//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat : II. Az szvetsgi kortrtnet peridusainak 4. 5. 6.

II. Az szvetsgi kortrtnet peridusainak 4. 5. 6.


4. A brk kora

Jzsu halla utn Izrel npe j ideig trzsi szervezetben lt. Ez a szervezet elg laza volt, amit megmagyarz a fldrajzi s trtneti helyzet is. A Br 1 r.-bõl kitûnik, hogy a honfoglalk nem tudtak egyszerre rr lenni Knan fltt, klnsen a sksgon fekvõ, hatalmas falakkal megerõstett vrosok maradtak mg egy darabig knani kzen. A Jezrel-sksg vrosai, meg a Gzer-Jeruzslem vonal alkotott egy-egy ilyen kzbekelt, knani kzen maradt terletet s gy az izreli trzsek tulajdonkppen ngy, egymstl elgg izollt terleten foglaltak helyet. Egyik volt a Jordn termszetes vlasztvonaltl keletre esõ rsz, szakon a Jezrel-sksg fltt levõ terlet, kzpen az Efraim hegyvidke, dlen pedig Jda. Ez a szttagoltsg magyarzza meg azt is, hogy a brk korban mirt vlt egyik-msik terlet olyan knnyû prdjv a szomszdos npeknek, vagy a helykn maradt knaniaknak. – A Brk knyve teolgiailag jellemzi e helyzetet: Izrel npe nem maradt meg hûsgesen Jahve szvetsgben, hanem behdolt idegen istenek kultusznak, emiatt az r hosszabb-rvidebb idõre odaadta õket bntetsl ellensgeik hatalmba. Mikor azonban Izrel a prbltats alatt Istenhez trt, akkor Õ egy-egy szabadt hõs ltal gyõzelemre juttatta npt az elnyomkkal szemben. E szabadt hõsket aztn a np bkben is vezetõjnek ismerte el, alvetette magt kormnyzsuknak s igazsgszolgltatsuknak, ezrt neveztk brknak õket. A Brk knyve hat nagyobb s hat kisebb brt emlt; az elõbbieknek a szabadt harcai rszletesen le vannak rva, az utbbiaknak csak a neve, lakhelye, brskodsuk idõtartama van megemltve. A legjelentõsebbek kzlk a kvetkezõk: Brk, akinek a Sisera ellen vvott harca elõszr tkrzi azt, hogy a jezreli sksg vrosaiban lak knaniakkal is fel brta venni a harcot Izrel. Az akkori trzsi sszefogst – annak hinyossgait is – a Debra neke adja elõ (Br 5 r.). – Gedeon maroknyi hadval a rabl nomdokat ûzte el. Gyõzelme utn npe hlbl kirlly akarta vlasztani, amit azonban õ visszautastott a theokrcia gondolatnak indoklsval (Br 8:23). Annl inkbb vgyott az uralkodsra a fia, Abimelek, aki egy rvid letû, knani mintj vroskirlysgot alaptott Sikemben. – Smson kzdelmei abban klnbznek a tbbi brktl, hogy mg amazok egy dntõ tkzetben levertk az ellensget, addig Smson hossz idõn t, sokszor szinte magra hagyatva, vvta elkeseredett harct a filiszteusokkal s vgl maga is ldozatul esett. Ez a filiszteus ellensg aztn mg sokig veszedelmes vetlytrsa volt a fiatal izraelita llamnak.

A filiszteusok az n. tengeri npek invzija sorn kerltek zsiba. Az gei-tenger partvidkrõl s szigetvilgbl szrmaz (Heredotos szerint a tlnpeseds miatt tra kelt) nptrzsek voltak ezek s a tengeri kalzok s hazt keresõ vndorok keverkeknt jellemezhetjk õket. Indo-rja npek voltak, neveik jellegzetesen azonosan a grg s itliai partvidk npeinek a nevvel. Tmadsaik kvetkeztben omlott ssze a hettita birodalom; azutn dl fel fordultak s magt Egyiptomot tmadtk meg. III. Ramses fra azonban megsemmistõ gyõzelmet aratott flttk (Kr. e. 1188). A sztszrt csoportok azutn vagy egyiptomi zsoldos szolglatba lltak, vagy elszledtek hajikon nyugat fel. Egyedl a filiszteusoknak sikerlt a lbukat megvetni s hazt alaptani a palesztinai tengerparton. t vros-kirlysg szvetsgben (Asdd, Askeln, Gza, Gat, Ekrn) ltek itt tovbb, eredeti nyelvket s kultrjukat azonban hamar flcserltk a knanival. Mint harcias np viszont terjeszkedni igyekezett Izrel rovsra. Hadi sikereiket rszben annak is ksznhettk, hogy õk mr ismertk a vas megmunklsnak a titkt s a vas fegyverek s szerszmok ksztst egyelõre monopolizltk (V. 1Sm 13:19kk.). Veszlyes szomszdsgukbl a Dn trzsnek el kellett vndorolnia szak-Knanba (Br 18 r.). Majd csak Dvidnak sikerlt az orszg egyestett erejvel megfkezni tmadsaikat.

A brknak a szemlyrõl, a Biblia olvassakor, elsõ ltsra az a benyomsunk, hogy õk az egsz Izrel fltt uralkodtak s uralkodsukra trtneti egymsutnban kerlt sor. Kzelebbrõl megnzve azonban az egyes szabadt harcok trtnett, az derl ki, hogy inkbb csak trzsi hõsk voltak a brk, akik sajt trzsk vagy kzvetlen szomszdsguk szabadsgrt harcoltak, pl. a benjmini Ehud a Jordnon tl tellenben levõ mbitkkal, a giledi Jefte az amnnitkkal, a Dn trzsbõl val Smson a filiszteusokkal stb.
Megmagyarzza ezt a helyzetet a mr emltett szttagoltsg. – E felismersbõl viszont az kvetkeztethetõ, hogy a brk nem mindig egyms utn, hanem gyakran fldrajzilag s trtnetileg egyms mellett ltek, harcoltak s kormnyoztak (V. pl. Br 10:7). Ennek viszont van egy tovbbi kvetkezmnye, a brk kornak a kronolgiai meghatrozsnl. A bibliai szmadatoknl, nmagukban is, meg a vilgtrtneti helyzettel val sszehasonltsban is, bizonyos feszltsg lthat. Az 1Kir 6:1 azt mondja, hogy az exodustl a templomptsig (Salamon 4. esztendeje) kereken 480 esztendõ telt el. Ezzel szemben csak a Brk knyvnek a szmadatai – teht az idegenek uralmnak meg a brk kormnyzsnak az sszegezse – 410 vet tesznek ki. Ha ehhez hozzadjuk a pusztai vndorls s a honfoglals megadott idejt (40+7 v), azutn li brsgt, Dvid kirlysgt s Salamon elsõ 4 vt (40+40+4 v), akkor sszesen 541 vet kapunk s ehhez mg hozzveendõ volna Smuel brsgnak s Saul kirlysgnak az ideje, amire nzve a Biblia szmadatokat nem kzl.
A szmadatok ilyen nagy klnbsgre lehet magyarzatot keresni. Fltehetõ pl., hogy az 1Kir 6:1 kronolgusa nem vette figyelembe az idegen elnyoms veit, s akkor a 480-as szm elfogadhat volna. Szemmellthat azonban, hogy ez maga is egy peridus-szm (12 emberltõ), egy nagyobb zrt korszak kifejezõje. Ha azonban a brk kort be akarjuk sorolni a megfelelõ vilgtrtneti keretbe, akkor ezt a szmot kisebbre kell vennnk. Ezt indokolja az az elõbb tett megllapts, hogy esetenknt tbb br egyidejûleg lt s kormnyzott az orszg klnbzõ terletein; klnsen is ll ez az n. kisebb brkra. – A honfoglalst az 1220-as vekre kelteztk, Saul kirlly ttelt pedig hozzvetõlegesen 1025-ben llapthatjuk meg. Eszerint a brk kora mintegy 200 esztendõt tett ki Jzsu halltl Smuel leksznsig.
A brk kornak a vallsi kpt a deuteronomista trtnetr a sorozatos bûnbe botlsokkal, blvnyimdsba tvedsekkel jellemzi. Ha idõileg ksõn s sematikusan festett is ez a kp, sokban megfelel a valsgnak. A letelepedett Izrel a knyszerûsgbõl vagy knyelembõl letben hagyott knani õslakossggal kzvetlen rintkezsbe kerlt, mrpedig a knani kultrnak erõs asszimill hatsa volt, amint azt a filiszteusok pldjn lthatjuk. Legveszedelmesebben jelentkezett az idegen hats a fldmûvelssel kapcsolatban, amelyet Izrel a knaniaktl tanult el, s pedig nemcsak a munkafolyamatokat, hanem a hozzjuk fûzõdõ hiedelmeket is. Elsõ helyen llt ezek kzt is az a gondolat, hogy a termõfld ura, aki a fldet esõvel megztatja s bzt, bort, olajat ajndkoz az embereknek, az a Baal nevû Isten. (Hs 2:7 skv.) A knani Baal tisztelete gy befrkõztt a Jahve-kultusz mell, esetleg annak a helyre. Vele egytt tiszteletben rszestettk a felesgt. Asra istennõt, a knani Vnuszt. Kettejk kultuszhelye megtallhat volt minden nagyobb vros szent terletn, egy dombon (bm), melyen az oltr mellett ott llt a szent kõoszlop (maccb) s az istennõ szent fja (asr). nnepi alkalmakkor nemcsak ldozatokra kerlt sor, hanem rszegsgig menõ ldozati lakomkra is. Ott voltak e szentlyekben Asra papnõi, a kedsk, s a kultuszi prostitci mgikus jelentõsgûnek szmtott a termkenysg biztostsra. Nem csoda, ha a ksõbbi prftk olyan elkeseredetten hadakoztak e szgyentelen kultusz ellen. Az idegen istenek imdst, a Baal-kultuszt pedig az sz. egyszerûen ezzel a szval blyegzi meg: parznlkods ms istenekkel.
A brk kornak a vgn (Smuel idejben) tallkozunk elõszr a prftasgnak azzal a rgiesebb, egyszerûbb fajtjval, amit eksztatikus prftasgnak neveznk. Csoportosan ltek egytt s jrtk az orszgot ezek az emberek s elragadtatott llapotban „prftltak” (1Sm 10:10), õk voltak az sz.-ben a „nyelveken szlk”. Abbl a krlmnybõl azonban, hogy e csoportok sszekttetsben lltak egyes nagy prftkkal (Smuel, Ills), valamint abbl az elismersbõl, amellyel ksõbben is emlkeztek rjuk (m 2:11), fltehetjk, hogy megvolt a tudatos misszijuk a Jahve-hit brentartsa tern.
Egybknt azonban a Brk knyve vgnek az elbeszlsei (17–18 s 19–21 r.) olyan zavaros vallsi s erklcsi llapotokat brzolnak, hogy az r nem tud mst mondani rjuk, mint hogy „akkor mg nem volt kirly Izrelben s kiki azt csinlt, ami neki tetszett”.

5. Az egysges kirlysg kora

a) Saul kirlysga

A bibliai lers vallsi indoklsn tl jl lehet ltni a brk kora nehz kzdelmeinek egyik politikai fõokt is: Az amfiktionikus trzsi szervezet, a terleti szttagoltsg miatt is, nem tudta elg szoros npi egysgbe tmrteni az izraelitkat. El kellett jnnie az idõnek, amikor Izrel „vnei”, a nemzetsgfõk, azzal a kvnsggal lltak Smuel prfta el, hogy hadd vlasszanak kirlyt, ahogyan a tbbi npek (1Sm 8:5). Smuel elõszr elutastotta a kvnsgot, ugyangy a theokrcia elvre hivatkozott, mint egykor Gedeon, utbb azonban engedett a np krsnek s kirlly kente a Benjmin trzsbõl szrmaz Sault. – Saul kirlly ltele ugyan klnbzõ, egymst kiegsztõ elbeszlsekben van lerva, mgis kitûnik, hogy valban a npi-nemzeti lt s nem-lt hatrn kvetkezett be kirlly vlasztsa. Elõszr a Giledban fekvõ Jbs vrost fenyegetõ ammni np ellen gyûjttte egybe – a brkhoz hasonlan – Izrel seregeit s a gyõztes hbor utn ismerte el az egsz np kirlynak. (1Sm 11 r.) Majd a folytonosan tart filiszteus hbork mutattk meg, hogy csak egysgben s szervezettsgben lehet flvenni a kzdelmet a rivlis szomszd npekkel.
A kirlysg bevezetshez a trsadalmi talakuls is ksztette a talajt. A rgi ptriarchlis trzsi-nemzetsgi letforma a letelepeds utn szksgkppen vltozson ment t. A falukzssgek mellett a vrosi letforma laztani kezdte a vrsgi-csaldi sszetartozs szlait, inkbb a lakhely s a terleti gazdasgi rdek kapcsolata lesz erõsebb. lezõdik a trsadalmi osztlyok kzti klnbsg. A szabad npessg, a „fld npe” mellett ott vannak a robotmunksok s rabszolgk, akik nagyobb rszben a meghdtott, vagy nknt meghdolt knani lakossgbl kerltek ki (v. Jzs 9:21; Br 1:28kk.) – Mindezek kzismert tnyezõk a szervezett llam s a kirlysg kialakulsnak folyamatban. Nem jelenti ez azonban azt, hogy agglyok nem merltek volna fel mr a kezdet kezdetn is a kirlysggal, mint intzmnnyel kapcsolatban. Smuel elsõ agglya vallsos jellegû volt, amikor arra hivatkozott, hogy az rral val szvetsg rendjben nincs hely a kirlysg szmra; az amfiktionikus szvetsg sszetartja a kultuszi kzpont s annak a hivatalos szemlyei, nem pedig egy vilgi vezetõ. Amellett pp a tbbi npekkel val sszehasonlts mutatta, hogy milyen veszedelem fenyegeti az Isten kirlysgnak a gondolatt, hiszen a tbbi npeknl a kirlyt istenknt vagy isten fiaknt tiszteltk, szemlyben az istensg reprezentnsa lt a trnon. Ezen az elvi theolgiai agglyon kvl azonban volt mg egy msik, negatvumot jelentõ szempont is: a kirlysg despotizmustl val flelem, az, hogy vgeredmnyben a kirlynak a szolgja lesz az egsz np s annak minden vagyona. E tekintetben Smuel olyan trsadalomkritikai jellemzst ad a kirlyi nknyuralomrl, hogy az ritkasg-szmba megy abban a korban. (1Sm 8:11kk.)

Visszatrve a trtneti esemnyekhez, az 1Sm 4–6 r.-ben lert filiszteus-hbor utn, amikor az amfiktionia kzponti szentlye, Sil is elpusztult, az orszg j rszben filiszteus megszlls, vagy legalbbis ellenõrzs al kerlt. Annyival is knnyebben trtnhetett ez, mert – jabb felismers szerint – a tengeri npeknek egyes trzsei Dr vros krnykn s a jezreli skon is megvetettk a lbukat. Emiatt viszont Saul a galileai trzsekkel alig tudott kapcsolatot teremteni. A harcot mg gy is flvette a filiszteusokkal s kezdetben rt is el hadi sikereket. – Nem tudjuk pontosan, hny vig uralkodott s hadakozott a filiszteusok ellen. Az 1Sm 13:1-nek szvegkritikailag nagyon ktes rtkû tudstst gy magyarzni, hogy mindssze kt vig uralkodott volna (Noth), aligha lehet helyesnek tartani. Dviddal csaldi kapcsolatba kerlse, majd meghasonlsa, egyltaln a 14–27 r.-ekben lertak (mg az esetleges ismtlsek mellett is) jval hosszabb idõt tteleznek fel, mint kt rvid esztendõ. – Annyi biztos, hogy Saul uralkodsa fõknt hborzssal telt. A kirlyi udvartartst tvolrl sem tudta mg gy kipteni, mint nagy utdai. Rezidencija szlõvrosban, Gibeban volt, ahol egy jl megerõstett vrat pttetett. Udvarhoz elsõsorban hrhedt btorsg katona-emberek tartoztak (1Sm 14:52). Az egyik hagyomny ezen a rven hozza kapcsolatba vele a Glitot legyõzõ ifj Dvidot. A bibliai lersbl aztn vilgosan kitûnik, hogy Saul letben valami trs llt be. gy ltszik, beteges lelki alkat ember volt, aki knnyen kerlt szuggesztv erõk hatsa al (1Sm 19:24). Bskomorsgra hajlott, majd meg a trnjt fltette Dvidtl, mikor meghallotta, hogy az vitzsge rvn a np kedvence lett. Emiatt Dvidnak meneklnie is kellett Saul udvarbl, sõt az orszgbl is. Korn sszetkzsbe kerlt Saul Smuel prftval is, mert elhirtelenkedett tetteivel thgta az elõrt szakrlis ktelezettsgeket. (1Sm 13; 15 r.) Meghasonlott a papsggal is, mivel Ahimelek, Nb vros papja, prtul fogta s segtette Dvidot; emiatt Saul egsz vrfrdõt rendezett a papsg s a vros lakosainak a krben. (1Sm 22 r.) Vgl a hadiszerencse is elprtolt mellõle s a kijult filiszteus hborban, a Gilboa hegynl vvott csatban fival, Jntnnal egytt elesett.

b) Dvid kirlysga

Dvidrl nem hiba mondja a bibliai hagyomny, hogy õt maga Isten vlasztotta ki a kirlysgra, mert valban sok testi s lelki ajndkkal megldott ember volt, melyeknek rvn egyszerû sorsbl a kirlyi trnig tudott flemelkedni. Ifj korban psztorkodssal teltek a napjai (ami egybknt nem jelentett alantas foglalkozst), apjnak a juhait õrizte. Btor szve s harci kszsge egy szerencss fegyvertny rvn, amikor legyõzte a filiszteus Glitot, egyszerre ismertt tette a nevt. Maga Saul is az udvarba fogadta elismersknt. Meg volt ldva zenei tehetsggel: lantpengetse, zsoltrneklse nem egyszer elûzte Saul bskomorsgt. Hû s kvetkezetes Jahve-tisztelõ volt, br lete egyik nagy cljt, a templomptst nem tudta vghez vinni. Amellett kivl hadvezr s gyes politikus is volt, ami ltal nha igen nehz helyzeteken is rr tudott lenni. Orszgt nemcsak egysgbe olvasztotta, hanem legyõzte addigi tmadit, sõt ms npekre is kiterjesztette fennhatsgt. Vgl, mint ember is rendkvli jellem lehetett. Szemlyisgnek hatst taln legjobban mutatja a Saul fival, Jntnnal kttt bartsga, aki mg a trnrklsrõl is lemondott Dvid javra. Kemnyszvû harcos ltre tudott Dvid nagylelkû is lenni: megkmlte Saul lett, amikor meglhette volna. Nem volt mentes az emberi bûnktõl, de rendkvli alzattal tudta elfogadni a prftk feddst s tbaigaztst. – Mindezeknek nagy rszt olyan trtneti tudstsbl ismerjk, amely klnbzik az elõzõ korokrl szl elbeszlsek mondai jellegtõl; a Dviddal trtntek rsba foglalsa egybknt is nem sokkal az esemnyek utn trtnt. Az a kp pedig, amelyeket e trtnetrsbl Dvid szemlyrõl s orszglsrl kapunk, azt mutatja, hogy Izrel szemben õ volt az eszmnyi kirly s ez nagyban hozzjrult ahhoz, hogy az elõszr bizalmatlanul fogadott kirlysg intzmnye vglis helyet kapott a Jahve s vlasztott npe kzti szvetsg rendjben. A Dviddal val szvetsget az utkor is gy tartotta szmon, mint amelynek a jogn Dvid leszrmazottai brjk trvnyes rksgknt az õ trnjt s orszgt; ez a gondolat vgl az eschatologikus „Dvid firl” szl messisi prfcikban teljesedett ki. (2Sm 7:8–16; Jer 33:15–21 stb.) Dvidnak sok viszontagsgon kellett keresztlmennie, amg a kirlyi trnt elrhette. Saul hatalmi fltkenysgben egyenesen az letre trt s Dvid csak Jntn bartsgnak ksznhette a megmeneklst. Egy ideig az orszgban bujdosott, krje gyûlt egy csom hasonl sorsban levõ ember. Vgl Dvid azt a megoldst vlasztotta, ami a valamilyen okbl a trsadalmon kvl kerlt emberek kockzatos, de sikert is grõ vllalkozsa szokott lenni: csapatval egytt bellt zsoldos katonnak, pp a nagy ellenflnek, a filiszteus npnek a szolglatba. Feladata az lett volna, hogy portyz csapataival rajtassn egy-egy jdai vroson; ehelyett õ, ha tehette, a filiszteusokat puszttotta, Jda npvel viszont igyekezett barti kapcsolatban maradni. Nem csoda, ha a filiszteusok kzt is voltak, akik gyanakodva figyeltk. Helyzete itt is vlsgosra fordult, amikor bekvetkezett a sorsdntõ gilboai tkzet. Saul s Jntn hallhrt vve, Dvid azonnal visszatrt Hebrnba, s ott a dli orszgrszben vezetõ szerepet vivõ Jda trzse kirlly vlasztotta.

Az szaki terleteken azonban egyelõre Saul fõvezre, bnr vette kezbe a dolgok irnytst. Saulnak letben maradt fit, Isbaalt kirlly kilttatta ki s azutn egy ideig valsgos testvrhbort provoklt a Dvidhoz ragaszkod dli trzsekkel szemben. A vetlkeds azonban nem tartott sok. bnr megharagudott Isbaalra s tprtolt Dvidhoz, megszerezvn az szaki trzsek tmogatst is. bnrt ugyan nemsokra meggyilkoltk, ppgy, mint a vetlytrs Isbaalt, Dvid azonban elhatrolta magt ezektõl az akciktl. bnrt fejedelmi mdon temette el, azokat pedig, akik Isbaal hallhrvel akartak kedveskedni neki, kivgeztette. Mindezzel az szaki trzsek szimptijt akarta megnyerni, ami sikerlt is, mert e trzsek kpviselõi is megjelentek Hebrnban s elismertk Dvid kirlysgt.

Az szaki s dli trzsek szorosabb egysgbe vonst akarta biztostani Dvid Jeruzslem elfoglalsval. Hebrn tlsgosan dlen fekdt s tlsgosan is jdai vonatkozsban volt nevezetes hely ahhoz, hogy innen lehessen kzben tartani az egsz Izrelt. Ezrt Dvid az szaki s dli trzseknek mintegy a hatra mentn fekvõ Jeruzslem vrost szemelte ki, amely azonban mg az õslak knaniaknak – kzelebbrõl a jebuzeus nptrzsnek – a kezn volt. Dvid elfoglalta teht a vrost, amely a ksõbbi fõvros terletnek mg csak egy kis rszn – a dlkeleti dombhton – terlt el. A kzponti helyen fekvõ s jl vdhetõ vrost gy a szkhelyv tette, a bibliai hrads szerint, ht vvel kirlly vlasztsa utn. Kzponti jellegt azzal is ki akarta emelni, hogy vallsi centrumm tette, nnepi processziban hozatva a vrosba az r szvetsg-ldjt, amely hossz ideig elfelejtve volt egy magnember hznl. Templomptsi tervt mr nem hajthatta vgre, de Jeruzslem ilyen mdon mgis a Jahve-amfiktionia j kzpontjv lett s Dvid kortl fogva szerepelt gy, mint az a vros, „amelyet az r kivlasztott” tisztelete helyl.

Dvid kora egybknt ppgy hadakozsokkal volt tele, mint a brk, vagy Saul. Õ azonban szerencssen folytatta hborit s ez ltal orszgt valsgos nagyhatalomm tette. A filiszteusoknak nyilvn nem volt nyre az, hogy szomszdsgukban a leigzni kvnt Izrel egysges monarchiv szervezõdtt, ezrt hamarosan hbort kezdtek Dvid ellen. Ezttal azonban Izrel kerekedett fell s tbb tkzet utn (2Sm 5:17kk.; 21 r.) sikerlt a filiszteusokat hatraik kz visszaszortani. Flelmes hadi erejkre mg tbbszr cloz az rs. Glit-termetû s erejû vitzeik az „risok” mondai alakjt testestik. Egy ilyen vonatkozs summzs a 2Sm 21:15–22; amely arrl is nevezetes, hogy a Gatbl val Glit legyõzõjnek lhanant mondja (19 v.), holott a kzismert trtnet szerint maga Dvid volt Glit legyõzõje. Ebbõl, valamint egy rdekes archeolgiai dokumentumbl, mely szerint az amorita Mari nevû vros rsbeli emlkeiben a „david(um)” sz hadseregparancsnokot jelent, arra kvetkeztetnek, hogy Dvid eredeti neve lhanan volt s a Dvid nv msodlagos, felvett nv lehetett „a fõvezr” rtelemben.
A filiszteus ellensg semlegestse utn Dvid mg terjeszkedsre is gondolt. A keleten s dlen lak kisebb szomszdos npeket, Ammn, Mb s Edm orszgt rendre meghdtotta s a kor szoksa szerint gazdag hadizskmnyt szerzett tõlk. Ez a hdts ugyan nem volt olyan totlis jellegû, mint amilyennek az asszr s babilni korban Izrel npe is ldozatul esett, inkbb csak politikai s gazdasgi fggõsget jelentett. A zskmny s az vrõl vre behajtott ad, vagy pl. az edmi rzbnyk kitermelse Izrel anyagi gazdagodsnak vetette meg az alapjt. Utals trtnik a Bibliban arra is, hogy Dvid a damaszkuszi armokra is kiterjesztette fennhatsgt, ami a np erejt tekintve, Dvid egyik legnagyobb eredmnynek mondhat. Mindenesetre Dvid (s Salamon) korban rte el az egysges orszg azt a legnagyobb kiterjedst, amely az gret fldje, illetve a vrt messisi birodalom hatrainak megfelelt. (Gen 15:18; Ez 47:15kk.)

Hadi sikereit Dvid a hadsereg j megszervezsnek is ksznhette. Az esetenknt, hbors idõkben sszegylekezõ „npflkelõkn” kvl volt egy lland zsoldos serege is, amelyre elsõsorban tmaszkodhatott egy-egy tmads vagy lzads alkalmval. – De Dvidnak mr arra is volt mdja s ideje (a 40 ves uralkodsi idõtartam nagyon valsznûnek vehetõ), hogy orszgnak a kormnyzst megszervezze. Tallunk a Bibliban nvlistkat udvari tisztviselõkrõl, a kzigazgats vezetõirõl. A tisztsgek felosztsa, hatskrk arra mutat, hogy az udvari tisztviselõk ltal trtnõ igazgats rendjt egyiptomi minta szerint szerveztk. Fontos jellemzõje Dvid kirlyi udvartartsnak, hogy ott helye volt nemcsak a katonai parancsnokoknak s a kzigazgats fõembereinek, hanem jelen volt a fõpapsg, sõt a nagy tiszteletben tartott udvari prftk is. Mindamellett Dvidnak voltak ellensgei a sajt orszgban, sõt krnyezetben is. Volt ugyan r gondja, hogy Saul leszrmazottainak esetleges trnignyt lehetetlenn tegye: felkutatta s udvarban illõ elltsban rszestette Jntn egyetlen fit, Mefibsetet, ez azonban egyttal amolyan hzi õrizetet is jelentett. – Csaknem vgzetes csapst szenvedett azonban a sajt fitl, Absolntl. Egy rt csaldi botrny kvetkezsekppen (2Sm 13 r.) Absoln meglte fltestvrt, Amnnt s emiatt Dvid szmûzte õt az udvartl. Hrom v mlva Absoln kegyelmet kapott, helyzett azonban arra hasznlta ki, hogy titokban lzadst szervezett idõsdõ apja ellen, fltehetõen azrt is, hogy a trnt magnak biztostsa Dvid kedvenc fival, Salamonnal szemben. A lzads oly hirtelen trt ki, hogy Dvid knytelen volt elmeneklni Jeruzslembõl. A Jordntl keletre, Mahanaimban rendezte ssze seregt, mikzben Absoln bevonult Jeruzslembe s birtokba vette a kirlyi palott. Dvid kiprblt hadvezre, Jb vgl mgis leverte Absoln seregt. Az tkzetben Absoln maga is elesett s ezzel a lzadsnak vge szakadt: Dvid visszatrhetett fõvrosba.

jabb veszedelmet jelentett az szaki s dli trzsek kzti ellentt kilezõdse. A bibliai lers szerint Dvid visszatrse utn mindenki azzal volt elfoglalva, hogy Dvid bocsnatt krje, vagy hogy a hozz val hûsgt bizonygassa. (2Sm 19 r.) Vgl az izreli s jdai trzsek szinte vitra keltek afltt, hogy melyik orszgrsz mltbb Dvidhoz. A kilezett vitt egy Seba nevû ember arra prblta kihasznlni, hogy az izreli trzseket fellztsa. A Jb vezetse alatt ll hadsereg azonban most is biztos tmasza lett Dvidnak. A Seba ellen vezetett hadjrat gyors gyõzelemmel vget rt, miutn a lzad vezrt sajt vrosban megltk. Az utols prttsi ksrlet Dvid ellen letnek a vge fel trtnt. Dvid legidõsebb fia, Adnija megprblta maghoz ragadni az uralmat. A hadsereg s a papsg krben prtot szervezett maga mellett, mell llott Jb fõvezr s Ebjtr fõpap is. Dvid azonban mg idõben tudomst szerzett Adnija tervrõl s azt gy histotta meg, hogy a kirlyi udvar jelenltben nneplyesen utdjv kenette fel Salamont. Az ellenprt nem mert a kirly akaratval szemben semmit sem tenni, Adnija pedig kegyelmet krt s kapott. Ezzel Dvid lete vgig megszilrdtotta hatalmt. Halla utn indult aztn meg jbl a harc a trnrt.
c) Salamon uralkodsa

Salamon ksz birodalmat kapott rksgl Dvidtl, de rszben rklte azokat a politikai nehzsgeket is, amelyek Dvid uralma vge fel olyan fenyegetõen jelentkeztek. Salamon ugyan nem folytatott olyan mrvû hborkat, mint Dvid, de rsen kellett lennie klsõ tmadsokkal s belsõ lzongsokkal szemben egyarnt. Az uralkodshoz val kszsg teljes mrtkben megvolt nla is. Legends blcsessge s diplomciai kszsge gyesen hidalta t a nehzsgeket. Igazi clja s eszmnye azt volt, hogy az orszg bkjt s nagyhatalmi llst megõrizze, virgz gazdasgi letet teremtsen, nagymrvû ptkezsekkel lltson maradand emlket uralmnak. Egyszval az volt a feladata, hogy amit Dvid egy emberltõ sok kzdelme ltal ltrehozott, az izreli monarchit, fenntartsa, sõt fnyt, gazdagsgt nvelje.
Dvid halla utn Salamonnak elõszr is Adnijval s prtjval kellett mg egyszer szembenznie. A trnrksi ignyt Adnija mg mindig fenntartotta, amit jelkpesen gy juttatott kifejezsre, hogy Dvidnak az reg korban felesgei kz vett Abisgot akarta nõl venni, ami az kori kelet szoksai szerint valban nem kevesebbet jelentett, mint a trn-ignyt. (Olv. 1Kir 2:22. V. Absoln tettvel, aki Dvid hremnek a birtokba vtelvel is meg akarta pecstelni uralkodi jogt, 2Sm 16:22.) – Salamon azonban radiklisan intzte el az gyet. Adnijt a hozz prtolt fõvezrrel, Jbbal egytt meglette, Ebjtr fõpapot pedig Anattba szmûzte. A fõpapi hivatalban a mr addig is funglt Cdkot erõstette meg.
A Dvid ltal meghdtott orszgokban is trtntek elszakadsi ksrletek. Az edmi Hadad, aki Dvid idejben Egyiptomba emigrlt, a trnvltozs utn visszatrt hazjba. Igaz, hogy orszga fggetlensgt visszaszerezni nem tudta, Edm tovbbra is izreli rdekterlet maradt, sõt rajta vezetett keresztl a tengerhez az egyik fontos kereskedelmi tvonal, mgis az edmi kirly jelenlte mutatta azt, hogy a bekebelezett orszgok csak laza szlakkal vannak hozzkapcsolva a hdt birodalomhoz. Ugyanilyen jelensg volt szlelhetõ szakkeleten: az armok kzt, Damaszkuszban, egy Recin nevû kirly kezdett szervezkedni s br Salamonnak sikerlt õt fken tartania, mgis ppen ez a damaszkuszi szr-arm birodalom lett Salamon halla utn Izrelnek egyik legveszedelmesebb ellenfele.

Feltûnõ, hogy e politikai akcikban sorozatosan benne van Egyiptom keze is. Mg a XX. dinasztia idejben (1180–1065) Egyiptom belsõ ereje meggyenglt, zsiai tartomnyai elvesztek, addig a XXI. dinasztia alatt – melynek uralkodsval prhuzamos Dvid s Salamon kora is – jbl erõre kapott s rdeklõdse felledt Szria-Palesztina irnt. A frak szvesen prtoltak minden olyan gyet, amelytõl Izrel hatalmi gyenglst lehetett remlni. Salamon azonban gyes politikval ellenslyozta a dolgot: felesgl krte s kapta a fra egyik lenyt. Feltevs szerint II. Psinchanu, ms nven Psusennes volt ez a fra. Lenyval kapcsolatban nem kell valamelyik fõrang hercegnõre gondolni; egykor levelekbõl tudjuk, hogy az zsiai kirlyok szvesen vettk, ha a fra hremben szletett, akr harmadrang nõt kaptak is felesgl. A kvnt clt Salamon mindenesetre elrte. Egyiptom egyelõre semleges maradt, sõt a bibliai tudsts szerint jegyajndkul kapta a fratl Gzer vrost (1Kir 9:16), amely – gy ltszik – legtovbb tudott megmaradni nll
vroskirlysgnak. – Ksõbb jra rvnyeslni kezdett a fraknak Izrel egysgt megbontani szndkoz politikja. J talaja volt ennek az a tny, hogy az szaki trzsek krben mindig lt a vezetõ szerepre val trekvs (v. Br 8:1; 12:1), vagy legalbbis az nllsgra val hajlam. Salamonnak az egyik vezetõ embere, Jerobom – a ksõbbi kirly – megprblta az szaki orszgrsz klnszaktst, Salamon azonban tudomst szerzett a kszlõ felkelsrõl s a lzadkat leverte. Jerobom, a felkels vezre, akkor Egyiptomba meneklt s ott menedkjogot kapott Sesonk (a bibliai Sisak) fratl.
Salamon legfõbb szndka birodalmnak a belsõ felvirgoztatsa volt – persze a rgi keleti uralkodk pldja szerint. Legelõszr is a Dvid ltal tervezett hatalmas ptkezseket hajtotta vgre, elsõsorban Jeruzslemben. Az j fõvros lakossga rohamosan nõtt, ennek megfelelõen egyre jobban kiplt. A „Dvid vrosa” szak fel terjeszkedett, j palotk, erõdtsek pltek, majd megkezdõdtt a templompts. Elvgre Salamon szerzõdst kttt Tyrus fejedelmvel Hirmmal, akitõl nagy sszegû termszetbeni fizetsgrt, sõt nhny vros tengedse rn hozzrtõ munksokat s drga ptõanyagot kapott. Munkba lltotta az otthoni robotmunksok tzezreit is, elsõsorban a knaniak leszrmazottait. Faragott kvekbõl, libnoni cdrusfbl, dsan aranyozott dsztssel s berendezssel pttette meg vek munkja sorn a templomot, amely ha mreteiben el is maradt a babilni vagy egyiptomi templom-risok mgtt, dszes voltban mgis bszkesge lehetett Jeruzslemnek s az orszgnak. – A templom egybknt azon a helyen llt, ahol ma a „Szikla-templomnak” nevezett mohamedn mecset ll; utbbi a nevt onnan nyerte, hogy a kzepn egy hatalmas (kb. 1317 m) sziklalap foglal helyet s egykor taln ldozati oltr gyannt szolglhatott. A salamoni templom ptse, beosztsa termszetesen fõniciai minta szerint kszlt. Hrmas tagolsa (udvar, szently, szentek szentje) a vilgmindensgnek – kori szemllet szerinti – kicsinytett msa, valsgos mikrokosmos. A legbelsõ rsz, a szentek szentje, egy kocka alakan ptett, vilgts nlkli pletrsz volt (v. 1Kir 8:12), itt foglalt helyet a Jahve-valls legszentebb kegytrgya, a szvetsg ldja, benne a tzparancsolat kõtblival. A mikrokosmos-szemlletben ez a hely volt a mennynek a vetlete s Isten jelenltnek a helye, amennyiben „Isten hzrl” emberileg lehet beszlni (1Kir 8:27). ppen ezrt tiltva volt oda a belps; az nnepi kalendrium szerint csak a fõpap mehetett be vente egyszer, az engesztels nnepn.
Salamon Jeruzslemen kvl is folytatott ptkezseket, rszint hadszati clbl, rszint pedig az ltala fellendtett kereskedelmi let biztostsra. pttetett pl. n. magazinvrosokat, ahol lelmet s klnbzõ rukat troltak, sõt a Kiszsia s Egyiptom kztt kzvettett lkereskedelem lebonyoltshoz szksges kirlyi istllkat is. (1Kir 9:17–19). Salamon nagyszabs tranzit-kereskedelmet folytatott, karavnjai az egsz Kzel-Keletet bejrtk, ennek haszna azonban kirlyi monoplium volt, Salamon gazdagsgt nvelte. Azonkvl tengeri hajkat is kszttetett s az lati blben fekvõ Ecjn-geber nevû kiktõbõl indultak haji, elsõsorban a dlarbiai kiktõk fel, ahonnan sok rtkes import-cikket hoztak, tbbek kzt az pletek dsztshez szksges aranyat is. A hajzs tern ppgy a fõniciaiak voltak az izrelitk tantmesterei, mint a nagy ptkezseknl. – Ecjn-geber ms tekintetben ipari vros is volt. Hatalmas rz- (s vas-)kohkat ptettek itt a clbl, hogy az edmi bnykbl kitermelt rcet itt kiolvasszk. A hely kitûnõ volt erre a clra, mert az szakra esõ hegyvonulatok kzl elõtrõ viharos szl, a megfelelõ mdon ptett nylsokon s szljratokon t, a kohk tznek lesztshez szksges ventillcit termszetesen ton biztostotta. A nagy tmbkben nyert tiszta fmet aztn Izrelbe szlltottk s ott dolgoztk fel klnbzõ szerszmokk. A bnyk s kohk ltal szolgltatott rz mennyisgre jellemzõ az a szinte hanyagul odavetett mondat, hogy a templom berendezsnek a rztrgyait „Salamon mretlen hagyta, a rz igen nagy tmege miatt” (1Kir 7:47). Mindezekkel Salamon csakugyan nagy mrtkben nvelte a Dvidtl rklt birodalom fnyt s tekintlyt. Sba kirlynõjnek a ltogatsa illusztrlja legjobban Salamon hrnevt, gazdagsgt, blcsessgt – akr diplomciai, akr kereskedelmi rdekû volt is ez a ltogats. Ennek a nagyhatalmi uralkodi fnynek azonban megvoltak az rnyoldalai is. A nagy ptkezsekhez knyszermunkt vett ignybe. Adkat rtt ki a lakossgra, hogy fizethesse a drga fõniciai pletanyagot s ptõmestereket. Kirlyi udvartartsnak a kltsgeit is kirtta az orszg egyes provinciira. Rszben e clbl is, j kzigazgatsi kerletekre osztotta fel orszgt, ami csak rszben felelt meg a rgi trzsi beosztsnak. Az gy kijellt tizenkt kerletnek hnaprl hnapra felvltva kellett viselni az udvartarts kltsgeit, ami nem csekly megterhelst jelentett a lakossgnak. Csak magrl a kirlyi hremrõl fantasztikusan hangz szmadatot mond a Biblia (1Kir 11:3), nemklnben arrl, hogy mennyi lelem volt szksges a kirlyi udvarhoz tartozk napi elltsra (1Kir 4:22–23). A fnyes udvartarts, a szolgltatsok ignybe vtele emlkezetbe idzi Smuel szavait, aki megjsolta, hogy milyen terheket vesz majd magra a np a kirlysggal. Sõt mg a deuteronomista kirly-trvnyben is Salamon fnyûzõ uralmnak a kpe tkrzõdik, gyhogy ez a trvny pp az õ uralmnak jellegzetes vonsait emeli ki nem-kvetendõ pldaknt (Deut 17:14kk.).

Dvid s Salamon korban indult vgkpp bomlsnak a rgi trzsi-nemzetsgi trsadalmi rend. Rsze volt ebben – mint mr mondtuk – a fldmûvelõ letformra val ttrsnek, azutn egy j vrosi tisztviselõ, illetve iparos s kereskedõ rteg kialakulsnak. A rgi patriarchlis letforma helyn egy j trsadalmi tagozds jtt ltre, amelyben egyre nagyobb szerepet kapott a gazdag birtokosok s hivatalnokok rtege. A msik oldalon viszont az adterhek slyosan rintettk a vidki lakossgot. Insges esztendõk a katasztrfa szlre juttattk nem egyszer az egyes csaldokat; eladsods, birtok-elzlogosts, majd elveszts, sõt rabszolgasorsba knyszerls kvethettk ily mdon egymst. Kialakult a nincstelen proletr rteg (hber szval: dallim), akik olcs munkaerõknt voltak kiszolgltatva a vagyonosabb rtegeknek. – Voltak ugyan trvnyek, amelyek tiltottk az uzsort, elõrtk, hogy a rabszolgkat idõnknt fel kell szabadtani, mikor mr a „becsrtkket” leszolgltk, az elzlogostott birtokokat vissza kellett volna adni az elengeds vben tulajdonosuknak, de hogy ezek a trvnyek valban rvnyesltek-e a kzletben, arrl nem igen olvasunk a Bibliban. Ellenkezõleg a fogsg elõtti nagy prftk (Illstõl saisig) egyarnt szigoran eltlik a gazdagok fnyûzst, s a jogtiprst, amelyre a fnyûzs, a gazdagods plt. Ez a folyamat pedig elkezdõdtt mr Salamon korban, s br Salamon uralmt egy helytt gy jellemzi az rs, hogy akkor Izrel s Jda laki megszaporodtak, ettek, ittak s vigadtak (1Kir 4:20), ez a vigassg mgsem lehetett olyan teljes s ltalnos, mert rgtn Salamon halla utn azzal a kvnsggal fordultak az j kirlyhoz Izrel kpviselõi: A te atyd igen slyos igt vetett rnk, te knnyts rajta! (1Kir 12:4).

Vgl Salamon hiba volt a templom-ptõ kirly, mgsem volt az a kvetkezetes Jahve-tisztelõ, mint Dvid. A deuteronomista trtnetr erõsen kihangslyozza azt, hogy idegen asszonyai, elsõsorban a fra lnya kedvrt blvnytemplomokat is pttetett. Bizonyos, hogy ezek sem mreteikben, sem jelentõsgkben nem voltak hasonlthatk a jeruzslemi nagy templomhoz, inkbb csak afle hzi kpolnk lehettek, mgis a puszta megltelk s a bennk folytatott kultusz kihvta a prftai krk rosszallst. A bibliai lers kapcsolatba hozza velk Jerobom emltett lzadsi ksrlett, amihez egy vidki prfta adott biztatst. (1Kir 11:29kk.) – Maga Salamon e kritikval lthatan nem trõdtt; kirlyi uralmnak fnyt s nagysgt lete vgig meg tudta õrizni. Annl nagyobb lett a vltozs s a hanyatls az orszg letben Salamon halla utn.

6. A kettõs kirlysg kora. I.

Az orszg kettszakadstl Jezrelig (931–843)

a) Az orszg kettszakadsa

Az Izrel npe szaki s dli trzsei kzt levõ laza kapcsolat, sõt az elsõsgrt val vetlkeds, amely a brk korban, sõt Dvid alatt is slyos vlsgokat okozott, Salamon halla utn a kt nagy uralkod ltal egysgbe kovcsolt birodalom sztszakadst eredmnyezte. A trn rkse Robom kirly lett (931–914); miutn Jeruzslemben trvnyes uralkodnak elismertk, Sikembe ment, hogy kirlysgt az szaki orszgrszben is elismertesse. Sikem kzponti vrosa volt az szakon vezetõ szerepet vivõ Efraim trzsnek, itt kerlt sor a trzsi szvetsg megktsre Jzsu idejben, itt prblt kirlysgot alaptani Gedeon fia, Abimelek. – Idejttek ssze most is az szaki trzsek kpviselõi. Mielõtt azonban Robom kirlysgt elismertk volna, azzal a krssel fordultak hozz, hogy knnytsen a slyos adkon s szolgltatsi terheken, amelyeket Salamon rjuk vetett. Robom flreismerte a helyzetet s rossz tancsadira hallgatva, kevly elutast vlaszt adott. A kvetkezmny az lett, hogy az szaki orszgrsz fellzadt s az egyiptomi emigrcibl hazatrt Jerobomot vlasztotta kirlly. Robomnak meneklnie kellett Sikembõl s szembe kellett nznie a merõben j helyzettel.

Ettõl kezdve a zsidsg kt kln orszgban lte az lett. Az szaki orszgrsz neve maradt Izrel; itt a kvetkezõ szzadok folyamn tbb dinasztia is vltotta egymst a trnon, sõt az j kirly nem egyszer elõdjnek a meggyilkolsval jutott uralomra. A dli orszgrsz neve Jda lett; ennek a fõvrosban, Jeruzslemben, Dvid csaldjnak a leszrmazottai uralkodtak egszen a babilni fogsgig.
Az szaki orszg elsõ kirlya teht I. Jerobom lett. (931–911.) Rezidencijt elõszr Sikemben rendezte be, majd ksõbb Tirca vrost tette szkhelyv. Egyik elsõ gondja az volt, hogy orszgt vallsi tekintetben is fggetlentse Jdtl. Az orszg nagy kzponti szentlye ugyanis eddig Jeruzslemben volt. Ott folyt a hivatalos kultusz, oda zarndokoltak nagy nnepeken az orszg klnbzõ rszeirõl az emberek. Jerobom teht j templomokat pttetett, egyet a dli hatr mentn Btelben, egyet pedig szakon, Dn vrosban, hogy ilyen mdon semlegestse Jeruzslem vonz hatst s szksgtelenn tegye az oda zarndoklst. E kirlyi szentlyekben azutn felllttatott egy-egy aranyborj szobrot s ugyanazokkal a szavakkal mutatta be azokat a npnek, mint egykor ron az aranyborjt a pusztban: Ime, ezek a te isteneid, Izrel, amelyek felhoztak Egyiptom orszgbl! (1Kir 12:28). – Jerobomnak ez a tette azonban a Jahve-hithez hû prftai prt slyos rosszalst hvta ki. Az egykor prfta-trtneteken kvl (1Kir 13–14 r.) klnsen a VIII. sz.-beli Hses prfcii fejezik ki ezt a rosszalst s tletet. (Hs 8:4–6 stb.). A deuteronomista trtnetr esetrõl esetre flemlegeti a „Jerobom vtkt”, amellyel bûnbe vitte Izrelt. A Krnikk rja pedig egyszerûen negliglja az szaki orszg trtnett, mivel elszakadtak a Dvid utdai kirlysgtl s blvnytemplomokba jrtak Jeruzslem helyett.

b) A testvrhbork idõszaka

A kettvlasztst kvetõ elsõ idõszakra jellemzõ a Kirlyok knyveinek ez a tbbszr ismtelt mondata: Hbor volt a jdai s izreli kirly kztt llandan. Nem volt elg az, hogy a kln szakadt kt kicsi orszg magban sokkal kisebb erõt kpviselt, mint a Dvid–Salamon korabeli monarchia, aminek elsõ jeleiknt azonnal elszakadt a meghdtott tartomnyok kzl Damaszkusz, ksõbb pedig Ammn orszga; mg testvrhborval is gyengtettk egyms erejt s ekzben nem riadtak vissza idegen orszgok segtsgl hvstl sem. – Az erõviszonyok kezdetben Jda szmra voltak elõnysebbek. Terletre ugyan kisebb volt Izrelnl, mgis a Salamon ltal megteremtett hadszati s anyagi elõnyk rvn biztosabb volt a pozcija Izrelnl. Robom lt is lehetõsgeivel s felkszlt az Izrel elleni hborra. Jerobom viszont azzal vlaszolt, hogy segtsgl hvta az õt addig is prtfogol Sesonk (Sisak) frat. Az egyiptomi uralkod kapott is az alkalmon s kb. 926-ban csakugyan megtmadta Jdt. Elfoglalta Jeruzslemet s kifosztotta a templom kincstrt. – Jerobom azonban nem tudta, hogy mit idz fel. A fra ugyanis nem llt meg Jda hatrn, hanem – valsznûleg rendcsinls rgyn – vgigdlta az szaki orszgrszt is. A karnaki templom faln levõ gyõzelmi feliratban a fra jval tbb izreli, mint jdai vrost sorolt fel, amelyeket elfoglalt s megsarcolt. Valsznû, hogy e hadjrat idejn volt knytelen Jerobom is ttenni szkhelyt a Jordntl keletre esõ Penulba (1Kir 12:25).

A hatalmi egyensly a kvetkezõ vekben egyre jobban az szaki orszg javra toldott el. Jdban Robom utdjnak, Abijnak a rvid uralkodsa utn sz kirly (912–872) mr knytelen volt klsõ segtsg utn nzni a fenyegetõ izreli tmadsok miatt. Jeruzslem megmaradt kincseit arra hasznlta fel, hogy megvsrolta rajta a damaszkuszi kirlynak, I. Benhadadnak a szvetsgt. Ennek kvetkeztben az izreli seregeknek vissza kellett vonulniuk, hogy az armok ellen vdekezzenek. sz mg arra is kihasznlta a helyzet adta elõnyt, hogy a hajdani Benjmin trzse terletnek egy rszt is elhdtotta Izreltõl.
Izrel orszgban Jerobomot fia, Ndb kvette a trnon. Nem sok uralkodhatott, mert lzads trt ki s Baasa erõszakkal szerezte meg a kirlysgot (uralk. 910–887), kiirtvn Jerobom egsz csaldjt. Baasa helyzete azonban nagyon nehz volt. Az sz jdai kirly ltal felbrelt arm seregek egyre jobban szorongattk Izrelt. Nem csoda, ha az orszg elgedetlensge nõttn nõtt s fit s utdjt, lt, rvid uralkods utn egyik vezre, Zimri meggyilkolta. Zimri dicsõsge mindssze egy htig tartott, mert Omri fõvezr szintn magnak akarta megszerezni a trnt s a hadsereg nagyobb rszt a kezben tartvn, a fõvros ellen indult. A kzeledõ sereg lttn Zimri magra gyjtotta palotjt. A hadsereg Omrit kirlly kiltotta ki s vele, illetve dinasztijval j korszak kezdõdtt Izrel orszgban.
Omri (886–875) kemny kezû hadvezr volt s a jelen helyzetben ppen ilyen emberre volt szksg, aki rendet tud teremteni a felfordult orszgban. A zavaros helyzetet ti. mg egy Tibni nevû trnkvetelõ is ki akarta hasznlni a maga javra. Prtja azonban nem volt nagy, Omri rvidesen legyõzte s miutn gy kirlyi uralmt biztostotta, hozzfogott az orszg hatalmi helyzetnek a megerõstshez is. Sikeresen harcolt Mb npe ellen, amelyet jbl adfizetsre ktelezett. Egy Biblin kvli hrads, a Mesa-emlkkõ felirata is beszmol errõl a helyzetrõl: „Amikor Omri volt Izrelben a kirly, Mbot hossz idõn t leigzta, mert Kms haragudott orszgra”. (Kms a mbiak nemzeti istene, v. 1Kir 11:7.)
De Omri nemcsak j hadvezrnek, hanem j diplomatnak s orszgptõnek is bizonyult. Megszerezte magnak a fõnciaiak tmogatst azzal, hogy fit, Achbot sszehzastotta az egyik fõnciai vros (1Kir 16:31 szerint Szidn, Josephus szerint Tyrus) fejedelmnek a lnyval, Jezbellel. Megszûnt vgre a Jdval val ellensgeskeds is, amit a kvetkezõ genercinl szintn csaldi kapcsolat pecstelt meg: Achb lenyt a jdai trnrks, Jrm vette felesgl.

Omri uralkodshoz hozztartozik mg az, hogy Samria nven egy j vrost alaptott s azt tette meg kirlyi szkhelyv. Utdai mg jobban kiptettk s mg a romjai is mutatjk, hogy hatalmas kõfallal megerõstett, palotkkal keskedõ igazi fõvros lett, ahol ugyanolyan fõrang s vagyonos arisztokrcia lakott, mint Jeruzslemben. – Mindenesetre az orszg kettszakadsa ta Omri volt az elsõ uralkod, aki az izreli kirlysg helyzett stabilizlni tudta. Ezt mutatjk a Biblin kvli dokumentumok is: az asszr feliratok pl. jval Omrinak s csaldjnak a kihalta utn is gy emlegetik Izrelt, mint „Omri orszgt.”.

c) Jda s Izrel szvetsge

Omri halla utn a fia, Achb lpett a trnra (875–854). Tovbb folytatta apjnak hatalmi politikjt, br kevesebb sikerrel. A damaszkuszi arm birodalom mg mindig tmadta Izrelt s elsõsorban a giledi hatrszlen fekvõ vrosok szenvedtek sokat emiatt, amint az a trtneti lersokbl, sõt egyes prftai mondsokbl is kitûnik (m 1:3). Nemcsak terletet hdtottak a damaszkusziak, hanem jogot szereztek arra is, hogy Samriban kln vrosrszben folytathassanak szabad kereskedelmet. II. Benhadad arm kirly mr egyenesen Samria ellen indtott dntõ tmadst. A helyzet olyan slyos volt, hogy a vros feladsrl kezdtek trgyalni, de mikor az armok a bke felttell a kirlyi palota kifosztst szabtk meg, az izreli hadsereg az ellenlls mellett dnttt s sikerlt is a nagy tmadst visszavernik (1Kir 20:1–21). Benhadad egy v mlva j, mg jobban flszerelt sereggel tmadta meg Achbot. Most Afek vrosnl kerlt sor a dntõ tkzetre, de az armok itt is veresget szenvedtek. Izrel visszafoglalta az elhdtott giledi vrosokat, sõt most õk sajttottak ki egy szabad kereskedõ-negyedet Damaszkuszban (1Kir 20:26–34).

Az armok e trdre knyszerlsnek azonban megvolt a politikai httere. A Kr. e.-i IX. szzad vilgtrtneti vonatkozsban arrl nevezetes, hogy ekkor indult el vilghdt tjra a nagy asszr birodalom, tbbek kzt nyugat fel is. II. Assurnazirpal (883–859) mr „megmosta fegyvert a nagy tengerben” (= a Fldkzi tengerben). Utdja, III. Salmanassar (858–824) pedig egyms utn vezette hadjratait Szria ellen. (Szria alatt szoktuk rteni ebben a korban a Libnon-hegyvidk s az Orontes foly krl fekvõ kisebb orszgokat, ide szmtva Damaszkuszt is). Elsõ nagy hadjrata 854-ben volt. A fenyegetett kis orszgok ekkor szvetkeztek a kzs nagy ellensg ellen; gy ltszik, hogy egy idõre mg Izrel s Damaszkusz is sszebklt, legalbbis a Karkar vrosa mellett vvott csatban – az asszr krnika szerint – rszt vett Achb kirly serege csakgy, mint Hadadidri damaszkuszi kirly. A nagy tkzet azonban asszr gyõzelemmel vgzõdtt. – Achb ekkor – gy ltszik – taktikt vltoztatott s az Asszria felõl is fenyegetett Damaszkuszt jra megtmadta, mgpedig szvetkezve az akkori jdai kirllyal. Jsfttal. A hatron fekvõ s mr sokszor gazdt cserlt Rmt-Giled vros megszerzse volt a cl. A szvetsgesek ugyan gyõzelmet arattak, Achb kirly azonban az tkzetben hallos sebet kapott (1Kir 22 r.).

Achbnak s utdainak az uralkodst, a bibliai lers szerint, bernykolja a vallsi hanyatls kora. Az õslak knaniak maradkaival val egytt ls amgy is magval hozta a Fõnciban s Knanban ltalnos Baal-valls terjedst, mikor aztn a fõnciai kirlylny, Jezbel, felesge lett Achbnak, a Baal-kultusz szinte a legfelsõbb helyrõl tmogatott valls lett Izrelben. Jezbel magval hozta fõnciai papjait, a Jahve-hit prftit pedig ldzte, sõt kivgeztette. („Prftk” alatt itt elsõsorban azoknak az eksztatikus prfta-csoportoknak a tagjai rtendõk, akikrõl a 4. fejezet vgn volt sz.) Rettenthetetlen ellenflknt lpett fel azonban Ills prfta, aki nem egyszer jelent meg az udvarnl, hogy megfenyegesse a kirlyi csaldot a blvnyozsrt, vagy a zsarnoki nknyrt. Achb mg inkbb hajlott volna az intõ szra (1Kir 21:27), Jezbel dlyfe azonban nem ismert hatrt s vgl a kirly sem tudta kivonni magt a befolysa all. Egy zben Ills prfta trsre vitte a dolgot, a Karmel hegyi istentlet alkalmval, amikor leszmolt a Baal-papsggal, utna azonban meneklnie kellett Jezbel bosszja elõl (1Kir 18–19 r.). Az ltala sztott lng mgsem aludt el s majd ksõbb prfta-utdjnak, Elizeusnak az idejben forradalmi tûzben csapott ki, hogy megsemmistse Achb s Jezbel csaldjt s uralmt.
Achbnak a fia, Achazja nem sokig uralkodott Samriban. Egy slyos szerencstlensg miatt hallos beteg lett s alig kt vi uralkods utn meg is halt (2Kir 1:2.17). Utdja Achb msik fia, Jrm lett (853–843), aki feljtotta a jdai kirllyal a szvetsget. (Problmt okoz a 2Kir 1:17 s 3:1 adatnak az egybevetse: az elsõ helyen Jrm a hasonl nevû jdai kirly kortrsaknt szerepel, a msodik helyen viszont mg Jsfttal, a jdai Jrm apjval ll kapcsolatban. Az ellentmondst az a felttelezs oldja fel, hogy a jdai Jrm mr apjnak, Jsftnak az uralkodsa idejn trsuralkod lett s innen addik a ktfle keltezs. V. a bevezets kronolgiai vonatkozs fejezetvel.)
Mb orszga Achb halla utn ismt megksrelte az elszakadst Izreltõl, elsõsorban emiatt krte Jrm a jdai kirly segtsgt. A 2Kir 3 r. rja le a Mb elleni hadjratot, amelyben a szvetsgesek szemmellthatan nagy nehzsgekkel kzdttek s vgl elvonultak az ostromlott fõvros falai all. Mesa mbi kirly mr emltett emlkoszlopa pedig egyenesen a maga rszre knyveli el a gyõzelmet. Az Omri uralkodsnl idzett mondat gy folytatdik: „Utna a fia kvetkezett, aki ezt mondta: n is leigzom Mbot! Az n idõmben mondta ezt, de n meglthattam neki s hznak (a vesztt). Izrelnek egyszersmindenkorra vge.” A felirat ezutn mg beszmol tbb hatrmenti vros visszafoglalsrl.
Jda trtnetben Jsft uralkodst kedvezõ rtkelsben õrizte meg az szv.-i trtnetrs. A hosszas testvrharc elltvel megkezdõdhetett ismt a bks belsõ pts. Jsft (872–848) megprblta Salamon kort visszavarzsolni, gy tbbek kztt jra ki akarta pteni az egykor virgz tengeri kereskedelmet, ez a vllalkozs azonban az 1Kir 22:49 szerint a sz szoros rtelmben hajtrst szenvedett. Az Ecjn-geber kiktõvroshoz vezetõ t sem volt biztonsgos, mivel az edmi np s szomszdai mr fggetlenek voltak, sõt a krniks szerint hbort is megksreltek Jda ellen (2Krn 20 r.). Ms vonatkozsban azonban az orszg csakugyan erõsdtt s gazdagodott. Jsft mg a Jdban elõfordul vallsi visszssgok megszntetsre is ksrletet tett (2Krn 17 r.). Ez utbbi jszndkt azonban erõsen veszlyeztette az, hogy fit, Jrmot sszehzastotta Achb s Jezbel lnyval, Ataljval, mivel ennek kvetkeztben a Baal-kultusz trhdtsa Jdban is megkezdõdtt. A jdai Jrm (848–843) uralkodsa alatt az orszg pozcija egybknt is megrendlt. Edm orszga teljesen elszakadt; a filiszteusok egyes arab trzsekkel szvetkezve, rablhadjratot vezettek vgig az orszgon. Maga a kirly nhny vi uralkods utn slyos betegsgben pusztult el. – Trnjt a fia, Achazja rklte. Folytatta az Izrellel szvetsges politikt, rszt vett egy Damaszkusz elleni hadjratban is. Mindjrt uralkodsa elejn azonban kitrt szakon a Jhu-fle forradalom s ennek az akkor ppen Jezrelben tartzkod jdai kirly is ldozatul esett.

Izrelben ugyanis az Ills ltal elkezdett, majd Elizeus idejben folytatott mozgalom a fõnciai befolys s annak fõknt vallsi vonatkozsai ellen egyre erõteljesebb lett. A prftai prt lthatan keresete az Achb csaldjval val leszmolsnak a politikai mdjt is. Bizonyosan megvoltak a klsõ kapcsolataik is, erre mutat Elizeus tbbszri tallkozsa Damaszkusz kirlyval. A leszmolst mgsem idegen segtsggel akarta vgrehajtani (ezt szemllteti szimbolikus srsa Hazael kirly elõtt, 2Kir 8:11kk.). Alkalmas emberre tallt az egyik fõtisztnek, Jhunak a szemlyben s õt titokban kirlly is kenette. Mikor aztn a hatrvillongsok Hazael damaszkuszi kirly idejben jra megkezdõdtek s a harcok sorn az izreli Jrm kirly is megsebeslt, elrkezettnek ltszott az idõ a cselekvsre. Jhu a hadseregre tmaszkodva kirlly kilttatta ki magt, azutn pedig szrnyû vrengzst rendezett. A Jezrel vrosban tartzkod kirlyi csald tagjait mind legyilkoltatta, ppgy mint az ppen ott tartzkod jdai kirlyt s ksrett. Jezbelt, az anyakirlynõt ledobatta palotja ablakbl; holttestt a kutyk faltk fel – ahogy azt egykor Ills megjvendlte. Vgl a Baal-papsgot is lemszroltatta. (Olv. 2Kir 9–10 r.). Ezzel az Omri-dinasztia majdnem flszz ves uralmnak vge szakadt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!