//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 10. HIT S JZUS KRISZTUS

10. HIT S JZUS KRISZTUS


HIT S JZUS KRISZTUS

Bizonyra tbbekben felvetdtt mr a krds, hogy vajon mindaz, amit a fentiekben elmondtunk a hitrl, visszavezethet-e Jzus Krisztusra, s vajon olyan hitet akart-e, amilyet mi itt most lerunk, vagy visszajvetelekor neknk is valamilyen magas pdiumrl kell leszllnunk, mint a ppnak Zichy M. hres festmnyn? E krds jogos, a kritika par excellence: a vlaszads r ktelez rvny, st ezt a vlaszt flttlenl be is kell ptennk tovbbi gondolkodsunkba a hit fell. Magam kiss szkeptikus vagyok a vlaszt illetleg: attl tartok, hogy az elmondottaknak nem tl sok kzk van Jzus Krisztushoz, legalbbis nem ktelez rvnnyel. Vgs soron munknk „Bevezets a keresztyn hitbe” s nem a „krisztolgiba”. Szigor rtelemben vve, ktelez rvnnyel csupn egy dologrl tudom lemondani, hogy Jzus Krisztustl szrmazik: a felszltsrl: „kvess engem”, amellyel prhuzamos a felttlen engedelmessg a legfbb instancinak, az elhv rnak. Ezzel persze nem az elhangzottak relevancijt akarom ktsgbevonni elsknt, mint szerz, csupn tudatostani kvnom: jelen ksrletnk a kvets hihetetlen sok kvetkezmnybl kvn nhnyat kiemelni; s ekzben nem rt fltrl visszatekinteni, hogy van-e mg kznk az eredethez, Jzus Krisztushoz. Ne ijedjnk meg e nyers krdsfltevstl; aki nem krdez llandan vissza ilyen mdon, az van inkbb exisztencilis veszlyben. Tallan mondja G. Ebeling: nem a ktsg, hanem a ktsg ell val megfutamods veszlyezteti a hitet! Mihelyt azonban visszapillantunk, s magt Jzus Krisztust akarjuk megragadni, hogy hitnkkel sszehasonltsuk, abban a pillanatban elrettent flfedezst kell tennnk: Ez a Jzus Krisztus csak a mi hitnkben stabil, meghatrozott kp; mihelyt ettl elvonatkoztatunk (mrpedig ha a hitet ssze akarjuk hasonltani Jzus Krisztus szemlyvel, ezt kell tennnk), abban a pillanatban egy imbolyg rnyk ll elttnk, amelyre az n. „kegyes” keresztynek nem merik magukat bzni, s inkbb eltakarjk a szemket. Jzus Krisztus a trtnelem folyamn soha nem volt biztos pont, mindig vitatott volt, mindig akadtak ellenkezk, akiknek nha trtnetileg igazat is kell adnunk. Jzus Krisztust elszr mg letben vitattk: vita volt tantvny s hith zsid kztt, spedig abban, hogy vajon Messis-e Jzus Krisztus, vagy sem? Egy olyan krds ez, amelyre a trtneti-kritikai kutats sem tud vlaszt adni, mert nincs egyetlen olyan tette, kijelentse Jzus Krisztusnak, amely bizonytan messisi ntudatt — de olyan sem, amely cfoln azt. A vita tovbb folyt Jzus Krisztus halla utn: az skeresztyn gylekezet s a zsinagga kztt abban llt a vita, hogy fltmadt-e Jzus Krisztus? A keresztyn hit alapja ez (v. Pl apostol szavt, 1Kor 15,17: „Ha pedig Krisztus nem tmadt fel, hibaval a ti hitetek”), s ez az alap kezdettl fogva vits, nem olyan termszetes, mint a hitnkben. S itt is azt kell mondjuk: a trtneti-kritikai kutats tehetetlenl ll, mert bizonytani nem tudja, cfolni pedig nincs oka; a feltmads maga ui. megfoghatatlan, a feltmadst viszont Krisztus szemtani trtnetileg bizonytjk: a tny ugyan nem, de a rla szl bizonysgttel trtneti. Mindez azonban nem elg; mg csak az elejn jrunk a bizonytalansgoknak. Mihelyt a misszi megkezddik, rgtn vita trgya most az inkarnci, Jzus Krisztus isten-volta. A pognyok hevesen tmadjk azt, ami a keresztynsg conditio sine qua nonja. S ha a krds a reformci idejn visszatr az antitrinitarizmus formjban, akkor igazat kell adnunk Rvsz Imrnek, aki szerint a szenthromsgtagadk mg protestnsok, de mr nem keresztynek. Itt is azt kell mondjuk, hogy a trtneti-kritikai kutats szmra a Szentllektl fogantats ppgy megfoghatatlan, mint a szztl szlets. (Itt taln mg igazat is kell adnunk a grg Kelsosnak, aki azt lltja, hogy az jszvetsg rosszul idzi az szvetsget, az calm fordthat parthenos-nak.) S ne gondoljuk, hogy az jkor betrse Eurpban vltoztatott azon a tnyen, hogy Jzus Krisztus bizonytalan, st, megbotrnkoztat szemly. 40 vvel ezeltt Oscar Cullmann-nak komoly csatkat kellett vvnia azrt, hogy elfogadtassa Eurpa keresztynsgvel: az jszvetsg nem a llek halhatatlansgt, hanem a holtak fltmadst hiszi (ma gy tnik, Magyarorszgon ellrl kezdhetn munkjt, jllehet knyve megjelent magyarul is). A rgi visszaksrt: a grg felfogs jutott rvnyre az jszvetsg rtelmezsben, s a keser pirult kellett lenyelnnk ahhoz, hogy ez megvltozzk. A legnagyobb vitk azonban mgsem itt vannak: arrl van inkbb sz, hogy Jzus Krisztus grete szerint kpes-e szabadulst, abszolt szabadsgot adni az embernek, vagy nem? A reformci mr elindtotta ezt a krdst, nagy lkst adott neki a francia Felvilgosods — igaz, a jogi szabadsg krdsre szktette le — ma pedig mr minden filozfia, minden trsadalom foglalkozik e krdssel; a marxizmus pedig specilis llel fogalmazza meg azt. Ismt elmondhatjuk: trtneti-kritikai mdszernk szmra megfoghatatlan tma, hogy a keresztre fesztett Jzus Krisztus hogyan tud szabadsgot adni a mai embernek. Sem bizonytani, sem cfolni nem tudja ezt. A vita elvi skon sem dnthet el; jjjn a gyakorlat, amely majd bebizonytja, kinek van igaza. — Mindezek a krdsek okozhattak ktsget, de egyben kihvst is a keresztyn hit fel; mr a ksrlet maga is, hogy vlaszt adjunk ezekre a kihvsokra, pozitv, gymlcsz lehet — bizonytja ezt az egyhztrtnelem is. Ezrt szabad s kell ezeket a kritikkat komolyan vennnk, s hitnkben konstitutv helyet biztostanunk nekik.

A perspektvk teht nem ppen kecsegtetk, ha a hit talajt elhagyjuk; a vlaszadst egyrszt provoklja az jkor, de ugyanakkor hitnk nreflexija is, amikor fltesszk a krdst: mi hitnk s Jzus Krisztus kapcsolata? Vajon nem lmok utn futunk? Vajon tnylegesen Jzus Krisztushoz kapcsoldik hitnk? A trtneti tny eltt persze nem mi vagyunk az elsk, akik megrettennek. E helyzetet mrte fl mr Tertullianus is, amikor a krdsek provoklsra gy vlaszolt: „Dominus noster Christus veritam se, non consuetudinem cognominavit”. Az igazsg teht provoklja a megszokst! gy keressnk vlaszt mostmr a hit s Jzus Krisztus kapcsolatra!

Ekzben persze mg mindig szolglhatunk meglepetsekkel. Ha ui. azt nzzk, hogy a keresztynek nmaguk kztt hogyan tekintettek Jzus Krisztusra, gy azt kell mondjuk, hogy ez minden egyb, csak nem lehetsges. Itt gondolhatunk persze a klnbz felekezetek Krisztus-kpre, hiszen mindegyik msnak tekinti a Megvltt. Az kumenikus prbeszdek azonban kimutattk, hogy ezek az eltrsek korntsem olyan nagyok, s inkbb Jzus Krisztus megvlt munkjnak klnbz rtelmezsbl fakadnak, mely klnbsgek azonban a felekezetek helyzetkbl fakad sajtossgoknak tekintenek, klcsnsen elismernek, s a Szentllek ajndkai gazdagsgnak tartanak. Igazi nagy problmt azonban a XX. szzadban az a vita jelentett, amely Jzus trtnetisgt trgyalja, s a Megvltt fldarabolja a trtneti Jzusra s a krygmatikus Krisztusra. Ez a bizonytalansg pedig igen komolyan veend. Nemcsak azrt, mert theologusok ezreit foglalkoztatja, hanem azrt is, mert ez a krds srgi: tk. mr az jszvetsgben megvolt ez az ellentt. Fontos tovbb azrt, mert e krdsben specilisan a trtneti s a hit csap ssze, s az exisztencinak dntenie kell, hogy melyiket kveti? De mehetnk tovbb is; aki ui. kimondja e nevet: Jzus Krisztus, mr benne l a kettssgben, hiszen a Jzussal a trtneti szemly mellett szavazott, a Krisztussal pedig egytt vallja az jszvetsg minden krygmatikus kijelentst errl a szemlyrl. — Hogy a kett nem fedi egymst, az mr maga az jszvetsg szmra is bizonyos. Hiszen Jzus Krisztus soha nem mondta nmagt Isten finak, ha az evangliumokat tekintjk. Vits tovbb, hogy Emberfinak nevezte-e magt; hogy Messisnak nevezte volna, az kizrt, s a tbbi mltsgjelzt is az sgylekezet hite tulajdontotta Neki. Lehet ezekben hinni? Hiszen brmennyire is legitim volt az sgylekezet magyarzata, Jzus Krisztus Messis-volta pl. mr nem magra a trtneti Jzusra megy vissza. Nos, csak hinni lehet ezekben. ppgy, mint a fltmadsban, amelyrl sokszor hibsan halljuk, hogy R. Bultmann „tagadja”. Bultmann kijelentse ui. mindssze ennyi: Trtnetileg csak annyit mondhatunk, hogy a tantvnyok hitbe tmadt fl Jzus (nem pedig: a tantvnyok hitben tmadt fl Jzus). A fltmads teht mr a krygmatikus Krisztus kphez tartozik — ki vitatn ezt? Mindez nagyon helyes, csakhogy: a hit jellegzetessge, hogy a trtnetisghez ragaszkodik. Hivatkozik a trtnetisgre, a trtneti szemlyre; a Krisztus nmagban ppgy kevs, mint a Jzus! Ha a kt nevet sztvlasztom, sztesik a keresztyn hit is. Vajon lehet reduklni a hit szmra trtnetileg fontos tnyek szmt? Hogy ezt mondhassuk: ez s ez trtneti tnyknt status confessionis? Nem, persze; ez rvidzrlat lenne. Viszont ha nem ezt az utat kvetem, akkor vszesen lecskken azoknak a tnyeknek a szma, amelyek ignyt tarthatnak a trtnetisgre s a hit trgyai is. Vszesen lecskken, br lehet gy is mondani: lnyegre tren cskken le. Mi marad a trtneti Jzusbl? Csak annyi, hogy lt (ezt ma mr Josephus Flavius idzete alapjn senki nem vonhatja ktsgbe), s hogy tantvnyokat hvott (el ezt sem lehet ktsgbe vonni, mert az egyhz kezdettl fogva trtneti tnyez). Ebben a kijelentsben viszont fel kell tnjn valami. Kezdetkor azt mondottuk, hogy biztos alapnak, Jzus Krisztusra visszavezethetnek csak a „kvess engem!” felszlts tekinthet — ezzel vlaszoltunk arra a krdsre, hogy Jzus Krisztus az ltalunk lert hitet akarta-e. E flszlts azonban trtneti tny, s erre joggal hivatkozik a hit. Ha pedig az skeresztyn krygmt tekintem, akkor a fentiekkel egybevg kijelentst olvasok a legsibb krygmatikus kijelentsben: Jzus Krisztus r (Fil 2,11). Itt mr, ltjuk, megtrtnt a trtneti Jzus s a krygmatikus Krisztus azonostsa. Mi azonban ennek a tartalma? Egy kapcsolat-fogalom: Jzus Krisztus r, n pedig tantvny vagyok. Az els krygmatikus kijelents fedi a trtneti Jzus kpt, amennyiben ezt a kapcsolatot fogalmazza meg. Itt viszont abba is hagyja a trtneti tnyek flsorolst, s ehelyett hitbeli kijelentsek sora kvetkezik, A theologus szinte bosszankodva keresi a vlaszt erre az abrupt elhalgatsra. Mirt elgszik meg a krygma annyival, hogy biztos trtneti tnyknt kizrlag azt llaptsa meg, hogy e valakivel val kapcsolatunk nem a semmiben vgzdik, hanem a kapcsolat partnere trtneti szemly? Mirt nem mond ennl a bizonnyal fontos megllaptsnl tbbet? A vlasz egyszer: az jszvetsg hitet akar; a hithez pedig az emltett trtneti tny szksges, m tovbbi trtneti adalkok nem vezetnek a hithez (gondoljunk az elmlt szzadok theologiatrtnetre; trtneti tnyek halmozsa inkbb kirtette, mint megtlttte a templomokat...) gy teht az jszvetsg tovbbi rszletkrdsekre nem tr ki, hanem ehelyett krygmatikus, hitbeli kijelentseket tesz, amelyek hitet bresztenek, s amelyek teret nyitnak a hermeneutiknak: hogyan tudok a hiten keresztl Jzus Krisztushoz eljutni? Ugyanakkor pedig vltozatlanul inzisztl azon, hogy hite trtneti, s mindezt (mint lttuk) joggal teszi. A hangslyt mindenesetre thelyezi a trtneti tnyekrl a trtneti kapcsolatra: ez, ti. a tantvnyok s a trtneti Jzus kapcsolata lljon a kzppontban, ne a trtneti rszletkrdsek! Ha teht valaki megijed a trtneti adatok bizonytalansgtl, ill. csekly volttl, Jzus szemlynek krdses volttl (br ezt joggal teszi), akkor magtl ijed meg, hogy egy ilyen kapcsolatra hagyatkozzk. Mrpedig a hagyatkozs erre a kapcsolatra maga a hit.

De lljunk meg egy szra: A biztos trtneti kijelents Jzus letet fell s az els krygmatikus kijelents az r Krisztus fell egybeesik; a tovbbi kijelentsek mr e kapcsolat lershoz tartoznak, amely hitbl fakad s hitet breszt. Ennek magyarzsa a hermeneutika fladata: Vizsgljuk meg a hvt s hitt, s akkor mindkettt megrtve magt Jzus Krisztust is megragadhatjuk. De tekintsnk csak erre a „trtneti-krygmatikus minimumra”! Mi ez? Az l Jzus Krisztus elhvsa el kapcsolatra, amelyben az r. Vajon nem ez a hit maga? Ez a mi jelen hitnknek is lehet pontos defincija. S ez azt jelenti, hogy a trtneti kritikval nem egyszeren a krygma minimumnak igazolshoz jutok el (ez mdszertanilag is krdses vllalkozs lenne), de mgcsak nem is arrl van sz, hogy a trtneti minimum s a krygmatikus minimum azonosthat lenne, mint egy trgy nmaga tkrkpvel, hanem radiklisan ezt jelenti: a trtneti s krygmatikus alapkijelents egy s ugyanaz: az elhv Jzus Krisztus szava s az ember engedelmes igenje az elhvsra, teht a hit kapcsolata. Egy ilyen hit pedig nemcsak legitimnek tarthatja, de meg is kvetelheti mind a hitbeli, mind a trtneti megkzeltst.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!