//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 12. HIT S HAZUGSG

12. HIT S HAZUGSG


HIT S HAZUGSG

A fentiekben azt lltottuk, hogy a hit exisztencink vgs rdekeltsge (ultimate concern), egy olyan kapcsolat, amely radiklisan megvltoztatja egsz exisztencinkat. Nem j informcik halmazt jelenti — br ezt is maga utn vonhatja — hanem elssorban a mr meglv s a jvben szerzend tapasztalatok integrlsa s megemsztse a clja. Lttuk, hogy ez az exisztencia tevkenysge, amelyben maga az exisztencia van rdekelve annak az j kapcsolatnak a tkrben, amely a hitrejutssal szletett. Arrl is szltunk, hogy mennyire sszeforrt exisztencinknak ez az alapjban vve individulis tette a krnyezettel s a trtnelemmel egyarnt; mindez azt jelenti, hogy a hit valban — mint emltettk — egy zrt rendszer, de nem nmagrt val rendszer. ppezrt kiss furcsa, ha ennek keretben a hazugsg mint olyan feltnik, s ha a hit s hazugsg alternatvjrl beszlnk. A hit, mint lttuk, az exisztencia nrtelmezse. Lehet ebben hazudni? A hazugsg azt jelenti, hogy valakinek olyat lltok (vagy esetleg szksgszer dolgot nem lltok), ami ppensggel nem egyezik meg exisztencimmal, s magam tudatban is vagyok ennek. m meg kell lssuk: bizonyos kijelentsek, de akr ismeretek integrlsnak is verifiklsa vagy falsifiklsa nem gy trtnik, hogy egyszeren bebizonytjuk rla, hogy igazak vagy nem igazak. Sokszor nyilvnvalan hamis kijelents is verifikldhat uthatsban (v. pl. az ilyen mondsokat: „nagy emberek tvedsei hasznosabbak, mint helyes lltsaik” — persze, mert jobban foglalkoztatjk az utkort), vagy fordtva: helyes kijelentsek is falsifikldhatnak azltal pl., hogy elmarad uthatsuk, vagy ppen negatv az uthats (ennek volt pl. sok ideig ldozata Nietzsche, de Wagner is; k ui. mit sem tehetnek arrl, hogy a nemzeti szocializmus visszalt mveikkel). Nos, kb. gy vagyunk a hazugsggal is. Aki hazugsgrl beszl, annak a jelensg maximjt kell figyelembe venni. Lehet ugyan arra a gyakorlati llspontra helyezkedni, hogy ezt mondjuk: aki helyes informcit kzl, az igaz, aki helytelent, az hazug. m mr itt rgtn feltnik, hogy igen fontos szerepet jtszik a tudatossg. Ez vlasztja el ugyanis a tvedst a hazugsgtl. Ha pl. valaki hamis bankjeggyel fizet, ez nmagban mg nem bntetend cselekmny, csak akkor, ha ennek bizonythatan tudatban volt. Nos, ha tudatosan helytelen informci kzlsrl van sz, akkor beszlhetnk informatv hazugsgrl. Persze ezen tlmenen vannak olyan igaztalan lltsok is, amelyek taln nem mondanak ellent a tnyeknek, de vlogatsuk, interpretlsuk, esetleg elhallgatsuk, a kommunikcis partnert rossz irnyba tereli, manipullja, flrevezeti. Ebben az esetben beszlhetnk erklcsi hazugsgrl. Van olyan, amikor az informatv hazugsg egybeesik az erklcsivel; van olyan is, hogy fggetlen tle. St, tudunk olyanrl is, amikor az informatv hazugsg clja ppen az, hogy ne essnk erklcsi hazugsgba — ez esetben beszlnk pia frausrl, kegyes hazugsgrl. (Leggyakrabban ez az eset az orvosi gyakorlatban: slyos betegsget gyakran hallgatnak el, hogy a pciens letkedvt ne vesztse. ami vgzetes lenne. m a krds erklcsi jellege is itt domborodik ki a legjobban, a gyakori hallgats a pcienst sokszor ppen fantzilsra indtja, s elfordulhat, hogy depressziba kergeti.) Nos, az albbiakban sem informatv hazugsgrl, sem erklcsirl nem kvnok beszlni; a hit horizontjn akarok beszlni a hazugsgrl, amelyet exisztencilisnak neveznk. E fogalom, melyet S. Kierkegaard vezetett be a mlt szzadban, meglehetsen nehezen rthet. Szndkos, az exisztencinkkal mgis sszefgg igaztalan kijelentst kell rajta rtennk — m hogyan? Hiszen ez nem lehetsges anlkl, hogy az exisztencia nmagn kvetne el erszakot. S ez gy is van: hazugsgon az exisztencia s az exisztencia expliklsnak tudatos feszltsgt rtjk; mi van, ha e kett sszhangban van egymssal? A vlasz logikai ton is megadhat: elkpzelhet, hogy az exisztencia feszltsgben ll annak expliklsval, s ez utbbi e feszltsget nem brvn elviselni, erszakkal magt az exisztencit vltoztatja meg. Lehet ezt ncsalsnak nevezni? Igen! S az albbiakban ppen azt kell kifejtennk, hogy miben klnbzik az egyszer ncsals az exisztencilis hazugsgtl.

Theoretikusan a vlasz ismt egyszer: a hit olyan rtelmezse tulajdon ltnknek, amelyben az rtelem ppensggel egy msik lttel: az rtnk meghalt Krisztus ltvel val tallkozsban nyilvnul meg. „lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus” — idztk; m a legslyosabb hazugsgnak szmt, ha ezt a ltet kvnom megvltoztatni az ncsals erszak ttele ltal. Az exisztencilis hazugsg Isten fel, mgis specilisan az emberekhez intzett kijelentsekben. Az eredmny mindig a hitet kijelent tudathasadsa lesz. Legszebb pldkat erre maga a Biblia adja. A prftk ui. rendkvl rzkenyen reagltak az exisztencilis hazugsgra. Ills trtnetben e krdst informatv ton dnti el a Biblia: a Baal-papok ldozatt nem emszti meg a tz, csak Illst, aki Jahwt s Izraelt felrzta Karmel-hegyi kihvsval a szunnyadsbl. Nehz lenne azt mondani, hogy a Baal-papok nem azt tettk s hirdettk, amit maguk is hittek; ellenkezleg, k maguk is hittk exisztencijukkal, amit mondtak, k is belementek abba a kockzatba, amit oly sokra becsltnk a Karmel-hegyi gniusz esetben. E kockzat fnyben azonban kitnik exisztencilis hazugsguk. — Ugyanezt lehet elmondani, jval bvebben illusztrlva, Jeremis s a hamis prftk esetben is. Rendkvl rulkod jelensg, hogy amikor Jeremis rvel, idzi a hamis prftk szavait: az, hogy lmot lttl, az j, de hogy ez Isten kijelentse volt, s nem az „hes diszn makkal lmodik” pszicholgija, arra semmi garancia nincs. A hamis prftk is feltettk exisztencijukat az ltaluk expliklt n konzekvencija mellett. m nemcsak a magukt: azokt is, akik hallgattak rjuk, egsz Izraelt. S itt vlik nyilvnvalv, hogy hitk tbb mint ncsals: mivel a hithez hozztartozik a hittrsakkal val kapcsolat ppgy, mint az Istennel val kapcsolat, ezrt bnk egyrszt lzads Isten ellen, msrszt veszlybe sodorja a hittrsakat. Az exisztencilis hazugsg megsemmisl az Isten ltal elhozott valsg fnyben. Ezt ijeszten demonstrlja Jeremis esete. Amikor a prfta brtnben l, Jda rongybbu-kirlya Cidkijj titokban lemegy hozz, hogy megtudja Isten akaratt; az Isten Igjtl titatott prfta cinikusan felel: Nzz ki a vroson kvlre, s akkor megltod Isten valsgt. Az exisztencilis hazugsg megsemmisl az Isten realitsval val sszevets sorn.

Persze, amikor egy-egy esemny, a hit egy-egy megnyilvnulsa eltt llunk, akkor az a problmnk, hogy hogyan lehet pontosan meghatrozni, hogy exisztencilis hazugsgot. Minek alapjn dnthetett Izraelben az a hv, aki hallotta Jeremis igehirdetst s a nacionalista-soviniszta hamis prftk hordsznoklatt? Mi a kritrium? Van egyltaln ilyen, vagy teljesen magunkra vagyunk hagyva a dntsben? gy hiszem, van. Az exisztencilis hazugsg legnagyobb hibja, hogy Isten cselekedetei vonatkozsban barriere-t llt fl, s minden azon tl lev dolgot tagad. Egy bizonyos informcit hangslyoz (amely lehet, hogy nem is ltezik), s azt minden fl akarja helyezni. Persze: ppen az a szellemi erszak, hogy egy ilyen barriere megjelenik. ppen az a lzads Isten ellen, hogy valaki ehhez ragaszkodik, s nem az Istennel val kapcsolathoz. Jeremis Istennel egytt akar lenni — Izraelben, Babilonban vagy (sajt maga akarata ellenre) Egyiptomban is. A hamis prftk pedig minden ron Siont akarjk megtartani. Valami „stabil”, „lthat” dologhoz ragaszkodnak, nem fogadjk el a hit kockzatt (mint ahogy Cidkijj is fl a megszgyenlstl), s ez kergeti igazi veszedelembe ket. Nem igaz, hogy ezt ne lthattk volna az akkori izraeliek! Nem igaz, hogy ne lehetett volna szrevenni, kit z Isten Igje, s kit a sajt politikai rdek! Hogy mennyire vilgos volt ez, arra plda maga az sszeomls utni helyzet: a hazugok nem elgszenek meg azzal, hogy nmagukon s a hozzjuk csatlakozottakon tegyenek erszakot, arrl pedig sz sincs, hogy hazugsgukat beltnk. Az erszak testi formt lt immr; ezrt hal meg Gedalj, s ezrt kell a prftnak is pusztulnia.

Vilgos, hogy az elmondottak fnyben elssorban tulajdon keresztyn hitnket kell fltennk az exisztencilis hazugsg veszlytl. Itt elszr csupn annyit emltsnk meg, hogy sokszor az is elg, ha ltjuk mindezt, gyelnk r, s mindig Istent magt, nem pedig tulajdon rdeknket tartjuk szem eltt. Elg, ha — mint fentebb mondtuk — nem „ugrdeszknak” tekintjk a hitet. Flttlenl fontos azonban, hogy tisztzzuk: mi vltja ki az exisztencilis hazugsgot, mi az oka annak, hogy a hit (fenomenolgiailag) olyan kzel ll a vele teljesen ellenttes hazugsggal. A vlasz tk. mr az elhangzottakbl kvetkezik: azt mondtuk ui., hogy a Biblia gy leplezi le az exisztencilis hazugsgot, hogy sszeveti azt az Isten ltal elhozott valsggal. Ezt mutatja Jeremis esete is. S ez a keresztyn reflexi tja is: a krlttnk lev valsg (amelyre nzve hallatszik Isten Igje) megsemmist sok ilyen hazugsgot. Jl rtsk: nem kritrium, m a reflexi tja ez. Mert ppen egy ilyen reflexi v meg attl, hogy szthulljon a hit s a tuds, a hit s a tapasztalat, hogy Istent mindig elvlasszuk a trtnelemben vgbemen dolgoktl, hogy sz s rzelem sztvljon az emberben — hiszen mindezek egy exisztencia mkdsei, s ha sztvlasztjuk ket, akkor szthull az exisztencia maga is. S e szthulls sajnos igen jellemz a ma keresztynsgre (emberre?), legalbbis arra a mdra, ahogy a keresztynsget megljk: legtbbszr ui. sztvlasztjuk a hit alapjul szolgl kijelents meglsnek eszttikumt annak kvetkezmnyeitl, ti. a jelen valsg fldolgozstl, ill. a jelen valsgban vgzend cselekedeteink etikjtl. S ennek pusztt hatsa kt irnyban is rvnyesl: egyrszt az eszttikum (ami nem ms, mint a totaliter aliter megszltsa, a tallkozs lmnye, amelynek dnt jelentsge kellene, hogy legyen, nem reproduktve, hanem novumknt) kptelen immr arra, hogy meghatrozja legyen az exisztencinak; divatos szval lve: elidegenl attl. Msodszor pedig az etika, amelynek mindezt reproduklnia kellene, megvalstva a valsgban meglt eszttikumot, mg gy, torz s elidegenedett formban is visszahat az eszttikumra. Arrl van ui. sz, hogy a hv — befolysolva cselekedetvel a vilgot — maga is kszti azt a sznteret, ahol Istennel tallkozni fog, s ez a cselekvse dnt mdon befolysolhatja azt, hogy hogyan fogadja a Kijelentst. Az elidegenedett mdon rtett eszttikum helytelen irnyba befolysolhatja az etikumot, ami a vilg formlsa ltal az jabb eszttikai lmnyt vlaszt el lltja: vagy szakt vele, vagy erszakkal billenti helyre ezt a rossz irnyban halad krforgst. Hol rezhetk a rngsok? Hol „billen” a kr? Hol segt magn az exisztencilis hazugsg az exisztencia nszuggesztijval? Hol akarja magt Mnchhausen br mdjra sajt hajnl fogva kihzni a bajbl? Itt csak ismtelni kell magunkat: ott, ahol a realits leleplezi az exisztencilis hazugsgot.

Hozhatunk erre egy theologiai pldt is: a klvinizmus legtbbet vitatott (m korntsem legjellegzetesebb) tana a ketts predestinci. E tan persze nem tudomnyos lersa az dv-konmia vgbemenetelnek, hanem a hit rcsodlkozsa tulajdon kivlasztottsgra, s a hv nrtelmezsnek legszebb megnyilvnulsa: mirt engem vlasztott ki Isten, aki nem vagyok jobb sok trsamnl — s ezek nem kaptk meg a hit ajndkt. Tny: mindenki rossz oldalrl kzelti meg e tmt, aki „objektv” akar lenni, s figyelmen kvl hagyja a hit nrtelmezst. m flsleges azon lamentlnunk, hogy sokan igazsgtalanok Klvinnal szemben; kirtkelend mg a flrerts is! A hit szletshez flttlenl szksg van az Istennel val tallkozs eszttikumra. Ez az eszttikum az, ami meghatrozza az etikumot, s ez hozza ltre az egszsges krforgst: az gy kialakult rtktlet-rendszer vrja s rtelmezi Isten jabb kijelentseit. m el is lehet menni Isten Kijelentse mellett. Nem minden pt szmra lesz Jzus Krisztus szegeletk. Ez esetben az eszttikai lmny elmarad, s a valsg ms rszei alaktjk ki az rtktlet-rendszert; ez okozza, hogy mg j kijelentsek ellenre is (azok flrertse, flremagyarzsa miatt) az ember egyre messzebb kerl Istentl. — Krds: ez esetben Isten a „kegyetlen”, aki pedig a tallkozs alkalmait megadta a franak s zsaunak is?!

A praedestinatio gemina kt ellenttes irny krrl beszl; az exisztencilis hazugsg e kett kztt helyezkedik el a hv lt horizontjn: akkor beszlhetnk rla, ha a hv lt nknyesen akarja befolysolni az eszttikumot, s ezrt akadlyozza a kr helyes kialakulst.

Az exisztencilis hazugsg az embert elzrja a vilgtl, a hit pedig megnyitja. Az exisztencilis hazugsgtl gy menekedhet meg a hv, ha nem bizonyossgait szajkzza, hanem meglv ktsgeire keres vlaszt; ha nem fl helyezi magt a vilgban megtapasztalhat realitsoknak, hanem hagyja magt kontrolllni ltaluk; ha nem kizrja ket, hanem bepti a hit magyarz, integrl rendszerbe! Az exisztencilis hazugsgtl val elzrkzs teht gyakorlatilag a hit-lt komolyan vtelt jelenti, annak abszolt radikalitsban: a lt csak ms lttel val tallkozsa sorn maradhat meg s plhet, pontosan gy, hogy ennek az lmnyt — teljes tiszteletads mellett — nmagba beolvasztja, s tulajdon rszv teszi.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!