HIT S VALLS
Az elmlt vekben a Reformtusok Lapja hasbjain folyt arrl hossz vita, hogy a mi hitnk vallsnak tekinthet-e vagy sem. Az alaphangot egy dunntli lelksz cikke adta meg, aki tk. tradicionlis barth-i flfogssal rta le, hogy az Isten kijelentsre vlaszol hit alapveten klnbzik attl az emberi cselekvstl, amit vallsnak (vagy vallsos tudatnak) neveznk. Vilgos: K. Barth kritikja ez, amellyel illette Schleiermachert; ennek lnyege, hogy a theologiai kijelentseket nem a vallsos tudat vizsglatbl nyerjk, hanem Isten Igjbl: Barth szmra a prdikci (mint verbum Dei) a theologiai beszd paradigmja. E nzet igen elterjedt Magyarorszgon; debreceni veimre emlkezve mondhatom, hogy nemigen lehetett mst hallani a Kollgiumban, mint a barth-i „Religion ist Unglaube” slyos tlett. Annl rdekesebb viszont, hogy az emltett cikk heves ellenkezst vltott ki, s hosszabb vitt vont maga utn. Mirt? Valszn az az oka ennek, hogy az egyhzi kzvlemny tallva rzi magt a marxista vallskritika ltal — tk. teljesen joggal — s a vallst mint olyat vdelmezni kvnja. Persze: ha valaki apologetikus llsba helyezkedik, akkor nem flttlenl hasznl sem magnak az gynek, mg kevsb egy ltalnos tisztzdsnak. S ppen a marxista vallskritika vonatkozsban rvnyes, amelynek sok mozzanatt a keresztynsg nmagba beptett, s — flton jrva elmondhatjuk — tbb helyen hasznt is ltta ennek, amelyet ma az kumen keretben ztt theologiban viszonthallhatunk. Egy olyan keresztynsg, amely nem ms, mint egy kizskmnyolsra plt rendszer felptmnye, ideolgija, valban nemcsak flsleges, de kros is. Hogy azonban e kettt nem lehet azonostani (idleges egybeessek ellenre sem!), az ma mr vilgos a keresztyn-marxista dialgus tkrben is.
Flhoztk a barth-i nzet ellen azt az etimolgiai rvet, hogy a „valls” fnv a „vall” igbl szrmazik; hitnk lnyeges rsze az, hogy megvalljuk, kinyilvntjuk azt, mert a hit flttlen velejrja a hitrl val szmads. A hit (fides) itt a confessio mell kerl — ktsgkvl jogos kvetkeztets eredmnyeknt. m ha a fides s confessio fedi egymst, az azt jelenti, hogy a hit — esszencilis s fenomenlis valsgban — teljesen egybeesik a hit nrtelmezsvel, s annak szban trtn megfogalmazsval. Ez az ignybejelents teljes ltjogosultsga ellenre gy tnik, szges ellenttben ll a barth-i „Reden von dem Unsagbaren” flfogsval, s a theologus rettenetvel (ld. 61. l.), ami pedig a hitrl szmot ad ember flttlen s szksgszer velejrja, hinyzik belle a hit oly sokszor emltett kockzata. Minden elkpzelhet mgis, hogy gy ljen valakinek a tudatban; az emltett vita rsztvevi valban exisztencilisan teljes tadssal, szintn rveltek. S nem is a hit flfogsa szenved itt csorbt: inkbb a valls. A confessio ui., a tudatos (sokszor misszii jelleg) hitvalls nem flttlenl velejrja a vallsnak (persze ez nem tvesztend ssze a valls spontn megnyilvnulsaival.) Ne feledjk, hogy olyan theologit, amilyet mi znk, kizrlag a keresztynsg hozott ltre. Ltezik sok olyan valls, ahol a vallsos tudat nem tudatosan, nem szmads-jelleggel nyilvnul meg. S ezt a megnyilvnulst nem szabad lebecslnnk, mert sokszor kzelebb ll az szinte valsgbrzolshoz, mint sok theologia. gy tnik azonban, hogy a hit s a hitvalls egyms mell lltsakor nem ez a valls llt az r htterben, hanem sajt hite. Ez az alapveten pozitv jelensg azonban ne csorbtsa a valls rtelmezst sem, fleg akkor ne, ha azt a hittel akarjuk azonostani!
Mi ht a valls? — krdezzk; sajnos azonban feleletet aligha kapunk erre: kielgt definci mindeddig nem szletett, de mg csak a teljessg ignyre jogot formlhat krlrs sem. Minden ksrletet eddig a valls meghatrozsra meghisult amiatt, hogy alapveten fggtt a meghatroz szemly vallshoz val viszonyulstl. A jl felfogott gyakorlatiassg s munknk alapvet clkitzse is inkbb azt javasolja teht, hogy a hitbl induljunk ki, s annak rtelmezsben prbljuk azt elhatrolni mindn vallsos jelensgtl, azt meghatrozva, hogy hol kezddhet a valls, m vgs hatrnak krdst nyitvahagyva. Taln helyes, ha a nyelvhasznlatbl indulunk ki, de a reflexi rdekben inkbb ms nyelven demonstrljuk azt. Kztudott ui., hogy klnbsg van hit s hit kztt, a foi s a croyance cselekmnye nem azonos (a magyar „hiedelem” sz sajnos nem hasznlhat az jabb korban hozzjrult negatv eljel miatt. Hasonlkppen rossz paradigma a faith s belief kztti klnbsg, mivel az utbbinak igei formja, believe, a keresztyn hitre is vonatkozik.) Annak ellenre, hogy mindkt fnv a croire (hinni) igt flttelezi, a foi csak a keresztyn hitre vonatkozik, a croyance pedig a vallsok terletre utal minket, s ... minden egyb, nem vallsos remny kifejezje. Az ember konstitcijhoz ui. hozztartozik a hit; m ez korntsem mindig keresztyn hit, mgcsak nem is szksgszeren vallsos. A valsgmegtapasztals analgikat hv letre, amelyek sokszor nem is tudatosak, m a meg nem tapasztalt esemnyek bellsnak valsznsgt fejezik ki („azt hiszem...” szemben a „tudom”-mal). Enlkl az emberi lt elkpzelhetetlen, s vilgos, hogy ennek a beszdben is kifejezsre kell jutnia. Valban: klnbsg van a croire en (Dieu) s a croire a kztt. Az elz csak az Isten s ember kztt vgbemen dolgokra vonatkozik, az utbbi minden egybre vonatkozhat (magyarra mindkett „hiszek ...-ben”-nel fordtand), s ennek felel meg a „hinni + trgyeset” ill. a „hinni, hogy” kifejezs is. Vilgos: ez utbbiak a valsg megtapasztalt rszbl val kvetkeztetseket vagy vradalmakat jelenti, mg a croire en egy sajtos valsgra magra vonatkozik, amelyet msknt megragadni nem lehet, csak gy, hogy a kijelents tjn rsznk lesz e valsg. Ez a kt „hit” egymssal flttlenl ellenttben ll, mi tbb: nincs kzk egymshoz, alapveten ms tevkenysget jellnek meg. Nincs, azaz nem lenne kapcsolatuk, ha a croire en hite megmaradna nmagban; m ez nem gy van, mert a hit megnyerse (mrmint a keresztyn hit) minden valsgmozzanatot befolysol tapasztalataink folyamn, s egy sor croire a, croire que, croire + acc.-t vonz maga utn. Prioritsa azonban minden esetben megmarad. gy rthet, hogy pl. Gedeon kap jelet Istentl, mg Jzus Krisztus elutastja magtl a jelet kr zsidkat: a hit-kapcsolatbl kvetkezhet jel, m a jelbl hit-kapcsolat soha. A keresztyn hit hozhat ltre vallsos jelensgeket, vagy akr emberi remnysgeket, m ezek nem szlnek hitet.
Vajon j dolgokat mondtunk most el? Remlhetleg nem. A dogmatika ui. mr rgta klnbsget tesz a kztt a hit kztt, amelynek hiszek, s akztt, amit hiszek. Amit hiszek, trgya annak, aminek hiszek. Johann Gerhard a hitt hitet fides materialisnak nevezi, s azt a hitet, amely fel ez fordul fides formalisnak — minden bizonnyal tlz formalizmussal (ez a megjegyzs magyarzhatja, mirt szorult az utbbi dogmatikkban vissza e klnbsgttel). Mindenesetre a fides qua creditur mindig egy szemly dntst hangslyozza, mg a fides quae creditur inkbb azokra a krlmnyekre tekint, amelyekbe a szemly kerlt, vagy kerlni fog. A keresztyn hithez mindkt mozzanat hozztartozik, m elkpzelhet, st tny, hogy sok ember l az els hinyban, vagy annak reflexija nlkl. S ebben ltjuk meg a Barth ltal megtlt homo religiosust: remnysg Istennel val tallkozs nlkl valban nem nevezhet keresztyn hitnek! m krds, hogy ez kizrja-e a hitet. A fent vzolt klnbsg a keresztyn hitre vonatkozik, s nem a hitnek elvlasztsra a vallstl. S valban: a fides quae creditur is rsze a hitnek, spedig pen akkor, amikor kifejtjk azt, s gyakorlati kvetkeztetseket vonunk le belle, gyakorlati vonatkozsait taglaljuk. Ez pedig elengedhetetlen, egyrszt azrt, mert a hit nem vlhat nrcizmuss, mindig nmagban tetszelegve, msrszt pedig azrt, mert br a hit nmagban lezrt egysg, mgsem nmagrt val egysg. gondolhatunk tovbb arra is, hogy a hit trtnelemben ll kapcsolat, s a trtnelem krdseit is nmagba olvasztja. tfedst rezhetnk itt a hit s a valls kztt; s ez az tfeds teszi lehetv Tillich prbeszdt a vallsokkal, vagy kzs tallkozkat, pl. az let szent ajndka megrzse rdekben. m ez az tfeds nem jelent azonosulst: alapvet klnbsg ll fenn a kt hitjelensg vonatkozsban. A keresztyn hit mindig a fides qua credimus fell indul ki, s ezt kveti a fides quam credimus. A valls pedig a vilg- s nrtelmezs fell indul ki, s gondolatokat, jelensgeket szemlyest meg, m a fides qua creditur szintjre el nem juthat. A kijelents s a theourgia fl nem oldhat ellenttben van egymssal.
Degradltuk ezzel a vallst? Aligha. R. Bultmann pl. hatrozottan azt lltja egyetlen rendszeres theologiai mvben, hogy a theologia a fides quae creditur rszletezse. Sajnos a kziratban rnk maradt m tl rvid, mgis sejteti, hogy Bultmann mire gondolt itt: egy tallkozs, egy lmny kvetkezmnyeinek kifejtsre. Arra, hogy amikor a Szentrst vagy az egyhztrtnetet kutatom, az esemnyek sokasgban a krygmig kell eljutnom, amit ugyan mr nem tudok tudomnyosan vizsglni, mgis a lehet legvilgosabban krl kell rnom, anlkl, hogy mgje akarnk kerlni, mert ez a clja minden hitnek, s erre kell utalnia minden theologinak. Amikor azonban a fides quae creditur taglalsa trtnik, akkor lesz igazn lthat, hogy a keresztynsg maga igenis valls!
Tegyk fel teht mg egyszer az oly sok fejtrst okoz krdst: valls-e a keresztyn hit? — a vlasz pedig mindig attl fgg, hogy mire nzve kvnom azt megfogalmazni. Ha arra tekintek, Akitl kaptam a hitet, s belecsodlkozom annak ajndk voltba, akkor ragaszkodom ahhoz, hogy itt Isten s nem ember jutott szhoz, akkor megrettenek az Isten s az ember kztti hatalmas klnbsgtl. Ha viszont azokra az emberekre tekintek, akik szmra rthetv kell tennem a hitet akkor ppen ez az ajndk ktelez arra, hogy ennek rdekben minden emberileg lehett megtegyek. Az els esetben a hit radiklis ellentte a vallsnak; a msodikban pedig knyszerl ugyanazon utakat jrni, mint a valls.
|