//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 14. A KRYGMA FOGALMHOZ

14. A KRYGMA FOGALMHOZ



A KRYGMA FOGALMHOZ 

Mindmig theologiatrtneti jelentsggel br David Friedrich Strau 1835-ben megrt „Jzus lete” c. munkja, amelyben a szerz a maga „spekulatv theologijval” merszen kijelenti, hogy az jszvetsgben tallhat forrsok Jzus vonatkozsban dnt tbbsgkben mtoszok, nem trtneti elbeszlsek. Persze: ha D.F. Straut akarjuk kvetni, akkor e kijelents jval tbb fejtrst okoz, mint ahny krdst megold. gyhogy ma mr D.F. Strau tudomnyos rtkeinek vizsglata helyett inkbb az ll a kutats rdekldsnek a kzppontjban, hogy milyen mrtkben befolysolta e kijelents (sokszor nem is tudomnyosan, hanem emocionlisan) a XX. szzadi jszvetsgi kutatst (H.H. Stoldt pldul egy egsz monogrfit szentel ennek a clnak). Mr az els pillanattl ez volt a sorsa D.F. Straunak s mvnek: amikor Zrichben rendes tanrr vlasztottk, a zrichiek nyilvnos tntetst rendeztek az ellen, hogy Zrichben tantson, gyhogy az egyetem knytelen volt t rgtn teljes fizetssel nyugdjazni — egy olyan szomor eset volt ez, amely Alexander Schweizernek, a zrichi dogmatika akkori vilghressgnek, nem kis fejtrst okozott. Strau ttelnek mindenesetre ha nem ms, az az egy rdeme mindenkppen megvan, hogy kihvst kveten az jszvetsg-tudomny knytelen lett differencilni az evangliumok egyes elbeszlsei kztt, spedig ppen a trtnetisg szempontjbl: minek van tnyleges trtneti rtke, s mi az, ami ms szempontot kpvisel, ill. mi az a ms szempont, ami az jszvetsgben nha a trtnetisg el kerlhet. gyhogy ma mr termszetes az az alternatva, amit tudatosan M. Khler (1892) ta hasznlunk, s amely gy hangzik: a trtneti Jzus s a krygmatikus Krisztus. Ezzel az alternatvval juttatjuk kifejezsre az elbeszlsek kztti, trtneti vonatkozs klnbsgeket; a trtnetileg megbzhat kpet (amely persze tudomnyos posztultum, s nem ex officio trtnelem!) trtneti Jzusnak nevezzk, s a trtneti Jzust kvet gylekezet hitbeli kijelentseit e trtneti alakrl a krygmatikus Krisztus kifejezssel adjuk vissza. A krds mrmost termszetesen csak az, hogy mik azok a kritriumok, amelyek eldntik, hogy az egyes esetekben az evanglium egyik vagy msik passzusa mely csoportba szmtand, ill. az egyes theologiai kijelentsek az evangliumokban mely kategriba tartoznak. (Ezzel rszletesen foglalkozik E. Ksemann hatalmas cikke: Sackgassen im Streit um den historischen Jesus). Az emltett kettssg ma mr teljesen kzenfekv, s hermeneutikai jellegt is rgtn elrulja az, hogy ltrejttnek mozgat rugja az evangliumok kirtkelsnek s magyarzatnak a szksgessge volt. Meglep dolog, hogy ezt a tnyt milyen kevss realizltk magyar theologusok. Ennek alapjn a krygma meghatrozsa meglehetsen egyszernek ltszik: „Isten Jzus Krisztusban trtnt dvzt tettnek proklamcija, azaz krisztolgiailag orientlt igehirdets” (G. Ebeling). Taln helyes itt rgtn hozzfznnk ehhez C.H. Dodd megjegyzst: „Mai egyhzi igehirdetseink tbbsgt nem ismernk el az skeresztynek krygmnak. Inkbb tants, exhortci (paraklesis) lehetne az, vagy az, amit k homlinak hvtak. A keresztyn let s gondolkods klnbz aspektusainak nem-formlis diszkusszija ez tbb-kevsb, amelyet mr a hitben gykerez gylekezethez intznk.” Dodd megjegyzse lesen elhatrolja a krygmt mint igehirdetst a mai igehirdetsnktl: a krygma olyan igehirdets, amely hitet akar breszteni. A grg sz sajtossgnl fogva jelenti magt az esemnyt, de annak tartalmt is.

Ltszlag mindez nagyon egyszer; sajnos azonban ez a ttel csak kiindul pont lehet vizsglatunkban, nem vgcl. Azonkvl pedig azt is ltnunk kell, hogy mindez nem mindig jut rvnyre — taln azrt, mert mgsem olyan egyrtelm?! A Theologiai Szemle hasbjaink egyik prominens theologusunk rja: „E mondat let (maga a mondat itt nem rdekes — K.I.) a mai nagyon elterjedt jszvetsgtudomnyi (bultmanni) szemllet ellen irnyul, amely szeretn Jzus trtnett eliminlni, az evanglium helyre egy trtnetietlen krygmt tenni (a trtnetietlen krygma contradictio in adjecto).” Ebben a mondatban csak egyetlen kijelents helyes: nevezetesen, hogy a trtnetietlen krygma contradictio in adjecto. Vajon azonban hol olvashatunk ungeschichtliches vagy ahistorisches Kerygma-rl?! Ilyen szakkifejezs nem is ltezik! S ha mr Bultmann neve hangzott el, halljuk t is: „... a krygmnak az a paradox kijelentse, hogy az eschatolgiai esemny egy trtneti esemny — nevezetesen a trtneti Jzus s az trtnete.” Vagy egyebtt: „Pl krygmja egy faktumot hirdet: Jzus Krisztust.” gy tnik, itt valamit slyosan flrertettnk: a trtneti Jzust e sorok nem „eliminljk”, st inkbb igazi helyre teszik az skeresztyn igehirdetsben. S a krygma — amelyrl szlnunk kell — igenis trtneti tnyez; hiba lenne azt mondani, hogy a tantvnyok hite s hitre indt igehirdetse nem volt trtneti tnyez, mg akkor is, ha tartalma nem volt trtnetileg verifiklhat. E kt dolog ui.: trtneti tnyez s trtnetileg verifiklhat, radiklisan klnbzik egymstl. Az, hogy krygma trtnetileg nem verifiklhat, ezt jelenti Bultmann szmra: a krygma mg nem lehet visszamenni. Mirt? Azrt, mert a krygma mg visszamenni annyit tesz, mint a krygmt trtneti kritika al vonni. S ezrt tesz klnbsget Bultmann theologia s krygma kztt. Kritika trgya csupn a theologia lehet, a krygma soha. Azok teht, akik Bultmannt szuper-kritikval vdoljk, fatlis mdon flrertik t: Bultmann ppen a krygma fogalmval parancsol meglljt a kritiknak (e mozzanatot a theologusoknl sokkal jobban megrtette K. Jaspers, miknt fentebb is lttuk, s a maga rszrl ers kritikval illette). Vilgos, hogy ez az szemlyes theologiai fejldse is volt, miutn az evangliumok formakritikjval kimutatta, hogy milyen kicsiny mag lehet az, amit „trtneti Jzusnak” tudunk nevezni. m ez a kicsisg nem mehet soha a jelentsg rovsra! A trtnetietlen krygma fogalmt mrcsak azrt is tarthatjuk slyos flrertsnek, mert ha egy pillantst vetnk az egyik Bultmann-tantvnyra, Herbert Braunra, aki szerint a trtneti Jzus a konstans, a krisztolgiai krygma pedig a varibilis eleme az evangliumnak, gy vilgoss vlik, hogy a varibilis elem nem lehet „trtnetietlen”. Ami pedig az „eliminlni” szt illeti, ez ellen mr tiltakoztunk egyszer Bultmann tulajdon szavval: cl nem a mitolgiai elemek eltvoltsa, hanem azok magyarzata. Magyarzati mdszer teht a mitolgitlants. Mindent sszevetve, az eddigieknl sokkal trgyszerbb megkzeltst ad H. Ott: „R. Bultmann ‘krygmatikus theologija’, mely klnsen hangslyozza a krygma fogalmt, szabadd akarja tenni az jszvetsgben lev krygmt trgyszer magyarzat ltal, gy, hogy a szvegek a hallgat szmra ne botrnkozst jelentsenek, amennyiben a sacrificium intelletust kvetelik meg tle, hanem Isten egykori dvzt tettnek valsgos paradoxonja s skandalonja el lltsk t, s ezzel igazi trtneti dntshelyzetet trjanak el.” sszefoglalhatjuk teht: Bultmann szerint a krygma egy Ige, amely „s ln” a hallgathoz, s t dntsre hvja fel hit s hitetlensg kztt, s ezzel nrtelmezsnek is dntst kveteli meg. A krygma megszlts, amely az ember akarathoz irnyul, tartalma az Isten eschatolgikus dvtette Jzus Krisztusban, s ezt proklamlja. Ami pedig a krygma s a kritika vonatkozst illeti, Bultmann az elhangzottakhoz hozzfzi: „ppen a krygma eme bebizonythatatlansga biztostja a keresztyn igehirdetst azzal a szemrehnyssal szemben, hogy mitolgia.” (Itt ismt gondoljunk D.F. Strau kihvsra!) Ez a lps pedig radiklis tovbblps Khler ta: Bultmann a trtneti Jzust nem nevezi „ltszatproblmnak”, hanem szerves sszefggsbe lltja a krygmatikus Krisztussal. A kett kztti tmenetet persze lesen kell rzkelni. Ezt pedig nem a trtneti dtumok megllaptsval lehet elrni, hanem csakis gy, hogy rzkeljk az alapvet helyzet- s szemlletvltozst: az igehirdetbl hirdetett Ige lett; s ekzben a trtneti tny, a krygma (nevezetesen Isten eschatolgikus dvtette) vltozatlan maradt.

A krygma teht ily mdon olyan trtneti tnyez, amely gy szmol be a trtneti Jzusrl a feltmads utn, hogy ekzben mr egy j helyzetre van tekintettel: nevezetesen annak az embernek a trtneti helyzetre, aki a dnts vlasztja el llttatott, ppen a trtneti Jzust mint Isten eschatolgikus dvtettt hirdet krygma ltal. Vilgos teht, hogy a krygma fogalmt ppezrt kt oldalrl kell trtnetileg megkzeltennk: elszr a trtneti Jzus fell, msrszt pedig a hit, pontosabban mondva a hv ember, ill. annak helyzete fell. Ekkor lesz egybknt teljesen vilgos a krygmatikus theologia „magyarzat” jellege, hiszen ppgy kanonikusnak tekinti egyiket, mint a msikat. (Szndkosan kerljk itt el a szoksos „exisztencialista theologia” kifejezst, hiszen a fentiekben vilgosan ltszik, hogy mindennek semmi kze sincs a heideggeri ontolgihoz.) Az elst, a trtneti Jzus s a krygma kapcsolatt Bultmann gy fejezi ki: Br a krygma ismeri a trtneti Jzus hogyanjt s mikntjt, arra hivatkozik, a dnt krds szmra mgis a puszta „hogy egyltaln” (das Da) marad. gy nyilatkozik errl: „Jzus ‘szemlyisgnek’ minden ‘rtkelse’ hinyzik, s kell is, hogy hinyozzk, hiszen ez egy ginszkein kata szarka lenne, a sznak mindkt rtelmben, nevezetesen hogy a ginszkein Krisztust csak kata szarka, teht evilgi jelensgknt ismerhetn meg, valamint, hogy ez egy ginszkein kata szarka, azaz testi ismeret lenne, puszta szmols az evilgi ltezvel. Minden emberi dolog megtlse azonban megtrtnt a kereszten, spedig ppen egy trtneti esemnyben. Nem szimblum, beszdes alak, rk idea Pl szmra a kereszt. Jzus keresztjnek puszta tnye jelentheti az ember szmra azt a krdst, hogy fladja-e biztonsgt, a kauchaszthait, hogy ez szmra dnt dvesemny-e...” Amikor a hogyant s a mikntet kutatom a krygmban, mr az sgylekezetet is kritikai vizsglds al kell vonnom; a dnt „hogy egyltaln” azonban mindig kritika nlkl marad.

Ha a msik oldal fell kzeltnk a krygmhoz, a hitre hv krygmt meghall ember helyzete fell, akkor flttlenl fl kell tnjn, hogy ennek dnt jellemzje a krisztolgiai irnytottsg. Brmennyire is termszetesnek tnik e kijelents, nagyon nehezen sikerlt rvnyre jutnia! Pedig a klasszikus tradcikritikai vizsglatnak igen nagy szabad teret enged itt a „krygmatikus theologia”. Gondoljunk pl. a krisztolgiai mltsgjelzkre, amelyek kzl a trtneti Jzus — forrsaink alapjn — egyet sem hasznlt magra nzve. Ezek vizsglatnl mindig flttlenl szksges a megrtshez figyelembe venni azokat a tradcitrtneti adottsgokat, amelyeket az jszvetsgi igehirdetk flhasznltak arra, hogy hallgatikat dntshelyzet el lltsk. Valban igaza van H. Braunnak: ez valban „varibilis” elem, melynek sokrtsge mr-mr az jszvetsgi irodalom egysgt fenyegeti, s fl, hogy maga a trtneti Jzus is felolvad ebben a sokrtsgben. Mi teszi a krygmatikus kijelentst valban krygmatikuss? Hiszen a tradcitrtneti httr erre ppgy kevs, mint a trtneti Jzusnak, az szavainak szszerinti, anamnzis-szer ismtelgetse! Mg e kett sszekapcsolsa is csupn egy j magyarzatt adhatja a Krisztus-esemnynek, mely taln meg is tarthatja annak eschatolgikus jellegt. Nem: a krygma szitucira irnytottsga nem egyszeren trtneti, hanem theologiai problma is. A krygma kritriuma inkbb abban van, hogy a hallgatt olyan helyzetbe lltja bele, amely ktelezi a hallgatt arra, hogy nrtelmezst radiklisan ettl az eschatolgikus dv-esemnytl tegye fggv; ezltal pedig ppen a maga pillanatt is eschatolgikuss teszi.
Fogalmazhatunk teht gy is: nemcsak a krygma tartalma, hanem a krygma szksgessge is a krygmhoz tartozik!

Nos, aki eddig figyelmesen kvette a mondottakat, flttlenl megrdemel egy pldt, amelyen mindazt a gyakorlatban is ltja, amit csak elmletileg tisztztunk eddig. A legtbb vitt taln a fltmads problmja jelentette a „krygmatikus theologia” recepcijban; vegyk ezt a pldt, persze csak mint illusztrcit, nem mint argumentumot. Kztudott, hogy a Biblia nem tudst Jzus Krisztus fltmadsrl trtnetileg megbzhat mdon; ezt mg csak megkvnni is naivits lenne, hiszen a Biblia expressis verbis mondja, hogy a tantvnyok sem hittek elszr a fltmadsban, s gy teljesen valszntlen, hogy valaki a sr szlre lve vrja az esemny bekvetkeztt. Magnak az esemnynek teht szemtanja nincsen. A trtneti vizsglds az errl szl elbeszlseket trtneti sorrendbe tudja lltani (errl igen plasztikus kpet fest W. Marxsen, Az jszvetsg mint az egyhz knyve c. munkja). Idrendben els Pl apostol lersa a korinthusi gylekezet szmra, amelyben a szerz utal arra, hogy is mr egy tradcit vett t (az 50-es vek elejn), miszerint tbben lttk a Feltmadottat (szemlyekkel itt most ne foglalkozzunk). Idrendben msodik lehet (s inkbb helln gylekezet szmra rdhatott) az res srrl szl elbeszlsek tbb fajtja — a rszleteket, feszltsgeket ezeken bell ne emltsk most. Vgl a gylekezet hitvallsos-kultikus formuli kvetkeztek; mindez trtnetileg mg mindig nincs tvol Jzus feltmadstl, mindssze nhny vtizednyire! Annyi azonban teljesen vilgos, hogy mr Pl apostol megfogalmazsa sem eredeti — hiszen maga mondja, hogy tvett valamit, tovbb, mr ez a megfogalmazs is egy specilis helyzetre nzve trtnt: a korinthusi gylekezetben elllt problmk (ne rszletezzk most, milyenek) megoldsa rdekben. A feltmadsrl szl legrgebbi dokumentum is teht krygmatikus kijelents, nem trtneti. Ennek a tnynek felel meg a mai theologiai irodalomban az is, hogy Joachim Jeremias, aki az evangliumokban szmtalan eredeti jzusi Igt tudott kimutatni, egyszerre hallgatag lesz akkor, amikor a feltmadott Krisztusrl szmol be; bibliai theologijban ennek a szakasznak mindssze nhny oldalt szentel, s azokon egyetlen jzusi Igt sem mutat ki a keresztrefeszts utn. (Jegyezzk meg, hogy J. Jeremias jszvetsgi theologijt nem tudta befejezni, gy az csak Jzus igehirdetst trgyalja — a trtneti Jzust.) Vajon ebbl arra kell kvetkeztetnnk, hogy a feltmads nem trtneti tny? Nem: csak arra, hogy a Bibliban a feltmadsrl szl tudsts krygmatikus jelleg! Persze: ha a krygmt „trtnetietlen” tnyeznek tekintem, akkor az elz krdst is hibsan vlaszolom meg. Innen ered, hogy sokan hibsan vlik, hogy Bultmann tagadja a feltmadst. Csakhogy a krygma trtneti tnyez, s ezrt Bultmann ppgy mint Marxsen hevesen tiltakozik az ellen, ha a feltmads trtneti kutatst illegitimnek nevezik. Fentebb lttuk, hogy ennek a trtneti kutatsnak theologiai jelentsge van. „ltalban mindig arra trtnik utals, hogy Jzus feltmadsnl olyan valsg jelentkezsrl van sz, amely a trtnelmen tlra esik s trtneti mivoltban nem ismerhet meg. Ebbl a megllaptsbl arra a kvetkeztetsre szoktunk jutni, hogy a trtneti jelleg krdezskds ebben a vonatkozsban teljessggel rossz, nem megfelel. — Ez azonban tves okoskods.” (W. Marxsen) — Ltjuk: ppensggel a Bultmann-iskola az, amely teljesen komolyan veszi a feltmads trtneti mivoltt, annak apriival egytt, s nem kvnja „lebiztostani” nmagt ebben a vonatkozsban sem. Meddig mehet viszont el a trtneti kritika? Nos, itt mr csak egyszeren alkalmaznunk kell a mr megtanult bultmanni kifejezst: A fltmads hogyanja s mikntje — mint szitucitl fgg elem — lehet kritika trgya, csak az a bizonyos „hogy egyltaln” (das Da) marad rintetlenl, ami a hitre szl felhvs magja. Ha nem vonom a hogyant s mikntet kritika al, akkor nem juttatom kellkppen kifejezsre a feltmads trtnetisgt, ha viszont a „hogy egyltaln”-t is kritika al vonom, gy mr a krygma mg akarok kerlni, amit Bultmann szerint nem lehet megtenni. gy jn ltre a specilisan bultmanni z kijelents: Jzus Krisztus a krygmba tmadott fel (Jesus Christus ist in das Kerygma auferstanden). Nem Bultmann mondja ki (azrt nem, mert flrertsekhez vezetne), hanem n egsztem ki mondatt: Jzus Krisztus nem a trtnelembe, hanem a krygmba tmadott fel. Ez nem azt jelenti, hogy a feltmads nem trtneti jelensg, hanem azt, hogy a trtnelem tbb nem lehet adekvt kritrium szemlynek megismersben — szemben a nagypntekkel lezrult szakasszal. A hitbe fltmadt Krisztus tudja egyedl fllmlni a hallt, s ezzel biztostja a kontinuitst a trtneti Jzust kvet tantvnyok s az nevben gylekezetet szervez apostolok kztt.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!