II. AZ JSZVETSGI KOR TRTNETE 2. 3. Vallsos s politikai prtok ...
3. Vallsos s politikai prtok, szektk.
Jzus s az apostolok korban a vallsos s politikai prtok kzl a farizeusok s a sadduceusok prtjt kell megemlteni, minthogy az jszvetsg is megemlkezik rluk. Velk kapcsolatban kell szlni a nagytancsrl vagy szanhedrinrõl, s ugyancsak meg kell emlkezni a legnevezetesebb zsid szektrl az esszneusok vagy qumraniak kzssgrõl. Eredetk a hellnizmus korra nylik vissza. Hellnizmuson azt az eszmeramlatot rtjk, mely Nagy Sndor halla utn az õsi grg kultrt, annak irodalmi, mûvszeti s tudomnyos kincseit elterjesztette a Nagy Sndor-i birodalom npei kztt. Maga Rma s a rmai birodalom is mint a diadochusok uralmt felvlt imperium annyira teleitatdott ezzel a szellemisggel, hogy nemcsak jogi, hanem szellemi rkse is lett s Rmban nem latinul, hanem grgl beszltek s a grg letformt utnoztk. rthetõ teht, hogy ez a szellemi mozgalom nem llt meg Palesztina hatrainl. Minthogy Palesztina szerves rsze volt a vilgbirodalomnak, melynek hivatalos kultrprogramja a hellnizmus volt, az eszmeramlattal szemben a zsidsg rszrõl ktfle magatarts alakult ki. Voltak, akik politikai, gazdasgi s az egyni rvnyesls rdekeit szem elõtt tartva hajlottak a hellenista eszmevilg s letforma fel mg bizonyos vallsi megktttsgek feladsa rn is. Voltak viszont, akik felismertk a hellnista szemllet s az szvetsgi szemllet sszeegyeztethetetlensgt s ppen vallsi okokbl mereven elzrkztak a hellnizmus mindenfajta megnyilvnulsa elõl. Ez utbbiak kztt kereshetjk a farizeusok s esszneusok õseit, mg az elõbbiek kztt a szadduceusokt.
Az egyes csoportok les sztvlsa termszetesen lass folyamat volt, de meggyorstotta s vglegestette ezt a sztvlst mindkt szemllet abszolt ignye. Kenyrtrsre akkor kerlt sor, amikor Antiochus Epiphanes (Kr. e. 175–164) erõszakkal prblta rknyszerteni a zsidsgra a pogny hitet s erklcsket s knzsokkal, ldzsekkel prblta megakadlyozni a zsidsgot a maga hitnek s õsi hagyomnyainak megtartsban. Ekkor trt ki az n. makkabeusi hbor, melynek esemnyeirõl a Makkabeusok 1. s 2. knyve rszletesen beszmol. A nemzeti s vallsi felszabadt harc a makkabeusok gyõzelmvel vgzõdtt s a Hasmoneus dinasztit juttatta uralomra. Mltn vrhat lett volna, hogy a csrjban meglevõ politikai s vallsi prtok visszafejlõdjenek, de ppen ellenkezõje trtnt. A Hasmoneus dinasztia tagjai ugyanis, akiket a farizeusok s esszneusok õsei juttattak uralomra, politikai s gazdasgi okokbl nemcsak hogy nem zrkztak el a hellnista kultrj npektõl, hanem szvetsgeket s kapcsolatokat ptettek ki, ami termszetesen egyttjrt bizonyos fok alkalmazkodssal s annak a hellnizmusnak a beszivrgsval, mely ellen a dinasztia õsei let-hall harcot vvtak. gy nemcsak megerõsdtt mindkt prt, hanem lesen szembe is kerlt egymssal. I. Johannes Hyrcanus (Kr. e. 135–104), mivel a farizeusok szigoran ragaszkodtak a trvny elõrsaihoz s vonakodtak politikjt tmogatni, nyltan tllt a szadduceusok prtjra. Alexander Jannaeus (Kr. e. 103–76) alatt nylt harc trt ki a farizeusok s az uralkod kztt s az uralkod ezreket vgeztetett ki politikai s vallsi ellenfelei kzl. A farizeusok elleni harcval viszont az egsz np ellenszenvt zdtotta magra. Hallos gyn beltta, hogy a farizeusok s rajtuk keresztl a np jindulata nlkl veszlyben van a dinasztia sorsa s felesgnek, Alexandrnak (Kr. e. 75–66) vgakarataknt hagyta meg, hogy bkljn ki a farizeusokkal. Alexandra teljesen t is llta a farizeusok prtjra, ezzel viszont maga ellen ingerelte az addig vezetõ szerepet betltõ szadduceus prtot. Halla utn a kt prt kztt kt gyermeknek, II. Johannes Hyrcanus s II. Aristobulus vezetsvel kitrt a harc, melynek Pompeius hadjrata vetett vget, aki Kr. e. 63-ban elfoglalta Palesztint s rmai provinciv tette. Az esszneusok ebbõl a villongsbl s prtharcokbl nagyon hamar kilptek. Mikor ugyanis meglttk, hogy a makkabeusi hbor gyõzelme ellenre eszmei veresget hozott, tntetõleg kivonultak a pusztba s ott ltk szigor rendi letket.
a) Farizeusok.
Br a farizeusokat mint a szadduceusok ellenprtjt szoktuk emlegetni, valjban sohasem alkottak szervezett politikai vagy vallsi prtot. A vallsos elõrsoknak igyekeztek rvnyt szerezni az let minden terletn. Nemcsak a tra megtartst ismertk el magukra s msokra nzve is ktelezõnek, hanem azt az egsz trvnykdexet is, amelynek kidolgozi az rstudk voltak. Mivel a farizeusok voltak az rstudk elveinek gyakorlati megvalsti, az rstudk majdnem kivtel nlkl a farizeusok prtjhoz tartoztak, viszont a farizeusok nem voltak mind rstudk. A farizeusok neve elklntettet jelent, ami magban hordozza azt a jellemvonsukat, hogy elklntettk magukat mindazoktl, akik vagy nem akartk, vagy egyszerûen kptelenek voltak megtartani azoknak a szablyoknak vgtelen tmegt, mely tszõtte a farizeusok s rstudk vallsi, nyilvnos s magnlett. Nemcsak az idegeneket vetettk meg s nztk le, hanem a zsid kznpet is. Ezrt krdezi a farizeus rstud Jzustl azt, hogy ki az õ felebartja (Lk 10:29). Hihetetlen gõgjk ellenre a np elõtt nagy tiszteletnek s npszerûsgnek rvendtek, hiszen a trvny tisztasgnak vdelmezõit lttk bennk, akik a szadduceusokhoz kpest mg mindig leereszkedõbbek voltak a np fel s nem tartoztak a gyûllt rmaiak s Herodes szekrtolihoz az arisztokratikus s fõpapi prthoz. Valjban azonban llektelen szablyoknak llektelen megtarti voltak, akiknek klsõ ltszat-szentsge lelki sivrsgot s gyakran trvnyellenessget takart. Mltn illet rjuk Jzus Krisztus jellemzse: olyanok mint a meszelt sr (Mt 23:27) s gy tulajdonkppen vakoknak vak vezetõi voltak (Mt 15:14). Nem lehet csodlkozni azon, hogy szembe kerltek Jzussal s Jzus is velk. Termszetesen a farizeusok kztt pp gy mint az rstudk kztt, akadtak, akik kerestk az igazsgot s az Isten irnti nagyobb hûsg kedvrt vllaltk a szigor farizeusi letet s Jzus Krisztus tantsa alapjn az igaz ismeretre is eljutottak. Ilyen volt Nikodmus, Arimtiai Jzsef s Pl apostol is.
b) Szadduceusok.
A szadduceusokat ellenttben a farizeusokkal elsõ rendben kell politikai prtnak tekintennk s csak msodsorban vallsi prtnak. Tisztn politikai, gazdasgi s rvnyeslsi szempontok vezettk õket abban, hogy a hellnizmusnak tg teret nyissanak s a mindenkori uralkodkat kiszolgljk. Mint mr emltettk, az uralkodk ugyanis csak a legfõbb hatalmat tartottk meg maguknak, az rnykhatalmat viszont tengedtk hûsges kiszolgliknak. Ez a prt nem a np bizalmra s a npszerûsgre ptett, hanem az idegen hatalom erejre s a tõlk kapott politikai s gazdasgi hatalomra. Termszetes teht, hogy elsõsorban a fõpapok s az arisztokratk tartoztak ehhez a prthoz. Maga a prt elnevezse is utal arra, hogy a prtnak azok a fõpapok voltak vezrei, akik magukat Sadk fõpaptl szrmaztattk. Dvid ltal kinevezett Sadk fõpap nevt ugyanis a grg fordts Sadduk-nak rja s innen ered a szdokita vagy szadduceus elnevezs. Msodsorban azonban politikai magatartsuknak megfelelõen vallsi krdsekben is klnbztek a farizeusoktl. A trn kvl nem voltak hajlandk elismerni a farizeusok ltal tlrtkelt hagyomnyt s „trvny-kertst”, viszont a trt is a maguk politikai cljainak megfelelõen rtelmeztk s tg teret engedtek az idegen hellnista szellem befolysnak. Tagadtk a feltmadst, a llek s az angyalok ltt, amint errõl az jszvetsg (Mt 22:23; Mk 12:18; Lk 20:27; ApCsel 4:1; 23:8) s Flavius Josephus is tanskodik (Zsid hbor 2, 8, 14). Az õ kovszuktl pp gy vja Jzus tantvnyait, mint a farizeusoktl. (Mt 16:6.11). A szadduceusok prtja Kr. u. 70-ben Jeruzslem pusztulsval szûnt meg a fõpapsg intzmnyvel egytt.
c) Sznedrion vagy nagytancs.
Jzus korban magba foglalta a szadduceusokat, rstudkat s a vneket. Mivel a vnek az elõkelõ osztlybl kerltek ki, legnagyobbrszt õk is a szadduceusok prtjhoz tartoztak. A nagytancsnak 70 tagja volt, feje pedig a 71-dik, a tnyleges fõpap. A nagytancsrl elõszr mint gerousia-rl (vnek tancsrl) III. Nagy Antiochus levelben trtnik emlts, melyet IV. Ptolomeus Filopatorhoz intzett (Antiochus uralk. Kr. e. 223–187). A sznedrion nv elõszr Nagy Herodes idejn szerepel, br ebben az idõben a nagytancsnak nem sok szerep jutott. Annl is inkbb megnvekedett jelentõsge a rmai helytartk idejn, akik a helyi kormnyzati hatsgoknak sajt legfõbb hatalmuktl fggõen bizonyos nrendelkezsi jogokat biztostottak. A sznedrion joghatsga elvileg kiterjedt az egsz vilgon lõ zsidkra, tnylegesen azonban az r Jzus korban csak a Palesztina hatrain bell lõ zsidk fltt gyakorolta a legfõbb vallsi, bri s tanti hatalmat. A fõtancsot a fõpap hvta egybe s a herdesi templomban kln lsterem szolglt az lsek megtartsra. Rendkvli esetben azonban a fõpap hzban is sszegyûlhettek. gy trtnt Jzus Krisztus pernek alkalmval is (Mt 26:57kk.; Mk 14:52kk.). Megemltjk mg, hogy a szanhedrin nv ksõbbi eredetû s a grg sznedrion hberestett formja.
d) Esszneusok vagy qumrniak.
Br az jszvetsg kifejezetten sohasem emlti õket, az jabb tudomnyos kutatsok ppen a holt-tengeri tekercsek feltrsa rvn gyakran emlegetik õket az jszvetsg iratainak kialakulsval kapcsolatban. A holt-tengeri tekercsek feltrsa a szenzci erejvel hatott s ennek kvetkeztben sok szlsõsges rtkels ltott mr napvilgot, melyekkel kapcsolatban meg kell jegyeznnk, hogy ppen a feltrt anyag feldolgozatlansga kvetkeztben a tudomnyos kutatsnak nincs mg mdjban vgleges eredmnyeket felmutatni. Amit az eddigi eredmnyek alapjn az esszneus szektrl nyugodt lelkiismerettel elmondhatunk, az az, hogy eredetk a makkabeusi hborra s a hithû zsidsgnak a gyõzelmet kvetõ keserû csaldsra nylik vissza. A Damaszkuszirat tansga szerint ekkor kldte el Isten az Igazsg Tantjt, akiben a csaldott s kibrndult esszneusok serege vezrt kapott, s akinek vezetsvel Jonathan uralkodsa alatt (Kr. e. 160–142) szaktottak azzal a bûns vilggal, mely meggyõzõdsk szerint mindenestl fogva a stn uralma alatt ll, s kivonultak Jda pusztjba, hogy ott szigor nmegtartztat, imdkoz s bûnbn letet ljenek. Szmuk eleinte csekly volt, de a Hasmneus dinasztia zllsvel, a hellnizmus trhdtsa miatt egyre tbben csatlakoztak hozzjuk. I. Johannes Hyrcanus alatt (Kr. e. 134–104) ptik fel a mai Chirbet Qumranban a szerzetesi kzssg kzponti pleteinek legnagyobb rszt. Kr. e. 31-ben egy slyos fldrengs romba dnttte a teleplst s ettõl kezdve 40 ven t – az archeolgiai leletek tansga szerint – nem laktk Chirbet Qumrant. Kr. e. 4 s Kr. u. 6 kztt kezdõdik a telepls msodik szakasza Archelaus uralkodsa idejn. A harmadik szakasz Kr. u. 50–68-ig tart. E korszakra jellemzõ, hogy Chirbet Qumran az esszneusok egyik szlsõsges nacionalista csoportjnak, az n. zltk-nak befolysa al kerlt. A kzponti pleteket a rmaiak elleni hborban megerõstik s Chirbet Qumrant az ellenlls egyik fõfszkv kpezik ki. Kr. u. 68-ban azonban a rmaiak elfoglaljk s leromboljk. A meneklõ esszneusok ezidõtjt rejtettk irataikat a nemrg feltrt barlangokba.
Amit mg felttlenl el kell mondanunk rluk, az az, hogy nõtlensgben s vagyonkzssgben ltek. E jellemvonsukat azrt szksges kiemelni, mert lesen elt az szvetsgi ember letszemllettõl, aki mindenek fltt becslte a csaldot s a gyermekldst, valamint a fldi javakat Isten kegyelmnek s ldsnak tekintette. A Jeremis prfta ltal megjvendlt (31:31–34) j szvetsg egyedli tagjainak nmagukat, mint a Vilgossg fiait ismerik el s kirekesztenek abbl mindenkit. Mg a tbbi zsidt is mindenestõl a sttsg fiaihoz soroljk. Ennek a fajta jszvetsgnek kzvettõje, tantja s szablyainak kidolgozja az Igazsg Tantja volt, akinek szemlyrõl vajmi keveset tudunk. A szekta irataibl annyit megllapthatunk, hogy ronnak, kzelebbrõl Sadok fõpapnak csaldjbl szrmaz pap volt, aki tbbek kztt azrt is szaktott a jeruzslemi templom hivatsos papsgval, mert a fõpap a Hasmoneusok ta nem a szentrsban elõrt roni szrmazs volt. Fellpse Jonathan alatt trtnt, akit Alexander Balas fõpapnak is kinevezett Kr. e. 152-ben. Valsznûleg õ az Igazsg Tantjval szemben ll gonosz fõpap.
Sajnos, a feltrt anyag mg elgg hinyos s feldolgozatlan. Feldolgozsukat s kzzttelket nagy rdeklõdssel vrja a tudomnyos vilg. Az eddigi eredmnyekbõl a vallstrtneti tudomny mr btran mondhatja: az esszneus szekta nem tekinthetõ Krisztus elõtti keresztnysgnek, viszont segt megrteni azt a trtneti s vallsi vilgot, mely Krisztus tantst befogadja. A szekta elrejtett iratainak tbbek kztt abban van korszakalkot jelentõsgk, hogy meglevõ szvetsgi kziratainknl mintegy 8–900 vvel idõsebbek s a hagyomnyozs pontossgt s teljes megbzhatsgt igazoljk.
Messis vradalom Jzus Krisztus korban
Az szvetsgi kijelentstrtnet sorn a prftk ltal Isten tbbszrsen meggrte, hogy elkldi a szabadtt, a Messist, aki ltal a bûnbe esett ember letnek alapvetõ problmit megoldja. Isten prftk ltal adott grett a zsid np nemcsak hogy szmon tartotta, hanem beteljesedst trelmetlenl vrta is. Idõk sorn azonban ppen ennek a trelmetlen vrakozsnak a kvetkeztben szinte kisajttotta magnak a meggrt szabadtt s tulajdonkppen mr nem a bûnbeesett ember szabadtjt vrta, hanem a zsidsg nemzeti problminak megoldjt. A zsidsg nemzeti problmja pedig a babyloni fogsg ta az elveszett fggetlensg s a megszûnt dvidi kirlysg helyrelltsa, a gyûllt idegen hatalom lerzsa s Isten uralmnak egy olyan fajta helyrelltsa volt, amely a sokat hborgatott s sokat szenvedett zsidsgot uralkodv teszi a npek felett. Az szvetsgben meggrt bûn rabsgbl szabadt Messis helyett gy alaktott ki a zsid np vgya magnak egy politikai messist, aki a gyûllt idegen igbl megszabadtja a npet, aki felpti Dvid leomlott stort s a zsid np hatalmt a npek fltt isteni hatalommal elismerteti. Jzus korra ennek a messisnak a kpe annyira beleivdott a np lelkbe, hogy az Isten ltal kldtt Szabadtt mr nem voltak kpesek felismerni.
Jzus Krisztus letnek kronolgija
Az evanglium ri nem letrajzrk voltak, nem is az volt a szndkuk, hogy Jzus Krisztus letrajzi adatait kronolgiai szempontbl sorrendben felsorakoztassk az olvas elõtt, hanem az, hogy bizonysgot tegyenek arrl, hogy a Nzreti Jzusban a prftk ltal meggrt Szabadtt ismertk fel. Õket Jzus Krisztus tantsai s cselekedetei gyõztk meg errõl, ezrt ezeket rjk le, sokszor nem is kronolgiai, hanem logikai sorrendben, hogy e dntõ tnyek felsorolsval msokat is rbresszenek, hogy a meggrt Szabadt a nzreti Jzus Krisztus. Fldi letben hangzottak el a tantsok s trtntek meg a cselekedetek, gy termszetesen keretket Jzus Krisztus fldi letnek fbb llomsai (szletse, nyilvnos fellpse s halla) kpezik. Ezt a trtneti keretet az evanglium ri nemcsak hogy tiszteletben tartottk, hanem bizonysgttelk hitelessgnek hangslyozsra ssze is kapcsoltk azokkal a nevezetes trtneti esemnyekkel, trtneti szemlyekkel vagy csillagszati jelensgekkel, melyek Jzus Krisztus fldi letben voltak. Ennek ksznhetõ az, hogy vezredek tvlatbl is meglehetõs pontossggal rekonstrulni tudjuk kronolgiailag is Jzus Krisztus letnek fbb llomsait.
a) Jzus Krisztus szletse.
Jzus Krisztus szletsnek idejt az evangliumok bizonysgttele kt trtneti szemlyhez, egy trtneti esemnyhez s egy csillagszati jelensghez kti. A Lk 2:1 szerint Jzus Krisztus Augustus csszr uralkodsa alatt szletett, akinek uralkodsi idejt a profn trtnetrsbl ismerjk: Kr. e. 27–Kr. u. 14-ig. gy mr kapunk egy keretet, melyen bell kell elhelyezkedni Jzus Krisztus pontos szletsi vnek. Ugyancsak Lukcs evangliuma (1:5) s a Mt 2:1 egyrtelmûen bizonytjk, hogy Jzus Krisztus szletsnek idejn Palesztinban Nagy Herodes uralkodott. Nagy Herodes uralkodsnak ideje pedig Kr. e. 37–4-ig. A kt adat egybevetsvel a Kr. e. 27–4-ig keret marad a tovbbnyomozds terletl.
Lk 2:2 szerint Augustus csszr rendeletre Jzus Krisztus szletsnek idejn npszmllst tartottak, melynek alkalmval Quirinius kormnyozta Syrit. Ennek az sszersnak alkalmval kellett Mrinak s Jzsefnek Nzretbõl Betlehembe mennik, mivel Dvid hzbl szrmazvn, Dvid vrosban, Betlehemben kellett eleget tennik sszersi ktelezettsgknek. Jllehet Herdes a rmaiak „bartja s trskirlya” volt, lnyegben hatalmt s mindent a csszrnak ksznhette s gy termszetes, hogy egy, a csszr ltal elrendelt s az õ kpviselõje ltal vgrehajtott npszmlls all nem vonhatta ki orszgt mg akkor sem, ha ez ebben az idõben nem volt rmai provincia. A hres Monumentum Ancyranum-ban maga Augustus csszr lltja azt, hogy hromszor rta ssze a rmai polgrokat: Kr. e. 28-ban, Kr. e. 8-ban s Kr. u. 14-ben. Tacitus szerint Augustus hallakor megtalltk sajt kezvel rt „Breviarium imperii” cmû feljegyzseit is, melyben fel voltak tntetve a rmai birodalom sszes bevtelei, a rmai polgrok szma, a katonk szm, a trsorszgok s provincik jvedelme, adkivets stb. Nyilvnval, hogy ezek az adatok csak az emltett npszmllsok tjn voltak beszerezhetõk s a npszmlsok all a trsorszgok sem voltak felmentve. A hrom npszmlls kzl mr meglevõ keretnkbe csak a Kr. e. 8-ban elrendelt npszmlls illik bele. Termszetesen tudnunk kell, hogy maga a npszmlls vgrehajtsa nem volt egyszerû s fõleg gyors s j pr vet ignybe vett. A rendelet kiadsa idõpontjnak meghatrozsval teht mg nem hatroztuk meg pontosan Jzus Krisztus szletsnek idejt, viszont a tovbbkeress kerett Kr. e. 8–Kr. e. 4-re rvidtettk. Krds azonban mg ezzel kapcsolatban az is, hogy hogyan viszonylik ehhez a kerethez Qurinius syriai legtussgnak ideje. Quiriniusrl tudjuk, hogy Kr. e. 12-ben consul volt s azt a szokst is ismerjk, hogy a tvoz consul vagy proconsul lett egy szentusi provinciban, vagy legtus egy csszri provinciban. Kr. u. 6–7 kztti syriai legtussga rgen ismeretes, jabb trtneti kutatsok azonban kimutatjk, hogy Quirinius mr Kr. e. 11–8 kztt is lehetett legtus Syriban. Ez egybe is vg az evangliumnak azzal a bizonysgval, hogy a npszmlls elrendelsnek idejben Kr. e. 8-ban mg õ kormnyozta Syrit. A npszmllst azonban csak utda, Saturninus fejezhette be, aki Kr. e. 8–6-ig volt Syria legtusa.
Nagy Herodes hallnak vbõl s Augustus npszmllsi parancsainak idejbõl mg mindig nem tudjuk pontosan meghatrozni Jzus Krisztus szletsnek vt. Mindenesetre a tudsok ebbe az idõkeretbe (Kr. e. 8–4-ig) helyezik Krisztus szletsnek vt.
A Mt 2:9 Jzus Krisztus szletsvel s a napkeleti blcsek tisztessgadsval kapcsolatban megemlkezik egy betlehemi csillagrl, mely a hrt a blcseknek tudtul adta. A csillagszok, akik a betlehemi csillagot nem tartottk mesnek, megprbltak keresni egy olyan gi tnemnyt a megadott idõkereten bell, mely a betlehemi csillagnak megfelel. Megllaptottk, hogy Kr. e. 7 msodik felben a Jupiter s Saturnus bolygk oly szorosan egytt lltak, hogy egy csillagnak ltszottak s gy amgy is erõs fnyk rendkvli mdon megnvekedett. A feltûnõ jelensg ppen Palesztina felett volt jl lthat. Ennek alapjn viszont mr megllapthatjuk megkzeltõ pontossggal, hogy Jzus Krisztus az idõszmts elõtti 7. v msodik felben szletett.
A tudsok mr rgen tudtk, hogy idõszmtsunk kezdete nem egyezik teljesen Jzus Krisztus szletsvel. Ennek az az oka, hogy nem Jzus Krisztus szletsekor hatroztk el az emberek, hogy mostantl kezdik az idõszmtst, hanem 600 vvel ksõbb, s egy Dionysius Exiguus nevû rmai aptra bztk a naptr sszelltst. Nem hibztathatjuk, hogy az akkori adatok s mûszerek segtsgvel nem sikerlt pontosan meghatroznia Jzus Krisztus szletsnek idejt, sõt inkbb dicsretet rdemel, hogy csak ennyit tvedett.
b) A nyilvnos mûkds megkezdsnek ve.
Az evangliumok bizonysgttelbõl kivehetõ, hogy Keresztelõ Jnos s Jzus Krisztus nyilvnos fellpse egy ugyanazon ven bell trtnt. Keresztelõ Jnos fellpsnek vt pedig Lk 3:1–2 egyb trtneti utals mellett egy pontos adattal is megjelli: Tiberius csszr uralkodsnak 15. ve. A profn trtnetrs dokumentumaibl tudjuk, hogy Tiberius Augustus utda volt. Augustus csszr Kr. u. 14. aug. 19-n halt meg. Tiberius uralkodsnak 15. esztendeje teht Kr. u. 28. aug. 19-tõl Kr. u. 29. aug. 18-ig tartott. Jzus Krisztus nyilvnos fellpse idejl joggal tekinthetjk a Kr. u. 29. v elsõ felt, mert Keresztelõ Jnos fellpse kb. fl esztendõvel megelõzte azt. Ennek nem mond ellent Lk 3:23 adata, mely szerint Jzus „mintegy 30 esztendõs” lehetett fellpsekor. Ezzel a megllaptssal ugyanis az evanglium rja nem kronolgiai tnyt akart rgzteni, hanem rzkeltetni akarja, hogy Jzus Krisztus letnek abban az eszmnyi szakaszban volt, amikor a tants megkezdsnek mr nem volt Izrel szoksjogait srtõ akadlya. Harmincadik letvnek betltse elõtt senki sem lehetett tant Izrelben.
Vannak viszont, akik Tiberius uralkodsnak veit nem Augustus halltl szmtjk, hanem Kr. u. 12-tõl, amikor ugyanis az regedõ Augustus maga mell vette Tiberiust, mint trsuralkodt. Ezek szerint Tiberius uralkodsnak 15. ve s gy Jzus Krisztus nyilvnos fellpsnek ideje Kr. u. 27. lenne.
c) Jzus Krisztus nyilvnos mûkdsnek idõtartama.
A szinoptikus evangliumok (Mt, Mk, Lk) ltal elbeszlt cselekmnyek beilleszthetõk egy esztendõ idõkeretbe. Ebbõl addott, hogy sokig Jzus Krisztus nyilvnos mûkdsnek idõtartamt egy esztendõnek vettk. Viszont, mint mr emltettk, ppen a szinoptikus evangliumok szerzõi voltak azok, akik a nyilvnos mûkds alatt elmondott tantsokat s vghezvitt csodkat nem kronolgiai sorrendben, hanem sokszor logikai sszefggskben adtk tovbb.
Jnos evangliuma viszont Jzus nyilvnos mûkdsvel kapcsolatban kifejezetten emlt 3 hsvtot: a 2:13-ban – a knai menyegzõ utn –; a 6:4-ben – az tezer ember megvendgelsvel kapcsolatban –; s vgl a 11:55 s kvetkezõ rszekben a szenveds hsvtjt. Az emltett 3 hsvthoz pedig legalbb 2 v szksges s gy Jzus Krisztus nyilvnos mûkdsnek is legalbb 2 vig kellett tartania, plusz mg pr hnapig, mely a megkeresztelkedst az elsõ hsvttl elvlasztotta. Jnos evangliuma az emltett 3 hsvton kvl mg hrom nnepet emlt, melyek kzl csak kettõt nevez meg pontosan: a 7:2-ben a lombstor nnept; a 10:22-ben a templomszentelsi nnepet s vgl az 5:7-ben egy nvtelen nnepet. Azok a tudsok, akik Jzus Krisztus nyilvnos mûkdsnek idõtartamt hrom-hrom s fl vre teszik, ezt a megnevezetlen nnepet is hsvtnak tartjk. A krdst eldnteni nem lehet mai ismereteink alapjn. Jzus Krisztus vagy 2 s 1/2, vagy 3 v 1/2 vig mûkdtt nyilvnosan.
d) Jzus Krisztus hallnak s feltmadsnak ve.
Jzus Krisztus hallnak vt egy evanglista sem mondja meg. Ktik ugyan ezt az esemnyt is klnbzõ trtneti szemlyekhez, de ezzel is viszonylag csak egy tg keretet hatroznak meg, amelyen bell nem tudjuk hallnak vt pontosan rgzteni: Tiberius csszr uralkodsnak idejn (Kr. u. 14–37), mikor Poncius Piltus volt a helytart (Kr. u. 26–36), Kajafs pedig a fõpap (Kr. u. 18–36).
Az evangliumok csak Jzus Krisztus hallnak napjt jellik meg. Minden evanglium egyetrt abban, hogy ez a pnteki nap volt. A szinoptikus evangliumok szerzõi szerint e pntek a Nisan hnap 15. napjra esett, Jnos evangliuma szerint pedig 14-re. Ez a ltszlag ellentmonds a hasznlatban levõ naptrak eltrseiben ltszik felolddni. Csillagszati ton viszont kiszmthat, hogy a megadott idõkereten bell Nisan hnap 14 vagy 15 mely esztendõkben esett pnteki napra. Eszerint a Kr. u. 30. s 33. v jhet szmtsba.
Azok, akik a Kr. u. 30. vet tartjk Krisztus halla vnek s nyilvnos mûkdsnek idõtartamt 2 s 1/2 vnek veszik, Tiberius uralkodsnak idejt trsuralkodi tiszttõl szmtjk, uralkodsnak 15. vt Kr. u. 27-re teszik. Erre az idõre esnk Jzus Krisztus nyilvnos mûkdsnek megkezdse.
Akik viszont a 33. vet fogadjk el lltsuk megerõstsre, dntõ rvknt hozzk fel a golgotai sttsg (Mt 27:45) kronolgiai fixlst. Ebben holdfogyatkozst vlnek felismerni. Valban volt Kr. u. 33. prilis 3-n (Nisan h 14.) pnteki napon 19.05 rtl 21.50 rig egy 7/12 nagysg holdfogyatkozs ezen a terleten, mely mindenben megfelel az evangliumok bizonysgttelnek, kivve a dli idõpontot. Ezt a szpsghibt azzal prbljk kikszblni, hogy Kr. e. 29-ben volt egy riadalmat keltõ napfogyatkozs dli idõpontban Jeruzslem terletn s a ksei ler emlkezetben a kt esemny kzti idõ elmosdott, s gy a dli idõmegjellst ler tvedsnek minõstik. rdemes megjegyezni egy klsõ trtnelmi forrs adatt is. A Kr. u. 400 krl lt Johannes Malalas szerint Jzus felfesztse Tiberius uralkodsa 18. vnek 7. hnapjban trtnt. Tiberius uralkodsnak 18. ve Kr. u. 33. v, melynek 7 hnapja mrcius 17-tõl prilis 16-ig tartott.
De ha Tiberius uralkodst Kr. e. 27-tõl szmtjuk, akkor a Kr. u. 30. v mrcius 17-tõl prilis 16-ig tart hnapjrl van sz.
Ezek szerint vagy a Kr. u. 30., de inkbb a Kr. u. 33. v Jzus Krisztus hallnak, feltmadsnak, mennybemenetelnek s a Szentllek kitltsnek az ve.
Az apostoli kor fõbb esemnyei s kronolgija
Jzus Krisztus halla vnek meghatrozsval az egyhz szletsnek vt is meghatroztuk, hiszen Jzus Krisztus hallt kvetõ harmadik napon feltmadt, majd ezt kvette mennybemenetele, az elsõ pnksd nnepn pedig a Szentllek kitltetse s Pter bizonysgttele nyomn az elsõ, az õsgylekezet megalakulsa Jeruzslemben. Mindezek az esemnyek ugyanannak az vnek idõkeretbe tartoznak. Minthogy a kutatk vlemnye Jzus Krisztus hallnak vre vonatkozan a Kr. u. 30. s Kr. u. 33. vre megoszlik, mintegy 3 ves idõeltolds az apostoli kor kronolgijnl is megengedett.
A Kr. u. 33. vet vve kiindul pontnak, a Jeruzslemben levõ õsgylekezet lete az apostolok vezetsvel Kr. u. 36-ig viszonylag nyugalmasan telik az ApCsel vonatkoz tudstsnak megfelelõen. Krisztus kvetõit ebben az idõszakban a rmaiak rszrõl hborgats mg nem rte, hiszen mg ezutn is j sokig a zsid valls egyik szektjnak tekintettk s gy mg azokban a kedvezmnyekben is rszeslhettek, melyet a zsid valls, mint religio licita lvezett. Ez azltal is rthetõbbnek tûnik, hogy ebben az idõben a Jzus Krisztusrl val beszd a zsinaggkban hangzik el azoknak az ajkrl, akik a Jeruzslemben trtnt dolgoknak szemtani voltak, vagy a Jeruzslembe val zarndokls alkalmval kapcsolatba kerltek az apostolokkal s az elsõ gylekezet tagjaival. Nyilvnvalan az elsõ pnksdi bizonysgttelnl jelenlevõ sokasgnak parnyi rsze volt jeruzslemi s csak ez a kis rsz kpezte a jeruzslemi õsgylekezetet. A nagyobb rszt az nnepi zarndokok tmege tette ki, akiknek vissza kellett trnik lland lakhelykre, a diasporkba. A zsidsg nagy tmege ugyanis sztszrtsgban, diasporban Palesztina hatrain kvl lt. A diaspora zsidsg 2 rszre oszlott: voltak hber zsidk s hellnista vagy grg zsidk. A hber zsid diaspora Kzp-Keleten volt a Tigris s Eufrates vidkig. Mr a babyloni fogsg utn sok zsid e vidken maradt. Nyelvket lnyegben megtartottk, innen elnevezsk is. A hellnista vagy grg zsidk ezzel szemben krnyezetk nyelvt s kultrjuknak nagy rszt tvettk. Az egyiptomi a legnevezetesebb, hisz Egyiptom mr Babylon tmadsai alkalmval is menedket adott a zsidknak (Jer 26:20; 43:1). Alexandria s Leontopolis a legjelentõsebb hitkzsgek. Alexandriban jtt ltre az testamentum grg fordtsa, a Septuaginta (LXX), Leontopolisban pedig templomot is ptettek, persze nem azzal a szndkkal, hogy az elpusztult jeruzslemi templomot helyettestsk. Mg a jeruzslemi templom llt s benne a kultusz folyt, minden zsid, a diasporai is azon igyekezett, hogy letben legalbb egyszer elmenjen a jeruzslemi templomba s ott ldozatot mutasson be.
A diaspora-zsidk mellett a prozelitk is nveltk a klfldn lõ testamentumi hitûek szmt. Prozelitkon a pognyokbl zsid hitre trteket rtjk. A prozelitknak is kt csoportja volt, aszerint, hogy enyhbb vagy szigorbb trvny megtartsra kteleztk el magukat: a kapuk prozeliti (enyhbb) s az igazsg prozeliti (szigorbb). E korban alig volt olyan vros a rmai birodalomban, ahol ne lett volna diaspora, zsinagga s prozelitk. Magban Rmban is ezrvel voltak prozelitk. A politheista, zavaros erklcsû s valls rmai vilgban, minden gny s megvets ellenre, a monotheista s tisztaerklcsû zsid valls bizonyos elismerst s rokonszenvet vvott ki magnak s mindezekkel nagyban hozzjrult nemcsak a zsidsg, hanem a pognysg krben is a talaj elõksztshez a keresztynsg szmra.
A zsid valls azonban nem sokig õrizgette vdõszrnyai alatt Krisztus kvetõit. Az emltett krlmnyek folytn nagyban hozzjrult ahhoz, hogy az evanglium hre megelõzze az apostolokat, de hivatalos vezetõi vigyztak arra, hogy minl kevesebb kvetõje legyen az „j hitnek” a zsidk kzl. Ezrt, mihelyt md nylt r, megkezdtk Jeruzslemben Krisztus evangliumnak s kvetõinek ldzst. Poncius Piltus helytartsga idejn (Kr. u. 26–36), aki kifejezetten gyûllte a zsidkat, nem igen trtnhetett nagyobb arny erõszakos megmozduls, de Piltus lettele utn (Kr. u. 36) Vitellius (35–39), Syria legtusa, aki nagy bartja volt a zsidknak, Marcellust tette meg Palesztina helytartjv, aki gy ltszik ppen ezrt, szemet hnyt a zsidk belsõ nbrskodsa s hatalmaskodsa felett. A nagytancs Poncius Piltus buksval egybknt is nyeregben rezte magt. Ezzel magyarzhat Istvn vrtan kivgzse s az ezt kvetõ nagyarny ldzs, mely sorn a nagytancs mg Damaszkuszra is kiterjesztette hatalmt. E megfontolsok alapjn a kutatk nagy tbbsge Pl apostol megtrst a Kr. u. 37. vre teszi.
ppen ezek ltal az ldzsek ltal knyszertette ki maga a zsidsg az õsgylekezet misszii tevkenysgt, hiszen mind az apostolok, mind az õsgylekezet tagjai knytelenek egy idõre elhagyni Jeruzslemet. A sztszrdott õsgylekezet igen sok j gylekezetet szlt, nemcsak Palesztina terletn, hanem krnykn is. Ezek kzl a legnevezetesebb az antiochiai gylekezet volt, mely Pl ksõbbi misszii tjainak is kiindul pontja. Mindenesetre mire az apostolokat ismt Jeruzslemben talljuk, mr az j gylekezetek sokasga kzpontnak tekinti Jeruzslemet. Pter s az apostolok rendszeresen ltogatjk ezeket a gylekezeteket. Ez a nagy ldzsi hullm az idõsebb Jakab I. Herodes Agrippa ltali kivgeztetsben ri el tetõfokt. Maga Herodes Agrippa is azzal igyekezett a zsidk jindulatt megnyerni, hogy Krisztus kvetõit ldzte. Ezek az esemnyek Kr. u. 37–42-ig, ill. 44-ig helyezhetõk el. Ebben az idõben ugyanis a vilgtrtnelmi esemnyek is lehetõsget adtak ezekre a zavargsokra. Az erõskezû Tiberius csszrt (14–37) az õrlt Caligula (37–41) kvette a trnon, aki nem sokat trõdtt a tvoli provincik sorsval. Caligula hallakor viszont I. Herodes Agrippa Rmban tartzkodott s nem kis rsze volt abban, hogy a lgik Claudiust (41–54) kiltsk ki csszrnak, aki hlbl neki adta Palesztinnak azt a rszt is, mely eddig rmai provincia volt (Jdea, Idumea, Samria). Kr. u. 44-ben viszont meghalt I. Herodes Agrippa s ezzel Palesztina msodzben is rmai tartomnny lett, ahol ettõl kezdve a helytartk tartottk fenn a rendet. Mint Pl esetbõl ismerjk, zavargsok esetn erlyesen kzbelptek s a zsidk csak a helytart-vltozs szneteit tudtk kihasznlni komolyabb nknyeskedsre. gy II. Anns Kr. u. 62-ben Festus halla utn bekvetkezõ hosszabb interregnumot hasznlta fel arra, hogy Jakabot, az r testvrt a nagytanccsal hallra tltesse s megkveztesse. Viszont ppen e miatt fosztatott meg fõpapi tiszttõl.
Ugyancsak a Kr. u. 36–44-ig terjedõ idõkeretbe helyezhetjk Pl apostol megtrst kvetõ 3 ves arbiai tartzkodst, mely idõrõl nagyon keveset tudunk, de nyilvnvalan Pl ez idõ alatt szerezte meg azokat az ismereteket, melyek az evanglium hirdetshez nlklzhetetlenek voltak. Mint emltettk, a zsidk ldzse elõl Krisztus kvetõi nagy szmban kerestek menedket Palesztina hatrain kvl, ahov a nagytancs keze mr nem rt el. gy ezt a 3 ves idõszakot nem szksges Pl apostol letben a magnos meditcik kornak tekinteni, hanem ppen a keresztyn kzssgbe val bekapcsolds ideje lehetett ez annyival is inkbb, mert Damaszkuszbl val meneklsekor is az ottani gylekezet tagjai segtik s mikor innen felmegy Jeruzslembe, Barnabs mr gy mutatja be, mint aki a gylekezetekben kiprblt kvetõje Krisztusnak. Ezekkel az esemnyekkel zrdott Kr. u. 39-ben Pl apostol letnek az a 3 ves idõszaka, amelyet nyilvnvalan a vdettebb terleteken levõ gylekezetekben tlttt. Kr. u. 40–43-ig Pl apostol szlõvrosban, Tarzusban tartzkodik, valsznûleg itt mr az evanglium hirdetõje, de errõl az idõszakrl sem tudunk semmi kzelebbit.
A pogny misszi korszakt Kr. u. 44-tõl szmthatjuk, jllehet annak elõfeltteleit mr a Kr. u. 36–44-es idõszak megteremtette. Nemcsak azltal, hogy az ldzsek sorn az õsgylekezetek tagjai pogny terletekre kerltek, nemcsak Pl megtrse s Krisztusi hitben val megerõsdse ltal, hanem az ltal az elvi jelentõsgû tny ltal is, hogy Pter ltomsba isteni parancsot kapott, hogy pognyokat is be lehet venni az egyhzba minden klnbsgttel nlkl s ennek alapjn felvette az elsõ pognyt, Kornliust s csaldjt a krisztusi hit kzssgbe. Ezek utn sem elvileg, sem gyakorlatilag nem volt semmi akadlya a pogny misszinak. Az pedig, hogy Kr. u. 44-ben I. Herodes Agrippa halla utn egsz Palesztina terlete jbl rmai provincia lett, csak fokozta az evanglium terjedsnek s terjesztsnek lehetõsgt.
Antiochiban mr gy tallkozunk Pl apostollal, mint Barnabs munkatrsval. Claudius csszr uralkodsa idejn kitrt hinsg alkalmval e gylekezetek szeretetadomnyait Barnabs s Pl viszik Jeruzslembe. Kronolgiailag ennek az hinsgnek az idõpontjt nem tudjuk pontosan meghatrozni, mert Claudius csszr idejn a birodalom terletn tbbszr is volt hinsg, s a rendelkezsre ll adatok nem kielgtõek. A legnagyobb valsznûsg szerint Pl apostolnak e msodik jeruzslemi tja Kr. u. 44-ben lehetett.
Pl apostol elsõ trtõ tja sorn (Kr. u. 45–48) jelentkeztek mindazok a jellegzetessgek, melyek az apostoli kort meghatrozzk. Minden egyes helyen az igehirdetst a zsinaggban kezdik, tiszteletben tartva az szvetsgi np elõjogait, viszont amikor itt elutastjk az evangliumot, btran hirdetik azt a pognyoknak, a nlkl, hogy a zsid valls terheit nyakukba raknk. Ebbõl a tnybõl kvetkezik, hogy tisztzdnia kell nemcsak a zsid valls s a keresztnysg viszonynak, hanem a keresztnysgen bell is a pognyokbl lett keresztynek s a zsidkbl lett keresztynek viszonynak. A keresztynsg s a zsid valls viszonyt maguk a zsidk dntttk el az ltal, hogy kivetettk maguk kzl az evangliumot s annak kvetõit. Sõt mr az elsõ trtõ t alkalmval lpten-nyomon rzkelhetõ vdaskodsaikkal a rmai hatsgok elõtt, lesen megklnbztettk magukat a keresztynektõl s elõksztettk a hangulatot a ksõbb Rma rszrõl fellpõ ldzsekre. A zsidkbl lett keresztynek egy rsze nem tudott s nem is akart szaktani az szvetsgi np elõrsaival s gy vlte, hogy ezek a pognyokbl megtrtekre nzve is ktelezõk, mint ez annakelõtte a prozelitk esetben fennllt. A zsid keresztynek e csoportjnl a hagyomnyhoz val ragaszkods diktlta ezt a magatartst. Ezeket meggyõzte az apostoli zsinaton (Kr. u. 49) Pter apostol szava, mely nem az emberi teljestmnyeket, hanem Jzus Krisztus kegyelmt lltja elõtrbe (ApCsel 15:11). Vgeredmnyben az apostoli zsinat azt a dntst hozta, hogy a zsid keresztynek tartsk tovbbra is tiszteletben õsi hagyomnyaikat, de ezt a pognyokbl lett keresztynek szmra ne tegyk ktelezõv. A bks egyms mellett ls lehetõsgt azltal biztostottk, hogy a zsid keresztynek megbotrnkoztatsnak elkerlsre megtiltottk a pogny keresztyneknek a blvnyhsbl val evst, a parznasgot, a fullasztottnak s a vrnek evst. Ezzel a pogny-keresztynek s a zsid-keresztynek viszonya rendezõdtt volna, ha nem lett volna a zsid-keresztyneknek egy msik csoportja, akik azrt lettek keresztynn, hogy a keresztyneket megnyerjk a zsidsgnak. Ezek mr inkbb politikusok voltak s egy hamis messis-fogalombl tpllkoztak nzeteik. Vallottk, hogy zsidv kell lenni elõszr valakinek ahhoz, hogy keresztyn lehessen. Ez az a rsz, amely nem nyugodott meg az apostoli zsinat utn sem. Õk az n. jdaistk, akik nha mg az apostolokat is megkrnykezik, s akik ellen Pl apostol leveleiben leglesebben harcol. A zsid-keresztynsg, pogny-keresztynsg s a zsidsg viszonya vgrvnyesen csak Jeruzslem pusztulsval rendezõdtt azltal, hogy a zsidsg politikai vradalmai egyidõre sztfoszlottak, a templom pusztulsval megszûnt a papsg s az ldozat s a zsid keresztynek nem tartottk magukra nzve ktelezõnek tbb az elõrsok megtartst, hanem beolvadtak a pognyokbl lett gylekezetekbe. A problma megoldst a termszetes nemzedkvlts is nagyban segtette.
Pl apostol msodik trtõ tja (Kr. u. 49–52) tulajdonkppen nem is trtõtnak indult, hanem a mr megalaptott gylekezetek megerõstst clozta. Az t sorn Plt jszakai ltomsban arra indtja a Llek, hogy zsia terletrõl tjjjn Eurpba. Ennek az tnak az Eurpa terletn megalaptott gylekezetek (Filippi, Thesszalonika, Korinthus) korszakalkot jelentõsgn tl az volt a nagy eredmnye, hogy mdot nyjtott a keresztyn hitnek a grg szellemmel s filozfival val hivatalos tallkozsra. Ugyanakkor ennek a tallkozsnak az eredmnytelensgt is megmutatta. Pl apostol ugyanis ez tja sorn eljutott Athnbe is a grg kultra s filozfia letûnõben levõ szellemi kzpontjba. Br Athn a Kr. u. I. szzadban mr sokat vesztett rgi nagysgbl, mgis egyetlen rmai sem nevezhette magt igazn mûveltnek, ha legalbb egy bizonyos idõt nem tlttt ebben a vrosban tudomnyos s filozfiai tanulmnyokkal. A filozfia terletn ebben az idõben kt nagy uralkod irnyzat volt Athnben s ltalban a birodalom terletn: sztoikus s epikureus irnyzat.
A sztoikusok Zeno elveit kvettk, aki Kr. e. 300-ban mûkdtt Athnben s materialista gondolkod volt. A sztoikusok szerint csak az a valsg, aminek testi, anyagi szubsztancija van. Az istensg a mindensget that erõ. A vilgban minden trvnyeknek megfelelõen trtnik. Vletlen nincs. Minden al van vetve a sorsnak (anank). A blcs arra trekszik, hogy fell emelkedjen minden rzki hatson. Fjdalmat rez ugyan, de nem panaszkodik miatta, a kellemest rzkeli, de nem rl neki. Nem izgatja, hogy az emberek becsmrlik, vagy magasztaljk-e. Nem ismer rszvtet a nyomorultak irnt, de a maga szmra sem ignyel rokonszenvet. E trekvsek tjn jut el az ataraxia, az rzsektõl nem zavart kedly llapotra, mint legfõbb erklcsi ernyre. Ennek ellenre erklcsi elveik – fõleg Menander (Kr. e. 342–291) – ltszatra igen szpek voltak. Menander beszl elõszr a lelkiismeretrõl az etikban.
Az epikureistk nevket Epikuros utn kaptk, aki Kr. e. 306-ban Athnben blcseleti iskolt alaptott. Kzdtt a valls ellen. Az istenek ltezst elmletben nem vitatta, gyakorlatilag azonban atheista volt. Ez az irnyzat gy vlte, hogy a mindensg ltt abszolut vletlennek ksznheti. A llek test a testben, s nem halhatatlan. Az ember boldogsga az rzki lvezetekben van. Az lvezet kezdete s clja az letnek. Kerlni kell azt, ami nem okoz lvezetet. A magatarts irnymutatja a helyes nzs. A blcset az emeli a kznsges ember fl, hogy tartsabban s intenzvebben tudja lvezni az letet. Mindkt iskola vgeredmnyben ismeretelmleti s erklcsi szkepticizmusba torkollott.
Pl apostol athni beszdt ma is gy tartjk nyilvn mint klasszikus remeket. A filozfiai irnyzatokban jratos s jra vgy grg arisztokrcia elõtt azonban nem volt sikere. Nem formai, hanem tartalmi szempontbl. Azoknak, akik filozfiai fejtegetsekhez, emberi okoskodsokhoz voltak szokva, az evanglium mg e csiszolt formban is bolondsgnak hatott. Pl beszde nem volt eredmnytelen, hiszen Lukcs szerint (ApCsel 17:34) az areopagita Dienes s nmelyek hittek az evangliumnak. Viszont ugyanez a beszd az emberi blcsessg s az evanglium tallkozsnak eredmnytelensgt is megmutatta.
Pl apostol harmadik trtõ tja (Kr. u. 53–58) mdot nyjtott ppen Efzusban a pogny valls hivatalos vezetõivel val olyan tallkozsra, mint a msodik t a filozfia kpviselõivel. Efzus lakinak szma szerint kzvetlen Rma s Alexandria utn kvetkezett: kb. 250 000. Szkhelye volt az Asia provincinak. Hres volt a vilg csodjaknt emlegetett Artemis (Diana) szentlyrõl, ahov venknt tzezrek zarndokoltak. gy nemcsak politikai, hanem vallsi kzpont is volt. Az evanglium hirdetsnek sikere kivvta Pl ellen az Artemis templom papjai s a zarndokokbl lõ ezstmûvesek haragjt, hiszen a keresztnysg nemcsak a pogny istenekbe vetett hitet ingatta meg, hanem a vallsbl lõk keresett is nagyban cskkentette. Ezrt lztotta fel egy Demetrius nevû ezstmûves Pl ellen a csõcselket. Ez volt az elsõ komoly jele annak, hogy nemcsak a zsid valls vezetõi ltnak nagy veszlyt a keresztnysgben, hanem a pogny vallsokbl lõk is. Ebbõl mr rthetõ, hogy egy vtized mltn mirt tudott olyan nagy mreteket lteni a keresztynldzs. E harmadik trtõ tja sorn rta Pl apostol Kr. u. 53–54-ben a Galata levelet, Kr. u. 55–56-ban az 1. Korinthusit, Kr. u. 57-ben a 2. Korinthusit s Kr. u. 58-ban a Rmai levelet.
Az apostoli kor zrszakaszt nyugodtan nevezhetjk az ldzsek kornak. Nemcsak azrt, mert erre az idõre esik Pl apostol caesareai fogsga (Kr. u. 58–60), majd fogolyknt rmai tja (Kr. u. 60–61) s Jakab apostol mrtrhalla (Kr. u. 62), hanem azrt is, mert Kr. u. 64-ben Nr uralkodsa idejn Rma flgyjtsval a keresztyneket vdoltk s gy az llam rszrõl hivatalosan is olyan arny ldzs indult meg, mely tmeges mrtrhallt kvetelt. Ekkorra rleltk meg gymlcsket a zsidk s pognyok vdaskodsai, melyek sorn a keresztyneket istentelensggel, llam- s csszrellenessggel rgalmaztk. Az ldzs azonban – br nagyszm ldozatot kvetelt – valjban hasznra volt Krisztus npnek, mert prbra tette a hvõk hitt, felkeltette sokakban az rdeklõdst az evanglium irnt, a zsid vallstl s a politikai hatalomtl is ldzve nyilvnvalv lett, hogy nem emberi csoportosuls ez, hanem Krisztus kvetsre a Szentllek ltal elhvott szeretetkzssg, melyen a poklok kapui sem vehetnek erõt, amg ez marad. A Jelensek knyvnek csodlatos ltomssorozatban ez a bizonyossg szlal meg s kap megerõstst.
Az ldzsek hullmai csak Domitianus csszr uralkodsa (Kr. u. 81–96) utn csendesedtek le, de ezzel le is zrdik az apostoli kor. A hagyomny szerint ezen ldzsek egyiknek lett ldozata Pter s Pl apostol is. Vannak, akik gy vlik, hogy elsõ rmai fogsgbl kiszabadulva Pl mg egy hispniai s egy keleti utat is megtett mrtrhalla elõtt. Az apostolok kzl a legmagasabb letkort Jnos apostol rte meg, ki Patmos szigeti szmûzetse utn Efzusban lt s a hagyomny szerint Kr. u. 100-ban ott is halt meg. Csodlatos mdon az apostoli kor vgre a gylekezetek megerõsdve ltk tl a megprbltatsokat s Isten kegyelmbõl mg a jeruzslemi gylekezet sem pusztult el Jeruzslemmel egytt, mert a zsid hbor kitrsekor (Kr. u. 66) mint nem kvnatos elemeknek el kellett hagyniok a vrost s Pellaba vonultak.
Idõrendi tblzat
Az idõszmtsi adatok hozzvetõlegesek s tjkoztat jellegûek. Csupn arra valk, hogy egy bizonyos ttekintst nyjtsanak s nem teszik feleslegess az egyes esemnyekkel kapcsolatos tovbbi rszletes exegetikai, kortrtneti s irodalomtrtneti kutat munkt.
Kr. e. 538–332 Perzsa uralom.
333 Issusi csata.
332 Nagy Sndor bevonul Jeruzslembe.
332–168 Helln hdoltsg.
168 Makkabeusok felkelse.
168– 63 Hasmoneus dinasztia.
63 Pompeius hadjrata.
Palesztina a rmai birodalom alattvalja.
44 Caesar meggyilkolsa.
Kr. e. 30–Kr. u. 14 Augustus csszr uralkodsa.
Kr. e. 37–4 Nagy Herodes a zsidk kirlya.
Utdai:
Kr. e. 4–Kr. u. 39 Herodes Antipas.
Kr. e. 4–Kr. u. 6 Archelaus.
Kr. e. 4–Kr. u. 33 Flp.
Kr. e. 7 Jzus Krisztus szletse.
Kr. u. 6–41 Jdea Syria provincia rsze.
6– 9 Coponius helytart.
6–15 Anns fõpap.
9–12 Marcus Ambivius helytart.
12–15 Annius Rufus helytart.
14–37 Tiberius csszr uralkodsa.
15–26 Valerius Gratus helytart.
18–36 Kajafs fõpap.
26–36 Poncius Piltus.
33 Jzus Krisztus hallnak, feltmadsnak, mennybemenetelnek, a Szentllek kitltetsnek
s az Egyhz szletsnek ve.
36–? Marcellus helytart.
?–41 Marullus (?) helytart.
36–44 ldzsek a zsidk rszrõl.
37 Pl apostol megtrse.
37–41 Caligula csszr uralkodsa.
37–44 I. Herodes Agrippa a zsidk kirlya.
41–54 Claudius csszr uralkodsa.
42 Az idõsebb Jakab mrtrhalla.
Sztszleds Jeruzslembõl.
44–64 A misszi kora.
44–66 Palesztina msodzben rmai tartomny.
44–? Cuspius Fadus helytart.
?–? Tiberius Alexander helytart.
44–45 Pl jeruzslemi tja az hinsg miatt.
45–48 Pl elsõ trtõ tja.
49 Apostoli zsinat Jeruzslemben.
?–53 Ventidius Cumanus helytart.
47–59 Annis fõpap.
50–90 II. Herodes Agrippa etnarcha.
50–52 Pl apostol msodik trtõ tja.
53–58 Pl apostol harmadik trtõ tja.
54–68 Nr csszr uralkodsa.
53–60 Antonius Flix helytart.
58–60 Pl apostol caesareai fogsga.
60–62 Portius Festus helytart.
62 II. Anns fõpap.
62 Jakab apostol mrtrhalla.
61–63 Pl apostol rmai fogsga.
62–64 Lucceius Albinus helytart.
64 Rma gse.
64–96 ldzsek a rmai csszrsg rszrõl.
64 (Pl apostol tja Hispniba.)
64–66 Gessius Florus helytar.
65–66 (Pl tja Keleten.)
66–70 Zsid hbor.
67 Pter s Pl apostol vrtanhalla.
68 Galba, Otho s Vitellius csszrok.
69–79 Vespasianus csszr uralkodsa.
70 Jeruzslem pusztulsa.
79–81 Titus csszr.
81–96 Domitianus csszr.
100 Jnos apostol halla.
Irta: † Czegldy Istvn
|