4. EGYHZ S TUDOMNYOS THEOLOGIA
EGYHZ S TUDOMNYOS THEOLOGIA
A gylekezeti httrbl jtt fiatal theologusok szmra mr tradicionlisan megnyilvnul dilemmt jelent a Theologiai Akadmia tudomnyossga, a rgi kegyessg s a frissen megtapasztalt, tekintlyt nem tisztel kritika ellentmondsa. A tudomnytl val idegenkeds ksbb sem mlik el (a jelen tapasztalatai szerint): beszlhetnk a gyakorl gylekezeti lelksz s az institucionlis tudomnyos munks nhol elhallgatott, nhol pedig demonstrlan nyilvnval ellenttrl: s mindez nemcsak Magyarorszgon tapasztalhat, de jformn mindentt a vilgon, st nemcsak theologia s egyhz vonatkozsban, de minden egyb elmlet-gyakorlat vonatkozsban jelentkez problma esetben. A kihvs azonban a theologit klns mrtkben rinti, hiszen a theologia a legegyenesebb, legtretlenebbl fejld tudomny az eurpai kultrban (mg ha nhol stagnls is rezhet), s a theologiban jelentkeznek a legnyilvnvalbban az elmlet s gyakorlat ellentte: nevezetesen az isteni kegyelem megtapasztalsa, hittel val megragadsa mint gyakorlat les ellenttben ll az ember alkotta therikkal, amelyek mindezt nem hittel, hanem az emberi gondolkods rendszerez kpessgvel kvnjk flfogni, s minden ember szmra evidenss tenni. Nem kell tlfesztennk e krdst ahhoz, hogy az ellentt lthat legyen; s nem tlozzuk el a helyzet jellemzst, ha schizofrnirl beszlnk sok theologus, lelksz gondolkodsban. Persze ugyanakkor azt is ltnunk kell, hogy rzkelhet egyfajta trekvs is e schizofrnia feloldsra: ez itt nlunk (nem biztos, hogy mindig szerencss mdon) gy trtnt meg, hogy ltalban a gyakorlati oldalt hangslyozzk tl. Pl. hallunk ilyen kijelentst: A Theologiai Akadmia nem tudskpz, hanem lelkszkpz intzet. J lenne megtudni azt, hogy itt mire gondolnak konkrtan: mi a ktfajta kpzs kztt a klnbsg. Erre viszont eleddig senki nem trt ki. De egyb jelek is mutatnak arra, hogy a theologusok s a lelkszek gyakran maguk is kptelenek elviselni a tudomnyossg s a gyakorlati munka tudathasadst. Ilyenkor fordul el az, hogy pl. tl hamar von le valaki kvetkeztetst az igemagyarzatbl, vagy vehemensen elfordul a theologiai irodalom zntl, hiszen a gyakorlatra sincs elg ideje. Itt rgtn meg kell emlteni, hogy az rsmagyarzatnak nha egszen apr mozzanatai is rtkesek lehetnek (nem szksgszer, de lehetsges) az igehirdetsre nzve, msrszt pedig flrerti a gyakorlat kvetelst az, aki csak a templompts vagy kzvetlenl a gylekezet gyaraptst rti gyakorlaton: Az egyhz gyakorlati krdsre vgs fokon a krygma kzltetse,ami nhol bizony n. theoretikus dolgokat is impliklhat. Ugyanakkor azonban fordtva is elmondhatjuk: az a Luther, aki a megigazulstan egyik legabsztraktabb theologiai krdsnek a megreformlsval mindmig a protestns egyhzaknak theoretikus bzist nyjtott, gy r egy helytt: „Speculativa igitur theologia, die gehort in die hell zum Teuffel.” (A spekulatv theologia teht a pokolhoz tartozik, az rdghz.) E mondattal termszetesen leglesebben a skolasztikt, az arisztotelszi rendszerbe foglalt theologit tmadta. Vilgos azonban, hogy a munkjt abszolt gyakorlatinak rezte; mondhatnnk gy is, hogy neki sikerlt fellmlnia azt a schizofrnit, ami rnk annyira jellemz. — S ha sokan azt mondjk: Szksg van tudomnyra, de az intzetek berkeiben, mintegy szeparlva a gylekezeti lettl, ugyanakkor pedig szksg van egy kifejezetten gyakorlati lelkszkpzsre, s a mindennapi gyakorlat keretein bell mozg lelkszre, gy ppen csak elmlytik az ellenttet, ahelyett hogy feloldank azt. (ezt persze gy nem mondja ki senki, m lelkszek szzai kvetik ezt az utat, ha msknt nem, ht az elmleti rsz teljes elhanyagolsval — nem pedig elvbl.)
Valban mi szksge van a theolginak az egyhzra? Nem lehet Biblit olvasni, rtelmezni s az ebbl nyertismeretek alapjn therik ezreit gyrtani egyhz nlkl is? S megfordtva: Mi szksge van az egyhznak theologira? Vajon nem lehet Igt hirdetni hber s grg tuds nlkl, dogmatikai szakkpzettsg hjn is? Vajon nem lehet lelkigondozst vgezni a pszicholgia s az Ige zenete kapcsolatnak tisztzsa nlkl? Vajon szksgszeren j lelksz a j theologus s rossz lelksz a rossz theologus? Ezek a krdsek — taln msknt stilizlva — nap mint nap elhangzanak, s mr-mr klti krdsnek szmtanak, mindenki nemleges vlaszt kr s kap r. Magam is csak csatlakozni tudok ezek sorhoz: Valban elkpzelhet egyhz theologia s theologia egyhz nlkl. Ez azonban mg korntsem jelenti azt, hogy megvalsthatnak tartanm a kett radiklis sztvlasztst. A kett — volens, nolens — sszetartozik, s ha nha veszeked testvrek is, a kzs alap megtallhat mindkettben. A kvetkezben erre a kzs alapra kell rkrdeznnk, s az egymsra utaltsgot kell kifejtennk egyhz s tudomnyos theologia vonatkozsban.
A) Az egyhz. Azok, akik a gyakorlati oldalra helyeznek nagyobb hangslyt, arra hivatkoznak, hogy az egyhz coetus electorum, teht azok kzssge, akik a hit ajndkt kaptk, akik tallkoztak az elhv rral, s kvettk az elhv szt. Ez a mozzanat letkben (mg ha folyamatrl is van sz, s nem egy konkrt megrts-lmnyrl) a legfelsbb rtk, s radiklisan klnbzik minden mstl; jellege nem tudomnyos, nem rendszerez, s azt ilyen eszkzkkel elmlyteni nem lehet, hiszen allo genos, ms mfaj, ms skon is mozog. Egy j relatio nylik fl teht az ember eltt, amirt mindent krnak s szemtnek kell tlnnk (v. Pl apostol szavt a Fil 3,8-ban). A hit ilyen flfogsa ktsgkvl jogos, st hozz kell fznnk, aki mindezt vallja, az vallja azt is, hogy ez a relci soha nem lehet lezrt: nyitott Isten s ember fel. Ez utbbit hangslyozza maga a Szentrs is, egszen dogmatikai rtelemben: „...legyetek kszen mindenkor szmot adni mindenkinek, aki szmadst kr tletek a bennetek l remnysgrl” (1Pt 3,15b). Itt mr mintegy misszii feladatot is jelent az a remnysg, amely az j relatioban van: ms emberek fel ki kell tudnunk fejezni azt. A Biblia maga szlt fel erre a rendszerezsre, ami hitbl fakad — ugyanakkor pedig kifejezetten szellemi teljestmny. S ne feledjk: ha msok fel akarjuk tolmcsolni a krygmt, gy csak emberi nyelven keresztl lehetsges ez. Igaz: van non-verblis kommunikci is. St, azt is mondhatjuk, hogy a keresztyn hit tovbbadsakor nem kisebb ennek a szerepe, mint a verblis kommunikci. Ne felejtsk el, hogy az skeresztynsg tk. ilyen non-verblis ton nyerte meg az kori Rmt. j filozfia, j valls, j szellemi ramlat, vagy akrcsak j informci kptelen lett volna ilyen hatst elrni abban a teltett lgkrben, ami az kori Rmt jellemezte. Ezzel szemben Adolf von Harnacknak (ugyan nem szvesen) meg kell llaptania, hogy jszeren hatott, amikor a keresztynek nem lltak bosszt ellensgeiknek a rajtuk esett srelmeik miatt, amikor poltk a hozzjuk tartoz betegeket, amikor tetteikkel hirdettk a szeretet evangliumt. Mindez igaz, de nem annulllja a Rmai levl megllaptst: „A hit teht hallsbl van” (10,17). E fl vers Krisztus igehirdetsnek a apostolok ltal trtnt tovbbadsra cloz, ami feladatknt megmarad minden hv szmra (gy E. Ksemann).
gy hiszem, eleget mondtunk ezek ltal: Nem elhamarkodott kijelents azt lltani, hogy a hit, a kegyelem megtapasztalsa magba foglalja azt a feladatot is, hogy kzljk msokkal is ezt. Ezrt hangslyozza a Szentrs a rendszerezs s a beszd szksgessgt: Ezltal hv Isten letre hitet, ill. ezltal erstjk meg mi is hitnket (ld. a prdikcit). Abban a percben azonban, hogy ezt kimondjuk, mr meg is ragadott minket a beszd rdge, s mris belebonyoldtunk a nyelvfilozfiai problmkba: a beszd egyszerre az „n” expliklsa, a lt megnyilvnulsa is (hitrl lvn sz, a Krisztusban nyert j lt megnyilvnulsa); gondolkods beszd nlkl nem ltezik: minden, ami a rendszerezs s kommunikci cljbl felgylemlik bennnk, szavakban fogalmazdik meg, mg akkor is, ha nem tudjuk mindig kimondani azokat. Ennyiben lehet a beszd hordozja a „bennnk l remnysgnek”, ugyanakkor pedig a kommunikci eszkze a kzls sorn. Az esszencia s a meditor oly mrtkben fondik teht ssze egymssal, hogy nem is ltezik az egyik a msik nlkl. Az emberi ltrl szlva K. Jaspers ezt mondja: „csak a sorstrssal val kzssgben lesz az ember emberr” — s a kzssgnek elengedhetetlen rsze a beszd, szemben a nma termszettel. Gondolom mindenki szmra rgtn evidens, hogy a hit is csak a hittestvrekkel val kzssgben valsulhat meg, s ennek velejrja az Istenbe vetett hitrl szl, ill. az erre a hitre vezet beszd: a theo - logia.
Van azonban ms is, ami knyszert ervel tesz az egyhz ktelessgv a theologia mvelst. Az egyhzban a Deus revelatus-rl beszlnk, ki-ki gy, amint megtapasztalta. E beszd clja az, hogy a megtapasztalt kijelents jra kijelents-lmnny, hic et nunc trtneti valsgg vljk, kb. gy, mint Dniel esetben, amikoris az egyszer Jeremisnak elhangzott kijelents Dn 9,2 szerint jra, j helyzetben j zenet lesz. Vgs fokon minden exegzisnek, st minden theologinak ilyen jelentsge van. Ekzben azonban nem szabad ignorlnunk kt dolgot: egyrszt, hogy az elhangzott Ige meghatrozott trtnelmi helyzetben hangzott el, s ppen arra a trtneti helyzetre nzve lltotta a hvt dnts el. Msrszt pedig mi magunk is egy bizonyos trtnelmi helyzetben vagyunk, s rsmagyarzsunk sorn mi is ppen ezt a vlaszutat, s a helyes dntst keressk. Rviden: Az egyhznak nem szabad figyelmen kvl hagynia a kijelents trtneti voltt, mert ppen ebben a trtnetisgben tallja meg magt a hitet. A hit lt (z ainios) s nem szubsztancia. Ezzel a kijelentssel a legkevsb sem tagadjuk, hogy a kijelentsben a trtnelem felett ll r, magnak a trtnelemnek is Ura jut szhoz. Itt kell idznnk R. Bultmannt, aki ppen ezt a kettssget ltja a simul iustus et peccator lutheri mondatban: Keresztyn exisztencink egyszerre eschatolgikus, minden percben a visszatr Krisztust vrja, ugyanakkor pedig a legmlyebben a trtnelemben gykerezik. A „peccator” a mi trtneti ltnk, mg a iustitia Christi tk. az aliena Christi (a „totaliter aliter”). Mg e testben vagyunk, e kettssg fl nem oldhat, mert vagy teljes hitetlensghez jutunk, vagy pedig a „sznrl sznre ltst” flttelezzk — alaptalanul.
Ha viszont a hit s a trtnelem kapcsolata ilyen esszencilisan sszeforrt egysg, ha a feloldsval a hit mint olyan megsznik, gy ennek messzemen kvetkezmnyei vannak. Elssorban az, hogy a hit nem tekinthet gy a trtnelemre, mint idegen testre: ellenkezleg, ez a tr a hit szmra, amelyben mozoghat; hitnknek ltelemv vlik a trtnelem, mert ltnk is trtneti (az emberi lt ltalban, s a keresztyn hit klnsen; Krisztus eljvetele utn nem lesz mr hit, mint ahogy lehet templom nlkli vros is). gy hiszem, nyitott kapukat dngetek, ha hangslyozom: a trtnelmen bell is klns hangslyt nyer hitnknek trtnelemben val megnyilvnulsa s annak kutatsa. Nevezetesen az is, hogy egy-egy Ige milyen adott helyzetben hangzott el; ez egybknt trtnettudomnyi szempontbl is elengedhetetlen, ti. magnak az Ignek a megrtshez— ezen tlmenen azonban hitnk trtnetisgnek kontextusban theologiai jelentsget is nyer. Az ilyen vizsglds azonban soha nem lehet elidegentett magtl a hittl: sokkal inkbb e trtnelemnek a kutatsa a hit nreflexija, mivel a trtneti lt nmaga trtnetisgt vizsglja, s ebben tr nmaghoz. A mindenkori hv feladata teht tulajdon hite trtnetisgnek s trtnelmnek vizsglata, hiszen gy ltt ersti. Magnak a knonnak is ebben az rtelemben van ltjogosultsga. Ha teht a hitbl, mint megtapasztalhat valsgbl indulunk ki, akkor is elrkeznk a trtneti rsmagyarzat s az egyhztrtneti kutats szksgessghez, s e disciplinknak a protestns theologia elg szles teret biztost. A trtneti kutats szembelltsa a hittel a fentiek rtelmben teljesen illegitim. (Megjegyzend, hogy sokaknak ppen a trtneti-kritikai kutats okoz hitbeli problmt; e krdsre mg vissza kell trnnk, itt csupn a kifejezs msodik felhez fznk annyit hozz, hogy a kritika szavunk etimolgija fontos ebben az sszefggsben: a grg „krinein” ige jelentse nem „kritizlni”, hanem „megklnbztetni”; nem „critiquer”, hanem „discerner” vagy „distinguer”.)
sszefoglalsknt elmondhatjuk, hogy a theologia trtneti, rendszerez s kommunikatv (=gyakorlati!) funkciira az egyhznak szksge van, s a krds trgya csupn az lehet, hogy erre a theologira van-e szksg, amelyet mi most znk, vagy a helyes gyakorlat rdekben vltoztatnunk kell-e rajta.
B) Theologia mint tudomny. Fentebb azt emltettk, hogy az elmleti theologinak ttelek ksztsre, rendszerezsre nincs flttlenl szksg arra a bzisra, amit egyhznak hvunk. Biblit tanulmnyozni, tantteleket rendszerbe foglalni, trtneti ttekintst nyjtani lehet gylekezeti httr nlkl is. Persze, aki egy kicsit is ismeri a protestns theologia trtnett, az rgtn felemeli a szavt: mindez ugyan elkpzelhet, mgis a gyakorlat, mst mutat: Minden theologiai irnyzatnak megvolt a maga egyhzi vonatkozsa az elmlt vszzadokban, s ez nemigen lehetett vletlen. Igaz, voltak theologusok, akik gylekezeti letrl, prdiklsrl hallani sem akartak, de ez mr nem a theologia egsznek a kpe, csak egyes emberek, legfljebb egy irnyzat. Induljunk ki mgis abbl, hogy lehet pl. dogmatikt, dogmatrtnetet, exegzist, bibliai theologit rni kzvetlen gylekezeti httr nlkl is (a katholikus dogmatika tk. hossz vszzadok ta ezt a gyakorlatot folytatja, amikor az egyhzi konszenzust figyelmen kvl hagyva akarja a Szentszk dogmit a hvkre erltetni ). Ha ennek egyhztl elidegenedett akadmiai formit tekintjk (amely Magyarorszgra nemigen volt jellemz eleddig, sokkal inkbb a nmet nyelvterleten mvelt theologira), akkor is sok rszlet megvilgosodhat, sok tanulsgos koncepci szlethet az ilyen vizsgldsok folyamn. A szigor kritikai s trtnetei vizsglds sokszor mg ilyen elidegenedett formban is sok olyan dolgot tudott hozni, amit a hv ember beleilleszthetett hitnek nreflexijba. Taln legjobb plda erre Dvid Friedrich Strau esete (ld. lejjebb), aki hideg trtnszknt megllaptja, hogy az evangliumok nem tartalmaznak trtnetet, hanem csak mitolgit. S ezzel a ttelvel egyszeren mg a XX. szzad theologijban is meghatrozott tudott lenni, spedig gy, hogy a hvk prbltk ennek ellenkezjt bebizonytani (legjobb plda erre Joachim Jeremias trtneti Jzus-kutatsa). De j plda lehet az a Julius Wellhausen is, aki tz vi greifswaldi theologiai tanrsg utn megvlik katedrjtl, mert a kettssget: egyhz s theologiai trtneti tudomny; nem tudja elviselni; de e tz v alatt egy vszzadra val munkt adott az szvetsgi tudomnynak hideg kriticizmusval.
Nos, mindez igaz; m ne feledjk az A) pontban mondottakat sem: a hit trtneti lt. A lt maga is trtneti; s a mindenkori trtnsznek ezzel szmolnia kell, ha a hit megnyilvnulsait akarja kritika trgyv tenni. Ez konkrtan azt is jelenti, hogy nem tekintheti magt sem trtnet flttinek, s ezrt nem akarhat mintegy „trgya fl kerekedni”, nem vizsglhatja anyagt gy, mint egy termszettuds ksrleti trgyt (hiszen a termszettuds mg meg is semmistheti vizsglata trgyt: Svjcban 1984-ben 2,5 milli llat pusztult el ksrleti laboratriumokban; a trtnsz s a theologus azonban konstrul s rekonstrul!).
A trtnsz vizsglatakor (klnsen ha a hit trtnett vizsgljuk) tudomsul kell venni: A vizsglat sorn szubjektum a szubjektummal tallkozik, nem pedig objektum a szubjektummal. Igaz: a trtnsz is szksgszeren objektivitsra trekszik, s nem lehet elfogult; ez ui. a tudomnyossg rovsra trtnne. De hogy egy a priori mr a trtnelem megkzeltsekor van benne, ami nem ms, mint sajt trtnetisge, azzal tisztban kell lenni, azt be kell vallani. Minden trtnsz eltlettel kzeledik a vizsgland trtnelem fel, legyen az akr indifferencia is! — Vajon eltlend ez az eltlet? Taln mgis inkbb H.-G. Gadamernek van igaza, amikor az eltletet nem szksges rossznak tartja, hanem a megismers kellknek, a hermeneutika alapfelttelnek. Helyes, ha gy r: A felvilgosods nagy hibja, hogy eltlete volt az eltlettel szemben. S itt mr bekapcsoldnak a vitba a theologusok is, akik szerint pl. bibliai theologit minden genercinak magnak kell megrnia. E kijelents — amely Wheeler Robinsontl szrmazik — nem egyszeren azt akarja kifejezsre juttatni, hogy annyira megvltozik egy generci alatt a trtneti kp, hogy j bibliai theologira lesz szksg. Ha a rszletek megmaradnnak, akkor is j theologit kellene rni — a szempontok, a krdsek megfogalmazsnak vltozsai miatt. Tudomsul kell venni, hogy idvel — mivel mi is el trtneti lnyek vagyunk — megvltoznak az elfeltteleink, elfeltteleink a vizsglt „trgy” vonatkozsban. Ennek jelentsgt pedig aligha lehet elgg becslni: Utaljunk itt pl. egy olyan vitra, ahol ez a krds teljesen nyilvnval lett: K. Jaspers s R. Bultmann vitjra. A tma: A megrts M. Heideggernl. A vita tragikus, mert mindkt fl kivlan ismeri Heideggert, s egymst a meg nem rts vdjval illetik (mindkett persze rszben joggal). A nzeteltrsek oka abban van, hogy Bultmann a megrtst rgi szvegek (specilisan a Biblia) megrtsre vonatkoztatta — hiszen exegeta. Jaspers a heideggeri megrtst a lt nrtelmezsre vonatkoztatta — hiszen exisztencilfilozfus. Mindkt tuds joggal hivatkozik Heideggerre; s mgis konkrt meg nem rtsben nyilvnul meg ez a vita a megrtsrl — mert az eltletek szksgszeren klnbzk.
gy hiszem, ennyi elg ahhoz, hogy megrtsk: nem csoda, ha a mai ismeretelmletben olyan fontos hely jut az eltletek rgztsnek, becsletes bevallsnak (J. Habermas). Hiszen tudomnyos pr-beszd csak azutn alakulhat ki, ha elzetesen tisztzzuk, milyen szempontokbl kvnjuk megkzelteni a vizsgland anyagot, s efell egyezsgre is jutottunk. Ezrt tudomnyos eredmnyeinket kizrlag akkor tudjuk kellkppen kirtkelni s felhasznlni, ha azoknak elzetesen hatrokat szabtunk, vges felfogkpessgnk, leszkt krdsfltevsnk alapjn vve pozitv relevancit garantl leszgezst megtettk. A tudomnyos kutatsban teht elsrang szerepe van a konszenzusnak, amely az univerzlis rvny ismeretnek specilis rvnyt garantl. Szksg van olyan konszenzusra, amely megllaptja, hogy flttlenl szksg van-e a mindenkori trgy vizsglatra, leszgezi a vizsglat folyamatnak hogyanjt (mdszertan), s fl is tudja az gy elrt eredmnyeket hasznlni. (V. a tudomny-idel lerst Kocsis E. Theologiai enciklopdijban).
Ilyen sszefggsben lesz a theologiai tudomny szmra rendkvl fontos az egyhz. Mert br elkpzelhet, hogy ilyen konszenzus egyhzon kvl is ltrejjjn (v. pl. marxista-keresztyn dialgus szksgessgt), mgis az egyhznak hitbl fakad feladata, hogy llandan kzdjn a konszenzusrt a hit megvallsnak vonatkozsban. Ez a konszenzus segti azt a prbeszdet is, amellyel a hv lt nmagt ersti, nmaga trtnetisgnek vizsglatakor. Alexander Schweizer mr 1877-ben hangslyozta, hogy a keresztyn hitet meg kell vni attl, hogy „nmagval folytasson prbeszdet”, s hangslyozta az egyhz azon funkcijt, amely ltal nmaghoz tr a trtnelem vizsglatakor. A trtneti-kritikai mdszer abban segt, hogy minl tbb rszlet merljn fl a mlt sttsgben, s mindezzel nmagt tudja ersteni a hit gy, hogy prbeszdre lp vele. A trtneti-kritikai vizsglat teht mintegy ttrje a hitrl szl (pr)beszdhez szksges konszenzus ltrehozsnak; ezrt dominlhatott hossz ideig a protestns egyhzak trtnetben, s ezrt tud megllni a kritikk kereszttzben mg ma is: mvelse elengedhetetlen a coetus electorum, az egyhz szmra.
|