5. A szentsgekrl
A SZENTSGEKRL.
L. Azon sorrend szerint, melyet kiszabtunk, itt az ideje, hogy ttrjnk a negyedik rszre, mely Isten tiszteletrl szl..
Gy. Azt mondtuk, hogy Isten tisztelete abban ll, hogy Istent tartsuk minden j szerzjnek, jsgt, igazsgt, blcsesgt, hatalmt dicsrettet s hlaadssal illessk.
L. Nem adott Isten neknk szablyt e rszben?.
Gy. Minden dicsret s hlaads, ami a Szentrsban van, neknk szably gyannt szolgl.
L. Nincs az ri imdsgban semmi, ami erre vonatkozik? Gy. Mikor hajtjuk, hogy neve megszenteltessk, azt kvnjuk, hogy minden munkja, gy amint van, dicssgt sugrozza. Az ember tartsa t irgalmasnak, mikor a bnsknek megbocst, igazsgosnak, ha bntet, s ha greteit vivel szemben teljesti, igaznak. Vgre akrmelyik munkjt vizsgljuk, buzduljunk az magasztalsra. Ez jelenti azt, hogy minden j dicsrete t illeti.
L. Mit tanulhatunk abbl, amirl eddig beszltnk?.
Gy. Azt, amirl maga az igazsg is bizonysgot tesz, s amit kezdetben is emltettem, hogy ti. az rk let nem egyb, mint az Atya Istennek s az kldttnek, a Jzus Krisztusnak ismerse; gy ismerni t, mondom, hogy illend tisztelettel legynk irnta, hogy ne csak urunk, hanem atynk s megtartnk is legyen, s viszont mi is fiai s szolgi legynk, s egsz letnket az dicssgre szenteljk.
L. Mily ton-mdon juthatunk el e nagy jhoz?.
Gy. Ezrt adta neknk szent igjt. Mert a lelki tudo mny olyan, mint az ajt, melyen t gi birodalmba juthatunk.
L. Hol kell keresnnk ezt az igt?.
Gy. A Szentrsban.
L. Hogyan lehet azt gymlcszn hasznlni?.
Gy. Ha azt szvnk teljes biztossgval akknt leljk magunkhoz, mint gbl alszllott igazsgot, ha tanulkonyak iparkodunk lenni vele szemben, ha rtelmnket, akaratunkat alrendeljk, ha szvvel-llekkel szeretjk, ha szivnkbe bevsve ott gykeret ver s az rk letre gymlcst hoz, ha vgre rendelse szerint lnk, akkor dvssgnkre szolgl, amire rendeltetett is.
L. Mindez hatalmunkban ll?.
Gy. Egyltaln nem. Az egy Istennek kell az egszet lelke kegyelmvel megtermtenie bennnk.
L. Nem kell- ht szorgalmasoknak lennnk s minden buzgalmunkkal arra trekednnk, hogy a szent igt olvassuk, halljuk s felette gondolkozzunk?.
Gy. De igen. Mg az egyeseknek az a ktelessgk, hogy naprl-napra olvassk az rst, addig mindenkinek fgondja legyen, hogy szorgalmasan ltogassa az istentiszteletet, hol az dvssg tudomnyt fejtegetik a hvk gylekezetben.
L. Nem tartod ht elgnek, ha mindenki otthon maganosan olvassa a Szentrst s nem jn ssze a np ugyanazon tudomny hallgatsra?.
Gy. Egybe kell gylekeznnk, amennyiszer csak lehet.
L. Bizonytsd be!.
Gy. A bizonytsra bven elgsges Urunk egy akarata. Mert az egyhz szmra nem oly istentiszteleti rendet szabott, amelyet ketten vagy hrman tartanak meg, hanem ltaln vve mindenek. Azonfell azt mondja, hogy az egyhz plsnek s fenntartsanak ez az egyedli mdja. Legyen ht ez elttnk szent s srthetlen szably, s senki se higgye, hogy a mester felett blcselkedhetik.
L. Teht szksges, hogy az egyhzak ln psztorok lljanak?.
Gy. Igen, st szksg hallgatni ket, s Krisztus tudomnyt, melyet hirdetnek, tisztelettel s flelemmel fogadni tlk. Ennlfogva, aki ket megveti, hallgatni rstelli, Krisztust veti meg s elszakad a hvk trsasgtl.
L. De elgsges-, ha a psztor egyszer megtantja a keresztyn embert, vagy egsz letnkben tanulnunk kell?.
Gy. Kitarts nlkl a kezdet vajmi keveset r. Krisztus tantvnyainak kell lennnk mindvgig, helyesebben vg nlkl. S az egyhz szolgira azt a feladatot bzta, hogy helyette s nevben tantsanak minket.
L. Az ign kvl nincs ms eszkz, ami ltal Isten magt velnk kzln?.
Gy. Az igehirdetshez csatolta a szentsgeket.
L. Mi a szentsg?.
Gy. Isten irntunk val jakaratnak kls tanbizonysga, mely lthat jeggyel mutatja a lelki kegyelmet, szvnkbe vsi Isten greteit, s gy azok fell mg bizonyosabbakk lesznk.
L. Hogyan? Ht egy lthat jegyben akkora er van, hogy a lelkiismeretet is ersebb teheti az dvssgbe vetett hitben?.
Gy. Magtl nincs benne ily er, hanem Isten akaratbl, s mivel ily clra rendeltetett..
L. Isten greteit szvnkbe vsni a Szentllek dolga; hogy llthatod ht ugyanezt a szentsgekrl is?.
Gy. A Szentllek s a szentsgek kztt nagy a klnbsg, mert a lelkek megihletse s megindtsa, az rtelem megvilgostsa, a lelkiismeret biztoss s bkss tevse, valban egyedl a Szentllek munkja, spedig oly mdon, hogy mindezt az sajt munkjnak is kell tartanunk, s ez ldsokrt csak Neki kell hlt s dicsretet mondanunk. Ez azonban a legkevsb sem gtolja, hogy Isten szentsgeket hasznljon, mintegy msodrend eszkzk gyannt gy, ahogyan jnak ltja, s ezt a Szentllek erejnek minden megsrtse nlkl cselekedje.
L. Teht azt tartod, hogy a szentsg ereje s hatsa nem a kls elemben van, hanem egszen Isten Lelkbl rad?.
Gy. Azt gondolom. Isten erejt eszkzk ltal ltta jnak gyakorolni s e clra rendelte a szentsgeket, s mindezt gy cselekszi, hogy azok szent lelke erejt semmivel sem cskkentik.
L. Meg tudnd mondani, mirt cselekszik gy?.
Gy. Ertelensgnk tmogatsra teszi ezt, mert hogyha egszen lelkiek volnnk, az angyalok mdjra gy t, mint kegyelmt lthatnk, de mivel fldi testben vagyunk, szksgnk van alakokra s kpekre, hogy a lelki s mennyei dolgok fell valami fldi kpzetnk legyen. Mert msknt nem tudnk azokat flfogni. Egyttal az is hasznunkra vlik, ha minden rzknket eltltik a szent gretek, s gy biztosabbak lesznk azok fell.
L. Ha igaz, hogy Isten azrt rendeli a szentsgeket, hogy gyarlsgunkat tmogassk, vajon nem vdolhat- nteltsggel az, ki azt mondja, hogy nincs szksge a szentsgekre s nem l velk?.
Gy. De igen, gyannyira, hogy aki nknt tvol tartja magt tlk, mintha nem is volna szksge rjuk, az Krisztust veti meg, az kegyelmt utastja vissza s az szent lelkt oltja ki.
L. De a szentsgekbl a llek megnyugtatsra min hit s biztonsg nyerhet, ha jk s rosszak vegyesen lhetnek velk? Gy. mbr Istennek a szentsgekben flajnlott ajndkait legalbb magukra vonatkozlag - hogy gy szljak - semmiv teszik az istentelenek, mgsem kpesek arra, hogy a szentsgeket megfosszk termszetktl s erejktl.
L. Hogyan s mikor van ht hatsa a szentsgekkel val lsnek?.
Gy. Ha hittel vesszk ket, s bennnk Krisztust s az kegyelmt keressk.
L. Mirt mondod, hogy Krisztust kell bennk keresnnk?.
Gy. Tudom, hogy nem szabad lthat jegyekhez ragaszkodnunk, dvssget lthat jegyekben keresnnk; nem szabad azt kpzelnnk, hogy bennnk valami er van az dvssg elnyersre, st tudom, hogy a jegyet csak oly segtsgnek kell tartanom, mely egyenest a Krisztushoz vezet, hogy dvssgnket s teljes boldogsgunkat tle magtl krjk.
L. Ha a velk val lshez hit szksges, miknt mondhatod, hogy hitnk megerstsre szolglnak, s bennnket Isten gretei fell tesznek bizonyosakk?.
Gy. Nem elg, ha a hivs csak megkezddtt bennnk, ha folyton nem tpllkozik s naprl-napra jobban nem nvekszik. Isten a hit tpllsra, erstsre s terjesztsre rendelte a szentsgeket. Ezt jelzi Pl apostol is, mikor azt mondja, hogy a szentsgek Isten greteinek megpecstelsre szolglnak.
L. De nem a hitetlensg jele- az, hogy Isten greteiben hitnk nem szilrd, ha egyb krlmnyek nem erstik?.
Gy. Csakugyan kitnik mindebbl az a hitbeli gyengesg, mely mg Isten fiait is sjtja, de azrt k, br hitk csekly s tkletlen, megmaradnak Isten gyermekeinek. Mg itt e fldn lnk, mindig megmarad testnkben a hitetlensg csrja, amit msknt le nem gyzhetnk, mint folytonos, mindvgig tart tkletesedssel. Teht szksges, hogy a hitben elrehaladjunk.
L. Hny szentsge van a keresztyn egyhznak?.
Gy. Minden hvk ltalban kettvel lnek.
L. Melyek azok?.
Gy. A keresztsg s a szent-vacsora.
L. Mi egyez s klnbz van e kt szentsg kztt?.
Gy. A keresztsg mintegy belps az egyhzba. Ebben van bizonysgunk afell, hogy Isten minket, akik egybknt idegenek vagyunk, csaldjba, szolgi kz fogad. Az rvacsora pedig azt tanstja, hogy Isten lelknk tpllsa ltal atynknak mutatja magt.
L. Hogy mindkettrl tisztbb ismeretet szerezhessnk, vegyk ket kln! Elszr is mi a keresztsg rtelme?.
Gy. A keresztsgnek kt rsze van, mert egyrszt a bnbocsnatot, msrszt a lelki jjszletst brzolja.
L. Miben hasonlt a vz e dolgokhoz? Hogyan brzolhatjuk ket?.
Gy. A bnbocsnat egy neme a megmosatsnak, ami ltal lelknk megtisztul foltjaitl, s a vz is ppen gy mossa el a testnek szennyt.
L. Mit mondhatunk az jjszletsrl?.
Gy. Az jjszlets kezdete termszetnk megldklse, vgclja pedig az, hogy j teremtmnyek legynk, s gy a hallt rnk nzve az jelkpezi, hogy fejnkre vizet ntenek, az j letet pedig az, hogy nem maradunk abban vgkpp elmerlve, hanem egy pillanatra ugyan, mint a koporsba, alszllunk, de jra felmerlnk.
L. Azt gondolod, hogy a vz a llek frdje?.
Gy. Semmi esetre. Ezt a tisztessget nem szabad elrabolni Krisztus vrtl, mely azrt mltt, hogy eltrlje minden mi szennynket, s Isten eltt tisztv s mocsoktalann tegyen. S ennek a megtiszttsuak gymlcst akkor vesszk el, mikor ama szent vrrel a Szentllek meghinti a mi lelknket. A szentsg mindezen dolognak megpecstlse.
L. De ht azt gondolod, hogy a vz nem egyb, mint a megmosatsnak kpe?.
Gy. Azt gondolom, hogy kp, de az ltala kibrzolt valsg vele a legszorosabb sszefggsben vau. Mert Isten nem csal meg minket, ha ajndkokat gr. Ezrt biztos, hogy a keresztsgben Isten bocsnatt s az j letet ajnlja neknk, s mi ezeket fogadjuk el.
L. Mindenkire kirad- a kegyelem klnbsg nlkl? .
Gy. Sok balga ember elzrkzik elle oktalanul, haszontalann teszi nmagra nzve. Csak a hvek veszik el gymlcst. De ez legkevsb sem vltoztatja meg a szentsg termszett.
L. Az jjszlets honnan szrmazik?.
Gy. Krisztus hallbl s egyuttal feltmadsbl, mert Krisztus hallban oly er van, hogy bennnk az -embert megfeszti, termszetnk bns voltt eltemeti, hogy tbb ne uralkodjk felettnk. Viszont az jjszlets ldsa az, hogy j letre kelnk, s Isten igazsgnak akarunk engedelmeskedni.
L. Hogyan hrulnak rnk mind e javak a keresztsg ltal?.
Gy. gy, hogy Krisztust ltzzk magunkra s az lelkt vesszk, ha a keresztsgben felajnlott greteket nem utastjuk vissza, s tesszk ezltal gymlcstelenekk.
L. Mit kell tennnk, hogy helyesen ljnk a keresztsggel?.
Gy. A keresztsggel val helyes ls hiten s bnbnaton alapul. Lelknk hite szilrd legyen afell, hogy ha Krisztus vre minden szennytl megtisztt, Istennek tetsznk, aztn rezzk, hogy az 57 lelke lakozik bennnk, magyarzzuk ezt msok eltt tetteinkkel, s gondolkodjunk szntelenl arrl, hogy a testet meggyilkoljuk, s Isten igazsgnak engedelmeskedjnk.
L. Ha a helyes keresztsghez mindez megkvntatik, hogyan lehet, hogy gyermekeket keresztelnk? Gy. Nem szksges, hogy a keresztsget mindig hit s bnbnat elzze meg. Azoktl kvnja meg Isten mindkettt, kik koruknl fogva gy a hivsre, mint a bnbnatra kpesek. Teht elg, ha a gyermekek felserdlsk utn mutatjk ki keresztsgk gymlcst.
L. Be tudnd bizonytani, hogy ez lltsod nem kptelensg?.
Gy. Ha feltesszk, hogy Isten mindent sszeren rendelt el, akkor igen. Mzes s az sszes prftk azt tantjk, hogy a krlmetls a bnbnatnak jegye, tanstja ezt Pl is, s mgis ltjuk, hogy a gyermekeket is rszestettk benne.
L. De ht ugyanazon oknl fogva, mely a krlmetlsnl fennforgott, kell a keresztsgre is bccstanunk a gyermekeket?.
Gy. ppen azon oknl fogva. Mert Isten azon greteket, melyeket egykor Izrael npnek adott, most az egsz vilgra kiterjeszt.
L. De hogyan kvetkezteted ebbl, hogy jegyet is kell hasznlnunk?.
Gy. Ha valaki jl szemgyre veszi a dolgokat, ltja, hogy az szksges. Mert Isten ezzel a trvnyvel nem gy tett rszesv azon kegyelemnek, melyet azeltt Izraelnek felajnlott, hogy egyttal e kegyelem homlyosabb, vagy rszben cseklyebb lett rnk nzve. St az Izraelnek felajnlott kegyelmet mg fnylbben s tndklbben raszt ki rnk.
L. Azt gondolod, hogy ha a gyermekeket kizrnk a keresztsgbl, akkor Isten kegyelme vallana krt Krisztus eljvetele ltal?.
Gy. Bizonyos, hogy gy van. Mert ha megsznik a jegy, mely oly hatsosan bizonyt Isten irgalmassgt s erst az greteket, megsznnk egy nagy vigasztals, melyet a rgiek lveztek.
L. Azt gondolod ht, hogy ha Isten az szvetsgben magt a kisdedek atyjnak mutatand, azt kvnta, hogy az dvssg igrete testkre lthat jeggyel felrovassk, akkor mltatlan dolog, ha Krisztus megjelense kvetkeztben a hvek kevesebb erstst nyernek, amennyiben egyrszt ugyanazon gret ll fenn velnk szemben, msrszt pedig Isten irntunk val jsgnak tisztbb jegyt ad Krisztusban?.
Gy. Azt gondolom. Tovbb, mivel bizonyos, hogy a keresztsg ereje s - hogy gy szljak - lnyege, a kisdedekkel kzs, ezrt nylt igazsgtalansg trtnnk velk, ha tlk megtagadnk a jegyet, mely az igazsgnl mgis alsbbrend.
L. Mi felttel alatt kell ht keresztelni a gyermekeket? .
Gy. Biztosaknak kell lennnk, hogy a hvek magvnak grt ldsnak rksei, s gy egykor, midn felnvekednek, keresztsgk igaz jelentst megismervn, elveszik s megtermik annak gymlcst.
L. Trjnk t az rvacsorra. Elszr mondd meg, hogy mi van az rvacsorban jelkpezve?.
Gy. Krisztus az rvacsorval arra akart megbocstani, hogy teste s vre kzlsvel neveli lelknket az rk let remnysgre.
L. Mirt van az Ur teste kenyrrel, vre borral kibrzolva?.
Gy. Ez tant meg arra, hogy amin ereje van a kenyrnek, a test tpllsra s a jelenval let fenntartsra, ugyanolyan er van az r testben is a lelkeknek szellemi tpllsra. Amint a bor megvidmtja az ember szvt, visszaadja erejt s egszen megersti, Krisztus vrbl ugyane haszon hramlik lelknkre.
L. Teht az r testvel s vrvel tpllkozunk?.
Gy. Igen, mert, ha dvsgnk teljes hite arra van alaptva, hogy az engedelmessgt, mellyel az Atyval szemben viseltetett, Isten neknk tulajdontja pgy, mintha a mink volna, szksg, hogy a mi birtokunkban legyen. Mert javait velnk msknt csak gy kzlheti, ha tadja magt neknk.
L. De ht nem neknk adta- magt, mikor a hallt 59 elszenvedte, hogy minket megbkltessen az Atyval s megmentsen az tlettl?.
Gy. De igen. m ez nem elg, ha most el nem fogadjuk t, s gy nem vesszk el halla gymlcst, hatst.
L. Nem hittel trtnik- az elfogadsa?.
Gy. De igen. Azonban egyuttal jeleznem kell azt is, hogy ez csak akkor trtnhetik, ha nem csak azt hisszk, hogy meghalt azrt, hogy a halltl megszabadtson minket, feltmadt, hogy neknk letet adjon, hanem azt is megismerjk, hogy bennnk lakik, s mi vele annyira egyek vagyunk, mint a tagok a fvel, s ezen sszekttets ldsnl fogva minden javainak rszeseiv lesznk.
L. Ht ez a kzssg csak az rvacsora ltal jhet ltre?.
Gy. Egyltaln nem. Mert Pl tansga szerint az evanglium ltal is kzltetik velnk Krisztus. S Pl jogosan tant, hogy midn az evangliumot hallgatjuk, akkor testbl val test, csontjbl val csont vagyunk, az l kenyr, ki az gbl leszllt lelknknek tpllsra, hogy mi vele egyek vagyunk, mint az Atyval, s tbb effle.
L. Min elnynk szrmazik a szentsgbl, s mi teszi azt rnk nzve hasznosabb?.
Gy. Az a krlmny, melyet mr emltettem, hogy ti. a Krisztussal rzett kzssget ersti, nveli. Azt mondhatjuk, hogy Krisztust rszben mind a keresztsgben, mind az evangliumban vehetjk, de egszen csak az rvacsorban.
L. Mit jelent rnk nzve a kenyr jegye?.
Gy. Azt, hogy Krisztus testt gy vesszk, amint egyszer ldozatul bemutat rtnk Istennek, hogy vele megengeszteljen, s gy biztosan tudjuk, hogy Isten engeszteldsben rsznk van.
L. Mit jelent rnk nzve a bor jegye?.
Gy. Azt, hogy Krisztus, amint egyszer a bnsk elgttelrt s megvltsunk djul vrt kiont, gy most is ital gyannt adja neknk, hogy a belle szrmazand gymlcst elvegyk.
L. Feleleteid szerint az r szent vacsorja hallhoz vezet minket, hogy annak ereje kzltessk velnk..
Gy. Igen, mert az egyetlen s rk ldozat, mely dvssgnkre elgsges hallban trtnt meg. Ezrt nincs ms htra, mint hogy lvezzk azt..
L. Teht nem oly clbl rendelte Isten az rvacsort, hogy Nki fia testt mutassuk be?.
Gy. A legkevsb sem; mert e jog egyedl Krisztust illeti meg, aki rkkval fpap. Szavai is ezt fejezik ki, midn gy szl: "Vegytek s egytek", mert nem parancsolta e szavakban, hogy ldozzuk az testt, hanem, hogy vegyk.
L. Mirt van szksg kt jegyre?.
Gy. Ebben Isten ertelensgnknek jn segtsgre, s szeretettel arra tant, hogy nemcsak tele testnknek, hanem itala is, s gy lelki letnk minden szksgt Nla kell keresnnk..
L. Egyformn kell- kivtel nlkl mindenkinek mindkettvel lnie?.
Gy. Krisztus gy parancsolta, s az parancsolatt megvetni, annak ellentmondani a legnagyobb bn.
L. Az elbb emltett ldsoknak jegyeit vesszk- az rvacsorban, vagy pedig tnyleg magukat az ldsokat?.
Gy. Mivel a mi Urunk, a Krisztus, maga az igazsg, ktsgtelen, hogy greteit be is vltja, s amint jegyekkel gr, valsgg is teszi. Ennlfogva nem ktkedem abban, hogy amint az igvel s jegyekkel tanstja, gy lnyegnek rszeseiv is tesz, hogy egy letnk legyen vele.
L. De hogy lehet ez; hisz Krisztus teste az gben van, mi pedig mg a fldn vndorlunk?.
Gy. Szentlelke csodlatos, titokzatos erejvel teszi ezt. S az lelknek nem nehz sszekapcsolni azokat a dolgokat sem, melyek egybknt tvol vannak egymstl.
L. Teht nem kpzeled, hogy Krisztus teste a kenyrben, vre pedig a kehelyben van?.
Gy. Egyltaln nem, st azt gondolom, hogy ha a jegyekben rejl gretet el akarom rni, rtelmemet fl kell emelnem az gig, ahol Krisztus van, s ahonnt vrjuk t brnk s Megvltnk gyannt, s, gy a fldi elemekben hasztalanul is keresnk t.
L. Hogy szavaid tartalmt jobban sszefoglaljuk, ugyebr azt mondjuk, hogy az rvacsorban kt dolog van: a kenyr s bor, mit szemmel ltunk, kzzel fogunk s nyelvnkkel zlelnk, tovbb Krisztus, akit bensbben, mintegy igazi tpllka gyannt vesz maghoz lelknk..
Gy. Igen, s gy annyira, hogy e krlmny megerst bennnket azon hitben, hogy testnk is fl fog tmadni, s az rvacsora erre mintegy zlogul szolgl; mert az let jegye az rvacsorban testnkkel is kzltetik.
L. Hogyan lhetnk helyesen ezzel a szentsggel?.
Gy. gy, amint Pl mondja: "Prblja meg ki-ki magt, mieltt odajrulna".
L. Mit kell megprblnia?.
Gy. Hogy igazn Krisztus tagja-..
L. S mibl tudhatja ezt meg?.
Gy. Ha igaz bnbnat s hit lakozik szvben; ha felebartait igaz szeretettel szereti, ha lelke tiszta minden gyllettl s rosszakarattl.
L. Tkletes hitet s szeretett kvetelsz- gy az emberektl?.
Gy. Bizonyra szksges, hogy gy az egyik, mint a msik p s minden tetetstl ment legyen, de akrkitl is hiba kvnnnk oly tkletessget, mely semmi kvnnivalt ne hagyna fnn, mert ilyet emberben sohasem lehet tallni.
L. Mostani tkletlensgnk nem gtol- abban, hogy az rvacsorhoz jruljunk? Gy. Nem; st ha tkletesek volnnk, nem volna tbb szksg a szent vacsorra, melynek ertelensgnk tmogatjul s tkletlensgnk segtjl kell szolglnia..
L. E kt szentsg nem szolgl- mg ms clra?.
Gy. Vallsttelnknek is jegyei s mintegy ismertet eszkzei. Mert a szentsgek hasznlatval tesznk az emberek eltt hitnkrl vallst, s bizonytjuk, hogy Krisztusban mindnyjunkat egy valls rzete hat t.
L. Ha valaki a szentsgekkel val lst megveti, mit kell rla tartanunk-?.
Gy. A szentsgek megvetse Krisztus megtagadsa s 62 s az ilyen ember, mivel szgyelli magt keresztynnek vallani, mltatlan arra, hogy keresztynnek tartsk..
L. Elg mindkt szentsget egyszer vennnk letnkben? .
Gy. A keresztsget annyira elg egyszer vennnk, hogy ismtelnnk nem is szabad, de az rvacsorjval mskpp vagyunk.
L. Mi a klnbsg a kett kztt?.
Gy. A keresztsg ltal vesz fel bennnket Isten egyhzba szolgi kz, s miutn flvett az vi kz, az rvacsorjval mutatja meg, hogy gondja van folytonos tplltatsunkra.
L. Szabad- akrkinek keresztelni s rvacsort osztani? .
Gy. Ez azoknak dolga, akiknek a nyilvnos tants ktelessge a gylekezetben. Mert a gylekezetnek az dvssg tudomnyval val megelgtse s a szentsgek
kiszolgltatsa a legszorosabb sszefggsben llanak egymssal.
L. Bizonytja- ezt a Szentrs?.
Gy. A keresztelst Krisztus kivllag apostolaira bzta, az rvacsorra vonatkozlag pedig azt parancsolta, hogy az pldjt kvessk, a tantvnyok azt mondtk, hogy az rvacsora kiosztsval az Ige szolgjt bzta meg.
L. A lelkipsztorok, kik fl vannak ruhzva a szentsgosztssal, ktelesek- vlogats nlkl mindenkit rszesteni a szent jegyekben?.
Gy. A keresztsgre vonatkozlag nem kell vlogatst tennik, mert manapsg csak gyermekeket keresztelnek; az rvacsornl azonban vigyznia kell a lelksznek arra, hogy olyannak ki ne szolgltassa, aki nyilvn mltatlan r.
L. Mirt?.
Gy. Azrt, mert ez csak a szentsg meggyalzsval s bemocskolsval trtnhetnk..
L. Mirt rszeltethette ht Krisztus a bns Jdst vacsorjban?.
Gy. Azrt, mivel mg istentelen tette nem jtt napfnyre. Krisztus ugyan tudta, de az emberek nem.
L. Mi lesz ht a kpmutatkkal?.
Gy. A lelksz ket, br mltatlanok, nem zrhatja ki a vacsorbl, de Isten mindaddig nem tli el ket, 63 mg az emberek eltt fel nem fedi azok bns voltt.
L. Mi lesz akkor, ha valakitl a lelksz maga megtudja, hogy mltatlan, vagy figyelmeztetik r?.
Gy. Mg ez sem elg arra, hogy az rvacsorjhoz ne bocsssa ket, ha nincs elgsges bizonytk s az egyhz nem tl ez gyben.
L. Ezrt szksges ht, hogy az egyhzban valami biztos kormnyzati rend legyen?.
Gy. Igen, mert az egyhz msknt nem lehet Istennek tetsz j rendben, erklcsben. Ezrt vlasztanak vneket is, hogy az erklcsre gyeljenek, a botrnkozsok elkerlsrl gondoskodjanak, s vgl azokat, akikrl megtudjk, hogy a szent jegyek elvtelre semmikppen nem mltk, s a szent asztalhoz a szentsg bemocskolsa nlkl nem bocsthatk, a szent jegyektl tvol tartsk.
- Vge a ktnak. -
|