„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
j kiadsra kerl az 1967-ben szerkesztett s 1972-ben megjelentetett n. Jubileumi Kommentr, mely az egsz Biblihoz magyarzatot tartalmaz. Mielõtt a msodik kiads elõksztsrõl szmot adnnk, vessnk egy pillantst a mû jelentõsgre s elsõ kiadsra.
A Debreceni Alkotmnyoz Zsinat 1567-ben gy tevkenykedett, hogy a magyar reformtus egyhz letbe maradandan berta nevt s mûvt. Ennek ngyszzadik vforduljt nnepelte meg egyhzunk 1967-ben, s ez az emlkezs szintn maradand nyomot hagyott egyhzunk trtnetben, mert a bibliafordts munkja mellett a teljes Szentrs magyarzatnak a vllalkozsa szletett meg, s ennek az elsõ fzete kerlt az asztalra.
A reformtus egyhz az Ige egyhznak vallotta s vallja magt. A reformci az Ige felfedezsnek az j korszakt nyitotta meg. A bibliafordts s a Biblia magyarzata mr akkor elszakthatatlanul sszekapcsoldott. Ez pedig azt jelenti, hogy az egyhz az Ige felfedezsnek szntelen kzdelmben, rmben l. Jzus azt mondta: "Hasonl a mennyek orszga a szntfldben elrejtett kincshez, amelyet az ember, miutn megtallt, elrejt, rmben elmegy eladja mindent, amije van, s megveszi azt a szntfldet" (Mt 13:44). Az egyhz a reformciban mindent "eladta" s "megvette" a szntfldet, kpletesen szlva. Egyetlen kincse lett, ahogy Luther megfogalmazta: az evanglium. Ennek felfedezse azonban nem egyszeri esemny csupn, hanem folyamat, amely soha nem r vget. Az egyhz lete a szntelen megjuls parancsa alatt ll – ecclesia semper reformanda – , ez pedig csakis az Ige rtelmezsnek megjulsban megy vgbe. Hogyan is hirdethetne az egyhz mindig jat, ha nem ln t az rs felfedezsnek j s j rmt! "Milyen kedves azoknak a jvetele, akik az evangliumot hirdetik" – mondja Pl (Rm 10:15), majd hozzteszi: boldogok, akik ltjk "a Krisztus dicsõsgrõl szl evanglium vilgossgt, aki az Isten kpmsa" (2Kor 4:4b).
Az evangliumot prdiklni azonban hogyan lehetne magyarzat nlkl? "rted is amit olvasol?" – krdezi Filep az etip kincstrnoktl s a vlasz gy hangzik: "Hogyan rthetnm, mg valaki meg nem magyarzza" (ApCsel 8:30-31). Az egyhz nmagra tallsa teht az rs megrtse, az rs magyarzata ltal megy vgbe. Ezrt a magyarzatrt pedig meg kell kzdeni az egyhznak s benne elsõsorban az igehirdetõknek. Megknnyti a kzdelmet, ha j kommentr van kezeik kztt. Ennek a nemzedknek erre klnsen szksge van. Megvilgtjuk az okt. Akik a teolgia mûvelsnek a kzdelmben lnek, azok nemegyszer a hber s a grg nyelv elsajttsn tl egy-kt lõ idegen nyelvet is megtanultak, hogy az rs teljesebb magyarzathoz, sznvonalasabb, a kor mrtknek megfelelõ rtelmezshez jussanak. A reformci kortl kezdve sokan kerestk fel ppen ezrt a reformci klfldi szellemi kzpontjait. Sajnos ez a nemzedk ebbõl a lehetõsgbõl nagy ltalnossgban kimaradt. Szksges teht olyan rsmagyarzatot adni a lelkszek s a gylekezetek kezbe, hogy azok is rszesljenek az rs rtelmezsnek kincseibõl, akik maguk a "szntfld megvsrlsrt" tbbet nem tehettek. Egyhzunk azon az llsponton volt s van, hogy nem a prdikci-irodalmat kell nvelni, hanem az rsmagyarzatot kell gazdagtani, hogy ki-ki maga dolgozhassa ki igehirdetseit, s ne msokra tmaszkodjon. Csakis az rs rtelmezsrt vgzett nll fradozs teheti eredmnyess az igehirdetseket. Ezek a szempontok vezettek oda, hogy hossz kzdelem utn vgre az egsz Szentrshoz kszlt magyarzat kerlhetett az asztalra.
Ezzel az a vita is eldõlt, hogy ne klfldi kommentrokat fordtsunk le magyar nyelvre, hiszen a sokfle sorozatbl annak az egynek a kivlasztsa is emberfelettien nehz dnts lenne, amely fordtsra kerlhetne, tovbb ez a mi krdsnket nem is oldan meg. Nem lenne egysges, egy szempont alatt ltrejtt vllalkozs. De arra is kell figyelni s gondolni, hogy a mg kzttnk lõ s dolgoz tuds professzorok s lelkszek mûvei ne maradjanak az rasztal rejtekben, hanem napvilgot lssanak s bennnket gazdagtsanak, vagyis rjk õk az rsmagyarzatokat. Ehhez trsul mg az a szempont, hogy a mi krlmnyeinkre s ignyeinkre is figyelni kell az rsmagyarzat sorn. Magyar szerzõk sokkal inkbb tudjk azt, hogy itt s most milyen magyarzatra van szksg, amely a tudomnyos s a gyakorlati szempontokat sszekapcsolja, kiegyenlti. Ehhez hozz kell venni azt is, hogy egy klfldi sorozat lefordtsa, lektorlsa s kiadsa olyan hatalmas idõt venne ignybe, mely jbl csak ennek elvetshez vezetett.
Nagy elõnynek lehet tekinteni a magyar szerzõk s a magyar lelki viszonyok figyelembevtele mellett az egy ktetet is. (Ez akkor is igaz, ha ez az "egy ktet" most nmi mdosulst szenved.) Ez azt jelenti, hogy minden egy helyen megtallhat. Nem kell knyvek tucatjait tnzni, hogy kortrtneti, irodalomtrtneti, bevezetstani, exegetikai krdseket kln-kln megvizsgljunk, mert ezek egy helyen rendelkezsnkre llanak. Ilyen egyktetes kommentr (vagy tbb ktetben, de egy egysget kpezõ) nagy elõnyket rejt s a nyugati-keresztyn egyhzak teolgiai irodalmt ismerve egyedlll vllalkozsnak mondhat.
Ezek utn a 2. kiads elõksztsrõl szeretnnk beszmolni: A Zsinat Tanulmnyi Osztlya (ksõbben a Zsinat Tanulmnyi Bizottsga) tartotta kezben a munklatokat. 1990. prilis 9-n sszehvta az szvetsgi s jszvetsgi szakbizottsgokat – dr. Tth Klmn s dr. Karasszon Dezsõ szvetsgi, tovbb dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra s dr. Bolyki Jnos jszvetsgi professzorok vezetsvel –, hogy a Kommentr jra trtnõ kiadsnak a rszleteit megbeszljk. Minden bibliai knyv magyarzatra vonatkozan kln dnts szletett. Az egyenknti dnts felsorolst most mellõzve – azt az ltalnos szablyt rgztjk, mely a Bizottsgot e dntsekben vezette. A Kommentr mg lõ szerzõit egyenknt megkrdezte e bizottsg levlben, hogy ki akarjk-e egszteni, esetleg t akarjk-e dolgozni rsaikat, vagy vltozatlanul kvnjk hagyni. Ezt az llsfoglalst ki-ki maga hozta meg s kzlte a Bizottsgot kpviselõ Tanulmnyi Osztllyal. A Kommentrnak mr elhunyt szerzõi rsainak sorsrl a Bizottsg egyenknt dnttt. Rszben teljesen jat ratott, rszben az tdolgozsra, esetleg az tnzsre tett javaslatot. E hatrozat alapjn kaptak megbzst a Zsinat Tanulmnyi Bizottsgtl az j szerzõk mûveik elksztsre. Az jonnan ksztett mûveket is az elõzõ gyakorlatnak megfelelõen lektorok nztk t s vlemnyeztk.
A munka tbb ok miatt is lassan haladt elõre, mg aztn 1994 decemberre a legtbb kzirat mr berkezett. A Zsinat Tanulmnyi s Sajtbizottsgnak titkrai ekkor lthattak neki a sajt al rendezs alapvetõ feladathoz. Mindenki elõtt ismeretes a knyvkiads kltsgeinek rendkvli s folyamatos emelkedse, amely a legsszerûbb s legtakarkosabb nyomdai kivitelre knyszertett minket. Ezrt kellett gy dntennk, hogy a Kommentrt hrom ktetben adjuk ki: az szvetsgi rszt kt ktetben, az jszvetsgi magyarzatokat egy ktetben. Szvbõl remljk, hogy az egy egysget kpezõ hrom ktet – teht tovbbra is az egyetlen teljes magyar nyelvû kommentr a Biblihoz – mindenki szmra elrhetõ lesz.
Isten ldsa ksrje e bibliai kommentr tjt olvasi krben, gazdagtsa az igehirdetõk szolglatt, segtse a Biblia hûsges olvasinak tisztnltst hitnk s reformtus keresztyn letnk folyamatos megjulsban s megerõsdsben !
1995 hsvtjn
DR. SZATHMRY SNDOR
a Zsinati Tanulmnyi Bizottsg
TARR KLMN
a Zsinati Kiadi s Sajtbizottsg titkra titkra
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre