HIT S JV
Ezzel a cmmel sorozatunk vghez rkeztnk el; helyes, ha mintegy lezrskppen a jvt vizsgljuk meg, gy, ahogy azt a keresztyn hit ltja. A fentiekben tbbszr lttuk, hogy mit jelent a hit trtneti jellege. A trtnelem mindenkori vge s rtelme (telosa) a jelen — a jelen megrtsrt kutatjuk a mltat, de mindez radiklisan abbamarad az eschatolgikus jelen pillanatban, spedig a szabad (metafizikai szabadsgban l) ember dntsnek meghozatalakor. Mindennek azonban. gy tnik, lesen ellene mond a hit; hitvallsaink sorban ppezrt mindig ott ll a jv: „Onnan lszen eljvend...”. Az jszvetsg maga is egy monumentlis knyvvel zrdik, a Jelensek knyvvel, amely ugyan a jelen problmival foglalkozik, de koncentrltan Krisztus visszajvetelre irnyul, s a jelent is ennek fnyben trgyalja. Dogmatikk sora trgyalja az eschatolgit az utols helyen, mint kitekintst a jvbe. A keresztyn hit vallja, hogy e fldn „tkr ltal homlyosan” ltunk, s hirdeti, hogy a mr meglv s a hit ltal megltott valsg mindenki szmra nyilvnval lesz (v. Fil 2,5kk). A hit mg tartogat egy hatalmas, univerzlis trtnst: Krisztus visszajvetelt. Ez pedig ktsgkvl a legsibb keresztyn elemek egyike; mr az skeresztyn liturgia is tartalmazza a jvendvrs mozzanatt: mran th = jvel, Urunk, arm kiltst — ez valban a legsibb keresztyn vradalmak egyike, s egyids lehet Krisztus rnak vallsval. (Itt most taln hagyjuk figyelmen kvl azt a vitt, hogy a keresztyn theologia valban az eschatolgibl ntt-e ki. Az mindenesetre rdekes, hogy a XX. szzadi filozfia leginkbb a keresztynsg eschatolgikus elemeire reaglt pozitvan.) A keresztyn hit teht hangslyt fektet a jvre; gy teht nem lehet azt mondani, hogy egy lezrt rendszerhez mintegy odacsapott rsz a jvrl szl tants. j eget s j fldet vrunk — egy bizonyos konkrt trtnelmi esemny ez, amely a beteljesedst s a vgt jelenti egyszerre a trtnelemnek! Victor Jnos jl rti a jv szerept a keresztyn hitben, amikor ezt mondja: „Az eljvend vilg nem gy viszonyul a jelenhez, mint a part a sllyed hajhoz, hanem mint az plet az llvnyhoz”. Vilgos: a cl nem az llvny fellltsa, hanem az plet felhzsa. Az llvnyt lebontjk, mint ahogy trtnetisgnk is elmlik (miknt maga a hit is!); a lnyeg azonban nem ez, hanem az, amit ez munkl. Ktsgkvl igaz: a mlt rtelme a jelen (filozfiai llts, verifiklhat), de a jelen rtelme a jv (hitbeli llts, nem verifiklhat s nem is falsifiklhat). A jelen eschatolgiai dntse a hitben ezek szerint nemcsak a mlt fell tpllkozik, hanem a jvn is orientcit nyer; ezrt tartja az jszvetsg a Krisztusban nyert vltsgot a jv anticipcijnak (v. klnsen Jzus szavait az utols vacsornl). A jvn nyert orientci klnbzteti meg a hitet prominens mdon az exisztencilis nreflexitl!
Jv, elrelts, futurolgia. Mindezek roppant gyans fogalmak a trtnsz szemben. Mit jelent a jv? Mit jelent az, ha valaki a meteorolgiai intzetben a holnapi idjrs fell rdekldik? Mit jelent, ha valaki elre szeretn tudni az esemnyeket, tnyeket? Tk. ugyanazt, amit a hittel kapcsolatban mr elmondottunk: az ember si kvnsga, hogy ne csak a mlt, hanem a jv is hozzjruljon a jelen rtelmezshez s formlshoz. A meteorolgiai intzetre azrt van szksg, hogy holnapi programomat az idjrsnak megfelelen tudjam irnytani, az esemnyeket azrt szeretnm elre tudni, hogy azok ismeretben dnthessek a jelen krdseiben. Ez a „hogy ha n ezt tudtam volna” logikja, amely minden emberben megvan: ezrt is formldhatott szlss. Ez a gondolkodsmd azonban egyszersmind klnbzik is a hittl, amennyiben mindig informcit kr a jvbl, olyat, amely mr prominens mdon a jv rsze. Ezt prbljk klnbz mdon kiknyszerteni, mint pl. a jvendls, horoszkp, st: tudomnyos futurolgia ltal is. (Ez utbbi annyiban klnbzik a tbbitl, hogy a jelen adatait veszi alapul, s a mlttal val sszehasonlts alapjn posztull egy tendencit, amelynek meghosszabtott rszt vizsglja: a jvben. gy teht csak valsznsgrtkban gondolkodhat, hiszen effektve nem ismeri a jvt. Jelennk formlsban azonban eleddig is flbecslhetetlen rtket kpviselt, ld. pl. a Rmai Klub munkssgt.) A keresztyn hit szerint azonban ez a dnt, jvt befolysol lps mr megtrtnt, spedig a Krisztus-esemnyben, s az eschaton nem j informcit fog hozni, hanem a mr meglvt fogja teljessgre eljuttatni. ppezrt logikus: a hit jvjrl (vagy a jvbe vetett keresztyn hitrl) nem lehet gy beszlni, mint a vast, aut vagy sznhz jvjrl, mert ezek mindig j informcikat vrnak el a jv vonatkozsban, hogy meghatrozzk a szban forg dolog szerept. A krds, az aggds mindig az illet dolog exisztencijt rinti. Ezzel szemben az ilyen aggds (= Sorge, mint az emberi exisztencia alapmagatartsa; ld. Heidegger) a keresztyn hit esetben elkpzelhetetlen, ha annak vgre: Krisztus eljvetelre tekintnk, mert ez a beteljesedse s megsznse is egyben a hitnek, amelytl a hit nem fl: ppensggel vrja azt! m maga az emberi lt trtnetisgnek tudatban — azaz vgessgnek, a hallnak bizonyossgban — nmaga konstitutv rszv teszi az aggodalmat a jv vonatkozsban. ppezrt az az aggodalom, amely az embereket a jv tudsnak vgyba kergeti, nemcsak ontolgiailag l benne az exisztenciban, hanem a ltfenntarts sztnnek tudatos megfelelje: az ember ontolgiai konstitcija. Egy olyan hit, amely mlt erre a nvre, fll kell ezt mlja, meg kell emssze, s nem pedig kikerlje. Ez trtnik meg a keresztyn hitben: ld. pl. Mk 14,33, amikor Jzus Krisztus fl s reszket a hall eltt; m fllmlja, nem kerli ki ezt a flelmet, mint pl. a maga nemes mdjn Szkratsz tette. Az aggodalom fllmlst fejezi ki az Ige, amikor taln gondolatjtknak tn mdon kijelenti: „Mert aki meg akarja menteni lett, az elveszti, aki pedig elveszti lett nrtem, az megtallja.” (Mt 16,25). Az aggds, mint az emberi lt konstitcija, a jv tudsnak vgya, mint az exisztencia biztostsnak ksrlete minden ellen, ugyanabba az nessg irnyba mutat (Heidegger: Ichheit; Pannenberg: Ichhaftigkeit), amelyet Pannenberg (s nyomn Nyri Tams is kevss eredeti mvben) bnnek nevez. Az exisztencia elbarikdozsa, bebiztostsa kls tmadsok ellen izolcihoz vezet.
E jelensg rendkvl demonstratv mdon jelentkezik a filozfiatrtnetben, spedig olyan vonatkozsban, ahogy az minket is rdekelhet Magyarorszgon. A trtnetfilozfia klasszikus szpsggel megll a jelennl: Hegel tkletesen feldolgozza a mlt relevancijnak krdst a jelenben l exisztencia szmra. Hatsra rgtn jelentkeznek a monumentlis trtnetrsok: filozfiatrtnetek, kutatstrtnetek, vagy az jhgelinus szellemtrtnet, stb. Viszont radiklisan flbeszaktja Hegel a vizsgldst a jelennel. Tovbb nem lehet menni; s ezrt a hangsly — mennyisgileg — nla a mlton van. Itt lp fl Marx, aki a vonalat tovbb akarja hzni: ugyanazok a jelensgek, amelyek a mlt-jelen viszonyban lejtszdtak, rvnyesek a jelen-jv vonatkozsban is, hiszen a jelen a jv mltja. Ha pedig a jelen a mlt fell megrthet, gy a jvre is lehet kvetkeztetni a jelenbl. Ez ktsgkvl kvetkezetes logikai lps. Meg is jelenik a „trtnelmi szksgszersg” fogalma, amellyel mr lehet a jvt is jellemezni. Megjelenik a tervgazdlkods, stb. — mindez els ltsra oly szimpatikuss, jvben remnykedv teszi a marxi filozfit. S mindez persze helyes is — cum grano salis. Mert a jv formlsban rszt vesz az ember metafizikai szabadsga is a dntsre — s ez sokszor ellene mond a trtnelmi szksgszersgnek. A jv biztostsa 100 %-ig trtnelmi lehetetlensg; csupn valsznsgrl beszlhetnk — ennek mr az els pillantsra vilgosnak kellene lennie! S br A. Strobelnek egyltaln nem volt clja, hogy trtnetfilozfiai sszefoglalt rjon, kijelentse mgis sok igazsgot tartalmaz: a trtnelem mindig trvnyszersgeket igazol, s mgis csupa vletlenbl ll.
A keresztyn hit persze egyetrt a jv pozitv megtlsvel s a trsadalom letnek biztostsval (ld. pl. J. Moltmann). Ha azonban az egynrl, s mg inkbb a hit exisztencijrl van sz, akkor radiklisan ellene mond a heideggeri „aggdsnak”, s a fenti idzetekkel egytt annak fllmlst kveteli. A hit jvje fell rdekldni teht nem jelentheti azt, hogy informcikat keresek: milyen helyzetben, trtneti valsgban fog ltezni bizonyos id mltn a hit, s megprblom hitemet gy igaztani, hogy lte megmaradjon. Az aggds a hit fell az nessget jelenten, nmagunk elbarikdozst a valsgtl, holott a hitnek magval a valsggal van dolga. Az aggds a hitrt azrt hitetlensg, mert ppen ellenttes irny cselekvs, mint a hit. Ha fentebb azt mondtuk, hogy a hit elvonatkoztatsa a kritiktl, ha j ltnk expliklsa megfutamodik a ktsgek ell, s ez magt a hitet sodorja veszlybe, gy ezt most 100 %-ig meg kell erstsk: a hit vsa a ktsgektl, amely a hit s adott esetben a valsg megtapasztalsnak a feszltsgbl addik, az magt a hitet fenyegeti. jra emltjk G. Ebeling nevt: Nem a hit ktsgei, hanem a ktsgektl val megfutamods jelent igazi veszlyt a hitre nzve! A hit ui. nemcsak a bizonyossgot hordozza magban, hanem a kockzatot is. Nem kell e ttelt klnsebben bizonygatnom: elg, ha Jeremis konfessziira gondolunk, ahol a „rszedtl engem” vdja specilisan azt tartalmazza, hogy az Ige hatsa a tapasztalatban — amit vr a prfta — elmaradt. S e ktsg nem gyengti a hitet: maga a vdlott, Isten az, akihez fordul Jeremis — ezt pedig csak egy hv tudja megtenni. Hogy mindez pedig nem llt messze a valsgtl, hanem maga a valsg volt, azt a ksbbi tragikus eredmnyek igazoltk.
Mit jelent ht a hit jvjre krdezni? Pontosan ezt: tudni a ktsgekrl, tisztban lenni azzal, hogy a jvben is feszltsgeket fog a hit jelenteni, hogy ktsgeknek a jvben is ki lesz tve a hit, s hogy e ktsgekben meg kell llnia. A hit jvje ezt jelenti: bennem is megvan a hit-lt aggodalma, kvnsga, hogy bebiztostsam magam a ktsgek ellen, a flelem a hit ltrt. Mgis, a hitnek tudni kell lemondani tulajdon exisztencijrl (azaz: szmolnia kell a hitetlensggel mint lehetsggel jelenben s jvben). St, mg tbbet is ennl: a hit jvje azt jelenti, hogy tisztban vagyok a hit trtnetisgvel, s merem azt ad absurdum vezetni; ez pedig a hit idisgt, st ideiglenessgt, vges voltt jelenti. Tudni kell lemondani a hitrl (a hall rettenete csak ekkor veszti el fullnkjt), st bizonyosnak kell lenni afell, hogy a hit eltnik, mint a trtnelem is. A trtnelem vgt gy hvjk: eschaton. A hit vgt is. A hit jvje a hit vgre (telosra) utal: Krisztus visszajvetelre, az eschatolgikus esemnyre, amikor minden nyelv vallja, hogy Jzus Krisztus r az Atya Isten dicssgre. Ebben a pillanatban eltnik minden ktsg — m megsznik a hit is! Sznrl-sznre lts van; Isten vrosnak ppgy nincs szksge templomra, mint az Istennel egytt lvknek a hitre. Erre a jvre nzve tudja magt teljesen leleplezni a hit, s ki meri magt tenni minden tmadsnak, meri vllalni a ktsgeket s feszltsgeket: mert nem nmagt flti, mert tudja, hogy neki meg kell semmislnie; ez a megsemmisls beteljesedsnek is nevezhet.
Heidegger szerint a lt ontolgiai konstitcija az aggodalom, a jv fell. A vizsglt krnyezet, a husserli tudatos reflexi erre irnyul: az idisg tudatra, lte vgessgre rdbbent ember biztostani kvnja ltt a jvben. Ha gy van, akkor elmondhatjuk: a hit jvje egy j ontolgiai konstitci, amelybl teljesen hinyzik a gond s az aggodalom a lt jvje fell. A hit engedi, st vrja, hogy a jv eljjjn, hagyja, hogy ez a jv fellmlja t. Honnan ez a pratlan btorsg, mi jogostja fel a hitet erre a hallatlan merszsgre, mirt nem sznik meg az eschaton eltt ez a szuicid hit? A vlasz egyszer: a sajt fennmaradsrt aggd exisztencia mindig valami ellen akarja biztostani magt, mindig valami miatt aggdik; a hit pedig valakit vr: Jzus Krisztust, amint visszatr. E mondat egyszerre hangslyozza, hogy szemlyrl van sz, s nem dologrl. De azt is mondja, hogy ez a szemly maga is mozgsban van: felnk jn. Nem a bizonytalan, soha nem ismert ftum, hanem a hit ltal jra felismert Krisztus jn felnk. Mg mieltt egyetlen lpst tehettnk volna fel, mr eljtt hozznk, mg mieltt valamit is tehettnk volna, mr meghalt rtnk, mg mieltt ez letet megkstoltuk volna, mr megszerezte feltmadsval az rk letet. Mi fel megynk, felnk jn — s tallkozsunk pillanatban lesz minden mindenekben.
|