8. A BIBILIA TEKINTLYE S A BIBLIAKRITIKA
A BIBLIA TEKINTLYE S A BIBLIAKRITIKA
A Biblia tekintlynek tana nemcsak azt mondja, hogy a Szentrs Istentl ihletett, s ez nemcsak elhatrolst jelent a tbbi irodalmi munktl, hanem azt az ismeretelmleti a priorit is magban hordozza, hogy a Szentrs a legfbb ismeret: Isten s ember megismersnek egyarnt forrsa. Ezzel szemben azt kell mondanunk a kritikrl, hogy az az jkor elengedhetetlen jellemzje, a Felvilgosods ta olyan jelensg, amelyet nem lehet ignorlni, mindentt megtallhat a nyugati gondolkodsban - s ebben benne foglaltatik maga a hit is. Ez persze korntsem azt jelenti, hogy a kritika egyrtelmen fogalom, s hogy mindannyian azonos rtelemben hasznlnnk e szt. Amirl itt most sz lesz, az a filozfiai kritikafogalom, amelynek szndka „racionlis felvilgosods ltal elrelpni az ismeretben, s amely egyedl kpes trsadalmi elrelpst kieszkzlni - ha nem is automatikusan. A racionlis felvilgosods permanens kritikaknt nyilvnul meg,, s felkutat, leleplez mindent, ami a felvilgosods s halads ellen van. E kritika, amely konstruktv szerepet jtszik a megismersben, nemcsak a kritika trgyra terjed ki, hanem magra a kritikra is.” (G. Ebeling megfogalmazsa). Gyakorlatilag teht arrl van sz, hogy a kritika ppgy, mint a tekintlytisztelet a megismers folyamatban val pozitv („konstruktv”) szerepre tart ignyt; klcsns jellemzjk, hogy egyms ignynek jogosultsgt elvitatjk egymstl: A kritika eskdt ellensget lt a tekintly tiszteletben, dogmatizmusnak tartja azt (ld. I. Kant megfogalmazst a gondolati hagyomnyok tvtelrl), a Biblia tekintlye pedig bizonyos hatron tl meglljt parancsol a kritiknak. Ez az elmlt vtizedekben azt jelentette, hogy a bibliai autorits brmennyire is liberlis volt a trtneti-kritikai bibliakutatssal szemben, a Szentrs jutunk, ihletettsge vonatkozsban azonban visszautastott minden kritikt. A krds nemcsak ezrt jelentkezik hihetetlen lessggel, hanem azrt is, mert az elmlt szzad theologiai kutatsnak jellemzje volt a trtnet-kritikai kutats, de legalbb ennyire floreszklt a Biblia tekintlynek vizsglata is, s e kt (legalbbis ltszlag) ellenttes irny egyazon theologiai gondolkods megnyilvnulsa volt.
Mi ez a gondolkods? Az jkori eurpai gondolkods szerint a megismers lehetsges deduktv mdon; ez azt jelenti, hogy a logika segtsgvel kvetkeztethetnk tovbb jabb ismeretekre a mr meglvkbl. E gondolkodsmdban a megismers folyamata leginkbb egy matematikai kplethez hasonlt. Ez vezet a klasszikus intellektualizmushoz; persze, mr Descartes-nl jelentkezik ezen tlmenen az intuci szksgessge, amely az lland dedukci sorba sehogy sem illik. Ha ui. a dedukcit az ismeretelmletben szigoran vgigvezetjk, gy logikai cirkulushoz, amely mindig olyan ismertekben kvnja megalapozni az gy nyert ismereteket, amelyek nmaguk is bizonytsra szorulnak. Ezrt csak felgyorsulhat, „beprghet” ez a kr, vgs fokon azonban nem garantlja azt, hogy az j ismereteknek a megalapozsa biztos lenne: ellenkezleg, mindig relatv az utna kvetkez logikai ismerethez kpest. Ha valaki ezt a modellt szemlli, gy ijedten gondolhat a mai vilg beprgtt, j ismerteket hajszol tudomnyaira, amelyekbl teljesen hinyzik a megalapozs mozzanat, s ezrt kptelen a teljes, egsz tudomny benyomst kelteni. (Theologiai kijelentsek nyersnek s indoklsnak prominens kutatja Gerhard Sauter, aki magyarul is zeltt adott kutatsnak eredmnyeibl.)
Ismerethez juthatunk msrszt empirikus ton is, a logikai indukci segtsgvel: jabb tnyek (bruta facta) halmozsval garantlja ez a mdszer az ismeretszerzs. Jl felismerhet itt a termszettudomnyok megfigyelsei-nek modellje, mint pl. a ksrletezs (annak ellenre, hogy minden tudomny mindkt gondolkodsi formval l). Viszont itt is elmondhat, hogy e mdszer sem vezet az ismeretek megalapozshoz: az indukci folyamn sem dl el az, hogy mely kritrium fogja verifiklni s falsifiklni a nyert ismeretet, s mely kritrium fogja engedni a konklzik levonst.
Trsadalmainkban ez jrszt vletlenl, irreflektltan trtnik meg; s nem vletlen, ha ppen trsadalmaink (Eurpban s szak-Amerikban) szenvednek legtbbet a trsadalmi kontroll s autorits krzise miatt. A konzekvensen vgigvitt indukci vgtelen regresszushoz (regressus infinitus) vezet, amelybl ppgy hinyzik az ismeretet integrl faktor, mint a dedukci esetben is lttuk.
A gondolkods kt nagy „tpust” gy ltva azt mondhatjuk, hogy mindkett egy bizonyos relativizmust jelent: a dedukci mindig jabb logikai kvetkeztetst kvetel, s ezrt tulajdon eredmnyeit relativizlja. Minden kvetkeztets relatv az utna kvetkezhz kpest. Az indukci esetn kb. ugyanez a helyzet: csak informcihalmazt garantl, nem pedig felhasznlhat ismeretet. S ha ezeket az informcikat kirtkelni kvnjuk, gy minden elz ismeretet relativizl az utna kvetkez. Ezrt mr-mr kzenfekv, ha ezt a mindkt esetben vgtelen folyamatot valaki lezrni kvnja, ha ezeken kvl, egyb ton szerzett ismeretet tesz meg a kirtkels alapfelttelv. Hans Albert ezt nevezi dogmatizmusnak. (Kant fogalma teht kiss modifiklt formban jelentkezik, ugyanazzal a negatv eljellel); ekzben ksrteties hasonlsgot fedezhetnk fel azzal, amit a bibliakritika s bibliai tekintly kapcsolatrl mondtunk: egy bizonyos ideig a kritika eltrt jelensg, st az eurpai theologiai tudomny favorizlja is azt. Mihelyt azonban Isten kijelentst s Isten ltt rinti a kritika, a theologia rgtn elzrkzik tle. Nem vletlen, ha Albert kritikja elsrenden a theologia, msodrenden pedig a theologival rokonszenvez exisztencilis filozfia ellen irnyul (elssorban Heidegger s Gadamer ellen). E hrom elmleti llspontot Albert az n. Mnchhausen-trilemmban foglalja egysgbe, s a megoldst csak a „kritikai racionalizmusban” ltja (ld. Ebeling megfogalmazst fentebb), amely minden dogmt (= az ismeretszerzs folyamatt meggtl brmifle tnyezt) radiklisan megkrdjelez, s minden eddigi ismeret valsghoz val viszonyt jra feltrkpezi. Igaz, Albert fejtegetsei nem mindig tisztk: ha pl. azt rja, hogy a theologia „eine pomps aufgetakelte Immunisierungsmaschinerie”, akkor ez lehet igaz, de flttlenl tisztzand, hogy a theologia igazsghoz val viszonya (a theologia kijelentsek megnyerse s megindoklsa), vagy annak trsadalmi szerepe itt a kritika trgya, ill. mi e kettnek a kapcsolata egymssal. Mgis, a theologinak flttlenl vlaszolnia kell erre a „kritikus kritikra”, s e vlaszads mg nem trtnt meg, jllehet heves vita folyt a 70-es vekben Albert ttelei krl.
Ksreljk meg mi most a lehetetlent!
1) Elszr is, ha elfogadjuk a Mnchhausen-trilemma gondolkozsi smjt, gy a theologiban a kritika egy bizonyos ponton ktsgkvl flbeszakad; s ez trst jelent a megismers folyamatban. Mert ha a kritiknak volt relevancija a kijelents s Isten fogalmig, akkor mirt marad ez el ksbb? H. Albert ktsgkvl joggal mutat r egy inkonzekvencira, s joggal nevezi ezt „dogmatizmusnak” - igaz, immr nem a kanti rtelemben. Kr, hogy az ilyen rtelm „dogmatizmus” nla negatv kategria. Itt ui. rgtn meg kell krdeznnk: vajon biztos, hogy mindaz, amit Albert dogmatizmusnak nevez, gtolja az ismeretszerzst? Biztos, hogy az ismeretszerzs folyamatnak megszaktsa automatikusan ismerethinyhoz vezet? A theologia ppen azt vallja, hogy nem; azt vallja, hogy a kritika j bizonyos megszerzett ismeretek verifiklsra s falsifiklsra, de a clja is ez, s nem szabad leragadni az ismeretszerzs folyamatnak kritikjnl. Mirt lenne kizrt, hogy egy ismeretszerzs folyamat sorn hirtelen ms ton jabb, taln minden eddigit relativizl ismeret bukkan fel; ezzel szmol a theologia is. Vajon mivel indokolja Albert, hogy a „dogmatizmus” „ismeretellenes”? Maximum anynyit mondhatunk, hogy trtneti funkcija ilyen; mdszertanilag a kritikval val megszakts kvetkezhet egy jabb, magasabb rend ismeret megszerzsbl is; s ez a folyamat mr nem szksgszeren kritika trgya. Ilyen azonban nemcsak a keresztyn hit, vallsos rzlet, de pl. az intuci is. Ezekre nzve elmondhatjuk: ez gy szerzett ismeret tartalma lehet kritika trgya, de a megszerzs mdja nem mindig. Plda: a keresztyn etika. Tartalmilag igenis legyen kritika trgya az pl., amit a keresztyn hit mond a hborrl s bkrl vagy nemek egyttlsrl. Viszont hibs „kritikai racionalizmus” az, amelyik a keresztyn zenet tartalmt ktsgbevonja, csak azrt, mert szmra nem hozzfrhet a tolmcsols tja. pp gy mondhatjuk, hogy a gyakorlatbl ismert jelensg, hogy egy kutat meglmodja kutatsnak eredmnyeit (= az agy lomban dolgozza fel az bren szerzett ismereteket, s levonja a helyes kvetkeztetst). Itt is rvnyes: az gy szerzett ismeret relevancija kritikailag fllvizsgland, viszont ngl lenne, ha ehelyett az lomltst kritizlva nem foglalkoznnk magval az ismerettel.
2) Nehezmnyezhetjk, hogy Albert nem foglalkozik megfelelen a nyelvvel mint ismeretkzl gondolati struktrval. Persze: a nyelvet mint jelensget trgyalja, de nem veszi figyelembe, hogy tk. a nyelv is bizonyos hatrokat hz meg a gondolkod szmra. Tk. a nyelv funkcionlsa is hasonlt a dogmatizmushoz, mert egy ideig segti az ismeret megszerzst s kzlst, ksbb azonban gtllag is hathat r (gy pl. a ksi Wittgenstein). A klnbz nyelvek sszehasonltsa mutatja, hogy egy-egy nyelv mint gondolati egysg mennyire hatros. Mi pl. ugyancsak igyekezhetnk, hogy magyarul mondjuk meg, mi is a nmet „Ansatz” jelentse. Mgis, a nyelv szerepe a gondolkodsban alapjban vve pozitv, hiszen gondolataink elvlaszt-hatatlanok a nyelvtl. Logikailag persze sokszor ellentmondsos, mgis valsgos ez a pozitv szerep. S ha valaki - mint a „kritikai racionalizmus” - hangslyozza az j struktrk felnylsnak nagy lehetsgeit ( ilyen pl. egy j nyelv megtanulsa), akkor nem szabad elfelejtenie azt sem, hogy a lezrt gondolati egysgnek milyen hatalmas lehetsgei vannak (annl is inkbb, mivel az j nyelv megtanulsa nem vgtelen lehetsget jelent, hanem egy jabb gondolati egysg megismerst). A kritikai racionalizmusnak ktsgkvl fontos szerepe lehet ott, hogy leleplezi a dogmatizmust, azaz kimutatja egy-egy gondolati rendszer hatrait; de nem gy, hogy azt megsemmisteni kvnja! A legitim hatrok kimutatsa egyszersmind a hatrokon belli revelancia elismerse - s Hans Albertnak ppen ez esik nehezre.
Fentebb emltettk mr, hogy a keresztyn hit nem minden egyes krdsre akar vlaszt adni (ld. 35-36.1.). Jzus Krisztus tudja ezt is mondani: „Ember, ki tett engem brv vagy osztv kzttetek?” (Lk 12,14) (v. etikai adiaphoron). A keresztynsg sokkal inkbb a krdsre akar vlaszt adni; a kizr jelleg (legalbbis annak vallsos formja, pl. az arab vallsban, az Iszlmban) teljesen hinyzik belle. Lsd Pl apostolt, aki elismeri, hogy lehet ms relevancia a keresztynen kvl - m ez rnk nem rvnyes. „Mert ha vannak is gy nevezett istenek, akr gben, akr fldn, mint ahogyan van sok isten s sok r, neknk egyetlen Istennk az Atya, Akitl van a mi is rte, s egyetlen Urunk a Jzus Krisztus, Aki ltal van a mindensg, mi is ltala.” (1Kor 8,5-6). A megenged mondat persze nem lltst, de mindenesetre tudomsul vtelt jelenti egy olyan relcinak, amely a hv szmra teljesen irrelevns, hogy a hit relevancija nagyobb hangslyt nyerhessen. Pl apostol itt egyszerre „dogmatista” s „racionlisan kriticista”.
3) Ha viszont mind a racionalista kritika, mind a dogmatika ltjogosultsgt elismerjk, gy ktelez rvny lesz a kett viszonya meghatrozsra val ignynek. Hol van az a hatr, ahol a kett rintkezik, s mi annak a kritriuma, ami azt meghatrozza? A vlasz pedig mg csak nem is tl nehz. Egyszeren klnbsget kell tennnk a megismers folyamatban egy valsgrelci felnylsa s a valsg tapasztalati kumulcija kztt. A fentiek rtelmben a valsgrelci felnylsa (ha gy tetszik: „dogma”, br itt ne feledjk, hogy ez filozfiai s nem theologiai kategria) csupn annyiban vonhat kritikai vizsglat al, hogy megkrdezzk: mit akar kzlni, s mit nem? E krdsfltevs egyszerre kritikai s hermeneutikai; e kt megkzelts md kornt sincs akkora ellenttben egymssal, mint H. Albert flttelezi. Pontosan az ellenkezje annak, amit Albert r: „Eine Wissenschaftslehre, die allem Gegebenen ‘gerecht’ wird, kann kaum den Anspruch machen, ein kritisches Unternehmen zu sein.” Ellenkezleg: csak olyan tudomnyelmlet garantlhatja a kritika maximlis rvnyre jutst, amely minden adott dolgot mr annak maximjra nzve megvizsglt! Ez a fladata minden kritikai bibliatudomnynak is. A valsgrelci flnylsnl azonban, abban a percben, amikor a kijelents megtrtnik (vagy theofnia ltal, vagy pedig - Pannenberghez csatlakozva - a trtnelem bizonyos mdon val megrtsben), nem vezet elbbre a kritika. Ez azonban semmit nem von le abbl, hogy a kijelents ltal meghatrozott ton halad ismeretszerzs sorn, a valsgmegtapasztals sorn (amelynek Izrael trtnetben is nagy jelentsge volt; v. J. Barr munkit) flttlenl szksg van a kritikai vizsgldsra, hogy sok rszletkrdsre fny merlhessen. Mindez pedig ezt jelenti a theologus szmra: hitet ne vrjunk a kritikai tudomnytl, csak hitben plst. A kritika jellemzje ui., hogy csak a mr meglvt tudja vizsglni, m maga kptelen nmagban ismeretet szlni. A meglv jobb megismersben, megrtsben s gyaraptsban viszont flttlenl pozitv a szerepe.
(Tekintettel arra, hogy mg nem lezrt vitrl van sz, helyes nhny irodalmi utalst tennnk: H. Albert, Traktat ber kritische Vernunft, 1968; u., Pldoyer fr kritischen Rationalismus, 1971; G. Ebeling, Kritischer Rationalismus?, 1973 — valamennyi a P. Siebeck-J.C.B. Mohr, Tbingen kiad gondozsban.)
|