HIT S INDIVIDUUM
Az elzekben — remlhetleg — meggyzen kerlt kifejtsre a hit trtneti vonatkozsa, annak az emberi gondolkodsban val elhelyezse, ill. az emberi lt alapkrdsnek a hitbe val flvtele. Mind-mind olyan aspektusok ezek, amelyek ktsgkvl lesen rintik az emberi exisztencit, s mi szemly szerint is kzel rezhetjk ezeket magunkhoz; mgis inkbb ember-tudatunk kollektv rszt szltjk meg: mindeddig igyekeztnk a Klvin adta kereteken bell mozogni, amennyiben az istenismeret s emberismeret folyamatnak az egysgre trekedtnk — ez mint alapfltevs llt gondolataink mgtt. S valban a the-ologia nem ms, mint anthropo-logia, mivel minden mondata az ember exisztencijt rinti. Vgs trgya (az Aquini Tams szerinti subiectum) azonban nem az ember, hanem nmagt kijelent Isten. A megismers folyamatban e kettt elvlasztani nem szabad, mert neutrlis, objektv istenismeret nincs; fordtott esetben pedig a theologia mint olyan megsznik ltezni. Ma teht, a XX. sz.-i ismeretelmlet alapjn leglesebben ezt a krdst lehet fltenni a XVI. sz.-i antitrinitriusoknak: hogyan ltjk garantlva az istenismeret s emberismeret kzs folyamatt azok, akik Jzus Krisztusban nem tkletes Istent pillantanak meg? Az inkarncinak ppen az a lnyege, hogy benne testet lttt a hitnek ez az sszekapcsolt ismerete. Mihelyt elvetjk a Szenthromsg (gymond nem bibliai) tant, abban a percben kitettk magunkat annak a veszlynek, hogy az egy ismeret-folyamat helyett tbbet kell fltteleznnk.
Az ember teht az, akit a hit rint, a maga emberi voltban ragadja meg, mint ltezt, gy, mint isteni kijelents. Ez sajnos, brmennyire is kidomborodhatott az elzekben, nem mentes attl a veszlytl, hogy mihelyt kimondom e mondatot: a hit az ember vgs rdekeltsge (P. Tillich: ultimate concern), akkor a kzs emberire gondolok, s nem az egynire. Pedig a hit individulis volta nem merlhet ki ebben a „kzs emberiben”— S itt gy rzem, rehabilitlnom kell sokmindent s sokmindenkit. Mg a vallsos beszmolkat s megtrs-lmnyeket is, amelyeket pedig oly szvesen s gyakran eltlnk. Arra kell ui. gondolnunk, hogy hitnk maga egy trtnet, esemny, folyamat, nem pedig egy llapot. Az esemnyrl viszont beszlni kell. S ha itt tartok, akkor viszont kritikt is kell gyakorolnom a fent emltett vallsos lmnybeszmolkon, a rehabilitci fenntartsa mellett: az ui. a tapasztalatom, hogy egy-egy ilyen lmnybeszmolnak vgs soron az lenne a clja, hogy bizonytsa: milyen jl rzem most magam. A trtneti visszatekints csupn a jelen llapot igazolst szolglja ezzel, s hirtelen megsznteti a hit folyamatt, llapott akarja tenni, — ebben a percben pedig az elbeszl degradlja a hitet egyszer kijelents-konzumciv, ami termszetesen blaszfmia. Helyes elbeszls kizrlag az lehet, amely nyitva hagyja a lehetsget tovbbi kijelentsre, s gy Isten trtnett tolmcsolja az emberrel — nem pedig az ember trtnett Istennel. Az elbeszls sorn teht tudatosulni kellene ennek a riziknak. Msrszt pedig sokszor az tapasztalhat, hogy az elbeszl nem tudja fllmlni a tradicionlis nyelvezetet: az ilyen vallsos lmnybeszmolnak nyelvezete sokszor sokkal konvencionlisabb mint az tlag hv, ami azt jelenti, hogy a beszmol kptelen volt megoldani magban az individulits-kollektivits kettssgt, s az extravagns lmnybeszmolt valahol a konvencionlis nyelvezetben akarja ellenslyozni: Mindez persze magyarzat, m nem megolds.
A keresztyn hitet teht az individualizmus-kollektivizmus kettssge fell is tudathasads fenyegeti; ppen azrt, mert az n expliklsa a hit. A krds termszetesen csak dialektikus ton oldhat meg. A dialektika mgis nem bizonythat mdszer, csak segdeszkz egy ketts igazsg megragadsra, a hitnek, mint ltnek a kifejtse.
Elszr is a hit ajndk. Ezt a Biblia tbb helytt megersti. St, ppen a reformci volt az, amely theologiailag les ellenttbe lltotta a hitet s az emberi cselekvst. A sola gratia s sola fide elve ppen azt garantlja, hogy nem az ember erfesztsei rvn jutunk elbbre, hanem Isten cselekedete a dnt. Ezzel termszetesen mris a kollektivizmus mell lltunk: A mindannyiunkban kzsen mkd Isten hozza ltre az egyhzat, s viszi vgbe az egyhztrtnelmet, amelyben az n hitem is ll. Mindez pedig nem csupn teolgiai reflexi, de mr a Biblia kora szmra is megoldand problmt jelentett; Pl apostol az 1Kor 1,32-ben ezt rja: „aki dicsekszik, az rban dicsekedjk” — aholis parafrazelja a Jer 9,22.23-at. Mindenesetre Pl apostol szjban a kauchma ssze sem hasonlthat a jeremisi hll igvel. Pl esetben arrl van sz, hogy a hvnek nincs mire hivatkoznia megigazulshoz, egyedl Krisztus vltsghalla, Isten megbklse lehet hivatkozsi alap (H. Lietzmann). Magban a Bibliban is ltjuk teht a kollektivizmus tltengst: az egyhz cselekedetei, szndkai mind semmisek, Isten cselekedete, s neknk tulajdontott vltsg az, ami egyedl rdemet jelent. Az ember sokrtegsge, komplikltsga, sszetett gondolkodsa, cselekedetei mind egy kzs nevezre jutnak a bn fogalmban, s egyttesen tltetnek meg Krisztus hallban, s egyttesen is bocsttatnak meg Krisztus feltmadsakor. Ez egyszersmind az individuum degradlsa is.
Ugyanakkor azonban az egyn felemelse is megtallhat a hitben s a Bibliban is. Nem ok nlkl hangslyoztuk a perszonlis kapcsolatot Istennel: ez az„exisztencilis plusz” (H. Ott), amely nem valamilyen dogma elfogadsa, horribile dictu: csatlakozs a hvk sereghez, nem is alkalmazkods a trtnelemhez; a hit radiklis vltozs, egy j horizont flnyitsa (disclosure-situation, mint mr emltettk), gy, mint az emmausi tantvnyok esetben, akik a kenyr megtrsnek mozzanatrl ismertk fel Jzust, miutn hossz utat gy tettek meg vele, hogy nem tudtk kicsoda . Az emberi lt olyan felszabadulsrl van itt sz, amely mr-mr maga a hv szmra is hihetetlen, elkpzelhetetlen. Ugyancsak Pl apostolt idzhetjk, s ugyancsak a megigazulstant: a Gal 2,20 kijelentse, „lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus”, ad vlaszt, hogy hogyan sikerl kilpni sajt exisztencinkbl, s hogyan tudunk annak fl kerekedni, hogy milyen lesen benne l az emberben az individualits s kollektivits kettssge, arra mi sem jellemzbb, mint hogy sokan (gy maga G. Ebeling is) a Gal 2,20-at az emberi n vgnek, feloldsnak tartjk. Pszicholgiailag tkletesen helyes ez a flfogs, de persze vakodnunk kell a tlzott pszichologizlstl. Hogy mennyire nem semmisl meg a Gal 2,20-ban emltett emberi lt, arra taln legjobban G. Ebeling vet fnyt, amikor arra hvja fel a figyelmet, hogy ebbe a mondatba nem helyettesthet be a „hinni” ige; „hiszek teht nem n, hanem hisz bennem a Krisztus” — ez a mondat nem a keresztyn nrtelmezs lenne. Ez pedig negatve bizonytja, hogy itt nem a lt felolddsrl van sz, nem nnk megsemmislsrl, hanem az abszolt nmegvalstsrl, amely mr nmagn is tlmutat. Az egyn nem semmisl meg, hanem benne van az j ltben. Utaljunk itt magyarzatknt egy exegetikai problmra: Kpzeljnk magunk el a prftkat! Mennyire jellegzetes valamennyinek az egynisge, s br gondolkozsukat mindig a trtneti helyzet is meghatrozta, mgis szuvern gondolkodknak lthatja ket a kvl ll. S rdekes mdon, a Llek megszllottjai tudatosan kapcsoldtak a tradcikhoz (a tradci itt nem a sz ltalnos rtelmben szerepel, hanem a tradlt theologumenonra vonatkozik: zsaisnl pl. a Sion-tradcira, Hsesnl Jezrel tradcijra, stb.) Az individuum csak akkor tud teremt mdon jat hozni, ha elzleg a kzs tudatot, a hitet magv tette, s annak lelkiismeretv vlt.
Kvetkezskpp a hitnek is meg kell riznie ezt a kettssget; a dialektikt feloldania nem szabad. Egyrszt trtnetisgnket nem kikerlni kell, azaz: az adott helyzet, s minket krlvev emberek, az rklt szkincs s tanttel inkbb megemsztsre vr: ppen a hit lnyege, hogy a megtapasztalt valsg ezeknek fel n. De ugyanakkor (amikoris az individulis ltezik gyzni a kollektv felett) a folyamatnak fordtva is vgbe kell mennie: Azt mondtuk ti., hogy a hit explikcira, kifejtsre vr. Teht: az jonnan nyert hit-tartalmat ismt tradicionlis nyelvre kell lefordtani. S ebben a pillanatban a kollektv jra eltrbe lp: hiszen mindez csak gy lehetsges, hogy azon a nyelven, azoknak a gondolatoknak a segtsgvel fejezem ki magam, amelyeket mindenki ismer, s individualitsom gymlcseit integrlom a trtnelem ltal meghzott vonalban. Ha csorbt szenved az els mozzanat, gy epigonn vlik a hv, s hagyja magt doblni a tradci vagy kls esemnyek, esetleg ms emberek befolysa ltal. Ez a hitnek mint kapcsolatnak a megromlshoz vezet. Ha viszont a msodik lps hinyzik, teht hitletnknek tapasztalatainak kzlse, tradicionlis nyelvre fordtsa, gy extravaganciba csap t a hit, s a hittestvrrel val kapcsolat sznik meg (amely szintn a hit lnyeghez tartozik!) Mindkt esetben teht a hit szenved lnyegi csorbulst. Ezrt exisztencilis fontossg tisztzni nmagunkba ezt a kettssget, az individualizmus s a kollektivizmus egybeesst. Mindez pedig — a kettnek dialektikjban — egy dialektikus korollriumot von maga utn: Mivel az individualizmus s kollektivizmus kapcsolata nem szigor proporcionalits szerint trtnik, gy a keresztyn embernek a hit j ltben e kett kapcsolatnak meghatrozsakor hatalmas szabadsga van. Termszetesen ez nem jogi szabadsg, hiszen jogilag a keresztyn ember is ugyanazon trvnyeknek van alvetve mint brki ms (itt elg egy pillantst vetni Klvin szigor genfi jogi struktrjra, amellyel nmaga fejre idzte a szabadsghoz s szabadossghoz szokott genfiek ellenszenvt!) Szabadossgon itt most inkbb metafizikai szabadsgot rtsnk: A dnts szabadsgt egy adott helyzetben. Az ember (mint ember) „benne l” trtnetisgben; s a keresztyn ember ppen ezek all menteslhet az „lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus” alapjn. Trtnetisgnk tbbek kztt azt is jelenti, hogy minden tettnk s tapasztalatunk ltnk alkot elemv vlhat; nos, a Krisztusban nyert metafizikai szabadsg adott esetben mg ezt a leterhelst is semmiss tudja tenni — tk. ez a bnbocsnat lnyege. Ettl lesz relatvv a mlt, st a jv is, hiszen ez a szabadsg immr meghatrozja tetteimnek is, dntseimet mostmr ez az j relci befolysolja. Ez a metafizikai szabadsg megadja az elvonatkoztats lehetsgt a jelen krlmnyeitl.
Ugyanakkor pedig mindez fordtva is igaz: A keresztyn hit tele van imperatvuszokkal; elg vgigtekinteni az szvetsgi trvnyeken, hogy ezt nyilvn lssuk (voltak is mindig olyanok, akik a keresztynsgnek szemre is vetettk ezt a sok imperatvuszt, ld. fentebb 22-23. l.). De Jzus Krisztusnl is ltunk imperatvuszokat: Menj el s tedd ezt vagy azt, vagy ne tedd ezt vagy azt; st, az is vilgos, hogy a tantvnyi kr is rtette s kvette (nem pedig nygnek rezte) ezeket az imperatvuszokat. Idztk mr Jnos s Pter szavait: „nem tehetjk...” (ApCsel 4,20; 53. l.) — ezzel egyrszt szabadnak nyilvntja magt a kt tantvny a fpapok parancsa all, msrszt pedig alveti nmagt egy msik parancsnak. A dialektika rejtlye ebben a kapcsolat-jellegben van: az imperatvusz is relatv a kapcsolathoz kpest. Parancs Jzus Krisztus szava csak annak a szmra lesz, aki a meghvst a Vele val kapcsolatra elfogadta, aki tallkozott Jzus Krisztussal. Logikus ppezrt, hogy Jzus Krisztus parancst kvl llra nem lehet kiterjeszteni: Albert Schweitzer is csak nmagra nzve mondhatta el, hogy neki, a hres theologusnak s orgonamvsznek, orvostudomnyt kell tanulnia, s a ketts karrier helyett Afrikt kell vlasztania. Viszont ezt a sajt szemlyre szabott dntst gy kell tudni megfogalmazni, hogy az elfogadhat, plauzibilis dnts legyen a nem-hv szmra is. Ezrt tudjuk pl. azt mondani, hogy a keresztynsgnek br nem lehet clja egy trsadalom flptse (hiszen a trsadalmon bell szksgszeren vannak olyanok, akikre nem rvnyes az Ige imperatvusza), mgis a trsadalomban olyan mondanivalja van a keresztyn etiknak, amelyet brki meghallgathat, st meg is kell szvelnie. Tegyk mg ehhez hozz azt, hogy az, aki kapcsolatban ll a flszlt rral, az a parancsot nem imperatvuszknt fogja rzkelni, hanem gy, mint a kapcsolat rszt. Ebben a relciban lehet igaz, hogy a hit nem szellemi erszakttel nem a kollektivizmus, sem az individualizmus javra, hanem egy kapcsolat harmnija!
|