A TRVNY.
L. Mit, szabott elnk Isten ltnk zsinrmrtkl? Gy. Trvnyt.
L. Mi van e trvnyben megrva?
Gy. Kt rszbl ll. Els rszben ngy parancs vau, msodikban hat. Igy ht az egsz trvny tz parancsbl ll.
L. Ki e feloszts szerzje?
Gy. Maga Isten, ki Mzesnek kt megrott tblt adott s gyakran mond, hogy a tzparancsolat e kt tblra van fljegyezve.
L. Mi az els tbla tartalma? Gy. Isten irnt val ktelessgeink.
L. S a msodik?
Gy. Hogyan kell viselkednnk embertrsainkkal szemben s mivel tartozunk nkik.
L. Mondd el az els parancsolatot!
Gy. n vagyok a te Jehova Istened, ki Egyiptomnak fldbl, a szolglatnak hzbl kihoztalak tgedet: ne legyenek nked nelttem idegen isteneid.
L. Magyarzd meg e szavak rtelmt.
Gy. Elssorban mintegy bevezetst ad Isten a trvnyhez, mert midn Jehovnak nevezi magt, a parancsols jogt magnak tartja fnn. Msodsorban azt mondja, hogy Istennk, hogy ezltal trvnye kedves legyen elttnk. Teht annyit jelentenek e szavak, mintha megtartnknak nevezn magt. Mert ha bennnket ily jttemnyre mltat, viszont illend, hogy mi is engedelmes npe legynk.
L. De amit folytatlag a szabadulsrl s az egyiptomi szolgasg jrmnak sztzzsrl mond, vajon nem Izrael npre s pedig kizrlag nem e npre vonatkozik-e?
Gy. Testi rtelemben igen. De van a szabadulsnak ms mdja is, mely egyformn vonatkozik minden emberre. Mert minket mindnyjunkat a bn lelki szolgasgbl s az rdg zsarnoksgbl mente meg.
L. Mirt emlkezik meg e dologrl trvnye bevezetsben?
Gy. Tudtunkra adja ezltal, hogy a legnagyobb hltlansg terhe nyom, ha irnta teljes engedelmessggel nem viseltetnk.
L. Mit kvn ezen els pontban tlnk?
Gy. Hogy a tiszteletet, mellyel neki tartozunk, teljessggel neki adjuk, s mst ne rszestsnk az t illet tiszteletben.
L. Milyen tisztelete az Istennek, melyben mst rszestennk nem szabad? Gy. Hogy t imdjuk, bizodalmunkat benne helyezzk, segtsgl hvjuk, s hogy vgre mindent megadjunk neki, mit fensge megkvn.
L. Mit fejez ki ez a szcska: "nelttem"?
Gy. Mivel szne eltt semmi titokban nem maradhat, s a titkos gondolatokat is ismeri s megtli, azt jelzi e szval, hogy nem keresi a kls tiszteletet, hanem a sziv igaz kegyessgt.
L. Menjnk t a msodik parancsra.
Gy. Ne csinlj magadnak faragott kpet; s semmi hasonlatossgot azoknak formjra, melyek ott fenn az gben vagynak, se azoknak formjra, melyek a fldn itt alatt vagynak, se azoknak, melyek a vizekben a fld alatt vagynak. Ne hajolj meg azok eltt s ne tiszteljed azokat.
L. Ezltal minden festst s szoborvsst megtilt-?
Gy. Nem. Csak azt tiltja meg, hogy az kibrzolsa vagy imdsa vgett csinljunk kpeket
L. Mirt nem szabad Istent lthat kpekben kibrzolni?
Gy. Mivel nincs hasonlsg kzte, aki az rkkval s megfoghatatlan llek, s a testi, romland s holt alak kzt.
L. Teht azt tartod, hogy fensghez mltatlan dolog t ily mdon kibrzolni?
Gy. Azt tartom.
L. Milyen imdst krhoztat itt Isten?
Gy. Ha szoborhoz vagy kphez fordulunk imnkban, azok eltt leborulunk, s trdhajtssal s egyb klssgekkel oly tiszteletet mutatunk vele szemben, mintha Istent magt ltnk bennk.
L. Ebbl azt tanuljuk meg, hogy minden festst s szoborvsst nem tlnek el e szavak, de nem szabad kpet csinlnunk a clbl, hogy abban Istent imdjuk vagy tiszteljk, vagy ami ugyanaz, a kpet isteni tiszteletben rszestsk, s egyttal minden babont s blvnyimdst megtilt e parancs.
Gy. Igen.
L. Mi clra szolgl e parancsolat?
Gy. Amint az elbbi parancsolatban meghagyta, hogy egyedl csak t kell tisztelnnk s imdnunk, gy most megmutatja, hogy tisztelsnek min a helyes mdja, s ezzel babontl, minden kros testi koholmnytl tvol akar tartani.
L. Menjnk tovbb.
Gy. Mintegy szentests gyannt hozzcsatolja, hogy a mi Jehova Istennk, ers s bosszll Isten, ki megbnteti az apknak vtkeit a fiakban harmad- s negyedziglen, azokban, akik gyllik.
L. Mirt emlti ers voltt?
Gy. Ezzel jelzi, hogy van elg hatalma dicssge meg rzsre.
L. Mit akar mondani bosszllsa emltsvel?
Gy. Azt, hogy vele senki sem mrkzhetik. Mert amint magt vgtelen jsghoz kpest neknk ajndkozta, gy azt akarja, hogy mi is egszen az vi legynk. Lelknk akkor tiszta, ha neki van szentelve s teljessggel hozz tartozik, valamint msrszt parznasg, ha tle valami babonra hajlunk.
L. Mit jelent az, hogy az atyknak vtkeit megbnteti a fiakban?
Gy. Hogy annl nagyobb flelmet keltsen bennnk, azzal fenyeget, hogy nemcsak a vtkezket bnteti meg, hanem mg magzataikat is tok al veti.
L. De ht hozzfr Isten igazsghoz, hogy valakit ms bneirt bntessen?
Gy. Ha elgondoljuk, hogy az emberi nem llapota min, van feleletnk a krdsre. Mert mi termszetnknl fogva tok alatt vagyunk s nem panaszkodhatunk Isten ellen, hogy ezen llapotunkban meghagy minket. S amint a kegyesek irnt val szerelmt megmutatja azltal, hogy utdaikat megldja, gy a gonoszok irnt val haragjt is megmutatja abban, hogy gyermekeiket megfosztja ldstl.
L. Folytasd!
Gy. Hogy szeret szeldsgvel maghoz hvogasson, meggri, hogy irgalmas lesz mindazokhoz, akik szeretik s parancsolatait megtartjk.
L. Isten ezltal azt hozza tudomsunkra, hogy a kegyes ember rtatlansga az utdnak, ha istentelen is, dvssgre szolgl.
Gy. Nem. Hanem azt, hogy a jkra irgalmassgt oly mrtkben kirasztja, hogy irntuk val szeretetbl gyermekeikkel szemben is irgalmasnak mutatja magt, nemcsak a vilg szerint tvn ket boldogokk, hanem fkpp azltal, hogy lelkket megszenteli s nyjba veszi ket.
L. De ez nem tart rkk?
Gy. Nem. Mert Isten, amint fenntartja magnak azt a jogot, hogy az istentelenek gyermekeivel akkor tegyen jt, mikor akar, gy kegyelmt sem kttte annyira a kegyesek gyermekeihez, hogy azok kzl azt ne vesse el szve ell, akit jnak lt. Mindezt azonban gy cselekszi, hogy grett sohasem lthatjuk haszontalannak vagy alaptalannak.
L. Mirt van a jk jutalmazsnl ezer nemzetsgrl sz, mg a bnsk megbntetsnl csak hromrl, vagy ngyrl teszen emltst?
Gy. Ezzel jelzi, hogy hajlandbb szeretetre s jttemnyre, mint szigorra. Errl beszl mskor is, midn azt mondja, hogy gyors a feledsre, ksedelmes a haragra.
L. Trj t a harmadik parancsolatra.
Gy. A te Jehova Istenednek nevd hiba fel ne vegyed.
L. Mit rtesz ezen?
Gy. Isten tiltja nevnek rossz hasznlatt, nemcsak a hamis eskt, hanem az ok nlkl val eskdzst is.
L. Ht az eskvsben joggal hasznljuk Isten nevt?
Gy. Igen, midn az igazsgos okbl ered. Elszr, ha az igazsg megvdsnek szempontjbl trtnik, msodszor, ha az eskvs azrt trtnik, hogy az emberek kztt a szeretet s a bke fennmaradjon.
L. De egyb clja nincs e parancsnak, mint az oly eskdzsek megszntetse, melyek Isten nevt srtik, vagy dicssgt kisebbtik?
Gy. Egy eset felmutatsa ltal ltalnos szablyra oktat minket, hogy tudniillik Isten nevt csak tisztelettel, flelemmel s dicsts vgett vegyk sznkra. S mivel e nv mindeneknl szentebb, kerlnnk kell minden oly alkalmazst, mely akr minket mutathat tiszteletleneknek vele szemben, akr msoknak ad alkalmat megvetsre.
L. Hogyan tartjuk tiszteletben Isten nevt?
Gy. Ha Istenrl, munkirl csak a legnagyobb tisztelettel beszlnk.
L. Mi kvetkezik eztn?
Gy. A szigor zradk, hogy Isten bntets nlkl nem hagyja, aki az nevt hiba felveszi.
L. Ha egyebtt is kijelenti, hogy trvnynek megsrtit meg fogja bntetni, mirt hangslyozza itt is?
Gy. Tudtunkra akarja adni, hogy nevnek dicssge mily kedves eltte - midn ltjuk, hogy azokra, kik nevt nem tisztelik, mily bntets vrakozik, mi is buzgbbak legynk azzal szemben.
L. Menjnk t a negyedik parancsolatra.
Gy. Megemlkezzl a szombatnaprl, hogy azt megszenteljed. Hat napokon munkldjl s minden dolgodat elvgezzed. Hetednapon a te Jehova Istenednek szombatja vagyon: semmi dolgot ne tgy, se te, se fiaid, se lenyod, se szolgd, se szolgllenyod, s semmi barmod, se a te jvevnyed, mely a te kapud kztt vagyon. Mert hat napon teremt a Jehova a mennyet s a fldet, a tengert s minden azokban val llatokat s megnyugovk hetednapon: azrt megld Jehova a szombatot s megszentel azt.
L. Azt parancsolja-e, hogy hat napon dolgozzunk, a hetediken val nyugodalom vgett?
Gy. Nem, hanem hat napot emberi munkra tengedvn, a hetediket kivlaszt, s nyugalomra jellte ki.
L. Minden munkt megtilt e napon? Gy. E parancsnak sajtsgos rtelme van, mert a nyugalom napjnak megtartsa a rgi szertartsok egy rszt teszi, s Krisztus eljvetelvel rvnyt veszt.
L. Teht azt mondod, hogy e trvny kizrlag a zsidkra vonatkozik s ezrt csak ideigval volt?
Gy. Igen, de csak szertartsi rszt illetleg.
L. Hogyan? Ht szertartsi rszn kvl valami egyb tartalma is van?
Gy. Hrom okbl adatott.
L. Mondd el ket!
Gy. A lelki nyugalom kibrzolsra; az egyhzi rend fenntartsra, s a szolgk megpihentetsre.
L. Mit rtesz lelki nyugalmon?
Gy. Midn sajt munknkat abbahagyjuk, hogy Isten munkljon bennnk.
L. Hogyan trtnik ez az nnepls?
Gy. gy, hogy testnket keresztre fesztjk, azaz tudtra adjuk termszetnknek, hogy Isten lelke kormnyoz.
L. Elg, ha ez a hetedik napon trtnik?
Gy. Nem, mivel llandan kell trtnnie, mert ha egyszer megkezdtk, folytatnunk kell egsz letnkben.
L. Mirt jell ht ki Isten hatrozott napot?
Gy. Az igazsgnak a kibrzolssal nem kell mindenben megegyeznie; csak annyi hasonlsg legyen, amennyi a kibrzolshoz megkvntatik.
L. Mirt inkbb a hetedik napot rja elnk Isten, mint brmely msikat?
Gy. E szm az rsban a tkletessget jelzi, ezrt az rkkvalsg jelzsre hasznltk. Egyttal figyelmeztet minket arra, hogy a lelki nyugalom csak megkezddik rnk nzve ezen letben, s mg e vilgbl el nem tvozunk, nem leszen tkletes.
L. Mit jelent az, hogy Isten a pihensre sajt pldjval buzdt?
Gy. Midn a vilg teremtst hat nap alatt elvgezte, a hetedik napot munkinak megfontolsra fordt. Sajt pldjt mutatja fel, hogy annl jobban kvessk t. Mert nincs kvnatosabb dolog, mint hogy hasonlk legynk hozz.
L. De ht Isten munki felett llandan kell- gondolkodnunk, vagy elg, ha minden ht napbl egyet erre fordtunk? .
Gy. Isten munkinak szemllsben minden nap gyakorolnunk kell magunkat, de, mivel oly ertlenek vagyunk, egy napot mgis klnsen kijell Isten. S ez az egyhzi rend, melyet emltettem.
L. Mily rendet kell ht e napon tartani?
Gy. A np menjen Krisztus tudomnya hallgatsra, kzimkra, adja kzs jelt hitnek, vallsnak.
L. Azt mondd, hogy e parancs a szolgk megpihentetsre is szolgl. Magyarzd ezt meg bvebben!
Gy. A nyugalom napja arra szolgl, hogy azok is, akik idegen hatalom alatt llanak, egy kiss megpihenjenek. Hiszen ez is a kzrend fentartsra szolgl. Ha van egy nap nyugalom, mind hozzszokik, hogy a tbbi idejt munkra fordtsa.
L. Lssuk, mennyire vonatkozik rnk e parancs!
Gy. A szertartsi rsze tbb nem rvnyes. Mert Krisztusban annak tkletessge mr megjelent.
L. Hogyan?
Gy. Halla ereje ltal keresztre feszttetik bennnk az ember s mi j letre tmadunk.
L. Mi marad ht a parancsbl, ami rnk vonatkozik?
Gy. Hogy azon szent intzmnyeket, melyek az egyhzak lelki rendtartst kpezik, el ne hanyagoljuk, klnsen pedig, hogy az istenitiszteleteket 32 ltogassuk s ezeken rendeltetsnkhz kpest Isten igjt hallgassuk, a szentsgekben s az nneplyes imdkozsokban rszt vegynk.
L. Egyb hasznunk nincs az elbbi szavakbl?
Gy. De igen, mert igaz rtelmk mlyre kell hatnunk. Hogy ti. mi Krisztus testv, tagjaiv lvn, elhagyjuk sajt munkinkat s adjuk magunkat Isten kormnyzsa al.
L. Trjnk t a msodik tblra!
Gy. A msodik tbla gy kezddik: "Tiszteld atydat s anydat!"
L. Mit jelent e sz: "Tiszteld!"
Gy. Hogy a gyermekek szleikkel szemben szerny alzatossggal, engedelemmel viseltetvn, becsljk meg ket, szksgkben segtsk, nekik munklkodjanak. Mert e hrom kvnalomban benn van a tisztelet, mellyel szleinknek tartozunk.
L. Folytasd.
Gy. A parancshoz ez az gret van fzve: "Hogy hossz let lgy a fldn, melyet a te Jehova lstened d nked."
L. Mit rtesz ezen? Gy. Azt, hogy akik szleikkel szemben a kteles tiszteletet megadjk, Isten kegyelme folytn sokig lnek.
L. De ha ez az let annyi nyomorsgot hordoz magban, mirt gri a hossz letet jttemny gyannt Isten?
Gy. Mert az let, ha mg oly nyomorusggal teljes is, Isten ldsa a hvkre nzve mr csak azrt is, mivel atyai szeretetnek bizonysga, hogy ket itt tpllja s megtartja.
L. Kvetkezik ebbl viszont, hogy akinek id eltt tvoznia kell e vilgbl, az Isten tka alatt ll?
Gy. Egyltaln nem. Mivel akrhnyszor azokat ragadja el id eltt e vilgbl Isten, akiket legjobban szeret.
L. De ha gy tesz, hogy teljesti grett?
Gy. Ami fldi jt neknk gr Isten, abbl a szempontbl kell nznnk, hogy lelknk javra s dvssgre szolgl-. Mert igen fonk dolog volna, ha e gondolat nem lebegne mindig elttnk.
L. Mi lesz azokkal, akik engedetlenek szleikkel szemben? Gy. Nemcsak az utols tletkor bnhdnek. De bosszt ll rajtuk Isten mg itt a testben; vagy elszltja ket ltk virgban, vagy gyalzatot, hallt s egyb szgyent bocst rejuk.
L. Nemcsak Knan fldjrl beszl Isten ezen gretben?
Gy. Amennyiben a parancsolat Izrael gyermekeihez van intzve, Knanrl. De neknk e beszdet tgabb rtelemben kell vennnk. Isten az egsz fld. Akrhol van ht laksunk, Isten adja azt.
L. Nincs egyb htra a parancsolatbl?
Gy. Br csak atyrl s anyrl van sz, mgis minden feljebbvalinkra kell azt rtennk, mert ket is tisztelnnk kell.
L. Mirt?
Gy. Mivel Isten magasabb tisztessgre llt ket. Mert ami tekintlye, hatalma, tisztessge csak van felettnk szleinknek, fejedelmeinknek, vagy akrmely feljebbvalnknak, Isten rendelsbl szrmazik, mivel gy kvnja rendezni a vilgot.
L. Mondd el a hatodik parancsolatot!
Gy. Ne lj!
L. Nem tilt e parancs mst, mint a gyilkolst? Gy. De igen. Mivel itt Isten beszl, azrt nemcsak a kls cselekmnyekre szab trvnyt, hanem a szv rzsre spedig erre fkppen.
L. gy ltom, azt gondolod, hogy van a gyilkossgnak valami titkos fajtja, s Isten attl tilt el itt bennnket.
Gy. A harag, gyllet s minden vgyds, hogy msnak rthassunk, gyilkols Isten szne eltt.
L. Elg, ha senkit sem ldznk gyllettel?
Gy. Nem. Mert mikor Isten megtl, a gylletet megtiltja, hogy felebartunkat akrmivel is megbntsuk, egyttal kifejezst ad annak a kvnsgnak is, hogy minden halandt szvnkbl szeressnk, s ernkhz kpest hsgesen rizznk s megtartsunk.
L. Trjnk t a hetedik parancsolatra.
Gy. Ne parznlkodjl!
L. Mit rtesz ez alatt?
Gy. Minden parznasg krhozatos Isten eltt, s gy ha Isten haragjt nem akarjuk magunkra vonni, tartzkodnunk kell attl.
L. Mst nem kvn e parancsolat?
Gy. A trvnyad termszetre mindig figyelemmel kell lennnk. Rla pedig mr mondottuk, hogy nem a kls cselekmnyeket, hanem a szv rzseit tartja szmon.
L. Mit foglal ht magban a parancsolat?
Gy. Mivel testnk s lelknk a Szentllek temploma, mindkettnek tisztasgt meg kell riznnk, s ezrt nemcsak a kls vtkezstl kell szziesen tartzkodnunk, hanem szvnkben, szavainkban, testtartsunkban s mozdulatankban is kerlnnk kell a bnt. Vgre testnk legyen ment minden fktelensgtl, lelknk minden szenvedlytl, gyhogy semmi rsznket se mocskolja be a szemrmetlensg szennye.
L. Trjnk t a nyolcadik parancsra.
Gy. Ne lopj!
L. Csak az oly lopsokat tiltja meg e parancs, melyeket emberi trvny is bntet, vagy egyebekre is vonatkozik?
Gy. Lops nevezete alatt foglalja ssze mindazon csalst s rszedst, mely ltal idegen javak birtokba jutunk. Teht e parancsban Isten megtiltja, hogy felebartaink javait erszakkal vegyk birtokunkba, vagy csellel s ravaszsggal terjesszk ki rjuk hatalmunkat, megtiltja azt is, hogy akrmi grbe ton ksreljk meg elfoglalsukat.
L. Elg-e kezeinket visszatartanunk a gonosztettl, vagy itt is tlet al esik a szndk?
Gy. Mindig erre kell visszatrnnk. Mivel a trvnyhoz lelki lny, teht nemcsak a kls lopst akarja meggtolni, hanem egyttal minden tervet s trekvst is, ami msnak valami krt okozhat, st mg a szndkot is, hogy gy testvrnk krval ne kvnjunk gazdagodni.
L. Mit kell tennnk, hogy e parancsnak engedelmeskedjnk?
Gy. Rajta kell lennnk, hogy mindenkinek meglegyen a mag.
L. Melyik a kilencedik parancsolat?
Gy. Ne mondj a te felebartod ellen hamis tansgot.
L. Csak azt tiltja-e, hogy hamisan eskdjnk a brsg eltt, vagy ltalban, hogy hazudjunk felebartaink ellen?
Gy. Egy pldban van sszefoglalva az az egsz tan, hogy felebartainkat hamisan ne rgalmazzuk, j hrnevt csrlsunkkal s hazugsgunkkal ne srtsk, s javaiban semmi krvallst ne okozzunk neki.
L. Mrt emeli azonban ki, hogy nyilvnosan ne tegynk hamis tanbizonysgot? Gy. Hogy annl nagyobb borzadlyt keltsen bennnk e bnnel szemben. Mert azt jelzi ezzel, hogy aki a rgalmazshoz s az csrlshoz hozzszokott, knnyen hajlandv vlik a hamis eskre, ha alkalom nylik arra, hogy felebartjt rossz hrbe hozza.
L. Csak a rgalmazstl v- bennnket, vagy a hamis gyanststl s az igaztalan s fonk tlkezstl is?
Gy. A fent emltett oknl fogva mindkt eljrs fltt tletet mond, mert amit elkvetni bn az emberek eltt, akarni is bn az Isten eltt.
L. Mondd el ht, hogy egszben mit fejez ki e parancsolat?
Gy. Arra tant, hogy felebartaink megtlsben s rgalmazsban ne jrjunk el knnyelmen, st azt kvnja, hogy bennnk mltnyossg s emberiessg legyen velk szemben, s amennyire az igazsg megengedi, becsljk meg embertrsainkat, s becsletknek psgt rizzk meg.
L. Mondd el az utols parancsolatot!
Gy. Ne kvnjad a te felebartodnak hzt, ne kvnjad a te felebartodnak felesgt, se szolgjt, se szolgllenyt, se krt, se szamart s semmit, mely a te felebartod.
L. Ha az egsz trvny lelki, mint mr annyiszor mondottad s ha a fentebb emltett parancsolatokat nem a kls cselekmnyek rendszablyozsra, hanem a llek rzseivel szemben hozta Isten, mit mondhatsz mg itt?
Gy. A tbbi parancsolatokkal az akaratot s az rzst akarta kormnyozni, vezetni Isten, itt pedig mg a gondolatokra is trvnyt szab, melyek esetleg vgyakat hoznak ltre, de az elhatrozs megrlelsre mgis elgtelenek.
L. Azt mondod-, hogy a legaprbb vgyak, melyek a hvk szvbe s eszbe betolakodnak, bnt kpeznek a hvek ellenllsa dacra is?
Gy. Bizonyos, hogy minden rossz gondolat, br ellenzsnkkel tallkozik, termszetnk vtkbl szrmazik. De tletet e parancsolat vlemnyem szerint csak azon bns vgyakra mr, melyek az ember szvt ugyan felizgatjk s ingerlik, de szilrd es hatrozott akarsra mg sem brjk.
L. Azt gondolod ht, hogy Isten eddig azon bns rzseket krhoztat, melyek az embert llandan eltltik, tettre ksztetik, most pedig oly tkletes tisztasgot kvn tlnk, hogy szvnkben semmi bns vgy ne tmadjon, mely bnre ingereln. Gy. Igen.
L. Tudnk-e rviden sszegezni az egsz trvnyt?
Gy. Igen. Csak kt frszre kell felosztanunk. Az els gy hangzik: Szeresd a te Uradat, Istenedet teljes szvedbl, teljes lelkedbl s minden erdbl. A msodik pedig gy: Szeressk felebartunkat, mint nmagunkat!
L. Mit jelent az, hogy Istent szeressk?
Gy. gy szeressk t, mint Istent kell szeretni, hogy egyttal Urunknak, Atynknak s Megtartnknak ismerjk. Isten szeretetvel egytt jr tisztelse, az az akarat, hogy neki engedelmeskedjnk, s a bizodalmunkat bel helyezzk.
L. Mit rtesz azon, hogy Istent teljes szvnkbl, teljes lelknkbl s minden ernkbl kell szeretni?
Gy. Mly buzgsgot, mely mellett ne lakozhassk bennnk semmi gondolat, semmi vgy, semmi trekvs, mely e szeretettel ellenkezik.
L. Mit jelent a msodik rsz?
Gy. Azt, hogy amint termszettl fogva hajlandk vagyunk, hogy magunkat minden ms rzsek felett szeressk, gy a felebartaink irnt val szeretetnek is minden tekintetben uralkodnia kell felettnk s minden szndkunkat, cselekedetnket s rzsnket szablyoznia kell.
L. Kik a te felebartaid?
Gy. Nemcsak rokonaim s bartaim, vagy azok, kik velem valami sszekttetsben llanak, hanem azok is, kik nem rokonaim, st ellensgeim is.
L. S ezeknek min sszekttetsk van velnk?
Gy. sszefz bennnket az a ktelk, mellyel Isten a fldn minden embereket sszekttt. E ktelk szent s srthetetlen; egy ember gonoszsga sem ronthatja meg.
L. Teht azt mondod, hogy ha valaki gyll minket, ez az dolga; mindamellett megmarad felebartunknak, s annak is kell tartanunk, mert fenn kell maradnia a srthetlen rendnek, mellyel Isten megerst a kzttnk val sszekttetst.
Gy. Igen.
L. Mivel a trvny megmutatja, hogy Istent helyesen hogyan kell tisztelni, nemde egszen annak rendelkezse szerint kell lnnk?
Gy. Igen. De mindannyian oly ertlenek vagyunk, hogy senki sem kpes minden tekintetben annak parancst kvetni.
L. Ht akkor Isten mirt kvn tlnk oly tkletessget, mely kpessgnket fellmlja?
Gy. Semmit sem kvetel, ami ktelessgnk ne volna. Egybknt csak arra az letmdra trekedjnk, mely itt el van adva s ha a cltl, az az a tkletessgtl tvol lesznk is, Isten hinyainkat el fogja nzni.
L. ltalban szlasz- az emberrl, vagy csak a hvkrl?
Gy. Akit Isten lelke mg jj nem szlt, nem lesz kpes arra, hogy a trvny legkisebb pontjt is teljestse. Tovbb, ha megengedjk is azt, hogy talltatik olyan valaki, aki a trvnynek valami rszben engedelmeskedik, nem llthatnk mgsem, hogy ezltal Isten eltt rendbehoz gyt. Mert Isten azt mondja, hogy tkozottak mindazok, akik a trvnyt egszben be nem tltik.
L. Ebbl arra kell kvetkeztetnnk, hogy amint kt emberfajta van, gy a trvny tiszte is ketts.
Gy. Mindenesetre; mert a trvny a hitetlenekkel szemben ms hatssal nem br, minthogy minden mentegetzst lehetetlenn tesz Isten eltt. Errl beszl Pl is, midn a trvnyt hall s tlet szolglatnak nevezi. A hvkkel szemben egszen ms haszna van.
L. Min haszna van?
Gy. Elszr, mivel megtanuljk belle, hogy cselekedeteikkel a megigazulst meg nem szerezhetik, alzatosak lesznek, s ez az igazi kszlet arra, hogy Krisztusban dvssget talljanak. Msodszor, amennyiben sokkal tbbet kvetel tlk, mint amennyivel kpesek, arra indtja ket, hogy ert Istentl krjenek, s az rks nvd figyelmezteti ket, hogy bszklkedni ne merjenek. S vgl, a trvny rjuk nzve fk, hogy Isten vdelmben maradjanak.
L. Br ht fldi vndorlsunkban a trvnynek soha eleget nem tesznk, mg sem tartjuk flslegesnek, hogy teljes tkletessget kvn tlnk, mert megmutatja neknk a clt, amelyhez el kell jutnunk, hogy mindannyian a neknk adatott kegyelem mrtke szerint iparkodjunk a legtkletesebb letre s naprl-napra nagyobb haladst tegynk.
Gy. Igen.
L. Tkletes szablyul szolgl- a trvny minden igazsgra? Gy. Igen, spedig annyira, hogy Isten csak annak teljestst kvnja, s viszont mindent, mit a trvny ellen kezdnk, visszavet s haszontalannak tart, mert nem kvn egyb ldozatot, mint az engedelmessget.
L. Mire szolgl ht az a sok ints, szably, buzdts, melyek az apostol s a prftk rsaiban annyi helyen elfordulnak?
Gy. Ezek a trvnyek puszta magyarzatai, melyek inkbb arra indtanak, hogy a trvnynek engedelmeskedjnk, mint hogy tle eltntorodjunk.
L. De Isten nem szab- trvnyt magnhivatsunk fell?
Gy. Azt parancsolja, hogy mindenkinek megadjuk a magt, s ebbl tlthatja mindenki, hogy mi magnhivatsban ktelessge s letfeladata. S mint mondottuk, a Szentrsban lpten-nyomon tallkozhatunk egyes parancsolatok bvebb kifejezsvel. Mert amit Isten sszegezve a tzparancsolatban rviden elmondott, azt msutt vilgosabban s teljesebben adja el.
|