SOLA SCRIPTURA
A) A tma, amelyrl szlnunk kell, nem a legegyszerbb krds a dogmatikn bell: sok eltlet terheli ezt a fogalmat, amelyeket ha nem is elvetnnk, de mindenesetre elklntennk s megvizsglnunk kell. gy pl. tbben is joggal gondolhatjk, hogy a sola scriptura elve specilisan reformtori tan, s gy szembelltjk a rmai-katholikus gondolkodssal. Brmilyen igaz is, hogy ennek a flfogsnak vannak igazsgmozzanatai, fel kell elszr fedeznnk a rmai-katholikus tan pozitvumait, hogy tisztzzuk sajt llsfoglalsunkat. Ekzben szre fogjuk venni, hogy amilyen egyszer kimondani a sola scriptura elvt, annyira nehz egysgbe foglalni annak theologiai mondanivaljt, s annak is fel kell tnnie, hogy a klnbz irnyzatok a legklnbzbb felfogst hoztk ez elmlet fell. Amit sokszor hinyolhatunk, az a sola scriptura funkcijra val rkrdezs; ennek a hinynak az oka egy elhallgatott alapfltevs, nevezetesen, hogy a sola scriptura elve a protestns egyhz kiindulpontja, amely status confessionis, s ezrt minden kritikai reflexi nlkl kell trgyalnunk azt. Trtnetileg tekintve ktsgkvl a reformci sarkalatos pontja a sola scriptura elve. Hogy azonban a prioriknt kezelhetnnk a dogmatikn bell, az a legkevsb sem lehetsges, mr csak trtnetileg sem, hiszen kifejezetten kritikai folyamat eredmnyeknt jtt ltre! Otto Weber joggal hangslyozza, hogy milyen fontos dnts Karl Barth dogmatikjban, ha a Kijelents trgyalsa kerl az els helyre, s gy meghatrozja lesz a dogmatikai kijelentseknek. Csak egy pillantst kell vetnnk Heppe s Bizer dogmatrtneti szveggyjtemnyre ahhoz, hogy meglssuk: mennyire nem termszetes, hanem programad jelleg volt ez a dnts. Pozitivisztikus flfogs lenne mr most, ha a sola scriptura elve, mint a „trgy krlhatrolsa” llna az els helyen; az albbiakban majd ltni fogjuk, hogy errl sz sem lehet. Annl fontosabb viszont az a krds, hogy mi lehet a szerepe a reformtori llsfoglalsnak a Biblia magyarzatban. Itt leghelyesebb, ha Karl Barth nyomdokain jrva a Kijelents szuvern voltbl indulunk ki: A Kijelents minden leszktse Isten szuverenitsnak a megsrtst jelenten: Ugyanakkor azonban ott ll a msik oldalon az a jogos kvnsg, hogy az Egyhzban Isten Kijelentsvel tallkozzunk, amelyet a Confessio Helvetica Posterior a lehet legszlesebben ttelszeren fogalmaz meg, egy szljegyzetben: praedicatio verbi Dei est verbum Dei. E kt vglet ll teht egymssal szemben, mindkett a maga teljes ltjogosultsgval s theologiai slyval: A Kijelent Isten a maga szuverenitsban s az Igt ignyl egyhz, amely megsznik egyhz lenni, ha ez az igny nem elgtettik ki. A sola scriptura elve a kett kztt helyezkedik el, mit az ellentt feloldsa. Flrerten a sola scriptura elvt az, aki azt mondan, csak az rsban jelenti ki magt Isten (ennek mr a reformtori tan is ellene mond az Ige hrmas alakjrl), de az is, aki azt mondan: mindig, mindenkinek kijelenti magt Isten az rsban. Fontos teht, hogy flfedezzk a sola scriptura funkcionlis jelentsgt. Nem garancia s nem leszkts az, hanem kritikai integrci a kijelents s az egyhz scyllaja s a charybdise kztt. A sola scriptura ktelez rvnye msfell felelssg az egyhz irnt, biztonsgkeresse lland kockzat vllalsa az egyhz rdekben (itt persze nem egyszeren dialektikrl van sz, inkbb egyazon dolog ketts aspektusrl; ld. fentebb H. Bullinger mondatt!) Sajnlattal kell megemltsk itt, hogy a klasszikus reformtus dogmatikk (gondolok itt elssorban Heyns s Tavaszi munkira) meglehetsen statikusan rnak errl az elvrl, ami a legkevsb sem egyezik meg a reformtus tradcival. Mr a XVII. szzadban jellemz volt a sola scriptura elvnek kt oldalrl trtn megkzeltse, amit aztn Karl Barth vitt teljessgre. A Szentrs sszehasonlthatatlan jellegzetessgeit (proprietas, quibus divinitas eius sufficienter declaratur) trgyalja szprokban Ludovicus Crocius, Syntagma sacrae theologiae, Bremae, 1636. c. munkja: auctoritas et certitudo, sufficientia et perfectio, necessitas et perspicuitas. Ezek szerint: a Kijelents fell tekintly (= ktelez rvny), de az egyhz fell bizonyossg; a Kijelents fell elegendsg, de az egyhz fell a tkletessg garancija; a Kijelents fell szksgessg, az egyhz rszre pedig az rthetsg biztostsa — ez a Szentrs propriuma. Mindezek azt bizonytjk, hogy mr a rgi reformtus dogmatika ilyen funkcionlis-meditor szerepet tulajdontott a sola scriptura elvnek, integrlta azt a Kijelents s az egyhz kapcsolatban, de egyszersmind e kapcsolat meghatrozjv is tette azt. Persze, ez a mozzanat a reformci ksbbi gra lett csak jellemz.
Fontos teht, hogy lssuk: a sola scriptura nem llhat az els helyen, a priorits a Kijelents, a cl pedig az egyhz, de a simul iustus et peccator ember szmra, a hv ember szmra dnt jelleg a Szentrs dogmatikai krdse.
B) A rmai-katholikus flfogs a Biblirl, mint Isten Igjrl. Sajnos, elgg le vagyunk terhelve helytelen informcikkal a rmai-katholikus flfogst illeten. Sok helytt hallani, hogy a kzpkorban elhanyagolt vagy tiltott (sic!) dolog lett volna, a Biblia olvassa. Itt csak rviden: Luther maga is katholikus szerzetesek szmra tartott exegetikai eladsok a folyamn fejlesztette ki a reformci alapvet felismersl szolgl megigazulstant, fleg a Galata levl (s nem a Rma — mint az sokak tudatban tvesen l) magyarzata sorn, s senkinek sem jutott eszbe, hogy eretneksggel vdolja; csak a bnbocst cdulk rustsa vitte e komoly theologiai krdst vlaszt el. mg csak annyi sem igaz, hogy a XVI. szzadi katholicizmus az anyanyelven trtn bibliaolvasst ellenezte volna (hny bibliafordts volt mr Luther eltt mr nmetl!); hogy a Luther-Bibel mgis ttr lett, annak oka egyrszt Luther nyelvi produkcija, msrszt pedig a knyvnyomtats elterjedse volt. Az eredeti nyelvekkel val foglalkozs is polgrjogot nyert Luther idejben, elssorban Rotterdami Erasmus munkssga folytn. gyhogy ha valaki egy rmai-katholikus dogmatikt vesz a kezbe, akkor ijedten tapasztalja, hogy a Szentrsrl ugyan azokat a dolgokat olvassa, mint a reformtus hitvallsokban — leszmtva termszetesen a kizr passzusokat. Nem vletlen, ha G. Ebeling a Szentrs vonatkozsban az sszes keresztyn felekezet konszenzusrl beszl, s a disszenzust leszkti a Szentrs magyarzatnak mg gy is hatalmas terletre. Alapjban vve mg a fent emltett funkcik is a scriptura vonatkozsban olyanok, amelyeket a rmai-katholikus theologus is alrhat. A „Mysterium Salutis” c. monumentlis dogmatika is rinti (nem trgyalja!) e krdst az els ktet 393-396. lapjain. Persze, eltrsek azrt akadnak bven: pl. a rmai-katholikus kijelents fogalom protestnsok (fleg reformtusok) szmra tl ltalnos: mindent t akar fogni, s ppen ezrt keveset ragad meg (v. 169-180. 1.). A rmai-katholikus kritika ezzel szemben azzal rvel, hogy az egyes theologusok kijelents-fogalma valban specilis krdsfeltevsektl fgg a protestns theologiban (ez klnsen Bultmann trgyalsakor rezhet). Lnyeges eltrsek viszont csak akkor addnak, amikor a tradci s a Szentrs kapcsolathoz rkeznk. (Lehetne itt mg a tekintly fogalmnak klnbzsgrl beszlni; ez klnsen luthernus—rmai-katholikus bilaterlis prbeszdek folyamn lett nyilvnvalv, aholis az evanglikusok igazi akadlynak a kzeledsre kizrlag a ppai tekintlyt tartottk. Miutn azonban az autorits fogalma a reformci idejn mg nem volt olyan akut krds, mint ma, csak ksbb vett tragikus fordulatot, ezrt mi most ms utat vlasztunk). Elszr sajnos ezt a kapcsolatot is a Szentrs s a tradci vonatkozsban meg kell tiszttanunk a flrertsektl. Pl. kevss ismeretes, hogy a Tridentinum gy r a Szentrsrl: A tiszta evanglium „in libris scriptis et sine scripto traditionibus” tallhat meg. E mondat mg nem ll ellenttben a reformtori sola scriptura elvvel; gondoljunk itt arra, hogy ppen a reformci emelte a prdikcit a kijelents rangjra! Vagy gondolhatunk G. Ebeling els nagyobb mvre: Die Geschichtlichkeit der Kirche und ihrer Verkndigung als theologisches Problem, amelyben a szerz igenis kijelents-trtnetet lt ill. keres az egyhztrtnelemben. Ha viszont radiklisan sztvlasztjuk a Szentrst s a tradcikat, s azt lltjuk, hogy mindkett klnllan is a kijelents hordozja, gy mr a reformcival ellenkez, szmunkra elfogadhatatlan tanttel szletik meg; a tradcik (tbbesszm!) csak annyiban lehetnek kijelents-hordozkk, amennyiben kapcsolatuk van az rott Igvel. gy teht a legnagyobb sajnlatunkra a II. Vaticanumban a „traditiones” „Sacra Traditio”-v torzul, s mintegy betetzi az vszzadok sorn ltrejtt disszenzust a rmai-katholikus s a protestns theologusok kztt. Neknk azonban most mg ezirnt a reformtori tannal ellenkez ttel irnt is megrtst kell tanstanunk. Ktsgtelen, hogy e folyamatot, amely elszr a tradcit elismeri, majd klnvlasztja a Szentrstl, ksbb egy szintre emeli vele, vgl pedig a ppai csalatkozhatatlansg rletbe torkollik, a protestns theologia irritlta (K. Rahner, Herders Theologisches Taschenlexikon, 6. ktet 1973, 387. 1.); mgsem lehet egyszeren „protestnsellenes neurzisnak” nevezni. A ppai csalatkozhatatlansgnak rmai-katholikus dogmja az egyhz tanti hivatalnak ad absurdum vitele, amely ttel pedig a protestns dogmatikban is megtallhat (megjegyzend, hogy a Magyarorszgi Reformtus Egyhz a zsinat-presbiteri egyhzszervezet ellenre is hitvallshoz kttt, gy a tanti hivatalt legalbb olyan ersen hangslyozza, mint a nmet evanglikus egyhzak.) A tradci szentnek nyilvntsa pedig egy olyan egysg proklamlsn alapul, amelyet mg a protestns theologia is elismer: Az egyhz hivatalbl megszltottja Jzus Krisztusnak: tegyetek tantvnyokk minden npeket, s ahogy Jzus Krisztust kvettk a tantvnyok, gy mi is a tantvnyok nyomdokain jrunk (Pl apostol: mimtai mou ginesthe!) Ugyanaz a gondolat tallhat meg itt teht, ami az apostolica successio esetben is fllelhet, s mg csak nem is illegitim. G. Ebeling joggal rja teht: „Katholikus oldalrl a reformtori Szentrstannak bels ellentmondst vetik szemre, nem is ok nlkl. Mert amikor a szent iratok knonjt elismerjk annak tradicionlis elhatroldsval, akkor a Szentrs felttlen rvnyvel ismerjk el az kori egyhz egyik dntsnek felttlen rvnyt. A Szentrs-tan teht katholikus tradcielven nyugszik, anlkl, hogy ezt bevallan.” Persze nem szabad ezt az aspektust sem tlfesztennk, brmennyire is trgyilagos G. Ebeling megllaptsa. Ugyanezt a tnyt protestns oldalrl taln gy fogalmazhatnnk meg, hogy a Szentrs ephapax voltnak szerez rvnyt a knon lezrsa — ami elismerst vlt ki rmai-katholikus rszrl is. Annyit azonban flttlenl meg kell rtennk, hogy a rmai-katholikus tan a paradosis-nak tulajdont dnt jelentsget, amit ugyan a protestantizmus is elismer, de inkbb a Szentrs trtnetisgt hangslyozza. (Itt rulkod jelensg E. Schillebeeckx knyvnek protestns recenzija: E. Schillebeeckx igazn trtneti mestermvt gy rja meg, hogy termszetesnek veszi: Jzus Krisztus letmve bennnk tretlenl tovbb l. Ezzel pedig ki is kapcsolja a hermeneutikt. E. Jngel ezzel szemben csak ennyit r: „Szkeptikus vagyok”. Ez az letm tretlenl nem folytatdhat az emberben!)
sszefoglalva leszgezhetjk: A rmai-katholikus s a protestns felfogs kztt az a dnt klnbsg a Szentrs vonatkozsban, hogy a protestantizmus a knon lezrsval egy konkrt vlasztvonalat appercipil az egyhztrtnet s az apostoli kor kztt; ezzel juttatja rvnyre a knon trtnetisgt. A rmai-katholicizmus ignorlja ezt azrt, hogy a successio-nak teret engedhessen. (Jellemz erre, hogy pl. a „Mysterium Salutis” kptelen akceptlni a Bultmann-iskola eredmnyeit, amelyek az utbbi vtizedek protestns exegzist meghatroztk, mert szmra nem kvethet annak a trsnek a realizlsa, amelyet az igehirdet Jzus s az Ige ltal hirdetett Krisztus kettsge jelent — a knonon bell.) A rmai-katholicizmus Szentrs-tana alapjban vve nem ellenkeznk a bibliai gondolkodssal, s szmunkra elfogadhatatlan csak abszurd formjban lesz — mint pl. Luther korban. Tragdia viszont az, hogy a lutheri kritikt nem ptette magba a rmai-katholicizmus, st, a reformci ta kifejezetten rossz irnyba fejldtt. (Ld. fentebb a Tridentinum—II. Vaticanum sszehasonltst, K. Rahner nzeteinek megfelelen. )
C) Luther fllpse. Lthatjuk teht, hogy a sola scriptura elve csak annyiban hozott jat a reformci ltal, amennyiben a sola kizr szcska megjelenik: A rmai-katholikus tradci-fogalmon nyugszik, s csupn annak ad absurdum vitele ellen tiltakozik. Vallja viszont a rmai-katholicizmussal egytt, hogy a Szentrs theopneustos:„A teljes rs Istentl ihletett s hasznos a tantsra, a feddsre, a megjobbtsra, az igazsgban nevelsre” (2Tim 3,16). j teht csupn az n. particula exclusiva, az „egyedl” kizr szcska, amely a rmai-katholikus flfogs ellen irnyul, s a kijelents forrsait ltszlag leszkteni kvnja. A ksbbiekben majd ltni fogjuk, hogy a rmai-katholikus kritika ezzel tudta megmerevteni a reformtori elvet, s ez trtnik meg a protestns orthodoxiban, amelynek hatst az elmlt vtizedek dogmatikiban mr megjegyeztk. Induljunk ki viszont G. Ebeling fenti kijelentsbl: a Szentrsrl szl tanok a keresztynsgen bell lnyegesebb eltrsek nlkl azonosak, mg a Szentrs magyarzata s annak elvei klnbzk. G. Ebeling-nek trtnetileg is igaza van: Luther valban a Szentrs magyarzata kzben bredt r azokra a gondolatokra, amelyek a reformcit meghatroztk. S ha a tradci s a Szentrs kapcsolatnl akceptltuk azt a rmai-katholikus rvelst, hogy nem szabad tl hamar a krds tartalmi rszre kitrnnk, gy most ezt neknk is alkalmaznunk kell: a sola scriptura tartalmi mondanivalja nem lehet kiindulpont a megrtshez. Mirt? Mert ppen az, aki a tartalmi krdsbl indul ki, az fogja a legslyosabban flrerteni a sola scriptura elvt. Hiszen ez gyakorlatilag a kijelents hordozinak a lecskkentst jelenti, a tradcik elvlasztst a Szentrstl, meneklst a normatv anyag vgtelensgtl, s a normk korltozst a Szentrsra (v. „Egyedl a Szentrst fogadjuk el hitnk s letnk zsinrmrtkl”). Sajnos pont rmai-katholikus trtnszek hajlanak arra, hogy ilyen flrerts alapjn Luther fllpst rebellis sznben vilgtsk meg. (rdekes megjegyeznnk, hogy ezzel szemben K. Barth igenis szolgalelknek tartja Luthert; ha a reformtor s a nmet fejedelmek kapcsolatt tekintjk, nem is ok nlkl!) Hogy Luther nem volt „rebellis”, azt igazolhatja az egyhztrtnelem; mi itt most csak a sola scriptura elvre szortkozunk. Ha lzad volt Luther, gy lzadsa csak egy irnyba mozgott spedig egy rgi katholikus felfogs ellen, amelyet gyakran idznek. Augustinus mondatrl van sz: „Ego vero evangelio non crederem, nisi me catholicae ecclesiae commoveret auctoritas.” E mondat — mint Augustinus oly sok kijelentse — ambivalens. Mert igaz, hogy az egyhz felelssget visel az rsrt, s annak magyarzsrt, st igaz mindez fordtva is: az rs magyarzsnak helye par excellence az egyhz. Mgis, ilyen abszurd formban kijelentve a mondat tbbet llt: az egyhz tanti hivatalt tformlja az egyhz prioritsv! Ez nem fogadhat el a reformtusok szmra. Luther maga is ez ellen kel fel: halljuk elszr, hogyan rti a rmai-katholikus flfogst: „... non esse scripturas sanctas proprio spiritu interpretendas.” S ezzel szembelltja: „ ... scripturas non nisi eo spiritu intelligendas esse.” A rmai-katholikus egyhzfogalomtl teht mr elvlasztja Luther az rs megrtst; ezzel visszaadja a Szentrsnak a szabadsgt, flmenti a gymsg all, amelyet a katholikus egyhz tanti hivatala jelentett, anlkl, hogy a hivatalt magt megkrdjelezn. A reformci ksbbi veiben ugyan tmadja a ppasgot, a ppt antikrisztusnak nevezi. m soha nem a ppa szemlyt, mindig csak a ppasgot magt tmadja, amely (ismt exegetikai tanulmnyok eredmnyeknt) azrt antikrisztus, mert bellrl rombolja az egyhzat. A Szentrs magyarzata, a sola scriptura ltrejtte teljessggel hermeneutikai jelleg; a reformci tartalmi vonatkozsai csak msodlagosak voltak az rs magyarzatnak vitjhoz kpest. A reformci elrehaladsval pedig egyre lesebb lesz a krds. Luther maga is szerzetes volt, s szmunkra pp ezrt mg flig katholikus, mg ha a hermeneutikai krdst helyesen is tette fl. Ugyan ezt a problmt Klvin mr jval vilgosabban trgyalja, amikor rsmagyarzsban az els helyet a Szentllek bels bizonysgnak tartja fenn (szemben az „rs sajt rtelmvel” — ld. „proprio spiritu”). Az Institutio-ban gy r: „Testimonium Spiritus Sancti omni ratione praestantius esse”. S mindezt a prftk Szentllektl titatottsgval magyarzza, utalva zs 59,21-re: „Idem ergo Spiritus, qui per os pophetarum locutus est, in corda nostra penetret esse, ut persuadeat fidelitur protulisse, quod divinitus erat mandatum.” A Szentrs tekintlynek s magyarzsnak vgs kritriuma most mr a Szentllek lett; ezzel lezrult a Szentrs felszabadtsnak folyamata, s a tanti hivatal most mr feladat, nem pedig nll tekintly. Mg arra hadd hvom fl a figyelmet, hogy a lutheri mondat: Biblia sui ipsius interpres (amelynek, mint lttuk, kzponti heurisztikai szerepe volt; szemben llt az egyhz rsmagyarz tekintlyvel) s megmaradt, de dogmatikai mdszerr degradldott, amennyiben a ksbbi dogmatikk leginkbb a locusok sszehasonltsval dolgoztak (ld. pl. a „Loci communes” elnevezst, ami dogmatikt jelentett).
sszefoglalva elmondhatjuk: ha a sola scriptura helyt Isten kijelentsnek szuverenitsa s az Igre vr gylekezet kztt hatroztuk meg, gy a rmai-katholikus egyhz e kettssget nem rzkelve Isten szuverenitst srtette meg, amikor az rs magyarzst nmagnak sajttotta ki. Luther hermeneutikai krdsfltevse ezt tmadja, s helyrelltja az rs tekintlyt, amennyiben az rs magyarzst is a Szentrsra vezeti vissza. Klvin konzekvensebb: A Szentlleknek tulajdontja az rs magyarzst, amely az rsban s a magyarzban egyszerre hat. Kijulhat teht az erfeszts az egyhzon bell a helyes magyarzatrt. Ez hordozza magban azt az exegetikai felelssget, amely folytn az exegetikai irodalom nagy szzalka protestns talajon szletett (br itt meg kell jegyeznnk, hogy a II. Vaticanum ta a katholikus rsmagyarzatnak is nagyobb teret biztost a Szentszk).
D) A sola scriptura hermeneutikai krdsfeltevsnek megmerevedse: a protestns orthodoxia, mint visszaess a rmai-katholicizmusba. Ha azt mondtuk a rmai-katholicizmus Szentrstanrl, hogy a reformci ta rossz irnyba fejldtt, gy ezt a kritikt ki kell mondanunk a protestantizmus fel is, klnsen pedig a reformtus dogmatikra, hiszen a Klvini rksg ennek feladata. A katholicizmus s protestantizmus ui. klcsnsen irritlta egymst, s merevtette llspontjt, hogy tanait elhatrolja a msiktl. A reformtus orthodoxiban taln az egyetlen virgz theologumenon a foederltheologia volt. Nem kell klnsebben hangslyoznom, hogy a protestns orthodoxia legfbb tmja a praedestinatio gemina supralapsaria volt; Klvinnak ezt a tant tmadtk s vitattk legtbbszr, vagy gy, hogy hevesen elleneztk, vagy gy, hogy ersen vdelmeztk. Nos, ez a magatarts termszetszerleg a „klasszikusnak” minslt klvini tan megmerevedshez vezetett — ma mr tvesen tulajdontjk azt specilisan reformtus tannak, hiszen Klvin maga is ismerte s elismerte Augustinus praedestinatio-tant. (Klvin utda Genfben Theodor de Beze, Tractationes theologicae, 1576, mr kategorikusan azt rja, hogy a bneset non modo praesciente, sed etiam iuste ordinante et decernente Deo). Ugyanez a magatarts jellemz a Szentrs-tanra is: trekvs az elhatrolsra, kategorikus kijelentsek halmaza, hogy az „igaz tan” tisztasga megmaradjon. Ez termszetesen ktl dolog: egyrszt jelenti az eredetileg hermeneutikai krdsfltevs befagyasztst, a „hogyan” krdsnek a „mi” krdss vltozst, s a sola scriptura tanttell merevedst. Msrszt azonban — s ez is hangslyos — a reformtus dogmatika kiteljesedsrl is lehet beszlni; lezrtsgra trekvst taln a skolasztikval hasonlthatjuk ssze. Mi most erre a rendszerre nzve keresnk pldkat. Mr a XVIII. sz. vgn ltjuk ennek a krdsfltevsnek a dogmv merevedst, spedig olyan formban, ahogyan azt mindannyian valljuk — s mgis ijeszt statikussggal. Scriptura sancta est Verbum Dei, auctore Spiritus Sancti in Vetere Testamento per Mosen et prophetas, in Novo vero per evangelistas et apostolos descriptum atque in libros canonicos relatum, ut de Deo rebusque divinis ecclesiam plene et perspicue erudiat sitque fidei et vitae norma unica ad salutem — rja J. Heidegger. Ebben azt a kettssget lthatjuk, hogy egyrszt — s ez nem kis szellemi teljestmny — valaki egy mondatban megfogalmazza a sola scriptura elvt. Hozz kell ehhez tenni, hogy akkor ez mg a mainl is getbb krds volt. Msrszt azonban ijeszt, hogy ez a mondat mennyire figyelmen kvl hagyja a szmunkra (s a reformtorok szmra is) dnt krdst: a Szentrs magyarzatt, ami maga a reformci. ppenezrt az orthodoxiban knytelenek vagyunk trst megllaptani a reformcihoz kpest. Ez az irnyzat pedig igen ers volt, s tk. kt vszzadra kiterjedt. Nem vletlen, ha a XIX. sz. vgrl egy idzet ugyanezt a kpet trja elnk — mutatis mutandis. A nagy holland dogmatikust, H. Bavinckot halljuk: „Jezus’ getuigenis geldt in heel het Nieuwe Testament als goddelijk, waarachtig, onfeilbaar” (Jzus bizonysgttelt az egsz jszvetsg igazi, isteni s tvedhetetlen bizonysgttelknt trja el, Gereformeerde Dogmatiek, I. 367). Itt megint azt kell mondjuk, hogy senki sem vitatkozhatna e mondattal, amely Bavinck egsz dogmatikjra jellemz; de sokat elkezdeni sem lehet vele, ha a Szentrs magyarzatrl van sz. Szvesen megkrdeznnk a szerztl, hogy a Biblia mely passzusa hasznlja a „goddelijk”, „waarachtig” s fkppen az „onfeilbaar” jelzt?
sszefoglalsul elmondhatjuk: A reformci zuhatagbl llvz lett, amelyet aztn a trtneti-kritikai kutatsnak kellett jbl flkavarnia, hogy aztn a trtneti-kritikai kutatsra a dogmatika fell K. Barth feleljen.
E) Karl Barth. A figyelmes olvasnak feltnik, hogy egy irnyzatot tugrottunk; ez az n. „liberalizmus”. Ennek oka a fogalom tisztzatlansgn kvl az, hogy itt szksgszeren nem beszlhetnk sola scriptura elvrl; nem mintha az n. liberalizmus kpviseli tmadtk volna a reformtori elvet, de munkamdszerkben teljesen figyelmen kvl hagytk. gy teht amikor a XX. sz. legnagyobb theologiai egynisgre trnk, tisztznunk kell, hogy az lzadsa egyszerre kt irnyba hatott: elszr is a fent trgyalt protestns orthodoxia ellen, msodszor pedig a liberalizmus ellen. A monumentlis lzadst Barth cmadsa is jelzi; A Szentrst trgyalva hrom rszre osztja mondanivaljt: Gottes Wort fr die Kirche, Die Autoritt in der Kirche s die Freiheit in der Kirche. Mit jelent ez? Nem egyszeren azt az egyhziassgot, amely Barth-ra annyira jellemz volt, hanem azt is, hogy a szerz visszalltja az eredeti krdsfltevst: ti. az Igre szomjas egyhz ignyt s Isten szuverenitst, mint kettssget, a tekintlyre jra rkrdez, s az elfogad embert tartja szem eltt. Mindezek igazolhatjk H.-G. Gadamer szavait: Barth expressis verbis soha nem beszl hermeneutikrl, gyakorlatilag azonban minden lapon elrulja, hogy a tudatban van a hermeneutikai krdsnek. Az Ige magyarzata a dnt — s itt mr csak trtnetileg is ltjuk ennek valsgt; A Rmai levl magyarzatval kezdi meg Barth plyafutst, s specilisan kornak rsmagyarzatval elgedetlen. Ilyen szempontbl — de csak ilyen szempontbl — jogos Barth theologijnak elnevezse: dialectica theologia. Hiszen a lezrult, nelglt rendszert sikerlt a robbantssal felnyitnia. (Nem vletlen, hogy a reformtorokhoz csatlakozik. Ebben rsze van a Magyarorszgon kevsb ismert testvrnek, Peter Barth-nak, Klvin munki kiadjnak).
Lnyeges klnbsg a protestns orthodoxival szemben, hogy Barth nem azonostja a kijelentst a Szentrssal. A Szentrs bizonysgttel, s annyiban klnbzik a kijelentstl, hogy „annak csupn emberi szava” (KD I/2, 512). „A kijelents az Ige alapja, trgya s tartalma” (uo.), amelyet az „egykor elhangzottrl beszmol emberi szknt kell rtelmezni, s ebben a kapcsolatban kell magyarznunk” (516). Sokat mond hermeneutikai kijelents ez, spedig attl, aki tagadja a specilis bibliai hermeneutika ltt. Ltjuk: Alapveten j hozzlls ez a krdshez, annak ellenre, hogy Barth remekl rti, hogyan kell a a tradicionlis fogalmakat kezelni: „A Szentrs Isten kijelentsnek eredeti s legitim bizonysga, maga Isten Igje” (557).
A msik sarkalatos problma az rs tekintlye. Ez annl is inkbb hangslyos, mivel Barth expressis verbis vallja; „Kzvetlen, abszolt tartalmi tekintlyt az egyhz nem a maga szmra, hanem egyedl a Szentrs szmra, Isten Igje szmra ignyel.” Ltjuk: a (rmai)-katholikus gyakorlat itt ellenkezjre fordul: nem az egyhz ll az Ige fltt, hanem megfordtva (v. pl. 7. lapon Augustinus kijelentst). A tekintly krdst ismt a hv ember kzbeiktatsval sikerl Barth-nak megoldania: A hit engedelmessge s a hit megvallsa az rs tulajdonkppeni tekintlye. Ez egyszersmind azt is jelenti, hogy ezek sem llnak az Ige fltt, st: Barth az egyhz s a Biblia autoritst egyenesen a kvetsre hv parancs folytatsnak tartja, s ezrt ez mindig dntst jelent az egyn s az egyhz letben (662): „Entscheidung im Angesicht der Heiligen Schrift”. Ennek prominens pldja a knon megllaptsa; itt trtnik meg az egyhztrtneti jelentsg dnts Barth theologijban. Mondottuk, hogy a reformtorok sola scriptura elve a katholikus tekintly-fogalmon nyugszik, ezrt jogos ellenvetsek is rtk ezt az elvet: a reformtorok a knon szigor lezrsval s a „Sacra Traditio” mr akkor l gyakorlatnak elutastsval trst okoztak a tekintly fogalmn bell. Barth oldja fl ezt az ellentmondst, spedig ppensggel a bibliai engedelmessg-fogalommal: A „trs”, a knonkpzs ppensggel az engedelmessg megnyilvnulsa! S gy mr teljes joggal rja le ezt a mondatot: a rmai-katholicizmus „Rebellion gegen die Autoritt des Wortes Gottes” (747). A knonkpzs trtneti fogalom, a kanonicits elismersvel (amit a rmai katholicizmus is megtesz) a dnts ltrejttt deklarljuk, gy a kijelents Barth szjbl nem csupn a reformtus egyhzak vlemnyt tolmcsolhatja, hanem minden keresztyn felekezet szmra rvnyes lehet. (Jegyezzk meg: Barth theologijnak ha nem is kritikjt, mgis egy azzal teljesen ellenkez flfogst olvashatunk W. Marxsen, az jszvetsg mint az egyhz knyve c. munkjban; az sszehasonlts flttlenl rdekes lehet.)
sszefoglalva elmondhatjuk, hogy Barth kt ponton jtotta meg a sola scriptura elvt: a Szentrs bizonysgttel jellegnek hangslyozsval, s gy kiragadva a sola scriptura elvt a metafizika fogalmaiba val betokozdstl; tovbb a tekintly fogalmnak kiegsztse ltal: az engedelmessg bibliai theologiai fogalmnak felhasznlsval.
F) Trtnettheologiai megkzelts. Termszetesen nem Barth neve jelenti az egyetlen theologiai irnyzatot a XX. szzadban, mg ha oly nagy is volt theologiai hatsa. A nmet trtnet-filozfia s a trtneti-kritikai bibliakutats egyre nagyobb intenzitssal hatott a theologira. Barth megsemmistnek vlt kritikja ellenre. Csupn ncsals volt, amikor bzeli katedrjn megllaptotta, hogy a liberlis theologinak mr az utols mohiknja is eltnt. Ms formban jra visszatrt az! A trtnet-filozfia s a Biblia trtneti-kritikai kutatsa aztn Rudolf Bultmann theologijban kulminlt. Ennek tttele azonban a rendszeres theologia terletn viszonylag ksn vlt rezhetv. gyhogy amikor 1961-ben Wolfhart Pannenberg s trsai kiadvnya megjelent: Offenbarung als Geschichte, ez mr inkbb a mltat mint a jelent tkrzte! A munka egybknt konzekvens kifuttatsa a XIX. s a XX. sz. trtnelemmel val birkzsnak a kijelents vonatkozsban. Maga Pannenberg viszont rendkvli lesltssal nem csatlakozik semmilyen irnyzathoz sem; gyakorlott szem mg Barth hatsait is felfedezheti munkiban (magyar kirtkelsekor hallani — m nem olvasni — azt a kijelentst, hogy Pannenberg „hgelinus”, s ezzel meg is van az az etikett, amely elhelyezi t a theologiatrtnetben. A krds azonban korntsem ilyen egyszer. A theologia tudomnytrtneti vizsglatban ma kt f irnyzatot lthatunk: az egyik mintegy „bellrl”, theologiai kijelentsek nyersnek s igazolsnak meghatrozsval kvnja elhelyezni a theologit a tbbi tudomny kztt; ennek prominens kpviselje G. Sauter. A msik irnyzatot W. Pannenberg neve fmjelzi, amely a tudomnyos rendszer-fogalom theologiai kivettdst vizsglja, Mivel ez a nmet idealizmus jellegzetes problmja volt, ezrt logikus, hogy ez irnyzat kpviseli lland prbeszdben vannak a nmet idealizmussal, gy Hegellel is. Pannenberg „hgelinus”-knt trtn besorolsa viszont leszkti theologijnak horizontjt, kevesebbet takar, mint a szerz szndka.)
1) Barth-hoz hasonl Pannenberg megllaptsa, miszerint „Isten kijelentse a bibliai bizonysg szerint nem kzvetlenl trtnik meg, pl. theofniban, hanem kzvetve, Isten trtnelemben vgzett tettei ltal” (91). E mondatnak mg egyoldalsga is Barth-ra emlkeztet; hiszen pl. a theofnia sem ll tvol a Biblitl, klnsen nem az szvetsgtl (gondoljunk itt pl. C. Westermann magyarul is megjelent theologijra, ahol a szerz Isten kijelentst a theofnia s az epifnia kettssgben trgyalja.) Mgis, e mondat szerzje szles bibliai alapot tallhat ttelnek igazolsra, hiszen Isten kijelentse a trtnelemben, ill. a trtnelem kijelentsknt rtelmezse mindkt szvetsgre jellemz. — 2) „A kijelents nem a kijelent esemny elejn, hanem a vgn tallhat” (95). Ezzel a mondattal Pannenberg a keresztyn hit eschatolgikus jellegt kvnja megrizni. — 3) „Szemben ms jelensgekkel, a trtnet ltal vgbement kijelentst mindenki lthatja, akinek szeme van” (98). Ez pedig a kijelents univerzalizmusra hvja fel a figyelmet. — 4) „Isten univerzlis kijelentse nem Izrael trtnetben, hanem csak a Nzreti Jzus trtnetben valsult meg, amennyiben Benne minden trtnet vge mr elre lejtszdott” (103). E mondatban sszesrtve ltjuk a XX. sz. trtneti Jzus-kutatsnak minden problmjt. A szerz konzekvensen valstja meg az eschatolgikus esemny theologiai mondanivaljt. — 5) „Krisztus trtnete nem izollt esemnyknt jelenti ki Izrael Istent, hanem csak gy, hogy Izrael trtnetvel val rsze.” (107) Taln ez a legrdekesebb mondat! Sajnlatos, hogy Pannenberg viszonylag rviden trgyalja. Mert igaz, hogy trtnetileg ebben el van helyezve a kijelents, igaz, hogy a Pannenberg ltal javasolt ton megoldjuk az szvetsg s az jszvetsg egysgt. E trtnet-sorozat azonban nem jelentheti a Krisztus esemny relativizlst, teht egy dvtrtnet pusztulst. Vgl pedig 6) „Az Ige kijelentsre irnyul, mint jvendlsre, tmutatsra s elbeszlsre” (112). Tk. ez a rsz kapcsoldik leginkbb a sola scriptura trgykrhez. A szerz egyszerre Barth s Bultmann kvetje, amikor kijelenti: „A trtnelem soha nem a bruta facta sszeraksbl ll”. S ami az Igben, a „Wortereignis”-ben trtnelemforml tnyez, az ppen a hit s engedelmessg. A jvendls, tmutats s elbeszls trisza csak ebben az sszefggsben jut rvnyre.
G) Filozfiai rszrl tmads inkbb magt a Kijelentst rte, mint a sola scriptura elvt. Oka ennek egy egszen gyakorlati dolog: A Szentrs a kijelentsrl szl emberi bizonysgttel — nem maga a kijelents (gy olvassuk Barth-nl); de ppen ez nem jutott el a kztudatba: Annl ersebben hatott theologusok s filozfusok kztt az ers koncentrls a Kijelentsre (W. Trillhaas pl. szvesen beszl „kijelentspozitivizmusrl”, hogy elvethesse azt). Erre reagl K. Jaspers is munkjban: Der philosophische Glaube angesichts der Offenbarung. Megrtst kell tanstanunk azirnt, hogy Jaspers szmra a sola scriptura s a kijelents egybeesik, mert a theologusok olyan klnbsgttelt kvetelnek meg tle, amelyet filozfus nem akceptlhat. Mellesleg megjegyzend, hogy Jaspers csakgy mint Barth a bzeli egyetem tanra volt, s a kt tuds nehezen szenvedhette egymst. gy az is rthet, hogy Jaspers kritikja is elsrenden Barth ellen irnyul. Fontos mg tudnunk azt is, hogy Jaspers az egyetlen lvonalbeli exisztencialista filozfus, aki a vallst tmadta. Kritikja mgis plauzibilis, mert szerinte mindaddig sszeegyeztethetet a hit s a filozfia, amg a kijelents (barth-i rtelemben) szba nem kerl. A kijelents explikcija azonban szmra mr inkbb nyg, amelyet nem ismerethordoznak, hanem inkbb az ismeretszerzs megakadlyozjnak tart. Ezt, azt hiszem mindannyian alrjuk, s nincs is benne semmi j: valban, filozfus gondolkodhat gy. Ezen az alapon azonban Jaspers olyan kritikai megjegyzseket tesz, amelyeket megri flsorolni.
a. Ha a kijelents imperatvuszos jelleg indikatvusztl eltekintnk, mint a valls s a filozfia elvlaszt hatrtl, akkor is egy csom felszlt md van a vallsban (mi ma gy mondannk: a Jaspers korabeli theologiban), amelyek a Kijelents vonalba tartoznak, s ppgy elfogadhatatlanok, mint maga a Kijelents. A keresztynsg sok imperatvusza azzal fenyeget, hogy az egyetlen alapfelttell szolgl kijelents szthull egy csom rszkrdsre, s az elfogadhatatlan mozzanat dominl lesz a keresztynsgben a filozfus szmra. (Krds: vajon nem azt a kritikt ismtli meg itt Jaspers, amit a reformci a katholicizmuson gyakorolt a sola scriptura ltal?)
b. Ha elfogadjuk a Kijelentst, akkor is krds annak exkluzivitsa (kizrlagossga), amelyet annak idejn klnsen Barth annyira hangslyozott: Vajon tnyleg kizrlagossgot jelent a keresztyn hit? Jaspers szerint krds, hogy ez a kizrlagossg egyltaln tarthat-e ignyt bibliai eredetre. (Ha msban nem, annyiban flttlenl igaza van Jaspersnek, hogy e krdst fl kell tenni. Nyomdokain jrva mi is megkrdezhetjk: vajon nem helyes klnbsget tenni a kijelents abszolt univerzalizmusa s a hitre nzve ktelez jellege kztt?)
c. Jaspers gy vli, hogy ppen a kizrlagossg hibs abban, hogy az emberek nem juthatnak el ember mdjra Isten el — mert ha a kijelents egyszerre kizr minden ms informatv s normatv lehetsget, akkor hol marad a vlaszts szabadsga, amit pedig a keresztynsg bizonnyal nem minden ok nlkl hangslyoz? A szabadsg szmonkrs indtja Jasperst arra, hogy lerja ezt a minden bizonnyal rendkvl egyoldal kijelentst: „Ketzergeschichte ist... Geschichte der gewaltsam vernichteten Wahrheit.” (Krds: lehet-e teht beszlnnk kijelentsrl a kivlasztstl fggetlenl: Vajon a kivlasztottak beszde Istenrl nem elegend arra, hogy msok fel magyarzza a kijelentst?)
Az itt kiragadott gondolatok meglehetsen szubjektv impresszik eredmnyei. Vglegeset mondani most mg nem lehet, de annyi bizonyos, hogy Jaspersszal folytatott prbeszd termkenny teheti a sola scriptura elvnek mai vizsglatt.
H) Integrci. Visszatekintve a fentiekre, a kvetkez feladatokat lthatjuk meg a sola scriptura vizsglatnl, mintegy tmutatsknt a jvre nzve:
1) Mindenekeltt az elvnek meg kell riznie eredet „Sitz im Leben”-jt (lethelyzett: a Szentrs magyarzatnak alapkrdst; innen kiindulva kell megfogalmaznia ttelszeren mondanivaljt, mint hermeneutikai alapfltevst. Ez garantlja a reformtori elv megmaradst.
2) A rmai-katholikus flfogsbl meg kell tanuljuk a tekintly tisztelett, de csak gy, mint a paradosis folyamatban az tad ktelezettsgt: tovbbadott krygma elfogadsnak ktelez jellegre jogosultan.
3) K. Barth-tl meg kell maradjon a radiklis koncentrls a hitre s a hv emberre. A hv rezheti egyedl a felhvst felttlen engedelmessgre.
Ezek alapjn mindmig fldolgozatlanok a kvetkez problmk:
a. Az rs s az rsok viszonya. Mai embernek flttlenl problmja: mirt ppen a Biblia a Szentrs? Mirt nem inspirlhat ms irat is hitre, ill. ezeket mirt nem fogadja el az egyhz?
b. Nem aknztuk mg ki az exisztencilis filozfia adta lehetsgeket: a Szentrs, mint a hv nismeretnek forrsa, a tulajdon mltba val elmerls. Nemcsak Jzus trtnete (Pannenberg), hanem maga a Szentrs is eschatolgikus! — amenynyiben a mltba lejtszd trtnet mban val kulminlst clozza, s a Testimonium Spiritus Sancti Internum ltal vghez is viszi!
c. Az a benyoms szlethet egy ttekints sorn, hogy Barth kivlan meghatrozta a sola scriptura ekklziolgiai vetleteit; annl szernyebb az irodalom, ha a sola scriptura individualits s kollektivits kztti meditor szereprl van sz. Egy individualista trsadalomban e krds tisztzsa flttlenl szksgszer.
|