1. KLVIN JNOS Genf, 1543. 06. 10. A keresztyneknek, mindazoknak, akik szeretik az Isten Igjt,kszntst k
KLVIN JNOS Genf, 1543. jnius 10
A keresztyneknek, mindazoknak, akik szeretik az Isten Igjt,kszntst kldi.
- Nagyon kvnatos s flttbb szksges dolog a keresztyn vilgban, hogy minden egyes hv - ott, ahol lakik - lland kzssgben ljen az Anyaszentegyhzzal: teht jrjon el egyarnt a vasrnapi meg a htkznapi sszejvetelekre, amelyeknek fladatuk az Isten tisztelete s szolglata. mde ennek kvetkeztben hasznos s clszer, hogy minden hv tudja s rtse azt, ami a templomban szval s cselekedettel vgbemegy, mert csak gy nyerhet belle lelki plst s gymlcsz tapasztalatot. Hiszen a mi runk, amikor megllaptotta, milyen rendet kell megtartanunk, midn az nevben sszegylekeznk, nem azrt cselekedte ezt, hogy pusztn szrakoztassa az embereket bizonyos ltni - s nznivalkkal. azt akarta, hogy az istentiszteletbl lelki haszna legyen az egsz npnek. Pl apostol is errl tesz bizonysgot, amikor azt rendeli, hogy mindaz, ami a keresztyn gylekezetben trtnik, legyen mindeneknek kzs plsre. Mr pedig a szolga nem rendeln ezt, ha az Urnak nem ez lett volna a szndka.
- Ez azonban csakis akkor lehetsges, hogyha megfelel tantst nyerve, mindazt meg tudjuk rteni, amit az r a mi lelki okulsunkra rendelt. Mert amit ltalban rlunk hresztelnek, hogy hitbuzgalmunk imkban s szertartsokban merl ki, anlkl, hogy abbl valamit is rtennk, az gnyolds csupn. Nem halott dolog az, se nem llati cselekvs, s nem is egyszeren Isten irnti rzelmek megnyilvnulsa, hanem l cselekedet, mely egyenesen a Szentllektl val, kzvetlenl a szvre hat, s megvilgostja az elmt. Ha lehetsges volna az, hogy okuljunk azon dolgokbl, melyeket ltunk, de rtelmkkel nem vagyunk tisztban, Szent Pl nem tiltotta volna oly erllyel az idegen nyelvek hasznlatt, s nem rvelt volna ekpp: Csak ott van okuls, ahol van tants. Amennyiben kell mdon kvnjuk megtartani a mi Urunk szent ren-delseit, melyeket az Anyaszentegyhz kebeln gyakorolunk, a legfontosabb tudnunk azt, hogy azokban mi foglaltatik, hogy mit jelentenek, s min clra trekszenek, miltal a gyakorlat hasznos s dvzt, kvet-kezskpp a rendelsek szerint val lesz.
- Alapjban vve a mi vallsos sszejveteleinken hrom ilyen dolog megtartst rendelte Urunk, s ez a hrom: az igjnek hirdetse, a nyilvnos s nneplyes imdsg, meg az skramentomainak kiszolgltatsa.
- Ezttal nem szlok az igehirdetsrl, mivel az nem trgya e knyvnek. Ami a msik kt dolgot illeti, afell egyenesen a Szentllek parancsolatra tmaszkodhatunk: az imdsgok csakis a np ltal ismert s hasznlt nyelven mondhatk, s ahogy az Apostol mondja, a gylekezet nem mondhat ment az imra, mely idegen nyelven hangzott el. Minekutna pedig azt mindenki nevben mondjuk, mindenki rsztvevje az imdsgnak. Ennek megfelelen nagy mltnytalansgnak mondhatjuk azt, hogy templomainkba a latin nyelvet vezettk be, holott azt jobbra nem rtik az emberek. s nincs oly okoskods vagy gyeskeds, amely megbocsthatv tenn eme cselekedetet, hisz az minden bizonnyal Istentl elrugaszkodott s Nki nem tetsz. Nem gondolhatja senki, hogy tetsz lehet Isten szne eltt brmi is, ami az akarata ellen val. Nem is tudnnk t jobban megbotrnkoztatni, mint vle szembeszeglsnkkel, s azzal, hogy eme lzadsbl dicssget szvnk magunknak, mintha az olyan szentsges s dicsretre mlt dolog volna. Ami a skramentomokat illeti, ha termszetket tekintjk, rjvnk, hogy emberhez mltatlan dolog az a md, ahogy kiszolgltatsukat vgzik, hogy a gylekezet csak ltvnyban kveti azt, s a bennefoglalt misztriumokat fel nem foghatja. Mert ha ezek lthat szavak (ahogy Szent goston fogalmaz), nem szabad csupn a klcsn ltvnyossgval megelgednnk, hisz az csak akkor szolglja szellemi plsnket, ha a tantsokat is halljuk mellette. s amikor a mi Urunk megalkotta azokat, tisztn szlt errl, mondvn ez a tansg ama Szvetsgrl, melyet velnk megkttt, s amit hallval megpecstelt. Hogy eme tantsok elhangozzanak teht, tudnunk, s rtennk kell a bennefoglaltakat, msklnben Urunk hiba nyitotta szkra szjt, ha nincs fl mely meghallan azokat. Habr e tmban vitzni ma mr valsgos mestersgg ntte ki magt, mire dnts szletik a dologrl, mr mindenki szmra alapigazsgg vlik ama meggyzds, hogy csupn szemfnyveszts s vsri mulatsg a np oly jelekkel val szrakoztatsa, melybl mit sem fog fel. Brki lthatja, mint szentsgtelentik meg Jzus Krisztus skramentomait, mikor gy szolgltatjk ki azokat, hogy a gylekezet rtetlenl hallgatja az elhangz szavakat. s lthatjuk a babonasgokat, melyek ebbl fakadnak. Hisz mr affle kzvlekeds, hogy a keresztel vz, vagy az rvacsora bornak s kenyernek megszentelse amolyan rolvassszer babonasg. Nem csoda ez, ha az egyszer ember annyit lt, hogy rzketlen dolgok szentsgess vlnak azon szavak ltal, melyekbl nem rt semmit. Holott az igazi megszentelst a sajt szavainkkal kell vgezni, hogy amikor az elhangzik s meghalljk, megrtsk azt, ami, ahogy Szent goston mondja, Jzus Krisztus szavaiban kimondatlanul bennefoglaltatik. Hiszen nem mondja azt, hogy a kenyr az teste, de szavait a hvekhez intzve igy sz!: vegytek s egytek. Teht ha megfelelen akarjuk kiszolgltatni a skramentomokat, hozz kell adni a tantst is, hogy azok jelentst megrthessk. Jl tudom, hogy mindez furcsn hangzik azok szmra, akik nincsenek ehhez hozzszokva, hisz gy van ez minden j dologgal. De ha Jzus Krisztus tantvnyainak tartjuk magunkat, gy val, hogy tantst elbbrevalnak tartsuk, mint szoksainkat. s nem szabad, hogy jnak hasson az, ami kimondatott a kezdet kezdetn.
- Hogyha mindez mg nem rthet egyesek szmra, imdkozzunk Istenhez, hogy vilgostsa meg a tudatlanok elmjt, s rtesse meg velk, hogy mennyivel blcsebb a fld sszes embernl, s hogy tanuljon meg mindenki tovbb ltni a sajt orrnl, s fllemelkedni elvakult vezetinek megveszekedett s bolond blcseletein. Ugyanakkor Anyaszentegyhzunk hasznra jnak lttuk egy kis knyvbe egybefoglalni az imdsgok s a skramentomok szvegeit, hogy mindenki knnyszerrel megtallhassa, hogy mit kell mondania s cselekednie a keresztyn gylekezetben. Habr e knyv nemcsak azoknak lesz j szolgla-tra, akik a mi egyhzunknak tagjai, hanem azoknak is, akik tudni szeretnk, hogy milyen szablyokat kell betartani, amikor sszegylekeznek Jzus Krisztus nevben.
- Nos ht sszegyjtttk a skramentomok kiszolgltatsnak s a hzassg megldsnak sommzatt, hasonlkppen az imdsgokat s dicsreteket, melyeket hasznlunk, ezekrl a skramentomok utn lesz sz.
- Ami a nyilvnos imdsgot illeti, ez ktfle lehet. Vannak olyan imdsgok, amelyeket csak egyszer lszval mondunk, msokat meg nekelnk. Ez pedig nem valami jabbkori tallmny, hanem, amint a trtnelem bizonytja, megvolt mr az egyhz trtnetnek legkezdettl fogva. Hiszen mr maga Pl apostol sem pusztn az egyszer lszval val imdkozsra buzdt, hanem az neklsre is. s azt csakugyan, tapasztalatbl tudjuk, mekkora ereje s hatalma van az neknek arra, hogy az emberi szveket Istennek mg forrbban, mg szenvedlyesebben buzg segtsglhvsra s dicsretre indtsa s gerjessze fl. Arra magtl rtden nagyon is gyelni kell, hogy az nekls ne legyen affle knnyedn csapong, hanem legyen benne sly s fensg, amint goston egyhzatya mondja. Vagyis teht nagy klnbsgnek kell lennie az asztali s hzi muzsika meg a zsoltr kztt: amarra vigadnak az emberek, emezt pedig a szent gylekezetben neklik, Istennek s az angyalainak szne eltt.
- Helyes tlettel, remljk, mindenki szentnek s tisztnak fogja tallni az neklsnek azt a formjt, amelyet ebben a knyvben bemutatunk. Hiszen az egyszeren a lelki plsnek arra a cljra van alkalmazva, amelyrl mr szlottunk. Igaz, hogy az nekls llekpt munkja nem szorthat pusztn csak a templom falai kz. Odahaza is, meg mg knn a mezn is sztn s eszkz lehet szmunkra az nek, hogy dicsrjk Istent, szvnket Hozz emeljk s az erejrl, jsgrl, blcsessgrl s igazsgos voltrl elmlkedve, megvigasztaldjunk. Hogy pedig erre mekkora szksgnk van, azt jformn ki sem lehet beszlni.
- Elszr is nem ok nlkl buzdt minket oly odaadan a Szentllek a Szentrs ltal, hogy rvendezznk Istenben s hogy minden egyb rmnknek is ez az rm legyen a valdi clja. Tudja ugyanis a Szent-llek, mekkora bennnk a hajlandsg a hibaval rvendezsre. Termszetnk folyvst arra vonz s csa-logat bennnket, hogy minden bolond s bns vigassgnak megkeressk a mdjt. A mi Urunk viszont mindenkppen el akar bennnket vonni a test s a vilg csbtsaitl s ezrt minden lehetsges utat mdot megad neknk arra, hogy mi abba a valdi lelki rvendezsbe foglaljuk magunkat, amelyet mineknk annyira ajnl. Mrpedig sok dolog van, ami alkalmas feldteni s gynyrkdtetni az embert, de a zene ezek kztt vagy a legels, vagy legalbb az egyik legfbb: nem is gondolhatunk egyebet, mint hogy egyenesen erre a clra ajndkozta az Isten. Azonban ppen ezrt annl gondosabban kell gyelnnk arra, hogy valamikppen vissza ne ljnk vele: be ne szennyezzk csfosan s azt, amit neknk javunkra s d-vssgnkre adott Isten, krhozatunkra ne fordtsuk.
- Ha semmi egyb okunk nem volna is r, maga ez az egy elg, hogy arra intsen: ljnk fegyelmezetten a zenvel, vegyk teljes tisztessgben hasznt, ne legyen az szmunkra alkalomm a fkevesztett erklcsi bomlsra, a tobzd gynyrsgekben val elpuhulsra - ne legyen se parznlkodsnak, se semmifle ms szemrmetlensgnek az eszkzv. mde mg egyebet is meg kell gondolnunk itt. Nemigen van ms valami a vilgon, ami - miknt Platn, a grg blcs is helyesen megllaptotta mr - jobban tudn erre-arra forgatni s hajltani az emberi erklcsket, mint a zene. Csakugyan, tapasztalatbl tudjuk, hogy a zennek valami titkos s szinte hihetetlen ereje van a szveket megmozdtani, vagy gy, vagy amgy.
gy ht csak annl szorgalmatosabban kell fegyelmeznnk a zenvel lsnket avgbl, hogy hasznljon a lelknknek s semmikppen ne legyen veszedelmre. Ez az oka, hogy az egyhz rgi nagy tanti gyakorta panaszkodnak a korukbeli npre, hogy az annyira kedveli az alval, szemrmetlen dalokat, pedig azok - mondjk nagyigazn - nem egyebek, mint az emberisg megrontsra val hallos, stni mreg.
Amikor a zenrl beszlek, mindig kt dolgot rtek: az egyik a szveg, amely a trgy s a tartalom, a msik pedig az nek, vagyis a dallam. Igaz, hogy - amint Pl apostol mondja - mr a puszta gonosz sz is megrontja a j erklcsket. De amikor a szval egytt jr a dallam is, akkor az a sz sokkal hatalmasabb ervel be tud frdni az emberi szv kzepbe: mint ahogy a bort tlcsrrel tltik a hordba, gy a mrget s a romlst a dallam csepegteti be szvnek a legmlyre.
- Mitvk legynk ht? Gondoskodjunk ne csak tisztessges, hanem valsggal szent nekekrl, hogy azok sztkljenek bennnket szntelenl Isten segtsgl hvsra s magasztalsra, meg arra, hogy az cselekedetein elmlkedjnk s ekknt tmadjon a szvnkben szeretet s flelem irnta, az dicssgre! mde igazn mondja Szent goston: senki sem tud Istenrl mltkppen nekelni, csak az, akit tant meg erre. Ezrt akrmerre keresgljk is krskrl, sem jobb, sem Isten dicstsre alkalmasabb ne-keket nem tallhatunk, mint a Dvid zsoltrait, amelyekre maga a Szentllek tantotta meg t. Amidn teht ezeket nekeljk, bizonyosak lehetnk abban, hogy e szavakat maga Isten adja sznkba, mintha csak maga nekelne bennnk nnn dicssgt magasztalva.
- Ezrt buzdtja Aranyszj Jnos egyhzatya mind a frfiakat, mind a nket s a gyermekeket: szokjanak hozz a zsoltrok neklshez s ezltal igyekezzenek llekben flemelkedni az angyalok trsasgba. mde azt se felejtsk, amit Pl apostol mond: a szent nekeket nem lehet msknt nekelni, csak szvbl. Szvbl nekelni pedig annyit is jelent, mint rtelemmel nekelni. ppen ebben van a klnbsg, gymond Szent goston, az emberek s a madarak neke kzt. Lm szpen tud nekelni a kenderike, a flemle meg a papagj is, de rtelme egyiknek sincsen. Az ember pedig ppen azt kapta ajndkba Istentl, hogy ha nekel, tudja is, mit mond. Viszont a megrtsnek jrjon nyomban a szv rzelme is, ez pedig csak gy lehetsges, hogy az neket emlkezetnkbe vssk s ekkpen lelknk szntelenl tudja azt zengeni.
- Mindezeknl fogva ezt a knyvet klnskppen ajnlom mindenkinek, aki Isten szerint val szent rm-re vgyakozik, olyanra, amellyel egyknt szolglja a sajt dvssgt, meg felebartai javt. De nincs is szksg r, hogy nagyon ajnlgassam: hiszen ez a knyv nmagban hordja becst s dicsrett. Brcsak lenne az emberekben annyi meggondols, hogy elhagynk eddig szoksos nekeiket, amelyek rszint resek s ledrek, rszint ostobk s esetlenek, rszint pedig szennyesek s hitvnyak s ennek kvetkeztben valamennyi rossz s rtalmas - s brcsak ezek helyett megszoknk ezutn ezeknek az isteni s mennyei nekeknek az neklst, egytt a j Dvid kirllyal!
- Ami a dallamokat illeti, azrt alkalmaztunk ebben a knyvben ilyen fegyelmezett dallamformkat, mert ezeket tltk legalkalmasabbnak arra, hogy a szent trgyat megfelel sllyal s mltsggal zengjk s hogy - amiknt kifejtettk - a szent gylekezetben is nekelhetk legyenek.
- Kelt Genfben, 1543. jnius 10-n.
Fordtotta Dr. Rvsz Imre /1939/ Az eredetivel egybevetette s kiegsztette Jeney Zoltn /2oo1/
|