II. Az szvetsgi kortrtnet peridusainak 1. 2. 3.
II. Az szvetsgi kortrtnet peridusainak lersa
1. Õstrtnetek
A Genezis 1–11. rszben lert esemnyeket bibliai õstrtneteknek szoktuk nevezni. Kortrtneti mûvekbe ezt a szakaszt ritkn szoktk belefoglalni, mivel a trtnelem-elõtti rgmlt idõkrõl szlnak s az kori ember ismereti szintjn, sõt rszben mondai formban vannak elõadva. A teljessg kedvrt mgis vegyk szmba s prbljuk rtkelni õket.
A teremts.
A bibliai kijelents szerint a vilgmindensg Isten teremtõ munkja ltal jtt ltre. A Gen 1. r.-e hat teremtsi nap keretben mondja el, hogy hogyan teremtette Isten a mennyei s a fldi, a lthatatlan s lthat vilgot. Az utbbi kezdetben kaotikus, lettelen llapotban volt, Isten azonban fokozatosan, jabb s jabb forml s rendezõ tettekkel alaktotta t az let sznterv.
A vilg keletkezsrõl az korban nemcsak az sz. rt, hanem ms npek mondi is mtoszai is. Az utbbiakat egy mondattal gy jellemezhetjk, hogy bennk a kozmognia elsõsorban theognia: a vilg lete kezdõdik az istenek szrmazsval, egyms ellen folytatott harcaikkal, melyeknek a kvetkezmnye, esetleg fggvnye a fldi vilg ltrejtte s õstrtnete. – Klasszikus grg fldn Hesiodos Theogonija a legszemlletesebb plda ehhez. Kor s terlet tekintetben kzelebb ll az sz.-hez a fõniciai (raszsamrai) theogonikus mtosz, tovbb a Baal mtosz-ciklus isten-harcai. Vgl a babilni teremtsi mtosz (Enuma elis) emltendõ, mely szerint Marduk isten legyõzve a khaotikus erõket megtestestõ Tiamatot, megformlja a vilgot s a benne lõket. Ezek az isten-harcok, melyekben a jnak, a rendnek, a vilgossgnak az istene legyõzi a stt khaosz let-ellenes – srknyszerû szrnyalakknt brzolt – hatalmassgt, emlkeztetnek az sz. egyes kltõi szvegeiben a teremtsnek olyan szimbolikus brzolsra, mely szerint a kezdeti „khaosz” llapott egy szrnyalak testestette meg, melyet azonban Isten megsemmistett, hogy a khaosz helybe koszmoszt, rendezett vilgot teremtsen. (Pl. Zsolt 74:13–14; zs 27:1; 51:9 stb.) E szrvnyosan elõfordul kltõi rszletek azonban csak a mindensg fltt ll s hatalmval brmilyen fenyegetõ vszt elhrtani tud Istenrõl tesznek bizonysgot. Az keleti mtoszok s az szv.-i teremts-trtnet „egyeztetse” azonban e hasonl motvumok mellett is elhibzott vllalkozs volna. A bibliai teremts-lers (Barth K. szerint) egyszerûen a karikatrja lenne pl. a babilninak, s megfordtva.
De szksgtelen a modern termszettudomny kozmognikus tteleivel kapcsolatban is akr az egyeztets, akr a polmia feladatra vllalkoznunk. Az kor – s az szvetsg – embernek egszen ms kpe volt a vilgrl, mint a mai embernek. A Gen 1. (s 2.) rsze a maga mdjn vgl is arrl tesz bizonysgot, hogy a vilg Isten teremtse ltal jtt ltre. Ez maga pedig hit-gondolat, amely termszetesen felttelezi a teremtõ Istenben vetett hitet is. Alapvetõ szemlleti md ez, amely mellett a teremts-trtnet rszletei helyes exegzissel rthetõkk vlnak.
Az emberisg õskora s az znvz.
Az den-kerti trtnetet, majd az elsõ testvrpr trtnett elsõsorban etikailag kell rtkelnnk. Ilyen vonatkozsban nem is tallunk hozzjuk megfelelõ vallstrtneti prhuzamot ms npek irodalmban. Az etikai tartalmon tl aztn az emberisg õsi trtnetre vonatkozan olyasfle emlkezs tûnik ki belõlk, amely egy hajdani õshaza elvesztst, a nomd vndorlst, a fld termõv ttelrt folytatott kzdelmet tkrzi.
sszefggõ leszrmazsi tblzatot kzl a Gen 5 r. dmtl Nig. Feltûnõ, hogy ezeknek az „znvz elõtti ptriarchknak” roppant magas, 8–900 ves letkort tulajdont a Biblia. Ez azonban mr ismert motvum az kori Kelet emlkeiben. Nem emltve Berosusnak viszonylag ksõn rt babilni krnikjt, ismernk igen rgi feljegyzseket, melyek szerint a legrgibb sumr kirlyok ezer, sõt tzezer vekig uralkodtak. E hatalmas szmok trtnetileg azt szimbolizlhatjk szmunkra, hogy az emberisg õskora sokszorosan hosszabb ideig tartott, mint amennyit az a 7–8000 esztendõ jelent, ami a trtnetisg igazi lthatrn bell esõ embervilg trtnett kpezi.
Az emberisg trtnetnek az elõrehaladst aztn a Biblia szerint egy vilgmretû nagy katasztrfa, az znvz szaktotta meg, melyben szinte az egsz lõvilg elpusztult, csupn a N brkjban levõk ltk tl. – Az znvz egyike azoknak a hajdankori esemnyeknek, amelyeket az emberisg emlkezse a fld legklnbzõbb terletein megõrztt, olyan egymstl tvol lõ npek krben, amelyeknl kulturlis klcsnhatsrl nem lehet beszlni. Tbbszz znvz-elbeszls ismert, amelyek mindegyike egy risi radsrl beszl, amibõl csak nhny ember meneklt meg valamilyen mentõhaj segtsgvel. A bibliai znvz-trtnethez tartalmilag legkzelebb llnak termszetesen a mezopotmiai hasonl trgy elbeszlsek, klnsen a Gilgames-eposz 11. fejezete. – Az znvz mibenltre, okaira, idõpontjra nzve egyrtelmûen elfogadhat tudomnyos magyarzat ez idõ szerint nincs. Vannak, akik a jgkorszak utn bekvetkezett nagy gleccser-olvadsokra gondolnak, msok kvlrõl jvõ kozmikus behatsokkal magyarzzk az znvizet. Mezopotmia terletn az archeolgia tbb helytt fedezett fel tbb mter vastagsg radsos iszaplerakdsokat, ezek azonban nem mind egy idõbõl valk s inkbb csak szemlltetõl szolglnak ahhoz, hogy voltak ilyen egsz nagy terleteket s kultrkat elpusztt radsok. – A Biblia-r ugyan megint a maga vilgkpnek megfelelõen rja le a hegyeket is elbort, aztn megint elapad vzradst, szeme elõtt pedig az ltala ismert lakott fld, a Kzel-Kelet llt, mgis mivel az znvz emlkvel vilgszerte tallkozunk, felttelezhetjk, hogy hajdan csakugyan lehetett egy ilyen vilgmretû katasztrfa.
A nemzetek eredete.
A bibliai lers szerint az znvzbõl csak N s csaldja meneklt meg, ennek megfelelõen az emberisg jbli elszaporodsa N hrom fin keresztl trtnt, ezek voltak: Sm, Chm s Jfet. Figyelemre mlt itt a Gen 10 r. tblzata, amely a klnbzõ npeket megszemlyestve, mint hrom csald leszrmazottait mutatja be õket. Megszokott klnbztets szerint Sm utdai az elõ-zsiai smita npek, Chm utdai a sttbõrû, fõknt afrikai npek, Jfettõl pedig a fehrbõrû eurpaiak szrmaztak. Ennek felelne meg a nyelvcsaldonknti betagolds is. A valsgban a Gen 10 r. csaldfja nem ennyire kvetkezetes: inkbb terlet, lakhely szerint csoportostja a klnbzõ npeket, a nyelvcsaldok rokonsga tekintetben sem mindig a ma elfogadott megklnbztetssel l. Ettõl eltekintve azonban egy, az akkori helyzetnek jl megfelelõ npessgi trkpet kapunk.
A nemzetek eredetvel foglalkozik a Bbel tornyrl szl elbeszls is (Gen 11:1–9), mely szerint az emberisg hajdan egy nyelvet beszlt, s csak ksõbb kvetkezett be a nyelvek differencildsa s a npek sztszledse. A hajdani egy-nyelvûsg gondolata azzal indokolhat, hogy a legklnbzõbb nyelvekben hasonl szavak tallhatk a legegyszerûbb s legõsibb trgyak, telek, csaldi relcik elnevezsre. Ez egyttal arra is utal, hogy legalbbis az eurzsiai kontinensen lehet valami kzs hazra gondolni, ahonnan sztvndoroltak a npek. Felttelezs szerint Kzp-zsia, taln Turkesztn vidke lehetett ez a terlet s innen rkeztek npvndorlsi rajokban Elõ-zsia terletre is a Biblia-r ltal ismert npek. – A nyelvek elklnlse termszetesen egy hossz trtneti folyamat volt.
Trtneti korszakok Elõ-zsiban.
A Gen 1–11 r.-ben tallhat szmadatok sszegezse rvn azt az adatot kapjuk, hogy a teremtstõl brahmig mintegy 2000 esztendõ telt el. „Kortrtnetrõl” lvn sz, felvethetjk a krdst, hogy e ktezer esztendõ keretbe, mai ismereteink szerint, mekkora tnyleges idõtartam van sszesûrtve. Mivel a teremts-trtnet brzolsa szerint a fld s az ember ltrejtte gyszlvn egybeesik, figyelmen kvl hagyhatjuk a fldtrtnet peridusait s csak az emberisg trtnetre lehetnk figyelemmel. Ezen a tren Palesztinval kapcsolatban klnsen jogosultak vagyunk az emberisg õskorrl s az õsemberrõl beszlni. A Kzel-Kelet nagy kultrterletei, Egyiptom s Mezopotmia ugyanis arnylag ksõn feltltõdtt alluvilis terletek s viszonylag fiatal teleplsi helyek. Ezzel szemben a magasabban fekvõ Palesztina nemrg feltrt barlangjaiban, a Karmel-hegy oldalban s a Genezret-t kzelben megtalltk a paleolit-kori õsember csontvz maradvnyait s hasznlati eszkzeit. Idõileg persze nehz meghatrozni az itt lt õsemberek teleplsi kort; szz-ktszzezer esztendõ tvolba (vagy mg messzebb) helyezik, mindenesetre mg az utols jgkorszak idejre (amely ezen a vidken pluvilis, azaz esõs-radsos korszak volt). Nevezetes az is, hogy Palesztinban otthont tallt gy a neandervlgyi, mint a fejlettebb, a mr homo sapiens-nek nevezhetõ õsember. A paleolit, vagy rgebbi kõkorszak embernek a kultrja a trtnelem-knyvek lapjairl jl ismert. – Egy tmeneti, mezolit, azaz kzpsõ kõkorszak utn kvetkezik a neolit, vagyis jabb kõkorszak, kb. 5500 s 4000 kztt. Ebben az idõszakban kezdõdtt meg az lland lakhelyeken, vrosokban val letelepeds, hzpts, agyagednyek ksztse, a megszeldtett llatok tenysztse s a fldmûvels. A legjabb megllaptsok szerint Jerich mr a Kr. e.-i VII. vezredben lakott telepls volt.
A kõ- s rzkorszak Elõ-zsiban nem vlik el olyan lesen egymstl, mint pl. Dl-Eurpban. A rzeszkzk mellett mg sokig hasznltak kõszerszmokat is, ezrt a kvetkezõ idõszak neve eneolit, vagy khalkolit kor (rz-kõkor). Ez tartott Kr. e. 3100 krlig, amikor felvltotta a bronzkorszak; a bronz aztn vgleg feleslegess tette a kõ- s csontszerszmokat, fegyvereket. A bronzkorszak mr egszen a trtnetisg lthatrn bell esik, mivel a IV. vezred kzepn megjelenik az rs legegyszerûbb formja s mind tkletesebbre fejlõdve megõrizte a kor trtneti s trsadalmi viszonyainak emlkt. – A bronzkort fel szoktk osztani korai, kzpsõ s ksei bronzkorra (3100–2100, 2100–1600, 1600–1200), sõt mg ezen bell is rvidebb peridusokra. A bronzkorra esik a nagy birodalmak kialakulsa Egyiptomban, Mezopotmiban s Kiszsiban. A kezdetben klnll kisebb vroskirlysgokat erõskezû s hdt szndk uralkodk szervezik birodalmakk. – A kzpsõ bronzkorra tehetjk a ptriarchk knani vndorlst s Egyiptomba kltzst.
Ilyen nagy idõbeli tvolsgokat fog t a bibliai õstrtnetekben olvashat nhny mozzanat az emberisg mltjbl. A teljessg kedvrt folytassuk most mr a vilgtrtnetnek korszakok szerint val ttekintst:
A vaskorszak 1200 krl ksznttt be Elõ-zsiba. Ezzel az idõponttal csaknem egybeesik Izrel honfoglalsa, Izrel npnek nll llami lete pedig ppen ki is tlti a vaskorszakot, amelyet egybknt szintn felosztanak egy korai s egy ksõbbi peridusra (1200–900, 900–600). – Az utna kvetkezõ korszakokat mr az Elõ-zsiban uralomra kerlõ hdt birodalmakrl, illetve kultrkrl szoks elnevezni. gy 600-tl 330-ig tartott a perzsa kor, 330-tl 100-ig a hellenisztikus kor. Kr. e. 100-tl szmtjk a rmai kort.
2. A ptriarchk kora
A Biblia-r az znvz utni kor nemzetsgtblzatban (Gen 11:10 skv.) egy hatrozott vonalat kvet: N fiai kzl Sm leszrmazottait veszi szmba brahmig, a zsid np õsatyjig, akiben kezdõdtt el a direkt kivlaszts. brahmot, azutn Izskot, majd Jkbot s a fiait nevezzk ptriarchknak. letk trtnetre jellemzõ Isten kivlaszt elhvsa s vezetse, tovbb az az gret, hogy utdaik egykor nagy npknt fogjk birtokba venni Knant, ahol õk maguk mg csak mint jvevnyek vndoroltak.
A kivlaszts szempontjbl a ptriarchk egyes emberek voltak, egybknt azonban nem egyedl jrtk a vilgot. Kzvetlen rokonsgukon kvl szolgk nagy szma vette krl õket, mivel nyjakban gazdag emberek voltak. brahm szksg esetn harcra kerekedhetett fegyveres szolginak az ln (Gen 14:14), Jkb „kt sereggel” trt haza szmkivtse fldjrõl (Gen 32:10). Ha ki voltak is tve az õslak knaniak kztt prbltatsoknak, esetenknt Knan vros-kirlyai is elismertk tekintlyket (Gen 14:17; 21:22; 23:6). – Elõ-zsia s vele egytt Knan orszga is a II. vezred elsõ felben klnsen mozgalmas szntere volt npvndorlsi hullmok, vagy csak egyszerû nomd karavnok rkezsnek. Az utbbiak kz kell sorolnunk a ptriarchkat is, akik nyjaikkal legelõt keresve vndoroltak tova az akkoriban mg elg gyren lakott Knan orszgban, olykor hosszasabban is megtelepedve egy-egy helyen.
A bibliai hagyomny szerint brahmnak mg az apja, Terah volt az, aki csaldjval elõszr kerekedett fl Ur-kaszdim vrosbl – fltehetõen a dl-babilni Ur vrosbl – s szak fel vndorolva Hrn vidkn telepedett meg. Innen indult tovbb brahm, apja halla utn, hogy Knanba vndoroljon. Sikem, Btel, Hebrn krnyke a fõ tartzkodsi helyei. – Izsknak s Jkbnak a trtnete bizonyos fokig visszafel tekint Mezopotmia fel. A Hrn krnykn maradt rokonsggal kttt hzassgi kapcsolat jelkpesen s valsgosan is erõsti a mezopotmiai eredetre vonatkoz hagyomnyt. – A Jkb fiai kzl kiemelkedõ Jzsef trtnete viszont Egyiptomba viszi t a ptriarcha-trtnetek folytatst. Jindulat frak kegybõl a Gsen fldjn, a Nlus delta-vidknek keleti szln telepedhettek le Jkb fiai, ahol utdaik az elkvetkezõ szzadok alatt npp szaporodtak.
A ptriarchkrl Biblin kvli trtneti dokumentumokban nem olvasunk. Ez a negatvum, tovbb a rluk szl bibliai elbeszlsek mondai jellege okozta azt, hogy a tagad kritika irnyzat ktsgbe vonta trtnetisgket. Majd isten-alakoknak tartottk õket, majd knani hroszoknak, akiket Izrel a sajt õseiv adoptlt; legjobb esetben feltteleztk, hogy Izrel a maga npi trtnett vettette vissza rjuk. Mindezek nknyes vlekedsek, melyeknek a gyengi kimutathatk. – Ma mr ismert tny az, hogy az brahm, Terah, Nhr, stb. nevek a Kr. e.-i II. vezredben valsgosan hasznlt szemlynevek (teht nem isten-nevek) voltak. Klnsen figyelemremlt az, hogy trsadalomtrtneti vonatkozsban a ptriarcha-trtnetek egszen a Kr. e.-i II. vezred csaldi s rksdsi jogszoksait tkrzik vissza, gy ahogyan az pl. a Hammurabi trvnyeiben kodifiklva van. A trsadalmi szint s httr valban ptriarchlis, merõben ms, mint az egykor knani, vagy a ksõbbi izreli kirlysg trsadalmi struktrja. Megllapthatjuk teht, hogy a ptriarchkrl szl hrads minden bizonnyal rgibb esemnyeket s viszonyokat tkrz, mint amilyen volt Izrel lete a Kr. e.-i I. vezredben.
A ptriarchk kornak keltezsnl magbl a Biblibl kell kiindulnunk. brahm trtnetnek egy fejezete, a Gen 14 r. olyan neveket tartalmaz, amelyeknek megprblhatunk utna nyomozni a vilgtrtnetben. Ngy kirly egyeslt seregei sarcoljk itt vgig Knan vrosait. Rgi sejts szerint ezek kzl Amrfel, Siner kirlya, azonos lehet Hammurabival, a tbbszr emlegetett nagy babilni kirllyal; uralkodsa idejt nemrg sikerlt pontosan keltezni 1728–1686-ra. – Ugyancsak rgi kombinci az, hogy Arjk, Ellszr kirlya, nem ms, mint Hammurabi egyik kortrsa: a mezopotmiai Larsa vrosllamban uralkod Rim-Sin, akinek a neve kprsos formban Eri-Aku. – Kedorlamer szablyos kpzsû lmi nv; ha nem is egszen azonos, de hasonl nevû uralkod lt akkoriban lm trnjn, aki nyugat fel is vezetett hadjratokat. Az vezred elejn lm orszga Mezopotmira is kiterjesztette fennhatsgt, tõle fggõ viszonyban llt az emltett larsai kirly s taln a fiatal Hammurabi is. (A Gen 14 r. hadjratban is az lmi kirly a vezetõ szerep.) – Vgl Tidal, a „pognyok kirlya” fltehetõen azonos I. Tudhalia hettita uralkodval, aki 1730 krl kezdett uralkodni. – Ezzel az azonostssal szemben persze fl lehet vetni a krdst, hogy ilyen nagy birodalmak egyeslt seregre volt szksg a kis knani vrosok leversre? Az elbeszlsben valban lehet bizonyos tlzs, a katasztrfa nagysgnak az rzkeltetsre. Ez azonban nem jelenti, azt, hogy a ngy nagy uralkod szemlyesen vezetett nagyszm seregeket Knan ellen; inkbb csak kisebb sarcol sereg kikldsrõl van sz, amely azonban lehetett vegyes sszettelû. – Ha mr most az azonosts helytll, akkor brahm Knanba rkezsnek a dtumt 1750 tjra tehetjk. (Meg kell jegyeznnk, hogy a Gen 14 r. szemlyeit illetõen vannak ms azonostsok is, amelyek kb. ugyanerre az idõszakra mutatnak. Az brahm-trtnetek histriai igazsgt mindenesetre nem ktjk hozz a kzlt azonostshoz.)
A Genezisben levõ szmadatok szerint a ptriarchk knani tartzkodsa, brahm rkezstõl Jkb Egyiptomba kltzsig, 215 vet tesz ki. Ez a szm nmileg tlzottnak ltszik. Meg kell azonban szoknunk, hogy az sz. – klnsen a rgebbi idõkre nzve – gyakran hasznl nagyobb kerekszmokat. Jelen esetben a 215 v annyiban „kerekszm”, hogy ppen fele annak a 430 esztendõnek, amennyit Ex 12:40 az egyiptomi tartzkods idejnek vesz. (A ksõbbi zsid tradci a knani s az egyiptomi tartzkods egyttes idejt veszi 430 vnek.) – Az ilyen szmadatokat, anlkl hogy a velk megjellt esemnyek trtneti hitelt ktsgbevonnnk, hozz kell formlnunk a vilgtrtneti helyzethez. gy a ptriarchk knani tartzkodsnak az ideje sem igen lehetett tbb 120–130 esztendõnl s hozzvetõleges szmtssal Kr. e. 1750-tõl 1620 tjig tartott.
Ez alatt az idõ alatt Egyiptomban egy nevezetes politikai vltozs kvetkezett be: a hikszoszok uralomra jutsa. Ez az addig ismeretlen hdt lovas np 1700 krl viharzott vgig Szria-Palesztinn s leigzta Egyiptomot is. Sokat nem tudunk rluk, mert az egyiptomiak, miutn elûztk a gyûllt idegeneket, mg az emlkket is igyekeztek kiirtani. Annyi bizonyosra vehetõ, hogy kb. 1700-tl 1570-ig tartottk uralmuk alatt Egyiptomot s kzlk kerltek ki a XV–XVII. dinasztia frai. Szkhelyk a Nlus-deltban fekvõ Tanis (a bibliai Can) volt, ahonnan ellenõrzsk alatt tudtk tartani Egyiptomot s Palesztint egyarnt. – A hikszosz-kor s a ptriarchk Egyiptomba kerlse kztt nem nehz szrevenni a kapcsolatot: ezek az idegen hdtk azrt, hogy a bennszltt egyiptomiak erejt gyengtsk, szvesen fogadtak idegen bevndorlkat. gy kerlhettek Egyiptomba Jkb s fiai s gy emelkedhetett magas tisztsgre a nem-egyiptomi Jzsef.
rdemes egy pillantst vetnnk a ptr iarchk Isten-hitre, vallsukra. Az tfog Jahvista elbeszlsen bell egyes hagyomny-egysgekben jellegzetes archaikus mdon Isten megnevezsre az ltalnos smita ’l nevet talljuk, valamilyen mellknv ksretben: rkkval Isten, Magassgos Isten, Mindenhat Isten stb. A Papi r a maga nhny fejezetben az Ex 6:3 elvi alapjn llva szintn nem hasznlja a Jahve nevet. Vgl vannak mg ms, jelkpesen hangz Isten-nevek is: Jkb Erõssge, Izsk Flelme. Mindezekbõl lehetne olyan kvetkeztetsre jutni, hogy e nevek mgtt kln trzsi vagy nemzetsgi istenek llnak, melyeket csak egy ksõbbi theolgiai szintzis olvasztott „az atyk Istene” egysgbe, majd pedig azonostott Jahvval. – Ktsgtelen, hogy a ptriarchk vallsa, a bibliai lers szerint is, egyes nagy isten-lmnyekhez, kijelentsekhez kapcsoldott, klnbzõ helyeken s klnbzõ krlmnyek kztt. Mgsem volna helyes ez lmnyek alapjn helyi s csaldi istenekk vagy numenekk lefokozni s sztdarabolni az õket elhv s vezetõ Istent. Hiszen ma mr tudott dolog, hogy ’l nven Fõnciban is kln szemlyes istent tiszteltek, olykor mellknevekkel is elltva. – Tny az, hogy mikor Mzes azzal lltott npe el, hogy Jahve azonos az atyk Istenvel, akkor ez minden tovbbi nlkl rthetõ volt.
A prtriarchk trtnetben van egy-kt olyan jelensg, amely az ltalnos smita vallsossg krbõl ismert, br a ksõi prftai rtkels szerint eltlt dolog volt. gy tallkozunk n. szentoszlopoknak a fellltsval, amelyeknek azonban nem annyira kultuszi, mint inkbb emlkeztetõ jelentõsge volt (Gen 28:18; 35:14). Elõfordult a Jkb trtnetben egy helytt a hziblvnynak tartott terfim is (Gen 31:17kk.), de sajtos mdon megint nem vallsi, hanem jogi, rksdsi vonatkozsban. – A ptriarchk vallsa mindenesetre gy rtkelendõ, hogy bennk kezdõdik el Izrel kivlasztsa, teht Istennek klns kijelentse is hozzjuk szlt elõszr, kiemelve õket nemcsak fldrajzi, hanem vallsi krnyezetkbõl is.
3. Az exodus s a honfoglals
A Biblia szerint Jkb csaldjnak Egyiptomba kltzstõl az exodusig 400–430 esztendõ telt el (Gen 15:13; Ex 12:40). Ez a szm egy nagy peridust kpvisel, amely ha pontosan taln nem is fedi, de megkzelti az izrelitk egyiptomi tartzkodsnak az idõtartamt. E szzadok alatt Jkb csaldja nagy npp nõtt az gret szerint, ugyanakkor azonban Egyiptomban is nevezetes vltozsok mentek vgbe. Az Ex 1:8 gy fejezi ki ezt, hogy j kirly kerlt Egyiptom trnjra, aki nem ismerte Jzsefet. Ha elfogadjuk azt a feltevst, hogy a bevndorls az idegeneket prtfogol hikszosz frak idejben trtnt, akkor az emltett bibliai megjegyzs nemcsak egy uralkod szemlynek, hanem egy egsz korszaknak a vltozsra rtendõ. – Kr. e. 1570 tjn ûztk el az egyiptomiak a hikszoszokat s az utnuk uralomra kerlõ XVIII. dinasztia frai alatt a birodalom j virgkora kvetkezett. III. Tutmosis (kb. 1502–1448) hdt hbori sorn Szria-Palesztina ellen 17 gyõzelmes hadjratot vezetett s megszilrdtotta Egyiptom fennhatsgt e tartomnyok fltt. Magban Egyiptomban pedig bekvetkezett a gyûllt s nagy szmuk miatt veszlyesnek tartott idegen npessg elnyomsa. Egyiptom amgyis a rabszolgatart llam mintakpe volt. Ettõl a kortl – az j-birodalom kortl – kezdve pedig az addiginl is nagyobb mreteket lttt a rabszolgatarts. Az elõkelõ csaldok hzi rabszolgin kvl tmegvel dolgoztak rabszolgk a kirlyi s templomi gazdasgokban, a bnykban s a nagy ptkezseknl.
Nevezetes korszak a Kr. e.-i XIV. szzad elsõ fele, III. s IV. Amenhotep frak uralkodsi ideje (1413–1377, illetve 1377–1360). Utbbi volt a hres vallsi reformtor, aki egy henotheisztikus reformot hajtott vgre: a birodalom fõistenv a fnylõ napkorong ltal kibrzolt Aton istent tette. E reformnak bizonyosan volt belpolitikai motvuma is, ellenslyozni akarta a thbai mon-papsg tlzott politikai befolyst. IV. Amenhotep szkvrosban, a mai Tell el-Amarna kzelben talltk meg a kt fra diplomciai levelezst, amely hû kpet ad korukrl, az „amarnai korrl”. A levelekbõl lthat, hogy az zsiai orszgok lnk kapcsolatot tartottak fenn Egyiptommal, de Egyiptom hatalma s befolysa mr korntsem az, amely volt III. Tutmosis idejben. Jellegzetesek a palesztinai vroskirlysgokbl rkezett levelek, amelyek gyakran krnek katonai segtsget egy nppel szemben, amely rabltmadsaival egyre jobban veszlyezteti e vrosokat; ez pedig a habiru (egyszerûen mondva: hber) np. Bennk egy idõben a honfoglal izraelitkat vltk felismerni. Utbb azonban kiderlt, hogy a „hber” nv nem egyszerû npnv volt csupn, hanem egy tgabb jelentsû elnevezs. Olyan smita beduin trzseket, csoportokat rtettek alatta, amelyek a Kr. e.-i II. vezredben Babilnitl Kiszsiig s Egyiptomig mindentt megtallhatk voltak. Ha tehettk, fosztogattk a vdtelenebb vidkeket, ahol azonban erõs kezû uralkodk hatalmi krbe kerltek, ott azok napszmos munkra, zsoldos katonskodsra szortottk õket.
A XIX. dinasztia frai igyekeztek jra megerõsteni Egyiptomnak a Szria fltti hatalmt, amelyet klnben a hettitk hdt politikja is veszlyeztetett. I. Szti franak egy gyõzelmi feliratt megtalltk az szak-palesztinai Bt-sen romjai kztt. Utdja, II. Ramses (1290–1224) folytatta az zsiai hborkat, mikor azonban a hettitk ellen vvott kdsi csata majdnem szerencstlenl vgzõdtt szmra, gy ltszik, Egyiptom tekintlye is megrendlt. jabb s jabb palesztinai lzongsok elfojtsra kell hadjratokat vezetnie. Vgl is jobbnak ltta II. Ramses, ha bkeszerzõdst kt a hettitkkal (kb. 1270-ben) s ezzel a hatalmi egyenslynak megfelelõ hatrt is megvontk: Palesztina egyiptomi befolys alatt maradt.
Ramses fra hossz uralkodsa alatt rengeteget ptkezett is orszga klnbzõ pontjain. A politikai slypont mgis szakra tevõdtt t; itt pttette fel a hikszoszok egykori fõvrosnak a kzelben j szkvrost s a sajt nevrõl Ramsesnek nevezte el. Az risi mretû ptkezsekhez a robotmunksok tzezreit, elsõsorban a knyszermunkra ktelezett idegeneket vettk ignybe. Amit a Biblia a zsidk elnyomsrl s robotoltatsrl r, az trtneti valsg volt. – A biblia hagyomny brzolsa szerint ebben az llapotban sznta meg Isten Izrel npt s megszabadtva Egyiptombl, elindtotta az nll szabad let tjra.
A szabadts eszkzl Mzest vlasztotta ki Isten. lete krlmnyei a legszlsõsgesebben alakultak. Szletsekor a hall szlre kerlt, de megmeneklt s a kirlyi udvarban nvekedett fel. Elõkelõ helyzetnek egyszerre vget vetett az, hogy fajtja irnti egyttrzsbõl gyilkossgot kvetett el s emiatt szmkivetsbe kellett mennie. A nomd midianita np kztt lt j ideig, bks csaldi letben, juhokat õrizve, mgnem egyszer a Hreb hegynl az gõ csipkebokorbl megszltotta Isten s knyszertette, hogy trjen vissza Egyiptomba s szabadtsa meg elnyomott npt. – A tovbbi bibliai lers szerint a fra csak sokra, a tz csaps slya alatt megtrve engedett Mzes kvnsgnak. A szabaduls utn egy emberltõre terjedõ ideig jrta vndortjt Izrel npe a Sinai-flszigeten, br ennek az idõnek a nagyobb rsze lthatan a flsziget szakkeleti rszn fekvõ Kds kzelben telt el. Nem sokkal az exodus, a kivonuls utn a Sinai-hegynl trtnt az rral val szvetsgkts, valamint e szvetsg alapokmnynak, a tzparancsolatnak az elfogadsa. – A pusztai tartzkods alatt azutn Mzesre az a feladat vrt, hogy a szolgasghoz szokott npet a szabad nphez illõ s a honfoglals harcaihoz szksges btorsgra nevelje, ami nem ment nehzsgek nlkl a pusztban addott nlklzsek kzepette. Ugyanilyen fontos volt a npnek gylekezett formlsa is, a Sinai-hegynl elfogadott Jahve-hit szellemben.
A bibliai tradci teht gy lltja elnk Mzest, mint btor npvezrt, valls- s gylekezet-alaptt. Nemcsak a rgi negatv kritikai irnyzatok, hanem az j tradci-trtneti elemzs is (klnsen az Alt s Noth ltal kpviselt irny) ktkedssel fogadja Mzesnek ezt a szerept, mint ahogyan ktkedik abban is, hogy az Egyiptombl kivonult s a pusztban vndorolt np azonos lenne a 12 trzsbõl ll Izrel npvel. A szkeptikus kritika ennek megfelelõen megkrdõjelezi azt is, hogy valsg-e az a „honfoglals”, amelynek sorn – az sz. szerint – Jzsu vezetsvel az egsz Knant meghdtotta Izrel nhny v alatt. Az emltett kritikai felfogs szerint a „honfoglals” jobbra bks beszivrgs eredmnye volt, s hossz ideig tartott, mg a klnbzõ izreli trzsek elfoglaltk helyket az orszgban. Harcokra csak nhny helyen kerlt sor. Egyiptomban pedig csak nhny trzs jrt s ezek a ms ton Knanba rkezett rokon trzsekkel csak a Jzs 24 r.-ben lert sikemi orszggyûlsen ktttek szvetsget, az -grg amfiktionikhoz hasonlan a kzs haza s kzs hit (illetve az azt reprezentl kzs szently) vdelmre.
Ezeknl a krdseknl rszben ugyanaz a helyzet, mint a ptriarcha-trtneteknl. Biblin kvli dokumentumok hjn lehet negatve rtkelni Mzes szemlyt, a Sinai-hegyi szvetsget, vagy a honfoglals tnyt. Ktsgtelen, hogy az exodusnak s a pusztai vndorlsnak a teljes bibliai kpe klnbzõ hagyomny-egysgekbõl tevõdik ssze. Az is igaz, hogy a Jzsu knyvben lert honfoglals kpe hzagos, j elolvasni mellette a Br 1 r.-ben foglaltakat, amely rmutat arra, hogy a knani vrosok egy rsze nem kerlt egyszerre Izrel kezbe. – Ms oldalrl nzve azonban nehz elgondolni, hogy egy erõs kezû szervezõ s vezetõ nlkl hogyan hagyhatta volna el egy rabszolga np Egyiptomot. Mert az egyiptomi elnyomats s a szabaduls hagyomnya nem lehet puszta fantzia-termk, legfeljebb a Numeri npszmllsi adatait nem lehet egszen betû szerint venni. Ugyancsak nehz elkpzelni, hogy egy tbb vszzadig tart beszivrgs utn a klnbzõ irnybl rkezett trzsek milyen alapon ismertek egymsra, mint rokonok s ugyanakkor milyen alapon hatroltk el magukat az egybknt fajilag szintn rokon knanitktl. Az a gondolat pedig, hogy az gy egymshoz csatlakozott trzsek utlag konstrultk a tizenkt trzs rendszert sszefog mondakrt, legalbb olyan ktes rtkû, mint az, hogy a tizenkt trzs rendszere rgebbi eredetû s a pusztai vndorls alatt kovcsoldott ssze – ha nem is nagyon szoros npi egysgg.
Az exodusra, a pusztai vndorlsra s a honfoglalsra vonatkoz hagyomny mondai-legendai sznezetû elõadsa mellett is trtneti rtkûnek foghat fel. Fl kell tennnk azonban mindjrt a krdst, hogy mikor trtntek ezek az esemnyek? A szlsõsges elmleteket mellõzve, kt olyan vlemnyt emlthetnk meg, amelyek a valsghoz kzel llhatnak. Az egyik vlemny valli az amarnai levelekben emltett habirukban, vagy hberekben a honfoglal izraelitkat ltjk. Szerintk az elnyomats fraja III. Tutmosis, az exodus dtuma pedig 1440 tjra esik. – A msik nzet szerint – amelyet e cikk rja is helyesebbnek tart – II. Ramses volt az exodus fraja. Valban õ pttette az Ex 1:11-ben emltett Ramses s Pitm vrosokat. Egy korabeli egyiptomi feljegyzs egy tisztviselõnek a jelentst tartalmazza arrl, hogy gabont osztott ki „a hbereknek” (’pwrj), akik kvet fejtettek Ramses nagy s megerõstett vrosnak az ptshez”. A „hber” nv ugyan itt is a mr emltett tgabb rtelmû kategrit jelenti, de mindenesetre kzjk tartoztak az Egyiptomban elnyomott izraelitk is. – A bevezetsben emltettk azt az archeolgiai felismerst, hogy a Holt-tengertõl dlre s keletre esõ terlet a Kr. e.-i XIII. szzad elõtt nem volt lakott vidk, ekkor teleplt itt le Edm, Mb s Ammn npe. Mr pedig a bibliai hagyomny hatrozottan lltja, hogy e npeknek az ellensges magatartsa miatt nem mehettek az izraelitk Kdsbl egyenes ton Knanba, hanem nagy kerlõvel, kelet felõl kellett bevonulniok. (V. Num 20:14kk.; Deut 2 r.) – Ugyancsak nyoms archeolgiai rv az, hogy a honfoglals trtnetben emltett neves vrosok, mint Lkis, Egln, Debir, Btel, Hcr, az 1200-as vek msodik felben ellensges tmads kvetkeztben elpusztultak s a helykn plt j vrosokban egy fokkal kezdetlegesebb kultrj np telepedett le, mint amilyen volt az elpuszttott knani õslakossg. (Meg kell mondanunk termszetesen õszintn azt is, hogy az archeolgia nem minden ponton ad tetszsnket kielgtõ kpet, egszen problematikus pl. Jerich s Ai vrosok elfoglalsnak a keltezse.) – Mint „argumentum e silentio” emltendõ, hogy az sz. trtneti hagyomnyaiban nyoma sincs azoknak a nagy hadjratoknak, melyeket az egyiptomi frak a XIV–XIII. szzadban vezettek Palesztina ellen s amelyek miatt szenvednik kellett volna a brk kora izraelita lakossgnak. De maguk az egyiptomi feliratok sem tesznek emltst arrl, hogy ez idõben Knanban izraelitk laktak volna. Az elsõ egyiptomi rott emlk, amely Izrel nevt emlti, Merneptah fra diadaloszlopa (1220 tjrl). – Mindent egybevetve teht valsznûbbnek ltszik az, hogy az exodus 1270 tjn trtnhetett II. Ramses idejben. A Jzsu ltal vezetett honfoglalsi harcok pedig valsznûleg az 1230/20-as vekben zajlottak le.
Vallsi tekintetben e korszak dntõ alapesemnye Mzes kijelents-nyerse a Hreben, amikor megismeri Jahve nven azt a szemlyes s hatalmas Istent, aki az atyknak adott grethez hven, npv fogadja Izrelt. Ennek egyenes folytatsa az egsz npnek az r el lltsa a Sinai-hegynl, ahol Mzes kzvetti a tzparancsolatot. Ettõl kezdve hozztartozott Izrel npe nrtelmezshez, hogy õ Jahve kivlasztott npe s Urval szvetsges viszonyban ll. Amikor Jzsu, Mzes utdjaknt, a sikemi orszggyûlsen (Jzs 24 r.) jbl elktelezte magt s npt Jahve imdsra, ez voltakppen a szvetsg megjtsa volt s hogy ennek volt egy, a trzsi szervezetet sszefog amfiktionikus jellege is, az termszetesen helytll gondolat. (M. Noth hangslyozott ttele.)
A szvetsg alapokmnya a tzparancsolat. Kzlk is taln legnagyobb horderejû az 1. s 2. parancs. Az elsõnek ugyan szvesen hangslyozzk ki a praktikus monotheisztikus jellegt, vagyis azt, hogy ms istenek ltt illetõen nem polemizl, csupn tiszteletket tiltja meg a Jahve npnek, mgis csrjban benne van az az elmleti monotheiszmus is, hogy Jahvn kvl nincs ms Isten. Illstõl Deutero-saisig vgigfut az a gondolat, hogy a pognyok blvnyai nem hallanak, nem felelnek, mert nincsenek, semmik. Mg nagyobb jelentõsgû volt a maga korban a 2. parancs. Az kori vallsossgnak elengedhetetlen mankja volt a blvnyszobrok ksztse s azokon keresztl isteneik imdsa. Ezt tiltja a kezdet kezdetn a tzparancsolat. Viszont kezdettõl fogva (az aranyborjtl kezdve) ott ksrtett a veszly e mankhoz val visszatrsre, jelen volt az izreli kirlysg trtnetben is. Erre val tekintettel azonban j egy fontos megklnbztetssel lnnk. A npi Izrel nem mindig tudta a Jahvizmus lelki gondolatait kvetni s a magv tenni. Ms szval ez azt jelenti, hogy az szvetsg vallsa s Izrel vallsa a gyakorlatban nem mindig fedte egymst. A kettõt nem szabad sszekevernnk a clbl, hogy Izrel vallsnak alacsonyabbrendûsgt akarjuk kimutatni vele. Sõt tudnunk kell, hogy valahnyszor a npi Izrel vallsa a szvetsgszegs s az engedetlensg pldjt mutatta, azonnal felelt r a prftai hirdets, mint ellenhats, az sz. vallsnak ez az egszen klnleges megnyilvnulsa. – Hozztartoztak a tzparancsolathoz az etikai rtkû trvnyek is, amelyek vgeredmnyben a trsas egyttls alapvetõ trvnyei maradnak minden idõben.
A hagyomny kt nevezetes kultuszi trgyat emlt a mzesi korral kapcsolatban. Egyik volt a pusztai vndorlshoz nagyon hozzillõ – s vallstrtneti pldkkal is illusztrlhat – szent stor. Az Ex 26–27 r.-ben lert beosztsra lehet, hogy r van vettve a jeruzslemi templom kpe, magnak a stor megltnek a tnyt azonban ez nem rinti. A Kroli-fordtsbl ismert „gylekezet stora” nv ugyan nem fejezi ki pontosan a szerept; legfeljebb az sszegylekezs helye volt s az r s npe kzti tallkozs pontja, amikor egy-egy kijelentsre kerlt sor a kzvettõ Mzesen keresztl. Egyenesen Isten hajlknak tekintettk, ahogy ez ksõbb is, Dvid s Ntn prbeszdbõl kiderlt 2Sm 7:2.6-bl. – A msik kultuszi trgy volt a szent lda, amely rszint a lthatatlanul jelen levõ Isten trnjaknt szolglt, rszint a tzparancsolat kõtbli voltak elhelyezve benne.
Az nnepi kalendriumbl a szombat megtartsa s a pska nnepnek a brny levgsra vonatkoz rsze az, amely a mzesi korra vihetõ vissza. A kultusz vgzse pedig bizonyra egy arra kivlasztott papi rendre volt bzva s itt a lvitkra kell gondolnunk, akiknek szerepe, kivltsga bizonyra a trtnelem sorn fejlõdtt olyann, amilyennek a Krnikk knyvben ltjuk. De mr a honfoglals utni trtnetekben is tallkozunk szent helyen szolgl s peregrinus lvitkkal, ami papi kivltsguk rgi voltra utal s ezt az Ex 32:26–29 azzal magyarzza, hogy az aranyborj ksztse idejn fenntarts nlkl azonnal Mzeshez csatlakoztak.
|