//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat :

II. AZ JSZVETSGI KOR TRTNETE
1. Nagy Sndor s utdai...

II. AZ JSZVETSGI KOR TRTNETE
1. Nagy Sndor s utdai...


II. AZ JSZVETSGI KOR TRTNETE

Nagy Sndor s utdai

A mr rgta egyre gyenglõ perzsa birodalom sszeomlott a nagy makedon kirly tmadsaira. Nagy Sndor atyja, Macedniai Flp a maga uralma alatt egyestette a grgsget. Ez az egyests nem tallkozott minden oldalrl rokonszenvvel, de az egyesls helyessgrõl az rintetteket meg tudta volna gyõzni egy sikeres s nagyarny kzs vllalkozs. A mr hanyatlsnak indult perzsa birodalom megtmadsa kecsegtetett ilyen nagytvlat sikerrel. Flp meggyilkolsa utn finak, Nagy Sndornak (336–323) jutott e vllalkozs vgrehajtsnak feladata. 334 s 327 kztt kerlt sorra a hdtsi terv megvalstsa. Az tvonuls Kiszsin sikeres volt. Az Issus-i gyõzelem (333) megnyitotta a tovbbhalads tjt Szrin t Palesztinba, sõt Egyiptomba. Nagy Sndor hadai kegyetlenl letrtk Tyrus s Gza ellenllst. Samria s Jda nem llt ellen. Egyiptom elfoglalsa (s Alexandria megalaptsa) utn Nagy Sndor erõi kelet fel fordultak s a md-perzsa birodalom ellenllst megtrve Indiig terjesztettk ki a makedn hatalom hatsugart. Nagy Sndor hatalmas vilgbirodalom tervt akarta megvalstani, amelyben Kelet s Nyugat grg-makedn vezets alatt egyeslt volna. A nagy elkpzels realizlst megakadlyozta Nagy Sndor korn, 32 ves korban bekvetkezett halla (323). Az testamentum vilgban csak az 1Makk s a Dn 8:5kk. õrzi Nagy Sndor emlkt. Õt szimbolizlja a Kecskebak, amely a Kost legyõzi.

A Nagy Sndor halla utn ltrejtt llamok

A Dn 8:8-ban emltett ngy szarv azt a ngy llamot jelkpezi, amelyek az Ipsus-i (301) gyõzelem utn makedn hatalom al kerltek (Makednia, Kiszsia, Szria s Egyiptom). A Biblia szempontjbl kzlk kettõ, Egyiptom s Szria br jelentõsggel.

1. Egyiptom.

Itt Nagy Sndor egyik kitûnõ hadvezre, Ptolemaeus ragadta maghoz a hatalmat. Ezt a nevet az õ nemzetsgbõl szrmaz utdok is viseltk. A Ptolemaeusok birodalmhoz Egyiptom, Kyrene, Palesztina, Phoenicia tartozott, tovbb Kiszsia dli partvidke. E korban Egyiptom erõteljes virgzst lt t. A Jdban lõ zsidk 198-ig a Ptolemaeusok kmletlen uralma alatt ltek. Egyiptomban is nagy ltszm zsid diaspora jtt ltre. Alexandriban a nagy zsid gylekezet a vros lakossgnak egyenrang felt alkotta. Az testamentum grg fordtst is a hagyomny szerint Ptolemaeus Philadelphus (284–247) kezdemnyezte. Az Egyiptom s Szria kztt foly hbor sorn Palesztina Szria hatalma al kerlt.

2. Szria.

A Nagy Sndor hagyatkbl ltrejtt terletileg leghatalmasabb orszg volt. Alaptja Seleucus volt, szintn egy Nagy Sndor kitûnõ hadvezrei kzl. A birodalomnak 301-ben trtnt felosztsa utn v lett a terlet a Taurus hegysgtõl az Indus folyig. Ehhez ksõbb mg Kiszsit is hozzcsatolta. Phoenicia egy rsze is az v volt. gy rthetõ, hogy igyekezett Palesztint is megszerezni. A Szeleucidk (Seleucus utdai) birodalma alig volt kisebb, mint az egykori perzsa vilgbirodalom. A kirlyok igyekeztek birodalmukban a grg kultrt ltalnoss tenni. Vrosokat alaptottak (ezek kzl az jtestamentumbl is ismert Antiochia a legnevezetesebb), grg tbbsgû kolnikat teleptettek, fõleg birodalmuk nyugati tjain, s klnsen Szrit sikerlt is jcskn hellenizlniuk. A birodalom azonban a kvetkezõ nemzedkek hitvny uralkodinak rossz politikja miatt csakhamar hanyatlsnak indult. A grg mûveltsghez keleti pompaszeretet s elpuhuls jrult s a birodalom bomlani kezdett.

3. Egyiptom s Szria harca Palesztinrt.

Alig rdemes a kt birodalom egymssal val versengsnek trtnetben elmlyedni. Ami a Dn 11:1–12-re vonatkozik, ott tanulmnyozand. III. (Nagy) Antiochus (222–187) felhasznlta V. Ptolemaeus Epiphanes (204–181) kiskorsgnak idejt s megsarcolta Egyiptomot. A maga hatalma al vonta Phoenicit s Palesztint. A zsidk kzl is sokan a szrekhez prtoltak (Dn 11:14), jllehet Izrelnek nem volt rossz dolga a Ptolemaeusok uralma alatt. Egyiptom hadvezre, Skopas mg egyszer visszafoglalta Palesztint. 198-ban azonban a Jordn forrsvidkn dntõ veresget szenvedett, Palesztina vgleg Szrihoz csatoltatott.

4. Szria trtnete 198 utn.

A Dn 11:17–19 ugyanarra a III. Antiochusra vonatkozik. Lnyt, Kleoptrt eljegyezte ugyan a fiatal V. Ptolemaeusszal, de ez nem hozta meg a vrt megbklst (17 v.). A „szigetekrt”, azaz az egykor Egyiptomhoz tartozott kiszsiai s thrciai terletekrt folytatott hadjrat konfliktusba keverte Rmval (192–190). Ennek sorn kitûnt a szr birodalom erõtlensge. A Dn 11:18-ban emltett „vezr” Lucius Cornlius Scipio rmai konzul, aki Magnesia-nl (190-ben) mrt csapst a szr erõkre. Antiochus Kiszsia nyugati tartomnyait elvesztette, a Taurus hegysg vonalig s rgi terleteibõl csak Cilicit tudta megtartani. Ezen fell mg slyos hadisarc fizetsre is knyszerlt. Egy templom kincstrnak megrablsa kzben Antiochust agyontik (19 v.). Ez 18:7-ben trtnt. Utda IV. Deleucus Philopator alatt megkezdõdik a zsidk elnyomsa. Kt cl adja meg az esemnyek irnyt: pnzt szerezni s Palesztint hellenizlni. Seleucus elkldi Heliodorus-t a jeruzslemi templom megsarcolsra (Dn 11:20). Errõl a 2Makk 3 is megemlkezik. Az „utlatos” (Dn 11:21) IV. Antiochus Epiphanes, elõdjnek ccse, aki megszerezte a trnt, amelynek rkse igazsg szerint unokaccse lett volna. Rla szl a Dn 11:21–45. Elõszr szria harcairl, majd elsõ (25kk. v.) s aztn msodik (29kk. v.) hadjratrl Egyiptom ellen. A kitteus (30 v.) hajk emltse Rmra cloz. Rma kvetek ltal felszltotta Antiochust, hogy rtse ki Egyiptomot. Ezt kvetik a makkabeus felkelsek Izrel szabadsgrt, amelyek Palesztinban megtrik a szeleuciak hatalmt. E kor szr kirlyairl az 1Makk emlkezik meg. V. Antiochus Eupatort (164–162) csakhamar I. Demetrius Soter (162–150), IV. Seleucus Philapator fia kvetett a trnon. (1Makk 7kk.). Ez ellen Alexander Balas kelt fel (150–146, 1Makk 10), de õ sem sokig rlhetett a hatalomnak, mert I. Demetrius Soter fia, II. Demetrius ragadta maghoz a hatalmat (145–125). Ez a II. Demetrius erõstette meg fõpapi tisztben a makkabeus Jonathnt, majd Jonathn megletse utn (143) Makkabeus Simonnak admentessget adott s ezzel elismerte a zsidk viszonylagos fggetlensgt (142). Szria tovbbi trtnete bibliai szempontbl rdektelen. Az orszg Tigranes rmny kirly ltal vazallus sorsra jutott, Kr. e. 64-ben pedig Pompeius rmai hadvezr Szrit Syria provincia nven a rmai birodalom tartomnyv tett. E Syria provincia rsze lett 63-ban Palesztina is s az is maradt az jszvetsg korn t is.

A zsid np lete Jzus korban

1. A rmai uralom, a csszrok.

Kr. e. 63-tl a Szentfld a rmai birodalomhoz tartozott. A birodalom e korban lte a kztrsasgi llamformbl a csszrsgba val tmenet idejt. Az egyeduralmat mr Caesar maghoz ragadta, de Kr. e. 44-ben gyilkossg ldozata lett. Tizenngy vvel ksõbb, Kr. e. 30-ban Octavianus lett a birodalom feje. Õt ruhztk fel az Augustus cmmel. Õ az elsõ csszr. Augustus (Kr. e. 30–Kr. u. 14) idejben szletett Jzus (Lk 2:1). Augustus harmadik felesge Livia volt. Livia elõbbi hzassgbl szletett Tiberius, aki Augustus utda lett (Kr. u. 14–37). Tiberius idejre esik Jzus nyilvnos mûkdse (Lk 3:1). Az egyetlen tovbbi csszr, akit az jszvetsg nv szerint emlt, Claudius. Az õ szemlye jelentõs az jszvetsg szempontjbl. Tiberius kzvetlen utda Gaius Caligula (csizmcska) volt (37–41). Ez bartja s jakarja volt I. Herodes Agrippa-nak (ApCsel 12), akit trnra segtett, miutn Herodes Antipas-t, Keresztelõ Jnos gyilkost a kirlysgbl letette s Galliba szmûzte. Caligula klnben zavart elmjû ember volt, aki istennek tartotta magt. Tkozl szenvedlyvel csak pnzvgya s kegyetlensge versenyezhetett. Rmban templomot pttetett, amelyben õt kellett tisztelni s az õt brzol szoboroszlopot felllttatta a jeruzslemi templomban, a szentek-szentjben is. Gyilkossg vetett vget letnek. A csszri trnon nagybtyja Claudius lett az utda (41–54). Gonosz krnyezete s taln mg gonoszabb felesgei siralmas bbb zllesztettk ezt a gyengeakarat embert. Rla jegyzi fel az ApCsel 18:2; hogy a zsidkat kiûzte Rmbl. Ez az intzkedse nem sokig volt rvnyben. Claudiust msodik felesge mrgezte meg, hogy elsõ frjtõl szletett finak, Nr-nak biztostsa a trnt. gy lett csszr Nr (54–68). Uralma elsõ veiben, mg rtelmes tancsadkra hallgatott, javultak a birodalom kzllapotai. A csszri udvarban azonban csakhamar a fktelen pazarls, a szemrmetlen erklcstelensg s a gtlstalan vrengzs lett rr. Nr legnagyobb rmt abban lelte, ha mint sznsz, nekes, lantjtkos s kocsiversenyek rsztvevõje nyilvnosan szerepelt. Kmletlenl eltett tjbl mindenkit, akit knyelmetlennek, kellemetlennek, vagy gyansnak tlt. A gyva szentus a csszr gaztetteire rttte a trvnyessg blyegt. Nr meggyilkoltatta elõdjnek fit, sajt anyjt, majd elsõ felesgt, msodik felesgt, aki viselõs volt gy megrgta, hogy az asszony srlseibe belepusztult. Nevelõjt, Senect, a nagy stoikus filozfust, ngyilkossgra knyszertette. Nem csoda, hogy amikor 64-ben a tûzvsz Rma 14 kerlete kzl hrmat teljesen, hetet pedig nagyrszben elpuszttott, a np Nrt tartotta a gaztett szerzõjnek. Nr viszont a keresztynekre hrtotta a vdat s vlogatott kegyetlensggel irtatta õket. A hagyomny szerint Pl s Pter is annak az ldzsnek estek ldozatul. E stt vekben intettk az apostolok a keresztyneket llampolgri ktelessgeik becsletes teljestsre (Rm 13 v. 1Pt 2:13–14). Nr idejben trt ki a zsidk lzadsa (66). Vgre azonban sszeomlott a szgyenletes nkny e gyszos rendszere. A provincik lakossga megelgelte a fõvrosi krk garzdlkodst. A szentus a haza ellensgnek nyilvntotta Nrt, aki lruhban meneklt Rmbl s egyik rabszolgbl felszabadtott kegyencnek vidki birtokn ngyilkos lett (68). A provincik letben kevesebb krt tett Nr rmuralma s elg sok jraval llami tisztviselõ hivatalban is meg tudott maradni. Az elsõ csszri dinasztia buksa utn zavaros esztendõk kvetkeztek a birodalomra. A katonk emeltk trnra s tasztottk le a kvetkezõ csszrokat. Kzlk az elsõt, a takarkos s szigor Galba-t pr hnapos uralom utn Rmban agyontttk. A rmai testõrsg Otho-t kiltotta ki csszrnak. A Rajna vidkn llomsoz lgik viszont a gyenge kpessgû vezrket, Vitelliust tettk ellencsszrr. A kt prt elsõ megtkzse Otho veresgvel vgzõdtt, aki inkbb az ngyilkossgot vlasztotta, mint a hadvisels folytatst. A dõzslõ s rszeges Vitellius ellen a birodalom keleti felnek helytarti s lgii az egyszerû, takarkos s szigor Vespasianust kiltottk ki csszrr. A Flaviusok csaldjbl kerlt eme elsõ csszr tudott javtani a birodalom kzllapotain. Rla s firl, Titusrl mg majd lesz sz. Vespasianust (69–79) fiai kvettk a csszri trnon. Elõszr Titus (79–81), majd a sok dologban Nrra emlkeztetõ Domitianus (81–96). A kvetkezõ vtizedek csszrai, Nerva (96–98), Traianus (98–117) s Hadrianus (117–138) mr nem tartoznak az jszvetsgi kor trtnethez.

2. A zsid np rmai uralom alatt.

Kr. e. 63-ban Pompeius hadai vget vetettek a makkabeusi kirlysg nllsgnak. Pompeius ugyan elismerte II. Hyrcanust fejedelemnek (cme ethnarcha s nem kirly) s fõpapnak, de az orszg terlett cskkentettk, szaki rszt pedig Szrihoz csatoltk. II. Hyrcanus Rma „szvetsgese” lett, – ez a kapcsolat azonban valjban minden tnyleges hatalmnak vget vetett. A kormnyz hatalom az idumeus (edomita) Antipater kezbe ment t, aki idejekorn Pompeius zszli alatt kereste boldogulsnak tjt. A hatalomrt folytatott tovbbi viszlykodsokban is olyan szemflesnek bizonyult, hogy a diadalmas Caesar formlisan is kormnyzknt lltotta õt Hyrcanus mell. A zsid np azonban nem akart tudni az idumeusnak s fiainak uralmrl. A Caesar halla utni zavaros idõkben az egykor Pompeius ellen harcolt Aristobulos fia, teht makkabeus Antigonus kerlt a np lre s vette birtokba a prthusok segtsgvel Jeruzslemet is.

A pr vvel elõbb legyilkolt Antipaternek jkpessgû s tetterõs fia, Herodes Rmba ment, ahol nagy diplomciai gyessggel sikerlt prtfogkat tallnia s megnyernie a hatalom akkori birtokosait Antoniust s Octavianust. A rmai szentus ezek kezdemnyezsre Herodest Kr. e. 40-ben Jdea kirlyv nevezte ki. Otthon azonban ellenllsba tkztt s csak hromvi hadvisels utn Kr. e. 37-ben tudta bevenni Jeruzslemet. Antigonust lefejeztette. Edomita lt Dvid trnjra. a) Nagy Herodes Kr. e. 37–Kr. u. 4.

Õ az a Herodes, akirõl a Mt 2 lerja, hogy miknt trt az jszltt Jzus ellen. A vreskezû tirannust mr Flavius Josephus felkestette a „Nagy” mellknvvel. Amilyen okos s ravasz volt Herodes a kirlysg megszerzsben, ppen olyan fordulkony s gtlstalan opportunistnak bizonyult a hatalom megtartsban. Herodes orszga Antonius hatalmi terlethez tartozott. Nagy megprbltats volt Herodesnek, amikor Octavianus diadalmaskodott prtfogja, Antonius felett. Sikerlt azonban gy megnyernie Octavianust is, hogy az nemcsak meghagyta õt kirlysgban, de mg nvelte is orszga terlett s hallig prtfogja maradt Herodesnek. Herodes helyzett azzal is megprblta mg kedvezõbb tenni, hogy a makkabeus Hyrcanusnak unokjt, Mariamnet felesgl vette. gy ellenslyozta azt, hogy a np a zsid makkabeusok irnt sokkal tbb tiszteletet s rokonszenvet rzett, mint irnta az, edomita irnt. Mariamne fitestvrt Herodes fõpapp tette. Ezzel a makkabeus dinasztit mintegy sszeforrasztotta sajt csaldjval. Ksõbb azonban mind Mariamnet, mind fivrt, a fõpapot knyrtelenl meggyilkoltatta. Felesgvel egytt anyst is eltette lb all. Sõt maga az reg s tehetetlen II. Hyrcanus is gyilkos mernylet ldozata lett. Mikor pedig Mariamne fiai, Aristobulos s Alexander felnõttek, a makkabeusok ellensgeinek sikerlt Herodesben a fltkenysg s gyanakvs szellemt felbreszteni, s ennek ldozatv lett a kt fivr. Herodes fia, Antipater usztott leghevesebben Aristobulos s Alexander ellen. Vgl azonban õt is utolrte sorsa. Apja mr hallos gyn fekdt, de t nappal kimlta elõtt kivgeztette Antipatert. A rmaiak ltal Herodesnek ajndkozott terletek vegyesen lakottak voltak (zsidk, grgk s pognyok). Herodes a zsidk elõtt mindig hithû zsidnak igyekezett mutatni magt. Jeruzslembõl minden nemzsid vallsossgot tvoltartott. A templomi szolglat s a nagytancs tevkenysge zavartalan volt. Herodes Kr. e. 20-tl kezdve 91/2 vi munkval s sok kltsggel szinte jjptette a templomot. Herodes mg a diasporabeli zsidk javra is igyekezett kedvezmnyeket szerezni a zsidknak. A kirly udvarban azonban hellnista szellem s letmd uralkodott s Herodes nem titkolta a grgsg irnti nagyrabecslst. Pazar ptõkedve pomps palotkkal szptette Jeruzslemet. A templomtl szakra az Antonia vrat pttette, a mai jaffai kapu kzelben pedig az j kirlyi palott, hatalmas tornyokkal. De pttetett sznhzat s amfitheatrumot is. De mg sernyebben ptett pogny s grg vrosokat, amelyeknek lakosai rszrõl inkbb felttelezte, hogy a maradand mûalkotsokat fejlettebb zlssel tudjk rtkelni. Pogny templomokat is pttetett. Caesarea-nak õ kszttetett j kiktõt. Samrit Sebaste nven szinte egszen grg vross alaktotta.

Kmletlen kzzel letrt minden ellensges megmozdulst, sõt igyekezett megelõzni annak mg lehetõsgt is. gy az orszgban bks viszonyokat teremtett, de a npre risi sllyal nehezedett a soha nem tapasztalt magassgra emelt adteher. Mind a zsidk, mind a grgk keservesen s kedvetlenl hordoztk el Herodes uralmt. A zsidkkal mg a pomps j templom sem tudta feledtetni, hogy parancsoljuk idegen s csak mint bitorl l Dvid trnjn. A csaldon bell elkvetett vres gaztettek utlkozst s borzongst plntltak a szvekbe. Amikor vgre Herodes Kr. u. 4-ben Jerikban meghalt, ltalnos megknnyebbls vett erõt a npen. Herodes hallnak idõpontja chronolgiailag pontosan megllapthat. Jzus Herodes halla elõtt szletett. A mi idõszmtsunk eszerint legalbb 4, de esetleg 6 vagy 7 vvel ksve kezdõdik.

b) Herodes fiai, ill. utdai.

Nagy Herodes vgrendeletben orszgt hrom fia Archelaus, Antipas s Flp kztt osztotta szt. Archelaus lett Jeruzslem, Jdea, Samria, Antipas Galilea s a Jordnon tli rsz zsidk ltal lakott vidke (Perea), Flp pedig az szakkeleti rsz a Galileai tengertõl a Hauran hegysgig. A np szvesen szabadult volna a herodesi uralom all, Augustus azonban megerõstette Nagy Herodes vgrendelett. De kirlyi cmet egyik herodesfi sem kapott. Archelaus ethnarcha (npfejedelem) lett, Antipas s Flp pedig tetracha (negyedes fejedelem).

Archelaus (Mt 2:22) tirannisztikus s kegyetlen uralkodi viselkedsvel igazolta a np idegenkedst s ellenszenvt. Uralma 9. vben jdeai kldttsg ment Rmba, amelynek krst Augustus Kr. u. 6-ban teljestette. Archelaust a fejedelemsgtõl megfosztotta s Vienne-be (Gallia) szmûzte. Egykori terletn a hatalmat kzvetlenl a rmai helytart (procurator) vette t. Herodes Antipast, Galilea s Perea negyedes fejedelmt az evangliumokbl jl ismerjk (Kr. e. 4–Kr. u. 39). Neve rendszerint csak Herodes. Maga is gy nevezte magt fejedelemsge kezdettõl. Valdi nevt Flavius Josephustl tudjuk. Jzus Antipas tartomnynak (Galilea) alattvalja volt. Antipas sok jellemvonsa hasonltott apjra, annak okos tettrekszsge azonban hinyzott belõle. Jzus Antipast rknak nevezi (Lk 13:32). Antipas a Galileai tenger partjn fnyes tartomnyi fõvrost pttetett, amelyet Tiberius csszr tiszteletre Tiberias-nak nevezett el. Nagy csaps volt Antipasra kapcsolata Herodissal, aki ksõbb Antipast – gy ltszik – teljesen hatalmba kertette. Nagy Herodesnek ez a nagyravgy unokja elõszr Nagy Herodesnek egybknt ismeretlen s trtnelmi jelentõsg nlkli fihoz ment felesgl. Ezt is Herodes Philippusnak hvtk. [A nvazonossg kvetkezmnye a msik Flppel, a negyedes fejedelemmel val sszecserls (Mt 14:3; Mk 6:17) Herodis nem a negyedes fejedelem felesge volt.] Antipas beleszeretett a nagyravgy asszonyba. Elsõ felesgtõl elvlt s hzassgot kttt Herodissal. Keresztelõ Jnos flrerthetetlenl megdorglta Antipast. Jnos ezrt brtnbe kerlt s Herodisnak sikerlt a Keresztelõ lefejeztetst keresztlvinnie Antipas szerencstlen pillanatban tett knnyelmû kijelentse alapjn (Mt 14:3kk.; Mk 6:17kk.). Jzus tevkenysge hatsra Antipas azt hitte, hogy Keresztelõ Jnos tmadt fel (Mt 14:1; Mk 6:14). Jellemzõ Antipasra az a felletes s inkbb csak kvncsisgbl s Poncius Piltus udvariassgbl ltrejtt fut tallkozsa Jzussal, amely a Megvlt keresztrefesztse elõtti rkban jtszdott le (Lk 23:7kk.). Antipas buksnak is Herodis lett az oka. Amikor Herodis fvre, I. Herodes Agrippa a rmaiaktl kirlyi cmet kapott, Herodis Antipast felbiztatta, hogy õ is menjen Rmba, hasonl cmet szerezni. Agrippa azonban gondoskodott rla, hogy Caligula csszr a lehetõ legkedvezõtlenebbl fogadja Antipast. Antipas utazsnak vge nem kirlyi cm lett, hanem megfosztats negyedes fejedelmi mltsgtl, szmûzets Lugdunumba (Gallia, ma Lyon, Franciaorszgban), ahov Herodis mint nkntes szmûztt vele ment (Kr. u. 39).

Flp, akinek Nagy Herodes terleteinek felosztsakor Palesztina szakkeleti rsze jutott (Lk 3:1), Kr. e. 4–Kr. u. 33-ig uralkodott kicsiny tartomnyn, mgpedig gondos s bkeszeretõ fejedelem mdjra. Fõvrosa a Jordn forrsvidkn fekdt, a rgebbi Paneas-bl kiptett Caesarea Filippi. A mûvszet s pompakedvelõ fejedelem szp kzpontot teremtett tartomnynak. Jzus nha tment Antipas tartomnybl Flp fejedelemsgbe. Flp, mint mr emltettk, nem volt Herodis frje. Hzassga, amelyet Herodis lnyval, Salomeval kttt, gyermektelen volt. Utd hjn tartomnyt rvid idõre Syria provincia-hoz csatoltk. I. Herodes Agrippa a harmadik Herodes nevû, akivel az jszvetsgben tallkozunk. Rla az ApCsel 12 beszl. Õ unokja Nagy Herodesnek s fivre Herodisnak. Ifjsgt Rmban tlttte, ismerõs volt a csszri hercegekkel, de nem volt mdja arra, hogy kltekezsben azokkal lpst tartson. Ezrt sok adssgot csinlt, s egyre rosszabb-hrû szemlyisg lett. Kzben azonban egy vig vsrfelgyelõ is volt Tiberisban. Sorsa azonban vratlanul fellendlt. Tiberius csszr halla kzel volt, Agrippa pedig bartsgba kerlt Tiberius vrhat utdval Caligulval. Meggondolatlan nyilatkozata Agrippt brtnbe juttatta, de amikor Tiberius meghalt, Agrippa jelentkezett, mint aki Caligulhoz val hûsgrt fogsgot is szenvedett. Caligula Agrippt ksedelem nlkl Philippus egykori terletnek kirlyv tette (Kr. u. 37). Agrippa rmai intrikinak sikerlt nagybtyjt, Antipast kegyvesztett tenni s Gallia s Perea terlete is az v lett. Amikor Galigult meggyilkoltk Agrippa ppen Rmban idõztt. Sikerlt befurakodnia az j csszr, Claudius kegybe is s az kirlly tette õt Jdea s Samria felett is, amely terlet Kr. u. 6 ta (ekkor csaptk el Archelaust mint ethnarcht) megelõzõleg kzvetlen rmai helytart kormnyozta. gy Agrippa 41–44-ig Nagy Herodes egykori egsz orszgnak kirlya volt. Az egykori kalandorbl plds uralkod lett. Õ volt az egyetlen a Herodesek kztt, aki mg a farizeusi kegyessg ltszatt is felvette magra. Nem volt ugyan kegyetlen, de hogy a zsidk rokonszenvt megnyerje, kivgeztette Jakabot, Pter is csak csoda folytn kerlte el ugyanezt a sorsot (ApCsel 12). Rvid uralom utn istentletnek tûnõ halllal halt meg Caesareban, mert istensgknt akarta tiszteltetni magt. Az ApCsel 12:19–23 elbeszlse lnyegben megegyezik Flavius Josephus feljegyzsvel. Agrippnak egy fia s hrom lnya volt. Legfiatalabbik lnya, Drusilla, Flix helytarthoz ment frjhez, ApCsel 24:24. A rmaiak Agrippa fit egyelõre nyilvn tlsgosan fiatalnak tartottk a kirlyi tisztsgre. II. Herodes Agrippa akkor sem rte el apja szemlynek jelentõsgt, amikor egy idõ mltn kirly lett. Atyja orszgnak egy rszn, szak-Palesztinban II. Herodes Agrippnak egy nagybtyja uralkodott, aki a Libanon s Antilibanon kztti sksgon negyedes fejedelemknt uralkodott. Fõvrosa Chalkis volt s tartomnyhoz tartozott a Libanon s Hermon vidknek dli rsze is. Ezt a szegnyes orszgot adta Claudius csszr 50-ben a fiatal II. Herodes Agrippnak ethnarchai cmmel. Ksõbb kirlyi cmmel – 53-ban – II. Herodes Agrippa Herodes Philippus egykori negyedes fejedelemsgt kapta meg, nagyobb Libanon vidki terletekkel, a Galileai tenger zsidlakossg nyugati partjval. Megkapta II. Herodes Agrippa a jeruzslemi templom s papsg feletti felgyeletet, s a fõpap kinevezse jogt. Ezrt krte ki a helytart, Festus, Flix utda II. Herodes Agrippa vlemnyt Pl apostol gyben, akit a jeruzslemi nagytancs ltetett a vdlottak padjra. Pl el is mondhatta vdekezst Agrippa s Agrippa nõtestvre, Berenice elõtt, ApCsel 26:13kk. Agrippnak nem volt nagy tekintlye a np elõtt. Ezrt a zsid hbor kitrsnek megakadlyozsra tett erõfesztsei is eredmnytelenek maradtak. Agrippa tõle telhetõen a rmai sereget tmogatta, de ezzel sem tudta npnek sorst enyhteni. Kapcsolatba jutott azonban Vespasianus, Titus s Domitianus csszrokkal s tbbszr megfordult Rmban. Kb. 90-ben halt meg. Ekkor az õ orszga is kzvetlen rmai uralom al kerlt.

3. Jdea rmai helytartk alatt.

Jdea s Samria mr Kr. u. 6-ban rmai hatsg al kerlt, amikor a lakossg azt krte, hogy szabadtsk meg negyedes fejedelmktõl, a gyûllt Archelaustl. A kinevezett rmai kormnyz kzvetlen hivatali fõnke a birodalom Syria nevû tartomnynak helytartja volt. Ez az llapot maradt fenn 6-tl 41-ig. 41 utn rvid idõre I. Herodes Agrippa uralma alatt egyeslt az egsz orszg. Az õ halla utn ismt rmai hivatalnokok kormnyoztk az orszg legnagyobb rszt. A hatalmas rmai birodalom e reprezentnsainak nem volt knnyû dolga Izrellel, amely kicsinysge s szegnysge ellenre risi kldetstudatot hordozott. A rmai helytartk rendelkeztek katonai erõvel, vezettk s ellenõriztk a pnzgyeket (adk s vmok) s tartottk kezkben a pallosjogot. Hozzjrulsuk nlkl hallos tletet vgrehatani nem volt szabad. A np sajt brsgai, vrosi s falusi kzigazgatsa tovbbmûkdtt a rmaiak alatt is. A rmaiak Izrel vallsnak klnleges helyzetet biztostottak. A trvnyhez ragaszkod zsidknak utlatos volt minden blvnyimds. Mg a csszrkppel kestett katonai hadijelvnyek is botrnkoztattk õket Jeruzslemben. Ezrt a helytartk Caesareaban szkeltek, ahol a katonai erõk kzpontja is volt, s csak kivtelesen, a nagy nnepeken jelentek meg Jeruzslemben. Eleinte a helytartk neveztk ki a fõpapokat. Ksõbb – mint fentebb lttuk – ezt a jogot II. Herodes Agrippnak adtk, hogy ne bntsk a zsidk vallsi rzkenysgt. Mindez azonban nem bktette meg a zsidkat az idegen uralommal. Sokat rtott az is, hogy a helytartk hivatalukat a maguk gazdagodsra hasznltk fel, nem egyszer knyrtelen zsarolssal. Hirhedt e tekintetben Pontius Pilatus, aki 26–36-ig volt szriai helytart s e minõsgben szerepelt Jzus perben is. A tbbiek kzl az jszvetsgben szerepel Antonius Felix s Porcius Festus. Pl apostol Jeruzslemben trtnt elfogatsa utn Caesareban llt Felix tlõszke elõtt (ApCsel 23:33). Felixrõl, aki felszabadtott rabszolga volt, Tacitus, a rmai trtnetr ezt jegyzi fel: Felix rabszolghoz illõ lelklettel teljes knyrtelensggel s kjvggyal gyakorolta kirlyi hatalmt. Mikor helytarti tisztbõl visszarendeltk, Plt meghagyta vizsglati fogsgban. Ez a zsidknak kedveskedni akar intzkedse nem tette õt rokonszenvesebb a np szemben. Festus, aki elõtt Pl apostol rmai polgrjogra val hivatkozssal a csszrra fellebbezett, megprblta szigorsggal s igazsgosabb kormnyzssal helyrelltani a rendet. Pr v mlva azonban meghalt s munkja flbemaradt. Rgebben gy tudtk, hogy Felix hivatalviselse 52–60-ig tartott, Festus pedig 60–62-ig. Tbb kutat jabban korbbi dtumokat tart helyesnek. (Felix 52–58, Festus 58–61). Flavius Josephus azt mondja, hogy mielõtt Festus utda, Albinus elfoglalta hivatalt, Anns (Ananus) kivgeztette Jakabot, az r testvrt. Az j helytart, Albinus, el is csapta Annst fõpapi tisztsgbõl. Josephus tudstsa azonban ktsges. Ms hagyomny szerint ugyanis Jakabot mg a 66-ban kitrt felkels elõtt a np gyilkolta meg. Albinus s utda Gessius Florus (64-tõl) helytartskodsa alatt tovbb nõtt a np elgedetlensge.

Palesztina provincilis helyzetvel kapcsolatban kell megemlkeznnk a vmszedõk npes csoportjrl, akiket az jszvetsg gyakran emleget. Kialakulsnak a rmai adszeds jellegzetes mdja volt az oka. Egy-egy tartomnynak megvolt az tlagjvedelme, mely az egyenes adbl (fejad s az ingatlan vagyonra kivetett ad) s a kereskedelembõl, vmbl, trsokbl szrmaz llami jvedelembõl tevõdtt ssze. A rmaiak az tlagjvedelem alapjn az adjvedelmeket rversen ruba bocstottk, melyeket gy egy sszegben kaptak meg. Az adjvedelmeket a fõvmszedõk vsroltk meg s ismt kisebb vmosoknak adtk, akik bizonyos szzalkot kaptak a beszedett adbl. Termszetesen a vmszedõk nemcsak az ltaluk kifizetett sszeget igyekeztek beszedni, hanem annyi nyeresget is, amennyit csak lehetett. A vmszedõk kztt zsidk is akadtak, akik teljes kzutlat trgyai voltak, hiszen nemcsak a gyûllt rmai uralom kiszolglsra, hanem sajt npk nyzsra is vllalkoztak. Ilyen zsid vmszedõ, sõt egy vmszedõ csoport feje volt Zkeus (Lk 19:3kk.) s vmszedõ volt Mt apostol is, akit Kapernaumban az adbeszeds kzben hvott el Jzus.

4. A zsid hbor s Jeruzslem pusztulsa.

1. A hbort elsõsorban nem a rmai helytartk elnyom politikja vltotta ki. A rmai igt a np kezdettõl fogva nehezen tûrte. De hossz idõn t eltûrte ezt az llapotot mint Isten fenytõ bntetst bûnei miatt. Fellpett azonban a fanatikus rajongk csoportja, akik a rmai csszr elismerst bûnnek tartottk, a fegyveres ellenllst pedig ktelessgnek. Ezek voltak a zeltk. Szmuk egyre nõtt s egyre erõsdtt a np rokonszenve is irntuk. Jzusban nem ismertk fel az Isten meggrt Szabadtjt, de szvesen hallgattak a zeltk apokaliptikus prftira, akik a Messis hamari eljvetelt hirdettk, s vele a nagy bosszllst az Izrel ltal elhordott szenvedsekrt s a vlasztott np dicsõsges vilguralmt. Ebben az izz lgkrben kicsiny szikra nagy tzet tudott gyjtani. Az elsõ sszetûzsekre Caesareban s Jeruzslemben kerlt sor. Gessius Florus, a helytart, az ellenlls miatt knytelen volt Jeruzslembõl kivonulni. Agrippa sem tudott enyhteni a feszltsgen, sõt a megkveztets veszedelme elõl tvoznia kellett a vrosbl. Ezzel Jeruzslem teljesen a felkelõk kezre jutott. A bkt kvnk hangja egyre inkbb halkult. Szria helytartja Cestius Gallus Galileban gyõzelmet aratott ugyan, elõre is trt Jeruzslembe, de a templomot s krnykt nem tudta hatalmba kerteni, visszavonult s visszavonulsa veresgg lett. 2. A tovbbi esemnyek megtlsnl szmolni kell azzal, hogy a zsidk kztt nem volt egysg, sõt a zeltk krn bell is voltak les vlemnyklnbsgek. Mindez a klnbzõ prtok kztt vres versengseket idzett elõ. A zeltk harcukban nem stratgiai s taktikai hozzrtskben bztak, hanem Isten szabadt csodattelt vrtk. Nr a zsidk ellen folytatand hadjrat vezetst Vespasinusra, Szria j helytartjra bzta, aki 67 tavaszn bevonult Galileba. Ennek az orszgrsznek vdelmt a jeruzslemi vezetõk megbzsbl a ksõbbi trtnetr, Flavius Josephus vezette. Õt azonban nem minden felkelõ ismerte el vezrnek. Josephus visszavonulsra knyszerlt. Jotapatban hzta meg magt, de 47 napi ostrom utn ez is elesett. A vdõk elhatroztk, hogy egytt halnak meg hazjukrt. Josephus kivonta magt e tervbõl, kiszktt a vdõk kzl, megadta magt s sikerlt megnyernie a rmai vezr kegyeit. Vespasianus az egsz Galilet mg abban az vben hatalmba kertette. Figyelme azonban a rmai esemnyekre irnyult. A hadi cselekmnyek menett szndkosan lasstotta. Jeruzslem ostromhoz mg 68-ban sem ltott hozz. Mindssze nhny vrost foglalt el a Jordntl keletre s Jdea nyugati rszn. Mikor megkapta a hrt Nr buksrl s hallrl, meglltotta a hadi cselekmnyeket. Rmban 68–69-ben gyorsan kvettk egymst a csszri trnon Galba, Otho s Vitellius. Vespasianus gy rezte, hogy ttt az õ rja. Seregt Rma elfoglalsra veznyelte, õ maga pedig Alexandriban vrta a helyzet alakulst.

3. Mr hrom ve sznetelt a zsid hbor, amikor a csszr fia Titus 70 tavaszn Alexandribl elindult, hogy megostromolja Jeruzslemet. A csendben eltelt hossz sznet mg ltalnosabb tette Jeruzslem vdõiben azt a hiedelmet, hogy Isten klns kegyelme õrzi a vrost s az isteni csodatett ltal vrt szabaduls sem fog elmaradni. Amikor Titus Jeruzslem elõtt a pska nnep napjaiban megjelent, a vros zsfolsig volt zarndokokkal. A pska nnepet a hagyomnyos mdon ltk meg. Jeruzslemet csak szaki irnybl lehetett megtmadni. Titus csapatai szorosan krlvettk a vrost. Csakhamar hinsg trt ki. Az hinsg miatt a vrosbl meneklõket Titus sszefogdostatta s keresztre feszttette. A szksges elõkszlet utn a harmadik vrosfal ellen indult roham. Ezt a falat I. Agrippa pttette. 14 napi harc utn az ostromlk ttrtk a falat.
Tovbbi t napos jjel-nappali harc utn elesett a msodik fal is. Ezzel a tmadk elrtk a templomnegyed szaki oldalt. A vdõk vltozatlan llhatatossggal visszautastottk a vros feladst krõ zeneteket, mert rendthetetlenl bztak a szabadt isteni csodban. Az ostromlk bevettk az Antonius-erõdt s a klsõ templomudvart. Ez vget vetett az ldozati szertartsnak. Az ellenlls egyre remnytelenebb lett. A templomot – kezdtk beltni – csak Isten csodja mentheti meg. Sok szz ember a templomba tdult, hogy tani legyenek a csodnak. A rmaiak egy kisebb sszecsaps utn a vrtnl gyorsabban elõre trtek a belsõ templomudvarra. Egy katona gõ fadarabot dobott be a templommal egybeptett helyisgek egyiknek ablakn. A templom lngban s vrben pusztult el. A mg letben talltakat a rmaiak knyrtelenl lemszroltk. Flavius Josephus azt lltja, hogy a templom lerombolsa Titus akarata ellenre trtnt. Nem lehetetlen, hogy ez valban gy volt. A csatnak azonban mg nem volt vge. A templom vdõi nyugat fel a felsõ vrosba vezetõ hdon t a templomdombnl magasabb dlnyugati hegyre vonultak vissza. Vezetõik azt krtk Titustl, hogy szabadon elvonulhassanak fegyveresen. Titus krsket nem teljestette. gy meg kellett ostromolni a felsõ vrost is. Az ellenlls azonban mr erõtlen volt. Hrom ht alatt ez a vrosrsz is a rmaiak kezre jutott, mgpedig borzalmas vrengzs kzben. Ezreket gyilkoltak le, s mg a foglyok kzl is szzakat puszttottak el a gyõzelem rmre tartott nnepsgeken, a cirkuszi jtkokban, ahol azoknak egymssal vagy a vadllatokkal kellett megkzdenik, letre-hallra. A vrosbl csak a citadella (Nagy Herodes palotja) maradt meg s a nyugati vrosfal egy rsze, hogy mutassk az egykori vros, illetve az ostromlk nagysgt. Vespasianus s Titus a gyõzelmet Rmban ragyog triumphus-sal nnepeltk. A Szentfld erõdtmnyei kzl nhny mg vekig birta magt tartani. Utolsnak Masada esett el (73-ban) a Holt-tenger dlnyugati partjn. Ennek az erõdnek vdõi, amikor lttk, hogy helyzetk remnytelenn lett, kincseiket elgettk, a nõket s gyermekeiket leldstk, maguk pedig ngyilkossgot kvettek el.

4. Jeruzslem pusztulsval nem rt vget teljesen Izrel trtnete a Szentfldn. Persze megsemmislt a templom s megszûntek az ldozati istentiszteletek. A papsg jelentõsgnek nagyrszt elvesztette. A tra azonban vltozatlan maradt mint erklcsi norma. E helyzetben bontakozott ki igazn a nagy rabbik s tantsaik jelentõsge. A hadjrat s ostrom nagy vrontsai ellenre is maradt a Szentfldnek zsid lakossga. Nem birtk azonban meggtolni idegen npek s idegen vallsok betelepedst. Kldetstudatukat, trahû erklcsisgk magasabbrendûsgnek rzst s a vgsõ isteni szabadts remnysgt bszkn hordoztk. Nem a 70-ben beteljesedett katasztrfa volt az utols. Traianus csszr idejben (98–117) a rmaiak Mezopotmiban, Egyiptomban, Cyreneben s Cyprus szigetn tmadt zsid felkelseket nyomtak el. Sorsdntõ azonban a Hadrianus csszr (117–138) idejben, 132–135 kztti felkels volt. Sajnos ennek trtnetrõl hinyosak az adatok. A „Messis”, Bar Kochba („a csillag fia”) kirlyknt uralkodott az egy idõre jra szabadd lett orszgban. Hadrianus egyik legjobb hadvezrt, Julius Severust bzta meg a felkelõk elleni hadjrattal. A megtorls vres s knyrtelen volt. Hadrianus elhatrozta, hogy vgleg leszmol a zsidkkal. Jeruzslemet teljesen leromboltatta. Helyre Aelia Capitolina nven rmai vrost pttetett. Jdeban minden zsidt kiirtottak, az egyebtt lakknak pedig megtiltottk, hogy Jda s Jeruzslem fldjre tegyk lbukat. Az egsz rmai birodalomban el kellett tûnnie a zsid vallsnak. A krlmetlst hallbntetssel fenyegettk. Azonban ezek a rendelkezsek nem rtk el cljukat. A kvetkezõ csszr knytelen volt engedkenyebb politikt folytatni. A maradk zsidsg fõ teleplsi vidke Galilea lett. Itt mûkdtek a kor nevezetes rabbijai is. Jeruzslem azonban elveszett Izrel fiai szmra.

Jzus s az apostolok kornak zsid vallsossga

1. Istentisztelet, templom s zsinagga.

A jeruzslemi templomban sohasem folytak az istentiszteletek olyan nagy pompval, liturgiai pontossggal s bõkezû ldozatokkal, mint a templom s vros elpusztulsa elõtti vtizedekben, teht Jzus s az apostolok korban is. Magtl rtetõdõ volt, hogy ldozatot bemutatni csak a jeruzslemi templomban lehet. Volt is ldozat bõsgesen s a nagy nnepekre zarndokok sokasga jtt a szent vrosba az egsz orszgbl, az egsz rmai birodalombl, sõt a birodalmon kvli diasprbl is (Mezopotmia). Bszke rmmel tekintettek a Nagy Herodes ltal pazarl pompval jjptett templomra, de nem reztek hlt a gyûllt idumeus, teht nem Dvid hzbl val trnbitorl irnt. Tizenkt ves korban a templomban trtnt bemutatstl fogva (Lk 2:41kk.) Jzus szmra is Atyjnak hza s az õ messisi tevkenysgnek egyik fõ sznhelye volt a templom. A templom megtiszttsa (Jn 2:14kk.; Mt 21:12kk.) csak a klsõ udvaron, a pognyok udvarn trtnhetett, mert csak ott voltak rusthelyek, asztalok s egyb alkalmi zleti kellkek. Jzus tlen (Jn 10:23) a Salamon csarnokban tantott. Itt gyûltek ssze ksõbb a jeruzslemi keresztyn gylekezet hvei (ApCsel 3:11; 5:12). Ez az oszlopcsarnok valsznûleg az elõudvar keleti oldaln volt. A belsõ falon bell hrom udvar volt. Az asszonyok (zsid nõk) udvara volt a legals. Ebben volt 13 persely, amelyekbe az istentiszteletekre sznt adomnyokat tettk (Mk 12:41kk.) Jzus itt is tantott (Jn 8:2kk.). Amikor a tantvnyok Jzus figyelmt kln rirnytottk a pomps s hatalmas templom-pletekre, az r megjvendlte annak kzeli pusztulst (Mt 24:1–2). A jeruzslemi keresztynek jrtak a templomba (ApCsel 2:42; 3:1.11).

Az jszvetsg gyakran emlti a zsinaggkat. Nem tudjuk ennek az intzmnynek eredett. A babiloni fogsg utni idõben nagyon gyorsan ltrejttek szinte mindentt, ahol zsidk laktak. Jzus korban Palesztina minden kis falujban volt zsinagga. A vrosokban egynl tbb, Jeruzslemben sok zsinagga mûkdtt. Alexandriban a vros minden kerletnek volt zsinaggja, de volt mg egy kzponti, pomps pletben fnyûzõen ptett fõzsinaggja is. Kettõs clja volt ezen intzmnynek. A fogsg alatt s utn Izrel hite egyre inkbb trvnyvallss lett. gy mindenkinek alkalmat kellett biztostani arra, hogy a trt s annak rtelmezseit megrtse s tanulja; az ldozati istentisztelet egyetlen helye a jeruzslemi templom volt. A kzssgi vallsgyakorls (imdkozs, nekls stb.) szmra is a zsinagga adott helyet. De a zsinagga feladata lett az is, hogy Izrel fiait a lelki kzpont, a jeruzslemi templom megsemmislse utn ntudatos szellemi egysgben tartsa. A zsinaggai istentisztelet kzpontjba nem ldozat, hanem az igehirdets kerlt. A vallsnak ez a formja tulajdonkppen templom nlkl is letkpesnek bizonyult. Mibõl llt a zsinaggai istentisztelet? Megtartsra a szombat volt alkalmas. A trvny a szombatra csak munkasznetet rt elõ. E negatvum helyett a szombat a zsinaggai istentisztelet formjban rtkes pozitv tartalmat kapott. Voltak emellett a zsinaggban jholdi, nnepi s tbbfle htkznapi istentiszteletek is. Az istentiszteletek liturgija nagyon egyszerû volt. 1. Az elõimdkoz knyrgsvel kezdõdtt. A gylekezet ezt Jeruzslem fel fordtott arccal hallgatta s egytt, hangosan mondott r ment. Valsznûleg elg hamar kialakult ennek az imnak kttt szvege. Az n. sema 3 tra idzetet foglalt imakeretbe. (Deut 6:4–9; 11:13–21 s Num 15:37–41), melyek kzl az elsõ Isten urasgt, msodik Isten trvnyt ismerte el s vallotta meg, mg a harmadik megemlkezett Izrel trtnetnek kzponti esemnyrõl az egyiptomi szabadulsrl. A tulajdonkppeni fõima a semne eszre volt, melynek 18 krsben az imdkoz ldst krt Dvid hzra s Jeruzslemre. 2. Az istentisztelet msodik szakaszt a szentrs felolvassa alkotta. Ennek elsõ felt a tra olvass foglalta le (tra alatt az szvetsg Mzes I–V. knyvei rtendõk), mely clbl a trt mr korn perikpkra osztottk s alkalmanknt egy-egy perikpt olvastak fel belõle. Hrom vagy egy ves ciklus alatt az egsz trt vgig olvastk. gy nemcsak az Istennel val szvetsg tudata, hanem a szvetsg megtartsra vonatkoz tmutatsok is belevsõdtek a gylekezetbe. A trvnyolvasst a prftai iratokbl vlogatott n. haftark felolvassa kvette, melyeknek ltalban eschatologikus tartalmuk volt s gy a trvny megtartsval vagy meg nem tartsval jr gretes, ill. tletes jvendõt trtk a hallgat el. 3. A harmadik szakaszt a trvnymagyarzat, a tants – a prdikci õse – alkotta. Tulajdonkppen affle megbeszls volt ez a gylekezet lett szablyoz trnak, melyben minden 30 vet betlttt frfi gylekezeti tag szt kaphatott. gy hallunk arrl, hogy Jzus is s ksõbb Pl is tantott a zsinaggkban s tantsukkal kapcsolatban ellenvlemnyek is hangzottak el.

Imdsg, igeolvass s igemagyarzat alkotta teht a zsinaggai istentisztelet vzt. Termszetesen alkalmanknt s a trtneti fejlõds sorn ms elemek is helyet kaptak. Ez a vz azonban nemcsak a sztszrtsgban lõ zsidsg nemzeti s vallsos ntudatt munklta, hanem az evanglium befogadsra is elõksztette a gylekezeteket. Minthogy zsinaggk nemcsak a zsidsg kzpontjban, Jeruzslemben voltak nagy szmmal – a hagyomny szerint 480 –, hanem az akkori oikumen egsz terletn megtallhatk. gy hlztk be a rmai birodalmat, mint a testet az erek s ez tette lehetõv, hogy az elsõ pnksd utn az evanglium hre a birodalom minen zugba a legrvidebb idõn bell eljutott s az apostolok mr befogadsra vr vagy eleve elzrkz gylekezeteket talltak pnksd utni tjaik sorn.

2. A vallsos let vezetõi.

A fõpapok kifejezs kb. hatvanszor szerepel az jszvetsgben. Termszetesen ezzel a szentr nem lltja azt, hogy ugyanabban az idõben tbb tnyleges fõpap lett volna, viszont a fõpapi cm megillette mindazt, aki mr egyszer lete sorn betlttte ezt a tisztet, sõt gy neveztk azoknak a familiknak a fõembereit is, amelyekbõl fõpap szrmazott.

A fõpapi tiszt kezdettõl fogva a legfontosabb s legmagasabb mltsga volt a zsidsg vallsnak. A babyloni fogsg utn, a kirlysg megszûnsvel nemcsak a vallsos let irnytsa, hanem a politikai hatalom is teljesen a fõpapok kezbe kerlt. Ennek nemcsak az volt az oka, hogy a vallsos s politikai let a zsidsgban szorosan sszefort, hanem az is, hogy a fogsgtl kezdve Palesztina fldje a mindenkori vilgbirodalmak rszv vlt. A perzsa, grg s rmai hdtk csak a legfõbb hatalmat tartottk fenn maguknak s a kivetett adk pontos berkezse rdekelte õket. Akaratuk bks rvnyestsre viszont szksgk volt a zsidsgon bell egy olyan lland intzmnyre, melynek a np fel megvolt a tekintlye s ezt a fõpapsg intzmnyben talltk meg. Jzus korra mr az a fonk helyzet llt elõ, hogy a vallsos let vezetse s irnytsa kicsszott a fõpapok kezbõl az rstudk javra, õk maguk pedig a mindenkori politikai hatalom fggvnyeiv vltak. Herodes, miutn meglette Aristobulost, egyms utn neveztette ki a fõpapokat s ezt a rmai helytartk is gy cselekedtk, gyhogy Aristobulos halltl Jeruzslem pusztulsig mintegy 100 esztendõ alatt 26 fõpap vltotta egymst, holott az õsi idõben a fõpapi megbzs letfogytiglan szlt. Termszetesen a zsidsgon bell a legfõbb hatalom mindvgig az õ kezkben maradt, s ezrt az rnykhatalomrt a fõpapok komoly ldozatokra voltak kpesek nemcsak a tisztsg megszerzsekor, hanem megtartsa rdekben is.

Az jszvetsgben szerepet jtsz fõpapok kzl elsõnek kell emlkeznnk az idõsebb Anns-ra, aki Kr. u. 6–15-ig viselte a fõpapi tisztet, viszont csaldi kapcsolatai rvn lete vgig nagy hatalmat gyakorolt. Nemcsak hogy viszonylag hossz ideig tartani tudta a fõpapi tisztet, hanem elrte, hogy mind az t fia fõpap lett, sõt lnynak frjt, Kajafst is fõpapi tisztre juttatta. Ez a Kajafs volt Jzus fõbrja, akit Vitellius, Szria legtusa vltott le Piltus helytartval egytt. Anns utols fia II. Anns volt az, aki Jakabot meglette 61–62-ben. Pl apostol perben szerepel Annis fõpap, aki Kr. u. 47–59-ig viselte ezt a mltsgot. Mind Annis, mind II. Anns letnek gyilkossg vetett vget.

Jeruzslem pusztulsval s a templom legsvel megszûnt a fõpapsg intzmnye is s ettõl kezdve a vallsos let s a nemzeti lt irnytsa teljesen az rstudk kezbe kerlt. rstudk kifejezssel a tra hivatalos magyarzit jelli az jszvetsg. Eredetk a babyloni fogsgra nylik vissza. A fogsg mint emltettk sszetrte a vallsos s nemzeti let addig megszokott kereteit. Sokan tisztn lttk, hogy ez a nemzeti s vallsi katasztrfa a tra elhanyagolsnak s megszegsnek egyenes kvetkezmnye volt. Nem maradt ms htra, mint visszakapcsoldni a trhoz. A fogsgbl azzal a szent elhatrozssal trt vissza a zsidsg, hogy j lett teljesen a tra elõrsainak megfelelõen rendezi be, hogy ezzel elkerljn egy jabb katasztrft. gy kapott a fogsgban s a fogsg utn a tra elsõrang szerepet a zsidsg letben. Termszetesen ebben a korban nlklzhetetlenn vltak olyan emberek, akik jratosak voltak a tra ismeretben s letket annak tanulmnyozsra s tantsra szenteltk. Kezdetben a papok voltak ezek, viszont a papok idejnek nagyrszt a liturgikus teendõk ktttk le s gy csakhamar a nem papi rtegekbõl kerltek ki azok, akik a tra ismeretben len jrtak. Az rstud kifejezs teht nem azt jelenti, hogy az rs-olvass ismerete egy kis csoport kivltsga volt, hanem azt, hogy ezek a frfiak a szentrs ismeretben voltak kimagaslak.

Az rstudk a legklnbzõbb trsadalmi osztlyokbl kerltek ki. Mint minden zsid gyermek, kora ifjsgukban megismerkedtek mr a szent szvegekkel, viszont tanulmnyaikat nem szaktottk meg egy ltalnos szintet elrve, hanem egy-egy kivl mester lbnl – mint Pl Gamliel lbainl (ApCsel 22:3–5) – elsajttottk azt a nemzedkek sorn felhalmozdott ismeretmennyisget, mely lassan tbb lett mint maga a tra szvege. Mire a szksges ismereteket megszerezte, ltalban 30–40 esztendõs lett az rstud. Ekkor nyerte le a rabbi nevet, mely tekintlynek elismerst fejezte ki. Mûkdsk szntere a zsinagga volt.

A zsidsg vallsos letnek irnytsban hrmas szerepet tltttek be: trvnyhozi, brskodsi s tanti szerepet.

a) Minthogy a zsidsg j lett a rgi trvny alapjaira raktk le, szksgess vlt a rgi trvnyeknek s tmutatsoknak az j helyzetekre vonatkoz alkamazsait is megadni. Ez a trvnymagyarz s trvnyalkalmaz szerep tette az rstudkat a vallsos let tnyleges vezetõiv. E szerepk betltse kzben azonban, nem arra trekedtek, hogy a tra szemllett rvnyre juttassk az j helyzetekben, hanem, hogy a trvny esetleges megsrtst lehetetlenn tegyk, a kazuisztikus tilalmak ezreit dolgoztk ki, mintegy svnyt vonva a trvny kr. Szõrszlhasogat szablyokkal igyekeztek bklyba verni a mindennapi letet. Emberi trvnyeiknek igyekeztek isteni tekintlyt biztostani azltal, hogy a legcsavarosabb jogi logikval a mzesi trvnyekhez kapcsoltk azokat. Ksõbb pedig a szbeli tradcira hivatkozva egyszerûen az rs fl helyeztk szablyaik gyûjtemnyt, a Talmudot. Az rstudk eme elõrsainak legnagyobb rsze a szombati munkasznet megtartsra, a ritulis tisztasgra s a tized megfizetsre vonatkozott.

b) Tanti mûkdsk a Szentrs magyarzsban, fordtsban s a hagyomnyos elõrsok megismertetsben llott.

c) Bri tisztk onnan eredt, hogy õk alkalmaztk a trvnyt egy-egy esetre, gy egy-egy esetben a bri dntst is õk mondtk ki.

Nem lehet csodlkozni azon, hogy Jzus Krisztus a leglesebben szembenllt e betûkhz ragadt s llektelen rstudkkal, azok pedig lpten nyomon belektttek.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!