//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
- Dr. KARASSZON ISTVN Keresztyn hit s her-
menutika Kecskemt 1995
: 1. A HERMENEUTIKA TUDOMNYA MA

1. A HERMENEUTIKA TUDOMNYA MA


Karasszon Istvn

Keresztyn hit s hermeneutika

Kecskemt, 1995

A HERMENEUTIKA TUDOMNYA MA

Ha hermeneutikrl van sz, tbben kiss elbizonytalanodnak, mert attl tartanak, hogy olyan terletre lptek, ahol „minden relatv”. Els ltsra ez flttlenl gy is van; klnsen is rdemes megvizsglni pl. a hermeneutikai szempontok eltrbe kerlst etikai krdsekben, ill. azt a rmletet, ami kveti ezt a — ma mr egybknt termszetesknt hat — filozfiai s theologiai irnyzatot. A bizonytalansg azonban olyan nagy mret, hogy pldul a cmben szerepl „tudomny” szval is gondja lenne tbb hermeneutnak. Ha valaki az elmlt 100 v kutatst ttekinti (amikor is kztudottan robbant a hermeneutika tudomnya), s ekzben a hermeneutika fogalmnak defincijra, a hermeneutika szksgszersgnek az indoklsra s a hermeneutika clkitzseire sszpontost, akkor minden bizonnyal hiteles kpet kap arrl, hogy hol tart a hermeneutika tudomnya — ma.

Hogy a hermeneutika tudomny-e vagy sem, azt a mindenkori tudomny-fogalom dnti el. Jelen kurzusunk alapjul egy olyan feloszts szolgl, amely a hermeneutikt tudomnynak, mgpedig trtneti tudomnynak fogja fl, s bizonnyal gy hatrozn meg: a Szentrs magyarzatnak s a magyarzs tradciinak az elvei teszik ki a hermeneutikt, mltban s jelenben. A bibliai hermeneutikk nagy szma kveti ezt a flfogst (gy pl. K. Frr, Tks I., de ezen tl az E. Knig vagy L.H.K. Bleeker ltal rt mvek is, kisebb modifikcikkal.) Ehhez jrulhat mg az, hogy az illet szerz egy specilis tmt kiragad, s annak valamilyen okbl kimagasl jelentsget tulajdont, hogy aztn mindent ennek fnyben vilgtson meg (gy tesz A.H.J. Gunneweg is, aki a Bibliban a kt szvetsg viszonyt ltja a legfontosabb hermeneutikai krdsnek; ezzel termszeteseten tbben egyetrtenek, gy pl. H. Gese is.) Brmilyen elterjedt is ez a flfogs, brmennyire szksges is ennek ilyen formban trtn mvelse, mgis azt kell mondjuk, hogy ltalban az emltett bibliai tudsok nem hermeneutk; mgis k juttatjk e szemlletet rvnyre munkjukban. Ez arra vall, hogy a szaktudomny kpviseli lnek a magyarzs tudomnyval (vagy mvszetvel) — aminek kvetkezmnye az, hogy a deskriptv elem mveikben tlteng. Mgis joggal remlhetik azt, hogy j szemlletet juttathatnak rvnyre munkjukban. Termszetesen a hermeneutika jval szlesebb terlet, mint a bibliamagyarzs, mgis aki a legnagyobb propaglja volt a hermeneutiknak az ppen a theologia fell jtt: D.F. Schleiermachert kell itt megemltennk, aki viszont tudomnyknt sem akarta emlteni a hermeneutikt, hanem inkbb ms kifejezsekkel lt: Kunstlehre, Verstehenslehre. Ezzel inkbb a mvszetekhez kzeltette a magyarzs elmlett. Ez pedig nyilvnvalan a romantikus tallkozs-fogalom eredmnye volt nla: kt szemly, vagy a mi esetnkben: egy szemly s rgi rsok tallkozsa eszttikai lmnyknt hat. Hogy ezt s ennek kvetkezmnyeit fltrkpezzk, ahhoz segt hozz a hermeneutika — igaz, ha Schleiermacher rsait tekintjk, akkor azt kell mondjuk, hogy brmely nyelvfilozfiai munkval flveszi a versenyt, ami bonyolultsgt illeti. A bevezetben emltett elbizonytalanodst mrmost Schleiermacher fenti lpse idzte el (mr Nietzsche gnyosan mondta rla: Schleiermacher ist ein Schleiermacher). Nem vits azonban, hogy a helyes t ez volt: a filozfia tovbbi fejldse a tallkozs szubjektumnak tovbbi relativizldshoz vezetett, s M. Heidegger „Sein und Zeit” c. mvben kulminlt, amely ezt a relativitst a szubjektum idisgben, ill. trtnetisgben, valamint ennek tudatban ltja. rulkod jelensg, hogy H.-G. Gadamer opus magnumban („Igazsg s mdszer”) kln passzust iktat be a Felvilgosods eltlet-ellenessgrl, s megfogalmazsa szintn sokat mond: a Felvilgosods slyos hibja, hogy eltlete volt az eltlettel szemben. Az eltlet rehabilitcija mindenkppen azt sugallja, hogy a megismers folyamatban megismerend trgyknt ll elttnk maga a megismer szemly is. Ezrt fontos Gadamer kijelentse: a tudsra sokkal inkbb jellemzk eltletei, mint tulajdonkppeni tletei. A „Vorurteil” diadalmaskodik az „Urteil” fltt! — Bizonyos, hogy Gadamer kutatsai nem a legjabbak ma mr. Joggal rta 1960-ban, hogy kiss elksettnek rzi munkjt, ami persze azta is llandan j kiadsokban jelenik meg. Kijelentsei azonban ma is a hermeneutikai kutatsok alapjul szolglnak, s gy hiszem, neknk is megengedik most, hogy egy megkzeltleg modern defincit adjunk a hermeneutikrl: olyan vizsgldst rtnk rajta, amely megelzi a tudomnyos kutatst, s clja az, hogy meghatrozza — a lehet legpontosabb rszletekig — a kutat kapcsolatt a kutatssal, mgpedig oly mdon, hogy ez relevns maga a kutats tmjra nzve is. Ez utbbi flmondat azt a — sajnlatos vagy rvendetes — tnyt foglalja magban, hogy br a hermeneutika praescientifikus vizsglds, mgis thatja a tudomnyos kutats egszt, s gyakorlatilag nincs egyetlen olyan terlet sem, amely mentes lehetne tle.

De mirt nem lehet hermeneutika nlkl kutatni? Mirt nem lehet vgre megszabadulni eltleteinktl, s mirt nem lehet „szabad” trtnettudomny, filolgia, jogtudomny, bibliai exegzis vagy akr filozfia? A vlaszads sorn szabadjon itt most a hermeneutika egyetlen terletre koncentrlni: egy rott szveg vizsglatra, amely nem szksgszeren a Biblia vagy nem szksgszeren jogi szveg. Schleiermacher ma bizonnyal megmagyarzn neknk, hogy egy rgi szveg olvassa olyan lmnyt jelent, ami nem vonatkoztathat el a szubjektivitstl. Lehet szablyokat szrevennnk ekzben, lehet klnbz trvnyszersgekre felfigyelni, de e tallkozst objektivlni nem lehet. Hozz kell tegyk: brmennyire is elbizonytalant rzs Schleiermacher igazt beltni, vannak objektv dolgok is, fleg, ha rsokrl van sz (maga az rs mint tnyez, nyelvtani szablyok, stb.). A „Caesar non supra grammaticos” trvnynek ismtelt megszegse az jkorban nem a hermeneutika elretrsvel fgg ssze, hanem ppen ellenkezleg: annak gyakori negliglsval. ppensggel a beszd rsba rgztse ad milli s egy alkalmat arra, hogy a hermeneutikai szempontok hassanak, hiszen ezltal az eredeti beszl nemcsak kortrsait szltja meg, hanem kilp abbl a trtneti-szociolgiai elszigeteltsgbl, amelyet felkutatni egybknt a mindenkori exegeta fladata (legyen az a Jelensek knyve, vagy Seneca „De Clementia” c. mve kapcsn; miknt kztudott, az elbbirl nem mert Klvin kommentrt rni, az utbbinak magyarzata pedig els nagyobb mve volt). gy aztn nemcsak az eredeti szerz s az eredeti hallgatsg tallkozsrl beszlhetnk, nemcsak egy tallkozs eszttikuma hat immr, hanem trtnetileg s szociolgiailag szles sklja lehetsges a schleiermacheri lmnynek. Ezt mind ttekinteni a tudomnytrtnet van hvatva, s azt hiszem, nem kell klnsebben hangslyoznom az ilyen ttekintsek fontossgt. Csupn egy elvi megjegyzs: ez segt bennnket abban is, hogy fellmljuk sajt trtneti s szociolgiai hatrainkat is. Nos, ez a Schleiermacher-z vlasz tk. mindmig olyan modern, hogy napjainkban P. Ricoeur is megismtli (termszetesen sajt interpretcijban). A beszl (ha szavait lerja mg inkbb) egy mdiumot knytelen hasznlni: a nyelv kzvettst — amelyet aztn kvet egy sor trtneti-szociolgiai konszenzus is, amelynek megrtshez mr szksgnk van az exegzisre. A nyelv mint mdium persze elvlaszthatatlan magtl a gondolattl — minden hermeneuta errl beszl. m a nyelv mind mdium, st sok hozz fzd nci vizsglhat anyag a tuds szmra. Egszen biztos, hogy a Biblia legksbbi szerzjnek sem lehetett olyan ttekintse a fontos bibliai theologiai fogalmakrl, mint ma neknk — jllehet neknk pedig arra kell figyelnnk, hogy a bibliai hber s grg nyelv csupn egy-egy tredke a kor beszlt nyelvnek. A szerz nyelvszeti-szociolgiai-trtneti-theologiai behatrolsa pontosabb ismeretekhez vezet bennnket ma, mint ahogy egyltaln gondolhatta azt maga a szerz. Persze, mindez rvnyes vice versa is: ugyanezt a munkt mi magunkra nzve is el kell vgezzk. Mondanivalm lnyege azonban mr vilgos lehet: az rsba rgztssel a szerz olyan lpst tett, amely tlmutat sajt magn; a hermeneuta fladata az, hogy azt is kutassa, amivel a szerz nmagt fllmlta. (Ilyen jelleg volt pl. K. Barth flig trfs, flig haragosan komoly szava E. Brunnerhez a Pestalozzi-hzban: tudod, Emil, ha meghalnl, olyan jl el tudnlak helyezni a theologiatrtnetben...) A hermeneutika ez elhelyez-regisztrl munka elvgzse cljbl elengedhetetlen, hiszen olyan trtneti sszefggsbe gyazza a szerzt s olyan trtneti kitekintst ad a mnek, ami mg az eredeti esemnyben magban lehetetlen volt. — J lenne, ha ennek tudatban ma sok szerz gy hozn meg kijelentseit, hogy kiszlesten horizontjt az rsmagyarzat adta lehetsgekkel lve, s jobban integrln kijelentseit a tudomnytrtnetben: nem csupn rekonstruktv mdon lne a „tuds eme archeolgijval” (M. Foucault) A Bibliban mg gy olvastuk: „rted-, amit olvasol?”; ma sokszor az az aktulis krds, hogy sok szerz rti-e, amit r, azaz elvgzi-e tulajdon rsval azt a munkt, amit minden trtneti m vizsglata esetn termszetesnek tartana. A hermeneutika hinynak megtapasztalsa sajnos sok esetben ppensggel negatve mutatja, hogy milyen tragikus kvetkezmnnyel jr mifelnk a hermeneutikai krdsfltevs elmulasztsa. Szabadjon flhvni mg arra is a figyelmet, hogy az szvetsg kutatsban a hermeneutikai krdsfltevs a tradcikritikai vizsgldssal sokszor prhuzamosan trtnik meg; e kett bels sszefggseinek vizsglata mindeddig terra incognita volt a kutatk szmra (j eltanulmnynak tartom M. Oeming, Gesamtbiblische Theologien der Gegenwart s W. Brueggemann, Trajectories in the Old Testament c. munkit.)

Ha a hermeneutikai vizsglds clkitzseire tekintnk, gy Schleiermacher bizonnyal egy tallkozs-lmny megemsztst nevezn meg vgs clul. Persze, ez a tallkozs rott szvegek esetben mindig egy rekonstrukcis trekvs: egy eredeti esemny megjelentsrl van sz. Hozz kell tennnk ehhez, hogy e re-konstrukcinak eredetisghez semmi ktsg sem fzdhet: a legkevsb sem szekunder a msodik, tizedik vagy akr ezredik tallkozs az elshz kpest, hanem termszetesen mindig az aktulis esemnynek van prioritsa. Ennek rtelmben sokan beszltek arrl, hogy az eredeti szerz minl jobb (nem ltez, idelis esetben tkletes) megrtse a cl, teht minden olyan trtneti s szociolgiai elfelttel approprilsa, amely relevns a szerz s mve vonatkozsban. S ha a ksbbi vtizedek kutati mg hozzfztk ehhez: mindez nem elegend, a szerzt jobban meg kell rtennk, mint maga rtette magt, gy ez nem valami hibs nelgltsget tkrztt, hanem ppensggel annak a tradcilncolatnak a feltrkpezst, amelyrl a fentiekben szltam. Ezzel a szerz mg tnyleg nem lehetett tisztban! Mindkt igny termszetesen maximaknt kezelend: 100 %-ig termszetes, hogy egyik sem valsulhat meg, s nem is annyira ezek materilis rtelemben trtn megvalstsa a fontos, mint inkbb a tendencia, a szndk ezek rvnyre juttatsra. — Szabadjon ezekhez mg valamit hozztennnk, amit taln gy, ahogy mondom, nem olvashat a szakirodalomban, de mindenkppen megtallhat benne implicite. Az rsmagyarzat mindig az rtelmet kutatja — persze, nem mindig flttlenl a sz intellektulis rtelmben, s nem is mindig olyan rtelmet rtnk ezen, amivel akr maga a kutat is egyetrtene. Egy vizsglt rs magyarzata azonban mindig valamilyen clt kell kvessen — mg a legvadabb emendci, vagy legrosszabb indulat belemagyarzs esetn is (st, ezek esetben csak igazn...) Ez is tk. mr egy hermeneutikai feladat; a hermeneutika clkitzseit azonban — sui generis — annak felismersben s rvnyre jutsban ltom, hogy elvonatkoztatva sajt magunk vizsglatnak „rtelmtl” jabb (persze idben rgebbi) rtelmeket is elismernk, mg akkor is, ha azokat nem tartjuk rvnyesnek a mi esetnkre. Hogy egy egyszer pldval ljek: az „tlag exegeta” flismerheti, hogy klnbsg van zsid s keresztyn exegzis kztt. Viszont a hermeneuta tudsa kell ahhoz, hogy a zsid rsmagyarzat ltal posztullt rtelmet is felismerjk, st mint rtelmet elismerjk. Ez eredmnyezheti egyedl azt, hogy ennek konstatlsa mellett megindokoljuk, mirt ms a mi llsunk — s gy tlti be a hermeneutika a mi esetnkben azt a funkcit, amelyrl a bevezetben mondottam, hogy „meghatrozza a kutat kapcsolatt kutatsval” (rtve ezen a folyamatot s eredmnyt egyszerre). A hermeneutika vgs clja teht, hogy az a szveg, amelyet „megrtettnk”, ne csupn egy rtelmet hordozzon, hanem a mindenkori olvas/hallgat mindenkori trtneti s szociolgiai helyzetnek megfelelen azonos szm rtelmet posztulljon, s vgs soron ezzel knyszertse ki az aktulis olvasbl az llsfoglalst az illet m kapcsn. gy hiszem, ez az ltalnos hermeneutikai clkitzs jl egybevg a keresztyn rsmagyarzat kvnt cljval is.

Remlem, ezzel jl meghatroztam, hogy hol tart a hermeneutika ma. Szabadjon azonban mg egy aprsgot hozzfznm a fentiekhez, ami taln nem foglalkoztatta az elz hrom krdshez hasonlan tbb mint szz vig a hermeneutkat, most mgis elemi ervel jelentkezik, mintha csak valamilyen lemaradst akarna ptolni. A „msodik olvass” krdsrl van sz, a relecture fogalmrl. P. Ricoeur joggal nem tallja elegendnek egy rott szveg aprlkos, minden rszletet feltr filolgiai, trtneti s szociolgiai vizsglatt, nem tartja elegendnek a szerz s befogad megrtsi horizontjainak feltrst, st mg a Gadamer ltal megfogalmazott „Horizontverschmelzung” sem elgti ki. gy tartja, hogy mindeme munka elvgzse utn szksges a szveget mg egyszer elolvasnunk, nem flretve az elbb felsorolt munklatok eredmnyeit, nem elvonatkoztatva azoktl, hanem azokat hagyva tcsillanni magn a szvegen kell nmagunkat teljesen tadni a szvegnek. Sajt ltnk filtern ekkor sok minden tszrdik az elvgzett munka eredmnybl, ugyanakkor pedig nem egy mdszer, hanem egy lmny vlik dominnss szvegrtelmezsnkben (teht: Schleiermacher versus Gadamer). Ez a „msodik naivits”, amely nem a tudatlansg naivitsa, hanem a spontaneits, garantlva, hogy valban meg tudjuk majd emszteni a szveggel val tallkozs eszttikai lmnyt.

Egy lps a transzcendencia fel? Ki tudja. Annyi bizonyos, hogy P. Ricoeur ezzel a kijelentssel igen kzel ll a theologusokhoz, s ugyanakkor j feladat el is lltja ket: egy olyan kommentr-sorozat megrsra sarkall, amely eltr mind a tudomnyos bibliamagyarzattl, mind a populris „gyakorlati” (s sajnos csak ritkn j) aktualizl rsmagyarzattl, s megprbl valamit e „msodik naivits” lmnybl tmenteni ms emberek szmra is.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!