//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 7. HIT S BESZD

7. HIT S BESZD


HIT S BESZD

„Nem vagyok a szavak embere”; „ezek csak szavak” — mondjuk sokszor, s e kifejezsekben egyrtelmen a cselekvs mg utastjuk a beszdet. Ez egyszersmind utal arra a fejldsre is, amely az utbbi vtizedeket jellemzi: az informcis anyag flhalmozdsra, a megsokszorozott irodalomra, s mindarra, ami ennek kvetkezmnye az emberben; ez pedig nem ms, mint egy bizonyos fok csalds a szavakban, elidegeneds a beszdtl s rstl egyarnt, rviden: a beszd krzise, avagy csmr a beszdtl (berdru am Reden). Legeklatnsabb pldja ennek a nyelv rendszernek szthullsa a kznyelvben; nemcsak Magyarorszgon panaszkodnak amiatt, hogy a „fiatalabb generci mr nem tudja anyanyelvt sem beszlni.” De nemcsak ez: ma mr a sznoki sikerek is egyre ritkbbak, olyanok, mint amilyenekkel pl. Kossuth L. hadsereget toborozott — s mindez nem arra utal, hogy a retorika hanyatlik, hanem inkbb arra, hogy az igny az ilyen sznoki produkcikra kisebb. Ez a fejlds pedig igen rzkenyen rinti a protestns egyhzakat, ahol a kultusz kzppontjban ppen a beszd ll. (Szndkosan kerltk itt el az „igehirdets”s „prdikci” kifejezseket, hiszen itt most nem a beszd tartalmrl, hanem jelensgrl van sz; gy csatlakozunk a rgi magyar szhasznlathoz, amely szerint a prdikci: „egyhzi beszd”.) Nem vletlen s nem is tlzs, ha egy fiatal lelksz letargikusan llaptja meg: a mi prdikciinknak nincs trsadalomforml jellege, s nem is gy nz ki, hogy efel haladnnk. Persze, hogy mit jelent a „trsadalomforml” kifejezs itt, azt pontosan meg kellene vizsglni. A kijelents mgis helyes annak megllaptsban, hogy az „egyhzi beszd” flttlenl vesztett jelentsgbl — egytt a tbbi beszddel. A cmben szerepl kt sz arra ktelez most minket, hogy vlaszoljunk arra a kihvsra, amelyet egyrszt reformtus tradcink s a jelen helyzet sszetkzse, msrszt a bibliai Ige-fogalom s a mai beszd ellentte jelent. Ez utbbi ui. a hber dbr sz ltal egysgbe foglalja a tettet s a beszdet (hiszen ez mindkettt jelenti); az elz pedig tnteten hangslyozza azt a lehetsget, hogy emberi beszd s Isten kijelentse egybeeshet. E kt dolog les ellenttbe ll a mai helyzettel, s sajtos valsgrtelmezst tkrz; amennyiben sajtja ez a hitnek, s hogyan lehet kommuniklni? — e krds fogalalkoztasson minket.

Persze: ha nyelvi szempontbl nem lennnk ilyen szksghelyzetben, akkor sem lenne problmamentes a hit s a beszd kapcsolata. Hiszen a hit olyan dolgokat involvl, amelyek aligha fogalmazhatk meg egyszer beszd ltal. Theologusok s hvk egytt mondjk, hogy ez valami „kimondhatatlan”, s K. Barth maga is gy nevezi a theologit: Das Reden von dem Unsagbaren (tanszkutdja, H. Ott rt ilyen cmmel knyvet). Kimondhatatlan, s mgis beszlni kell rla. Az „egyhz s tudomnyos theologia” c. fejezetben utaltunk tbb olyan Igre, amely a keresztynek szmra ktelezv teszi a beszdet, mert ezltal szletik hit (v. Rm), a bennnk val remnysgrl is szmot kell adnunk (v. 1Pt). De vannak kifejezetten olyan locusok is, amelyek rendkvl pozitvan nyilatkoznak a beszd szereprl a hit vonatkozsban, jllehet nem ilyen cllal kerltek be a Szentrsba. „Viperk fajzata! Hogyan szlhatntok jt gonosz ltetekre? Mert amivel csordultig van a szv, azt szlja a szj.” — gy Keresztel Jnos (Mt 12,34). A Zsolt 119,105 gy dicsri Isten Igjt: „Lbam eltt mcses a te szavad”. Jakab levele pedig hatalmas jelentsget tulajdont a nyelvnek (mint testrsznek, amelynek funkcija a beszd); kpes az egsz embert vezetni s flrevezetni a beszd: „me, a hajkat, brmilyen nagyok, s brmilyen ers szelek hajtjk is ket, egy egsz kis kormnyrddal oda lehet irnytani, ahova a kormnyos akarja. Ugyangy a nyelv is milyen kicsi testrsz, mgis milyen nagy dolgokkal krkedik. me, egy parnyi tz milyen nagy erdt felgyjthat: a nyelv tz, a gonoszsg egsz vilga” — s nhny sorral lejjebb: „Ezzel ldjuk az Urat s az Atyt s ezzel tkozzuk az Isten hasonlatossgra teremtett embereket: ugyanabbl a szjbl jn ki az lds s az tok.” (3. rsz) E levl teljessggel fl akarja fogni a beszd potencijt, azokat a lehetsgeket, amelyeket a nyelv nmagban rejt. Ismt Keresztel Jnos figyelmeztet arra, hogy a beszd prominens mdon jrul hozz az ember megtlshez az utols napon: „De mondom nektek, hogy minden hibaval szrl, amelyet kiejtenek az emberek, szmot fognak adni az tlet napjn: mert szavaid alapjn mentenek fl s szavaid alapjn tlnek el tged.” (Mt 12,36-37). Persze ez a kijelents mr eleve flttelezi azt az egysget, amely beszd s tett kztt fennll, s mely ma mr minden egyb, csak nem termszetes. E kijelents teht a legkevsb sem ll ellenttben az „heztem s ennem adtatok” ill. „nem adtatok ennem” szmonkrsvel.

Az vilgos, hogy a felsorolt bibliai idzetek sokban eltrnek a nyelvrl alkotott mai kptl. A legfontosabbra mr utaltunk: a Biblia egysgben ltja a tettet s a beszdet. Ez teljessggel jogos: mert lehet, hogy a beszdem mr elidegenedett a tetteimtl; lehet, hogy mst mondok, mint amit teszek. De hogy az emberek jrszt aszerint irnytjk tetteiket, amit hallottak (nem amit maguk mondtak!), az ma is biztos. A nyelvrl alkotott flfogs azonban egy ponton 100 %-ig megegyezik a bibliai korban s a mai vilgban. Mindkt esetben ui. a nyelv potencijnak az elismerse a lnyeg. Ha teht mi ma a nyelv csmrrl beszlnk, az nem a nyelv hatalmnak a cskkenst jelenti; krds trgya csak az lehet, hogy jl lnk-e a nyelvvel, j irnyba hat-e bennnk ez a hatalmas potencia? Mi teht ez a hatalom a nyelvben? Mi a nyelv lnyege? S tovbbmenleg: Mi az a beszd, amely jellemzi ember s ember kapcsolatt, s mi az , ami ebben eltr, ha Isten s ember kapcsolatrl van sz?

Ha nyelvrl, beszdrl, szavakrl szlunk, gy elbb-utbb a jelentstannal, szemantikval is foglalkoznunk kell majd. Valban: meg kell rtennk azt a csodt, hogy egy sz, egy kifejezs vagy mondat elhangzsakor ketten vagy tbben (akr egy egsz np is) ugyanazt gondoljk, sokszor mg rzelmileg is ugyanolyan hangulatba kerljenek. Ennek a csodnak ktfajta megkzeltse lehetsges. Elszr is gy kell megrtennk a nyelvet, mint egy jelrendszert. Minden fogalomnak megvan a maga hangtani megfelelje, s ennek elhangzsakor vagy olvassakor az illet trgy, szemly vagy fogalom jelenik meg kpzetnkben. Ha pl. magyarul azt mondom, hogy kenyr, akkor kb. ugyanarra gondolok, mint a nmet „Brot”, angol „bread” vagy francia „pain” szavak esetben. Krlbell? Igen, spedig azrt, mert az ilyen fogalmak kultrterletenknt vltozhatnak, s ennek megvan a nyelvi lecsapdsa is. A nyelv computer-jellegnek a megrtsekor ezt mindig figyelembe kell venni. Bibliafordts kzben lthatja ezt az ember, amikor olyan kultrval tallkozunk, amelynek fogalmai nem mindig rthetek. Legegyszerbb plda taln az, hogy a hbernek tbb kifejezse van az oroszlnra, amely klnbz fajtkat jell meg. Termszetesen: hiszen fleg Jda pusztjban volt otthona az oroszlnnak (sajnos csak volt: mg a 30-as vekben kipuszttottk ket). Mi a mi nyelvnkben nem tudunk ilyen finom klnbsgeket tenni, hiszen mi nem ismerjk ilyen alaposan az oroszlnokat. Kln problmt jelentenek aztn a nyelv jel-rendszern bell a klnbz idimk, amelyek klnsen is jellemzik egy-egy np gondolkodsmdjt, s sz szerint nem mindig fordthatk le. Ha pl. valaki angolul ezt hallja: „look out”, akkor nem ajnlatos kinzni, mert baj trtnhet: a flszlts pont a szszerinti fordts ellenkezjt akarja elrni. Vilgos: a nyelv jel-rendszerknt trtn megrtse igen egyoldal, s rgtn ki kell egsztennk azt azzal a megjegyzssel, hogy a nyelv a valsgbrzols sajtos formja, rendszere, s nem csak a valsgtl fgg, hanem a nyelv hasznlinak valsg-kptl is. A nyelv hasznli: teht az, aki beszl, s az, aki hallgatja. Hogy egymst megrtsk, ahhoz az kell, hogy a valsgrl alkotott kpk legalbbis nagy vonalakban megfeleljenek egymsnak, klnben „mellbeszlnek”: flrertenek minden szt, mg a jeleket is. Vilgos teht, hogy a beszdben mindig kt relcival kell szmolnunk: egyrszt azzal, hogy a beszdeinknek minl nagyobb legyen a valsghoz a kze, msrszt pedig azzal, hogy a beszlget partnerhez megtalljuk az utat. Gorombn ltalnostva gy fogalmazhatnnk: a beszdnek egy informatv s egy kommunikatv oldala van — de rgtn hozzfzzk ehhez, hogy e kett mindig sszefondik, s csupn megklnbztethet, de szt nem vlaszthat. Ha pedig fltesszk a krdst, hogy mirt csmrlttnk meg a sok beszdtl, s mirt van mgis geten szksgnk sokszor „egy j szra”, mirt hinyzik a beszd teremt ereje, gy azt hiszem, egyetrthetnk mindannyian a diagnzisban: a ma embere tlfeszti a nyelv informatv jellegt, s elhanyagolja a kommunikatv oldalt; egy ijeszten pozitivisztikus flfogs ellen kzd az, aki a nyelvnek rgi rtkt vissza akarja szerezni. S nyugodtan hozz is tehetjk: az el nem idegenedett, igazi kapcsolatot teremt s pol szra ma nagyobb szksg van mint valaha; nem a beszd, az ember krzise nyilvnul itt meg!

Tovbb folytatva gondolatainkat: Van Istennek beszde? Mieltt elhamarkodottan igennel vlaszolnnk gondoljuk vgig: van Istennek kln nyelve? Azt hiszem, nincs. Hiszen a legklnbzbb nyelveken is megtapasztalhatjuk Isten akaratt; Isten gy a nyelvi jelensg fltt ll. Azonkvl pedig, ha a Biblit tekintjk, ott nyilvn lthatjuk, hogy Isten nemcsak beszd, hanem trtnelem ltal is kijelentette magt. Ha azonban a nyelvet informci s kommunikci egysgeknt rtelmezzk, akkor itt mgis azt kell mondanunk, hogy van valami specifikuma az Istennel val beszdnek, ill. az Istenre hallgatsnak. Ezt gy prblnm rviden megfogalmazni: Az Istennel val beszdben az „objektv”, „informatv” rsz maga is kommunikci, spedig annak klns formja — ppen az, amit a nyelv nehezen fejez ki: az Istennel val kapcsolat. Ez vlik abszoltt, ez relativizl minden olyan dolgot, amelyet rzkszerveinkkel vagy rtelmnkkel megtapasztalhatunk. Ugyanakkor pedig vltozatlanul fennll a kommunikatv oldal is: a hittrsakkal val beszd. S itt igen fontos, hogy e beszd kzben ugyanaz a valsg kpnk (ez esetben: Isten-kpnk) legyen, mint partnereinknek, klnben az trtnik meg, ami Luther s Zwingli kztt Marburgban ment vgbe: annak megllaptsa, hogy „vilgos, hogy nekik ms lelkk van”.

Mi trtnik akkor, ha ezt a kommunikatv oldalt hagyom el? Kb. olyasmi, ami a nyelveken szlsban trtnik meg, ahol a kapcsolat Istennel — Pl szerint — lehetsges, de az emberekkel val kapcsolat mr teljesen megsznt. Ez a hitet (a nyelveken szlt is!) vszesen fenyegeti. Ezrt mondja Pl apostol, hogy a nyelveken szl csak akkor beszljen a gylekezetben, ha valaki a gylekezet szmra megmagyarzza, mirl is van sz, azaz: kiegszti a beszlt a kommunikatv oldallal. Pl apostolnak ez a gyakorlati blcsessge tk. komoly elmleti alapokon nyugszik. Persze, egyb hibk is okozhatjk a hittrsakkal val kommunikci sikertelensgt: pontosan ezek miatt kell a lelksznek alaposan ismernie gylekezete szociolgijt, sajtos gondolatait, problmit, fknt pedig azokat a krdseket, amelyeket fltesznek a gylekezet tagjai (gyakran kimondatlanul is). rtsk meg: nem adaptldsrl van sz, nem arrl, hogy konformiss vljunk a gylekezettel, hanem arrl, hogy kiindulpontunk kzs legyen, amelybl kiindulva szksg esetn akr ellenttes kvetkeztetseket is levonhatunk, mint amit pedig a gylekezet kztudata elvrna tlnk. Rviden: a gylekezetben vgzett igehirdets relevancija Isten beszdnek a kommunikatv oldala.

Mi trtnik akkor, ha a lelksz ugyan megfelel ennek a kvetelmnynek, m az „informatv” vagy „objektv” oldalon vannak problmi. Teht: j a kapcsolat a gylekezettel, „csak” Istennel nem, csak a mondanivalrt val lelkik kzdelem hinyzik. Itt ismt utaljunk arra, hogy az „objektv” rsz alapjban vve kapcsolat jelleg, gy a deformci is ilyen lesz. Gondoljunk pldaknt a hber igazsg-fogalomra: milyen nagy mrtkben klnbzik a grg-rmaitl (s eurpaitl) . Az egyik oldalon ll Pallasz Athn—Iustitia, bekttt szemmel, kezben mrleg. A mrleg mindenkit szemlyvlogats nlkl tl meg. (Pl. Ntnnak maga mondja ki Dvid a hallos tlett nmaga felett, m ezt Isten rajta nem hajtja vgre: Izraelnek szksge van a dinasztia-alaptra). A hber igazsgfogalom relcifogalom. Nos, ehhez hasonlan, ha valaki az objektv oldalon hagy kvnnivalt maga utn, akkor specilisan kommunikcis hibk jelentkeznek: ekkor trtnik meg pontosan az, amit bevezetnkben megllaptottunk: elidegeneds Isten beszdtl, a fecsegs elszaporodsa, st, csmr is az Istenrl szl elidegenedett beszdtl. Ilyen helyzetekben keletkeznek ilyen tpus mondsok: „Hossz kolbsz, rvid prdikci” — ami remekl rulkodik afell, hogy jl rezzk magunkat egytt, megrtjk egymst, m egyttltnk objektv rsze, ti. mindannyiunk kapcsolata Istennel, mr hinyzik. S itt, ezen a ponton rkeznk el oda, ahol minden tudomny s blcsessg sem segt, csupn egy tancs marad, de az hallatlanul radiklis; itt kell vgre abbahagynunk a beszdet, s hallgatnunk, hogy vgre Isten jusson szhoz.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!