HIT S TAPASZTALAT
Els hangzsra gy tnik, hogy e kt fogalomnak nincs kze egymshoz, st, akr ellentt-prba is llthatjuk ket, egymst kizr fogalmakknt. Vagy hisznk valamiben — s e hit nem szorul bizonytsra, st nem is bizonythat —, vagy megtapasztalunk valamit, s e megtapasztals tnye nmagban is kes bizonysg. Itt meglehetsen zavarlag hat le a keresztyn tudatra a Zsid 11,1: „A hit pedig a remlt dolgokban val bizalom, s a nem lthat dolgok ltrl val meggyzds”. A Biblia itt a megtapasztalst — legalbbis annak tradicionlis, rzkszervek segtsgvel trtn vgbemenetelt — szembelltja a hittel, s azt mondja, hogy bizonyossghoz hit tjn is el lehet jutni. (Az rzkszervek ltali megtapasztals esetleges csaldsait — amelyek ma mr kzismertek — a Biblia mg nem flttelezi). E szembenlls jellemzi tk. az egsz mai keresztyn tudatunkat: ha valami fell vagy rzkszervek tjn, vagy racionlisan meggyzdnk, akkor az mr nem nevezhet hitnek, hiszen azt „tudjuk” immr, s nem „hisszk”. gy teht a hitet s valaminek a megtapasztalst szt kell vlasztanunk, s az mr csak nzpont krdse, hogy melyiknek tulajdontunk prioritst. A hv persze a hit mellett tr lndzst; gy jnnek aztn ltre meglehets pszeudokegyes megllaptsok, mint pl.: „ahol a tuds vgzdik, ott kezddik a hit.” Amikor pedig az gy meghatrozott vonalat konzekvensen vgighzzuk, akkor jutunk el oda, hogy jformn minden keresztynsggel sszefgg ttelt „a hit krdsv” tesznk, azaz abszolutizljuk ennek a megtapasztals fltt ll „hitnek” a jelentsgt. Ezzel pedig inkbb kivezetjk a hit krdst az emberi gondolkodsbl, semhogy azon bell prblnnk kifejteni azt.
Ezt a dilemmt — amely jformn minden mai theologusban „benne l” — legalbbis rszben azzal hozhatjuk sszefggsbe, hogy mindeddig tisztzatlan maradt a cmben szerepl kt sz: a hit s a tapasztalat; gy mg tisztzatlanabb a kett kapcsolata egymssal. E tisztzatlansg fogalmi zavart jelent mind a theologiai tudomny szmra, mind pedig a hvk szmra, akik gyakran kerlnek abba a helyzetbe, hogy hitkrl beszlnik kell. A fogalomzavar pedig olyan egy tudomnyban, mint a hajzsban az irnyt elvesztse (a linguisztikrl mondja ezt: Ullmann Istvn, Principles of Semantics). A fogalmi tisztzs lesz teht most feladatunk; elljrjban annyit jegyezznk azonban meg, hogy a tapasztalat a szemlynek krnyezetvel val rintkezsre vonatkozik, azaz: a krlttnk lev valssggal foglalkozik. A hitre vonatkoz idzet pedig a Zsid 11 rszrl ppen azt hangslyozza, hogy a hit olyan valsgot rzkel, amelyet az ltalnosan ismert tapasztalati ton nem rhetnk el. Azt hiszem, ezzel dnt veresget mrtnk azokra a kimondatlan ttelekre (amelyek azonban „hith kegyesek” kztt annl gyakoribbak!), melyek szerint a hit egy bizonyos rzelmi tlts az ember „lelkben”. Ellenkezleg: a hit s a tapasztalat mintegy versengenek a valsghoz val viszony szorossgban. Ha a hitet s a tapasztalatot sszehasonltjuk, gy a tertium comparationis a valsg, annak megismerse s magyarzata az emberi lt horizontjn. A hit valsg nlkl hiedelem, a tapasztalat valsg nlkl csalds. Innen rthet a hit s a tapasztalat versenyfutsa a valsg elrsrt.
A) A hitrl szlva, azt hiszem, lehetnk rvidebbek; inkbb azt kellene sszefoglalnunk, ami evidens kzttnk, hogy aztn bvebben fejthessk ki annak kapcsolatt a tapasztalattal (az Olvas mindenesetre jl teszi itt, ha megll, s egy konkordancia segtsgvel megprblja felmrni, mit tant a Biblia a hitrl).
1) Az kzenfekv mindenki szmra, hogy a hit egy bizonyos aktivitst jelent. Ez akkor lesz leginkbb szembetn, ha a negatv elhatrols nem mindig szimpatikus meghatrozsformjval prblkozunk: a hit nem nevezhet llapotnak, vagy nem tallhat meg valamilyen szubsztanciban, s nem is jelenti az letre mindig jellemz mozgsnak a ltez (Seiendes) ltal trtnt lezrst. De prblkozhatunk pozitv defincival is: a hit reakci, vlasz a Kijelentsre, megszltsra, exisztencink tallva rzi magt valami ltal (vagy helyesebb taln valakit mondanunk, de mg nem szemlyre gondolunk, csupn egy msik ltre!). Ne tvesszk ezt ssze azzal, hogy a hit jelenthet megnyugvst, lecsillapodst knz exisztencilis problmk vonatkozsban! Ez esetben is beszlhetnk az jonnan felnyl horizont (ti. a Kijelents horizontja) elfogadsrl, aktv akceptlsrl. A fentiekben azt mondtuk, hogy a hit lt (Seinsweise); ennek pedig jellemzje az aktivits (nem aktivizmus!): a lttel sszefggenek bizonyos cselekmnyek, amelyeknek megsznsvel deklarlja az orvostudomny a hallt.
2) Az 1) pontban foglaltak azonban a legkevsb sem jelentik azt, hogy a hit egyes esemnyek sszessge: sokkal inkbb egy olyan aktivitsrl van sz, amely ltal a ltez (Seiendes) exisztencijt megalapozni kvnja. A ltez lte alapja irnt krdezskdik, ltnek okt s ltermt kvnja felderteni, megrteni s kifejteni (H. Gollwitzer). Egyfajta bizonyossg-keress jellemz az emberre, amelyet a kiindulskor idzett Zsid 11 is kielgteni ltszik: a hit ltal. ppen a megtapasztals ltal tall az ember krnyezetben sok olyan trgyat, de llnyt is, amellyel szabad akarata szerint rendelkezhet; ez ltal azok erklcsi rtke is relativizldik. Ebben a helyzetben merl fel a kvnsg a nem-relatv irnt, amely az ember ltn kvl van, rendelkezsi terletn kvl esik, s ezrt kpes arra, hogy az emberi exisztencit elhelyezze, ill. megfordtva: az emberi exisztencia plhet r, benne bizonyossgot nyerhet. (Megjegyzs: e bizonyossghoz v. az szvetsgi hit-fogalmat, melynek kifejezje az ’mn = fest sein gykr.)
3) A hit jellemzje tovbb, hogy perszonlis kapcsolat, amelyet sokszor kilezetten, kihegyezve, de mgsem helytelen mdon tallunk meg a pietizmusban s a hozz hasonl kegyessgi irnyokban. Ez rendkvl fontos: a hit ui. nem bizonyos trgyakra irnyul; ezek — sokszor zavar — mellkjelensgek lehetnek legfljebb. A hit arra vonatkozik, aki hitet kelt fl az emberekben. A hit s az a szemly, akiben hisznk, szorosan sszetartozik. Az jszvetsgben Jzus Krisztus az Ige hirdetje s maga az Ige is. a hirdet s a hirdetett. Ha teht az elbbiekben hangslyoztuk, hogy a hit exisztencink megalapozsnak aktivitsa, gy most hozz kell ehhez fznnk: egy msik exisztencival trtn tallkozs folyamn, az exisztencijban trtnik meg mindez. Hangslyoznunk kell, hogy ez az exisztencia a vilgban jelenlv valsg (br itt kerlend az immanens kifejezs). A valsg garantlsa tk. a testtltel tnye.
4) Az jonnan felnyl horizont, az j relatio, amely a Kijelents ltal a dnts el lltott ember szmra a hit lehetsgt jelenti, ha valra vlik, gy nmagban val lt. Ismt csak magyarz jellege van a negatv elhatrolsnak: a hit nem ugrdeszka, amely segtsgvel elrhetnk valamit, amely neknk j perspektvkat, greteket ad. Br az gret gyakori a hit vonatkozsban, mgis ez nem jelenti azt, hogy a hittel mint mdszerrel elrhetnnk bizonyos dolgokat, hanem a hit mr magban rejti az gret beteljesedst: A hitet magt is beteljesedsknt kell rtelmeznnk. Pontosan a fent emltett szemlyes kapcsolat hangslyozsa teszi ezt rthetv: ha exisztencinkat egy msik exisztencin bell akarjuk megalapozni, gy a kapcsolat ezzel a „msikkal” mr beteljesedst is jelent, s nem kell mg egybre vrnunk. Ne feledjk itt el, hogy Jzus Krisztus megvlt mve mr el van vgezve, a sznrl-sznre lts ezt csak nyilvnvalv fogja tenni minden nyelv s trd szmra: hogy a mr most jelenlvt kell dicsteni, ill. eltte kell trdet hajtani. Ezzel persze gy tnik, hogy egy ijeszten „lezrt rendszerhez” jutottunk. Ez gy is van: a Biblia igen gyakran hasznlja a frfi-n kapcsolatnak kpt a hitbeli dolgok kifejezsre; ez a kp is mutatja ennek a kapcsolatnak a lezrtsgt, nmagban val voltt. Ugyanakkor azonban e kapcsolat termkenysge is kifejezsre jut a bibliai kpben, amelyre a hitben kln is hangsly kerl!
5) A hit nmagban val volta, mint egy lt (Sein) radiklis egyedisge s egy kommunikcis rendszer lezrtsga ll elttnk (Sein und Sprache); ez magban hordozza azt a tnyt, hogy sem bizonytani, sem cfolni nem lehet kvlrl. Aki ezt megteheti, az csak e lten s rendszeren bell lehet, s akinek bizonyt vagy cfol, az is csak akkor rtheti meg, ha is bell van ezeken. A hit jellemzjeknt leszgezhetjk teht, hogy ephapax trtneti entits, mint az, akiben hisznk: Jzus Krisztus s megvlt tette. Ennek az ephapax voltnak akarunk rvnyt szerezni, amikor a hit trtnetisgrl beszlnk. A trtnetisggel garantljuk ui. a hit valsghoz ktdst; hiszen a trtneti maga is valsg, s a valsg keretben nyilvnul meg. A hit ephapax volta mlyti el ppen a dnts jelentsgt, amelyet a felnyl j horizont leleplezds-szitucija (disclosure-situation) jelent, s amit az nmagt kijelent Isten szemlyes kapcsolat-lehetsgknt tr elnk. A pozitv dnts ppensggel elmlyti bennnk azt az exisztencilis tudatot, hogy a hit kockzat, hiszen a tbbi tetteinkkel szemben itt az egsz ll kockn; ugyanakkor pedig bizalom is, hiszen exisztencink (teht tbb mint tetteink sszessge) megalapozst nyer.
B) Tapasztalat. Brmennyire is furcsn hangzik, a tapasztalat sem olyan egyrtelm fogalom, mint azt gondolnnk. Nem vletlen, ha H.-G. Gadamernek meg kellett llaptania: „gy tnik, hogy brmilyen paradox is, de tapasztalat a legkevsb felvilgostott fogalmaink egyike.” Mindenesetre annyi bizonyosnak ltszik, hogy a tapasztalat az jkorban egyre nagyobb jelentsget nyer; Goethe joggal rja, hogy azltal, hogy az emberek csak az igazat akarjk tudni, elvsz a kltszet. Ez a panasz ktsgkvl jogosan fogalmazza azt a szemrehnyst, hogy a tapasztalat eltrse visszaszortja a fantzit. (Jogtalan lenne, ha itt most azt vetnnk Goethe szemre, hogy a kltszet is egyfajta valsgbrzols; Goethe itt inkbb arrl beszl, hogy a valsghoz puszta informcihalmozs tjn akarnak kzelebb jutni az emberek, s nem a kltszet segtsgvel.) Ennyiben persze mg pozitvnak is vehetjk a tapasztalat elretrst a nyugati gondolkodsban: A tapasztalat a valsgot akarja megragadni. Valsggal val szoros kapcsolata pedig magas rangra emeli a tapasztalatot. Nem vletlen, hogy ppen egy prominens theologus, reformtor rja le e mondatot: sola experientia facit theologum (Luther M.). Ez Luther esetben is az indukcira teszi a hangslyt, szemben a skolasztika tlnyoman deduktv, logikai kvetkeztetseken nyugv rendszervel. Mint ltjuk teht, Luthernl a legkevsb ll szemben a hit s a tapasztalat; joggal mondhatjuk teht Luthert az jkor elfutrnak: nla mr a megtrtnt a tapasztalat hangslyozsa. Az jkor folyamn azonban egyre nagyobb teret nyert a tapasztalat (ld. Goethe panaszt); ez olyan mreteket lt ma mr, hogy divatos dolog a theologiban is „tapasztalathinyrl” (Erfahrungsdefizit) beszlni. Ezzel a kifejezssel azonban egyszersmind az a panasz is nyilvnval lesz, hogy a theologia a valsgtl messze kerlt; ez pedig ltjogosultsgt krdjelezi meg, mind a hitnek, mind a theologinak. A panasz ltjogosultsgt aligha lehet vitatni. Az azonban flttlenl tisztzand, hogy a tapasztalat kapcsolata a valsggal; a theologia „tapasztalathinyrl” beszlk ui. szvesen azonostjk — ha hallgatlagosan is — e kettt.
1) Mr az elz fejezetben rintettk, amit itt ki kell fejtennk: a megismers folyamn nem hagyhatjuk figyelmen kvl, hogy mi magunk is e folyamat rszei vagyunk. Nem llthatjuk, hogy a tapasztalat folyamn nyert eredmnyeink 100 %-ig megbzhatk, hiszen ez a fentiek rtelmben pszeudoobjektivits lenne. A megismers folyamata s eredmnye mindig relatv tulajdon rzkszerveink, felfogkpessgnk vagy mszereink elgtelen volta miatt. Naivits lenne az gondolni teht (mg a legszigorbb termszettudomnyi kutatsokban is), hogy ez a tapasztalat tkletes visszfnye a valsgnak. Nem: a tapasztalatnak elvlaszthatatlan jellemzje az lettel (ti. a megtapasztal letvel) val kapcsolat. Tulajdon megtapasztalsaink, tulajdon letnk rsze, s megfordtva is mondhatjuk: az letnk mindvgig megtapasztalsok folyamata. Vegyk pl. a legszigorbb termszettudomnyos ksrletet: ott is arrl van sz, hogy egy ksrlet helysgben rekonstrulom a vizsgland trgyat, a clbl, hogy annak megismersbl nyerjen tapasztalatot. A szigor, „objektv” eredmnyek is csupn egy bizonyos relativizmuson bell lehetnek objektvak; ez pedig maga az emberi let ltal adott relci, amelyben sokszor belejtszik az ember tudata is errl az letrl (v. elz fejezetben: „elfelttel, eltlet”).
2) A msik jellemz dolog, amelyet meg kell llaptanunk a tapasztalat vonatkozsban, az a tapasztalat trtnelmi vonatkozsa. Ezzel a ttellel — azt hiszem — nyitott kapukat dngetek, hiszen ez egy elg rgi filozfiai flismers: mr Aquini Tams gy r Summa-jban: „Experientia fit ex multis memoriis”. Persze, ha Aquini Tams gy r, akkor gondolnunk kell arra is, hogy nem rgebbi-e ez a gondolat? S valban, a Filozfus, Arisztotelsz is errl vallott: „gignetai d’ek ts mnms empeiria tois anthropois: hai gar pollai mnmai tou autou pragmatos mias empeirias dunamin apotelousin.” A megismers ugyan prominens jellegzetessge a jelennek, mgis r van utalva a mltra, az emlkezsre. Taln nem annyira a tudomnyok tern, mint inkbb a mvszetekben, lesz ez leginkbb lthat; hiszen ezeknek alapja a kommunikl emlkezs: ez pedig a mlt rekonstrulsn alapul. Mert egy mtrgy szemllsekor, vagy zenehallgatskor rekonstrulom azt a szitucit, amelyet a mvsz az alkotskor ltrehozott. Br termszetes, hogy e kt helyzet (ti. a komponls s a performancia) soha nem azonos, mgis ez utbbi az elbbinek a jegyben trtnik, s csak annak gisze alatt kzlheti a valsgot, ill. annak egy rszt — gy, ahogyan az a mvsz tkrn keresztl lthat. Persze nem akarom, hogy puszta esztticizmust lssunk a megismers trtneti vonatkozsban. Tbbrl van sz, s ezt a tbbet kt oldalrl is megkzelthetjk; egyrszt a jelen tapasztalata (amennyiben a mi letnk rsze lesz) bennnk rgtn relativizldik, spedig az elzleg nyert tapasztalatokhoz kpest (vilgos hogy egy elcsattant pofon valsga relatv az ember tletben az elzmnyekhez kpest). Msrszt pedig kiindulhatunk abbl, hogy a tapasztalat gy is trtneti vonatkozs, mint rsze az emberi ltnek. Ha tulajdon trtnetnkkel foglalkozunk a clbl, hogy benne nmagunkhoz trjnk, gy a ltnkhz szorosan kapcsold tapasztalatnak is rsze van ebben az nmagunkhoz trsben. gy aztn vilgos, ha a kutatstrtneti sszefoglalk olyan fontos helyen llnak minden tudomnyban, mint ahogy azt a megjelen monogrfik tmege mutatja.
sszefoglalsul elmondhatjuk, hogy a tapasztalat s a valsg kapcsolatt egy bizonyos relativizmus jellemzi: Ennek mrcje az emberi lt, sokszor pedig a tudat e lt fell. Ha a hitrl hasonl dolgokat mondtunk el, gy annak oka abban rejlik, hogy a hit is lt (Seinsweise). Ha a theologiban tapasztalathinyrl beszlnk, akkor annak az oka csak e ltforma visszaszorulsban lehet.
Tvol lljon tlem, hogy a hit s tapasztalat fogalmait sszekeverjem, vagy a szksgesnl kzelebb hozzam egymshoz. Meggyzdsem, hogy e kett bizonyos ellenttben ll s llni is fog egymssal. Ha azonban a valsg fogalmt hasznltam tertium comparationisknt, gy ennek kvetkezmnyei vannak mindkt fogalomra nzve. Ha tapasztalatrl beszlek a valsg horizontjn, akkor meg kell llaptanom, hogy valsg az emberi megtapasztalsban csak valakire s valamire nzve lehetsges. Ez azt jelenti, hogy a valsggal trtnet tallkozs mindig verifiklsra, a megtapasztalhat szemly reflexijra szorul. Ha ez nem ll fenn, akkor nem beszlhetnk tapasztalatrl, csak egy computer-jelleg adathalmozsrl. (Taln megvilgtja ezt egy rvid plda: Ha egy 100.000 ktetes knyvtrban egy knyv katalguscduljt szttpem, az azt jelenti, hogy a knyv valsgban jelen van, de meg nem tapasztalhat — ha szksgem van arra a knyvre, mindegy, hogy effektve hinyzik, vagy csak a katalguscdult tptem szt: a valsg reflexijt jelkpezi itt a katalogizls. Ez fokozott mrtkben rvnyes a minket krlvev valsg vgtelen informcilehetsgre nzve: ha az ket elhelyez „katalguscdula” hinyzik, akkor hiba vannak, adott esetben hiba ltom, hallom stb. ket — nem lesznek a megtapasztals rszeiv! Ezzel szeretnk csatlakozni a tapasztalat vulgris fogalmhoz, s szeretnm rehabilitlni azt: ha azt mondom ui., hogy valakinek nagy tapasztalata van, akkor ezen nem egyszeren azt rtem, hogy sokmindenen ment keresztl, hanem azt is, hogy kirtkelte azok valsgt, fel is tudja hasznlni azokat. ppen ez az, amit hangslyoztunk a tapasztalat trtneti vonatkozsban, az emlkezs jelentsgnek kifejezsekor; de ugyanezt jelentette a tapasztalat kapcsolata is az lettel. Ha Martin Buber a krnyezettel val szemlyes kapcsolat etikai szksgessgt fejtegeti (Ich und Du; a tallkozskor megnyilvnul relci, mind emberek, mind llatok, mind trgyak vonatkozsban. rdekes adalkknt szolglhat, hogy Erich Fromm egy beszlgets sorn megemltette, hogy a gondolat mr Feuerbachnl megtallhat), akkor mi hozztehetjk, hogy ez az etikai kvnalom magban a megtapasztals jelensgben gykerezik. Ilyen vonatkozsban a tapasztalat egyik fajtjnak is nevezhet. Konkrtan meg is nevezhetjk, hogy milyen jelleg megtapasztalst jelent a hit: A hit jellegzetessge, hogy tudatban van annak, hogy e tapasztals-mozzanat minden tovbbi megtapasztalsra kihatssal van, vagy ms szval: tudatostja a megtapasztals trtneti vonatkozst. s nem vonja el az uthatstl nmagt; ez jelenti az etikai tltst. Klnbzik viszont a tbbi tapasztalattl abban, hogy egy nagy megtapasztalsnak tulajdont dnt jelleget: a megvlt Krisztussal val tallkozsnak. Jl pldzza az ilyen valsgmegtapasztalst Pter s Jnos apostol szava az ApCsel 4,20-ban: „Mert nem tehetjk, hogy ne mondjuk el azt, amit lttunk s hallottunk.” Az apostolok az evanglium terjedse megakadlyozsnak megtapasztalsakor egy rgebbi, konkrt tapasztalatra hivatkoznak, s csak ennek fnyben tudjk ltni a ksbbi tapasztalatot: Gyakorlatilag az trtnik meg, hogy Krisztus megtapasztalst fl helyezik a zsid elljrk parancsa megtapasztalsnak (a lts s halls emltse itt demonstrlan egy megtapasztalt valsgra utal). Msrszt viszont nem szabad tlrtkelnnk sem azt a tnyt, hogy a hit is valsgmegtapasztals. Dnt klnbsg van a mindennapok sorn trtnt valsggal val konfrontlds s a hit valsglmnye kztt. Az ui. mr a Bibliban is kivtelnek szmt, ha Ks elveszett szamarait Saul a Smuel ltal tolmcsolt kijelents segtsgvel tallja meg. A hitnek ugyan ez is rsze, de ebben nem merl ki a hit. S pontosan errl van sz: A valsg megtapasztalsakor a ltez mindig jabb valsgmozzanatokat pt be exisztencijba. Exisztencija gy rszben mdosul, lassan akr teljesen t is formldhat. A hit azonban nem a valsg mozzanataival tallkozik, hanem magval a valsggal, gy nem mdosul a hv exisztencija, hanem alapjban vve vltozik meg, st j alapot nyer. (Egy kpet hadd hasznljunk ismt illusztrlskppen: j szavak megtanulsval n intelligencink, kifejezkszsgnk, ltkrnk. Dnt vltozs azonban csak akkor ll be, amikor j nyelvet tanulunk, mert ekkor j gondolkods-struktra jelentkezik) Ezrt rhatja U. Mann joggal: „A valls kapcsolata a valsggal, flfogsa a realitsrl ilyen realizmushoz vezet, amely lnyegesen klnbzik minden nem-vallsos realizmustl.”
Tapasztalathiny a theologiban? n inkbb a lnyeg hinyrl beszlnk, ami konkrtan azt jelenti, hogy nem trtnik meg az exisztencia a msik lnyeges exisztenciban val megalapozsa; hiny az alapban van. gy azonban a vd visszahull a vdl fejre.
|