3. A SZENTRS TEKINTLYNEK REFORMTUS GYKEREI
A SZENTRS TEKINTLYNEK REFORMTUS GYKEREI
A Szentrs tekintlyrl mr a mltban is heves s gyakran tanulsgos vitk folytak. E vitk szksgesek, m ha polemikus sznezetet ltenek, mr el is vesztettk gymlcsz lehetsgket, hiszen ahelyett, hogy a partnerek gondolkozst klcsnsen gazdagtank vagy legalbbis tisztzdsra hvnk ki, dogmatista elzrkzshoz vezetnek. Ez pedig ppensggel sszeegyeztethetetlen a reformtus episztemolgiai felfogssal a Szentrs tekintlyrl — amely felfogs mr a reformci korban ptett a hit analgijra: „Analogia fidei est argumentatio a generalibus dogmatibus, quae omnium in ecclesia docendorum normam continet.” A reformtus hit talajt elssorban az hagyja el, aki ezen ttelnek ellene tesz.
Hogy pedig a diszkusszi valban jabb kzs eszmlds kiindulpontja lehessen, s e sorok rjnak meggyzdse szerint olyat is nyjtson, ami eleddig hinyknt jelentkezhetett, a reformtus flfogs trtneti vonatkozsra kell rviden utalnunk. A reformtussg ui. nem egyedl birkzott a Szentrs tekintlynek krdsvel, s nem is a reformtussg vetette fl elszr azt; ms felekezetek flfogsa is befolysolta a mindenkori reformtus krdsfltevst, s a „Zeitgeist” is sokszor rnyomta blyegt a reformtus dogmaformlsra. Ha pedig mindez gy van, akkor nem elgedhetnk meg egy-egy ttel idzsvel: a reformtus dogma fejldsnek duktuszra is figyelmet kell fordtanunk, ha jellemzt akarunk mondani a reformtus tanrl.
1) Klvin a reformci msodik genercijhoz tartozott; az korban elterjedt volt mr a nagy lutheri, j hermeneutikai horizontokat felnyit elv: hogy ti. a Szentrs sui ipsius interpres (est). Megjegyezzk, hogy ennek ltalnos elterjedse, valamint uthatsa aligha becslhet tl: ha A. Polanus 1624-ben (kiss kevss eredeti mdon) ezt rja: „Interpretatio sacrae Scripturae est explicatio veri sensus et usus illius, verbis perspicuis instituta ad gloriam Dei et aedificationem ecclesiae”, gy ez inkbb mr kzhelyszeren, a mindenki ltal ismert tan megismtlseknt hathatott. Hozztehetjk mg — a lutheri tan fontossgt hangslyozand —, hogy az ifj Klvint szemly szerint is nagymrtkben befolysolta a lutheri reformci; nem elhanyagolhat a francia humanizmus mint szellemi httr sem (ha mg oly vits krdseket is tmaszt), amelybl Klvin jtt s amelytl a trtneti magyarzatot, ill. az ipsius interpres elvt megtanulhatta komolyan venni. Klvinnak minden oka megvolt, hogy ne vltoztasson a lutheri nzeten! S mgsem gy trtnt. — Ennek oka (legnagyobb valsznsg szerint) az lehetett, hogy a „msodik genercis” Klvin elsknt gondolta vgig: ha a Szentrs nmagt magyarzza, ill. nmagbl magyarzand, akkor a Biblit kivontuk az egyhz tekintlye all, s a Szentrs tekintlyt nllstottuk. Innen rthet az Institutio I. ktetnek tmadsa az Augustinus-fle tan ellen („Ego vero evangelio non crederem, nisi me catholicae ecclesiae commoveret auctoritas.”) Klvin erre az abszurd mondatra csak Augustinus specilis, kontroverzikba knyszerlt trtneti helyzett ltja magyarzatnak. Ez azonban termszetesen nem teszi e mondatot elfogadhatv. Teht: Luther contra Augustinus! (v. fentebb, 14-15. l.) A Biblinak kzvetlenl (s nem az egyhz kzvettsvel) van kapcsolata Istenhez. A Klvin-bart Bullinger gy mondja (Compendium christianae religionis, 1556): „Breviter, cum Scriptura verbum Dei sit, indubitato illi credendum est”. Ez a mondat mr elre magyarzza, hogy mirt lett ksbb olyan gyakran idzett sz az autopistos a reformtus dogmatikkban a Szentrs vonatkozsban.
Az egyhz tekintlynek tvitele teht a Szentrsra — megsemmislt; persze, ms formban jelentkezik mg a kett kapcsolata egymssal, mgis ez inkbb az egyhzra nzve lesz interpretatv jelleg (ld. az „ecclesiae testimonium” kifejezst Z. Ursinusnl). Ha pedig a Szentrs tekintlyt Isten tekintlyn keresztl kzeltjk meg — ld. Bullinger fentebbi mondatt —, akkor vilgosan kivehet Klvin tja a Szentllek meggrt jelenltnek tekintlyhez. A sokszor idzett mondat slyt az Institutio I. ktetbl igen komolyan kell vennnk, mert flbecslhetetlen theologiai dnts volt lersa, s mg taln ennl is nagyobb jelentsg volt uthatsa: hogy ti. „Testimonium Spiritus Sancti omni ratione praestantius esse.” A dnts vilgos: a Szentrs tekintlyt s magyarzst Klvin kiemeli az ekklziolgia htterbl, s inkbb a pneumatolgia fel kzelti. A dnts recepcija szles kr; J. Heidegger parafrzisa gy hangzik: „Testimonium illud Spiritus Sancti non est nuda persuasio animi... sed est fulgor et splendor eius in tenebrosis cordibus nostris.” (Corpus theologiae, 1700) De mr 1562-ben is gy r Z. Ursinus (reproduklva a lutheri s klvini tant): „iudicem non ecclesiam, sed ipsium Spiritum Sanctum in Scriptura nobis loquentem ac verba sua declarantem agnoscimus.” A genfi dogmatikus, F. Turretinus tbb mint egy vszzad mlva a mester Klvin dntst reproduklja: „Nos docemus, hominem sine ope Spiritus Sancti Scripturam nec recte percipere nec ei se subiicere esset.” (L. Riissenius: F. Turretini Compendium theologiae, 1695).
Turretinus szavai azonban mr tbbet is elrulnak ennl: Klvin tanainak bizonyos interpretcijt felttelezi a fenti mondatban szerepl „percipere” s „subiicere” ige. A Szentrs megrtst s normaknt trtn flhasznlst gy osztja kett itt Turretinus, hogy az br nem idegen a klvini tantl, mgis ahhoz kpest pontostst jelent: Institutijban gy r (1688): „Authentia alia est historiae sive narrationis, alia insuper veritatis normae... Non omnia, quae sunt in Scriptura, habent authentiam normae, ut ea, quae ab impiis vel diabolo dicta referentur; sed omnia tamen habent authentiam historiae.” A XVII. szzadban azonban mg vilgos hogy ez a pontosts msodlagos Klvin dntshez kpest. „Auctoritas et certitudo Scripturae pendet a testimonio Spiritus Sancti et haec est demonstratio demonstrationum maxim” — rja J.H. Alsted 1618-ban. G. Voetius vlogatott disputciiban nhny vtizeddel ksbb gy r: „sic Spiritus Sanctus est internum, supremum, primum, independens principium actualiter mentis nostrae oculos aperiens atque illuminans, et credibilem Scripturae auctoritatem ex ea, cum ea, per eandem efficaciter persuadens, sic ut nos tracti curramus et passive in nobis convicti acquiescamus.” A flfogs mg itt sem j, jllehet a stlusban mr megjelennek a szuperlatvuszok, amelyek majd a „trtnelmi klvinizmus” inspirci-tant uralni fogjk. Ezzel prhuzamosan pedig a Turretinusnl is szlelt kettssg: az authentia (auctoritas) normativa s az authentia (auctoritas) historica megjelenik, abban a formban azonban, hogy mindkett felett a Szentrs egysge ll: „dicimus totam Scripturam esse authenticam authentia historiae, hoc est infallibilem... dictate Spiritu Sancto... quod ad rem et quod ad phrasin.
Ha valaki hsgesen vgigolvasta ezeket a ktsgkvl kiragadott, de minden bizonnyal jellemz idzeteket, ha figyelemmel vgigksri azt a fejldst, amely elszr a lutheri „Scriptura sacra sui ipsius interpres” elvet tovbbfejlesztette, a „testimonium Spiritus Sancti internum” szles krben elterjedt hermeneutikai princpiumhoz rt el, majd ennek rszletezse sorn klnbsget tett a trtneti s dogmatikai tekintly kztt, akkor nmaga vonja le az idzetekbl a kvetkez tanulsgot: a Szentrs tekintlynek nagyrabecslse a reformtus dogmatikban primer mdon annak nllsgt akarja kifejezni, ill. az egyhzi tekintlytl val fggetlents eredmnyeknt jtt ltre. A norma normata helyre a norma normans, hitnk s letnk zsinrmrtke lp. Polanus szavaival: „Auctoritas Sacrae Scripturae est dignitas et excellentia soli Sacrae Scripturae”. Clja a reformtus dogmk forrsnak megteremtse volt, theologiai kijelentsek megbzhat indoklsa. A hangsly itt a theologiai jelzn nyugszik; feltn ui., hogy a normatv s trtneti tekintly viszonylag korai jelentkezse esetben is a Szentrs tekintlynek theologiai dntse ll az eltrben (ld. leginkbb a fentebbi idzeteket fknt Turretinustl s Voetiustl!). Ami kizrt: nem fordul el (vletlenl sem!), hogy valaki a Szentrs tekintlyre kizrlag a trtneti autenticits krdsben (teht a theologiaitl fggetlenl) hivatkozzk. Ennek a hangslyozsa azrt fontos, mert a trtneti-kritikai mdszer jelentkezse idejn az azzal szembenll fundamentalizmus vgig ezt tette. Ennyiben ellent mondott a reformtus tannak, jllehet nem reformtus elvei illusztrlsra a reformtus klasszikusok idzstl sem riadt vissza.
2) Termszetesen a reformtus theologusok szrevettek olyan feszltsgeket is a Szentrson bell, amelyek annak trtnetisgbl fakadnak. Ennek kvetkezmnyeit rsaikbl kiolvashatjuk; feltn azonban, hogy a problma (mesterklt) kilezse jval ksbbi datls. Ez csak olyan felfogs mellett volt lehetsges, amely az isteni inspirltsgot a trtneti kontingencira rtette (ez az rtelmezs sokkal inkbb grg gondolkodsra megy vissza, mint bibliaira). Vajon Klvinra megy vissza ez a felfogs? Az Institutio I. ktetben ezt olvassuk: „Tenendum est, non ante stabiliri doctrinae fidem, quam nobis indubie persuasum sit, auctorem eius esse Deum.” Figyelemre mlt, hogy az auctor sz itt a doctrinra, a Szentrs isteni szerzsge teht a hitttelre (s mi hozztesszk: nem a trtneti kontingencira) vonatkozik. Ebben Klvin nem llt egyedl: Z. Ursinus is egyms mell rendeli a csalhatatlansgot s a Bibliban jelentkez tant az albbi idzet utols flmondatban: „Ut intelligatur causa discriminis inter Scripturam Sacram et alia scripta, considerandi sunt gradis docentium in ecclesia. Nam ideo longe superior est auctoritas prophetarum et apostolorum quam aliorum ministrorum ecclesiae, quia Deus illos immediate vocavit ad annuntiandum suam voluntatem ceteris hominibus eosque testimonis miraculorum et aliis ornavit, quibus testatus est, se ita mentes illorum suo Spiritu illustrare et gubernare, ut eos nulla in parte doctrinae errare patiatur.” (Loci theologici, 1562) Persze, ez mg nem zrja ki (br valszntlenn teszi), hogy a trtnetisg vonatkozsban is csalhatatlansgrl beszljnk. Ebben az esetben viszont Klvin tudatosan csak az emberek munkjrl beszl, mint szksges s termszetes dologrl; figyeljk meg, hogy mennyire hinyoznak azok a kijelentsek, amelyek a tan megbzhatsgra vonatkoznak! „... ut continuo progressu doctrinae veritas saeculis omnibus superstes maneret in mundo, eadem oracula, quae deposuerat apud patres, quasi publicis tabulis consignata esse voluit.” Klvin ugyancsak az Institutio I. ktetben „tradl kezekrl” beszl; az ellentt a tanokhoz kpest (aholis Isten a Szentrs szerzjeknt szerepel Klvin theologijban) tbb mint feltn. Ez a flfogs szintn nem maradt hats nlkl, st a klasszikus reformtus dogmatikban lland polgrjogot nyert a Klvin utni szzadokban. A reformtus orthodoxia klasszikus mve, „az idkzben tnyleges uralomra jutott klvinizmus jelents emlke” (O. Ritschl), a Leideni Szinopszis tovbb rszletezi a klvinista llspontot, br meglep, hogy ezen ttelen semmilyen lnyegi vltoztatst nem eszkzl: „Scriptores non semper mere paqhtikwj, passive, sed euergetikwj, effective se habuerunt, ut qui et ingenium mentisque agitationem et discursum et memoriam, dispositionem et ordinem stylumque suum (unde scriptionum in iis diversitas) adhibuerunt” (1625). Taln annyi lehet itt meglep, hogy az emberi hozzjrulst ez az llspont kiss hosszadalmasan trgyalja. Hogy azonban a Szentrs nem esik szt emberi s isteni rszre, az biztostva van azltal, hogy a Szentllek indttatsa llt az emberek fltt is; ezrt folytathatja a Leideni Szinopszis gy: „... praesidente tamen perpetuo Spiritu Sancto, qui ita eos egit et rexit; ut ab omni errore mentis, memoriae, linguae et calami ubique praeservarentur.” Ez utbbi mondat azonban csak az elzkkel egytt olvashat! A tovbbi rszletezsek igen fontosak lehettek ugyan a kor mdszertani theologiai vitjban (gy pl. Voetius killsa a hber s grg nyelvek mellett, a punktci kanonikusknt val elfogadsa, ill. az akcentusok elutastsa a hber szvegben), dogmatikailag azonban kevsb voltak termkenyek. A fenti klnbsgttel azonban tovbb l, st szisztematikus kiptsben is lesz rsze: J. Heidegger pl. az dvkonmia hordozit az albbi mondatban klnbzteti meg a kijelentstl magtl: „verbum internum est privata apostolorum et prophetarum inspiratio; externum eius per illorum ora praedicatio, canone publico facta.” (Corpus theologiae, 1700) Ha F. Turretinus (L. Rijssen kiadsban) az rsba foglalt, ill. szban elhangzott Ige klnbsgre utal, gy ez mg termszetesen nem a szbeli hagyomnyok kutatst jelenti, hanem a Heidegger-fle szisztematizls msik formja: „Est distinctio verbi in agraphon et engraphon non divisio generis in species, ut Pontificii volunt — sed subiiecti fuerit in sua accidentia, quia eidem verbo accidit, ut olim fuerit non scriptum et nunc sit scriptum.” A reformtussg nagy trtneti affinitsa mindenesetre ktsgkvl jl kivilglik ez utbbi idzetbl. Vajon azonban j irnyba halad ez a szisztematizlds, ill. ugyanakkor atomizlds? Mindenesetre a XX. szzadban K. Barth zsenialitsnak kellett jnnie ahhoz, hogy a Szentrs bizonysgttel mivoltnak (testimonium, Zeugnis) feljtsval fnntartsa a verbum externum s internum kettssgt, ugyanakkor pedig garantlja annak egysgt, a Szentllek tekintlye al val helyezettsgt is...
Legmerszebb fogalmazst Turretinus-Riisseniusnl tallhatunk; itt az egyes tradcik (pl. rtusok lersa) rvnynek megkrdjelezse olvashat, ami persze megklnbztetend a rmai egyhzzal folytatott vitk emltette tradciktl. „Quaestio non est de omnibus traditionibus. Dantur enim traditiones historicae et rituales; item divinae et apostolicae, id est dogmata a Christo et apostolis tradita; sed quaeritur de traditionibus dogmaticis et ethicis, an tales dentur praeter Scripturam, quod negamus.” Vajon tnyleg tl mersz a genfi tuds, vagy egyszeren kveti Pl apostolt, miszerint sok mindenek „rnykk lett (pl. Kol 2,17)? Az elv ktsgtelenl Pltl szrmazik; de bizonyos merszsg is van a dologban, hiszen a princpium immr ltalnos, nem szortkozik a kt szvetsg kapcsolatra. A kivl rendszerez J. Heidegger Medulljban (1696) sikerrel ksrli meg megfogalmazni a kzs reformtus llspontot, amikor klnbsget tesz a Szentrs esszencilis s integrlis tkletessge kztt: jllehet kztudott, hogy a Biblia bizonyos rszei a tradls folyamn elvesztek, a hozznk eljutott knon teljesen elegend az dvssgre, ill. Isten megismersre. me: a trtneti akcidentalits elismerse mellett lthat a dogmatikai tkletessg kpviselete. A Szentllek mkdst termszetesen az akcidentalits nem zrja ki, st — hiszen az essentialis perfectio garantlva van! — megersti.
Milyen kppel ajndkozzk meg ezek az idzetek a figyelmes olvast? A reformtus paletta termszetesen szles, mgis szembeszk a trtneti rzk, amely Klvintl Heideggerig, st tovbb is vgigvonul a reformtus dogmatikusokon. Ez a trtneti rzk vgig klnbsget tud tenni az esszencilis (dogmatikai) s a kontingens kztt, s feltn mdon kerlte annak materilis elhatrolst (Turretinus is megmarad a pldlzs mellett, ld. fentebb). Az egysg fenntartsa rdekben legmesszebbre taln a holland reformtusok mentek a Szentllek ihletsnek hangslyozsban. A Voetius-fle inspirci-tan (quod ad rem et quod ad phrasin) azonban legmerszebb interpretcijban sem llhat a verblis inspirci szolglatban. Hogy mennyire az egysg megrzsrl van sz Voetiusnl is, arra mi sem jellemzbb, mint hogy ugyanabban a mondatban szerepel az emphatikus tota Scriptura kifejezs.
A kifinomult trtneti rzk, a klnbsgttel („distingue inter rem impsam seu materiam et contentum huius Scripturae” — Voetius), ill. a dialektikus kapcsolat e kett kztt olyan jellegzetessg, amely fjdalmasan deficites a XX. szzad reformtussgban. Vajon sszefgg ez a reformtus ntudat httrbe szorulsval?
3) Ki kell mg trnnk egy olyan tmakrre, amely az utbbi idben tbbszr foglalkoztatta egyhzunk tagjait: a krisztolgiai analgira, a Szentrs tekintlynek megindoklsa sszefggsben. Az analgia ktsgkvl csbt, hiszen az emberi s isteni jelleg keveredse tertium comparationisknt jelen van; Krisztus bn nlkl volt tkletes ember — a Szentrs pedig tveds nlkl tkletes emberi beszd. Az analgia fokozhat a „megklnbztethet s elvlaszthatatlan” tovbbi kritriumval. Az „Isten Igje” kifejezs tovbb szlesti az tfeds terlett. gy aligha csoda, ha az analgia nagy npszersgnek rvend, protestns fundamentalistk krben szlesen elterjedt, de a ppa is szvesen z vele rosszul sikerlt protestantizmus-kokettet (XII. Pius a Divino Afflante Spiritu c. enciklikjban); legjabban kt theologiai tanrunk is flhasznlta ezt az analgit — jllehet igen visszafogottan, csupn ltalnos utalsknt (Bolyki Jnos s Szcs Ferenc a „Szszk s Katedra. Tanulmnyok Dr. Tth Klmn professzor tiszteletre”, Budapest 1987, ktetben). Jelenlegi krdsfltevsnk persze nem az, hogy vajon mennyiben helyes vagy heretikus ez az analgia, hanem elssorban az, hogy a reformtus dogmatikban hol van a helye, hogyan viszonyultak hozz a klasszikusok — az analgia hermeneutikai jelentsge csak msodlagos lesz.
A vlasz els fele negatv. Ez a tan nem reformtus eredet! Ha a Szentrs tekintlye Jzus Krisztussal sszefggsben szerepel a reformtus dogmatika klasszikusainl, gy ez elssorban egyfajta hitbeli meggyzdst fejez ki, de vgig az analogia fidei gisze alatt ll: „Agnitio Christi vera et integra totam sacrae Scripturae et ecclesiae doctrinam comprehendit” (Z. Ursinus, Loci theologici, 1562). Sem a flfogs, sem a funkci nem vltozik kzel msfl vszzadon t: J. Coccejus, Summa theologiae c. munkjban (1665) a Heidelbergi Ktra utal: „Ideo etiam recte catechesis in prima quaestione summam consolatis, quae in vita et in morte animam fulciat, proponit: quod simus Iesu Christi fidelissimi Domini nostri”; a hit alapjaknt ez trsul a Szentrshoz. („Fundamentum non uno modo dicitur in Scriptura”) Ettl eltr funkcival csak olyan helyek brnak, ahol Jzus Krisztus emltse a Szenthromsg kedvrt trtnik. J plda erre Coccejus idzett mve: „Horum librorum auctor et dator est Deus (non tantum Pater sed Filius), qui iussit eos scribi et per Spiritum suum inspiravit...” Olyan sszefggsben pedig mindez nem fordul el, hogy a Szentrs tekintlyt Jzus Krisztus ketts termszete indokoln vagy akr csak illusztrln is (fordtva pedig mg elgondolni is abszurd lenne!)
gy tnik, ezzel lezrhatnk a vizsgldst. Hiba lenne azonban megllnunk ott, ahol a materilis flmrs negatv eredmnyre vezetett; vajon hogyan jelentkezik a krisztolgiai analgia a reformtorok inspircitannak horizontjn? Magyarul: sszeegyeztethet a reformtus tants a Szentrs tekintlyvel ezzel a krisztolgiai analgival, vagy sem?
Ismt azzal kell kezdennk, hogy Klvin esetben a Szentrs tekintlynek nem a krisztolgia, hanem inkbb a pneumatolgia ll htterben: a Szentllek mkdse, ill. tekintlye. „Ugyanaz a Llek, amelyik a prftk szjn keresztl szlt, kell behatoljon a mi szvnkbe is...” (ld. az zs 59,21 magyarzatt Klvinnl; v. fentebb, 15-16. l.) J. Heidegger hasonl nyilatkozatt fentebb mr idztk. Tagadhatatlan, hogy a reformtus theologusok gondolkodsban a krisztolginak kzponti szerepe van. Mgis a fentebbi idzetek hermeneutikai kpzettl kiss tvol ll a parallelizmus Jzus Krisztus ketts termszettl; a Szentllek az, aki a prftkat szlsra indtotta, s reproduklja az olvasban ugyanazt a kijelents-helyzetet. Ha ehhez kzeltenm Jzus Krisztus ketts termszetnek a dogmjt, gy a parallel csak azt eredmnyezhetn, hogy amint az Ige Jzus Krisztusban testet lttt, gy a Szentllek a Szentrsban inkarnldik. Az eredmny itt egy olyan ttel, amely (megfogalmazva vagy megfogalmazatlanul) llandan visszaksrt a fundamentalista gondolkozsban, s szges ellenttben ll a klasszikus reformtus gondolkozssal (pl. a fentebb posztullt trtneti rzkenysggel). Emberek trtneti kontingencijrl beszlhetnk — de a Szentllekrl is?! Ha pedig ezt a kontingencit elhagyjuk, akkor vszesen kzelednk a doketizmus fel. A reformtusok a res s a phrasis (Voetius), verbum internum, ill. externum (Heidegger), agraphon ill. engraphon (Turretinus) megklnbztetsvel mind ezt akarjk elkerlni, gy pp az ellenkez irnyba mozognak, mint a krisztolgiai alap Szentrs-tan.
A krisztolgiai analgia a Szentrs tekintlynek vonatkozsban nem reformtus eredet, st ellenttes irnyba mutat, mint a reformtus dogma fejldse. Ez persze nem flttlenl jelenti azt, hogy alapjban vve elvetend, hibs gondolat; hiszen mg reformtus theologus is van, aki — ha nagyon vatosan s visszafogottan is — l ezzel az analgival (T.F. Torrance). Azonkvl pedig „egy analgitl nem kvnhatjuk meg, hogy tbb legyen, mint ami: nevezetesen egy analgia” (R. Smend). Teht: fel kell mrni az analgia hasznlhatsgi terlett, ill. hatrait.
Itt is jzansgra s vatossgra kell intenem. Els igen komoly megfontolsunk az kell legyen, hogy a chalcedoni dogmnak Jzus Krisztus ketts termszetrl a legkevsb sem az volt a feladata, hogy a Szentrs rtelmezsrl is ltalnos tantst adjon. A Szentrs ketts termszetnek reformtus posztullsnl pedig elssorban hermeneutikai krdsek jtszottak szerepet, s a krisztolgia (a krds chalcedoni rtelmben) mr rgen nem jelentett problmt. A kett analgiba lltst pedig egy harmadik, az elz ketttl radiklisan eltr trtneti helyzet okozta: az egyhz csalhatatlansgnak, Szentrs fltti tekintlynek hinya olyan vkuumra vezetett, amelynek kitltsre valban alkalmasnak tnik a krisztolgiai megalapozottsg Szentrs-tan. Ez viszont inkbb rmai-katholikus elhajls a protestantizmuson bell; a tekintly hinya okozta feszltsget helyesebb fnntartani, mert sztnz erv vlhat. Brhogy legyen is: a dogmatrtnetben szz s ezer esztendket ugrlni bntetlenl nem lehet; bels sszefggsekre kell inkbb rmutatnunk, s bizony krdses, hogy a mi esetnkben ilyenrl beszlhetnk-e. Csupn retorikai krds lehet az, hogy vajon (per analogiam) ki lltan, hogy a Szentrsnak „isteni s emberi hypostasisa” van?
Az rott Ige s a testt lett Ige kztt risi klnbsgek is vannak, amelyek ugyan nem tartalmiak, de nem engedhetjk, hogy a krisztolgiai analgia ltal elhomlyosuljanak, mert ezek nlklzhetetlen elemei a keresztyn hitnek (s nem csak a reformtusnak!). A Biblia pldul kiemeli a testt lett Ige mindenek fltt val voltt: Jzus Krisztus az egyetlen fundamentum; a testt lett Ige expressis verbis minden fltt ll — gy az rott Ignek is (v. Zsid 1,1-3). Ennek a minsgi plusznak a megfogalmazsa nem nehz, viszont annl slyosabb dogmatikai ttel: Jzus Krisztus, a testt lett Ige ephapax, mg az rott Ige (v. a fenti Klvin-idzetet) megismtelhet, st megismtelend az igehirdets ltal. Tovbb menve elmondhatjuk, hogy a Szentrs Isten Igjv csak a Szentllek hatsa alatt vlik (ez a testimonium Spiritus Sancti internum rtelme, s ez klnbzteti meg a Biblit egyb rsoktl), mg ez a megkts Jzus Krisztus esetben nem ll fenn. Az rott Ige szksgszeren relcikban mozog, mg a testt lett Ige abszolt. Ennek konkrt, mindennapi kvetkezmnye az, hogy mi az rott Igvel a keznkben is csak tkr ltal homlyosan ltunk, s ha a Szentllek megvilgtja is az elmnket egy-egy bibliai passzus vonatkozsban, akkor is csak rsz szerint van bennnk az ismeret. Jzus Krisztusban azonban a sznrl sznre ltst s a teljessget kaptuk. Tovbb: az alapvet klnbsg taln mgsem a Szentrs isteni s emberi jellege kztt van (legalbbis a Biblia szmra nem ez a hangslyos), hiszen a kett mg lehet kzssgben egymssal. A dnt klnbsg a szvetsget ltrehoz Isten s a szvetsg feltteleit thg ember kztt van. Ms szval: rdekes lenne vgre elhagyni a metafizikai kategrikat, s helyettk dvtrtneti kategrikat kellene alkalmaznunk, hogy a Szentrsrl szl reformtus tant helyesen rtsk meg!
|