HIT S MTOSZ
A hit s beszd trgyalsakor kitrtnk a hit „kimondhatatlan” tartalmra, s mindezt prhuzamba lltottuk a beszdnek a „kommunikatv” rszvel, teht azzal, amit nem „jelrendszernek”, nem „informcinak” neveznk. Pontosan ezt teszi a nyelvet az ember valsgbrzolsnak kifejezjv, magba foglalva annak az embernek a valsgrl alkotott kpt, aki ppen beszl, vagy a beszdet hallgatja s megrti. Kzenfekv, hogy ez a kommunikci a beszdben gyorsan vltozik, hiszen befolysolja minden jonnan megszerzett ismeret; br meg kell jegyezni azt is, hogy nhny asszocici mlyen benne l az emberekben, s olyakor mg tbb ezer ves is lehet. m a kznyelv gyors vltozsa ma minden nyelvben termszetes. gyhogy amikor Eugene Nida, amerikai kommunikci-theoretikus s bibliafordt szaktuds Magyarorszgon jrt, s megemltettk neki egy amerikai slang irodalmi m magyar fordtst („Zabhegyezk”), akkor ezt vlaszolta: Amerikban nemigen rtik meg mr ezt a knyvet, mert az akkori slang, a maga emciival, szoksaival mr a mlt. Nhny v leforgsa alatt teljesen megvltozott az amerikai underground-literature kpanyaga, gyhogy a mai kpek rthetetlennek tnnek, s a rgebbiek is elvesztettk rtelmket. — Mit lehet ilyenkor tenni? Sajnos nem egyebet, mint hogy kertennk kell egy olyan embert, aki mg rti ezt a kpanyagot, az idimkat, s lefordtja azokat mai kifejezsekre. Kb. olyan helyzet ez, mint Shakespeare szndarabjainak a megrtse: a mai angol fiatalnak komoly tanulmnyokra van szksge ahhoz, hogy megrtse a sajt nyelvn rt szndarabokat. Teht: a nyelvi egysgen bell is fl kell fedeznnk egy fontos tolmcsol funkcit, amelynek be nem tltse esetn a megrts krosodhat. A nyelvszetnek ez igen rgi flfedezse, amelyet a theologiban R. Bultmann aknzott ki; munkja azonban mg ma is sokhelytt vitatott, holott Bultmann maga mr aligha nevezhet „modern” theologusnak (taln csak a sz filozfiai rtelmben).
A „Hit s valsg” c. fejezetben idztk U. Mannt, aki leszgezi, hogy a valls valsgbrzolsa olyan, amelyet semmilyen ms valsgbrzolssal nem lehet sszehasonltani. Vilgos, hogy ennek megvannak a nyelvi kivettdsei is. Olyan szfordulatok, olyan kpek jelennek meg, amelyeket csak az illet vallsos hit megvalli rtenek s rnak al; kvl ll szmra ezek csupn grgtzknt hathatnak. Mgis, a valls nem flslegesen alkotja kifejezseit, kpeit; sajtos nyelvezete nem l’art pour l’art: a valsgbrzols csatornja ez. Olyan igazsgokat akar kzvetteni a valls ilyen mdon, amelyeket trtnelem, tr s kultra flttieknek rez. Ha pl. a bibliai znvztrtnetet vesszk s hozztesszk babiloni prjt is, akkor komplex krdsekre kapunk vlaszt: Izraelben a bn s Isten kegyelme kettssgre, Babilonban pedig a vilg ltrejttre, a theodicera s az rkkvalsg krdsre egytt. A kettssg flrerthetetlen: valami trtnelem fltti kerl kzel a trtnelem al vetett emberhez. Ezt nevezhetjk mtosznak (jllehet, kimert megfogalmazst mg senki nem adott a fogalom vonatkozsban). A problma azonban nem ebben rejlik; hiszen az ellen nemigen szoktak tiltakozni, hogy ilyen beszd, az ehhez kapcsold kifejezsmd megtallhat a Bibliban is. A vitk akkor kezddnek, amikor flfedezzk: igaz, hogy ezek a kpek, ez a beszd mint olyan, trtnelem fltti igazsgot jell, maga a kp, beszd s kifejezsmd nem trtnet fltt ll, hanem igenis az adott az adott helyzethez kttt — klnben nem lenne rthet az emberek szmra. S itt trtnik meg a dnt lps Bultmann theologijban: a trtnet fltt llt, azaz: a minden trtneti helyzetben rvnyes mondanivalt krygmnak nevezi (ami persze egyltaln nem zrja ki, hogy ez „trtnetileg immanens” mondanival legyen), s a kzls azon rszt, amely fgg a trtneti konstellcitl, mtosznak nevezi. S brmennyire is elvlaszthatatlan a kt mozzanat egymstl, a theologusnak termszetesen a krygmra kell a bibliamagyarzat sorn koncentrlnia. E magyarzat sorn az a problma addik lland jelleggel, hogy 2000 v telt el a Biblia ltal hasznlt mitikus kpek keletkezse ta, s nmely kpek eltntek, nmelyek megvltoztak jelentskben, arrl nem is beszlve, hogy jak is keletkeztek. Persze: vannak olyan kpek, amelyek megmaradtak, s ugyanazt jelentik, mint Jzus idejben. Nyugodtan mondhatjuk, hogy „a mi mindennapi kenyernket add meg nknk ma” — senki sem fogja azt rteni rajta, hogy csupn kenyeret krnk Istentl, hanem ltalban testi szksgleteinkre gondolunk: A kenyr, mint a meglhets szimbluma, megmaradt. Bizarrnak tn, mgis helyes az sszehasonlts: ezzel az ignnyel lpnek fel a XIX. s XX. sz.-i munksmozgalmak is, amikor ezt kvetelik: „Munkt, kenyeret”. A kp idtllnak bizonyult. Ms krds, hogy mondhatom-e ezt az eszkimnak, aki mg letben nem ltott kenyeret. gy hiszem, ha a bibliamagyarz ebben az esetben a „kenyr” helybe a „fka” kpt illeszti be, akkor nem kvet el nagy hamistst, hanem h marad a mondanivalhoz. Vannak azutn olyan kpek is, amelyek teljesen eltntek, a trtneti magyarzat nlkl teljesen rthetetlen. Ha pl. azt olvassuk a Bibliban, hogy „vezztek fel derekatokat”, akkor mr exegetikai munkra van szksg ahhoz, hogy szemnk eltt megjelenjen a Jzus korabeli frfi, aki egy vvel fogja fl tga-szer ltzkt, hogy ne zavarja t a munkban vagy a vndorlsban. Ha pl. angolra akarnnk fordtani ezt a kpet, akkor valami olyasmit mondhatnnk: „Let us take the bull by the horns”, ami az indo-eurpai nyelvekben kzs kpnek tekinthet (saisir le taureau par les cornes, ill. den Stier bei den Hrnern packen — franciul ill. nmetl) — ugyanez a kp azonban a magyar nyelvben nem tallhat meg.
Nos, eddig szndkosan beszltnk olyan kpekrl, amelyek nyelvi vagy gondolati sajtossgot tkrznek, de nincs theologiai tartalmuk; most viszont ki kell trnnk a theologiai fogalmakra is, mert igen sok ilyen kppel tallkozunk ezek sorn, aholis a helyzetet mg tovbb bonyoltja, hogy e kpek gyakran rintkeznek a kor vallstrtneti adottsgainak darabjaival. Mit jelent az, hogy „Isten fia” (hiszen mr az „Isten” sz sem mindig rthet)? Mit jelent a „megvlts”? Mi az a „bn”? Megannyi mitikus kp ez, s ha nmelyeket mg hasznlnak is ma, az csak nehezebb teszi a helyzetnket, mert egszen ms mdon trtnik ez a hasznlat mint rgen. S ezen a ponton lesz Bultmann egszen radiklis: kimondja, hogy a mai ember beszde, gondolkodsa nem mitikus, teht mtosz nlkli nyelvre kell lefordtani az evangliumot, j nyelven kell tolmcsolni a krygmt. Halljuk t: „Mitolgitlants — e sz termszetesen nem kielgt. A cl nem a mitologikus kijelentsek eltvoltsa, hanem azok magyarzata.” E mondat remlhetleg megnyugtatja azokat, akik flnek, hogy itt valami elvsz a Biblibl. Klasszikus pldnak tarthatjuk e flrertsre Bo Reickt, aki egy eladsban az evangliumot egy hagymhoz hasonltotta: Ha eltvoltjuk a hagyma egyes leveleit, akkor vgk nem marad semmi a hagymbl. S hogy a flrertsek mennyire gyakoriak voltak, annak illusztrlsra emltsk meg, hogy Bo Reicke szemlyes bartja volt Bultmann-nak, s teljesen kvette is t az evangliumok formakritikai vizsglatban. Nyugodtan mondhatjuk, hogy „eltvoltani” semmit sem kell: magyarzatra viszont szksg van. Hasonl O. Cullmann rvelse is, amikor gy r: „Ha Bultmann le akarja hntani a mtoszt az jszvetsgrl, akkor legelszr az dvtrtnet hntja le, amely pedig az jszvetsg szubsztancilis rsze.” Vilgos: Cullmann flti az jszvetsg trtnetisgt a „mitolgitlants” sorn. Lehntani viszont semmit nem akarunk: magyarzni akarunk. Hogy pedig a magyarzatra szksg van, azt senki sem vitathatja. Meglep, hogy mennyire hasonlt Bultmann programja D. Bonhoeffer flfogsra; s a sors irnija, de mondhatjuk gy is: a meg nem rts csdje, hogy Bultmannban sokan antikrisztust lttak, mg Bonhoeffert elfogadtk. Pedig milyen hasonlan beszl: A „felntt vilg” („mndige Welt”) fogalma s a mtosz nlkli beszd jelensge nem ll tvol egymstl. Bonhoeffer is azt hangslyozza, hogy alapvet theologiai kifejezseink nem rthetek immr: „A megrtsnek ismt egszen az elejre kerltnk vissza. Mit jelent ez: megbkls s megbocsts, Krisztusban val let s Krisztus kvetse, jjszlets s Szentllek, ellensg szeretet, kereszt s feltmads — mindez oly tvol ll s olyan nehz szmunkra, hogy alig mernk rluk beszlni.” (1944) Igaz: alapvet klnbsg, hogy Bultmann mindezt a dolgok termszetes menetnek tartja, Bonhoeffer pedig az egyhz bnnek. Rszigazsga flttlenl van mindkettnek, s abban egyek, hogy az rthetsget kvetelik. Bonhoeffer gy, hogy Krisztus szavt a „felntt vilg” szmra is tolmcsoljuk, Bultmann pedig gy, hogy a mitikus kpeket megmagyarzzuk — a kett lehet egy s ugyanazon folyamat is!
De trjnk mg egy percre vissza a Bultmann-Cullmann- vitra! A kt ris nemigen tudta megrteni egymst; mirt? Cullmann magban az dvtrtnetben ltja a krygmt, s ez mr maga mitikus, hiszen az dv-drma (Heilsdrama, drama du salut), amelyrl Cullmann mindentt beszl, mitikus kifejezs, kp. Ha ezt elhagyjuk, akkor valban lnyegtl fosztjuk meg az jszvetsget. Mirl van sz? Arrl, hogy Cullmann 100 %-ig trzi: maga a krygmt kzl mtosz trtneti entits, s mint ilyen kzl trtnet fltti igazsgokat, ti. a megvltst s dvt. Bultmann azonban msknt rtkeli ezt a trtnetisget: A heideggeri ontolgia fell rtelmezve ez a trtnetisg a mulandsgot jelenti (itt s csakis itt tmaszkodik Bultmann Heidegger ontolgijra; az, hogy theologija Heidegger filozfijnak theologiai prja, termszetesen nem igaz). Tk. mindkt flnek igaza van: a mitikus kpek, fogalmak mlandsgt mi is teljesen trezzk. S a dialektika theologia is rti ezt a mulandsgot, nmagba rmmel be is pti (Barth ppgy, mint Bonhoeffer), mert benne az emberi bnt ltja. Mgis gy rzem, itt slyos flrerts forog fenn. Nem kritika akar ez lenni, csupn az azta eltelt id kvetkeztetseit kell magunkv tennnk. A XX. sz. gyors vltozsai rvid tvon valban azt a ltszatot keltettk, hogy „felntt vilg” fel haladunk, a rgi mitikus kpek elhagysa valban arra utal, hogy a mtosz mint kifejezeszkz httrbe fog szorulni. S valban: a „Zabhegyezk”-et mr nem rtik; az a slang, amelyben azt rtk, tbb nem ltezik. De ez nem azt jelenti, hogy a slang mint olyan eltnt volna! Ami eltnt, az csupn a slang egyik formja volt, s az is csak azrt, hogy egy msiknak tadhassa a helyt! Nem igaz, hogy vallsnlkli vilg fel haladunk, s az sem igaz, hogy mtosz nlkli beszd a XX. sz. anyanyelve. A rgi vallsok formk elhagysa, mitikus kpek httrbe szorulsa csupn annyit jelent, hogy j vallsossg, j mitolgia van kialakulban. Br a trtneti egyhzak szekularizcija tovbbra is folyik, a vallsossg megmutatkozik a szektk s a keleti vallsok elterjedsben. St, ha ezektl eltekintnk, mg akkor is meg kell llaptanunk: a szekularizlt ember gondolkodsban ma is mlyen benne l a vallsos notio, a hazaszeretetrl, bnrl, tisztessgrl, stb. — csak sajnos sokkal felvilgosulatlanabb formban, mint a trtneti vallsukhoz ragaszkodk esetben. S hasonl vitnk lehet Bultmann-nal is: Nem igaz,hogy a mtosz megsznik kifejez eszkz lenni. Igaz, a rgi keresztyn mtoszokat elhagyjk, de jelennek meg jak, sokszor egszen hasonl tartalommal. Ma mr senki nem tart otthon Istr-szobrot, de a szexualits betltheti sokak szemben az isten/n szerept. Nem borul le senki Mammon eltt, de az eredmnyessg az emberek tudatos vagy tudattalan mrvesszjv vlt. (A klvinizmusnak klnsen is nagy bne, hogy a rgi klvini munka-koncentrcibl eredmnyessg-koncentrci lett!) gy hiszem, nem mitolgitlantani kell. t kell mitologizlni sok olyan dolgot, amit ma mr msknt fejeznk ki, mint 2000 vvel ezeltt. Nem Entmythologisieren, hanem Ummythologisieren! Nem vszharangot kell kongatni (Bultmann), s nem hozsannzni kell (Bonhoeffer), hanem egyszeren hozz kell ltnunk ahhoz a feladathoz, amely a keresztyn hit megvallsnak lnyegt alkotja!
Hol lthatjuk azt a krdst, ami alapvet eltrsnket okozta a theologia fent emltett risaitl? A modern nyelvszet segtsgvel ez knnyen kifejezhet: Mind Bultmann, mind Bonhoeffer a krygmt (ill. az egyhz mai igehirdetst) kifejez nyelvszimblumot akarta eltrlni, azaz a beszd kommunikatv oldalt — horribile dictu: a jobb megrtse, a kommunikci rdekben. Cljuk az, hogy a „mondanivalt” exakt, tudomnyos mdon, mintegy jelrendszerrel tegyk rthetv. Br ez az oldal is hangslyos, mgis ennek tlhangslyozsval megsznne a nyelv maga, az Istenrl szl beszd. Erre pedig szksgnk van addig, amg emberek vagyunk. A tolmcs feladatt kell ht vllalnunk, aki nem j nyelvet teremt, hanem a meglv kombincija ltal teszi a „mondanivalt” rthetv; jelszavunk pedig: linguistica biblica!
|