//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 11. HIT S VALLS

11. HIT S VALLS


HIT S VALLS

Az elmlt vekben a Reformtusok Lapja hasbjain folyt arrl hossz vita, hogy a mi hitnk vallsnak tekinthet-e vagy sem. Az alaphangot egy dunntli lelksz cikke adta meg, aki tk. tradicionlis barth-i flfogssal rta le, hogy az Isten kijelentsre vlaszol hit alapveten klnbzik attl az emberi cselekvstl, amit vallsnak (vagy vallsos tudatnak) neveznk. Vilgos: K. Barth kritikja ez, amellyel illette Schleiermachert; ennek lnyege, hogy a theologiai kijelentseket nem a vallsos tudat vizsglatbl nyerjk, hanem Isten Igjbl: Barth szmra a prdikci (mint verbum Dei) a theologiai beszd paradigmja. E nzet igen elterjedt Magyarorszgon; debreceni veimre emlkezve mondhatom, hogy nemigen lehetett mst hallani a Kollgiumban, mint a barth-i „Religion ist Unglaube” slyos tlett. Annl rdekesebb viszont, hogy az emltett cikk heves ellenkezst vltott ki, s hosszabb vitt vont maga utn. Mirt? Valszn az az oka ennek, hogy az egyhzi kzvlemny tallva rzi magt a marxista vallskritika ltal — tk. teljesen joggal — s a vallst mint olyat vdelmezni kvnja. Persze: ha valaki apologetikus llsba helyezkedik, akkor nem flttlenl hasznl sem magnak az gynek, mg kevsb egy ltalnos tisztzdsnak. S ppen a marxista vallskritika vonatkozsban rvnyes, amelynek sok mozzanatt a keresztynsg nmagba beptett, s — flton jrva elmondhatjuk — tbb helyen hasznt is ltta ennek, amelyet ma az kumen keretben ztt theologiban viszonthallhatunk. Egy olyan keresztynsg, amely nem ms, mint egy kizskmnyolsra plt rendszer felptmnye, ideolgija, valban nemcsak flsleges, de kros is. Hogy azonban e kettt nem lehet azonostani (idleges egybeessek ellenre sem!), az ma mr vilgos a keresztyn-marxista dialgus tkrben is. Flhoztk a barth-i nzet ellen azt az etimolgiai rvet, hogy a „valls” fnv a „vall” igbl szrmazik; hitnk lnyeges rsze az, hogy megvalljuk, kinyilvntjuk azt, mert a hit flttlen velejrja a hitrl val szmads. A hit (fides) itt a confessio mell kerl — ktsgkvl jogos kvetkeztets eredmnyeknt. m ha a fides s confessio fedi egymst, az azt jelenti, hogy a hit — esszencilis s fenomenlis valsgban — teljesen egybeesik a hit nrtelmezsvel, s annak szban trtn megfogalmazsval. Ez az ignybejelents teljes ltjogosultsga ellenre gy tnik, szges ellenttben ll a barth-i „Reden von dem Unsagbaren” flfogsval, s a theologus rettenetvel (ld. 61. l.), ami pedig a hitrl szmot ad ember flttlen s szksgszer velejrja, hinyzik belle a hit oly sokszor emltett kockzata. Minden elkpzelhet mgis, hogy gy ljen valakinek a tudatban; az emltett vita rsztvevi valban exisztencilisan teljes tadssal, szintn rveltek. S nem is a hit flfogsa szenved itt csorbt: inkbb a valls. A confessio ui., a tudatos (sokszor misszii jelleg) hitvalls nem flttlenl velejrja a vallsnak (persze ez nem tvesztend ssze a valls spontn megnyilvnulsaival.) Ne feledjk, hogy olyan theologit, amilyet mi znk, kizrlag a keresztynsg hozott ltre. Ltezik sok olyan valls, ahol a vallsos tudat nem tudatosan, nem szmads-jelleggel nyilvnul meg. S ezt a megnyilvnulst nem szabad lebecslnnk, mert sokszor kzelebb ll az szinte valsgbrzolshoz, mint sok theologia. gy tnik azonban, hogy a hit s a hitvalls egyms mell lltsakor nem ez a valls llt az r htterben, hanem sajt hite. Ez az alapveten pozitv jelensg azonban ne csorbtsa a valls rtelmezst sem, fleg akkor ne, ha azt a hittel akarjuk azonostani!

Mi ht a valls? — krdezzk; sajnos azonban feleletet aligha kapunk erre: kielgt definci mindeddig nem szletett, de mg csak a teljessg ignyre jogot formlhat krlrs sem. Minden ksrletet eddig a valls meghatrozsra meghisult amiatt, hogy alapveten fggtt a meghatroz szemly vallshoz val viszonyulstl. A jl felfogott gyakorlatiassg s munknk alapvet clkitzse is inkbb azt javasolja teht, hogy a hitbl induljunk ki, s annak rtelmezsben prbljuk azt elhatrolni mindn vallsos jelensgtl, azt meghatrozva, hogy hol kezddhet a valls, m vgs hatrnak krdst nyitvahagyva. Taln helyes, ha a nyelvhasznlatbl indulunk ki, de a reflexi rdekben inkbb ms nyelven demonstrljuk azt. Kztudott ui., hogy klnbsg van hit s hit kztt, a foi s a croyance cselekmnye nem azonos (a magyar „hiedelem” sz sajnos nem hasznlhat az jabb korban hozzjrult negatv eljel miatt. Hasonlkppen rossz paradigma a faith s belief kztti klnbsg, mivel az utbbinak igei formja, believe, a keresztyn hitre is vonatkozik.) Annak ellenre, hogy mindkt fnv a croire (hinni) igt flttelezi, a foi csak a keresztyn hitre vonatkozik, a croyance pedig a vallsok terletre utal minket, s ... minden egyb, nem vallsos remny kifejezje. Az ember konstitcijhoz ui. hozztartozik a hit; m ez korntsem mindig keresztyn hit, mgcsak nem is szksgszeren vallsos. A valsgmegtapasztals analgikat hv letre, amelyek sokszor nem is tudatosak, m a meg nem tapasztalt esemnyek bellsnak valsznsgt fejezik ki („azt hiszem...” szemben a „tudom”-mal). Enlkl az emberi lt elkpzelhetetlen, s vilgos, hogy ennek a beszdben is kifejezsre kell jutnia. Valban: klnbsg van a croire en (Dieu) s a croire a kztt. Az elz csak az Isten s ember kztt vgbemen dolgokra vonatkozik, az utbbi minden egybre vonatkozhat (magyarra mindkett „hiszek ...-ben”-nel fordtand), s ennek felel meg a „hinni + trgyeset” ill. a „hinni, hogy” kifejezs is. Vilgos: ez utbbiak a valsg megtapasztalt rszbl val kvetkeztetseket vagy vradalmakat jelenti, mg a croire en egy sajtos valsgra magra vonatkozik, amelyet msknt megragadni nem lehet, csak gy, hogy a kijelents tjn rsznk lesz e valsg. Ez a kt „hit” egymssal flttlenl ellenttben ll, mi tbb: nincs kzk egymshoz, alapveten ms tevkenysget jellnek meg. Nincs, azaz nem lenne kapcsolatuk, ha a croire en hite megmaradna nmagban; m ez nem gy van, mert a hit megnyerse (mrmint a keresztyn hit) minden valsgmozzanatot befolysol tapasztalataink folyamn, s egy sor croire a, croire que, croire + acc.-t vonz maga utn. Prioritsa azonban minden esetben megmarad. gy rthet, hogy pl. Gedeon kap jelet Istentl, mg Jzus Krisztus elutastja magtl a jelet kr zsidkat: a hit-kapcsolatbl kvetkezhet jel, m a jelbl hit-kapcsolat soha. A keresztyn hit hozhat ltre vallsos jelensgeket, vagy akr emberi remnysgeket, m ezek nem szlnek hitet.

Vajon j dolgokat mondtunk most el? Remlhetleg nem. A dogmatika ui. mr rgta klnbsget tesz a kztt a hit kztt, amelynek hiszek, s akztt, amit hiszek. Amit hiszek, trgya annak, aminek hiszek. Johann Gerhard a hitt hitet fides materialisnak nevezi, s azt a hitet, amely fel ez fordul fides formalisnak — minden bizonnyal tlz formalizmussal (ez a megjegyzs magyarzhatja, mirt szorult az utbbi dogmatikkban vissza e klnbsgttel). Mindenesetre a fides qua creditur mindig egy szemly dntst hangslyozza, mg a fides quae creditur inkbb azokra a krlmnyekre tekint, amelyekbe a szemly kerlt, vagy kerlni fog. A keresztyn hithez mindkt mozzanat hozztartozik, m elkpzelhet, st tny, hogy sok ember l az els hinyban, vagy annak reflexija nlkl. S ebben ltjuk meg a Barth ltal megtlt homo religiosust: remnysg Istennel val tallkozs nlkl valban nem nevezhet keresztyn hitnek! m krds, hogy ez kizrja-e a hitet. A fent vzolt klnbsg a keresztyn hitre vonatkozik, s nem a hitnek elvlasztsra a vallstl. S valban: a fides quae creditur is rsze a hitnek, spedig pen akkor, amikor kifejtjk azt, s gyakorlati kvetkeztetseket vonunk le belle, gyakorlati vonatkozsait taglaljuk. Ez pedig elengedhetetlen, egyrszt azrt, mert a hit nem vlhat nrcizmuss, mindig nmagban tetszelegve, msrszt pedig azrt, mert br a hit nmagban lezrt egysg, mgsem nmagrt val egysg. gondolhatunk tovbb arra is, hogy a hit trtnelemben ll kapcsolat, s a trtnelem krdseit is nmagba olvasztja. tfedst rezhetnk itt a hit s a valls kztt; s ez az tfeds teszi lehetv Tillich prbeszdt a vallsokkal, vagy kzs tallkozkat, pl. az let szent ajndka megrzse rdekben. m ez az tfeds nem jelent azonosulst: alapvet klnbsg ll fenn a kt hitjelensg vonatkozsban. A keresztyn hit mindig a fides qua credimus fell indul ki, s ezt kveti a fides quam credimus. A valls pedig a vilg- s nrtelmezs fell indul ki, s gondolatokat, jelensgeket szemlyest meg, m a fides qua creditur szintjre el nem juthat. A kijelents s a theourgia fl nem oldhat ellenttben van egymssal.

Degradltuk ezzel a vallst? Aligha. R. Bultmann pl. hatrozottan azt lltja egyetlen rendszeres theologiai mvben, hogy a theologia a fides quae creditur rszletezse. Sajnos a kziratban rnk maradt m tl rvid, mgis sejteti, hogy Bultmann mire gondolt itt: egy tallkozs, egy lmny kvetkezmnyeinek kifejtsre. Arra, hogy amikor a Szentrst vagy az egyhztrtnetet kutatom, az esemnyek sokasgban a krygmig kell eljutnom, amit ugyan mr nem tudok tudomnyosan vizsglni, mgis a lehet legvilgosabban krl kell rnom, anlkl, hogy mgje akarnk kerlni, mert ez a clja minden hitnek, s erre kell utalnia minden theologinak. Amikor azonban a fides quae creditur taglalsa trtnik, akkor lesz igazn lthat, hogy a keresztynsg maga igenis valls!

Tegyk fel teht mg egyszer az oly sok fejtrst okoz krdst: valls-e a keresztyn hit? — a vlasz pedig mindig attl fgg, hogy mire nzve kvnom azt megfogalmazni. Ha arra tekintek, Akitl kaptam a hitet, s belecsodlkozom annak ajndk voltba, akkor ragaszkodom ahhoz, hogy itt Isten s nem ember jutott szhoz, akkor megrettenek az Isten s az ember kztti hatalmas klnbsgtl. Ha viszont azokra az emberekre tekintek, akik szmra rthetv kell tennem a hitet akkor ppen ez az ajndk ktelez arra, hogy ennek rdekben minden emberileg lehett megtegyek. Az els esetben a hit radiklis ellentte a vallsnak; a msodikban pedig knyszerl ugyanazon utakat jrni, mint a valls.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!