//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat :

FLDRAJZI TTEKINTS 1.
Palesztina, Orszg fekvse, Nvnyzete, llatvilga

FLDRAJZI TTEKINTS 1.
Palesztina, Orszg fekvse, Nvnyzete, llatvilga


FLDRAJZI TTEKINTS1.

Bevezets.

A bibliai trtnetek szntere elsõsorban a Szentfld, Palesztina. Itt lte trtneti lett az szvetsgi vlasztott np, itt lt s tantott a test szerint kzlk szrmazott Jzus, innen indult el hdt tjra az evanglium. A Bibliban foglaltak fldrajzi htternek az ismerethez teht elsõsorban Palesztint kell megismernnk. – A bibliai trtnetek egy rsze azonban Palesztnn kvl jtszdik le, vagy legalbbis kapcsolatban ll ms orszgokkal, ezrt szksges egy pillantst vetnnk Egyiptomra, Mezopotmira s a Palesztinval szomszdos kisebb orszgokra.
Az itt kvetkezõ fldrajzi ttekints a bibliai kor viszonyaira tekint elsõsorban. Ezt azrt jegyezzk meg, mert Palesztina egyes tjainak, vrosainak a neve a bibliai kor ta, fõleg az arab trhdts kvetkeztben, megvltozott. E lersban ltalban a bibliai neveket alkalmazzuk s csak ahol fontos s szksges, idzzk a modern – arab, illetve izreli – neveket, tovbb utalunk a megvltozott fldrajzi viszonyokra.

Palesztina fldrajzra nzve, a rmai rk s a Kr. u.-i elsõ szzadokban Palesztint jrt zarndokok szrvnyos adataitl eltekintve, az elsõ nagyjelentõsgû munka a caesareai Eusebius mûve a Szentrsban levõ fldrajzi nevekrõl. E knyv a hagyomnyokra tmaszkodva igyekszik meghatrozni a bibliai vrosok fekvst, egymstl val tvolsguk kzlsvel is. A kzpkorban ismt a zarndokok tlersai, tovbb a keresztes hbork trtnete szolgltat adatokat. – A XIX. szzad Palesztina-utazi adnak igazn rendszeres s rszletes tlersokat (De Saulcy, Clermont Ganneau s msok, klnsen az amerikai Robinson). Elõkerlnek fld feletti rgszeti leletek, amelyeket aztn a XX. szzad satsai egsztenek ki. De ezek elõfeltteleknt mg a mlt szzadban megalakultak Angliban, Nmetorszgban, Amerikban a Palesztina-kutat trsasgok, melyeknek a tmogatsval kezdõdtt meg Palesztina feltrkpezse, fldrajzi s archeolgiai kutatsa.

A bibliai fldrajzhoz magyar nyelvû forrsul szolglnak a Bibliai Lexikon egyes cmszavai alatt kzlteken kvl a Sylvester bibliai kziknyvek IV. ktete, Csizmadia L.: Bibliai fldrajz s termszetrajz, 1927. - A mai Palesztinrl is vannak tlersok, kzlk megemlthetõ Ecsedi I.: Utazsom a Szentfldn, 1933. s a nemrg megjelent Kontsek L.: Bibliai fldeken, 1964., melynek tjlersai, kpmellkletei szemlletesek. – Egyik legmodernebb nmet nyelvû ttekints olvashat Noth M.: Die Welt des Alten Testaments c. mûve (3. kiad. 1957.) 1. rszben (Geographie Palstinas). – A trkpszeti kiadsok kzl egyik legalaposabb a „The Westminster’s Historical Atlas to the Bible” (2. kiad. 1956).

I. PALESZTINA

Az orszg neve s fekvse

Elnevezsek.

A Szentfld geogrfiai elnevezse a rmai kortl kezdve a legutbbi idõkig Palesztina volt, amelyben knnyen felismerhetõ a filiszteus npnv. Filisztea az korban az Izrel npe ltal lakott orszgtl dlnyugatra terlt el a Fldkzi-tenger partvidkn. Neve a hellenisztikus korban hasznlatoss vlt a beljebb fekvõ terletek jellsre is. A rmaiak aztn kizrlagoss tettk a Palesztina nevet a zsidk egsz hajdani orszgra, mint rmai provincira, az utols nagy zsid nemzeti felkels, a Bar-Kochba-fle lzads leverse utn (Kr. u. 135), hogy mg a Jdea nevet is kitrljk az emlkezetbõl.

Az kori trtnelem folyamn egyb elnevezseket is hasznltak az orszgra. Egyiptomi feliratok a II. vezredben mg Charu, vagy Retenu nven emlegetik; e nevek jelentse bizonytalan. – Rgebbi babiloni feliratokban Amurru nven szerepel ez a terlet, a szr-fõniciai orszgokkal egytt. Amurru a babiloni tjkozds szerint ugyan „nyugati orszgot” jelentett, de egyttal npnv is volt: az sz.-bõl emreusok, emriak nven ismerjk Palesztina õslakinak egy rtegt.

Az izraelita honfoglals elõtt azonban a legismertebb elnevezs volt a Biblibl is jl ismert Knan. A knani elnevezs megint npnv, az orszg uralkod rtegnek sszefoglal neve. E nv etimolgija mr ismertebb. Az amarnai levelekben gyakran elõfordul kinahhu sz – a Knan nv megfelelõje – babilni szvegekbõl megllapthatan a ruhafestshez hasznlt bborfestket jelentette, melyet a palesztinai s fõniciai tengerpart mellett halszott bborcsigbl nyertek. Eszerint Knan azt jelenti, hogy „Bbor-orszg”, a grg eredetû Fõnicia nv megfelelõje. A honfoglals utn e terlet neve Izrel orszga lett (1Sm 13:19). A kettõs kirlysg kortl az „Izrel orszga” nv szûkebb rtelemben az szaki orszgrszt jellte (2Kir 5:2). Ez utbbit a Biblia emlti nha Efraim orszgnak (zs 7:2) a vezetõ trzs nevrõl, vagy Samrinak is (1Kir 13:32) az orszg fõvrosrl. – A dli orszgrsz neve Jda lett (1Kir 14:21–22), szintn a legtekintlyesebb trzsrõl elnevezve. A fogsg utni idõben a Jda nv lt tovbb (Neh 2:5), melynek grgs-latinos Jdea vltozata volt hasznlt – elsõsorban Palesztina dli tartomnynak a megjellsre (Lk 2:4). A kzpkorban, fõleg a keresztes hadjratok idejn lett ltalnosan hasznlt a „Szentfld” elnevezs. Ma Palesztinnak a zsidk ltal brt terlett hivatalosan Erec Jiszrlnak, azaz Izrel orszgnak nevezik.

Az orszg fekvse.

Palesztina sszektõ hd gyannt fekszik Egyiptom s Mezopotmia, azaz Afrika s zsia kztt. ppen a kzepre esik annak a terletnek, amelyet a szaknyelvben „Termkeny flhold”-nak (Fertile crescent) szoktak nevezni. Az utbbi nv gy rtendõ, hogy ha Egyiptom dli hatrtl a Nlus mentn haladva, Palesztinn, majd Mezopotmin t a Perzsa-blig egy vonalat hzunk, akkor egy flhold alak terletet jellnk meg, mely a Kzel-Keletnek fldmûvelsre alkalmas kultrterleteit foglalja magban. – Palesztinnak ez a kzponti fekvse rszben kedvezõ volt szmra. Rajta haladtak t a kt vilgrszt sszektõ utak, ami ltal eljutott hozz Egyiptom s Mezopotmia kultrja egyarnt. Az utak azonban hadiutak is voltak s e rven Palesztina sokszor volt szenvedõ rszese a terjeszkedni kvn birodalmak hdt hborinak.

Kiterjedse.

Palesztina politikai hatrai a trtnelem folyamn gyakran vltoztak. Ezrt ha az orszg kiterjedsrõl, hatrairl beszlnk, akkor rendszerint a bibliai korra, kzelebbrõl a kirlysg korra s arra a terletre szoktunk gondolni, amelyet az izraelita lakossg npestett be. E terletet a Jordn kt rszre osztja. A nyugati rsz kiterjedst szak-dli irnyban hagyomnyos kifejezssel gy szoktk jellemezni, hogy „Dntl Ber-sebig” (2Sm 24:2) terjedt, vagy ami ezzel kb. egyet jelent: „a hamti ttl (a Tyrus-Dn vonal magassgban) Egyiptom patakjig” (1Kir 8:53) – e hatrmenti patak a mai Vdi el-ris. A Fldkzi-tengerrel ez a terlet csak a kzpsõ szakaszon hatros, mert szakon a fõniciai, dlen a filiszteus vrosok kelõdtek Izrel s a tenger kz.
A Jordntl keletre esõ terlet a bsni s giledi hegyvidket foglalja magban, az Antilibnon dli lejtõjtõl az Arnn patakig – Jzsu knyvnek a hatrmegvonsa szerint. Fldrajzi hatrrl itt alig lehet beszlni, mert kelet fel a szr-arab pusztba megy t a vidk. A politikai hatrt szaknyugaton Damaszkusz orszga szomszdsga hatrozta meg, dlkeleten pedig Ammn s Mb orszga volt hatros az izreli terlettel. – Az gy krlrt orszg kiterjedse hozzvetõleg a kvetkezõ volt: a Jordntl nyugatra esõ rsz terlete mintegy 15 000 km2, a Jordnon tli rsz 12 000 km2.

A politikai hatrok alakulsa.

Az izraelita honfoglalst kzvetlenl megelõzõ idõkben a transzjordniai terleten az egykori nagy emreus birodalomnak (melynek slypontja a Felsõ-Eufrtes mellett volt) kt kisebb maradvnya foglalt helyet: az g uralkodsa alatt ll bsni kirlysg, dlebbre pedig egy Szihn nevû uralkodnak az orszga (Num 21:21–35). A Jordntl nyugatra esõ terlet viszont kisebb knani vros-kirlysgok kztt oszlott meg (Jeruzslem, Gzer, Lkis, Sikem stb.), melynek uralkodi a XIII. sz.-ig Egyiptom vazallusai voltak.

A honfoglals utn az izraelitk mg j ideig trzsi rendszerben ltek, felosztva maguk kzt az orszgot. A Num 32 r. a Jordntl keletre esõ terletnek, Jzs 13–19 rszei pedig a nyugati orszgrsz trzsi beosztst rjk le. E szerint a Jordnon tl (szakrl dl fel haladva) a Manass trzs fele, Gd s Ruben trzse vlasztotta meg lakhelyt. A nyugati orszgrszben a Jezrel sksgtl szakra foglalt helyet sr, Zebuln, Naftli s Issakr trzse. A sksgtl dlre Manass trzsnek msik fele s Efraim helyezkedett el. Tõlk mg dlebbre kerlt Benjmin s Jda, tovbb a Jdba korn felszvdott Simeon, vgl a tengerpart mell Dn trzse. Az utbbi mg a brk korban elkltztt a filiszteusok zaklatsa miatt, s a Jordn forrsvidkn keresett j hazt. A kirlysg elsõ idõszakban az orszg egysges monarchia volt, Dvid s Salamon mg a szomszdos kis orszgokat is meghdtotta. Birodalmuk legszlsõ hatrai az Eufrtesig, illetve az lati-blig terjedtek. – Az orszg kettszakadsa j helyzetet teremtett. A kettszakadt Izrel s Jda elvlaszt hatra a benjmini terletet szelte kett a Gzertõl Jerichig hzhat vonal mentn. A kt kis orszg lassanknt elvesztette a meghdtott tartomnyokat is.

Kr. e. 722-ben az asszr birodalom bekebelezte Izrel orszgt. Jda mg nll maradt 587-ig, amikor a testvrorszg sorsra jutott, az j-babiloni birodalom prdjaknt. A kvetkezõ szzadokban Palesztina csak mint meghdtott tartomny szerepelt, a babiloni uralmat felvlt perzsa s hellnisztikus korban is; az orszg be volt osztva a szriai tartomnyhoz. Egyedl Kr. e. 142–63 kztt sikerlt a Makkabeusoknak kiharcolniuk az orszg fggetlensgt. Nemzeti kirlysgot alaptottak a hajdani izreli-jdai terleten, mg Idumea (Edm) bekebelezsvel is. Kr. e. 63-ban aztn a rmaiak szlltk meg az orszgot s Szria provincihoz csatoltk. Krisztus korban ugyan az idumeus szrmazs Herodes s utdai mint kirlyok, illetve negyedes fejedelmek kormnyoztak, de csak a rmai hatalom hûbreseiknt. – Az jsz.-i korban az orszg a kvetkezõ tartomnyokra oszlott: 1. Galilea, 2. Samria, 3. Jdea, 4. Perea (a Jordn als folystl keletre), 5. Trachonitis s Iturea (Transzjordnia szaki rsze). – A Herdesek kormnyzsa all ki volt vve az n. „Tz vros” (Dekapolis), melyek kzvetlenl a szriai helytartnak voltak alrendelve. E vrosok szintn a Jordnon tl voltak, kivve a Jordn jobb partja mellett levõ Scythopolist, a rgi Bt-sent.

Palesztina tjegysgei s vrosai

Palesztina terlett kt rszre tagolja a Jordn vlgye s a Holt-tenger medencje. Egy hatalmas, szak-dli irnyban halad rok ez, amely rsze annak a nagy trsvonalnak, amely Antiochitl kiindulva az Orontes foly vlgyn t halad dl fel, egszen az Akabai-blig. A Jordn-vlgytõl kt oldalra szimmetrikusan hegyvonulatok hzdnak, melyek kzl a nyugati hegyek a Fldkzi-tenger mellki sksgba erekeszkednek al, a keletiek pedig a szr-arab tblba mennek t. A Jordntl nyugatra esõ terletnek hrom nagy tjegysge van, Galilea, a Samriai hegyvidk s Jdea. Geolgiailag majdnem azonos kpet mutat az egsz terlet. Kialakulsa a krta-korra esik, amikor az alapzatul szolgl homokkõre mszkõ rakdott le vzszintes rtegekben. Idõvel a kzpsõ rsz fggõleges trsvonalak mentn hegyhtknt flemelkedett, a kt szle viszont lesllyedt. A hegyvidkek ilyenformn mszkõbõl llnak, kivve Galilet, ahol vulkni tevkenysg kvetkeztben bazaltrteg is bortja a mszkõ-vonulatokat.

Galilea

„Kt Galilea van – mondja Fl. Josephus –: Felsõ- s Als-Galilea… Fldje kvr, legelõje ds, bõsgesen megterem rajta minden nven nevezendõ fa, s oly termkeny, hogy a leglustbb fldmûvest is munkra serkenti.” (Zsid hbor. III, 3.) Josephus lelkes szavainak az igazsgt bizonytjk nemcsak fldtani ismereteink, hanem – tbbek kzt – a legutbbi vtizedek gazdasgi vllalkozsai is.
Felsõ-Galilet a Libnon hegysgtõl a Litni foly vlgye vlasztja el. Ezen a vidken vannak az orszg legmagasabb hegyvonulatai, legkiemelkedõbb cscsa a csaknem 1200 mteres – mai nevn – Dsebel Dsermk nevû hegy, a Jzsu harcai trtnetbõl ismert „Mrm vizei” kzelben (Jzs 11:5). Az utbbi egy hasonl nevû falunl eredõ s a Genezret-tba foly patakocska. Jzsu itteni csatjnak a clja pedig az egyik legnagyobb knani vrosnak, Hcrnak a megszerzse volt. Hcortl mg szakabbra esett Kedes-Naftli, Brk brnak a lakhelye (Br 4:6). – Felsõ-Galilenak csakgy, mint a dlebbre fekvõ Als-Galilenak nemcsak j termõtalaja van, hanem csapadkot is tbbet kap, mint az orszg tbbi rsze. A vulkni eredetû mlladk-talajon erdõk diszlettek, az alacsonyabb vlgyekben, sksgokon pedig gymlcssk s szntfldek voltak, amelyek „kirlyi csemegket” termettek (Gen 49:20).

Als-Galilea lanksan ereszkedik al a Jezrel-sksg fel. E dombvidk egyik legszebb pontjnak mondjk a kzponti fekvsû Nzret krnykt. A hagyomny szmos kegyhelyet tart itt szmon, kzlk azonban egyedl biztosnak csak az tarthat, hogy a „Mria ktja” nven ismert forrs vzbõl ihatott egykor a fiatalsga veit itt tltõ Jzus is. A krnyk tele volt falvakkal, kzlk a bibliai trtnetekben szereplõ Kna. Jzus elsõ csodjnak a sznhelye (Jn 2. r.) s dlebbre, a sksgon fekvõ Nain (Lk 7:11 skv.) emltendõ meg.

A Jezreli, vagy Esdreln-sksg vlasztja el Galilet a Samriai hegyvidktõl. Termkeny, enyhe klmj alfld ez, melyen a Kisn patak folyik keresztl NY-i irnyban s a Karmel hegy tvben mlik a tengerbe. (V. 1Kir 18:40.) Rgi, knani korbeli erõs vrosok voltak itt, amelyeket az izraelitk csak hosszabb idõ mltn tudtak elfoglalni. Itt volt Harset, Sisera vrosa (Br 4:2) s itt volt a hadszati szempontbl kulcspozcit betltõ Megidd. Dlebbre plt Taanek, keleten pedig maga Jezrel vrosa, a samriai kirlyok tli rezidencija (1Kir 21:1). – Kelet felõl hrom kiemelkedõ hegy foglal helyet a sksg s a Jordn-vlgy kztt. Kzlk legszakabbra esik – Nzret magassgban – a Tbor-hegy hatalmas mszkõ-kupolja. A hagyomny Jzus megdicsõlse hegynek tartja, valsznûleg tvesen, mert a hellenisztikus kortl kezdve telepls, majd erõdts volt rajta. – Dlebbre esik a Mre nevû hegy, Gedeon harcai sorn olvasunk rla (Br 7:1). lltlag Hieronymustl ered e hegynek a „Kis-Hermn” elnevezse. Tõle szakra esett ndr, ahol Saul kirly a halottidzõ asszonyhoz fordult vgsõ ktsgbeessben. (1Sm 28 r.) Dl fel pdig, Jezrel vrosn tl a Gilboa hegye emelkedik, ahol Saul s Jntn elesett a filiszteusokkal vvott tkzetben. Saul holttestt a kzeli Bt-sen vrosba vittk, kitve csfsgra a vros falra. (1Sm 31 r.) Bt-sen ismt egyike a rgi knani vrosoknak, rgszeti emlkek tanstjk, hogy az egyiptomi fennhatsg idejn helyõrsgi vros volt. – A Gilboa hegynek mg egy nevezetessge, hogy tvben ered a Hard-forrs (Br 7:1), mely aztn patakk nõve a Jordnba folyik.

A Jezrel-sksgtl DNY-ra a Karmel hegysg hzdik s mint kiszgellõ hegyfok benylik a Fldkzi-tengerbe. Mint neve is mutatja („szõlõskert”), a gymlcsfk, szõlõk, kertek hazja volt napstses dombjaival. A Karmel hegysg is mszkõhegy, a mszkõhegyeknl oly gyakori barlangokkal. Tbbek kztt itt trtk fel nhny vtizede a palesztinai õsember barlangi tanyit. – A bibliai trtnetekben e heggyel kapcsolatban legnezetesebb az a nagy prbattel, amelyben Ills prfta bizonytotta, hogy egyedl az r az Isten. (1Kir 18:19 skv.)

A Samriai hegyvidk

A Samriai hegyvidk szaki fele viszonylag alacsonyabb, kzbekelt vlgyekkel s sksgokkal megszaktott vltozatos dombvidk, melynek csak egyes pontjai rik el az 500 mteren felli magassgot. E terlet legfontosabb vrosa volt az Omri kirly ltal kiptett s fõvross tett Samria (1Kir 16:24). A fõvros jelleghez hozztartozott az erõdd kipts: hatalmas falvaival, bstyival vekig ellen tudott llni az asszrok ostromnak. A fõvrosba teleplt az orszg elõkelõ rtege is, a kirlyi palotn kvl a vagyonos csaldok fnyûzõen berendezett hzai is ott voltak. A hbork sorn elpuszttott s kifosztott hzak romjai kzl mg mindig maradt annyi rtktrgy, ami az satsok sorn napfnyre kerlve mutatja az egykori fnyûzs nyomait. Samria kisebb jelentõsggel, de lakott hely maradt az asszr megszlls utn is, nvadja volt a hozz tartoz kzigazgatsi terletnek (Ezsd 4:17), sõt e terlet lakossgnak is. A samaritnusokkal, mint keverk-nppel (2Kir 17:24 skv.) a babiloni fogsgbl hazajtt zsidk nem vllaltak kzssget. (Ezsd 4 r.) Nagy Herdes fnyesen jjptette a vrost s Augustus csszr tiszteletre a Sebaste nevet adta neki (az Augustus cm grg megfelelõje Sebastos); az utbbi nv mig fennmaradt Sebastije formban. – A samriai dombvidk a tenger fel a Srn-sksgba megy t. A bibliai korban legelõnek alkalmas fves terlet volt, amely az õszi esõk megrkeztvel egyszerre kivirult, a zld fû kztt nyl rengeteg virggal. A sksgot a part hosszban n. dnk vlasztjk el a tengertõl, e dnkat a hullmvers pti a partra sodort fvenybõl, a megszmllhatatlan sok apr homokszemcsbõl (Gen 22:17). – A Karmel-hegyfoktl dlre volt egy rgi kiktõvros, Dr, amely a filiszteusokkal rokon tengeri npek egyiknek a kezbe kerlt a XII. sz.-ban s csak Salamon csatolta birodalmhoz. A vros az asszr kortl kezdve megint fggetlenn vlt az izrel-jdai trtnettõl. – Nem messze tõle dlre ptette Nagy Herdes Caesarea kiktõvrost, amely a Palesztint kormnyz rmai procuratorok szkhelye volt (ApCsel 10:1). – Mg dlebbre volt Jf kiktõje (Jn 1:3). Az jsz.-ben Joppe nven fordul elõ (ApCsel 9:36), a mai Jaffa nevû kiktõ pedig ugyanitt fekszik, egybeplve az jonnan alaptott modern izreli nagyvrossal, Tell-Avivval. A samriai terlethez tartoz, magasabban fekvõ DK-i tj az Efraim hegyvidke. Kt hatalmas hegycscs emelkedik ki az orszg kzepn, a Garizim (870 m) s a Ebal hegye (940 m). A honfoglalsi hagyomny az lds s tok nneplyes kihirdetst kapcsolja hozz az r szvetsgt megtartkra, illetve megtagadkra (Deut 27:12–13). A kt hegy lbnl fekszik a rgi knani vros, Sikem, amely a ptriarcha-kortl kezdve (Gen 34 r.) gyakran szerepel a bibliai trtnetekben. Itt hirdettk ki az szaki trzsek klnvlst s ez lett Izrel orszga elsõ fõvrosa. (1Kir 12 r.) A fogsg utn a samariai tartomny legfontosabb vrosa lett s amikor a samaritnus gylekezet vgleg klnvlt a zsidktl, akkor a Garizim hegyn ptettek maguknak kln templomot, amelyet Hyrcanus Jnos puszttott el a vrossal egytt Kr. e. 128-ban. Kzelben Vespasianus pttetett j vrost s a Flavia Neapolis nevet adta neki. Az utbbi nv torz vltozata l a mai arab Nablus falunvben. Krisztus korban itt csak egy kis falucska (Sikr) lehetett a „Jkb ktja” nevû forrs kzelben (Jn 4:6).

Az Efraim hegyvidke vrosai kzl nevezetes volt Sil, Sikemtõl dlre, ahol a brk korban kõtemplomban õriztk a szvetsg ldjt, de a hely ldozatul esett az 1050 krli filiszteus-hbornak (1Sm 4 r.), gyhogy romm lett templomt intõ pldaknt emlegette az utkor. (Jer 7:12 skv.) Ugyancsak a filiszteus hbork s Smuel trtnetbõl ismert hely fk s a kzelben levõ Eben-zer (1Sm 4:1). – Az Efraim hegysge dli rszn fekdt Btel vrosa rgi knani szenthely, kapcsolatban llnak vele a ptriarcha-hagyomnyok is (Gen 28:19). Az orszg kettszakadsa utn itt lltotta fel I. Jerobom az egyik izreli kirlyi szentlyt s benne aranyborj szobrot helyezett el (1Kir 12:28–33), ami lland botrnkozs forrsa volt, a Jahve-hû prftasg szmra. (Hs 10:5.15; m 3:14.) Az asszr megszlls gyenglse idejn Jsis kirly Btelre is kiterjesztette fennhatsgt s reformjt; a babilni fogsg utn is Jda terlethez tartozott s fennllt a rmai korig. – Kzelben fekdt az Aj nevû hely, amely krl jelentõs harcokat folytatott Jzsu. (Jzs 7–8 r.) Feltûnõ azonban, hogy a hely neve magyarul „romhalom”, amit az archeolgiai kutats annyiban is megerõst, hogy e helytt valban volt egy rgi knani vros, de az mg Kr. e. 2400 krl elpusztult. Jzsu korban teht a rgi vros valban rom volt, a honfoglalsi trtnet valsznûleg egy kisebb teleplshez kapcsoldik a kzelben (V. Jzs 7:3). A Samriai s Efraimi hegyvidk mszkõhegysg, amelyet valamikor erdõk bortottak ppgy, mint a dlebbre esõ Jdai hegyvidket. Egy-egy olyan nv, mint Kirjat-jerim (= az erdõk vrosa) õrzi ennek az emlkt. Az erdõk kitermelse azonban korn megkezdõdtt, elõszr azrt, hogy szntterletet nyerjenek (Jzs 17:15.18), azutn magrt a faanyagrt. A kzpkorban az erdõrts valsgos rablgazdlkodss fajult, j teleptssel nem trõdtek. Emiatt azonban a termõtalajt a zuhog zporok lemostk s vgl a hegyek elkarsztosodtak. Ez a folyamat Jdban taln mg slyosabb kvetkezmnyekkel jrt, ahol a hegyek kzt nem voltak tgasabb laplyok, legelõk, s az egyes hegyvonulatokat a lefoly esõvz mly patakmedrekkel, az n. vdikkal szaggatta szt. Jdea

A jdeai terlet hrom nagy tjegysgre tagoldik. Az orszg kzepn hzdik a Jdai-hegyvidk, szaki rszn a Jeruzslem krli hegyekkel. Kimagasl cscs az Olajfk hegye (818 m). Dlen a Hebrni-hegyvidk 1000 m fl emelkedik. A hegyek nyugat fel az n. Sefl-alfldbe ereszkednek al. Ez a tj voltakppen dombvidk s a filiszteus-tengerpart sksgba vezet t. Keleten viszont a Jordn torkolatvidke s a Holt-tenger krnyke Palesztinnak esõben legszegnyebb s legtermketlenebb terlete, ez az n. Jdea psuztja (Mt 3:1). Teljesen kopr, szikls vidk ez, ahol csak egy-egy felfakad forrs mellett lehet az ozis knlkoz lehetõsgt kihasznlni. Ilyen ozis a Holt-tenger mellett pl. ngedi, vagy ilyen volt e tenger NY-i szlnl a Ain-Feskha, ahol a qumrni gylekezet teremtett a vz segtsgvel letet a pusztban. Az egykori Jda orszghoz hozztartozott a rgi Benjmin trzs terletnek egy rsze is. Itt volt Gibea, Saul kirly vrval, nyugatabbra pedig Giben, melynek laki nknt hdoltak meg Jzsu elõtt. (Jzs 9 r.) Kzelben van az Ajjaln vlgye, ahol knani vroskirlyok egyeslt seregeit verte le a hagyomny szerint Jzsu; ennek kvetkezmnyekppen olyan erõs knani vrosok kerltek a kezre, mint Lkis, Egln, Debir s Hebrn – a dl-jdai terleten.

Lkis mr az amarnai levelekbõl jl ismert vros, nemcsak a knaniaknak, hanem Jdnak is egyik legerõsebb vrosa volt a filiszteus hatron. Sanherib asszr kirly is nagy hadi sikerknt rtkelte elfoglalst 701-ben, s egyike volt azoknak a vrosoknak, amelyek az 587-es babiloni hadjratban legtovbb tudtak ellentllni, errõl tanskodnak az n. lkisi ostrakk. A fogsg utn ismt jelentõs vros lett, perzsa kormnyzsgi palota is plt a kzepn. – Hebrn kzelben, a Mamr tlgyesben tartzkodott hossz idõn t brahm (Gen 18:1), sõt itt vsrolta meg csaldi srhelyl a Makpl barlangot. E helyet az arab lakossg mig is kegyhelyknt tartja tiszteletben, a vros mai neve, El-Chalil pedig azt jelenti, hogy „a bart”, ti. Isten bartja, ahogyan a bibliai rtkels nevezte brahmot (zs 41:8; Jak 2:23). Hebrnnak Dvid kirlysga idejn volt nevezetes szerepe, ht vig kirlyi szkhely volt, sõt Absolon lzadsa is innen indult ki. A babiloni fogsg idejn az edmi np vette birtokba a vrost, csak Makkabeus Jds hdtotta jra vissza. Az edmi szrmazs Nagy Herdes itt is nagyszabs ptkezseket hajtott vgre. – Dl fel tekintve az orszg ledlibb fekvsû vrost, Ber-sebt talljuk a sivatag szln. A ptriarcha-trtnetek kzl egy hasonl tartalm elbeszls fûzõdik e vrossal kapcsolatban brahmnak s Izsknak a nevhez, ez az elbeszls rszben a vros nevnek etimolgija is („ht kt”, vagy „az eskvs ktja”, Gen 21:22 skv.; 26:26 skv.).

A Jdai-hegyvidk legfontosabb vrosa termszetesen Jeruzslem, a bibliai korban ppgy, mint ma, fõvros. A honfoglals elõtt knani vroskirlysg volt, az amarnai levelekben Urusalim nven fordul elõ. (A nv valsznû jelentse: Slm vrosa, lvn Slm a gygyts, egszsg, bkessg Istene, a knani Aesculap.) Rgi lakit jbusziaknak (jebuzeusoknak) mondja az rs, valsznû, hogy nem smitk voltak. A meredek hegyfokra ptett erõs vrat csak Dvidnak sikerlt meghdtani, õ azutn fõvross s kultuszi kzpontt tette. Ez a rgi vros a ksõbbi Jeruzslemnek csak egy kis rszt kpezi: a dlkeleti hegyfokon fekdt, ezt nevetk a „Dvid vrosnak”, vagy felnek. Salamon ettõl szakra pttette fel a templomot, szomszdsgban a kirlyi palott s az egsz vrost kõfallal is megerõstette. Jeruzslem aztn a lakossg rohamos nvekedsvel egytt terjeszkedett szak s nyugat fel. Hizkija kirlyrl olvassuk, hogy õ egy msodik falat is pttetett a rgi vrosfalon kvl (2Krn 32:5). – A keleti s nyugati vrosrszt egy vlgy vlasztotta el egymstl, melynek csak a ksõi grg Tyropoion elnevezst ismerjk; e vlgy az vszzadok mltval meglehetõsen feltltõdtt. A vrostl dlre a Hinnm-vlgy hzdott, mely az ott folytatott pogny kultuszrl, a gyermekldozatokrl vlt hirhedtt (Jer 7:31) annyira, hogy az jsz. korban a vlgy nevnek grgs formja Geenna (gyehenna) a krhozat helynek a jelkpes nevv vlt (Mt 5:22). Kelet felõl a Kidrn-vlgy vlasztotta el a fõvrost az Olajfk hegytõl. – A vros ivvz elltst elsõsorban kt forrs biztostotta, egyik a Himnm- s Kidrn-vlgy tallkozsnl levõ Rgl-forrs, msik a Kidrn-vlgy felõli domboldalon fakad Gihn-forrs (1Kir 1:33), melynek ma Mria-forrs a neve. Az utbbinak a vizt a Silah-csatornn t vezettk be a vrosba (zs 8:6), Hizkija kirly pedig egy tbb mint tszz mter hossz alagutat vgatott a hegyen t, hogy a forrs vizt ostrom esetre is biztostsa a vrosban levõk szmra (2Kir 20:20). Az gy bevezetett vz a Silom tavban gyûlt ssze (Jn 9:7).

A babiloni megszlls idejn elpusztult Jeruzslemet a fogsgbl hazatrt zsidk npestettk be s ptettk jj. A templom jjptsn (Kr. e. 515) kvl legfontosabb volt a vrosfalaknak a restaurlsa Nehmis idejben, 445 krl. – A Makkabeusok kzdelmei idejn a vros birtoklsa szempontjbl nemcsak a templomhegy volt fontos objektum, hanem a tõle dlre plt Akra nevû fellegvr is. – Nagy Herdes kezdett nagyszabs ptkezsekhez Jeruzslemben is. Elõszr a templomot pttette jj, melynek udvarai, oszlopcsarnokai, mellkpletei mg tovbb is pltek. Kr. u. 64-ben kszlt el az egsz pletcsoport, hogy nhny v mlva beteljesljn rajta Jzus jslata (Mt 24:2). – A nyugati vrosrsz szln nagyszabs kirlyi palott pttetett, a templomhegy NY-i sarkn pedig az n. Antnia-vrat, amelyben rmai helyõrsg tartzkodott. Az satsok sorn elõkerlt egy hatalmas kõlapokkal kirakott trsg, fltevs szerint ez volt az a hely, ahol a katonk kirlynak csfoltk Jzust, s ahol Piltus tletet mondott fltte (Jn 19:13). – A templomhegytõl szakra volt a Bezetha nevû vrosrsz, melyet jabb kõfallal vettek krl; itt volt tbbek kzt a Bethesda-t is. – a falakon keresztl tbb fontos, a Bibliban is nven nevezett kapu vezetett a vrosba. (Jaffai, Damaszkuszi kapu, Juh-kapu, Hal-kapu stb.)

A rmai hbork sorn Jeruzslem nagy pletei, falai elpusztultak, csak itt-ott maradt meg belõlk valami, pl. az egykori templom nyugati falnak egy rszlete, a „Sirat-fal”. A korai keresztynsg a III.–IV. sz.-tl kezdve igyekezett meghatrozni klnsen Jzus szenvedseinek, majd halla utni megdicsõlsnek a helyeit, templomokat, kpolnkat ptve e pontokra, ezeknek az alapja azonban br tiszteletremlt, de bizonytalan hagyomny. – Jeruzslem a kzpkorban arab kzre kerlt, a 600-as vek kzepn plt a Szikla-templom nevû nagy mecset, mely nevt a benne levõ hatalmas kõlaprl kapta, feltevs szerint a zsidk egykori templombl az gõldozati oltrnak egy darabja ez a sziklalap. – Jeruzslem mai neve arabul El-Quds = a Szent (vros). Az orszghatr kt rszre osztja Izrel s Jordnia kztt, a hajdani Tyropoion-vlgy mentn.

Jeruzslem kzelben tbb kisebb helysg fekdt, melyek az evangliumokbl ismertek: Betfag, Bethnia. – Dl fel, nem messze a fõvrostl van Betlehem, Dvid nemzetsgnek a vrosa. (1Sm 16 r.). A dvidi dinasztival sszekapcsolt remnysg rvn mr korn az eljvendõ Messis szlõvrosnak mondtk a prftk (Mik 5:1). A Nagy Konstantin ltal pttetett „szent szlets temploma” egy barlang fl plt s a hagyomny e barlangot tartja Jzus szletse helynek.

A Jordn-vlgy s a Holt-tenger medencje

Palesztina egyetlen nagyobb folyja a Jordn, mai nevn: Seriat el-Kebire („a nagy foly”). Tbb forrsbl fakad az Antilibnon (Hermon) hegy dli nylvnyainl. Egyik forrsa kzelben volt Dn, a rgi Izrel legszakibb vrosa, nevt a hasonl nevû trzsrõl kapta (olv. Br 18 r.), itt alaptotta I. Jerobom kirly Btel mellett a msik kirlyi szentlyt. – Egy msik forrs mellett volt Paneion, ahol III. Antiochus kirly egy gyõztes csatval vgleg elhdtotta Palesztint a Ptolemaiosoktl (Kr. e. 198). Itt pttette ki szkvrost Herdes Flp negyedes fejedelem Caesarea Filippi nven, s ahol egykor Pn isten szentlye llt, ott hangzott el Pter vallsttele Krisztusrl (Mt 16:13–16).

A Jordn folyra jellemzõ a nagy ess: a forrs s a torkolat kzti nagy szintklnbsg. A forrs mg kb. 520 mternyire van a tenger szne fltt, a torkolatnl viszont a Holt-tenger tkre 394 m-rel van a Fldkzi-tenger szintje alatt (ez fldnk legmlyebben fekvõ terlete). A teljes szintklnbsg teht tbb mint 900 mter. A foly hossza ezzel szemben lgvonalban csupn 220 km, br ez a hosszsg a valsgban a rengeteg kanyarulat miatt meghromszorozdik. – A Jordn lefolyst a felsõ szakaszon kt t szablyozza. Egyik a sekly, ma mr jformn kiszrtott Hule-t, mintegy 5 km hossz s a tenger szne fltt mg 2 m-nyire fekszik. Gazdag vzinvnyzete kz tartozott a papirusz-ss. A msik t neve volt az szv.-i korban Kinneret-t, az jsz. Genezret-tnak, vagy Galileai-tengernek nevezi. Neveztk vgl Tibris-tnak is, arrl a Tibris vrosrl, amelyet Herdes Antipas pttetett ki szkvrosnak (Jn 6:1). Ez a t mr 200 m-rel mlyebben fekszik a tenger sznnl. Hromszg alak, 21 km hossz t, a terlete 170 km2. Krnyke bõvelkedik termszeti szpsgekben: Keleten a hegyek lba egszen a tpartig r, nyugati partja mellett termkeny sksg hzdik. A rgi zsidk s a modern utazk a vilg legszebb tjai kz sorozzk. – A t halban gazdag, gy a mellette fekvõ falvak lakinak termszetesen add foglalkozsa volt a halszat. Az jsz.-bõl ismert halszfaluk voltak Bt-saida, Chorazin, Magdala, tovbb Kapernaum, Jzus tantsainak s csodatteleinek egyik fontos sznhelye. Zsinaggjnak a romjait feltrtk s rszben rekonstrultk, jllehet nem kzvetlenl a Jzus korabeli, hanem egy 200 krl plt zsinaggrl van sz.

A Jordn azutn abban a mlyen lesllyedt rokban folyik tovbb, amelyrõl mr bevezetõben volt sz s amelynek ezt a szakaszt arab nven El-Ghr-nak hvnak (jelentse: rok, szakadk). A foly rterlete kb. 1 km szles, ezen bell mintegy 30 m szlessgû maga a folymeder, melyet az vezredek sorn a Jordn egyre jobban kimlytett. A foly mlysge 3–6 m kztt vltakozik. radskor kilp ugyan amedrbõl, de csak az rterletet nti el, amely ppen ezrt fves, boztos, de vadon terlet volt (v. Jer 49:19). Az rterlet kt oldaln meglehetõsen magas terraszknt emelkedik az orszg tulajdonkppeni fldje, melyet a nagy szintklnbsg miatt a Jordn termkenny tenni nem tud, vize ntzssel sem rtkesthetõ, gyhogy nhny km-nyi tvolsgban mr kopr, termketlen terlet kvetkezik, klnsen a Jordn als folysnl, melynek a neve is Arb = puszta (Ez 47:8). Kivtelt ismt csak az kpezett, ha valahol egy forrs krnykn ozis-vros keletkezett, amilyen volt Jerich, a „plmk vrosa” (Deut 34:3), vagy a kzelben levõ Gilgl, a Jordnon tkelt honfoglal np elsõ knani llomsa. – Jerich legjobban a honfoglals trtnetbõl ismert: a hagyomny szerint falai leomlottak a tmad izrelitk elõtt. Trtnete azonban visszanylik a messze mltba: a vilg legrgibb vrosnak tartjk, ahol mr a ksei kõkor embere fallal megerõstett vrost ptett a Kr. e.-i VII. vezredben. – Hogy a honfoglals trtnete kor s esemnyek tekintetben milyen viszonyban ll a histriai valsggal, az ma az archeolgia egyik vitatott krdse, annyi bizonyos, hogy Jerich csak a kirlysg korban plt jj s lett nevezetesebb vros (1Kir 16:34). Az jsz.-i kor kszbn Nagy Herdes az vrostl dlre ptette fel tli rezidencijt.

A Jordn vglis a Holt-tengerbe mlik. Ez a 76 km hossz, kb. 920 km2 nagysg t azzal rdemelte ki nevt (amelyet egybknt az egyhzatyk hasznltak elõszr), hogy semmifle lõlny nincs benne. Lefolystalan t lvn, az igen erõs prolgs mellett vizben visszamaradnak klnbzõ klros sk, melyek a szerves letet elpuszttjk, a vznek a fajslyt pedig megnvelik. (Az szni nem tud ember is fennmarad a sznn, sõt szni nehz benne.) – Az sz.-ben jobbra „Ss-tenger” nven fordul elõ, a grgk „Aszfalt-tnak” neveztk, mivel a krnykn termszetes aszfalt volt tõzeges llapotban, sõt a t fenekrõl ma is bukkannak fel nagy aszfalt-tmbk. Mindez emlkeztet a Gen 14 r.-ben lert hbor kimenetelre (14:10), sõt Sodoma s Gomora pusztulst is magyarzzk gy, mint egy vulkanikus aszfalt-kitrs kvetkezmnyt. – A Holt-tenger DNY.-i partja mellett hzdik a Dsebel Usdum (Sodoma hegye) nevû, mintegy 11 km hossz, 45 m magas dombht, melynek nagy rsze termszetes svnyi sbl ll. Tl idejn kap nha esõt ez a klnben nagyon szraz, esõtlen terlet s a vz klnbzõ formcikat mos ki a dombhtbl. Egy ilyen mdon keletkezett „ember alak” oszlopnak adta a hagyomny a „Lt felesge” nevet. Az itt lak arabok is poljk az ide vonatkoz hagyomnyokat s õk is e krnyken tudjk az elpusztult Sodomnak a helyt. Erre mutat az emltett dombht nevn kvl a Holt-tenger arab elnevezse is: Bahr-Lt = Lt tava. – A Holt-tengernek egybknt kt medencje van, melyek kz a Lisn-flsziget nylik be. Feltûnõ a kt medence nagy mlysgklnbsge: az szaki nagy medence 3–400 m mlysgû, a kisebb dli pedig csak 6–8 m mly s fl lehet tenni, hogy az utbbi egy jabbkori fldrengs okozta lesllyeds ltal jtt ltre.

A Holt-tenger nyugati partja mellett sok archeolgiai nevezetessg addott az utbbi vtizedekben. szakon, majdnem Jeruzslem magassgban a qumrni telepls romjai s a krnykn levõ barlangok gazdag bibliai s Biblin kvli rsos emlket õriztek meg. Dlebbre a Vdi-Murabbaat sziklafalainak barlangjaiban talltak rtkes emlkeket a Bar-Kochba-fle felkels idejbõl. Vgl a legutbbi vekben nagyszabs izreli vllalkozs trta fel a Herdes ltal kiptett Masada nevû erõd romjait, ahol Kr. u. 70 utn a rmaiak ltal levert zsid felkels utols csapatai mg hrom vig vdtk magukat.

Transzjordnia

A Jordntl keletre esõ terlet szaki felt a Bsni-hegyvidk alkotja a Jarmuk folyig. Ez a terlet vulkanikus eredetû, de mg a Jordn s a Genezret-t mentn levõ Dsln hegysg (a rmai korban Gaulanitis tartomny) meglehetõsen kopr kves felfld, lvatmbkbõl ll tblkkal s vulkni kpokkal, addig a keletebbre esõ sk terlet mlladk-talaja termkeny fld. Ma gabonatermõ vidk, a bibliai korban erdõk s legelõk bortottk. (V. „Bsn tlgyfi” zs 2:13; „Bsn biki” Zsolt 22:13). A rmai korban ezt a terletet Batanea s Auranitis nven neveztk. – Vros kevs volt itt. Astert-karnaim, mint hatrvros Izrel s Damaszkusz kztt, sokszor volt hbors viszontagsgoknak kitve. Edrei volt a honfoglalskor legyõztt g bsni kirly fõvrosa. rdekessge, hogy alatta a hegy belsejben valsgos fld alatti vros van, barlangokkal s az azokat sszektõ folyoskkal.

A Jordn kevs szm mellkfolyi kz tartozik a Jarmuk s a Jabbk. Az utbbi kt rszre osztja azt a tjegysget, amelyet Gilednak neveznek. Izrel hatrai itt szûkebbre szorultak, mert kelet felõl Ammn orszga foglalt helyet kzte s az arab puszta kztt. – Giled is hegyes vik. 1000 m-t is elrõ vagy meghalad hegycscsai: a Jabbktl szakra a Dsermk hegy, dlre a Hsesrl elnevezett hegy, szomszdsgban pedig a Giled hegycscs. – A giledi-hegyvidknek fõknt az szaki rsze erdõkben, legelõkben gazdag, szõlõk, olajligetek, sõt klnfle gygynvnyek is virultak itt; az utbbival kapcsolatban rthetõ meg Jer 8:22 s 46:11. – A bibliai korban e terleten mg sûrûbb erdõsgek voltak, mint ma; itt volt az „Efraim erdeje”, ahol Absolnt verte le Dvid fõvezre, Jb (2Sm 18:6)

Mr a ptriarcha-trtnetekbõl ismertek a Jabbk mellett fekvõ vrosok: Szukkt, Penul, Mahanaim. Mindegyiknek megvan a Jkb trtnethez kapcsold etimolgija: Szukktban hzat s „hajlkokat” ptett (Gen 33:17), Penulban „sznrõl-sznre” ltta Istent, illetve angyalt (32:30), a Mahanaim nv pedig emlkeztet arra, hogy Jkb meggazdagodva, „kt tborral” trt haza Mezopotmibl (32:10), sõt a 32:1–2 ltomsra is. – A Jordn mellett Jbs-Giled Saul kirlysga trtnetbõl ismert (1Sm 11 r.), kelet fel viszont Rmt-Giled volt megint egy hborktl sokat szenvedett hatrvros Izrel s Damaszkusz kztt. Itt kapott hallos sebet Achb kirly az armok elleni hborban. (1Kir 22:29 skv.)

Giledtl dlre az Arnn patakig terjedt Izrel hatra. Ez a terlet a honfoglals utn Ruben trzsnek jutott volna, a szomszdos mbita np azonban szemmellthatan tlslyba jutott itt s eltekintve a kirlysg kornak elsõ feltõl – amikor Mb izraelita hdoltsgban lt –, a mbitk hatalmukba is kertettk ezt a fldet. Ez az orszgrsz is mszkõhegyekbõl ll, kzttk az idõszakos patakok mly vlgyeket vgtak. A hegysg a Holt-tengernl egsz meredeken ereszkedik al, gyhogy nyugat felõl magas hegyvidknek tûnik a tj, amely valjban fennsk; az sz. egyenesen Misr-nak nevezi, amely skfldet jelent (Deut 3:10; 4:43). A hegyvidk egyik vonulata viselte az Abrim hegysge nevet, ennek egy kiemelkedõ hegycscsa volt a Nb hegy, ahonnan Mzes tpillanthatott Knanba (Deut 34:1). azok a vrosok, amelyeket Jzsu knyve honfoglalsi statisztikja e terleten felsorol (Jzs 13:17 skv.), szintn mbi lakossgak voltak, Izrel trtnetben klnsebb jelentõsgk nem is volt. – A Bibliban nv szerint nem fordul elõ, de megemltendõ az a Machairos nevû vr, amelyet az Arnn folytl szakra egy hegyfokon pttetett Herdes. Josephus szerint itt vetettk fogsgra Keresztelõ Jnost s itt vgeztk ki.

Palesztina ghajlata

Palesztina a Fldkzi-tenger mellki orszgokkal egytt az n. szubtropikus ghajlati vezethez tartozik. ghajlatra jellemzõ egy esõ nlkli nyri vszaknak s egy esõs tlnek a vltakozsa. A hõmrsklet erõsen hullmz, nagy rtkklnbsgeket mutat. Az augusztusi kzphõmrsklet 22,5, a januri 7, de szlsõ rtkekknt elõfordul nyron a 40 fltti hõsg, tlen pedig – elsõsorban a hegyeken – a fagypont alatti hõmrsklet is. Nagy a klnbsg a nappali s jszakai hõmrsklet kztt is, klnsen nyron, amikor jszaka a felhõtlen gbolt fel nagy a fldfelszn kisugrzsa s ezzel egytt a levegõ lehûlse. A tengerparton a vz kzelsgnek kiegyenltõ hatsra szablyosabb a hõmrsklet vltakozsa, de minl beljebb haladunk a szrazfld belsejbe, annl szlsõsgesebb lesz a ghajlat.

A szraz s esõs vszakok emltett vltakozst elsõsorban az okozza, hogy Palesztina terlete (a 31–33,5 szlessgi fok kztt) mg hozztartozik a passzt-szelek znjhoz. Itt szllnak le az egyenltõ felõl nagy magassgban rkezõ, de csapadktartalmukat mr elvesztett lgtmegek s mint passztszelek fjnak dl, dlnyugat fel. Tlen jobban rvnyeslnek a tenger felõl fj szelek, amelyek csapadkot hoznak s ezzel egytt jr az esõs vszak. – Ettõl fggetlenl fjnak helyi jellegû idõszakos szelek, ezek kzl az arab puszta felõl jvõ szraz szelek klnsen rtalmasak. Tavasszal szokott feltmadni a sokszor napokig tart forr keleti sirokk, amelytõl „elszrad a fû s elhervad a virg”. (zs 40:6).
Az esõnek a fldmûvels szempontjbl dntõ jelentõsge van, mivel Palesztinban ntzsre alkalmas folyk, csatornk nincsenek. A tli esõs vszak oktberben kezdõdik az n. korai esõvel, amit gyakran zivatar vezet be. A fõesõzs janurban van, a „ksei esõ” pedig a tavaszi hnapokban hull, elõsegtve a gabonaflk szemesedst, berst. prilisban aztn megszûnik az esõ s kvetkezik a nyri szrazsg. – Mindez nem gy rtendõ, hogy tlen llandan esik az esõ. Napokig tart s orszgos esõ ritkn van. Gyakran megtrtnik viszont, hogy vratlanul kerekedik heves zporesõ, melynek vize a hegyoldalakrl alfutva a kis patakoknak, vagy az egybknt szraz vdiknak a medrt sodr radattal tlti ki. – Az vi csapadkmennyisg arnylag kevs. Legtbb esõt kapnak a hegyvidkek, viszont a Jordn vlgye s klnsen a Holt-tenger medencje igen szraz. Ugyanez mondhat el a „dlvidkrõl”, a Negeb-sivatagrl, ahol szintn ritkasg az esõ. Feltûnõ mgis, hogy az ilyen esõtlen, szraz vidkeken rgi teleplsek nyomai lthatk, ami egy idõben arra a fltevsre vezetett, hogy Palesztina ghajlata a bibliai korban csapadkosabb volt, mint ma. Ez a fltevs azonban nem helytll. A belthat trtneti idõben ilyen ghajlatvltozs nem volt. A vltozst Kzp-Palesztinban az emltett oktalan erdõrts okozta, a dlebbre levõ kultrterletek pusztulst pedig a trk uralom alatt bekvetkezett elnpteleneds. Az esõtlen nyri idõszakban egyetlen enyhtõ jelensg volt a harmat. A tenger felõl jvõ prads levegõ a hajnali rkban az erõsen lehûlt szrazflddel rintkezve kdt s harmatot idz elõ, ami egy kevs nedvessg-utnptlst ad a mg meglevõ nvnyzetnek. Ez a reggeli harmat azonban a felstõ nap hatsra hamar tovatûnik (Hs 6:4).

Palesztina nvnyzete s llatvilga

A nvnyzet.

Palesztina termszetes nvnytakarjnak nagy rszt hajdan kiterjedt erdõsgek alkottk. A tlgyflk tbb fajtja volt elterjedve. (A hber ’lh, ’ln s ’alln nevek jellik ezeket, anlkl, hogy a fajta pontos meghatrozsa kitûnnk belõlk.) A tamariszkusz fõleg a Jordn mellkn dszlik; jellegzetes fa a szikomor vagy vadfgefa, melyet pletfnak hasznlnak. A rgi erdõk nyoma fõknt Galileban s a Dsln-hegysgben lthat. Egy-egy magnyos, tbbszz ves tlgy mellett cserjsek terlnek el, aminthogy a bibliai korban sem egszen olyan volt az „erdõ”, ahogyan azt a mai erdõgazdlkods mellett elkpzelnnk; akkor is inkbb boztos cserjk voltak az erdõk, kzlk kiemelkedõ nagyobb fkkal. (Olv. Pl. Absoln s serege pusztulsnak a trtnett, 2Sm 18:8–9.)
A gymlcsfk kztt kivlnak a mediterrn ghajlat jellegzetes fi. Legfontosabb volt az olajfa, melynek gymlcsbõl az tkezshez, gygytshoz, kultuszi szertartsokhoz egyarnt szksges olajat sajtoltk (Br 9:9). A fgefa Jzus pldzataibl jl ismert. (Mt 24:32; Lk 13:6 stb.) Kora tavasztl kezdve hozza gymlcst (n 2:13), az igazi zletes gymlcs azonban augusztusra rik be. (Lsd a Mk 11:13-ban levõ ltszlagos ellentmondst.) Dlszaki nvny a datolyaplma is. rkzld levelei az let s rm jelkpeiv lettek. A lombstorok nnephez hozztartozott a plmagakkal val felvonuls (Lev 23:40), gy kszntttk a gyõztes hadvezrt vagy uralkodt is. (V. Jn 12:13; Jel 7:9). A sûrû lomb szentjnoskenyrft Palesztina egyik legszebb fjnak mondjk. Az alma-, grntalma- s mandulafa egyarnt ismert volt a bibliai korban. A dligymlcs-flk pedig a mai Palesztina fontos export-cikkei kz tartoznak.
Kivlan megfelel a meleg, napstses klma a szõlõnek, amelyet tõks mûvelssel, vagy lugasra futtatssal egyarnt termesztettek. Bõven termõ, ds frtket hoz nvny volt mindig, rendkvli gymlcst a Knan kikmlelsre kldtt zsidk bmulva csodltk (Num 13:24). Egybknt pedig az let s az rm jelkpnek tartottk ezt is, s a messisi jvendõnek a jellemzõje lett az a gondolat, hogy akkor mindenki a maga szõlõje s fgefja alatt lhet bkessgben (Mik 4:4). A gabonaflk kzl a bibliai korban csak bzt s rpt termesztettek. Egyb szntfldi nvnyek voltak: a kles, lencse, bab, fûszer-nvnyek. Ipari nvnyknt fõknt a lent termesztettk. A kerti vetemnyek kzl az uborka, dinnye, hagyma klnfle fajti vannak emltve a Bibliban. Palesztina nvnytakarjhoz azutn hozztartoztak az llattenyszts szempontjbl fontos legelõk. A csapadkmennyisg terleti eloszlsnak megfelelõen Palesztint egy valsgos sztyepp-zna vette krl, mely klnsen a Jordnon tl a nomdkod psztorok legfõbb tartzkodsi helye volt mindig. Fves rtek voltak azutn a vlgyekben, a tengerparti sksgokon is. Az õszi esõk hatsra kizldltek a rtek, kivirultak klnfle õszi virgok, aszfodlosz-, kikerics-flk, aztn egy tengeri hagymnak nevezett mter-magas nvny, amelyet a szntfldek mesgyjn hagytak nõni hatrjelzõl. – A tavaszi felmelegedssel aztn teljes pompjban virgzottak a rtek, fõleg piros virgokkal. E tavaszi hnapok szpsgt rja le az nekek neke: „me, vge a tlnek, az esõzs elmlt, elment mr. Virgok ltszanak a fldn, eljtt az nekls ideje, s gerlebgs hangzik fldnkn. rleli korai gymlcst a fgefa, s a virgz szõlõk illatoznak.” (2:11–13).
Tulipn s nrciszflk, ciklmenek s a sokat emlegetett liliomok valsgos virgszõnyeget kpeztek; Salamon kirly legnagyobb dicsõsgben sem ltzkdtt ilyen dszesen – mondotta Jzus (Mt 6:28–29). Igaz, hogy ez a virgpompa nem volt hossz letû. A forr nyri nap, vagy a keletrõl jvõ sirokk lehervasztotta, mintha csak kemencben szrtottk volna meg (Mt 6:30). – Arats utn mr csak a klnfle szraz tvises nvnyek ktelenkedtek a fldek mentn, a bûneset utni tokra emlkeztetve. A tvis s a bogncs gy jelenik meg a termszetben s a bibliai hasonlatokban, mint az let ellensge, a pusztuls jelkpe (zs 7:23–26; 27:4; Mt 13:7). Jellegzetes nvny a „jerichi rzsa”, amit magyarul kznsgesen rdgszekrnek neveznek. Elszradt gmblyû nvnytestt az õszi szl kitpi s mikzben mint egy labdt tovagrgeti, a nvny magvai kihullanak. – gy van meg minden vidknek s minden vszaknak a jellegzetes nvnyvilga, csak a „puszta” marad mindig kietlen kõsivatag, meg a kopr hegyek. Az utbbiakat prbljk ma nagy erõfesztssel s nagy ldozatokkal jra befstani.

Az llatvilg.

A vadllatok kzl a bibliai kor elejn mg elõfordult Palesztinban az oroszln, mint a legflelmesebb ragadoz. (1Sm 17:34. – A Stn jelkpe! 1Pt 5:8). Ma mr kiveszett innen ppgy, mint a msik flelmes vadllat, a medve (2Kir 2:24). Ma is elõfordul mg a prduc, tovbb a farkas, a nyjak legfõbb ellensge (Mt 10:16; Jn 10:12). Gyakori llat az alattomban llkod rka s a dgevõ sakl. E vadllatok legfõbb tartzkodsi helye a Jordn-menti boztos erdõsg volt.
A hzillatok kzl haszonllat gyannt fõknt a kisebb s ignytelenebb juhot s kecskt tartottk. A ptriarchk is juhtart nomdok voltak ppgy, mint a pusztban vndorl s honfoglal Izrel. A letelepeds utn mg sokig a juhnyj nagysga volt a vagyonos emberek gazdagsgnak a jellemzõje (1Sm 25:2). – A teve a pusztai beduinok llata volt. Rablnomdok hasznltk lovagl llatnak (Br 6:5), a kereskedõ-karavnok pedig teherhordsra, minthogy a terhet s az esetleg napokig tart tlen-szomjan menetelst kitartan brta. Az egyszerûbb emberek lovagl s teherhord llata a szintn ignytelen szamr s szvr volt. A l sokkal drgbb portka volt, csak elõkelõ szemlyek hasznltk lovaglsra, fõknt pedig harcikocsik hzsra. – A kutya a psztorok segtõtrsa volt, de ott voltak a falvakban, vrosokban is, mint a keleti vrosok „szemt-eltakarti”.
A madrvilgban a ragadozk sorban megemlthetjk a sast s a keselyût; flelmes voltukat szemllteti, hogy a Bibliban gyakran szerepelnek a pusztt ellensg jelkpeiknt (Ez 17:3; Hs 8:1). A bagoly a romok kzt keres magnak tanyt, ezrt szerepel illusztrciknt emltve a pusztulst hirdetõ prfcikban (zs 13:21). – A szeldebb madarak kzl kedves ismerõse volt a Biblia npnek a glya, fecske, verb, galamb. Mindegyikrõl tud valami jellemzõ pldzatot mondani az rs (Jer 8:7; Zsolt 84:4; Mt 3:16; 10:29). – rdekes, hogy az sz. nem tesz emltst a hzillatok kzt a tykrl, de hogy tenysztse Jzus korban ltalnos volt, arrl ppen az õ pldzatai tanskodnak (Mt 26:34; Lk 11:12).

A cssz-mszk is hozztartoztak Palesztina llatvilghoz. A kgyk klnfle fajai ltek s lnek ma is itt, kztk mrges fajtk is, aminõ a vipera (Mt 3:7 hasonlata). – Bkk az egyiptomi tz csapsban vannak emltve, klnben Keleten a tiszttalansg jelkpei. Halak fõknt a Genezret-tban tanyztak; az sz. nem sokat emlegeti õket, annl inkbb az jsz., Jzus csodi s tantsai sorn (Lk 5:4–10). Az elsõ keresztynek krben a hal Krisztusra utal szimblum lett. Vgl mg a rovarok nhny formjt emlthetjk meg. A sska Keleten nagyon elterjedt s a sskajrs ott mg ma is elõfordul slyos termszeti csaps. Igen sok vlfaja ismert, maga az sz. is vagy kilencflt emlt (Lev 11:22; Jel 1:4), vannak kztk ehetõ fajtk is. (Keresztelõ Jnos tpllka, Mt 1:4). – Annl hasznosabbak a mhek, amelyek br vadon ltek, mzk lvezetes tpllk volt a gyûjtgetõ ember szmra. A „tejjel-mzzel foly” Knan a nomd ember szemben jelentett idelis s gazdag fldet. – Kellemetlen rovarok voltak a pkok, skorpik, a lgy s a sznyog. A hangya s a moly pldzatokban fordul elõ, egyik j, a msik rossz rtelmû clzssal (Pld 6:6; Mt 6:19). – Nem lehet itt cl teljes katalgust adni a Palesztinban honos sokfle llatrl. Legfeljebb megemlthetjk, hogy ilyenfle felsorols a kultikusan tiszta s tiszttalan llatokrl tallhat a Lev 11 s Deut 14 r.-ben.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!