” (1Sm 14:52), Dvid kivl harcosai nv szerint is fel vannak sorolva (2Sm 23:8–39). Vitzsgk kimutatsra kln is alkalom nylt az olyan Dvid–Glit-fle prviadalokban, aminõk az korban is szoksban voltak.
A trzsi szvetkezs amfiktionikus jellegnek megfelelõen az sz. gyakran rja le gy Izrelnek egy-egy katonai vllalkost, mint nkntes npflkelõk tborbaszllst, amikoris az egymshoz kzel esõ trzseket mozgstottk (Br 4:10; 6:35). Az ilyen npflkelseknek azonban gyenge oldalai is voltak, mint pl. a hinyos fegyverzet s felszerels, a csapatok begyakorlatlansga. Az ilyen seregeknl a nagy ltszm nem felttlenl dntõ tnyezõ, j illusztrcija ennek a Gedeon-trtnet (Br 7:1–8). A kirlysg korban ezrt szksgkppen ltrejtt az lland hadsereg, ilyenre kell gondolnunk, amikor Saul s Dvid „sajt embereirõl”, vagy szolgirl olvasunk (1Sm 23:25; 2Sm 3:22), akik zsoldrt, vagy adomnyrt katonskodtak. – Kln szerepe volt a kirlyi testõrsgnek, amely gyakran idegen zsoldosokbl llt, mint a Dvid idejben gyakran emlegetett „kerti s pelti” testõrsg. (Nevk jelentse valsznûleg: krtaiak s filiszteusok; 2Sm 8:18 stb.) – A ksõbbi nagy defenzv hborknl, az asszr, babiloni seregekkel szemben azonban mindig szksg volt az ltalnos mozgstsra. A kirlysg korban idõnknt vgrehajtott npszmllsok jrszt ennek az alapjul szolgltak.
A vdelmi hborkban nagy jelentõsge volt az erõdtett vrosoknak, nagyrszt ugyanazoknak, amelyek mr a knanitknak is a vraik voltak. Tbb mter vastag s magas kõfallal, esetleg kettõs falgyûrûvel voltak krlvve s a kapuk mellett s a sarkokon kiugr bstyatornyokkal voltak megerõstve. A belsõ vrosban rendszerint volt mg egy kln vrtorony, hber nven migdl, az ostromlottak vgsõ menedke. – E vrosok ostroma kln nagy hadszati feladat volt. A tmadk rendszerint a tbb idõbe, de kevesebb emberldozatba kerlõ ostromzrat alkalmaztk elõszr, hogy a klsõ segtsgtõl s utnptlstl elzrt vrost kiheztetssel brjk megadsra (2Kir 17:5; 25:1–4). Kzben rzstosan emelkedõ sncfalat, tltst emeltek fldbõl a falmagassgig, hogy azon t rohanhassk meg a vrost (Jer 32:24). Hasznltak ostromgpeket, faltrõ kosokat is a falak megronglsra (Jer 33:4). Ha azutn sikerlt rst trni a falakon, az ostroml katonasg beznltt a vrosba s kezdõdtt az ldkls, zskmnyols, az pletek felgyjtsa. A babiloni hborban elfoglalt Jeruzslemrõl a Siralmak knyvek 2. s 4. r.-e szinte ugyanazt a kpet festi, mint Fl. Josephus a Kr. u. 70-es rmai hbor vgsõ ostromrl.
A hbor mindig irgalmatlan s gyilkosan profn dolog, az volt Izrel trtnetben is. Annl feltûnõbb, hogy egy-kt helyen sz van az sz.-ben „az r hborirl” (1Sm 18:17; 25:28), sõt az azokrl rt knyvrõl is (Num 21:14). Ismeretes ez a kifejezs is, hogy „hbort szentelni” (pl. Jer 6:4), ami esetleg azt a fonk gondolatot bresztheti, hogy az sz. szerint a hbor valami „szent gy” volt. – Annyi bizonyos, hogy Izrelnek volt egy olyan grete, hogy az r hadakozik rtk (Ex 14:14), ezt szemlltetik olyan csata-lersok, amelyeknek sorn Isten valami termszeti, elemi erõ vagy csaps felhasznlsval zavarja meg az ellensg sorait (pl. 1Sm 7:10). De hogy Izrel hborit nem lehetett minden tovbbi nlkl az r gyvel azonostani, sem pedig segtõ jelenltt nem lehetett mechanikusan felidzni s biztostani, azt mutatjk az olyan esemnyek, amikor az r mg a jelenltt jelkpezõ szent ldt is hagyta ellensg kezre kerlni (1Sm 4 r.), vagy hagyta templomt romm lenni, amikor „szolgjt”, a babiloni kirlyt elhozta Jeruzslem ellen (Jer 25:9).
A „hbort szentelni” kifejezs klnben egy rgi, primitvebb gondolatkrbõl maradt fenn s jelentette a csatt megelõzõ orkulum-krsen, ldozat-bemutatson kvl fõleg a katonk „megszentelst” (Jzs 3:5), bizonyos ritulis tisztasgi s megtartztatsi szablyok ktelezõv ttelvel (1Sm 14:24; 21:5). – E rgi hbork egyik kegyetlen szoksa, a hrm, az elfogalt vrosok lakossgnak s javainak az „odaszentelse”, azaz elpuszttsa (Jzs 6:17–19) pedig egy rgi trsadalomtrtneti motvum emlkt õrzi s arra az idõre emlkeztet, amikor az „ember-anyag” mg nem volt klnsebb rtk, mert a rabszolgatarts mg nem volt olyan mrvû, mint a ksõbbi idõkben. – Mindezek teht egy letûnt kornak a tartozkai voltak s nem kpezhetik semmifle szent-hbor ideolgiai alapjt.
|