„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: 1545. A genfi egyhz ktja. A keresztyn tudomny tanknyve gyermekeket tant Formatskja melyet a nagy Klvin Jnos
Az egyhz mindig nagy gondot fordtott arra, hogy a gyermekek a keresztyn tudomnybl alapos oktatsban rszesljenek. E clra nemcsak az iskolk llottak hajdan nyitva, hanem minden egyesnek ktelessgv volt tve, hogy csaldjt becslettel tantsa, st ltalnos szoks s szably volt, hogy a gyermekeket azon hitcikkek fell, amelyeket minden keresztynnek ismernie kell, a templomban kikrdeztk. S hogy e vizsga rendben trtnjk, kszlt egy tantsi alak, mit Ktnak neveztek. De ez idtl kezdve az rdg Isten egyhzt borzasztan megszaggatta s szrny romlst hozott re, melynek jelei mg most is mutatkoznak a vilg legnagyobb rszn, s gy ezt a szent rendet is flforgatta, s nem hagyott meg egyebet, mint nhny haszontalansgot, melyek csak babont szlnek s nem plst; s az egsz cselekmnyt konfirmcinak nevezik, pedig telve van oly nevetsges mozdulatokkal, melyeknek semmi alapjuk sincs, s igazn csak majmokhoz illennek. Amit most eladunk, nem ms, csak az a szoks, amit hajdan a keresztynek, s az Isten igaz tiszteli tartottak, s ami soha feledsbe nem ment addig, mg az egyhz teljesen meg nem romlott.
KLVIN JNOS: KRISZTUS AZON H SZOLGINAK, KIK FRISIA KELETI RSZBEN AZ EVANGLIOM IGAZ ISMERETT HIRDETIK, DVZLETT KLDI.
Mivel minden mdon rajta kell lennnk, hogy a hit egysge, melyet Pl annyira ajnl, ismt felragyogjon kzttnk, e clra legmegfelelbb gyannt a kznsges keresztsggel ssze-fggsben ll nneplyes hitvallst kellett feljtani. S ezrt nemcsak annak kelle haj trgyt kpezni, hogy a kegyes tudomnyban mindenek kztt egyessg uralkodjk, hanem annak is, hogy minden egyhzban egyforma legyen a vallsoktats (katekhizls) alakja. De mivel sok oknl fogva alig lehet odig is eljutni, hogy minden egyhznak meglegyen a maga tanalakja, azrt nem kell felettbb szorgalmazni a dolgot, csak a tanbeli vltozatossg mgis Krisztushoz vezreljen mindenkit, hogy az igazsga ktzzn bennnket egy testt, nveljen egy llekk, gyannyira, hogy ami a hit fbb igazsgait illeti, teljesen egy nzetet valljunk. Azon vallsoktatk, kik nem e clra trekesznek, azonkvl, hogy az egyhz ellen a lzongs csrjnak elvetse kvetkeztben hallosan vtkeznek, mg a keresztsg meg-szentsgtelentst is elidzik.
Mert mi haszna van a keresztsgnek, ha nem az a fundamentum tbb, melyen mindenek egy hitbe forrnak ssze? Ezrt azoknak, akik ktt adnak kzre, igen vakodniuk kell attl, hogy valami vakmer j tan ltal nemcsak a jelenre, hanem a jvre is, egyrszt a kegyessgre csapst, msrszt az egyhzra hallos sebet ne mrjenek. Szksgesnek lttam ezt elrebocstani; gy legalbb az olvask is talltjk, hogy, amint helyes is, n is nagy fontossgot tulajdontottam annak, hogy ktmban csak oly tanokat adjak el, melyekben minden hv llek kzakarattal megegyez. S akik mvemet p rzkkel s jzan elmvel olvassk, beismerik, hogy fradsgom nem volt haszon nlkl. Bzom abban, hogy munkm, ha mindenkit nem elgt is ki, de legalbb, mivel az olvask hasznosnak ltjk, szves fogadtatsra tall. Tudom, hogy nmelyeknek kifogsuk lesz azellen, hogy mvemet latin nyelven rtam, de emellett sok krlmny szl, melyek kzl csak nhnyat akarok felhozni a gncs elkerl. A keresztyn vilg jelen zavaros llapotban, azt gondolom, hasznos, ha vannak nyilvnos bizonytkok, melyekrl az egyes egyhzak, mbr egymstl fldrajzilag tvol esnek, s mgis ugyanazon keresztyn hitet valljk, egymsra ismerhetnek. Mert azon kvl, hogy az ily bizonytkok a klcsns erstsre igen alkalmasak, mi kvnatosabb, mint az, hogy egymsnak klcsnsen jt kvnvn, egyik a msikat ajnlja kegyes vggyal a j Istennek.
Rgebben, mikor mg llt s virult a hitbeli egyessg, a pspkk e clbl zsinati leveleket szoktak mg a tengeren tlra is kldeni, hogy e levelekkel az egyhzak kztt val kzssget poljk. A keresztyn vilg mostani nyomorult llapotban mennyivel szksgesebb, hogy azon nhny egyhz, mely sztszrva s az Antikrisztus istentelen zsinaggitl mindenfell krlfogva helyesen imdja Istent, a szent sszetartozs jegyt adja s vegye kzsen, s e jegy indtsa ket az sszetartsra, melyet emltettem. S ha ez manapsg is oly szksges, mit gondoljunk a jvendrl? Emiatt oly ktsg gytr, hogy alig merek gondolni is r. Ha Isten csodlatos mdon segtsgnkre nem j az gbl, gy sejtem, hogy valami rettenetes nyomorsg szakad a vilgra. Vajha gyermekeink mihamarbb meggyzdnnek afell, hogy amit mondtam, inkbb jslat, mint kvetkeztets! Ezrt rajta kell lennnk, hogy az egyhzak azon maradvnyait, melyek hallunk utn mg meglesznek, vagy felbukkannak, rsainkkal sszegyjtsk. Ms rk eladhatjk, hogy a valls dolgban mi volt mindannyiunk vlemnye, de kesebben szl tansg mshonnt nem nyerhet arra vonatkozlag, hogy egyhzaink kztt a tan tekintetben min megegyezs volt, mint a ktkbl.
A ktk nemcsak azt mutatjk meg, hogy mit tantott egy ember, hanem azt is, hogy gyermekkoruk ta mily tantssal lttunk el egyformn tudst s tudatlant, hogy e tants minden hvre nzve a keresztyn kzssg nneplyes jelkpe gyannt szolgljon. S ppen ez volt legfbb okom e Kt kiadsra. De nagy szerepet jtszott ebben egy msik krlmny is; Ugyanis tbbek ajakrl hallm, hogy szeretnk, ha Ktt rnk, mert azt gondoltk, hogy rdemes lesz azt olvasni. Igazuk volt-, vagy tvedtek: ezt megtlni nem az n feladatom, de mltnyos dolog volt rszemrl, ha hajuknak megfelelni iparkodtam. St egy ms krlmny is nyomaszt knyszerrel tartott vissza a ksedelemtl. Mert ezeltt ht esztendvel adtam ki a valls rvid foglalatt Kt elnevezs alatt s fltem, hogy ha e mvem nyilvnossgra hozsval elejt nem veszem, a Kt ismt hasznlaton kvl marad; s ezt nem szerettem volna. Teht ha a kzjt akartam szolglni, arra kellett gondolnom, hogy jelen mvem, melyet jobbnak tartok, amannak helyt elfoglalja. Ezenkvl fljegyzsre rdemes dolognak tartom, hogy a vilg meggyzdhet afell, hogy mi, kik az egyhz megjavtsn fradozunk, mindentt szvvel-llekkel rajta vagyunk, hogy a katekhizlsnak, mely a ppasg alatt ezeltt nhny vszzaddal kiment a divatbl, mintegy jra megadjuk a polgrjogot. Mert hasznossga miatt e szent intzmnyt nem tehet elgg ajnlani, s viszont: nem lehet elgg helytelenteni a ppistknak azt a bns visszalst, hogy a katekhizlst gyerekes haszontalansgra vltoztatva nemcsak megszntettk, hanem tiszttalan s istentelen babona rgyl is gyalzatosan flhasznltk. Mert azt a parzna hiterstst, melyet helyre lltottak, tndkl ceremnikkal s mindenfle pompa lcsillogsval halmoztk el; de ha mgannyira akarjk is kesteni, csak krhozatos istenkromlssal kesgethetik, s ha azt hnyjk is fl, hogy a keresztsgnl is magasabb szentsg, s ha flkeresztyneknek nevezik is azokat, kik bzs olajukkal nincsenek megkenve, mgsincs cselekmnykben semmi egyb, mint sznszi taglejts, idtlen majmols, minden szellemi mrkzs kizrsval.
Ezt pedig, kedves Testvreim az rban, ppen nektek azrt akarom elmondani, mivel nmelyek trsasgotokbl azt rjk, hogy ti szerettek s tbben gynyrkdnek mveimben, st msok levlben egyenesen krtek arra, hogy kedvkrt kezdjek e mvembe. Egybknt az is elgsges ok lett volna munkm kiadsra, amit mr rg hallottam felletek kegyes s tekintlyes frfiak szjbl, s amivel lelkemet egszen lektelezttek. Most pedig, br hiszem, hogy magatoktl is kvnsgom szerint jrtok el, krlek titeket, hogy mvemet, irntatok val jindulatomnak e bizonytkt, vegytek j szvvel. Az r neveljen titeket egyhza plsre a blcsessg, okossg, buzgsg s er lelkvel naprl-napra.
Genfben, 1545. november 28-n.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre