HIT S HAZUGSG
A fentiekben azt lltottuk, hogy a hit exisztencink vgs rdekeltsge (ultimate concern), egy olyan kapcsolat, amely radiklisan megvltoztatja egsz exisztencinkat. Nem j informcik halmazt jelenti — br ezt is maga utn vonhatja — hanem elssorban a mr meglv s a jvben szerzend tapasztalatok integrlsa s megemsztse a clja. Lttuk, hogy ez az exisztencia tevkenysge, amelyben maga az exisztencia van rdekelve annak az j kapcsolatnak a tkrben, amely a hitrejutssal szletett. Arrl is szltunk, hogy mennyire sszeforrt exisztencinknak ez az alapjban vve individulis tette a krnyezettel s a trtnelemmel egyarnt; mindez azt jelenti, hogy a hit valban — mint emltettk — egy zrt rendszer, de nem nmagrt val rendszer. ppezrt kiss furcsa, ha ennek keretben a hazugsg mint olyan feltnik, s ha a hit s hazugsg alternatvjrl beszlnk. A hit, mint lttuk, az exisztencia nrtelmezse. Lehet ebben hazudni? A hazugsg azt jelenti, hogy valakinek olyat lltok (vagy esetleg szksgszer dolgot nem lltok), ami ppensggel nem egyezik meg exisztencimmal, s magam tudatban is vagyok ennek. m meg kell lssuk: bizonyos kijelentsek, de akr ismeretek integrlsnak is verifiklsa vagy falsifiklsa nem gy trtnik, hogy egyszeren bebizonytjuk rla, hogy igazak vagy nem igazak. Sokszor nyilvnvalan hamis kijelents is verifikldhat uthatsban (v. pl. az ilyen mondsokat: „nagy emberek tvedsei hasznosabbak, mint helyes lltsaik” — persze, mert jobban foglalkoztatjk az utkort), vagy fordtva: helyes kijelentsek is falsifikldhatnak azltal pl., hogy elmarad uthatsuk, vagy ppen negatv az uthats (ennek volt pl. sok ideig ldozata Nietzsche, de Wagner is; k ui. mit sem tehetnek arrl, hogy a nemzeti szocializmus visszalt mveikkel). Nos, kb. gy vagyunk a hazugsggal is. Aki hazugsgrl beszl, annak a jelensg maximjt kell figyelembe venni. Lehet ugyan arra a gyakorlati llspontra helyezkedni, hogy ezt mondjuk: aki helyes informcit kzl, az igaz, aki helytelent, az hazug. m mr itt rgtn feltnik, hogy igen fontos szerepet jtszik a tudatossg. Ez vlasztja el ugyanis a tvedst a hazugsgtl. Ha pl. valaki hamis bankjeggyel fizet, ez nmagban mg nem bntetend cselekmny, csak akkor, ha ennek bizonythatan tudatban volt. Nos, ha tudatosan helytelen informci kzlsrl van sz, akkor beszlhetnk informatv hazugsgrl. Persze ezen tlmenen vannak olyan igaztalan lltsok is, amelyek taln nem mondanak ellent a tnyeknek, de vlogatsuk, interpretlsuk, esetleg elhallgatsuk, a kommunikcis partnert rossz irnyba tereli, manipullja, flrevezeti. Ebben az esetben beszlhetnk erklcsi hazugsgrl. Van olyan, amikor az informatv hazugsg egybeesik az erklcsivel; van olyan is, hogy fggetlen tle. St, tudunk olyanrl is, amikor az informatv hazugsg clja ppen az, hogy ne essnk erklcsi hazugsgba — ez esetben beszlnk pia frausrl, kegyes hazugsgrl. (Leggyakrabban ez az eset az orvosi gyakorlatban: slyos betegsget gyakran hallgatnak el, hogy a pciens letkedvt ne vesztse. ami vgzetes lenne. m a krds erklcsi jellege is itt domborodik ki a legjobban, a gyakori hallgats a pcienst sokszor ppen fantzilsra indtja, s elfordulhat, hogy depressziba kergeti.) Nos, az albbiakban sem informatv hazugsgrl, sem erklcsirl nem kvnok beszlni; a hit horizontjn akarok beszlni a hazugsgrl, amelyet exisztencilisnak neveznk.
E fogalom, melyet S. Kierkegaard vezetett be a mlt szzadban, meglehetsen nehezen rthet. Szndkos, az exisztencinkkal mgis sszefgg igaztalan kijelentst kell rajta rtennk — m hogyan? Hiszen ez nem lehetsges anlkl, hogy az exisztencia nmagn kvetne el erszakot. S ez gy is van: hazugsgon az exisztencia s az exisztencia expliklsnak tudatos feszltsgt rtjk; mi van, ha e kett sszhangban van egymssal? A vlasz logikai ton is megadhat: elkpzelhet, hogy az exisztencia feszltsgben ll annak expliklsval, s ez utbbi e feszltsget nem brvn elviselni, erszakkal magt az exisztencit vltoztatja meg. Lehet ezt ncsalsnak nevezni? Igen! S az albbiakban ppen azt kell kifejtennk, hogy miben klnbzik az egyszer ncsals az exisztencilis hazugsgtl.
Theoretikusan a vlasz ismt egyszer: a hit olyan rtelmezse tulajdon ltnknek, amelyben az rtelem ppensggel egy msik lttel: az rtnk meghalt Krisztus ltvel val tallkozsban nyilvnul meg. „lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus” — idztk; m a legslyosabb hazugsgnak szmt, ha ezt a ltet kvnom megvltoztatni az ncsals erszak ttele ltal. Az exisztencilis hazugsg Isten fel, mgis specilisan az emberekhez intzett kijelentsekben. Az eredmny mindig a hitet kijelent tudathasadsa lesz. Legszebb pldkat erre maga a Biblia adja. A prftk ui. rendkvl rzkenyen reagltak az exisztencilis hazugsgra. Ills trtnetben e krdst informatv ton dnti el a Biblia: a Baal-papok ldozatt nem emszti meg a tz, csak Illst, aki Jahwt s Izraelt felrzta Karmel-hegyi kihvsval a szunnyadsbl. Nehz lenne azt mondani, hogy a Baal-papok nem azt tettk s hirdettk, amit maguk is hittek; ellenkezleg, k maguk is hittk exisztencijukkal, amit mondtak, k is belementek abba a kockzatba, amit oly sokra becsltnk a Karmel-hegyi gniusz esetben. E kockzat fnyben azonban kitnik exisztencilis hazugsguk. — Ugyanezt lehet elmondani, jval bvebben illusztrlva, Jeremis s a hamis prftk esetben is. Rendkvl rulkod jelensg, hogy amikor Jeremis rvel, idzi a hamis prftk szavait: az, hogy lmot lttl, az j, de hogy ez Isten kijelentse volt, s nem az „hes diszn makkal lmodik” pszicholgija, arra semmi garancia nincs. A hamis prftk is feltettk exisztencijukat az ltaluk expliklt n konzekvencija mellett. m nemcsak a magukt: azokt is, akik hallgattak rjuk, egsz Izraelt. S itt vlik nyilvnvalv, hogy hitk tbb mint ncsals: mivel a hithez hozztartozik a hittrsakkal val kapcsolat ppgy, mint az Istennel val kapcsolat, ezrt bnk egyrszt lzads Isten ellen, msrszt veszlybe sodorja a hittrsakat. Az exisztencilis hazugsg megsemmisl az Isten ltal elhozott valsg fnyben. Ezt ijeszten demonstrlja Jeremis esete. Amikor a prfta brtnben l, Jda rongybbu-kirlya Cidkijj titokban lemegy hozz, hogy megtudja Isten akaratt; az Isten Igjtl titatott prfta cinikusan felel: Nzz ki a vroson kvlre, s akkor megltod Isten valsgt. Az exisztencilis hazugsg megsemmisl az Isten realitsval val sszevets sorn.
Persze, amikor egy-egy esemny, a hit egy-egy megnyilvnulsa eltt llunk, akkor az a problmnk, hogy hogyan lehet pontosan meghatrozni, hogy exisztencilis hazugsgot. Minek alapjn dnthetett Izraelben az a hv, aki hallotta Jeremis igehirdetst s a nacionalista-soviniszta hamis prftk hordsznoklatt? Mi a kritrium? Van egyltaln ilyen, vagy teljesen magunkra vagyunk hagyva a dntsben? gy hiszem, van. Az exisztencilis hazugsg legnagyobb hibja, hogy Isten cselekedetei vonatkozsban barriere-t llt fl, s minden azon tl lev dolgot tagad. Egy bizonyos informcit hangslyoz (amely lehet, hogy nem is ltezik), s azt minden fl akarja helyezni. Persze: ppen az a szellemi erszak, hogy egy ilyen barriere megjelenik. ppen az a lzads Isten ellen, hogy valaki ehhez ragaszkodik, s nem az Istennel val kapcsolathoz. Jeremis Istennel egytt akar lenni — Izraelben, Babilonban vagy (sajt maga akarata ellenre) Egyiptomban is. A hamis prftk pedig minden ron Siont akarjk megtartani. Valami „stabil”, „lthat” dologhoz ragaszkodnak, nem fogadjk el a hit kockzatt (mint ahogy Cidkijj is fl a megszgyenlstl), s ez kergeti igazi veszedelembe ket. Nem igaz, hogy ezt ne lthattk volna az akkori izraeliek! Nem igaz, hogy ne lehetett volna szrevenni, kit z Isten Igje, s kit a sajt politikai rdek! Hogy mennyire vilgos volt ez, arra plda maga az sszeomls utni helyzet: a hazugok nem elgszenek meg azzal, hogy nmagukon s a hozzjuk csatlakozottakon tegyenek erszakot, arrl pedig sz sincs, hogy hazugsgukat beltnk. Az erszak testi formt lt immr; ezrt hal meg Gedalj, s ezrt kell a prftnak is pusztulnia.
Vilgos, hogy az elmondottak fnyben elssorban tulajdon keresztyn hitnket kell fltennk az exisztencilis hazugsg veszlytl. Itt elszr csupn annyit emltsnk meg, hogy sokszor az is elg, ha ltjuk mindezt, gyelnk r, s mindig Istent magt, nem pedig tulajdon rdeknket tartjuk szem eltt. Elg, ha — mint fentebb mondtuk — nem „ugrdeszknak” tekintjk a hitet. Flttlenl fontos azonban, hogy tisztzzuk: mi vltja ki az exisztencilis hazugsgot, mi az oka annak, hogy a hit (fenomenolgiailag) olyan kzel ll a vele teljesen ellenttes hazugsggal. A vlasz tk. mr az elhangzottakbl kvetkezik: azt mondtuk ui., hogy a Biblia gy leplezi le az exisztencilis hazugsgot, hogy sszeveti azt az Isten ltal elhozott valsggal. Ezt mutatja Jeremis esete is. S ez a keresztyn reflexi tja is: a krlttnk lev valsg (amelyre nzve hallatszik Isten Igje) megsemmist sok ilyen hazugsgot. Jl rtsk: nem kritrium, m a reflexi tja ez. Mert ppen egy ilyen reflexi v meg attl, hogy szthulljon a hit s a tuds, a hit s a tapasztalat, hogy Istent mindig elvlasszuk a trtnelemben vgbemen dolgoktl, hogy sz s rzelem sztvljon az emberben — hiszen mindezek egy exisztencia mkdsei, s ha sztvlasztjuk ket, akkor szthull az exisztencia maga is. S e szthulls sajnos igen jellemz a ma keresztynsgre (emberre?), legalbbis arra a mdra, ahogy a keresztynsget megljk: legtbbszr ui. sztvlasztjuk a hit alapjul szolgl kijelents meglsnek eszttikumt annak kvetkezmnyeitl, ti. a jelen valsg fldolgozstl, ill. a jelen valsgban vgzend cselekedeteink etikjtl. S ennek pusztt hatsa kt irnyban is rvnyesl: egyrszt az eszttikum (ami nem ms, mint a totaliter aliter megszltsa, a tallkozs lmnye, amelynek dnt jelentsge kellene, hogy legyen, nem reproduktve, hanem novumknt) kptelen immr arra, hogy meghatrozja legyen az exisztencinak; divatos szval lve: elidegenl attl. Msodszor pedig az etika, amelynek mindezt reproduklnia kellene, megvalstva a valsgban meglt eszttikumot, mg gy, torz s elidegenedett formban is visszahat az eszttikumra. Arrl van ui. sz, hogy a hv — befolysolva cselekedetvel a vilgot — maga is kszti azt a sznteret, ahol Istennel tallkozni fog, s ez a cselekvse dnt mdon befolysolhatja azt, hogy hogyan fogadja a Kijelentst. Az elidegenedett mdon rtett eszttikum helytelen irnyba befolysolhatja az etikumot, ami a vilg formlsa ltal az jabb eszttikai lmnyt vlaszt el lltja: vagy szakt vele, vagy erszakkal billenti helyre ezt a rossz irnyban halad krforgst. Hol rezhetk a rngsok? Hol „billen” a kr? Hol segt magn az exisztencilis hazugsg az exisztencia nszuggesztijval? Hol akarja magt Mnchhausen br mdjra sajt hajnl fogva kihzni a bajbl? Itt csak ismtelni kell magunkat: ott, ahol a realits leleplezi az exisztencilis hazugsgot.
Hozhatunk erre egy theologiai pldt is: a klvinizmus legtbbet vitatott (m korntsem legjellegzetesebb) tana a ketts predestinci. E tan persze nem tudomnyos lersa az dv-konmia vgbemenetelnek, hanem a hit rcsodlkozsa tulajdon kivlasztottsgra, s a hv nrtelmezsnek legszebb megnyilvnulsa: mirt engem vlasztott ki Isten, aki nem vagyok jobb sok trsamnl — s ezek nem kaptk meg a hit ajndkt. Tny: mindenki rossz oldalrl kzelti meg e tmt, aki „objektv” akar lenni, s figyelmen kvl hagyja a hit nrtelmezst. m flsleges azon lamentlnunk, hogy sokan igazsgtalanok Klvinnal szemben; kirtkelend mg a flrerts is! A hit szletshez flttlenl szksg van az Istennel val tallkozs eszttikumra. Ez az eszttikum az, ami meghatrozza az etikumot, s ez hozza ltre az egszsges krforgst: az gy kialakult rtktlet-rendszer vrja s rtelmezi Isten jabb kijelentseit. m el is lehet menni Isten Kijelentse mellett. Nem minden pt szmra lesz Jzus Krisztus szegeletk. Ez esetben az eszttikai lmny elmarad, s a valsg ms rszei alaktjk ki az rtktlet-rendszert; ez okozza, hogy mg j kijelentsek ellenre is (azok flrertse, flremagyarzsa miatt) az ember egyre messzebb kerl Istentl. — Krds: ez esetben Isten a „kegyetlen”, aki pedig a tallkozs alkalmait megadta a franak s zsaunak is?!
A praedestinatio gemina kt ellenttes irny krrl beszl; az exisztencilis hazugsg e kett kztt helyezkedik el a hv lt horizontjn: akkor beszlhetnk rla, ha a hv lt nknyesen akarja befolysolni az eszttikumot, s ezrt akadlyozza a kr helyes kialakulst.
Az exisztencilis hazugsg az embert elzrja a vilgtl, a hit pedig megnyitja. Az exisztencilis hazugsgtl gy menekedhet meg a hv, ha nem bizonyossgait szajkzza, hanem meglv ktsgeire keres vlaszt; ha nem fl helyezi magt a vilgban megtapasztalhat realitsoknak, hanem hagyja magt kontrolllni ltaluk; ha nem kizrja ket, hanem bepti a hit magyarz, integrl rendszerbe! Az exisztencilis hazugsgtl val elzrkzs teht gyakorlatilag a hit-lt komolyan vtelt jelenti, annak abszolt radikalitsban: a lt csak ms lttel val tallkozsa sorn maradhat meg s plhet, pontosan gy, hogy ennek az lmnyt — teljes tiszteletads mellett — nmagba beolvasztja, s tulajdon rszv teszi.
|