HIT S JZUS KRISZTUS
Bizonyra tbbekben felvetdtt mr a krds, hogy vajon mindaz, amit a fentiekben elmondtunk a hitrl, visszavezethet-e Jzus Krisztusra, s vajon olyan hitet akart-e, amilyet mi itt most lerunk, vagy visszajvetelekor neknk is valamilyen magas pdiumrl kell leszllnunk, mint a ppnak Zichy M. hres festmnyn? E krds jogos, a kritika par excellence: a vlaszads r ktelez rvny, st ezt a vlaszt flttlenl be is kell ptennk tovbbi gondolkodsunkba a hit fell. Magam kiss szkeptikus vagyok a vlaszt illetleg: attl tartok, hogy az elmondottaknak nem tl sok kzk van Jzus Krisztushoz, legalbbis nem ktelez rvnnyel. Vgs soron munknk „Bevezets a keresztyn hitbe” s nem a „krisztolgiba”. Szigor rtelemben vve, ktelez rvnnyel csupn egy dologrl tudom lemondani, hogy Jzus Krisztustl szrmazik: a felszltsrl: „kvess engem”, amellyel prhuzamos a felttlen engedelmessg a legfbb instancinak, az elhv rnak. Ezzel persze nem az elhangzottak relevancijt akarom ktsgbevonni elsknt, mint szerz, csupn tudatostani kvnom: jelen ksrletnk a kvets hihetetlen sok kvetkezmnybl kvn nhnyat kiemelni; s ekzben nem rt fltrl visszatekinteni, hogy van-e mg kznk az eredethez, Jzus Krisztushoz. Ne ijedjnk meg e nyers krdsfltevstl; aki nem krdez llandan vissza ilyen mdon, az van inkbb exisztencilis veszlyben. Tallan mondja G. Ebeling: nem a ktsg, hanem a ktsg ell val megfutamods veszlyezteti a hitet! Mihelyt azonban visszapillantunk, s magt Jzus Krisztust akarjuk megragadni, hogy hitnkkel sszehasonltsuk, abban a pillanatban elrettent flfedezst kell tennnk: Ez a Jzus Krisztus csak a mi hitnkben stabil, meghatrozott kp; mihelyt ettl elvonatkoztatunk (mrpedig ha a hitet ssze akarjuk hasonltani Jzus Krisztus szemlyvel, ezt kell tennnk), abban a pillanatban egy imbolyg rnyk ll elttnk, amelyre az n. „kegyes” keresztynek nem merik magukat bzni, s inkbb eltakarjk a szemket. Jzus Krisztus a trtnelem folyamn soha nem volt biztos pont, mindig vitatott volt, mindig akadtak ellenkezk, akiknek nha trtnetileg igazat is kell adnunk. Jzus Krisztust elszr mg letben vitattk: vita volt tantvny s hith zsid kztt, spedig abban, hogy vajon Messis-e Jzus Krisztus, vagy sem? Egy olyan krds ez, amelyre a trtneti-kritikai kutats sem tud vlaszt adni, mert nincs egyetlen olyan tette, kijelentse Jzus Krisztusnak, amely bizonytan messisi ntudatt — de olyan sem, amely cfoln azt. A vita tovbb folyt Jzus Krisztus halla utn: az skeresztyn gylekezet s a zsinagga kztt abban llt a vita, hogy fltmadt-e Jzus Krisztus? A keresztyn hit alapja ez (v. Pl apostol szavt, 1Kor 15,17: „Ha pedig Krisztus nem tmadt fel, hibaval a ti hitetek”), s ez az alap kezdettl fogva vits, nem olyan termszetes, mint a hitnkben. S itt is azt kell mondjuk: a trtneti-kritikai kutats tehetetlenl ll, mert bizonytani nem tudja, cfolni pedig nincs oka; a feltmads maga ui. megfoghatatlan, a feltmadst viszont Krisztus szemtani trtnetileg bizonytjk: a tny ugyan nem, de a rla szl bizonysgttel trtneti. Mindez azonban nem elg; mg csak az elejn jrunk a bizonytalansgoknak. Mihelyt a misszi megkezddik, rgtn vita trgya most az inkarnci, Jzus Krisztus isten-volta. A pognyok hevesen tmadjk azt, ami a keresztynsg conditio sine qua nonja. S ha a krds a reformci idejn visszatr az antitrinitarizmus formjban, akkor igazat kell adnunk Rvsz Imrnek, aki szerint a szenthromsgtagadk mg protestnsok, de mr nem keresztynek. Itt is azt kell mondjuk, hogy a trtneti-kritikai kutats szmra a Szentllektl fogantats ppgy megfoghatatlan, mint a szztl szlets. (Itt taln mg igazat is kell adnunk a grg Kelsosnak, aki azt lltja, hogy az jszvetsg rosszul idzi az szvetsget, az calm fordthat parthenos-nak.) S ne gondoljuk, hogy az jkor betrse Eurpban vltoztatott azon a tnyen, hogy Jzus Krisztus bizonytalan, st, megbotrnkoztat szemly. 40 vvel ezeltt Oscar Cullmann-nak komoly csatkat kellett vvnia azrt, hogy elfogadtassa Eurpa keresztynsgvel: az jszvetsg nem a llek halhatatlansgt, hanem a holtak fltmadst hiszi (ma gy tnik, Magyarorszgon ellrl kezdhetn munkjt, jllehet knyve megjelent magyarul is). A rgi visszaksrt: a grg felfogs jutott rvnyre az jszvetsg rtelmezsben, s a keser pirult kellett lenyelnnk ahhoz, hogy ez megvltozzk. A legnagyobb vitk azonban mgsem itt vannak: arrl van inkbb sz, hogy Jzus Krisztus grete szerint kpes-e szabadulst, abszolt szabadsgot adni az embernek, vagy nem? A reformci mr elindtotta ezt a krdst, nagy lkst adott neki a francia Felvilgosods — igaz, a jogi szabadsg krdsre szktette le — ma pedig mr minden filozfia, minden trsadalom foglalkozik e krdssel; a marxizmus pedig specilis llel fogalmazza meg azt. Ismt elmondhatjuk: trtneti-kritikai mdszernk szmra megfoghatatlan tma, hogy a keresztre fesztett Jzus Krisztus hogyan tud szabadsgot adni a mai embernek. Sem bizonytani, sem cfolni nem tudja ezt. A vita elvi skon sem dnthet el; jjjn a gyakorlat, amely majd bebizonytja, kinek van igaza. — Mindezek a krdsek okozhattak ktsget, de egyben kihvst is a keresztyn hit fel; mr a ksrlet maga is, hogy vlaszt adjunk ezekre a kihvsokra, pozitv, gymlcsz lehet — bizonytja ezt az egyhztrtnelem is. Ezrt szabad s kell ezeket a kritikkat komolyan vennnk, s hitnkben konstitutv helyet biztostanunk nekik.
A perspektvk teht nem ppen kecsegtetk, ha a hit talajt elhagyjuk; a vlaszadst egyrszt provoklja az jkor, de ugyanakkor hitnk nreflexija is, amikor fltesszk a krdst: mi hitnk s Jzus Krisztus kapcsolata? Vajon nem lmok utn futunk? Vajon tnylegesen Jzus Krisztushoz kapcsoldik hitnk? A trtneti tny eltt persze nem mi vagyunk az elsk, akik megrettennek. E helyzetet mrte fl mr Tertullianus is, amikor a krdsek provoklsra gy vlaszolt: „Dominus noster Christus veritam se, non consuetudinem cognominavit”. Az igazsg teht provoklja a megszokst! gy keressnk vlaszt mostmr a hit s Jzus Krisztus kapcsolatra!
Ekzben persze mg mindig szolglhatunk meglepetsekkel. Ha ui. azt nzzk, hogy a keresztynek nmaguk kztt hogyan tekintettek Jzus Krisztusra, gy azt kell mondjuk, hogy ez minden egyb, csak nem lehetsges. Itt gondolhatunk persze a klnbz felekezetek Krisztus-kpre, hiszen mindegyik msnak tekinti a Megvltt. Az kumenikus prbeszdek azonban kimutattk, hogy ezek az eltrsek korntsem olyan nagyok, s inkbb Jzus Krisztus megvlt munkjnak klnbz rtelmezsbl fakadnak, mely klnbsgek azonban a felekezetek helyzetkbl fakad sajtossgoknak tekintenek, klcsnsen elismernek, s a Szentllek ajndkai gazdagsgnak tartanak. Igazi nagy problmt azonban a XX. szzadban az a vita jelentett, amely Jzus trtnetisgt trgyalja, s a Megvltt fldarabolja a trtneti Jzusra s a krygmatikus Krisztusra. Ez a bizonytalansg pedig igen komolyan veend. Nemcsak azrt, mert theologusok ezreit foglalkoztatja, hanem azrt is, mert ez a krds srgi: tk. mr az jszvetsgben megvolt ez az ellentt. Fontos tovbb azrt, mert e krdsben specilisan a trtneti s a hit csap ssze, s az exisztencinak dntenie kell, hogy melyiket kveti? De mehetnk tovbb is; aki ui. kimondja e nevet: Jzus Krisztus, mr benne l a kettssgben, hiszen a Jzussal a trtneti szemly mellett szavazott, a Krisztussal pedig egytt vallja az jszvetsg minden krygmatikus kijelentst errl a szemlyrl. — Hogy a kett nem fedi egymst, az mr maga az jszvetsg szmra is bizonyos. Hiszen Jzus Krisztus soha nem mondta nmagt Isten finak, ha az evangliumokat tekintjk. Vits tovbb, hogy Emberfinak nevezte-e magt; hogy Messisnak nevezte volna, az kizrt, s a tbbi mltsgjelzt is az sgylekezet hite tulajdontotta Neki. Lehet ezekben hinni? Hiszen brmennyire is legitim volt az sgylekezet magyarzata, Jzus Krisztus Messis-volta pl. mr nem magra a trtneti Jzusra megy vissza. Nos, csak hinni lehet ezekben. ppgy, mint a fltmadsban, amelyrl sokszor hibsan halljuk, hogy R. Bultmann „tagadja”. Bultmann kijelentse ui. mindssze ennyi: Trtnetileg csak annyit mondhatunk, hogy a tantvnyok hitbe tmadt fl Jzus (nem pedig: a tantvnyok hitben tmadt fl Jzus). A fltmads teht mr a krygmatikus Krisztus kphez tartozik — ki vitatn ezt? Mindez nagyon helyes, csakhogy: a hit jellegzetessge, hogy a trtnetisghez ragaszkodik. Hivatkozik a trtnetisgre, a trtneti szemlyre; a Krisztus nmagban ppgy kevs, mint a Jzus! Ha a kt nevet sztvlasztom, sztesik a keresztyn hit is. Vajon lehet reduklni a hit szmra trtnetileg fontos tnyek szmt? Hogy ezt mondhassuk: ez s ez trtneti tnyknt status confessionis? Nem, persze; ez rvidzrlat lenne. Viszont ha nem ezt az utat kvetem, akkor vszesen lecskken azoknak a tnyeknek a szma, amelyek ignyt tarthatnak a trtnetisgre s a hit trgyai is. Vszesen lecskken, br lehet gy is mondani: lnyegre tren cskken le. Mi marad a trtneti Jzusbl? Csak annyi, hogy lt (ezt ma mr Josephus Flavius idzete alapjn senki nem vonhatja ktsgbe), s hogy tantvnyokat hvott (el ezt sem lehet ktsgbe vonni, mert az egyhz kezdettl fogva trtneti tnyez). Ebben a kijelentsben viszont fel kell tnjn valami. Kezdetkor azt mondottuk, hogy biztos alapnak, Jzus Krisztusra visszavezethetnek csak a „kvess engem!” felszlts tekinthet — ezzel vlaszoltunk arra a krdsre, hogy Jzus Krisztus az ltalunk lert hitet akarta-e. E flszlts azonban trtneti tny, s erre joggal hivatkozik a hit. Ha pedig az skeresztyn krygmt tekintem, akkor a fentiekkel egybevg kijelentst olvasok a legsibb krygmatikus kijelentsben: Jzus Krisztus r (Fil 2,11). Itt mr, ltjuk, megtrtnt a trtneti Jzus s a krygmatikus Krisztus azonostsa. Mi azonban ennek a tartalma? Egy kapcsolat-fogalom: Jzus Krisztus r, n pedig tantvny vagyok. Az els krygmatikus kijelents fedi a trtneti Jzus kpt, amennyiben ezt a kapcsolatot fogalmazza meg. Itt viszont abba is hagyja a trtneti tnyek flsorolst, s ehelyett hitbeli kijelentsek sora kvetkezik, A theologus szinte bosszankodva keresi a vlaszt erre az abrupt elhalgatsra. Mirt elgszik meg a krygma annyival, hogy biztos trtneti tnyknt kizrlag azt llaptsa meg, hogy e valakivel val kapcsolatunk nem a semmiben vgzdik, hanem a kapcsolat partnere trtneti szemly? Mirt nem mond ennl a bizonnyal fontos megllaptsnl tbbet? A vlasz egyszer: az jszvetsg hitet akar; a hithez pedig az emltett trtneti tny szksges, m tovbbi trtneti adalkok nem vezetnek a hithez (gondoljunk az elmlt szzadok theologiatrtnetre; trtneti tnyek halmozsa inkbb kirtette, mint megtlttte a templomokat...) gy teht az jszvetsg tovbbi rszletkrdsekre nem tr ki, hanem ehelyett krygmatikus, hitbeli kijelentseket tesz, amelyek hitet bresztenek, s amelyek teret nyitnak a hermeneutiknak: hogyan tudok a hiten keresztl Jzus Krisztushoz eljutni? Ugyanakkor pedig vltozatlanul inzisztl azon, hogy hite trtneti, s mindezt (mint lttuk) joggal teszi. A hangslyt mindenesetre thelyezi a trtneti tnyekrl a trtneti kapcsolatra: ez, ti. a tantvnyok s a trtneti Jzus kapcsolata lljon a kzppontban, ne a trtneti rszletkrdsek! Ha teht valaki megijed a trtneti adatok bizonytalansgtl, ill. csekly volttl, Jzus szemlynek krdses volttl (br ezt joggal teszi), akkor magtl ijed meg, hogy egy ilyen kapcsolatra hagyatkozzk. Mrpedig a hagyatkozs erre a kapcsolatra maga a hit.
De lljunk meg egy szra: A biztos trtneti kijelents Jzus letet fell s az els krygmatikus kijelents az r Krisztus fell egybeesik; a tovbbi kijelentsek mr e kapcsolat lershoz tartoznak, amely hitbl fakad s hitet breszt. Ennek magyarzsa a hermeneutika fladata: Vizsgljuk meg a hvt s hitt, s akkor mindkettt megrtve magt Jzus Krisztust is megragadhatjuk. De tekintsnk csak erre a „trtneti-krygmatikus minimumra”! Mi ez? Az l Jzus Krisztus elhvsa el kapcsolatra, amelyben az r. Vajon nem ez a hit maga? Ez a mi jelen hitnknek is lehet pontos defincija. S ez azt jelenti, hogy a trtneti kritikval nem egyszeren a krygma minimumnak igazolshoz jutok el (ez mdszertanilag is krdses vllalkozs lenne), de mgcsak nem is arrl van sz, hogy a trtneti minimum s a krygmatikus minimum azonosthat lenne, mint egy trgy nmaga tkrkpvel, hanem radiklisan ezt jelenti: a trtneti s krygmatikus alapkijelents egy s ugyanaz: az elhv Jzus Krisztus szava s az ember engedelmes igenje az elhvsra, teht a hit kapcsolata. Egy ilyen hit pedig nemcsak legitimnek tarthatja, de meg is kvetelheti mind a hitbeli, mind a trtneti megkzeltst.
|