A HIT.
Lelkipsztor: Mi az emberi let f clja?
Gyermek: Isten megismerse.
L. Mirt mondod ezt?
Gy. Mivel azrt teremtett s helyezett minket e vilgba, hogy bennnk dicsttessk. Ktelessgnk ht, hogy ltnket, melyet tle vevnk, dicssgre fordtsuk.
L. Mi a legfbb j az emberre nzve?
Gy. Ugyancsak Isten megismerse.
L. Mirt tartod ezt magadra nzve legfbb jnak?
Gy. Mivel ha ez megsznik, boldogtalanabbak vagyunk az llatoknl.
L. Ebbl elgg ltjuk, hogy emberen nagyobb baj nem eshetik, mint ha nem Isten szerint l.
Gy. gy van.
L. Mit neveznk Isten igaz s helyes megismersnek?
Gy. Mikor gy ismerjk meg, hogy kteles tisztelett is megadjuk.
L. Igaz tisztelsnek mi a mdja?
Gy. Ha benne van minden bizodalmunk; ha t egsz letnkben tisztelni kvnjuk, akarata teljestsvel; ha hozz imdkozunk mindannyiszor, mikor baj ldz; ha nla keresnk dvssget s minden krhet jt; ha vgl gy szvvel, mint szjjal, minden j egyedlval szerzjnek t tartjuk.
L. De hogy rendben haladjunk s mindent megmagyarzzunk, mondd meg, felosztsodban melyik az els pont?
Gy. Hogy Istenbe helyezzk minden bizodalmunkat.
L. Hogyan trtnhetik ez?
Gy. Ha t mindenhatnak s tkletes jsgnak ismerjk.
L. Elg ez?
Gy. Nem.
L. Mirt?
Gy. Mivel mltatlanok vagyunk, hogy a mi megszabadtsunkkal mutassa meg hatalmt, s hogy dvztsnkben mutassa meg jsgt.
L. Teht mire van mg szksgnk?
Gy. Biztosaknak kell lennnk afell, hogy szeret, hogy Atynk, s dvssgnk szerzje hajt lenni.
L. Honnan tudjuk ezt?
Gy. Igjbl, melyben tudtunkra adja Krisztusban val knyrletessgt, s biztoss tesz irntunk val szerelmrl.
L. lstenbe vetett bizodalmunknak alapja teht, hogy t a Krisztusban megismerjk? (Jn. XVII. 3.)
Gy. Minden bizonnyal.
L. Mondd el egy pr szval, hogy mi az sszege Isten megismersnek?
Gy. Bennfoglaltatik ez abban a hitformban, melyet minden keresztynek kzsen vallanak. Kznsgesen apostoli hitformnak nevezzk, mert az egyhz keletkezstl fogva minden kegyes hv elfogadta, s mert vagy az apostolok szjbl szrmazik, vagy legalbb tantsukbl van hsgesen sszelltva.
L. Mondd el az apostoli hitformt.
Gy. Hiszek az Istenben, mindenhat Atyban, mennynek s fldnek teremtjben; s a Jzus Krisztusban, egyszltt fiban, mi Urunkban, ki fogantatk Szentllektl, szletk szz Mritl, szenvede Pontius Piltus alatt, megfeszttetk, meghala s eltemettetk; szlla al poklokra, harmadnapon a hallbl feltmada, felmne a mennyekbe, le a mindenhat Atyaistennek jobbjra, onnan leszen eljvend tlni eleveneket s holtakat. Hiszek Szentllekben, a szent, egyetemes egyhzban, szentek egyessgben, bneinknek bocsnatban, a testnek feltmadsban, az rk letben. Amen.
L. Hogy e hitvallst rszeiben is jobban megrtsd, mondd meg, hny rszre osztjuk?
Gy. Ngy frszre.
L. Melyek azok?
Gy. Az els rsz az Atya Istenre vonatkozik. A msodik rsz Jzus Krisztusrl szl, s az emberi nem megvltst foglalja magban. A harmadik rsz a Szentllekkel foglalkozik. A negyedik az egyhzrl s Istennek irnta val kegyelmrl beszl.
L. Ha Isten egy, mirt emltesz nekem hrmat, Atyt, Fit s Szentlelket?
Gy. Mivel Istennek egy lnyegben fel kell ismernnk az Atyt, ki mindennek kezdete s eredete, minden dolog els oka, aztn a Fit, ki az rk blcsessge, s vgre a Szentlelket, mintegy a mindensgre kinttt erejt, amely mgis rkk benne nyugoszik meg.
L. gy ht ugye azt mondod, hogy nem kptelensg, ha az egy istensgben hrom klnbz szemlyt llaptunk meg. Isten ezzel mg nincs rszekre osztva.
Gy. Kzelrl sem.
L. Mondd el az els rszt!
Gy. Hiszek az Istenben, mindenhat Atyban, mennynek s fldnek teremtjben.
L. Mirt mondod atynak?
Gy. Krisztusra val tekintetbl, ki az blcsessge, kit szlt minden idknek eltte, kit elkldtt e vilgra, s sajt finak vallott. Ebbl rtjk meg, hogy mivel Isten Jzus Krisztus atyja, neknk is atynk.
L. Mit gondolsz, mirt mindenhat ?
Gy. Mert hatalma nem olyan, melyet ne gyakorolna; hanem minden hatalmban s kezben vagyon, blcsessge igazgatja a vilgot, tletvel rendel el mindeneket, s minden teremtmnyvel gy rendelkezik, amint jnak ltja.
L. Teht azt mondod, hogy Isten hatalma nem ttlen, s azt gondolod, hogy keze mindig a munkn, s hogy minden ltala s rendelsbl trtnik.
Gy. Igen.
L. Mirt mondod, hogy g s fld teremtje?
Gy. Mivel munkiban mutat meg magt neknk, s azokban 10 is kell t keresnnk. Mert lnyegt a mi rtelmnk be nem fogadhatja. Teht a vilg mintegy tkr, melyben t lthatjuk meg annyira, amennyire megismernnk haszonnal jr.
L. A fld s g alatt nem rted- a rajtuk kvl lv teremtmnyeket is?
Gy. De igen. Azonban e kt nvben ssze van foglalva minden, mert minden ltez vagy gi, vagy fldi.
L. De mirt mondod Istent csak teremtnek, mikor a teremtmnyeket llapotukban megrizni sokkal nagyobb dolog, mint egyszer megteremteni?
Gy. Az a szavacska nem is jelenti, hogy Isten teremtmnyeit egyszer s gy alkot, hogy aztn minden gondjukat elvet magtl. St azt kell tartanunk, hogy amint a vilgot egyszer megteremt, gy most fenntartja, s a fldet minden ms teremtmnnyel egyetemben erejvel, mintegy karjval rzi. Ezenkvl abbl, hogy gy mindent kezben tart, az is kvetkezik, hogy ura s kormnyzja mindeneknek. Ennlfogva abbl, hogy az g s fld teremtje, azt kell megrtennk, hogy amaz egy, ki blcsessgvel, jsgval, hatalmval a termszet plyafutst igazgatja, ki esnek s szrazsgnak, jgnek s egyb csapsoknak, szp idnek egyarnt szerzje; az, ki kegyelmeivel a fldet megtermkenyti s megint termketlenn teszi, elvonva rla ld jobbjt, akitl j egszsg s betegsg; akinek uralma alatt ll minden, intsnek engedelmeskedvn.
L. Mit mondunk az istentelenekrl s az rdgkrl? Ezek is al vannak vetve hatalmnak?
Gy. Br lelkvel nem kormnyozza ket, mgis hatalmval gy fken tartja ezeket is, hogy engedelme nlkl mozdulni sem tudnak. St akaratnak szolgiv teszi ket, gy hogy kvnsguk s szndkuk ellenre knyszerlnek arra, amit jnak lt.
L. Mi haszon hrul rd e dolog megismersbl?
Gy. Igen sok. Mert szerencstlenek volnnk, ha az istenteleneknek Isten akarata ellenre minden szabad volna; nem lennnk nyugton, s mindig arra gondolnnk, hogy a gonoszok szenvedlynek ki vagyunk tve. De ha tudjuk, hogy Isten akarata mint egy vr, fogva tartja ket s engedelme nlkl semmit nem tehetnek, akkor megnyugszunk, kivlt, ha halljuk Isten grett, hogy lesz vdnk s dvssgnk oltalmazja.
L. Trjnk t a msodik rszre!
Gy. Ez gy hangzik: Hiszek a Jzus Krisztusban, egyszltt Fiban, mi Urunkban.
L. Mit tartalmaz ez fkppen?
Gy. Hogy Isten Fia megtartnk. Egyttal megtant arra is, hogyan vltott meg a halltl, s hogyan szerz meg letnket.
L. Mit jelent ez a sz: Jzus?
Gy. Szabadt. E nevet az rnak angyal adta Isten parancsra. (Mt I. 21.)
L. S ez ugyebr tbbet r, mintha emberektl nyerte volna?
Gy. Mindenesetre. Mert ha Isten gy akarja nevezni, akkor bizonyra szabadtnak is kell lennie.
L. Mit jelent a Krisztus nv?
Gy. E nv fejezi ki mg jobban tisztt, mert azt jelenti, hogy Isten kente fel kirlly, fpapp s prftv.
L. Honnan tudod ezt?
Gy. Mert a Szentrs e hrom tisztessghez szokta csatolni a felkenst, s e hrom tisztet gyakorta tulajdontja is Krisztusnak.
L. Milyen olajjal kente fel?
Gy. Nem oly lthat olajjal, amint rgen kirlyok, fpapok s prftk felkensre szoktak hasznlni, hanem valami kivlbbal: azaz Szentlelke kegyelmvel, mely ama kls felkensnek bens lnyege. (XLV. zsolt.)
L. Milyen az a kirlysg, melyet emltl?
Gy. Lelki, mivel Isten igjben s Lelkben ll, s ezek magukkal hozzk az igazsgot s az letet.
L. S min a papsga?
Gy. Ktelessg s tisztessg, hogy Isten szne eltt megjelenjen, s a kegyelmet elvegye, hogy neki kedves ldozatot mutasson be, s ezzel haragjt kiengesztelje.
L. Mirt mondod Krisztust prftnak?
Gy. Azrt, mert a vilgra eljvn, magt az Atya kve12tnek s tolmcsnak vall, spedig azrt, hogy az Atya akaratt teljesen megmagyarzvn, vget vessen minden kijelentsnek s prftlsnak.
L. rzed ennek valami hasznt?
Gy. St Isten mindez intzkedse csak javunkra szolgl, mert Krisztust csak azrt ajndkozta meg e dolgokkal az Atya, hogy velnk kzlje, s gy mindnyjan mertsnk az teljessgbl.
L. Magyarzd meg ezt kiss bvebben!
Gy. Krisztus Szentllekkel vala teljes, megldatott Isten minden javainak tkletes bsgvel, hogy mindent kiossza kzttnk, mindannyiunknak azon mrtk szerint, amint Isten jnak ltta. gy belle, mint egyedlval forrsbl mertjk mindazon lelki javakat, melyek birtokukban vannak.
L. Mit hasznl neknk kirlysga?
Gy. E jttemny lelkiismeretnket szabadd teszi, lelki kincsekkel gazdagt, hogy szentl s kegyesen ljnk, s egyszersmind ad ert arra, hogy lelknk rk ellensgeit, a bnt, testet, stnt s a vilgot legyzhessk.
L. S mirt hasznos rnk nzve a fpapsga?
Gy. Elszr azrt, mert ez oknl fogva kzbenjrnk, ki bennnket az Atyval megbkltet, msodszor, mivel ltala nylik elttnk t az Atyhoz, hogy szne el bizalommal jruljunk, s neki ldozatul ajnljuk magunkat, s mindent, ami a mink. S gy bennnket a fpapsgban mintegy hivataltrsaiva teszen.
L. Htra van prftasga.
Gy. Mivel Isten Fira bzta a tantst vi kztt, prftasgnak clja, hogy megtantsa ket az Atya igaz ismeretre, nevelje igazsgban s Isten hznak tantvnyaiv tegye ket.
L. Mindezzel ht azt akarod mondani, hogy Krisztus neve hrom tisztet foglal magban, melyeket az Atya a Fira azrt bzott, hogy azok gymlcst s hatst vire tszrmaztassa. Gy. Igen.
L. Mirt mondod Krisztust Isten egyszltt Finak, mikor Isten mindannyiunkat gyermekeinek nevez?
Gy. Ha Isten fiai vagyunk, ezt nem a termszettl vettk, csak rkbefogads s kegyelem ltal. Isten akar minket gyermekeinek tekinteni. De az r Jzus, ki az Atya llagbi szletett s vele egylnyeg, teljes joggal nevezhet Isten egyszltt Finak, mert egyedl termszet szerint val gyermeke.
L. gy rted ht ezt, hogy e tisztessg csak az sajtja, csak t illeti meg termszetszerleg, velnk azonban csak ingyen s oly mrtkben kzltetik, amily mrtkben Krisztus tagjai vagyunk?
Gy. Igen. Teht erre a kzltetsre val tekintettel neveztetik egyebtt sok testvre kztt els szlttnek.
L. Hogy rted azt, hogy Krisztus a mi Urunk?
Gy. gy, hogy Isten rendelse szerint mindannyian hatalma alatt llunk, hogy Isten orszgt a fldn s gen kormnyozza, embereknek s angyaloknak feje.
L. Mire tant az, ami eztn kvetkezik?
Gy. Azt mutatja, hogyan kente fel az Atya a Fit szabadtnkk, hogy tudniillik a Fi testet vn magra, s mindent elvgezett, ami dvssgnkre szksges vala, gy, amint az apostoli hitformban el van mondva.
L Mit jelent e kt mondat: Fogantatott Szentllektl, szletett Szz Mritl?
Gy. Hogy a szz mhben formltatott, annak llagbl, hogy igazban Dvid magvv legyen, amint a prftk jslataikban elre megmondk, s ez a Llek csods titkos hatsnak kvetkezmnye, nem pedig frfival val kzskds.
L. Teht szksges vala, hogy testnket felltzze?
Gy. A legnagyobb mrtkben, mivel az engedetlensget, melyet Istennel szemben ember kvetett el, emberi termszetben is kelle kiengesztelni. S msknt kzbenjrv sem lehetett volna Isten s ember megbkltetsre.
L. Teht azt mondod, hogy Krisztusnak emberr kelle lennie, hogy mintegy sajt szemlynkben tltse be dvztsnk tisztt?
Gy. Azt gondolom, mert tle kell klcsnvennnk mindazt, amink nincs, s ez msknt nem is trtnhetik.
L. De mirt trtnt Krisztus nemzetse a Szentllek ltal, s mrt nem a rendes termszetes ton?
Gy. Mert az embernek magva teljesen megromlott, s Isten Fia nemzetsekor a Szentllek erejnek kelle kzremunklnia, hogy e romlottsgtl mentes maradjon, s viszont teljes legyen tkletes tisztasggal.
L. Ebbl ht azt tanuljuk meg, hogy az, ki msokat megszentel, tiszta minden folttl, s hogy gy szljak, anyja mhben Istennek szenteltetett eredend tisztasga ltal, s az emberi nem ltalnos romlottsga t nem szennyez be.
Gy. Igy rtem.
L. Mirt trsz t szletsrl egyenesen hallra, mellzve egsz lete trtnett?
Gy. Mert most nem beszlnk semmi oly dologrl, mely megvltatsunkkal nincs oly szoros kapcsolatban, hogy szinte annak lnyegt magban foglalja.
L. Mirt nem mondod egyszval, hogy meghalt; mrt emlegeted a tiszt nevt, ki alatt szenvede?
Gy. Nem a trtnelmi hsg okrt, hanem azrt, mert mert tudnunk kell, hogy halla eltltetssel volt egybektve.
L. Magyarzd meg vilgosabban!
Gy. Meghalt, hogy megrdemlett bntetsnket elszenvedje, s gy attl megvltson. Mivel bns voltunkkoz kpest Isten tlete is sjtott volna, elhatrozta, hogy helyettnk fldi br el ll s annak szja ltal eltltetik, hogy viszont mi a mennyei rnak trnja eltt felmentessnk.
L. De Piltus rtatlannak nyilvntja s gy nem tli el gonosztev gyannt.
Gy. Mindkt dolgot figyelembe kell vennnk. Mert rtatlansgt azrt tanstja a br, hogy ezltal bebizonyuljon, hogy nem sajt gonosztetteirt bnhdtt, hanem a mieinkrt. Ugyane br nneplyesen mgis tletet mond felette, s ezltal napfnyre j, hogy a megrdemlett tlet slyt helyettnk kezesnk gyannt elvisel, s ezltal a vdtl megmentett.
L. Jl mondd. Mert ha bns lett volna, nem lett volna alkalmas kezes arra, hogy idegen bn bn15tetst hordozza. Hogy pedig eltltetse rnk nzve a szabadulst eredmnyezze, a gonosztevk kz kellett szmttatnia.
Gy. gy rtem.
L. Tbbet jelent, hogy keresztre feszttetett, mint, ha ms hallnem rte volna?
Gy. Mindenesetre. Pl is erre tant, mikor azt rja, hogy a keresztre azrt feszttetk, hogy hordozza krhoztatsunkat, s minket attl megszabadtana. Mert e hallnem tokkal vala sjtva. (V. Mz. XXI. 23.)
L. Hogyan? Ht nem szolgl Isten Finak kisebbsgre, ha azt mondjuk, hogy Isten szne eltt is tok al vettetett?
Gy. Nem, mert midn az tkot magra vette, egyszersmind megszntette azt, s valjban sohasem sznk meg ldott lenni, hogy minket ldsban rszestsen.
L.Folytasd!
Gy. S amennyiben az emberi vtekre bntets gyannt a hall szabatott, az Isten Fia elszenvedte, s ezltal le is gyzte. Hogy pedig hallnak valsga annl vilgosabb legyen, azt akar, hogy egyb emberek mdjra koporsba helyeztessk.
L. De gy ltszik, e gyzelemhl semmi haszon sem hrul rnk, ha mi is meghalunk.
Gy. Ez nem jelent semmit, mert a hvk halla most nem egyb, mint tmenetel egy jobb letre.
L. Ebbl az kvetkezik, hogy tbb nem kell a halltl gy rettegnnk, mint valami borzaszt dologtl, de rendletlen llekkel kvetnnk kell vezrnket, a Krisztust, mert amint nem veszett el a hallban, minket sem enged elveszni.
Gy. Ezt kell cselekednnk.
L. Mit rtesz az poklokra val leszllsn?
Gy. Amint Pter mondja, nemcsak a kzhallt szenved el, hanem a hall knjait is. (Csel. II. 24.) E knok alatt azokat a borzaszt gytrettetseket rtem, melyek lelkre nehezedtek.
L. Mondd el Krisztus szenvedseinek okt s mdjt!
Gy. Midn Isten tlszke el llott, hogy a bnskrt eleget tegyen, ama borzaszt ktsgnek kelle16gytrni lelkt, hogy Isten t elhagyta, st ellene fordult. E lelki knokban kiltotta fel az Atyhoz: "n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engemet?" (Mt XXVII. 46.)
L. Teht haragudott r az Atya?
Gy. Semmi esetre. De e szigort azrt alkalmaz vele szemben, hogy beteljesedjk, ami megjelentetett zsais ltal: "Megsebesttetett lnoksgainkrt, megrontatott bneinkrt".
L. De ha Isten vala, hogy retteghetett attl, hogy Isten elhagyja?
Gy. Azt kell gondolnunk, hogy embervoltnak rzse mondat vele e szavakat. S hogy ez megtrtnhessk, rvid idre isteni mivolta elgyenglt, azaz nem fejt ki erejt.
L. De hogyan trtnhetett, hogy Krisztus, a vilg dvssge, ily tlet al vettetett?
Gy. Nem gy vev ez tletet, hogy alatta is maradjon. Mert az emltett flelem csak gy fogta el, hogy ktsgbe nem ejthet, st kzdtt a pokol hatalmval, megtrte azt, s lba al vet.
L. Ebbl ltjuk, hogy min klnbsg van azon lelkiismereti knok kztt, melyeket szenvedett el, s azok kztt, melyek a bnsket gytrik, kiket a haragv Isten karja ldz. Mert ami Krisztus knjban muland vala, az emezekben rk, s ami Krisztusban csak srt fullnk, az emezekben hallos fegyver, hogy gy szljak, szvk keresztltsre.
Gy. Igen, mert Isten fia a legborzasztbb knok kztt sem sznt meg remnyleni az Atyban. De a bnsk, kiket Isten tlete sjt, ktsgbeessbe zuhannak, zgoldnak ellene, st nem talljk nyltan kromolni.
L. Ebbl ugyebr megtudhatjuk, hogy Krisztus halla mily gymlcst termett a hv szmra?
Gy. Igen. Elszr ltjuk, hogy e hall ldozat, mellyel Istent engesztel ki bneinkrt s az haragjt csillapt le, s vele minket megbkltetett. Aztn ltjuk, hogy vre oly frd, mely lelknket minden szennytl megtiszttja, s vgl ltjuk, hogy e hall trl el bneink emlkezett, hogy tbb17 Isten szeme el ne kerljenek, s gy a ktelezvny, mely ellennk Isten kezben vala, megsemmislt.
L. Ms haszna nincs Krisztus hallnak?
Gy. De van. Mert e hall kvetkeztben lesznk valban mintegy Krisztus tagjaiv, ez ltal fesztjk keresztre embernket, ez li meg a bnnek testt, hogy tbb ne uralkodjanak bennnk a test gonosz kvnsgai.
L. Folytasd!
Gy. Kvetkezik harmadszor, hogy feltmadt a hallbl. Ezltal megmutat, hogy a bnnek s hallnak legyzje. Mert feltmadsval a hallt megszntet, az rdg lncait szttpte s annak egsz hatalmt semmiv tev.
L. Hnyszoros haszna van rnk nzve feltmadsnak?
Gy. Hromszoros. Az els az, hogy feltmadsa ltal neknk tkletes megigazulst szerzett. (Rm. IV. 24.) Msodik hasznunk az, hogy feltmadsa biztos zlog arra, hogy egyszer mi is feltmadunk dicssges halhatatlansgra. (I. Kor. XV.) Harmadik hasznunk az, hogy e feltmads ltal mi is feltmadunk mr most j, tiszta s szent letre, Isten. parancsainak kvetsre.
L. Menjnk tovbb!
Gy. Felmne a mennyekbe.
L. gy felment, hogy tbb nincs a fldn?
Gy. gy. Mert miutn minden tisztjt teljest, mit az Atya rbzott, s a mi dvssgnkre szolglt, nem volt szksg tbb a fldn jrnia.
L. Mily javak hrulnak rnk Krisztus mennybemenetelbl?
Gy. Ketts hasznunk van belle. Krisztus az gbe a mi nevnkben ment, amint a fldre is rtnk jve, s ezltal az gbe vezet utat elttnk megnyitotta, hogy az ajt, melyet bneink miatt Isten bezrt elttnk, jra felnyljk. Isten eltt pedig kzbenjrnk s vdelmeznk gyannt jelenik meg.
L. De ht Krisztus mennybemenetelvel rkre elvlt tlnk?
Gy. Nem. St ellenkezleg, azt mond, hogy velnk lesz a vilg vgig.
L. Testi rtelemben kell- venni, hogy velnk lakozik?
Gy. Nem. Mert ms az teste, mely az gbe emeltetk, s ms ereje, mely mindenekre kintetik.
L. Mit rtesz azon, hogy le az Atynak jobbjra?
Gy. E szavak azt jelentik, hogy Isten az g s fld felett val uralkodssal s mindeneknek igazgatsval Krisztust bzta meg. L. Mit jelent Isten jobbkeze, s hogy e jobb fell l?
Gy. A hasonlat a fejedelmekrl van vve, kik jobbkezk fell helyetteseiket szoktk ltetni.
L. Teht gy rted, mint Pl apostol eladja, hogy ti. Krisztus az egyhz fejv ttetett, minden kirlyok fl emeltetett s nyere oly mltsgot, mely minden mltsg felett val. (Fil. II. 9.)
Gy. Igen.
L. Menjnk tovbb!
Gy. S onnan eljvend tlni eleveneket s holtakat. E szavaknak az az rtelmk, hogy amint a tantvnyok lttk t gbe emelkedni, gy ismt elj tletre.
L. Ha az tlet napja a vilg vge eltt meg nem lszen, hogy mondod azt, hogy az emberek kzl mg nmelyek lnek; hiszen mindenkinek meg kell egyszer halnia?
Gy. E krdsre megfelelt Pl, mikor azt lltja, hogy azok, akik mg lnek az tlet idejn, hirtelen val vltozssal megjhodnak, s levetvn testk rothadandsgt, felltzik a rothadatlansgot. (I. Kor. XV.)
L. Teht azt gondolod, ugye, hogy e vltozs rjuk nzve olyan lesz, mint a hall, mert elz termszetk vgt s az j let kezdett fogja jelenteni?
Gy. Azt gondolom.
L. rl-e lelknk valamennyire azon, hogy Krisztus a vilg brja gyannt eljvend? Gy. Igen, rvend; mert tudjuk, hogy csak dvssgnkre j.
L. Nem illik ht flnnk ez tlettl, hogy rnk nzve borzaszt leszen.
Gy. A legkevsbb sem. Hiszen csak az tlszke el kell llnunk, aki neknk oltalmaznk, s aki gynket kezbe vev.
L. Trjnk t a harmadik rszre.
Gy. Hiszek a Szentllekben.
L. Mirt szksges neknk, a Szentllekben val hit?
Gy. Azrt, mert ezltal tudjuk meg, hogy amint Isten megvltott s megtartott Fia ltal, gy a Szentllek ltal teszeri minket e megvlts s dv rszeseiv.
L. Hogyan?
Gy. Ha Krisztus vre megtisztt is, mgis szksges, hogy a Szentllek meghintsen azzal megtisztulsunkra.
L. Magyarzd meg vilgosabban!
Gy. Azt gondolom, hogy a Szentllek, mg szvnkben szkel, Krisztus hatalmt rezteti velnk. Mert a Szentllek megvilgostsa ltal trtnik, hogy rtelmnkkel Krisztus jttemnyeit megfoghatjuk, a Szentllek vsi be azokat szvnkbe, s egyedl a Szentllek ad nekik bennnk helyet. jjszl, j teremtrnnyekk teszen. Teht mindazon ajndkokat, melyek Krisztus ltal rsznkk lesznek, a Szentllek ereje ltal vesszk.
L. Menjnk tovbb!
Gy. Kvetkezik a negyedik rsz, melyben azt valljuk, hogy hisznk egy kznsges anyaszentegyhzban.
L. Mi az egyhz?
Gy. Azon hvk testlete s trsasga, akiket Jsten az rk letre eleve elrendelt.
L. Ezt a cikket is hinnnk kell-?
Gy. Bizonyra, mert klnben Krisztus hallt haszontalann s mindazt semmiv tesszk, amirl eddig beszltnk. Mert ez az eddig trgyalt hitigazsgoknak kvetkezmnye.
L. Ugyebr gy rted, hogy mindeddig az dvssg eredetrl beszltnk, annak alapjt mutattuk meg, midn azt mondk, hogy minket Isten Krisztus rdemrt s kzbenjrsra, szerelmbe fogadott, s hogy e kegyelmet bennnk Szentlelke erejvel megersti. Az egyhz ltal pedig e dolgok kvetkezmnye nyilvnvalbb lesz, hogy hitnk valsgon plve annl szilrdabb legyen. Gy. gy van.
L. Mirt mondod az egyhzat szentnek?
Gy. Mivel Isten azt, akit elvlasztott, megigaztja, szentt, rtatlan letv teszi, hogy benne dicssge tndkljn. Ezt akarja Pl is, midn figyelmeztet, hogy Krisztus az egyhzat, melyet megvltott, megszentelte, s dicssgess, mocsoktalann tev.
L. Mit jelent a kznsges vagy egyetemes, vagy katholikus elnevezs?
Gy. Azt jelenti, hogy amint minden hvknek egy a feje, gy egy testt is kell forradniok, hogy az egsz fldn csak egy egyhz legyen.
L. Mit jelent az, amit folytatlag a szentek egyessge fell mondtl?
Gy. Ez magyarzza meg vilgosabban az egyhz tagjai kztt lev egyessget. S egyttal ez rteti meg velnk azt is, hogy Istennek az egyhzzal kzltt minden jttemnye kzs haszna s dve minden hvnek, mert a szentek egymssal kzssgben vannak.
L. De tkletes- a szentsg, melyet az egyhznak tulajdontasz?
Gy. Mg a vilgban harcol, termszetesen nem, mert gyakran ertlensgekkel kell kzdenie, s a vtkek maradvnyaitl mindaddig nem tisztul meg egszen, mg teljesen ssze nem forr Krisztussal, fejvel, ki megszenteli.
L. Megismerhetjk- az egyhzat gy is, ha nem hisznk benne?
Gy. Istennek van ugyan lthat egyhza is, melyet bizonyos ismertet jelekkel ltott el; de itt voltakppen azok gylekezetrl van sz, kiket titkos kivlasztsval vett fel az dvssgbe. De ezt szem teljessggel nem lthatja, jel nem mutatja.
L. Mi kvetkezik eztn?
Gy. Hiszem bneimnek bocsnatt.
L. Mit jelent a bocsnat sz?
Gy. Hogy Isten ingyen val kegyelmbl elfedezi s nem nzi a hvk vtkeit, tlet al nem vonja, s nem bnteti meg ket.
L. Ebbl az kvetkezik, hogy mi sajt elgttelnkkel meg nem szerezhetjk Istentl a bnk bocsnatt?
Gy. Nem szerezhetjk meg, mert Krisztus maga fizetett meg rtnk s szenved el a bntetst. Rsznkrl 21 semmi elgttellel sem jrulhatunk Isten el, hanem tisztn az vgtelen jsgbl ingyen vesszk ezt a jttemnyt.
L. Mirt helyezed a bnk bocsnatt az egyhz utn?
Gy. Mivel ezt senki meg nem szerezheti, ha mr elbb nem egyeslt Isten npvel, s a Krisztus testvel val egyessget mindvgig hsggel meg nem tart s gy meg nem mutat, hogy az egyhznak valsgos tagja.
L. Teht azt lltod, hogy az egyhzon kvl csak tlet s krhozat vr rnk?
Gy. Igen, mert azok, akik Krisztus testtl elszakadnak, s annak egysgt prtoskodssal rontjk, az dvssget a legkevsb sem vrhatjk, mg lzadsukban megmaradnak.
L. Mondd el azt, ami mg htra van!
Gy. Hiszem a test feltmadst s az rk letet.
L. Mirt foglal helyet e cikk a hitvallsban?
Gy. Ez tant meg arra, hogy a fld rnk nzve nem a boldogsg tanyja. S e tudatnak ketts haszna van rnk nzve; mert ebbl tanuljuk meg, hogy e vilgot mintegy idegen orszgnak tekintsk, szntelen a tvozsra gondoljunk, s ne engedjk, hogy a fldi gondok rabul ejtsk lelknket, s ebbl tanuljuk meg azt is, hogy a Krisztusban velnk kzltt kegyelem gymlcse csak azrt van szemeink ell elrejtve, hogy lelknk ne csggedezzen, hanem hsgesen meglljunk addig a napig, mikor minden titkok felfedeztetnek.
L. Hogy trtnik e feltmads?
Gy. Akik azeltt halottak valnak, felveendik testket, ugyanazt, melyben ltek, de testk j tulajdonsgot is veszen fel, ti. nem rt neki tbb hall s rothads. S azokat, akik mg letben lesznek, Isten gyors vltozssal csodsan felbreszti.
L. Kzs feltmads leszen ez kegyesekre s istentelenekre nzve?
Gy. Mindenek egyszerre, de nem egyformn tmadnak fel, mert nmelyek dvssgre s boldogsgra, msok hallra s rettenetes knokra tmadnak fel.
L. De mrt emltjk csak az rk letet, a pokolrl emltst nem tvn?
Gy. Mert itt csak arrl tesznk emltst, ami a kegyes rtelem vigasztalsra szolgl; ezrt emltjk csak azon javakat, melyeket Isten szolginak ksztett. Teht nem emltjk, hogy mi sors vrakozik a gonoszokra, kikrl tudjuk, hogy Isten orszgtl idegenek.
L. Mivel birtokunkban van az alap, melyre a hitnek tmaszkodnia kell, azrt knnyen megllapthatjuk, mi az,igaz hit.
Gy. Igen. Ugy hatrozhatjuk meg, hogy biztos s szilrd ismerete Isten irntunk val atyai jsgnak, amint az evangylium ltal kijelenti, hogy Atynk s Krisztus jttemnyvel szabadtnk leszen.
L. Magunktl, vagy Istentl tudjuk- ezt?
Gy. A Szentrs megtant, hogy ez Isten kivl adomnya, s a tapasztals ezt megersti.
L. Mi e tapasztals?
Gy. rtelmnk durvbb, mintsem Isten lelki blcsessgt, melyet velnk a hit ltal kzl, felfoghatn, s szveink vagy hitetlenek, vagy hajlandbbak arra, hogy vtkes nbizalomban, a teremtmnyekbe vetett tves bizakodsban nyugodjanak meg, mint Istenben, s az munkjban. De a Szentllek vilgossgval kpess tesz annak megrtsre, ami egybknt fellmln rtelmnket, s minket a bizonyossgban megerst, szvnkbe bevsvn az dvssg greteit.
L. Ha egyszer megszereztk, mi hasznunk van e hitbl?
Gy. Megigazt Isten eltt, s e megigazuls minket az rk let rszeseiv tesz.
L. Hogyan? Ht nem jcselekedetei igaztjk meg az embert, ha szentl, rtatlanul s Isten szerint I?
Gy. Ha valaki valban ily tkletes volna, megrdemeln az igaz nevet, de mivel mindannyian bnsk vagyunk s Isten eltt sok vtekkel terheltek, msutt kell keresnnk az elgttelt, mely minket vele kiengesztelhet.
L. De ht az emberek minden cselekedete oly utlalatos s haszontalan Isten szne eltt, hogy emiatt az dvssget meg nem rdemlik?
Gy. Elsben mindaz, ami sajt termszetnkbl szrmazik, bns, s kvetkezleg Istennek nem tetszik, s ezrt visszautastja.
L. Teht azt mondod, hogy mg jj nem szletnk, Isten lelke meg nem jobbt, addig csak vtkezhetnk, amint a rossz fa is csak rossz gymlcst teremhet.
Gy. Igen, mert cselekedeteinket az emberek brminknek lssk is, mg a szv rossz, rosszak azok is s ezt Isten bizonyra ltja.
L. Ennlfogva azt lltod, hogy mi rdemeinkkel sem Isten szndkt meg nem vltoztathatjuk, sem irgalmt fel nem indthatjuk. St amink van s amibe kezdnk, haragja s tlete al esik.
Gy. Igen. Teht pusztn irgalombl, tetteinkre val tekintet nlkl, ingyen kegyelmbl lel bennnket maghoz Krisztusban s tart meg magnl, Krisztus igazsgt, melyet mi elfogadunk, mienk gyannt nzi, s bneinket szemnkre nem hnyja.
L. Teht mirt mondod, hogy mi hit ltal dvzlnk?
Gy. Mert ezen megigazuls birtokba csak gy juthatunk el, ha szivnk teljes bizodalmval leljk magunkhoz az evanglium greteit.
L. Azt akarod ht mondani, hogy a megigazulst Isten az evanglium ltal nyjtja, s mi hit ltal vesszk? Gy. Igen.
L. De ht ha Isten minket egyszer maghoz fogadott, cselekedeteink, melyeket a Szentllek vezrlete alatt hajtunk vgre, eltte nem kedvesek-?
Gy. Tetszenek neki, mert Isten ket vgtelen jsgra mltatja, de nem azrt, mivel rdemk volna eltte.
L. De hisz a Szentllektl szrmaznak, s mgsem rdemelnk meg az elfogadtatst?
Gy. Nem. Mivel gyakran beljk vegyl a test ertelensge, s megrontja ket.
L. Hogyan tetszhetnek ht Istennek?
Gy. Csak ha hitbl szrmaznak, azaz midn szilrdan llunk abban a bizodalomban, hogy Isten nem a 24 legnagyobb szigorval vizsglja cselekedeteinket, hanem elfedezvn azoknak vtkeit s foltjait, Krisztus tisztasga ltal olyb veszi ket, mintha tkletesek s hibtl mentek volnnak.
L. De vajon ebbl azt tanuljuk- meg, hogy a keresztyn ember, miutn Isten elhv, cselekedetei ltal igazul meg, vagy hogy cselekedeteivel rdemli meg, hogy Isten szeresse, kinek szerelme rk let renk nzve?
Gy. Nem. Ellenkezleg, fnntartjuk azt, ami meg van rva, hogy ti. egy haland sem igazulhat meg Isten szne eltt, s ezrt krnnk kell t, hogy ne hvjon minket tletre.
L. De ht nem mondjuk- ezzel azt, hogy a hvk j cselekedetei haszontalanok?
Gy. A legkevsb sem, mert Isten nem hiba gr jutalmat nekik, mind ez letben, mind a jvendben. De e jutalom Isten ingyen val szerelmbl, mint egy forrsbl ered, mivel minket elszr fiaiv fogad, aztn eltemetvn bneink emlkezett, mindazt, ami tlnk ered, kegyelemmel fogadja.
L. Elvlaszthatjuk- gy a jcselekedetektl a megigazulst, s lehet- valaki egyikben gazdag, a msikban szegny?
Gy. Nem lehet. Mert ha Krisztusban hisznk, gy fogadjuk magunkba, amint j. S nemcsak a halltl val megszabadulst s az Istennel val megbklst gri, hanem a Szentllek kegyelmt is, mely j letre szl. E kt mozzanatot csak egytt lehet figyelembe vennnk, mert klnben Krisztust magtl vonjuk el.
L. Ebbl az kvetkezik, hogy a hit a gykr, a jcselekedetek pedig a gymlcsk, s gy a hit a jcselekedetekben ppen nem gtol.
Gy. Bizonyra gy van. ppen ezrt az evanglium tudomnya kt pontban foglalhat ssze, hitben s bnbnatban.
L. Mi a bnbnat?
Gy. A bn miatt val sajnlkozs, az igazsg szeretete, mely Isten flelmbl szrmazik. Ezek minket nmegtagadsra s testnk meglsre vezetnek, hogy Isten lelke vezrletre bzzuk magunkat, s ltnk minden cselekedetvel Isten akaratt teljestsk.
L. Ez volt a msodik pont, midn fejtegetsnk kezdetn Isten helyes tisztelett tagoltuk. Gy. Valban, s egyttal azt lltottuk, hogy Isten tiszteIetnek igaz s trvnyes szablya az, hogy akaratnak engedelmeskedjnk.
L. Mirt?
Gy. Mert vgl Isten helyes tiszteletnek nem tarthatjuk azt, mit magunk eszeltnk ki, hanem azt, amit blcsessgvel szabott elnk.
|