HIT S BESZD
„Nem vagyok a szavak embere”; „ezek csak szavak” — mondjuk sokszor, s e kifejezsekben egyrtelmen a cselekvs mg utastjuk a beszdet. Ez egyszersmind utal arra a fejldsre is, amely az utbbi vtizedeket jellemzi: az informcis anyag flhalmozdsra, a megsokszorozott irodalomra, s mindarra, ami ennek kvetkezmnye az emberben; ez pedig nem ms, mint egy bizonyos fok csalds a szavakban, elidegeneds a beszdtl s rstl egyarnt, rviden: a beszd krzise, avagy csmr a beszdtl (berdru am Reden). Legeklatnsabb pldja ennek a nyelv rendszernek szthullsa a kznyelvben; nemcsak Magyarorszgon panaszkodnak amiatt, hogy a „fiatalabb generci mr nem tudja anyanyelvt sem beszlni.” De nemcsak ez: ma mr a sznoki sikerek is egyre ritkbbak, olyanok, mint amilyenekkel pl. Kossuth L. hadsereget toborozott — s mindez nem arra utal, hogy a retorika hanyatlik, hanem inkbb arra, hogy az igny az ilyen sznoki produkcikra kisebb. Ez a fejlds pedig igen rzkenyen rinti a protestns egyhzakat, ahol a kultusz kzppontjban ppen a beszd ll. (Szndkosan kerltk itt el az „igehirdets”s „prdikci” kifejezseket, hiszen itt most nem a beszd tartalmrl, hanem jelensgrl van sz; gy csatlakozunk a rgi magyar szhasznlathoz, amely szerint a prdikci: „egyhzi beszd”.) Nem vletlen s nem is tlzs, ha egy fiatal lelksz letargikusan llaptja meg: a mi prdikciinknak nincs trsadalomforml jellege, s nem is gy nz ki, hogy efel haladnnk. Persze, hogy mit jelent a „trsadalomforml” kifejezs itt, azt pontosan meg kellene vizsglni. A kijelents mgis helyes annak megllaptsban, hogy az „egyhzi beszd” flttlenl vesztett jelentsgbl — egytt a tbbi beszddel. A cmben szerepl kt sz arra ktelez most minket, hogy vlaszoljunk arra a kihvsra, amelyet egyrszt reformtus tradcink s a jelen helyzet sszetkzse, msrszt a bibliai Ige-fogalom s a mai beszd ellentte jelent. Ez utbbi ui. a hber dbr sz ltal egysgbe foglalja a tettet s a beszdet (hiszen ez mindkettt jelenti); az elz pedig tnteten hangslyozza azt a lehetsget, hogy emberi beszd s Isten kijelentse egybeeshet. E kt dolog les ellenttbe ll a mai helyzettel, s sajtos valsgrtelmezst tkrz; amennyiben sajtja ez a hitnek, s hogyan lehet kommuniklni? — e krds fogalalkoztasson minket.
Persze: ha nyelvi szempontbl nem lennnk ilyen szksghelyzetben, akkor sem lenne problmamentes a hit s a beszd kapcsolata. Hiszen a hit olyan dolgokat involvl, amelyek aligha fogalmazhatk meg egyszer beszd ltal. Theologusok s hvk egytt mondjk, hogy ez valami „kimondhatatlan”, s K. Barth maga is gy nevezi a theologit: Das Reden von dem Unsagbaren (tanszkutdja, H. Ott rt ilyen cmmel knyvet). Kimondhatatlan, s mgis beszlni kell rla. Az „egyhz s tudomnyos theologia” c. fejezetben utaltunk tbb olyan Igre, amely a keresztynek szmra ktelezv teszi a beszdet, mert ezltal szletik hit (v. Rm), a bennnk val remnysgrl is szmot kell adnunk (v. 1Pt). De vannak kifejezetten olyan locusok is, amelyek rendkvl pozitvan nyilatkoznak a beszd szereprl a hit vonatkozsban, jllehet nem ilyen cllal kerltek be a Szentrsba. „Viperk fajzata! Hogyan szlhatntok jt gonosz ltetekre? Mert amivel csordultig van a szv, azt szlja a szj.” — gy Keresztel Jnos (Mt 12,34). A Zsolt 119,105 gy dicsri Isten Igjt: „Lbam eltt mcses a te szavad”. Jakab levele pedig hatalmas jelentsget tulajdont a nyelvnek (mint testrsznek, amelynek funkcija a beszd); kpes az egsz embert vezetni s flrevezetni a beszd: „me, a hajkat, brmilyen nagyok, s brmilyen ers szelek hajtjk is ket, egy egsz kis kormnyrddal oda lehet irnytani, ahova a kormnyos akarja. Ugyangy a nyelv is milyen kicsi testrsz, mgis milyen nagy dolgokkal krkedik. me, egy parnyi tz milyen nagy erdt felgyjthat: a nyelv tz, a gonoszsg egsz vilga” — s nhny sorral lejjebb: „Ezzel ldjuk az Urat s az Atyt s ezzel tkozzuk az Isten hasonlatossgra teremtett embereket: ugyanabbl a szjbl jn ki az lds s az tok.” (3. rsz) E levl teljessggel fl akarja fogni a beszd potencijt, azokat a lehetsgeket, amelyeket a nyelv nmagban rejt. Ismt Keresztel Jnos figyelmeztet arra, hogy a beszd prominens mdon jrul hozz az ember megtlshez az utols napon: „De mondom nektek, hogy minden hibaval szrl, amelyet kiejtenek az emberek, szmot fognak adni az tlet napjn: mert szavaid alapjn mentenek fl s szavaid alapjn tlnek el tged.” (Mt 12,36-37). Persze ez a kijelents mr eleve flttelezi azt az egysget, amely beszd s tett kztt fennll, s mely ma mr minden egyb, csak nem termszetes. E kijelents teht a legkevsb sem ll ellenttben az „heztem s ennem adtatok” ill. „nem adtatok ennem” szmonkrsvel.
Az vilgos, hogy a felsorolt bibliai idzetek sokban eltrnek a nyelvrl alkotott mai kptl. A legfontosabbra mr utaltunk: a Biblia egysgben ltja a tettet s a beszdet. Ez teljessggel jogos: mert lehet, hogy a beszdem mr elidegenedett a tetteimtl; lehet, hogy mst mondok, mint amit teszek. De hogy az emberek jrszt aszerint irnytjk tetteiket, amit hallottak (nem amit maguk mondtak!), az ma is biztos. A nyelvrl alkotott flfogs azonban egy ponton 100 %-ig megegyezik a bibliai korban s a mai vilgban. Mindkt esetben ui. a nyelv potencijnak az elismerse a lnyeg. Ha teht mi ma a nyelv csmrrl beszlnk, az nem a nyelv hatalmnak a cskkenst jelenti; krds trgya csak az lehet, hogy jl lnk-e a nyelvvel, j irnyba hat-e bennnk ez a hatalmas potencia? Mi teht ez a hatalom a nyelvben? Mi a nyelv lnyege? S tovbbmenleg: Mi az a beszd, amely jellemzi ember s ember kapcsolatt, s mi az , ami ebben eltr, ha Isten s ember kapcsolatrl van sz?
Ha nyelvrl, beszdrl, szavakrl szlunk, gy elbb-utbb a jelentstannal, szemantikval is foglalkoznunk kell majd. Valban: meg kell rtennk azt a csodt, hogy egy sz, egy kifejezs vagy mondat elhangzsakor ketten vagy tbben (akr egy egsz np is) ugyanazt gondoljk, sokszor mg rzelmileg is ugyanolyan hangulatba kerljenek. Ennek a csodnak ktfajta megkzeltse lehetsges. Elszr is gy kell megrtennk a nyelvet, mint egy jelrendszert. Minden fogalomnak megvan a maga hangtani megfelelje, s ennek elhangzsakor vagy olvassakor az illet trgy, szemly vagy fogalom jelenik meg kpzetnkben. Ha pl. magyarul azt mondom, hogy kenyr, akkor kb. ugyanarra gondolok, mint a nmet „Brot”, angol „bread” vagy francia „pain” szavak esetben. Krlbell? Igen, spedig azrt, mert az ilyen fogalmak kultrterletenknt vltozhatnak, s ennek megvan a nyelvi lecsapdsa is. A nyelv computer-jellegnek a megrtsekor ezt mindig figyelembe kell venni. Bibliafordts kzben lthatja ezt az ember, amikor olyan kultrval tallkozunk, amelynek fogalmai nem mindig rthetek. Legegyszerbb plda taln az, hogy a hbernek tbb kifejezse van az oroszlnra, amely klnbz fajtkat jell meg. Termszetesen: hiszen fleg Jda pusztjban volt otthona az oroszlnnak (sajnos csak volt: mg a 30-as vekben kipuszttottk ket). Mi a mi nyelvnkben nem tudunk ilyen finom klnbsgeket tenni, hiszen mi nem ismerjk ilyen alaposan az oroszlnokat. Kln problmt jelentenek aztn a nyelv jel-rendszern bell a klnbz idimk, amelyek klnsen is jellemzik egy-egy np gondolkodsmdjt, s sz szerint nem mindig fordthatk le. Ha pl. valaki angolul ezt hallja: „look out”, akkor nem ajnlatos kinzni, mert baj trtnhet: a flszlts pont a szszerinti fordts ellenkezjt akarja elrni. Vilgos: a nyelv jel-rendszerknt trtn megrtse igen egyoldal, s rgtn ki kell egsztennk azt azzal a megjegyzssel, hogy a nyelv a valsgbrzols sajtos formja, rendszere, s nem csak a valsgtl fgg, hanem a nyelv hasznlinak valsg-kptl is. A nyelv hasznli: teht az, aki beszl, s az, aki hallgatja. Hogy egymst megrtsk, ahhoz az kell, hogy a valsgrl alkotott kpk legalbbis nagy vonalakban megfeleljenek egymsnak, klnben „mellbeszlnek”: flrertenek minden szt, mg a jeleket is. Vilgos teht, hogy a beszdben mindig kt relcival kell szmolnunk: egyrszt azzal, hogy a beszdeinknek minl nagyobb legyen a valsghoz a kze, msrszt pedig azzal, hogy a beszlget partnerhez megtalljuk az utat. Gorombn ltalnostva gy fogalmazhatnnk: a beszdnek egy informatv s egy kommunikatv oldala van — de rgtn hozzfzzk ehhez, hogy e kett mindig sszefondik, s csupn megklnbztethet, de szt nem vlaszthat. Ha pedig fltesszk a krdst, hogy mirt csmrlttnk meg a sok beszdtl, s mirt van mgis geten szksgnk sokszor „egy j szra”, mirt hinyzik a beszd teremt ereje, gy azt hiszem, egyetrthetnk mindannyian a diagnzisban: a ma embere tlfeszti a nyelv informatv jellegt, s elhanyagolja a kommunikatv oldalt; egy ijeszten pozitivisztikus flfogs ellen kzd az, aki a nyelvnek rgi rtkt vissza akarja szerezni. S nyugodtan hozz is tehetjk: az el nem idegenedett, igazi kapcsolatot teremt s pol szra ma nagyobb szksg van mint valaha; nem a beszd, az ember krzise nyilvnul itt meg!
Tovbb folytatva gondolatainkat: Van Istennek beszde? Mieltt elhamarkodottan igennel vlaszolnnk gondoljuk vgig: van Istennek kln nyelve? Azt hiszem, nincs. Hiszen a legklnbzbb nyelveken is megtapasztalhatjuk Isten akaratt; Isten gy a nyelvi jelensg fltt ll. Azonkvl pedig, ha a Biblit tekintjk, ott nyilvn lthatjuk, hogy Isten nemcsak beszd, hanem trtnelem ltal is kijelentette magt. Ha azonban a nyelvet informci s kommunikci egysgeknt rtelmezzk, akkor itt mgis azt kell mondanunk, hogy van valami specifikuma az Istennel val beszdnek, ill. az Istenre hallgatsnak. Ezt gy prblnm rviden megfogalmazni: Az Istennel val beszdben az „objektv”, „informatv” rsz maga is kommunikci, spedig annak klns formja — ppen az, amit a nyelv nehezen fejez ki: az Istennel val kapcsolat. Ez vlik abszoltt, ez relativizl minden olyan dolgot, amelyet rzkszerveinkkel vagy rtelmnkkel megtapasztalhatunk. Ugyanakkor pedig vltozatlanul fennll a kommunikatv oldal is: a hittrsakkal val beszd. S itt igen fontos, hogy e beszd kzben ugyanaz a valsg kpnk (ez esetben: Isten-kpnk) legyen, mint partnereinknek, klnben az trtnik meg, ami Luther s Zwingli kztt Marburgban ment vgbe: annak megllaptsa, hogy „vilgos, hogy nekik ms lelkk van”.
Mi trtnik akkor, ha ezt a kommunikatv oldalt hagyom el? Kb. olyasmi, ami a nyelveken szlsban trtnik meg, ahol a kapcsolat Istennel — Pl szerint — lehetsges, de az emberekkel val kapcsolat mr teljesen megsznt. Ez a hitet (a nyelveken szlt is!) vszesen fenyegeti. Ezrt mondja Pl apostol, hogy a nyelveken szl csak akkor beszljen a gylekezetben, ha valaki a gylekezet szmra megmagyarzza, mirl is van sz, azaz: kiegszti a beszlt a kommunikatv oldallal. Pl apostolnak ez a gyakorlati blcsessge tk. komoly elmleti alapokon nyugszik. Persze, egyb hibk is okozhatjk a hittrsakkal val kommunikci sikertelensgt: pontosan ezek miatt kell a lelksznek alaposan ismernie gylekezete szociolgijt, sajtos gondolatait, problmit, fknt pedig azokat a krdseket, amelyeket fltesznek a gylekezet tagjai (gyakran kimondatlanul is). rtsk meg: nem adaptldsrl van sz, nem arrl, hogy konformiss vljunk a gylekezettel, hanem arrl, hogy kiindulpontunk kzs legyen, amelybl kiindulva szksg esetn akr ellenttes kvetkeztetseket is levonhatunk, mint amit pedig a gylekezet kztudata elvrna tlnk. Rviden: a gylekezetben vgzett igehirdets relevancija Isten beszdnek a kommunikatv oldala.
Mi trtnik akkor, ha a lelksz ugyan megfelel ennek a kvetelmnynek, m az „informatv” vagy „objektv” oldalon vannak problmi. Teht: j a kapcsolat a gylekezettel, „csak” Istennel nem, csak a mondanivalrt val lelkik kzdelem hinyzik. Itt ismt utaljunk arra, hogy az „objektv” rsz alapjban vve kapcsolat jelleg, gy a deformci is ilyen lesz. Gondoljunk pldaknt a hber igazsg-fogalomra: milyen nagy mrtkben klnbzik a grg-rmaitl (s eurpaitl) . Az egyik oldalon ll Pallasz Athn—Iustitia, bekttt szemmel, kezben mrleg. A mrleg mindenkit szemlyvlogats nlkl tl meg. (Pl. Ntnnak maga mondja ki Dvid a hallos tlett nmaga felett, m ezt Isten rajta nem hajtja vgre: Izraelnek szksge van a dinasztia-alaptra). A hber igazsgfogalom relcifogalom. Nos, ehhez hasonlan, ha valaki az objektv oldalon hagy kvnnivalt maga utn, akkor specilisan kommunikcis hibk jelentkeznek: ekkor trtnik meg pontosan az, amit bevezetnkben megllaptottunk: elidegeneds Isten beszdtl, a fecsegs elszaporodsa, st, csmr is az Istenrl szl elidegenedett beszdtl. Ilyen helyzetekben keletkeznek ilyen tpus mondsok: „Hossz kolbsz, rvid prdikci” — ami remekl rulkodik afell, hogy jl rezzk magunkat egytt, megrtjk egymst, m egyttltnk objektv rsze, ti. mindannyiunk kapcsolata Istennel, mr hinyzik. S itt, ezen a ponton rkeznk el oda, ahol minden tudomny s blcsessg sem segt, csupn egy tancs marad, de az hallatlanul radiklis; itt kell vgre abbahagynunk a beszdet, s hallgatnunk, hogy vgre Isten jusson szhoz.
|