1. A HERMENEUTIKA TUDOMNYA MA
Karasszon Istvn
Keresztyn hit s hermeneutika
Kecskemt, 1995
A HERMENEUTIKA TUDOMNYA MA
Ha hermeneutikrl van sz, tbben kiss elbizonytalanodnak, mert attl tartanak, hogy olyan terletre lptek, ahol „minden relatv”. Els ltsra ez flttlenl gy is van; klnsen is rdemes megvizsglni pl. a hermeneutikai szempontok eltrbe kerlst etikai krdsekben, ill. azt a rmletet, ami kveti ezt a — ma mr egybknt termszetesknt hat — filozfiai s theologiai irnyzatot. A bizonytalansg azonban olyan nagy mret, hogy pldul a cmben szerepl „tudomny” szval is gondja lenne tbb hermeneutnak. Ha valaki az elmlt 100 v kutatst ttekinti (amikor is kztudottan robbant a hermeneutika tudomnya), s ekzben a hermeneutika fogalmnak defincijra, a hermeneutika szksgszersgnek az indoklsra s a hermeneutika clkitzseire sszpontost, akkor minden bizonnyal hiteles kpet kap arrl, hogy hol tart a hermeneutika tudomnya — ma.
Hogy a hermeneutika tudomny-e vagy sem, azt a mindenkori tudomny-fogalom dnti el. Jelen kurzusunk alapjul egy olyan feloszts szolgl, amely a hermeneutikt tudomnynak, mgpedig trtneti tudomnynak fogja fl, s bizonnyal gy hatrozn meg: a Szentrs magyarzatnak s a magyarzs tradciinak az elvei teszik ki a hermeneutikt, mltban s jelenben. A bibliai hermeneutikk nagy szma kveti ezt a flfogst (gy pl. K. Frr, Tks I., de ezen tl az E. Knig vagy L.H.K. Bleeker ltal rt mvek is, kisebb modifikcikkal.) Ehhez jrulhat mg az, hogy az illet szerz egy specilis tmt kiragad, s annak valamilyen okbl kimagasl jelentsget tulajdont, hogy aztn mindent ennek fnyben vilgtson meg (gy tesz A.H.J. Gunneweg is, aki a Bibliban a kt szvetsg viszonyt ltja a legfontosabb hermeneutikai krdsnek; ezzel termszeteseten tbben egyetrtenek, gy pl. H. Gese is.) Brmilyen elterjedt is ez a flfogs, brmennyire szksges is ennek ilyen formban trtn mvelse, mgis azt kell mondjuk, hogy ltalban az emltett bibliai tudsok nem hermeneutk; mgis k juttatjk e szemlletet rvnyre munkjukban. Ez arra vall, hogy a szaktudomny kpviseli lnek a magyarzs tudomnyval (vagy mvszetvel) — aminek kvetkezmnye az, hogy a deskriptv elem mveikben tlteng. Mgis joggal remlhetik azt, hogy j szemlletet juttathatnak rvnyre munkjukban. Termszetesen a hermeneutika jval szlesebb terlet, mint a bibliamagyarzs, mgis aki a legnagyobb propaglja volt a hermeneutiknak az ppen a theologia fell jtt: D.F. Schleiermachert kell itt megemltennk, aki viszont tudomnyknt sem akarta emlteni a hermeneutikt, hanem inkbb ms kifejezsekkel lt: Kunstlehre, Verstehenslehre. Ezzel inkbb a mvszetekhez kzeltette a magyarzs elmlett. Ez pedig nyilvnvalan a romantikus tallkozs-fogalom eredmnye volt nla: kt szemly, vagy a mi esetnkben: egy szemly s rgi rsok tallkozsa eszttikai lmnyknt hat. Hogy ezt s ennek kvetkezmnyeit fltrkpezzk, ahhoz segt hozz a hermeneutika — igaz, ha Schleiermacher rsait tekintjk, akkor azt kell mondjuk, hogy brmely nyelvfilozfiai munkval flveszi a versenyt, ami bonyolultsgt illeti. A bevezetben emltett elbizonytalanodst mrmost Schleiermacher fenti lpse idzte el (mr Nietzsche gnyosan mondta rla: Schleiermacher ist ein Schleiermacher). Nem vits azonban, hogy a helyes t ez volt: a filozfia tovbbi fejldse a tallkozs szubjektumnak tovbbi relativizldshoz vezetett, s M. Heidegger „Sein und Zeit” c. mvben kulminlt, amely ezt a relativitst a szubjektum idisgben, ill. trtnetisgben, valamint ennek tudatban ltja. rulkod jelensg, hogy H.-G. Gadamer opus magnumban („Igazsg s mdszer”) kln passzust iktat be a Felvilgosods eltlet-ellenessgrl, s megfogalmazsa szintn sokat mond: a Felvilgosods slyos hibja, hogy eltlete volt az eltlettel szemben. Az eltlet rehabilitcija mindenkppen azt sugallja, hogy a megismers folyamatban megismerend trgyknt ll elttnk maga a megismer szemly is. Ezrt fontos Gadamer kijelentse: a tudsra sokkal inkbb jellemzk eltletei, mint tulajdonkppeni tletei. A „Vorurteil” diadalmaskodik az „Urteil” fltt! — Bizonyos, hogy Gadamer kutatsai nem a legjabbak ma mr. Joggal rta 1960-ban, hogy kiss elksettnek rzi munkjt, ami persze azta is llandan j kiadsokban jelenik meg. Kijelentsei azonban ma is a hermeneutikai kutatsok alapjul szolglnak, s gy hiszem, neknk is megengedik most, hogy egy megkzeltleg modern defincit adjunk a hermeneutikrl: olyan vizsgldst rtnk rajta, amely megelzi a tudomnyos kutatst, s clja az, hogy meghatrozza — a lehet legpontosabb rszletekig — a kutat kapcsolatt a kutatssal, mgpedig oly mdon, hogy ez relevns maga a kutats tmjra nzve is. Ez utbbi flmondat azt a — sajnlatos vagy rvendetes — tnyt foglalja magban, hogy br a hermeneutika praescientifikus vizsglds, mgis thatja a tudomnyos kutats egszt, s gyakorlatilag nincs egyetlen olyan terlet sem, amely mentes lehetne tle.
De mirt nem lehet hermeneutika nlkl kutatni? Mirt nem lehet vgre megszabadulni eltleteinktl, s mirt nem lehet „szabad” trtnettudomny, filolgia, jogtudomny, bibliai exegzis vagy akr filozfia? A vlaszads sorn szabadjon itt most a hermeneutika egyetlen terletre koncentrlni: egy rott szveg vizsglatra, amely nem szksgszeren a Biblia vagy nem szksgszeren jogi szveg. Schleiermacher ma bizonnyal megmagyarzn neknk, hogy egy rgi szveg olvassa olyan lmnyt jelent, ami nem vonatkoztathat el a szubjektivitstl. Lehet szablyokat szrevennnk ekzben, lehet klnbz trvnyszersgekre felfigyelni, de e tallkozst objektivlni nem lehet. Hozz kell tegyk: brmennyire is elbizonytalant rzs Schleiermacher igazt beltni, vannak objektv dolgok is, fleg, ha rsokrl van sz (maga az rs mint tnyez, nyelvtani szablyok, stb.). A „Caesar non supra grammaticos” trvnynek ismtelt megszegse az jkorban nem a hermeneutika elretrsvel fgg ssze, hanem ppen ellenkezleg: annak gyakori negliglsval. ppensggel a beszd rsba rgztse ad milli s egy alkalmat arra, hogy a hermeneutikai szempontok hassanak, hiszen ezltal az eredeti beszl nemcsak kortrsait szltja meg, hanem kilp abbl a trtneti-szociolgiai elszigeteltsgbl, amelyet felkutatni egybknt a mindenkori exegeta fladata (legyen az a Jelensek knyve, vagy Seneca „De Clementia” c. mve kapcsn; miknt kztudott, az elbbirl nem mert Klvin kommentrt rni, az utbbinak magyarzata pedig els nagyobb mve volt). gy aztn nemcsak az eredeti szerz s az eredeti hallgatsg tallkozsrl beszlhetnk, nemcsak egy tallkozs eszttikuma hat immr, hanem trtnetileg s szociolgiailag szles sklja lehetsges a schleiermacheri lmnynek. Ezt mind ttekinteni a tudomnytrtnet van hvatva, s azt hiszem, nem kell klnsebben hangslyoznom az ilyen ttekintsek fontossgt. Csupn egy elvi megjegyzs: ez segt bennnket abban is, hogy fellmljuk sajt trtneti s szociolgiai hatrainkat is. Nos, ez a Schleiermacher-z vlasz tk. mindmig olyan modern, hogy napjainkban P. Ricoeur is megismtli (termszetesen sajt interpretcijban). A beszl (ha szavait lerja mg inkbb) egy mdiumot knytelen hasznlni: a nyelv kzvettst — amelyet aztn kvet egy sor trtneti-szociolgiai konszenzus is, amelynek megrtshez mr szksgnk van az exegzisre. A nyelv mint mdium persze elvlaszthatatlan magtl a gondolattl — minden hermeneuta errl beszl. m a nyelv mind mdium, st sok hozz fzd nci vizsglhat anyag a tuds szmra. Egszen biztos, hogy a Biblia legksbbi szerzjnek sem lehetett olyan ttekintse a fontos bibliai theologiai fogalmakrl, mint ma neknk — jllehet neknk pedig arra kell figyelnnk, hogy a bibliai hber s grg nyelv csupn egy-egy tredke a kor beszlt nyelvnek. A szerz nyelvszeti-szociolgiai-trtneti-theologiai behatrolsa pontosabb ismeretekhez vezet bennnket ma, mint ahogy egyltaln gondolhatta azt maga a szerz. Persze, mindez rvnyes vice versa is: ugyanezt a munkt mi magunkra nzve is el kell vgezzk. Mondanivalm lnyege azonban mr vilgos lehet: az rsba rgztssel a szerz olyan lpst tett, amely tlmutat sajt magn; a hermeneuta fladata az, hogy azt is kutassa, amivel a szerz nmagt fllmlta. (Ilyen jelleg volt pl. K. Barth flig trfs, flig haragosan komoly szava E. Brunnerhez a Pestalozzi-hzban: tudod, Emil, ha meghalnl, olyan jl el tudnlak helyezni a theologiatrtnetben...) A hermeneutika ez elhelyez-regisztrl munka elvgzse cljbl elengedhetetlen, hiszen olyan trtneti sszefggsbe gyazza a szerzt s olyan trtneti kitekintst ad a mnek, ami mg az eredeti esemnyben magban lehetetlen volt. — J lenne, ha ennek tudatban ma sok szerz gy hozn meg kijelentseit, hogy kiszlesten horizontjt az rsmagyarzat adta lehetsgekkel lve, s jobban integrln kijelentseit a tudomnytrtnetben: nem csupn rekonstruktv mdon lne a „tuds eme archeolgijval” (M. Foucault) A Bibliban mg gy olvastuk: „rted-, amit olvasol?”; ma sokszor az az aktulis krds, hogy sok szerz rti-e, amit r, azaz elvgzi-e tulajdon rsval azt a munkt, amit minden trtneti m vizsglata esetn termszetesnek tartana. A hermeneutika hinynak megtapasztalsa sajnos sok esetben ppensggel negatve mutatja, hogy milyen tragikus kvetkezmnnyel jr mifelnk a hermeneutikai krdsfltevs elmulasztsa. Szabadjon flhvni mg arra is a figyelmet, hogy az szvetsg kutatsban a hermeneutikai krdsfltevs a tradcikritikai vizsgldssal sokszor prhuzamosan trtnik meg; e kett bels sszefggseinek vizsglata mindeddig terra incognita volt a kutatk szmra (j eltanulmnynak tartom M. Oeming, Gesamtbiblische Theologien der Gegenwart s W. Brueggemann, Trajectories in the Old Testament c. munkit.)
Ha a hermeneutikai vizsglds clkitzseire tekintnk, gy Schleiermacher bizonnyal egy tallkozs-lmny megemsztst nevezn meg vgs clul. Persze, ez a tallkozs rott szvegek esetben mindig egy rekonstrukcis trekvs: egy eredeti esemny megjelentsrl van sz. Hozz kell tennnk ehhez, hogy e re-konstrukcinak eredetisghez semmi ktsg sem fzdhet: a legkevsb sem szekunder a msodik, tizedik vagy akr ezredik tallkozs az elshz kpest, hanem termszetesen mindig az aktulis esemnynek van prioritsa. Ennek rtelmben sokan beszltek arrl, hogy az eredeti szerz minl jobb (nem ltez, idelis esetben tkletes) megrtse a cl, teht minden olyan trtneti s szociolgiai elfelttel approprilsa, amely relevns a szerz s mve vonatkozsban. S ha a ksbbi vtizedek kutati mg hozzfztk ehhez: mindez nem elegend, a szerzt jobban meg kell rtennk, mint maga rtette magt, gy ez nem valami hibs nelgltsget tkrztt, hanem ppensggel annak a tradcilncolatnak a feltrkpezst, amelyrl a fentiekben szltam. Ezzel a szerz mg tnyleg nem lehetett tisztban! Mindkt igny termszetesen maximaknt kezelend: 100 %-ig termszetes, hogy egyik sem valsulhat meg, s nem is annyira ezek materilis rtelemben trtn megvalstsa a fontos, mint inkbb a tendencia, a szndk ezek rvnyre juttatsra. — Szabadjon ezekhez mg valamit hozztennnk, amit taln gy, ahogy mondom, nem olvashat a szakirodalomban, de mindenkppen megtallhat benne implicite. Az rsmagyarzat mindig az rtelmet kutatja — persze, nem mindig flttlenl a sz intellektulis rtelmben, s nem is mindig olyan rtelmet rtnk ezen, amivel akr maga a kutat is egyetrtene. Egy vizsglt rs magyarzata azonban mindig valamilyen clt kell kvessen — mg a legvadabb emendci, vagy legrosszabb indulat belemagyarzs esetn is (st, ezek esetben csak igazn...) Ez is tk. mr egy hermeneutikai feladat; a hermeneutika clkitzseit azonban — sui generis — annak felismersben s rvnyre jutsban ltom, hogy elvonatkoztatva sajt magunk vizsglatnak „rtelmtl” jabb (persze idben rgebbi) rtelmeket is elismernk, mg akkor is, ha azokat nem tartjuk rvnyesnek a mi esetnkre. Hogy egy egyszer pldval ljek: az „tlag exegeta” flismerheti, hogy klnbsg van zsid s keresztyn exegzis kztt. Viszont a hermeneuta tudsa kell ahhoz, hogy a zsid rsmagyarzat ltal posztullt rtelmet is felismerjk, st mint rtelmet elismerjk. Ez eredmnyezheti egyedl azt, hogy ennek konstatlsa mellett megindokoljuk, mirt ms a mi llsunk — s gy tlti be a hermeneutika a mi esetnkben azt a funkcit, amelyrl a bevezetben mondottam, hogy „meghatrozza a kutat kapcsolatt kutatsval” (rtve ezen a folyamatot s eredmnyt egyszerre). A hermeneutika vgs clja teht, hogy az a szveg, amelyet „megrtettnk”, ne csupn egy rtelmet hordozzon, hanem a mindenkori olvas/hallgat mindenkori trtneti s szociolgiai helyzetnek megfelelen azonos szm rtelmet posztulljon, s vgs soron ezzel knyszertse ki az aktulis olvasbl az llsfoglalst az illet m kapcsn. gy hiszem, ez az ltalnos hermeneutikai clkitzs jl egybevg a keresztyn rsmagyarzat kvnt cljval is.
Remlem, ezzel jl meghatroztam, hogy hol tart a hermeneutika ma. Szabadjon azonban mg egy aprsgot hozzfznm a fentiekhez, ami taln nem foglalkoztatta az elz hrom krdshez hasonlan tbb mint szz vig a hermeneutkat, most mgis elemi ervel jelentkezik, mintha csak valamilyen lemaradst akarna ptolni. A „msodik olvass” krdsrl van sz, a relecture fogalmrl. P. Ricoeur joggal nem tallja elegendnek egy rott szveg aprlkos, minden rszletet feltr filolgiai, trtneti s szociolgiai vizsglatt, nem tartja elegendnek a szerz s befogad megrtsi horizontjainak feltrst, st mg a Gadamer ltal megfogalmazott „Horizontverschmelzung” sem elgti ki. gy tartja, hogy mindeme munka elvgzse utn szksges a szveget mg egyszer elolvasnunk, nem flretve az elbb felsorolt munklatok eredmnyeit, nem elvonatkoztatva azoktl, hanem azokat hagyva tcsillanni magn a szvegen kell nmagunkat teljesen tadni a szvegnek. Sajt ltnk filtern ekkor sok minden tszrdik az elvgzett munka eredmnybl, ugyanakkor pedig nem egy mdszer, hanem egy lmny vlik dominnss szvegrtelmezsnkben (teht: Schleiermacher versus Gadamer). Ez a „msodik naivits”, amely nem a tudatlansg naivitsa, hanem a spontaneits, garantlva, hogy valban meg tudjuk majd emszteni a szveggel val tallkozs eszttikai lmnyt.
Egy lps a transzcendencia fel? Ki tudja. Annyi bizonyos, hogy P. Ricoeur ezzel a kijelentssel igen kzel ll a theologusokhoz, s ugyanakkor j feladat el is lltja ket: egy olyan kommentr-sorozat megrsra sarkall, amely eltr mind a tudomnyos bibliamagyarzattl, mind a populris „gyakorlati” (s sajnos csak ritkn j) aktualizl rsmagyarzattl, s megprbl valamit e „msodik naivits” lmnybl tmenteni ms emberek szmra is.
|