//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat
- SZVETSG Bevezets ltalnos tjkoztat : I. AZ SZVETSGI KOR TRTNETE:
I. Bevezets; Forrsok

I. AZ SZVETSGI KOR TRTNETE:
I. Bevezets; Forrsok


I. AZ SZVETSGI KOR TRTNETE

I. Bevezets; Forrsok

Az szvetsgi kortrtnet rajzhoz elsõrendû forrst termszetesen a Biblia jelent. Kiegsztõ anyagot tallunk azonban egyes kori rk knyveiben is. Ilyenek pl. Flavius Josephus rsai, elsõsorban „A zsidk trtnete” (Antiquitates), tovbb egy polemikus mûve (Contra Apionem). Utbbiban tbb rszletet kzl az egyiptomi Manetho s a babilni Berosus trtneti mûveibõl, a bibliai trtnetek kapcsold pontjain. – A keresztyn egyhzatyk kzl elsõsorban a caesareai Eusebius (Praeparatio enavgelica) õrizett meg Josephushoz hasonlan rgi szerzõktõl val bibliai vonatkozs fljegyzseket (pl. Philo Byblius, Alexander Polyhistor). Mindezek a jrszt msod-, harmadkzbõl vett adatok azonban csak kellõ kritikval rtkesthetõk, ppgy, mint pl. Herodotosnak sok, halloms tjn szerzett fljegyzse. – A rmai szerzõknek a munkit e vonatkozsban bizonyos elfogultsg, szinte zsid-ellenessg is jellemzi. (Strabo, Tacitus stb.) – Meg kell mg emltennk termszetesen a Talmudot, amely fõknt vallsi, szertartsi vonatkozsban sok apr rszlettel egszti ki az sz. kultusztrtneti adatait.
Egszen ms termszetû aztn ez kori rott forrsokhoz kpest az a msik forrsanyag, amelyet az utbbi msfl vszzad archeolgiai felfedezsei trtak elnk eltemetett vrosok kisott romjaiban s a kzttk tallt trgyi vagy rsos emlkekben.
Az archeolgia az kori Kelet valamennyi orszgbl s azok nagyobb vrosaibl produklt olyan leleteket, amelyek kzvetlenl, vagy kzvetve kapcsolatban llnak az szv.-i kor trtnetvel. Valamennyit szmba sem lehet itt venni, csupn egy-kt fontosabb pldt emlthetnk meg zeltõl. – Egyiptom fld fltti emlkei kzl a piramisokon, a nagy kirlysrokon kvl legfontosabb a templomok, kzlk is elsõsorban a Thba mellett levõ karnaki nagytemplom, amelynek csarnokait sok fra ptette, bõvtette. Falaira sok nevezetes trtneti esemny van flvsve rsban s kpben. Ilyen, pl. III. Tutmosis fra palesztinai hadjratnak a lersa, amelynek sorn sok knani vrosnv fordul elõ a Kr. e.-i 1400-as vek elejrõl. Hasonl listt sorol fel II. Ramses az 1200-as vek elejn. De ugyanitt tallhat a Biblibl Sisk nven ismert fra gyõzelmi felirata arrl a hborrl, amelyet õ a 920-as vekben viselt Jda orszga ellen (1Kir 14:25–26). Megtalltk tovbb az Ex 1:11-bõl ismert Pitm s Ramses vrosok romjait. Egyik legnagyobb jelentõsgû flfedezs volt azonban Egyiptomban a mai Tell el-Amarna terletn a hres „eretnek fra”, IV. Amenhotep szkvrosnak a feltrsa: a romok kzt megtalltk III. s IV. Amenhotep diplomciai levelezst, amelyet folytattak Elõ-zsia klnbzõ uralkodival, kztk knani vrosok kirlyaival is.
Mezopotmiban az egykori asszr s babilni birodalmak nagy vrosainak a romjai szolgltattak rtkes leleteket a rgmlt idõk trtnethez. Az n. „asszr hromszgben”, a Tigris s a Nagy-Zab folyk sszefolysnl kerltek napvilgra klnbzõ asszr kirlyok szkvrosai, gy Kalach, Chorszabad s Ninive romjai. E vrosokban maguk a palotk is impozns emlkek monumentlis mreteikkel, kirlyszobraikkal, a kapukat „õrzõ” emberfejû szrnyas bikaszobraikkal, melyek a bibliai kerubok kpt idzik fel a szemllõben. De a palotk falainak a dombormûvû dsztsei is nhny igen nevezetes trtneti emlket rktettek meg. gy pl. Ninivben Sanheribnek a Jda ellen Kr. e. 701-ben viselt hborjbl Lkis vrosnak az ostroma van brzolva, csatajelenetekkel, kivgzsekkel, az asszr kirly elõtt porban cssz hdolkkal, fogsgba indul rabokkal. – Kalach vrosban kerlt elõ III. Salmanassarnak a „fekete obeliszk” nven ismert ngy oldal kõoszlopa, melyen tbbek kztt az izreli Jhu kirly hdolsa s adfizetse is meg van rktve dombormûben s rsban. – Chorszabad annak a Sargon kirlynak a szkvrosa volt, aki 722-ben meghdtotta a Samrit s feliratban rktette meg e gyõzelmt. – Legjelentõsebb asszr vros marad mgis, az rsos trtneti emlkek tekintetben is, Ninive, ahol Assurbanipal kirly (668–631) egy nagyszabs knyvtrat ltestett, sszegyûjtvn klnbzõ trgy, gy vallsos, trtneti, csillagszati, orvosi s egyb mûveket, melyeket cserptblkra krssal rtak. Itt talltk meg tbbek kzt az znvz-trtnet babilni vltozatt a Gilgames-eposz tblin.
Dl-Mezopotmiban, az õsi sumr s babilni vrosok romjaibl ledt jj az kori trtnelem sok elfelejtett, vagy mesknek tartott rszlete. Tbb vrosban, gy a legdlebben fekvõ Ur vrosban is (taln azonos az brahm szlõvrosnak tartott Ur-kaszdimmal, Gen 11:31) feltrtk a „Bbel tornya” tpus, lpcsõzetesen ptett, n. zikkurat-templomok egyiknek maradvnyait. Magban Babiln vrosban csak az alapjai maradtak meg a legnagyobb ilyen teraszos templomnak. Viszont ami a vrosbl mg megmaradt s rekonstrulhat volt (az Istr-kapu, a krmenetek tja, palotk), az fogalmat nyjt ahhoz, hogy egy Nebukadneccar kirly milyen bszkesggel mondhatta egykor: me, a nagy Babiln, amelyet n ptettem hatalmammal, az n dicsõsgemre! (Dn 4:27) – Ezttal azonban nem a monumentlis ptmnyek a legfontosabbak szmunkra, hanem az rott emlkek. Kzjk tartoznak az gy Asszriban, mint Babilniban vezetett annalesek, krnikk a kirlyok uralkodsrl s e krnikkban megtalljuk az Izrel s Jda trtnethez kapcsold fljegyzseket is a IX–VII. szzadra nzve. ppen ezek szolglnak tmpontul a bibliai kor trtneti esemnyeinek a pontos meghatrozshoz. (Lsd lejjebb a Kronolgia c. fejezetet.)
Mezopotmin tlnzve az Irni-felfldre esik tekintetnk. Itt terlt el egykor lm orszga, s hogy nagyhatalom volt, amely nem egyszer kerekedett flbe a mezopotmiai orszgoknak is, azt illusztrlja, hogy fõvrosnak, Susnak a romjai kztt talltk meg (tbb ms, zskmnyknt elhurcolt emlktrgy mellett) Hammurabi babilni kirly hres „trvnyknyvt”. Egy tbb, mint kt mter magas diorit-oszlop ez, amelynek oldalra van felvsve a Kr. e.-i II. vezred elejn kialakult jogszablyok gyûjtemnye, ahogyan azokat a nagy kirly kodifiklta. E jogszablyok a maguk korban irnyadk voltak Elõ-zsia smita npei kzt, hatsuk ott tkrzõdik a ptriarcha-trtnetek jogi vonatkozsaiban is. – Susa aztn vszzadokkal ksõbb a perzsa kirlyok egyik szkvrosa lett; a Biblia „Ssn vra” nven emlegeti. (Neh 1:2; Eszt 1:2 stb.) – A perzsa birodalomnak egyik monumentlis emlkeknt maradt fenn a behisztuni sziklafalra vsett tbbnyelvû felirat, amelyen a „nagy” (I.) Drius rktette meg trnra jutsa harcainak a trtnett, azt a nagy trtneti fldindulst, amelyre Haggeus cloz prfciiban. (Hag 2:6–7.21–22.) Mezopotmia szaki rszn, mg az asszir vilgbirodalom kiteljesedse elõtt, alakultak hosszabb-rvidebb letû llamok. A II. vezred elejn lteslt amorita birodalom fõvrosa, Mari, nemrg vlt ismertt az archeolgiai feltrsok sorn. Levltrnak adatai alapjn sikerlt megllaptani Hammurabi uralkodsa idejt (1728–1686), aminek ismerete hjjn az kori trtnetrs sok nehzsggel kzdtt. – Az amarnai korban virgz Mitanni-birodalom egyik nagy vrosa pedig a Tigristõl keletre fekvõ Nuzu volt, melyet szintn nemrg trtak fel. Ennek a romjai kztt is rengetek okiratot, szerzõds-szveget talltak, amelyek az egykori trvnyeknek a gyakorlati alkalmazst, a jogi, trsadalmi let kpt tkrzik, a ptriarcha-kor csald- s tulajdonjogi viszonyaira vetve fnyt. – Ugyanez okbl rdekes a Kis-zsiban helyet foglalt hettita birodalom egykori fõvrosnak (Hattusilas, mai neve: Boghazkõy) a romjai kzl elõkerlt hettita trvnyknyv. Egy klnleges vilgtrtneti rdekessg az, hogy ugyanitt megtalltk az exodus frajnak, II. Ramsesnek, a hettitkkal kttt bkeszerzõdst egy „msolati pldnyban”; az eredetije Egyiptombl mr rgebben ismert volt.
Palesztinhoz kzeledve, a szriai tengerparton Ugarit vrost (mai neve: Rasz Samra) rdemes megemltennk. Temploma melletti irattrban a Baal-mtoszok egsz ciklust talltk meg, ami azrt nevezetes, mert addig a Biblin kvl alig volt valami ismert a fõniciai-knani Baal-hitrõl. Az ugariti kultuszi szvegeknek egyik rdekessge mg, hogy bennk az Izrel vallsban is meglevõ kultuszi szoksok s kifejezsek nagy rszben elõfordulnak, gy ahogyan azokat a babilni fogsg utni lert Papi kdex is (ld. a Pantateuchos bevezetst) hasznlja.
Transzjordninak az archeolgiai leletei kzl egyik legnevezetesebb az a mlt szzadban tallt kõoszlop, amelyen Mesa mbi kirly gyõzelmi felirata olvashat. Izrel fltt aratott gyõzelmt rktette meg, emltst tvn Omri kirlyrl s annak firl; az egsz felirat rdekes illusztrci a 2Kir 3 r. hbors trtnethez. – Egybknt annak az egsz terletnek, amelyen az szv.-i korban Edm, Mb s Ammn orszga foglalt helyet, az tkutatsa arra a felismersre vezetett, hogy itt a Kr. e.-i XIII. sz.-ig csak nomd npek tboroztak s ekkor telepedett le, ptett vrosokat az emltett hrom orszg lakossga. Ennek a felismersnek Jzsu honfoglalsa keletkezsnl van dntõ jelentõsge.
Magban Palesztinban minden nagyobb vros kisott romjai kztt kerltek napvilgra archeolgiai emlkek, gy az Izrel elõtti knani korbl, mint az Izraelita letelepeds s kirlysg korbl, tovbb a babilni fogsg utni idõszakbl. Ezek az emlkek azonban egszen esetlegesek. Nha csak a hz- s vrosfalak (vagy inkbb csak a fundamentumaik), mshol temetõk, barlanglaksok s vrerõdtsek, bennk pedig klnfle hasznlati eszkzk, dsztrgyak fegyverek, kszerek, pecstnyomk, a ksõi telepls-rtegekben pnzek. Sajnos, nagyon kevs az rsos emlk, ezrt nagyon nehz meghatrozni, hogy mely vros romjairl van sz s hogy mikor laktk annak klnbzõ teleplsi rtegeit. Ezzel szemben mindentt nagy szmban kerltek elõ cserpednyek, tlak, korsk, vzk: az kori kermia emlkei s tudnunk kell, hogy ezeknek formlsa, dsztse koronknt vltozott. A „kermia-divat” annyira jellemzõ egy-egy korszakra, hogy annak a segtsgvel – nhny vtized hibahatrral – meg lehet hatrozni, hogy mikor hasznltk azokat a cserpednyeket. – Palesztinban, 1890-ben vgezte az elsõ mdszeres satst Flinders Petrie, a mai Tell el-Hesi (az kori Egln) terletn s egyiptomi tapasztalatai alapjn ppen õ mutatott r arra, hogy hogyan lehet a kermia-leletek alapjn meghatrozni a szzadok sorn egyms fl, vagy mell plt vrosrtegek kort. – E helyhez kzel, Tell ed-Duweir dombjn a hres jdai erõdtett vrosnak, Lkisnak a romjait trtk fel. Egyik õrszobjnak omladkai kzt leltk meg a lkisi leveleket: cserpdarabokra rt katonai jelentseket az 587-es babilni megszlls vgsõ napjaibl. – Az vezredeken t virgzott Gzer vrosnak taln a knani korbl val emlkei a legnevezetesebbek; kzttk is klnsen az utca-szerûen sorba lltott szentoszlopok (hber nven: maccbk) a vros szent terletn. – Jeruzslemnek a fld alatt levõ titkait nem lehet feltrni, mivel lakott terletekre vagy kegyhelyekre nzve – amilyen pl. a templomhegy is – satsi tilalom van. gy a vroson kvli s a fld fltti emlkekkel kell berni. Az elõzõk kz tartoznak a rgi vrosfalak; az utbbiak sorban meglehetõsen rekonstrulhatk voltak Herdes ptmnyei, egykori palotja s az n. Antnia-vr, ahol Jzus llt Piltus elõtt. A templombl csak egyetlen falrszlet maradt meg, a hres „sirat fal”, ma ez is hozzfrhetetlen, mert a kett osztott Jeruzslem elvlaszt hatrn van. Mg a mlt szzad vgn bukkantak r a Siloah-alagtra, amelyen t Hizkija kirly vezette a vrosba a Gihn-forrs vizt (2Kir 20:20), ugyanitt megtalltk azt az smita betûkkel rt emlktblt, mely az alagt ksztsrõl szl. A vros alatt levõ Kidrn-vlgy temetõhely. A hagyomny – ha nem is ppen megbzhatan – kirlyok, prftk sremlkeit tartja itt szmon (Jsft, Absoln, Zakaris srja). Viszont valsznûleg eredeti az az arm nyelvû kõlap, amely egy ossuariumnak a fdell szolglt s felirata szerint az Uzzis kirly csontjait tartalmaz urna zrlapja volt.
A vrosok sort hosszan lehet tovbb folytatni, mindentt egy-kt nyomt tallva a bibliai trtneteknek. Jerich a vilg legrgibb vrosa nevet rdemelte ki, mivel mr a neolit korszak embere fallal krlvett vrost ptett itt. – Fiatal vros viszont Samria, ahol Omri s (valsznûleg) Jhu kirlyi palotinak romjain kvl tbb fnyûzõen berendezett hz maradvnyait trtk fel. Nem utols rdekessgûek azok az elefntcsont dsztrgyak, intarzik, amelyek msz prfta haragos szavait juttatjk esznkbe (m 3:15; 6:4). – A jezreli sksg vrosai kzl a legfontosabb volt Megidd, mivel hadszatilag kulcspozcija volt. Itt harcolt III. Tutmosis fra, Saladin szultn s Allenby tbornok – s mg igen sokan, az korban is. A Jelensek knyve nem ok nlkl foglalja bele nevt a vgtlet nagy csatjnak a rajzba. (Armageddn, Jel 16:16). Nem csoda, ha a sok hbor miatt a vros a IV. vezredig visszamenõ elsõ teleplstõl a babilni hborkig vagy hsszor pusztult el s plt jj. Az egyes teleplsi rtegek kornak pontos meghatrozsa sszehasonltsi alapul szolgl Palesztina ms vrosainak a teleplsi s kultrtrtneti meghatrozshoz. – Megemlthetjk szak-Galileban Hcr vrost, melyrõl az archeolgia megllaptotta, hogy az izraelita honfoglals idejn Szria-Palesztina legnagyobb vrosa s katonai tbora volt s elfoglalsa Jzsunak igen jelentõs hadi tette volt. – Messze dl fel pillantva pedig a mai lati-bl partjn ott talljuk Salamon egykori kiktõvrosnak, Ecjn-gebernek a romjait, kzelkben pedig – a Bibliban nem is emltett – rzkohk maradvnyait, amelyekben Salamon az edmi rzbnyk termst dolgoztatta fel. – Az archeolgia mindenesetre a trtneti kutats legsznesebb terletei kz tartozik s ha a bibliai trtnetekkel kapcsolatban nem is mindent s nem gy dokumentl, ahogyan mi szeretnnk, mgis sokban kiegszti, lõbb, kzzelfoghatbb teszi a bibliai lersokat.
(Megjegyzendõ, hogy az egyiptomi s mezopotmiai rgszeti kutatsok lersa magyarul, rszletesen elolvashat Ceram C. W.: A rgszet regnye c. knyvben. Palesztina archeolgija magyarul nincs sszefoglalva, angol s nmet nyelven elsõsorban Albright W. F. knyveiben tallhat meg. – Gyors lexiklis ttekintst ad a szakirodalom felsorolsval egytt a Weimarban 1959-ben megjelent „Archologische bersichtskarte des Alten Orients” c. mû katalgusrsze, az kori Kelet valamennyi orszgrl.)

Az szvetsgi trtnetrs

Sokszor megllaptott tny az, hogy az kor npei kzl csak kettõnek a krben fejlõdtt ki valdi trtnetrs: egyik a klasszikus grg np, a msik Izrel. Hõsi nekei, mtoszai, mondi, sõt rott trtneti fljegyzsei is voltak az egyiptomi, a babilni, vagy a perzsa npnek is, nluk azonban mindezek trtneti sszefoglals nlkl, izolltan maradtak. Szinte meglepõ, hogy e nagy kultrj npek mellett a kicsiny Izrel produklt sszefggõ, valdi trtnetrst. – Tbb tnyezõ volt e trtnetrs ltrejtthez szksges. Elõszr is az idõ trtneti elõrehaladsnak a konkrt szemllete; az kori npek ltalban nem tudtak elszakadni a termszethez, az vszakok vltozshoz, vagy csillagszati peridusokhoz kttt ciklikus idõszemllettõl. Szksg volt azutn egy olyan objektivl kszsgre, amelynek rvn Izrel a sajt maga (s a npek) lett kivettve ltta a trtnelem sznterre. Vgl szksg volt az egymst kvetõ esemnyek menetben a belsõ sszefggsek megltsra s szmbavtelre. Klnsen az utbb emltett tnyezõ az szv.-i trtnetrsnak egy igen jellemzõ vonsa. Abbl a mlyen trzett hittudatbl, hogy Izrel az rnak vlasztott npe s az rral szvetsgben l, kvetkezett az a lts, mely szerint Izrel nemcsak a „trtnelem sznpadn”, hanem az Isten szeme elõtt is ll. Ennek megfelelõen az szv.-i trtnetrs a szvetsghez val hûsg vagy hûtlensg kvetkezmnyeknt fogta fel s brzolta Izrel j-, vagy balsorst. Ez a lts okadatolta Izrel trtnetnek egyes mozzanatait; de tovbb tekintve Isten cselekvseinek a cljt is kielemezte, amellyel vlasztott npe trtnett tovbb akarja vezetni. Ez a trtnetszemllet s trtnetrs, amelyet bzvst nevezhetnk prftainak is, bizonyra ms, mint a modern trtnelem-brzols, amely a politikai erõviszonyok, a trsadalmi struktra, vagy az emberi szellem s az ltal teremtett civilizci vltozsaiban, fejlõdsben ltja a trtnelem ok- s clszerû elõrehaladst. Vllalnunk kell azt az tletet, hogy az szv.-i trtnetrs a maga prftai szemlletvel egyoldal, ugyanakkor viszont vallhatjuk, hogy ebben az egyoldalsgban õszinte igazsgkeress van, amely pl. az esemnyek lersa s mrlegelse sorn egyforma komolysggal tl meg kirlyt vagy kzembert, npet vagy egynt.
A manapsg ltalban elfogadott trtnet-kritikai elemzs szerint az szv.-i trtnetrsnak klnbzõ korszakai voltak. Mindegyik kornak megvoltak az irodalmi alkotsai, amelyek nha egy knyvn bell rtegezõdnek s kiegsztik egymst, nha pedig prhuzamos tartalommal, de kln-kln bibliai knyvekben tallhatk meg. – Az szv.-i trtnetrs elsõ nagy korszaknak a Kr. e.-i X–IX. szzadot tartjk; ekkor keletkezett – a megtrtnt esemnyekhez idõben elg kzel – a Dvid uralomra jutsrl, majd trnjnak az rklse krl folyt belsõ harcokrl szl trtneti feljegyzs (jobbra a Smuel 2. knyvnek az anyaga). Ugyanez idõtjt ksztette el a Jahvista trtnetr (vagy ri kr) a Pentateuchos alapiratt. Az elõbb emltett mû szerzõje szinte a kortrs pontos rszletessgvel mondja el az esemnyeket; a Jahvista viszont nagy dvtrtneti tvlatot ttekintve adja elõ azt a rgi hagyomny-anyagot, amelyet Izrel emlkezete megõrztt az emberisg s sajt npe legrgibb trtnetrõl. Ez a prftai ttekintõ s brzol kszsgû trtnetr a vezetõ, a trtnelmet irnyt Isten cselekvseit lltja az olvas el: Isten kivlaszt s engedelmessgre nevel, greteket ad s azokat teljesti. A Jahvista trtneti mû vonta meg elõszr a nagy trtneti egyenes vonalat a teremtstõl Izrel kivlasztsn t az gret fldje hatrhoz val rkezsig. A Jzsutl a Kirlyok knyveiig terjedõ trtneti lers szjhagyomnybl s rott, nven is nevezett, trtneti forrsokbl (Jzs 10:13; 1Kir 11:41; 14:19.31) mertette anyagt. Vgsõ feldolgozsa ezeknek a knyveknek az n. Deuteronomista trtnetrtl val. Bevezetst kpez hozzjuk maga a Deuteronomium (Mzes V. knyve), melynek elsõ fejezetei a pusztai vndorls sszefoglalst adjk. Az egsz nagy deuteronomista trtneti komplexum teht Izrel trtnett rja le a npp vls, a szvetsgkts mozzanattl kezdve a babilni fogsgig. Fõknt itt rvnyesl az az rtkelsi md, amely a szvetsg kvetkezmnyekpp szigor, szinte mechanikus sszefggst llapt meg Izrelnek a Jahvhoz val hûsge s j sorsa, illetve negatv vonatkozsban a hûtlensge s nyomorsga kztt. Az szaki orszgrsz prftinak (Ills, msz, Hses) hirdetse kpezhette az alapjt ennek a theolgiai trtnet-rtelmezsnek. Szigor kritika, de azon tl egy pozitv tant hang rvnyesl e trtnetrsban, amely a trtneti pldkra hivatkozva megtrsre hv, mg tart a kegyelmi idõ. A megfizets gondolata s a paraenetikus szndk jellemzi teht e deuteronomista trtnetrst. (Olv. pl. Jzs 23 r.; Br 2 r.) Klnsen rvnyesl a deuteronomista trtnetrajz s kritika a Brk s a Kirlyok knyveinek a keret-elbeszlseiben, annyi klnbsggel, hogy a Brk knyvben a np magatartsa fltt mond kritikt az r, a brkat az isteni szabadts eszkzeil mutatja be. A Kirlyok knyveiben viszont a kirlyokat, mint a np vezetõit s sokszor flrevezetõit, tli meg a trtnetr.
A babilni fogsg utn egy ms szellemû trtnetrs vllalkozott arra, hogy jbl szmbavegye s kirtkelje Izrel npe trtnett: nevezzk ezt papi trtnetrsnak. Egyik – korbbi – darabja ennek a Pentateuchosnak Papi irat nven ismert rtege, amely egyetemes trtneti rdeklõdssel ppgy a teremtssel kezdi mondanivaljt, mint a Jahvista alapirat. Az emberisg s Izrel npe elõtrtnett azonban csak rviden foglalja ssze, nemzetsgtblzatok kontinuitsban (Gen 5; 11) s kultusztrtneti belltsban. Nagy fejezetei pl. a Gen 1 r., a teremtstrtnet sabbat-peridusa, Gen 17 r., a krlmetlkeds szvetsge, majd az Exodus msodik feltõl a pusztai vndorls, kultusztrtneti motivlssal.
A tulajdonkppeni nagy papi trtneti mû azonban a Krnikk kt knyve, kapcsolatban van Ezsdrs s Nehmis knyvvel. A kt utbbi a fogsg utni restaurci trtneti kpt vzolja fel, „levltri” forrsanyag (nv-listk, hivatalos levelek, memorok) felhasznlsval. A Krnikk knyvei viszont prthuzamosan haladnak a Smuel 2. s a Kirlyok 1–2. knyveivel. Az r fõknt a jeruzslemi trtneti hagyomnyok sszefoglalsra trekszik. rdeklõdsnek kt gyjtpontja van: az egyik Dvid szemlye s trnja, a msik a lvita-papsg szerepe s jelentõsge; mintha csak, Jer 33:17–22 volna a vezetõ gondolata. – Mindebbõl kettõs tartalmi jellegzetessg kvetkezik. A krnikk anyaga, br a deuteronomista Kirlyok knyveire pl, annl mgis szûkebb: csak a jdai kirlysg trtnett trgyalja. Msrszt viszont bõvebb: „tbbet tud” amannl s fõknt papi-lvitai rdekû kiegsztseket tartalmaz, pl. Uzzis blpoklossgnak a magyarzatnl (2Krn 26:16kk.), vagy Hizkija kirly vallsi reformjnak a rszletes lersban (2Krn 29–31). Az sz. kanonikus knyveinek a trtnetrsa ezzel tulajdonkppen vget is r. A ksõbbiekrõl az intertestamentlis irodalom tjkoztat, elsõsorban a Makkabeusok 1–2. knyve. Az tmenetet e ksõbbi kor trtnetrshoz azonban megadja mg a Dniel knyve, mely klnsen a 11 r.-ben a Nagy Sndortl IV. Antiochusig terjedõ kornak elg hû lerst adja – a maga mdjn.

Az szvetsgi kor kronolgija
P> Az sz. trtneti knyvei bõven szolgltatnak vszmszerû adatokat is. Ezek azonban nem egyforma rtkûek, mivel nemcsak a valsgos trtneti idõszakra vonatkoznak, hanem a trtnelem elõtti idõre is, egszen a teremtsig. – A kirlysg kora elõtti idõszakra brahmig visszamenõen inkbb csak hozzvetõleges kerekszmokat kapunk egyes korok idõtartamra. (Pl. a ptriarchk knani tartzkodsa 215 v, az egyiptomi szolgasg ennek ktszerese, 430 v; az exodustl Salamon templomptsig eltelt idõ: 480 v.) Az ezt megelõzõ idõre, az õstrtnetek korra nzve szintn csak egy keretet kapunk, amelyet ugyan a bibliai kronolgus nem rtelem nlkl vzolt fel, mgsem trgyalhat egy szinten a fld s az emberisg trtnetnek mai kronolgiai rtkelsvel.
Az sz. vszm-adatai magukban vve termszetesen csak egy Biblin belli kronolgia felvzolst teszik lehetõv. Valamivel kzzelfoghatbbak lesznek a dtumok az asszr, babilni, perzsa korszakban, amikor ez orszgok trtneti fljegyzseiben egy-egy kapcsold adatot s vszmot tallunk a bibliai trtnetekhez. Ezekben az orszgokban is helyi jellegû keltezs volt azonban, rendszerint egyes kirlyok uralkodsi veihez kapcsoltan, mai idõszmtsunk szerinti dtumokhoz teht mg ez sem segt. A helyi jellegû datlsokat csak a rmai birodalomban vltotta fel a Rma alaptstl, mint kiindulponttl szmtott keltezs, s csak a Kr. u.-i 500-as vek kzepn vllalkozott egy Dionysius Exiguus nevû bart Jzus szletse dtumnak a meghatrozsra. Szmtsa szerint ez a dtum „ab urbe condita” 754. Br ma tudjuk, hogy e szmts nem volt egszen pontos, mgis Krisztus szletsnek ettõl a dtumtl szmtja a trtnelem a „Krisztus elõtti” s „Krisztus utni”, illetve jabb kifejezsekkel az „idõszmtsunk elõtti” s „idõszmtsunk szerinti” veket.
Az szv.-i kronolgia sajt krn bell maradva, az exodus elõtti idõszakok dtumai magukban nem sokat mondanak. Ha azonban sszegezzk õket, akkor azt a feltûnõ eredmnyt kapjuk, hogy a teremtstõl az exodusig eltelt idõszak 2666 vet tesz ki, ami egy 4000 ves idõciklusnak a ktharmada. Ha utna szmolunk s keressk a harmadik harmadot jelentõ 1334 ves peridus vgt, akkor a Makkabeusok kornak a lzas, apokaliptikus idejhez rkeznk el, s a vgpontot jelentõ ngyezredik v – e cikk rjnak a meggyõzõdse szerint – a Kr. e.-i 142. esztendõ, amikor Makkabeus Simon diadalra vitte a mr negyed szzada foly felszabadt harcot s bkeszerzõdst kttt a szeleukida uralkodval.
E nagy kereten bell a kirlysg kornak a rszletadatait kellene elsõsorban fixlnunk, hogy az idõszmtsunk szerinti keltezst, klsõ segtõ adatok felhasznlsval, vgigvezethessk az szv.-i koron. Elsõ ltsra ez knnyû feladatnak ltszik, hiszen a Kirlyok (s Krnikk) knyveiben annyira – ltszlag – pontos vszmok vannak felsorolva, hogy a jdai s izreli kirlysg dtumai egyenesen szinkronizlva vannak, pl.: „Jerobomnak, Izrel kirlynak a 20. vben sz lett a kirly Jdban s uralkodott 41 vig” (1Kir 15:9–10). Ennek ellenre a kzelebbi vizsglat azt mutatja, hogy a szmadatok nem egszen pontosak, a kt orszg prhuzamos trtnetnek az adataiban egyenetlensgek mutatkoznak.
Knnyebbsg kedvrt a kirlysg kort az orszg kettszakadsa utn a kvetkezõ szakaszokra osztjuk: 1. Salamon halltl Jhu jezreli kirlygyilkossgig, melynek gy az izreli, mint a jdai kirly ldozatul esett, a trnvltozs ve teht mindkt orszgban ugyanaz. 2. Jezreltõl az szaki orszg pusztulsig, melynek bekvetkeztekor a Biblia szerint Jdban mr kirly volt Hizkija. – 3. Jda utols korszaka a babilni fogsgig. – Ha e peridusokbl az 1. s 2. korszak prhuzamos adatait sszegezzk, a kvetkezõ eredmnyt kapjuk.
Izrelben I. Jerobomtl Jrm hallig eltelt 98 v; ugyanezen idõben Jda kirlyaira, Robomtl Achazjig, 95 v esik. – Mg nagyobb az eltrs a 2. korszaknl, ahol Izrelben Jhu trnra kerlstõl Hses hallig 143 vet sszegezhetnk. Jdban viszont Ataljtl csak Achz hallig (Hizkija kirlyt nem is vve szmtsba) 159 v addik.
A szembetûnõ eltrsek kiegyenltsnl segtsgnkre jn annak a tnynek az ismerete, hogy a Biblia az egyes kirlyok uralkodsnl teljes vnek szmtotta a trnralps vt is meg a halluk vt is, ilyen mdon teht a trnvltozsok ve ktszer kerl szmtsra s ez a tbblet a kirlyok szmhoz mrten levonand. Az emltett 1. idõszaknl gy majdnem kiegyenltõdik a klnbsg, a 2.-nl azonban mg mindig tbb mint 10 v eltrs marad. Tudnunk kell aztn, hogy egyes esetekben a trnrks mint rgens uralkodott beteg elõdje idejben; ilyenkor az egytturalkods vei levonandk az utd uralkodsi veinek a teljes szmbl. Az 1. idõszakban ez volt a helyzet a jdai Jrmnl, aki Jsft uralkodsa vgn kormnyzott, kb. 3 vig (2Kir 8:16). A 2. szakaszban pedig a blpokloss lett Uzzija jdai kirly helyett kormnyzott hosszabb idõn t a fia, Jtm (2Kir 15:5) – Uzzija kirlysgtl kezdve egybknt a bibliai adatok egyre bizonytalanabbak s pontatlanabbak lesznek; megllapthat, hogy itt a kronolgiai adatok tjavtson mentek keresztl, aminek a clja valsznûleg egy nagyobb sszefggsbe, illetve annak kerek peridus-szmba val betagols volt.
Az adatok helyesbtshez, vgl pedig az idõszmtsunknak megfelelõ abszolt keltezshez felhasznljuk az asszr, a babilni, majd a perzsa kor dokumentumait. E vilgbirodalmak kirlyainak az uralkodsi ideje ugyanis meglehetõs pontossggal meghatrozhat. Elsõrendû segdeszkzl kt nagyfontossg forrs emltendõ meg itt. Egyik az n. Ptolemaios-fle knon, mely a babilni s perzsa kirlyok uralkodsi sorrendjt adja (Kr. e. 747–323 kztt). A msik egy asszr tblzat, az n. limmu-, vagy grg elnevezssel eponym-lista, amelyben minden v az orszgnak egy vezetõ tisztsgviselõjtõl kapta a nevt. Maguk az asszr kirlyok is ilyen nvadkknt szerepelnek, a trnra lpsk utn kvetkezõ vre nzve. Ennek az asszr tblzatnak mg az a nevezetessge, hogy benne a nven kvl olykor egyes fontosabb esemnyeket is fljegyeztek az illetõ vnl. Emltst tesz a lista pl. egy teljes napfogyatkozsrl, amelynek a dtuma csillagszati szmtsok tjn meghatrozhat, s ez a Kr. e.-i 763. v. E fix pontnak a segtsgvel aztn a tbbi veket, az asszr kirlyok uralkodsi idejt is meg lehet hatrozni Kr. e. 893-tl 666-ig. Ha mr most az asszr s babilni krnikkban szmba vesszk azokat a fljegyzseket, amelyek Izrel s Jda trtnetre vonatkoznak, akkor hozzvetõleges pontossggal fl lehet vzolni a bibliai kor kronolgijt is.
Elõszr emltsnk meg nhny ilyen prhuzamos adatot, az asszr s babilni krnikkbl kiszmthatan:
A Bibliban nem emltett karkari csata, amelyben lete vgn Achb izreli kirly is rszt vett: 854. Jhu izreli kirly adfizetse III. Salmanassar asszr kirlynak: 842.
Menahem izreli kirly adfizetse III. Tiglat-pilezer asszr kirlynak: 738.
A szr-efraimi hbor s ezt kvetõen III. Tiglat-pilezer hadjrata Izrel ellen: 734/3.
Sargon asszr kirly meghdtja Samrit 722-ben.
Sanherib asszr kirly hadjrata Jda ellen: 701.
Assarhaddon asszr kirly (681–669) adfizetõi kztt emlti Manass jdai kirlyt (dtum nlkl).
Nebukadneccar babilni kirly elsõ hadjrata Jda ellen. Jjkin fogsgba vitele: 598.
Nebukadneccar msodik hadjrata, Jeruzslem pusztulsa: 587.
Jjkin kirly „rehabilitcija” Babilnban: 561.
A perzsa kor vszmai szintn ismertek. Elg ezek kzl megemlteni azt, hogy Kyros 539-ben foglalta el Babilnt s a r kvetkezõ vben kiadta a hazateleplsi engedlyt a deportlt npeknek. –
I. (Nagy) Drius uralkodott 522-tõl 486-ig. I. Artaxerxes (Longimanus) pedig 464-tõl 424-ig. A fogsg utni kor dtumai a hazatrt jdai np trtnetben ezek alapjn keltezhetõk.
Ha viszont a Salamon s Dvid elõtti idõkre tekintnk vissza, akkor mr elg nehz a kormeghatrozs. Az itt adhat keltezs csak hozzvetõleges lehet, az vszmokat csak fenntartssal s egyni meggyõzõds alapjn kzljk. A szmts indokolsa az albb kvetkezõ 2–4. fejezetekben olvashat. – Vgl meg kell mondanunk, hogy a kirlysg kornl is addhatik tblzatunkban egy-kt vnyi klnbsg ms trtneti kziknyvek adataihoz kpest. Itt egy bizonyos hibahatr elkerlhetetlen, az kor klnfle keltezsi mdszerei miatt is. (Elõfordul õszi s tavaszi jv-kezdet, van prae-, illetve post-datls, aszerint, hogy egy kirly trnralpsi vt vettk uralkodsa elsõ vnek, vagy csak a r kvetkezõ esztendõt; e krdsek rszletezsre itt nincs szksg.) – A legkritikusabb rszlet, mint mondtuk, a kettõs kirlysg 2. korszaknak a vge, ahol jelentõs korrekcira van szksg a klsõ trtneti adatok segtsgvel. Kln problma Hizkija uralkodsnak a keltezse, akinek a trnralptt 2Kir 18:13-ra val tekintettel a legtbben 714-re teszik, holott a Biblia ismtelten emlti, hogy Samria meghdtsakor Hizkija mr kirly volt. (Meggyõzõdsnk szerint az idzett bibliai helyen nem 14., hanem 24. v olvasand.) Mindezek alapjn a kvetkezõkben prbljuk sszelltani az szv.-i kor dtumait:
A ptriarcha-kor: kb. 1750–1620.
Az egyiptomi tartzkods: kb. 1620–1270.
Az exodus trtnt 1270 krl.
Jzsu honfoglalsa trtnt kb. az 1230/20-as vekben.
A brk kora: kb. 1225–1025.
Saul kirlysga: kb. 1025–1010.
Dvid uralkodsa: 1010–970.
Salamon uralkodsa: 970–931.
A kettõs kirlysg vszmai
Izrel Jda
I. Jerobom 931–911 - - Robom 931–914
Ndb 911–910 - - Abija 914–912
Baasa 910–887 - - sz 912–872
la 887–886
Zimri 886
Omri 886–875
Achb 875–854 - - Jsft 872–848
Achazja 854–853
Jrm 853–843 - - Jrm 848–843
Achazja 843
Jhu 843–815 Atalja 843–837
Jachz 815–801 Js 837–800
Js 801–786 Amacja 800–772
II. Jerobom 786–746 Uzzija 772–735
Zakaris 746
Sallum 746 (Jtm, mint trsuralkod) (748–735)
Menahem 746–737
Pekahja 737–736 Jtm 735–733
Pekah 736–732 Achz 733–724
Hses 732–724 Hizkija 724–696
(Samria ostroma) 724–722
Manass 696–641
mon 641–639
(Izrel asszr provincia) - - Jsis 639–609
Jachz 609
Jjkim 608–598
Jjkin 598
Cidkija 597–587
A babilni fogsgba vitel kt nagy hullma: 598 s 587.
Az elsõ hazatrs a fogsgbl: 538.
Az j templom flszentelse: 515.
Nehmis hazatrse s restaurl tevkenysge: 445/4.
(E dtumokon kvl Elõ-zsia nagy kultrtrtneti korszakainak az tfog keltezst az 1. fejezet vgn adjuk.)
Irodalom:

Thiele, E. R.: The Mysterious Numbers of the Hebrew Kings. 1951.
Schedl, C.: Textkritische Bemerkungen zu den Synchronismen der Knige von Israel und Juda. (Vetus Testamentum, 1962. vf. 88 skv. o.)
Tth K.: szvetsg idõszmtsi rendszerei. (Theol. Szemle, 1958. vf. 277 skv. o.)
Vgl megemltjk, hogy az szvetsgi kortrtnet soron kvetkezõ lersnl – a rszlet - tanulmnyokat nem emltve – a kvetkezõ sszefoglal mûveket hasznltuk forrsul: .
Kittel, R.: Geschichte des Volkes Israel, 1–3. kt. 7. kiads, Stuttgart 1932.
Noth, M.: Geschichte Israels, Gttingen, 1950.
Wright, G. E.: Biblical Archeology, 1957.
Szveggyûjtemnyek: Gressmann, H.: Altorientalische Texte zum Alten Testament, 1926.
Pritchard, J. B.: Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, 1955.
Harmatta J. szerkesztsben: kori keleti trtneti chrestomathia, 1965.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG