//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 9. HIT S MITOSZ

9. HIT S MITOSZ


HIT S MTOSZ

A hit s beszd trgyalsakor kitrtnk a hit „kimondhatatlan” tartalmra, s mindezt prhuzamba lltottuk a beszdnek a „kommunikatv” rszvel, teht azzal, amit nem „jelrendszernek”, nem „informcinak” neveznk. Pontosan ezt teszi a nyelvet az ember valsgbrzolsnak kifejezjv, magba foglalva annak az embernek a valsgrl alkotott kpt, aki ppen beszl, vagy a beszdet hallgatja s megrti. Kzenfekv, hogy ez a kommunikci a beszdben gyorsan vltozik, hiszen befolysolja minden jonnan megszerzett ismeret; br meg kell jegyezni azt is, hogy nhny asszocici mlyen benne l az emberekben, s olyakor mg tbb ezer ves is lehet. m a kznyelv gyors vltozsa ma minden nyelvben termszetes. gyhogy amikor Eugene Nida, amerikai kommunikci-theoretikus s bibliafordt szaktuds Magyarorszgon jrt, s megemltettk neki egy amerikai slang irodalmi m magyar fordtst („Zabhegyezk”), akkor ezt vlaszolta: Amerikban nemigen rtik meg mr ezt a knyvet, mert az akkori slang, a maga emciival, szoksaival mr a mlt. Nhny v leforgsa alatt teljesen megvltozott az amerikai underground-literature kpanyaga, gyhogy a mai kpek rthetetlennek tnnek, s a rgebbiek is elvesztettk rtelmket. — Mit lehet ilyenkor tenni? Sajnos nem egyebet, mint hogy kertennk kell egy olyan embert, aki mg rti ezt a kpanyagot, az idimkat, s lefordtja azokat mai kifejezsekre. Kb. olyan helyzet ez, mint Shakespeare szndarabjainak a megrtse: a mai angol fiatalnak komoly tanulmnyokra van szksge ahhoz, hogy megrtse a sajt nyelvn rt szndarabokat. Teht: a nyelvi egysgen bell is fl kell fedeznnk egy fontos tolmcsol funkcit, amelynek be nem tltse esetn a megrts krosodhat. A nyelvszetnek ez igen rgi flfedezse, amelyet a theologiban R. Bultmann aknzott ki; munkja azonban mg ma is sokhelytt vitatott, holott Bultmann maga mr aligha nevezhet „modern” theologusnak (taln csak a sz filozfiai rtelmben).

A „Hit s valsg” c. fejezetben idztk U. Mannt, aki leszgezi, hogy a valls valsgbrzolsa olyan, amelyet semmilyen ms valsgbrzolssal nem lehet sszehasonltani. Vilgos, hogy ennek megvannak a nyelvi kivettdsei is. Olyan szfordulatok, olyan kpek jelennek meg, amelyeket csak az illet vallsos hit megvalli rtenek s rnak al; kvl ll szmra ezek csupn grgtzknt hathatnak. Mgis, a valls nem flslegesen alkotja kifejezseit, kpeit; sajtos nyelvezete nem l’art pour l’art: a valsgbrzols csatornja ez. Olyan igazsgokat akar kzvetteni a valls ilyen mdon, amelyeket trtnelem, tr s kultra flttieknek rez. Ha pl. a bibliai znvztrtnetet vesszk s hozztesszk babiloni prjt is, akkor komplex krdsekre kapunk vlaszt: Izraelben a bn s Isten kegyelme kettssgre, Babilonban pedig a vilg ltrejttre, a theodicera s az rkkvalsg krdsre egytt. A kettssg flrerthetetlen: valami trtnelem fltti kerl kzel a trtnelem al vetett emberhez. Ezt nevezhetjk mtosznak (jllehet, kimert megfogalmazst mg senki nem adott a fogalom vonatkozsban). A problma azonban nem ebben rejlik; hiszen az ellen nemigen szoktak tiltakozni, hogy ilyen beszd, az ehhez kapcsold kifejezsmd megtallhat a Bibliban is. A vitk akkor kezddnek, amikor flfedezzk: igaz, hogy ezek a kpek, ez a beszd mint olyan, trtnelem fltti igazsgot jell, maga a kp, beszd s kifejezsmd nem trtnet fltt ll, hanem igenis az adott az adott helyzethez kttt — klnben nem lenne rthet az emberek szmra. S itt trtnik meg a dnt lps Bultmann theologijban: a trtnet fltt llt, azaz: a minden trtneti helyzetben rvnyes mondanivalt krygmnak nevezi (ami persze egyltaln nem zrja ki, hogy ez „trtnetileg immanens” mondanival legyen), s a kzls azon rszt, amely fgg a trtneti konstellcitl, mtosznak nevezi. S brmennyire is elvlaszthatatlan a kt mozzanat egymstl, a theologusnak termszetesen a krygmra kell a bibliamagyarzat sorn koncentrlnia. E magyarzat sorn az a problma addik lland jelleggel, hogy 2000 v telt el a Biblia ltal hasznlt mitikus kpek keletkezse ta, s nmely kpek eltntek, nmelyek megvltoztak jelentskben, arrl nem is beszlve, hogy jak is keletkeztek. Persze: vannak olyan kpek, amelyek megmaradtak, s ugyanazt jelentik, mint Jzus idejben. Nyugodtan mondhatjuk, hogy „a mi mindennapi kenyernket add meg nknk ma” — senki sem fogja azt rteni rajta, hogy csupn kenyeret krnk Istentl, hanem ltalban testi szksgleteinkre gondolunk: A kenyr, mint a meglhets szimbluma, megmaradt. Bizarrnak tn, mgis helyes az sszehasonlts: ezzel az ignnyel lpnek fel a XIX. s XX. sz.-i munksmozgalmak is, amikor ezt kvetelik: „Munkt, kenyeret”. A kp idtllnak bizonyult. Ms krds, hogy mondhatom-e ezt az eszkimnak, aki mg letben nem ltott kenyeret. gy hiszem, ha a bibliamagyarz ebben az esetben a „kenyr” helybe a „fka” kpt illeszti be, akkor nem kvet el nagy hamistst, hanem h marad a mondanivalhoz. Vannak azutn olyan kpek is, amelyek teljesen eltntek, a trtneti magyarzat nlkl teljesen rthetetlen. Ha pl. azt olvassuk a Bibliban, hogy „vezztek fel derekatokat”, akkor mr exegetikai munkra van szksg ahhoz, hogy szemnk eltt megjelenjen a Jzus korabeli frfi, aki egy vvel fogja fl tga-szer ltzkt, hogy ne zavarja t a munkban vagy a vndorlsban. Ha pl. angolra akarnnk fordtani ezt a kpet, akkor valami olyasmit mondhatnnk: „Let us take the bull by the horns”, ami az indo-eurpai nyelvekben kzs kpnek tekinthet (saisir le taureau par les cornes, ill. den Stier bei den Hrnern packen — franciul ill. nmetl) — ugyanez a kp azonban a magyar nyelvben nem tallhat meg.

Nos, eddig szndkosan beszltnk olyan kpekrl, amelyek nyelvi vagy gondolati sajtossgot tkrznek, de nincs theologiai tartalmuk; most viszont ki kell trnnk a theologiai fogalmakra is, mert igen sok ilyen kppel tallkozunk ezek sorn, aholis a helyzetet mg tovbb bonyoltja, hogy e kpek gyakran rintkeznek a kor vallstrtneti adottsgainak darabjaival. Mit jelent az, hogy „Isten fia” (hiszen mr az „Isten” sz sem mindig rthet)? Mit jelent a „megvlts”? Mi az a „bn”? Megannyi mitikus kp ez, s ha nmelyeket mg hasznlnak is ma, az csak nehezebb teszi a helyzetnket, mert egszen ms mdon trtnik ez a hasznlat mint rgen. S ezen a ponton lesz Bultmann egszen radiklis: kimondja, hogy a mai ember beszde, gondolkodsa nem mitikus, teht mtosz nlkli nyelvre kell lefordtani az evangliumot, j nyelven kell tolmcsolni a krygmt. Halljuk t: „Mitolgitlants — e sz termszetesen nem kielgt. A cl nem a mitologikus kijelentsek eltvoltsa, hanem azok magyarzata.” E mondat remlhetleg megnyugtatja azokat, akik flnek, hogy itt valami elvsz a Biblibl. Klasszikus pldnak tarthatjuk e flrertsre Bo Reickt, aki egy eladsban az evangliumot egy hagymhoz hasonltotta: Ha eltvoltjuk a hagyma egyes leveleit, akkor vgk nem marad semmi a hagymbl. S hogy a flrertsek mennyire gyakoriak voltak, annak illusztrlsra emltsk meg, hogy Bo Reicke szemlyes bartja volt Bultmann-nak, s teljesen kvette is t az evangliumok formakritikai vizsglatban. Nyugodtan mondhatjuk, hogy „eltvoltani” semmit sem kell: magyarzatra viszont szksg van. Hasonl O. Cullmann rvelse is, amikor gy r: „Ha Bultmann le akarja hntani a mtoszt az jszvetsgrl, akkor legelszr az dvtrtnet hntja le, amely pedig az jszvetsg szubsztancilis rsze.” Vilgos: Cullmann flti az jszvetsg trtnetisgt a „mitolgitlants” sorn. Lehntani viszont semmit nem akarunk: magyarzni akarunk. Hogy pedig a magyarzatra szksg van, azt senki sem vitathatja. Meglep, hogy mennyire hasonlt Bultmann programja D. Bonhoeffer flfogsra; s a sors irnija, de mondhatjuk gy is: a meg nem rts csdje, hogy Bultmannban sokan antikrisztust lttak, mg Bonhoeffert elfogadtk. Pedig milyen hasonlan beszl: A „felntt vilg” („mndige Welt”) fogalma s a mtosz nlkli beszd jelensge nem ll tvol egymstl. Bonhoeffer is azt hangslyozza, hogy alapvet theologiai kifejezseink nem rthetek immr: „A megrtsnek ismt egszen az elejre kerltnk vissza. Mit jelent ez: megbkls s megbocsts, Krisztusban val let s Krisztus kvetse, jjszlets s Szentllek, ellensg szeretet, kereszt s feltmads — mindez oly tvol ll s olyan nehz szmunkra, hogy alig mernk rluk beszlni.” (1944) Igaz: alapvet klnbsg, hogy Bultmann mindezt a dolgok termszetes menetnek tartja, Bonhoeffer pedig az egyhz bnnek. Rszigazsga flttlenl van mindkettnek, s abban egyek, hogy az rthetsget kvetelik. Bonhoeffer gy, hogy Krisztus szavt a „felntt vilg” szmra is tolmcsoljuk, Bultmann pedig gy, hogy a mitikus kpeket megmagyarzzuk — a kett lehet egy s ugyanazon folyamat is!

De trjnk mg egy percre vissza a Bultmann-Cullmann- vitra! A kt ris nemigen tudta megrteni egymst; mirt? Cullmann magban az dvtrtnetben ltja a krygmt, s ez mr maga mitikus, hiszen az dv-drma (Heilsdrama, drama du salut), amelyrl Cullmann mindentt beszl, mitikus kifejezs, kp. Ha ezt elhagyjuk, akkor valban lnyegtl fosztjuk meg az jszvetsget. Mirl van sz? Arrl, hogy Cullmann 100 %-ig trzi: maga a krygmt kzl mtosz trtneti entits, s mint ilyen kzl trtnet fltti igazsgokat, ti. a megvltst s dvt. Bultmann azonban msknt rtkeli ezt a trtnetisget: A heideggeri ontolgia fell rtelmezve ez a trtnetisg a mulandsgot jelenti (itt s csakis itt tmaszkodik Bultmann Heidegger ontolgijra; az, hogy theologija Heidegger filozfijnak theologiai prja, termszetesen nem igaz). Tk. mindkt flnek igaza van: a mitikus kpek, fogalmak mlandsgt mi is teljesen trezzk. S a dialektika theologia is rti ezt a mulandsgot, nmagba rmmel be is pti (Barth ppgy, mint Bonhoeffer), mert benne az emberi bnt ltja. Mgis gy rzem, itt slyos flrerts forog fenn. Nem kritika akar ez lenni, csupn az azta eltelt id kvetkeztetseit kell magunkv tennnk. A XX. sz. gyors vltozsai rvid tvon valban azt a ltszatot keltettk, hogy „felntt vilg” fel haladunk, a rgi mitikus kpek elhagysa valban arra utal, hogy a mtosz mint kifejezeszkz httrbe fog szorulni. S valban: a „Zabhegyezk”-et mr nem rtik; az a slang, amelyben azt rtk, tbb nem ltezik. De ez nem azt jelenti, hogy a slang mint olyan eltnt volna! Ami eltnt, az csupn a slang egyik formja volt, s az is csak azrt, hogy egy msiknak tadhassa a helyt! Nem igaz, hogy vallsnlkli vilg fel haladunk, s az sem igaz, hogy mtosz nlkli beszd a XX. sz. anyanyelve. A rgi vallsok formk elhagysa, mitikus kpek httrbe szorulsa csupn annyit jelent, hogy j vallsossg, j mitolgia van kialakulban. Br a trtneti egyhzak szekularizcija tovbbra is folyik, a vallsossg megmutatkozik a szektk s a keleti vallsok elterjedsben. St, ha ezektl eltekintnk, mg akkor is meg kell llaptanunk: a szekularizlt ember gondolkodsban ma is mlyen benne l a vallsos notio, a hazaszeretetrl, bnrl, tisztessgrl, stb. — csak sajnos sokkal felvilgosulatlanabb formban, mint a trtneti vallsukhoz ragaszkodk esetben. S hasonl vitnk lehet Bultmann-nal is: Nem igaz,hogy a mtosz megsznik kifejez eszkz lenni. Igaz, a rgi keresztyn mtoszokat elhagyjk, de jelennek meg jak, sokszor egszen hasonl tartalommal. Ma mr senki nem tart otthon Istr-szobrot, de a szexualits betltheti sokak szemben az isten/n szerept. Nem borul le senki Mammon eltt, de az eredmnyessg az emberek tudatos vagy tudattalan mrvesszjv vlt. (A klvinizmusnak klnsen is nagy bne, hogy a rgi klvini munka-koncentrcibl eredmnyessg-koncentrci lett!) gy hiszem, nem mitolgitlantani kell. t kell mitologizlni sok olyan dolgot, amit ma mr msknt fejeznk ki, mint 2000 vvel ezeltt. Nem Entmythologisieren, hanem Ummythologisieren! Nem vszharangot kell kongatni (Bultmann), s nem hozsannzni kell (Bonhoeffer), hanem egyszeren hozz kell ltnunk ahhoz a feladathoz, amely a keresztyn hit megvallsnak lnyegt alkotja!

Hol lthatjuk azt a krdst, ami alapvet eltrsnket okozta a theologia fent emltett risaitl? A modern nyelvszet segtsgvel ez knnyen kifejezhet: Mind Bultmann, mind Bonhoeffer a krygmt (ill. az egyhz mai igehirdetst) kifejez nyelvszimblumot akarta eltrlni, azaz a beszd kommunikatv oldalt — horribile dictu: a jobb megrtse, a kommunikci rdekben. Cljuk az, hogy a „mondanivalt” exakt, tudomnyos mdon, mintegy jelrendszerrel tegyk rthetv. Br ez az oldal is hangslyos, mgis ennek tlhangslyozsval megsznne a nyelv maga, az Istenrl szl beszd. Erre pedig szksgnk van addig, amg emberek vagyunk. A tolmcs feladatt kell ht vllalnunk, aki nem j nyelvet teremt, hanem a meglv kombincija ltal teszi a „mondanivalt” rthetv; jelszavunk pedig: linguistica biblica!

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!