//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: 1545. A genfi egyhz ktja. A
keresztyn tudomny tanknyve gyermekeket
tant Formatskja melyet a nagy Klvin Jnos
- KLVIN: 1545. A genfi egyhz ktja. A
keresztyn tudomny tanknyve gyermekeket
tant Formatskja melyet a nagy Klvin Jnos
: 4. Az imdsgrl

4. Az imdsgrl



AZ IMDSGRL.

L. Mivel mr eleget beszltnk az istenitisztelet msodik rszrl, mely az engedelmessgben s Isten szolglatban ll, szljunk most a harmadik rszrl.
Gy. Azt mondottuk, hogy a harmadik rsz Isten segtsgl hvsa, midn hozz meneksznk bajainkban.

L. Azt gondolod, hogy egyedl csak t lehet segtsgl hvni?
Gy. Igen, mert ezt kvnja isteni lnyt megillet tisztelet gyannt.

L. Ha gy ll a dolog, hogyan krhetjk az embereket, hogy tmogassanak minket?
Gy. E kt dolog kzt nagy a klnbsg. Mert mikor Istent hvjuk segtsgl, megvalljuk, hogy mstl jt nem vrunk, msnl nincs oltalmunk. De tmogatst emellett keresnk az embereknl, amennyiben megengedi s azoknak ad tehetsget tmogatsunkra.

L. Azt mondod teht, hogy btran kereshetnk tmogatst az embereknl, s bzhatunk bennk, ez nem ellenkezik azzal, hogy az egy Istent hvjuk segtsgl, csak teljes bizodalmunkat ne helyezzk emberekbe s ne krjk ket msrt, csak azrt, mivel Isten adott nekik kpessget a j cselekvsre az sajt jltevsnek eszkzeiv vlaszt el ket, s ezek keze ltal akar rajtunk segteni s rszeltetni a tmogatsban, melyet emberek ltal akar velnk reztetni.
Gy. Azt gondolom, s ezrt gy illik, hogy minden jt, mit tle kaptunk, Isten ajndknak nzzk, amint valsggal egyedl osztogatja azokat neknk, emberek szolglata ltal.

L. De nem kell- hlsaknak lennnk az emberek irnt, valahnyszor k neknk szolglatot tesznek? Mert ezt egyarnt elnk szabja a termszet rendje s az emberiessg.
Gy. De igen, mr azrt is, mivel Isten ppen ket bzta meg azzal a tisztsggel, hogy kegyelmnek kiapadhatatlan forrsbl a jt ltaluk, mintegy patak ltal rassza hozznk, mert ily mdon lektelez velk szemben s ezt el is akarja velnk ismertetni. Ennlfogva, ha valaki az emberek irnt nem hls, ezzel Isten irnt val hltlansgt is kimutatja.

L. Megtanulhatjuk- ebbl, hogy haszontalan dolog segtsgl hvni gy az angyalokat, mint Isten szent szolglt, kik ez letbl eltvoztak?
Gy. Megtanulhatjuk, mert a szenteknek Isten nem adta azt a rendeltetst, hogy rajtunk segtsenek, ami pedig az angyalokat illeti, br dvssgnkre flhasznlja munkjukat, de nem akarja, hogy imdjuk ket.

L. Teht azt mondod, hogy ami az Isten ltal ltrehozott szp renddel pontosan meg nem egyezik, akaratval ellenkezik?
Gy. Igen. Mert a hitetlensg biztos jele, ha nem elgsznk meg azzal, amit Isten ad. Aztn ha akkor, mikor Isten maghoz hvogat, a szentekbe s az angyalokba vetett hithez fordulunk, s azon bizodalomnak, melynek teljesen Istenben kellett volna megnyugodnia, egy rszt tvisszk a szentekre s angyalokra, blvnyimdsba esnk. Mert gy msokat is rszestnk abban, amit Isten magnak tartott fenn.

L. Beszljnk most az imdsg mdjrl! Elg az imhoz a nyelv is, vagy szksg van az szre s szvre is?
Gy. A nyelvre nincs mindig szksg, de rtelem s rzs hjn sohasem lehet az igazi imdsg.

L. Mivel bizonytod ezt?
Gy. Amennyiben Isten llek, egyebtt is mindig szvet kr az embertl, ht mg az imdsgban, mely vele val trsalkods! Ezrt azt gri, hogy csak azokhoz leszen kzel, akik t igazsgban imdjk, ellenben tok al vet mindenkit, kik kpmutats okrt nem szvbl imdkoznak.

L. Teljessggel haszontalanok ht mindazon imdsgok, melyeket csak a nyelv mond el?
Gy. Nemcsak haszontalanok, hanem utlatosak is Isten eltt. L. Az imdsgban mily rzst kvn Isten?
Gy. Azt kvnja, hogy elszr rezzk nyomorsgunkat, szegnysgnket, hogy ez rzs lelkeinkben gyszt s aggdst okozzon, aztn azt kvnja, hogy komoly, buzg vgy hevtsen Isten kegyelmnek elnyersre, s e vgyds gyjtsa fel bennunk az imdsgrt val lngolst is.

L. Termszetnkbl folyik az rzs, vagy Isten ajndkozza?
Gy. Szksges, hogy Isten e dologban segtsgnkre jjjn. Mert mi nagyon balgk vagyunk. Isten lelke az, mely kibeszlhetetlen shajtsokat tmaszt bennnk, s lelknkben oly vgyakat hoz ltre, amelyek az imdsghoz megkvntatnak.

L. E tan azt clozza, hogy tunyn s kzmbsen vrjuk a Szentllek indtst s magtl senki ne gerjedjen imdkozsra?
Gy. A legkevsb sem. St inkbb az a cl, hogy a hvek, ha hidegnek, az imdkozsra tunynak vagy alkalmatlannak rzik magukat, menten Istenhez menekljenek s krjk, hogy a Szentllek lngnyelvei lngralobbantsk ket, s gy az imdkozsra kpess legyenek.

L. Mgis azt gondolod ht, hogy a nyelvnek nincs haszna az imdkozsban?
Gy. Semmi esetre sem gondolom ezt. Mert a nyelv gyakran segti, felemeli, lstennl megtartja a lelket. Azonkvl, mivel Isten a nyelvet sokkal Inkbb dicssgre teremt, mint a test tbbi tagjait, azrt illend, hogy minden tehetsgt e feladata teljestsben fejtse ki. Aztn nha a lelki hv is annyira thatja az embert, hogy nyelve akaratlanul is szavakba tr ki.

L. Ha gy ll a dolog, mi hasznuk van nmelyeknek abbl, hogy klns s imeretlen nyelven imdkoznak?
Gy. Az ily imdsg nem ms, mint Isten gnyolsa. Teht a keresztynek kzt nem szabad elfordulnia ily kpmutatsnak.

L. Imdsgunkat ht a vletlenre kell- alaptanunk, az eredmny fell bizonytalanoknak kell- lennnk, vagy biztosra kell vennnk, hogy az r meghallgat?
Gy. Imdsgunk mindig abbl a hitbl eredjen, hogy az r meghallgat, s amit krnk, mind megadja, ha hasznukra vlik. Ezrt tant Pl, hogy az igaz knyrgs hitbl van (Rm. X. 14.), mert helyesen csak az imdkozhatik hozz, aki mr elbb megnyugovk az jsgba vetett hitben.

L. Mi lesz ht azokkal, akik ktsgek kzt imdkoznak, nem tudjk, hogy mi haszna lesz imdsguknak, st ktsghen vannak afell is, hogy Isten meghallgatja-, vagy nem krsket?
Gy. Hibaval s balga azok imdsga, mert semmi gret sem tmogatja azt. Isten azt kvnja, hogy szilrd hittel krjnk, s e parancshoz azt az gretet fzi, hogy amit hittel krnk, megadja nknk.

L. Mg csak azt kell megtudnunk, honnt vehetjk mi a btorsgot, hogy br Isten szne eltt annyi oknl fogva mltatlanok vagyunk, mgis meg merszelnk llani orcja eltt.
Gy. Elssorban vannak greteink, amelyekben szilrdul meg kell llanunk, nem nzve, hogy mltk vagyunk-. (Zsolt L. 15., XCI. 3., Ez. XXX. 15. stb.) Azutn meg, mivel Isten fiai vagyunk, biztat s sztnz az lelke, hogy hozz, mint Atynkhoz bizalommal fordulni ne habozzunk. S hogy (mivel olyanok vagyunk, mint a frgek, s bneinknek tudata knoz) ne rettegjnk az dics fensgtl, Krisztust ad kzbenjrul azrt, hogy utat nyisson neknk hozz. gy ht a legkevsbb sem szabad ktkednnk afell, hogy a kegyelmet elnyerjk.

L. gy rted ezt, hogy csak Krisztus nevben kell Istenhez imdkozni?
Gy. Igen. Mert Isten ezt hatrozottan megkvnja tlnk, s azt gri, hogy Krisztus kzbelpsrt minden mi krsnket megadja.

L. Nem kell ht vakmersggel, vagy nteltsggel vdolnunk azt, aki Krisztusban, mint vdjben bzva, Istenhez bizalmasan jrul, s csak t kldi Isten el, hogy ltala meghallgattassk?
Gy. Semmi esetre sem. Mert aki gy imdkozik, mintegy Krisztus szjval imdkozik, mivel tudja, hogy az oltalma tmogatja s ajnlja imdsgt.

L. Nzzk mr most, hogy a hvk imdsgnak mit kell tartalmaznia. Szabad- mindent krnnk Istentl, ami esznkbe jut, vagy e tekintetben is valami hatrozott szablyt kell szemnk eltt tartanunk?
Gy. Imdkozsunk nagyon helytelen mdon trtnnk, ha sajt vgyainknak, testnk tletnek engednnk. Mert egyrszt tudatlanabbak vagyunk, mintsem megtlhetnk, hogy mi vlik javunkra, msrszt pedig vgyaink oly mrtktelenek, hogy csak fkezssel uralkodhatunk rajtuk.

L. Mire van ht szksg?
Gy. Arra, hogy Isten maga tantson meg a helyes imdsgra, mintegy kzen fogva vezreljen s elttnk mondja a szavakat.

L. Micsoda trvnyt szab elnk?
Gy. Szerteszt a Szentirsban b s megfelel utastst ad az imdkozsra vonatkozlag. Mgis, hogy clunk annl biztosabb legyen, egy imdsg-alakot adott, s e mintban nhny pontba rviden mindazt sszefoglal, amit Istentl krnnk szabad.

L. Mondd el ezt az imdsg-alakot!
Gy. Mikor tantvnyai megkrdeztk a mi Urunkat, Krisztust, hogy mint kell imdkozni, gy felelt: "Mikor imdkoztok, ezt mondjtok: Mi Atynk, ki vagy a mennyekben, szenteltessk meg a Te neved. Jjjn el a Te orszgod: legyen meg a Te akaratod, mint a mennyben, gy itt a fldn is. A mi mindennapi kenyernket add meg nknk ma. s bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstunk azoknak, akik miellennk vtkeztek. s ne vgy minket a ksrtsbe, de szabadts meg minket a gonosztl. Mert tid az orszg s a hatalom s a dicssg mindrkk. Amen!"

L. Hogy jobban megrthessk, osszuk rszekre!
Gy. Hat rsze van. A hrom els rsz Isten dicstsben leli fcljt s mirnk nincs tekintettel. A tbbi rszek rnk, a mi hasznunkra vonatkoznak.

L. Teht olyat is kell krnnk Istentl, amibl rnk semmi haszon sem hramlik?
Gy. Isten vghetetlen jsghoz kpest gy rendez el a vilgot, hogy semmi olyan dolog nem lehet dicssgre, mi egyttal a mi dvssgnkre is nem szolgl. Teht midn neve megszenteltetik, azt a mi megszenteltetsnkk is teszi, s nem jn el gy az orszga, hogy valami mdon mi is rszeseiv ne legynk. De midn mind e dolgokat hajtjuk, illend, hogy csak az dicssgre s ne a mi hasznunkra nzznk.

L. Szavaid szerint e hrom krs ugyan a mi hasznunkkal is egybe van ktve, mgsem szabad ket ms cllal kiejteni, mint hogy Isten neve dicsrtessk.
Gy. Igen. S br a hrom utols krssel azokra a dolgokra vgydunk, melyek hasznunkat s dvssgnket szolgljk, mgis kell, hogy itt is Isten dicssge legyen fgondunk. L. Most magyarzzuk meg az egyes szavakat. Elszr is, mirt nevezed itt Istent inkbb atydnak, mint akrmi msnak.
Gy. Mivel a helyes imdsghoz elssorban a lelkiismeret szilrd bizodalma szksges, azrt Isten oly nevet vlaszt magnak, mely csupa kegy s kedvessg, s gy akar elzni szvnkbl minden ktsget, s gy akar hvogatni, hogy hozz bizodalommal imdkozzunk.

L. Teht Istenhez minden nehzsg nlkl oly bizalommal merszelnk jrulni, mint a gyermekek szleikhez?
Gy. Igen. St ez esetben mg biztosabbak lehetnk afell, hogy mi amit krnk, elveendjk. Hiszen a mester tantsa szerint, ha gonoszok lvn, fiainknak tudunk j ajndkokat adni, s nem tudjuk ket resen elbocstani, s nem adunk nekik mrget a kenyr helyett, mennyivel nagyobb jakaratot kell vrnunk mennyei Atynktl, aki nemcsak, hogy a legnagyobb mrtkben j, hanem maga a jsg?

L. Istennek "Atya"elnevezsbl nem lehet rvet tallnunk azon fentebbi lltsunkhoz, hogy minden krsnket Krisztus tmogatsra kell alaptanunk?
Gy. St ppen a legersebb rvet. Mert Isten csak annyiban tart minket gyermekeinek, amennyiben Krisztus tagjai vagyunk.

L. Mirt nem szltod Istent kizrlag a te atydnak, mirt mondod ltalban mi atynknak?
Gy. Minden hv nevezheti ugyan Istent a maga atyjnak is, de a kzs jelzt azrt hasznlta Urunk, hogy ezltal az imdkozsban szeretethez szoktasson minket, nehogy msrl megfeledkezve, mindenki magrt imdkozzk.

L. Mit jelent az, hogy Isten a mennyekben van?
Gy. Annyit jelent, mintha felsgesnek, hatalmasnak s megfoghatatlannak mondanm t.

L. Mirt s mi vgbl mondja imnk, hogy Isten az gben van? Gy. Mert ebbl tanuljuk meg, hogy mikor imdkozunk szvnket felemeljk, Istenrl semmi testi es fldi dolgot ne gondoljunk, ne mrjk a mi kisded mrtknk szerint, ne rezznk felle alacsonyan, ne hajtsuk t akaratunk igjba hajtani, st inkbb tanuljuk meg, hogy az fensges dicssgre a legnagyobb tisztelettel kell tekintennk. Felkelti e kifejezs s ersti benne vetett bizodalmunkat is, mert arra tant, hogy Isten az g ura s kormnyzja, ki mindeneket tetszse szerint igazgat.

L. Mondd el az els krs tartalmt!
Gy. A Szentrs Isten neve alatt az hrt s megismerst rti, mely az emberek kzt el van terjedve. hajtjuk ht, hogy az neve mindenfel, minden emberek kzt terjedjen.

L. Nvekedhetik vagy fogyhat e dicssg?
Gy. Magban vve nem n, s nem fogy. De azt hajtjuk, hogy az emberek kzt, amint mltnyos, tisztn lljon. Amit Isten alkot, minden mve dicssgesnek lttassk gy, amint van, s gy minden csak az dicssgre szolgljon.

L. A msodik krsben mit rtesz Isten orszga alatt?
Gy. Isten orszgnl fkpp kt szempont veend figyelembe. A vlasztottakat lelkvel kormnyozza, a gonoszokat, kik vonakodnak szolglatba llani, lesjtja s vgveszedelembe dnti: gy nyilvnvalv lesz, hogy erejvel senki szembe nem szllhat.

L. Hogyan kred te, hogy ez orszg eljjjn?
Gy. gy, hogy a hveknek szmt naprl-napra nvelje meg Isten, s folytonosan halmozza el ket a Szentllek j ajndkaival, mg vgre egszen eltelnek 46 velk. Ezen fell mg azt is hajtom, hogy Isten az igazsgt, a stn birodalma sttsgnek elzsre tegye mindinkbb vilgoss s fnylv, hogy vgl Isten megmutatvn igaz voltt, szntessen meg minden hborsgot.

L. Nem trtnnek- ezek a dolgok naprl-napra a jelenben is?
Gy. De igen. El is lehet mondani, hogy megkezddtt az Isten orszga. Teht azt kvnjuk, hogy folyton nvekedjk s terjedjen, s vgl a legmagasabb pontra is elrkezzk, s azt remljk, hogy ez megtrtnik az utols napon, midn az egy Isten minden teremtmnyt hatalma al hajt, s oly fensgre emelkedik, hogy minden leszen mindenekben. (I. Kor. Xv. 28.)

L. Mi rtelme van annak, hogy legyen meg Isten akarata?
Gy. Nemcsak azt hajtjuk, hogy minden, amit az tancsban elhatrozott, megtrtnjk, hanem azt is, hogy minden makacssgot legyzvn s igba hajtvn, mindeneknek minden vgyt maga al vesse s engedelmessgre hajtsa.

L. De ha gy imdkozunk, nem mondunk- ellent sajt vgyainknak?
Gy. Mindenesetre ellentmondunk, s nemcsak azrt, hogy akaratval ellenkez vgyainkat megsemmistse, hanem azrt is, hogy bennnk j rtelmet s j szvet teremtsen, hogy semmit ne akarjunk magunktl, hanem inkbb az lelke uralkodjk vgyainkon, hogy azok megnyerhessk Isten teljes tetszst.

L. Mirt kvnod, hogy amint a mennyben, gy a fldn is legyen meg Isten akarata?
Gy. Mert a szent angyaloknak, akik az mennyei teremtmnyei, csak az a cljuk, hogy Neki mindenben engedelmeskedjenek s mindig szavra hallgassanak, az engedelmessgre nknt kszen legyenek. Azt kvnom, hogy az emberek is gy vgydjanak az engedelmessgre, s mindenki teljes kszsggel szegdjk parancsainak teljestsre.

L. Most ttrek a msodik rszre. Mit rtesz a mindennapi kenyren?
Gy. ltalban mindent, ami az let fnntartsra szksges, nemcsak a tpllkozs s ruhzkods, hanem minden egyb segdeszkz is figyelembeveend e pontnl, mely az let kls viszonyainak fenntartshoz hozzjrul, hogy ezeknek birtokban mindennapi kenyernket bkben klthessk el Isten tetszshez kpest.

L. Mirt hajtod, hogy Isten adja meg azt, mit az szavai szerint ktelessgnk munkval megszerezni?
Gy. Br lelmnk megszerzse cljbl kell munklkodnunk s izzadnunk is, mgsem a magunk munkja, gyessge, vagy szorgalma adja keznkbe a kenyeret, hanem egyedul Isten ldsa; ez az lds ad szerencst keznk munkjra is, mely klnben haszontalan volna. Tovbb azt kell tartanunk, hogy mg akkor is, amikor a tpllk bsggel terem keznk munkja utn, s e tpllkbl lnk, nem azok lnyege, hanem Isten ereje tpll minket. Mert nincs is a tpllkoknak oly tpll hatsuk, mely termszetknl fogva velk termett volna, csak Isten adja azt az gbl mintegy jltevsnek eszkzeivel.

L. Mi jogon nevezed a kenyeret a te kenyerednek, mikor Istentl kred?
Gy. Azrt, mert Isten jsga kvetkeztben a mink lesz, ami egybknt a legkevsb sem illetne meg minket. Jut e sz arra is, hogy ne vgydjunk egyb kenyr utn s elgedjnk meg azzal, ami trvnyes ton, mintegy Isten kezbl eljut hozznk.

L. Mirt mondod, hogy: A mi mindennapi kenyernket ad meg mineknk ma?
Gy. E kt sz mrskletre s nuralomra tant. Nem szabad tbbet kvnnunk, mint amire szksgnk van.

L. Ha az ri imnak minden embernek kzs imdsgul kell szolglnia, hogyan lehet az, hogy a gazdagoknak is kell krnik mindennapi kenyerket, br bvelkednek hzaikban s sok idn eltelt javaik vannak?
Gy. Gazdagnak s szegnynek egyarnt t kell ltni, hogy csak az vlhatik vagyonukbl javukra, aminek hasznlatt Isten enged meg nekik, s amit kegyelmbl gymlcszv s hatsoss teve. Ennlfogva, ha minden a mink is, nincs semmink, csak az, amit Isten kezbl rnknt elvesznk, s amennyi neknk szksges s elg.

L. Mit tartalmaz az tdik krs?
Gy. Hogy bneinket az r bocsssa meg.

L. Nincs a halandk kzt oly igaz ember, ki a bocsnatra r nem szorulna?
Gy. Egyltaln senki. Mert ezt az imdkozsi formt Krisztus az apostoloknak adva az egyetemes egyhznak sznta. Ezrt aki bnbocsnatrt nem akar imadkozni, a hvek trsasgbl vonja ki magt. S ha a Szentrs tansgra hallgatunk, megtudjuk, hogy aki Isten eltt egy vtktl akarja magt tisztzni, ezer mssal vdoltatik (Jb. IX. 2. 20.). Egyedl az irgalmhoz meneklhetnk ht.

L. Mit gondolunk, hogyan bocstja meg Isten vtkeinket?
Gy. Mint magnak Krisztusnak szavai mutatjk. Vtkeink oly adssgok, melyek minket rk hallra krhoztatnak, mg Isten csupn irgalmbl fel nem old tartozsunk all.

L. Teht azt mondod, hogy Isten ingyen kegyelmbl nyernk bocsnatot?
Gy. Igen. Mert ha egy, vagy a legkisebb vtekrt kellene is bnhdnnk, mi eleget nem tehetnnk. Isten ht minden vtknket ingyen kegyelmbl engedi s nzi el nekunk.

L. Mi haszon hrul rnk e bnbocsnatbl?
Gy. E bocsnat kvetkeztben Isten gy maghoz fogad, mintha igazak s rtatlanok volnnk, s lelkiismeretnk bizonyoss lesz irntunk val atyai szeretetrl, melybl let s dvssg szrmazik rnk.

L. Mikor arra kred Istent, hogy gy bocsssa meg vtkeinket, mint mi is megbocstnk az ellennk vtetteknek, gy rted- ezt, hogy msok vtkeinek megbocstsval mintegy megrdemeljk Isten bocsnatt?
Gy. A legkevsb sem. Mert gy a kegyelem sem ingyen val nem volna, sem Krisztusnak a keresztfn szerzett rdemn nem alapulna. De mivel az ellennk elkvetett vtkeket elfeledve az kegyessgt s jsgt utnozzuk, s gy magunkat az gyermekeinek mutatjuk, ezzel az ismertet jellel akart bennnket megersteni. Msrszt azt jelzi ezzel, hogy, ha felebartainknak knnyen meg nem bocstunk, semmi mast nem vrhatunk a magunk rszre, mint az krlelhetetlen szigorsgt.

L. Azt mondod ht, hogy Isten itt kitrli fiainak sorbl mindazokat, kik az ellenk elkvetett vtket elfeledni nem tudjk, hogy az gi bocsnattal ne kecsegtessk magukat.
Gy. Igen. gy teljesti Isten grett, hogy mindenkinek oly mrtkkel mr, mint aminvel az illet mrt msoknak.

L. Mi kvetkezik eztn?
Gy. Hogy Isten ne vigyen minket ksrtsbe, de megszabadtson a gonosztl.

L. Egy krsbe foglalod e kt dolgot ssze?
Gy. Csak egy krs ez, mert az utbbi krs voltakppen az elsnek magyarzata.

L. Mi a tartalma e krsnek?
Gy. Hogy Isten ne engedjen minket a bnbe rohanni, vagy esni; ne hagyja, hogy az rdg, testnk kvnsgai, melyek velnk folyton harcban llanak, legyzzenek, de adja neknk erejt, hogy ellenllhassunk, tartson meg minket kezvel; oltalmval vdjen s rizzen, hogy gy biztonsgban lakozzunk hittel, vdelme alatt.

L. Hogyan trtnik ez?
Gy. Ha lelke kormnyoz s igazsga irnt oly szeretet s vgy tlt el, hogy a bnt, testet s stnt legyzzk; msrszt a bn ellen oly gylletet tpllunk, hogy a vilgtl megvlva tiszta szentsgben lnk. Mert a Szentllek erejben ll a mi gyzelmnk.

L. Mindenkinek szksge van erre a segtsgre?
Gy. Ki lehetne meg nlkle? Mert szntelen fenyeget minket az rdg, s mint az ordt oroszln szjjel jr, keresvn, akit elnyeljen (I. Pt. V. 8.). Mi pedig oly gyngk vagyunk, hogy menten elesnnk, st nhny pillanat alatt vgnk volna, ha Isten sajt fegyvereit nem adn neknk a kzdelemre s kezvel meg nem erstene.

L. Mit rtesz ksrts alatt?
Gy. A stn lnoksgt s fortlyt. Ezzel tmad minket szntelenl, s bizonyra be is hlzna, ha Isten szntelen nem segtene rajtunk. Mert egyrszt rtelmnk is ki van tve csalrdsgnak termszetes hibavalsgnl fogva, msrszt akaratunk is hajlandbb a rosszra, mint a jra, s gy szvesen hallgatna a stn szavra.

L. Mirt kred, hogy Isten ne vigyen ksrtsbe, amikor ez nem Istennek, hanem a stnnak dolga?
Gy. Amint a hvket Isten megvja, hogy a stn csalrdsgnak ldozatul ne essenek, vagy a bn igjba ne jussanak, gy azokat, akiket bntet, nemcsak az dvbl zrja ki, hanem a stn uralma al is adja, megvaktja, rtelmket balgatagg teszi, hogy a bn annl knnyebben gyzhessen rajtuk s minden ksrts megostromolja ket.

L. Mit jelent e zradk: "Mert Tid az orszg, hatalom s a dicssg mindrkk"?
Gy. Ismt figyelmeztet arra, hogy imdsgunkat inkbb Isten hatalma s jsga tmogatja, mint nbizalmunk. Megtant e kifejezs mg arra is, hogy minden imdsgunkat Isten dicsrsvel kell vgeznnk.

L. Nem szabad mst krni Istentl, mint ami ez imban bennfoglaltatik?
Gy. Ms szavakkal, ms mdon szabad krnnk, de egyttal tudnunk kell, hogy Istennek csak az oly imdsg tetszik, mely az ri imdsg, a helyes imdkozs egyetlen szablya szerint trtnik.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!