//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 5. HIT S TAPASZTALAT

5. HIT S TAPASZTALAT


HIT S TAPASZTALAT

Els hangzsra gy tnik, hogy e kt fogalomnak nincs kze egymshoz, st, akr ellentt-prba is llthatjuk ket, egymst kizr fogalmakknt. Vagy hisznk valamiben — s e hit nem szorul bizonytsra, st nem is bizonythat —, vagy megtapasztalunk valamit, s e megtapasztals tnye nmagban is kes bizonysg. Itt meglehetsen zavarlag hat le a keresztyn tudatra a Zsid 11,1: „A hit pedig a remlt dolgokban val bizalom, s a nem lthat dolgok ltrl val meggyzds”. A Biblia itt a megtapasztalst — legalbbis annak tradicionlis, rzkszervek segtsgvel trtn vgbemenetelt — szembelltja a hittel, s azt mondja, hogy bizonyossghoz hit tjn is el lehet jutni. (Az rzkszervek ltali megtapasztals esetleges csaldsait — amelyek ma mr kzismertek — a Biblia mg nem flttelezi). E szembenlls jellemzi tk. az egsz mai keresztyn tudatunkat: ha valami fell vagy rzkszervek tjn, vagy racionlisan meggyzdnk, akkor az mr nem nevezhet hitnek, hiszen azt „tudjuk” immr, s nem „hisszk”. gy teht a hitet s valaminek a megtapasztalst szt kell vlasztanunk, s az mr csak nzpont krdse, hogy melyiknek tulajdontunk prioritst. A hv persze a hit mellett tr lndzst; gy jnnek aztn ltre meglehets pszeudokegyes megllaptsok, mint pl.: „ahol a tuds vgzdik, ott kezddik a hit.” Amikor pedig az gy meghatrozott vonalat konzekvensen vgighzzuk, akkor jutunk el oda, hogy jformn minden keresztynsggel sszefgg ttelt „a hit krdsv” tesznk, azaz abszolutizljuk ennek a megtapasztals fltt ll „hitnek” a jelentsgt. Ezzel pedig inkbb kivezetjk a hit krdst az emberi gondolkodsbl, semhogy azon bell prblnnk kifejteni azt.

Ezt a dilemmt — amely jformn minden mai theologusban „benne l” — legalbbis rszben azzal hozhatjuk sszefggsbe, hogy mindeddig tisztzatlan maradt a cmben szerepl kt sz: a hit s a tapasztalat; gy mg tisztzatlanabb a kett kapcsolata egymssal. E tisztzatlansg fogalmi zavart jelent mind a theologiai tudomny szmra, mind pedig a hvk szmra, akik gyakran kerlnek abba a helyzetbe, hogy hitkrl beszlnik kell. A fogalomzavar pedig olyan egy tudomnyban, mint a hajzsban az irnyt elvesztse (a linguisztikrl mondja ezt: Ullmann Istvn, Principles of Semantics). A fogalmi tisztzs lesz teht most feladatunk; elljrjban annyit jegyezznk azonban meg, hogy a tapasztalat a szemlynek krnyezetvel val rintkezsre vonatkozik, azaz: a krlttnk lev valssggal foglalkozik. A hitre vonatkoz idzet pedig a Zsid 11 rszrl ppen azt hangslyozza, hogy a hit olyan valsgot rzkel, amelyet az ltalnosan ismert tapasztalati ton nem rhetnk el. Azt hiszem, ezzel dnt veresget mrtnk azokra a kimondatlan ttelekre (amelyek azonban „hith kegyesek” kztt annl gyakoribbak!), melyek szerint a hit egy bizonyos rzelmi tlts az ember „lelkben”. Ellenkezleg: a hit s a tapasztalat mintegy versengenek a valsghoz val viszony szorossgban. Ha a hitet s a tapasztalatot sszehasonltjuk, gy a tertium comparationis a valsg, annak megismerse s magyarzata az emberi lt horizontjn. A hit valsg nlkl hiedelem, a tapasztalat valsg nlkl csalds. Innen rthet a hit s a tapasztalat versenyfutsa a valsg elrsrt.

A) A hitrl szlva, azt hiszem, lehetnk rvidebbek; inkbb azt kellene sszefoglalnunk, ami evidens kzttnk, hogy aztn bvebben fejthessk ki annak kapcsolatt a tapasztalattal (az Olvas mindenesetre jl teszi itt, ha megll, s egy konkordancia segtsgvel megprblja felmrni, mit tant a Biblia a hitrl).

1) Az kzenfekv mindenki szmra, hogy a hit egy bizonyos aktivitst jelent. Ez akkor lesz leginkbb szembetn, ha a negatv elhatrols nem mindig szimpatikus meghatrozsformjval prblkozunk: a hit nem nevezhet llapotnak, vagy nem tallhat meg valamilyen szubsztanciban, s nem is jelenti az letre mindig jellemz mozgsnak a ltez (Seiendes) ltal trtnt lezrst. De prblkozhatunk pozitv defincival is: a hit reakci, vlasz a Kijelentsre, megszltsra, exisztencink tallva rzi magt valami ltal (vagy helyesebb taln valakit mondanunk, de mg nem szemlyre gondolunk, csupn egy msik ltre!). Ne tvesszk ezt ssze azzal, hogy a hit jelenthet megnyugvst, lecsillapodst knz exisztencilis problmk vonatkozsban! Ez esetben is beszlhetnk az jonnan felnyl horizont (ti. a Kijelents horizontja) elfogadsrl, aktv akceptlsrl. A fentiekben azt mondtuk, hogy a hit lt (Seinsweise); ennek pedig jellemzje az aktivits (nem aktivizmus!): a lttel sszefggenek bizonyos cselekmnyek, amelyeknek megsznsvel deklarlja az orvostudomny a hallt.

2) Az 1) pontban foglaltak azonban a legkevsb sem jelentik azt, hogy a hit egyes esemnyek sszessge: sokkal inkbb egy olyan aktivitsrl van sz, amely ltal a ltez (Seiendes) exisztencijt megalapozni kvnja. A ltez lte alapja irnt krdezskdik, ltnek okt s ltermt kvnja felderteni, megrteni s kifejteni (H. Gollwitzer). Egyfajta bizonyossg-keress jellemz az emberre, amelyet a kiindulskor idzett Zsid 11 is kielgteni ltszik: a hit ltal. ppen a megtapasztals ltal tall az ember krnyezetben sok olyan trgyat, de llnyt is, amellyel szabad akarata szerint rendelkezhet; ez ltal azok erklcsi rtke is relativizldik. Ebben a helyzetben merl fel a kvnsg a nem-relatv irnt, amely az ember ltn kvl van, rendelkezsi terletn kvl esik, s ezrt kpes arra, hogy az emberi exisztencit elhelyezze, ill. megfordtva: az emberi exisztencia plhet r, benne bizonyossgot nyerhet. (Megjegyzs: e bizonyossghoz v. az szvetsgi hit-fogalmat, melynek kifejezje az ’mn = fest sein gykr.)

3) A hit jellemzje tovbb, hogy perszonlis kapcsolat, amelyet sokszor kilezetten, kihegyezve, de mgsem helytelen mdon tallunk meg a pietizmusban s a hozz hasonl kegyessgi irnyokban. Ez rendkvl fontos: a hit ui. nem bizonyos trgyakra irnyul; ezek — sokszor zavar — mellkjelensgek lehetnek legfljebb. A hit arra vonatkozik, aki hitet kelt fl az emberekben. A hit s az a szemly, akiben hisznk, szorosan sszetartozik. Az jszvetsgben Jzus Krisztus az Ige hirdetje s maga az Ige is. a hirdet s a hirdetett. Ha teht az elbbiekben hangslyoztuk, hogy a hit exisztencink megalapozsnak aktivitsa, gy most hozz kell ehhez fznnk: egy msik exisztencival trtn tallkozs folyamn, az exisztencijban trtnik meg mindez. Hangslyoznunk kell, hogy ez az exisztencia a vilgban jelenlv valsg (br itt kerlend az immanens kifejezs). A valsg garantlsa tk. a testtltel tnye.

4) Az jonnan felnyl horizont, az j relatio, amely a Kijelents ltal a dnts el lltott ember szmra a hit lehetsgt jelenti, ha valra vlik, gy nmagban val lt. Ismt csak magyarz jellege van a negatv elhatrolsnak: a hit nem ugrdeszka, amely segtsgvel elrhetnk valamit, amely neknk j perspektvkat, greteket ad. Br az gret gyakori a hit vonatkozsban, mgis ez nem jelenti azt, hogy a hittel mint mdszerrel elrhetnnk bizonyos dolgokat, hanem a hit mr magban rejti az gret beteljesedst: A hitet magt is beteljesedsknt kell rtelmeznnk. Pontosan a fent emltett szemlyes kapcsolat hangslyozsa teszi ezt rthetv: ha exisztencinkat egy msik exisztencin bell akarjuk megalapozni, gy a kapcsolat ezzel a „msikkal” mr beteljesedst is jelent, s nem kell mg egybre vrnunk. Ne feledjk itt el, hogy Jzus Krisztus megvlt mve mr el van vgezve, a sznrl-sznre lts ezt csak nyilvnvalv fogja tenni minden nyelv s trd szmra: hogy a mr most jelenlvt kell dicsteni, ill. eltte kell trdet hajtani. Ezzel persze gy tnik, hogy egy ijeszten „lezrt rendszerhez” jutottunk. Ez gy is van: a Biblia igen gyakran hasznlja a frfi-n kapcsolatnak kpt a hitbeli dolgok kifejezsre; ez a kp is mutatja ennek a kapcsolatnak a lezrtsgt, nmagban val voltt. Ugyanakkor azonban e kapcsolat termkenysge is kifejezsre jut a bibliai kpben, amelyre a hitben kln is hangsly kerl!

5) A hit nmagban val volta, mint egy lt (Sein) radiklis egyedisge s egy kommunikcis rendszer lezrtsga ll elttnk (Sein und Sprache); ez magban hordozza azt a tnyt, hogy sem bizonytani, sem cfolni nem lehet kvlrl. Aki ezt megteheti, az csak e lten s rendszeren bell lehet, s akinek bizonyt vagy cfol, az is csak akkor rtheti meg, ha is bell van ezeken. A hit jellemzjeknt leszgezhetjk teht, hogy ephapax trtneti entits, mint az, akiben hisznk: Jzus Krisztus s megvlt tette. Ennek az ephapax voltnak akarunk rvnyt szerezni, amikor a hit trtnetisgrl beszlnk. A trtnetisggel garantljuk ui. a hit valsghoz ktdst; hiszen a trtneti maga is valsg, s a valsg keretben nyilvnul meg. A hit ephapax volta mlyti el ppen a dnts jelentsgt, amelyet a felnyl j horizont leleplezds-szitucija (disclosure-situation) jelent, s amit az nmagt kijelent Isten szemlyes kapcsolat-lehetsgknt tr elnk. A pozitv dnts ppensggel elmlyti bennnk azt az exisztencilis tudatot, hogy a hit kockzat, hiszen a tbbi tetteinkkel szemben itt az egsz ll kockn; ugyanakkor pedig bizalom is, hiszen exisztencink (teht tbb mint tetteink sszessge) megalapozst nyer.

B) Tapasztalat. Brmennyire is furcsn hangzik, a tapasztalat sem olyan egyrtelm fogalom, mint azt gondolnnk. Nem vletlen, ha H.-G. Gadamernek meg kellett llaptania: „gy tnik, hogy brmilyen paradox is, de tapasztalat a legkevsb felvilgostott fogalmaink egyike.” Mindenesetre annyi bizonyosnak ltszik, hogy a tapasztalat az jkorban egyre nagyobb jelentsget nyer; Goethe joggal rja, hogy azltal, hogy az emberek csak az igazat akarjk tudni, elvsz a kltszet. Ez a panasz ktsgkvl jogosan fogalmazza azt a szemrehnyst, hogy a tapasztalat eltrse visszaszortja a fantzit. (Jogtalan lenne, ha itt most azt vetnnk Goethe szemre, hogy a kltszet is egyfajta valsgbrzols; Goethe itt inkbb arrl beszl, hogy a valsghoz puszta informcihalmozs tjn akarnak kzelebb jutni az emberek, s nem a kltszet segtsgvel.) Ennyiben persze mg pozitvnak is vehetjk a tapasztalat elretrst a nyugati gondolkodsban: A tapasztalat a valsgot akarja megragadni. Valsggal val szoros kapcsolata pedig magas rangra emeli a tapasztalatot. Nem vletlen, hogy ppen egy prominens theologus, reformtor rja le e mondatot: sola experientia facit theologum (Luther M.). Ez Luther esetben is az indukcira teszi a hangslyt, szemben a skolasztika tlnyoman deduktv, logikai kvetkeztetseken nyugv rendszervel. Mint ltjuk teht, Luthernl a legkevsb ll szemben a hit s a tapasztalat; joggal mondhatjuk teht Luthert az jkor elfutrnak: nla mr a megtrtnt a tapasztalat hangslyozsa. Az jkor folyamn azonban egyre nagyobb teret nyert a tapasztalat (ld. Goethe panaszt); ez olyan mreteket lt ma mr, hogy divatos dolog a theologiban is „tapasztalathinyrl” (Erfahrungsdefizit) beszlni. Ezzel a kifejezssel azonban egyszersmind az a panasz is nyilvnval lesz, hogy a theologia a valsgtl messze kerlt; ez pedig ltjogosultsgt krdjelezi meg, mind a hitnek, mind a theologinak. A panasz ltjogosultsgt aligha lehet vitatni. Az azonban flttlenl tisztzand, hogy a tapasztalat kapcsolata a valsggal; a theologia „tapasztalathinyrl” beszlk ui. szvesen azonostjk — ha hallgatlagosan is — e kettt.

1) Mr az elz fejezetben rintettk, amit itt ki kell fejtennk: a megismers folyamn nem hagyhatjuk figyelmen kvl, hogy mi magunk is e folyamat rszei vagyunk. Nem llthatjuk, hogy a tapasztalat folyamn nyert eredmnyeink 100 %-ig megbzhatk, hiszen ez a fentiek rtelmben pszeudoobjektivits lenne. A megismers folyamata s eredmnye mindig relatv tulajdon rzkszerveink, felfogkpessgnk vagy mszereink elgtelen volta miatt. Naivits lenne az gondolni teht (mg a legszigorbb termszettudomnyi kutatsokban is), hogy ez a tapasztalat tkletes visszfnye a valsgnak. Nem: a tapasztalatnak elvlaszthatatlan jellemzje az lettel (ti. a megtapasztal letvel) val kapcsolat. Tulajdon megtapasztalsaink, tulajdon letnk rsze, s megfordtva is mondhatjuk: az letnk mindvgig megtapasztalsok folyamata. Vegyk pl. a legszigorbb termszettudomnyos ksrletet: ott is arrl van sz, hogy egy ksrlet helysgben rekonstrulom a vizsgland trgyat, a clbl, hogy annak megismersbl nyerjen tapasztalatot. A szigor, „objektv” eredmnyek is csupn egy bizonyos relativizmuson bell lehetnek objektvak; ez pedig maga az emberi let ltal adott relci, amelyben sokszor belejtszik az ember tudata is errl az letrl (v. elz fejezetben: „elfelttel, eltlet”).

2) A msik jellemz dolog, amelyet meg kell llaptanunk a tapasztalat vonatkozsban, az a tapasztalat trtnelmi vonatkozsa. Ezzel a ttellel — azt hiszem — nyitott kapukat dngetek, hiszen ez egy elg rgi filozfiai flismers: mr Aquini Tams gy r Summa-jban: „Experientia fit ex multis memoriis”. Persze, ha Aquini Tams gy r, akkor gondolnunk kell arra is, hogy nem rgebbi-e ez a gondolat? S valban, a Filozfus, Arisztotelsz is errl vallott: „gignetai d’ek ts mnms empeiria tois anthropois: hai gar pollai mnmai tou autou pragmatos mias empeirias dunamin apotelousin.” A megismers ugyan prominens jellegzetessge a jelennek, mgis r van utalva a mltra, az emlkezsre. Taln nem annyira a tudomnyok tern, mint inkbb a mvszetekben, lesz ez leginkbb lthat; hiszen ezeknek alapja a kommunikl emlkezs: ez pedig a mlt rekonstrulsn alapul. Mert egy mtrgy szemllsekor, vagy zenehallgatskor rekonstrulom azt a szitucit, amelyet a mvsz az alkotskor ltrehozott. Br termszetes, hogy e kt helyzet (ti. a komponls s a performancia) soha nem azonos, mgis ez utbbi az elbbinek a jegyben trtnik, s csak annak gisze alatt kzlheti a valsgot, ill. annak egy rszt — gy, ahogyan az a mvsz tkrn keresztl lthat. Persze nem akarom, hogy puszta esztticizmust lssunk a megismers trtneti vonatkozsban. Tbbrl van sz, s ezt a tbbet kt oldalrl is megkzelthetjk; egyrszt a jelen tapasztalata (amennyiben a mi letnk rsze lesz) bennnk rgtn relativizldik, spedig az elzleg nyert tapasztalatokhoz kpest (vilgos hogy egy elcsattant pofon valsga relatv az ember tletben az elzmnyekhez kpest). Msrszt pedig kiindulhatunk abbl, hogy a tapasztalat gy is trtneti vonatkozs, mint rsze az emberi ltnek. Ha tulajdon trtnetnkkel foglalkozunk a clbl, hogy benne nmagunkhoz trjnk, gy a ltnkhz szorosan kapcsold tapasztalatnak is rsze van ebben az nmagunkhoz trsben. gy aztn vilgos, ha a kutatstrtneti sszefoglalk olyan fontos helyen llnak minden tudomnyban, mint ahogy azt a megjelen monogrfik tmege mutatja.

sszefoglalsul elmondhatjuk, hogy a tapasztalat s a valsg kapcsolatt egy bizonyos relativizmus jellemzi: Ennek mrcje az emberi lt, sokszor pedig a tudat e lt fell. Ha a hitrl hasonl dolgokat mondtunk el, gy annak oka abban rejlik, hogy a hit is lt (Seinsweise). Ha a theologiban tapasztalathinyrl beszlnk, akkor annak az oka csak e ltforma visszaszorulsban lehet.

Tvol lljon tlem, hogy a hit s tapasztalat fogalmait sszekeverjem, vagy a szksgesnl kzelebb hozzam egymshoz. Meggyzdsem, hogy e kett bizonyos ellenttben ll s llni is fog egymssal. Ha azonban a valsg fogalmt hasznltam tertium comparationisknt, gy ennek kvetkezmnyei vannak mindkt fogalomra nzve. Ha tapasztalatrl beszlek a valsg horizontjn, akkor meg kell llaptanom, hogy valsg az emberi megtapasztalsban csak valakire s valamire nzve lehetsges. Ez azt jelenti, hogy a valsggal trtnet tallkozs mindig verifiklsra, a megtapasztalhat szemly reflexijra szorul. Ha ez nem ll fenn, akkor nem beszlhetnk tapasztalatrl, csak egy computer-jelleg adathalmozsrl. (Taln megvilgtja ezt egy rvid plda: Ha egy 100.000 ktetes knyvtrban egy knyv katalguscduljt szttpem, az azt jelenti, hogy a knyv valsgban jelen van, de meg nem tapasztalhat — ha szksgem van arra a knyvre, mindegy, hogy effektve hinyzik, vagy csak a katalguscdult tptem szt: a valsg reflexijt jelkpezi itt a katalogizls. Ez fokozott mrtkben rvnyes a minket krlvev valsg vgtelen informcilehetsgre nzve: ha az ket elhelyez „katalguscdula” hinyzik, akkor hiba vannak, adott esetben hiba ltom, hallom stb. ket — nem lesznek a megtapasztals rszeiv! Ezzel szeretnk csatlakozni a tapasztalat vulgris fogalmhoz, s szeretnm rehabilitlni azt: ha azt mondom ui., hogy valakinek nagy tapasztalata van, akkor ezen nem egyszeren azt rtem, hogy sokmindenen ment keresztl, hanem azt is, hogy kirtkelte azok valsgt, fel is tudja hasznlni azokat. ppen ez az, amit hangslyoztunk a tapasztalat trtneti vonatkozsban, az emlkezs jelentsgnek kifejezsekor; de ugyanezt jelentette a tapasztalat kapcsolata is az lettel. Ha Martin Buber a krnyezettel val szemlyes kapcsolat etikai szksgessgt fejtegeti (Ich und Du; a tallkozskor megnyilvnul relci, mind emberek, mind llatok, mind trgyak vonatkozsban. rdekes adalkknt szolglhat, hogy Erich Fromm egy beszlgets sorn megemltette, hogy a gondolat mr Feuerbachnl megtallhat), akkor mi hozztehetjk, hogy ez az etikai kvnalom magban a megtapasztals jelensgben gykerezik. Ilyen vonatkozsban a tapasztalat egyik fajtjnak is nevezhet. Konkrtan meg is nevezhetjk, hogy milyen jelleg megtapasztalst jelent a hit: A hit jellegzetessge, hogy tudatban van annak, hogy e tapasztals-mozzanat minden tovbbi megtapasztalsra kihatssal van, vagy ms szval: tudatostja a megtapasztals trtneti vonatkozst. s nem vonja el az uthatstl nmagt; ez jelenti az etikai tltst. Klnbzik viszont a tbbi tapasztalattl abban, hogy egy nagy megtapasztalsnak tulajdont dnt jelleget: a megvlt Krisztussal val tallkozsnak. Jl pldzza az ilyen valsgmegtapasztalst Pter s Jnos apostol szava az ApCsel 4,20-ban: „Mert nem tehetjk, hogy ne mondjuk el azt, amit lttunk s hallottunk.” Az apostolok az evanglium terjedse megakadlyozsnak megtapasztalsakor egy rgebbi, konkrt tapasztalatra hivatkoznak, s csak ennek fnyben tudjk ltni a ksbbi tapasztalatot: Gyakorlatilag az trtnik meg, hogy Krisztus megtapasztalst fl helyezik a zsid elljrk parancsa megtapasztalsnak (a lts s halls emltse itt demonstrlan egy megtapasztalt valsgra utal). Msrszt viszont nem szabad tlrtkelnnk sem azt a tnyt, hogy a hit is valsgmegtapasztals. Dnt klnbsg van a mindennapok sorn trtnt valsggal val konfrontlds s a hit valsglmnye kztt. Az ui. mr a Bibliban is kivtelnek szmt, ha Ks elveszett szamarait Saul a Smuel ltal tolmcsolt kijelents segtsgvel tallja meg. A hitnek ugyan ez is rsze, de ebben nem merl ki a hit. S pontosan errl van sz: A valsg megtapasztalsakor a ltez mindig jabb valsgmozzanatokat pt be exisztencijba. Exisztencija gy rszben mdosul, lassan akr teljesen t is formldhat. A hit azonban nem a valsg mozzanataival tallkozik, hanem magval a valsggal, gy nem mdosul a hv exisztencija, hanem alapjban vve vltozik meg, st j alapot nyer. (Egy kpet hadd hasznljunk ismt illusztrlskppen: j szavak megtanulsval n intelligencink, kifejezkszsgnk, ltkrnk. Dnt vltozs azonban csak akkor ll be, amikor j nyelvet tanulunk, mert ekkor j gondolkods-struktra jelentkezik) Ezrt rhatja U. Mann joggal: „A valls kapcsolata a valsggal, flfogsa a realitsrl ilyen realizmushoz vezet, amely lnyegesen klnbzik minden nem-vallsos realizmustl.”

Tapasztalathiny a theologiban? n inkbb a lnyeg hinyrl beszlnk, ami konkrtan azt jelenti, hogy nem trtnik meg az exisztencia a msik lnyeges exisztenciban val megalapozsa; hiny az alapban van. gy azonban a vd visszahull a vdl fejre.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!